Věstník MZd ČR, částka 9/2010
Ministerstvo zdravotnictví České republiky
Č.j.: MZDR - 6326/2010/VZV
Referent: Bc. Petra Borovičková
Tel.: + 420 224 972 553
Ministerstvo zdravotnictví České republiky
Vzdělávací program
akreditovaného kvalifikačního kurzu
OŠETŘOVATEL
Akreditovaný kvalifikační kurz OŠETŘOVATEL
Pořádá:
Akreditované zařízení, kterému byla udělena akreditace Ministerstva zdravotnictví České republiky k uskutečňování tohoto vzdělávacího programu (dle ustanovení §45 odst. 2 zákona č. 96/2004 Sb., o podmínkách získávání a uznávání způsobilosti k výkonu nelékařských zdravotnických povolání a k výkonu činností souvisejících s poskytováním zdravotní péče a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o nelékařských zdravotnických povoláních), ve znění pozdějších předpisů, (dále jen zákon č. 96/2004 Sb.).
Uplatnění absolventů
Po ukončení akreditovaného kvalifikačního kurzu (dále jen „kurz“) a úspěšném vykonání závěrečné zkoušky je účastník kurzu připraven k poskytování ošetřovatelské péče pod odborným dohledem zdravotnického pracovníka způsobilého k výkonu povolání bez odborného dohledu v oboru ošetřovatelství. V rozsahu své odborné způsobilosti se podílí ve spolupráci s lékařem na poskytování základní ošetřovatelské péče a specializované péče v rámci ošetřovatelského procesu. Pod přímým vedením všeobecné sestry, porodní asistentky nebo radiologického asistenta asistuje při určených ošetřovatelských, diagnostických nebo léčebných výkonech. Pod přímým vedením všeobecné sestry a porodní asistentky se specializovanou způsobilostí v oboru, v souladu s diagnózou stanovenou lékařem, se podílí na poskytování vysoce specializované péče v rozsahu své odborné způsobilosti.
Účastník kurzu se uplatní v různých typech zdravotnických zařízení např. v nemocnicích, ošetřovatelských centrech, v domácí ošetřovatelské péči, v léčebnách dlouhodobě nemocných, v zařízeních pro seniory, hospicích aj.
Materiální zabezpečení kurzu
Odborná praxe musí být zajištěna ve zdravotnickém zařízení (interní, chirurgické oddělení, dětské oddělení, geriatrie) a v zařízení integrované sociální péče; materiální vybavení kurzu musí být ve shodě s potřebami pro výkon příslušného povolání.
PROFIL ÚČASTNÍKA akreditovaného kvalifikačního kurzu v oboru Ošetřovatel
Charakteristika:
Cílové znalosti
- je schopen pečovat o zdraví na základě osvojených základních dovedností potřebných k péči o zdraví;
- umí se efektivně učit a je připraven celoživotně se vzdělávat;
- umí využívat získané vědomosti a dovednosti při řešení různých problémů a situací;
- využívá efektivně prostředky informačních a komunikačních technologií v pracovním i osobním životě a pro další vzdělávání;
- zná základy psychologie, umí komunikovat na požadované úrovni s klienty/pacienty a jinými lidmi a zachovávat obecně uznávaná pravidla slušného chování,
- zná základy somatologie a klinické propedeutiky,
- zná základy ochrany a podpory zdraví, radiační ochrany a BOZP,
- zná základy všeobecné ošetřovatelské péče v interním lékařství, v chirurgii, v pediatrii, v péči o matku a dítě, v péči o staré lidi a v geriatrii, ve výchovné péči a zaměstnávání nemocných,
- zná zásady správného zacházení s biologickým materiálem, léčivými přípravky a zdravotnickými prostředky.
