Cenový věstník MF ČR, částka 14/2004
Příloha č. 4
k výměru MF č. 01/2005
MAXIMÁLNÍ CENY A URČENÉ PODMÍNKY
ZA POUŽITÍ VNITROSTÁTNÍ ŽELEZNIČNÍ DOPRAVNÍ CESTY
CELOSTÁTNÍCH A REGIONÁLNÍCH DRAH
PŘI PROVOZOVÁNÍ DRÁŽNÍ DOPRAVY
SKP 60.10.1
60.10.2
60.21.10
I.
Maximální ceny za použití vnitrostátní železniční
dopravní cesty dráhy celostátní
a drah regionálních
Provozování dopravní cesty (Řízení provozu) | Zajištění provozuschopnosti dopravní cesty (Infrastruktura dopravní cesty) |
(S1E) Kč/vlkm 53,31 | (S2E) Kč/1000 hrtkm 70,63 |
(S1C) Kč/vlkm 48,46 | (S2C) Kč/1000 hrtkm 58,86 |
(S1R) Kč/vlkm 43,61 | (S2R) Kč/1000 hrtkm 44,15 |
Provozování dopravní cesty (Řízení provozu) | Zajištění provozuschopnosti dopravní cesty (Infrastruktura dopravní cesty) |
(S1E) Kč/vlkm 9,23 | (S2E) Kč/1000 hrtkm 52,96 |
(S1C) Kč/vlkm 7,67 | (S2C) Kč/1000 hrtkm 42,09 |
(S1R) Kč/vlkm 6,50 | (S2R) Kč/1000 hrtkm 35,67 |
C2 =
|
Q
|
x (S2E x LE + S2C x LC + S2R x LR) x n
|
1000
|
Cm = (S1E x LE + S1C x LC + S1R x LR) +
|
Q
|
x (S2E x LE + S2C x LC + S2R x LR) x n
|
1000
|
Cm = (S1E x LE + S1C x LC + S1R x LR) +
|
Q
|
x (S2E x LE + S2C x LC + S2R x LR) x n x e
|
1000
|
Cm = maximální cena za použití vnitrostátní železniční dopravní cesty dráhy celostátní nebo drah regionálních jedním vlakem pro sjednanou dopravní trasu
C1 = maximální cena za použití vnitrostátní železniční dopravní cesty dráhy celostátní nebo drah regionálních jedním vlakem pro sjednanou dopravní trasu vztažená k provozování dopravní cesty (řízení provozu)
C2 = maximální cena za použití vnitrostátní železniční dopravní cesty dráhy celostátní nebo drah regionálních jedním vlakem pro sjednanou dopravní trasu vztažená k zajištění provozuschopnosti dopravní cesty (infrastruktura dopravní cesty)
S1 = cena za 1 vlkm jako podíl ceny za provozování dopravní cesty (řízení provozu) na jeden vlakový kilometr:
S1E - na tratích dráhy celostátní zařazených do evropského železničního systému 1)
S1C - na ostatních tratích dráhy celostátní 1)
S1R - na dráhách regionálních 1)
S2 = cena za 1000 hrtkm pro příslušný druh vlaku daná jako podíl ceny za zajištění provozuschopnosti dopravní cesty (infrastruktura dopravní cesty) za tisíc hrubých tunových kilometrů
S2E - na tratích dráhy celostátní zařazených do evropského železničního systému 1)
S2C - na ostatních tratích dráhy celostátní 1)
S2R - na dráhách regionálních 1)
L = vzdálenost jízdy vlaku v kilometrech zaokrouhlená na celé km nahoru
LE - na tratích dráhy celostátní zařazených do evropského železničního systému 1)
LC - na ostatních tratích dráhy celostátní 1)
LR - na dráhách regionálních 1)
Q = hrubá hmotnost vlaku v tunách, zjištěná:
n = koeficient zohledňující použití vozidel s naklápěcí skříní
e = koeficient zohledňující jízdy hnacích vozidel se spalovacím motorem po elektrizovaných tratích
Položka č. | n= |
1. u vlaků s vozidly s naklápěcími skříněmi | 1,25 |
2. u vlaků s vozidly s naklápěcími skříněmi v případě, | |
že využití naklápěcí technologie není dovoleno | 1,00 |
3. ve všech ostatních případech | 1,00 |
Položka č. | e= |
1. při použití činných hnacích vozidel nezávislé trakce2) | 1,075 |
2. ve všech ostatních případech | 1,000 |
II.
