Věstník MZd ČR, částka 10/2010
Metodický pokyn k vyhlášce č. 39/2005 Sb. ke studijnímu oboru
pro získání odborné způsobilosti biomedicínského inženýra
Minimální požadavky na studijní programy vysokých škol
1. Biosignály a biosenzory - 180 hodin
Teorie diskretních signálů, číslicové zpracování signálů a obrazů, analýza a interpretace biosignálů a biomedicínckých obrazů, biomedicínské senzory.
2. Zdravotnické přístroje - 270 hodin
Moderní elektronické obvody, technické principy zdravotnické přístrojové techniky (diagnostické, terapeutické, laboratorní, zobrazovací), komplexy zdravotnických přístrojů.
3. Technické předměty zajišťující vzdělání elektrotechnického zaměření
Fyzika - 50 hodin, z toho elektrotechnická tématika alespoň 20 hodin
Náboj a jeho pohyb, elektrické pole, magnetické pole, napětí, proud, elektromagnetická indukce, kapacita, indukčnost, elektrické a magnetické vlastnosti látek - vodiče, polovodiče, izolanty.
Teoretická elektrotechnika - 50 hodin
Elektrické obvody, stejnosměrný a střídavý proud, Kirchhoffovy zákony, Ohmův zákon, charakteristické hodnoty periodických napětí a proudů (střední, efektivní a maximální hodnoty), práce a výkon ss a st proudu. Základní přechodné děje v elektrických obvodech. Harmonický ustálený stav, fázor, impedance. Elektromagnetické pole stacionární, nestacionární, elektromagnetické vlny a jejich šíření.
Silnoproudá elektrotechnika, přístrojová technika - 50 hodin
Elektrické stroje a přístroje, generátory, transformátory, motory ochranné přístroje, pojistky, jističe a chrániče. Napájecí zdroje, usměrňovače, elektrické zdroje. Rozvodné soustavy, trojfázové systémy, připojování spotřebičů. Konstrukce elektrických a elektronických přístrojů, bezpečnostní problematika. Elektromagnetická kompatibilita.
Elektronika a elektronické systémy - 50 hodin
Tranzistory bipolární, unipolární, princip činnosti. Vícevrstvé spínací součástky: diak, tyristor, triak a jejich aplikace. Optoelektronické součástky: zdroje záření, detektory, aplikace. Zesilovače, elektronické funkční bloky, integrované obvody. Elektronické spínače. Logické členy.
Elektrická měření - 50 hodin
Měření elektrického proudu a napětí - základní měřicí přístroje a metody pro stejnosměrná a střídavá měření. Senzory a převodníky. Měření frekvence, času a fázového rozdílu. Měření výkonu a práce elektrického proudu. Měření odporu a kapacity a indukčnosti, měření impedancí. Elektrická měření neelektrických veličin.
4. Bezpečnost zdravotnických prostředků a technických zařízení, právní a technické předpisy, technické normy - 26 hodin
Právní předpisy pro pořizování, provoz a údržbu zdravotnických přístrojů a zařízení. Problematika elektrické bezpečnosti zdravotnických přístrojů a elektrických rozvodů v místnostech pro lékařské účely.
PROBLEMATIKA BEZPEČNÉHO UŽITÍ ZDROJŮ IONIZUJÍCÍHO ZÁŘENÍ V DIAGNOSTICE A TERAPII.
PLYNY POUŽÍVANÉ VE ZDRAVOTNICTVÍ, JEJICH FYZIKÁLNĚ CHEMICKÉ VLASTNOSTI, PŮSOBENÍ NA ČLOVĚKA. POJEM „MEDICINÁLNÍ PLYNY“. DISTRIBUCE A SKLADOVÁNÍ MEDICINÁLNÍCH PLYNŮ, PRAVIDLA PRO PROVOZ TLAKOVÝCH NÁDOB.
5. Informatika - 200 hodin
Statistika v medicíně, počítačová podpora diagnostiky, telemedicína, informační systémy ve zdravotnictví, teorie simulace a modelování systémů, bionika, simulace a modelování v medicíně.
