Věstník MZd ČR, částka 14/2001
Na základě zmocnění §67d zákona č. 260/2001 Sb., kterým se mění zákon č. 20/1966 Sb., o péči o zdraví lidu, zřizuje Ministerstvo zdravotnictví České republiky (dále jen MZ ČR) Národní onkologický registr, který je součástí Národního zdravotnického informačního systému (dále jen NZIS).
1. Účel zdůvodnění registru
Národní onkologický registr České republiky (dále jen NOR) je celoplošným populačním registrem, který navazuje na registr provozovaný v Ústavu zdravotnických informací a statistiky České republiky (dále jen ÚZIS ČR) od roku 1976. Je členem IACR (Mezinárodní asociace onkologických registrů) v Lyonu, spolupracuje s Evropskou sítí onkologických registrů a udržuje kontakt s registry v zahraničí. NOR je nedílnou součástí komplexní onkologické péče.
V NOR jsou evidovány všechny novotvary podléhající hlásící povinnosti (dále jen novotvary): zhoubné novotvary, novotvary in situ a novotvary nejistého nebo neznámého chování (kód MKN-10: C00-C97, D00-D09, D37-D48). Hlášení novotvaru podává povinně zdravotnické zařízení, které novotvar diagnostikovalo (viz Výnos MZSV ČSR č. 3/1989, Věstník MZSV ČSR - Dispenzární péče o nemocné s přednádorovými stavy a novotvary a o povinném hlášení novotvarů, který upravuje rozsah a způsob této činnosti).
Úlohou NOR je registrace onkologických onemocnění, tj. shromažďování dat, jejich verifikace, ukládání, ochrana a zpracování. NOR poskytuje souhrnné údaje pro statistické přehledy jak na národní tak i mezinárodní úrovni, dále pro epidemiologické studie a zdravotnický výzkum.
Údaje NOR slouží také k podpoře včasné diagnostiky a léčby novotvarů a přednádorových stavů, ke sledování trendů jejich výskytu, příčinných faktorů a společenských důsledků.
Souhrnná data jsou podkladem pro tvorbu, realizaci a vyhodnocování preventivních zdravotnických programů a pro odhady potřebných finančních nákladů na zabezpečení komplexní onkologické péče. Anonymní individuální data mohou být poskytnuta pro epidemiologické studie a zdravotnický výzkum jen v souladu s platnými zákony a se souhlasem Rady NOR.
2. Výkonné orgány registru a jejich kompetence
2.1 Správce registru
Správcem NOR je ÚZIS ČR. Garantuje metodickou a obsahovou jednotu registru. Odpovídá za stav databáze, provádění kontrol správnosti dat, distribuci metodiky, zpracování a poskytování statistických výstupů a jejich zveřejňování.
Správce určuje zpracovatele registru a přístupová práva do databáze, určuje termín předávání a uzavírání ročního stavu registru a zabezpečuje kontakty s mezinárodními organizacemi.
2.2 Zpracovatel registru
Zpracovatel je odpovědný za plynulý chod registru, technické zabezpečení a ochranu dat. Zpracovatelem na celostátní úrovni je Koordinační středisko rezortních zdravotnických informačních systémů (dále jen KSRZIS), které zabezpečuje provoz sítě pro sběr dat, zajišťuje informační technologie (HW, SW, komunikace), autentizaci, autorizaci a ochranu dat.
Zpracovatelem za nižší územní celky jsou pracoviště NOR s určenou spádovou oblastí, s povinností maximální evidence všech - nových i starých - onkologických onemocnění. Pracoviště NOR jsou vázána na pracoviště s onkologickou péčí. Zástupci zpracovatelů na regionální úrovni jsou členy Rady NOR.
2.3 Rada registru
Rada NOR je poradním orgánem správce a odborným garantem NOR. Členy Rady NOR jmenuje a odvolává správce registru - ÚZIS ČR. Rady NOR jsou zpravidla zástupci ÚZIS ČR, zpracovatelů, KSRZIS, zástupci Ministerstva zdravotnictví a zástupci onkologických společností. V čele Rady NOR stojí volený předseda, místopředseda a výkonný tajemník.
Rada NOR
- Navrhuje správci a MZ ČR zpracovatele pro určené oblasti
- Navrhuje správci přístupová práva uživatelů
- Navrhuje Ministerstvu zdravotnictví rozdělení finančního příspěvku mezi zpracovatele
- Navrhuje správci registru náplň činnosti zpracovatelů na jednotlivých úrovních
- Je odpovědná za metodickou koordinaci správy NOR a evidenci dat o nádorech na úrovni jednotlivých spádových oblastí
- Je odpovědná za aktualizaci metodiky evidence nádorů a odbornou úroveň kontroly požadovaných údajů
- Účastní se zpracování, interpretace a využití dat o nádorech v rámci podpory vzdělávání laické i odborné veřejnosti včetně prevence nádorů
- Podává nejméně jednou ročně zprávu předsednictvu České onkologické společnosti o stavu a vývoji registru.
3. Popis registru
Zpravodajskými jednotkami jsou zdravotnická zařízení, na kterých bylo onemocnění diagnostikováno, léčeno a dispenzarizováno.
Zdravotnické zařízení podává Hlášení novotvaru v písemné nebo elektronické podobě, v souladu s platnými zákony, v daném rozsahu (viz příloha: formulář Hlášení novotvaru, tiskopis NZIS 022). Hlášení novotvaru je součástí povinné zdravotnické dokumentace. Hlášení novotvaru zahrnuje údaje o nemocném včetně identifikace, popis novotvaru a jeho klasifikaci, a způsob jeho zajištění, léčebné postupy, dispenzární pracoviště a hodnocení léčby v době uzavření Hlášení novotvaru.
Při vyplňování je nutné dodržovat platnou metodiku a číselníky NZIS vydávané ÚZIS ČR.
Zdravotnické zařízení předává průkazně, pravdivě, čitelně a co nejúplněji vyplněné Hlášení novotvaru do 1 měsíce od stanovení diagnózy na určené pracoviště NOR. Povinností zpravodajských jednotek je předat pracovišti NOR všechny potřebné podklady pro kompletaci hlášení novotvaru na pracovištích NOR.
Vývoj onemocnění je sledován prostřednictvím Kontrolních hlášení, jejichž vyplnění je pro dispenzární pracoviště povinné v daném rozsahu a časových intervalech (viz příloha: formulář Kontrolní hlášení novotvaru (KH), tiskopis NZIS 027 a časový harmonogram KH) a dispenzární pracoviště je předává pracovištím NOR k dalšímu zpracování.
Stav registru je z pracovišť NOR prostřednictvím regionálních zpracovatelů předáván celostátnímu zpracovateli v elektronické podobě pravidelně, minimálně 1x ročně, v termínu určeném správcem registru NOR.
4. Výstupy, uživatelé a přístupová práva
4.1 Výstupní informace
Data v NOR umožňují, vzhledem k jeho dlouholeté historii, všestranné zpracování podle konkrétní potřeby uživatelů. Zpracovávaná souhrnná data zahrnují hlavní epidemiologické charakteristiky nádorů (incidence, prevalence, mortalita) v celé populaci, s možností výběru dalšího členění podle konkrétních potřeb (např. diagnóza, klinické stadium, TNM, histologie, cytologie, léčba, pohlaví, věk) a jejich vývojové trendy.
4.2 Uživatelé
Souhrnná data jsou pravidelně zveřejňována v publikacích nebo formou elektronických publikací a internetu.
Využití individuálních záznamů bez identifikace je vázáno ochranou osobních údajů a podléhá schválení Rady NOR.
4.3 Přístupová práva
- právo číst, zapisovat, měnit, doplňovat a rušit podle daných pravidel, včetně identifikace
- správce (ÚZIS ČR), celý registr
- pracoviště NOR, vlastní údaje
- právo číst, včetně identifikace
- pracoviště NOR, data ze své spádové oblasti
- agregovaná data ve standardních výstupech
- všichni s přístupem do registru
- individuální data s plnou identifikací
- dispenzární pracoviště, pouze za své dispenzarizované pacienty (prostřednictvím ÚZIS ČR)
- individuální anonymizovaná data (Rada NOR schvaluje účel a cíl použití pro regionální a republikovou úroveň)
- data za menší územní jednotky, podle spádové oblasti prostřednictvím regionálního zpracovatele uživateli
- data za celou republiku prostřednictvím ÚZIS ČR.
5. Finanční zabezpečení registru
Financování ÚZIS ČR, jako správce NOR, je zajištěno v rámci vlastního rozpočtu ÚZIS ČR z kapitoly MZ ČR.
Návrh na rozpočet NOR připraví Rada NOR a předloží ke schválení Ministerstvu zdravotnictví v určeném termínu. Přidělené prostředky pro provoz NOR, kromě ÚZIS ČR, jsou zahrnuty do rozpočtu KSRZIS, které je rozděluje podle schváleného klíče příslušným zpracovatelům. V případě, že dosud užívané prostředky na provoz NOR byly převedeny na krajské účty, odpovídají za financování příslušného území NOR kraje.
