Cenový věstník MF ČR, částka 18/2001
Příloha č. 2
k výměru MF ČR č. 01/2002
MAXIMÁLNÍ CENY A URČENÉ PODMÍNKY ZA POUŽITÍ VNITROSTÁTNÍ ŽELEZNIČNÍ DOPRAVNÍ CESTY CELOSTÁTNÍCH A REGIONÁLNÍCH DRAH V ŽELEZNIČNÍ NÁKLADOVÉ A OSOBNÍ DOPRAVĚ
SKP 60.10.1
60.10.2
60.21.10
I.
Maximální ceny za použití vnitrostátní železniční dopravní cesty celostátních a regionálních drah
A. Maximální ceny za použití vnitrostátní železniční dopravní cesty pro nákladní vlak
Řízení provozu (S1)
|
Infrastruktura dopravní cesty
|
|
Kč/ vlkm
|
(S2)
|
(S3)
|
|
Kč / 1 000 hrtkm
|
Kč / vlkm
|
75,36
|
34,37
|
130,32
|
B. Maximální ceny za použití vnitrostátní železniční dopravní cesty pro osobní vlak
Řízení provozu (S1)
|
Infrastruktura dopravní cesty
|
|
Kč/ vlkm
|
(S2)
|
(S3)
|
|
Kč / 1 000 hrtkm
|
Kč / vlkm
|
16,70
|
18,01
|
17,05
|
Maximální cena za použití vnitrostátní železniční dopravní cesty pro železniční nákladní nebo osobní dopravu se vypočte podle vzorce
Cm = (S1 x L) x [(Q/1000) x S2 + S3) x L] x d
kde:
Cm = maximální cena za použití vnitrostátní železniční dopravní cesty celostátních nebo regionálních drah jedním vlakem pro sjednanou dopravní trasu
Sl = cena za 1 vlkm pro příslušný druh vlaku jako podíl ceny řízení provozu na jeden vlakový kilometr
L = vzdálenost jízdy vlaku v kilometrech zaokrouhlená na celé km nahoru
Q = hrubá hmotnost vlaku v tunách
- pro osobní vlak součet hmotností železničních kolejových vozidel (hnacích vozidel, železničních vozů, jiných kolejových vozidel na vlastních kolech) a hmotnosti cestujících (počet míst k sezení x 0,08) v tunách zaokrouhlený na celé tuny nahoru
- pro nákladní vlak součet hmotností železničních kolejových vozidel (hnacích vozidel, železničních vozů, jiných kolejových vozidel na vlastních kolech) a hmotnosti naloženého zboží (zásilek) v tunách zaokrouhlený na celé tuny nahoru
S2 = cena za 1 000 hrtkm pro příslušný druh vlaku jako podíl ceny za infrastrukturou dopravní cesty za tisíc hrubých tunových kilometrů
S3 = cena za 1 vlkm pro příslušný druh vlaku jako podíl ceny za infrastrukturu dopravní cesty za jeden vlakový kilometr
d = diferenciační koeficient
C. Diferenciační koeficienty
1.
|
doprava vlaků pevných paliv
|
1,18
|
2.
|
doprava vlaků tekutých a plynných paliv
|
1,08
|
3.
|
doprava vlaků stavebnin
|
1,05
|
4.
|
doprava vlaků nerostných surovin
|
1,05
|
5.
|
doprava vlaků železného šrotu
|
1,05
|
6.
|
doprava vlaků se zásilkami nebezpečného zboží RID
|
1,50
|
7.
|
doprava vlaků s mimořádnými zásilkami
|
1,50
|
8.
|
doprava ostatních vlaků (nákladních i osobních)
|
1,00
|
II.
Určené podmínky za použití železniční vnitrostátní dopravní cesty celostátních a regionálních drah
(dále jen „železniční dopravní cesta“) v železniční osobní a nákladní dopravě
1. Železniční dopravní cestou celostátních a regionálních drah se pro účely stanovení maximální ceny za použití železniční dopravní cesty rozumí cesta určená k dopravě železničními kolejovými vozidly, pevná železniční zařízení nutná pro zabezpečení pohybu železničních kolejových vozidel a zařízení sloužící k zajištění bezpečnosti železničního provozu (zejména železniční stanice, železniční svršek a spodek, umělé stavby, sdělovací a zabezpečovací zařízení, napájecí systém).
