Animace načítání

Stránka se připravuje...


Věstník MZd ČR, částka 10/2004

ZÁVAZNÁ OPATŘENÍ

6.

 
STATUT A JEDNACÍ ŘÁD
KOMISE PRO POSUZOVÁNÍ ROZMÍSTĚNÍ PŘÍSTROJŮ VYBRANÉ ZDRAVOTNICKÉ TECHNIKY
 

ZN.: OVS/778/2004

REF.: Mgr. Vladimíra Kalfusová tel. 22497 linka 2813

K odbornému posouzení žádostí zdravotnických zařízení o souhlas s umístěním a provozem (obměnou) přístrojů vybrané zdravotnické techniky zřizuje při Ministerstvu zdravotnictví Komisi pro posuzování rozmístění přístrojů vybrané zdravotnické techniky (dále jen „Komise“), která je poradním orgánem ministra a vydává ministryně zdravotnictví pro její činnost, tento statut (část A) a jednací řád (část B):

Část A

Čl. 1

Úkoly Komise

1. Komise projednává na základě níže uvedených kritérií žádosti zdravotnických zařízení o souhlas s umístěním a provozem (obměnou) přístrojů vybrané zdravotnické techniky (dále jen „VZT“), je-li provoz přístrojů hrazen z prostředků veřejného zdravotního pojištění prostřednictvím výkonů na nich poskytovaných, nebo je-li na nákup přístroje požadováno poskytnutí dotace ze státního rozpočtu.

2. Mezi přístroje VZT patří:

a) počítačový tomograf,

b) magnetická rezonance,

c) angiografický komplet,

d) terapeutický ozařovač,

e) RTG simulátor pro radioterapii,

f) RTG skiaskopicko-skiagrafický přístroj s velkou rozlišovací schopností,

g) gamakamera,

h) PET kamera včetně hybridních systémů,

i) lithotryptor (neinv. na principu rázové vlny),

j) hyperbarická komora,

k) mamografický rtg přístroj,

l) hemodialyzační lůžka a hemodialyzační monitory,

m) plánovací 3D systém pro radioterapii,

n) rtg celotělový dvoufotonový kostní denzitometr,

o) operační lasery,

p) systémy pro peroperační navigaci

a další investičně a provozně nákladné přístroje, na kterých se členové Komise dohodnou.

3. Průběžně aktualizovaná kritéria Komise pro posuzování žádostí:

splnění podmínek na straně žadatelů (vyrovnané hospodaření, stabilní personální politika, zajištění plného vytížení přístroje a potřebné medicínské návaznosti, pokrytí péče pro určené spádové území),

požadavky na státní rozpočet na pořízení VZT,

požadavky na zdroje veřejného zdravotního pojištění ,

odborná kritéria pro rozmístění VZT schvalovaná Komisí;

jsou Komisí schválená na základě platných koncepcí příslušných oborů, srovnávání se stavem v zahraničí a na základě studií typu Health Technology Assessment (HTA), popř. dalších studií, které hodnotí klinickou efektivitu; kritéria obsahují i indikace a rozsah poskytovaných výkonů a jsou projednávána ČLS JEP a Vědeckou radou MZ,

výsledky výběrových řízení na lůžkovou péči, cíle restrukturalizace lůžkových zdravotnických zařízení,

počet, struktura a využívání přístrojů VZT v daném regionu,

stanoviska příslušných odborných společností, event. SÚJB,

stanoviska zdravotních pojišťoven s vyhodnocením dopadů úhrad provozu VZT do prostředků veřejného zdravotního pojištění, včetně dalších vyvolaných nákladů,

stanoviska ČLK,

stanoviska zřizovatelů zdravotnických zařízení,

stanoviska orgánů územní veřejné správy.

