Animace načítání

Stránka se připravuje...


Věstník MŽP ČR, částka 8/2017

Výzva č. 11/2017

k předkládání žádostí o poskytnutí podpory

v rámci Národního programu Životní prostředí

Ministerstvo životního prostředí (dále jen „MŽP“) vyhlašuje prostřednictvím Státního fondu životního prostředí ČR (dále jen „Fond“) Výzvu pro předkládání žádostí o poskytnutí podpory (dále jen „Výzva“) dle podmínek Národního programu Životní prostředí (dále jen „Program“).

Číslo Výzvy

11/2017

Prioritní oblast

6. Environmentální prevence

Podoblast

6.1 Environmentální vzdělávání, výchova a osvěta

Podporované aktivity

6.1. H - Osvětové projekty z oblasti čisté mobility

Cíle Výzvy

Cílem Výzvy je zvýšit povědomí obyvatel o problematice čisté mobility a rozvíjet jejich postoje potřebné pro environmentálně odpovědné jednání a chování v souladu s udržitelným rozvojem.

Oprávnění příjemci podpory

Vyšší územní samosprávné celky (kraje); statutární města.

Termíny Výzvy

Žádosti je možné podat v období od 12.9.2017 do 31.1.2018, nejpozději však do vyčerpání alokace.

Období realizace

Podpořené projekty budou realizovány nejpozději do 31.10.2019.

Výše podpory

Výše podpory na jeden projekt činí max. 80 % z celkových způsobilých výdajů.

Alokace

20 mil. Kč

1. Popis podporovaných aktivit

Předmětem podpory jsou v souladu s podporovanou aktivitou Programu 6. 1. H - Osvětové projekty z oblasti čisté mobility osvětové projekty a kampaně pro veřejnost. V rámci těchto projektů jsou podporovány

- projektová příprava - analýza a průzkum aktuálního stavu, případně aktualizace stávajících průzkumů a analýz (míra informovanosti obyvatel o problematice dopadů automobilové dopravy a možnostech řešení, ochota využívat ekologicky šetrné způsoby přepravy ve městě);

- příprava samotné osvětové činnosti;

- realizace osvětové činnosti a související propagace (tištěná média, rozhlas, interaktivní či obrazovkové tabule, bannery), PR, online, webové stránky, microsite, sociální sítě a komunikace na nich), tvorba a distribuce krátkého bulletinu. V rámci osvětové činnosti a propagace bude využito jednotné logo MŽP pro čistou mobilitu (Ekomob - čistá mobilita) s možnou kombinací s již zavedeným logotypem žadatele.

Vyhodnocení realizované informačně osvětové činnosti a jejích dopadů. Podporované aktivity nelze podpořit jednotlivě, musí být součástí komplexního projektu. V Případě, že žadatel má v době podání Žádostí o poskytnutí podpory (dále jen „Žádost“) analýzu a průzkum aktuálního stavu vyhotovenou, není nutné zahrnovat ji do žádosti.

2. Cíl Výzvy

Cílem Výzvy je zvýšit povědomí obyvatel o problematice čisté mobility a rozvíjet jejich postoje potřebné pro environmentálně odpovědné jednání a chování v souladu s udržitelným rozvojem.

Podporovány budou komplexní projekty, které rozšíří znalosti široké veřejnosti o problematice dopadů automobilové dopravy a možnostech řešení, které povedou ve svém důsledku ke zlepšení ovzduší a kvality života v dané lokalitě, potažmo v celé České republice.

Projekty se musí komplexně věnovat osvětě v problematice mobility v jedné z vymezených lokalit České republiky, přičemž budou akcentovat důležitost využívání všech dostupných forem ekologicky šetrné dopravy, tzn. veřejné dopravy, vozidel s alternativním pohonem (elektro, plug-in hybrid, klasické hybridy, vodík, CNG/LNG, LPG atd.), cyklistiky a pěšího způsobu mobility.

Projekty musí reflektovat specifika mobility dané oblasti, přičemž musí být adekvátně zvolena forma plánovaných aktivit a komunikace s veřejností. Podporovaný projekt musí splňovat především naplnění pozitivní změny vzorců chování obyvatel pomocí zvýšení povědomí o negativních dopadech dopravy na životní prostředí, zejména pokud jde o emise znečišťujících látek emise skleníkových plynů. Smyslem projektů je zvýšení povědomí o výhodách využívání alternativních pohonů v dopravě, veřejné hromadné dopravy, alternativních možností dopravy, včetně nemotorové dopravy, a přínosech navazujících opatření pro zlepšení ovzduší ve městech (např. silniční obchvaty měst, parkoviště P&R nebo nízkoemisní zóny).

Naplnění těchto cílů povede v budoucnu k vyššímu zastoupení ekologicky šetrných způsobů přepravy v dané lokalitě, které následně přispěje ke snížení negativních vlivů emisí z dopravy na životní prostředí a zdraví obyvatel. Realizované projekty současně přispějí ke splnění závazků ČR, které vyplývají z evropských a národních strategií.

