Animace načítání

Stránka se připravuje...


Věstník MZd ČR, částka 6/2008

ZPRÁVY A SDĚLENÍ

7.

 
STATUT A JEDNACÍ ŘÁD AKREDITAČNÍ KOMISE MINISTERSTVA ZDRAVOTNICTVÍ
 

ZN.: MZDR 22729/2008

REF.: Kamila Kaletová

Ministr zdravotnictví vydává tento statut (část A) a jednací řád (část B) akreditační komise Ministerstva zdravotnictví

ČÁST A

STATUT

Akreditační komise

Článek 1

Úvodní ustanovení

(1) Komise je zřizována na základě §47 zákona č. 96/2004 Sb., ve znění zákona č. 189/2008 Sb. o podmínkách získávání a uznávání způsobilosti k výkonu nelékařských zdravotnických povolání a k výkonu činností souvisejících s poskytováním zdravotní péče a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o nelékařských zdravotnických povoláních), ve znění zákona č. 125/2005 Sb., kterým se mění zákon č. 120/2002 Sb., o podmínkách uvádění biocidních přípravků a účinných látek na trh a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění zákona č. 186/2004 Sb., a některé další zákony.

(2) Akreditační komise (dále jen „komise“) je poradním orgánem Ministerstva zdravotnictví (dále jen „ministerstvo“) k posuzování žádostí o udělení nebo prodloužení akreditace podle §46 zákona č. 96/2004 Sb., k posouzení odejmutí akreditace a k odbornému hodnocení žádostí o dotaci na rezidenční místo podle §60a zákona č. 96/2004 Sb.

(3) Sídlem komise je ministerstvo.

Článek 2

Poslání a úkoly

(1) Komise vydává stanovisko na základě předložené písemné žádosti o udělení nebo prodloužení akreditace pro:

a) obor specializačního vzdělávání,

b) certifikovaný kurz, nebo

c) akreditovaný kvalifikační kurz,

d) praktické vyučování v akreditovaných zdravotnických bakalářských oborech pro přípravu porodních asistentek.

(2) Komise odborně hodnotí žádosti o dotaci na rezidenční místo (§60a zákona č. 96/2004 Sb.):

a) z hlediska zajištění kvality průběhu celého vzdělávacího programu,

b) z hlediska personálního, věcného a technického vybavení každého rezidenčního místa,

c) z hlediska rovnoměrné dostupnosti na území České republiky.

Komise předloží ministerstvu návrh hodnocení, včetně návrhu pořadí žádostí.

(3) Komise může v souladu s ustanovením §49 zákona č. 96/2004 Sb., požádat žadatele o udělení akreditace nebo o prodloužení akreditace o doplnění informací, o dodatečné předložení požadovaných dokladů, pozvat žadatele na jednání nebo na místě plánovaného uskutečňování vzdělávacího programu prověřit skutečnosti uvedené v žádosti, pokud je to nutné pro posouzení žádosti.

(4) Členové komise odborně posuzují žádosti o akreditaci vzdělávacího programu a vyhotovují posudek.

(5) Po posouzení žádosti předloží komise závěrečné stanovisko ministerstvu do 60 dnů ode dne obdržení žádosti.

(6) Členové komise, kteří byli proškoleni v kurzu kontroly realizace vzdělávacího programu pořádaném Ministerstvem zdravotnictví, provádí kontroly akreditovaných zařízení (§50 zákona č. 96/2004 Sb.). Při zjištění porušení zákona (zákon o správních deliktech) uvedou tato porušení do protokolu.

Členové komise provádí kontroly zabezpečení specializačního vzdělávání podle vzdělávacího programu zdravotnického zařízení s rezidenčním místem (§60d zákona č. 96/2004 Sb.).

(7) Dále se komise jako poradní orgán zabývá obecnou problematikou vzdělávání pracovníků podle zákona č. 96/2004 Sb.

Článek 3

Členové komise

(1) Komise má nejméně stálých 32 členů, kterými jsou předseda, místopředseda a další členové.

(2) Členy komise jmenuje a odvolává ministr zdravotnictví.

