Věstník MŽP ČR, částka 8/2017
Výzva č. 6/2017
k předkládání žádostí o poskytnutí podpory
v rámci Národního programu Životní prostředí
„Dešťovka“
(aktualizované znění k 7.8.2017)
Ministerstvo životního prostředí (dále jen „MŽP“) vyhlašuje prostřednictvím Státního fondu životního prostředí ČR (dále jen „Fond“) Výzvu pro předkládání žádostí o poskytnutí podpory (dále jen „Výzva“) dle podmínek Národního programu Životní prostředí (dále jen „Program“).
Číslo Výzvy |
6/2017 |
Prioritní oblast |
1. Voda |
Podoblast |
1.5 Udržitelné a efektivní hospodaření s vodou v obcích |
Podporované aktivity |
1.5.B Akumulace a využití srážkových vod v segmentu obytných domů 1.5.C Akumulace a využití přečištěné odpadní vody v segmentu obytných domů |
Cíle Výzvy |
Cílem Výzvy je motivovat vlastníky a stavebníky obytných domů k udržitelnému a efektivnímu hospodaření s vodou a snížit tak množství odebírané pitné vody z povrchových a podzemních zdrojů. |
Oprávnění příjemci podpory |
Vlastníci a stavebníci obytných domů. |
Termíny Výzvy |
Termín vyhlášení Výzvy: 27.4.2017 Žádosti o poskytnutí podpory (dále jen „Žádost“) je možné podat v období od 29.5.2017 do vyčerpání alokace. |
Výše podpory |
Maximální výše podpory na jeden projekt činí 50 % z celkových způsobilých výdajů. |
Alokace |
100 mil. Kč |
1. Cíle Výzvy
Cílem této Výzvy je motivovat vlastníky a stavebníky obytných domů k udržitelnému a efektivnímu hospodaření s vodou a snížit tak množství odebírané pitné vody z povrchových a podzemních zdrojů.
2. Základní pojmy a podmínky podpory
2.1 Podpora může být poskytnuta pouze na projekty realizované v přímé souvislosti s budovou, která musí po celou dobu udržitelnosti splňovat definici obytného domu dle bodu 2.2.
2.2 Obytným domem se pro účely této Výzvy rozumí stavba pro bydlení ve smyslu vyhlášky č. 501/2006 Sb., o obecných požadavcích na využívání území, ve znění pozdějších předpisů, tj. rodinný dům dle bodu 2.3 a bytový dům dle bodu 2.4, který je svým stavebním uspořádáním určen pro trvalé bydlení. Za obytný dům se nepovažují stavby, které jsou z poloviny nebo větší části podlahové plochy užívány v rozporu s účelem „trvalého rodinného bydlení“ (hotely, ubytovny, penziony, kanceláře, budovy pro rodinnou rekreaci apod.) a také stavby, které nejsou spojeny se zemí pevným základem, stavby dočasné a výrobky plnící funkci stavby.
2.3 Rodinným domem se pro účely této Výzvy rozumí obytný dům, v němž jsou nejvýše tři samostatné byty a má nejvýše dvě nadzemní a jedno podzemní podlaží a podkroví. Za rodinný dům jsou pro účely této Výzvy považovány též stávající stavby pro bydlení, v nichž jsou nejvýše tři samostatné byty a obytná část zemědělské usedlosti (statku).
2.4 Bytovým domem se pro účely této Výzvy rozumí obytný dům, který má čtyři a více bytů.
2.5 Stávajícím obytným domem se pro potřeby této Výzvy rozumí obytný dům, který byl schválen k užívání před datem vyhlášení této Výzvy.
2.6 Žadatel musí zůstat vlastníkem obytného domu od podání Žádosti až do okamžiku vyplacení podpory na bankovní účet uvedený v Žádosti. Výjimky z tohoto pravidla jsou popsány v kapitole č. 13.
2.7 Podpora je poskytována formou dotace z prostředků Fondu na základě Směrnice MŽP č. 4/2015, v souladu s Programem, v souladu s touto Výzvou a dále za podmínek stanovených v Rozhodnutí ministra životního prostředí o poskytnutí finančních prostředků (dále jen „Rozhodnutí“) a ve Smlouvě o poskytnutí podpory ze Státního fondu životního prostředí ČR (dále jen „Smlouva“).
2.8 Podpora nemůže být poskytnuta v případě, že žadatel má závazky po lhůtě splatnosti u finančního úřadu, správy sociálního zabezpečení, Fondu, MŽP či jiného orgánu veřejné správy (rozhodnutí o povolení posečkání s úhradou nedoplatků nebo rozhodnutí o povolení splácení se považují za vypořádané nedoplatky).
2.9 Podpora nemůže být poskytnuta v případě, že je právo nakládat s obytným domem přímo souvisejícím s předmětem podpory, příp. zástavou omezeno soudcovskou či exekutorskou zástavou, je nařízena exekuce či příkaz k prodeji tohoto domu. Zástavy z důvodu hypotéky a půjčky nejsou na závadu.
2.10 Podpora nemůže být poskytnuta, pokud je obytný dům přímo související s předmětem podpory předmětem insolvenčního řízení či policejního obstavení.
2.11 Jsou-li naplněny znaky veřejné podpory, bude podpora poskytována v souladu s Nařízením Komise (EU) č. 1407/2013 ze dne 18. prosince 2013 o použití článků 107 a 108 Smlouvy o fungování Evropské unie na podporu de minimis (podpora de minimis).
2.12 V případě podání Žádosti v režimu veřejné podpory je podpora omezena také příslušnými pravidly pro čerpání vybraného typu veřejné podpory.
2.13 Celková výše podpory na jednu Žádost je omezena na max. 50 % z řádně doložených celkových způsobilých výdajů.
2.14 Rozhodné datum pro stanovení způsobilosti výdajů je max. 12 měsíců před datem podání Žádosti a zároveň ne dříve než v den vyhlášení této Výzvy.
2.15 K jednotlivému obytnému domu lze v rámci této Výzvy získat podporu pouze jednu (v rámci zvolené aktivity), a to i v případě, že by žadatel realizoval více opatření z různých podporovaných aktivit.
2.16 Pokud poskytnutí podpory žadateli vylučuje nebo neumožňuje obecně závazný právní předpis, nelze podporu poskytnout.
2.17 Žadatel, resp. příjemce podpory je povinen zajistit udržitelnost projektu po dobu 5 let od dokončení realizace projektu.
2.18 Žadatel, resp. příjemce podpory je povinen umožnit provádět kontrolu provedení opatření na místě realizace včetně kontroly souvisejících dokumentů osobám pověřeným Fondem případně jiným příslušným kontrolním orgánům, a to do uplynutí lhůty udržitelnosti projektu.