Čl. 2

Složení Komise

předseda Komise

jmenovaný ministryní

místopředseda Komise

ekonomický náměstek ministryně

členové Komise

zástupci MZ

náměstek ministryně pro zdravotní péči

ředitel odboru zdravotní péče ředitel odboru investičního rozvoje

ředitel odboru veřejné správy a organizace sítě zdravotnických zařízení

zástupci Všeobecné zdravotní pojišťovny (dále jen „VZP ČR“)

3 zástupci

zástupci dalších zdravotních pojišťoven (dále jen „ZP“)

3 zástupci Svazu ZP ČR

zástupce České lékařské komory ČR (dále jen „ČLK“)

1 zástupce

zástupce SÚJB

1 zástupce (dle programu jednání Komise)

zástupci krajů

1 zástupce (dle programu jednání Komise)

zástupci odborných společností

1 zástupce (dle programu jednání Komise).

Předsedu, místopředsedu a členy Komise zastupující MZ jmenuje ministryně, členy zastupující VZP ČR ředitel/ředitelka VZP ČR, členy zastupující další ZP prezident Svazu ZP ČR, člena zastupujícího ČLK prezident ČLK, člena zastupujícího SÚJB předseda SÚJB, členem zastupujícím příslušný kraj je jeho hejtman nebo jím pověřený zástupce, členem zastupujícím příslušnou odbornou společnost je vždy její předseda, nebo jím pověřený zástupce.

Jednání Komise se mohou účastnit jako hosté poslanci Výboru pro sociální politiku a zdravotnictví Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR, senátoři Výboru pro zdravotnictví a sociální politiku Senátu ČR, zástupci ZP a regionů.

Čl. 3

Finanční zabezpečení činnosti Komise

Zřízení a činnost Komise s sebou nenese žádné nároky na její finanční zabezpečení. S členstvím v Komisi není spojen nárok na odměnu.

Část B

Čl. 4

Činnost Komise

1. Komise zasedá zpravidla jedenkrát do měsíce. Podklady pro jednání Komise soustřeďuje MZ a předkládá je členům Komise nejpozději 2 týdny před jednáním Komise. Podklady vycházejí z údajů žadatelů vypracovaných v souladu s přílohou tohoto statutu.

2. Zasedání Komise svolává na pokyn jejího předsedy pověřený pracovník MZ, který také vede veškerou administrativu kolem činnosti Komise (evidence žádostí, příprava materiálů pro jednání Komise, příprava stanovisek Komise apod.).

3. Na jednání Komise jsou zváni i předkladatelé žádostí (uchazeči) ohledně nově pořizované VZT. V případě žádostí ohledně obměny VZT či prodloužení stanoviska Komise jsou uchazeči zváni pouze v odůvodněných případech.

4. Jednání Komise zahajuje, řídí a ukončuje její předseda, v době jeho nepřítomnosti její místopředseda.

5. Žádosti uchazečů podepisované statutárními zástupci příslušných zdravotnických zařízení, kteří ručí za pravdivost údajů uvedených v žádostech, prezentuje zástupce MZ.

6. Je-li přizván uchazeč, v krátkosti uvede svoji žádost a odpovídá na případné dotazy členů Komise. Uchazeč není přítomen rozpravě Komise.

7. Projednávání žádostí jednotlivých uchazečů je ukončeno rozpravou Komise. V této rozpravě se posuzuje oprávněnost žádosti včetně majetkoprávních vztahů k uvažované VZT v souladu s kritérii uvedenými v čl.1 bod 3. Komise po rozpravě, na základě posouzení žádosti zaujímá stanovisko na základě hlasování, které je vždy veřejné. Komise je usnášeníschopná, je-li přítomna nadpoloviční většina přítomných členů Komise. V případě rovného počtu hlasů rozhoduje hlas předsedy Komise (resp. místopředsedy v době jeho nepřítomnosti). V případě střetu zájmu příslušný člen Komise nehlasuje.

8. Po projednání všech žádostí je bezprostředně připraven zápis z jednání se stanoviskem Komise, který všichni členové podepisují.

9. Je projednán předběžný program příštího jednání Komise a stanoven termín jejího konání.

10. Pověřený pracovník na základě zápisu se stanoviskem Komise vypracovává oficiální písemné stanovisko Komise, které podepisuje ministryně a které je nejpozději do 30 pracovních dnů zasláno předkladatelům žádostí a ředitelům ZP. Kopie stanoviska je zasílána členům Komise. Účinnost písemného stanoviska Komise je jeden rok ode dne jeho doručení předkladateli.

