Věstník MZd ČR, částka 10/2004
METODICKÁ OPATŘENÍ
10.
Koncepce rozvoje sítě zdravotnických knihoven na léta 2005 - 2010
|
ZN.: MZDR 23063/04/VVO
Ref.: Radka Špírková tel. 22497 linka 2505
1. Úloha zdravotnických knihoven
1.1 Vize
Vytvořit vyspělý systém služeb pro zdravotnictví formou flexibilního přístupu ke specializovaným informačním zdrojům z libovolného pracoviště veřejných informačních služeb ve zdravotnictví (dále jen VISZ).
1.2 Poslání
Posláním VISZ je zpřístupnit odborné zdravotnické informace (dále jen OZI) a poskytovat knihovnicko-informační služby odborné zdravotnické veřejnosti využíváním moderních informačních a telekomunikačních technologií (dále jen ICT), podporovat přístup k těmto informacím pro udržení a zlepšení kvality života občanů. Napomáhat rozvoji medicíny a pomáhat uskutečňovat zdravotní politiku odpovídajícím přístupem ke zdravotnickým informacím, tím bude umožněno každému informované rozhodování o vlastním zdraví. Zdravotnická knihovna (ZK), splňující kritéria pro podporu vědy, výzkumu a vzdělávání je nedílnou součástí kvalitního systému zdravotní péče. Využívat cesty k naplňování vize.
2. Analýza současného stavu
2.1 Stav veřejných informačních služeb ve zdravotnictví (VISZ)
Vědecké lékařské informace vznikají v procesu poskytování lékařské péče, vědecké práce a dalšího vzdělávání. Získávání, zpracování, ukládání a zpřístupňování OZI v ČR zajišťují zdravotnické knihovny. Rozvoj vlivem ICT v oblasti knihovnicko-informačních systémů usnadňuje rychlý přístup k publikovaným, případně nepublikovaným informacím a umožňuje tak uživatelům získat informace o diagnostice, terapii a nejnovějších léčebných postupech podporujících efektivní klinickou praxi na úrovni aktuálního stavu poznatků lékařské vědy.
Zdravotnické knihovny jsou specializovanými knihovnami, příp. základními knihovnami se specializovaným knihovním fondem, podle §13, resp. §12, zákona č. 257/2001 Sb., o knihovnách a podmínkách provozování veřejných knihovnických a informačních služeb (knihovní zákon), který je platný od 1.1.2002, a jsou součástí systému knihoven ČR. Zákon stanoví typy veřejných knihovnických a informačních služeb, poskytovaných neziskově tak, aby byl zajištěn rovný přístup ke všem informacím ve veřejných knihovnách, stanoví povinnost spolupráce při zajišťování meziknihovních služeb, nedostupných dokumentů, a stanoví postup evidence knihoven, správy a ochrany knihovních fondů.
Současný model klasické zdravotnické knihovny (s fondem zdrojů převážně v papírové formě) se mění s využíváním zdrojů na síti a služeb poskytovaných z online zdrojů na model knihoven hybridních, poskytujících klasické i elektronické informační zdroje a služby prostřednictvím ICT. Zdravotnické knihovny sítě VISZ od roku 2001 zpřístupňují uživatelům elektronická odborná periodika prostřednictvím konsorciálních licencí (viz příloha č. 5.5). Kolekce periodik v jednotlivých službách jsou komponovány dle výběru a podmínek vydavatelů (např. podmínka zachování finančního objemu odebíraných tištěných verzí titulů), a to je jeden z důvodů vzniku duplicit některých titulů. Počet celkem zpřístupněných medicínských titulů periodik proto nemůže být uváděn jako celkový počet titulů, dostupných online.
2.2 Síť zdravotnických knihoven resortu MZ ČR a ostatních resortů
Zdravotnické knihovny jsou zřizovány ve zdravotnických a vzdělávacích zařízeních s cílem zajišťovat informační podporu především pro vědu, výzkum a vzdělávání.
Národní síť veřejných informačních služeb ve zdravotnictví se formuje na principech: regionálních center, center pro integrované činnosti lékařských fakult a fakultních nemocnic, specializovaných vzdělávacích, výzkumných a léčebně-preventivních pracovišť a jiných ústředních specializovaných pracovišť, s nepominutelnou úlohou Národní lékařské knihovny. Tato pracoviště vytvářejí vyspělejší centra sítě, schopná poskytovat delegované služby dalším, v rámci obdobně definovaných služeb spolupracujícím pracovištím sítě.
Zákonem a návaznými předpisy uznávanou specializovanou knihovnou pro oblast zdravotnictví je Národní lékařská knihovna (dále jen NLK). NLK je veřejně přístupnou knihovnou, organizační složkou státu, jejímž zřizovatelem je MZ ČR. Zajišťuje informační podporu rozvoje vědy a vzdělávání v oblasti medicíny a příbuzných oborů, buduje a spravuje státem dotovaný fond domácích a zahraničních informačních zdrojů s povinností národní depozitní funkce. Vykonává koordinační, odborné, informační, vzdělávací, analytické, výzkumné, metodické a poradenské činnosti pro oblast zdravotnických informací. Plní celostátní funkce národní lékařské bibliografie a oborových souborných katalogů, správy sbírek zdravotnického muzea, dokumentačního centra WHO.
Síť zdravotnických knihoven, koordinovaná NLK, vykazuje k 31.12.2003 následující parametry: 149 zdravotnických knihoven, 95 000 uživatelů, knihovní fond o počtu 2 850 000 knihovních jednotek, včetně 3 426 titulů zahraničních periodik a 14 639 titulů českých periodik (multiplicitních) a 1 090 000 výpůjček. Zřizovateli zdravotnických knihoven, participujících v síti VISZ, jsou: Ministerstvo zdravotnictví, Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, Ministerstvo pro místní rozvoj, Ministerstvo obrany, soukromé a církevní subjekty, právnické a fyzické osoby, neziskové organizace a další zřizovatelé.
Základní statistické ukazatele sítě zdravotnických knihoven jsou popsány v příloze č. 5.3.
Veřejné knihovnické a informační služby definované podle §4 zákona č. 257/2001 Sb. (knihovní zákon) obsahují:
Zpřístupňování knihovních dokumentů vlastních i jiných knihoven.
Poskytování bibliografických, referenčních faktografických informací a rešerší.
Zprostředkovávání informací z jiných informačních zdrojů.