Činnost pracovišť NOR je hrazena z více zdrojů. Režijní náklady, mimo ty, které jsou v přímé souvislosti s evidencí nádorů a vedením registru, hradí příslušné zdravotnické zařízení, jehož je pracoviště NOR součástí. Pro činnost NOR lze využít finanční zdroje - příspěvky z rozpočtů veřejné správy, platby z grantových projektů za poskytované služby.
Náklady spojené s povinným a kontrolním hlášením si hradí zpravodajské jednotky samy.
NÁRODNÍ ONKOLOGICKÝ REGISTR
Sbírané položky a položky nutné pro aktualizaci a zpracování registru
Název položky
|
Název položky
|
nejvyšší použité ident. číslo pacienta
|
úmrtní dg II
|
příznak uzamčení pacienta při zobrazení
|
slovní popis úmrtní dg II
|
detailu
|
příznak provedení pitvy
|
příznak statutu pacienta (z hlediska
|
jméno a příjmení praktického lékaře
|
kontrolních vztahů)
|
kód zdrav. oddělení praktického lékaře
|
příznak stěhování pacienta
|
kód zdrav. zařízení praktického lékaře
|
původ záznamu
|
poznámka k pacientovi
|
příznak zrušeného záznamu
|
příznak výjimky pro celý záznam
|
příznak rozpracovaného záznamu
|
poznámka k výjimce - pac. část
|
příznak chyby hlášené z regionu
|
datum poslední změny záznamu - pac. část
|
pacient zařazen ve studii (sčítací způsob)
|
2x pomocná položka k pac. - SW služby
|
příznak existence kontrolních hlášení pacienta
|
3 x pomocná pol. K pac. SW služby
|
klíč pro vazbu na tabulku nádorů
|
příznak přistěhovaného pacienta
|
poslední použité pořad. číslo pro nádory
|
příznak statutu nádoru dle kontrolních vztahů
|
pacienta
|
původ záznamu (nádoru)
|
století pro datum narození pacienta
|
příznak zrušení záznamu (nádoru)
|
rodné číslo
|
příznak rozpracovaného záznamu (nádoru)
|
rozlišovací znak pro stejná rodná čísla
|
příznak chyby hlášené z regionu (nádoru)
|
datum narození pacienta
|
nádor je obsažen ve studii
|
region NOR
|
hexadec. vyjádřené období pro hromadná
|
kraj NOR
|
kontr. hlášení
|
okres NOR
|
klíč pro vazbu na pacienta
|
pracoviště NOR
|
unikátní identifikace nádoru pro vazbu na
|
nový kraj (euro)
|
podklady ke KH
|
nový okres (euro)
|
region+Kraj+Okres+Pracoviště NOR
|
příznak zemřelého pacienta
|
obec trvalého bydliště - v době incidence
|
příjmení pacienta
|
evidenční číslo nádoru zleva doplněné nulami
|
jméno pacienta
|
pořadové číslo nádoru
|
titul pacienta
|
příznaky k nádoru
|
pohlaví pacienta
|
kód sociálního postavení (1,2,3,4,5,9)
|
počet zhoubných nádorů
|
kód stavu (1,2,9)
|
obec trvalého bydliště pacienta
|
kód rodinné anamnézy (1,2,9)
|
PSČ trvalého bydliště pacienta
|
rodinná anamnéza - počet
|
část obce trvalého bydliště pacienta
|
kód kouření (1,2,3,9)
|
ulice trvalého bydliště pacienta
|
kód hlavního životního zaměstnání
|
číslo popisné trvalého bydliště pacienta
|
profese (hl. živ. zaměstnání) - slovně
|
datum úmrtí pacienta
|
obor (hl. živ. zaměstnání) - slovně
|
příznak typu úmrtní dg Ia
|
kód státu pro migraci
|
úmrtní dg Ia
|
kód položky „Zjištěno při“
|
slovní popis úmrtní dg Ia80
|
datum 1. příznaku nádoru
|
příznak typy úmrtní dg Ic
|
datum 1. návštěvy
|
úmrtní dg Ic
|
datum stanovení dg
|
slovní popis úmrtní dg Ic
|
kód položky „Dg stanovena na základě“
|
příznak typu úmrtní dg II
|
příznak typu dg (MKN9/10)
|
diagnóza
|
kód typu chemoterapie
|
slovní vyjádření diagnózy
|
datum provedení chemoterapie
|
kód laterality (1,2,3,4,9)
|
kód oddělení, které provedlo chemoterapii
|
příznak zjednodušeného TNM
|
kód zdrav. zařízení, které provedlo
|
T - rozsah primárního nádoru
|
chemoterapii
|
T - rozsah primárního nádoru v mm
|
slovní vyjádření hormonální léčby
|
N ... metastázy v region. uzlinách
|
hodnota horm. léčby ze staré hlášenky
|
M ... vzdálené metastázy
|
druh hormonální léčby
|
pT l... pooperační zjištěné T
|
datum provedení hormonální léčby
|
pT ... pooperační zjištěné T v mm
|
kód oddělení, které provedlo hormonální
|
pN ... pooperační zjištěné N
|
léčbu
|
pN ... pooperační - počet vyšetř. uzlin
|
kód zdrav. zařízení, které provedlo
|
pN ... pooperační - počet pozitiv. uzlin
|
hormonální léčbu
|
pM ... pooperační zjištěné M
|
slovní vyjádření jiné léčby
|
kód stádia onemocnění
|
druh jiné léčby
|
kód položky „Onemocnění“ (lokalizované-
|
datum provedení jiné léčby
|
pokročilé)
|
kód oddělení, které provedlo jinou léčbu
|
kód topografie
|
kód zdrav. zařízení, které provedlo jinou léčbu
|
histologie - grading
|
kód položky „Onemocnění je evidováno jako“
|
histologie - klasifikace
|
kód položky „Hodnocení postupu“
|
slovní vyjádření histologie
|
kód položky „Závěr“
|
cytologie - klasifikace
|
kód dispenzárního oddělení
|
cytologie - grading
|
další rozlišení dispenzárního oddělení
|
slovní vyjádření cytologie
|
kód dispenzárního zařízení
|
navržené léčebný postup
|
poznámka k nádoru
|
kód položky „ZN neléčen pro“
|
datum posl. kontaktu KH po úmrtí
|
datum hlášení
|
léčba pro kontrolní hlášení po úmrtí
|
kód oddělení, které hlásí nádor
|
stav pro kontrolní hlášení po úmrtí
|
kód zdrav. zařízení, které hlásí nádor
|
příznak výjimky pro celý záznam
|
jméno lékaře, který hlásí nádor
|
poznámka k výjimce
|
slovní vyjádření operace
|
datum založení záznamu nádoru
|
operace - druh
|
datum zařazení do okresního registru
|
datum provedení operace
|
datum poslední změny
|
kód oddělení, které provedlo operaci
|
lékař NOR
|
kód zdrav. zařízení, které provedlo operaci
|
hodnota položky „Zhodnoc. léčeb. plánu“ ze
|
kód odstranění nádoru
|
staré hlášenky
|
kód endoskopické operace
|
4 x pomocná položka nádoru - pro SW služby
|
slovní vyjádření radioterapie
|
pomocná položka nádoru - pro SW služby
|
kód druhu záření
|
příznak „přistěhovaného ZN“
|
kód typu léčby
|
klíč KH pro připojení k nádoru
|
kód formy záření
|
hlášení je provedeno po letech - KH
|
datum provedení radioterapie
|
datum posledního kontaktu pro KH
|
kód oddělení, které provedlo radioterapii
|
kód druhu léčby KH
|
kód zdrav. zařízení, které provedlo radioterapii
|
kód stavu pacienta KH
|
slovní vyjádření chemoterapie
|
jméno uživatele, který provedl zápis KH
|
hodnota položky forma chemoterapie ze
|
datum zápisu KH
|
staré hlášenky
|
pomocná položka KH
|
kód formy chemoterapie
|
klíč pro připojení k nádoru podklady ke KH
|
stav pacienta podklady pro generování KH
|
kód terapie podklady pro generování KH
|
datum kontroly - podklady ke KH
|
datum aktualizace registru
|
datum další kontroly - podklady ke KH
|
datum uzávěrky
|
poznámka k podkladům ke KH
|
datum návratu dat z regionu
|
pomocná položka podklady KH
|
datum poslání do ÚZIS
|
název změněné položky - historie
|
výrobní číslo čipové karty
|
původní hodnota - historie
|
typ autorizace uživatele (region, pracoviště)
|
nová hodnota - historie
|
pracoviště NOR uživatele
|
důvod změny - historie
|
ID uživatele
|
datum změny - historie
|
jméno uživatele
|
jméno (ID) uživatele, který změnu provedl
|
příznak uzamčení pacienta - stěhování
|
typ akce - historie akcí
|
typ stěhování (přistěhování, odstěhování)
|
řetězec pro výběr - historie akcí
|
2x příznak zobrazení pacienta v tabulce
|
datum provedení akce - historie akcí
|
odstěhovaných
|
jméno (ID) uživatele, který provedl akci
|
2x stav odstěhování
|
nový kraj (euro) - pracoviště NOR
|
2x příznak zobrazení pacienta v tabulce
|
nový okres (euro) - pracoviště NOR
|
přistěhovaných
|
nový kraj+nový okres - pracoviště NOR
|
2x stav přistěhování
|
úroveň (region, kraj, okres, pracoviště) -
|
nový identifikátor při stěhování
|
pracoviště NOR
|
identifikační číslo pacienta - stěhování
|
region - pracoviště NOR
|
století pro datum narození pacienta -
|
kraj - pracoviště NOR
|
stěhování
|
okres - pracoviště NOR
|
rodné číslo pacienta - stěhování
|
pracoviště NOR
|
rozliš. znak při duplicitním rodném čísle - stěhování
|
region+kraj+okres+pracoviště - prac. NOR
|
příjmení pacienta - stěhování
|
zkratka názvu prac. NOR
|
jméno pacienta - stěhování
|
název - prac. NOR
|
původní pracoviště NOR - stěhování
|
titul lékaře (před jménem) NOR
|
nové pracoviště NOR - stěhování
|
jméno lékaře NOR
|
původní kód obce - stěhování
|
příjmení lékaře NOR
|
původní PSČ - stěhování
|
titul lékaře NOR
|
část pův. obce - stěhování
|
název prac. NOR dle číselníku
|
původní číslo popisné - stěhování
|
ulice prac. NOR dle číselníku
|
nový kód obce - stěhování
|
PSČ + obec prac. NOR - dle číselníku
|
nové PSČ - stěhování
|
tel. číslo prac. NOR
|
část nové obce - stěhování
|
kód zdravotnického zařízení - prac. NOR
|
nové číslo popisné - stěhování
|
příznak povolení aktivních operací
|
datum označení pro stěhování
|
příznak povolení aktivních operací - aktuální
|
kdo označil pro stěhování
|
stav
|
datum nahrání stěhovaného pacienta
|
kód intervalu provádění kontrolních hlášení
|
kdo nahrál - stěhování
|
velikost horního okraje pro tisk
|
datum potvrzení o provedeném stěhování
|
velikost levého okraje pro tisk
|
kdo potvrdil stěhování
|
velikost dolního okraje pro tisk
|
příznak zrušení stěhování
|
10 pracovních položek - pro nastavení
|
příznak přestěhování
|
dafault. hodnot
|
5 x pom. položka SW služby pro stěhování
|
10 pracovních položek pro nastavení
|
příznak přistěhovaného KH
|
zákazu činností pro dané prac.
