Animace načítání

Stránka se připravuje...


Věstník MZd ČR, částka 14/2001

NÁRODNÍ ONKOLOGICKÝ REGISTR

Na základě zmocnění §67d zákona č. 260/2001 Sb., kterým se mění zákon č. 20/1966 Sb., o péči o zdraví lidu, zřizuje Ministerstvo zdravotnictví České republiky (dále jen MZ ČR) Národní onkologický registr, který je součástí Národního zdravotnického informačního systému (dále jen NZIS).

1. Účel zdůvodnění registru

Národní onkologický registr České republiky (dále jen NOR) je celoplošným populačním registrem, který navazuje na registr provozovaný v Ústavu zdravotnických informací a statistiky České republiky (dále jen ÚZIS ČR) od roku 1976. Je členem IACR (Mezinárodní asociace onkologických registrů) v Lyonu, spolupracuje s Evropskou sítí onkologických registrů a udržuje kontakt s registry v zahraničí. NOR je nedílnou součástí komplexní onkologické péče.

V NOR jsou evidovány všechny novotvary podléhající hlásící povinnosti (dále jen novotvary): zhoubné novotvary, novotvary in situ a novotvary nejistého nebo neznámého chování (kód MKN-10: C00-C97, D00-D09, D37-D48). Hlášení novotvaru podává povinně zdravotnické zařízení, které novotvar diagnostikovalo (viz Výnos MZSV ČSR č. 3/1989, Věstník MZSV ČSR - Dispenzární péče o nemocné s přednádorovými stavy a novotvary a o povinném hlášení novotvarů, který upravuje rozsah a způsob této činnosti).

Úlohou NOR je registrace onkologických onemocnění, tj. shromažďování dat, jejich verifikace, ukládání, ochrana a zpracování. NOR poskytuje souhrnné údaje pro statistické přehledy jak na národní tak i mezinárodní úrovni, dále pro epidemiologické studie a zdravotnický výzkum.

Údaje NOR slouží také k podpoře včasné diagnostiky a léčby novotvarů a přednádorových stavů, ke sledování trendů jejich výskytu, příčinných faktorů a společenských důsledků.

Souhrnná data jsou podkladem pro tvorbu, realizaci a vyhodnocování preventivních zdravotnických programů a pro odhady potřebných finančních nákladů na zabezpečení komplexní onkologické péče. Anonymní individuální data mohou být poskytnuta pro epidemiologické studie a zdravotnický výzkum jen v souladu s platnými zákony a se souhlasem Rady NOR.

2. Výkonné orgány registru a jejich kompetence

2.1 Správce registru

Správcem NOR je ÚZIS ČR. Garantuje metodickou a obsahovou jednotu registru. Odpovídá za stav databáze, provádění kontrol správnosti dat, distribuci metodiky, zpracování a poskytování statistických výstupů a jejich zveřejňování.

Správce určuje zpracovatele registru a přístupová práva do databáze, určuje termín předávání a uzavírání ročního stavu registru a zabezpečuje kontakty s mezinárodními organizacemi.

2.2 Zpracovatel registru

Zpracovatel je odpovědný za plynulý chod registru, technické zabezpečení a ochranu dat. Zpracovatelem na celostátní úrovni je Koordinační středisko rezortních zdravotnických informačních systémů (dále jen KSRZIS), které zabezpečuje provoz sítě pro sběr dat, zajišťuje informační technologie (HW, SW, komunikace), autentizaci, autorizaci a ochranu dat.

Zpracovatelem za nižší územní celky jsou pracoviště NOR s určenou spádovou oblastí, s povinností maximální evidence všech - nových i starých - onkologických onemocnění. Pracoviště NOR jsou vázána na pracoviště s onkologickou péčí. Zástupci zpracovatelů na regionální úrovni jsou členy Rady NOR.

2.3 Rada registru

Rada NOR je poradním orgánem správce a odborným garantem NOR. Členy Rady NOR jmenuje a odvolává správce registru - ÚZIS ČR. Rady NOR jsou zpravidla zástupci ÚZIS ČR, zpracovatelů, KSRZIS, zástupci Ministerstva zdravotnictví a zástupci onkologických společností. V čele Rady NOR stojí volený předseda, místopředseda a výkonný tajemník.

Rada NOR

- Navrhuje správci a MZ ČR zpracovatele pro určené oblasti

- Navrhuje správci přístupová práva uživatelů

- Navrhuje Ministerstvu zdravotnictví rozdělení finančního příspěvku mezi zpracovatele

- Navrhuje správci registru náplň činnosti zpracovatelů na jednotlivých úrovních

- Je odpovědná za metodickou koordinaci správy NOR a evidenci dat o nádorech na úrovni jednotlivých spádových oblastí

- Je odpovědná za aktualizaci metodiky evidence nádorů a odbornou úroveň kontroly požadovaných údajů

- Účastní se zpracování, interpretace a využití dat o nádorech v rámci podpory vzdělávání laické i odborné veřejnosti včetně prevence nádorů

- Podává nejméně jednou ročně zprávu předsednictvu České onkologické společnosti o stavu a vývoji registru.

3. Popis registru

Zpravodajskými jednotkami jsou zdravotnická zařízení, na kterých bylo onemocnění diagnostikováno, léčeno a dispenzarizováno.

Zdravotnické zařízení podává Hlášení novotvaru v písemné nebo elektronické podobě, v souladu s platnými zákony, v daném rozsahu (viz příloha: formulář Hlášení novotvaru, tiskopis NZIS 022). Hlášení novotvaru je součástí povinné zdravotnické dokumentace. Hlášení novotvaru zahrnuje údaje o nemocném včetně identifikace, popis novotvaru a jeho klasifikaci, a způsob jeho zajištění, léčebné postupy, dispenzární pracoviště a hodnocení léčby v době uzavření Hlášení novotvaru.

Při vyplňování je nutné dodržovat platnou metodiku a číselníky NZIS vydávané ÚZIS ČR.

Zdravotnické zařízení předává průkazně, pravdivě, čitelně a co nejúplněji vyplněné Hlášení novotvaru do 1 měsíce od stanovení diagnózy na určené pracoviště NOR. Povinností zpravodajských jednotek je předat pracovišti NOR všechny potřebné podklady pro kompletaci hlášení novotvaru na pracovištích NOR.

Vývoj onemocnění je sledován prostřednictvím Kontrolních hlášení, jejichž vyplnění je pro dispenzární pracoviště povinné v daném rozsahu a časových intervalech (viz příloha: formulář Kontrolní hlášení novotvaru (KH), tiskopis NZIS 027 a časový harmonogram KH) a dispenzární pracoviště je předává pracovištím NOR k dalšímu zpracování.

Stav registru je z pracovišť NOR prostřednictvím regionálních zpracovatelů předáván celostátnímu zpracovateli v elektronické podobě pravidelně, minimálně 1x ročně, v termínu určeném správcem registru NOR.

4. Výstupy, uživatelé a přístupová práva

4.1 Výstupní informace

Data v NOR umožňují, vzhledem k jeho dlouholeté historii, všestranné zpracování podle konkrétní potřeby uživatelů. Zpracovávaná souhrnná data zahrnují hlavní epidemiologické charakteristiky nádorů (incidence, prevalence, mortalita) v celé populaci, s možností výběru dalšího členění podle konkrétních potřeb (např. diagnóza, klinické stadium, TNM, histologie, cytologie, léčba, pohlaví, věk) a jejich vývojové trendy.

4.2 Uživatelé

Souhrnná data jsou pravidelně zveřejňována v publikacích nebo formou elektronických publikací a internetu.

Využití individuálních záznamů bez identifikace je vázáno ochranou osobních údajů a podléhá schválení Rady NOR.

4.3 Přístupová práva

- právo číst, zapisovat, měnit, doplňovat a rušit podle daných pravidel, včetně identifikace

- správce (ÚZIS ČR), celý registr

- pracoviště NOR, vlastní údaje

- právo číst, včetně identifikace

- pracoviště NOR, data ze své spádové oblasti

- agregovaná data ve standardních výstupech

- všichni s přístupem do registru

- individuální data s plnou identifikací

- dispenzární pracoviště, pouze za své dispenzarizované pacienty (prostřednictvím ÚZIS ČR)

- individuální anonymizovaná data (Rada NOR schvaluje účel a cíl použití pro regionální a republikovou úroveň)

- data za menší územní jednotky, podle spádové oblasti prostřednictvím regionálního zpracovatele uživateli

- data za celou republiku prostřednictvím ÚZIS ČR.

5. Finanční zabezpečení registru

Financování ÚZIS ČR, jako správce NOR, je zajištěno v rámci vlastního rozpočtu ÚZIS ČR z kapitoly MZ ČR.

Návrh na rozpočet NOR připraví Rada NOR a předloží ke schválení Ministerstvu zdravotnictví v určeném termínu. Přidělené prostředky pro provoz NOR, kromě ÚZIS ČR, jsou zahrnuty do rozpočtu KSRZIS, které je rozděluje podle schváleného klíče příslušným zpracovatelům. V případě, že dosud užívané prostředky na provoz NOR byly převedeny na krajské účty, odpovídají za financování příslušného území NOR kraje.