Umožnění přístupu k těmto zdrojům telekomunikační technikou.
2.3 Analýza stavu poskytování VISZ
2.3.1 Silné stránky VISZ
Tradice poskytování knihovnických a návazných specializovaných služeb zdravotnické veřejnosti.
Spolupráce VISZ při akvizici informačních zdrojů klasických a elektronických, založena na dobrovolnosti, volnosti rozhodování a flexibilitě.
Spolupráce při budování oborových souborných katalogů.
Existence národní oborové registrující bibliografie v NLK – Bibliographia Medica Čechoslovaca.
Průběžné budování depozitního fondu české zdravotnické literatury v NLK.
Realizace vzdělávacích aktivit (např. v oblasti užívaných standardů, EBM).
Sjednocování věcného zpracování fondů (tezaurus Medical Subject Headings-MeSH- CZ).
Možnost internetové komunikace.
Standardizace tvorby knihovních bází .
Postupná automatizace knihovnických procesů s implementací národních a mezinárodních standardů.
Vývojová činnost (projekty MŠMT ČR, IGA MZ ČR, VISK, FRVŠ atd.).
Mezinárodní aktivity (WHO, EAHIL, USAID atd.).
Specializovanost pracovišť sítě podle typů zdravotnických zařízení.
Meziresortní koordinace činností (např. spolupráce s Národní knihovnou ČR, Státní technickou knihovnou, Knihovnou AV ČR, vysokoškolskými knihovnami, atd.).
2.3.2 Slabé stránky VISZ
Nutnost optimalizace existující sítě knihovnicko-informačních pracovišť.
Omezená dostupnost informačních zdrojů koncovým uživatelům.
Nedostatečně rozvinutá informační infrastruktura a vybavenost knihoven ICT.
Nedostatečné prostorové zajištění činnosti knihoven.
Nedostatek finančních prostředků na nákup informačních zdrojů.
Nejsou definovány standardy pro kvalitu služeb.
Nejsou jednoznačně definovány kvalifikační podmínky pro výkon povolání zdravotnického knihovníka.
Absence nástrojů pro sdílení zdrojů a služeb.
2.3.3 Příležitost VISZ
Služby VISZ jsou intenzívně přijímány odbornou i širokou veřejností.
Knihovny jsou integrální součástí infrastruktury výzkumu a vývoje.
ICT a knihovnictví patří do zdravotnické informatiky jako aplikovaná oblast elektronických služeb pro vědu, výzkum a vzdělávání.
Knihovny mají důležitou roli při trvalém uchování a zpřístupňování dokumentů všech typů.
Existují dotační programy na podporu rozvoje VISZ.
Evropská integrace by měla podpořit propojování lokálních informační zdrojů do globálních souborů.
2.3.4 Rizika VISZ
Negativní vývoj veřejných rozpočtů omezí financování knihoven. Knihovny neuskuteční odpovídající informační podporu pro kvalitu péče o zdraví.
Služby VISZ přestanou být vnímány jako nezbytná podpora vědy, výzkumu a vzdělávání. Bude narušen princip rovného přístupu k informačním zdrojům prostřednictvím knihoven pro všechny úrovně zdravotnických zařízení.
Knihovny nebudou schopny trvale uchovávat a následně zpřístupňovat podstatnou část kulturního dědictví publikovaných dokumentů (rozpad kyselého papíru, nedostatečná ochrana digitálních dokumentů).
Činnost knihoven versus právo na duševní vlastnictví autorských děl (vytváření bariér, bránících rovnému přístupu k autorským dílům za účelem vzdělávání, výzkumu a uchovávání kulturního dědictví).
Trvalý růst cen informačních zdrojů (tištěných i elektronických), cenový lobbing národních a nadnárodních vydavatelských a dodavatelských společností.
3. Koncepce rozvoje zdravotnických knihoven v ČR na léta 2005-2010
3.1 Koncepce – cíl
Koncepce na období 2005 – 2010 je založena na kombinovaném přístupu 5+2.
5 komponent:
Rozvoj strategického řízení informačních zdrojů a znalostních metod.
Přístup k tištěným zdrojům.
Přístup k elektronickým zdrojům.
Návaznost zdrojů, fondů a technologií.
Dodávání informací pro vědu, výzkum a vzdělávání.
2 vertikální osy, prostupující celou koncepcí: efektivita/inovace a mezinárodní spolupráce.
Cíl koncepce: Vytvoření kvalitního systému veřejných informačních služeb ve zdravotnictví, který umožní rovný přístup k publikovaným dokumentům a dalším informačním zdrojům na základě partnerství a spolupráce v rámci národních a nadnárodních programů pro zdravotnictví.
Odborné zdravotnické informace mají zajišťovat především vědu, výzkum a vzdělávání takovými komunikačními a informačními nástroji, které by umožnily předávat a využívat znalosti, vedoucí k posilování a rozvoji zdraví všech obyvatel, a vytvářely kvalitní systémovou informační podporu těchto procesů. Informace o zdraví by měly být snadno dostupné pro odborníky z oblasti zdravotnictví a dalších oborů, kteří ji potřebují a využívají.
Zdůvodnění:
Zdravotnictví je strategickým systémem lidské společnosti, jednou z podmínek pro zajištění udržitelného rozvoje společnosti, který respektuje:
Sociálně-ekonomický rozvoj.
Aplikaci metod a moderních technologií na úrovni nejnovějšího stavu vědeckého poznání.
Ochranu životního prostředí.
Lidská práva.
3.2 Dílčí cíle:
3.2.1 Provést změny v současné síti VISZ v souladu s koncepcí systému zdravotní péče
Zavést efektivnější řízení sítě VISZ ve 2 úrovních:
Operativní řízení a koordinace financování - zřízení Komise při VVO MZ ČR.
Poradenství a strategické řízení - zřízení ústavní rady Národní lékařské knihovny (je v souladu se Statutem Rady NLK).
Zajistí: MZ ČR a NLK
Doba realizace: 2005
Dopad na státní rozpočet: není
Spolupráce ostatních ministerstev: MK ČR, MŠMT ČR
Doporučení: Požádat ČLS JEP, ZIVI a SKIP o vytipování expertů.