|
příznak přistěhovaného záznamu
|
NÁRODNÍ REGISTR HOSPITALIZOVANÝCH
Na základě zmocnění §67d zákona č. 260/2001 Sb., kterým e mění zákon č. 20/1966 Sb., o péči o zdraví lidu, zřizuje Ministerstvo zdravotnictví České republiky (dále jen MZ ČR) Národní registr hospitalizovaných, který je součástí Národního zdravotnického informačního systému (dále jen NZIS).
1. Účel a zdůvodnění registru
Národní registr hospitalizovaných (dále jen NRHOSP) je celoplošným populačním registrem, který navazuje na informační systém Hospitalizace, provozovaný v Ústavu zdravotnických informací a statistiky České republiky (dále jen ÚZIS ČR) od roku 1960.
V NRHOSP jsou evidovány osoby, které byly hospitalizované na lůžkových odděleních a jejichž hospitalizace byla ukončena. Statistika hospitalizovaných je důležitým zdrojem informací o zdravotním stavu populace a důležitým nástrojem pro řízení zdravotnictví a stanovení koncepce a realizace zdravotní politiky státu a k definování optimální sítě lůžkových zdravotnických zařízení. Současně dává podklady pro kvalitativní a kvantitativní hodnocení činnosti jednotlivých lůžkových zařízení a jejich oddělení.
Výsledné informace ze statistiky hospitalizovaných se předávají do databáze WHO a dalším mezinárodním organizacím podle smluvních závazků.
2. Výkonné orgány registru a jejich kompetence
2.1 Správce registru
Správcem NRHOSP je ÚZIS ČR.
ÚZIS ČR garantuje metodickou a obsahovou jednotu registru. Odpovídá za stav databáze, provádění kontrol správnosti dat, distribuci metodiky, zpracování a poskytování statistických výstupů a jejich zveřejňování. Správce určuje přístupová práva do databáze, určuje termín předávání a uzavírání ročního stavu registru a zabezpečuje kontakty s mezinárodními organizacemi.
2.2 Zpracovatel registru
Zpracovatelem NRHOSP na celostátní úrovni je ÚZIS ČR. Zpracovatel je odpovědný za plynulý provoz registru, technické zabezpečení a ochranu dat. Zabezpečuje sběr dat, zpracování, zajišťuje informační technologie (HW, SW, komunikace), autentizaci, autorizaci a ochranu dat.
2.3 Rada registru
Rada registru je poradním orgánem správce a odborným garantem NRHOSP. Členy Rady NRHOSP jmenuje a odvolává správce registru - ÚZIS ČR. Členy Rady jsou zpravidla zástupci MZ ČR, ÚZIS ČR a zástupci Asociace nemocnic ČR, Asociace českých a moravských nemocnic a Asociace fakultních nemocnic. V čele Rady stojí volený předseda, místopředseda a výkonný tajemník.
Rada NRHOSP
- Navrhuje koncepční a obsahové změny
- Navrhuje správci přístupová práva uživatelů
- Zodpovídá za obsahovou přípravu metodiky a odbornou stránku kontrolních vztahů užívaných v registru
- Navrhuje agregované výstupní formy pro presentaci registru v odborné i laické veřejnosti
- Kontroluje plnění povinností správce a zpracovatele
3. Popis registru
Zpravodajskou jednotkou je lůžkové oddělení zdravotnického zařízení.
Statistickou jednotkou je ukončená hospitalizace pacienta na lůžkovém oddělení zdravotnického zařízení.
Zdravotnické zařízení podává povinné hlášení „Hlášení hospitalizace“ v písemné nebo elektronické podobě, v souladu s platnými zákony, v daném rozsahu (viz příloha: formulář (tiskopis NZIS 002) „Hlášení hospitalizace“).
Hlášení hospitalizace je součástí povinné zdravotnické dokumentace.
Toto povinné hlášení obsahuje údaje:
- Identifikační
- zdravotnické zařízení (IČO/PČZ, oddělení)
- hospitalizovaného pacienta (pouze rodné číslo)
- charakteristiky přijetí (datum, důvod přijetí, způsob přijetí)
- příčiny hospitalizace (základní diagnóza, vnější příčina úrazu, druh operace, hlavní operační diagnóza, hlavní operační výkon, reoperace, pooperační komplikace, počet dnů na JIP)
- ukončení hospitalizace, potřeba další péče
Při vyplňování hlášení je nutné dodržovat platnou metodiku a číselníky NZIS.
Zdravotnické zařízení měsíčně předává průkazně, pravdivě, čitelně a co nejúplněji vyplněné „Hlášení hospitalizace“ (do 5 dnů po ukončení sledovaného měsíce) nebo odkontrolované datové rozhraní (do 1 měsíce po ukončení sledovaného měsíce) na určené pracoviště ÚZIS ČR.
4. Výstupy, uživatelé a přístupová práva
4.1 Výstupní informace
Data v NRHOSP umožňují všestranné zpracování podle konkrétní potřeby.
Výstupní informace jsou za ČR, kraje a okresy. Poskytují informace o počtech hospitalizovaných a zemřelých, o délce ošetřovací doby, o průměrné ošetřovací době, o přepočtu hospitalizovaných na 100 000 obyvatel, a to podle základních, operačních nebo psychiatrických diagnóz, podle pohlaví, věkových skupin, tříd diagnóz, vybraných diagnóz, oddělení a zařízení. K dispozici jsou dále informace o velikosti spádových oblastí lůžkových zařízení podle oddělení.
Údaje o hospitalizovaných slouží jako podklady pro hodnocení zdravotního stavu populace. Jsou tříděny podle diagnózy, pohlaví, věku, místa bydliště i místa ošetření, druhu léčby, způsobu přijetí apod. Sledují se počty ošetřovacích případů hospitalizace, ošetřovací dny, průměrná ošetřovací doba, průměrný věk, počty operovaných podle druhu operace, včasnosti přijetí a operace, počty zemřelých, nemocniční letalita, vše ve vztahu k výše uvedeným třídícím hlediskům.
4.2 Uživatelé
Souhrnná data jsou pravidelně zveřejňována v publikacích ÚZIS ČR a na stránkách internetu - www.uzis.cz
Využití individuálních záznamů bez identifikace je vázáno ochranou osobních údajů a podléhá schválení Rady NRHOSP.