Činnost pracovišť NOR je hrazena z více zdrojů. Režijní náklady, mimo ty, které jsou v přímé souvislosti s evidencí nádorů a vedením registru, hradí příslušné zdravotnické zařízení, jehož je pracoviště NOR součástí. Pro činnost NOR lze využít finanční zdroje - příspěvky z rozpočtů veřejné správy, platby z grantových projektů za poskytované služby.

Náklady spojené s povinným a kontrolním hlášením si hradí zpravodajské jednotky samy.

NÁRODNÍ ONKOLOGICKÝ REGISTR

Sbírané položky a položky nutné pro aktualizaci a zpracování registru

 
Název položky
 
Název položky
 
nejvyšší použité ident. číslo pacienta
 
úmrtní dg II
 
příznak uzamčení pacienta při zobrazení
 
slovní popis úmrtní dg II
 
detailu
 
příznak provedení pitvy
 
příznak statutu pacienta (z hlediska
 
jméno a příjmení praktického lékaře
 
kontrolních vztahů)
 
kód zdrav. oddělení praktického lékaře
 
příznak stěhování pacienta
 
kód zdrav. zařízení praktického lékaře
 
původ záznamu
 
poznámka k pacientovi
 
příznak zrušeného záznamu
 
příznak výjimky pro celý záznam
 
příznak rozpracovaného záznamu
 
poznámka k výjimce - pac. část
 
příznak chyby hlášené z regionu
 
datum poslední změny záznamu - pac. část
 
pacient zařazen ve studii (sčítací způsob)
 
2x pomocná položka k pac. - SW služby
 
příznak existence kontrolních hlášení pacienta
 
3 x pomocná pol. K pac. SW služby
 
klíč pro vazbu na tabulku nádorů
 
příznak přistěhovaného pacienta
 
poslední použité pořad. číslo pro nádory
 
příznak statutu nádoru dle kontrolních vztahů
 
pacienta
 
původ záznamu (nádoru)
 
století pro datum narození pacienta
 
příznak zrušení záznamu (nádoru)
 
rodné číslo
 
příznak rozpracovaného záznamu (nádoru)
 
rozlišovací znak pro stejná rodná čísla
 
příznak chyby hlášené z regionu (nádoru)
 
datum narození pacienta
 
nádor je obsažen ve studii
 
region NOR
 
hexadec. vyjádřené období pro hromadná
 
kraj NOR
 
kontr. hlášení
 
okres NOR
 
klíč pro vazbu na pacienta
 
pracoviště NOR
 
unikátní identifikace nádoru pro vazbu na
 
nový kraj (euro)
 
podklady ke KH
 
nový okres (euro)
 
region+Kraj+Okres+Pracoviště NOR
 
příznak zemřelého pacienta
 
obec trvalého bydliště - v době incidence
 
příjmení pacienta
 
evidenční číslo nádoru zleva doplněné nulami
 
jméno pacienta
 
pořadové číslo nádoru
 
titul pacienta
 
příznaky k nádoru
 
pohlaví pacienta
 
kód sociálního postavení (1,2,3,4,5,9)
 
počet zhoubných nádorů
 
kód stavu (1,2,9)
 
obec trvalého bydliště pacienta
 
kód rodinné anamnézy (1,2,9)
 
PSČ trvalého bydliště pacienta
 
rodinná anamnéza - počet
 
část obce trvalého bydliště pacienta
 
kód kouření (1,2,3,9)
 
ulice trvalého bydliště pacienta
 
kód hlavního životního zaměstnání
 
číslo popisné trvalého bydliště pacienta
 
profese (hl. živ. zaměstnání) - slovně
 
datum úmrtí pacienta
 
obor (hl. živ. zaměstnání) - slovně
 
příznak typu úmrtní dg Ia
 
kód státu pro migraci
 
úmrtní dg Ia
 
kód položky „Zjištěno při“
 
slovní popis úmrtní dg Ia80
 
datum 1. příznaku nádoru
 
příznak typy úmrtní dg Ic
 
datum 1. návštěvy
 
úmrtní dg Ic
 
datum stanovení dg
 
slovní popis úmrtní dg Ic
 
kód položky „Dg stanovena na základě“
 
příznak typu úmrtní dg II
 
příznak typu dg (MKN9/10)
 
diagnóza
 
kód typu chemoterapie
 
slovní vyjádření diagnózy
 
datum provedení chemoterapie
 
kód laterality (1,2,3,4,9)
 
kód oddělení, které provedlo chemoterapii
 
příznak zjednodušeného TNM
 
kód zdrav. zařízení, které provedlo
 
T - rozsah primárního nádoru
 
chemoterapii
 
T - rozsah primárního nádoru v mm
 
slovní vyjádření hormonální léčby
 
N ... metastázy v region. uzlinách
 
hodnota horm. léčby ze staré hlášenky
 
M ... vzdálené metastázy
 
druh hormonální léčby
 
pT l... pooperační zjištěné T
 
datum provedení hormonální léčby
 
pT ... pooperační zjištěné T v mm
 
kód oddělení, které provedlo hormonální
 
pN ... pooperační zjištěné N
 
léčbu
 
pN ... pooperační - počet vyšetř. uzlin
 
kód zdrav. zařízení, které provedlo
 
pN ... pooperační - počet pozitiv. uzlin
 
hormonální léčbu
 
pM ... pooperační zjištěné M
 
slovní vyjádření jiné léčby
 
kód stádia onemocnění
 
druh jiné léčby
 
kód položky „Onemocnění“ (lokalizované-
 
datum provedení jiné léčby
 
pokročilé)
 
kód oddělení, které provedlo jinou léčbu
 
kód topografie
 
kód zdrav. zařízení, které provedlo jinou léčbu
 
histologie - grading
 
kód položky „Onemocnění je evidováno jako“
 
histologie - klasifikace
 
kód položky „Hodnocení postupu“
 
slovní vyjádření histologie
 
kód položky „Závěr“
 
cytologie - klasifikace
 
kód dispenzárního oddělení
 
cytologie - grading
 
další rozlišení dispenzárního oddělení
 
slovní vyjádření cytologie
 
kód dispenzárního zařízení
 
navržené léčebný postup
 
poznámka k nádoru
 
kód položky „ZN neléčen pro“
 
datum posl. kontaktu KH po úmrtí
 
datum hlášení
 
léčba pro kontrolní hlášení po úmrtí
 
kód oddělení, které hlásí nádor
 
stav pro kontrolní hlášení po úmrtí
 
kód zdrav. zařízení, které hlásí nádor
 
příznak výjimky pro celý záznam
 
jméno lékaře, který hlásí nádor
 
poznámka k výjimce
 
slovní vyjádření operace
 
datum založení záznamu nádoru
 
operace - druh
 
datum zařazení do okresního registru
 
datum provedení operace
 
datum poslední změny
 
kód oddělení, které provedlo operaci
 
lékař NOR
 
kód zdrav. zařízení, které provedlo operaci
 
hodnota položky „Zhodnoc. léčeb. plánu“ ze
 
kód odstranění nádoru
 
staré hlášenky
 
kód endoskopické operace
 
4 x pomocná položka nádoru - pro SW služby
 
slovní vyjádření radioterapie
 
pomocná položka nádoru - pro SW služby
 
kód druhu záření
 
příznak „přistěhovaného ZN“
 
kód typu léčby
 
klíč KH pro připojení k nádoru
 
kód formy záření
 
hlášení je provedeno po letech - KH
 
datum provedení radioterapie
 
datum posledního kontaktu pro KH
 
kód oddělení, které provedlo radioterapii
 
kód druhu léčby KH
 
kód zdrav. zařízení, které provedlo radioterapii
 
kód stavu pacienta KH
 
slovní vyjádření chemoterapie
 
jméno uživatele, který provedl zápis KH
 
hodnota položky forma chemoterapie ze
 
datum zápisu KH
 
staré hlášenky
 
pomocná položka KH
 
kód formy chemoterapie
 
klíč pro připojení k nádoru podklady ke KH
 
stav pacienta podklady pro generování KH
 
kód terapie podklady pro generování KH
 
datum kontroly - podklady ke KH
 
datum aktualizace registru
 
datum další kontroly - podklady ke KH
 
datum uzávěrky
 
poznámka k podkladům ke KH
 
datum návratu dat z regionu
 
pomocná položka podklady KH
 
datum poslání do ÚZIS
 
název změněné položky - historie
 
výrobní číslo čipové karty
 
původní hodnota - historie
 
typ autorizace uživatele (region, pracoviště)
 
nová hodnota - historie
 
pracoviště NOR uživatele
 
důvod změny - historie
 
ID uživatele
 
datum změny - historie
 
jméno uživatele
 
jméno (ID) uživatele, který změnu provedl
 
příznak uzamčení pacienta - stěhování
 
typ akce - historie akcí
 
typ stěhování (přistěhování, odstěhování)
 