3.2.2 Realizovat přechod zdravotnických knihoven na moderní pracoviště hybridního typu
Realizovat inovaci současného modelu „zdravotnické knihovny“ (hybridní knihovny), pomocí využívání zdrojů na sítích, služeb z online zdrojů. Změnit dosavadní systém financování rozvoje zdravotnických knihoven tak, že každoročně od počátku 90.let poskytovaný „Příspěvek na Vědecké lékařské informace“ (s prudce klesající tendencí finančního objemu), bude dopracován na „Program veřejných informačních služeb ve zdravotnictví“ (dále jen „program VISZ“), určený projektům kterékoliv zdravotnické knihovny, která poskytuje veřejné informační služby ve zdravotnictví a je evidována podle zákona č. 257/2001 Sb. Preferovat realizaci projektů, zaměřených na informační podporu systémů zdravotnického vzdělávání a rozvoje lékařské vědy, v modelu „hybridní knihovny“.
Zajistí: MZ ČR, NLK, zřizovatelé knihoven
Doba realizace: 2005-2010
Dopad na státní rozpočet: uveden v tabulce „Náklady na realizaci Koncepce“ (str.8), částečně bude zohledněno v řešení projektů 1N MŠMT a programu VISK MK
Spolupráce ostatních ministerstev: MK ČR, MŠMT ČR, MI ČR
Doporučení: zpracovat návrh obsahového a finančního režimu „Programu VISZ“ MZ ČR. Předkládat návrhy do programů dalších resortů.
3.2.3 Zvýšit kvalitu tvorby a zpracování knihovních fondů a informačních zdrojů
Vytvořit akviziční schéma fondu zdravotnické literatury pro pracoviště sítě VISZ, sloužící k odstranění nežádoucích duplicit nákupu, rozvíjet standardizované selekční nástroje s ohledem na mezinárodní kompatibilitu (MeSH, metoda „Konspekt“ aj.): Dosáhnout maximální kompatibility a unifikace knihovnických procesů. Podporovat spolupráci pracovišť VISZ při akvizici, katalogizaci, uchovávání a ochraně fondů, při tvorbě národního referenčního fondu. Využívat digitalizaci k uchovávání a ochraně vzácných fondů. Rozvíjet metody personální bibliografie a citační analýzy na podporu vědecké publikace a výzkumných aktivit pracovníků ve zdravotnictví.
Zajistí: MZ ČR, NLK a zřizovatelé
Doba realizace: 2005-2010
Dopad na státní rozpočet: zahrnutí do „Programu VISZ“ , částečně řešeno v Programu 1N MŠMT
Spolupráce ostatních ministerstev: MŠMT ČR, MK ČR
Doporučení: v rámci Koncepce informatiky MZ vytvořit pracoviště pro koordinovanou podporu spolupráce technických a technologických center sítě:
Zvýšit objem financování nákupu knihovních fondů pro zdravotnické knihovny, vytvořit základní předpoklad pro zlepšení obsahu a kvality VISZ.
Zajistit kontinuitu v přístupu k elektronickým informačním zdrojům pro vědu, výzkum a vzdělávání a jejich náležitou aktualizaci.
Podporovat vytváření konsorcií při nákupu a zajišťování elektronických informačních zdrojů, spolupracovat s vydavateli a distributory.
3.2.4 Zvýšit kvalitu poskytovaných služeb a jejich dostupnost pro zdravotnictví
Využívat moderní elektronické integrované knihovní systémy, umožňující rychlou a precizní evidenci rozmístění fondů, a přístup až do plných textů evidovaných dokumentů. Zavést efektivnější metody vyhledávání informací (provést analýzu stavu katalogů, přijmout strategické rozhodnutí jak urychleně dosáhnout jejich propojení do virtuálního souborného katalogu). Vytvořit celonárodní oborový katalog periodik s možností online přístupu do plných textů. Postupně vytvářet tématické brány na internetu pro kvalitní vyhledávání elektronických zdrojů. Rozvíjet meziknihovní výpůjční služby moderního typu. Podporovat spolupráci s aktivně činnými institucemi obdobného zaměření služeb i mimo resort MZ ČR.
Zajistí: MZ ČR, NLK a zřizovatelé
Doba realizace: 2006, 2007
Dopad na státní rozpočet: zahrnutí do „Programu VISZ“, částečně řešeno v Programu 1N MŠMT a VISK MK
Spolupráce ostatních ministerstev: MŠMT ČR, MK ČR, MI ČR
Doporučení: vyprojektovat a následně realizovat pracoviště pro koordinovanou spolupráci technických a technologických center v návaznosti na koncepci celostátní sítě (PACS).
3.2.5 Vytvořit infrastrukturu pro kvalitní výběr pracovníků pro pracoviště VISZ, systém odborné přípravy a celoživotního vzdělávání
Podpořit proces definování profesní kvalifikace, zavádění moderních technologií ICT a vytváření standardů kvality VISZ. K tomuto účelu se navrhuje zřídit Oddělení výzkumu a metodiky sítě VISZ v Národní lékařské knihovně. Zpracovat návrh náplně odborné přípravy a celoživotního vzdělávání pro pracovníky VISZ, promítnout je do návrhu výběrového řízení na obsazování vedoucích funkcí na pracovištích VISZ.
Zajistí: MZ ČR, NLK a zřizovatelé knihoven
Doba realizace: 2005 - 2010
Dopad na státní rozpočet: zahrnutí do „Programu VISZ“, podpora vzdělávacích center knihoven je zahrnuta v programu VISK2 MK ČR
Spolupráce ostatních ministerstev: MK ČR, MŠMT ČR
Doporučení: zajistit odbornou přípravu a celoživotní vzdělávání pracovníků zdravotnických knihoven s důrazem na získávání znalostí a dovedností pro využívání informačních a komunikačních technologií.
4. Finanční nároky na státní rozpočet
Základním nástrojem realizace Koncepce jsou:
Programové projekty a výzkumné záměry.
Účelové programy MZ ČR (stávající program 235022 „Rozvoj národních lékařských knihoven“ a nově navrhovaný „Program VISZ“).
Rozpočty zřizovatelů.
Účelové programy MK ČR.
Účelové programy MŠMT ČR.
