Věstník MZd ČR, částka 2/2020
KVALIFIKAČNÍ STANDARD PŘÍPRAVY NA VÝKON ZDRAVOTNICKÉHO POVOLÁNÍ RADIOLOGICKÝ ASISTENT
Ministerstvo zdravotnictví ve spolupráci s Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy vydává v návaznosti na ustanovení §8 zákona č. 96/2004 Sb., o podmínkách získávání a uznávání způsobilosti k výkonu nelékařských zdravotnických povolání a k výkonu činností souvisejících s poskytováním zdravotní péče a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o nelékařských zdravotnických povoláních), ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon č. 96/2004 Sb.“) a ustanovení §7 vyhlášky č. 39/2005 Sb., kterou se stanoví minimální požadavky na studijní programy k získání odborné způsobilosti k výkonu nelékařského zdravotnického povolání, ve znění pozdějších předpisů, kvalifikační standard přípravy na výkon zdravotnického povolání radiologického asistenta
v nejméně tříletém akreditovaném zdravotnickém bakalářském studijním programu,
v němž se specifikují podrobněji minimální požadavky na výše uvedený studijní program. Cílem je, aby absolventi daného studijního programu byli odpovídajícím způsobem připraveni k výkonu zdravotnického povolání radiologický asistent.
Ministerstvo zdravotnictví společně s Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy doporučuje vysokým školám1) pro získání souhlasu Ministerstva zdravotnictví podle zákona o vysokých školách1), se tímto metodickým doporučením při přípravě studijního programu řídit.
Název studijního programu:
- Radiologická asistence, bakalářský studijní program
Standardní doba studia: nejméně 3 roky, z toho praktické vyučování činí nejméně 1 200 hodin2). Za praktické vyučování se podle ustanovení §3 odst. 5 a §7 odst. 3 písm. c) vyhlášky č. 39/2005 Sb.2) pro účely tohoto kvalifikačního standardu se považuje nejenom ta část výuky, která probíhá ve zdravotnickém zařízení poskytujícím zdravotní péči, ale i výuka na pracovištích škol nebo školských zařízeních určených pro praktické vyučování, pokud odpovídá náplni příslušného oboru.
Forma studia/forma vzdělávání3):
- v bakalářském studijním programu: prezenční, kombinovaná
I. Cíle studia studijního programu
1. Cíle týkající se vzdělání a získání profesní kvalifikace k provádění radiologických diagnostických a asistence při intervenčních výkonech, provádění ozařovacích postupů a aplikaci ionizujícího záření při postupech používaných při lékařském ozáření a základních servisních výkonů na přístrojích k těmto postupům využívaných, v metodách nukleární medicíny a specifické ošetřovatelské péče poskytované v souvislosti s radiologickými výkony.
2. Cíle směřující k získání znalosti právních předpisů v oblasti poskytování zdravotních služeb a zdravotní péče v České republice a se zaměřením např. na právo pacienta zvolit si poskytovatele zdravotních služeb oprávněného k poskytování zdravotních služeb, které odpovídají jeho zdravotním potřebám, pokud právní předpisy nestanoví jinak.
3. Cíle vedoucí k získání profesní kvalifikace zdravotnického pracovníka opravňující k výkonu zdravotnického povolání4).
4. Cíle vedoucí k dosažení vzdělání ve zdravotnickém oboru jako základní předpoklad k celoživotnímu profesnímu vzdělávání.
II. Cíle studia
1. Cíle týkající se provádění radiodiagnostických a radioterapeutických postupů v nukleární medicíně, léčebné aplikace ionizujícího záření a specifické ošetřovatelské péče poskytované v souvislosti s radiologickými výkony
1.1. Absolvent/kaje schopen/schopna aplikovat získané poznatky při provádění činností v souvislosti s výkony v radiodiagnostice, radioterapii a v nukleární medicíně.
1.2. Absolvent/ka je schopen/schopna zajišťovat bezpečné a vhodné prostředí pro diagnostické i léčebné intervence v souladu se zásadami radiační ochrany.
1.3. Absolvent/ka je schopen/schopna při poskytování radiologických výkonů jednat eticky, hospodárně a ekologicky.
1.4. Absolvent/kaje schopen/schopna provádět specifickou ošetřovatelskou péči pacientům/klientům při diagnostických a léčebných výkonech i po nich.
1.5. Absolvent/ka je schopen/schopna prvotní interpretace a zhodnocení kvality obrazové dokumentace.
2. Cíle týkající se rozvoje profese
2.1. Absolvent/ka je schopen/schopna spolupracovat s ostatními odborníky jako člen multidisciplinárního týmu a řešit praktické problémy svého profesního oboru.
2.2. Absolvent/ka je schopen/schopna na základě svých vědomostí, dovedností, sociální zralosti a přístupu k jednotlivcům, rodinám a komunitám přispívat k profesionalizaci oboru radiologická asistence, zvyšování prestiže i postavení radiologického asistenta ve společnosti.
2.3. Absolvent/ka je schopen/schopna orientovat se v aktuálním stavu rozvoje radiologie v České republice i v zahraničí a umět kriticky posoudit jeho jednotlivé etapy z hlediska historického i současného.
2.4. Absolvent/ka je schopen/schopna samostatně vyhledávat, třídit a hodnotit teoretické a praktické informace významné pro řešení praktického problému v rámci výzkumné činnosti v oblasti radiologie, prezentovat její výsledky a aplikovat je do své práce.
2.5. Absolvent/ka je schopen/schopna řešit problémy, plánovat a organizovat vlastní práci včetně manažerských činností v oblasti radiologické asistentce.
2.6. Absolvent/ka je schopen/schopna pracovat s informačním systémem daného zdravotnického zařízení.
2.7. Absolvent/ka je schopen/schopna sledovat vývojové trendy v oblasti radiologie.
3. Cíle týkající se poskytování zdravotních služeb v kontextu právních předpisů
3.1. Absolvent/ka je schopen/schopna orientovat se v právním řádu ČR, a to zejména v oblasti která upravuje poskytování zdravotních služeb a kompetence státní správy v oblasti poskytování zdravotních služeb zejména v oblasti radiologie.