řetězec pro výběr - historie akcí
 
2x příznak zobrazení pacienta v tabulce
 
datum provedení akce - historie akcí
 
odstěhovaných
 
jméno (ID) uživatele, který provedl akci
 
2x stav odstěhování
 
nový kraj (euro) - pracoviště NOR
 
2x příznak zobrazení pacienta v tabulce
 
nový okres (euro) - pracoviště NOR
 
přistěhovaných
 
nový kraj+nový okres - pracoviště NOR
 
2x stav přistěhování
 
úroveň (region, kraj, okres, pracoviště) -
 
nový identifikátor při stěhování
 
pracoviště NOR
 
identifikační číslo pacienta - stěhování
 
region - pracoviště NOR
 
století pro datum narození pacienta -
 
kraj - pracoviště NOR
 
stěhování
 
okres - pracoviště NOR
 
rodné číslo pacienta - stěhování
 
pracoviště NOR
 
rozliš. znak při duplicitním rodném čísle - stěhování
 
region+kraj+okres+pracoviště - prac. NOR
 
příjmení pacienta - stěhování
 
zkratka názvu prac. NOR
 
jméno pacienta - stěhování
 
název - prac. NOR
 
původní pracoviště NOR - stěhování
 
titul lékaře (před jménem) NOR
 
nové pracoviště NOR - stěhování
 
jméno lékaře NOR
 
původní kód obce - stěhování
 
příjmení lékaře NOR
 
původní PSČ - stěhování
 
titul lékaře NOR
 
část pův. obce - stěhování
 
název prac. NOR dle číselníku
 
původní číslo popisné - stěhování
 
ulice prac. NOR dle číselníku
 
nový kód obce - stěhování
 
PSČ + obec prac. NOR - dle číselníku
 
nové PSČ - stěhování
 
tel. číslo prac. NOR
 
část nové obce - stěhování
 
kód zdravotnického zařízení - prac. NOR
 
nové číslo popisné - stěhování
 
příznak povolení aktivních operací
 
datum označení pro stěhování
 
příznak povolení aktivních operací - aktuální
 
kdo označil pro stěhování
 
stav
 
datum nahrání stěhovaného pacienta
 
kód intervalu provádění kontrolních hlášení
 
kdo nahrál - stěhování
 
velikost horního okraje pro tisk
 
datum potvrzení o provedeném stěhování
 
velikost levého okraje pro tisk
 
kdo potvrdil stěhování
 
velikost dolního okraje pro tisk
 
příznak zrušení stěhování
 
10 pracovních položek - pro nastavení
 
příznak přestěhování
 
dafault. hodnot
 
5 x pom. položka SW služby pro stěhování
 
10 pracovních položek pro nastavení
 
příznak přistěhovaného KH
 
zákazu činností pro dané prac.
 
příznak přistěhovaného záznamu

NÁRODNÍ REGISTR HOSPITALIZOVANÝCH

Na základě zmocnění §67d zákona č. 260/2001 Sb., kterým e mění zákon č. 20/1966 Sb., o péči o zdraví lidu, zřizuje Ministerstvo zdravotnictví České republiky (dále jen MZ ČR) Národní registr hospitalizovaných, který je součástí Národního zdravotnického informačního systému (dále jen NZIS).

1. Účel a zdůvodnění registru

Národní registr hospitalizovaných (dále jen NRHOSP) je celoplošným populačním registrem, který navazuje na informační systém Hospitalizace, provozovaný v Ústavu zdravotnických informací a statistiky České republiky (dále jen ÚZIS ČR) od roku 1960.

V NRHOSP jsou evidovány osoby, které byly hospitalizované na lůžkových odděleních a jejichž hospitalizace byla ukončena. Statistika hospitalizovaných je důležitým zdrojem informací o zdravotním stavu populace a důležitým nástrojem pro řízení zdravotnictví a stanovení koncepce a realizace zdravotní politiky státu a k definování optimální sítě lůžkových zdravotnických zařízení. Současně dává podklady pro kvalitativní a kvantitativní hodnocení činnosti jednotlivých lůžkových zařízení a jejich oddělení.

Výsledné informace ze statistiky hospitalizovaných se předávají do databáze WHO a dalším mezinárodním organizacím podle smluvních závazků.

2. Výkonné orgány registru a jejich kompetence

2.1 Správce registru

Správcem NRHOSP je ÚZIS ČR.

ÚZIS ČR garantuje metodickou a obsahovou jednotu registru. Odpovídá za stav databáze, provádění kontrol správnosti dat, distribuci metodiky, zpracování a poskytování statistických výstupů a jejich zveřejňování. Správce určuje přístupová práva do databáze, určuje termín předávání a uzavírání ročního stavu registru a zabezpečuje kontakty s mezinárodními organizacemi.

2.2 Zpracovatel registru

Zpracovatelem NRHOSP na celostátní úrovni je ÚZIS ČR. Zpracovatel je odpovědný za plynulý provoz registru, technické zabezpečení a ochranu dat. Zabezpečuje sběr dat, zpracování, zajišťuje informační technologie (HW, SW, komunikace), autentizaci, autorizaci a ochranu dat.

2.3 Rada registru

Rada registru je poradním orgánem správce a odborným garantem NRHOSP. Členy Rady NRHOSP jmenuje a odvolává správce registru - ÚZIS ČR. Členy Rady jsou zpravidla zástupci MZ ČR, ÚZIS ČR a zástupci Asociace nemocnic ČR, Asociace českých a moravských nemocnic a Asociace fakultních nemocnic. V čele Rady stojí volený předseda, místopředseda a výkonný tajemník.

Rada NRHOSP

- Navrhuje koncepční a obsahové změny

- Navrhuje správci přístupová práva uživatelů

- Zodpovídá za obsahovou přípravu metodiky a odbornou stránku kontrolních vztahů užívaných v registru

- Navrhuje agregované výstupní formy pro presentaci registru v odborné i laické veřejnosti

- Kontroluje plnění povinností správce a zpracovatele

3. Popis registru

Zpravodajskou jednotkou je lůžkové oddělení zdravotnického zařízení.

Statistickou jednotkou je ukončená hospitalizace pacienta na lůžkovém oddělení zdravotnického zařízení.

Zdravotnické zařízení podává povinné hlášení „Hlášení hospitalizace“ v písemné nebo elektronické podobě, v souladu s platnými zákony, v daném rozsahu (viz příloha: formulář (tiskopis NZIS 002) „Hlášení hospitalizace“).

Hlášení hospitalizace je součástí povinné zdravotnické dokumentace.

Toto povinné hlášení obsahuje údaje:

- Identifikační

- zdravotnické zařízení (IČO/PČZ, oddělení)

- hospitalizovaného pacienta (pouze rodné číslo)

- charakteristiky přijetí (datum, důvod přijetí, způsob přijetí)

- příčiny hospitalizace (základní diagnóza, vnější příčina úrazu, druh operace, hlavní operační diagnóza, hlavní operační výkon, reoperace, pooperační komplikace, počet dnů na JIP)

- ukončení hospitalizace, potřeba další péče

Při vyplňování hlášení je nutné dodržovat platnou metodiku a číselníky NZIS.

Zdravotnické zařízení měsíčně předává průkazně, pravdivě, čitelně a co nejúplněji vyplněné „Hlášení hospitalizace“ (do 5 dnů po ukončení sledovaného měsíce) nebo odkontrolované datové rozhraní (do 1 měsíce po ukončení sledovaného měsíce) na určené pracoviště ÚZIS ČR.

4. Výstupy, uživatelé a přístupová práva

4.1 Výstupní informace

Data v NRHOSP umožňují všestranné zpracování podle konkrétní potřeby.

Výstupní informace jsou za ČR, kraje a okresy. Poskytují informace o počtech hospitalizovaných a zemřelých, o délce ošetřovací doby, o průměrné ošetřovací době, o přepočtu hospitalizovaných na 100 000 obyvatel, a to podle základních, operačních nebo psychiatrických diagnóz, podle pohlaví, věkových skupin, tříd diagnóz, vybraných diagnóz, oddělení a zařízení. K dispozici jsou dále informace o velikosti spádových oblastí lůžkových zařízení podle oddělení.

Údaje o hospitalizovaných slouží jako podklady pro hodnocení zdravotního stavu populace. Jsou tříděny podle diagnózy, pohlaví, věku, místa bydliště i místa ošetření, druhu léčby, způsobu přijetí apod. Sledují se počty ošetřovacích případů hospitalizace, ošetřovací dny, průměrná ošetřovací doba, průměrný věk, počty operovaných podle druhu operace, včasnosti přijetí a operace, počty zemřelých, nemocniční letalita, vše ve vztahu k výše uvedeným třídícím hlediskům.

4.2 Uživatelé

Souhrnná data jsou pravidelně zveřejňována v publikacích ÚZIS ČR a na stránkách internetu - www.uzis.cz

Využití individuálních záznamů bez identifikace je vázáno ochranou osobních údajů a podléhá schválení Rady NRHOSP.

4.3 Přístupová práva

- právo číst, zapisovat a měnit údaje, včetně identifikace

- správce a zpracovatel (ÚZIS ČR), celý registr

- agregovaná data ve standardních výstupech

- všichni s přístupem do internetu

- individuální anonymizovaná data (Rada registru schvaluje účel a cíl použití)

- předání dat prostřednictvím ÚZIS ČR

5. Finanční zabezpečení registru

Náklady ÚZIS ČR, jako správce a zpracovatele NRHOSP, jsou finančně zajišťovány v rámci vlastního rozpočtu ÚZIS ČR z kapitoly MZ ČR.