Finanční nároky na realizaci Koncepce vyplývají z navržené Koncepce. V položce „Státní rozpočet“ je provedeno dělení na investiční a neinvestiční výdaje. Zásadním nástrojem financování navrhovaných změn je transformace dosavadního systému financování rozvoje zdravotnických knihoven a vytvoření „Programu veřejných informačních služeb ve zdravotnictví“. Ten by měl být přístupný projektům kterékoliv zdravotnické knihovny, která poskytuje veřejné informační služby ve zdravotnictví a je evidována dle zákona č. 257/2001 Sb. Finanční objem navrhovaných prostředků v „Programu VISZ“ je srovnatelný s objemem prostředků, které byly do rozpočtů zřizovatelů zdravotnických knihoven delimitovány v období 1995 - 2004.
Navrhovaný „Program VISZ“ by měl aplikovat na předložené projekty následující kritéria:
Zpřístupňování elektronických informačních zdrojů.
Vytváření unifikovaných a standardizovaných společných (souborných) katalogů na internetu.
Vytváření společného akvizičního schématu.
Nákup unikátních titulů zahraničních periodik a monografií.
Udržení kontinuity specializovaných kolekcí.
Důležitým prvkem dotační politiky zdravotnických knihoven, provozovaných v rámci krajských zdravotnických struktur, je zajištění výkonu VISZ v rámci regionu. V případě schválení novely zákona o rozpočtovém určení daní, budou za výkon VISZ v rámci zdravotnického regionu odpovídat regionální centra VISZ, která již dnes v síti VISZ tuto funkci plní, a jejichž financování je od roku 2005 zajišťované odborem zdravotnictví příslušného krajského úřadu.
Hlavní oblast pomoci ze strukturálních fondů EU pro realizaci Koncepce je třeba vyhledávat v oblasti programů pro rozvoj lidských zdrojů a rozvoj informační infrastruktury (administruje Ministerstvo pro místní rozvoj). Při formulaci projektů by rozhodující úlohu měla mít Regionální centra VISZ, předpokládané čerpání prostředků z dotací neuvádíme.
V řadě akcí v návrhu Koncepce uváděných, záleží eventuální ekonomické a časové náklady na rozhodnutí Ministerstva zdravotnictví ČR o realizaci Koncepce. V aktivitách výše uváděných Programů jsou finanční nároky na státní rozpočet navrženy v optimální výši. Skutečné náklady budou záviset na možnostech státního rozpočtu a rozpočtu kapitoly Zdravotnictví. Další finanční prostředky na rozvoj zdravotnických knihoven, vynakládané prostřednictvím dotačních programů jiných resortů (MK ČR, MŠMT ČR, Ministerstvo pro místní rozvoj ČR) jsou uvedeny v tab. č. 1, nebo je nelze přesně vyčíslit, protože podpora knihoven je součástí širších dotačních celků (Program Informační infrastruktura výzkumu a vývoje, Fond rozvoje vysokých škol).
Tab. Náklady na realizaci Koncepce (v mil. Kč)
Státní rozpočet
|
2005
|
2006
|
2007
|
2008
|
2009
|
2010
|
2005-2010
|
Celkem
|
26
|
33,6
|
18,9
|
18
|
19
|
19
|
134,5
|
Investice 1*
|
14
|
20
|
4
|
3
|
4
|
4
|
49
|
Neinvestice 2*
|
12
|
13,6
|
14,9
|
15
|
15
|
15
|
85,5
|
1*) „Program 235022 Rozvoj národních lékařských knihoven“ (investiční prostředky)
2*) „Program VISZ“ (neinvestiční prostředky)
V Praze dne: 5.6.2004
PhDr. Hana Pessrová, CSc.
PhDr. Eva Lesenková
PhDr. Helena Bouzková
Mgr. Jarmila Potomková
5. Přílohy
Příloha č. 5.1
Seznam zkratek
BMČ
|
Bibliographia Medica Čechoslovaca
|
ČLS JEP
|
Česká lékařská společnost Jana Ev. Purkyně
|
EAHIL
|
European Association for Health Information and Libraries
|
EU
|
Evropská unie
|
FRVŠ
|
Fond rozvoje vysokých škol
|
ICT
|
Informační a telekomunikační technologie
|
IGA MZ ČR
|
Interní grantová agentura MZ ČR
|
MeSH
|
Medical Subject Headings
|
MI ČR
|
Ministerstvo informatiky České republiky
|
MK ČR
|
Ministerstvo kultury České republiky
|
MŠMT ČR
|
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy České republiky
|
MZ ČR
|
Ministerstvo zdravotnictví České republiky
|
NLK
|
Národní lékařská knihovna
|
OZI
|
Odborné zdravotnické informace
|
SKIP
|
Svaz knihovníků a informačních pracovníků ČR
|
USAID
|
United States Agency for International Development
|
VISK
|
Program Veřejné informační služby knihoven
|
VISZ
|
Veřejné informační služby ve zdravotnictví
|
VLI
|
Vědecké lékařské informace
|
VVO
|
Odbor vědy, vzdělávání a ošetřovatelství MZ ČR
|
WHO
|
World Health Organization
|
ZIVI
|
Společnost Zdravotnické informatiky a vědeckých informací ČLS JEP
|
ZK
|
Zdravotnické knihovny
|
1N MŠMT
|
Program vědy a výzkumu MŠMT ČR 2004-2008
|
OLÚ
|
Odborné léčebné ústavy
|
Příloha č. 5.2
Výchozí dokumenty pro činnost zdravotnických knihoven:
„Strategie knihoven v ČR 1999-2003“.
Koncepce rozvoje knihoven v ČR na léta 2004 – 2010, schválena usnesením vlády ČR č. 679 ze dne 7.7.2004.
Zákon č. 257/2001 Sb. (knihovní zákon).
Zákon č. 106/99 Sb., o svobodném přístupu k informacím.
Zákon č.121/2000 Sb., o právu autorském, o právech souvisejících s právem autorským a o změně některých zákonů (autorský zákon).
Zákon č.122/2000 Sb., o ochraně sbírek muzejní povahy a o změně některých dalších zákonů.
Zákon č. 130/2002 Sb., o podpoře výzkumu a vývoje z veřejných prostředků a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o podpoře výzkumu a vývoje).
Nařízení vlády č. 288/2002 Sb., kterým se stanoví pravidla poskytování dotací na podporu knihoven.
Vyhláška Ministerstva kultury č. 88/2002 Sb., k provedení zákona č. 257/2001 Sb., o knihovnách a podmínkách provozování veřejných knihovnických a informačních služeb (knihovní zákon).
Usnesení vlády ČR ze dne 31.5.1999 č. 525 o Státní informační politice, a navazující Akční plány.