2.19 Pokud příjemce podpory neplní smluvní podmínky, má Fond právo požadovat, aby ve lhůtě, kterou stanoví Fond, vrátil poskytnutou podporu či její část. Podpora je příjemci přiznána oboustranným podpisem Smlouvy.
2.20 V případě, že dojde v průběhu realizace opatření z prostředků Fondu do doby definitivního přiznání podpory ke změně platnosti obecně platných právních předpisů nebo ke změně vlastnických vztahů, vyhrazuje si Fond právo přehodnotit přístup v jednotlivých případech, případně odstoupit od Smlouvy.
2.21 Podporu nelze poskytnout na výrobky a technologie, které nejsou přímo určeny pro zamýšlené použití, na repasovaná a použitá zařízení, či na dříve použité stavební materiály a komponenty. Výdaje spojené s pořízením takových výrobků jsou vždy považovány za nezpůsobilé.
2.22 Příjemce podpory umožní pořízení fotodokumentace Fondem pověřenou osobou a použití anonymizovaných technických, ekonomických a environmentálních údajů ze Žádosti a jejích příloh za účelem prezentace projektů podpořených z této Výzvy.
2.23 Na dotaci není právní nárok.
3. Podporované aktivity, forma a výše podpory
3.1 Rozcestník aktivit - Příklady typických instalací
Pro usnadnění orientace v podporovaných aktivitách jsou v tabulce níže uvedeny příklady typických instalací v jednotlivých podporovaných aktivitách. Detailní podmínky jsou uvedeny dále v této kapitole.
Aktiva |
Příklad typické instalace |
Maximální dotace |
Omezení |
|
1.5.B - Akumulace a využití srážkových vod v segmentu obytných domů |
1.5.B.1 Systémy pouze pro zálivku v obcích ohrožených suchem |
Srážková voda ze střechy obytného domu je přes filtrační zařízení akumulována v podzemní nádrži. Zachycená srážková voda je využívána pro zálivku zahrady pomocí ponorného čerpadla či malé domácí vodárny. |
Dotace na realizaci: 20 000 Kč + x * 3 500 Kč, kde x = vypočítaný objem akumulační nádrže v m3 maximálně však 50 % celkových způsobilých výdajů |
Pouze pro stávající obytné domy ležící v obcích, kde byl zaznamenán akutní nedostatek vody. |
1.5.B.2 Komplexní systémy pro využití srážkové vody jako vody užitkové |
Srážková voda ze střechy obytného domu je přes filtrační zařízení akumulována v podzemní nádrži. Zachycená srážková voda je využívána na splachování toalet v obytném domě a pro zálivku zahrady pomocí ponorného čerpadla s tlakovými spínači či malé domácí vodárny. |
Dotace na realizaci: 30 000 Kč + x * 3 500 Kč, kde x = vypočítaný objem akumulační nádrže v m3 maximálně však 50 % celkových způsobilých výdajů |
||
1.5.C - Akumulace a využití přečištěné odpadní vody v segmentu obytných domů |
1.5.C.1 Systémy pro využití přečištěné odpadní vody bez využití srážkových vod |
Přečištěná odpadní voda (např. tzv. šedá voda z umyvadel, van a sprch) je akumulována v podzemní nádrži a je následně využívána v obytném domě pro splachování toalet a případně pro zálivku zahrady. Systém neslouží pro zachytávání a využití srážkových vod. |
Dotace na realizaci: 45 000 Kč + x * 3 500 Kč, kde x = objem nádrže přečištěné odpadní vody v m3 Dotace na projektovou přípravu: 10 000 Kč maximálně však 50 % celkových způsobilých výdajů |
V případě použití přečištěné odpadní vody na zálivku je nutné předložit vodoprávní povolení vydané příslušným vodoprávním úřadem dle §8 odst. 1 písm. c) vodního zákona. |
1.5.C.2 Systémy pro využití přečištěné odpadní vody s využitím srážkových vod |
V obytném domě jsou instalovány dvě akumulační nádrže - jedna na přečištěnou odpadní vodu (např. tzv. šedá voda z umyvadel, van a sprch) a druhá na srážkovou vodu - a inteligentní systém pro řízení využití jednotlivých zdrojů vody. Následné využití přečištěné odpadní a srážkové vody v obytném domě pro splachování toalet a případně pro zálivku zahrady. |
Dotace na realizaci: 60 000 Kč + x * 3 500 Kč, kde x = součet objemů akumulační nádrže na přečištěnou odpadní vodu a akumulační nádrže na srážkovou vodu v m3 Dotace na projektovou přípravu: 10 000 Kč maximálně však 50 % celkových způsobilých výdajů |
V případě použití přečištěné odpadní vody na zálivku je nutné předložit vodoprávní povolení vydané příslušným vodoprávním úřadem dle §8 odst. 1 písm. c) vodního zákona. |
3.2 Společné podmínky
3.2.1 V případě podporovaných systémů pro hospodaření se srážkovou vodou musí systém zajišťovat odvodnění 100 % půdorysného průmětu střechy obytného domu. Tento požadavek může být v odůvodněných případech, kdy jej není technicky možné zajistit, snížen na minimální hodnotu 50 % půdorysného průmětu střechy obytného domu. Systém může zajišťovat také odvodnění dalších vhodných ploch s výjimkou komunikací a parkovacích ploch pro motorová vozidla (např. terasy, střechy altánů, garáží, stodol…).
3.2.2 Minimální dostupný objem pro akumulaci srážkové vody se určí dle níže uvedeného vztahu. Výsledná hodnota se zaokrouhluje směrem nahoru na jedno desetinné místo. Výpočet se provede v online aplikaci pro podání Žádosti.
Vmin …... vypočtený minimální objem akumulační nádrže [m3]
nP …… počet obyvatel obytného domu [-]
AG …… plocha zavlažované zahrady [m2]
j ……. množství dešťových srážek v místě [mm/rok]
AR ……. půdorysný průmět odvodňované plochy [m2]
fs ….. koeficient odtoku odvodňované plochy [-]
ff ……. koeficient účinnosti filtrace [-]
3.2.3 Pokud systém slouží k odvodnění více ploch s různými koeficienty odtoku či s různou účinností filtrace, použije se při výpočtu minimálního dostupného objemu pro akumulaci srážkové vody dle bodu 3.2.2 vážených průměrů příslušných koeficientů dle půdorysných průmětů jednotlivých odvodňovaných ploch.
3.2.4 V případě, že je vypočtený minimální objem pro akumulaci srážkové vody dle bodu 3.2.2 menší než 2 m3, musí být pro získání podpory vždy instalována akumulační nádrž s minimálním dostupným objemem srážkové vody 2 m3.
