Věstník MZd ČR, částka 9/2019
KVALIFIKAČNÍ STANDARD PŘÍPRAVY NA VÝKON ZDRAVOTNICKÉHO POVOLÁNÍ FARMACEUTICKÝ ASISTENT
Ministerstvo zdravotnictví ve spolupráci s Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy vydává v návaznosti na ustanovení §19 zákona č. 96/2004 Sb., o podmínkách získávání a uznávání způsobilosti k výkonu nelékařských zdravotnických povolání a k výkonu činností souvisejících s poskytováním zdravotní péče a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen zákon č. 96/2004 Sb.) a ustanovení §18 vyhlášky č. 39/2005 Sb., kterou se stanoví minimální požadavky na studijní programy k získání odborné způsobilosti k výkonu nelékařského zdravotnického povolání, ve znění pozdějších předpisů, kvalifikační standard přípravy na výkon zdravotnického povolání farmaceutický asistent
v nejméně tříletém studiu v oboru diplomovaný farmaceutický asistent na vyšší odborné škole,
v němž se specifikují podrobněji minimální požadavky na výše uvedený vzdělávací program. Cílem je, aby absolventi daného programu byli odpovídajícím způsobem připraveni k výkonu zdravotnického povolání farmaceutický asistent.
Ministerstvo zdravotnictví společně s Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy doporučuje vyšším odborným školám1) pro získání souhlasu Ministerstva zdravotnictví podle školského zákona2), se tímto metodickým doporučením při přípravě vzdělávacího programu řídit.
Název oboru vzdělávání:
- Diplomovaný farmaceutický asistent, vzdělávací program pro vyšší odborné školy zdravotnické
Standardní doba studia/vzdělávání: nejméně 3 roky, z toho praktické vyučování činí nejméně 700 hodin2). Za praktické vyučování se podle na ustanovení §18 odst. 3 písm. b) vyhlášky č. 39/2005 Sb. pro účely i tohoto kvalifikačního standardu se považuje nejenom ta část výuky, která probíhá ve zdravotnickém zařízení, ale i výuka na pracovištích škol nebo školských zařízeních určených pro praktické vyučování, pokud odpovídá náplni příslušného oboru.
Forma vzdělávání3):
- ve vzdělávacím programu pro vyšší odborné školy zdravotnické: denní, kombinovaná
I. Cíle vzdělávacího programu
1. Cíle týkající se vzdělání a získání profesní kvalifikace.
2. Cíle směřující k získání znalosti právních předpisů v oblasti poskytování zdravotních služeb a zdravotní péče v České republice a se zaměřením např. na právo pacienta zvolit si poskytovatele zdravotních služeb oprávněného k poskytování zdravotních služeb, které odpovídají jeho zdravotním potřebám, pokud právní předpisy nestanoví jinak.
3. Cíle vedoucí k získání profesní kvalifikace zdravotnického pracovníka opravňující k výkonu zdravotnického povolání4).
4. Cíle vedoucí k dosažení vzdělání ve zdravotnickém oboru jako základní předpoklad k celoživotnímu profesnímu vzdělávání.
II. Cíle vzdělávání
1. Cíle týkající se přímého vztahu k pacientovi/klientovi
1.1 Absolvent/ka je schopen/schopna samostatně vykonávat činnosti spojené s přípravou, výdejem, kontrolou a uchováváním léčivých přípravků a zdravotnických prostředků.
1.2 Absolvent/ka je veden/vedena k odpovědnosti za kvalitu své práce, k empatii, altruismu ve prospěch pacientů/klientů, k dodržování bezpečných pracovních postupů, k ekologickému a ekonomickému chování.
1.3 Absolvent/ka je připraven/připravena aktivně se podílet na ochraně veřejného zdraví a vést jednotlivce, rodiny i skupiny k péči o zdraví a ke zdravému životnímu stylu.
2. Cíle týkající se rozvoje profese farmaceutického asistenta
2.1 Absolvent/ka je schopen/schopna na základě svých vědomostí, osvojení vědomostí a profesních dovedností provádět plánování, poskytování a vyhodnocování zajišťování zdravotní péče a vytvářet žádoucí profesní postoje, návyky a další osobnostní kvality zdravotnického pracovníka.
3. Cíle týkající se principů péče o zdraví
3.1 Absolvent/ka se orientuje v právním řádu ČR, který upravuje poskytování zdravotních služeb a kompetence státní správy v oblasti poskytování zdravotních služeb.
3.2 Absolvent/ka chápe úlohu WHO ve světě a v Evropě. Respektuje právní předpisy a doporučení Evropské unie (EU) týkající se zdravotní a sociální politiky v členských zemích.
III. Profil absolventa/tky a vzdělávacího programu
1. Autonomní kompetence farmaceutických asistentů
1.1. Výdej léčivých přípravků, jejichž výdej není vázán na lékařský předpis, a zdravotnických prostředků a podávávání informací o jejich správném užívání a uchovávání, vydávání léčivých přípravků na žádanku zdravotnického zařízení a zařízení veterinární péče.
1.2. Příprava zkoumadel a diagnostických zdravotnických prostředků in vitro.
1.3. Objednávání léčiv, pomocných látek, zdravotnických prostředků a dalších výrobků souvisejících s péčí o zdraví, zabezpečování jejich řádné přejímky, uchovávání a doplňování.
1.4. Provádění kontroly léčiv a pomocných látek.
1.5. Příprava léčivých přípravků včetně přípravy a kontroly cytostatik a dalších činností souvisejících s jejich přípravou a zajišťování aseptické přípravy léčivých přípravků, přijímání, kontrola a ukládání léčivých přípravků, manipulace s nimi a zajišťování jejich dostatečné zásoby.
2. Kooperativní kompetence farmaceutických asistentů
2.1 Podílí se na přípravě a kontrole radiofarmak, včetně dalších činností souvisejících s jejich přípravou, zejména příjmu a instalaci generátorů, likvidaci zbytků a dekontaminaci pracoviště.
2.2 Respektuje role jednotlivých profesionálů při koordinaci a plnění odborných úkolů v multidisciplinárním týmu, zachovává a posiluje vzájemný partnerský vztah a podílí se na všech společných opatřeních v zájmu potřeb pacientů.
2.3 Zná a dodržuje hranice své odborné způsobilosti, a pokud je to nutné, žádá o spolupráci příslušné kompetentní odborníky.
3. Kompetence farmaceutických asistentů ve výzkumu a vývoji
3.1 Kriticky reviduje svou každodenní praxi a při výkonu svých činností využívá výsledky výzkumu v oblasti farmacie a praxe založené na důkazech.
3.2 Získává nové vědomosti tím, že se podílí na výzkumné práci v oblasti farmacie a prezentuje její výsledky, přičemž využívá všech dostupných informačních zdrojů.
3.3 Podílí se systematicky a nepřetržitě na programech zajišťování kvality poskytované zdravotní péče.
3.4 Usiluje o svůj odborný růst v rámci celoživotního vzdělávání.
4. Kompetence farmaceutických asistentů v oblasti managementu
4.1 Orientuje se v moderní teorii, trendech a postupech v poskytování zdravotní péče a umí posoudit jejich realizaci v praxi.
4.2 Dovede posoudit a analyzovat rizika pro zdraví spadající do oblasti farmacie a plánovat, provést a kontrolovat nezbytná opatření k zamezení působení těchto rizik.
4.3 Pracuje ve skupinách, kontroluje pracovní tým a kooperuje s jinými odborníky.
4.4 Při výkonu odborných činností v rámci klinické výživy sleduje jejich efektivitu a náklady.
Všechny tyto kompetence plní v souladu s platnými právními předpisy, etickými principy a profesními standardy, které platí pro farmaceutické asistenty.
IV. Podmínky odborného vzdělávání
1. Vstupní podmínky
Podmínky pro přijetí do vzdělávacího programu, které je uchazeč/ka povinen/a splnit:
1.1 Ke studiu může být přijat/a uchazeč/ka, který/á úspěšně ukončil/a střední vzdělání s maturitní zkouškou opravňující ke vstupu na vyšší odbornou školu2) a splnil/a podmínky přijímacího řízení vyšší odborné školy2).