Usnesení vlády ČR ze dne 10.4.2000 č. 351 o Koncepci státní informační politiky ve vzdělávání.
Usnesení vlády ČR ze dne 10.1.2001 č. 40 o aktualizaci Strategie účinnější státní podpory kultury (kulturní politiky).
Usnesení vlády ČR ze dne 12.9.2001 č. 904 o Plánu II. etapy Realizace státní informační politiky ve vzdělávání.
Usnesení vlády ČR ze dne 22.5.2002 č. 516 k Analýze vývoje a stavu výzkumu a vývoje v ČR a jejich srovnání se zahraničím.
Usnesení vlády ČR ze dne 28.4.2003 č. 417 k návrhu Národního programu výzkumu.
Usnesení vlády ČR ze dne 8.10.2003 č. 992 k průběžné zprávě o plnění plánu realizace státní informační politiky ve vzdělávání a o Aktualizovaném plánu II. Etapy Realizace státní informační politiky ve vzdělávání.
Usnesení vlády ČR ze dne 7.1.2004 č. 5 k Národní politice výzkumu a vývoje České republiky na léta 2004-2008.
Usnesení vlády ČR ze dne 14.1.2004 č. 44 ke koncepci Projektu internetizace knihoven.
Manifest UNESCO o veřejných knihovnách z roku 1994.
Zelená kniha o úloze knihoven v moderním světě z r. 1998, přijatá Evropským parlamentem 28.10.1998.
Manifest UNESCO o školních knihovnách z roku 2000.
Směrnice IFLA/UNESCO – Služby veřejných knihoven z r. 2001.
eEurope +2003 Společný program k realizaci informační společnosti v Evropě. Akční plán připravený kandidátskými státy s přispěním Evropské komise v r. 2001.
Směrnice IFLA a UNESCO pro školní knihovny 2002.
eEurope 2005: Informační společnost pro všechny. Akční plán EU z roku 2002.
Manifest IFLA o přístupu k internetu z roku 2002.
E-Health.
Zdraví 21 – zdraví do 21. století. Osnova programu Zdraví pro všechny v Evropském regionu Světové zdravotnické organizace (SZO).
Zákon č. 95/2004 Sb., o podmínkách získávání a uznávání odborné způsobilosti a specializované způsobilosti k výkonu zdravotnického povolání lékaře, zubního lékaře a farmaceuta.
Zákon č. 96/2004 Sb., o podmínkách získávání a uznávání způsobilosti k výkonu nelékařských zdravotnických povolání a k výkonu činností souvisejících s poskytováním zdravotní péče a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o nelékařských zdravotnických povoláních).
Příloha č. 5.3
Vybrané statistické údaje za oblast knihoven
Druh organizace
|
Organizace MZ
|
Organizace mimoresortní
|
Celkem ČR
|
Nemocnice
|
11
|
66
|
77
|
Odborné lékařské ústavy
|
12
|
1
|
13
|
Vědeckovýzkumná základna
|
9
|
0
|
9
|
Hygienické stanice
|
4
|
0
|
4
|
Léčebné lázně
|
2
|
3
|
5
|
Střední zdravotnické školy
|
0
|
31
|
31
|
Ostatní zařízení
|
6
|
4
|
10
|
C e l k e m
|
44
|
105
|
149
|
Území
|
Organizace MZ
|
Organizace mimoresortní
|
Celkem ČR
|
Hlavní město Praha
|
17
|
5
|
22
|
Středočeský kraj
|
5
|
12
|
17
|
Jihočeský kraj
|
1
|
9
|
10
|
Plzeňský kraj
|
4
|
3
|
7
|
Karlovarský kraj
|
0
|
5
|
5
|
Ústecký kraj
|
0
|
8
|
8
|
Liberecký kraj
|
0
|
5
|
5
|
Královéhradecký kraj
|
1
|
5
|
6
|
Pardubický kraj
|
0
|
6
|
6
|
Vysočina
|
1
|
7
|
8
|
Jihomoravský kraj
|
7
|
16
|
23
|
Olomoucký kraj
|
2
|
4
|
6
|
Zlínský kraj
|
1
|
6
|
7
|
Moravskoslezský kraj
|
5
|
15
|
19
|
C e l k e m
|
44
|
105
|
149
|
Druh organizace
|
Organizace MZ
|
Organizace mimoresortní
|
Celkem ČR
|
Nemocnice
|
8
|
38
|
46
|
Odborné lékařské ústavy
|
5
|
0
|
5
|
Vědeckovýzkumná základna
|
5
|
0
|
5
|
Hygienické stanice
|
1
|
0
|
1
|
Léčebné lázně
|
0
|
0
|
0
|
Střední zdravotnické školy
|
0
|
7
|
7
|
Ostatní zařízení
|
3
|
4
|
7
|
C e l k e m
|
22 (50 %)
|
45 (43 %)
|
67 (45 %)
|
Druh organizace
|
Organizace MZ
|
Organizace mimoresortní
|
Celkem ČR
|
Nemocnice
|
11
|
53
|
64
|
Odborné lékařské ústavy
|
12
|
0
|
12
|
Vědeckovýzkumná základna
|
9
|
0
|
9
|
Hygienické stanice
|
4
|
0
|
4
|
Léčebné lázně
|
1
|
1
|
2
|
Střední zdravotnické školy
|
0
|
31
|
31
|
Ostatní zařízení
|
6
|
4
|
10
|
C e l k e m
|
43 (98 %)
|
89 (85 %)
|
132 (89 %)
|
Druh organizace
|
Počet knih. jednot.
|
Počet
výpůjček
|
Periodika
ČR
|
Periodika
zahraniční
|
Zprac.
rešerše
|
Nemocnice
|
1142028
|
342981
|
2277
|
1110
|
8194
|
OLÚ
|
48655
|
14741
|
372
|
31
|
75
|
VVZ
|
126984
|
36163
|
501
|
391
|
913
|
HS
|
24998
|
5516
|
412
|
17
|
99
|
LL
|
3798
|
286
|
16
|
0
|
0
|
Ostatní zařízení
|
491916
|
130170
|
887
|
1094
|
4520
|
C e l k e m
|
1838379
|
529857
|
4465
|
2643
|
13801
|
Druh organizace
|
Počet
kopií
|
Počet
uživatelů
|
Úvazky
knih.prac.
