Animace načítání

Stránka se připravuje...


Věstník MŽP ČR, částka 5/2013

DODATEK Č. 1
ke Směrnici MŽP č. 7/2010 o poskytování finančních prostředků ze Státního fondu životního prostředí ČR v rámci Programu Zelená úsporám v oblasti podpory Realizace úspor energie v budovách veřejného sektoru
Č.j.: 26524/ENV/13, 1834/M/13. V Praze dne 29.4.2013

Směrnice MŽP č. 7/2010 o poskytování finančních prostředků ze Státního fondu životního prostředí ČR v rámci Programu Zelená úsporám v oblasti podpory Realizace úspor energie v budovách veřejného sektoru ze dne 14. července 2010, č.j.: 2680/M/10 se upravuje takto:

I. Článek 1 zní:

„Článek 1

Úvodní ustanovení

1. Ministerstvo životního prostředí jako správce Státního fondu životního prostředí České republiky (dále jen „Fond“) podle §1 odst. 3 zákona č. 388/1991 Sb., o Státním fondu životního prostředí České republiky (dále jen „zákon“) deleguje na Fond některé organizační, administrativní a právní činnosti související s administrací Programu Zelená úsporám, které nezasahují do rozhodovacích a kontrolních činností ministerstva. Na základě toho vydává ministerstvo tuto směrnici, která vymezuje rozsah činností a pravomocí delegovaných Fondu a upravuje základní postupy k poskytování finančních prostředků (dále jen „podpora“) z Fondu v rámci Programu Zelená úsporám (dále jen “Program“) v oblasti podpory Realizace úspor energie v budovách veřejného sektoru.
2. Předmět podpory a konkrétní podmínky Programu stanoví Přílohy Směrnice Ministerstva životního prostředí o poskytování finančních prostředků ze Státního fondu životního prostředí České republiky v rámci Programu Zelená úsporám v oblasti podpory Realizace úspor energie v budovách veřejného sektoru (dále jen „Přílohy“), které jsou nedílnou součástí této směrnice po dobu trvání Programu. Směrnice spolu s Přílohami stanovuje podmínky Programu, na něž se odkazuje v žádosti a smlouvě o poskytnutí podpory z Fondu.“.

II. V článku 2 odstavce 3 a 4 zní:

„3. Podpora se poskytuje formou přímé dotace prokázaných celkových způsobilých výdajů (uvedených v příloze č. 5 této směrnice) na realizaci Přílohami stanovených opatření. Výše dotace nesmí přesáhnout výši prokázaných celkových způsobilých výdajů na realizaci těchto opatření.
4. Prostředky získané z prodeje jednotek přiděleného množství AAU jsou dle §12a odst. (3) zákona č. 695/2004 Sb., o podmínkách obchodování s povolenkami na emise skleníkových plynů a nakládání s nimi ve znění zákona č. 315/2008 Sb., příjmem Fondu. Takto získané prostředky lze použít pouze na podporu činností a opatření vedoucích ke snižování emisí skleníkových plynů. Nakládání s těmito prostředky se řídí zákonem č. 388/1991 Sb., o Státním fondu životního prostředí České republiky ve znění pozdějších předpisů, v plném rozsahu. Fond se souhlasem vlády použije pro posílení disponibilních zdrojů Programu zdroje z účtu na podporu sběru a zpracování autovraků dle §37e odst. 6 zákona č. 185/2001 Sb., o odpadech a o změně některých dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů. Dále Fond na podporu energetických úspor ve veřejných budovách v rámci Programu použije prostředky z vládní rozpočtové rezervy odpovídající výnosům z dražeb povolenek zbývajících v rezervě pro nové účastníky (NER).“.

III. V článku 2 v odstavci 5 se vypouští slovo „přijatelným“.

IV. V článku 2 odst. 6 zní:

„6. Informace o ukončení Programu bude zveřejněna na internetových stránkách Programu.“.

