Animace načítání

Stránka se připravuje...


Zprávy MF, částka 1/2019

Metodika financování krajů pro rok 2019

čj.: MF - 30 909/2018/1201 - ref. Ing. J. Pavlíková, Ing. L. Maříková, Ing. R. Kotrba

I. Dotace pro kraje ve státním rozpočtu na rok 2019 a podmínky pro vyúčtování vybraných dotací

Kraje v roce 2019 obdrží ze státního rozpočtu následující druhy dotací (příspěvků):

A. Příspěvek na výkon státní správy v rámci finančního vztahu státního rozpočtu k rozpočtům krajů (příloha č. 5 k zákonu o státním rozpočtu České republiky na rok 2019).

B. Ostatní dotace v kapitole Všeobecná pokladní správa.

C. Dotace z ostatních kapitol státního rozpočtu.

Ad A) Příspěvek na výkon státní správy v rámci finančního vztahu státního rozpočtu k rozpočtům krajů (příloha č. 5 k zákonu o státním rozpočtu České republiky na rok 2019)

Příspěvek na výkon státní správy 1 317 332 700 Kč

V souladu s ustanovením §29 odst. 2 zákona č. 129/2000 Sb., o krajích, ve znění pozdějších předpisů, obdrží kraje ze státního rozpočtu příspěvek na financování výkonu státní správy v přenesené působnosti. V celkovém příspěvku byla zohledněna 10% meziroční valorizace. Dotace nepodléhá finančnímu vypořádání.

Ad B) Ostatní dotace pro kraje v kapitole Všeobecná pokladní správa

Pro kraje je v kapitole Všeobecná pokladní správa v ukazateli „Další prostředky pro územní samosprávné celky“ zahrnuta částka 183 489,7 tis. Kč. Tato suma obsahuje tituly, které nelze rozpočtovat u konkrétních příjemců v době sestavování rozpočtu - např. položka Výdaje stanovené zvláštními zákony nebo dalšími právními předpisy.

Samostatně mimo finanční vztahy je v kapitole Všeobecná pokladní správa, stejně jako v roce 2018, rozpočtován ukazatel „Náhrady vyplácené prostřednictvím krajských úřadů podle zvláštních právních předpisů“. Z tohoto ukazatele bude prováděna úhrada nákladů vzniklých lékárnám s odevzdáním nepoužitelných léčiv a jejich likvidací (dříve účelová dotace na likvidaci léčiv - ÚZ 98297) a úhrada nákladů spojených s preventivními opatřeními zabraňujícími vzniku, rozvoji a šíření onemocnění tuberkulózou (dříve účelová dotace na prevenci TBC - ÚZ 98335). Již od roku 2018 došlo ke změně v jejich účetním a rozpočtovém vykazování. Uvedené prostředky nejsou uvolňovány formou účelové dotace ze státního rozpočtu, ale formou náhrad nákladů vzniklých lékárnám spojených s likvidací léčiv a náhrad nákladů zdravotnických zařízení spojených s preventivními opatřeními v oblasti TBC prostřednictvím krajských úřadů. Finanční prostředky poskytnuté formou náhrady nákladů nejsou sledovány pod účelovými znaky a nepodléhají finančnímu vypořádání se státním rozpočtem.

V ukazateli „Výdaje vedené v informačním systému programového financování EDS/SMVS celkem“, konkrétně v programu 29822 - Akce financované z rozhodnutí Poslanecké sněmovny Parlamentu a vlády ČR, je pro kraje rozpočtována částka 73 mil. Kč. Rozpočtovaná částka je určena na výkupy pozemků pod silnicemi II. a III. třídy. Pokračování v uvolňování těchto dotací krajům schválila vláda svým usnesením č. 508/2016. Dále se jedná o prostředky dané usnesením vlády č. 469/2017 na financování vybraných projektů souvisejících s rozšířením strategické průmyslové zóny Solnice - Kvasiny.

Ad C) Dotace z ostatních kapitol státního rozpočtu

Dotace z ostatních kapitol státního rozpočtu pro kraje jsou rozpočtovány v celkové výši 145 086 876 tis. Kč.

Nejvyšší je dotace v kapitole Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy (v předpokládané výši 124 515 432 tis. Kč), která zahrnuje zejména dotace na přímé náklady na vzdělávání pro školy a školská zařízení zřizovaná kraji, obcemi (příp. dobrovolnými svazky obcí) - zejména se jedná o platy pedagogických a nepedagogických pracovníků, pojistné, další související platby a např. výdaje na učebnice, učební pomůcky apod. Podle zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání, ve znění pozdějších předpisů, kraj rozepisuje a přímo přiděluje dotace předškolním zařízením, školám a školským zařízením zřizovaným obcemi, tzn., že tyto prostředky neprocházejí rozpočty obcí.

Významné částky transferů pro kraje jsou dále rozpočtovány v kapitole Ministerstva práce a sociálních věcí ve výši 17 614 112 tis. Kč (např. transfery poskytované krajům podle zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách apod.) a v kapitole Ministerstva dopravy ve výši 2 670 541 tis. Kč (zejména prostředky na úhradu ztráty ze závazku ve veřejné drážní osobní dopravě).