3.2.5 Akumulační nádrže musí být umístěny a zabezpečeny tak, aby byla celoročně zajištěna dobrá kvalita akumulované vody bez rizika zamrznutí. Akumulovaná voda musí být chráněna před účinky denního světla a prudkých výkyvů teplot. Teplota akumulované vody nesmí za běžných provozních podmínek překročit 16 °C. Doporučuje se instalovat akumulační nádrže pod úrovní terénu nebo v určených technických prostorách staveb.
3.2.6 Jako akumulační nádrž lze využít také stávající vyčištěné a těsné podzemní jímky (např. žumpy, které původně sloužily pro zachytávání odpadní vody) či speciálně upravená tělesa studní.
3.2.7 V případě systémů s využitím srážkové vody / přečištěné odpadní vody jako užitkové uvnitř budovy musí být v případě stávajících obytných domů na systém napojena alespoň jedna toaleta umístěná přímo v obytné části domu (tj. mimo sklepní prostory, prádelny, sauny, technické místnosti, kotelny, dílny, garáže apod.). V případě novostaveb domů musí být na systém připojeny všechny toalety umístěné v obytné části domu.
3.2.8 V případě systémů s využitím srážkové vody / přečištěné odpadní vody jako užitkové uvnitř budovy musí být dodrženy požadavky dle ČSN EN 1717 a ČSN 75 5409. Vnitřní vodovod připojený na vodovod pro veřejnou potřebu se nesmí přímo spojovat s potrubím zásobovaným z jiného zdroje. Oddílné vnitřní vodovody různých druhů vod (např. vody pitné a vody srážkové/přečištěné odpadní) se nesmí vzájemně přímo spojovat.
3.2.9 V případě zaústění bezpečnostního přepadu akumulační nádrže do kanalizace je žadatel povinen doložit souhlasné vyjádření jejího provozovatele.
3.2.10 Podpora je poskytována formou dotace až do výše 50 % celkových způsobilých výdajů, která je dána součtem její fixní části odpovídající zvolenému technologickému řešení a její proměnné části dle vypočteného minimálního objemu nádrže. Proměnná část dotace se nepoznává v případě využití stávajících podzemních nádrží / jímek či speciálně upravených těles studní dle bodu 3.2.6 nebo při použití dalších nestandardních výrobků (např. vyřazené cisterny, IBC kontejnery...).
3.3 Aktivita 1.5.B.1 - Akumulace a využití srážkových vod v segmentu obytných domů - Systémy pouze pro zálivku v obcích ohrožených suchem
Tato aktivita je zaměřena na podporu instalace systémů pro zachycení, akumulaci a využití
srážkových vod pro zálivku v segmentu stávajících obytných domů v obcích ohrožených
suchem, kde byl zaznamenán akutní nedostatek vody.
3.3.1 Podmínky
3.3.1.1 Podporovány jsou systémy pro hospodaření se srážkovou vodou s využitím akumulované vody pro zálivku.
3.3.1.2 Podporu v této aktivitě je možné čerpat pouze pro stávající obytné domy v obcích ohrožených suchem, a to za předpokladu, že platí alespoň jedno z níže uvedených kritérií:
- V obci bylo nutné od počátku roku 2014 alespoň jednou zajistit náhradní zásobování pitnou vodou přistavením mobilního zdroje nebo dovozem pitné vody do vodojemu zásobujícího místní vodovod, a to z důvodu nedostatku vody v obvykle používaném zdroji. Nevztahuje se na zajištění náhradního zásobování pitnou vodou z důvodu havárie, kontaminace apod.).
- V obci bylo od roku 2014 veřejnou vyhláškou opakovaně omezeno používání pitné vody z místního vodovodu, a to minimálně ve dvou různých letech.
- V obci bylo od roku 2014 veřejnou vyhláškou dlouhodobě omezeno používání pitné vody z místního vodovodu, a to minimálně na dobu 3 měsíců v jednom roce.
3.3.2 Výše podpory
3.3.2.1 Fixní část dotace je maximálně 20 000 Kč.
3.3.2.2 Proměnná část dotace je určena jako součin jednotkové dotace ve výši maximálně 3 500 Kč/m3 a minimálního dostupného objemu pro akumulaci srážkové vody určeného dle postupu uvedeného v bodě 3.2.2.
3.3.2.3 Maximální výše dotace na jednu žádost je omezena na 55 000 Kč.
3.4 Aktivita 1.5.B.2 - Akumulace a využití srážkových vod v segmentu obytných domů - Komplexní systémy pro využití srážkové vody jako vody užitkové
Tato aktivita je zaměřena na podporu instalace komplexních systémů pro hospodaření se srážkovou vodou v segmentu stávajících i nových obytných domů na území celé České republiky.
3.4.1 Podmínky
3.4.1.1 Podporu v této aktivitě je možné čerpat pro stávající obytné domy i obytné domy ve výstavbě (v takovém případě však bude podpora poskytnuta až po dokončení stavby a jejím řádném schválení k užívání).
3.4.1.2 Podporovány jsou pouze komplexní systémy pro hospodaření se srážkovou vodou s využitím akumulované vody v obytném domě jako vody užitkové (minimální rozsah využití srážkové vody v domě pro splachování toalet - viz bod 3.2.7) a případně také pro zálivku.
3.4.2 Výše podpory
3.4.2.1 Fixní část dotace je maximálně 30 000 Kč.
3.4.2.2 Proměnná část dotace je určena jako součin jednotkové dotace ve výši maximálně 3 500 Kč/m a minimálního dostupného objemu pro akumulaci srážkové vody určeného dle postupu uvedeného v bodě 3.2.2.
3.4.2.3 Maximální výše dotace na jednu žádost je omezena na 65 000 Kč.
3.5 Aktivita 1.5.C - Akumulace a využití přečištěné odpadní vody v segmentu obytných domů
Tato aktivita je zaměřena na podporu projektů pro využití přečištěné odpadní vody v segmentu obytných domů. Podporována jsou níže uvedená technická řešení:
- systémy pro akumulaci a přečištění odpadních vod z umyvadel, van, sprch či dřezů neobsahujících fekálie a moč (tzv. šedé vody ve smyslu EN 12056);
- systémy pro akumulaci a dočištění přečištěné odpadní vody odtékající ze stávajícího zařízení domovní čistírny odpadních vod.
3.5.1 Podmínky
3.5.1.1 Podporu v této aktivitě je možné čerpat pro stávající obytné domy i obytné domy ve výstavbě (v takovém případě však bude podpora poskytnuta až po dokončení stavby a řádném schválení k užívání).
3.5.1.2 Podporovány jsou systémy pro využití přečištěné odpadní vody v obytném domě jako vody užitkové (minimální rozsah využití užitkové vody v domě pro splachování toalet - viz bod 3.2.7) a případně také pro zálivku.
3.5.1.3 Minimální dostupný objem pro akumulaci přečištěné odpadní vody musí být navržen dle předpokládaného množství produkovaných odpadních vod se zohledněním dalších aspektů, např. koeficientem filtrace.