3.2. Absolvent/ka je schopen/schopna chápat úlohu WHO a IAEA, respektovat právní předpisy i doporučení Evropské unie týkající se zdravotní a sociální politiky v členských zemích, uznávat mezinárodní dokumenty týkající se nejnovějších poznatků v oblasti radiologie.
3.3. Absolvent/kaje schopen/schopna při poskytování specifické ošetřovatelské péče poskytované v souvislosti s radiologickými výkony pacientům z odlišného sociokulturního prostředí jednat s vědomím jejich národnostních, náboženských a jiných odlišností a umí poskytnout základní informace.
III. Profil absolventa studijního programu
Profesní kompetence radiologických asistentů (jejich výstupní vědomosti, dovednosti jsou rozděleny na základní, specializované a vysoce specializované podle základních funkcí, které radiologický asistent plní a vycházejí z platných právních předpisů České republiky5).
Radiologický asistent musí umět samostatně řešit úkoly v souvislosti s výkony na radiodiagnostickém oddělení, radioterapii a oddělení nukleární medicíny. Ovládá základní praktické postupy a specifické činnosti při poskytování specifické ošetřovatelské péče poskytované v souvislosti s radiologickými výkony za použití příslušných přístrojových technologií. S ohledem na psychologické, sociální, ekonomické, společensko-kulturní a duchovní odlišnosti způsobu života pacientů je schopen adekvátně komunikovat s pacienty v různých situacích.
Činnosti radiologických asistentů zahrnují provádění radiologických a kvantitativních postupů, léčebnou aplikaci ionizujícího záření a specifickou ošetřovatelskou péči poskytovanou v souvislosti s radiologickými výkony.
Profese radiologického asistenta zahrnuje čtyři základní oblasti kompetencí6):
autonomní, kooperativní, kompetence radiologického asistenta v oblasti výzkumu a vývoje radiologie a dále v oblasti managementu a kvality poskytovaných zdravotních služeb.
1. Autonomní kompetence radiologických asistentů
1.1. Provádění radiologických a kvantitativních postupů, léčebné aplikace ionizujícího záření a poskytování specifické ošetřovatelské péče v souvislosti s radiologickými výkony. Radiologický asistent bez odborného dohledu a bez indikace, v rozsahu své odborné způsobilosti, v souladu s právními předpisy a standardy.
1.1.1. Provádí a vyhodnocuje zkoušky provozní stálosti zdrojů ionizujícího záření a souvisejících přístrojů ve všech typech zdravotnických radiologických pracovišť.
1.1.2. Provádí specifickou ošetřovatelskou péči poskytovanou v souvislosti s radiologickými výkony.
1.1.3. Přejímá, kontroluje a ukládá léčivé přípravky, zdravotnické prostředky a manipuluje s nimi.
1.2. Podpora zdraví
1.2.1. Zajišťuje, aby lékařské ozáření nebylo v rozporu se zásadami radiační ochrany, vykonává činnosti při zajištění optimalizace radiační ochrany včetně zabezpečování jakosti.
1.2.2. Vykonává činnosti zvláště důležité z hlediska radiační ochrany.
1.2.3. Vykonává odborné činnosti v návaznosti na svou získanou způsobilost, vytváří statistická hlášení, vede záznamy o průběhu radiologických výkonů.
1.2.4. Dodržuje hygienicko-epidemiologický režim.
1.2.5. Provádí opatření při řešení následků mimořádné události nebo krizové situace.
1.3. Zdravotní výchova a poskytování informací
1.3.1. Poskytuje pacientům i jejich blízkým potřebné informace v souvislosti s radiologickými výkony a připravuje pro ně názorné odborné propagační materiály.
1.3.2. Podílí se na přípravě standardů v rámci radiologických výkonů.
1.3.3. Podílí se na vzdělávání členů radiologických pracovišť a jiných odborných pracovníků ve zdravotnictví.
1.3.4. Podílí se na kvalifikačním a celoživotním vzdělávání zdravotnických pracovníků.
1.3.5. Efektivně ovládá nové informační a komunikační technologie.
2. Kooperativní kompetence radiologických asistentů
2.1. Respektuje role jednotlivých profesionálů při koordinaci a plnění odborných úkolů v multidisciplinárním týmu oblasti radiologie, zachovává a posiluje vzájemný partnerský vztah a podílí se na všech společných opatřeních v zájmu zachování bezpečnosti pacientů.
2.2. Jako aplikující odborník provádí v odůvodněných případech stanovených standardy na základě požadavku indikujícího lékaře, skiagrafické zobrazovací postupy včetně screeningových, perioperační skiaskopii a kostní denzitometrii.
2.3. Provádí na základě požadavku indikujícího lékaře a na základě indikace lékaře, který je aplikujícím odborníkem, radiologické zobrazovací postupy používané při lékařském ozáření, asistuje a instrumentuje při postupech intervenční radiologie, léčebné ozařovací techniky a nukleárně medicínské zobrazovací a nezobrazovací postupy.
2.4. Provádí na základě indikace lékaře léčebné a zobrazovací výkony, které využívají jiné fyzikální principy než ionizující záření, zavádí periferní žilní katétry.
2.5. Na základě indikace lékaře aplikuje léčebné přípravky nutné k provedení výkonů trávicím traktem, dýchacími cestami, podkožně a do svalu.
2.6. Pod odborným dohledem lékaře aplikuje intravenózní léčiva, která souvisí s prováděním lékařského ozáření.
2.7. Pod odborným dohledem radiologického fyzika se specializovanou způsobilostí vykonává dílčí činnosti při plánování radioterapie.
2.8. Vykonává odborné činnosti v návaznosti na svou získanou způsobilost a spolupracuje s dalšími odborníky.
3. Kompetence radiologických asistentů ve výzkumu a vývoji
3.1. Při realizaci svých činností využívá výsledky výzkumu v oblasti radiologie a praxe založené na důkazech.
3.2. Získává nové znalosti tím, že se podílí na výzkumné práci v oblasti radiologie a prezentuje její výsledky, přičemž využívá všech dostupných informačních zdrojů.
