Zprávy MF, částka 1/2019
Metodika financování krajů pro rok 2019
čj.: MF - 30 909/2018/1201 - ref. Ing. J. Pavlíková, Ing. L. Maříková, Ing. R. Kotrba
I. Dotace pro kraje ve státním rozpočtu na rok 2019 a podmínky pro vyúčtování vybraných dotací
Kraje v roce 2019 obdrží ze státního rozpočtu následující druhy dotací (příspěvků):
A. Příspěvek na výkon státní správy v rámci finančního vztahu státního rozpočtu k rozpočtům krajů (příloha č. 5 k zákonu o státním rozpočtu České republiky na rok 2019).
B. Ostatní dotace v kapitole Všeobecná pokladní správa.
C. Dotace z ostatních kapitol státního rozpočtu.
Ad A) Příspěvek na výkon státní správy v rámci finančního vztahu státního rozpočtu k rozpočtům krajů (příloha č. 5 k zákonu o státním rozpočtu České republiky na rok 2019)
Příspěvek na výkon státní správy 1 317 332 700 Kč
V souladu s ustanovením §29 odst. 2 zákona č. 129/2000 Sb., o krajích, ve znění pozdějších předpisů, obdrží kraje ze státního rozpočtu příspěvek na financování výkonu státní správy v přenesené působnosti. V celkovém příspěvku byla zohledněna 10% meziroční valorizace. Dotace nepodléhá finančnímu vypořádání.
Ad B) Ostatní dotace pro kraje v kapitole Všeobecná pokladní správa
Pro kraje je v kapitole Všeobecná pokladní správa v ukazateli „Další prostředky pro územní samosprávné celky“ zahrnuta částka 183 489,7 tis. Kč. Tato suma obsahuje tituly, které nelze rozpočtovat u konkrétních příjemců v době sestavování rozpočtu - např. položka Výdaje stanovené zvláštními zákony nebo dalšími právními předpisy.
Samostatně mimo finanční vztahy je v kapitole Všeobecná pokladní správa, stejně jako v roce 2018, rozpočtován ukazatel „Náhrady vyplácené prostřednictvím krajských úřadů podle zvláštních právních předpisů“. Z tohoto ukazatele bude prováděna úhrada nákladů vzniklých lékárnám s odevzdáním nepoužitelných léčiv a jejich likvidací (dříve účelová dotace na likvidaci léčiv - ÚZ 98297) a úhrada nákladů spojených s preventivními opatřeními zabraňujícími vzniku, rozvoji a šíření onemocnění tuberkulózou (dříve účelová dotace na prevenci TBC - ÚZ 98335). Již od roku 2018 došlo ke změně v jejich účetním a rozpočtovém vykazování. Uvedené prostředky nejsou uvolňovány formou účelové dotace ze státního rozpočtu, ale formou náhrad nákladů vzniklých lékárnám spojených s likvidací léčiv a náhrad nákladů zdravotnických zařízení spojených s preventivními opatřeními v oblasti TBC prostřednictvím krajských úřadů. Finanční prostředky poskytnuté formou náhrady nákladů nejsou sledovány pod účelovými znaky a nepodléhají finančnímu vypořádání se státním rozpočtem.
V ukazateli „Výdaje vedené v informačním systému programového financování EDS/SMVS celkem“, konkrétně v programu 29822 - Akce financované z rozhodnutí Poslanecké sněmovny Parlamentu a vlády ČR, je pro kraje rozpočtována částka 73 mil. Kč. Rozpočtovaná částka je určena na výkupy pozemků pod silnicemi II. a III. třídy. Pokračování v uvolňování těchto dotací krajům schválila vláda svým usnesením č. 508/2016. Dále se jedná o prostředky dané usnesením vlády č. 469/2017 na financování vybraných projektů souvisejících s rozšířením strategické průmyslové zóny Solnice - Kvasiny.