3.5.1.4 Systém hospodaření s přečištěnou odpadní vodou může být kombinován se systémem akumulace a využití srážkových vod. V takovém případě se při návrhu velikosti akumulační nádrže přiměřeně využije vztah dle bodu 3.2.2. Systémy splňující podmínky dle bodů 3.2.1 až 3.2.5 jsou zvýhodněny. Dojde-li ke smíšení přečištěné odpadní vody a srážkové vody, je na ni nutné pohlížet jako na vodu odpadní (viz bod 3.5.1.5).
3.5.1.5 V případě vypouštění přečištěných odpadních vod do vod podzemních či povrchových, a to včetně vypouštění formou zálivky, které je z pohledu platných právních předpisů vnímáno jako vypouštění odpadních vod do vod podzemních, k jehož povolení je nutné vyjádření osoby s odbornou způsobilostí dle §38 odst. 7 zákona č. 254/2001 Sb., o vodách a o změně některých zákonů (vodní zákon), v platném znění (dále jen „vodní zákon“), je žadatel povinen předložit platné povolení k vypouštění odpadních vod do vod podzemních dle §8 odst. 1 písm. c) vodního zákona, které bylo vydáno příslušným vodoprávním úřadem.
3.5.1.6 Projekt musí být navržen tak, aby byla eliminována či významně redukována případná zdravotní rizika při nakládání s přečištěnou odpadní vodou (filtrace, úprava a hygienizace akumulované odpadní vody).
3.5.2 Výše podpory
3.5.2.1 Fixní část dotace je určena zvoleným technologickým řešením:
- Aktivita 1.5.C.1 - Systémy pro využití přečištěné odpadní vody bez využití srážkových vod: maximálně 45 000 Kč.
- Aktivita 1.5.C.2 - Systémy pro využití přečištěné odpadní vody kombinované se systémem pro využití srážkových vod splňující podmínky dle bodů 3.2.1 až 3.2.5: maximálně 60 000 Kč.
3.5.2.2 Proměnná část dotace je určena jako součin jednotkové dotace ve výši maximálně 3 500 Kč/m3 se součtem objemu akumulační nádrže na přečištěnou odpadní vodu a minimálního dostupného objemu pro akumulaci srážkové vody určeného dle postupu uvedeného v bodě 3.2.2.
3.5.2.3 Maximální souhrnná výše dotace na jednu žádost určená dle bodů 3.5.2.1 a 3.5.2.2 je omezena na 105 000 Kč.
3.5.2.4 Dotace na projektovou přípravu a zpracování odborného posudku dle specifikací uvedených v kapitole č. 12, ve výši maximálně 10 000 Kč.
4. Oprávnění příjemci podpory
Žadatelem o podporu může být pouze vlastník nebo stavebník obytného domu podléhající daňové povinnosti podle zákona ČNR č. 338/1992 Sb., o dani z nemovitých věcí, ve znění pozdějších předpisů (včetně vlastníků uvedených v §9 tohoto zákona). Za žadatele o podporu v postavení vlastníka se dále pro potřeby této Výzvy považuje také správce svěřenského fondu podle §1448 a násl. zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, pokud byl předmětný obytný dům vyčleněn do svěřenského fondu.
5. Termíny Výzvy
Výzva je vyhlášena jako jednokolová nesoutěžní. Žadatelé předloží vyplněné Žádosti včetně požadovaných příloh v následujících termínech:
Zahájení příjmu Žádostí: 29.5.2017, 10:00
Ukončení příjmu Žádostí: vyčerpáním alokace
Podpora bude poskytnuta na všechny úplné, řádně podané a doručené Žádosti, které splní všechny podmínky této Výzvy a budou kryty finančními prostředky určenými pro tuto Výzvu. Disponibilní alokace pro tuto Výzvu může být průběžně navyšována, a to rozhodnutím ministra životního prostředí. Žádosti nad rámec disponibilní alokace mohou být evidovány v tzv. zásobníku Žádostí.
Žádosti, které splní podmínky Programu a Výzvy, budou následně předloženy k projednání Radě Fondu a k vydání Rozhodnutí.
6. Alokace prostředků pro Výzvu
Pro Výzvu je alokováno celkem 100 mil. Kč.
7. Období realizace
Projekt musí být realizován nejpozději do 12 měsíců ode dne akceptace žádosti. Tato lhůta může být v odůvodněných případech prodloužena na základě včas podané písemné žádosti o prodloužení.
8. Způsobilé výdaje
8.1 Způsobilými výdaji jsou takové výdaje, které jsou přímo a výhradně spojeny s realizací podporovaných opatření splňujících podmínky této Výzvy. Způsobilé výdaje musí být řádně doloženy dodavatelskou fakturou a soupisem provedených prací (nebo jiným průkazným dokumentem). Způsobilý výdaj musí být prokazatelně zaplacen ze strany příjemce podpory a doložen relevantním dokladem o úhradě (výpis z bankovního účtu, příjmový pokladní doklad).
8.2 Způsobilé jsou pouze výdaje za dodávky nebo služby prokazatelně dokončené po rozhodném datu způsobilosti výdajů dle bodu 2.14. V případě, že je dodavatel plátcem DPH, musí být datum uskutečnění zdanitelného plnění po tomto datu (včetně). Neprokáže-li žadatel tuto skutečnost, bude výdaj považován za nezpůsobilý.
8.3 Daň z přidané hodnoty je způsobilým výdajem v případě, kdy je žadatelem fyzická osoba nepodnikající nebo jiná osoba, která není plátcem daně z přidané hodnoty. V ostatních případech je možné daň z přidané hodnoty zařadit mezi způsobilé výdaje pouze v případě, kdy žadatel jako plátce daně z přidané hodnoty nemůže uplatnit nárok na odpočet daně z přidané hodnoty na vstupu dle zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty, ve znění pozdějších předpisů.
8.4 Za způsobilé výdaje jsou považovány všechny výdaje přímo související s dodávkou a montáží podporovaného opatření dle konkrétní aktivity, jedná se zejména o výdaje za:
- Nákup výrobků, zařízení a technologií (např. akumulační nádrže, čerpadla, filtrační členy, zařízení pro hygienizaci užitkové vody), s výjimkou použitých výrobků a výrobků, které nejsou výrobcem určeny pro dané použití (např. použité cisterny, IBC kontejnery...).
- Instalaci a zprovoznění systému (např. zemní práce, usazení a vzájemné propojení jednotlivých zařízení, úpravy svodů srážkové vody, úprava stávajících podzemních nádrží, úpravy vnitřních rozvodů užitkové vody, napojení zařízení na přívod elektrické energie).
8.5 Za způsobilé výdaje jsou považovány také výdaje na projektovou přípravu podporovaného opatření dle konkrétní aktivity, jedná se zejména o výdaje za zpracování odborného posudku dle specifikace uvedené v kapitole č. 12.