3.3. Podílí se systematicky a nepřetržitě na programech zajišťování kvality v oblasti radiologie.
3.4. Usiluje o svůj odborný růst v rámci celoživotního vzdělávání.
4. Kompetence radiologických asistentů v oblasti managementu
4.1. Dovede posoudit, analyzovat rizika pro zdraví spadající do oblasti radiologie a plánovat, provést a kontrolovat nezbytná opatření k zamezení působení těchto rizik.
4.2. Pracuje ve skupinách a kooperuje s jinými odborníky.
4.3. Při výkonu odborných činností v rámci radiologie sleduje jejich efektivitu a náklady.
4.4. Metodicky vede, motivuje, vzdělává, kontroluje a hodnotí svěřené pracovníky.
4.5. Účastní se rozhodovacích procesů v oblasti zdravotní politiky a řízení na úseku radiologie.
Všechny tyto kompetence plní v souladu s platnými právními předpisy, etickými principy a standardy.
IV. Podmínky odborného vzdělávání
1. Vstupní podmínky
Podmínky přijetí ke studiu do programu, které je uchazeč/ka povinen/a splnit:
1.1. Ke studiu může být přijat/a uchazeč/ka, který/á úspěšně ukončil/a střední vzdělání s maturitní zkouškou a splnil/a podmínky přijímacího řízení vysoké školy1).
1.2. Jeho/její zdravotní stav splňuje zdravotní kritéria stanovená pro studium, které je v souladu s platnými právními předpisy7).
1.3. Cizinci mohou studovat ve studijním programu po splnění požadavků, které na ně kladou právní předpisy České republiky a mezinárodní smlouvy.
2. Průběžné podmínky
Povinnosti, které musí student/ka splnit v průběhu studia/vzdělání, stanoví:
- studijní program a studijní plán, které jsou v souladu se zkušebním a studijním řádem vysoké školy1).
3. Výstupní podmínky, ukončování studia8)
Způsob a podmínky kontroly studia/vzdělávání a ukončení studia/vzdělávání vymezují:
- studijní program, studijní plán, studijní a zkušební řád vysoké školy1).
3.1. Podmínkou ukončení studia je dosažení cílů studijního programu, získání předepsaného počtu kreditů v předepsané skladbě (tj. předměty povinné, povinně volitelné a volitelné) a splnění předepsaných studijních povinností do doby dané maximální možnou délkou studia.
3.2. Vysokoškolské vzdělávání se řádně ukončuje státní závěrečnou zkouškou, která se zpravidla skládá z:
- obhajoby bakalářské práce
- zkoušky z profilujících odborných předmětů: Radiodiagnostika, Radiační onkologie a Nukleární medicína
Povinné základní předměty - kategorie A
Tvořící základ pro poskytování zdravotní péče v klinických radiologických oborech
Doporučený název předmětu: |
Minimální počet hodin9) |
Odborná terminologie |
15 |
Anatomie a fyziologie |
50 |
Patologie a patologická fyziologie |
15 |
Biofyzika |
15 |
Vybrané kapitoly z aplikované matematiky |
30 |
Vybrané kapitoly z aplikované fyziky |
30 |
Povinné oborové předměty - kategorie A
Tvořící základ klinických oborů
Doporučený název předmětu: |
Minimální počet hodin |
Vnitřní lékařství |
15 |
Chirurgie |
15 |
Farmakologie |
15 |
Radiologické přístroje a zdravotnická technika |
50 |
Základy ošetřovatelství |
35 |
Povinné oborové předměty - kategorie A
Tvořící základ odborných radiologických oborů
Radiologická fyzika |
15 |
Molekulární a klinická radiobiologie |
20 |
Radiační onkologie |
50 |
Zobrazovací postupy |
120 |
Nukleární medicína |
50 |
Radiační ochrana |
15 |
Povinné základní předměty - kategorie A
Znalosti z dalších souvisejících oborů
Doporučený název předmětu: |
Minimální počet hodin |
Etika ve zdravotnictví |
10 |
První pomoc |
15 |
Základy managementu ve zdravotnictví |
15 |
Základy podpory a ochrany veřejného zdraví |
8 |
Základy zdravotnického práva |
15 |
Základy veřejného zdravotnictví |
15 |
Psychologie a komunikace |
30 |
Zdravotnická psychologie |
30 |
Základy pedagogiky a edukace |
15 |
Informatika ve zdravotnictví |
15 |
Základy metodologie vědeckého výzkumu |
15 |
Základy statistiky |
10 |
Odborná radiologická praxe
Doporučená pracoviště pro odbornou praxi |
Minimální počet hodin10) |
Zdravotnická zařízení poskytovatelů zdravotních služeb: |
432 |
- radiodiagnostika |
|
- oddělení nukleární medicíny |
|
- onkologie (ozařovny) |
|
Zdravotnická zařízení poskytovatelů lůžkové péče na oddělení |
48 |
- interním |
|
- chirurgickém |
|
- pediatrickém |
|
- intenzivní péče |
Za praktické vyučování se podle vyhlášky3) považuje nejen výuka na doporučených pracovištích pro odbornou praxi, ale i výuka na pracovištích škol nebo školských zařízení určených pro praktické vyučování ve školní laboratoři (cvičení, semináře), pokud odpovídá náplni příslušného oboru.
Povinně volitelné předměty - kategorie B
Povinně volitelné předměty vhodně rozšiřují soubor povinných předmětů, rozšiřují znalosti a dovednosti studentů v oboru, mohou být rovněž vybrány tak, aby umožnily zaměření školy na vybraný klinický obor.
Lze je stanovit podle nabídky jednotlivých fakult - hodinovou dotaci se doporučuje přednostně využít pro odborné radiologické obory.
Volitelné předměty - kategorie C
Volitelné předměty vhodně doplňují nabídku povinných a povinně volitelných předmětů, doplňují znalosti a dovednosti studentů v oboru.
Lze je stanovit podle nabídky jednotlivých fakult - hodinovou dotaci se doporučuje přednostně využít pro odborné radiologické obory.
Odborná radiologická praxe
1. ročník |
2. ročník |
3. ročník |
Celkem |
120 hodin |
240 hodin |
120 hodin |
480 hodin |
Délka jedné hodiny odborné radiologické praxe v podmínkách poskytovatele zdravotních služeb je 60 min.