4.3 Přístupová práva
- právo číst, zapisovat a měnit údaje, včetně identifikace
- správce a zpracovatel (ÚZIS ČR), celý registr
- agregovaná data ve standardních výstupech
- všichni s přístupem do internetu
- individuální anonymizovaná data (Rada registru schvaluje účel a cíl použití)
- předání dat prostřednictvím ÚZIS ČR
5. Finanční zabezpečení registru
Náklady ÚZIS ČR, jako správce a zpracovatele NRHOSP, jsou finančně zajišťovány v rámci vlastního rozpočtu ÚZIS ČR z kapitoly MZ ČR.
Náklady spojené s povinným hlášením si hradí zpravodajské jednotky samy.
NÁRODNÍ REGISTR HOSPITALIZOVANÝCH (Seznam položek)
Hlavička
|
další diagnóza 4
|
typ věty = „P“
|
další diagnóza 5
|
vykazované období
|
datum operace -den
|
ukončení hospitalizace (MMRRRR)
|
datum operace - měsíc
|
IČO - identifikační číslo organizace
|
datum operace - rok
|
PČZ - pořadové číslo zařízení
|
čas operace
|
oddělení
|
operační diagnóza
|
počet vět typu Identifikace („H“)
|
nemocniční nákaza
|
za oddělení
|
druh operace
|
počet větu typu Výkony („V“)
|
reoperace
|
za oddělení
|
pooperační komplikace
|
počet dnů na JIP
|
|
Identifikace
|
datum propuštění (úmrtí) - den
|
typy věty = „H“
|
datum propuštění (úmrtí) - měsíc
|
rodné číslo
|
datum propuštění (úmrtí) - rok
|
pořadové číslo pacienta
|
čas propuštění (úmrtní)
|
PSČ
|
příčina smrti - diagnóza Ic
|
rodinný stav
|
příčina smrti - diagnóza Ia
|
klasifikace zaměstnání
|
ukončení hospitalizace
|
přijetí doporučil
|
potřeba další péče
|
datum přijetí - den
|
počet dnů v kategorii 1
|
datum přijetí - měsíc
|
počet dnů v kategorii 2
|
datum přijetí - rok
|
počet dnů v kategorii 3
|
čas přijetí
|
počet dnů v kategorii 4
|
důvod přijetí
|
počet dnů v kategorii 5
|
druh přijetí
|
počet dnů přerušení hospitalizace (kat. 0)
|
datum začátku příznaků - den
|
náhrady
|
datum začátku příznaků - měsíc
|
kraj, okres bydliště
|
datum začátku příznaků - rok
|
zdravotní pojišťovna
|
čas začátku příznaků
|
|
základní diagnóza
|
Výkony
|
hospitalizace poprvé
|
typ věty = „V“
|
vnější příčina úrazu
|
datum výkonu
|
další diagnóza 2
|
kód výkonu
|
další diagnóza 3
|
počet výkonů
|
NÁRODNÍ REGISTR RODIČEK
Na základě mocnění §67d zákona č. 260/2001 Sb., kterým se mění zákon č. 20/1966 Sb., o péči o zdraví lidu, zřizuje Ministerstvo zdravotnictví České republiky (dále jen MZ ČR) Národní registr rodiček, který je součástí Národního zdravotnického informačního systému (dále jen NZIS).
1. Účel a zdůvodnění registru
Národní registr rodiček (dále jen NRROD) je celoplošným populačním registrem, který navazuje na informační systém o rodičce, provozovaný v Ústavu zdravotnických informací a statistiky České republiky (dále jen ÚZIS ČR) od roku 1991.
V NRROD jsou evidovány všechny rodičky podléhající hlásící povinnosti.
Sledování rodiček slouží k hodnocení zdravotního stavu rodičky z pohledu kvality péče. Získané informace jsou cenným zdrojem informací pro gynekologicko-porodnickou péči; jsou důležitým nástrojem pro zlepšování péče o těhotné a rodičky.
Registr zajišťuje základní údaje o reprodukční anamnéze ženy, o průběhu jejího těhotenství, porodu a o novorozenci. Údaje jsou tříděny podle rodinného stavu, vzdělání, věku matky, počtu jejích porodů, potratů a komplikací během porodu.
Informace registru se využívají pro stanovení koncepce a realizace státní zdravotní politiky v oblasti gynekologicko - porodnické péče.
Informace slouží pro databáze WHO a OECD a zároveň se poskytují dalším mezinárodním organizacím podle smluvních závazků.
2. Výkonné orgány registru a jejich kompetence
2.1 Správce registru
Správcem NRROD je ÚZIS ČR.
ÚZIS ČR garantuje metodickou a obsahovou jednotu registru. Odpovídá za stav databáze, provádění kontrol správnosti dat, distribuci metodiky, zpracování a poskytování statistických výstupů a jejich zveřejňování.
Správce určuje zpracovatele registru a přístupová práva do databáze, určuje termín předávání a uzavírání ročního stavu registru a zabezpečuje kontakty s mezinárodními organizacemi.
2.2 Zpracovatel registru
Zpracovatelem na celostátní úrovni je ÚZIS ČR, který zabezpečuje sběr dat, zpracování, zajišťuje informační technologie (HW, SW, komunikace), autentizaci, autorizaci a ochranu dat.
2.3 Rada registru
Rada registru je poradním orgánem správce a odborným garantem NRROD. Členy Rady NRROD jmenuje a odvolává správce registru - ÚZIS ČR. Členy Rady jsou zpravidla zástupce MZ ČR, ÚZIS ČR a zástupci odborné společnosti gynekologické a porodnické. V čele Rady stojí volený předseda, místopředseda a výkonný tajemník.
Rada NRROD
- Navrhuje koncepční a obsahové změny
- Navrhuje správci přístupová práva uživatelů
- Zodpovídá za obsahovou přípravu metodiky a odbornou stránku kontrolních vztahů užívaných v registru
- Navrhuje agregované výstupní formy pro presentaci registru v odborné i laické veřejnosti
- Kontroluje plnění povinností správce a zpracovatele.
3. Popis registru
Zpravodajskou jednotkou jsou gynekologicko-porodnická oddělení lůžkových zdravotnických zařízeních a dále lůžková zdravotnická zařízení, kde byla žena po porodu hospitalizována (v termínu do posledního dne šestinedělí).
Zdravotnické zařízení podává povinné hlášení „Zpráva o rodičce“ v písemné nebo elektronické podobě, v souladu s platnými zákony, v daném rozsahu (viz příloha: formulář (tiskopis NZIS 020) „Zpráva o rodičce“).
Hlášení „Zpráva rodičce“ je součástí povinné zdravotnické dokumentace.
Toto povinné hlášení zahrnuje údaj o:
- rodičce - identifikace (rodné číslo, příjmení a jméno), předcházející těhotenství
- těhotenství - údaje o prenatální péči, o průběhu těhotenství, o závažných komplikacích, o hospitalizaci
- porodu - údaje o způsobu ukončení porodu, četnosti těhotenství, o stavu plodu, o komplikacích porodu, podávání léků, komplikace v šestinedělí
- dítěti - pohlaví, vitalita, porodní hmotnost, stav dítěte při propuštění matky
Při vyplňování je nutné dodržovat platnou metodiku a číselníky NZIS.
Zdravotnické zařízení předává průkazně, pravdivě, čitelně a co nejúplněji vyplněné povinné hlášení „Zpráva rodičce“ měsíčně (do 1 měsíce po ukončení sledovaného měsíce) na určené pracoviště ÚZIS ČR.
4. Výstupy, uživatelé a přístupová práva
4.1 Výstupní informace
Data v NRROD umožňují všestranné zpracování podle konkrétní potřeby. Výstupní informace se zpracovávají za ČR, kraje, okresy a zařízení. Poskytují údaje o průběhu těhotenství, porodu, údaje o zdravotním stavu matky a zároveň základní údaje o stavu novorozence.
4.2 Uživatelé
Souhrnná data jsou pravidelně zveřejňována v publikacích ÚZIS ČR a na stránkách internetu www.uzis.cz.
Využití individuálních záznamů bez identifikace je vázáno ochranou osobních údajů a podléhá schválení Rady registru.
4.3 Přístupová práva
- právo číst, zapisovat a měnit údaje, včetně identifikace
- správce a zpracovatel (ÚZIS ČR), celý registr
- agregovaná data ve standardních výstupech
- všichni s přístupem do internetu
- individuální anonymizovaná data (Rada registru schvaluje účel a cíl použití)
- předání dat prostřednictvím ÚZIS ČR
5. Finanční zabezpečení registru
Náklady ÚZIS ČR, jako správce a zpracovatel Registru, jsou finančně zajišťovány v rámci vlastního rozpočtu ÚZIS ČR z kapitoly MZ ČR.
Náklady spojené s povinným hlášením si hradí zpravodajské jednotky samy.