2. V maximální ceně za použití železniční dopravní cesty jsou zahrnuty náklady na železniční zařízení uvedená v bodu 1. a náklady spojené s řízením a obsluhou jízdy vlaků.
3. V maximální ceně za použití železniční dopravní cesty nejsou zahrnuty náklady na:
- dodání elektrické energie v případě použití elektrických hnacích vozidel, která jsou v majetku nebo v nájmu dopravce,
- nájemné za používání provozních budov v majetku provozovatele celostátních nebo regionálních drah,
- vypracování jízdních řádů pro oprávněné dopravce,
- vyžádaný doprovod vlaků odborně způsobilými pracovníky provozovatele celostátních nebo regionálních drah,
- jiné výkony vyžádané externími dopravci, např. dodání paliv, maziv, vody, předtápění souprav (vozů), technické a komerční prohlídky vlaků (vozů), technické a komerční prohlídky vlaků (vozů), čištění, dezinfekce a jiné.
4. Smlouvou o použití železniční dopravní cesty celostátních nebo regionálních drah uzavírá provozovatel celostátních nebo regionálních drah s oprávněným dopravcem, kterým se rozumí osoba oprávněná podnikat ve veřejné železniční dopravě při splnění podmínek stanovených právními předpisy pro provozování celostátních nebo regionálních drah.
5. Maximální cena za použití železniční dopravní cesty se počítá za jízdy samostatných hnacích vozidel, plných i prázdných vlakových souprav, motorových vozů včetně elektrických a jiných samostatných kolejových vozidel na vlastních kolech, která jsou v majetku nebo nájmu oprávněného dopravce.
6. Maximální cena se určí:
- pro nákladní a smíšené vlaky podle maximálních cen uvedených v části I. písmenu A a příslušného diferenciačního koeficientu stanoveného v části I. písmenu C,
- pro osobní vlaky podle cen uvedených v části I. písmenu B a diferenciačního koeficientu stanoveného v části I. písmenu C v položce č. 8,
- pro samostatné elektrické a motorové vozy podle cen uvedených v části I. písmenu B a diferenciačního koeficientu stanoveného v části I. písmenu C v položce č. 8,
- pro lokomotivy a pro ostatní hnací vozidla podle cen uvedených v části I. písmenu A a diferenciačního koeficientu stanoveného v části I. písmenu C v položce č. 8,
- pro jiná samostatná kolejová vozidla na vlastních kolech podle cen uvedených v části I. písmenu A a příslušného diferenciačního koeficientu stanoveného v části I. písmenu C.
7. Rozhodující pro určení maximální ceny za použití železniční dopravní cesty celostátních a regionálních drah je druh vlaku, druh substrátu a délka dohodnutých vlakových úseků dle tabulky 9 Dodatku k služebnímu předpisu ČD D2, a to i v případě, že jízda vlaku bude vedena z příčin na straně provozovatele celostátních nebo regionálních drah po jiné než dohodnuté trati. Při konání plánovaných výluk dohodne provozovatel celostátních nebo regionálních drah s oprávněným dopravcem odklonové trasy s dostatečným předstihem tak, aby mohlo být oprávněnému dopravci uděleno povolení k provozu na odklonové trase podle platných předpisů. Provozovatel celostátních nebo regionálních drah sjedná pro tyto případy s oprávněným dopravcem odklonovou trasu. Pouze v tomto případě může provozovatel drah počítat maximální cenu podle délky dohodnuté odklonové trasy.
8. V případě vlaku vezoucího více substrátů se pro určení maximální ceny použije z části I. písmene C ten diferenciační koeficient, který odpovídá substrátu v převažujícím počtu vozů. Jsou-li do vlaku zařazeny vozy se zásilkami nebezpečného zboží nebo mimořádné zásilky, použijí se diferenciační koeficienty uvedené v písmenu C v položce č. 6 nebo 7.
9. Provozovatelé celostátních nebo regionálních drah jsou povinni poskytnout oprávněným dopravcům výpis kilometrovníku z tabulky 9 Dodatku k služebnímu předpisu ČD D2.
10. Průběh dopravních tras dohodne provozovatel celostátních nebo regionálních drah s oprávněným dopravcem před započetím dopravy.
11. Maximální ceny jsou stanoveny včetně 5 % DPH.