Cílové dovednosti
Účastník kurzu bude mít osvojeny vědomosti a dovednosti potřebné pro výkon jednotlivých činností v rámci ošetřovatelské péče pod odborným dohledem všeobecné sestry, porodní asistentky nebo radiologického asistenta, to je především činnosti zaměřené na uspokojování biologických, psychických i sociálních potřeb u pacientů/klientů změněných nebo vzniklých v souvislosti s poruchou zdravotního stavu, zejména:
- provádění úpravy lůžka,
- provádění hygienické péče pacientům,
- provádění základní prevence proleženin,
- pomoc při podávání stravy pacientům, při jídle ležícím nebo nepohyblivým pacientům, popřípadě jejich krmení,
- péči o vyprazdňování pacientů, včetně případného provedení očistného klyzmatu,
- měření tělesné teploty, výšky a hmotnosti,
- doprovod pacienta na odborné vyšetření a ošetření,
- péči o úpravu prostředí pacientů,
- podílení se na zajištění herních aktivit dětí,
- provedení úpravy těla zemřelého,
- poskytování zdravotní péče v souladu s platnými právními předpisy a standardy v rámci zdravotnického týmu,
- předávání informací v rámci zdravotnického týmu a zejména práci se zdravotnickou dokumentací a informačním systémem zdravotnického zařízení,
- podílí se na přejímání, kontrolu, manipulaci a uložení léčivých přípravků a zdravotnických prostředků (nástrojů, přístrojů, zdravotnického materiálu, pomůcek) a prádla,
- dezinfekci a sterilizaci zdravotnických prostředků.
Účastník kurzu bude vzdělán tak, aby si osvojil odborné vědomosti, dovednosti a postupy nezbytné pro asistenci při určených ošetřovatelských, diagnostických nebo léčebných výkonech pod přímým vedením všeobecné sestry, porodní asistentky nebo radiologického asistenta zejména při:
- převazech akutních, chronických i operačních ran,
- podávání léčivých přípravků,
- odběru biologického materiálu,
- zavádění močového katétru a výplachu močového měchýře,
- sondování a péči o katétry.
Účastník kurzu bude vzdělán tak, aby:
- v odborné komunikaci se vyjadřoval přesně, věcně a terminologicky správně, rozuměl základní latinské terminologii v rozsahu jeho činností,
- měl přehled o základních principech organizace a řízení zdravotnictví, nových trendech v péči o zdraví obyvatelstva,
- dodržoval požadavky na hygienu, bezpečnost a ochranu při práci ve zdravotnických nebo sociálních zařízeních,
- uměl se spolupodílet na pomoci pacientům překonávat problémy spojené s hospitalizací a vést je k dodržování léčebného režimu,
- dovedl vhodným způsobem komunikovat s pacienty s ohledem na jejich věk a dodržoval pravidla společenského chování,
- při ošetřování pacientů jednal taktně, ohleduplně a s empatií, dodržoval práva pacientů,
- při poskytování ošetřovatelské péče pacientům z odlišného sociokulturního prostředí jednal s vědomím jejich národnostních, náboženských, jazykových a jiných odlišností,
- dodržoval etické zásady ošetřovatelské péče a požadavky na ochranu informací,
- pracoval svědomitě a dbal na kvalitu své práce, choval se hospodárně a ekologicky,
- dodržoval pracovně právní předpisy a požadavky na výkon pracovních činností ošetřovatele,
- sledoval odborné informace v oblasti činností, které je způsobilý vykonávat a uměl s nimi efektivně pracovat.
Cíle akreditovaného kvalifikačního kurzu
Akreditovaný kvalifikační kurz připravuje účastníka kurzu pro práci zdravotnických pracovníků, kteří budou poskytovat základní ošetřovatelskou péči v rámci ošetřovatelského procesu pod odborným dohledem všeobecné sestry, porodní asistentky a radiologického asistenta. Vzdělávání se zaměřuje zejména na zvládnutí ošetřovatelských výkonů a postupů a na vytváření žádoucích profesních postojů, návyků a dalších osobnostních kvalit zdravotnického pracovníka.
Akreditovaný kvalifikační kurz je koncipován tak, aby poskytl odborné vzdělání, které mu umožní získat základní odborné vědomosti nezbytné k vytvoření požadovaných ošetřovatelských dovedností. Nedílnou součástí odborného vzdělávání jsou cvičení a praktická výuka ve zdravotnických a dalších zařízeních poskytující zdravotnickou péči (např. sociálních).