6. Základní zdravotnické předměty podle ustanovení §3 vyhlášky č. 39/2005 - 100 hodin (+ 50 hodin v rámci technických předmětů)
Etika, administrativní činnosti, organizace a řízení zdrav. péče, podpora a ochrana veřejného zdraví, první pomoc a zajišťování zdrav. péče v mimořádných a krizových situacích, právo a zdravotnictví.
7. Medicínské předměty - 100 hodin (+ 50 hodin v rámci technických předmětů)
Základy anatomie, fyziologie, patologie, definování systémů na biologických objektech, biofyzika, fyzikální metody v terapii, medicínská terminologie, komunikace ve zdravotnictví.
8. Volitelný předmět v rámci volitelných všeobecně vzdělávacích předmětů
Psychologie ve zdravotnictví.
9. Praktické vyučování:
a) Praktické vyučování ve zdravotnických zařízeních podle vyhlášky č. 39/2005 Sb. - 80 hodin
b) Praktické vyučování ve školních laboratořích:
Ve výuce studijních oborů/programů Biomedicínské inženýrství a Biomedicínská technika ve smyslu zákona č. 96/2004 Sb., o podmínkách získávání a uznávání způsobilosti k výkonu nelékařských zdravotnických povolání a k výkonu činností souvisejících s poskytováním zdravotní péče a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů, lze používat zdravotnické přístroje při splnění následujících podmínek:
1. Pracoviště, na němž probíhá výuka, musí zajistit technickou a funkční bezpečnost demonstrovaných přístrojů a zařízení, a to způsoby a v termínech daných příslušnými technickými, případně právními předpisy a doporučeními výrobce uvedenými v návodech k obsluze.
2. Bez dohledu lékaře lze demonstrovat pouze:
a) neinvazivní diagnostické zdravotnické přístroje, které nevnášejí do těla studenta energii v množství větším, nežli je množství, o němž je známo (v souvislosti s daným přístrojem), že nemá nežádoucí účinky na organismus vyšetřované osoby,
b) neinvazivní diagnostické zdravotnické přístroje, které nepracují s ionizujícím zářením,
c) neinvazivní diagnostické zdravotnické přístroje, které nezatěžují studenta fyzicky nebo psychicky (testy funkční diagnostiky),
d) laboratorní přístroje, které nepracují s ionizujícím zářením.
3. Při výběru studentů se musí brát ohled na možné nežádoucí účinky demonstrovaného přístroje na ženy ve fertilním věku (mlčky předpokládat těhotenství).
4. Před každým použitím přístroje k demonstraci na studentovi je nutno získat jeho písemný informovaný souhlas.
5. Při demonstraci přístrojů na studentech bez přítomnosti lékaře nelze z výstupů činit diagnostické závěry a diskutovat o nich.
6. Aplikace každého demonstrovaného přístroje na studentovi (např. přikládání elektrod, sond na povrch těla, používání náustků) musí probíhat s ohledem na předcházení vzniku nebo přenosu infekčních onemocnění - přednost dávat pomůckám, přístrojovým příslušenstvím a materiálům určeným k jednorázovému použití. To se týká i podložek, jichž se dotýkají studenti jakýmikoli částmi pokožky trupu, nohou apod. (riziko přenosných onemocnění).
ODBĚR VZORKŮ TĚLESNÝCH TEKUTIN (NAPŘ. PŘI DEMONSTRACI LABORATORNÍCH ZDRAVOTNICKÝCH PŘÍSTROJŮ) LZE PŘIPUSTIT POUZE TEHDY, NENÍ-LI SPOJENO S ŽÁDNOU INVAZIVNÍ ODBĚROVOU TECHNIKOU.
7. Při odběru vzorků a při následné manipulaci s nimi je třeba dodržet pravidla jako pro zacházení s potenciálně infekčním materiálem, studenty poučit a vybavit je příslušnými osobními ochrannými pracovními pomůckami.
8. Ostatní demonstrace v tomto stanovisku nevyjmenované lze provádět pouze za dohledu lékaře (případně jiného zdravotnického pracovníka, pokud tak lékař stanoví), podle jeho pokynů nebo jeho návodu.