Předměty standardu pro výkon povolání radiologického asistenta jsou v souladu s požadavky vyhlášky č. 39/2005 Sb., kterou se stanoví minimální požadavky na studijní programy k získání odborné způsobilosti k výkonu nelékařského zdravotnického povolání, ve znění pozdějších předpisů.
Doporučuje se, aby doporučené názvy předmětů byly sestaveny do tematicky uspořádaných celků (předmětů, modulů), přičemž předměty mohou být sdružovány. Jeden předmět může být součástí více modulů při dodržení základních metodologických principů výuky.
Povinné základní předměty - kategorie A
Tvořící základ pro poskytování zdravotní péče v klinických radiologických oborech
Všechny níže uvedené anotace předmětů jsou pro vytvoření studijního programu doporučující. Cíle, obsahová zaměření a seznam literatury zpracuje samostatně vysoká škola1) a studijní program předkládá v rámci akreditačního řízení.
Název studijního předmětu
ANATOMIE A FYZIOLOGIE
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický a obsahuje základní poznatky z anatomie a fyziologie člověka s důrazem na topografickou anatomii, současně seznamuje studenty s odbornou anatomickou terminologií. Součástí předmětu je rentgenová anatomie, která podává poznatky základního zobrazení orgánů a skeletu lidského těla na rentgenových, CT a MR snímcích v základních i speciálních projekcích nebo řezech s normálním nálezem, patologickým procesem či traumatem.
Název studijního předmětu
PATOLOGIE A PATOLOGICKÁ FYZIOLOGIE
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Zprostředkuje studentům obecné poznatky o patologických procesech probíhajících v jednotlivých tkáních, orgánech, orgánových systémech a organizmu. Zahrnuje oblast patologické anatomie a patologické fyziologie. Studenti získají základní znalosti o chorobných stavech a naučí se chápat nemoc ve vztahu k lidskému organizmu.
Název studijního předmětu
BIOFYZIKA
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Seznamuje studenty se základy biofyziky s cílem objasnit biofyzikální principy fyziologických a patologických dějů a procesů v lidském organismu. Studenti získají základní informace mechanismů účinků vybraných fyzikálních faktorů na živé systémy. Důležitou součástí předmětu jsou rovněž základy molekulární biofyziky, molekulární radiobiologie a principů interakce záření a tkání.
Název studijního předmětu
VYBRANÉ KAPITOLY APLIKOVANÉ MATEMATIKY
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoretický, stručnou formou seznamuje studenty se základy lineární a vektorové algebry, analytické geometrie, diferenciálního a integrálního počtu a s jejich aplikacemi při řešení základních problémů.
Název studijního předmětu
VYBRANÉ KAPITOLY APLIKOVANÉ FYZIKY
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoretický. Zahrnuje ucelené informace prohlubující znalosti z obecné fyziky a fyzikálních principů, ze kterých vychází radiologická fyzika. Seznamuje studenty se základními matematicko-fyzikálními a biofyzikálními poznatky nutnými pro pochopení mechanizmu interakcí ionizujícího a neionizujícího záření s živými a neživými systémy
Povinné oborové předměty - kategorie A
Tvořící základ klinických oborů
Název studijního předmětu
VNITŘNÍ LÉKAŘSTVÍ
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoretický. Poskytuje informace z oblasti vnitřního lékařství a poskytuje prostor pro integraci poznatků, zkušeností a dovedností základního medicínského oboru, radiologie a nukleární medicíny.
Název studijního předmětu
CHIRURGIE
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoretický. Podává ucelené informace základních onemocnění chirurgického charakteru včetně traumat. Pozornost je soustředěna na radiologickou diagnostiku chirurgických onemocnění a traumat.
Název studijního předmětu
FARMAKOLOGIE
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoretický. Podává základní informace z farmakokinetiky a farmakodynamiky, vymezuje pojem léčivo, jeho formy a dávkování, způsoby podání, interakce. Seznamuje studenty s podávanými látkami a léčivy v radiologické praxi.
Název studijního předmětu
RADIOLOGICKÉ PŘÍSTROJE A ZDRAVOTNICKÁ TECHNIKA
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek, který studentům poskytne základní strukturu poznatků základní laboratorní a přístrojové techniky pro radiodiagnostiku, radioterapii a nukleární medicínu. Cílem je poskytnout informace o základních zobrazovacích, terapeutických a hybridních systémech. Součástí předmětu jsou poznatky o vzniku rentgenového záření, přímé a nepřímé digitalizace obrazu, principu výpočetní tomografie, magnetické rezonance a ultrazvukových metod.
Název studijního předmětu
ZÁKLADY OŠETŘOVATELSTVÍ
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický a je základem pro poskytování ošetřovatelské péče v průběhu radiologických vyšetření. Jde o soubor obecných kapitol oboru ošetřovatelství, které jsou důležité pro zajištění péče o pacienty na radiologických pracovištích. Součástí předmětu jsou základní ošetřovatelské postupy, které jsou důležité pro zajištění péče o pacienty na radiologických pracovištích.
Povinné oborové předměty - kategorie A
Tvořící základ odborných radiologických oborů
Název studijního předmětu
RADIOLOGICKÁ FYZIKA
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoretický. Zahrnuje ucelené informace a principy radiologické fyziky, která podává základní znalosti pro pochopení radiologických postupů, které využívají zdroje ionizujícího záření. Seznamuje studenty se základy jaderné fyziky, s jednotlivými radioaktivními přeměnami a interakcemi ionizujícího záření s hmotou. Studenti získají základní informace o principech dozimetrie a měření ionizujícího záření, o dozimetrických měřicích metodách a přehledu patřičných veličin a jednotek.
Název studijního předmětu
MOLEKULÁRNÍ A KLINICKÁ RADIOBIOLOGIE
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoretický. Seznamuje studenty se základními procesy v buňkách a tkáních při interakci ionizujícího záření a živých struktur a popisuje účinky ionizujícího záření na živý organismus. Cílem je poskytnout poznatky o technikách léčby ionizujícím zářením i využití účinků činností ionizujícího záření i neionizujícího záření zhoubných i nezhoubných onemocnění.