1.2 Jeho/její zdravotní stav splňuje zdravotní kritéria stanovená pro studium, které je v souladu s platnými právními předpisy5).
1.3 Cizinci mohou studovat ve vzdělávacím programu po splnění požadavků, které na ně kladou právní předpisy České republiky a mezinárodní smlouvy.
2. Průběžné podmínky
Povinnosti, které musí student/ka splnit v průběhu vzdělání, stanovují: - vzdělávací program, učební plán a školní řád vyšší odborné školy2).
3. Výstupní podmínky, ukončování vzdělávání6)
Způsob a podmínky kontroly vzdělávání a ukončení vzdělávání vymezují:
- vzdělávací program, učební plán a školní řád vyšší odborné školy2).
Vyšší odborné vzdělávání se ukončuje absolutoriem, které se skládá z:
- obhajoby absolventské práce
- zkoušky z cizího jazyka
- zkoušky z odborných předmětů:
- Farmakologie
- Příprava léčiv
- volitelná zkouška:
- Lékárenství
- Farmakognózie
a profesní standardy, které platí pro farmaceutické asistenty.
Povinné základní předměty - kategorie A
Znalosti v základních přírodovědných a lékařských oborech
Doporučený název předmětu: |
Minimální počet hodin |
Odborná latinská terminologie |
56 |
Anatomie a fyziologie |
84 |
Patologie |
48 |
Chemie a biochemie |
100 |
Mikrobiologie a hygiena |
56 |
Farmaceutická botanika |
84 |
Analýza léčiv |
189 |
Základy radiační ochrany |
16 |
Povinné oborové předměty - kategorie A
Znalosti z farmaceutických a klinických oborů
Doporučený název předmětu: |
Minimální počet hodin |
Chemie léčiv |
102 |
Farmakologie |
217 |
Příprava a kontrola léčivých přípravků |
314 |
Farmakognózie |
205 |
Lékárenství |
130 |
Zdravotnické prostředky |
69 |
Výdejní činnost |
69 |
Povinné základní předměty - kategorie A
Znalosti ze sociálních a dalších souvisejících oborů
Doporučený název předmětu: |
Minimální počet hodin |
Psychologie a komunikace |
56 |
Informatika |
56 |
Statistika a metodologie vědeckého výzkumu |
23 |
Etika zdravotnického povolání v oboru |
23 |
Organizace a řízení zdravotních služeb, Základy řízení kvality poskytovaných zdravotních služeb |
20 |
Základy veřejného zdraví |
28 |
První pomoc |
28 |
Základy zdravotnické legislativy a práva |
24 |
Odborná praxe
Doporučená pracoviště pro odbornou praxi: |
Minimální počet hodin |
Lékárna při poskytování lůžkové péče |
160 |
Lékárna, která vydává léčivé přípravky poskytovatelům ambulantní péče a pacientům |
320 |
Povinně volitelné předměty - kategorie B
Povinně volitelné předměty vhodně rozšiřují soubor povinných předmětů, rozšiřují znalosti a dovednosti studentů v oboru, mohou být rovněž vybrány tak, aby umožnily zaměření školy na vybraný klinický obor.
Lze je stanovit podle nabídky vyšších odborných škol - hodinovou dotaci se doporučuje přednostně využít pro farmaceutické disciplíny.
Volitelné předměty - kategorie C
Volitelné předměty vhodně doplňují nabídku povinných a povinně volitelných předmětů, doplňují znalosti a dovednosti studentů v oboru.
Lze je stanovit podle nabídky vyšších odborných škol - hodinovou dotaci se doporučuje přednostně využít pro farmaceutické disciplíny.
Odborná praxe:
1. ročník |
2. ročník |
3. ročník |
Celkem |
160 hodin |
160 hodin |
280 hodin |
600 hodin |
Délka jedné hodiny odborné praxe v podmínkách poskytovatele zdravotních služeb je 60 min.