V. V článku 2 se zrušuje odst. 7.

VI. V článku 3 odstavce 1 a 2 zní:

„1. Podpora se přiznává při splnění realizačních podmínek na základě skupinového Rozhodnutí ministra o poskytnutí podpory (dále jen „Rozhodnutí“). Rozhodnutí je účinné 12 měsíců ode dne podpisu ministrem, maximálně však do 30.11.2013. V případě, že některé podmínky stanovené Rozhodnutím žadatel nemůže splnit z objektivních důvodů, může požádat Fond o prodloužení účinnosti Rozhodnutí. Fond v takovém případě posoudí oprávněnost žádosti a navrhne další postup.
2. Na základě Rozhodnutí a splnění veškerých podmínek Programu uzavírá Fond s žadatelem Smlouvu o poskytnutí podpory z prostředků Fondu (dále jen „Smlouva“).“.

VII. Do článku 3 se vkládají odstavce 4 až 10, které zní:

„4. Nesplní-li žadatel o podporu podmínky pro její poskytnutí, je povinen oznámit tuto skutečnost Fondu a dále postupovat podle jeho pokynů.
5. Příjemce podpory musí vrátit neoprávněně použitou podporu po obdržení výzvy Fondu nebo jiných věcně příslušných orgánů v uvedeném termínu a na stanovený bankovní účet.
6. Příjemce podpory zajistí řádné udržování a provozování realizovaných opatření v rámci Programu, a to po minimální dobu 15 let. V souvislosti se zákonem č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů, nesmí být příjmy z dotace poskytované dle této směrnice odepisovány. Příspěvkové organizace postupují dle příslušných ustanovení vyhlášky č. 435/2010 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů, pro některé vybrané účetní jednotky, ve znění pozdějších předpisů.
7. Příjemce podpory je povinen pořizovat průběžnou fotodokumentaci z realizace akce, přitom respektovat případné požadavky Fondu na její obsah a vypovídací hodnotu a na požádání ji poskytnout Fondu ke kontrolním účelům.
8. Příjemce podpory je povinen archivovat veškeré dokumenty potřebné k řádnému provedení kontroly po dobu 15 let následujících po roce, ve kterém obdrží Protokol o závěrečném vyhodnocení akce.
9. Fond si vyhrazuje právo vyžádat si kdykoliv další potřebné podklady pro upřesnění žádosti.
10. Fond může vydat metodický pokyn upravující podrobnosti postupů stanovených touto Směrnicí a jejími Přílohami.“.

VIII. V článku 4 v odstavci 1 se na konec věty vkládají slova „této směrnice“.

IX. V článku 4 odstavce 2 a 3 zní:

„2. Základem pro výpočet podpory dle článku 2, odst. 2 této směrnice jsou celkové způsobilé výdaje projektu. Obecná pravidla pro stanovení způsobilých výdajů jsou uvedena v příloze č. 5 této směrnice.
3. Výše podpory uvedená v Rozhodnutí je maximální. Konečná výše podpory spolu s termíny realizace bude upřesněna ve Smlouvě na základě dodavatelských smluv. Případné zvýšení způsobilých rozpočtových nákladů (nad základ pro stanovení podpory) hradí příjemce podpory z vlastních zdrojů. Při snížení způsobilých rozpočtových nákladů dojde k odpovídajícímu snížení podpory, aniž by se měnil procentní podíl. Z vlastních zdrojů příjemce budou hrazeny vícenáklady nad rámec rozpočtové rezervy. Přípustnou výši rozpočtové rezervy stanoví příloha č. 5 této směrnice. Vícenáklady na zabezpečení odborného či autorského dozoru jsou vždy nezpůsobilými výdaji.“.

X. V článku 4 odstavec 5 zní:

„5. Pro účely této směrnice se za termín zahájení realizace stavebních projektů považuje den předání staveniště podle protokolu o předání staveniště. Za termín dokončení realizace projektu se považuje datum předání a převzetí díla uvedené v protokolu (v případech, kde se na realizaci projektu nevyžaduje stavební povolení), oznámení o užívání podle příslušných ustanovení stavebního zákona v platném znění nebo vydání kolaudačního souhlasu.“.

XI. Do článku 4 se vkládají odstavce 7 a 8, které zní:

„7. Podpora se jednomu žadateli poskytuje maximálně na 3 žádosti v maximální celkové výši 200 mil. Kč.
8. Projekt může být spolufinancován ze státních fondů, ostatních národních veřejných zdrojů a ze zdrojů mezinárodních finančních institucí, maximálně do výše nastaveného limitu pro poskytnutí podpory. Na jedno opatření je možné současně čerpat podporu z více veřejných zdrojů, ne však na stejné položky.“.

XII. Název článku 5 zní „Žádost o poskytnutí podpory“.

XIII. V článku 5 odstavce 1 a 2 zní:

„1. Žadatel zasílá žádost v elektronické podobě a následně doručí v tištěné podobě na příslušné krajské pracoviště Fondu dle místa realizace projektu na základě výzvy zveřejněné na internetových stránkách http://verejne-budovy.zelenausporam.cz/cz/ .
2. Žádost se zasílá Fondu v elektronické podobě na předepsaném formuláři, který je zpřístupněn na internetových stránkách http://verejne-budovy.zelenausporam.cz/cz a následně doručuje ve dvou vyhotoveních v tištěné podobě, která je vytvořena prostřednictvím uvedených internetových stránek. Za závazný je považován formulář žádosti zveřejněný na uvedených internetových stránkách, který může být průběžně měněn dle požadavků Fondu. Žádost musí být doručena jako tištěný a autorizovaný výstup z elektronické verze. Formulář žádosti musí být podepsán statutárním orgánem/zástupcem žadatele.“.

XIV. V článku 5 odstavec 4 zní:

„4. Žadatel je povinen předložit kompletní žádost včetně všech povinných příloh k termínu ukončení příjmu žádostí dle Výzvy Ministerstva životního prostředí k podávání žádostí o poskytnutí podpory (dále jen „Výzva“). Termín zahájení a ukončení příjmu žádostí do Programu a jednotlivých oblastí podpory stanoví ministr životního prostředí.“.

XV. V článku 6 odstavec 1 zní:

„1. Předložené žádosti jsou zkontrolovány z hlediska formální správnosti a úplnosti krajskými pracovišti Fondu. V případě zjištění formálních nedostatků žádosti Fond bezprostředně informuje žadatele o těchto nedostatcích. Žadatelé jsou povinni odstranit zjištěné nedostatky ve lhůtě 3 pracovních dnů od obdržení informace o těchto nedostatcích. Žádost je považována za kompletní, pokud je vyplněna úplnými údaji a doložena veškerými požadovanými doklady. Následně je u kompletní žádosti Fondem provedena kontrola přijatelnosti. Kompletní a přijatelná žádost je Fondem akceptována. Administrovány budou dále pouze úplné žádosti, tj. žádosti bez nedostatků, resp. doplněné na základě informace o nedostatcích viz výše. Rozhodnutí o akceptaci či neakceptaci žádosti je žadateli oznámeno písemně.“.

XVI. V článku 6 odstavce 3 a 4 zní:

„3. Fond akceptovanou žádost posoudí a bodově ohodnotí na základě ekologických ukazatelů a podle technické úrovně řešení, dle kritérií uvedených ve vyhlášené Výzvě, která je dostupná na http://verejne-budovy.zelenausporam.cz/cz . Schváleny a podpořeny mohou být pouze žádosti, které v součtu bodového ohodnocení dosáhnou minimální bodové hranice stanovené Výzvou.
4. Akceptovaná žádost je s výší podpory a s doporučením Fondu předložena k projednání Radě Fondu.“.

XVII. V článku 6 odstavec 6 zní:

„6. Fond předloží ministrovi projekty doporučené Radou Fondu, případně odsouhlasené kupci AAU, k vydání skupinového Rozhodnutí o poskytnutí podpory, resp. Rozhodnutí o zamítnutí.“.

XVIII. Do článku 6 se vkládají odstavce 7 a 8, které zní:

„7. V případě zamítnutí žádosti o podporu z důvodu pochybení na straně Fondu, zajistí Fond opatření k nápravě.
8. Žadatel si může vyžádat vrácení podkladů do 30 dnů po oznámení o zamítnutí jeho žádosti ministrem.“.

XIX. V článku 7 odstavec 1 zní:

„1. Při řízeních pro výběr dodavatele služeb, stavebních prací či dodávek je příjemce podpory povinen dodržovat zákon č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o veřejných zakázkách“) a pokyny Fondu v oblasti zadávání veřejných zakázek (viz. Závazné pokyny pro žadatele a příjemce, které jsou v platné verzi k dispozici na internetových stránkách http://verejne-budovy.zelenausporam.cz/cz ).

XX. V článku 7 odstavce 5 a 6 zní:

„5. Nedílnou součástí zadávací dokumentace je projektová dokumentace s výkazem výměr, naplňující parametry akceptované žádosti a energetického auditu. Případné změny parametrů projektu oproti akceptované žádosti a energetickému auditu podléhají schválení Fondu. Pokud by v projektu došlo ke změnám, které by po přehodnocení žádosti dle parametrů vyhlášené Výzvy vedly k získání nedostatečného počtu bodů pro schválení žádosti, ztrácí žadatel nárok na podporu, neučiní-li na základě vyzvání ze strany Fondu nápravu.
6. Zástupce Fondu má právo se zúčastnit jednání komisí pro posouzení kvalifikace a hodnotících komisí. Žadatel musí Fond o termínu jednání těchto komisí písemně informovat.“.

XXI. V článku 8 se ruší odstavec 2. Dosavadní odstavce 3 až 7 se označují jako odstavce 2 až 6. XXII. V článku 8 odstavce 2 až 4 zní:

„2. Příjemce podpory je povinen předložit kompletní dokumenty dle přílohy č. 9 této směrnice.
3. Před uzavřením Smlouvy musí žadatel provést a doložit výběr zhotovitele.
4. V případě nesplnění podmínek Programu a nesplnění podmínek Rozhodnutí Fond Smlouvu s žadatelem neuzavře.“.

XXIII. V článku 8 odstavec 6 zní:

„6. Příjemce podpory musí bez prodlení písemně informovat Fond o všech změnách skutečností a podmínek obsažených v Rozhodnutí a ve Smlouvě. Změna podmínek Rozhodnutí podléhá schválení ministra životního prostředí. Změna podmínek Smlouvy podléhá souhlasu Fondu. Provádí se formou písemného Dodatku ke Smlouvě a v případě nesouhlasu opravňuje Fond k uplatnění smluvních sankcí či odstoupení od sjednané Smlouvy.“.

XXIV. Do článku 8 se vkládá odstavec 7, který zní:

„7. Fond je oprávněn odsouhlasit změnu technických parametrů akce oproti původním akceptovaným parametrům, přičemž nesmí být narušen účel poskytnuté podpory a sníženy schválené ekologické efekty stanovené Rozhodnutím ministra (úspora energie, celkové snížení CO2). Výše maximální stanovené podpory se při změnách nezvyšuje. Pokud by v projektu došlo ke změnám, které by po přehodnocení žádosti dle parametrů vyhlášené Výzvy vedly k získání nedostatečného počtu bodů pro schválení žádosti, ztrácí žadatel nárok na podporu.“.

XXV. V článku 9 odstavec 2 zní:

„2. Po kontrole a odsouhlasení předložených žádostí o platbu Fond uvolňuje podporu na bankovní účet příjemce průběžně podle postupu realizace projektu a v procentní výši dle přiznané podpory.“.

XXVI. V článku 9 se ruší odstavec 4. Dosavadní odstavce 5 až 7 se označují jako odstavce 4 až 6. XXVII.V článku 9 odstavce 4 až 6 zní:

„4. Celý proces čerpání podpory, zahrnující podání žádosti o proplacení výdajů projektu včetně následné kontroly až po provedení platby, je specifikován v Závazných pokynech pro žadatele a příjemce, které jsou v platné verzi k dispozici na internetových stránkách http://verejne-budovy.zelenausporam.cz/cz .
5. Platby z Fondu mají charakter zálohy, a to až do doby konečného finančního vypořádání projektu.
6. Veškeré finanční toky v rámci Programu jsou realizovány pouze v Kč, a to zásadně bezhotovostním platebním stykem na účet žadatele uvedený ve Smlouvě.“.

XXVIII V článku 9 se vkládají odstavce 7 až 8, které zní:

„7. Všechny požadované doklady k zálohovým platbám musí žadatel předložit do 30.9.2013. Závěrečná platba musí být provedena nejpozději do 31.12.2013.“

XXIX. Nadpis článku 10 zní „Vyhodnocení splnění podmínek Smlouvy“.

XXX. V článku 10 odstavce 1 a 2 zní:

„1. Podklady pro vyhodnocení splnění podmínek Smlouvy předkládá příjemce podpory v termínu uvedeném ve Smlouvě (dle článku 8 této směrnice). Vyhodnocení splnění podmínek Smlouvy provádí Fond Protokolem o Závěrečném vyhodnocení akce.
2. Podklady, které je příjemce podpory povinen předložit Fondu pro Závěrečné vyhodnocení akce jsou uvedeny v příloze č. 10 této směrnice.“.