Název studijního předmětu
RADIAČNÍ ONKOLOGIE
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Seznamuje studenty s principy využití ionizujícího záření při léčbě zhoubných i nezhoubných nádorů. Studentovi je podán přehled hlavních radioterapeutických metod a vývoj ozařovacích technik u radioterapie jednotlivých nádorových a nenádorových onemocnění. Součástí předmětu jsou základy plánování zevní radioterapie, brachyterapie, a kritických struktur s definicí plánovacích cílových objemů a kritických struktur, 2D, 3D a 4D plánováním.
Název studijního předmětu:
ZOBRAZOVACÍ POSTUPY
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Podává základní poznatky o radiologických zobrazovacích postupech a metodách, fyzikálních a geometrických principech vzniku RTG záření a přístrojové techniky pro detekci ionizujícího záření. Seznamuje s metodami skiagrafie, skiaskopie, kontrastních vyšetření a intervenčních radiologických výkonů. Součástí předmětu jsou principy výpočetní tomografie, magnetické rezonance, metod v intervenční radiologii a kardiologii s přípravou pacienta k těmto výkonům.
Název studijního předmětu:
NUKLEÁRNÍ MEDICÍNA
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Seznamuje studenty s oborem nukleární medicína, který využívá k diagnostice i léčbě otevřené zářiče. Studenti budou seznámeni s přístrojovou technikou, vyšetřovacími metodami, používanými radiofarmaky a s problematikou radiační ochrany na pracovištích nukleární medicíny.
Název studijního předmětu:
RADIAČNÍ OCHRANA
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Podává základní informace o obecných principech radiační ochrany, důraz je kladen zejména na problematiku ochrany před zářením ve zdravotnictví. Clem je získání návyků v ochraně před účinky ionizujícího záření i při zabezpečování optimalizace radiačních činností. Součástí předmětu jsou příslušné právní předpisy související s radiační ochranou, atomovou legislativou a Národními radiologickými standardy.
Povinné oborové předměty - kategorie A
Znalosti z dalších souvisejících oborů
Název studijního předmětu
ETIKA VE ZDRAVOTNICTVÍ
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoretický. Zaměřuje se na etické otázky vykonávání profese radiologického asistenta, seznamuje s integrací etických principů do etických kodexů a dotýká se etických dilematy jednání zdravotnických profesionálů vůči pacientům.
Název studijního předmětu:
PRVNÍ POMOC
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Studenti si osvojí základní znalosti první pomoci při různých zdraví ohrožujících a poškozujících stavech. Výuka je zaměřena na osvojení si souboru jednoduchých úkonů a opatření, která při náhlém ohrožení nebo postižení zdraví člověka omezují rozsah a důsledky tohoto ohrožení či postižení. Součástí předmětu jsou i poznatky z medicíny katastrof, neodkladné péče a krizového managementu (aktivace složek Integrovaného záchranného systému).
Název studijního předmětu
ZÁKLADY MANAGEMENTU VE ZDRAVOTNICTVÍ
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoretický. Seznamuje studenty se základy moderního managementu v oblasti materiálních a personálních zdrojů, se základy řízení kvality poskytovaných zdravotních služeb a v zajištění bezpečí pacientů, bezpečnosti při práci v systémech zdravotní a sociální péče, poskytuje informace o zdravotnicko-ekonomické problematice.
Název studijního předmětu:
ZÁKLADY PODPORY A OCHRANY VEŘEJNÉHO ZDRAVÍ
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoretický. Vychází z cílů národního programu zdraví. Poskytuje stěžejní informace o hygieně a epidemiologii při podpoře a ochraně veřejného zdraví, o předcházení vzniku, šíření a omezení výskytu infekčních onemocnění, infekcí spojených s pobytem ve zdravotnickém zařízení (nozokomiální nákazy), o hromadně se vyskytujících onemocněních, nemocech podmíněných nevhodným životním prostředím a životním stylem, a jiných významných poruchách zdraví. Součástí předmětu je obecná problematika mikrobiologie, bakteriologie, virologie, parazitologie a mykologie.
Název studijního předmětu
ZÁKLADY ZDRAVOTNICKÉHO PRÁVA
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoretický. Poskytuje studentům základní informace o právním systému v České republice, základech práva správního, občanského (pracovního, rodinného, obchodního) a trestního se zaměřením na zdravotně-sociální problematiku. Dále seznamuje s platnými právními předpisy, které upravují poskytování zdravotních a sociálních služeb, právní odpovědnost při výkonu povolání, práva a povinnosti zdravotnických pracovníků, pacientů a orgánů státní správy s ohledem na výrazný vliv mezinárodních úmluv, evropských směrnic, zákonů a podzákonných právních předpisů na právní normy ve zdravotnictví. Cílem předmětu je poskytnout studentům základní přehled právních předpisů týkajících se ochrany soukromí jednotlivců a orientaci v právních principech ochrany osobních údajů a jejich aplikaci v praxi.
Název studijního předmětu
ZÁKLADY VEŘEJNÉHO ZDRAVOTNICTVÍ
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoretický. Předmět poskytne poznatky základů veřejného zdravotnictví, které se zabývá prevencí nemocí, posilováním a prodlužováním života pomocí organizovaného úsilí společnosti s hlavním cílem dosáhnout co nejvyšší možné úrovně zdraví obyvatelstva. Na základě integrace poznatků biomedicínských a společenských věd poskytne informace o organizaci, struktuře, funkcích a řízení jednotlivých složek systému péče o zdraví. Součástí předmětu je problematika financování zdravotnictví v ČR (státní rozpočet, daně, povinné zdravotní pojištění, financování vlastních zdravotnických zařízení, charitativní organizace, nadace aj.).