8.6 V případě využití přečištěné odpadní / srážkové vody v obytném domě jako vody užitkové lze mezi způsobilé výdaje zařadit také výdaje za související opatření ke snížení spotřeby vody, jako např. úsporné perlátory vodovodních baterií (nikoliv však celé vodovodní baterie), úsporné splachovače toalet, úsporné sprchové hlavice. V případě využití přečištěné odpadní / srážkové vody k zálivce lze mezi způsobilé výdaje zařadit také výdaje na instalaci kapkové závlahy.
8.7 Případné práce prováděné svépomocí, včetně nákupu či nájmu nástrojů, nejsou způsobilým výdajem.
9. Místo realizace projektu
Všechny podpořené projekty budou realizovány na území České republiky.
10. Podání žádosti o poskytnutí podpory a její administrace
10.1 Podání žádosti o poskytnutí podpory
Proces podání Žádosti probíhá elektronicky prostřednictvím informačního systému dostupného přes internet z internetových stránek Fondu (http://www.dotacedestovka.cz) a je rozdělen do tří základních kroků:
- registrace žadatele do webového rozhraní informačního systému Programu;
- vyplnění elektronického formuláře Žádosti (evidence Žádosti);
- doručení Žádosti včetně povinných příloh v listinné podobě na zvolené krajské pracoviště Fondu.
Žadatelé, kteří nedisponují elektronickým zařízením pro samotné podání Žádosti, mohou navštívit kterékoliv z krajských pracovišť Fondu, kde jim bude podání Žádosti umožněno.
10.1.1 Registrace žadatele do webového rozhraní informačního systému Programu
Prvním krokem k úspěšnému podání Žádosti je registrace žadatele do webového rozhraní informačního systému Programu, jehož prostřednictvím se Žádosti podávají. Na webových stránkách Fondu k této Výzvě se po kliknutí na ikonu PODAT ŽÁDOST otevře registrační formulář, který žadatele vyzve k založení uživatelského účtu. V registračním formuláři žadatel vyplní svoji e-mailovou adresu, na které bude probíhat komunikace žadatele a Fondu, své jméno a příjmení a heslo pro přístup do uživatelského účtu. K dokončení registrace musí žadatel použít verifikačního odkazu, který je zaslán po odeslání registračního formuláře na e-mailový kontakt, který žadatel uvedl v registračním formuláři. Do aplikace informačního systému se žadatel přihlašuje obdobně jako např. do e-mailové pošty.
10.1.2 Vyplnění elektronického formuláře Žádosti (evidence Žádosti)
Žádosti o podporu se podávají výhradně elektronicky, a to prostřednictvím online formuláře, který se zpřístupní po přihlášení do aplikace informačního systému této Výzvy na webových stránkách Fondu.
Online formulář Žádosti je doplněn o intuitivní pomůcky usnadňující jeho vyplnění a automatickou kontrolu chybně zadaných údajů. Formulář Žádosti není nutné vyplňovat najednou, ale je možné vyplňování v krocích, které se dají uložit.
Evidence Žádosti
Kompletně vyplněnou elektronickou Žádost potvrdí žadatel kliknutím na ikonu ODESLÁNÍ ŽÁDOSTI a tím uloží Žádost do informačního systému této Výzvy - proběhne tzv. evidence Žádosti, při které je každé Žádosti přiděleno unikátní číslo. Informační systém průběžně sleduje stav čerpání finančních prostředků v dané Výzvě a v případě jejich vyčerpání oznámí přijetí Žádosti do zásobníku nebo již neumožní žadateli Žádost podat.
Zásobník Žádostí
V případě potřeby umožní informační systém pro příjem Žádostí elektronickou evidenci Žádosti i nad rámec dostupné alokace, přičemž tyto Žádosti budou automaticky zařazeny do tzv. zásobníku. Dojde-li v průběhu administrace Žádostí k uvolnění finančních prostředků v důsledku ukončení administrace některých dříve evidovaných Žádostí nebo k navýšení alokace, budou Žádosti ze zásobníku automaticky zařazeny mezi aktivní Žádosti, a to v pořadí, ve kterém byly v informačním systému evidovány. O této skutečnosti je žadatel písemně informován.
10.1.3 Doručení Žádosti včetně povinných příloh v listinné podobě na krajské pracoviště Fondu
Vyplněný formulář Žádosti vygenerovaný informačním systémem Programu a všechny povinné přílohy uvedené v kapitole č. 11 musí být doručeny v listinné podobě na podací místo krajského pracoviště Fondu (osobně nebo doporučenou zásilkou), a to nejpozději ve lhůtě stanovené při elektronické evidenci Žádosti. Minimální délka lhůty je 5 kalendářních dní ode dne elektronické evidence Žádosti. Zásilka musí být viditelně označena „Dešťovka“ a unikátním číslem Žádosti a nesmí obsahovat Žádosti s různými unikátními čísly, tj. pro každé unikátní číslo musí být použita samostatná zásilka.
10.2 Posouzení Žádosti
Posuzování Žádostí probíhá na krajských pracovištích Fondu. Při vyplňování formuláře Žádosti si žadatel může zvolit, na kterém krajském pracovišti Fondu bude daná Žádost administrována. K jeho požadavku je přihlíženo, ale nemusí mu být vždy vyhověno.
Posouzení Žádosti probíhá ve dvou krocích:
- Kontrola úplnosti a formální správnosti Žádosti a povinných příloh;
- Kontrola přijatelnosti Žádosti a povinných příloh.
10.2.1 Kontrola úplnosti a formální správnosti
Evidované a řádně doručené Žádosti jsou podrobeny kontrole z hlediska úplnosti a formální správnosti. Při této kontrole se zejména ověřuje, zda byly žadatelem předloženy všechny požadované dokumenty, zda jsou uvedeny všechny požadované údaje a zda tyto dokumenty splňují požadované formální náležitosti. U úplných a správně podaných Žádostí probíhá formální kontrola zpravidla 3 týdny.
10.2.2 Kontrola přijatelnosti
Kontrola přijatelnosti navazuje na úspěšně uzavřenou formální kontrolu a ověřuje se při ní věcná správnost a splnění podmínek této Výzvy. Kontrola přijatelnosti trvá zpravidla 3 týdny po úspěšně uzavřené formální kontrole.
Fond může kontrolu úplnosti a formální správnosti sloučit s kontrolou přijatelnosti do jediné kontroly, a to v případě, že podklady dodané k Žádosti jsou dostatečné pro provedení plné kontroly přijatelnosti.
10.2.3 Doplnění/oprava Žádosti
V případě zjištění nedostatků v rámci kontrol je žadatel písemně vyzván k jejich odstranění, a to ve lhůtě do 30 kalendářních dní ode dne prokazatelného doručení výzvy k odstranění nedostatků.