NÁRODNÍ REGISTR RODIČEK (Seznam položek)
Identifikace
|
komplikace - hrozící předčasný porod
|
číslo porodopisu
|
komplikace - krvácení před porodem
|
IČO, PČZ zařízení
|
komplikace - placenta praevia
|
oddělení
|
komplikace - předčasné odloučení
|
příjmení matky
|
komplikace - IZO imunizace
|
RČ matky
|
komplikace - kardiovaskulární
|
kraj, okres bydliště
|
komplikace - gestační hypertenze
|
obec bydliště
|
komplikace - preeklampsie
|
zdravotní pojišťovna
|
komplikace - eklampsie
|
komplikace - IVF (ART)
|
|
Matka
|
komplikace - intraut. růst. retardace
|
datum přijetí - rok
|
komplikace - jiné
|
datum přijetí - měsíc
|
komplikace - dg 1
|
datum přijetí - den
|
komplikace - dg 2
|
datum přijetí - hodina
|
předpokládané datum porodu - rok
|
rodinný stav
|
předpokládané datum porodu - měsíc
|
vzdělání
|
předpokládané datum porodu - den
|
porody celkem
|
odhadnuto podle
|
z toho předčasných
|
|
z toho SC
|
Porod
|
z toho mrtvě narozených
|
datum porodu - rok
|
ČNÚ (časná novorozenecké úmrtnost)
|
datum porodu - měsíc
|
PNÚ (pozdní novorozenecké úmrtnost)
|
datum porodu - den
|
samovolné potraty
|
datum porodu - hodina
|
umělá přerušení těhotenství
|
datum odtoku plodové vody - rok
|
mimoděložní těhotenství
|
datum odtoku plodové vody - měsíc
|
datum odtoku plodové vody - den
|
|
Těhotenství
|
datum odtoku plodové vody - hodina
|
začátek prenatální péče
|
četnost těhotenství
|
počet kontrol
|
gestační stáří
|
počet hospitalizací
|
dg indukce - indikace 1
|
celkem týdnů hospitalizace
|
dg indukce - indikace 2
|
přírůstek hmotnosti
|
stav plodu A, B, C
|
kouření
|
příznaky rizika 1 (zkalená voda)
|
alkohol
|
příznaky rizika 2 (CTG)
|
drogy
|
příznaky rizika 3 (auskultace)
|
ultrazvukové vyšetření - první
|
příznaky rizika 4 (IUGR)
|
ultrazvukové vyšetření - poslední
|
CTG 1 (v těhotenství)
|
ultrazvukové vyšetření - zjištění VV
|
CTG 2 (za porodu)
|
ultrazvukové vyšetření - zjištění vicečet.těhot.
|
dg indikace k SC 1
|
diabetes 1 - IDDM před těhotenstvím
|
dg indikace k SC 2
|
diabetes 2 - NIDDM před porodem
|
anestézie
|
diabetes 3 - prekoncepční léčba
|
ukončení vaginálně A, B, C
|
diabetes 4 - vaskulární komplikace
|
ukončení per SC
|
diabetes 5 - gestační diabetes
|
z toho u KP
|
diabetes 6 - léčba inzulínem
|
datum ukončení zprávy - měsíc
|
komplikace za porodu - dystokie ramének
|
datum ukončení zprávy - den
|
komplikace za porodu - epiziotomie
|
datum ukončení zprávy - hodina
|
komplikace za porodu - poranění
|
důvod ukončení
|
komplikace za porodu - ruptura dělohy
|
dg komplikace v šestinedělí 1
|
komplikace za porodu - hysterektomie
|
dg komplikace v šestinedělí 2
|
komplikace za porodu - výhřez pupečníku
|
|
komplikace za porodu - ztráta krve
|
Dítě
|
komplikace za porodu - jiná
|
pohlaví dítěte A, B, C
|
dg jiné komplikace
|
vitalita A, B, C
|
léky za porodu - uterotonika
|
hmotnost A
|
léky za porodu - uterolytika
|
hmotnost B
|
léky za porodu - spasmolytika
|
hmotnost C
|
léky za porodu - analgetika opiátyléky
|
apgar skóre A (po 1., 5., 10. minutě)
|
léky za porodu - analgetika ostatní
|
apgar skóre B (po 1., 5., 10. minutě)
|
léky za porodu - antibiotika
|
apgar skóre C (po 1., 5., 10. minutě)
|
léky za porodu - transfúze
|
pH A
|
porod vedl
|
pH B
|
zhodnocení porodu
|
pH C
|
datum ukončení zprávy - rok
|
stav dítěte při propuštění matky A, B, C
|
NÁRODNÍ REGISTR NOVOROZENCŮ
Na základě zmocnění §67d zákona č. 260/2001 Sb., kterým se mění zákon č. 20/1966 Sb., o péči o zdraví lidu, zřizuje Ministerstvo zdravotnictví České republiky (dále jen MZ ČR) Národní registr novorozenců, který je součástí Národního zdravotnického informačního systému (dále jen NZIS).
1. Účel a zdůvodnění registru
Národní registr novorozenců (dále jen NRNAR) je celoplošným populačním registrem, který navazuje na informační systém o novorozenci, provozovaný Ústavem zdravotnických informací a statistiky České republiky (dále jen ÚZIS ČR) od roku 1991.
V NRNAR jsou evidováni všichni novorozenci včetně mrtvě narozených.
Registrace novorozenců zajišťuje základní údaje o okamžitém stavu novorozence po porodu, jeho další zdravotní stav, komplikace, léčbu.
Sledování novorozenců zajišťuje nezbytné informace z oblasti perinatální péče jak pro potřeby odborných zdravotnických pracovníků, Ministerstva zdravotnictví, tak pro mezinárodní vykazování údajů. Získané informace jsou důležitým zdrojem hodnocení zdravotního stavu novorozenců a využívají se pro řízení, hodnocení a zlepšování péče o novorozence.
Informace slouží pro databáze WHO a OECD a zároveň se poskytují dalším mezinárodním organizacím podle smluvních závazků.
2. Výkonné orgány registru a jejich kompetence
2.1 Správce registru
Správcem NRNAR je ÚZIS ČR.
ÚZIS ČR garantuje metodickou a obsahovou jednotu registru. Odpovídá za stav databáze, provádění kontrol správnosti dat, distribuci metodiky, zpracování a poskytování statistických výstupů a jejich zveřejňování.
Správce určuje přístupová práva do databáze, určuje termín předávání a uzavírání ročního stavu registru a zabezpečuje kontakty s mezinárodními organizacemi.
2.2 Zpracovatel registru
Zpracovatel je odpovědný za plynulý provoz registru, technické zabezpečení a ochranu dat.
Zpracovatelem na celostátní úrovni je ÚZIS ČR, který zabezpečuje sběr dat, zpracování, zajišťuje informační technologie (HW, SW, komunikace), autentizaci, autorizaci a ochranu dat.
2.3 Rada registru
Rada registru je poradním orgánem správce a odborným garantem NRNAR. Členy Rady NRNAR jmenuje a odvolává správce registru - ÚZIS ČR. Členy Rady jsou zpravidla zástupci MZ ČR, ÚZIS ČR a zástupci odborné společnosti gynekologické a porodnické, neonatologické, pediatrické. V čele Rady stojí volený předseda, místopředseda a výkonný tajemník.
Rada NRNAR
- Navrhuje koncepční a obsahové změny
- Navrhuje správci přístupová práva uživatelů
- Zodpovídá za obsahovou přípravu metodiky a odbornou stránku kontrolních vztahů užívaných v registru
- Navrhuje agregované výstupní formy pro presentaci registru v odborné i laické veřejnosti
- Kontroluje plnění povinností správce a zpracovatele
3. Popis registru
Zpravodajskou jednotkou jsou novorozenecké úseky ženských a dětských oddělení a novorozenecké oddělení lůžkových zdravotnických zařízeních a dále lůžková zdravotnická zařízení, kde byl novorozenec dále hospitalizován.
Zdravotnické zařízení podává povinné hlášení „Zpráva o novorozenci“ v písemné nebo elektronické podobě, v souladu s platnými zákony, v daném rozsahu (viz příloha: formulář (tiskopis NZIS 021) „Zpráva o novorozenci“).
Hlášení „Zpráva o novorozenci“ je součástí povinné zdravotnické dokumentace.
Toto povinné hlášení zahrnuje údaje:
- identifikační - dítěte, matky, (rodné číslo, příjmení a jméno)
- z porodního sálu (způsob porodu, porodní údaje o novorozenci, případné léčba)
- z oddělení, které novorozenci poskytuje další péči (sledování vybraných nemocí a komplikací, léčba, provedený screeing, kalmetizace)
- stav při propuštění (hodnoty při propuštění, výživa, potřeba další léčebné péče, v případě úmrtí údaje o příčinách smrti)
Při vyplňování je nutné dodržovat platnou metodiku a číselníky NZIS.
Zdravotnické zařízení předává průkazně, pravdivě, čitelně a co nejúplněji vyplněné hlášení „Zpráva o novorozenci“ měsíčně (do 1 měsíce po ukončení sledovaného měsíce) na určené pracoviště ÚZIS ČR.
4. Výstupy, uživatelé a přístupová práva
4.1 Výstupní informace
Data v NRNAR umožňují všestranné zpracování podle konkrétní potřeby. Výstupní informace jsou za ČR, kraje, okresy a zařízení. Hlavním kritériem třídění u novorozence je jeho vitalita a porodní hmotnost.
4.2 Uživatelé
Souhrnná data jsou pravidelně zveřejňována v publikacích ÚZIS ČR a na stránkách internetu - www.uzis.cz.