Ad C) Dotace z ostatních kapitol státního rozpočtu
Dotace z ostatních kapitol státního rozpočtu pro kraje jsou rozpočtovány v celkové výši 145 086 876 tis. Kč.
Nejvyšší je dotace v kapitole Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy (v předpokládané výši 124 515 432 tis. Kč), která zahrnuje zejména dotace na přímé náklady na vzdělávání pro školy a školská zařízení zřizovaná kraji, obcemi (příp. dobrovolnými svazky obcí) - zejména se jedná o platy pedagogických a nepedagogických pracovníků, pojistné, další související platby a např. výdaje na učebnice, učební pomůcky apod. Podle zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání, ve znění pozdějších předpisů, kraj rozepisuje a přímo přiděluje dotace předškolním zařízením, školám a školským zařízením zřizovaným obcemi, tzn., že tyto prostředky neprocházejí rozpočty obcí.
Významné částky transferů pro kraje jsou dále rozpočtovány v kapitole Ministerstva práce a sociálních věcí ve výši 17 614 112 tis. Kč (např. transfery poskytované krajům podle zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách apod.) a v kapitole Ministerstva dopravy ve výši 2 670 541 tis. Kč (zejména prostředky na úhradu ztráty ze závazku ve veřejné drážní osobní dopravě).
II. Daňové příjmy krajů v roce 2019 a jejich alokace do území
Predikci výnosů vybraných daňových příjmů veřejných rozpočtů a podíl krajů na těchto daních uvádí následující tabulka:
Daňový příjem (v mld. Kč)* |
Predikce 2019 |
|
VR celkem |
z toho podíl krajů |
|
Daň z přidané hodnoty |
441,4 |
39,4 |
Daň z příjmů právnických osob |
190,9 |
16,8 |
v tom: daň z příjmů právnických osob - sdílená část |
184,2 |
16,4 |
Daň z příjmů fyzických osob |
248,5 |
21,9 |
v tom: daň z příjmů fyzických osob vybíraná zvl. sazbou |
17,8 |
1,6 |
daň z příjmů fyzických osob placená poplatníky (z přiznání) |
9,2 |
0,5 |
daň z příjmů fyzických osob placená plátci (závislá) |
221,5 |
19,8 |
Celkem |
880,8 |
78,1 |
*) Propočet podle §3 zákona č. 243/2000 Sb., o rozpočtovém určení daní, vychází z predikce celostátního hrubého výnosu daní použité pro sestavení návrhu zákona o státním rozpočtu ČR na rok 2019. Vliv zpoždění při převodech daňových příjmů v závěru roku není zohledněn.
Generální finanční ředitelství zasílá finančním úřadům informaci o stavu celostátního hrubého výnosu vybraných daní dvakrát měsíčně, zpravidla dle stavu k 15. a poslednímu dni měsíce. Pokud v době od posledně provedených převodů došlo k jeho nárůstu, vypočtou se (dle pravidel daných zákonem č. 243/2000 Sb., o rozpočtovém určení daní) z těchto přírůstků nároky jednotlivých krajů (procentem stanoveným každému kraji v příloze č. 1 k citovanému zákonu). Finanční úřady tyto údaje zpracují a předají České národní bance převodní příkazy, na jejichž základě jsou jednotlivým krajům následně (cca 5. a 20. dne každého měsíce) zasílány podíly na celostátním hrubém výnosu vybraných daní (pokud přesáhnou částku 500 Kč).
V průběhu procedury převodů daňových příjmů vzniká určité zpoždění mezi stavem celostátního hrubého výnosu daní a dnem převodu podílů z něj vyplývajících. V důsledku tohoto zpoždění jsou podíly na přírůstcích celostátního hrubého výnosu daní v závěru rozpočtového roku převedeny na účty kraj ů až v následujícím roce. Vzhledem k tomu, že tvorba rozpočtu spadá do oblasti samostatné působnosti územních samosprávných celků, je třeba, aby kraje při sestavování rozpočtů braly v úvahu mimo jiné právě existenci zpoždění při převodech daňových příjmů.
