Zprávy MF, částka 1/2017
Metodika financování obcí a hl. m. Prahy pro rok 2017
čj.: ref. Ing. J. Pavlíková, Ing. L. Maříková, Ing. R. Kotrba
I. Dotace pro obce a hl. m. Prahu ve státním rozpočtu na rok 2017 a podmínky pro vyúčtování vybraných dotací
Obce a hl. m. Praha obdrží ze státního rozpočtu následující druhy dotací (příspěvků):
A. Dotace (příspěvky) poskytované v rámci finančních vztahů státního rozpočtu k rozpočtům obcí v úhrnech po jednotlivých krajích (příloha č. 6 k zákonu o státním rozpočtu na rok 2017) a finančního vztahu státního rozpočtu k rozpočtu hlavního města Prahy (příloha č. 7 k zákonu o státním rozpočtu na rok 2017).
B. Ostatní dotace v kapitole Všeobecná pokladní správa.
C. Dotace z ostatních kapitol státního rozpočtu.
Ad A) Dotace (příspěvky) poskytované v rámci finančních vztahů státního rozpočtu k rozpočtům obcí v úhrnech po jednotlivých krajích (příloha č. 6 k zákonu o státním rozpočtu na rok 2017) a finančního vztahu státního rozpočtu k rozpočtu hlavního města Prahy (příloha č. 7 k zákonu o státním rozpočtu na rok 2017)
Obsahem finančních vztahů státního rozpočtu k rozpočtům obcí v úhrnech po jednotlivých krajích je stejně jako v roce 2016 dotace na vybraná zdravotnická zařízení a příspěvek na výkon státní správy. Finanční vztah státního rozpočtu k rozpočtu hl. m. Prahy zahrnuje příspěvek na výkon státní správy.
Celkový objem finančních vztahů státního rozpočtu k rozpočtům obcí v úhrnech po jednotlivých krajích a finančního vztahu státního rozpočtu k rozpočtu hl. m. Prahy se pro rok 2017 rozpočtuje ve výši 9 096 719 628,- Kč, z toho obcím v jednotlivých krajích je určeno 8 190 527 028,- Kč a hl. m. Praze 906 192 600,- Kč.
Finanční vztahy obsahují následující účelové dotace na běžné výdaje a příspěvky:
Dotace na vybraná zdravotnická zařízení 18 241 328,- Kč
Dotace je určena pro dětské domovy do tří let věku zřizované obcemi podle zákona č. 372/2011 Sb., o zdravotních službách, které nejsou příjmově napojeny na soustavu zdravotních pojišťoven. Dotace zohledňuje změny kapacit v těchto zařízeních. Dotace na jedno místo je stanovena ve výši 93 068 Kč.
Dotace je zúčtovatelná a podléhá finančnímu vypořádání.
Vyúčtování bude provedeno na základě údaje z Ročního výkazu o činnosti poskytovatele ZS pro obor: dětské domovy pro děti do 3 let věku a dětská centra A (MZ) 1 - 01 za rok 2017 (kopie výkazu bude přílohou finančního vypořádání), který vyjadřuje skutečnou kapacitu zařízení (ř. 32). Skutečnou kapacitou zařízení v počtu ošetřovacích dnů se rozumí součet denních stavů provozuschopných míst, tj. počet míst x 365 (366) - počet dnů vyřazení míst z provozu. Provozuschopným místem rozumíme každé místo, na které lze přijmout kojence či dítě do ošetřování. Obce provedou vyúčtování dotací za jednotlivá zařízení.
Příspěvek na výkon státní správy celkem |
9 078 478 300,- Kč |
z toho: pro obce v jednotlivých krajích |
8 172 285 700,- Kč |
pro hl. m. Prahu |
906 192 600,- Kč |
Příspěvek je určen na částečnou úhradu výdajů spojených s výkonem státní správy dle §62 zákona č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů.