Předměty národního standardu oboru farmaceutický asistent jsou v souladu s požadavky vyhlášky č. 39/2005 Sb., ve znění pozdějších předpisů.
Doporučuje se, aby předměty byly sestaveny do tematicky uspořádaných celků (modulů). Jeden předmět může být součástí více modulů při dodržení základních metodologických principů výuky.
Povinné základní předměty - kategorie A
Znalosti v základních přírodovědných a lékařských oborech
Všechny níže uvedené anotace předmětů jsou závazné pro vytvoření učebního plánu. Cíle, obsahová zaměření a seznam literatury zpracuje a předkládá samostatně vyšší odborná škola1) v rámci akreditačního řízení.
Název studijního předmětu:
ODBORNÁ LATINSKÁ TERMINOLOGIE
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoretický. Seznamuje studenty s latinskou gramatikou a terminologií. Studenti získají základy latinského jazyka potřebné pro studium odborných předmětů a pro budoucí povolání. Základní znalost latinské terminologie výrazně napomáhá pochopení odborného zdravotnického jazykového projevu.
Název studijního předmětu:
ANATOMIE A FYZIOLOGIE
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoretický a obsahuje základní poznatky z anatomie a fyziologie člověka. Seznamuje studenty se stavbou lidského těla a jeho jednotlivými funkcemi, které jsou řízeny imunitním, endokrinním a nervovým systémem.
Název studijního předmětu:
PATOLOGIE
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoretický. Zprostředkuje studentům obecné poznatky o patologických procesech probíhajících v jednotlivých tkáních, orgánech, orgánových systémech a organizmu. Zahrnuje oblast patologické anatomie a patologické fyziologie. Student/ka získá základní znalosti o chorobných stavech a naučí se chápat nemoc ve vztahu k lidskému organizmu.
Název studijního předmětu:
CHEMIE A BIOCHEMIE
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoretický. Objasňuje základní informace o struktuře farmaceuticky významných sloučenin, reakcí, kterými tyto látky vznikají, a vysvětlují mechanismus jejich účinku v organizmu.
Název studijního předmětu:
MIKROBIOLOGIE A HYGIENA
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoretický celek, který studentům poskytne základní strukturu poznatků z mikrobiologie, imunologie, epidemiologie a hygieny. Seznamuje studenty s problematikou nákaz vzniklých v souvislosti s pobytem ve zdravotnickém zařízení (nozokomiální nákazy).
Název studijního předmětu:
FARMACEUTICKÁ BOTANIKA
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek, který studentům poskytne základní poznatky anatomie, morfologie, účinných látek v jednotlivých rostlinách. Studentům poskytne informace, jak zhotovovat preparáty z nativního materiálu i drog, objasňuje používání moderní mikroskopické techniky. Předmět popisuje práci s moderní přístrojovou technikou.
Název studijního předmětu:
ANALÝZA LÉČIV
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako praktický celek, který studentům poskytne orientaci v platném Českém lékopisu, prostřednictvím výuky si studenti osvojí základy kvalitativního rozboru léčiv, dodržování přesných postupů analytických rozborů a zpracování analýzy do protokolu a jejich správné vyhodnocení.
Název studijního předmětu:
ZÁKLADY RADIAČNÍ OCHRANY
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoretický celek, který studentům vysvětlí biologické účinky záření na lidský organismus, vyjmenuju zásady bezpečnosti ochrany a zdraví při práci, objasní fyzikální principy metod a bezpečnostní opatření vymezující zvláštnosti pro práci s radioaktivními nuklidy.
Povinné oborové předměty - kategorie A
Znalosti v farmaceutických a klinických oborů
Název studijního předmětu:
CHEMIE LÉČIV
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoretický. Předmět zprostředkuje poznatky o struktuře a vlastnostech léčivých a pomocných látek. Předmět propojuje vědomosti s poznatky farmakologie, sledování účinků léčiv v závislosti na chemické struktuře.
Název studijního předmětu:
FARMAKOLOGIE
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoretický. Seznamuje s obecnými zákonitostmi, které podmiňují účinek léčiva, poskytuje poznatky o působení léčiv v jednotlivých farmakodynamických skupinách.