Náklady spojené s povinným hlášením si hradí zpravodajské jednotky samy.

NÁRODNÍ REGISTR HOSPITALIZOVANÝCH (Seznam položek)

 
Hlavička
 
další diagnóza 4
 
typ věty = „P“
 
další diagnóza 5
 
vykazované období
 
datum operace -den
 
ukončení hospitalizace (MMRRRR)
 
datum operace - měsíc
 
IČO - identifikační číslo organizace
 
datum operace - rok
 
PČZ - pořadové číslo zařízení
 
čas operace
 
oddělení
 
operační diagnóza
 
počet vět typu Identifikace („H“)
 
nemocniční nákaza
 
za oddělení
 
druh operace
 
počet větu typu Výkony („V“)
 
reoperace
 
za oddělení
 
pooperační komplikace
 
 
počet dnů na JIP
 
Identifikace
 
datum propuštění (úmrtí) - den
 
typy věty = „H“
 
datum propuštění (úmrtí) - měsíc
 
rodné číslo
 
datum propuštění (úmrtí) - rok
 
pořadové číslo pacienta
 
čas propuštění (úmrtní)
 
PSČ
 
příčina smrti - diagnóza Ic
 
rodinný stav
 
příčina smrti - diagnóza Ia
 
klasifikace zaměstnání
 
ukončení hospitalizace
 
přijetí doporučil
 
potřeba další péče
 
datum přijetí - den
 
počet dnů v kategorii 1
 
datum přijetí - měsíc
 
počet dnů v kategorii 2
 
datum přijetí - rok
 
počet dnů v kategorii 3
 
čas přijetí
 
počet dnů v kategorii 4
 
důvod přijetí
 
počet dnů v kategorii 5
 
druh přijetí
 
počet dnů přerušení hospitalizace (kat. 0)
 
datum začátku příznaků - den
 
náhrady
 
datum začátku příznaků - měsíc
 
kraj, okres bydliště
 
datum začátku příznaků - rok
 
zdravotní pojišťovna
 
čas začátku příznaků
 
 
základní diagnóza
 
Výkony
 
hospitalizace poprvé
 
typ věty = „V“
 
vnější příčina úrazu
 
datum výkonu
 
další diagnóza 2
 
kód výkonu
 
další diagnóza 3
 
počet výkonů

NÁRODNÍ REGISTR RODIČEK

Na základě mocnění §67d zákona č. 260/2001 Sb., kterým se mění zákon č. 20/1966 Sb., o péči o zdraví lidu, zřizuje Ministerstvo zdravotnictví České republiky (dále jen MZ ČR) Národní registr rodiček, který je součástí Národního zdravotnického informačního systému (dále jen NZIS).

1. Účel a zdůvodnění registru

Národní registr rodiček (dále jen NRROD) je celoplošným populačním registrem, který navazuje na informační systém o rodičce, provozovaný v Ústavu zdravotnických informací a statistiky České republiky (dále jen ÚZIS ČR) od roku 1991.

V NRROD jsou evidovány všechny rodičky podléhající hlásící povinnosti.

Sledování rodiček slouží k hodnocení zdravotního stavu rodičky z pohledu kvality péče. Získané informace jsou cenným zdrojem informací pro gynekologicko-porodnickou péči; jsou důležitým nástrojem pro zlepšování péče o těhotné a rodičky.

Registr zajišťuje základní údaje o reprodukční anamnéze ženy, o průběhu jejího těhotenství, porodu a o novorozenci. Údaje jsou tříděny podle rodinného stavu, vzdělání, věku matky, počtu jejích porodů, potratů a komplikací během porodu.

Informace registru se využívají pro stanovení koncepce a realizace státní zdravotní politiky v oblasti gynekologicko - porodnické péče.

Informace slouží pro databáze WHO a OECD a zároveň se poskytují dalším mezinárodním organizacím podle smluvních závazků.

2. Výkonné orgány registru a jejich kompetence

2.1 Správce registru

Správcem NRROD je ÚZIS ČR.

ÚZIS ČR garantuje metodickou a obsahovou jednotu registru. Odpovídá za stav databáze, provádění kontrol správnosti dat, distribuci metodiky, zpracování a poskytování statistických výstupů a jejich zveřejňování.

Správce určuje zpracovatele registru a přístupová práva do databáze, určuje termín předávání a uzavírání ročního stavu registru a zabezpečuje kontakty s mezinárodními organizacemi.

2.2 Zpracovatel registru

Zpracovatelem na celostátní úrovni je ÚZIS ČR, který zabezpečuje sběr dat, zpracování, zajišťuje informační technologie (HW, SW, komunikace), autentizaci, autorizaci a ochranu dat.

2.3 Rada registru

Rada registru je poradním orgánem správce a odborným garantem NRROD. Členy Rady NRROD jmenuje a odvolává správce registru - ÚZIS ČR. Členy Rady jsou zpravidla zástupce MZ ČR, ÚZIS ČR a zástupci odborné společnosti gynekologické a porodnické. V čele Rady stojí volený předseda, místopředseda a výkonný tajemník.

Rada NRROD

- Navrhuje koncepční a obsahové změny

- Navrhuje správci přístupová práva uživatelů

- Zodpovídá za obsahovou přípravu metodiky a odbornou stránku kontrolních vztahů užívaných v registru

- Navrhuje agregované výstupní formy pro presentaci registru v odborné i laické veřejnosti

- Kontroluje plnění povinností správce a zpracovatele.

3. Popis registru

Zpravodajskou jednotkou jsou gynekologicko-porodnická oddělení lůžkových zdravotnických zařízeních a dále lůžková zdravotnická zařízení, kde byla žena po porodu hospitalizována (v termínu do posledního dne šestinedělí).

Zdravotnické zařízení podává povinné hlášení „Zpráva o rodičce“ v písemné nebo elektronické podobě, v souladu s platnými zákony, v daném rozsahu (viz příloha: formulář (tiskopis NZIS 020) „Zpráva o rodičce“).

Hlášení „Zpráva rodičce“ je součástí povinné zdravotnické dokumentace.

Toto povinné hlášení zahrnuje údaj o:

- rodičce - identifikace (rodné číslo, příjmení a jméno), předcházející těhotenství

- těhotenství - údaje o prenatální péči, o průběhu těhotenství, o závažných komplikacích, o hospitalizaci

- porodu - údaje o způsobu ukončení porodu, četnosti těhotenství, o stavu plodu, o komplikacích porodu, podávání léků, komplikace v šestinedělí

- dítěti - pohlaví, vitalita, porodní hmotnost, stav dítěte při propuštění matky

Při vyplňování je nutné dodržovat platnou metodiku a číselníky NZIS.

Zdravotnické zařízení předává průkazně, pravdivě, čitelně a co nejúplněji vyplněné povinné hlášení „Zpráva rodičce“ měsíčně (do 1 měsíce po ukončení sledovaného měsíce) na určené pracoviště ÚZIS ČR.

4. Výstupy, uživatelé a přístupová práva

4.1 Výstupní informace

Data v NRROD umožňují všestranné zpracování podle konkrétní potřeby. Výstupní informace se zpracovávají za ČR, kraje, okresy a zařízení. Poskytují údaje o průběhu těhotenství, porodu, údaje o zdravotním stavu matky a zároveň základní údaje o stavu novorozence.

4.2 Uživatelé

Souhrnná data jsou pravidelně zveřejňována v publikacích ÚZIS ČR a na stránkách internetu www.uzis.cz.

Využití individuálních záznamů bez identifikace je vázáno ochranou osobních údajů a podléhá schválení Rady registru.

4.3 Přístupová práva

- právo číst, zapisovat a měnit údaje, včetně identifikace

- správce a zpracovatel (ÚZIS ČR), celý registr

- agregovaná data ve standardních výstupech

- všichni s přístupem do internetu

- individuální anonymizovaná data (Rada registru schvaluje účel a cíl použití)

- předání dat prostřednictvím ÚZIS ČR

5. Finanční zabezpečení registru

Náklady ÚZIS ČR, jako správce a zpracovatel Registru, jsou finančně zajišťovány v rámci vlastního rozpočtu ÚZIS ČR z kapitoly MZ ČR.

Náklady spojené s povinným hlášením si hradí zpravodajské jednotky samy.