Pro rok 2017 zůstává zachována pro všechny kategorie obcí „kumulovaná“ konstrukce příspěvku, tj. příspěvek představuje součet dílčích částek vypočtených pro jednotlivé správní působnosti. Pro rok 2017 byl celkový objem příspěvku valorizován o 5 %.
Konkrétní příspěvek pro jednotlivé obce je výsledkem výpočtu příspěvku podle matematických vzorců s užitím přepočtových koeficientů. Příspěvek pro obce je součtem příspěvků všech skutečně vykonávaných působností dané obce (základní působnost, působnost matričního úřadu, působnost stavebního úřadu, působnost pověřeného obecního úřadu a působnost obce s rozšířenou působností). Do výše příspěvku se promítá celkový počet obyvatel obce, počet obyvatel správního obvodu a u obcí s rozšířenou působností také poměr správního obvodu ke správnímu centru. V celkovém objemu příspěvku byla taktéž zohledněna změna počtu obyvatel jednotlivých správních obvodů kategorií obcí dle bilance obyvatel ČR k 1.1.2016 vydané ČSÚ.
Obci s rozšířenou působností, Brnu, v rámci působnosti zvláštní matriky, kterou vykonává Úřad městské části Brno-střed, byl navýšen příspěvek o částku 3 500 000 Kč k zabezpečení nárůstu matriční agendy, k němuž došlo v souvislosti s nabytím účinnosti zákona č. 186/2013 Sb., o státním občanství České republiky a o změně některých zákonů (zákon o státním občanství České republiky). Tento právní předpis značně rozšířil možnost nabytí státního občanství prohlášením a to v souladu s ustanoveními §31 až 37 předmětného zákona.
V příspěvku je zapracován dopad Nařízení Libereckého kraje č. 2/2016 ze dne 3.5.2016 o odejmutí působnosti obecného stavebního úřadu Obecnímu úřadu Všeň a určení Městského úřadu Turnov, stavebního úřadu, který bude vykonávat působnost ve správním obvodu zaniklého stavebního úřadu. Dále došlo ke změně správních obvodů stavebních úřadů pro obce Kozlov a obec Luboměř nad Strážnou v Olomouckém kraji. Nově bude působnost stavebního úřadu pro obec Kozlov vykonávat Magistrát města Olomouc, pro obec Luboměř nad Strážnou Městský úřad Hranice.
V příspěvku je dále zapracován dopad aplikace předmětných ustanovení zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „OZ“), ve vztahu k veřejnému opatrovnictví. Obce jako veřejní opatrovníci obdrží násobek paušální platby na jednoho opatrovance podle jejich faktického počtu k rozhodnému dni (pro rok 2017 jím byl 31. květen 2016). Výše zmíněné paušální platby byla pro rok 2017 stanovena ve výši 29 000 Kč na jednoho opatrovance za rok. Na změny v počtu opatrovanců v průběhu roku není brán zřetel. Obcím vykonávajícím působnost veřejných opatrovníků byla výše příspěvku na výkon státní správy zvýšena o částku, která odpovídá násobku faktického počtu opatrovanců a paušální platby.
Financování veřejného opatrovnictví včetně souvislostí je pro obce a hl. m. Prahu upraveno v části 1. D) Přílohy č. 8 k zákonu o státním rozpočtu ČR na rok 2017, podrobnější komentář je uveden v dokumentaci k zákonu o státním rozpočtu.
Postavení hl. m. Prahy při výkonu státní správy je specifické, neboť hl. m. Praha vykonává jak státní správu, která podle zákona přísluší obcím, tak i státní správu, jejíž výkon zajišťují kraje. Na úhradu výkonu státní správy je hl. m. Praze poskytován příspěvek dle §31 odst. 4 zákona č. 131/2000 Sb., o hlavním městě Praze, ve znění pozdějších předpisů.
Příspěvek na výkon státní správy pro hl. m. Prahu je stanoven jako součet příspěvku vypočteného použitím pevné sazby na 100 obyvatel hl. m. Prahy (působnost obce) a příspěvku odvozeného od počtu funkčních míst převedených v průběhu reformy veřejné správy a dále od rozsahu dalších delegovaných agend státní správy (působnost kraje).
Pro rok 2017 objem příspěvku na výkon státní správy pro hl. m. Prahu zohledňuje meziroční nárůst počtu obyvatel dle bilance obyvatel ČR k 1.1.2016 a zejména pak valorizaci příspěvku na přenesenou působnost z roku 2016 o 5 %. Pevná sazba pro rok 2017 je oproti roku 2016 navýšena a stanovena částkou 64 758 Kč na 100 obyvatel. Příspěvek pro hl. m. Prahu byl rovněž navýšen o 1,316 mil. Kč na zajištění role hlavního města v souvislosti s výkonem veřejného opatrovnictví v působnosti kraje (2 pracovní úvazky). Zároveň je v celkové částce příspěvku na výkon státní správy pro hl. m. Prahu zohledněn výkon veřejného opatrovnictví v působnosti obce v závislosti na počtu opatrovanců.
Jestliže obec nebo kraj shledá rozdíl ve výši příspěvku na výkon státní správy (zpravidla k tomu dochází v důsledku odlišného počtu obyvatel správního obvodu u stavebních úřadu) vůči té, která byla zapracována do propočtu příspěvku na rok 2017 (data zveřejněna na webu MV ČR), zašle obec prostřednictvím krajského úřadu v tomto smyslu žádost o úpravu výše příspěvku Ministerstvu vnitra a její kopii Ministerstvu financí. Obec kraji současně předá veškeré relevantní podklady, na jejichž základě usuzuje na nesprávnost stanovení výše příspěvku. Příslušný krajský úřad případně připojí další související dokumenty a zašle veškeré podklady spolu se svým stanoviskem Ministerstvu vnitra. Ministerstvo vnitra (případně i za součinnosti dalších resortů - např. Ministerstva pro místní rozvoj) zaslané podklady posoudí a rozhodne o nutné korekci výše příspěvku na výkon státní správy pro veškeré změnou dotčené obce. Ministerstvo financí na tomto základě rozhodne o provedení příslušného opatření ve vztahu ke schválenému příspěvku.
Uvedené neplatí u příspěvku dle části 1. D) Financování veřejného opatrovnictví včetně souvislostí v Příloze č. 8 k zákonu o státním rozpočtu ČR na rok 2017, kde částky pro jednotlivé obce zahrnuté v rámci schváleného finančního vztahu státního rozpočtu k rozpočtům obcí daného kraje (resp. k rozpočtu hl. m. Prahy) jsou částkami definitivními.
Pozn.: Neznamená to však, že část příspěvku definovaná ve vztahu k agendě veřejného opatrovnictví by byla sledována odděleně nebo podléhala vypořádání za rok 2017, naopak jako nedílná součást příspěvku na výkon státní správy je určena obecně k použití v rámci výkonu přenesené působnosti obce.
Dotace nepodléhá finančnímu vypořádání.
Ad B) Ostatní dotace poskytované z kapitoly Všeobecná pokladní správa státního rozpočtu
Mimo finanční vztahy jsou v kapitole Všeobecná pokladní správa rozpočtovány další dotační tituly pro obce a hl. m. Prahu v celkovém objemu 1 215 246 tis. Kč. V této částce jsou zahrnuty i prostředky rozpočtované v ukazateli „Výdaje vedené v informačním systému programového financování EDS/SMVS celkem“.