Název studijního předmětu:
PŘÍPRAVA A KONTROLA LÉČIVÝCH PŘÍPRAVKŮ
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek, který objasňuje studentům zásady a poznatky z přípravy léčiv. Studenti získají základní praktické dovednosti z oblasti technologie přípravy, adjustace, uchovávání a vydávání léčivých přípravků a jejich kontroly.
Název studijního předmětu:
FARMAKOGNÓZIE
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek. Předmět zprostředkovává vědomosti a dovednosti z obecné farmakognózie o přírodních léčivech, technologických postupech zpracování léčivých rostlin, zkoušení a skladování drog. Dále seznamuje studenty s makroskopickým a mikroskopickým hodnocení drog.
Název studijního předmětu:
LÉKÁRENSTVÍ
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoretický a slouží k získání klíčových kompetencí pro práci v oboru. Předmět seznamuje se základními pojmy, s vývojem lékopisu a orientací v platném lékopisu. Vysvětlí význam, specifika a práci s lékařským předpisem. Nedílnou součástí je seznámení se s hlavními zásadami přípravy, adjustace, skladování a kontroly léčiv v lékárně včetně získání znalostí farmaceutických propočtů. Předmět seznámí s významem farmakovigilace v zařízeních lékárenské péče. Cílem předmětu je naučit studenty aplikovat teoretické a praktické poznatky jiných farmaceutických disciplín v lékárenské praxi.
Název studijního předmětu:
ZDRAVOTNICKÉ PROSTŘEDKY
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoretický, který seznamuje studenty s různými druhy zdravotnických prostředků, technologií výroby, způsoby použití, sterilizací a distribucí.
Název studijního předmětu:
VÝDEJNÍ ČINNOST
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoretický a je zaměřen na léčivé přípravky, jejichž výdej není vázán na lékařský předpis. Mezipředmětově navazuje především na znalosti studentů z farmakologie, farmakognózie a přípravy léčiv. Seznamuje studenty s příslušnými administrativnímu činnostmi v oboru.
Povinné základní předměty - kategorie A
Znalosti ze sociálních a dalších souvisejících oborů
Název studijního předmětu:
PSYCHOLOGIE A KOMUNIKACE
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Seznamuje studenty se základní psychologickou terminologií, s psychickými procesy a jejich charakteristikou, s psychologickými teoriemi osobnosti, s poznatky o citovém prožívání, kognitivních procesech a chování člověka. Podává základní informace o ontogenezi vývoje psychiky a vývoji psychosociálních potřeb jedince od narození až do smrti. Úkolem předmětu je poskytnout studentům požadovaný obsah teoretických znalostí, ale i komunikačních dovedností, které jim umožní profesionální chování v nejrůznějších situacích.
Název studijního předmětu:
INFORMATIKA
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako praktický a poskytuje úvod do používání různých softwarových souborů, klinických informačních systémů, systému elektronických receptů, zpracování textu, prezentace dat, statistické analýzy a vyhledávání odborných zdrojů v elektronických vědeckých databázích.
Název studijního předmětu:
STATISTIKA A METODOLOGIE VĚDECKÉHO VÝZKUMU
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako praktický. Seznamuje studenty se základy výzkumné práce, způsoby práce s literaturou, zpracováváním empirických dat, diskuzí k dané problematice a stanovení závěrů práce v souladu s potřebami zdravotnické praxe.
Název studijního předmětu:
ETIKA ZDRAVOTNICKÉHO POVOLÁNÍ V OBORU
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoretický. Podává východiska řešení problémů obecné i zdravotnické etiky. Představuje otázky priority čtyř přístupů ontologického, retického, teologického i antropologického. Předmět seznamuje se základními kategoriemi etiky a diskutuje speciální problémy zdravotnické etiky.