Využití individuálních záznamů bez identifikace je vázáno ochranou osobních údajů a podléhá schválení Rady NRNAR.
4.3 Přístupová práva
- právo číst, zapisovat a měnit údaje, včetně identifikace
- správce a zpracovatel (ÚZIS ČR), celý registr
- agregovaná data ve standardních výstupech
- všichni s přístupem do internetu
- individuální anonymizovaná data (Rada registru schvaluje účel a cíl použití)
- předání dat prostřednictvím ÚZIS ČR.
5. Finanční zabezpečení registru
Náklady ÚZIS ČR, jako správce a zpracovatele NRNAR, jsou finančně zajišťovány v rámci vlastního rozpočtu ÚZIS ČR z kapitoly MZ ČR.
Náklady spojené s povinným hlášením si hradí zpravodajské jednotky samy.
NÁRODNÍ REGISTR NOVOROZENCŮ (Seznam položek)
Identifikace
|
počet dní UPV
|
zpráva číslo
|
léčba na oddělení - antenatální steroidy
|
číslo dítěte
|
léčba na oddělení - surfaktant
|
IČO, PČZ zařízení
|
léčba na oddělení - steroidy pro BPD/CLD
|
oddělení
|
léčba na oddělení - ligace PDA
|
příjmení dítěte
|
léčba na oddělení - operace
|
četnost těhotenství
|
operační dg
|
pořadí
|
max. BE - znaménko
|
RČ dítěte - rok
|
max. BE - hodnota
|
RČ dítěte - měsíc
|
maximum O2 v %
|
RČ dítěte - den
|
minimum O2 v %
|
RČ dítěte - evid. číslo
|
nemoci a komplikace - HIE
|
příjmení matky
|
nemoci a komplikace - cPVL/atrofie CNS
|
zdravotní pojišťovna
|
nemoci a komplikace - PIVH
|
RČ matky
|
nemoci a komplikace - meningitis
|
rok narození otce
|
nemoci a komplikace - sepse časná
|
kraj, okres bydliště
|
nemoci a komplikace - sepse pozdní
|
obec bydliště
|
nemoci a komplikace - ROP III.st. +/kryo
|
nemoci a komplikace - RDS
|
|
Porodní sál
|
nemoci a komplikace - BPD/CLD
|
porod (kde)
|
nemoci a komplikace - barotrauma
|
způsob porodu
|
nemoci a komplikace - NEC
|
použití kleští při porodu
|
nemoci a komplikace - PDA léčený
|
poloha plodu
|
nemoci a komplikace - PFC
|
rok narození
|
kalmetizace
|
měsíc narození
|
provedený screening - PKU
|
den narození
|
provedený screening - kyčle
|
hodina narození
|
provedený screening - hypotyreóza
|
minuta narození
|
provedený screening - puls AF
|
vitalita
|
provedený screening - UZ ledvin
|
pohlaví
|
provedený screening - jiný
|
hmotnost po porodu
|
vrozená vada
|
délka po porodu
|
dg vrozené vady 1
|
gestační stáří
|
dg vrozené vady 2
|
léčba na sále - O2
|
dg vrozené vady 3
|
léčba na sále - UPV mas.
|
dg vrozené vady 4
|
léčba na sále - intubace
|
dg vrozené vady 5
|
léčba na sále - masáž srdce
|
|
léčba na sále - léky
|
Propuštění, překlad, úmrtí
|
léčba na sále - žádná
|
rok ukončení zprávy
|
apgar skóre po 1. minutě
|
měsíc ukončení zprávy
|
apgar skóre po 5. minutě
|
den ukončení zprávy
|
apgar skóre po 10. minutě
|
hodina ukončení zprávy
|
minuta ukončení zprávy
|
|
Oddělení
|
hmotnost při propuštění
|
rok přijetí na oddělení
|
obvod hlavy při propuštění
|
měsíc přijetí na oddělení
|
výživa
|
den přijetí na oddělení
|
důvod ukončení zprávy
|
hodina přijetí na oddělení
|
zařízení kam přeložen
|
minuta přijetí na oddělení
|
oddělení kam přeložen
|
léčba na oddělení - kyslík O2
|
příčina úmrtí
|
léčba na oddělení - pouze CPAP
|
dg při propuštění, překladu, úmrtí 1 - 4
|
léčba na oddělení - UPV
|
NÁRODNÍ REGISTR VROZENÝCH VAD
Na základě zmocnění §67d zákona č. 260/2001 Sb., kterým se mění zákon č. 20/1966 Sb., o péči o zdraví lidu, zřizuje Ministerstvo zdravotnictví České republiky (dále jen MZ ČR) Národní registr vrozených vad, který je součástí Národního zdravotnického informačního systému (dále jen NZIS).
1. Účel a zdůvodnění registru
V NRVV jsou evidovány všechny vrozené vady zjištěné u dětí do 15ti let a vady plodu zjištěné v průběhu těhotenství a dále u mrtvě narozených dětí.
Registrace prenatálně a postnatálně diagnostikovaných vrozených vad v populaci je v současné době jedním ze základních faktorů potřebných pro hodnocení zdravotního stavu populace a je nedílnou součástí hodnocení prenatální, perinatální a postnatální péče.
Sledování výskytu vrozených vad slouží k vyhodnocování včasného záchytu vrozených vad. Získané informace se využívají k hodnocení zdravotního stavu a kvality nové populace. Informace se využívají jako podklad k tvorbě koncepce státní zdravotní politiky v této oblasti. Využívají se při prezentaci sledovaných údajů v zahraničí.
Informace slouží pro databáze WHO a OECD.
2. Výkonné orgány registru a jejich kompetence
2.1 Správce registru
Správcem NRVV je ÚZIS ČR.
ÚZIS ČR garantuje metodickou a obsahovou jednotu registru. Odpovídá za stav databáze, provádění kontrol správnosti dat, distribuci metodiky, zpracování a poskytování statistických výstupů a jejich zveřejňování.
Správce určuje zpracovatele registru a přístupová práva do databáze, určuje termín předávání a uzavírání ročního stavu registru a zabezpečuje kontakty s mezinárodními organizacemi.
2.2 Zpracovatel registru
Zpracovatelem na celostátní úrovni je ÚZIS ČR, který zabezpečuje sběr dat, zpracování, zajišťuje informační technologie (HW, SW, komunikace), autentizaci, autorizaci a ochranu dat.
2.3 Rada registru
Rada registru je poradním orgánem správcem a odborným garantem NRVV. Členy Rady NRVV jmenuje a odvolává správce registru - ÚZIS ČR. Členy Rady jsou zpravidla zástupci MZ ČR, ÚZIS ČR a zástupci odborné společnosti neonatologické a pediatrické. V čele Rady stojí volený předseda, místopředseda a výkonný tajemník.
Rada NRVV
- Navrhuje koncepční a obsahové změny
- Navrhuje správci přístupová práva uživatelů
- Zodpovídá za obsahovou přípravu metodiky a odbornou stránku kontrolních vztahů užívaných v registru
- Navrhuje agregované výstupní formy pro presentaci registru v odborné i laické veřejnosti
- Kontroluje plnění povinností správce a zpracovatele
3. Popis registru
Zpravodajskou jednotkou jsou odborná oddělení zdravotnických zařízeních, kde byla vrozená vada diagnostikována (genetická, ženská, gyn-por, novorozenecká, dětská, kardiologická vč. Dětského kardiocentra centra FN Motol, ortopedická a další odborná oddělení).
Zdravotnické zařízení předkládá povinné hlášení „Vrozená vada plodu nebo dítěte“ v písemné nebo elektronické podobě, v souladu splatnými zákony, v daném rozsahu (viz příloha: formulář (tiskopis NZIS 015) „Vrozená vada plodu nebo dítěte“).
Hlášení vrozených vad plodu nebo dítěte je součástí povinné zdravotnické dokumentace.
Toto povinné hlášení zahrnuje údaje o:
- plodu - dokončený týden těhotenství při zjištění vrozené vady, stav těhotenství, datum ukončení těhotenství
- dítěti - identifikace (pouze rodné číslo), tělesné rozměry při narození, datum zjištění vady, datum úmrtí, asistovaná reprodukce, provedená prenatální diagnostika, vrozené vady
- matce - identifikace (pouze rodné číslo), zaměstnání, vrozená vada v rodině, onemocnění a užívání léků v I. trimestru, četnost těhotenství, pořadí gravidity a parity
- otci - rok narození a zaměstnání
Při vyplňování je nutné dodržovat platnou metodiku a číselníky NZIS.
Zdravotnické zařízení předává průkazně, pravdivě, čitelně a co nejúplněji vyplněné hlášení „Vrozená vada plodu nebo dítěte“ do 1 měsíce po ukončení sledovaného měsíce na určené pracoviště ÚZIS ČR.
