XXXXXXXXXX RADY
ze xxx 3. xxxxx 2020
x xxxxxxxxxx nadměrného schodku xxxxxxxxx financí x Xxxxxxxx
(2020/X 116/01)
XXXX XXXXXXXX XXXX,
x ohledem xx Xxxxxxx x xxxxxxxxx Xxxxxxxx unie, x xxxxxxx xx xx. 126 xxxx. 7 xxxx xxxxxxx,
s xxxxxxx xx doporučení Xxxxxxxx xxxxxx,
xxxxxxxx x těmto xxxxxxx:
(1) |
Xxxxx xxxxxx 126 Xxxxxxx x fungování Xxxxxxxx xxxx (xxxx xxx „Xxxxxxx x xxxxxxxxx EU“) xx xxxx členské státy xxxxxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxx xxxxxxxxx financí. |
(2) |
Xxxx x xxxxxxxxx x xxxxx xxxxxxx x cíle xxxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxx xxxxxxx xxxxxxxxxx x xxxxxxxx xxxxxxxx xxx xxxxxxx xxxxxxxxx x xxx xxxxx xxxxxxxxxx xxxx, jenž přispívá x vytváření xxxxxx xxxxxxxxxx xxxx. |
(3) |
Xxx 3. xxxxx 2020 Xxxx x xxxxxxx s xx. 126 xxxx. 6 Xxxxxxx o xxxxxxxxx XX xxxxxxxx, xx v Xxxxxxxx xxxxxxxx xxxxxxxx xxxxxxx. |
(4) |
X xxxxxxx x čl. 126 xxxx. 7 Xxxxxxx x xxxxxxxxx XX x xx. 3 odst. 4 xxxxxxxx Xxxx (ES) x. 1467/97 (1) xx Xxxx povinna xxxxxxxxx xxxxxxxx xxxxxxxx xxxxxx xxxxxxxxxx s xxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxx xxxxxxx xx stanovené lhůtě. Xxxxxxxxxx xxxx též xxxxxxxx xxxxxxx xxxxxxxxxxxx xxxxx, xxxxx xxx xx dotčený xxxxxxx xxxx přijmout účinná xxxxxxxx k odstranění xxxxxxxxxx xxxxxxx. Rada xx xx svém xxxxxxxxxx k xxxxxxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxx měla xxxx xxxxxxxxx xxxxxxxx xxxxxxx rozpočtových xxxx, xxxxx xxxx xx xxxxxxx xxxxxxxx, x xxx xxxxxxxxxx xxxxxxx, x xxxxxxx x xxxxxxxxxx xxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxxxxxxxx salda, tj. xxxxxxxx xxxxxxxxxx xxxxx xxx jednorázových x xxxxxx dočasných opatření, x orientační výši xxxxxxx 0,5 % xxxxxxx xxxxxxxx xxxxxxxx (XXX). |
(5) |
Xxxxx xxxxx xxxxxxxx Xxxxxx x xxxx 2020 xxxxxxxxx x xxxxxxxx xxxxxxxx xx xxxx 2022 xx xxx xxxx xxxxxxxx XXX x roce 2019 xxxxx 3,9 %. Xx xxxxxxxxxxx, xx xxxxxxx xx xxxxx xxxxxxxx, Xxxxxx xxxxxxxxxx, xx xx xxxx xxxxxxxx XXX xxxxxxx, xxxxxxx xxxx xx i xxxxxx xxxxxxxxx xx solidní xxxxxx 3,8 % x xxxx 2020 x 3,5 % x xxxx 2021 x 2022. Xx xxxxx xxxxxx xx xxxxxxxx xxxxxxxx stimul, xxxxx xxxxxxx ze xxxxxxxxxxx xxxxxxx, měl x xxxxxx xxxxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxx. Xx druhé xxxxxx xx xxxxx, xx xxxxx prohloubení xxxxxxxxxx xxxxxxx xxxxxx xxxxxx xxxxxxxxxxxx x xxxxxxxxx x xxxxxxxxxxxx růstového xxxxxx xxxxxxxxx. X xxxxxxxx xxxx se xxxxxxx xxxxxxxx investic, xxxxx xxxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxxx xxxxxxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxx. Xxxxxxxxx xxxxxxx xxxxxx pravděpodobně zůstane x xxxxxxxxx xxxxxxxx xxxxxxx, xxxxx vývoz xx xxxxx ovlivňován xxxxxx vnější xxxxxxxxx, xxxxxxx soukromá xxxxxxxx xxxxxxxxx dovoz. Xx xx dále zhoršilo xxx xxx xxxxxx xxxxxxx běžného xxxx. |
(6) |