Název studijního předmětu
PSYCHOLOGIE A KOMUNIKACE
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický komplex seznamující se základní psychologickou terminologií, s psychickými procesy a jejich charakteristikou, s psychologickými teoriemi osobnosti, s poznatky o citovém prožívání, kognitivních procesech a chování člověka. Podává základní informace o ontogenezi lidské psychiky a vývoji psychosociálních potřeb jedince od narození až do smrti. Problematika komunikace tvoří základ profesionálních znalostí a dovedností radiologického asistenta při navazování kontaktu a získávání důvěry pacienta pro další účinnou a kvalitní péči. Naučí zásadám a dovednostem adekvátní komunikace s pacienty, se spolupracovníky, popř. s rodinnými příslušníky a dalšími osobami.
Název studijního předmětu
ZDRAVOTNICKÁ PSYCHOLOGIE
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek a navazuje na poznatky z obecné psychologie. Podrobně se zaměřuje na poznatky, které se vztahují k psychologii zdraví, klinické psychologii, k aplikaci psychologických poznatků ve zdravotnictví, které směřuje ke kvalitnějšímu pochopení chování nemocného jedince, k pochopení jeho potřeb i problémů, které nemoc přináší jemu i jeho rodině. Řeší problematiku psychologie nemocných jedinců všech věkových skupin v souvislosti s radiologickými diagnostickými a terapeutickými postupy. Stresový management postihuje zvládání psychické zátěže a stresu v souvislosti s výkonem povolání. Cílem výuky je informovat o podstatných psychologických problémech souvisejících se změnou zdravotního stavu a připravit studenty na specifické chování a reakce pacientů ve svízelných situacích.
Název studijního předmětu
ZÁKLADY PEDAGOGIKY A EDUKACE
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek, který je zaměřen na získání poznatků o významu obecné pedagogiky jako integrující disciplíny pro záměrné vedení výchovně vzdělávacího procesu zejména v oblasti vzdělávání dospělých. Studenti se seznámí se základy didaktiky a jejího využití v edukačním procesu s využitím aktivizačních metod a současně při působení radiologického asistenta na účastníky kvalifikačního a celoživotního vzdělávání Cílem předmětu je poskytnout studentům poznatky z oboru pedagogiky a didaktiky tak, aby byl student schopen se orientovat v teoretických znalostech oboru a mohl tyto poznatky využít v rámci své edukační činnosti u pacienta, jeho blízkých i komunity. Studenti si osvojí znalosti o podmínkách, procesech, formách a metodách edukace jako základních krocích edukačního procesu a jeho praktické aplikaci nejen u pacientů, ale i u dalších členů rodiny i zdravotnického týmu.
Název studijního předmětu
INFORMATIKA VE ZDRAVOTNICTVÍ
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako praktický a poskytuje úvod do používání různých softwarových souborů, klinických informačních systémů, zpracování textu, prezentace dat, statistické analýzy a vyhledávání odborných zdrojů v elektronických vědeckých databázích.
Název studijního předmětu
ZÁKLADY METODOLOGIE VĚDECKÉHO VÝZKUMU
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický, který předpokládá aplikaci znalostí získaných v ostatních odborných předmětech a také určitou úroveň kreativity. Naučí studenty zvládnout základní terminologii z oblasti výzkumu, pochopit význam základních fází výzkumného procesu a umět využívat výsledky výzkumu v radiologické praxi. Cílem předmětu je naučit studenty podílet se na výzkumných projektech.
Název studijního předmětu
ZÁKLADY STATISTIKY
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Obsah předmětu je zaměřen na statistickou analýzu medicínských a biologických dat potřebných pro nalezení, chápání a vysvětlování vztahů mezi pozorovanými ději. Cílem je seznámit studenty se základními pojmy statistiky (biostatistiky) a základními statistickými metodami, které se používají při vyhodnocování biologických jevů.
ODBORNÁ RADIOLOGICKÁ PRAXE
Anotace předmětu:
Odborná praxe je koncipována jako praktický předmět, probíhá podle plánu praktické výuky na vysoké škole1) formou blokové výuky (přičemž jeden blok trvá vždy nejméně 1 týden). Umožňuje studentům aplikovat v podmínkách poskytovatele zdravotních služeb teoretické vědomosti a praktické dovednosti, které získali studiem teoreticko-praktických disciplín. Poskytuje prostor pro zdokonalování zručnosti, dovedností a návyků, učí studenty samostatnosti, odpovědnosti a práci v týmu. Uskutečňuje se formou přímé či nepřímé péče o pacienty, v souladu s platnou právní úpravou a podle plánu praxe v podmínkách poskytovatele zdravotních služeb pod vedením odborného pedagogického pracovníka, akademického pracovníka vysoké školy, školitele nebo mentora odborné praxe (školitele odborné praxe) u poskytovatele zdravotních služeb. Pedagogický pracovník vyučuje v takové oblasti odborné praxe, ke které získal odbornou způsobilost, v této oblasti odpovídá za dohled při praxi studentů. Výkony prováděné v rámci odborné praxe jsou zaznamenány do Záznamníku výkonů a jiných odborných aktivit radiologického asistenta - LOGBOOK (dále jen „Záznamník výkonů“), který zpracovala vysoká škola1). Záznamník výkonů obsahuje souhrnné informace o přípravě a průběhu praktické výuky a sleduje jednotlivé kompetence a praktické výkony, kterých má student/ka dosáhnout v rámci studijního plánu.
Pracoviště poskytovatele zdravotních služeb pro výuku odborné praxe musí splňovat požadavky stanovené příslušnými právními předpisy, subjekt zajišťující výuku s poskytovatelem zdravotních služeb mají praktickou výuku smluvně zajištěnou.
Týdnům praktické výuky předchází odpovídající výuka teoretických předmětů.
OBLASTI ODBORNÉ RADIOLOGICKÉ PRAXE
1. Rok studia
Praxe vychází z koncepčního modelu hlavních determinant zdraví WHO a IAEA, je orientována na oblast podpory zdraví a prevence vzniku onemocnění a na nácvik a osvojení činností nutných pro výkon povolání radiologického asistenta. Z počátku se studenti seznámí se zásadami první pomoci a s ošetřovatelskou péčí, získají znalosti a dovednosti v předlékařské první pomoci a seznámí se s organizací zdravotnického pracoviště. Praxe je orientována na oblast ošetřovatelské praxe a navazuje na předmět Základy teorie ošetřovatelství. Poskytuje prostor pro zdokonalování zručnosti, dovedností a návyků, učí studenty samostatnosti, odpovědnosti a práci v týmu. Klinická pracoviště pro výuku jsou vybrána na základě stanovených standardů. Součástí praxe je i účast na činnostech zajišťujících organizaci, plánování a zdravotnickou legislativu.