A) Podmínky přijetí do kurzu:
- dovršení věku 18 let;
- úspěšné dokončení tříletého učebního oboru nebo středního vzdělání;
- zdravotní požadavky - uchazeči netrpí zejména:
- prognosticky závažnými onemocněními podpůrného a pohybového aparátu znemožňujícími zátěž páteře a trupu,
- prognosticky závažnými onemocněními omezujícími funkce končetin,
- prognosticky závažnými chronickými nemocemi dýchacích cest a plic, kůže a spojivek včetně onemocnění alergických,
- prognosticky závažnými nemocemi srdce a oběhové soustavy vylučujícími středně velkou zátěž,
- prognosticky závažnými poruchami mechanismu imunity,
- prognosticky závažnými a nekompenzovanými formami epilepsie a epileptických syndromů a kolapsovými stavy,
- prognosticky závažnými nemocemi oka znemožňujícími zvýšenou fyzickou zátěž a manipulaci s břemeny,
- prognosticky závažnými poruchami vidění, poruchami barvocitu,
- závažnými duševními nemocemi a poruchami chování.
Posouzení zdravotního stavu uchazeče provádí příslušný lékař, u něhož je budoucí ošetřovatel registrován jako u svého ošetřujícího lékaře.
B) Metody výuky
Ve výuce jsou uplatňovány aktivizační metody, které napomáhají vytvoření požadovaných klíčových, odborných a dalších dovedností. Volba jednotlivých metod (slovní, názorně-demonstrační, dovednostně-praktické, aktivizující, komplexní metody) je plně v kompetenci vyučujících. Ve studiu jsou respektovány zvláštnosti ve vzdělávání dospělých.
C) Způsob zakončení kurzu
Kurz je zakončen závěrečnou zkouškou (ustanovení §52 zákona č. 96/2004 Sb., ustanovení §13 vyhlášky č. 189/2009 Sb.), která se skládá z:
1. praktické zkoušky
2. teoretické zkoušky.
Absolvent obdrží osvědčení, které mu osvědčuje způsobilost k výkonu zdravotnického povolání v oboru
Ošetřovatel (ustanovení §52 odst. 2 zákona č. 96/2004 Sb.).
UČEBNÍ PLÁN
Studijní obor: Ošetřovatel
Názvy vyučovacích předmětů
|
Celkový počet vyučovacích hodin
|
|
Somatologie
|
|
Základy epidemiologie a hygieny
|
|
Zdravotnická psychologie
|
|
BOZP
|
|
Sociální aktivizace klientů
|
|
Veřejné zdravotnictví
|
|
Ošetřovatelská péče
|
|
|
Ošetřování nemocných
|
|
|
SOMATOLOGIE
Cíle předmětu
Cílem předmětu je:
poskytnout účastníkům kurzu vybrané poznatky o stavbě a funkci lidského těla. Poskytuje základní vědomosti z klinicky aplikované anatomie a fyziologie, histologie a biochemie. Seznamuje se základy medicínského jazyka, prohlubuje znalosti studentů z biologie člověka a z dalších přírodovědných předmětů. Cílem předmětu je dosáhnout toho, aby studující uměli popsat stavbu lidského těla, rozuměli fyziologickým funkcím jednotlivých soustav a orgánů lidského těla a získané vědomosti uměli aplikovat do předmětu ošetřovatelství.
Počet hodin teoretického vyučování 50
Rozpis učiva:
1. Úvod do předmětu 2
2. Stavba lidského těla 4
- buňka, tkáně, orgány, orgánové soustavy, organismus
3. Soustava kosterní 6
- stavba kosti, spojení kostí
- kostra hlavy, trupu, končetin
- zvláštnosti dětské kostry
4. Soustava svalová 4
- stavba a druhy svalové tkáně
- základní svaly hlavy, trupu, končetin
5. Soustava oběhová 6
- srdce - stavba a činnost
- cévy - typy, krevní oběh,
- krev - složení, funkce krvinek, krevní plazma
- mízní soustava - složení a funkce
6. Soustava dýchací 6
- stavba a funkce
7. Soustava trávicí 6
- stavba a funkce
8. Soustava močová 2
- stavba a funkce
9. Soustava kožní 2
- stavba a funkce
10. Soustava žláz s vnitřní sekrecí - stavba a funkce 2
- hypofýza, štítná žláza, nadledvinky - stavba a funkce
11. Soustava pohlavní 4
- ženské pohlavní orgány - stavba a funkce
- mužské pohlavní orgány - stavba a funkce
- pohlavní vývoj
- těhotenství a porod
12. Soustava nervová 4
- mozek - stavba a funkce
- mícha - stavba a funkce
- periferní nervový systém - stavba a funkce
13. Soustava smyslová - stavba a funkce 2
- zrak
- sluch
- kožní čití
- čich
- chuť
ZÁKLADY EPIDEMIOLOGIE A HYGIENY
Cíle předmětu
Cílem předmětu je:
poskytnout účastníkům kurzu vybrané poznatky z mikrobiologie, epidemiologie a hygieny potřebné pro to, aby lépe pochopili příčiny onemocnění, vliv mikroorganismů na zdraví a vztah makroorganismu a životního prostředí, a tak je připravit na práci v prostředí se zvýšenými požadavky na dodržování hygienických předpisů a prevenci infekčních onemocnění.