Dílčí doporučená témata v rámci projektů:

  • pozitivní komunikace stávajících i připravovaných plánů udržitelné mobility a navazujících opatření ve městech;
  • propojení s dalšími aktivitami a programy (např. Evropský týden mobility, Místní agenda 21, apod.);
  • informování veřejnosti o pozitivním vlivu vozidel s alternativním pohonem na životní prostředí a zdraví obyvatel, o ekonomických přínosech/úsporách, o bezpečnosti vozidel s alternativním pohonem a o způsobu plnění, respektive dobíjení a formě platby na těchto stanicích;
  • zvýšení povědomí o problematice a zejména sankcích, které souvisí s demontáží filtrů pevných částic (dále jen „DPF“) jak pro samotné uživatele vozidla s demontovaným DPF, tak pro subjekt, který DPF demontoval;
  • pozitivní motivace obyvatel k využívání veřejné hromadné dopravy, nemotorového a pěšího způsobu mobility;
  • zvýšení povědomí o stanovištích Park&Ride a Kiss&Ride v dané oblasti;
  • zvýšení povědomí o možnostech eko-carsharingu, bikesharingu, e-bikesharingu a systému Bike&Ride v dané oblasti;
  • zvýšení informovanosti o eko-drivingu.

3. Oprávnění příjemci podpory

O finanční podporu z prostředků Fondu mohou žádat následující subjekty:

  • vyšší územní samosprávné celky (kraje);
  • statutární města.

4. Forma a výše podpory

Podpora je poskytována formou dotace z prostředků Fondu na základě Směrnice MŽP č. 4/2015, v souladu s Národním programem Životní prostředí, v souladu s touto Výzvou a dále za podmínek stanovených Rozhodnutím ministra životního prostředí o poskytnutí podpory (dále jen „Rozhodnutí“) a ve Smlouvě o poskytnutí podpory ze Státního fondu životního prostředí ČR (dále jen „Smlouva“).

Maximální výše podpory na jeden projekt činí 80 % z celkových způsobilých výdajů. Maximální výše podpory na jeden projekt činí:

  • v případě vyšších územních samosprávných celků 1,5 mil. Kč;
  • v případě statutárních měst:

    • nad 1 mil. obyvatel 2 mil. Kč;
    • nad 150 tis. obyvatel 1,5 mil. Kč;
    • ostatní statutární města 1 mil. Kč.

5. Termíny Výzvy

Termín pro předkládání Žádostí v rámci této Výzvy:

Zahájení příjmu Žádostí: 12.9.2017

Ukončení příjmu Žádostí: 31. ledna 2018 ve 14:00, nejpozději však do vyčerpání alokace

Žádosti doručené po tomto termínu nebo po vyčerpání alokace nebudou přijaty k dalšímu zpracování.

6. Alokace prostředků pro Výzvu

Pro Výzvu je alokováno celkem 20 mil. Kč.

7. Období realizace

Podpořené projekty budou realizovány nejpozději do 31.10.2019.

8. Způsobilé výdaje

Jedná se o ty výdaje projektu, které zakládají nárok na čerpání podpory, tj. mohou být financovány v rámci této Výzvy z rozpočtu Fondu. Výdaje musí být skutečně, účelně, efektivně, oprávněně a nezbytně vynaložené a musí být vzniklé a uhrazené v období realizace projektu (tj. po zahájení projektu a před dokončením projektu), nejdříve však po dni akceptace Žádosti o poskytnutí podpory, s výjimkou výdajů na projektovou přípravu, které mohou být uznány jako způsobilé, pokud vznikly a byly uhrazeny nejdříve po vyhlášení této Výzvy.

Daň z přidané hodnoty (DPH) může být způsobilým výdajem, pouze pokud příjemce plnění nemá nárok na odpočet daně na vstupu.

Způsobilé výdaje jsou:

  • Osobní náklady v rozsahu: hrubé mzdy (včetně odvodů soc. a zdrav. pojištění), dohody o provedení práce, dohody o pracovní činnosti, autorské honoráře, v případě prací prováděných vlastními kapacitami výdaje prokázané řádnými účetními doklady - zejména mzdové doklady (výkaz odpracovaných hodin, výplatní listiny, příp. výpisy z účetní evidence). Je žádoucí, aby konkrétní výše mzdy byla stanovena na úrovni, na níž je plat za srovnatelnou činnost vykonávanou v rozpočtové sféře, v níž je aplikován zákon č. 262/2006 Sb., zákoník práce a nařízení vlády č. 564/2006 Sb., o platových poměrech zaměstnanců ve veřejných službách a správě, ve znění pozdějších předpisů1.
  • Výdaje na cestovné související s projektem do výše max. 5 % z celkových způsobilých výdajů (služební automobil - dle platné vyhlášky Ministerstva práce a sociálních věcí ČR č. 385/2015 Sb., veřejné dopravní prostředky) pouze pro osoby podílející se na přípravě projektu, přičemž jízdné musí být prokázáno jízdenkami, cestovními příkazy a výpisem z knihy jízd. Amortizace vozidel není způsobilý výdaj2.
  • Výdaje na pořízení zařízení a vybavení včetně nákupu drobného hmotného majetku3 nezbytného pro realizaci předmětu podpory do výše max. 10 % z celkových způsobilých výdajů.
  • Výdaje na služby nezbytné pro realizaci předmětu podpory v rozsahu uvedeném níže:

