MINISTERSTVO ZDRAVOTNICTVÍ
Palackého náměstí 375/4, 128 01 Praha 2
Praha 3. dubna 2020
Č. j.: MZDR 14629/2020-1/NH
MIMOŘÁDNÉ OPATŘENÍ
Ministerstvo zdravotnictví jako správní úřad příslušný podle §80 odst. 1 písm. g) zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon č. 258/2000 Sb.“), nařizuje postupem podle §69 odst. 1 písm. i) a odst. 2 zákona č. 258/2000 Sb. k ochraně obyvatelstva a prevenci nebezpečí vzniku a rozšíření onemocnění COVID-19 způsobené novým koronavirem SARS-CoV-2 toto mimořádné opatření:
I.
Všem poskytovatelům zdravotních služeb zajišťujícím odběr vzorků na vyšetření nového koronaviru SARS-CoV-2 (dále jen „odběrové místo“) se nařizuje poskytovat Centrálnímu řídícímu týmu COVID-19, který zřídila vláda České republiky usnesením ze dne 30. března 2020 č. 342, (dále jen „Centrální řídící tým COVID-19“) následující informace:
Vstupní informace:
- název pracoviště,
- typ odběrového místa,
- adresa, případně upřesnění polohy,
- pracovní doba (od - do, po - pá / po - ne),
- celková kapacita (počet vzorků odebraných za den),
- kontaktní osoba,
- kontaktní informace (telefonní číslo, adresa elektronické pošty),
- navázané laboratoře,
- způsob odesílání vzorků do laboratoře (frekvence 1x, 2x denně, podle množství).
Pravidelně poskytované informace:
- případná změna pracovní doby či doby provádění odběrů,
- volná kapacita odběrů (kolik vzorků jsou schopny odebrat v následujících 12 hodinách),
- počet aktuálně odebraných vzorků,
- počet vzorků čekajících na odeslání do laboratoře,
- množství skladových zásob ochranných prostředků (na týden),
- množství skladových zásob spotřebního materiálu (na týden),
- změna frekvence odvážení vzorků do laboratoří,
- jakékoli další změny relevantních informací.
Sběr informací probíhá formou telefonického rozhovoru uskutečněného dispečinkem Centrálního řídicího týmu COVID-19. Odběrová místa jsou kontaktována jednou denně v individuálně domluveném čase pro konkrétní odběrové místo.
II.
Všem subjektům provozujícím laboratoře zajišťující vyšetření vzorků na přítomnost nového koronaviru SARS-CoV-2 (dále jen „laboratoř“) se nařizuje poskytovat Centrálnímu řídícímu týmu COVID-19 následující informace:
Vstupní informace:
- název pracoviště,
- typ laboratoře (např. soukromá/státní, zdravotnická/veterinární/akademická),
- adresa, případně upřesnění polohy,
- pracovní doba (od - do, po - pá / po - ne),
- doba příjmu materiálu (od - do),
- kapacita testování (kolik vzorků denně laboratoř vyšetřuje, kolik je schopna vyšetřit maximálně),
- kontaktní osoba,
- kontaktní informace (telefonní číslo, adresa elektronické pošty),
- název používaného laboratorního informačního systému a jeho dodavatel, je-li laboratorní informační systém používán,
- používaný diagnostický a spotřební materiál (výrobce souprav, izolačních kitů).
Pravidelně poskytované informace:
- případná změna pracovní doby či doby příjmu materiálu,
- volná kapacita testování do konce pracovní doby a v následující den,
- počet aktuálně vyšetřených vzorků,
- počet vzorků čekajících na vyšetření,
- množství skladových zásob ochranných prostředků (na týden),
- množství skladových zásob spotřebního materiálu (na týden),
- množství skladových zásob diagnostik a izolačních kitů (na týden),
- jakékoli další změny relevantních informací.
Sběr informací probíhá formou telefonického rozhovoru uskutečněného dispečinkem Centrálního řídicího týmu COVID-19. Laboratoře jsou kontaktovány jednou denně zpravidla v odpoledních hodinách (mezi 13:00 hod. a 15:00 hod.).
III.
Toto mimořádné opatření nabývá účinnosti dnem 4. dubna 2020.
Odůvodnění:
V souvislosti s probíhajícím nouzovým stavem vyhlášeným vládou ČR v souladu s čl. 5 a 6 ústavního zákona č. 110/1998 Sb., o bezpečnosti České republiky, dne 12. března 2020 na dobu 30 dnů je nezbytné účinněji koordinovat a řídit systém testování obyvatel na infekční onemocnění COVID-19.
Toto mimořádné opatření se vydává za účelem implementace opatření k zamezení šíření onemocnění COVID-19 způsobeného novým koronavirem s označením SARS-CoV-2 na území České republiky a v souvislosti se zapojením sil a prostředků Armády ČR jako složky Integrovaného záchranného systému České republiky k součinnosti při řešení nepříznivého vývoje epidemiologické situace u onemocnění COVID-19 v České republice. Stanovuje způsob a rozsah součinnosti laboratoří provádějících diagnostiku infekčního onemocnění COVID-19 a odběrových míst s nasazenými silami Armády ČR prostřednictvím Centrálního řídícího týmu COVID-19 při zajišťování systému „Chytré karantény“.
Cílem tohoto mimořádného opatření je maximálně zvýšit efektivitu procesu odběrů vzorků s jejich následným laboratorním testováním vytvořením kvalitního managementu mezi odběrovými místy a laboratořemi. Na základě informací získaných z jednotlivých pracovišť bude možné zlepšit plánování při odběrech a testování, zvýšit kapacitu celého systému a předvídat případné výpadky ve vyšetřovacím a diagnostickém procesu.
Prostřednictvím asistenčních sil Armády České republiky řízených Centrálním řídícím týmem COVID-19 budou formou pravidelného dispečinku sbírána základní data uvedená v části I. a II. tohoto mimořádného opatření z laboratoří a odběrových míst strategická pro fungování procesu odběru a testování. Sběr dat bude probíhat formou telefonického rozhovoru s dispečinkem a daným pracovištěm. Laboratoře budou kontaktovány jednou denně zpravidla v brzkých odpoledních hodinách (mezi 13:00 hod. a 15:00 hod.). Odběrová místa budou kontaktována jednou denně v individuálně domluveném čase po konkrétní odběrové místo. Zjištěné informace budou následně využity Centrálním řídícím týmem COVID-19 za účelem maximálně efektivní distribuce odebraného materiálu mezi jednotlivými laboratořemi či posílením odběrových míst silami a prostředky Armády ČR.
Elektronická struktura požadovaných dat se nachází na internetových stránkách: https://crt-covid-19-forms.army.cz
Neprodlená realizace tohoto opatření je nezbytná pro adekvátní a rychlé zhodnocení rizika vzhledem k současné nepříznivé epidemiologické situaci ve výskytu onemocnění COVID-19, a proto den nabytí účinnosti je den jeho vydání.
Mgr. et Mgr. Adam Vojtěch, MHA
ministr zdravotnictví