Název studijního předmětu:
ORGANIZACE A ŘÍZENÍ ZDRAVOTNÍCH SLUŽEB
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Seznamuje studenty se základy moderního managementu v oblasti materiálních a personálních zdrojů, se základy řízení kvality poskytovaných zdravotních služeb a v zajištění bezpečí pacientů, poskytuje informace o zdravotnicko-ekonomické problematice. Student získá znalosti o kvalitě a jejích indikátorech, typech a etiologii rizik pochybení při poskytování zdravotní péče s ohledem na roli lidského faktoru, pochybení ve vztahu s etikou, prevencí.
Název studijního předmětu:
ZÁKLADY PODPORY A OCHRANY VEŘEJNÉHO ZDRAVÍ
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoretický celek, který seznamuje studenty se současným přístupem k péči o zdraví lidu, se zdravotní politikou u nás ve srovnání s jinými vyspělými státy, s organizací a řízením zdravotnictví. Studenti získají přehled o organizování preventivní péče v ČR, o preventivních programech péče o zdraví, o prevenci nákaz vzniklých v souvislosti s pobytem ve zdravotnickém zařízení (nozokomiálních nákaz).
Název studijního předmětu:
PRVNÍ POMOC
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Student/ka si osvojí základní znalosti první pomoci při různých zdraví ohrožujících a poškozujících stavech. Součástí předmětu jsou i poznatky z medicíny katastrof, neodkladné péče a krizového řízení (aktivace složek Integrovaného záchranného systému).
Název studijního předmětu:
ZÁKLADY ZDRAVOTNICKÉ LEGISLATIVY A PRÁVA
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Poskytuje studentům základní informace o právním systému v České republice, základech práva občanského, pracovního, rodinného, trestního, apod. Dále seznamuje s platnými právními předpisy, které upravují poskytování zdravotních a sociálních služeb, právní odpovědnost při výkonu povolání, práva a povinnosti zdravotnických pracovníků, pacientů a orgánů státní správy. Využívá příkladů z praxe a judikátů.
ODBORNÁ PRAXE
Anotace předmětu:
Odborná praxe je koncipována jako praktický předmět, probíhá podle plánu praktické výuky na vyšší odborné škole2) formou blokové výuky (přičemž jeden blok trvá vždy nejméně 1 týden). Umožňuje studentům aplikovat v podmínkách poskytovatele zdravotních služeb teoretické vědomosti a praktické dovednosti, které získali studiem teoreticko-praktických disciplín v odborných učebnách školy. Poskytuje prostor pro zdokonalování zručnosti, dovedností a návyků, učí studenty samostatnosti, odpovědnosti a práci v týmu. Uskutečňuje se individuální formou v souladu s platnou právní úpravou a podle plánu praxe v podmínkách poskytovatele praxe podvedením farmaceuta nebo farmaceutického asistenta. Výkony prováděné v rámci odborné praxe jsou zaznamenány do Logbooku/Deníku praxe, který obsahuje souhrnné informace o přípravě a průběhu praktické výuky a sleduje jednotlivé kompetence, kterých má student/ka dosáhnout v rámci studijního plánu.
Pracoviště poskytovatele lékárenské péče pro výuku odborné praxe musí splňovat požadavky stanovené příslušnými právními předpisy, subjekt zajišťující výuku s poskytovatelem praxe mají praktickou výuku smluvně zajištěnou.
Týdnům praktické výuky předchází odpovídající výuka teoretických předmětů.
OBLASTI ODBORNÉ PRAXE:
1. ročník: Praxe vychází z teoretických poznatků získaných během výuky a její minimální náplní je příprava jednoduchých lékových forem - roztoků, sirupů, jednoduchých mastí. Přeplňování, rozvažování, filtrace, adjustace, konečná úprava hromadně vyráběných léčivých přípravků v suché formě. Příjem zboží, uskladňování, kontrola šarží a exspirací, účast na vstupní kontrole včetně vedení protokolu. Student/ka se seznámí s veškerou dostupnou počítačovou technikou na pracovišti (administrativní práce, komplexní zásobování, hospodaření lékárny).