    • výdaje na služby pro informovanost, propagaci a medializaci v rámci projektu, např.:

      • výdaje na tvorbu publikací, periodik, skript včetně výdajů na grafické zpracování, předtiskovou přípravu, tisk a distribuci;
      • výdaje na roll-upy, bannery;
      • výdaje na pronájem mediálního prostoru (např. web, rádio, periodika).4
  • Pronájem prostor pro konání vzdělávacích a osvětových aktivit; tyto výdaje mohou být způsobilé, pouze pokud se jedná o pronájem s přímým pronajímatelem, tj. přímo s majitelem resp. dlouhodobým nájemcem (nájem musí trvat maximálně po dobu realizace konkrétní aktivity daného projektu).
  • Výdaje za pronájem technického vybavení (audiovizuální technika, IT), tyto výdaje mohou být způsobilé, pouze pokud se jedná o pronájem s přímým pronajímatelem, tj. přímo s majitelem resp. dlouhodobým nájemcem.
  • Výdaje na ověření účinku realizovaného projektu.

9. Místo realizace projektu

Podpořené projekty budou realizovány na území České republiky. V případě, že žadatelem bude kraj, budou projekty realizovány na území kraje. V případě, že žadatelem bude statutární město, budou projekty realizovány na území daného statutárního města.

10. Způsob podání Žádostí

Žádosti budou přijímány průběžně prvním dnem zahájení příjmu Žádostí do ukončení příjmu Žádostí dle čl. 5 této Výzvy. Žádost bude zpracovaná v českém jazyce v předepsaném formátu a předpokládaný rozpočet bude uveden v Kč.

Žádosti je nutné doručit prostřednictvím doručovatelských služeb nebo osobně do podatelny Fondu v uzavřených obálkách s označením:

Název žadatele

Adresa žadatele

IČ žadatele

Žádost o poskytnutí podpory z NPŽP podoblast podpory 6. 1. H – Osvětové projekty z oblasti čisté mobility

Státní fond životního prostředí ČR

Odbor realizace Národních programů

Olbrachtova 2006/9

140 00 Praha 4

Žádosti mohou být předkládány také prostřednictvím datových zpráv (ID datové schránky: favab6q), přičemž datová zpráva musí být označena jako Žádost z NPŽP 6. 1. H - Výzva č. 11/2017 a musí být opatřena platným elektronickým podpisem statutárního zástupce, respektive osoby jej zastupující.

Příjem Žádostí končí 31.1.2018. 2017 ve 14:00 hod. Rozhoduje datum doručení na Fond, nikoliv datum předání poštovní přepravě. Později nebo jiným způsobem doručené žádosti nebudou přijaty do dalšího administrativního procesu.

Žádosti se předkládají v jednom vyhotovení ve formě originálu včetně příloh a zároveň elektronicky na nosiči CD. Elektronická verze Žádosti musí být zpracována v obvyklých formátech (Microsoft Word, Excel, PDF, případně Open Office).

11. Administrace Žádostí

Výzva je vyhlášena jako jednokolová soutěžní. Žádosti podléhají kontrole úplnosti a formální správnosti a kontrole přijatelnosti. Kontrolou přijatelnosti se rozumí posouzení věcné správnosti a vyhodnocení splnění podmínek Výzvy. Je-li Žádost formálně úplná a je posouzena jako přijatelná z hlediska splnění podmínek Výzvy, j e akceptována a předána samostatné oddělení politiky a strategií životního prostředí MŽP ke zpracování Odborného posudku ve smyslu §4 odst. 3 zákona ČNR č. 388/1991 Sb., resp. čl. 4 odst. 2 Směrnice MŽP č. 4/2015 a postoupena do procesu hodnocení dle hodnotících kritérií (viz čl. 13 této Výzvy). V případě potřeby může Fond požádat MŽP o součinnost při hodnocení Žádostí.

O akceptaci Žádosti je žadatel Fondem písemně informován.

Administrace Žádostí, které nebudou v souladu s podmínkami Programu a Výzvy, bude ukončena.

Žádosti, které splní podmínky Programu a Výzvy, získají dostatečný počet bodů v rámci hodnocení a budou kryty disponibilní alokací Výzvy, budou následně předloženy k projednání Radě Fondu a k vydání Rozhodnutí.