2. Rok studia
Cílem praxe je procvičení základních praktických návyků pro přípravu k výkonu budoucího povolání. Předmět prakticky seznamuje studenty se zobrazovacími postupy při vyšetření na moderních rentgenových přístrojích. Vzhledem k tomu, že se jedná o individuální praxe studentů, v maximální míře zužitkují své dosavadní teoretické poznatky a praktické zkušenosti. Studenti se seznámí se strukturou poskytování zdravotní péče na oddělení radiodiagnostiky, radioterapie a nukleární medicíny. Praxí si prohloubí schopnost vyhodnotit prostředí, které odpovídá potřebám jedince, zdokonalí se v hodnocení a procvičení základních praktických návyků pro přípravu k výkonu budoucího povolání. Studenti se seznámí se zobrazovacími postupy při vyšetření na moderních rentgenových přístrojích, skiaskopických vyšetření, vyšetření pomocí výpočetní tomografie a magnetické rezonance. V oblasti nukleární medicíny budou provádět jednotlivé radionuklidové diagnostické a terapeutické metody. Naučí se spolupracovat s pracovníky ostatních klinických oddělení nemocnice. Náplní praxe je procvičení obsluhy diagnostických přístrojů v nukleární medicíně: snímání a počítačové zpracování scintigrafických vyšetření včetně hybridních systémů, praktické provádění jednotlivých scintigrafických vyšetření. V rámci radioterapie se seznámí praktickou formou s problematikou lokalizace pacientů pro RT, výrobou fixačních pomůcek, bloků, prováděním plánovacích CT vyšetření, prací se získaným obrazovým materiálem pro potřeby plánování radioterapie, základy přípravy ozařovacích plánů. Dále bude schopen provádět jednotlivá ozáření, tj. nastavování pacientů, provádění verifikačních snímků, použití radioterapie řízené obrazem. Bude se orientovat v použití speciálních technik. Součástí praxe je seznámení s prací na terapeutickém RTG přístroji a s provozem brachyterapie.
3. Rok studia
Praxe je orientována na oblast specifické radiologické péče, jejímž cílem je prohloubení znalostí a praktických dovedností při ovládání a samostatném provádění radiologických zobrazovacích postupů a ozařovacích technik, včetně radiologických postupů používaných při lékařském ozáření, ve zdravotnických zařízeních na pracovištích radiologických, radioterapeutických, nukleárně medicínských a na dalších pracovištích, kde se provádějí radiologické výkony u pacientů všech věkových skupin. Dále se zaměřuje na oblast edukační činnosti pro jednotlivce a jejich rodinné příslušníky v rámci lůžkové i ambulantní péče. Součástí odborné praxe v radiodiagnostice je účast na vyšetření gastrointestinálního traktu, vyšetření pomocí CT, vyšetření s použitím kontrastních látek, při skiagrafických i skiaskopických metodách, asistence při angiografických výkonech a účast na zobrazení pomocí nukleární magnetické rezonance. Součástí praxe v radioterapii je seznámení praktickou formou s problematikou lokalizace pacientů pro RT, výrobou fixačních pomůcek, bloků, prováděním plánovacích CT vyšetření, prací se získaným obrazovým materiálem pro potřeby plánování radioterapie, základy přípravy ozařovacích plánů. Dále bude schopen provádět jednotlivá ozáření, tj. nastavování pacientů, provádění verifikačních snímků, použití radioterapie řízené obrazem. Bude se orientovat v použití speciálních technik. V průběhu praxe se seznámí s prací na terapeutickém RTG přístroji a s provozem brachyterapie. V nukleární medicíně budou studenti provádět jednotlivé radionuklidové diagnostické a asistovat u terapeutických metod. Naučí se spolupracovat s pracovníky ostatních klinických oddělení nemocnice. Náplní praxe je procvičení obsluhy diagnostických přístrojů v nukleární medicíně: snímání a počítačové zpracování scintigrafických vyšetření včetně SPÉCT, praktické provádění jednotlivých scintigrafických vyšetření.
Příloha č. 1
PŘEVODNÍ TABULKA
Předměty standardu pro získání odborné způsobilosti k výkonu povolání radiologického asistenta a požadavky vyhlášky č. 39/2005 Sb., ve znění pozdějších předpisů
Požadavky vyhlášky č. 39/2005 Sb. |
Obsah kvalifikačního standardu |
§3, odst. 2 |
|
Etika zdravotnického povolání v oboru |
Etika ve zdravotnictví |
Administrativní činnosti ve zdravotnictví (vedení dokumentace týkající se oboru včetně elektronické podoby této dokumentace) |
Základy managementu ve zdravotnictví; Informatika ve zdravotnictví; Odborná radiologická praxe |
Organizace a řízení zdravotních služeb |
Základy managementu ve zdravotnictví |
Základy podpory a ochrany veřejného zdraví včetně prevence nozokomiálních nákaz |
Základy podpory a ochrany veřejného zdraví |
První pomoc a zajišťování zdravotní péče v mimořádných krizových situacích |
První pomoc |
Právní souvislosti poskytování zdravotní péče v oboru |
Základy zdravotnického práva |
Základy řízení kvality poskytovaných zdravotních služeb a zajištění bezpečí pacientů |
Základy managementu ve zdravotnictví |
Komunikace s pacientem a osobami jemu blízkými |
Psychologie a komunikace; Základy pedagogiky a edukace |
§7, odst. 2 |
|
Nejméně 3 roky studia |
PS + KS - 3 roky obě formy studia |
Nejméně 1 200 hodin praktického vyučování |
PS + KS 1 200 hodin |
§7, odst. 3, písm. a) bod 1. |
|
Anatomie |
Anatomie a fyziologie |
Fyziologie |
Anatomie a fyziologie |
Patologie |
Patologie a patologická fyziologie |
Biofyzika |
Biofyzika; Vybrané kapitoly z aplikované fyziky; Radiologická fyzika |