NÁRODNÍ REGISTR RODIČEK (Seznam položek)

 
Identifikace
 
komplikace - hrozící předčasný porod
 
číslo porodopisu
 
komplikace - krvácení před porodem
 
IČO, PČZ zařízení
 
komplikace - placenta praevia
 
oddělení
 
komplikace - předčasné odloučení
 
příjmení matky
 
komplikace - IZO imunizace
 
RČ matky
 
komplikace - kardiovaskulární
 
kraj, okres bydliště
 
komplikace - gestační hypertenze
 
obec bydliště
 
komplikace - preeklampsie
 
zdravotní pojišťovna
 
komplikace - eklampsie
 
 
komplikace - IVF (ART)
 
Matka
 
komplikace - intraut. růst. retardace
 
datum přijetí - rok
 
komplikace - jiné
 
datum přijetí - měsíc
 
komplikace - dg 1
 
datum přijetí - den
 
komplikace - dg 2
 
datum přijetí - hodina
 
předpokládané datum porodu - rok
 
rodinný stav
 
předpokládané datum porodu - měsíc
 
vzdělání
 
předpokládané datum porodu - den
 
porody celkem
 
odhadnuto podle
 
z toho předčasných
 
 
z toho SC
 
Porod
 
z toho mrtvě narozených
 
datum porodu - rok
 
ČNÚ (časná novorozenecké úmrtnost)
 
datum porodu - měsíc
 
PNÚ (pozdní novorozenecké úmrtnost)
 
datum porodu - den
 
samovolné potraty
 
datum porodu - hodina
 
umělá přerušení těhotenství
 
datum odtoku plodové vody - rok
 
mimoděložní těhotenství
 
datum odtoku plodové vody - měsíc
 
 
datum odtoku plodové vody - den
 
Těhotenství
 
datum odtoku plodové vody - hodina
 
začátek prenatální péče
 
četnost těhotenství
 
počet kontrol
 
gestační stáří
 
počet hospitalizací
 
dg indukce - indikace 1
 
celkem týdnů hospitalizace
 
dg indukce - indikace 2
 
přírůstek hmotnosti
 
stav plodu A, B, C
 
kouření
 
příznaky rizika 1 (zkalená voda)
 
alkohol
 
příznaky rizika 2 (CTG)
 
drogy
 
příznaky rizika 3 (auskultace)
 
ultrazvukové vyšetření - první
 
příznaky rizika 4 (IUGR)
 
ultrazvukové vyšetření - poslední
 
CTG 1 (v těhotenství)
 
ultrazvukové vyšetření - zjištění VV
 
CTG 2 (za porodu)
 
ultrazvukové vyšetření - zjištění vicečet.těhot.
 
dg indikace k SC 1
 
diabetes 1 - IDDM před těhotenstvím
 
dg indikace k SC 2
 
diabetes 2 - NIDDM před porodem
 
anestézie
 
diabetes 3 - prekoncepční léčba
 
ukončení vaginálně A, B, C
 
diabetes 4 - vaskulární komplikace
 
ukončení per SC
 
diabetes 5 - gestační diabetes
 
z toho u KP
 
diabetes 6 - léčba inzulínem
 
datum ukončení zprávy - měsíc
 
komplikace za porodu - dystokie ramének
 
datum ukončení zprávy - den
 
komplikace za porodu - epiziotomie
 
datum ukončení zprávy - hodina
 
komplikace za porodu - poranění
 
důvod ukončení
 
komplikace za porodu - ruptura dělohy
 
dg komplikace v šestinedělí 1
 
komplikace za porodu - hysterektomie
 
dg komplikace v šestinedělí 2
 
komplikace za porodu - výhřez pupečníku
 
 
komplikace za porodu - ztráta krve
 
Dítě
 
komplikace za porodu - jiná
 
pohlaví dítěte A, B, C
 
dg jiné komplikace
 
vitalita A, B, C
 
léky za porodu - uterotonika
 
hmotnost A
 
léky za porodu - uterolytika
 
hmotnost B
 
léky za porodu - spasmolytika
 
hmotnost C
 
léky za porodu - analgetika opiátyléky
 
apgar skóre A (po 1., 5., 10. minutě)
 
léky za porodu - analgetika ostatní
 
apgar skóre B (po 1., 5., 10. minutě)
 
léky za porodu - antibiotika
 
apgar skóre C (po 1., 5., 10. minutě)
 
léky za porodu - transfúze
 
pH A
 
porod vedl
 
pH B
 
zhodnocení porodu
 
pH C
 
datum ukončení zprávy - rok
 
stav dítěte při propuštění matky A, B, C

NÁRODNÍ REGISTR NOVOROZENCŮ

Na základě zmocnění §67d zákona č. 260/2001 Sb., kterým se mění zákon č. 20/1966 Sb., o péči o zdraví lidu, zřizuje Ministerstvo zdravotnictví České republiky (dále jen MZ ČR) Národní registr novorozenců, který je součástí Národního zdravotnického informačního systému (dále jen NZIS).

1. Účel a zdůvodnění registru

Národní registr novorozenců (dále jen NRNAR) je celoplošným populačním registrem, který navazuje na informační systém o novorozenci, provozovaný Ústavem zdravotnických informací a statistiky České republiky (dále jen ÚZIS ČR) od roku 1991.

V NRNAR jsou evidováni všichni novorozenci včetně mrtvě narozených.

Registrace novorozenců zajišťuje základní údaje o okamžitém stavu novorozence po porodu, jeho další zdravotní stav, komplikace, léčbu.

Sledování novorozenců zajišťuje nezbytné informace z oblasti perinatální péče jak pro potřeby odborných zdravotnických pracovníků, Ministerstva zdravotnictví, tak pro mezinárodní vykazování údajů. Získané informace jsou důležitým zdrojem hodnocení zdravotního stavu novorozenců a využívají se pro řízení, hodnocení a zlepšování péče o novorozence.

Informace slouží pro databáze WHO a OECD a zároveň se poskytují dalším mezinárodním organizacím podle smluvních závazků.

2. Výkonné orgány registru a jejich kompetence

2.1 Správce registru

Správcem NRNAR je ÚZIS ČR.

ÚZIS ČR garantuje metodickou a obsahovou jednotu registru. Odpovídá za stav databáze, provádění kontrol správnosti dat, distribuci metodiky, zpracování a poskytování statistických výstupů a jejich zveřejňování.

Správce určuje přístupová práva do databáze, určuje termín předávání a uzavírání ročního stavu registru a zabezpečuje kontakty s mezinárodními organizacemi.

2.2 Zpracovatel registru

Zpracovatel je odpovědný za plynulý provoz registru, technické zabezpečení a ochranu dat.

Zpracovatelem na celostátní úrovni je ÚZIS ČR, který zabezpečuje sběr dat, zpracování, zajišťuje informační technologie (HW, SW, komunikace), autentizaci, autorizaci a ochranu dat.

2.3 Rada registru

Rada registru je poradním orgánem správce a odborným garantem NRNAR. Členy Rady NRNAR jmenuje a odvolává správce registru - ÚZIS ČR. Členy Rady jsou zpravidla zástupci MZ ČR, ÚZIS ČR a zástupci odborné společnosti gynekologické a porodnické, neonatologické, pediatrické. V čele Rady stojí volený předseda, místopředseda a výkonný tajemník.

Rada NRNAR

- Navrhuje koncepční a obsahové změny

- Navrhuje správci přístupová práva uživatelů

- Zodpovídá za obsahovou přípravu metodiky a odbornou stránku kontrolních vztahů užívaných v registru

- Navrhuje agregované výstupní formy pro presentaci registru v odborné i laické veřejnosti

- Kontroluje plnění povinností správce a zpracovatele

3. Popis registru

Zpravodajskou jednotkou jsou novorozenecké úseky ženských a dětských oddělení a novorozenecké oddělení lůžkových zdravotnických zařízeních a dále lůžková zdravotnická zařízení, kde byl novorozenec dále hospitalizován.

Zdravotnické zařízení podává povinné hlášení „Zpráva o novorozenci“ v písemné nebo elektronické podobě, v souladu s platnými zákony, v daném rozsahu (viz příloha: formulář (tiskopis NZIS 021) „Zpráva o novorozenci“).

Hlášení „Zpráva o novorozenci“ je součástí povinné zdravotnické dokumentace.

Toto povinné hlášení zahrnuje údaje:

- identifikační - dítěte, matky, (rodné číslo, příjmení a jméno)

- z porodního sálu (způsob porodu, porodní údaje o novorozenci, případné léčba)

- z oddělení, které novorozenci poskytuje další péči (sledování vybraných nemocí a komplikací, léčba, provedený screeing, kalmetizace)

- stav při propuštění (hodnoty při propuštění, výživa, potřeba další léčebné péče, v případě úmrtí údaje o příčinách smrti)

Při vyplňování je nutné dodržovat platnou metodiku a číselníky NZIS.

Zdravotnické zařízení předává průkazně, pravdivě, čitelně a co nejúplněji vyplněné hlášení „Zpráva o novorozenci“ měsíčně (do 1 měsíce po ukončení sledovaného měsíce) na určené pracoviště ÚZIS ČR.

4. Výstupy, uživatelé a přístupová práva

4.1 Výstupní informace

Data v NRNAR umožňují všestranné zpracování podle konkrétní potřeby. Výstupní informace jsou za ČR, kraje, okresy a zařízení. Hlavním kritériem třídění u novorozence je jeho vitalita a porodní hmotnost.

4.2 Uživatelé

Souhrnná data jsou pravidelně zveřejňována v publikacích ÚZIS ČR a na stránkách internetu - www.uzis.cz.