|
Výdaje
na knihovní fond
|
Nemocnice
|
941947
|
25261
|
95,7
|
21460685
|
OLÚ
|
79542
|
1664
|
8,2
|
982608
|
VVZ
|
438100
|
5905
|
32,0
|
9662948
|
HS
|
29526
|
752
|
4,1
|
997676
|
LL
|
1000
|
58
|
0,1
|
18108
|
Ostatní zařízení
|
846849
|
15772
|
106,2
|
26792607
|
C e l k e m
|
2336964
|
49412
|
246,3
|
59914632
|
Ukazatele
|
Počet
knih. jednot.
|
Počet
výpůjček
|
Periodika
ČR
|
Periodika
zahraniční
|
Zprac.
rešerše
|
Organizace MZ
|
1838091
|
529849
|
4465
|
2643
|
13801
|
Org. mimo MZ
|
1012223
|
560546
|
10174
|
783
|
5868
|
C e l k e m
|
2 850 314
|
1090395
|
14639
|
3426
|
19669
|
Druh ofranizace
|
Počet
kopií
|
Počet
uživatelů
|
Úvazky
knih.pracovníků
|
Výdaje
na knihovní fond
|
Organizace MZ
|
2336964
|
49408
|
246,3
|
59914632
|
Org. mimo MZ
|
1329396
|
45984
|
113,5
|
20758000
|
C e l k e m
|
3666360
|
95392
|
359,8
|
80672632
|
|
|
|
|
PC
|
Server
|
Scanner
|
Kopírka
|
Tiskárna
|
Fax
|
Video
|
657
|
45
|
65
|
148
|
325
|
27
|
55
|
Území
|
Počet knih. jednot.
|
Počet
výpůjček
|
Periodika
ČR
|
Periodika
zahraniční
|
Zpracované
rešerše
|
Hl. město Praha
|
1089372
|
298261
|
2292
|
1793
|
9886
|
Středočeský kraj
|
15262
|
4087
|
133
|
74
|
42
|
Jihočeský kraj
|
644
|
236
|
11
|
1
|
0
|
Plzeňský kraj
|
115217
|
23572
|
330
|
105
|
259
|
Karlovarský kraj
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
Ústecký kraj
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
Liberecký kraj
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
Královéhradecký kraj
|
342353
|
65453
|
868
|
94
|
1324
|
Pardubický kraj
|
288
|
8
|
0
|
0
|
0
|
Vysočina
|
5546
|
2557
|
27
|
3
|
0
|
Jihomoravský kraj
|
79445
|
59207
|
372
|
216
|
1402
|
Olomoucký kraj
|
137008
|
15838
|
151
|
242
|
596
|
Zlínský kraj
|
839
|
0
|
20
|
0
|
0
|
Moravskoslezský kraj
|
52405
|
60638
|
261
|
115
|
292
|
C e l k e m
|
1838091
|
529849
|
4465
|
2643
|
13801
|
Území
|
Počet
kopií
|
Počet
uživatelů
|
Úvazky
knih.prac.
|
Výdaje
na knihovní fond
|
Hl. město Praha
|
1638778
|
27040
|
172,8
|
45545310
|
Středočeský kraj
|
6753
|
450
|
5,3
|
461578
|
Jihočeský kraj
|
0
|
46
|
0,1
|
32140
|
Plzeňský kraj
|
155747
|
2833
|
6,7
|
987199
|
Karlovarský kr.
|
0
|
0
|
0
|
0
|
Ústecký kraj
|
0
|
0
|
0
|
0
|
Liberecký kraj
|
0
|
0
|
0
|
0
|
Královéhrad. k.
|
85230
|
2858
|
14,0
|
2706228
|
Pardubický kraj
|
0
|
4
|
0
|
0
|
Vysočina
|
2800
|
110
|
0,5
|
56645
|
Jihomoravský k.
|
176379
|
10227
|
21,6
|
4593041
|
Olomoucký kraj
|
159311
|
3153
|
17,5
|
3824972
|
Zlínský kraj
|
0
|
53
|
0,1
|
7808
|
Moravskoslez. k.
|
111966
|
2638
|
7,7
|
1699711
|
C e l k e m
|
2336964
|
49412
|
246,3
|
59914632
|
Druh organizace
|
Počet knih jednot.
|
Počet
výpůjček
|
Periodika
ČR
|
Periodika
zahraniční
|
Zpracované
rešerše
|
Nemocnice
|
538191
|
378359
|
5069
|
566
|
3252
|
OLÚ
|
9993
|
2098
|
45
|
6
|
77
|
SZŠ
|
226535
|
92277
|
4758
|
27
|
1357
|
LL
|
2244
|
735
|
26
|
0
|
0
|
Ostatní zařízení
|
235260
|
87077
|
276
|
184
|
1182
|
C e l k e m
|
1012223
|
560546
|
10174
|
783
|
5868
|
Druh organizace
|
Počet kopií
|
Počet uživatelů
|
Úvazky knih.prac.
|
Výdaje
na knihovní fond
|
Nemocnice
|
601132
|
22671
|
69,4
|
13926452
|
OLÚ
|
87116
|
405
|
0,9
|
143568
|
SZŠ
|
277452
|
12895
|
18,6
|
1160340
|
LL
|
0
|
81
|
0
|
28989
|
Ostatní zařízení
|
363696
|
9932
|
24,6
|
5498651
|
C e l k e m
|
1329396
|
45984
|
113,5
|
20758000
|
Území
|
Počet knih. jednot.
|
Počet
výpůjček
|
Periodika
ČR
|
Periodika
zahraniční
|
Zpracované
rešerše
|
Hl. město Praha
|
65811
|
41859
|
104
|
47
|
177
|
Středočeský kraj
|
83969
|
38031
|
4587
|
101
|
647
|
Jihočeský kraj
|
76031
|
93290
|
742
|
119
|
299
|
Plzeňský kraj
|
12216
|
15613
|
194
|
9
|
0
|
Karlovarský kr.
|
29491
|
17800
|
332
|
31
|
29
|
Ústecký kraj
|
89164
|
32208
|
402
|
64
|
404
|
Liberecký kraj
|
38860
|
22230
|
748
|
42
|
11
|
Královéhradec. k.
|
88015
|
12607
|
223
|
59
|
55
|
Pardubický kraj
|
32560
|
13504
|
262
|
20
|
519
|
Vysočina
|
68027
|
15879
|
270
|
20
|
87
|
Jihomoravský kr.