V ukazateli „Výdaje vedené v informačním systému programového financování EDS/SMVS celkem“ je pro obce určena částka 700 000 tis. Kč. Pro oblast regionálního školství v působnosti obcí je vyčleněn v programu 29821 - Podpora rozvoje a obnovy materiálně technické základny regionálního školství objem 674 020 tis. Kč, z toho 636 020 tis. Kč je rozpočtováno v podprogramu 298213 - Podpora rozvoje a obnovy materiálně technické základny regionálních škol v okolí velkých měst. Cílem podprogramu je navýšit kapacity základních devítiletých škol v působnosti a v majetku obcí. Jedná se o pomoc obcím postiženým rezidenční suburbanizací. Tento podprogram existuje od roku 2014. Rozpočtovaná částka zahrnuje jak objem na rozestavěné akce, tak počítá se zařazením nových projektů k financování i v roce 2017. Zbývající prostředky z programu budou použity na řešení havarijních situací a neodkladných opatření obcí k zabezpečení provozu škol a předškolních zařízení, u nichž budou splněny podmínky stanovené příslušnou vyhláškou upravující systém financování programů reprodukce majetku a pravidla pro poskytování dotací z programu.
Částka 25 980 tis. Kč, rozpočtovaná v programu 29822 - Akce financované z rozhodnutí Poslanecké sněmovny Parlamentu a Vlády ČR, je v souladu s usnesením vlády č. 717/2015 určena na rekonstrukci objektu Ivana Olbrachta č. 59/2, Brandýs nad Labem - Stará Boleslav.
Ad C) Dotace poskytované z ostatních kapitol státního rozpočtu
Dotace pro obce a hl. m. Prahu z ostatních kapitol státního rozpočtu jsou rozpočtovány v celkovém objemu 20 056 960 tis. Kč. Nej vyšší objem dotací je rozpočtován v kapitole Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy. Zde jsou rozpočtovány dotace v předpokládané výši 11 399 657 tis. Kč. Jedná se zejména o dotace na přímé náklady na vzdělávání poskytované hl. m. Praze. Z kapitoly Ministerstva práce a sociálních věcí jsou rozpočtované prostředky určeny např. na činnosti vykonávané obcemi s rozšířenou působností v oblasti sociálně - právní ochrany dětí, na výkon pěstounské péče apod. v navrhované výši 3 202 562 tis. Kč.
Dotace ze státního rozpočtu pro dobrovolné svazky obcí
Ve státním rozpočtu nejsou rozpočtovány téměř žádné dotace pro DSO. Tato skutečnost je způsobena tím, že neexistuje dotační titul, který by byl určen výhradně pro dobrovolné svazky obcí. Jako o dotacích pro DSO je o nich obvykle účtováno až v průběhu rozpočtového roku při jejich uvolňování.
V roce 2017 bude DSO tak jako doposud uvolněna dotace na žáka1) ze státního rozpočtu formou účelové dotace na základě žádosti dobrovolného svazku z kapitoly Všeobecná pokladní správa, ukazatel „Další prostředky pro řešení aktuálních problémů ÚSC“. Výše příspěvku na žáka v případě školského zařízení zřizovaného DSO bude i v roce 2017 stanovena tak, aby korespondovala s výší prostředků na jednoho žáka v systému rozpočtového určení daní pro obce. Hlavním východiskem pro určení výše příspěvku na žáka navštěvujícího školské zařízení zřizované DSO bude daňová predikce použitá pro sestavení státního rozpočtu na rok 2017 a počty dětí a žáků k 30.9.20162).
