Zprávy MF, částka 3/2017
Úpravy rozpočtu
čj.: MF - 44 319/2016/1203 - 3 - ref. Mgr. H. Peterová
Ministerstvo financí obdrželo následující dotazy:
1) ustanovení §16 odst. 2 zákona č. 250/2000 Sb., v platném znění, se primárně vztahuje k povinné úpravě položek, vyjadřujících na straně příjmů v rámci třídy 4 - Přijaté transfery finanční vztahy k jiným rozpočtům,
2) upravený rozpočet v rámci jednotlivých položek třídy 4 musí striktně shodovat dle skutečností ve finančním výkazu FIN 2-12 M, tzn. „plnění na 100 %“. Rozpočet se aktualizuje na základě přijatých oznámení, dotačních dopisů, rozhodnutí atd. a reálná skutečnost se může lišit, tedy nemusí být příjmy naplněny. Je nutné upravit rozpočet v rámci jednotlivých položek třídy 4 v závěru roku z důvodu návaznosti na rozpočet poskytovatele?
K dotazu č. 1):
Podle §4 odst. 1 zák. č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, v platném znění (dále jen „rozpočtová pravidla územních rozpočtů“) je rozpočet územního samosprávného celku finančním plánem, jímž se řídí financování činnosti územního samosprávného celku. V §15 odst. 1 tohoto zákona je stanoveno, že územní samosprávný celek uskutečňuje své finanční hospodaření v souladu se schváleným rozpočtem.
Schválený rozpočet je základním dokumentem, kterým se řídí finanční hospodaření územního samosprávného celku. Měl by tedy být stabilní a všestranně závazný. Nemůže však být nedotknutelný, neboť může dojít ke změně podmínek a předpokladů, z nichž bylo při jeho sestavování vycházeno. Z tohoto důvodu zákonodárce v §16 rozpočtových pravidel územních rozpočtů stanovil důvody, pro které může být schválený rozpočet změněn a dále stanovil i jakým způsobem se změna rozpočtu provádí.
Podle §16 odst. 2 rozpočtových pravidel územních rozpočtů se změna rozpočtu provádí rozpočtovým opatřením. Rozpočtová opatření se evidují podle časové posloupnosti. Rozpočtová opatření se uskutečňují povinně, a to i jde-li o změny ve finančních vztazích k jinému rozpočtu, o změny závazných ukazatelů vůči jiným osobám nebo jestliže hrozí nebezpečí vzniku rozpočtového schodku. Z uvedeného ustanovení jednoznačně vyplývá, že každou změnu schváleného rozpočtu, bez ohledu na to z jakých důvodů je třeba schválený rozpočet změnit, provádí příslušný orgán územního samosprávného celku povinně rozpočtovým opatřením. Nelze tedy souhlasit s tím, že se toto ustanovení „primárně vztahuje k povinné úpravě položek, vyjadřujících na straně příjmů v rámci třídy 4 - Přijaté transfery finanční vztahy k jiným rozpočtů."
Pro úplnost ještě uvádíme, že změnou schváleného rozpočtu nejsou úpravy prováděné v rozepsaném rozpočtu (viz §14 odst. 1) zákona o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů). Úpravy v rozepsaném rozpočtu neovlivňují, resp. nemění, schválený rozpočet. Výjimkou je případ, kdy územní samosprávný celek schválí rozpočet v členění podle podrobné rozpočtové skladby. V tomto případě se změny schváleného rozpočtu provádějí rozpočtovými opatřeními.
K dotazu č. 2):
V dotazu se uvádí, že „rozpočet se aktualizuje na základě přijatých oznámení, dotačních dopisů, rozhodnutí atd. a reálná skutečnost se může lišit, tedy nemusí být příjmy naplněny.“ Vzhledem k tomu, že finanční prostředky z jiného rozpočtu jsou územnímu samosprávnému celku poskytovány převodem z účtu poskytovatele na účet územního samosprávného celku, měl by být schválený rozpočet územního samosprávného celku změněn rozpočtovým opatřením až po obdržení finančních prostředků na účet územního samosprávného celku, popř. na základě „aviza“ (oznámení) obdrženého od poskytovatele, že ze svého účtu poskytl na účet územního samosprávného celku konkrétní výši finanční prostředků. V tom případě nemůže nastat situace, že územní samosprávný celek rozpočtovým opatřením zvýší příjmy rozpočtu v rozporu s reálnou skutečností. Pro provedení změny schváleného rozpočtu rozpočtovým opatřením tedy není rozhodující, že finanční prostředky byly územnímu samosprávnému celku de facto přislíbeny, ale že byly územnímu samosprávnému celku skutečně poskytnuty. K tomu ještě uvádíme, že podle položek třídy 4 se zatřiďují výhradě přijaté transfery.
Pokud by nastala situace, kdy územní samosprávný celek obdrží dotaci před koncem kalendářního roku, může být rozpočtové opatření provedeno podle §16 odst. 4 věty druhé zákona o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů.
K výše uvedenému ještě odkazujeme na §18 zákona o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, který upravuje časové použití rozpočtu. Podle §18 odst. 1 až 3 zákona o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů se do
- plnění rozpočtu zahrnují jen takové příjmy, které byly skutečně přijaty, resp. takové finanční operace, které byly uskutečněny v kalendářním roce,
- plnění výdajů zařazuje jen takové čerpání prostředků, které se uskutečnilo v kalendářním roce,
přičemž pro zařazení příjmu nebo výdaje do plnění rozpočtu v kalendářním roce je rozhodující datum připsání anebo odepsání prostředků na bankovních účtech.
S ohledem na výše uvedené by se měl upravený rozpočet u třídy 4 shodovat se skutečností, tzn., že rozpočet by měl být v závěru roku upraven v rámci jednotlivých položek třídy 4. U tříd 1 až 3 „dorovnání“ rozpočtu se skutečností není potřebné (ale ani možné), vzhledem k tomu, že skutečné příjmy rozpočtu je možné zjistit až po skončení kalendářního roku.