2. ročník: Praxe je orientována na oblast přípravy jednoduchých lékových forem - roztoků, sirupů, mastí, prášků, čípků, čajových směsí, suspenzí, gelů a past. Přeplňování, rozvažování, filtrace, adjustace, konečná úprava hromadně vyráběných léčivých přípravků v suché formě. Příjem zboží, uskladňování, kontrola šarží a exspirací, účast na vstupní kontrole včetně vedení protokolu. Student/ka se seznámí s veškerou dostupnou počítačovou technikou na pracovišti (administrativní práce, komplexní zásobování, hospodaření lékárny).
3. ročník: Náplní odborné praxe je expedice léčivých přípravků, jejichž výdej není vázán na lékařský předpis. Příprava lékových forem- roztoků, sirupů, mastí, prášků, čípků, čajových směsí, suspenzí, gelů a past. Příprava a kontrola cytostatik včetně činností souvisejících s jejich přípravou. Přeplňování, rozvažování, filtrace, adjustace, konečná úprava hromadně vyráběných léčivých přípravků v suché formě. Příjem zboží, uskladňování, kontrola šarží a exspirací, účast na vstupní kontrole včetně vedení protokolu.
Příloha č. 1
Převodní tabulka pro farmaceutické asistenty
Předměty národního vzdělávacího standardu oboru farmaceutický asistent a požadavky vyhlášky č. 39/2005 Sb.
Požadavky vyhlášky č. 39/2005 Sb. |
Obsah kvalifikačního standardu |
§3 odst. 2 |
|
Etika zdravotnického povolání v oboru |
Etika ve zdravotnictví, Psychologie a komunikace, Lékárenství, Informační a komunikační technologie |
Administrativní činnosti ve zdravotnictví (vedení dokumentace týkající se oboru včetně elektronické podoby této dokumentace) |
Lékárenství, Zdravotnické prostředky, Odborná praxe, Informační a komunikační technologie |
Organizace a řízení zdravotních služeb |
Organizace a řízení zdravotních služeb |
Základy podpory a ochrany veřejného zdraví včetně prevence nozokomiálních nákaz |
Mikrobiologie a hygiena, Základy veřejného zdravotnictví |
První pomoc a zajišťování zdravotní péče při mimořádných událostech a krizových situacích |
První pomoc |
Právní souvislosti poskytování zdravotní péče v oboru |
Základy zdravotnické legislativy a práva, Etika ve zdravotnictví, Lékárenství |
Základy řízení kvality poskytovaných zdravotních služeb a zajištění bezpečí pacientů |
Základy řízení kvality poskytovaných zdravotních služeb |
Komunikace s pacientem a osobami jemu blízkými |
Psychologie a komunikace |
§18 odst. 2 |
|
Nejméně 3 roky studia |
Prezenční + kombinované studium - 3 roky obě formy studia |
Nejméně 700 hodin praktického vyučování |
Prezenční + kombinované studium - 700 hodin |
§18 odst. 3 písm. a) bod 1 |
|
Odborná latinská terminologie |
Odborná latinská terminologie |
Anatomie a fyziologie |
Anatomie a fyziologie |
Patologie |
Patologie |
Chemie a biochemie |
Chemie a biochemie, Chemie léčiv |
Mikrobiologie a hygiena |
Mikrobiologie a hygiena |
Farmaceutická botanika |
Farmaceutická botanika, Farmakognózie |
Analýza léčiv |
Analýza léčiv, Chemie léčiv |
Základy radiační ochrany |
Základy radiologie a radiofarmacie, Příprava léčiv |
§18 odst. 3 písm. a) bod 2 |
|
Chemie léčiv" |
Chemie léčiv |
Farmakologie |
Farmakologie, Výdejní činnost |
Příprava a kontrola léčivých přípravků |
Příprava a kontrola léčiv |
Farmakognózie |
Farmakognózie |
Lékárenství |
Analýza léčiv, Lékárenství |
Zdravotnické prostředky §18 odst. 3 písm. a) bod 3 |
Zdravotnické prostředky |
Základy psychologie a komunikace |
Psychologie a komunikace |
Základy informatiky |
Informační a komunikační technologie |
Základy statistiky |
