Věstník MZd, částka 14/2020
DOTAČNÍ PROGRAM MINISTERSTVA ZDRAVOTNICTVÍ
-
REZIDENČNÍ MÍSTA PRO LÉKAŘSKÉ OBORY
PRO ROK 2021
-
PROGRAM Č. 2
(dotace na celé specializační vzdělávání u vybraných lékařských oborů)
METODIKA
PRO ŽADATELE A VÝZVA K PODÁNÍ ŽÁDOSTI O DOTACI
ZE STÁTNÍHO ROZPOČTU
1. Úvod
Ministerstvo zdravotnictví (dále jen „MZ“), v souladu se zákonem č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „Rozpočtová pravidla“) a na základě ustanovení §21a odst. 4 písm. b) zákona č. 95/2004 Sb., o podmínkách získávání a uznávání odborné způsobilosti a specializované způsobilosti k výkonu zdravotnického povolání lékaře, zubního lékaře a farmaceuta, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon č. 95/2004 Sb.“), vydává Metodiku dotačního řízení na rezidenční místa pro lékařské obory pro rok 2021 - Program č. 2 (dále jen „Metodika“), kterou upřesňuje podmínky pro získání dotace na rezidenční místo a dále určuje postup při poskytování dotací a vypořádání finančních prostředků se státním rozpočtem prostřednictvím ústředního orgánu státní správy - MZ.
Na poskytování dotací ze státního rozpočtu se nevztahuje usnesení vlády České republiky č. 591/2020 ze dne 1. června 2020, o Zásadách vlády pro poskytování dotací ze státního rozpočtu České republiky nestátním neziskovým organizacím ústředními orgány státní správy.
MZ si vyhrazuje právo změnit podmínky stanovené v této Metodice. Případné změny v podmínkách tohoto dotačního programu budou uveřejněny na internetových stránkách MZ.
Dle ustanovení §14 až §14q Rozpočtových pravidel upravujících poskytování dotací a návratných finančních výpomocí ze státního rozpočtu a řízení o jejich odnětí a dle ustanovení §21a odst. 1 zákona č. 95/2004 Sb. není na poskytnutí dotace z dotačního programu právní nárok.
MZ upozorňuje žadatele o rezidenční místo na nutnost a povinnost dodržení stanovených termínů v celé délce realizace dotačního programu, zejména termín podání Žádosti, vyhlášení výběrového řízení na rezidenční místo, oznámení vybraného rezidenta a zaslání potřebné dokumentace.
2. Cíle a zaměření dotačního programu „Rezidenční místa lékaři 2021 - Program č. 2“
2.1 Zaměření projektu
Projekt je zaměřen na podporu specializačního vzdělávání lékařských zdravotnických pracovníků ve vybraných specializačních oborech uvedených v zákoně č. 95/2004 Sb.
2.2 Vysvětlení termínů
Projekt - definuje požadovanou finanční podporu vzdělávacího procesu směřujícího k získání specializované způsobilosti, a to na základě úspěšně vykonané atestační zkoušky, formou víceleté dotace poskytnuté ze státního rozpočtu na úhradu nákladů spojených se specializačním vzděláváním rezidenta, nebo více rezidentů v jednom oboru, schválené v příslušném kalendářním roce. Ke každému projektu se vydává samostatné rozhodnutí.
Ukončení projektu - nastává splněním všech požadavků stanovených vzdělávacím programem příslušného oboru, a to do jednoho roku od splnění všech požadavků stanovených příslušným vzdělávacím programem pro přistoupení k atestační zkoušce nebo úspěšným absolvováním atestační zkoušky. V případě většího počtu rezidentů v jednom projektu je ukončen projekt splněním všech požadavků stanovených vzdělávacím programem příslušného oboru nebo úspěšným absolvováním atestační zkoušky posledního rezidenta. Dalším důvodem ukončení projektu může být např. ukončení pracovního poměru, odstoupení rezidenta ze specializačního vzdělávání, úmrtí rezidenta, úmrtí školitele (u OSVČ), zánik akreditovaného zařízení apod.
Akreditované zařízení - zařízení, kterému byla udělena akreditace podle ustanovení §17 zákona č. 95/2004 Sb.
Školitel - pro účely dotačního programu je školitelem osoba definována §20 odst. 3 zákona č. 95/2004 Sb., nikoliv dle §38a odst. 2 písm. c)
2.3 Globální cíle dotačního programu jsou:
a) finanční podpora absolventů lékařských fakult pro následné postgraduální studium (specializační vzdělávání) po dobu celého specializačního vzdělávání u vybraných lékařských oborů, ve kterých je nedostatek specialistů, a to celorepublikově nebo jen v některých regionech,
b) finanční podpora lékařských zdravotnických pracovníků, kteří již část specializační přípravy ve vybraném lékařském oboru absolvovali a dosud nezískali specializovanou způsobilost v žádném oboru.
3. Žadatelé o dotaci
Žadatelem o dotaci se může stát zařízení akreditované podle ustanovení §13, odst. 1 písm. a), b) a d) zákona č. 95/2004 Sb., které má sídlo/místo podnikání na území České republiky. Údaje o sídle právnické osoby/trvalém pobytu fyzické osoby musí odpovídat údajům uvedeným v Rozhodnutí o registraci nebo Rozhodnutí o udělení oprávnění k poskytování zdravotních služeb.
4. Finanční podmínky
Dotace ze státního rozpočtu přidělená MZ na realizaci projektů je výhradně účelově vázána a lze ji použít jen na úhradu nákladů, které jsou v souladu s dotačním programem a dále se schválenou Žádostí.
ZÁVAZEK ŽADATELE:
Dotace se poskytuje na částečnou úhradu nákladů souvisejících se specializačním vzděláváním zdravotnických pracovníků. Získáním dotace se žadatel zavazuje část nákladů spojených se specializačním vzděláváním rezidenta uhradit z vlastních zdrojů.
Specializační vzdělávání formou rezidenčního místa a s tím související čerpání dotace je nutné zahájit ještě v roce, kdy bylo o dotaci požádáno.
Účelové finanční prostředky se mohou použít pouze na spolufinancování:
mzdových nákladů na rezidenta (hrubá mzda, resp. plat, dále jen „hrubá mzda“ a odvody na zdravotní a sociální pojištění za zaměstnavatele) v minimální výši 55 % z celkové výše dotace,
mzdových nákladů na školitele (zaměstnance akreditovaného zařízení) - hrubá mzda a odvody na zdravotní a sociální pojištění zaměstnavatele v maximální výši 20 % z celkové výše dotace,
příjmu školitele - určeno pro akreditovaná zařízení, která jsou fyzickou osobou (OSVČ), v maximální výši 20 % z celkové výše dotace,
úhrad povinných kurzů a stáží stanovených platnými vzdělávacími programy pro jednotlivé obory,
materiálových nákladů.
MZ poskytuje dotaci na celou dobu specializačního vzdělávání či na zbývající část specializačního vzdělávání rezidenta. Podmínky poskytnutí dotace jednotlivým žadatelům stanovuje MZ v písemném Rozhodnutí. Vzor podmínek je přílohou č. 4 Metodiky.
5. Žádost o poskytnutí dotace (dále jen „Žádost“)
5.1 Způsob a podmínky podání Žádosti
Akreditované zařízení žádá o dotaci na rezidenční místo podle ustanovení §21aa zákona č. 95/2004 Sb.
Žádosti o dotaci na kmen se podávají elektronicky, prostřednictvím Jednotného dotačního portálu RISPF na internetové adrese:
http://isprofin.mfcr.cz/rispf
Manuál k vyplnění online Žádosti je přílohou č. 3 Metodiky.
Žádost může být podána po zveřejnění Metodiky pro žadatele a výzvy k podání žádosti o dotaci včetně všech příloh na internetových stránkách MZ, nejdříve však po zpřístupnění portálu RISPF pro podávání žádostí a nejpozději do 15.3.2021. Po uvedeném datu nebude možné Žádost odeslat, k 15.3.2021 ve 24:00 hod. bude portál RISPF pro příjem dalších žádostí zablokován.
Podáním se rozumí elektronické odeslání žádosti v systému RISPF, za předpokladu, že listinná podoba žádosti byla doručena administrátorovi programu (IPVZ) do 5 pracovních dnů.
Metodika pro žadatele o dotaci ze státního rozpočtu na rezidenční místo je jak pro poskytovatele dotace (tj. MZ), tak pro příjemce dotace, závazná. MZ upozorňuje žadatele, že podáním Žádosti vyslovuje s touto závazností souhlas.
Žádá-li akreditované zařízení o dotaci na rezidenční místo ve více oborech, je nutné podat Žádost pro každý obor zvlášť.