Využití individuálních záznamů bez identifikace je vázáno ochranou osobních údajů a podléhá schválení Rady NRNAR.

4.3 Přístupová práva

- právo číst, zapisovat a měnit údaje, včetně identifikace

- správce a zpracovatel (ÚZIS ČR), celý registr

- agregovaná data ve standardních výstupech

- všichni s přístupem do internetu

- individuální anonymizovaná data (Rada registru schvaluje účel a cíl použití)

- předání dat prostřednictvím ÚZIS ČR.

5. Finanční zabezpečení registru

Náklady ÚZIS ČR, jako správce a zpracovatele NRNAR, jsou finančně zajišťovány v rámci vlastního rozpočtu ÚZIS ČR z kapitoly MZ ČR.

Náklady spojené s povinným hlášením si hradí zpravodajské jednotky samy.

NÁRODNÍ REGISTR NOVOROZENCŮ (Seznam položek)

 
Identifikace
 
počet dní UPV
 
zpráva číslo
 
léčba na oddělení - antenatální steroidy
 
číslo dítěte
 
léčba na oddělení - surfaktant
 
IČO, PČZ zařízení
 
léčba na oddělení - steroidy pro BPD/CLD
 
oddělení
 
léčba na oddělení - ligace PDA
 
příjmení dítěte
 
léčba na oddělení - operace
 
četnost těhotenství
 
operační dg
 
pořadí
 
max. BE - znaménko
 
RČ dítěte - rok
 
max. BE - hodnota
 
RČ dítěte - měsíc
 
maximum O2 v %
 
RČ dítěte - den
 
minimum O2 v %
 
RČ dítěte - evid. číslo
 
nemoci a komplikace - HIE
 
příjmení matky
 
nemoci a komplikace - cPVL/atrofie CNS
 
zdravotní pojišťovna
 
nemoci a komplikace - PIVH
 
RČ matky
 
nemoci a komplikace - meningitis
 
rok narození otce
 
nemoci a komplikace - sepse časná
 
kraj, okres bydliště
 
nemoci a komplikace - sepse pozdní
 
obec bydliště
 
nemoci a komplikace - ROP III.st. +/kryo
 
 
nemoci a komplikace - RDS
 
Porodní sál
 
nemoci a komplikace - BPD/CLD
 
porod (kde)
 
nemoci a komplikace - barotrauma
 
způsob porodu
 
nemoci a komplikace - NEC
 
použití kleští při porodu
 
nemoci a komplikace - PDA léčený
 
poloha plodu
 
nemoci a komplikace - PFC
 
rok narození
 
kalmetizace
 
měsíc narození
 
provedený screening - PKU
 
den narození
 
provedený screening - kyčle
 
hodina narození
 
provedený screening - hypotyreóza
 
minuta narození
 
provedený screening - puls AF
 
vitalita
 
provedený screening - UZ ledvin
 
pohlaví
 
provedený screening - jiný
 
hmotnost po porodu
 
vrozená vada
 
délka po porodu
 
dg vrozené vady 1
 
gestační stáří
 
dg vrozené vady 2
 
léčba na sále - O2
 
dg vrozené vady 3
 
léčba na sále - UPV mas.
 
dg vrozené vady 4
 
léčba na sále - intubace
 
dg vrozené vady 5
 
léčba na sále - masáž srdce
 
 
léčba na sále - léky
 
Propuštění, překlad, úmrtí
 
léčba na sále - žádná
 
rok ukončení zprávy
 
apgar skóre po 1. minutě
 
měsíc ukončení zprávy
 
apgar skóre po 5. minutě
 
den ukončení zprávy
 
apgar skóre po 10. minutě
 
hodina ukončení zprávy
 
 
minuta ukončení zprávy
 
Oddělení
 
hmotnost při propuštění
 
rok přijetí na oddělení
 
obvod hlavy při propuštění
 
měsíc přijetí na oddělení
 
výživa
 
den přijetí na oddělení
 
důvod ukončení zprávy
 
hodina přijetí na oddělení
 
zařízení kam přeložen
 
minuta přijetí na oddělení
 
oddělení kam přeložen
 
léčba na oddělení - kyslík O2
 
příčina úmrtí
 
léčba na oddělení - pouze CPAP
 
dg při propuštění, překladu, úmrtí 1 - 4
 
léčba na oddělení - UPV
 

NÁRODNÍ REGISTR VROZENÝCH VAD

Na základě zmocnění §67d zákona č. 260/2001 Sb., kterým se mění zákon č. 20/1966 Sb., o péči o zdraví lidu, zřizuje Ministerstvo zdravotnictví České republiky (dále jen MZ ČR) Národní registr vrozených vad, který je součástí Národního zdravotnického informačního systému (dále jen NZIS).

1. Účel a zdůvodnění registru

Národní registr vrozených vad (dále jen NRVV) je celoplošným populačním registrem, který navazuje na informační systém Vrozené vady, provozovaný v Ústavu zdravotnických informací a statistiky ČR (dále jen ÚZIS ČR) od roku 1965.

V NRVV jsou evidovány všechny vrozené vady zjištěné u dětí do 15ti let a vady plodu zjištěné v průběhu těhotenství a dále u mrtvě narozených dětí.

Registrace prenatálně a postnatálně diagnostikovaných vrozených vad v populaci je v současné době jedním ze základních faktorů potřebných pro hodnocení zdravotního stavu populace a je nedílnou součástí hodnocení prenatální, perinatální a postnatální péče.

Sledování výskytu vrozených vad slouží k vyhodnocování včasného záchytu vrozených vad. Získané informace se využívají k hodnocení zdravotního stavu a kvality nové populace. Informace se využívají jako podklad k tvorbě koncepce státní zdravotní politiky v této oblasti. Využívají se při prezentaci sledovaných údajů v zahraničí.

Informace slouží pro databáze WHO a OECD.

2. Výkonné orgány registru a jejich kompetence

2.1 Správce registru

Správcem NRVV je ÚZIS ČR.

ÚZIS ČR garantuje metodickou a obsahovou jednotu registru. Odpovídá za stav databáze, provádění kontrol správnosti dat, distribuci metodiky, zpracování a poskytování statistických výstupů a jejich zveřejňování.

Správce určuje zpracovatele registru a přístupová práva do databáze, určuje termín předávání a uzavírání ročního stavu registru a zabezpečuje kontakty s mezinárodními organizacemi.

2.2 Zpracovatel registru

Zpracovatelem na celostátní úrovni je ÚZIS ČR, který zabezpečuje sběr dat, zpracování, zajišťuje informační technologie (HW, SW, komunikace), autentizaci, autorizaci a ochranu dat.

2.3 Rada registru

Rada registru je poradním orgánem správcem a odborným garantem NRVV. Členy Rady NRVV jmenuje a odvolává správce registru - ÚZIS ČR. Členy Rady jsou zpravidla zástupci MZ ČR, ÚZIS ČR a zástupci odborné společnosti neonatologické a pediatrické. V čele Rady stojí volený předseda, místopředseda a výkonný tajemník.

Rada NRVV

- Navrhuje koncepční a obsahové změny

- Navrhuje správci přístupová práva uživatelů

- Zodpovídá za obsahovou přípravu metodiky a odbornou stránku kontrolních vztahů užívaných v registru

- Navrhuje agregované výstupní formy pro presentaci registru v odborné i laické veřejnosti

- Kontroluje plnění povinností správce a zpracovatele

3. Popis registru

Zpravodajskou jednotkou jsou odborná oddělení zdravotnických zařízeních, kde byla vrozená vada diagnostikována (genetická, ženská, gyn-por, novorozenecká, dětská, kardiologická vč. Dětského kardiocentra centra FN Motol, ortopedická a další odborná oddělení).

Zdravotnické zařízení předkládá povinné hlášení „Vrozená vada plodu nebo dítěte“ v písemné nebo elektronické podobě, v souladu splatnými zákony, v daném rozsahu (viz příloha: formulář (tiskopis NZIS 015) „Vrozená vada plodu nebo dítěte“).

Hlášení vrozených vad plodu nebo dítěte je součástí povinné zdravotnické dokumentace.

Toto povinné hlášení zahrnuje údaje o:

- plodu - dokončený týden těhotenství při zjištění vrozené vady, stav těhotenství, datum ukončení těhotenství

- dítěti - identifikace (pouze rodné číslo), tělesné rozměry při narození, datum zjištění vady, datum úmrtí, asistovaná reprodukce, provedená prenatální diagnostika, vrozené vady

- matce - identifikace (pouze rodné číslo), zaměstnání, vrozená vada v rodině, onemocnění a užívání léků v I. trimestru, četnost těhotenství, pořadí gravidity a parity

- otci - rok narození a zaměstnání

Při vyplňování je nutné dodržovat platnou metodiku a číselníky NZIS.

Zdravotnické zařízení předává průkazně, pravdivě, čitelně a co nejúplněji vyplněné hlášení „Vrozená vada plodu nebo dítěte“ do 1 měsíce po ukončení sledovaného měsíce na určené pracoviště ÚZIS ČR.