Metodický pokyn k vyhlášce č. 39/2005 Sb. ke studijnímu oboru
pro získání odborné způsobilosti biomedicínského technika
Minimální požadavky na studijní programy vysokých škol
1. Biosignály a biosenzory - 130 hodin
Úvod to teorie signálů, analýza a interpretace biosignálů, zpracování a analýza obrazů, biomedicíncké senzory.
2. Zdravotnické přístroje - 270 hodin
Základy elektronických obvodů, technické principy zdravotnické přístrojové techniky (diagnostické, terapeutické, laboratorní, zobrazovací), komplexy zdravotnických přístrojů.
3. Technické předměty zajišťující vzdělání elektrotechnického zaměření
Fyzika - 50 hodin, z toho elektrotechnická tématika alespoň 20 hodin
Náboj a jeho pohyb, elektrické pole, magnetické pole, napětí, proud, elektromagnetická indukce, kapacita, indukčnost, elektrické a magnetické vlastnosti látek-vodiče, polovodiče, izolanty.
Teoretická elektrotechnika - 50 hodin
Elektrické obvody, stejnosměrný a střídavý proud, Kirchhoffovy zákony, Ohmův zákon, charakteristické hodnoty periodických napětí a proudů (střední, efektivní a maximální hodnoty), práce a výkon ss a st proudu. Základní přechodné děje v elektrických obvodech. Harmonický ustálený stav, fázor, impedance. Elektromagnetické pole stacionární, nestacionární, elektromagnetické vlny a jejich šíření.
Silnoproudá elektrotechnika, přístrojová technika - 50 hodin
Elektrické stroje a přístroje, generátory, transformátory, motory ochranné přístroje, pojistky, jističe a chrániče. Napájecí zdroje, usměrňovače, elektrické zdroje. Rozvodné soustavy, trojfázové systémy, připojování spotřebičů. Konstrukce elektrických a elektronických přístrojů, bezpečnostní problematika. Elektromagnetická kompatibilita.
Elektronika a elektronické systémy - 50 hodin
Tranzistory bipolární, unipolární, princip činnosti. Vícevrstvé spínací součástky: diak, tyristor, triak a jejich aplikace. Optoelektronické součástky: zdroje záření, detektory, aplikace. Zesilovače, elektronické funkční bloky, integrované obvody. Elektronické spínače. Logické členy.
Elektrická měření - 50 hodin
Měření elektrického proudu a napětí - základní měřicí přístroje a metody pro stejnosměrná a střídavá měření. Senzory a převodníky. Měření frekvence, času a fázového rozdílu. Měření výkonu a práce elektrického proudu. Měření odporu a kapacity a indukčnosti, měření impedancí. Elektrická měření neelektrických veličin.
4. Bezpečnost zdravotnických prostředků a technických zařízení, právní a technické předpisy, technické normy - 26 hodin
Právní předpisy pro pořizování, provoz a údržbu zdravotnických přístrojů a zařízení. Problematika elektrické bezpečnosti zdravotnických přístrojů a elektrických rozvodů v místnostech pro lékařské účely.
PROBLEMATIKA BEZPEČNÉHO UŽITÍ ZDROJŮ IONIZUJÍCÍHO ZÁŘENÍ V DIAGNOSTICE A TERAPII.
PLYNY POUŽÍVANÉ VE ZDRAVOTNICTVÍ, JEJICH FYZIKÁLNĚ CHEMICKÉ VLASTNOSTI, PŮSOBENÍ NA ČLOVĚKA. POJEM „MEDICINÁLNÍ PLYNY“. DISTRIBUCE A SKLADOVÁNÍ MEDICINÁLNÍCH PLYNŮ, PRAVIDLA PRO PROVOZ TLAKOVÝCH NÁDOB.
5. Informatika - 130 hodin
Základy statistiky v medicíně, základy počítačové podpory telemedicína, informační systémy ve zdravotnictví, úvod do teorie simulace a modelování, simulace a modelování v medicíně.