5.2 Formální náležitosti Žádosti a přílohy k Žádosti
Žádosti se podávají elektronicky prostřednictvím jednotného dotačního portálu RISPF. V Žádosti je nutné vyplnit všechny položky, a to v českém jazyce
Po uplynutí termínu pro podání žádosti, tj.15.3.2021, není možné měnit obor, pro který bylo rezidenční místo požadováno. V případě, že akreditované zařízení žádá o rezidenční místa v jednom oboru pro více organizačních složek (např. odštěpných závodů, středisek apod.), podává vždy jednu Žádost, v níž budou obsaženy všechny požadavky na poskytnutí dotace na rezidenční místa pro jeden požadovaný obor specializačního vzdělávání. Tedy akreditované zařízení podává jednu souhrnnou Žádost pro jeden obor specializačního vzdělávání pro všechna svá místa poskytování zdravotních služeb.
Každé akreditované zařízení však může podat Žádosti pro více oborů specializačního vzdělávání.
V případě, kdy akreditované zařízení žádá o dotaci na rezidenční místo pro některou ze svých organizačních složek, musí v Žádosti uvést její název a adresu místa poskytování zdravotních služeb.
Povinné přílohy k žádosti:
kopie Rozhodnutí o udělení akreditace na příslušný základní kmen,
kopie Rozhodnutí o udělení akreditace na příslušný specializovaný výcvik,
kopie smlouvy s akreditovaným zařízením, pokud je některá část vzdělávání zajišťována smluvním zařízením,
kopie dokladu o registraci nebo rozhodnutí o udělení oprávnění k poskytování zdravotních služeb,
životopis školitele,
informace o vlastnické struktuře, jde-li o právnickou osobu,
kopie dokladu o právní osobnosti (subjektivitě) - výpis z veřejného rejstříku ne starší 3 měsíce u právnických osob; zřizovací listina u příspěvkových organizací,
právnická osoba doloží jména příjmení všech osob oprávněných jednat jménem právnické osoby s uvedením, zda jednají jako statutární orgán nebo na základě udělené plné moci nebo jiných pověření plynoucích z organizačních důvodů a dalších interních předpisů žadatele.
Hodnocení Žádosti je rozdělené na dvě části, a to posouzení formálních náležitostí a dále odborné hodnocení projektů. Formální hodnocení žádostí provádí Komise pro přijímání Žádostí jmenovaná MZ. Odborné hodnocení provádí příslušná akreditační komise MZ. Podrobné informace k hodnocení Žádostí jsou uvedeny v kapitole 6 Metodiky.
5.3 Administrátor
Administraci provádí Institut postgraduálního vzdělávání ve zdravotnictví, oddělení rezidenčních míst na adrese: Ruská 85, 100 05 Praha 10.
6. Hodnocení a vyhodnocení Žádosti
MZ jmenuje Komisi pro přijímání žádostí, která provede kontrolu formálních náležitostí Žádostí a vypracuje protokol obsahující identifikační údaje o každém žadateli, časové údaje o doručení, údaje o úplnosti náležitostí stanovených v této Metodice a v případě nevyhovujících Žádostí také důvod vyzvání k doplnění, případně vyloučení žádostí z dalšího posuzování.
V případě, že Žádost nebude splňovat některou z náležitostí, bude žadatel vyzván (výhradně prostřednictvím elektronické adresy uvedené v Žádosti) k doložení chybějících náležitostí, k čemuž mu bude stanovena lhůta 5 pracovních dnů.
6.1 Zveřejnění výsledků hodnocení formálních náležitostí
MZ zveřejní nejpozději do 9.4.2021 na svých internetových stránkách seznam Žádostí, které byly vyloučeny pro formální nedostatky s uvedením důvodu, který vedl k vyloučení Žádosti z dalšího procesu hodnocení.
6.2 Podání a vypořádání námitek
Uchazeč má právo do 5 pracovních dnů po zveřejnění seznamu vyloučených Žádostí na internetových stránkách doručit námitky proti vyloučení Žádosti, a to písemně (datovou schránkou nebo prostřednictvím licencovaného přepravce listovních zásilek) na adresu MZ. Namítat lze pouze v případě, že chybějící skutečnosti byly v Žádosti doloženy nebo byly doplněny na základě výzvy. Nelze doplňovat či uvádět nová tvrzení či skutečnosti neuvedené v původní Žádosti. MZ přezkoumá námitky uchazečů a na základě toho vydá konečné rozhodnutí. Uchazeč, který podal námitku, bude vyrozuměn a v případě změny původního rozhodnutí bude Žádost postoupena odbornému hodnocení. Změna stanoviska bude provedena i na internetových stránkách MZ.
6.3 Odborné hodnocení Žádostí
Odborné hodnocení žádostí provádí příslušná akreditační komise MZ.
Hodnotící kritéria žádostí jsou následující:
Regionální kritéria - potřeba odborníků daného oboru specializačního vzdělávání v příslušném regionu České republiky a potřebnosti podpory udržení a rozvoje oboru v tomto regionu (max. 30 bodů)
Kvalita zajištění průběhu celého vzdělávacího programu (max. 30 bodů)
Zkušenosti se školící činností školitele (max. 10 bodů)
Délka praxe školitele v příslušném oboru (max. 10 bodů)
Volitelné kritérium Akreditační komise (max. 20 bodů)
Volitelným kritériem akreditační komise se má na mysli kritérium, které si zvolí sama akreditační komise pro lepší a efektivnější stanovení počtu rezidenčních míst a pořadí jednotlivých Žádostí. Volitelné kritérium bude akreditační komisí jasně specifikováno a uvedeno v zápise z jednání akreditační komise (např. každému žadateli může být přiděleno pouze jedno místo, preference velkých či naopak malých akreditovaných zařízení, splnění určité podmínky apod.). V případě, že akreditační komise toto volitelné kritérium nevyužije, bodová hodnota regionálního kritéria se zvyšuje na max. 50 bodů.
Akreditační komise předloží MZ návrh hodnocení včetně návrhu pořadí Žádostí, a to nejpozději do 31.5.2021. MZ na jejich základě rozhodne o přidělení rezidenčních míst.
Seznam akreditovaných zařízení poskytujících zdravotní služby, kterým bylo přiděleno rezidenční místo, bude uveřejněn do 30.6.2021 na stránkách www.mzcr.cz v sekci: Věda a lékařská povolání - Rezidenční místa - RM 2021.
7. Způsob poskytování a podmínky čerpání dotace a povinnosti akreditovaných zařízení s rezidenčním místem
7.1 Podmínky čerpání dotace
Finanční prostředky budou MZ uvolňovány minimálně 2x ročně pro daný kalendářní rok. Pro rok 2021 bude částka poskytnuta jednorázově, a to po vydání Rozhodnutí o poskytnutí dotace. Finanční prostředky budou převedeny na číslo účtu akreditovaného zařízení s rezidenčním místem, které bude uvedeno v Žádosti. V případě, že zřizovatelem akreditovaného zařízení s rezidenčním místem je kraj nebo obec, uvede žadatel (akreditované zařízení s rezidenčním místem) v Žádosti číslo účtu zřizovatele a prostředky budou těmto akreditovaným zařízením poskytnuty prostřednictvím zřizovatele.
7.2 Přerušení poskytování dotace
MZ přeruší uvolňování dotace po dobu přerušení specializačního vzdělávání rezidenta. Celková doba přerušení nesmí přesáhnout 5 let. V případě zahájení a ukončení přerušení specializačního vzdělávání rezidenta u akreditovaného zařízení s rezidenčním místem příjemce dotace o této skutečnosti uvědomí MZ, prostřednictvím administrátora, a to nejpozději do 10 pracovních dnů ode dne, kdy tato skutečnost nastala, pomocí formuláře Žádosti o změnu, který je uveřejněn na internetových stránkách MZ v sekci Rezidenční místa.
7.3 Zastavení poskytování dotace
MZ zastaví poskytování dotace na rezidenční místo pokud:
a) je ukončeno specializační vzdělávání rezidenta v oboru, pro který je dotace na rezidenční místo poskytována,
b) je skončen pracovní poměr rezidenta u akreditovaného zařízení, kterému je poskytována dotace,
c) akreditované zařízení poruší povinnosti podle ustanovení §18 a §21d zákona č. 95/2004 Sb., nebo
d) přerušení specializačního vzdělávání rezidenta přesáhne 5 let.
V případě předčasného ukončení specializačního vzdělávání rezidenta před vykonáním atestační zkoušky nebo v případě ukončení pracovního poměru rezidenta u akreditovaného zařízení s rezidenčním místem příjemce dotace o této skutečnosti uvědomí MZ, a to prostřednictvím administrátora, nejpozději do 15 pracovních dnů ode dne, kdy uvedená skutečnost nastala, pomocí formuláře Žádosti o změnu, který je uveřejněn na internetových stránkách MZ v sekci Rezidenční místa. MZ na základě toho zastaví poskytování dotace.
Akreditované zařízení je dále povinno dodržovat podmínky stanovené v ustanovení §18 a §21d zákona č. 95/2004 Sb.
7.4 Změny Žádosti o poskytnutí dotace
7.4.1 Změny před vydáním rozhodnutí o poskytnutí dotace
Příjemce dotace oznámí změny, ke kterým dojde v období od podání žádosti do vydání rozhodnutí (cca do 30. 9. 2021) a které nemají vliv na přidělení dotace (např. změna bankovního spojení, změna sídla, změna statutárního orgánu, změna školitele atd.).