11. V případě kladného stanoviska Komise ve věci nově pořizované VZT je ve stanovisku uchazeči doporučeno vstoupit v jednání se ZP do jednoho měsíce od obdržení tohoto stanoviska za účelem uzavření smlouvy se ZP, a to do konce doby účinnosti písemného stanoviska Komise.

12. V případě kladného stanoviska Komise ve věci obměny VZT je ve stanovisku uchazeči doporučeno vstoupit v jednání se ZP do jednoho měsíce od obdržení tohoto stanoviska za účelem uzavření případného dodatku ke smlouvě stávající se ZP, a to do konce doby účinnosti písemného stanoviska Komise.

13. Kladné stanovisko Komise nezakládá následnou povinnost MZ k poskytnutí dotace ze státního rozpočtu na pořízení přístroje VZT (tato problematika je posuzována v úseku ekonomického náměstka MZ v souladu s platnými právními předpisy).

14. V případě nesouhlasného stanoviska Komise, nebo v případě odložení projednávání žádosti, stanovisko Komise obsahuje důvod zamítnutí, nebo odložení žádosti.

15. V případě nesouhlasného stanoviska Komise k projednávané žádosti může být aktualizovaná žádost předložena Komisi k opětovnému projednání nejdříve po uplynutí jednoho roku od posledního projednání. Dojde-li Komise k závěru, že došlo k zásadní změně skutečností, souvisejících s vydáním nesouhlasného stanoviska, může být žádost opětovně projednána Komisí před uplynutím této doby.

16. Členové Komise a účastníci jednání jsou povinni zachovávat mlčenlivost o skutečnostech, které se dozvěděli při jednání Komise. Mlčenlivost se nevztahuje na závěry Komise.

Doc. MUDr. Milada Emmerová, CSc., v. r.

ministryně zdravotnictví

Příloha

Žádost zdravotnického zařízení k projednání v Komisi pro posuzování rozmístění přístrojů vybrané zdravotnické techniky při MZ

 
Žadatel
 
 
Předmět žádosti:
 
 
Zdůvodnění nezbytnosti nákupu a vyhodnocení efektivnosti
1. a) U nově pořizované techniky – stručná charakteristika ZZ, potřebnost VZT z hlediska dostupnosti a návaznosti zdravotní péče, současný způsob zajištění dané péče, předpokládaný počet výkonů za rok, schopnost zajištění plného vytížení přístroje, zajištění potřebných medicínských návazností a doložení spádového území.
b) U obměny techniky - údaje o stávající technice, potvrzení o technickém stavu stávající techniky, dosavadní počet výkonů za rok, předpokládaný počet výkonů za rok, důsledky případného neobnovení techniky, požadavek na navýšení zdrojů z veřejného zdravotního pojištění.
2. Základní ekonomické údaje ZZ – objem investic do přístrojů a budov v posledních 3 letech, hospodářský výsledek, objem pohledávek a závazků po lhůtě splatnosti, průměrná mzda lékařů a SZP, a to vše v předešlém roce a aktuálně.
3. Jiné doprovodné závažné údaje a sdělení.
 
Zajištění provozu přístroje po stránce personální, věcné a prostorové
 
Typ a cena uvažovaného přístroje VZT:
 
Zajištění hrazení nákupu a provozu přístroje VZT – samostatné prohlášení
 
Stanoviska odborných společností a zdravotní pojišťovny k úhradám:
 
Stanovisko zřizovatele (fakultativně) a příslušného kraje (hejtmana) podložené projednáním v komisi (výboru) pro zdravotní věci, návaznost na krajskou koncepci zdravotnictví:
 
Prohlášení o majetkoprávních vztazích k pořizovanému přístroji:
 
Datum zpracování žádosti:
 
Předkládá:
 
Razítko a podpis stat. zástupce:
 
Jiná podpůrná vyjádření: