Animace načítání

Stránka se připravuje...


Zprávy MF, částka 1/2017

Metodika financování krajů pro rok 2017

čj.: ref. Ing. L. Maříková, Ing. R. Kotrba

I. Dotace pro kraje ve státním rozpočtu na rok 2017 a podmínky pro vyúčtování vybraných dotací

Kraje v roce 2017 obdrží ze státního rozpočtu následující druhy dotací (příspěvků):

A. Příspěvek na výkon státní správy v rámci finančního vztahu státního rozpočtu k rozpočtům krajů (příloha č. 5 k zákonu o státním rozpočtu na rok 2017).

B. Ostatní dotace v kapitole Všeobecná pokladní správa.

C. Dotace z ostatních kapitol státního rozpočtu.

Ad A) Příspěvek na výkon státní správy v rámci finančního vztahu státního rozpočtu k rozpočtům krajů (příloha č. 5 k zákonu o státním rozpočtu ČR na rok 2017)

Příspěvek na výkon státní správy 1 140 548 000,- Kč

V souladu s ustanovením §29 odst. 2 zákona č. 129/2000 Sb., o krajích, ve znění pozdějších předpisů, obdrží kraje ze státního rozpočtu příspěvek na financování výkonu státní správy v přenesené působnosti. V objemu příspěvku byla zohledněna 5% valorizace. Dále je pro každý kraj zahrnuto zvýšení příspěvku na výkon státní správy o částku 1,316 mil. Kč k zabezpečení role krajských úřadů vůči obcím vykonávajícím agendu veřejného opatrovnictví.

Dotace nepodléhá finančnímu vypořádání.

Ad B) Ostatní dotace pro kraje v kapitole Všeobecná pokladní správa

Objem 228 378 tis. Kč je zahrnut v ukazateli „Další prostředky pro územní samosprávné celky“. Ten obsahuje tituly, které nelze rozpočtovat u konkrétních příjemců v době sestavování rozpočtu, součástí je např. položka „Prostředky pro řešení aktuálních problémů ÚSC“. Z této položky jsou během roku na základě žádostí uvolňovány prostředky na řešení závažných problémů územních samosprávných celků, které nelze postihnout při přípravě státního rozpočtu na příslušný rok.

V ukazateli „Výdaje vedené v informačním systému programového financování EDS/SMVS celkem“, konkrétně v programu 298 220 - Akce financované z rozhodnutí Poslanecké sněmovny Parlamentu a Vlády ČR, je pro kraje rozpočtováno 45 mil. Kč na výkupy pozemků pod silnicemi II. a III. třídy. Pokračování v uvolňování těchto dotací krajům vláda schválila svým usnesením č. 508/2016.

Ad C) Dotace z ostatních kapitol státního rozpočtu

Dotace z ostatních kapitol státního rozpočtu pro kraje jsou rozpočtovány v celkové výši 102 666 952 tis. Kč. Dotace jsou směrovány na financování investičních i neinvestičních akcí a budou krajům poskytnuty přímo z rozpočtů příslušných kapitol.

Objemově nejvyšší je dotace v kapitole Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy (v předpokládané výši 89 220 432 tis. Kč), která zahrnuje zejména dotace na přímé náklady na vzdělávání pro školy a školská zařízení zřizovaná kraji, obcemi (příp. dobrovolnými svazky obcí). Přímé náklady jsou tvořeny osobními výdaji (jedná se o platy pedagogických a nepedagogických pracovníků, pojistné a další související platby) a ostatními přímými neinvestičními výdaji (jedná se o učebnice, učební pomůcky apod.). Podle zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání, ve znění pozdějších předpisů, kraj rozepisuje a přímo přiděluje dotace předškolním zařízením, školám a školským zařízením zřizovaným obcemi, tzn., že tyto prostředky neprocházejí rozpočty obcí.

Významné objemy transferů pro kraje jsou dále rozpočtovány v kapitole Ministerstva práce a sociálních věcí (např. transfery poskytované krajům podle zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, činnosti kraje vykonávané v oblasti sociálně-právní ochrany dětí apod.) ve výši 9 944 305 tis. Kč a Ministerstva dopravy (zejména prostředky na úhradu ztráty ze závazku ve veřejné drážní osobní dopravě) v navrhované výši 2 577 607 tis. Kč.

II. Daňové příjmy krajů v roce 2017 a jejich alokace do území

Predikci výnosů vybraných daňových příjmů veřejných rozpočtů a podíl rozpočtů krajů na těchto daních v roce 2017 uvádí následující tabulka:

VYBRANÉ DAŇOVÉ PŘÍJMY VEŘEJNÝCH ROZPOČTŮ A PODÍL ROZPOČTŮ KRAJŮ NA TĚCHTO DANÍCH V ROCE 2017 (v mld. Kč) *

Daňový příjem

Predikce 2017

VR celkem

z toho podíl krajů

Daň z přidané hodnoty

370,5

33,0

Daň z příjmů právnických osob

176,0

15,4

v tom: daň z příjmů právnických osob - sdílená část

169,2

15,1

Daň z příjmů fyzických osob

180,5

15,8

v tom: daň z příjmů fyzických osob vybíraná zvl. sazbou

14,9

1,3

daň z příjmů fyzických osob z přiznání celkem

6,4

0,3

daň z příjmů fyzických osob z přiznání - sdílená část

6,4

0,3

daň z příjmů fyzických osob ze závislé činnosti celkem

159,2

14,2

daň z příjmů fyzických osob ze závislé činnosti - sdílená část

156,8

14,2

Celkem

727,0

64,2

*) Propočet podle §3 zákona č. 243/2000 Sb., o rozpočtovém určení daní, ve znění pozdějších předpisů, vychází z predikce celostátního hrubého výnosu daní použité pro sestavení návrhu zákona o státním rozpočtu ČR na rok 2017. Vliv zpoždění při převodech daňových příjmů v závěru roku není zohledněn.

Generální finanční ředitelství zasílá finančním úřadům informaci o stavu celostátního hrubého výnosu vybraných daní dvakrát měsíčně, zpravidla dle stavu k 15. a poslednímu dni měsíce. Pokud v době od posledně provedených převodů došlo k jeho nárůstu, vypočtou se (dle pravidel daných zákonem č. 243/2000 Sb., o rozpočtovém určení daní) z těchto přírůstků nároky jednotlivých krajů (procentem stanoveným každému kraji v příloze č. 1 k citovanému zákonu). Finanční úřady tyto údaje zpracují a předají České národní bance převodní příkazy, na jejichž základě jsou jednotlivým krajům následně (cca 5. a 20. dne každého měsíce) zasílány podíly na celostátním hrubém výnosu vybraných daní (pokud přesáhnou částku 500 Kč).

V průběhu procedury převodů daňových příjmů vzniká určité zpoždění mezi stavem celostátního hrubého výnosu daní a dnem převodu podílů z něj vyplývajících. V důsledku tohoto zpoždění jsou podíly na přírůstcích celostátního hrubého výnosu daní v závěru rozpočtového roku převedeny na účty krajů až v následujícím roce. Vzhledem k tomu, že tvorba rozpočtu spadá do oblasti samostatné působnosti územních samosprávných celků, je třeba, aby kraje při sestavování rozpočtů braly v úvahu mimo jiné právě existenci zpoždění při převodech daňových příjmů.

V zájmu správného zaúčtování na příslušné položky rozpočtové skladby uvádíme předčíslí převodových bankovních účtů finančních úřadů, z nichž jsou krajům převáděny jejich podíly, a jejich zaúčtování na příslušnou položku rozpočtové skladby:

Daňový příjem krajů

PBÚ

Pol. rozpočtové skladby

Daň z přidané hodnoty

4677

1211

Daň z příjmů právnických osob

4642

1121

Daň z příjmů fyzických osob

v tom: daň z příjmů fyzických osob vybíraná zvl. sazbou

4669

1113

daň z příjmů fyzických osob z přiznání

4650

1112

daň z příjmů fyzických osob ze závislé činnosti

4626

1111

III. Způsob převádění prostředků ze státního rozpočtu do rozpočtů krajů a obcí v roce 2017

  • Způsob převádění finančních prostředků ze státního rozpočtu (státních fondů) do rozpočtů obcí a krajů v roce 2017 je stanoven v příloze usnesení vlády České republiky č. 1084 ze dne 6.11.2002.
  • Způsob převádění dotací do rozpočtů obcí:
  • Obcím jsou dotace poskytovány prostřednictvím rozpočtů krajů, v jejichž obvodu leží příslušné obce, pokud není zákonem stanoveno jinak. Tato skutečnost vyplývá ze zákona č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech, kde je tato povinnost krajům dána v §19 odst. 2, a z usnesení vlády č. 1084/2002.
  • Zaúčtování dotací pro obce obsažených ve finančních vztazích státního rozpočtu k rozpočtům obcí v úhrnech po jednotlivých krajích (dle přílohy č. 6 k zákonu o státním rozpočtu na rok 2017) kraj provede ve svém účetnictví následujícím způsobem:
    • přijetí prostředků na příjmové položce 4112 s kladným znaménkem,
    • uvolnění prostředků obcím rovněž na položce 4112 se záporným znaménkem.
  • Způsob zaúčtování neinvestičních přijatých dotací ze státního rozpočtu (státních fondů) do rozpočtů obcí v roce 2017:
    • Finanční vztahy státního rozpočtu k rozpočtům obcí v úhrnech po jednotlivých krajích (příloha č. 6 k zákonu o státním rozpočtu na rok 2017) - příjmová položka 4112,
    • Účelové dotace z kapitoly VPS státního rozpočtu - příjmová položka 4111,
    • Účelové dotace z ostatních kapitol státního rozpočtu - příjmová položka 4116,
    • Účelové dotace ze státních fondů - příjmová položka 4113.

Způsob převádění dotací do rozpočtů krajů:

  • Způsob zaúčtování neinvestičních přijatých dotací ze státního rozpočtu (státních fondů) do rozpočtů krajů v roce 2017:
    • Finanční vztahy státního rozpočtu k rozpočtům krajů (příloha č. 5 k zákonu o státním rozpočtu na rok 2017) - příjmová položka 4112,
    • Účelové dotace z kapitoly VPS státního rozpočtu - příjmová položka 4111,
    • Účelové dotace z ostatních kapitol státního rozpočtu - příjmová položka 4116,
    • Účelové dotace ze státních fondů - příjmová položka 4113.