7.4.2 Změny po vydání rozhodnutí o poskytnutí dotace
Příjemce dotace je povinen hlásit ministerstvu změny údajů uvedených v žádosti o dotaci na rezidenční místo ovlivňující čerpání dotace (změny v odsouhlasených vzdělávacích a finančních plánech rezidentů, skončení pracovního poměru rezidenta, ukončení specializačního vzdělávání rezidenta a další změny, např. změna jména nebo adresy rezidenta, změna čísla bankovního spojení, změna člena statutárního orgánu), a to do 15 kalendářních dnů ode dne, kdy uvedené skutečnosti nastaly.
Žádost o změnu se podává na formuláři, který je zveřejněn na internetových stránkách MZ, a to prostřednictvím administrátora. Přílohou Žádosti musí být i opravené finanční a vzdělávací plány v případě jejich změny a další doklady prokazující oprávněnost požadované změny. Změna, která vyžaduje souhlas MZ (změna vzdělávacího plánu, změna finančního plánu, změna školitele) bude MZ posouzena a v případě, že změna bude odsouhlasena, vydá se změnové Rozhodnutí. Jestliže změna nebude vyžadovat vydání změnového Rozhodnutí, bude příjemci dotace zasláno oznámení, zda změna byla odsouhlasena. O akceptaci změn, které nevyžadují odsouhlasení MZ (změna jména nebo adresy rezidenta, změna čísla bankovního spojení, změna člena statutárního orgánu apod.) bude příjemci dotace zasláno oznámení a v případě, že změna bude mít vliv a údaje uvedení v Rozhodnutí, bude vydáno změnové Rozhodnutí.
Pokud má změna vliv na čerpání finančních prostředků (stanovených v Rozhodnutí) v průběhu kalendářního roku, je příjemce dotace povinen o změnu písemně požádat prostřednictvím administrátora, a to nejpozději do 15 kalendářních dnů ode dne, kdy změna nastala. V posledním čtvrtletí rozpočtového, tj. kalendářního roku je nutné žádost o změnu zaslat nejpozději do 15. listopadu, v případě organizační složky státu nejpozději do 15. října. Žádost o změnu bude MZ posouzena a v případě, že změna bude schválena, bude vydáno změnové Rozhodnutí.
Součástí oznámení o změně bude požadavek na vydání změnového Rozhodnutí pro případy, kdy poskytovatel vyhodnotí změny jako změny mající vliv na Rozhodnutí o poskytnutí dotace.
7.5 Změna akreditovaného zařízení poskytujícího zdravotní služby
Pokud rezident, na kterého akreditované zařízení poskytující zdravotní služby čerpá dotaci na rezidenční místo podle ustanovení §21a odst. 4 písm. b) zákona č. 95/2004 Sb. ukončí pracovní poměr u tohoto akreditovaného zařízení poskytujícího zdravotní služby dohodou nebo výpovědí, MZ ve spolupráci s akreditační komisí pro příslušný obor specializačního vzdělávání rozhodne o přidělení nového rezidenčního místa podle ustanovení §21a odst.4 písm. b) zákona č. 95/2004 Sb. pro tohoto rezidenta u jiného akreditovaného zařízení, který podal Žádost o poskytnutí dotace, dle kapitoly 5 s tím, že v tomto případě neplatí rozhodné datum 15.3.2021.
7.6 Další podmínky poskytování dotace
Poskytnutá dotace bude MZ uvolňována podle Rozhodnutí a v souladu s regulací výdajů státního rozpočtu na rok 2021 stanovenou Ministerstvem financí ČR. V případě, že vláda ČR rozhodne o vázání rozpočtových prostředků v souladu s Rozpočtovými pravidly, může MZ prostřednictvím Rozhodnutí stanovenou částku dotace snížit.
Příjemce dotace je povinen neprodleně oznámit poskytovateli veškeré změny údajů, které jsou v rozporu s údaji uvedenými v Žádosti a Rozhodnutí. Příjemce dotace je povinen vypořádat přednostně, před případným zánikem organizace, vztahy se státním rozpočtem.
Příjemce dotace je povinen vrátit nevyčerpané prostředky spolu s vypořádáním dotace nejpozději do 30 dnů od oznámení o odstoupení od projektu nebo jeho ukončení, pokud se projekt neuskuteční nebo je předčasně ukončen. V takovém případě je příjemce dotace povinen finanční prostředky vrátit na výdajový účet MZ, ze kterého mu byla dotace poskytnuta. Jestliže příjemce dotace není schopen projekt vůbec zrealizovat, a z tohoto důvodu čerpat finanční dotaci, je povinen oznámit tuto skutečnost písemnou formou na MZ nejpozději do 15 kalendářních dnů od doručení Rozhodnutí.
Vyplacené mzdové prostředky (popř. příjem školitele, pokud je akreditovaným zařízením fyzická osoba/OSVČ) musí být podloženy prvotními doklady umožňujícími kontrolu skutečně provedené práce. Příjemce dotace je povinen prokazatelně a doložitelným způsobem vést evidenci pracovní doby rezidenta.
V případě, že u akreditovaného zařízení zdravotních služeb s rezidenčním místem nevznikne pracovní poměr s rezidentem, nelze tyto prostředky čerpat.
Příjemce dotace je povinen umožnit poskytovateli (správci rozpočtu) kontrolu ve vztahu k přiděleným finančním prostředkům. Kontrolní systém je zaveden a nastaven v souladu se zákonem č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole ve veřejné správě a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů a zákonem č. 255/2012 Sb. o kontrole. Nedodržení (porušení) daných podmínek pro poskytnutí dotace a nedodržení podmínek pro použití těchto finančních prostředků je klasifikováno jako neoprávněné použití prostředků státního rozpočtu, resp. prostředků poskytnutých ze státního rozpočtu (ustanovení §3 písm. e) Rozpočtových pravidel).
Příjemce dotace je povinen postupovat v souladu se zákonem č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, pokud použije prostředky státního rozpočtu k úhradě zakázky, která je veřejnou zakázkou.
MZ upozorňuje na situaci, při které dojde k zániku akreditovaného zařízení v důsledku změny právní formy žadatele - akreditovaného zařízení v průběhu specializačního vzdělávání (např. žadatel - podnikající fyzická osoba (OSVČ) má v úmyslu se transformovat na právnickou osobu, např. s.r.o.). V těchto případech je nutné upozornit na skutečnost, že v případě, že bude v souvislosti s výše uvedeným ukončen pracovní poměr rezidenta, dojde k zastavení poskytování dotace, poněvadž dotace se poskytuje subjektu, který o dotaci požádal. Změna subjektu v průběhu čerpání dotace tak není možná, neboť se po právní stránce nejedná o právního nástupce, nýbrž nový subjekt.
V případě změny subjektu - příjemce dotace, MZ, zastaví čerpání dotace subjektu, který o dotaci zažádal. Určitá výjimka by mohla existovat v případě §14a odst. 1) Rozpočtových pravidel, kdy příjemce dotace, který má právní formu obchodní společnosti nebo družstva, se chce zúčastnit fúze, rozdělení nebo převodu jmění na společníka jako zanikající obchodní společnost nebo zanikající družstvo, a má zájem, aby na právního nástupce přešly práva a povinnosti z rozhodnutí o poskytnutí dotace (dále jen „žadatel“). V tomto případě je žadatel povinen nejpozději 60 dnů přede dnem zveřejnění projektu fúze, rozdělení nebo převodu jmění na společníka požádat o souhlas s přechodem práv a povinností z rozhodnutí o poskytnutí dotace toho, kdo mu dotaci poskytl (v tomto případě MZ). Upozorňujeme, že v takových případech jsou poskytnuté prostředky způsobilé pouze za situace, že subjekt, na který se dotace převádí, je v době, kdy na jejím pracovišti probíhá specializační vzdělávání, akreditovaným zařízením podle §14 zákona č. 95/2004 Sb.
8. Podrobné podmínky dotačního programu po výběru rezidenta
8.1 Výběrové řízení na rezidenční místo
Akreditované zařízení poskytující zdravotní služby má povinnost do 14 dnů ode dne zveřejnění rozhodnutí o přidělení rezidenčního místa vyhlásit výběrové řízení na obsazení schválených rezidenčních míst a nejpozději do 3 dnů od vyhlášení výběrového řízení oznámit vyhlášení výběrového řízení Ministerstvu zdravotnictví. Tato povinnost vyplývá z ustanovení §21b odst. 1 zákona č. 95/2004 Sb. a z ustanovení §3 odst. 1 Vyhlášky č. 186/2009 Sb., o stanovení postupu při vyhlášení výběrového řízení na rezidenční místo, průběhu výběrového řízení na rezidenční místo a základních kritériích výběru rezidenta (dále jen vyhláška č. 186/2009 Sb.). Toto oznámení provede na předepsaném formuláři „Vyhlášení výběrového řízení“, který je zveřejněn na internetových stránkách MZ. Tento formulář akreditované zařízení zašle pouze elektronicky na e-mailovou adresu: rezidencnimista@mzcr.cz.