|
223286
|
95855
|
733
|
103
|
1600
|
Olomoucký kraj
|
28840
|
13220
|
276
|
10
|
97
|
Zlínský kraj
|
66101
|
30915
|
489
|
50
|
220
|
Moravskoslez. kr.
|
109852
|
117535
|
812
|
108
|
1329
|
C e l k e m
|
1012223
|
560546
|
10174
|
783
|
5868
|
Území
|
Počet
kopií
|
Počet
uživatelů
|
Úvazky
knih.prac.
|
Výdaje
na knihovní fond
|
Hl. město Praha
|
361647
|
3840
|
14,2
|
1702159
|
Středočeský kraj
|
29272
|
3628
|
9,1
|
1367256
|
Jihočeský kraj
|
106444
|
4406
|
10,1
|
2324872
|
Plzeňský kraj
|
18019
|
733
|
1,5
|
396194
|
Karlovarský kr.
|
17302
|
1872
|
3,2
|
604628
|
Ústecký kraj
|
41555
|
3234
|
10,8
|
2256968
|
Liberecký kraj
|
24780
|
2040
|
5,8
|
1027682
|
Královéhrad. k.
|
9379
|
5635
|
7,1
|
1827132
|
Pardubický kraj
|
33128
|
1823
|
4,1
|
1143217
|
Vysočina
|
129378
|
2465
|
5,8
|
575251
|
Jihomoravský k.
|
109965
|
7415
|
18,9
|
4007513
|
Olomoucký kraj
|
19333
|
1427
|
2,5
|
540492
|
Zlínský kraj
|
279361
|
2792
|
6,6
|
666231
|
Moravskoslez. k.
|
149833
|
4674
|
13,8
|
2318405
|
C e l k e m
|
1329396
|
45984
|
113,5
|
20758000
|
Software
|
Počet
|
KP-win
|
13
|
Kp-sys
|
12
|
Rapid LIbrary
|
13
|
T Series,
|
8
|
KS Clavius
|
6
|
LANius
|
7
|
Maks/ISIS
|
4
|
MEVYS
|
2
|
Procite
|
2
|
ALEPH 330.05
|
1
|
Biblios
|
1
|
Bakalár
|
1
|
Relief
|
1
|
Smartlib
|
1
|
K r a j e
|
Zařízení MZ
|
Mimoresortní
|
C e l k e m
|
Hlavní město Praha
|
172,8
|
14,2
|
187
|
Středočeský kraj
|
5,3
|
9,1
|
14,4
|
Jihočeský kraj
|
0,1
|
10,1
|
10,2
|
Plzeňský kraj
|
6,7
|
1,5
|
8,2
|
Karlovarský kraj
|
0
|
3,2
|
3,2
|
Ústecký kraj
|
0
|
10,8
|
10,8
|
Liberecký kraj
|
0
|
5,8
|
5,8
|
Královéhradecký kraj
|
14
|
7,1
|
21,1
|
Pardubický kraj
|
0
|
4,1
|
4,1
|
Vysočina
|
0,5
|
5,8
|
6,3
|
Jihomoravský kraj
|
21,6
|
18,9
|
40,5
|
Olomoucký kraj
|
17,5
|
2,5
|
20
|
Zlínský kraj
|
0,1
|
6,6
|
6,7
|
Moravskoslezský kraj
|
7,7
|
13,8
|
21,5
|
C e l k e m
|
246,3
|
113,5
|
359,8
|
Příloha č. 5.4
Stávající rozvojové programy a příspěvky
1. Účelová dotace MZ ČR pro veřejné informační služby ve zdravotnictví
Ministerstvo zdravotnictví České republiky (MZ ČR) od roku 1992 spolupracuje v oblasti rozvoje informačních služeb ve zdravotnictví na realizaci úkolu, který přijalo spolu s ostatními ústředními orgány usnesením vlády ČR ze dne 29.5.1992 č. 367. Na základě tohoto úkolu byl rozpracován návrh systému účelových dotací pro prioritní projekty služeb informačních pracovišť zdravotnické veřejnosti a získána podpora Ministerstva financí ČR v Programu MF č. 335140 Pořízení a technická obnova majetku národních lékařských knihoven na léta 1995 – 2004. U zrodu koncepce a za její realizací stála Pracovní skupina pro veřejné informační služby ve zdravotnictví (VISZ) při odboru vědy a vzdělávání MZ ČR, složená ze zástupců Národní lékařské knihovny (NLK) v Praze a předních odborníků z řad vedoucích zdravotnických knihoven v ČR a zahraničních konzultantů.
Díky dotaci MZ ČR, zahrnující investiční i neinvestiční prostředky, došlo k výraznému rozvoji informačních služeb jak v Národní lékařské knihovně (NLK) v Praze, tak v plošném celorepublikovém efektu v knihovnách fakultních nemocnic, nemocnic s poliklinikou, léčebných a výzkumných ústavů a hygienických stanic. Výrazně byla posílena tzv. regionální střediska, tj. větší a lépe technikou i pracovními silami vybavené knihovny v přímo řízených zdravotnických organizacích ve spádových zdravotnických územích. Ty se dobrovolně ujaly tvorby regionálních registrů bibliografických informací, cirkulace lékařských periodik a vzdělávacích aktivit pro knihovníky zdravotnických knihoven. Jejich prostřednictvím je udržována spolupráce se zdravotnickými knihovnami mimo resort Zdravotnictví. Výrazně byla také posílena tzv. integrovaná informační pracoviště, společná na všech lékařských fakultách a fakultních nemocnicích v ČR, s výjimkou 3. lékařské fakulty Univerzity Karlovy v Praze a Lékařské fakulty Masarykovy univerzity v Brně.
Neinvestiční prostředky a dotace MZ ČR jsou v knihovnách sítě využívány na nákup lékařské literatury, včetně přístupů do fulltextových zahraničních databází, investiční prostředky jsou využívány na nákup knihovnické techniky a technologie. NLK pravidelně shromažďuje a vyhodnocuje statistické údaje o stavu knihoven sítě a vede je v automatizovaných databázích.