V zájmu správného zaúčtování na příslušné položky rozpočtové skladby uvádíme předčíslí převodových bankovních účtů finančních úřadů, z nichž jsou krajům převáděny jejich podíly, a odpovídající položky rozpočtové skladby:
Daňový příjem krajů |
PBÚ |
Pol. rozpočtové skladby |
Daň z přidané hodnoty |
4677 |
1211 |
Daň z příjmů právnických osob |
4642 |
1121 |
Daň z příjmů fyzických osob |
||
v tom: daň z příjmů fyzických osob vybíraná zvl. sazbou |
4669 |
1113 |
daň z příjmů fyzických osob placená poplatníky (z přiznání) |
4650 |
1112 |
daň z příjmů fyzických osob placená plátci (závislá) |
4626 |
1111 |
III. Způsob převádění prostředků ze státního rozpočtu do rozpočtů krajů a obcí v roce 2019
Způsob převádění finančních prostředků ze státního rozpočtu (státních fondů) do rozpočtů obcí a krajů je stanoven v příloze usnesení vlády České republiky č. 1084/2002.
Způsob převádění dotací do rozpočtu obcí:
Obcím jsou dotace poskytovány prostřednictvím rozpočtů krajů, v jejichž obvodu leží příslušné obce, pokud není zákonem stanoveno jinak. Tato skutečnost vyplývá ze zákona č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech, kde je tato povinnost krajům dána v §19 odst. 2, a z usnesení vlády č. 1084/2002.
Zaúčtování dotací pro obce obsažených ve finančních vztazích státního rozpočtu k rozpočtům obcí v úhrnech po jednotlivých krajích (dle přílohy č. 6 k zákonu o státním rozpočtu České republiky na rok 2019) kraj provede ve svém účetnictví následujícím způsobem:
- přijetí prostředků na příjmové položce 4112 s kladným znaménkem,
- uvolnění prostředků obcím rovněž na položce 4112 se záporným znaménkem.
Způsob zaúčtování neinvestičních přijatých dotací ze státního rozpočtu (státních fondů) do rozpočtů obcí:
- Finanční vztahy státního rozpočtu k rozpočtům obcí v úhrnech po jednotlivých krajích (příloha č. 6 k zákonu o státním rozpočtu České republiky na rok 2019) - příjmová položka 4112,
- Účelové dotace z kapitoly VPS státního rozpočtu - příjmová položka 4111,
- Účelové dotace z ostatních kapitol státního rozpočtu - příjmová položka 4116,
- Účelové dotace ze státních fondů - příjmová položka 4113.
Způsob převádění dotací do rozpočtu krajů:
Způsob zaúčtování neinvestičních přijatých dotací ze státního rozpočtu (státních fondů) do rozpočtů krajů:
- Finanční vztahy státního rozpočtu k rozpočtům krajů (příloha č. 5 k zákonu o státním rozpočtu České republiky na rok 2019) - příjmová položka 4112,
- Účelové dotace z kapitoly VPS státního rozpočtu - příjmová položka 4111,
- Účelové dotace z ostatních kapitol státního rozpočtu - příjmová položka 4116,
- Účelové dotace ze státních fondů - příjmová položka 4113.
Způsob převádění náhrad vyplácených podle zvláštních právních předpisů do rozpočtů krajů:
Zaúčtování náhrad nákladů vzniklých lékárnám spojených s likvidací léčiv a náhrad nákladů zdravotnických zařízení spojených s preventivními opatřeními v oblasti TBC:
- přijetí finančních prostředků na položku 5811 - Výdaje na náhrady za nezpůsobenou újmu se záporným znaménkem,
- výdaj finančních prostředků na položku 5811 - Výdaje na náhrady za nezpůsobenou újmu s kladným znaménkem.