Vyhlašovatel vyhlásí výběrové řízení na základě vyhlášky č. 186/2009 Sb. Po výběru rezidenta pro něj zpracuje vzdělávací plán podle platného vzdělávacího programu a finanční plány specializačního vzdělávání (viz Příloha č. 2 této Metodiky). Tyto plány musí žadatel předložit nejpozději do 30 dnů od výběru rezidenta. Časový harmonogram s termíny týkajícími se výběrových řízení je uveden v kapitole 12 Metodiky.
Není-li v 1. kole výběrového řízení vybrán žádný účastník specializačního vzdělávání, akreditované pracoviště může výběrové řízení zopakovat a vyhlásit 2. kolo. V případě vyhlášení 2. kola výběrového řízení je konečný termín pro předložení vzdělávacího a finančního plánu stanoven na 20.11.2021.
8.2 Vzdělávací plán rezidenta
(předkládá se až po výběru rezidenta)
V případě výběru rezidenta musí žadatel zpracovat a předložit vzdělávací plán rezidenta odpovídající platnému vzdělávacímu programu pro příslušný obor. Při zpracování tabulky je nutné doplnit, v jakém akreditovaném zařízení poskytujícím zdravotní služby a v jakém termínu (je třeba uvést rok a konkrétní měsíc) rezident splní jednotlivé povinné stáže a kurzy.
Nezbytné je též uvést termín zařazení do oboru, termín zahájení rezidentury a předpokládaný termín ukončení rezidenčního místa. Dále je nutné pod tabulkou uvést, kolik měsíců má rezident v rámci specializačního vzdělávání již absolvováno a kolik mu zbývá.
Vzdělávací plán bude podepsán současně rezidentem a jeho školitelem.
Vzdělávací plán je možné měnit prostřednictvím žádosti o změnu. Ve výjimečných případech je možné vzdělávací plán aktualizovat, a to do 31. ledna (pokud aktualizace neovlivní čerpání finančních prostředků). Tato aktualizace může zohledňovat změny proběhlé v předešlém roce nebo změny, které se týkají roku následujícího. Aktualizaci vzdělávacího plánu zašle akreditované zařízení elektronicky na e-mailovou adresu urbancova@ipvz.cz (obor VPL), kubova@ipvz.cz (obory Dětské lékařství, Pediatrie a Dětská a dorostová psychiatrie) nebo prokleskova@ipvz.cz (ostatní obory).
Pokud si v případě rezidenčního místa pro obor pediatrie rezident zvolí absolvovat v rámci vlastního specializovaného výcviku povinnou odbornou doplňkovou praxi v oboru pediatrie v plném rozsahu 6 měsíců na pracovišti registrujícího poskytovatele ambulantních zdravotních služeb v oboru pediatrie nebo v oboru praktický lékař pro děti a dorost (vzdělávací program část I. písm. e), je přílohou součástí vzdělávacího plánu čestné prohlášení rezidenta o této skutečnosti.
8.3 Finanční plány specializačního vzdělávání
(předkládají se až po výběru rezidenta)
Dotace se poskytuje na částečnou úhradu nákladů spojených se specializačním vzděláváním rezidenta, včetně mzdových nákladů (hrubé mzdy rezidentů a školitelů či příjem školitele u OSVČ a odvody na zdravotní a sociální pojištění za zaměstnavatele ve stanovené výši pro příslušný rok), a to po celou dobu trvání příslušného specializačního vzdělávání, která odpovídá minimální délce specializačního vzdělávání stanovené zákonem č. 95/2004 Sb. nebo vzdělávacím programem. Výše odvodů je stanovena v celkové výši 33,8 %, pokud nebude právně upraveno jinak. Dotaci na rezidenční místo nelze poskytnout zpětně za kalendářní měsíce, které předcházely podání Žádosti. Lékařskému zdravotnickému pracovníku, který již část vzdělávacího programu absolvoval, bude dotace poskytnuta pouze na zbývající počet měsíců vzdělávacího programu (viz níže uvedený způsob výpočtu). Do finančních plánů uvádějte pouze prostředky poskytované z dotace.
Finanční prostředky mohou být použity pouze na:
Mzdové náklady na rezidenta v minimální výši 55 % z celkové výše dotace (hrubá mzda rezidenta a odvody na zdravotní a sociální pojištění za zaměstnavatele ve stanovené výši pro příslušný rok). V případě rezidenčního místa v oboru pediatrie - ve verzi pediatrie II., kdy se rezident zavazuje absolvovat v rámci vlastního specializovaného výcviku povinnou odbornou doplňkovou praxi v plném rozsahu 6 měsíců v oboru pediatrie na pracovišti registrujícího poskytovatele ambulantních zdravotních služeb v oboru pediatrie nebo v oboru praktický lékař pro děti a dorost (vzdělávací program část I. písm. e), činí mzdové náklady na rezidenta minimálně 55 % z celkové výše dotace pro verzi pediatrie I. (40 000 Kč/měsíčně) + 5 000 Kč, tj. minimálně 27 000 Kč.
Mzdové náklady pro školitele rezidenta, který je zaměstnancem akreditovaného zařízení poskytujícího zdravotní služby s rezidenčním místem v maximální výši 20 % z celkové výše dotace (hrubá mzda školitele a odvody na zdravotní a sociální pojištění za zaměstnavatele ve stanovené výši pro příslušný rok). V případě, že školitelem je OSVČ žádající o rezidenční místo (akreditované zařízení je fyzickou osobou), lze prostředky v maximální výši 20 % z celkové dotace vykazovat jako osobní spotřebu OSVČ.
Náklady na realizaci povinných částí vzdělávacího programu, které žadatel sám nezajišťuje a které zajistí formou nákupu služeb od smluvních akreditovaných zařízení poskytující zdravotní služby.
Nejvýše přípustné materiálové náklady, viz Tab. č. 1:
Tab. č. 1
Délka specializačního vzdělávání |
0 až 2 roky |
3 roky |
4 roky |
5 a více let |
Max. cena za kus / pár |
Název položky |
počet kusů |
počet kusů |
počet kusů |
počet kusů |
|
Lékařská košile |
3 ks |
4 ks |
5 ks |
6 ks |
500 Kč |
Lékařské kalhoty |
3 ks |
4 ks |
5 ks |
6 ks |
500 Kč |
Lékařský plášť |
3 ks |
4 ks |
5 ks |
6 ks |
500 Kč |
Lékařská obuv |
1 pár |
2 páry |
3 páry |
3 páry |
1 500 Kč |
Finanční plán specializačního vzdělávání I. + II. (předkládá se až po výběru rezidenta)
Mzdové náklady na rezidenta - Žadatel o dotaci vyplní předpokládanou odměnu (hrubou mzdu) rezidentovi.
Mzdové náklady na školitele (příjem školitele u OSVČ) - Žadatel o dotaci vyplní předpokládanou odměnu (hrubou mzdu/příjem) školiteli.
Materiálové náklady - Žadatel o dotaci určí čerpání materiálových nákladů - viz tabulka č. 1, částka CELKEM se musí rovnat údaji ve finančním plánu III. ve sloupci Hodnota ukazatele CELKEM „Materiálové náklady“.
Ostatní náklady - náklady na služby - Žadatel uvede předpokládané částky za nákupy dnů nebo měsíců povinných stáží a kurzů podle vzdělávacího programu příslušného oboru. Údaje musí odpovídat povinným dnům nebo měsícům stáží či kurzů ve vzdělávacím plánu rezidenta. Finanční hodnota CELKEM se musí rovnat údaji ve finančním plánu III. ve sloupci Hodnota ukazatele CELKEM „Náklady na služby“.
Finanční plán specializačního vzdělávání III. (předkládá se 1x konkrétní po výběru rezidenta) Žadatel uvede plán čerpání jednotlivých nákladů v letech odpovídajících vzdělávacímu plánu rezidenta. V části mzdové náklady na rezidenta budou uvedeny předpokládané mzdové náklady na rezidenta. Celková částka včetně odvodů musí odpovídat minimálně 55 % procentům celkové výše dotace na rezidenční místo. Při podávání tohoto finančního plánu po výběru rezidenta musí části finančního plánu odpovídat stanoveným hodnotám ve finančních plánech I. a II. Celková částka uvedená ve finančním plánu III. musí odpovídat výši dotace na rezidenční místo příslušného oboru specializačního vzdělávání, která je vyhlášena MZ dle ustanovení §21a odst. 1 zákona č. 95/2004 Sb., viz Příloha č. 1 této Metodiky. V případě, že dotace bude poskytována pouze na část vzdělávacího programu (rezident již část vzdělávacího programu absolvoval nebo mu byl započten), bude alikvotní výše dotace stanovena podle následujícího vzorce:
*Při výpočtu používejte pouze celé kalendářní měsíce, kdy byly splněny podmínky pro poskytnutí dotace. Období kratší, než celý kalendářní měsíc nebude při výpočtu výše dotace zohledňováno.