dosáhnout toho, aby účastníci kurzu dovedli ochránit sebe i nejbližší okolí před infekčními onemocněními a osvojili si základní hygienické zásady a předpisy uplatňované ve zdravotnických a sociálních zařízeních, aby přistupovali aktivně k ochraně a tvorbě životního prostředí. Předmět má významnou funkci z hlediska prevence nemocí.
Počet hodin teoretického vyučování 30
Rozpis učiva:
1. Úvod a základní pojmy 2
- vysvětlení základních pojmů mikrobiologie, imunologie, epidemiologie, hygiena
- vztahy mezi těmito obory
2. Základy mikrobiologie 6
- bakterie, viry, paraziti, kvasinky, plísně
- mikrobiální osídlení člověka
- patogenní mikroflóra
3. Základy imunologie 5
- pojem infekce, imunita
- obranné mechanismy lidského organismu (specifická, nespecifická imunita)
4. Základy epidemiologie 6
- infekční proces a onemocnění (základní podmínky, zdroj původce nákazy)
- přenos nákazy (mechanismus přenosu, faktory přenosu, stupeň intenzity šíření nákazy)
- prevence infekčního onemocnění, protiepidemická opatření
- izolace osob infekčně nemocných a z nákazy podezřelých (karanténa, zvýšený zdravotnický dozor, lékařský dohled, hlášení
- očkování (aktivní, pasivní)
- nosokomiální nákazy
- dezinfekce, deratizace, desinfekce, sterilizace (pojmy, metody, prostředky dezinfekce)
5. Základy hygieny 5
- její význam
- riziková pracoviště
- manipulace s prádlem
- mechanizace úklidových prací
- osobní ochranné pomůcky
- dezinfekční prostředky (typy dle skupin, ředění)
6. Hygiena a bezpečnost práce ve zdravotnických a sociálních zařízeních 6
- bezpečnost a ochrana zdraví jak nemocných, tak zdravotnických pracovníků
- zásady hygieny provozu zdravotnických zařízení
- ochrana pracovníků proti infekcím včetně zdravotních rizik souvisejících s výkonem povolání - BOZP
ZDRAVOTNICKÁ PSYCHOLOGIE
Cíle předmětu
Cílem předmětu je:
naučit účastníky kurzu využívat poznatky z psychologie při jednání s lidmi, poskytování ošetřovatelské péče a komunikaci s pacienty/klienty i k rozvoji vlastní osobnosti a pro řešení různých životních situací
naučit účastníky kurzu, aby se podíleli na rozvoji požadovaných klíčových kompetencí, zejména personálních (poznávat a reálně hodnotit své schopnosti a možnosti, zdokonalovat svou osobnost, efektivně se učit, plánovat svou činnost, vyrovnávat se se zátěžovými situacemi), komunikativních a interpersonálních.