II. Daňové příjmy obcí v roce 2017 a jejich alokace do území
Predikci výnosů daňových příjmů veřejných rozpočtů a podíl rozpočtů obcí na těchto daních uvádíme v následující tabulce:
VYBRANÉ DAŇOVÉ PŘÍJMY VEŘEJNÝCH ROZPOČTŮ A PODÍL OBCÍ NA TĚCHTO DANÍCH V ROCE 2017 (v mld. Kč) *
Daňový příjem |
Predikce 2017 |
|
VR celkem |
z toho podíl obcím |
|
Daň z přidané hodnoty |
370,5 |
79,3 |
Daň z příjmů právnických osob |
176,0 |
46,5 |
v tom: daň z příjmů právnických osob - sdílená část |
169,2 |
39,9 |
Daň z příjmů fyzických osob |
180,5 |
44,3 |
v tom: daň z příjmů fyzických osob vybíraná zvl. sazbou |
14,9 |
3,5 |
daň z příjmů fyzických osob z přiznání celkem |
6,4 |
0,9 |
daň z příjmů fyzických osob z přiznání - sdílená část |
6,4 |
0,9 |
daň z příjmů fyzických osob z přiznání - 30 % motivace obcí ** |
0,0 |
0,0 |
daň z příjmů fyzických osob ze závislé činnosti celkem |
159,2 |
39,9 |
daň z příjmů fyzických osob ze závislé činnosti - sdílená část |
156,8 |
37,5 |
daň z příjmů fyzických osob ze závislé činnosti - 1,5 % motivace |
2,4 |
2,4 |
Daň z nemovitých věcí |
10,4 |
10,4 |
Celkem |
737,4 |
180,5 |
*) Propočet podle §4 zákona č. 243/2000 Sb., o rozpočtovém určení daní, ve znění pozdějších předpisů, vychází z predikce celostátního hrubého výnosu daní použité pro sestavení návrhu zákona o státním rozpočtu ČR na rok 2017. Vliv zpoždění při převodech daňových příjmů v závěru roku není zohledněn.
**) Zrušeno od 1.1.2017 zákonem č. 391/2015 Sb.; daňová predikce abstrahuje od skutečnosti, že v lednu 2017 obce obdrží zbytek peněžních prostředků z prosince 2016.
Podíl jednotlivých obcí na příslušné části celostátního hrubého výnosu daní je aktuálně stanoven vyhláškou Ministerstva financí č. 272/2016 Sb. ze dne 25. srpna 2016. Základem pro stanovení procentního podílu každé obce na sdílených daních je počet obyvatel obce k 1. lednu 2016 dle bilance obyvatel České republiky zpracované Českým statistickým úřadem, započtená výměra katastrálních území obcí k 1. lednu 2016 dle údajů Českého úřadu zeměměřického a katastrálního, počty dětí a žáků k 30. září 2015 dle dokumentace škol vedené podle školského zákona a počty zaměstnanců k 1. prosinci 2015. Generální finanční ředitelství zasílá finančním úřadům informaci o stavu celostátního hrubého výnosu vybraných daní dvakrát měsíčně, zpravidla dle stavu k 15. a poslednímu dni měsíce. Pokud v době od posledně provedených převodů došlo k jeho nárůstu, vypočtou se (dle pravidel daných zákonem č. 243/2000 Sb., o rozpočtovém určení daní) z přírůstků celostátního hrubého výnosu nároky jednotlivých obcí. Finanční úřady tyto údaje zpracují a předají České národní bance převodní příkazy, na jejichž základě jsou jednotlivým obcím následně (cca 5. a 20. dne každého měsíce) zasílány podíly na celostátním hrubém výnosu vybraných daní (pokud přesáhnou částku 500 Kč).
V průběhu procedury převodů daňových příjmů vzniká určité zpoždění mezi stavem celostátního hrubého výnosu daní a dnem převodu podílů z něj vyplývajících. V důsledku tohoto zpoždění jsou podíly na přírůstcích celostátního hrubého výnosu daní v závěru rozpočtového roku převedeny na účty obcí až v následujícím roce. Vzhledem k tomu, že tvorba rozpočtu spadá do oblasti samostatné působnosti územních samosprávných celků, je třeba, aby obce při sestavování rozpočtů braly v úvahu mimo jiné právě existenci zpoždění při převodech daňových příjmů.