V žádném případě nelze o dny kurzů zvyšovat počet měsíců, které chybí rezidentovi k ukončení specializačního vzdělávání a zahrnovat je do výpočtu.
8.4 Školitel
Minimální požadavky na školitele:
specializovaná způsobilost v příslušném oboru,
nejméně 3 roky odborné praxe od získání specializované způsobilosti v příslušném oboru,
v akreditovaném zařízení, které je fakultní nemocnicí, může být školitelem pouze zdravotnický pracovník, u něhož součet pracovní doby k fakultní nemocnici a k univerzitě odpovídá svým rozsahem alespoň stanovené týdenní pracovní době, a který soustavně vykonává zdravotnické povolání,
9. Hodnocení a realizace projektu
9.1 Průběžná zpráva za rozpočtový rok u víceletých projektů
Příjemce dotace je povinen MZ (prostřednictvím administrátora) předkládat v řádných termínech na stanoveném formuláři Průběžné zprávy o plnění programu „Rezidenční místa lékaři 2021 - Program č. 2“, zahrnující přehled absolvovaných částí v daném roce, přehled zbývajících částí stanovených vzdělávacím programem a finanční vyúčtování (výkaz o čerpání finančních prostředků s komentářem k čerpání poskytnutých dotačních finančních prostředků v členění podle Rozhodnutí pro příslušný rozpočtový, tj. kalendářní rok). Průběžná zpráva se předkládá za každé jednotlivé Rozhodnutí po ukončení každého roku, ve kterém se poskytuje dotace. Povinnost předložit průběžnou zprávu platí i v případě, kdy je poskytování dotace na rezidenční místo přerušeno. V posledním roce, ve kterém všichni rezidenti v daném rozhodnutí ukončili specializační vzdělávání nebo úspěšně složili atestační zkoušku, se průběžná zpráva již nepředkládá, ale předkládá se pouze závěrečná zpráva.
Průběžná zpráva neslouží k oznamování změn. K tomuto účelu je příjemce dotace povinen podat již v průběhu roku Žádost o změnu v souladu s podmínkami stanovenými Metodikou dotačního programu.
Pokud dojde v průběhu roku ke změnám v termínech či místě konání jednotlivých částí vzdělávacího programu nebo ke změnám ve finanční části proti schválenému vzdělávacímu a finančnímu plánu, je příjemce dotace vždy povinen podat v daném roce Žádost o změnu. V případě, že je změna poskytovatelem schválena, uvádí se v průběžné zprávě poslední verze schváleného vzdělávacího a finančního plánu. S tímto plánem se porovná jeho skutečné plnění. Průběžná zpráva tedy musí odpovídat poslednímu rozhodnutí o přidělení dotace.
Ke kontrole průběžné zprávy slouží povinné přílohy - kopie průkazů odbornosti. Finanční část průběžné zprávy musí korespondovat s finančním vypořádáním dotace se státním rozpočtem.
Formulář Průběžné zprávy o plnění programu „Rezidenční místa lékaři 2021 - Program č. 2“ spolu s dalšími instrukcemi bude uveřejněn na internetových stránkách MZ. Konečný termín pro odeslání Průběžné zprávy za rok 2021 na MZ je 31.1.2022.
9.2 Závěrečná zpráva po ukončení celého víceletého projektu
Na konci projektu je příjemce dotace povinen MZ (prostřednictvím administrátora) předložit Závěrečnou zprávu o plnění programu „Rezidenční místa 2021“ zahrnující popis a zhodnocení realizace odborné části projektu a finanční vyúčtování (výkaz o čerpání finančních prostředků s komentářem k čerpání poskytnutých dotačních finančních prostředků v členění podle Rozhodnutí) nejpozději do 31.1. následujícího roku po roce, ve kterém byl celý projekt ukončen. Formulář Závěrečné zprávy o plnění programu „Rezidenční místa lékařské obory 2021 - Program č. 2“ spolu s dalšími instrukcemi bude uveřejněn na internetových stránkách MZ. Příjemce dotace je povinen přikládat k Závěrečné zprávě též kopii atestačního diplomu (v případě, že byl projekt ukončen atestační zkouškou).
Závěrečnou zprávu musí předložit i příjemci, u kterých došlo k ukončení pracovního poměru rezidenta, a tím k předčasnému ukončení absolvování specializačního vzdělávání.
10. Vypořádání vztahů se státním rozpočtem
Příjemce dotace je povinen dle §75 zákona č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a o změně některých souvisejících zákonů (rozpočtová pravidla) provést za každý rok trvání projektu finanční vypořádání dotace v souladu s vyhláškou č. 367/2015 Sb., o zásadách a lhůtách finančního vypořádání vztahů se státním rozpočtem, státními finančními aktivy a Národním fondem (vyhláška o finančním vypořádání), ve znění pozdějších předpisů, a to do 15.2. následujícího kalendářního roku včetně poukázání nespotřebované částky dotace na účet cizích prostředků MZ ČR č. 6015-2528001/0710 u České národní banky. Vrácené prostředky z dotací poskytnutých pro rok 2021 musí být odepsány z účtu příjemce nejpozději do 15. února 2022.
Finanční vypořádání se státním rozpočtem provede příjemce dotace na formuláři, který je přílohou uvedené vyhlášky. Formulář k finančnímu vypořádání dotace bude uveřejněn na internetových stránkách MZ spolu s pokyny k vyplnění a termínem pro doručení.
Organizace, jejichž zřizovatelem je obec nebo kraj, provedou vypořádání se státním rozpočtem prostřednictvím kraje, jemuž předloží podklady do 5.2.2022 (na tiskopise, který je přílohou vyhlášky č. 367/2015 Sb.) a současně převedou ke stejnému datu na účet kraje případnou vratku dotace.
Pokud dojde k porušení rozpočtové kázně ve smyslu ustanovení §44 Rozpočtových pravidel (tzn., že prostředky státní dotace budou využity neoprávněně nebo zadrženy a jejich nespotřebovaná část nebude vypořádána podle uvedeného zákona a vrácena na účet MZ do 15. února), podléhají subjekty, kterým byla státní dotace poskytnuta, sankcím ve smyslu ustanovení §44a Rozpočtových pravidel.
Příjemce dotace je proto rovněž povinen předložit finanční vypořádání dotace na formuláři „Závěrečné finanční vypořádání dotace ze státního rozpočtu“ prostřednictvím administrátora a současně zaslat avízo odboru VLP MZ. Formuláře k „Závěrečnému finančnímu vypořádání dotace ze státního rozpočtu“ spolu se stanovením termínu pro jeho zaslání a bližšími instrukcemi budou uveřejněny na internetových stránkách MZ.
Pokud budou skutečné náklady za kalendářní rok nižší, než je uvolněná částka pro daný rok, musí příjemce dotace zbývající finanční prostředky vrátit do státního rozpočtu převodem na účet cizích prostředků MZ č.ú. 6015-2528001/0710 u České národní banky, a to nejpozději do 15. února následujícího roku (k tomuto dni musí být finanční prostředky odepsány z účtu příjemce). To ustanovení neplatí pro organizační složky státu. Organizační složky státu nespotřebované finanční prostředky obdržené formou rozpočtového opatření nevracejí a nechávají si je v nárocích z nespotřebovaných výdajů pro případné použití v dalším období pro pokračování financování dle stejného Rozhodnutí.
Při převodu nespotřebované části dotace, příjemci dotace uvedou jako variabilní symbol kód 5222 (spolky), 5223 (církevní subjekty), 5221 (obecně prospěšné společnosti), 5229 (ostatní neziskové organizace, zejména fundace a ústavy), 5212 (fyzické osoby), 5213 (ostatní právnické osoby - a.s., s.r.o. atp.), 5321 (organizace zřízené obcemi), 5323 (organizace zřízené krajem), 5332 (VŠ), 5336 (příspěvkové organizace MZ) a článek 4331 (např. 53234331).
11. Kontrolní zpráva
Na konci projektu provede kontrolu nezávislý kontrolní orgán. Tímto orgánem se rozumí daňový nebo ekonomický poradce nebo účetní kancelář, kteří nezpracovávali účetnictví. Tato kontrolní zpráva bude předložena do 30.6. následujícího roku, ve kterém došlo k ukončení projektu.
Pokud celková výše obdržené dotace na projekt překročí dvojnásobek nejvyšší celkové dotace na 1 rezidenta na celé specializační vzdělávání u vybraného základního oboru, kde je stanovena nejvyšší výše dotace, příjemce dotace předloží kontrolní zprávu vypracovanou externím kontrolním orgánem (jedná se o fyzickou nebo právnickou osobu zapsanou do seznamu auditorů; externí auditor musí být nezávislý jak na státních orgánech, tak na vedení auditované společnosti nebo fyzické osoby i na ostatních zájmových skupinách).