Výzvy k odstranění nedostatků jsou zasílány elektronicky na e-mailovou adresu uvedenou v Žádosti.
Neodstraní-li žadatel ve stanovené lhůtě nedostatky, nebude-li ani po doplnění Žádost úplná nebo nebude-li splňovat podmínky této Výzvy, bude její další administrace zastavena, o čemž bude žadatel písemně informován. Proti zastavení administrace Žádosti může žadatel využít opravného prostředku.
Do dalšího administrativního procesu budou postoupeny pouze úplné Žádosti, tj. Žádosti bez nedostatků resp. řádně doplněné na základě písemně zaslané výzvy k odstranění nedostatků.
10.2.4 Akceptace Žádosti
Je-li Žádost formálně úplná a je posouzena jako přijatelná z hlediska splnění podmínek pro přijetí Žádosti, je Žádost akceptována, o čemž je žadatel neprodleně informován zasláním elektronické zprávy na e-mailovou adresu uvedenou v Žádosti (resp. v listinné podobě na základě písemného požadavku žadatele).
10.3 Doložení dokončení realizace a závěrečné vyhodnocení Žádosti
Předložením dokumentů pro uzavření Smlouvy žadatel prokáže řádné dokončení realizace podporovaných opatření v souladu s podmínkami této Výzvy.
10.3.1 Doložení dokončení realizace
Dokumenty se předkládají (osobně nebo doporučenou zásilkou) v listinné podobě na krajské pracoviště Fondu, na kterém je Žádost administrována. Požadované dokumenty jsou uvedeny v kapitole č. 11.2. U Žádostí podaných před realizací nebo v jejím průběhu musí žadatel dodržet lhůtu na doložení stanovenou ve zprávě o akceptaci žádosti. U Žádostí podávaných po realizaci podporovaných opatření jsou dokumenty požadované k uzavření Smlouvy předkládány současně s podáním Žádosti.
V odůvodněných případech je možné požádat Fond o prodloužení lhůty pro doložení dokumentů pro uzavření Smlouvy. O prodloužení je třeba požádat výhradně písemně, a to před uplynutím původně stanovené lhůty.
Součástí dokumentů požadovaných k uzavření Smlouvy je také žádost o uvolnění finančních prostředků, na základě které Fond, po nabytí právní moci Smlouvy, uvolní podporu.
10.3.2 Závěrečné vyhodnocení Žádosti
Fond provede kontrolu dokumentů prokazujících řádné dokončení realizace podporovaných opatření ve vztahu ke splnění podmínek této Výzvy a současně souladu s Rozhodnutím. Tato kontrola se nazývá závěrečné vyhodnocení žádosti a trvá zpravidla 3 týdny.
U Žádostí podávaných po dokončení realizace podporovaných opatření, může Fond sloučit závěrečné vyhodnocení Žádosti s kontrolou přijatelnosti kontrolu do jediné kontroly.
Jsou-li při kontrole zjištěny nedostatky, je žadatel vyzván k jejich odstranění ve lhůtě do 30 kalendářních dní ode dne prokazatelného doručení výzvy k odstranění nedostatků. Neučiní-li tak ve stanovené lhůtě, bude administrace Žádosti zastavena, o čemž bude žadatel písemně informován. Proti zastavení administrace Žádosti může žadatel využít opravného prostředku.
Nejsou-li při kontrole zjištěny nedostatky, je Žádost postoupena do procesu posouzení.
10.4 Rozhodnutí ministra
Žádost, u které nebyly v rámci Závěrečného vyhodnocení Žádosti zjištěny nedostatky, předloží Fond, společně se svým stanoviskem, k projednání Radě Státního fondu životního prostředí ČR (dále jen „Rada Fondu“), která následně předloží svá doporučení ministrovi životního prostředí (dále jen „ministr“).
O podpoře rozhoduje ministr. Podepsané Rozhodnutí je následně doručeno žadateli.
Žadatel může podat prostřednictvím Fondu proti Rozhodnutí věcně odůvodněný rozklad, a to v listinné podobě ve lhůtě 15 dnů od doručení Rozhodnutí. O rozkladu rozhodne ministr.
10.5 Smlouva o poskytnutí podpory
Na základě Rozhodnutí a splnění veškerých podmínek této Výzvy uzavře Fond s žadatelem písemnou Smlouvu, která stanoví konkrétní individuální podmínky, za kterých se podpora poskytuje, zejména pak výši a formu podpory, účel použití, lhůty a způsob čerpání prostředků Fondu, lhůty a další podmínky.
Konečná výše podpory uvedená ve Smlouvě, je stanovena na základě dokumentů prokazujících řádné dokončení realizace podporovaných opatření a může být odlišná od maximální výše podpory uvedené v Rozhodnutí, nikoliv však vyšší. V případě, že jsou naplněny definiční znaky veřejné podpory, je maximální výše podpory omezena aktuální maximální možnou výší čerpání veřejné podpory žadatelem.
Podpisem Smlouvy žadatel stvrzuje, že souhlasí s podmínkami poskytnutí podpory a s tím, že jejich nedodržení je důvodem k vrácení podpory.
Smlouvu Fond neuzavře a podporu neposkytne v případě, že žadatel nesplní podmínky stanovené Rozhodnutím nebo pozbude-li Rozhodnutí účinnosti.
10.6 Čerpání podpory
Čerpání prostředků podpory je možné až po nabytí právní účinnosti Smlouvy. Podpora je Fondem poskytována bezhotovostním převodem finančních prostředků v Kč na bankovní účet příjemce podpory uvedený ve Smlouvě, a to na základě řádně doložených a Fondem odsouhlasených dokumentů dle kapitoly č. 11.2. Podpora je převedena zpravidla do 3 týdnů ode dne nabytí právní moci Smlouvy.
Fond poskytne podporu pouze na úhradu způsobilých výdajů. Výdaje musí být v souladu s pravidly této Výzvy a platné legislativy. Způsobilé výdaje jsou uvedeny v kapitole č. 8 této Výzvy.
Projekt může být spolufinancován z jiných veřejných zdrojů, přičemž souhrnné výdaje ze všech veřejných zdrojů nesmí přesáhnout 100 % způsobilých výdajů.
10.7 Závěrečné vyhodnocení akce
Vzhledem k charakteru a způsobu čerpání podpory se Závěrečné vyhodnocení akce u této Výzvy neprovádí.
10.8 Lhůty
Počítání lhůt se řídí následujícími pravidly:
Počátek lhůty
Všechny lhůty začínají plynout následující kalendářní den po dni, kdy došlo ke skutečnosti určující počátek lhůty (např. k prokazatelnému doručení písemnosti).