12. Sledované indikátory

Název indikátoru

Měrná jednotka

Plnění indikátorů

Počet informovaných obyvatel dané lokality o problematice dopadů automobilové dopravy a možnostech řešení - forma plošné kampaně

počet osob

závazné

Počet informovaných obyvatel dané lokality o problematice dopadů automobilové dopravy a možnostech řešení - forma kontaktní kampaně

počet osob

závazné

Počet kampaní, seminářů a jiných akcí s veřejností

ks

závazné

Plnění závazných indikátoru je pro žadatele, resp. příjemce podpory závazné, v případě nenaplnění tohoto indikátoru alespoň ze 75 %, dojde ke krácení podpory.

Tabulka krácení podpory

Naplnění indikátoru (%)

Krácení podpory (%)

≥ 75

Bez postihu

≥ 50

10

˂ 50

100

13. Kritéria pro výběr projektů

Žádosti budou po kontrole formální úplnosti a přijatelnosti hodnoceny na základě těchto výběrových kritérií:

HODNOTÍCÍ KRITÉRIA (maximální počet bodů 58)

Počet bodů

1. SCHOPNOST A PŘIPRAVENOST ŽADATELE PROJEKT REALIZOVAT

7

1.1

Zhodnocení organizační struktury projektu a zázemí žadatele

* Za každé úplně splněné kritérium obdrží projekt 2 body, za každé částečně splněné kritérium 1 bod.

0-4*

Hodnotí se, zda:

  • organizační struktura navržená v rámci konkrétního projektu zabezpečuje veškeré důležité oblasti jeho realizace a to dostatečnou kapacitou (PR a komunikace, finanční řízení, koordinace, odborná část apod.);
  • odpovědnosti jednotlivých členů týmu jsou jasně vymezeny (publicita, vyúčtování, výběrová řízení, příprava seminářů) a to včetně externistů, v jejichž případě je důvod a způsob zapojení jasně popsán ve smyslu odbornosti, know-how či náplně práce v projektu.

1.2

Žadatel dlouhodobě usiluje o vyváženost v dopravě

0-3

  • Dva body získá žadatel, který má závazně přijaté zásady pro zpracování dopravní strategie města / plánu udržitelné městské mobility (SUMP/SUMF), v případě kraje jiné materiály podobného charakteru (např. Smart Region). Jeden bod obdrží žadatel, pokud prokáže rozpracovanost relevantní strategie či koncepce.
  • Jeden bod získá žadatel, který popíše rozpracovanost projektu nad rámec stanovené doby realizace.

2. VÝZNAM A RELEVANCE PROJEKTU

18

2.1

Potenciální významnost projektu při naplňování cílů Výzvy a Programu

* Za každé úplně splněné kritérium obdrží projekt 2 body, za každé částečně splněné kritérium 1 bod.

0-4*

Kritérium hodnotí, zda projekt:

  • poskytuje obyvatelům komplexní informace o přínosech čisté mobility se zaměřením na ekologičnost, ekonomičnost a bezpečnost;
  • dostatečně akcentuje důležitost využívání všech dostupných forem ekologicky šetrné dopravy, tzn. veřejné dopravy, vozidel s alternativním pohonem (elektro, plug-in hybrid, klasický hybrid, vodík, CNG/LNG, LPG atd.), cyklistiky a pěšího způsobu mobility, ne pouze jeden způsob.

2.2

Způsobilost projektu naplňovat cíle příslušné strategie (místní/regionální/sektorové).5

* Za každé úplně splněné kritérium obdrží projekt 2 body, za každé částečně splněné kritérium 1 bod.

0-4*

Kritérium hodnotí, zda žadatel vychází z relevantních strategií a jejich obsahu ve vztahu k projektu:

  • projekt vychází ze sektorově nebo místně relevantních strategií;
  • vazba mezi projektem a příslušnou strategií/opatřením je popsána tak, že je jasný příspěvek projektu k naplňování této strategie.

2.3

Zdůvodnění projektu, jeho reálnost a soulad s požadavky na výstupy projektu.

* Za každé úplně splněné kritérium obdrží projekt 2 body, za každé částečně splněné kritérium 1 bod.

0-4*

Kritérium hodnotí zda:

  • je projekt přesvědčivě zdůvodněn - je dobře popsána výchozí situace a definován problém, který je relevantní z hlediska podporovaných oblastí a aktivit;
  • zacílení projektu odpovídá definovanému problému (projekt pomůže ke změně stávajícího stavu).

2.4

Vymezení cílových skupin, jejích potřeb a způsobilost projektu vhodným a účinným způsobem svým cílem potřeby definovaných skupin naplňovat.

* Za každé úplně splněné kritérium obdrží projekt 1 bod.

0-4*

Kritérium se zaměřuje na vztah definovaného cíle a potřeb cílové skupiny. Hodnotí především zda:

  • jsou vhodným způsobem zvoleny a popsány cílové skupiny, jejich společné problémy a potřeby;
  • jsou cílové skupiny kvantifikovány;
  • potřeby cílových skupin byly zjištěny/definovány relevantním způsobem (vyplývají ze statistik, apod.);
  • cíle projektu reagují na tyto potřeby.

2.5

Provázanost projektu se specifiky dané lokality.

* Za každé úplně splněné kritérium obdrží projekt 1 bod.