Počet hodin teoretického vyučování 50
Rozpis učiva:
1. Úvod do psychologie 3
- předmět, úloha a odvětví psychologie
2. Základy psychologie osobnosti 7
- struktura a rysy osobnosti a její formování
- temperament a charakter, vlohy a schopnosti
- motivace a potřeby
3. Psychické stavy, procesy a vlastnosti 8
- vnímání, pozornost, paměť a učení
- představivost a fantazie, myšlení a řeč
- emoce a vůle
- změny psychických procesů a stavů v nemoci
4. Vývoj psychiky jedince 6
- charakteristika ontogenetického vývoje psychiky
- charakteristika vývojových stádií
- uspokojování potřeb
5. Sociální vnímání, komunikace 4
- sociální učení
- sociální skupiny
- sociální vnímání
- poruchy socializace osobnosti
6. Psychologie nemocných 4
- subjektivní prožívání nemoci
- bolest, strach, úzkost
- adaptivní a neadaptivní reakce na nemoc
7. Komunikace a jednání s lidmi 10
- verbální a neverbální komunikace
- navazování kontaktu - verbálně, neverbálně, vzhledem k věkovým a individuálním zvláštnostem osobnosti
- rozhovor - navázání kontaktu, vedení rozhovoru
- nácvik komunikačních dovedností (řešení modelových situací)
- poruchy v komunikaci
- empatie, asertivita
8. Psychologie v práci ošetřovatele 8
- psychologická problematika v práci ošetřovatele
- pojem profesionální chování
- chování a postoje zdravotnických pracovníků
- psychické adaptace a deformace vlivem výkonu zdravotnického povolání
- interpersonální vztahy a další faktory ovlivňující pracovní výkon
- psychorelaxační techniky zdravotnického pracovníka
BEZPEČNOST A OCHRANA ZDRAVÍ PŘI PRÁCI
Cíle předmětu
Cílem předmětu je:
získání poznatků v oblasti bezpečnosti práce a ochraně zdraví, o povinnostech pracovníků a organizací, které nutno v rámci BOZP dodržovat.
Počet hodin teoretického vyučování 16
Rozpis učiva:
1. Poslání BOZP 1
(povinnost organizace, pracovníka, státní odborný dozor)
2. Zásady bezpečné práce s technickým zařízením 2
(elektřina, plyn, tlakové nádoby, výtahy, apd.)
3. Osobní ochranné prostředky a jejich poskytování a používání 2
4. Povinnost pracovníka a organizace při vzniku pracovního úrazu 1
5. Základní povinnosti v požární ochraně 2 (hasící přístroje, prevence)
6. Nežádoucí biologické účinky ionizujícího záření - základní přehled 5
(přehled zdrojů ionizujícího záření, průchod ionizujícího záření vzduchem a jinými látkami, ochrana vzdáleností a stíněním, ochranné pomůcky, poučení o chování při běžném klinickém provozu zdrojů záření, význam kontrolních pásem
7. Poučení o chování v havarijních situacích, role havarijního plánu a zásadových instrukcí 3
SOCIÁLNÍ AKTIVIZACE KLIENTŮ
Cíle předmětu
Cílem předmětu je:
poskytnout účastníkům kurzu poznatky potřebné pro sociální aktivizaci a vyplňování volného času klientů a dosáhnout toho, aby účastníci kurzu získali praktické a metodické dovednosti potřebné pro sociální aktivizaci a vyplňování volného času klientů.
Počet hodiny teoretického vyučování 20
Rozpis učiva:
1. Úvod 3
(cíl, obsah předmětu, využití při poskytování péče klientům zdravotnických nebo sociálních služeb)
2. Práce s materiálem 6
(práce s papírem, s přírodninami, modelování, práce s provázky a nitěmi, textilní práce, práce s dřevem a kovem, metodika osvojování vybraných technik a postupů)
3. Hračka 4
(zhotovování jednoduchých loutek, maňásků a hraček, základy práce s loutkou, metodické využití hračky a loutky)
4. Metodika kulturně společenské činnosti s ohledem na typ klienta a zařízení 7
(četba, vyprávění, práce s knihou, dramatizace, poslech hudby, relaxace s hudbou, výběr a sledování filmu, televizního programu, práce s PC, výtvarné hry, pohybové hry, tanec, společenské hry, využití při práci s různými skupinami)
VEŘEJNÉ ZDRAVOTNICTVÍ
Cíle předmětu
Cílem předmětu je:
poskytnout účastníkům kurzu poznatky o systému zdravotní péče a službách občanům, seznámit je s možnostmi pracovního uplatnění v oboru a dosáhnout toho, aby se studující orientoval v systému zdravotní péče a službách občanům, a aby se uměl zapojit do realizace různých programů na podporu zdraví.