4. Výstupy, uživatelé a přístupová práva
4.1 Výstupní informace
Data v registru umožňují všestranné zpracování podle konkrétní potřeby. Souhrnná data zahrnují vrozené vady zjištěné u plodu, tj. záchyt vrozených vad v prenatální diagnostice a u samovolných potratů nad 500 gramů, nebo zjištěné u dětí do dokončeného 15. roku života a dále u mrtvě narozených dětí.
Výstupní informace se zpracovávají za ČR, kraje, okresy. Poskytují údaje podle jednotlivých diagnóz, skupin diagnóz, pohlaví, věku, prenatální diagnostiky, průběhu těhotenství, délky těhotenství a metody vyšetření.
4.2 Uživatelé
Souhrnná data jsou pravidelně zveřejňována v publikacích ÚZIS ČR a na stránkách internetu - www.uzis.cz.
Využití individuálních záznamů bez identifikace je vázáno ochranou osobních údajů a podléhá schválení Rady NRVV.
4.3 Přístupová práva
- právo číst, zapisovat a měnit údaje, včetně identifikace
- správce a zpracovatel (ÚZIS ČR), celý registr
- agregovaná data ve standardních výstupech
- všichni s přístupem do internetu
- individuální anonymizovaná data (Rada registru schvaluje účel a cíl použití)
- předání dat prostřednictvím ÚZIS ČR
5. Finanční zabezpečení registru
Náklady ÚZIS ČR jako správce a zpracovatele NRVV jsou finančně zajišťovány v rámci vlastního rozpočtu ÚZIS ČR z kapitoly MZ ČR.
Náklady spojené s povinným hlášením si hradí zpravodajské jednotky samy.
NÁRODNÍ REGISTR VROZENÝCH VAD (Seznam položek)
IČO zařízení
|
výsledek těhotenství
|
PČZ zařízení
|
pohlaví
|
Oddělení
|
dg VV 1
|
dg VV 2
|
|
Plod
|
dg VV 3
|
těhotenství
|
dg VV 4
|
týden těhotenství při zjištění VV
|
RČ matky
|
datum zjištění VV - rok
|
obec bydliště
|
datum zjištění VV - měsíc
|
rodinný stav
|
datum zjištění VV - den
|
zaměstnání matky
|
datum ukončení těhotenství - rok
|
resort matky
|
datum ukončení těhotenství - měsíc
|
dokončený týden těhotenství
|
datum ukončení těhotenství - den
|
četnost těhotenství
|
VV v rodině - kdo 1
|
|
Dítě
|
VV v rodině - dg 1
|
zdravotní pojišťovna
|
VV v rodině - kdo 2
|
RČ dítěte
|
VV v rodině - dg 2
|
porodní hmotnost
|
deabetes mellitus
|
porodní délka
|
infekční onemocnění - týden
|
datum zjištění VV - rok
|
infekční onemocnění - dg
|
datum zjištění VV - měsíc
|
jiné onemocnění - dg
|
datum zjištění VV - den
|
léky 1
|
datum úmrtí - rok
|
léky 2
|
datum úmrtí - měsíc
|
léky 3
|
datum úmrtí - den
|
pořadí gravidity
|
pořadí parity
|
|
Společné údaje
|
počet samovolných potratů
|
asistovaná reprodukce
|
počet UPT
|
důvod podrobného vyšetření
|
rok narození otce
|
prenatální diagnostika
|
zaměstnání otce
|
metoda
|
resort otce
|
vyšetření
|
|
důvod neprovedení pren. diagnostiky
|
NÁRODNÍ REGISTR DOKONANÝCH SEBEVRAŽD
Na základě zmocnění §67d zákona č. 260/2001 Sb., kterým se mění zákon č. 20/1966 Sb., o péči o zdraví lidu, zřizuje Ministerstvo zdravotnictví České republiky (dále jen MZ ČR) Národní registr dokonaných sebevražd, který je součástí Národního zdravotnického informačního systému (dále jen NZIS).
1. Účel a zdůvodnění registru
Národní registr dokonaných sebevražd (dále jen NRSEB) je celoplošným registrem, který navazuje na informační systém Sebevraždy, provozovaný v Ústavu zdravotnických informací a statistiky České republiky (dále jen ÚZIS ČR) od roku 1963.
V NRSEB jsou evidovány všechny osoby, které na Listu o prohlídce mrtvého mají uvedenou příčinu smrti sebevraždu. Údaje z NRSEB slouží k rozboru příčin a trendu sebevražednosti v jednotlivých územních celcích se zaměřením zejména na motivační stránku sebevraždy. Registrace případů je v současně době jedním ze základních faktorů potřebných pro prevenci sebevražd.
Informace dále slouží pro databáze WHO a OECD.
2. Výkonné orgány registru a jejich kompetence
2.1 Správcem registru
Správcem NRSEB je ÚZIS ČR.
ÚZIS ČR garantuje metodickou a obsahovou jednotu registru. Odpovídá za stav databáze, provádění kontrol správnosti dat, distribuci metodiky, zpracování a poskytování statistických výstupů a jejich zveřejňování.
Správce určuje zpracovatele registru a přístupová práva do databáze, určuje termín předávání a uzavírání ročního stavu registru a zabezpečuje kontakty s mezinárodními organizacemi.
2.2 Zpracovatel registru
Zpracovatelem na celostátní úrovni je ÚZIS ČR, který zabezpečuje sběr dat, zpracování, zajišťuje informační technologie (HW, SW, komunikace), autentizaci, autorizaci a ochranu dat.
Zpracovatel je odpovědný za plynulý chod registru, technické zabezpečení a ochranu dat.
2.3 Rada registru
Rada registru je poradním orgánem správce a odborným garantem NRSEB. Členy Rady NRSEB jmenuje a odvolává správce registru - ÚZIS ČR. Členy Rady jsou zpravidla zástupci MZ ČR, ÚZIS ČR a zástupci odborné společnosti psychiatrické. V čele Rady stojí volný předseda, místopředseda a výkonný tajemník.
Rada NRSEB
- Navrhuje koncepční a obsahové změny
- Navrhuje správci přístupová práva uživatelů
- Zodpovídá za obsahovou přípravu metodiky a odbornou stránku kontrolních vztahů užívaných v registru
- Navrhuje agregované výstupní formy pro presentaci registru v odborné i laické veřejnosti
- Kontroluje plnění povinností správce a zpracovatele
3. Popis registru
Zpravodajskou jednotkou je zdravotnické zařízení, které vystavilo tiskopis „List o prohlídce mrtvého“ s uvedením sebevraždy. Zdravotnické zařízení předkládá „Hlášení příčin a okolností dokonalé sebevraždy“ v písemné nebo elektronické podobě, v souladu s platnými zákony a v daném rozsahu (viz příloha: formulář (tiskopis NZIS 014) „Hlášení příčin a okolností dokonané sebevraždy“).
Hlášení příčin a okolností dokonané sebevraždy je součástí povinné zdravotnické dokumentace.
Toto povinné hlášení zahrnuje základní identifikaci a charakteristiku osoby (rodné číslo, rodinný stav, vzdělání, zaměstnání), charakteristiku místa činu a motivu, způsobu provedení, vlivu drog či alkoholu a další okolnosti sebevraždy.
Při vyplňování je nutné dodržovat platnou metodiku a číselníky NZIS.
Zdravotnické zařízení předává průkazně, pravdivě, čitelně a co nejúplněji vyplněné „Hlášení příčin a okolnosti dokonané sebevraždy“ průběžně - ihned po události na určené pracoviště ÚZIS ČR.
4. Výstupy, uživatelé a přístupová práva
4.1 Výstupní informace
Data v NRSEB umožňují všestranné zpracování podle konkrétní potřeby.
Hlášené případy jsou tříděny podle věkových skupin, pohlaví, způsobu provedení, motivu, místa činu, psychiatrické diagnózy, rodinného stavu, hodiny, dne, měsíce provedení, trvalého bydliště.
Výstupní sestavy se zpracovávají za ČR, kraje a okresy.
4.2 Uživatelé
Souhrnná data jsou pravidelně zveřejňována v publikacích ÚZIS ČR a na stránkách internetu - www.uzis.cz.
Využití individuálních záznamů bez identifikace je vázáno ochranou osobních údajů a podléhá schválení Rady NRSEB.
4.3 Přístupová práva
- právo číst, zapisovat a měnit údaje, včetně identifikace
- správce a zpracovatel (ÚZIS ČR), celý registr
- agregovaná data ve standardních výstupech
- všichni s přístupem do internetu
- individuální anonymizovaná data (Rada registru schvaluje účel a cíl použití)
- předání dat prostřednictvím ÚZIS ČR.
5. Finanční zabezpečení registru
Náklady ÚZIS ČR, jako správce a zpracovatele NRSEB, jsou finančně zajišťovány v rámci vlastního rozpočtu ÚZIS ČR z kapitoly MZ ČR.
Náklady spojené s povinným hlášením si hradí zpravodajské jednotky samy.