0-2*

Kritérium hodnotí, zda:

  • jsou podrobně a výstižně popsána specifika dané lokality a provázanost s navrženými opatřeními;
  • je zaměření na konkrétní typ alternativního pohonu/pohonů v rámci dané lokality dostatečně zdůvodněno.

3. KONCEPT A UCELENOST PROJEKTU, RIZIKA A VÝSTUPY

20

3.1

Vymezení jednotlivých aktivit projektu a jejich návaznost na harmonogram a rozpočet

* Za každé úplně splněné kritérium obdrží projekt 1 bod.

0-5*

Kritérium hodnotí, zda:

  • jsou aktivity projektu jasně členěny a logicky na sebe navazují;
  • aktivity prokazatelně přispívají k vytvoření některého z definovaných výstupů;
  • je vazba mezi aktivitami, výstupy a výsledky, ke kterým by daná činnost měla vést, jasně popsána;
  • je popsáno, jakým způsobem bude aktivita realizována - způsob realizace, časová posloupnost činností;
  • je jasná návaznost aktivit na položky rozpočtu a rámcový harmonogram projektu úměrný aktivitám projektu.

3.2

Relevantnost, reálnost, kvantifikovatelnost a objektivní měřitelnost zvolených projektových výstupů.

* Za každé úplně splněné kritérium obdrží projekt 2 body, za každé částečně splněné kritérium 1 bod.

0-8*

Kritérium hodnotí, zda:

  • jsou dostatečně popsány výstupy a očekáváné (realistické) výsledky;
  • jsou výstupy kvantifikovány reálně, měřitelně;
  • je srozumitelně popsán způsob, jak žadatel určil uvedené hodnoty;
  • hodnoty odpovídají rozpočtu projektu.

3.3

Řízení rizik v rámci projektu

* Za každé úplně splněné kritérium obdrží projekt 2 body, za každé částečně splněné kritérium 1 bod.

0-6*

Při hodnocení rizik projektu je třeba dbát na jasné vymezení potenciálních rizik projektu, ty totiž neznamenají větší rizikovost projektu, naopak znamenají větší šanci na jejich eliminaci. Hodnoceno bude zejména, zda:

  • jsou popsána rizika ve všech oblastech (finanční, řízení projektu, nastavení smluvních vztahů, atd.) a fázích, realizace projektu, kde je to relevantní;
  • jsou posouzena rizika z hlediska komunikace osvětových témat vůči cílovým skupinám;
  • jsou navržena opatření k minimalizaci rizika/pokud nelze rizika eliminovat, existuje jiný způsob realizace projektu.

4. ROZPOČET

16

4.1

Zhodnocení položek rozpočtu z pohledu jejich nezbytnosti

* Za každé úplně splněné kritérium obdrží projekt 2 body, za každé částečně splněné kritérium 1 bod.

0-8*

Kritérium se zaměřuje na správnost struktury rozpočtu, jeho přehlednost, a správné nastavení objemů položek zejména ve vazbě aktivity-rozpočet:

  • v rozpočtu jsou vyplněny všechny požadované listy;
  • jeho položky jsou srozumitelně formulované, dostatečně podrobné a zařazené do správných kapitol rozpočtu (hmotný x nehmotný majetek, služby);
  • položky rozpočtu vycházejí z realizovatelných aktivit - jsou identifikovatelné;
  • v rozpočtu jsou pouze položky, které jsou nezbytné pro úspěšnou realizaci projektu.

4.2

Přiměřenost výdajů

* Za každé úplně splněné kritérium obdrží projekt 2 body, za každé částečně splněné kritérium 1 bod.

0-8*

Posuzuje přiměřenost rozpočtu jako celku v poměru cena/výkon, hodnotí přiměřenost jednotkových cen uvedených položek:

  • jako celek je nastaven hospodárně s ohledem na deklarované výstupy;
  • jednotkové ceny jsou uvedeny v relevantním formátu;
  • ceny odpovídají cenám obvyklým/mzdy odpovídají obvyklým cenám práce nebo je přesvědčivě zdůvodněno (vzhledem k zabezpečení hospodárnosti, účelnosti a efektivnosti), proč jsou vyšší.

CELKEM

60

Proces hodnocení Žádostí v rámci této Výzvy je zajišťován dvěma hodnotiteli Fondu dle výše uvedených hodnotících kritérií. Žádosti, které získají alespoň 45 bodů, budou seřazeny dle výše bodového hodnocení, a to až do výše alokace. Žádosti, které 45 bodů nezískají, nebudou podpořeny. Pokud se výsledek obou hodnocení liší o více než 20 bodů, bude provedeno nové třetí, konečné (arbitrážní) hodnocení projektu, které provede třetí hodnotitel (hodnotitel Fondu). Žádosti budou seřazeny dle průměrné výše bodového hodnocení, respektive dle bodového hodnocení arbitra, od nejvyššího počtu po nejnižší.