V kontrolní zprávě je nezbytné výslovně uvést:
zda čerpání dotace za příslušný projekt probíhalo v souladu s Rozhodnutím č.j. …………./21XX/VLP/RM/ROZ, o poskytnutí dotace na rezidenční místo vydaným MZ dne ... a dále,
zda čerpání probíhalo v souladu se zásadami stanovenými ústředním orgánem státní správy - MZ.
Kontrolní zprávu podepíše zpracovatel.
12. Časový průběh
1. |
15.3.2021 |
konečný termín pro podání Žádostí o rezidenční místo |
2. |
9.4.2021 |
zveřejnění seznamu vyloučených Žádostí pro formální nedostatky |
3. |
16.4.2021 |
lhůta pro podání námitek (do 5 pracovních dnů) |
4. |
30.4.2021 |
rozhodnutí MZ o námitkách |
6. |
31.5.2021 |
návrh hodnocení akreditačních komisí |
7. |
12.6.2021 |
zpracování návrhu hodnocení do porady vedení MZ |
8. |
30.6.2021 |
zveřejnění rozhodnutí vybraných uchazečů na webu MZ |
9. |
do 14 dnů |
po zveřejnění vybraných uchazečů vyhlásit výběrová řízení |
10. |
do 17.9.2021 |
ukončení 1. kola výběrového řízení |
11. |
do 30.9.2021 |
oznámení výsledků 1. kola výběrového řízení (zaslání formuláře „Informace o vybraném rezidentovi“) |
12. |
do 5.11.2021 |
ukončení 2. kola výběrového řízení |
13. |
do 12.11.2021 |
oznámení výsledků 2. kola výběrového řízení (zaslání formuláře „Informace o vybraném rezidentovi“) |
14. |
do 20.11.2021 |
konečný termín pro zaslání vzdělávacích a finančních plánů |
13. Kontaktní údaje
Kontaktní osoby pro lékařské zdravotnické obory:
Ing. Miroslav Jindřich, CSc.
Tel: 224 972 331
E-mail: miroslav.jindrich@mzcr.cz
Ing. Jana Klečková
Tel: 224 972 126
E-mail: jana.kleckova@mzcr.cz
Kontaktní adresa:
Ministerstvo zdravotnictví ČR
Odbor vědy a lékařských povolání
Palackého náměstí 4
128 01 Praha 2
www.mzcr.cz
Kontaktní adresa administrátora projektu:
Institut postgraduálního vzdělávání ve zdravotnictví
Ruská 85
100 05 Praha 10
Kontaktní osoby administrátora projektu:
Ing. Iva Urbancová
Tel.: 271 019 386
E-mail: i.urbancova@ipvz.cz
Bc. Jana Kubová, DiS.
Tel.: 271 019 571
E-mail: kubova@ipvz.cz
Lenka Proklešková
Tel.: 271 019 572
E-mail: prokleskova@ipvz.cz
14. Přílohy
1. Výše dotace na vybrané lékařské obory - Program č. 2
2. Formuláře pro online Žádost o poskytnutí dotace - Program č. 2
3. Manuál k vyplnění online Žádosti o poskytnutí dotace - Program č. 2
4. Vzor Podmínek rozhodnutí o poskytnutí dotace - Program č. 2
V Praze dne 25.11.2020
prof. MUDr. Aleksi Šedo, DrSc.,
náměstek pro zdravotní péči
Příloha č. 1
Výše dotace na vybrané lékařské obory RM 2021 - program č.2
Obor specializačního vzdělávání |
Počet rezidentů |
Minimální délka specializačního vzdělávání/ roky |
Celková dotace na 1 rezidenta za celé SV |
Celková dotace na rezidenty za celé specializační vzdělávání |
Všeobecné praktické lékařství |
100 |
3 |
1 440 000 |
144 000 000 |
Pediatrie nebo Pediatrie II.* |
100 |
4,5 |
2 160 000 nebo 2 430 000 |
243 000 000 |
Vnitřní lékařství |
40 |
5 |
2 100 000 |
84 000 000 |
Chirurgie |
30 |
6 |
2 520 000 |
75 600 000 |
Dětská a dorostová psychiatrie |
5 |
4,5 |
1 890 000 |
9 450 000 |
Revmatologie |
10 |
5 |
2 100 000 |
21 000 000 |
Anesteziologie a intenzivní medicína |
30 |
4,5 |
1 890 000 |
56 700 000 |
Hygiena a epidemiologie |
6 |
4 |
1 680 000 |
10 080 000 |
Geriatrie |
8 |
4 |
1 680 000 |
13 440 000 |
Radiologie a zobrazovací metody |
10 |
4,5 |
1 890 000 |
18 900 000 |
Urgentní medicína |
10 |
5 |
2 100 000 |
21 000 000 |
Patologie |
8 |
4,5 |
1 890 000 |
15 120 000 |
Finanční prostředky vynaložené celkem na dotační program č. 2 vypsaný v roce 2021 |
712 290 000 |
* Pediatrie II - pro školence, kteří se zavázali absolvovat v rámci vlastního specializovaného výcviku povinnou odbornou doplňkovou praxi v oboru pediatrie na pracovišti registrujícího poskytovatele ambulantních zdravotních služeb v oboru pediatrie nebo v oboru praktický lékař pro děti a dorost (část I. písm. e)
Příloha č. 2
Žádost o poskytnutí dotace - RM 2021 - program č. 2
Žádost o poskytnutí dotace na vybrané lékařské obory - RM 2021 - program č. 2
Žádost o poskytnutí dotace - RM 2021 - program č. 2
Finanční plán - RM 2021 - program č. 2
Finanční plán - RM 2021 - program č. 2
Finanční plán - RM 2021 - program č. 2
Příloha č. 3
Manuál
k vyplnění online žádosti o dotaci
na celé specializační vzdělávání lékařů
u vybraných lékařských oborů pro rok 2021
(Program č. 2)
1. Registrace a přihlášení
Na webu Jednotný dotační portál RISPF pod záštitou Ministerstva financí (http://isprofin.mfcr.cz/rispf) vytvořte registraci kliknutím na tlačítko Registrace (viz obr. 1). Pokud jste tak již učinili, tento krok přeskočte a přejděte rovnou k přihlášení na portál (obr. 2).
DOPORUČENÍ:
Doporučujeme, aby registraci provedl pracovník, který administruje rezidenční místa.
Obr. 1 Tlačítko registrace
Obr. 2 Tlačítko přihlášení na portál
Pro registraci je nutné vyplnit následující položky: e-mail, ověření e-mailu (zde napište svou e-mailovou adresu znovu), heslo (musí obsahovat min. 8 znaků a to písmena i číslice), ověření hesla (slouží pro ověření správnosti hesla), jméno a příjmení. Položky telefon a organizace jsou nepovinné. Po vyplnění jednotlivých položek klikněte na možnost Registrovat (obr. 3).
Důležité: Abyste mohli podávat žádosti v rámci webového portálu, je nutné se zaregistrovat.
Obr. 3 Okno pro registraci uživatele
Po úspěšném dokončení registrace Vám systém oznámí, že Vám byl zaslán potvrzovací e-mail (obr. 4).
Obr. 4 Oznámení o správném průběhu registrace
Na Vaši e-mailovou adresu obratem dorazí notifikační e-mail s odkazem pro aktivaci Vašeho účtu. Klikněte na možnost Aktivovat účet (obr. 5).
Obr. 5 Potvrzovací e-mail
Po aktivaci účtu se přihlaste, viz Obr. 2 Tlačítko přihlášení na portál na straně 2.
Důležité: Pokud neprovedete první přihlášení do 24 hodin, bude Váš účet automaticky zablokován! Pro opětovné zaslání aktivačního e - mailu je nutné požádat správce.
2. Žádost
Po přihlášení do Vašeho účtu klikněte na tlačítko Vytvořit novou žádost (obr. 6).
Obr. 6 Vytvoření nové žádosti
V sekci Poskytovatel následně vyberte možnost Ministerstvo zdravotnictví (obr. 7).
Obr. 7 Výběr poskytovatele
V sekci Typ výzvy vyberte možnost MZ ČR - dotace na specializační vzdělávání lékařů na celou dobu SV (obr. 8).
Obr. 8 Typ výzvy
2.1 Identifikace žadatele / akce
Do textového pole pro název projektu uveďte název zdravotnického zařízení a oboru (např. FN v Motole, obor Pediatrie). Pole Typ výzvy j e předvyplněné (obr. 9).
Obr. 9 Identifikace žadatele
V sekci Typ žadatele vyberte z možností Fyzická osoba - podnikající/Právnická osoba (obr. 10).
Obr. 10 Typ žadatele
V případě volby Fyzická osoba vyplňte v sekci Identifikace žadatele IČO viz Obr. 11 a pomocí zeleného tlačítka „Načti z ARES“ se doplní potřebné údaje. Další nevyplněné údaje (telefon, e-mail, ...) je nutné doplnit ručně.
Obr. 11 Identifikace žadatele - fyzická osoba
V sekci Bankovní spojení vyplňte číslo svého účtu, popř. předčíslí, a kód banky (obr. 12).