6. Základní zdravotnické předměty podle ustanovení §3 vyhlášky č. 39/2005 Sb. - 100 hodin (+ 50 hodin v rámci technických předmětů)
Etika, administrativní činnosti, organizace a řízení zdrav. péče, podpora a ochrana veřejného zdraví, první pomoc a zajišťování zdrav. péče v mimořádných a krizových situacích, právo a zdravotnictví.
7. Medicínské předměty - 100 hodin (+ 50 hodin v rámci technických předmětů)
Základy anatomie, fyziologie, patologie, definování systémů na biologických objektech, biofyzika, fyzikální metody v terapii, medicínská terminologie, komunikace ve zdravotnictví.
8. Volitelný předmět v rámci volitelných všeobecně vzdělávacích předmětů
Psychologie ve zdravotnictví.
9. Praktické vyučování:
a) Praktické vyučování ve zdravotnických zařízeních podle vyhlášky č. 39/2005 Sb. - 100 hodin
b) Praktické vyučování ve školních laboratořích:
Ve výuce studijních oborů/programů Biomedicínské inženýrství a Biomedicínská technika ve smyslu zákona č. 96/2004 Sb., o podmínkách získávání a uznávání způsobilosti k výkonu nelékařských zdravotnických povolání a k výkonu činností souvisejících s poskytováním zdravotní péče a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů, lze používat zdravotnické přístroje při splnění následujících podmínek:
1. Pracoviště, na němž probíhá výuka, musí zajistit technickou a funkční bezpečnost demonstrovaných přístrojů a zařízení, a to způsoby a v termínech daných příslušnými technickými, případně právními předpisy a doporučeními výrobce uvedenými v návodech k obsluze.
2. Bez dohledu lékaře lze demonstrovat pouze:
a) neinvazivní diagnostické zdravotnické přístroje, které nevnášejí do těla studenta energii v množství větším, nežli je množství, o němž je známo (v souvislosti s daným přístrojem), že nemá nežádoucí účinky na organismus vyšetřované osoby,
b) neinvazivní diagnostické zdravotnické přístroje, které nepracují s ionizujícím zářením,
c) neinvazivní diagnostické zdravotnické přístroje, které nezatěžují studenta fyzicky nebo psychicky (testy funkční diagnostiky),
d) laboratorní přístroje, které nepracují s ionizujícím zářením.
3. Při výběru studentů se musí brát ohled na možné nežádoucí účinky demonstrovaného přístroje na ženy ve fertilním věku (mlčky předpokládat těhotenství).
4. Před každým použitím přístroje k demonstraci na studentovi je nutno získat jeho písemný informovaný souhlas.
5. Při demonstraci přístrojů na studentech bez přítomnosti lékaře nelze z výstupů činit diagnostické závěry a diskutovat o nich.
6. Aplikace každého demonstrovaného přístroje na studentovi (např. přikládání elektrod, sond na povrch těla, používání náustků) musí probíhat s ohledem na předcházení vzniku nebo přenosu infekčních onemocnění - přednost dávat pomůckám, přístrojovým příslušenstvím a materiálům určeným k jednorázovému použití. To se týká i podložek, jichž se dotýkají studenti jakýmikoli částmi pokožky trupu, nohou apod. (riziko přenosných onemocnění).
7. Odběr vzorků tělesných tekutin (např. při demonstraci laboratorních zdravotnických přístrojů) lze připustit pouze tehdy, není-li spojeno s žádnou invazivní odběrovou technikou. Při odběru vzorků a při následné manipulaci s nimi je třeba dodržet pravidla jako pro zacházení s potenciálně infekčním materiálem, studenty poučit a vybavit je příslušnými osobními ochrannými pracovními pomůckami.
8. Ostatní demonstrace v tomto stanovisku nevyjmenované lze provádět pouze za dohledu lékaře (případně jiného zdravotnického pracovníka, pokud tak lékař stanoví), podle jeho pokynů nebo jeho návodu.
Metodické pokyny k uvedeným studijním oborům uveřejněné ve Věstníku č. 3/2009
ze dne 20. května 2009 se tímto ruší.