14. Podmínky Výzvy

14.1 Podmínky pro poskytnutí podpory

14.1.1 V případě podání Žádosti krajem a současně statutárním městem, které leží v oblasti působnosti žádajícího kraje, je nutná deklaratorní spolupráce obou subjektů na realizaci projektu/projektů tak, aby nedocházelo k překryvům či duplicitnímu financování jedné akce.

14.1.2 Podpora je poskytována na základě Rozhodnutí a na základě řádně uzavřené Smlouvy.

14.1.3 Podklady ke Smlouvě dle čl. 14.3 písm. b) této Výzvy musí být doloženy do termínu uvedeného v Rozhodnutí (zpravidla ve lhůtě 12 měsíců od vydání Rozhodnutí).

14.1.4 Žadatel je povinen dodržet předepsaný způsob a termín podání Žádosti o poskytnutí podpory.

14.1.5 Žadatel je povinen dodržet limit finančních prostředků pro požadovanou podporu na jeden předkládaný projekt.

14.1.6 Žadatel může v rámci této Výzvy podat pouze jednu Žádost.

14.1.7 Žadatel je povinen při zadávacích řízeních pro výběr dodavatele služeb či dodávek postupovat podle příslušného zákona o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů. V zájmu zabezpečení řádné efektivity vynakládaných prostředků jsou Fondem stanoveny zvláštní požadavky na postup žadatele při výběru dodavatele, a to i nad rámec stanovený zákonem o veřejných zakázkách dle aktuálních pokynů pro zadávání veřejných zakázek, které jsou zveřejněny na www.sfzp.cz, sekce Národní program Životní prostředí - Dokumenty ke stažení - Pokyny pro zadávání veřejných zakázek. Specifické povinnosti relevantní pouze pro OPŽP 2014 - 2020 se na žadatele o podporu v rámci NPŽP nevztahují, např.: požadavky na označení výzvy k podání nabídky nebo oznámení výběrového řízení (popřípadě samostatné zadávací dokumentace) symbolem EU (vlajkou) spolu s odkazem na EU, odkazem na fond EU a odkazem na OPŽP, aj.

14.1.8 Výši a strukturu financování předmětu podpory může Fond posoudit v rámci podání Žádosti a vyhodnocení bonity žadatele i ve spolupráci s dalšími poskytovateli finančních prostředků.

14.1.9 Veškeré výdaje projektu musí být podle zákona vedeny v účetnictví či daňové evidenci příjemce podpory (zákon č. 563/1991 Sb., ve znění pozdějších předpisů). Příjemce podpory je povinen všechny transakce související s projektem odděleně identifikovat od ostatních účetních transakcí s projektem nesouvisejících a je povinen vést analytickou evidenci s vazbou ke konkrétnímu projektu. Oprávněný žadatel musí být registrován v České republice.

14.1.10 Žadatel, resp. příjemce podpory je povinen umožnit provádět kontrolu provedení opatření na místě realizace včetně kontroly souvisejících dokumentů osobám pověřeným Fondem případně jiným příslušným kontrolním orgánům, a to do uplynutí doby 2 let od uzavření Smlouvy.

14.1.11 Pokud poskytnutí podpory žadateli vylučuje nebo neumožňuje obecně závazný právní předpis, nelze podporu poskytnout.

14.1.12 Pokud příjemce podpory neplní smluvní podmínky, má Fond právo požadovat, aby ve lhůtě, kterou stanoví Fond, vrátil poskytnutou podporu či její část. Dle Smlouvy mají finanční prostředky poskytnuté Fondem charakter zálohy až do vyúčtování čerpaných prostředků provedeného fondem v rámci Závěrečného vyhodnocení akce (dále jen ZVA), které příjemci finanční prostředky definitivně přiznává.

14.1.13 V případě, že dojde v průběhu realizace opatření z prostředků Fondu do doby ZVA a definitivního přiznání podpory ke změně platnosti obecně platných předpisů nebo ke změně vlastnických vztahů, vyhrazuje si Fond právo přehodnotit přístup v jednotlivých případech, případně odstoupit od Smlouvy.

14.1.14 Na dotaci není právní nárok.

14.2 Čerpání podpory

14.2.1 Podpora je Fondem vyplacena bezhotovostním převodem finančních prostředků v Kč na bankovní účet příjemce podpory uvedený ve Smlouvě. 

Ministerstvo životního prostředí

14.2.2 Fond poskytuje podporu pouze na úhradu výdajů bezprostředně souvisejících s projektem. Výdaje musí být v souladu s pravidly této Výzvy a platné legislativy. Způsobilé výdaje jsou uvedeny v čl. 8.

14.2.3 Podporu nelze poskytnout na projekty, které byly dokončeny před podáním Žádosti.

14.2.4 Finanční podpora na realizaci opatření může dosáhnout maximálního limitu celkové podpory v procentuálním vyjádření ze základu pro výpočet podpory, tj. z celkových způsobilých výdajů s tím, že stanovené limity podpory může Fond snížit v návaznosti na vyhodnocení ekonomiky podporovaného opatření a bonitu žadatele. O potenciální změnu bude upravena i výše vlastních zdrojů. V tomto procentuálním vyjádření je podpora uvolňována Fondem na bankovní účet příjemce podpory dle náležitostí stanovených Smlouvou.