(3) Stálými členy akreditační komise jsou jmenováni nejméně

a) 2 zástupci ministerstva,

b) 2 zástupci pověřené organizace

c) 2 zástupci organizace zaměstnavatelů,

d) 1 zástupce každého zdravotnického povolání, které lze vykonávat bez odborného dohledu, a to na návrh profesního sdružení, které sdružuje nejvíce fyzických osob vykonávajících takové zdravotnické povolání,

e) 1 zástupce resortu, jehož zdravotnického zařízení se akreditační řízení týká.

(4) Dalšími členy komise jsou odborníci příslušného specializačního oboru, kterého se týká akreditační řízení, a to minimálně 1 zástupce na návrh příslušného profesního sdružení, tyto členy jmenuje ministr zdravotnictví /ad hoc/ na celé volební období. Další členové se účastní pouze jednání, které se týká jejich specializačního oboru.

(5) Funkční období stálého člena komise je pětileté. Funkci stálého člena komise je možno vykonávat nejdéle ve 2 po sobě následujících obdobích. Před uplynutím funkčního období může být člen akreditační komise odvolán z funkce jen pro ztrátu bezúhonnosti, pro dlouhodobou neúčast na práci komise (3 neomluvené absence), přestane-li být zaměstnancem nebo členem instituce, na jejíž návrh byl jmenován, nebo na vlastní žádost.

(6) Člen komise se nemůže zúčastnit jednání o udělení akreditace, pokud by mohlo dojít ke střetu se zájmy osobními, zejména ke zneužití informací nabytých v souvislosti s výkonem zaměstnání ve prospěch vlastní nebo někoho jiného. Člen komise však může zodpovídat na dotazy komise jako zástupce žadatele (čl. 5 odst. 1).

(7) Členství v komisi je nezastupitelné.

(8) Předsedu a místopředsedu komise vybírá ze členů komise a jmenuje ministr zdravotnictví.

(9) Předseda komise odpovídá za její činnost ministru zdravotnictví. Předseda komise svolává a řídí její zasedání

(10) Předseda dále zejména

a) řídí činnost komise,

b) podepisuje stanoviska, doporučení a další materiály komise,

c) předkládá jejím členům k projednání návrhy materiálů komise,

d) navrhuje program zasedání,

e) rozhoduje o tom, zda na jednání budou pozváni hosté.

(11) Místopředseda komise zejména

a) zastupuje předsedu po dobu jeho nepřítomnosti nebo z jeho pověření,

b) spolupracuje s tajemníkem komise při zajištění činnosti komise.

(12) Tajemník komise

a) zabezpečuje administrativní a vykonává organizační a další činnosti komise spojené s akreditačním řízením,

b) zpracovává žádosti, podklady a informace potřebné pro činnost komise,

c) připravuje podklady pro práci komise, včetně harmonogramu její činnosti, ve spolupráci s předsedou komise, zprostředkovává styk mezi komisí, ministerstvem a případně s dalšími institucemi,

d) pořizuje písemný zápis o průběhu jednání, který spolu s ním podepisuje předseda komise, a zajišťuje doručení zápisu všem členům komise,

e) odpovídá za výměnu informací a organizačně administrativní činnosti související s činností komise a za přenos informací mezi komisí a ministerstvem, za formální správnost zápisů z jednání komise a za uchování písemností podle písmene f),

f) zajišťuje, aby veškeré materiály z jednání komise byly archivovány nejméně 5 let po skončení platnosti oprávnění,

g) účastní se povinně jednání komise, není však členem komise,

h) dbá, aby dostatečně včas před skončením funkčního období členů komise ministerstvo vyzvalo představitele relevantních právních subjektů příslušných podle zákona k podávání návrhů na funkce členů komise tak, aby mohli být jmenováni nejpozději do konce kalendářního roku a zahájit činnost od 1. ledna roku následujícího.

Článek 4

Pracovní skupiny

(1) Předseda komise zřizuje na návrh stálého nebo dalšího člena komise stálé pracovní skupiny. Pracovní skupiny nemají vlastní statut.

(2) Vedoucím pracovní skupiny může být pouze stálý nebo další člen komise. Členy pracovní skupiny mohou být členové akreditační komise i externí spolupracovníci.

(3) Pracovní skupiny se zabývají dílčími otázkami z oblasti působnosti dle zadání akreditační komise a přípravou odborných podkladů pro jednání komise.