Seminář k absolventské práci, Lékárenství |
Základy metodologie vědeckého výzkumu |
|
§18 odst. 3 písm. b) |
Seminář k absolventské práci |
Praktické vyučování poskytující dovednosti a znalosti v přípravě a kontrole léčivých přípravků připravovaných na lékařský předpis i do zásoby, ve výdeji léčivých přípravků, jejichž výdej není vázán na lékařský předpis, ve výdeji a prodeji zdravotnických prostředků. |
Laboratorní technika, Farmaceutická botanika, Příprava léčiv, Analýza léčiv, Lékárenství, Farmakognózie, Odborná praxe |
Praktické vyučování probíhá zejména v lékárnách, školních laboratořích a v dalších zdravotnických zařízeních provádějících přípravu léčiv pod dohledem farmaceuta, farmaceutického asistenta, popřípadě specialisty v přípravě radiofarmak. |
Odborná praxe, Příprava léčiv |
Příloha č. 2
Doporučená struktura Záznamníku výkonů farmaceutických asistentů - LOGBOOK
MINIMÁLNÍ RÁMEC
Záznam výkonů a jiných odborných aktivit farmaceutického asistenta
Záznamník výkonů a jiných odborných aktivit farmaceutického asistenta je dokladem studenta/tky o absolvovaných výkonech a činnostech během praktické výuky, které budou součástí kompetencí farmaceutického asistenta. Plní účel kontroly i zpětné vazby o absolvovaných výkonech a aktivitách studentovi/ce a školiteli.
Titulní strana: Název vzdělávací instituce
Obsah:
1. Údaje o studentovi/studentce: jméno a příjmení (popř. titul), identifikační číslo studenta/tky, typ, forma, období studia (akademické roky)
2. Příprava studenta/tky na praktickou výuku
3. Osobní cíle studenta/tky
4. Kritéria hodnocení studenta/tky
5. Kompetence mentorů/školitelů (farmaceut, farmaceutický asistent)
6. Kompetence studentů/studentek
7. Práva a povinnosti studentů/studentek
8. Přehled pracovišť
9. Obecné cíle praktické výuky
10. Specifické cíle praktické výuky pro jednotlivá pracoviště
11. Seznam praktických výkonů I. ročník
12. Seznam praktických výkonů II. ročník
13. Seznam praktických výkonů III. ročník
14. Hodnocení studenta/tky
15. Další činnosti v rámci praktické výuky - exkurze, stáže
Záznamy vedené v Záznamníku výkonů a jiných odborných aktivit /Logbook/.
Student/ka si údaje o provedených intervencích vpisuje do Záznamníku výkonů /Logbooku/ sám/sama a mentor/školitel (farmaceut, farmaceutický asistent) tuto skutečnost stvrzuje čitelným podpisem.
Rozsah Záznamníku výkonů a jiných odborných aktivit /Logbook/.
Dle potřeb vyšší odborné nebo vysoké školy může být rozsah rozšířen při zachování jeho minimálního rámce.
1) Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů.
2) Vyhláška č. 39/2005 Sb., kterou se stanoví minimální požadavky na studijní programy k získání odborné způsobilosti k výkonu nelékařského zdravotnického povolání, ve znění pozdějších předpisů.
3) §25, odst. 1 zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů.
4) §19 zákona č. 96/2004 Sb., zákon o nelékařských zdravotnických povoláních, ve znění pozdějších předpisů.
5) Nařízení vlády č. 211/2010 Sb., o soustavě oborů vzdělání v základním, středním a vyšším odborném vzdělávání, ve znění pozdějších předpisů. Vyhláška č. 271/2012 Sb., vyhláška o stanovení seznamu nemocí, stavů nebo vad, které vylučují nebo omezují zdravotní způsobilost k výkonu povolání lékaře, zubního lékaře, farmaceuta, nelékařského zdravotnického pracovníka a jiného odborného pracovníka, obsahu lékařských prohlídek a náležitostech lékařského posudku (vyhláška o zdravotní způsobilosti zdravotnického pracovníka a jiného odborného pracovníka), ve znění pozdějších předpisů.