Počet hodin teoretického vyučování 20
Rozpis učiva:
1. Systém zdravotní péče 5
- organizace zdravotnických služeb
- typy zdravotnických zařízení
- úloha státu v řízení zdravotnictví - kraje, obce
- financování zdravotní péče
2. Zabezpečení v případě nemoci a tíživé sociální situace 5
- zákonné a dobrovolné pojištění
- nemocenské pojištění
- starobní a invalidní důchod
- sociálně-zdravotní péče o vybrané skupiny občanů (senioři, občané se zdravotním postižením)
- sociální služby
3. Právní úprava zdravotní péče 2
- listina základních práv a svobod
- práva pacientů
4. Principy zdravotního pojištění 2
- vztah pojištěnce, pojišťovny a zdravotnického zařízení
- práva pojištěných
5. Právní odpovědnost zdravotnického pracovníka 2
- povinná mlčenlivost
- povinnosti, odpovědnost a práva stanovená zákoníkem práce
6. Etika zdravotnického pracovníka 4
- úvod do problematiky
- etika zdravotnického pracovníka
- eticko-právní aspekty zdravotní péče (profesní etické kodexy)
OŠETŘOVATELSKÁ PÉČE
Cíle předmětu:
Cílem předmětu je:
poskytnout poznatky v péči o zdraví a prevenci poškození zdraví, teoretické poznatky z ošetřovatelství potřebné pro realizaci kvalitní ošetřovatelské péče a dosáhnout toho, aby účastníci kurzu dovedli poskytovat aktivní, individualizovanou ošetřovatelskou péči s respektováním kulturních specifik, aby dovedli pečovat o zdraví a předcházet onemocnění. Účastníci kurzu po absolvování předmětu budou mít jednotlivé dovednosti na úrovni, která je žádoucí pro předmět ošetřování nemocných.
Počet hodin teoretického vyučování 214
Rozpis učiva:
1. Úvod do předmětu 4
- postavení ošetřovatele v ošetřovatelském týmu
- ošetřovatelský proces
- úloha ošetřovatelky v rámci ošetřovatelského procesu
- zdravotnická dokumentace
2. Ošetřovací jednotka 6
- typy, vybavení a součásti ošetřovací jednotky
- provoz, organizace a harmonogram práce zdravotnického týmu
3. Péče o pomůcky 6
- péče o přístroje a pomůcky z různých materiálů
- pomůcky k jednomu použití
- bezpečnost a ochrana zdraví při práci s elektrickými a tlakovými nádobami
- inventář,spotřební materiál, prádlo
- požadavky na bezpečnost a ochranu zdraví při práci
4. Základy dezinfekce a sterilizace 6
- jednotlivé typy dezinfekce a sterilizace
- příprava materiálu ke sterilizaci
- zacházení se sterilním materiálem
5. Lůžko a nemocný na lůžku 8
- typy lůžek
- základní vybavení lůžka
- pomocná zařízení lůžka
- úprava lůžka bez nemocného s nemocným
- výměna prostěradla
- převlékání lůžka
- polohy nemocných v lůžku
- posouvání, obracení, přenášení nemocného
6. Hygienická péče o děti a dospělé 10
- význam hygienické péče pro nemocného a zdravého
- dodržování etických aspektů při provádění hygienické péče
- význam komunikace při hygienické péči
- ranní a večerní toaleta
- péče o dutinu ústní
- celková koupel na lůžku a mimo lůžko
- mytí znečištěného nemocného
7. Péče o prádlo 2
- uložení čistého a špinavého prádla na oddělení
- zásady zacházení s čistým a špinavým prádlem
8. Poruchy kožní integrity 6
- stupně dekubitů
- místa vzniku dekubitů
- preventivní ošetření
- ošetřovatelská péče
9. Péče o vyprazdňování nemocných 10
- sledování odchodu moči a stolice
- podkládání podložních mís a močových lahví
- inkontinence a ošetřovatelská intervence při inkontinenci
- očistné klyzma, komunikace s nemocným při výkonu
10. Obvazový materiál, obvazová technika 8
- obvazová technika
- jednoduché obvazy
- přístup k nemocnému
- příprava a zhotovování obvazového materiálu (tampon, longeta, stětička, aj.)