Dotace knihovnám organizací MZ ČR (v tis. Kč):
Organizace
|
Neinvestiční prostředky
|
||||
1999
|
2000
|
2001
|
2002
|
2003
|
|
Ústavy
|
8477
|
2950
|
3880
|
2150
|
2650
|
Nemocnice
|
14110
|
6200
|
6600
|
3485
|
2940
|
Rozpočtové organizace
|
1861
|
1500
|
3010
|
3350
|
4310
|
OLÚ
|
280
|
170
|
240
|
0
|
0
|
Hygienické stanice
|
274
|
180
|
60
|
15
|
100
|
C e l k e m
|
25002
|
11000
|
13790
|
9000
|
10000
|
Organizace
|
Investiční prostředky
|
||||
1999
|
2000
|
2001
|
2002
|
2003
|
|
Ústavy
|
410
|
890
|
430
|
0
|
680
|
Nemocnice
|
1185
|
1420
|
1005
|
0
|
1085
|
Rozpočtové organizace
|
1105
|
1330
|
2100
|
4000
|
1075
|
OLÚ
|
0
|
0
|
200
|
0
|
110
|
Hygienické stanice
|
0
|
60
|
0
|
0
|
50
|
C e l k e m
|
2700
|
3700
|
3735
|
4000
|
3000
|
2. Program Veřejné informační služby knihoven (VISK) Ministerstva kultury ČR
Program VISK byl schválen usnesením vlády č. 351/2000 o Státní informační politice ve vzdělávání. Pravidla poskytování dotací z tohoto programu stanoví nařízení vlády ČR č. 288 z 29.6.2002, kterým se stanoví pravidla poskytování dotací na podporu knihoven. Program VISK byl zahájen v roce 2000 a je realizován v devíti specializovaných podprogramech. Ve všech podprogramech bylo zahájeno řešení dílčích projektů, ale vzhledem k tomu, že došlo k redukci financování programu na 55% plánované částky, dochází ke zpoždění v naplnění stanovených cílů. Základním cílem programu Veřejné informační služby knihoven je inovace veřejných informačních služeb knihoven na bázi informačních technologií (ICT).
V roce 2001-2004 bylo poskytnuto z programu VISK 1 560 tis. Kč na podporu projektů NLK.
3. Programy pro vědu a výzkum ( IGA MZ ČR, LI MŠMT ČR, 1N MŠMT ČR)
3.1 Program Informační zdroje pro výzkum a vývoj - LI MŠMT (2000-2003)
Program vyhlásilo jako zadavatel Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, v souladu s usnesením vlády ČR ze dne 3.1.1996 č. 27, na základě zákona č. 300/1992 Sb., o státní podpoře výzkumu a vývoje, změn a doplnění provedených zákonem č. 1/1995 Sb., a to 1. kolo 24.9.1999, 2. kolo 24.3.2000 a 3. kolo 27.11.2000 na léta 2000-2003 se základním cílem vytvořit podmínky pro zajištění dostupnosti informací, publikovaných ve světových vědeckých a odborných periodikách pro potřeby české vědy, výzkumu, vývoje, vzdělávání a dalších společenských aktivit s tím, že jednotlivé projekty musí zajistit pro příslušnou skupinu oborů získávání, zpřístupňování a poskytování informací, informačních zdrojů (databází, periodik, elektronických i klasických dokumentů) a komplexních služeb s využitím moderní technické a technologické infrastruktury. Program byl realizován ve třech podprogramech:
a) podpora/vytváření multifunkčních knihovnických center,
b) získání konkrétních a prokazatelně odůvodněných titulů informačních zdrojů/dokumentů,
c) získání multilicencí/velkoplošných licencí.
Celkově bylo v projektech LI zdravotnickými knihovnami v období 2000-2003 čerpáno 6 250 tis. Kč investičních finančních prostředků, 28 mil. Kč neinvestičních finančních prostředků a celkové vklady zdravotnických knihoven do projektů LI činily 26 mil. Kč neinvestičních finančních prostředků.
3.2 Program Národního programu výzkumu 1 N MŠMT (2004-2008)
Jeho součástí je Průřezový program 2 – INTEGROVANÝ VÝZKUM A VÝVOJ s dílčím programem Informační infrastruktura výzkumu - s cílem zajistit kontinuitu informačních zdrojů pro výzkum a vývoj financovaných z veřejných zdrojů a jejich náležité aktualizování, umožnit rozvoj informační infrastruktury výzkumu a vývoje (v procesu integrace pracovišť výzkumu a vývoje ČR do Evropského výzkumného prostoru) a zvýšit hospodárnost ve využívání veřejných prostředků na informační zdroje a infrastrukturu výzkumu a vývoje. Výše účelové podpory ze státního rozpočtu se podle návrhu Národního programu výzkumu předpokládá v rozsahu cca 130 000 tis. Kč ročně.
Na základě již známých výsledků výběrového řízení bude v projektech 1N zdravotnickými knihovnami v období 2004-2008 čerpáno 16 645 tis. Kč investičních finančních prostředků, 38 500 tis. Kč neinvestičních finančních prostředků, a celkové vklady zdravotnických knihoven do projektů 1N budou činit 10 265 tis. Kč investičních finančních prostředků a 20 700 tis. Kč neinvestičních finančních prostředků.
Významné projekty pro zdravotnické knihovny v rámci programu 1N:
1N04095 MedGate - Informační brána pro výzkum a vývoj v medicíně - nástroj integrace a efektivního využívání informačních zdrojů (řešitel NLK).
1N04183 Informační pokrytí výzkumu a vývoje v medicíně v České republice (řešitel Univerzita Karlova Praha).
3.3 Fond rozvoje vysokých škol (FRVŠ MŠMT)
Hlavním zdrojem grantové podpory pro vysokoškolské knihovny je Fond rozvoje vysokých škol, který byl zřízen Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy České republiky v roce 1992. Od roku 1993 je institucí dvou partnerů: MŠMT a Rady vysokých škol; společným vrcholným orgánem FRVŠ se stal Výbor FRVŠ; pro jeho administrování je zřízena Agentura FRVŠ. Projekty se přijímají v několika tematických okruzích, jedním z nich je od roku 1994 tematický okruh E Vysokoškolské knihovny. Zaměření na příslušný rok stanoví Výbor Fondu. Projekty podávají jednotlivci – zaměstnanci veřejných vysokých škol, jejich podání schvaluje děkan a rektor příslušné školy, škola tím současně potvrzuje, že zabezpečí institucionální podporu.
MUDr. Milan Špaček, v. r.
náměstek ministryně