Xxx 10. prosince 2019 xxxxx xxxxxxx x xxxxxxx xxxxxxxxxx xxxx xxxxxxxx-xxxxxxxxxxx xxxxxxxxx xx xxxxxx 2020–2022 (xxxx xxx „fiskální xxxxxxxxx“) x revidovaným cílem xxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxx xxx xxx 2019 xx xxxx 3,8 % XXX, který xxx xxxxxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxx 3 % XXX. Tato xxxxxx xxxxxx xxxxxxx xxxxxxxxxx 2,8 % XXX x xxxx 2019 xxxx xxxxxxxx xx xxxxxxx x dosavadním xxxxxx rozpočtu od xxxxxxx xxxx. Xxxxxxxx xxxxxxxxx xxxx xxxxxxxxx xxx 18. xxxxxxxx 2019. |
(7) |
Xxxxx xxxxxxxx Xxxxxx x roku 2020 xxxxxxxxx o xxxxxxxx xxxxxxxx do xxxx 2022 xxxxxxxxxxx, xx xxxxxxx veřejných xxxxxxx xxxxxxx xxx xxxxxxxxxx xxxxxxxx 3 % XXX xxx xxxx xxxxxx xxxxxxxx. Xx xxxxxxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxx Xxxxxx xxxxxxx xxxxxxx xxxxxxxxx financí xx xxxx 4 % XXX v roce 2019, 4,9 % x xxxx 2020, 6,9 % x xxxx 2021 a 7,7 % x xxxx 2022. Xxxxxxxxxxxx xxxxxxx xx xx xxx x xxxx 2020 xxxxxxx x 1 % XXX, x xxxx 2021 x xxxxx 1,9 % XXX x x roce 2022 xxxxx o 0,8 %. Xxxxxx xxxxxxxxxxxx xxxxxx xxxxxxx xx xxxxxxxx především xxxxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxx, xxxxx xxxx xxxxxxxxx x xxxx 2019. Xxxxx xxxxxx xx xxxxxxx xx x nárůstu xxxxxxx xxxxxxxx ve xxxx 0,9 procentního xxxx XXX x xxxx 2020, 1,7 xxxxxxxxxxx xxxx XXX x xxxx 2021 x 1,1 xxxxxxxxxxx xxxx HDP x xxxx 2022. Odhaduje xx, xx xxxxxxxxxxxxx xxxxxxxx xx děti, xxxxx má xxxxxxxx x platnost v xxxxx 2020, bude xxx xxxxx rozpočtové xxxxxxx ve xxxx 0,6 % XXX. Xxxxx ve xxx xxxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxxxxx xxxxxxx veřejných xxxxxxx xx xxxx 3,6 % XXX x xxxx 2020, 3,4 % x xxxx 2021 x 2,8 % x xxxx 2022. Xxx xxxxxx xxxxxx xx xx xxxxx xx xxxxxxxxxxxx xxxxxxx ve xxxx 0,3 % v xxxx 2020, 0,2 % x xxxx 2021 a 0,6 % v xxxx 2022. Tato xxxxxxx, xxxxxxx xx fiskální xxxxxxxxx, xx většinou xxxxxxxx xx výdajích. Xxxxxxx xx předpokládá, xx x poměru x XXX xxxxxxx xxxxxx xx náhrady xxxxxxxxxxxx, xx zboží x xxxxxx x xx xxxxxxxxxx xxxxxx, xxx xxxxxx xxxxxxxxxxxxxxxx xx xxxxxx XX. Xxxxx xxxxxxxx xxxxxxx xx xxxxxxxx xxxxxxxxx xx xxxxxxxx x xxxxxxxxx Komise xxxxxxx x xxxxxxxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxxxxxxx prognóz xx xxxxxxxx xxxxxxxxx a xx xxxxxxxxxxx, xx xxxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxxxxxx xxxxxxxx xxxxx některých xxxxxxxxx opatření, xxxxxxx xxxxxxxxx omezení stávajících xxxxxx není plně xxxxxxxxx uzákoněnými či xxxxxxxxx oznámenými opatřeními, x xxxxx nemohlo xxx x xxxxxxxx Xxxxxx xxxx xxxxx x xxxxx. |
(8) |
Veřejný xxxx x Xxxxxxxx x xxxx 2018 činil 34,7 % XXX. Xxxxx xxxxxxxx Komise xx xx zvýšit xx 46,6 % XXX x roce 2022. Zůstane xxxx xxx xxxxxxxxxx xxxxxxxx xxxxxxxxxx ve Xxxxxxx. |
(9) |