(4) Členové pracovních skupin se mohou na pozvání předsedy komise účastnit jejího jednání „ad hoc“ jako hosté k určité problematice.

Článek 5

Externí spolupráce

(1) Komise může požádat o spolupráci odborníky nebo odborné instituce, kteří nejsou jejími členy (dále jen „experti“), zástupce žadatele, pokud o to žadatel požádá, a klást otázky.

(2) Experti se mohou na pozvání předsedy akreditační komise účastnit jejího jednání „ad hoc“ jako hosté k určité problematice, nebo mohou zpracovávat expertízy na základě zadání akreditační komise.

(3) Činnost externích spolupracovníků bude odměněna pouze s předchozím souhlasem ministerstva.

Článek 6

Zabezpečení činnosti komise

(1) Činnost komise (včetně činnosti pracovních skupin) zabezpečuje odbor vzdělávání a vědy ministerstva (dále jen odbor VZV) a tajemník komise.

(2) Odbor VZV zejména:

a) zabezpečuje administrativně a organizačně činnost komise a jejích pracovních skupin,

b) soustřeďuje žádosti, podklady a informace potřebné pro činnost komise,

c) soustřeďuje odborné podklady pro jednání komise,

d) aktualizuje pravidelně zveřejněné informace o komisi a její činnosti, včetně informace o pracovních skupinách a jejich činnosti.

Článek 7

Náklady na činnost a odměny

(1) Náklady na činnost komise jsou hrazeny z rozpočtu ministerstva. Členové komise uzavírají s ministerstvem smlouvu o některých podmínkách výkonu funkce člena akreditační komise na dobu členství v akreditační komisi.

(2) Účast členů na jednáních komisí zřizovaných ministerstvem je jiným úkonem v obecném zájmu a řídí se §91 odst. 1 zákona č. 96/2004 Sb.

(3) Komise může ministerstvu navrhnout poskytnutí odměny za vykonanou práci externím členům pracovních skupin nebo expertovi, který s komisí spolupracuje. Externí členové a experti uzavírají s ministerstvem smlouvu o zpracování externích posudků.

Článek 8

Zpřístupnění Statutu veřejnosti

Statut a jednací řád bude vydán ve Věstníku MZ a na stránkách ministerstva v síti Internet.

Článek 9

Zvláštní ustanovení

(1) Každý člen komise je povinen postupovat nepodjatě, objektivně a nestranně, svou činnost a rozhodování neovlivnit osobními zájmy ve prospěch žádného z uchazečů o udělení nebo prodloužení nebo odejmutí akreditace a postupovat v souladu se zákonem, jakož i interními předpisy ministerstva.

(2) Člen komise je povinen zachovávat mlčenlivost o všech skutečnostech, o kterých se dozvěděl v souvislosti se svým členstvím v komisi, a neprodleně sdělovat předsedovi příslušné komise veškeré skutečnosti, které by mohly ovlivnit nestrannost a nepodjatost při jeho činnosti. Rovněž je mu zakázáno pořizovat kopie a opisy pracovních podkladů (návrhy žádostí, dokumentace o žádostech, apod.) pro svoji osobní potřebu či pro potřeby třetích osob. Musí si být vědom skutečnosti, že návrhy žádostí a dokumentace o žádostech podléhají ochraně zvláštních právních předpisů (autorský zákon, obchodní zákoník, atd.).

(3) Současně je povinen zachovávat ochranu údajů ve smyslu zákona č. 412/2005 Sb., o ochraně utajovaných skutečností a o bezpečnostní způsobilosti, v platném znění a zákona č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, obsažených v žádostech a dokumentaci o nich, se kterým přijde do styku během jeho činnosti.

(4) Každý člen komise před zahájením své činnosti v komisi učiní písemné prohlášení o tom, že je řádně seznámen s právy a povinnostmi, které pro něho vyplývají z platných právních předpisů a z tohoto statutu a jednacího řádu akreditačních komise a že se zavazuje dodržovat uvedené povinnosti.

(5) Povinnosti uvedené v odstavcích 1 až 4 se vztahují také na další osoby, které se účastní jednání komise jako hosté a na odborníky, kteří zpracovávají odborné posudky.