V zájmu správného zaúčtování na příslušné položky rozpočtové skladby uvádíme předčíslí převodových bankovních účtů finančních úřadů, z nichž jsou obcím převáděny jejich podíly, a jejich zaúčtování na příslušnou položku rozpočtové skladby:
Daňový příjem obcí |
PBÚ |
Pol. rozpočtové skladby |
Daň z přidané hodnoty |
1679 |
1211 |
Daň z příjmů právnických osob |
641 |
1121 |
Daň z příjmů fyzických osob |
||
v tom: daň z příjmů fyzických osob vybíraná zvl. sazbou |
1660 |
1113 |
daň z příjmů fyzických osob z přiznání - sdílená část |
1652 |
1112 |
daň z příjmů fyzických osob z přiznání - 30 % motivace |
1628 |
1112 |
daň z příjmů fyzických osob ze závislé činnosti - sdílená část |
2612 |
1111 |
daň z příjmů fyzických osob ze závislé činnosti - 1,5 % motivace |
4634 |
1111 |
Daň z nemovitých věcí |
633 |
1511 |
Odvod z loterií a jiných podobných her * |
||
převod odvodu z loterií a jiných podobných her dle §41i odst. 3 z. č. 202/1990 Sb. obcím |
3690 |
1382 ** |
převod odvodu z výherních hracích přístrojů a jiných technických herních zařízení dle §41i odst. 1 z. č. 202/1990 Sb. obcím |
3682 |
1383 ** |
Daň z hazardních her * |
||
převod daně dle §7 odst. 4 písm. b) z. č. 187/2016 Sb. - 30 % |
9814 |
1381 *** |
převod daně dle §7 odst. 1 písm. b) z. č. 187/2016 Sb. - 65 % |
9822 |
1381 *** |
*) Nová právní úprava zdanění hazardu zákonem č. 187/2016 Sb., o dani z hazardních her od 1. ledna. 2017; zákon č. 202/1990 Sb., o loteriích a jiných podobných hrách, zrušen zákonem č. 186/2016 Sb., o hazardních hrách.
**) Dle novely vyhlášky č. 323/2002 Sb., o rozpočtové skladbě, účinné od 1. ledna 2017. Položka 1382 je od 1. ledna 2017 zřízena pro příjmy, které do 31. prosince 2016 patřily na položku 1351, která je s účinností od 1. ledna 2017 zrušena. Položka 1383 je od 1. ledna 2017 zřízena pro příjmy, které do 31. prosince 2016 patřily na položku 1355, která je s účinností od 1. ledna 2017 zrušena.
***) Dle novely vyhlášky č. 323/2002 Sb., o rozpočtové skladbě, účinné od 1. ledna 2017.
III. Způsob převádění prostředků ze státního rozpočtu do rozpočtů obcí, krajů a hl. m. Prahy v roce 2017
- Způsob převádění finančních prostředků ze státního rozpočtu (státních fondů) do rozpočtů obcí a krajů v roce 2017 je stanoven v příloze usnesení vlády České republiky č. 1084 ze dne 6.11.2002.
- Způsob zaúčtování neinvestičních přijatých dotací ze státního rozpočtu (státních fondů) do rozpočtu hl. m. Prahy v roce 2017:
- Finanční vztah státního rozpočtu k rozpočtu hl. m. Prahy (příloha č. 7 k zákonu o státním rozpočtu na rok 2017) - příjmová položka 4112,
- Účelové dotace z kapitoly VPS státního rozpočtu - příjmová položka 4111,
- Účelové dotace z ostatních kapitol státního rozpočtu - příjmová položka 4116,
- Účelové dotace ze státních fondů - příjmová položka 4113.
1) Zřizovateli škol a školských zařízení jsou dle zákona č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů i dobrovolné svazky obcí. Nemají daňové příjmy a jsou financovány zejména z dotací členských obcí. DSO mají nárok dle aktuální právní úpravy školského zákona nárok na dotaci.
2) Uvedený údaj bude mít Ministerstvo financí k dispozici počátkem roku 2017, z tohoto důvodu bude výše příspěvku na žáka navštěvujícího školské zařízení zřizované DSO propočtena až počátkem uvedeného roku.