11. Úklid nemocničních prostor 4
- pomůcky a úklidové prostředky
- rozvrh úklidových prací
12. Sledování fyziologických funkcí 10
- měření TT, TK, P,D,
- záznam fyziologických funkcí
- komunikace s nemocným
13. Odběr biologického materiálu 8
- hlavní zásady při odběrech biologického materiálu a při manipulaci s biologickým materiálem
- odběr moči a orientační vyšetření moče, sběr moče a měření množství a spec. hm. moče
- odběr stolice na vyšetření
- odběr sputa na vyšetření
14. Aplikace tepla a chladu 4
- termofor, elektrická poduška, solux, vak s ledem, improvizace
- obklady, celkový zábal
15. Výživa nemocných 10
- dietní systém
- zásady stravování
- příprava a podávání stravy na oddělení
- krmení nemocných, etické aspekty krmení nemocných
- podávání stravy dětem
16. Vizita 4
- pozorování nemocných - účel, zásady
- předávání informací
- lékařská vizita - druhy, příprava pomůcek
17. Doprovod nemocných/klientů na vyšetření a ošetření 2
18. Příjem, překlad, propuštění nemocného 4
- povinnosti ošetřovatele při příjmu, překladu a propuštění
19. Péče o seniory a chronicky nemocné 14
- gerontologie a geriatrie
- projevy stárnutí
- význam aktivity u starých a chronicky nemocných
- výchova ke stáří
- sociální změny ve stáří
- komunikace se starými, chronicky nemocnými a jejich rodinnými příslušníky
- oddělení určená pro péči o staré a chronicky nemocné a jejich specifika
- pečovatelská služba
20. Péče o umírající nemocné 16
- thanantologie, eutanazie
- prožívání nemoci a umírání
- komunikace s umírajícím
- péče o mrtvé tělo
21. Zásady první pomoci 16
- orientace na místě nehody
- neodkladná resuscitace
- první pomoc při krvácení
- první pomoc při bezvědomí
- první pomoc při šoku
- první pomoc při náhlých stavech a závažných poraněních
22. Ošetřovatelská péče na interním oddělení 12
- subjektivní a objektivní příznaky nemoci
- diagnostické a vyšetřovací metody používané v interním lékařství
- ošetřovatelská péče o nemocné s interními onemocněními
23. Ošetřovatelská péče na chirurgickém oddělení 10
- diagnostické a vyšetřovací metody v chirurgii
- ošetřovatelská péče o nemocné s vybranými chirurgickými onemocněními (jednoduché převazy, ošetřování nemocného v sádrovém obvazu, s extenzí, s protetickými pomůckami, obvazy)
- příprava nemocného k operaci
24. Ošetřovatelská péče na dětském oddělení (péče o děti nad 6 let) 10
- specifika dětského věku
- psychické změny v důsledku nemoci
- nejčastější potíže hospitalizovaných dětí
- výchovná činnost a zaměstnávání dětí v nemocničním prostředí
- ošetřovatelská péče o nemocné s vybranými nemocemi dětského věku
- péče o kojence - koupání, krmení, oblékání, přebalování, vážení, měření
- podávání stravy větším dětem
25. Péče o nemocné na psychiatrickém oddělení 10
- zvláštnosti hospitalizace na psychiatrickém oddělení
- ošetřovatelská péče o nemocné s vybranými psychiatrickými nemocemi
- přístup ošetřovatele k psychiatricky nemocným
26. Ošetřování nemocných na gynekologicko porodnickém oddělení 14
- základní péče o ženu
- péče o ženu v době fyziologického, patologického těhotenství
- porod, péče o ženu při porodu, průběh fyziologického, patologického porodu
- péče o ženu na oddělení šestinedělí, průběh fyziologického, patologického šestinedělí
- asistovaná reprodukce a její etické aspekty
- potrat a jeho etické aspekty
OŠETŘOVÁNÍ NEMOCNÝCH
Cíle předmětu:
Cílem předmětu je:
osvojit si praktické dovednosti a odborné činnosti nezbytné pro ošetřování klientů/pacientů v reálném prostředí zdravotnických a sociálních zařízení a profesně připravit studující k poskytování ošetřovatelské péče o děti, mládež a dospělé včetně seniorů v rozsahu kompetencí ošetřovatele.