NÁRODNÍ REGISTR DOKONANÝCH SEBEVRAŽD (Seznam položek)
IČO + PČZ
|
obec činu
|
oddělení
|
dg způsobu provedení 1
|
rodné číslo
|
dg způsobu provedení 2
|
obec bydliště
|
psychická alterace
|
rodinný stav
|
psychiatrická diagnóza
|
klasifikace zaměstnání
|
motiv
|
skupina pacienta
|
známky opilosti v době činu
|
vzdělání
|
zjištění opilosti opřeno o
|
nepracující
|
použití drog před činem
|
místo činu
|
zjištění drogy
|
datum činu (den)
|
pitva
|
datum činu (měsíc)
|
psychiatrická léčba před sebevraždou
|
datum činu (rok)
|
předchozí pokus o sebevraždu
|
datum činu (hodina)
|
NÁRODNÍ REGISTR UŽIVATELŮ LÉKAŘSKY INDIKOVANÝCH SUBSTITUČNÍCH LÁTEK
Na základě zmocnění §67d zákona č. 260/2001 Sb., kterým se mění zákon č. 20/1996 Sb., o péči o zdraví lidu, zřizuje Ministerstvo zdravotnictví České republiky (dále jen MZ ČR) Národní registr uživatelů lékařsky indikovaných substitučních látek, který je součástí Národního zdravotnického informačního systému (dále jen NZIS).
1. Účel a zdůvodnění registru
Národní registr uživatelů lékařsky indikovaných substitučních látek (dále jen NRUSL) je celoplošným populačním registrem, který navazuje na IS provozovaný v Ústavu zdravotnických informací a statistiky České republiky (dále jen ÚZIS ČR) od roku 2000.
V registru jsou evidováni všichni pacienti zařazení do substitučního programu (viz metodické opatření MZ ČR č. 4 - Standard substituční léčby, Věstník MZ ČR, částka 4/2001) prováděného ve specializovaných zdravotnických zařízeních akreditovaných pro substituční programy. Evidence je prováděna s písemným souhlasem pacienta na Hlášení substituční léčby (viz příloha).
Úlohou registru je shromažďování dat o pacientech při vstupu a výstupu ze substitučního programu, jejich verifikace, ukládání a zpracování. Možnost specializovaných zařízení akreditovaných pro substituční léčbu ověřit si před zahájením léčby, zda pacientovi není poskytována substituční terapie v jiném akreditovaném zdravotnickém zařízení, zabraňuje vícečetné preskripci a úniku substituční látky na nelegální trh.
Registr poskytuje souhrnné údaje pro statistické přehledy, epidemiologické studie a zdravotnický výzkum. Souhrnná data jsou podkladem pro tvorbu, realizaci a vyhodnocování preventivních zdravotnických programů a pro odhady potřebných finančních nákladů na zajištění substituční léčby.
2. výkonné orgány registru a jejich kompetence
2.1 Správce registru
Správcem NRUSL je ÚZIS ČR. Garantuje metodickou a obsahovou jednotu registru. Odpovídá za stav databáze, provádění kontrol správnosti dat, distribuci metodiky, zpracování a poskytování statistických výstupů a jejich zveřejňování.
Správce určuje zpracovatele registru a přístupová práva do databáze registru.
2.2 Zpracovatel registru
Zpracovatelem NRUSL je ÚZIS ČR. Je odpovědný za plynulý provoz registru, jeho technické zabezpečení, autentizaci zpravodajských jednotek, kontrolu a ochranu databází. Zajišťuje kontakt se zdravotnickými zařízeními akreditovanými pro substituční léčbu.
2.3 Rada registru
Rada registru je poradním orgánem správce a odborným garantem NRUSL. Členy NRUSL jmenuje a odvolává správce registru - ÚZIS ČR. Členy Rady jsou zpravidla zástupci MZ ČR, ÚZIS ČR a zástupci odborné společnosti psychiatrické, zástupci mimoresortní drogové komise, zástupci akreditovaných zařízení poskytujících substituční léčbu a zástupce odborné společnosti pro návykové nemoci. V čele Rady stojí volený předseda, místopředseda a výkonný tajemník.
Rada registru
- Navrhuje koncepční a obsahové změny
- Navrhuje správci přístupová práva uživatelů
- Zodpovídá za obsahovou přípravu metodiky a odbornou stránku kontrolních vztahů užívaných v registru
- Navrhuje agregované výstupní formy pro presentaci registru v odborné i laické veřejnosti
- Kontroluje plnění povinností správci a zpracovatele
3. Popis registru
Zpravodajskou jednotkou je zdravotnické zařízení, akreditované pro poskytování substituční léčby. Zdravotnické zařízení předkládá Hlášení substituční léčby v písemné nebo elektronické podobě, v souladu s platnými zákony, v daném rozsahu (viz příloha: formuláře Hlášení substituční léčby závislosti na opiátech (tiskopis NZIS 028), Hlášení o ukončení a změně substituční léčby závislosti na opiátech (tiskopis NZIS 029)). Hlášení je součástí povinné zdravotnické dokumentace.
Hlášení substituční léčby zahrnuje údaje o pacientovi včetně identifikace, výsledky vyšetření, návykové látky, o nichž se hlásící lékař domnívá, že je pacient zneužíval (MKN-10), předepsaná substituční látka, identifikace zařízení, které hlášení vyplnilo. Při vyplňování je nutné dodržovat platnou metodiku a číselníky NZIS. Pro zařazení pacientů do substituční léčby platí Standard substituční léčby, vydaný jako metodické opatření MZ 4/2001, Věstník MZ ČR, částka 4.
Akreditované zdravotnické zařízení předává průkazně, pravdivě, čitelně a co nejúplněji vyplněné Hlášení substituční léčby, popř. Hlášení ukončení substituční léčby neprodleně ÚZIS ČR. Povinností zpravodajské jednotky je předem na kontaktním místě ÚZIS ČR ověřit, zda pacientovi již není poskytována substituční látka v jiném zařízení.
Informaci o ukončení léčby nebo o jejím převedení na jiné pracoviště předá zařízení na Hlášení o ukončení a změně substituční léčby závislosti na opiátech.
4. Výstupy, uživatelé a přístupová práva
4.1 Výstupní informace
Data v registru umožňují základní zpracování podle konkrétní potřeby. Souhrnná data zahrnují hlavní epidemiologické charakteristiky pacientů (incidence, prevalence, mortalita) v celé populaci s možností výběru dalšího členění podle konkrétních potřeb (např. diagnóza, substituční látka, pohlaví, věk) a jejich vývojové trendy.
4.2 Uživatelé
Informace o stavu registru (agregovaná data) na konci měsíce je z ÚZIS ČR předávána na akreditovaná zdravotnická zařízení vždy do 5. dne následujícího měsíce.
Souhrnná data jsou pravidelně zveřejňována v publikacích ÚZIS ČR a na stránkách internetu - www.uzis.cz.
Využití individuálních záznamů bez identifikace je vázáno ochranou osobních údajů a podléhá schválení Rady registru.
4.3 Přístupová práva
- právo číst, zapisovat, měnit, včetně identifikace
- správce a zpracovatel (ÚZIS ČR), celý registr
- agregovaná data ve standardních výstupech
- všichni s přístupem do internetu
- individuální anonymizovaná data (Rada registru schvaluje účel a cíl použití)
- předání dat prostřednictvím ÚZIS ČR
- individuální data s plnou identifikací
- pouze předepisující lékař z příslušného akreditovaného zařízení, předá nebo zprostředkuje ÚZIS ČR.
5. Finanční zabezpečení registru
Náklady ÚZIS ČR, jako správce a zpracovatele NRUSL, jsou finančně zajišťovány v rámci vlastního rozpočtu ÚZIS ČR z kapitoly MZ ČR.
Zdravotnická zařízení, která byla smluvně pověřena MZ ČR k realizaci substitučního programu čerpají smlouvou garantovanou dotaci od MZ ČR.
Náklady spojené s povinným hlášením si hradí zpravodajské jednotky samy.
NÁRODNÍ REGISTR UŽIVATELŮ LÉKAŘSKY INDIKOVANÝCH SUBSTITUČNÍCH LÁTEK (Seznam položek)
pořadové číslo dokladu
|
číslo pojištěnce
|
identifikační číslo organizace
|
oddělení
|
pořadové číslo zařízení
|
odbornost hlásícího lékaře
|
kraj zařízení
|
datum prvního podání dávky
|
okres zařízení
|
výsledky vyšetření HIV
|
jméno pacienta
|
výsledky vyšetření VHB
|
příjmení pacienta
|
výsledky vyšetření VHC
|
pohlaví
|
drogy které pacient uvedl, že užíval
|
rodné číslo
|
hlásící lékař předepsal
|
název obce trvalého bydliště
|
datum hlášení
|
obec trvalého bydliště
|
důvod ukončení
|
kraj trvalého bydliště
|
na závěr léčby detoxi(fi)kace
|
okres trvalého bydliště
|
trvání detoxi(fi)kace ve dnech
|
ulice trvalého bydliště
|
za použití látky
|
číslo domu trvalého bydliště
|
datum ukončení
|
PSČ trvalého bydliště
|
IČO komu předána dokumentace
|
státní příslušnost
|
PČO komu předána dokumentace
|
stát
|
datum hlášení
|
číslo zdravotní pojišťovny
|