Podle xx. 3 odst. 4 nařízení (ES) x. 1467/97 xx xxx xxxxxxxxxx nadměrného xxxxxxx ukončeno x xxxx následujícím xx xxxx zjištění (x xxxxx xxxxxxx x xxxx 2021), xxxxx xxxxxxxxxx zvláštní xxxxxxxxx. Xxxxxx korekce xx xxx xxx xxxxxxxx x souladu x xxxxxxxxx (ES) č. 1467/97 s přihlédnutím x xxxxxxxxxxx a xxxxxxxx xxxxxxx xxxxxx xxxxxxxxx xxxxx. |
(10) |
Xxxxxx xxxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxxxx x Xxxxxxxx xxxxxxxx. Xxxxxxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxx xx xxxx 2021 xx xxxxxxxxxx xxxxxx xxxxxxx xxxxxxxx xxxxxxx x xxxxx xx xxxxxx xxxxxx hospodářského výstupu. Xxxxx postup xxxxxxx, xxxxx xx xxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxx xxxxx xxxxxxx, xx xxx xx hospodářský xxxx xxxxxxxxxxxx xxxxx a xxxxxxxxx xx x xxxxxxxxxx, xx rozpočtový xxx 2020 xxx xxxxx. X zajištění xxxxxx nápravy xxxxxxxxxx xxxxxxx přispějí strukturální xxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxx x xxxxxxxx xxxxxxxxxxx. X xxxxxxx xx xxxxxxx xxxxxxxxxxx a xx xxxxxxxxxxxx a xxxxxxxx situaci x Xxxxxxxx je opodstatněné xxxxxxxx xxxxx xxx xxxxxxxxxx xxxxxxxxxx schodku xx xxx 2022. |
(11) |
Aby xxx xxxxxx korekce x xxxx xxxxx xxxxxxxxx a xxxxxxxxxx, xxxxxx xx Xxxxxxxx xxxxxxxxx xxxx xxx xxxxxxx xxxxxxx veřejných xxxxxxx xx výši 3,6 % XXX x xxxx 2020, 3,4 % XXX x roce 2021 x 2,8 % XXX x xxxx 2022, což xx xxxxx xxxxxxxx Xxxxxx x souladu s xxxxxxxxx xxxxx xxxxx xxxxxxx primárních xxxxxx xxxxxxxx xxxxxxxxx (2) xx xxxx 8,2 % x xxxx 2020, 5,5 % x xxxx 2021 a 5,5 % x xxxx 2022. Tato xxxx růstu čistých xxxxxx xxxx xxxxxxx xxxxxxxxxx, xxxxx xx xxxxxxx x posouzení xxxxxxxxxx xxxxx, xxxxx xxxx xxxxx provést xxxxxxxxx xxxxxxx. Odpovídající xxxxx xxxxxxx strukturálního xxxxx činí 0,5 % XXX x xxxx 2020, 0,8 % XXX x xxxx 2021 a 0,8 % HDP x xxxx 2022. Xx xxxxxxx aktuální Xxxxxxxx xxxx xxxx xxxxx xxxxxxxx roční xxxxxxxxx reálných xxxxxxx xxxxxx. Xxxxxxxx xxxx xxxx xxxxxxxxxxxxx vyžadovat xxxxxxxxxxxx xxx uzákoněného xxxxxxx zvýšení xxxxxxx x xxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxx, která x xxxxxxxxx xxxxxxx xxxxx x xxxxxxxx xxxxxxxx xxxxxxx. |
(12) |
Xxxxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxxxxxx xx xxxx zajistit xxxxxxx xxxxxxx schodku x zároveň se xxxxxxx na zlepšení xxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxx x xxxxxxxx růstového xxxxxxxxxx xxxxxxxxx. |
(13) |
Od xxxx 2016 xx Xxxxxxxx xxxxxxxxxxxx x xxxxxxxxx xxxxxxxxx xx fiskálních xxxxxxxx xxxxxxxxxxx ve xxxxxxxxxxxxx fiskálním xxxxx, xxxx tato xxxxxxxx xx xxxxxx míry xxxxxxxx xx xxxxxxxxx. Xx xxxxxxxx, xxx Xxxxxxxx x budoucnu xxxxxxxxx xxxx xxxxxxxxxxx xxxxx fiskálního rámce. |
(14) |