14.2.5 Finanční prostředky uvolňuje Fond na základě předložených Žádostí o uvolnění finančních prostředků (Příloha č. 6) včetně příloh uvedených v čl. 14. 3. bod c). Žádosti o uvolnění finančních prostředků žadatel předkládá Fondu v intervalu ne kratším 3 měsíců od zahájení realizace projektu.

14.2.6 Fond je oprávněn uvolňovat finanční prostředky pouze na způsobilé výdaje.

14.3 Dokumenty předkládané žadatelem, resp. příjemcem podpory

Žadatel, resp. příjemce podpory je povinen v jednotlivých fázích administrativního procesu předkládat dokumenty a podklady požadované Fondem, a to v originále nebo úředně ověřené kopii dokumentů, není-li stanoveno jinak:

a) K Žádosti:

  • Formulář Žádosti o poskytnutí podpory (Příloha č. 1);
  • Podrobný popis realizace projektu (Příloha č. 2);
  • Dokumenty prokazující zvolení příslušné osoby do funkce statutárního zástupce (výpis z usnesení zastupitelstva);
  • Doklad o spolupráci kraje a statutárního města, které leží v oblasti působnosti kraje, ve kterém bude obsažen závazek, že nedojde k překryvům či duplicitnímu financování projektů realizovaných v daném území (platí pouze v případě, kdy kraj i statutární město podají Žádost v rámci této Výzvy samostatně), nebo doklad o tom, že kraj/statutární město nebude Žádost v rámci této Výzvy podávat (platí v případě, že Žádost podává pouze kraj či pouze statutární město).

b) Ke Smlouvě:

  • Kopie dokladu o vedení účtu u ČNB;
  • Kopie dokumentace k zadávacímu řízení vč. uzavřených smluv; ve výjimečných a odůvodněných případech mohou být uzavřené smlouvy (objednávky apod.) doloženy v další fázi administrace, ale vždy před uvolněním finančních prostředků;
  • Aktuální prohlášení o plátcovství DPH, včetně aktuálního prohlášení k nároku či záměru uplatnit odpočet DPH na vstupu.

c) K Žádosti o uvolnění finančních prostředků:

  • Formulář Žádosti o uvolnění finančních prostředků (Příloha č. 3);
  • Formulář Přehled čerpání (Příloha č. 4) opatřený vlastnoručním podpisem příjemce podpory;
  • Kopie faktur a ostatních účetních dokladů;
  • Kopie bankovních výpisů prokazující uhrazení faktur a účetních dokladů.

d) K ZVA:

  • Formulář ZVA (Příloha č. 5);
  • Objektivní doložení počtu informovaných osob;
  • Ověření účinku realizovaného projektu;
  • A další dokumenty definované ve Smlouvě.

Fond je oprávněn si vyžádat další relevantní podklady a dokumenty, které se v průběhu projektového cyklu stanou nezbytnými pro jeho řádné vyhodnocení a dokončení.

14.4 Změny projektu

14.4.1 Příjemce podpory je povinen oznámit Fondu jakékoliv změny (identifikačních a kontaktních údajů, parametrů projektu, podmínek realizace projektu, skutečností a podmínek obsažených ve Smlouvě aj.), a to od předložení Žádosti do ZVA. Budou-li změny realizovány bez souhlasného stanoviska Fondu a dojde-li v důsledku změny k nesplnění podmínek Výzvy, nebude podpora poskytnuta, resp. příjemce může ztratit nárok na poskytnutou podporu, resp. její část.

14.4.2 Fond je povinen posoudit avizované změny a jejich soulad s podmínkami Programu a změnu dle posouzení buď odsouhlasí, nebo zamítne.

14.5 Publicita

14.5.1 Příjemce podpory zajistí prostřednictvím webu informování veřejnosti o tom, že projekt byl realizován za finanční spoluúčasti Fondu.

14.5.2 Příjemce podpory s dostatečným předstihem (minimálně 14 dní) sdělí kontaktní osobě SFŽP ČR stanovené pro tuto Výzvu termín(y) konání osvětových akcí pořádaných v rámci podpořeného projektu;

14.5.3 Příjemce podpory dodá kontaktní osobě SFŽP ČR v elektronické podobě tiskoviny, které byly v rámci projektu vytvořeny a použity pro osvětovou činnost.

14.5.4 Příjemce podpory umožní pořízení fotodokumentace Fondem pověřenou osobou za účelem prezentace projektů podpořených z Programu.