Počet hodin praktického vyučování 300
Rozpis učiva:
1. Management ošetřovatelské péče
2. Péče o prostředí
3. Hygienická péče
4. Péče o výživu dětí a dospělých
5. Péče o vyprazdňování pacientů
7. Asistence při určených ošetřovatelských, diagnostických nebo léčebných výkonech prováděných pod přímým vedením všeobecné sestry, porodní asistentky a radiologického asistenta
8. Doprovod nemocných/klientů na vyšetření a ošetření
9. Základní ošetřovatelská péče o pacienty/klienty v terminálním stádiu, úprava těla zemřelého
V rámci vzdělávacího programu žadatel o udělení akreditace předloží rozpracovaný plán odborné praxe, včetně přehledu výkonů, které musí účastník kurzu provést, popřípadě vidět, včetně jejich četnosti).
Literatura:
Berne, E. Jak si lidé hrají. Dialog 1992
Cambellová, J. Techniky arteterapie ve výchově, sociální práci a klinické praxi. Portál, Praha 1998.
Čechová, V., Mellanová, A., Kučerová, H. Psychologie a pedagogika pro SZŠ II. Praha, Informatorium 2004. ISBN 80-7333-028-8.
Dylevský, I. Somatologie. Olomouc, Epava 2000. ISBN 80-86297-05-5.
Haškovcová, H. České ošetřovatelství 10: Manuálek sociální gerontologie. Brno, NCONZO 2002. ISBN 80-7013-363-5.
Hobdayová, A., Ollierová, K. Tvořivé činnosti pro terapeutickou práci s dětmi. Portál, Praha 2000
Jobánková, M. Kapitoly z psychologie pro zdravotnické pracovníky. Brno, NCONZO 2003. ISBN 80-7013-390-2.
Kozierová, Erbová, Olivierová Osetrovateľstvo.Osveta, Martin 1995. ISBN 80-2317-0528-0
Křivohlavý, J. Psychologie nemoci. Praha, Grada 2002. ISBN 80-247-0179-0. Krebs, V. a kol. Sociální politika. Codex 1997
Lhotová, D. Čtení a hraní k uzdravování. 1999
Linke, A. Kapitoly z muzikoterapie. Gloria, Rosice u Brna, 1997
Papeš, Z. Zdravotnické instituce. Olomouc.VUP LF, 2002, 55 s. ISBN 80-244-0543-1. Potůček, M. Sociální politika. Sociologické nakladatelství, Praha 1995.
Rokyta, R., Marešová D., Turková,Z. Somatologie 1. díl. Brno, Eurolex Bohemia 2002. ISBN 80-86432-30-0.
Rokyta, R., Marešová, D., Turková,Z. Somatologie 2. díl. Brno, Eurolex Bohemia 2002. ISBN 80-86432-31-9.
Rokyta, R., Šťastný, F. Struktura a funkce lidského těla. Praha, TIGIS, 2002
GÖPFERTOVÁ, D. Mikrobiologie, imunologie, epidemiologie.Triton, Praha 1997.ISBN 80-85875-48-9
Rozsypalová, M., Čechová, V., Mellanová, A. Psychologie a pedagogika pro SZŠ I. Praha, Rozsypalová, M. Péče o nemocné. Avicenum Praha 1980
Informatorium 2003. ISBN 80-7333-014-8.
Staňková, M. Ošetřovatelství I. Avicenum, Praha 1988
Staňková, M. České ošetřovatelství 4: Jak provádět ošetřovatelský proces. Brno, NCONZO 1999. ISBN 80-7013-283-3.
Šimonovský, Z. Hry s hudbou a techniky muzikoterapie ve výchově sociální práci a klinické praxi. 1998
Vypracováno v souladu s učebními dokumenty pro střední odborné školy studijní obor 53-41-J/003 OŠETŘOVATEL, které byly schváleny MŠMT po dohodě s MZ dne 7.4.2004, č.j. 15 671/2004-23, s účinností od 1.9.2004.