XXXI. Do článku 10 se vkládají odstavce 3 až 6, které zní:

„3. Žadatel musí předložit všechny požadované doklady k Závěrečnému vyhodnocení akce do 30.11.2013.
4. Fond není povinen vydat Protokol o Závěrečném vyhodnocení akce v případě, že příjemce podpory je v prodlení s plněním jakýchkoli finančních závazků vůči Fondu.
5. Vyhodnocení splnění podmínek uvedených ve Smlouvě provádí Fond nebo jím pověřený subjekt na základě kontroly dosažených parametrů opatření vedoucích ke zlepšování životního prostředí úsporami energie.
6. Protokol o Závěrečném vyhodnocení akce bude obsahovat vyúčtování čerpaných prostředků podpory podle Smlouvy (dle článku 8 této směrnice), vyhodnocení plnění smluvních a dalších podmínek poskytnutí podpory na straně příjemce podpory a případnou povinnost vrátit zálohově poskytnutou podporu z Fondu či její část.“.

XXXII. Vkládá se článek 11, který zní:

„Článek 11
Důsledky neplnění závazků příjemce podpory
1. Jestliže příjemce podpory nesplní některý ze závazků stanovených Smlouvou, má Fond právo od příjemce podpory požadovat, aby ve lhůtě, kterou Fond stanoví, zálohově poskytnutou dotaci či její část vrátil. Příjemce podpory je povinen tento požadavek Fondu splnit.
2. Pokud příjemce podpory ve stanovené lhůtě Fondu nevrátí požadovanou zálohově poskytnutou podporu z Fondu či její část nebo se dostane do prodlení s vrácením prostředků podle Smlouvy, bude dlužná částka považována za prostředky zadržené ve smyslu zákona o rozpočtových pravidlech.
3. Pokud příjemce podpory stav vzniklý neplněním dané povinnosti napraví (nejpozději bez zbytečného odkladu po tom, co jej k tomu Fond vyzve), může Fond na základě přezkoumání stavu plnění podmínek Programu a rozhodnutí náměstka Úseku řízení ostatních programů Fondu výzvu k úhradě zrušit. Obdobně může postupovat Fond i v jiných případech hodných zvláštního zřetele, zejména tehdy, kdy k porušení povinnosti došlo bez zavinění příjemce podpory, a nebyla podstatným způsobem ztížena činnost Fondu.“.

Dosavadní článek 11 se označuje jako článek 12.

XXXIII. V článku 12 se ruší odstavce 1 až 3. Dosavadní odstavec 4 se označuje jako odstavec 1.

XXXIV V příloze k tomuto dodatku se vydává:

1. nové znění přílohy č. 5 směrnice, která se nově označuje: „Způsobilé a nezpůsobilé výdaje“, a je účinná od 29.4.2013.
2. nové znění Příloh č. 1 až 4 a 6 až 9 účinných od 29.4.2013.

Tento dodatek nabývá platnosti a účinnosti dnem podpisu ministra a je závazný pro všechny zaměstnance ministerstva a pro ředitele Státního fondu životního prostředí České republiky, který zabezpečí postup zaměstnanců Fondu v souladu s tímto dodatkem.

Odborný gestor: samostatné oddělení podpory metodiky programu Zelená úsporám 2

Zpracovatel: Ing. Radka Pokorná

Mgr. Tomáš Chalupa
ministr

Přílohy:

Základní definice a přehled podporovaných opatření

Podmínky poskytování podpory

Forma a výše podpory

Příjemci podpory

Způsobilé a nezpůsobilé výdaje Výběrová kritéria a kritéria přijatelnosti Veřejná podpora

Doklady, které jsou požadovány jako přílohy k Formuláři žádosti o podporu

Doklady požadované ke smlouvě o poskytnutí podpory

Doklady požadované k Závěrečnému vyhodnocení akce