Konec lhůty
- Je-li lhůta určena počtem týdnů, měsíců nebo let, končí lhůta uplynutím toho dne, který se svým označením shoduje se dnem, kdy došlo ke skutečnosti určující počátek lhůty (např. k prokazatelnému doručení písemnosti). Není-li v daném měsíci takový den, končí lhůta posledním dnem daného měsíce.
- Připadne-li konec lhůty na sobotu, neděli nebo svátek, je posledním dnem lhůty nejbližší následující pracovní den.
Zachování lhůt
- Lhůta je zachována, pokud je nejpozději v poslední den lhůty učiněno osobní podání na centrále Fondu (Olbrachtova 2006/9, 140 00 Praha 4) nebo na kterémkoliv krajském pracovišti Fondu.
- V případě poštovní zásilky je lhůta zachována, je-li datum předání zásilky držiteli poštovní licence (např. datum podacího razítka pošty na zásilce) shodné s posledním dnem lhůty (rozhodující je tedy datum předání zásilky držiteli poštovní licence, nikoliv faktické doručení zásilky na Fond či krajské pracoviště Fondu).
Prodlužování lhůt
Žadatel může požádat o prodloužení procesních lhůt, nebrání-li tomu další závazné lhůty a termíny Programu. O prodloužení je nutné požádat vždy výhradně písemně (poštovní zásilkou nebo e-mailem), a to nejpozději poslední den stanovené lhůty. Na později podané žádosti o prodloužení nebude brán zřetel. Fond posoudí důvody a možnosti prodloužení lhůty a žadatele o výsledku informuje.
11. Požadované dokumenty
Doklady, které jsou požadovány jako přílohy k formuláři Žádosti a ke Smlouvě, v platném znění, žadatel předkládá v originále nebo úředně ověřené kopii dokumentů v jednom vyhotovení, není-li stanoveno jinak. V případě, že jsou dokumenty předkládány v jiném jazyce než českém nebo slovenském, je žadatel povinen doložit jejich úřední překlad.
U Žádostí podávaných po realizaci podporovaných opatření se všechny dokumenty dokládají najednou, spolu s Žádostí.
Fond je oprávněn si vyžádat další relevantní podklady a dokumenty, které se v průběhu projektového cyklu stanou nezbytnými pro jeho řádné vyhodnocení a dokončení.
Písemnosti doručené Fondu v souvislosti s touto Výzvou se nevrací.
11.1 Dokumenty požadované při podání Žádosti
11.1.1 Dokumenty předkládané všemi žadateli
- Formulář Žádosti o poskytnutí podpory - formulář Žádosti vygenerovaný informačním systémem Programu a opatřený vlastnoručním podpisem žadatele, respektive osoby oprávněné za něj jednat, případně zplnomocněné osoby určené na základě písemné plné moci.
- Odborný posudek - dle specifikace uvedené v kapitole č. 12.
11.1.2 Dokumenty předkládané jen žadateli, kteří naplní daná kritéria
- Doklad o právní osobnosti (subjektivitě) - výpis z veřejného rejstříku (obchodního či jiného), u příspěvkových organizací zřizovací listina. Předkládají pouze právnické osoby a fyzické osoby podnikající. Předkládá se v prosté kopii.
- Plná moc - pouze v případě, že žadatele zastupuje při vyřizování Žádosti třetí osoba.
- Souhlasné prohlášení ostatních spoluvlastníků obytného domu přímo souvisejícího s předmětem podpory - pouze v případě, že je tento dům ve spoluvlastnictví více osob.
- Doklad o akutním nedostatku vody v dané obci - pouze v případě aktivity 1.5.B1. Předkládá se v prosté kopii či odkazem na veřejně dostupnou informaci (např. internetové stránky obce).
11.2 Dokumenty požadované k uzavření Smlouvy
11.2.1 Dokumenty předkládané všemi žadateli
- Formulář „Doložení dokončení realizace a žádost o uvolnění finančních prostředků“ - opatřený vlastnoručním podpisem žadatele, respektive osoby oprávněné za něj jednat, případně zplnomocněné osoby určené na základě písemné plné moci.
- Faktury za realizaci podporovaných opatření a faktury za zhotovení odborného posudku nebo jeho části - faktury musí splňovat zákonné náležitosti, musí být vystaveny výhradně na jméno žadatele nebo jiného spoluvlastníka obytného domu, který přímo souvisí s předmětem Žádosti, a musí obsahovat jednoznačnou identifikaci opatření, ke kterému se vztahují. Předkládají se v prosté kopii.
- Soupis provedených prací (nebo také položkový rozpočet či dodací list, případně smlouva o dílo) vystavený dodavatelem - přikládá se k jednotlivým fakturám nebo souhrnně a musí obsahovat zejména vyznačení způsobilých a nezpůsobilých výdajů, celkovou cenu a celkovou cenu včetně DPH. Předkládá se v prosté kopii.
- Potvrzení o úhradě - pro bezhotovostní platby je dokladem o úhradě výpis z bankovního účtu (akceptován je i výpis pořízený z internetového bankovnictví), pro platby v hotovosti je dokladem o úhradě příjmový pokladní doklad. Jako potvrzení o úhradě lze využít také potvrzení o provedení platby vystavené dodavatelem. Předkládá se v prosté kopii.
11.2.2 Dokumenty předkládané jen žadateli, kteří naplní daná kritéria
- Platné povolení k vypouštění odpadních vod do vod podzemních dle §8 odst. 1 písm. c) vodního zákona vydané příslušným vodoprávním úřadem - pouze v případě aktivity 1.5.C, kdy je přečištěná odpadní voda využívána k zálivce. Předkládá se v prosté kopii.
- Souhlas provozovatele kanalizace se zaústěním bezpečnostního přepadu akumulační nádrže do kanalizace - pouze v případě zaústění bezpečnostního přepadu nádrže do kanalizace. Předkládá se v prosté kopii.
- Dokumenty k veřejné podpoře - předkládají pouze žadatelé, na které se vztahují pravidla veřejné podpory.
12. Odborný posudek a sledované indikátory
12.1 Základní podmínky
K Žádosti se vždy přikládá odborný posudek ve smyslu §4 odst. 3 zákona ČNR č. 388/1991 Sb., resp. čl. 4 odst. 2 Směrnice MŽP č. 4/2015, jehož hlavní součástí je zjednodušená projektová dokumentace a stanovení sledovaných indikátorů uvedených v kapitole č. 12.4.
Z odborného posudku musí být patrný rozsah a způsob provedení podporovaného opatření a také skutečnost, že toto opatření splňuje podmínky stanovené touto Výzvou.
Odborný posudek slouží jako podklad pro určení maximální výše podpory.