Článek 10

Závěrečná ustanovení

(1) Tato komise nahrazuje Komisi pro vzdělávání nelékařských zdravotnických pracovníků zřízenou Příkazem ministryně č. 18/2003.

(2) Tento Statut nabývá účinnosti dnem podpisu ministra zdravotnictví.

(3) Změny a doplňky Statutu podléhají schválení ministra zdravotnictví.

ČÁST B

JEDNACÍ ŘÁD AKREDITAČNÍ KOMISE (DÁLE JEN „KOMISE“)

(1) Jednání komise jsou svolávána tak, aby její stanoviska umožnila ministerstvu dodržet lhůtu nejvýše 60 dnů od předložení žádosti. Pokud nebyl termín jednání stanoven na předcházejícím jednání, určuje tento termín předseda komise.

(2) Jednání komise svolává předseda nebo tajemník komise; zasedání komise se koná zpravidla na ministerstvu. V případě potřeby se jednání komise může konat i na jiném místě, pokud se tak komise usnese a ministerstvo s tím souhlasí.

(3) Program jednání navrhuje předseda; o návrhu jsou členové komise informováni předem, nejpozději pozvánkou na jednání komise. Program komise je schvalován při zahájení jednání, po projednání případných návrhů na jeho změny. Návrhy na změny jsou oprávněni předkládat všichni členové komise. Zasedání komise řídí její předseda. V nepřítomnosti předsedy řídí zasedání její místopředseda.

(4) Člen komise je při výkonu své funkce člena komise nezastupitelný.

(5) Jednání komise jsou neveřejná. Z pověření předsedy mohou být přizváni na jednání komise další hosté.

(6) Jednání akreditační komise je usnášení schopné pokud je přítomný předseda nebo místopředseda a nejméně další 3 stálí členové komise, a to alespoň 1 zástupce zdravotnického povolání, kterého se bod jednání týká, 1 zástupce ministerstva, 1 zástupce akreditovaného zařízení; a v případě posuzování specializačního oboru také další člen komise, který je zástupce příslušného specializačního oboru.

(7) Žádost podle čl. 2 musí být odborem VZV neprodleně předána pověřenému členovi komise nebo předsedovi pracovní skupiny. Členové komise jsou informováni odborem VZV nebo jím pověřeným pracovištěm o žádosti prostřednictvím elektronických komunikačních prostředků.

(8) Před projednáváním žádosti podle čl. 2 odst. 3 na jednání komise mohou její členové zasílat svá stanoviska v elektronické podobě odboru VZV a v kopii předsedovi komise. Pokud žádný člen komise neměl k žádosti připomínky před příslušným zasedáním komise, je žádost předložena komisi k přímému přijetí závěru. Komise projednává žádost na základě stanoviska pověřeného člena komise a příslušné stálé pracovní skupiny.

(9) Pracovní skupina akreditační komise jedná zpravidla neformálně a rozhoduje hlasováním, při rovnosti hlasů rozhoduje vedoucí pracovní komise. Z jejího jednání se pořizuje pouze neformální záznam, pokud předseda komise nerozhodne jinak.

(10) Účast na jednání pracovní skupiny je pro její členy povinná a nemůže být nahrazena zástupcem ani písemným vyjádřením.

(11) O závěrech z jednání k jednotlivým bodům rozhoduje komise veřejným hlasováním. Při rovnosti hlasů rozhoduje předseda.

(12) Stálý člen komise, zastupující zdravotnické povolání, má při hlasování o příslušném vzdělávacím programu, podle čl. 2, odst. 1 tohoto Statutu, právo „veta“ v případě, že odborná či zvláštní odborná nebo specializovaná způsobilost získaná absolvováním tohoto vzdělávacího programu, opravňuje k provádění odborných činností určených zvláštním právním předpisem (vyhl. č. 424/2004 Sb.) zdravotnickému povolání, které zastupuje. V tomto případě akreditační komise program nedoporučí k akreditaci.

(13) Obsah informace o žádosti podle odstavce 7 určí komise.

Závěrečná ustanovení

(1) Jednací řád komise nabývá účinnosti dnem podpisu ministra zdravotnictví.

(2) Změny a doplňky Jednacího řádu podléhají schválení ministrovi zdravotnictví.

MUDr. Tomáš Julínek, MBA, v.r.

ministr zdravotnictví