Určené podmínky použití železniční vnitrostátní dopravní cesty dráhy celostátní a drah regionálních
(dále jen „železniční dopravní cesta“)
1. Železniční dopravní cestou dráhy celostátní a drah regionálních se pro účely stanovení maximální ceny za použití železniční dopravní cesty rozumí cesta určená k dopravě železničními kolejovými vozidly, pevná železniční zařízení nutná pro zabezpečení pohybu železničních kolejových vozidel a zařízení sloužící k zajištění bezpečnosti železničního provozu (zejména železniční stanice, železniční svršek a spodek, umělé stavby, sdělovací a zabezpečovací zařízení, pevná trakční vedení).
2. Smlouvu o použití železniční dopravní cesty dráhy celostátní nebo drah regionálních při provozování drážní dopravy uzavírá provozovatel příslušné dráhy s oprávněným dopravcem, kterým se rozumí osoba oprávněná podnikat ve veřejné nebo neveřejné železniční dopravě při splnění podmínek stanovených právními předpisy 3). Smlouvu o ceně za užívání železniční dopravní cesty a o způsobu její úhrady uzavírá přídělce s oprávněným dopravcem.
3. V maximální ceně za použití železniční vnitrostátní dopravní cesty nejsou zahrnuty:
a) náklady za řízení drážního vozidla;
b) náklady na pohonné hmoty (nafta, plyn,);
c) náklady na elektrickou energii v případě použití elektrických hnacích vozidel;
d) nájemné za používání budov, které neslouží k provozování dráhy, a náklady na služby, spojené s užíváním těchto pronajatých prostor;
e) náklady na přidělení a rezervaci kapacity železniční dopravní cesty;
f) náklady na vypracování jízdních řádů pro všechny oprávněné dopravce;
g) náklady na služby informačních systémů podle speciálních požadavků dopravce kromě informací poskytovaných provozovatelem o pohybu vlaků dopravce;
h) náklady na telekomunikační služby komerčního charakteru podle speciálních požadavků dopravce kromě nákladů spojených s poskytováním informací o pohybu vlaků dopravce;
i) náklady na vyžádaný doprovod vlaků odborně způsobilými zaměstnanci jiného oprávněného dopravce;
j) náklady na jiné výkony vyžádané dopravci, např. dodání paliv, maziv, vody, předtápění vlaků (vozů), technické a komerční prohlídky vlaků (vozů), čištění, dezinfekce a jiné.
4. Maximální cena za použití železniční dopravní cesty se uplatňuje za jízdy vlaků i samostatných hnacích vozidel, ložených (v osobní dopravě obsazených) i prázdných motorových vozů včetně elektrických a jiných samostatných drážních vozidel na vlastních kolech.
5. Maximální cena se určí pro:
a) vlaky jedoucí z důvodu zajištění dopravcem poskytovaných služeb souvisejících s přepravou věcí a živých zvířat ve veřejné nebo neveřejné drážní dopravě (včetně nákladních vlaků s přepravou cestujících) - podle sazeb uvedených v části I. písmenu A a příslušných koeficientů stanovených v části I. písmenu D a E za použití vzorců uvedených v části I. písmeno C a podmínek uvedených v písmenu F;
c) ostatní vlaky jedoucí z důvodu provozních potřeb dopravce, podle sazeb uvedených v části I. písmenu A a příslušných koeficientů stanovených v části I. písmenu D a E za použití vzorců uvedených v části I. písmeno C a podmínek uvedených v písmenu F;
6. Rozhodující pro určení maximální ceny za použiti železniční dopravní cesty dráhy celostátní a drah regionálních je druh vlaku, celková hmotnost vlaku, charakter tratě a délka dopravní cesty, na které se doprava uskutečňuje. Při neplánované jízdě odklonem, z příčin na straně provozovatele příslušné dráhy, se ujetá vzdálenost stanovuje podle původně přidělené kapacity dopravní cesty. Projedná-li provozovatel příslušné dráhy s dopravcem odklonové trasy s dostatečným předstihem nejméně 60 dní před plánovanou jízdou, může přídělce účtovat cenu za použití dopravní cesty po odklonové trase.
7. Při neplánované jízdě odklonem předloží provozovatel příslušné dráhy na žádost oprávněného dopravce výpis kilometrovníku původně přidělené kapacity dopravní cesty.
8. Maximální cena za použití železniční dopravní cesty se uplatňuje pro dopravu veřejnou a neveřejnou.
9. Maximální ceny jsou stanoveny bez DPH.
10. Slevy z těchto maximálních cen jsou zveřejněny v prohlášení o dráze vydaném příslušným přídělcem dle §34c zákona č. 266/1994 Sb., o dráhách, ve znění pozdějších předpisů, a jsou v případě splnění podmínek stanovených v prohlášení o dráze nárokové a musí být prokazatelně poskytovány všem dopravcům za rovných a nediskriminujících podmínek.