12.2 Oprávnění zpracovatelé odborného posudku
Odborný posudek musí být řádně proveden a potvrzen:
- dodavatelem systému/komponent pro hospodaření se srážkovou vodou či realizační firmou (přípustné pouze pro aktivity 1.5.B.1 a 1.5.B.2)
- osobou autorizovanou podle zákona ČNR č. 360/1992 Sb., o výkonu povolání autorizovaných architektů a o výkonu povolání autorizovaných inženýrů a techniků činných ve výstavbě, ve znění pozdějších předpisů, a to v příslušném oboru autorizace dle typu podporovaného opatření (přípustné pro všechny aktivity).
12.3 Struktura odborného posudku
Odborný posudek musí obsahovat minimálně níže uvedené náležitosti:
- Identifikace zpracovatele odborného posudku;
- Základní charakteristika projektu;
- Podrobný popis a posouzení stávajícího stavu a dosavadního způsobu nakládání se srážkovými a případně odpadními vodami;
- Podrobný popis navrhovaného řešení, včetně dimenzování jednotlivých součástí navrhovaného řešení (např. minimální objem nádrží, dimenzování rozvodů, řešení bezpečnostních přepadů) a určení jejich technických parametrů (např. systém filtrace, hygienizace);
-
Výkresová část:
- Situace stavby se znázorněním hranic dotčených pozemků, všech odvodňovaných ploch (vč. uvedení jejich rozměrů, typu /koeficientu odtoku/ a sklonu), umístění akumulačních nádrží a dalších technologických prvků, trasování svodů/přivaděčů;
- Charakteristický řez umístění akumulačních nádrží;
- Schéma systému (blokové znázornění jednotlivých součástí systému a jejich vzájemného propojení, včetně způsobu oddělení rozvodů pitné a užitkové vody /je-li relevantní/).
- Stanovení sledovaných indikátorů uvedených v kapitole č. 12.4;
- Jednoznačné stanovisko, že navržené řešení plně odpovídá všem podmínkám této Výzvy.
12.4 Sledované indikátory
Přehled sledovaných indikátorů v rámci jednotlivých aktivit je uveden v následující tabulce:
Aktivita |
Název indikátoru |
Měrná jednotka |
Závaznost |
Typ závaznosti |
Aktivita 1.5.B - Akumulace a využití srážkových vod v segmentu obytných domů |
Objem instalovaných akumulačních nádrží na srážkovou vodu |
m3 |
ano |
minimálně |
Předpokládaná roční úspora pitné vody |
m3/rok |
ne |
projektový předpoklad |
|
Velikost odvodňované plochy |
m2 |
ano |
minimálně |
|
1.5.C - Akumulace a využití přečištěné odpadní vody v segmentu obytných domů |
Objem instalovaných akumulačních nádrží na přečištěnou odpadní/srážkovou vodu |
m3 |
ano |
minimálně |
Předpokládaná roční úspora pitné vody |
m3/rok |
ne |
projektový předpoklad |
|
Velikost odvodňované plochy |
m2 |
ano |
minimálně |
13. Změny projektu
13.1 Žadatel je povinen bezodkladně oznámit Fondu jakékoliv změny skutečností a podmínek, na jejichž základě může být ovlivněn účel poskytované podpory, a to od podání Žádosti po celou dobu její administrace, tedy i v době udržitelnosti. Jedná se například o změny identifikačních a kontaktních údajů, změny parametrů realizovaných opatření a odborného posudku, změny skutečností a podmínek obsažených v Rozhodnutí, respektive ve Smlouvě apod.
13.2 Změny musí žadatel oznámit Fondu písemně včetně doložení všech relevantních dokumentů v listinné podobě, a to v jednom vyhotovení ve formě originálu nebo úředně ověřené kopie, není-li u konkrétních dokumentů stanoveno jinak. Po oznámení změny je Fond oprávněn vyžádat si další podklady, kterými příjemce podpory prokáže splnění podmínek této Výzvy a skutečnost, že nepominul účel poskytnuté podpory. Budou-li změny realizovány bez předchozího souhlasu Fondu a dojde-li v důsledku změny k nesplnění podmínek této Výzvy, podpora nebude poskytnuta nebo může být zcela či z části odejmuta.
13.3 Změnu, která se uskutečnila před uzavřením Smlouvy, oznámí žadatel Fondu nejpozději do doby předložení dokumentů prokazujících dokončení realizace podporovaných opatření.
13.4 Výše podpory alokovaná na danou Žádost při její evidenci se v případě změn nezvyšuje.
13.5 Výše podpory stanovená v akceptačním dopise je maximální a v případě jakékoliv změny se její výše na Žádost žadatele nezvyšuje. Konečná výše podpory uvedená ve Smlouvě je stanovena na základě dokumentů prokazujících řádné dokončení realizace podporovaných opatření a může být odlišná od maximální výše podpory uvedené v Rozhodnutí (nikoliv však vyšší).
13.6 Jsou-li změny v Žádosti vyvolány změnou odborného posudku, posoudí změny Fond a navrhne další postup.
13.7 Fond si vyhrazuje právo posoudit každou změnu individuálně, zejména s ohledem na důvody zvláštního zřetele či odstranění přílišné tvrdosti plynoucí z jinak řádného úředního postupu Fondu.
13.8 Zemře-li žadatel - fyzická osoba po podání Žádosti, ale před vyplacením podpory a mají-li případní dědicové zájem o poskytnutí podpory, Fond může na základě žádosti dědiců povolit změnu v osobě žadatele, a to za předpokladu, že Fondu budou bez zbytečného odkladu předloženy dokumenty, ze kterých je nepochybné, že jsou novými vlastníky obytného domu přímo souvisejícím s předmětem podpory. Těmito dokumenty jsou:
- Kopie úmrtního listu;
- Kopie pravomocného usnesení o ukončení dědického řízení, ze kterého musí být patrné, že obytný dům přímo související s předmětem podpory byl předmětem dědického řízení;
- Kopie výpisu z katastru nemovitostí pro obytný dům přímo související s předmětem podpory, ze kterého je patrné, že dědic je jejím novým vlastníkem;
- Nové souhlasné prohlášení ostatních spoluvlastníků nemovitosti (jsou-li) dle výpisu z katastru nemovitostí.
14. Kontakty
Žadatelé se mohou se svými dotazy obrátit na pracovníky krajských pracovišť Fondu, využít lze emailovou nebo telefonní či osobní konzultaci (v úředních hodinách). Aktuální seznam krajských pracovišť včetně kontaktů a rozpisu úředních hodin je uveden na webových stránkách Fondu.
Pro obecné dotazy je každý pracovní den od 7:30 do 16:00 k dispozici také bezplatná telefonní informační linka 800 260 500.
15. Přílohy:
1. Vzor plné moci
2. Vzor souhlasného prohlášení vlastníků
3. Formulář „Doložení dokončení realizace a žádost o uvolnění finančních prostředků“
4. Čestné prohlášení žadatele o podporu v režimu de minimis
5. Formulář „Zpětvzetí Žádosti“
V Praze 7.8.2017
Mgr. Richard Brabec
ministr