Obr. 12 Bankovní spojení
Poté je nutné vyplnit adresu trvalého bydliště žadatele (obr. 13).
Obr. 13 Adresa trvalého bydliště žadatele
Je-li Vaše korespondenční adresa odlišná od adresy trvalého bydliště žadatele, zaškrtněte příslušnou kolonku (obr. 14). Následně můžete přejít na další stranu žádosti pomocí tlačítka „Další strana“.
Obr. 14 Korespondenční adresa žadatele
V případě volby Právnická osoba vyplňte v sekci Identifikace žadatele IČO viz Obr. 15 a pomocí zeleného tlačítka „Načti z ARES“ se doplní potřebné údaje. Další nevyplněné údaje je nutné doplnit ručně - konkrétně se jedná o zástupce (resp. osobu oprávněnou jednat za právnickou osobu) a kontaktní osobu.
Obr. 15 Právnická osoba - Identifikace žadatele
V sekci Bankovní spojení vyplňte číslo svého účtu, popř. předčíslí, a kód banky (obr. 12). Žadatelé, kteří jsou zřizováni obcí nebo krajem, vyplňují číslo účtu zřizovatele (obce nebo kraje).
V sekci Adresa sídla žadatele doplňte Kraj a Okres (obr. 16).
Obr.16 Adresa sídla žadatele
Je-li Vaše korespondenční adresa odlišná od adresy sídla firmy žadatele, zaškrtněte příslušnou kolonku (obr. 14). Následně můžete přejít na další stranu žádosti pomocí tlačítka „Další strana“.
2.2 Oblasti podpory
Zaškrtnutím možnosti Vyplňte obor specializačního vzdělávání! (obr. 17) se odkryje seznam oborů specializačního vzdělávání dle Přílohy č. 1 zákona č. 95/2004 Sb., které byly vypsány pro rok 2021, jeden vyberte.
Obr. 17 Oblast podpory
Do položky Parametry a indikátory projektu uveďte počet požadovaných rezidenčních míst. (obr. 18).
Větu „V případě, že není některý parametr projektu předmětem podpory, nebo není znám, uveďte nulu.“ prosím ignorujte.
Obr. 18 Parametry a indikátory projektu
Po vyplnění přejděte na další stranu žádosti pomocí tlačítka „Další strana“ (Obr. 19).
Obr. 19 Navigační prvky - Předchozí/Další strana
2.3 Přílohy
V sekci příloh zaškrtněte postupně všechny povinné položky a nahrajte k nim příslušné dokumenty (obr. 20).
Formuláře Životopis školitele (bod 4), Informace o vlastnické a ovládací struktuře právnické osoby (bod 5) jsou přílohou č. 2 Metodiky RM 2021_Program č. 2_celé spec. vzdělávání_Formuláře pro online Žádost o poskytnutí dotace.
Obr. 20 Přílohy
Přílohu nahrajte kliknutím na možnost Přidat, která se zobrazí po zaškrtnutí možnosti 01 – 09 (obr. 21). Formáty, které lze nahrát, jsou následující: pdf; jpg; jpeg; zip.
Obr. 21 Nahrání dokumentu - přílohy
V případě potřeby lze k žádosti nahrát Ostatní přílohy, které se neřadí do žádné z výše nabízených kategorií. Ostatní přílohy nahrajete k žádosti nejprve vyplněním názvu přílohy (obr. 22) a následně kliknutím na možnost Přidat, která Vám umožní vybrat soubor z Vašeho zařízení.
Obr. 22 Ostatní přílohy
2.4 Hodnocení
V sekci Prohlášení o beztrestnosti vyberte z možností Ano/Ne (obr. 23), v případě volby možnosti Ano uveďte důvod.
Obr. 23 Prohlášení o beztrestnosti
Zaškrtněte položku (umístěnou vlevo vedle textu) „Vyplňte údaje o školicím místě“(obr. 24)
Pokud chcete uvést větší množství školicím míst, klikněte na zelené tlačítko „PLUS“
umístěné u této položky vpravo (obr. 24).
Obr. 24 Údaje o školicím místě
Požadované údaje o školicím místě jsou následující (obr. 25): Název, Adresa (ve formátu Ulice a číslo popisné nebo evidenční, Město, PSČ), Počet požadovaných rezidenčních míst a Jméno školitele (ve formátu titul před jménem, jméno, příjmení, titul za jménem).
Obr. 25 Detailní informace o školicím místě
Pokračujte na další stranu žádosti.
2.5 Maximální výše dotace
V sekci Maximální výše dotace se zobrazí částka v Kč odpovídající výdajům do výše maximálně možné dotace (obr. 26). V této sekci nic nevyplňujete.
Obr. 26 Maximální výše dotace
Pokračujte na další stranu žádosti.
2.6 Náhled žádosti
V sekci Náhled žádosti se zobrazí shrnutí Vámi právě vyplněného formuláře (obr. 27). Pečlivě zkontrolujte uvedené informace a v případě potřeby se pomocí kolonek po pravé straně (obr. 28) vraťte do konkrétní sekce a údaje opravte.
Obr. 27 Náhled žádosti
Obr. 28 Nabídka záložek
2.7 Odeslání žádosti
V poslední části žádosti naleznete Čestné prohlášení, Souhlas se zpracováním osobních údajů a Ostatní ujednání (obr. 29).
Obr. 29 Čestné prohlášení a odeslání žádosti
Přečtěte si prohlášení a potvrďte souhlas označením zaškrtávacích políček (obr. 29).
Posledním krokem k vyplnění a odeslání on-line formuláře kliknutím na tlačítko Odeslat žádost.
Po odeslání žádosti je zobrazena informace, jakým způsobem zrealizovat podání žádosti (obr. 30):
„Po odeslání žádosti o dotaci v elektronické verzi je nutné tuto žádost vygenerovat, vytisknout (bez příloh) a podepsat statutárním zástupcem. Takto připravené materiály je nutné nejpozději do 5 ti pracovních dnů po odeslání žádosti na jednotném dotačním portále doručit na adresu administrátora. Doručení je možné provést prostřednictvím datové schránky (ID datové schránky IPVZ: cf2uiwg), nebo osobně v úředních hodinách na podatelně IPVZ anebo zaslat licencovaným přepravcem listovních zásilek (platí razítko přepravce na obálce). V případě jakýchkoli dotazů kontaktujte referentku Lenku Prokleškovou na tel. čísle 271 019 572 nebo e-mailu: prokleskova@ipvz.cz.“
Obr. 30 Pokyny k odeslání žádosti
Důležité: Je nutné nejen vyplnit on-line formulář, ale také dodržet pokyny po odeslání tohoto formuláře (obr. 30), jinak není podání žádosti kompletní.
Příloha č. 4
Podmínky rozhodnutí o poskytnutí dotace na rezidenční místo podle §21a odst. 4 písm. b)
RM 2021
(dále jen „Podmínky“)
Tyto podmínky jsou nedílnou součástí Rozhodnutí o poskytnutí dotace.
1. Dotace je poskytována pouze po dobu specializačního vzdělávání rezidenta v oboru, pro který byla dotace přiznána. Po ukončení specializačního vzdělávání rezidenta vdaném oboru je poskytování dotace zastaveno.
2. Dotace je poskytována pouze po dobu platnosti pracovního poměru rezidenta u akreditovaného zařízení, kterému je dotace poskytována.
V případě skončení pracovního poměru rezidenta u daného akreditovaného zařízení je poskytování dotace zastaveno.
3. V případě přerušení specializačního vzdělávání rezidenta u akreditovaného zařízení je poskytování dotace přerušeno.
V případě, že celková doba přerušení specializačního vzdělávání přesáhne dobu 5 let, je poskytování dotace zastaveno.
4. Příjemce je povinen oznámit změny údajů uvedených v rozhodnutí o poskytnutí dotace do 15 dnů ode dne, kdy změna nastala (den zápisu, nabytí právní moci rozhodnutí, apod.).
V případě porušení této povinnosti bude příslušnými orgány stanoven odvod ve výši 0 % vyplacené dotace.
5. Žádost o změnu, kterou příjemce oznamuje změnu čerpání finančních prostředků v běžícím roce, musí být poskytovateli dotace/administrátorovi zaslána nejpozději do 15. listopadu daného roku.
V případě, že je žádost o změnu doručena poskytovateli dotace/administrátorovi později, nemusí být žádost ze strany poskytovatele dotace akceptována a příslušnými orgány bude stanoven odvod ve výši 0 % vyplacené dotace.
6. Příjemce dotace musí po celou dobu specializačního vzdělávání rezidenta splňovat povinnosti stanovené §18 a §21d zákona č. 95/2004 Sb., o zdravotnických povoláních lékaře, zubního lékaře a farmaceuta (dále jen „zákon“).
Vpřípadě, že příjemce dotace nesplňuje povinnosti stanovené §18 a §21d zákona, bude příslušnými orgány stanoven odvod ve výši prostředků proplacených příjemci za období, kdy ustanovení zákona nesplňoval.