II. Daňové příjmy krajů v roce 2019 a jejich alokace do území

Predikci výnosů vybraných daňových příjmů veřejných rozpočtů a podíl krajů na těchto daních uvádí následující tabulka:

Daňový příjem (v mld. Kč)*

Predikce 2019

VR celkem

z toho podíl krajů

Daň z přidané hodnoty

441,4

39,4

Daň z příjmů právnických osob

190,9

16,8

v tom: daň z příjmů právnických osob - sdílená část

184,2

16,4

Daň z příjmů fyzických osob

248,5

21,9

v tom: daň z příjmů fyzických osob vybíraná zvl. sazbou

17,8

1,6

daň z příjmů fyzických osob placená poplatníky (z přiznání)

9,2

0,5

daň z příjmů fyzických osob placená plátci (závislá)

221,5

19,8

Celkem

880,8

78,1

*) Propočet podle §3 zákona č. 243/2000 Sb., o rozpočtovém určení daní, vychází z predikce celostátního hrubého výnosu daní použité pro sestavení návrhu zákona o státním rozpočtu ČR na rok 2019. Vliv zpoždění při převodech daňových příjmů v závěru roku není zohledněn.

Generální finanční ředitelství zasílá finančním úřadům informaci o stavu celostátního hrubého výnosu vybraných daní dvakrát měsíčně, zpravidla dle stavu k 15. a poslednímu dni měsíce. Pokud v době od posledně provedených převodů došlo k jeho nárůstu, vypočtou se (dle pravidel daných zákonem č. 243/2000 Sb., o rozpočtovém určení daní) z těchto přírůstků nároky jednotlivých krajů (procentem stanoveným každému kraji v příloze č. 1 k citovanému zákonu). Finanční úřady tyto údaje zpracují a předají České národní bance převodní příkazy, na jejichž základě jsou jednotlivým krajům následně (cca 5. a 20. dne každého měsíce) zasílány podíly na celostátním hrubém výnosu vybraných daní (pokud přesáhnou částku 500 Kč).

V průběhu procedury převodů daňových příjmů vzniká určité zpoždění mezi stavem celostátního hrubého výnosu daní a dnem převodu podílů z něj vyplývajících. V důsledku tohoto zpoždění jsou podíly na přírůstcích celostátního hrubého výnosu daní v závěru rozpočtového roku převedeny na účty kraj ů až v následujícím roce. Vzhledem k tomu, že tvorba rozpočtu spadá do oblasti samostatné působnosti územních samosprávných celků, je třeba, aby kraje při sestavování rozpočtů braly v úvahu mimo jiné právě existenci zpoždění při převodech daňových příjmů.

V zájmu správného zaúčtování na příslušné položky rozpočtové skladby uvádíme předčíslí převodových bankovních účtů finančních úřadů, z nichž jsou krajům převáděny jejich podíly, a odpovídající položky rozpočtové skladby:

Daňový příjem krajů

PBÚ

Pol. rozpočtové skladby

Daň z přidané hodnoty

4677

1211

Daň z příjmů právnických osob

4642

1121

Daň z příjmů fyzických osob

v tom: daň z příjmů fyzických osob vybíraná zvl. sazbou

4669

1113

daň z příjmů fyzických osob placená poplatníky (z přiznání)

4650

1112

daň z příjmů fyzických osob placená plátci (závislá)

4626

1111

III. Způsob převádění prostředků ze státního rozpočtu do rozpočtů krajů a obcí v roce 2019

Způsob převádění finančních prostředků ze státního rozpočtu (státních fondů) do rozpočtů obcí a krajů je stanoven v příloze usnesení vlády České republiky č. 1084/2002.

Způsob převádění dotací do rozpočtu obcí:

Obcím jsou dotace poskytovány prostřednictvím rozpočtů krajů, v jejichž obvodu leží příslušné obce, pokud není zákonem stanoveno jinak. Tato skutečnost vyplývá ze zákona č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech, kde je tato povinnost krajům dána v §19 odst. 2, a z usnesení vlády č. 1084/2002.

Zaúčtování dotací pro obce obsažených ve finančních vztazích státního rozpočtu k rozpočtům obcí v úhrnech po jednotlivých krajích (dle přílohy č. 6 k zákonu o státním rozpočtu České republiky na rok 2019) kraj provede ve svém účetnictví následujícím způsobem:

- přijetí prostředků na příjmové položce 4112 s kladným znaménkem,

- uvolnění prostředků obcím rovněž na položce 4112 se záporným znaménkem.

Způsob zaúčtování neinvestičních přijatých dotací ze státního rozpočtu (státních fondů) do rozpočtů obcí:

- Finanční vztahy státního rozpočtu k rozpočtům obcí v úhrnech po jednotlivých krajích (příloha č. 6 k zákonu o státním rozpočtu České republiky na rok 2019) - příjmová položka 4112,

- Účelové dotace z kapitoly VPS státního rozpočtu - příjmová položka 4111,

- Účelové dotace z ostatních kapitol státního rozpočtu - příjmová položka 4116,

- Účelové dotace ze státních fondů - příjmová položka 4113.

Způsob převádění dotací do rozpočtu krajů:

Způsob zaúčtování neinvestičních přijatých dotací ze státního rozpočtu (státních fondů) do rozpočtů krajů:

- Finanční vztahy státního rozpočtu k rozpočtům krajů (příloha č. 5 k zákonu o státním rozpočtu České republiky na rok 2019) - příjmová položka 4112,

- Účelové dotace z kapitoly VPS státního rozpočtu - příjmová položka 4111,

- Účelové dotace z ostatních kapitol státního rozpočtu - příjmová položka 4116,

- Účelové dotace ze státních fondů - příjmová položka 4113.

Způsob převádění náhrad vyplácených podle zvláštních právních předpisů do rozpočtů krajů:

Zaúčtování náhrad nákladů vzniklých lékárnám spojených s likvidací léčiv a náhrad nákladů zdravotnických zařízení spojených s preventivními opatřeními v oblasti TBC:

- přijetí finančních prostředků na položku 5811 - Výdaje na náhrady za nezpůsobenou újmu se záporným znaménkem,

- výdaj finančních prostředků na položku 5811 - Výdaje na náhrady za nezpůsobenou újmu s kladným znaménkem.