Zprávy MF, částka 4/2017
Návrh rozpočtu a střednědobého výhledu rozpočtu příspěvkové organizace
čj.: MF - 70 98/2017/1203 - 2 - ref. Mgr. H. Peterová
Dotaz zní na nejpozdější termíny, do kterých má příspěvková organizace sestavit návrh rozpočtu a návrh střednědobého výhledu rozpočtu a kdy tyto dokumenty musí schválit zřizovatel. S ohledem na příspěvek zřizovatele, odvody investičních zdrojů, rozdělení dotace Ministerstva práce a sociálních služeb na financování sociálních služeb by byl nevhodnější termín pro schválení rozpočtu duben kalendářního roku, na který je rozpočet sestavován. Možnost schválení rozpočtu v průběhu kalendářního roku, na který je rozpočet sestavován, se vyvozuje i ze znění §5 odst. 3 zákona č. 23/2017 Sb., o rozpočtové odpovědnosti. Obdobně by mělo být postupováno i při schvalování střednědobého výhledu rozpočtu příspěvkové organizace. K tomu sdělujeme:
Podle §4 odst. 1 zákona č. 23/2017 Sb., o pravidlech rozpočtové odpovědnosti je rozpočtem veřejné instituce, v tomto případě příspěvkové organizace zřízené krajem, plán, jímž se řídí financování činnosti veřejné instituce. Rozpočet obsahuje plán příjmů a výdajů a financování vzniklého salda, nebo plán výnosů a nákladů. V §5 odst. 1 zákona o pravidlech rozpočtové odpovědnosti je stanoveno, že veřejná instituce, sestavuje návrh rozpočtu na rozpočtový rok, při tom zohledňuje veškeré hospodářské skutečnosti, včetně své ekonomické a finanční situace. Zákon o rozpočtové odpovědnosti nestanoví definici rozpočtového roku.
Speciálním zákonem k obecnému zákonu o pravidlech rozpočtové odpovědnosti je pro územní rozpočty zákon č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, ve znění pozdějších předpisů. Podle §28 odst. 1 a 2 zákona o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů příspěvková organizace sestavuje rozpočet, který schvaluje její zřizovatel. Rozpočet příspěvkové organizace je plán výnosů a nákladů na rozpočtový rok, jímž se řídí financování činnosti příspěvkové organizace. Rozpočtový rok je shodný s kalendářním rokem. Kalendářní rok začíná 1. lednem a končí 31. prosincem.
Zákon o pravidlech rozpočtové odpovědnosti, ani zákon o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, neobsahuje žádnou výjimku, která by umožňovala příspěvkové organizaci sestavení návrhu rozpočtu až v průběhu rozpočtového roku, na který je návrh rozpočtu sestavován. Žádný z těchto zákonů rovněž nestanoví, že pokud není rozpočet příspěvkové organizace schválen před 1. lednem rozpočtového roku, řídí se rozpočtové hospodaření příspěvkové organizace „pravidly rozpočtového provizoria“ nebo jiným dokumentem.
Z výše uvedeného jednoznačně vyplývá, že rozpočet příspěvkové organizace musí její zřizovatel schválit do 31. prosince kalendářního roku předcházejícího kalendářnímu roku, na který je tento rozpočet sestaven.
Z §5 odst. 3 zákona o rozpočtové odpovědnosti, podle kterého „s návrhem rozpočtu na rozpočtový rok veřejná instituce zveřejní informace o schváleném rozpočtu na rozpočtový rok předcházející roku, na který je předkládán návrh rozpočtu (dále jen "předcházející rok"), a o očekávaném, nebo skutečném plnění rozpočtu za předcházející rok“, nelze dovodit, že rozpočet příspěvkové organizace může být schválen až v rozpočtovém roce, na který je rozpočet sestaven. V uvedeném ustanovení je pouze stanovena povinnost zveřejnění informace o schváleném rozpočtu na předcházející rozpočtový rok (např. uvedení plánovaných výnosů a plánovaných nákladu, nebo odkaz na schválený rozpočet zveřejněný podle §28a odst. 4 rozpočtových pravidel územních rozpočtů) a plnění výnosů a nákladů, očekávané v době zveřejnění této informace.
Příspěvek na provoz, poskytnutý příspěvkové organizaci zřizovatelem, je jejím výnosem. To znamená, že zřizovatel příspěvkové organizace by měl mít před schválením svého rozpočtu na daný kalendářní rok, v němž schvaluje jako závazný ukazatel příspěvek na provoz příspěvkové organizace, k dispozici údaje o očekávaných výnosech a nákladech, aby mohl podle §28 odst. 7 rozpočtových pravidel územních rozpočtů stanovit příspěvkové organizaci příspěvek na provoz. Po schválení příspěvku na provoz v rozpočtu zřizovatele, příspěvková organizace sestaví návrh svého rozpočtu a předloží jej ke schválení zřizovateli [radě nebo (v obcích, kde se rada nevolí) starostovi]. Finanční prostředky poskytnuté krajským úřadem příspěvkové organizaci podle zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákona), ve znění pozdějších předpisů, i dotace poskytované na sociální služby podle zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, v platném znění, jsou výnosem příspěvkové organizace.
Střednědobý výhled rozpočtu veřejné instituce je, podle §4 odst. 3 zákona o rozpočtové odpovědnosti, plán příjmů a výdajů, nebo plán výnosů a nákladů, na každý z rozpočtových roků, na který je střednědobý výhled rozpočtu sestavován. Podle §28 odst. 1 a odst. 3 zákona o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů příspěvková organizace sestavuje střednědobý výhled rozpočtu, který schvaluje její zřizovatel. Střednědobý výhled rozpočtu příspěvkové organizace je plán výnosů a nákladů na nejméně 2 roky následující po roce, na který je sestavován rozpočet. Obsahuje předpokládané náklady a výnosy v jednotlivých letech. Žádný z těchto zákonů nestanoví, kdy má být střednědobý výhled rozpočtu sestavován a schvalován. Jedinou povinností stanovenou zákonem o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů je to, že příspěvková organizace musí mít schválený střednědobý výhled rozpočtu na minimálně 2 roky následující po roce, na který je sestavován rozpočet. S ohledem na skutečnost, že poprvé bude sestavován a schvalován rozpočet příspěvkové organizace na rok 2018, měl by být současně sestaven a schválen střednědobý výhled rozpočtu nejméně na léta 2019 - 2020.