Matematika včetně matematické statistiky |
Vybrané kapitoly z aplikované matematiky; Statistika |
Fyzika |
Vybrané kapitoly z aplikované fyziky; Radiologická fyzika |
§7, odst. 3, písm. a) bod 2. |
|
Vnitřní lékařství |
Vnitřní lékařství |
Chirurgie |
Chirurgie |
Farmakologie |
Farmakologie; Základy ošetřovatelství |
Zdravotnické prostředky |
Radiologické přístroje a zdravotnická technika |
Radiologické přístroje |
Radiologické přístroje a zdravotnická technika |
Obecná a specifická ošetřovatelská péče při provádění radiologických výkonů |
Základy ošetřovatelství |
§7, odst. 3, písm. a) bod 3. |
|
Radiologická fyzika |
Vybrané kapitoly z aplikované fyziky; Radiologická fyzika |
Molekulární a klinická radiobiologie |
Molekulární a klinická radiobiologie |
Radiační onkologie zahrnující metody plánování radioterapie |
Radiační onkologie |
Verifikační postupy a ozařovací techniky atd. |
Zobrazovací postupy, Nukleární medicína; Radiologické přístroje a zdravotnická technika; Radiační onkologie |
Radiační ochrana při lékařských ozáření |
Radiační ochrana; Zobrazovací postupy |
§7, odst. 3, písm. a) bod 4. |
|
Obecná psychologie a psychologie nemocných |
Psychologie a komunikace; Zdravotnická psychologie |
Základy pedagogiky a edukace |
Základy pedagogiky a edukace |
Technické právní předpisy a normy, právní předpisy týkající se ionizujícího záření |
Základy zdravotnického práva; Radiologické přístroje a zdravotnická technika; Zobrazovací postupy, Nukleární medicína; Radiační onkologie |
Základy metodologie vědeckého výzkumu |
Základy metodologie vědeckého výzkumu; Statistika |
§7, odst. 3, písm. b) |
|
Znalosti požadované pro získání zvláštní odborné způsobilosti podle zvláštního právního předpisu |
Radiační ochrana |
§7, odst. 3, písm. c) |
|
Praktická cvičení v radiologické fyzice a dozimetrii |
Radiologická fyzika; Odborná radiologická praxe |
Praktická cvičení ve fyzikálních testech k zjištění jakosti radiologické technologie a diagnostických informací |
Odborná radiologická praxe; Související odborné předměty |
Praktické vyučování ve zdravotnických zařízení na pracovišti radiodiagnostiky, radiační onkologie a nukleární medicíny |
Odborná radiologická praxe |
Praktická cvičení v obecných a specifických ošetřovatelských postupech při provádění radiologických výkonů |
Základy ošetřovatelství |
Příloha č. 2
Doporučená struktura Záznamníku výkonů radiologického asistenta - LOGBOOK
MINIMÁLNÍ RÁMEC
Záznam výkonů a jiných odborných aktivit radiologického asistenta
Záznamník výkonů a jiných odborných aktivit radiologického asistenta je dokladem studenta/studentky o absolvovaných výkonech během praktické výuky, které budou součástí kompetencí radiologických asistentů. Plní účel kontroly i zpětné vazby o absolvovaných výkonech a aktivitách studentovi/studentce a školiteli.
Titulní strana: Název vzdělávací instituce/vysoké školy
Obsah:
1. Údaje o studentovi/studentce: jméno a příjmení (popř. titul), datum narození, typ, forma, období studia (akademické roky)
2. Příprava studenta/ studentky na praktickou výuku
3. Osobní cíle studenta/ studentky
4. Kritéria hodnocení studenta/ studentky
5. Práva a povinnosti studentů/studentek
6. Přehled klinických pracovišť
7. Obecné cíle praktické výuky
8. Specifické cíle praktické výuky pro jednotlivá oddělení
9. Seznam praktických výkonů I. ročník
10. Seznam praktických výkonů II. ročník
11. Seznam praktických výkonů III. ročník
12. Hodnocení studenta/ studentky
13. Další činnosti v rámci praktické výuky - exkurze, stáže
Záznamy vedené v Záznamníku výkonů a jiných odborných aktivit /Logbook/.
Student/studentka si údaje o provedených intervencích vpisuje do Záznamníku výkonů /Logbooku/ sám/sama, akademický pracovník VS nebo mentorka/školitelka, tuto skutečnost stvrzuje čitelným podpisem.
Rozsah Záznamníku výkonů a jiných odborných aktivit /Logbook/.
Dle potřeb vysoké školy může být rozsah rozšířen při zachování jeho minimálního rámce.
1) Zákon č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách), ve znění pozdějších předpisů.
2) Vyhláška č. 39/2005 Sb., kterou se stanoví minimální požadavky na studijní programy k získání odborné způsobilosti k výkonu nelékařského zdravotnického povolání, ve znění pozdějších předpisů.
3) §44, odst. 4 zákona č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách), ve znění pozdějších předpisů.
4) §8 zákona č. 96/2004 Sb., zákon o nelékařských zdravotnických povoláních, ve znění pozdějších předpisů.
6) podrobné vymezení jednotlivých činností je vymezeno v §7 vyhlášky č. 55/2011 Sb., o činnostech zdravotnických pracovníků a jiných odborných pracovníků, ve znění pozdějších předpisů.
7) Vyhláška č. 271/2012 Sb., vyhláška o stanovení seznamu nemocí, stavů nebo vad, které vylučují nebo omezují zdravotní způsobilost k výkonu povolání lékaře, zubního lékaře, farmaceuta, nelékařského zdravotnického pracovníka a jiného odborného pracovníka, obsahu lékařských prohlídek a náležitostech lékařského posudku (vyhláška o zdravotní způsobilosti zdravotnického pracovníka a jiného odborného pracovníka)
8) §55 zákona č. 111/1998 Sb., zákon o vysokých školách, ve znění pozdějších předpisů
9) Celkový počet hodin teoretické výuky bude uveden v konkrétním studijním programu
10) Celkový počet hodin praktického vyučování je nejméně 1 200 hodin