Xx xxxxxxxxxxxx a xxxxxxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxx xxxxxx xxxxxx xxx xxxxxx xxxxxxx finance v xxxxxxxx xxxxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxx a xxxxxxx xxxxxxxxx se xxxxxxxxx xxxxxxxxxxxx. Xxxxxxx xxxxxxx, xxxxx xxxx uzákoněno x xxxx xxxx 2019 a xxxxx xx vstoupit x xxxxxxxx v xxxxxx 2019–2021, xx na xxxxxx xxxxxxxx xxxxxx xxxxxx. To jen xxxxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxx xxxx obnovit dlouhodobou xxxxxxxxxxxx xxxxxxxxx financí, |
XXXXXXXXXX XXXX:
1) |
Xxxxxxxx xx mělo xxxxxxxxx nadměrný xxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxxxx xx xxxx 2022. |
2) |
Xxxxxxxx by xxxx xxxxxxxxx xxxx xxx xxxxxxx schodek xxxxxxxxx xxxxxxx xx xxxx 3,6 % XXX x roce 2020, 3,4 % XXX x roce 2021 a 2,8 % XXX x xxxx 2022, xxx xx v xxxxxxx x nominální xxxxx xxxxx čistých primárních xxxxxx xxxxxxxx institucí xx xxxx 8,2 % v xxxx 2020, 5,5 % x xxxx 2021 x 5,5 % x xxxx 2022 x xxxxxxxx xxxxx xxxxxxxxxxxx xxxxxxx xx xxxx 0,5 % XXX x roce 2020, 0,8 % XXX x roce 2021 a 0,8 % HDP x xxxx 2022. |
3) |
Rumunsko by xxxx xxxxxxxxxxxx x xxxxxxxx xxxxxxxx xxxxxxxx xxxxxxxx x odstranění xxxxxxxxxx xxxxxxx xx xxxx 2022. Xxxxxxxx xxxxxxxxxx konsolidace by xxxx xxxxxxxx xxxxxxx xxxxxxx xxxxxxxx xxxxxxxxxxxx xxxx. Ke xxxxxxx xxxxxxx xx xxxx Xxxxxxxx xxxxxx případné xxxxxxxxxxx xxxxxx. |
4) |
Xxxx Rumunsku xxxxxxx xxxxx do 15. xxxx 2020 x xxxxxxx xxxxxxxx xxxxxxxx x k xxxx, aby x xxxxxxx x xx. 3 xxxx. 4x xxxxxxxx (ES) č. 1467/97 xxxxxxxx xxxxxxxxxxx x konsolidační xxxxxxxxx, xxxxxx xx účelem xxxxxxxx xxxx xxxxxxx. Xxxx by xxxx xxxxxxxx orgány podávat xxxxxx o xxxxxxx xxxxxxxxx při provádění xxxxxx doporučení alespoň xxxxxxx šest xxxxxx xx xx xxxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxxxxx schodku. |
Xxxxxxxx xxxxxx xx xxxxx xxxx xxxxxxxx xxxx xxxxxxxxxxx svého vnitrostátního xxxxxxxxxx xxxxx. Pro xxxxxxxxx úspěchu xxxxxxxx xxxxxxxxxxxx xxxxxxxxx xxxx xxxxxx xxxxxxxx xxxxxxxx xxxxxxxx xxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxxxx xxxxxxxxx x xxxxxxx x doporučeními Xxxx, jež xxxx Xxxxxxxx předložena v xxxxx xxxxxxxxxx semestru, x zejména x xxxx, xxxxx xxxxxxxxx x xxxxxxxx xxx xxxxxxxxxxxxxxx nerovnováze.
Toto xxxxxxxxxx xx určeno Rumunsku.
X Xxxxxxx dne 3. dubna 2020.
Xx Xxxx
xxxxxxxx
X. GRLIĆ RADMAN
(1)&xxxx;&xxxx;Xxxxxxxx Xxxx (XX) x. 1467/97 ze xxx 7. xxxxxxxx 1997 o urychlení x xxxxxxxxx xxxxxxx xxx xxxxxxxxx xxxxxxx (Xx. věst. X 209, 2.8.1997, s. 6.)
(2)&xxxx;&xxxx;Xxxxx xxxxxxxx xxxxxx xxxxxxxx institucí xx xxxxxxxx x celkových xxxxxx vládních institucí xxx xxxxxxxxx xxxxxxx, xxxxxx xx xxxxxxxx Xxxx, xxxxx xxxx xxxx kompenzovány xxxxxx x xxxxxxxxxx Unie, x nediskrečních změn xxxxxx xx podporu x nezaměstnanosti. Xxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxx tvorba xxxxxxx xxxxxxx xxxxxxxx xx xxxxxxxxx xx čtyřletého xxxxxx. Xxxxxxxxxx jsou xxxxxxxxx xxxxxxxx xx xxxxxx xxxxxx xxxx xxxxxxx příjmů xxxxxxxxx xxxxxxxx xxxxxxxx. Xxxxxxxxxxx xxxxxxxx xx xxxxxx xxxxxx x xxxxxx xxxx xxxxxxxxxxxx.