4. Výstupy, uživatelé a přístupová práva

4.1 Výstupní informace

Data v registru umožňují všestranné zpracování podle konkrétní potřeby. Souhrnná data zahrnují vrozené vady zjištěné u plodu, tj. záchyt vrozených vad v prenatální diagnostice a u samovolných potratů nad 500 gramů, nebo zjištěné u dětí do dokončeného 15. roku života a dále u mrtvě narozených dětí.

Výstupní informace se zpracovávají za ČR, kraje, okresy. Poskytují údaje podle jednotlivých diagnóz, skupin diagnóz, pohlaví, věku, prenatální diagnostiky, průběhu těhotenství, délky těhotenství a metody vyšetření.

4.2 Uživatelé

Souhrnná data jsou pravidelně zveřejňována v publikacích ÚZIS ČR a na stránkách internetu - www.uzis.cz.

Využití individuálních záznamů bez identifikace je vázáno ochranou osobních údajů a podléhá schválení Rady NRVV.

4.3 Přístupová práva

- právo číst, zapisovat a měnit údaje, včetně identifikace

- správce a zpracovatel (ÚZIS ČR), celý registr

- agregovaná data ve standardních výstupech

- všichni s přístupem do internetu

- individuální anonymizovaná data (Rada registru schvaluje účel a cíl použití)

- předání dat prostřednictvím ÚZIS ČR

5. Finanční zabezpečení registru

Náklady ÚZIS ČR jako správce a zpracovatele NRVV jsou finančně zajišťovány v rámci vlastního rozpočtu ÚZIS ČR z kapitoly MZ ČR.

Náklady spojené s povinným hlášením si hradí zpravodajské jednotky samy.

NÁRODNÍ REGISTR VROZENÝCH VAD (Seznam položek)

 
IČO zařízení
 
výsledek těhotenství
 
PČZ zařízení
 
pohlaví
 
Oddělení
 
dg VV 1
 
 
dg VV 2
 
Plod
 
dg VV 3
 
těhotenství
 
dg VV 4
 
týden těhotenství při zjištění VV
 
RČ matky
 
datum zjištění VV - rok
 
obec bydliště
 
datum zjištění VV - měsíc
 
rodinný stav
 
datum zjištění VV - den
 
zaměstnání matky
 
datum ukončení těhotenství - rok
 
resort matky
 
datum ukončení těhotenství - měsíc
 
dokončený týden těhotenství
 
datum ukončení těhotenství - den
 
četnost těhotenství
 
 
VV v rodině - kdo 1
 
Dítě
 
VV v rodině - dg 1
 
zdravotní pojišťovna
 
VV v rodině - kdo 2
 
RČ dítěte
 
VV v rodině - dg 2
 
porodní hmotnost
 
deabetes mellitus
 
porodní délka
 
infekční onemocnění - týden
 
datum zjištění VV - rok
 
infekční onemocnění - dg
 
datum zjištění VV - měsíc
 
jiné onemocnění - dg
 
datum zjištění VV - den
 
léky 1
 
datum úmrtí - rok
 
léky 2
 
datum úmrtí - měsíc
 
léky 3
 
datum úmrtí - den
 
pořadí gravidity
 
 
pořadí parity
 
Společné údaje
 
počet samovolných potratů
 
asistovaná reprodukce
 
počet UPT
 
důvod podrobného vyšetření
 
rok narození otce
 
prenatální diagnostika
 
zaměstnání otce
 
metoda
 
resort otce
 
vyšetření
 
 
důvod neprovedení pren. diagnostiky
 

NÁRODNÍ REGISTR DOKONANÝCH SEBEVRAŽD

Na základě zmocnění §67d zákona č. 260/2001 Sb., kterým se mění zákon č. 20/1966 Sb., o péči o zdraví lidu, zřizuje Ministerstvo zdravotnictví České republiky (dále jen MZ ČR) Národní registr dokonaných sebevražd, který je součástí Národního zdravotnického informačního systému (dále jen NZIS).

1. Účel a zdůvodnění registru

Národní registr dokonaných sebevražd (dále jen NRSEB) je celoplošným registrem, který navazuje na informační systém Sebevraždy, provozovaný v Ústavu zdravotnických informací a statistiky České republiky (dále jen ÚZIS ČR) od roku 1963.

V NRSEB jsou evidovány všechny osoby, které na Listu o prohlídce mrtvého mají uvedenou příčinu smrti sebevraždu. Údaje z NRSEB slouží k rozboru příčin a trendu sebevražednosti v jednotlivých územních celcích se zaměřením zejména na motivační stránku sebevraždy. Registrace případů je v současně době jedním ze základních faktorů potřebných pro prevenci sebevražd.

Informace dále slouží pro databáze WHO a OECD.

2. Výkonné orgány registru a jejich kompetence

2.1 Správcem registru

Správcem NRSEB je ÚZIS ČR.

ÚZIS ČR garantuje metodickou a obsahovou jednotu registru. Odpovídá za stav databáze, provádění kontrol správnosti dat, distribuci metodiky, zpracování a poskytování statistických výstupů a jejich zveřejňování.

Správce určuje zpracovatele registru a přístupová práva do databáze, určuje termín předávání a uzavírání ročního stavu registru a zabezpečuje kontakty s mezinárodními organizacemi.

2.2 Zpracovatel registru

Zpracovatelem na celostátní úrovni je ÚZIS ČR, který zabezpečuje sběr dat, zpracování, zajišťuje informační technologie (HW, SW, komunikace), autentizaci, autorizaci a ochranu dat.

Zpracovatel je odpovědný za plynulý chod registru, technické zabezpečení a ochranu dat.

2.3 Rada registru

Rada registru je poradním orgánem správce a odborným garantem NRSEB. Členy Rady NRSEB jmenuje a odvolává správce registru - ÚZIS ČR. Členy Rady jsou zpravidla zástupci MZ ČR, ÚZIS ČR a zástupci odborné společnosti psychiatrické. V čele Rady stojí volný předseda, místopředseda a výkonný tajemník.

Rada NRSEB

- Navrhuje koncepční a obsahové změny

- Navrhuje správci přístupová práva uživatelů

- Zodpovídá za obsahovou přípravu metodiky a odbornou stránku kontrolních vztahů užívaných v registru

- Navrhuje agregované výstupní formy pro presentaci registru v odborné i laické veřejnosti

- Kontroluje plnění povinností správce a zpracovatele

3. Popis registru

Zpravodajskou jednotkou je zdravotnické zařízení, které vystavilo tiskopis „List o prohlídce mrtvého“ s uvedením sebevraždy. Zdravotnické zařízení předkládá „Hlášení příčin a okolností dokonalé sebevraždy“ v písemné nebo elektronické podobě, v souladu s platnými zákony a v daném rozsahu (viz příloha: formulář (tiskopis NZIS 014) „Hlášení příčin a okolností dokonané sebevraždy“).

Hlášení příčin a okolností dokonané sebevraždy je součástí povinné zdravotnické dokumentace.

Toto povinné hlášení zahrnuje základní identifikaci a charakteristiku osoby (rodné číslo, rodinný stav, vzdělání, zaměstnání), charakteristiku místa činu a motivu, způsobu provedení, vlivu drog či alkoholu a další okolnosti sebevraždy.

Při vyplňování je nutné dodržovat platnou metodiku a číselníky NZIS.

Zdravotnické zařízení předává průkazně, pravdivě, čitelně a co nejúplněji vyplněné „Hlášení příčin a okolnosti dokonané sebevraždy“ průběžně - ihned po události na určené pracoviště ÚZIS ČR.

4. Výstupy, uživatelé a přístupová práva

4.1 Výstupní informace

Data v NRSEB umožňují všestranné zpracování podle konkrétní potřeby.

Hlášené případy jsou tříděny podle věkových skupin, pohlaví, způsobu provedení, motivu, místa činu, psychiatrické diagnózy, rodinného stavu, hodiny, dne, měsíce provedení, trvalého bydliště.

Výstupní sestavy se zpracovávají za ČR, kraje a okresy.

4.2 Uživatelé

Souhrnná data jsou pravidelně zveřejňována v publikacích ÚZIS ČR a na stránkách internetu - www.uzis.cz.

Využití individuálních záznamů bez identifikace je vázáno ochranou osobních údajů a podléhá schválení Rady NRSEB.

4.3 Přístupová práva

- právo číst, zapisovat a měnit údaje, včetně identifikace

- správce a zpracovatel (ÚZIS ČR), celý registr

- agregovaná data ve standardních výstupech

- všichni s přístupem do internetu

- individuální anonymizovaná data (Rada registru schvaluje účel a cíl použití)

- předání dat prostřednictvím ÚZIS ČR.

5. Finanční zabezpečení registru

Náklady ÚZIS ČR, jako správce a zpracovatele NRSEB, jsou finančně zajišťovány v rámci vlastního rozpočtu ÚZIS ČR z kapitoly MZ ČR.

Náklady spojené s povinným hlášením si hradí zpravodajské jednotky samy.