7. Příjemce dotace je povinen doložitelným způsobem vést evidenci pracovní doby rezidenta a být schopen doložit provedenou práci rezidenta i školitele.
V případě porušení této povinnosti bude příslušnými orgány vyměřen odvod ve výši finančních prostředků dotace, které byly využity na mzdu rezidenta, resp. mzdu nebo příjem školitele za období, ke kterému neexistuje průkazná evidence pracovní doby rezidenta resp. školitele.
8. Příjemce dotace je povinen postupovat v souladu se zákonem č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, pokud použije finanční prostředky poskytnuté z dotace k úhradě zakázky, která je veřejnou zakázkou.
V případě porušení této povinnosti bude příslušnými orgány vyměřen odvod ve výši hodnoty veřejné zakázky.
9. V případě, že příjemce dotace nemůže zajistit celé specializační vzdělávání na vlastním pracovišti, je povinen předložit kopii smlouvy o spolupráci s jiným akreditovaným zařízením, popřípadě kopii rámcové smlouvy.
V případě porušení této povinnosti bude příslušnými orgány stanoven odvod ve výši 0 % vyplacené dotace.
10. Příjemce dotace je povinen dodržet limity pro výši mzdových nákladů rezidenta a mzdových nákladů školitele uvedené v kapitole 8.3 (Finanční plány specializačního vzdělávání) Metodiky pro žadatele o dotaci ze státního rozpočtu na rezidenční místo (dále jen „Metodika“).
V případě porušení této povinnosti bude příslušnými orgány stanoven odvod ve výši, o kterou se prostředky dotace využité na mzdové náklady rezidenta, resp. školitele, odlišují od limitů stanovených Metodikou.
11. Příjemce dotace je povinen dodržet limity stanovené pro jednotlivé položky pro maximální výši materiálových nákladů uvedených v kapitole 8.3 Metodiky.
V případě porušení této povinnosti bude příslušnými orgány stanoven odvod ve výši, o kterou prostředky dotace využité na materiálové náklady převyšovaly limity stanovené Metodikou.
12. Příjemce dotace je povinen předkládat poskytovateli dotace/administrátorovi Průběžnou zprávu o plnění programu, a to za každé jednotlivé Rozhodnutí o poskytnutí dotace. Průběžné zprávy je příjemce dotace povinen předložit za každý rok trvání projektu, nejpozději do 31. ledna roku následujícího.
V případě porušení této povinnosti bude příslušnými orgány stanoven odvod ve výši 0 - 1 % poskytnuté dotace v příslušném roce.
13. Příjemce je povinen předložit poskytovateli dotace/administrátorovi Závěrečnou zprávu o plnění programu nejpozději do 31. ledna roku následujícího po roce, ve kterém byl celý projekt ukončen.
V případě porušení této povinnosti bude příslušnými orgány stanoven odvod ve výši 0 - 1 % poskytnuté dotace.
14. V případě, že celková výše obdržené dotace na projekt překročí dvojnásobek nejvyšší výše celkové dotace na 1 rezidenta na celé specializační vzdělávání u základního oboru, kde je stanovena nejvyšší výše dotace, je příjemce dotace povinen předložit poskytovateli dotace/administrátorovi Kontrolní zprávu podle kapitoly 11 Metodiky.
V případě porušení této povinnosti bude příslušnými orgány stanoven odvod ve výši 0 - 1 % poskytnuté dotace.
15. Pokud dojde ke změnám v termínech či místě konání jednotlivých částí vzdělávacího programu a tato změna má dopad na čerpání finančních prostředků poskytnutých z dotace v daném roce, nebo pokud dojde ke změně smluvního zdravotnického zařízení, které pro rezidenta zajišťuje část vzdělávacího programu, je příjemce dotace povinen tuto změnu oznámit poskytovateli dotace/administrátorovi nejpozději do 15. listopadu daného roku.
V případě porušení této povinnosti nemusí být oznámení o změně ze strany poskytovatele dotace akceptováno a příslušnými orgány bude stanoven odvod ve výši 0 % vyplacené dotace.
16. Příjemce dotace je povinen zaslat na vyžádání poskytovateli dotace/administrátorovi kopii průkazu odbornosti, resp. indexu (pokud ho rezident má), a to do termínu stanoveném poskytovatelem dotace/administrátorem ve výzvě k zaslání.
V případě porušení této povinnosti bude příslušnými orgány stanoven odvod ve výši 0,1 % poskytnuté dotace.
17. Příjemce dotace je povinen za účelem ověřování plnění povinností a těchto Podmínek poskytovat požadované informace a dokumentaci a umožnit ověřování souladu údajů uváděných v Žádosti o poskytnutí dotace na rezidenční místo, v Průběžných zprávách, Závěrečné zprávě, případně Kontrolní zprávě, se skutečným stavem v místě vzdělávání pověřeným zaměstnancům Ministerstva zdravotnictví, příslušného finančního úřadu a dalších oprávněných orgánů státní správy, případně dalších orgánů oprávněných k výkonu kontroly.
V případě porušení této povinnosti bude příslušnými orgány stanoven odvod ve výši 0,1 -10 % poskytnuté dotace.
18. Příjemce dotace je povinen provést za každý rok, kdy byla poskytnuta dotace, finanční vypořádání dotace v souladu s vyhláškou č. 367/2015 Sb., o zásadách a lhůtách finančního vypořádání vztahů se státním rozpočtem, státními finančními aktivy a Národním fondem (vyhláška o finančním vypořádání), tzn. je povinen odeslat poskytovateli dotace příslušný formulář finančního vypořádání, který je přílohou výše uvedené vyhlášky nejpozději do 15. února následujícího roku. Je-li příjemcem dotace subjekt, jehož zřizovatelem je obec nebo kraj, provede příjemce dotace finanční vypořádání v termínu do 5. února.
V případě nesplnění této povinnosti bude příslušnými orgány stanoven odvod ve výši 0,1 % poskytnuté dotace.
19. Příjemce dotace je povinen nespotřebované finanční prostředky za daný rok odeslat na účet poskytovatele dotace uvedený v Metodice v kapitole 10 (Vypořádání vztahů se státním rozpočtem) nejpozději do 15. února následujícího roku (částka nespotřebovaných prostředků musí být odepsána z účtu příjemce dotace nejpozději v tento den). Je-li příjemcem dotace subjekt, jehož zřizovatelem je obec nebo kraj, odešle příjemce dotace nespotřebované prostředky na účet zřizovatele v termínu do 5. února.
V případě nesplnění této povinnosti bude příslušnými orgány stanoven odvod ve výši nespotřebovaných finančních prostředků dotace, které byly předmětem finančního vypořádání.
Vydává: Ministerstvo zdravotnictví ČR - Redakce: Palackého nám. 4, 120 00 Praha 2-Nové Město, telefon: 224 972 173. - Administrace: písemné objednávky předplatného, změny adres a počtu odebíraných výtisků - SEVT, a. s., Pekařova 4, 181 06 Praha 8-Bohnice, telefon: 283 090 354, www.sevt.cz, e-mail: predplatne@sevt.cz. Objednávky v Slovenskej republike prijíma a distribuuje Magnet Press Slovakia, s. r. o., P O. BOX 169, 830 00 Bratislava, tel./fax: 004212 44 45 45 59, 004212 44 45 46 28 - Předpokládané roční předplatné se stanovuje za dodávku kompletního ročníku a je od předplatitelů vybíráno formou záloh. - Vychází podle potřeby - Tiskne: SEVT, a.s., Pekařova 4, Praha 8.
Distribuce: předplatné, jednotlivé částky na objednávku i za hotové - SEVT, a. s., Pekařova 4, 181 06 Praha 8-Bohnice, telefon: 283 090 354; drobný prodej v prodejnách SEVT, a. s. - Brno, Česká 14, tel.: 542 211 427 - České Budějovice, Česká 3, tel.: 387 312 087 a ve vybraných knihkupectvích. Distribuční podmínky předplatného: jednotlivé částky jsou expedovány předplatitelům neprodleně po dodání z tiskárny. Objednávky nového předplatného jsou vyřizovány do 15 dnů a pravidelné dodávky jsou zahajovány od nejbližší částky po ověření úhrady předplatného nebo jeho zálohy. Částky vyšlé v době od zaevidování předplatného do jeho úhrady jsou doposílány jednorázově. Změny adres a počtu odebíraných výtisků jsou prováděny do 15 dnů. Lhůta pro uplatnění reklamací je stanovena na 15 dnů od data rozeslání, po této lhůtě jsou reklamace vyřizovány jako běžné objednávky za úhradu. V písemném styku vždy uvádějte IČ (právnická osoba), rodné číslo bez lomítka (fyzická osoba) a kmenové číslo předplatitele. Podávání novinových zásilek povoleno RPP Praha čj. 1172/93 ze dne 9. dubna 1993. Podávanie novinových zásilek v Slovenskej republike povolené RPP Bratislava, pošta 12, č. j. 445/94 zo dňa 27. 12. 1994.