14.5.5 Volba relevantních prostředků a opatření pro zajištění publicity projektu podléhá rozhodnutí příjemce podpory, přičemž každý nástroj k naplnění povinné publicity musí být v souladu s Grafickým manuálem6 Národního programu Životní prostředí, zejména musí být označen povinným sdělením: „Tento projekt je financován Státním fondem životního prostředí České republiky na základě rozhodnutí ministra životního prostředía logem Fondu, MŽP a Ekomob, která jsou ke stažení na webové stránce https://www.sfzp.cz/sekce/169/loga-ke-stazeni/ a která budou viditelná a doplněná o odkaz na internetové stránky www.sfzp.cz a www.mzp.cz. Žadateli je umožněno kombinovat logo Ekomob s již zavedeným logotypem kraje/statutárního města.

14.5.6 Nástroje většího publicitního rozsahu musí obsahovat sdělení: „Ministerstvo životního prostředí a Statní fond životního prostředí České republiky neodpovídají za věcný a formální obsah informací, které příjemce podpory zveřejní v rámci realizace podporovaného projektu.“

14.5.7 V rámci této Výzvy je příjemce podpory povinen použít následující nástroj publicity:

média - příjemce podpory může zvolit tisk, rozhlas či televizi pro zveřejnění tiskové zprávy nebo článku v celostátních či regionálních médiích, případně uvede základní informace o realizaci projektu ve výroční zprávě, kterou zveřejní na svých webových stránkách;

tištěné materiály - jako např.: brožury, letáky a plakáty nebo školící a informační materiály vydané za účelem informování o projektu i pro cílovou skupinu a prezenční listiny.

15. Vymezení pojmů

DPF filtr - filtr pevných částic.

Park&Ride a Kiss&Ride - Forma kombinované přepravy s návazností individuální automobilové dopravy na veřejnou hromadnou dopravu (železnice, metro, tramvaje a autobusy), tzn. řidič zaparkuje a odjede městskou dopravou či jen na krátkou chvíli zastaví, aby vysadil spolujezdce.

Bike&Ride - Označuje spojení cyklistické a veřejné dopravy (železnice, metro, tramvaje a autobusy). Jízdní kolo je využito k dopravě na zastávku, zde je odstaveno a cestující dále pokračuje veřejnou dopravou.

Eko-carsharing - Systém sdílení automobilů s ekologicky přijatelným pohonem.

Bikesharing - Systém sdílení jízdních kol.

E-bikesharing - Systém sdílení elektrokol.

Eko-driving - ekologický způsob řízení automobilu, tzn. chytrý, kultivovaný, bezpečný a šetrný způsob jízdy, vstřícný nejen k přírodě a životnímu prostředí měst, ale i ke všem ostatním účastníkům silniční dopravy.

Místní agenda 21 - Představuje nástroj pro zavádění udržitelného rozvoje na místní a regionální úrovni.

16. Kontakty

Se svými dotazy mohou žadatelé kontaktovat pracovníky call centra, a to na bezplatném telefonním čísle 800 260 500 (pracovní dny od 7:30 do 16:00), případně prostřednictvím e-mailové adresy: dotazy@sfzp.cz.

Kontaktní osoby pro tuto Výzvu jsou:

Ing. Michal Slezák, ředitel Odboru realizace Národních programů,

tel.: + 420 267 994 469, email: michal.slezak@sfzp.cz

Ing. Magda Růžičková, vedoucí Oddělení II Odboru realizace Národních programů,

tel.: +420 267 994 118, e-mail: magda.ruzickova@sfzp.cz

Přílohy:

Příloha č. 1 Formulář Žádosti o poskytnutí podpory

Příloha č. 2 Podrobný popis projektu

Příloha č. 3 Žádost o uvolnění finančních prostředků a zpráva o realizaci projektu

Příloha č. 4 Přehled čerpání

Příloha č. 5 ZVA

v Praze dne: srpna 2017

Mgr. Richard Brabec

ministr

1 Osobní náklady v uvedeném rozsahu jsou způsobilým výdajem pouze v případě zaměstnanců a fyzických osob, jejichž osobní náklady nejsou v době podání žádosti či v průběhu realizace projektu hrazeny z veřejných rozpočtů na činnosti související s předmětem podpory.

2 Trasa realizované služební cesty musí vždy kopírovat nejméně nákladnou možnou trasu. Volba dopravního prostředku musí odpovídat charakteru služební cesty a nesmí být výrazněji nákladnější než alternativní způsoby přepravy. Při využití služeb dopravců (vlaková doprava, autobusová doprava atd.) jsou za způsobilé výdaje považovány pouze výdaje za standardní cestovní třídu.

3 Pro účely této Výzvy se drobným hmotným majetkem rozumí věc movitá s dobou použitelnosti delším než jeden rok a pořizovací cenou nepřevyšující 20 tisíc Kč. Za drobný hmotný majetek se nepovažují bez ohledu na pořizovací cenu pozemky, kulturní předměty a stavby.

4 ...

5 Není rozhodující množství strategií, ale přesvědčivost prokázání vazby a relevance strategie.

6 Grafický manuál Národního programu Životní prostředí je k dispozici na www.sfzp.cz sekce Národní program Životní prostředí - Dokumenty ke stažení - Obecné dokumenty.