NÁRODNÍ REGISTR DOKONANÝCH SEBEVRAŽD (Seznam položek)

 
IČO + PČZ
 
obec činu
 
oddělení
 
dg způsobu provedení 1
 
rodné číslo
 
dg způsobu provedení 2
 
obec bydliště
 
psychická alterace
 
rodinný stav
 
psychiatrická diagnóza
 
klasifikace zaměstnání
 
motiv
 
skupina pacienta
 
známky opilosti v době činu
 
vzdělání
 
zjištění opilosti opřeno o
 
nepracující
 
použití drog před činem
 
místo činu
 
zjištění drogy
 
datum činu (den)
 
pitva
 
datum činu (měsíc)
 
psychiatrická léčba před sebevraždou
 
datum činu (rok)
 
předchozí pokus o sebevraždu
 
datum činu (hodina)
 

NÁRODNÍ REGISTR UŽIVATELŮ LÉKAŘSKY INDIKOVANÝCH SUBSTITUČNÍCH LÁTEK

Na základě zmocnění §67d zákona č. 260/2001 Sb., kterým se mění zákon č. 20/1996 Sb., o péči o zdraví lidu, zřizuje Ministerstvo zdravotnictví České republiky (dále jen MZ ČR) Národní registr uživatelů lékařsky indikovaných substitučních látek, který je součástí Národního zdravotnického informačního systému (dále jen NZIS).

1. Účel a zdůvodnění registru

Národní registr uživatelů lékařsky indikovaných substitučních látek (dále jen NRUSL) je celoplošným populačním registrem, který navazuje na IS provozovaný v Ústavu zdravotnických informací a statistiky České republiky (dále jen ÚZIS ČR) od roku 2000.

V registru jsou evidováni všichni pacienti zařazení do substitučního programu (viz metodické opatření MZ ČR č. 4 - Standard substituční léčby, Věstník MZ ČR, částka 4/2001) prováděného ve specializovaných zdravotnických zařízeních akreditovaných pro substituční programy. Evidence je prováděna s písemným souhlasem pacienta na Hlášení substituční léčby (viz příloha).

Úlohou registru je shromažďování dat o pacientech při vstupu a výstupu ze substitučního programu, jejich verifikace, ukládání a zpracování. Možnost specializovaných zařízení akreditovaných pro substituční léčbu ověřit si před zahájením léčby, zda pacientovi není poskytována substituční terapie v jiném akreditovaném zdravotnickém zařízení, zabraňuje vícečetné preskripci a úniku substituční látky na nelegální trh.

Registr poskytuje souhrnné údaje pro statistické přehledy, epidemiologické studie a zdravotnický výzkum. Souhrnná data jsou podkladem pro tvorbu, realizaci a vyhodnocování preventivních zdravotnických programů a pro odhady potřebných finančních nákladů na zajištění substituční léčby.

2. výkonné orgány registru a jejich kompetence

2.1 Správce registru

Správcem NRUSL je ÚZIS ČR. Garantuje metodickou a obsahovou jednotu registru. Odpovídá za stav databáze, provádění kontrol správnosti dat, distribuci metodiky, zpracování a poskytování statistických výstupů a jejich zveřejňování.

Správce určuje zpracovatele registru a přístupová práva do databáze registru.

2.2 Zpracovatel registru

Zpracovatelem NRUSL je ÚZIS ČR. Je odpovědný za plynulý provoz registru, jeho technické zabezpečení, autentizaci zpravodajských jednotek, kontrolu a ochranu databází. Zajišťuje kontakt se zdravotnickými zařízeními akreditovanými pro substituční léčbu.

2.3 Rada registru

Rada registru je poradním orgánem správce a odborným garantem NRUSL. Členy NRUSL jmenuje a odvolává správce registru - ÚZIS ČR. Členy Rady jsou zpravidla zástupci MZ ČR, ÚZIS ČR a zástupci odborné společnosti psychiatrické, zástupci mimoresortní drogové komise, zástupci akreditovaných zařízení poskytujících substituční léčbu a zástupce odborné společnosti pro návykové nemoci. V čele Rady stojí volený předseda, místopředseda a výkonný tajemník.

Rada registru

- Navrhuje koncepční a obsahové změny

- Navrhuje správci přístupová práva uživatelů

- Zodpovídá za obsahovou přípravu metodiky a odbornou stránku kontrolních vztahů užívaných v registru

- Navrhuje agregované výstupní formy pro presentaci registru v odborné i laické veřejnosti

- Kontroluje plnění povinností správci a zpracovatele

3. Popis registru

Zpravodajskou jednotkou je zdravotnické zařízení, akreditované pro poskytování substituční léčby. Zdravotnické zařízení předkládá Hlášení substituční léčby v písemné nebo elektronické podobě, v souladu s platnými zákony, v daném rozsahu (viz příloha: formuláře Hlášení substituční léčby závislosti na opiátech (tiskopis NZIS 028), Hlášení o ukončení a změně substituční léčby závislosti na opiátech (tiskopis NZIS 029)). Hlášení je součástí povinné zdravotnické dokumentace.

Hlášení substituční léčby zahrnuje údaje o pacientovi včetně identifikace, výsledky vyšetření, návykové látky, o nichž se hlásící lékař domnívá, že je pacient zneužíval (MKN-10), předepsaná substituční látka, identifikace zařízení, které hlášení vyplnilo. Při vyplňování je nutné dodržovat platnou metodiku a číselníky NZIS. Pro zařazení pacientů do substituční léčby platí Standard substituční léčby, vydaný jako metodické opatření MZ 4/2001, Věstník MZ ČR, částka 4.

Akreditované zdravotnické zařízení předává průkazně, pravdivě, čitelně a co nejúplněji vyplněné Hlášení substituční léčby, popř. Hlášení ukončení substituční léčby neprodleně ÚZIS ČR. Povinností zpravodajské jednotky je předem na kontaktním místě ÚZIS ČR ověřit, zda pacientovi již není poskytována substituční látka v jiném zařízení.

Informaci o ukončení léčby nebo o jejím převedení na jiné pracoviště předá zařízení na Hlášení o ukončení a změně substituční léčby závislosti na opiátech.

4. Výstupy, uživatelé a přístupová práva

4.1 Výstupní informace

Data v registru umožňují základní zpracování podle konkrétní potřeby. Souhrnná data zahrnují hlavní epidemiologické charakteristiky pacientů (incidence, prevalence, mortalita) v celé populaci s možností výběru dalšího členění podle konkrétních potřeb (např. diagnóza, substituční látka, pohlaví, věk) a jejich vývojové trendy.

4.2 Uživatelé

Informace o stavu registru (agregovaná data) na konci měsíce je z ÚZIS ČR předávána na akreditovaná zdravotnická zařízení vždy do 5. dne následujícího měsíce.

Souhrnná data jsou pravidelně zveřejňována v publikacích ÚZIS ČR a na stránkách internetu - www.uzis.cz.

Využití individuálních záznamů bez identifikace je vázáno ochranou osobních údajů a podléhá schválení Rady registru.

4.3 Přístupová práva

- právo číst, zapisovat, měnit, včetně identifikace

- správce a zpracovatel (ÚZIS ČR), celý registr

- agregovaná data ve standardních výstupech

- všichni s přístupem do internetu

- individuální anonymizovaná data (Rada registru schvaluje účel a cíl použití)

- předání dat prostřednictvím ÚZIS ČR

- individuální data s plnou identifikací

- pouze předepisující lékař z příslušného akreditovaného zařízení, předá nebo zprostředkuje ÚZIS ČR.

5. Finanční zabezpečení registru

Náklady ÚZIS ČR, jako správce a zpracovatele NRUSL, jsou finančně zajišťovány v rámci vlastního rozpočtu ÚZIS ČR z kapitoly MZ ČR.

Zdravotnická zařízení, která byla smluvně pověřena MZ ČR k realizaci substitučního programu čerpají smlouvou garantovanou dotaci od MZ ČR.

Náklady spojené s povinným hlášením si hradí zpravodajské jednotky samy.

NÁRODNÍ REGISTR UŽIVATELŮ LÉKAŘSKY INDIKOVANÝCH SUBSTITUČNÍCH LÁTEK (Seznam položek)

 
pořadové číslo dokladu
 
číslo pojištěnce
 
identifikační číslo organizace
 
oddělení
 
pořadové číslo zařízení
 
odbornost hlásícího lékaře
 
kraj zařízení
 
datum prvního podání dávky
 
okres zařízení
 
výsledky vyšetření HIV
 
jméno pacienta
 
výsledky vyšetření VHB
 
příjmení pacienta
 
výsledky vyšetření VHC
 
pohlaví
 
drogy které pacient uvedl, že užíval
 
rodné číslo
 
hlásící lékař předepsal
 
název obce trvalého bydliště
 
datum hlášení
 
obec trvalého bydliště
 
důvod ukončení
 
kraj trvalého bydliště
 
na závěr léčby detoxi(fi)kace
 
okres trvalého bydliště
 
trvání detoxi(fi)kace ve dnech
 
ulice trvalého bydliště
 
za použití látky
 
číslo domu trvalého bydliště
 
datum ukončení
 
PSČ trvalého bydliště
 
IČO komu předána dokumentace
 
státní příslušnost
 
PČO komu předána dokumentace
 
stát
 
datum hlášení
 
číslo zdravotní pojišťovny