Animace načítání

Stránka se připravuje...


Věstník MZd ČR, částka 1/2009

STATUT A JEDNACÍ ŘÁD

AKREDITAČNÍCH KOMISÍ

MINISTERSTVA ZDRAVOTNICTVÍ

ZN.: MZDR 21556/2008

REF.: Bc. Radka Stříbná, tel. 22497 linka 2505

Podle ustanovení §16 zákona č. 95/2004 Sb., o podmínkách získávání a uznávání odborné způsobilosti a specializované způsobilosti k výkonu zdravotnického povolání lékaře, zubního lékaře a farmaceuta, ve znění pozdějších předpisů, zveřejňuje Ministerstvo zdravotnictví Statut a jednací řád akreditačních komisí Ministerstva zdravotnictví, jehož plné znění nahrazuje původní znění vydané ve Věstníku MZ ČR 2007, Částka 7, Září 2007.

Ministr zdravotnictví vydává tento statut (část A) a jednací řád (část B) akreditačních komisí Ministerstva zdravotnictví

ČÁST A

STATUTAKREDITAČNÍCH KOMISÍ

Článek 1

Úvodní ustanovení

(1) Jednotlivé akreditační komise (dále jen „Komise“) zřizuje Ministerstvo zdravotnictví (dále jen „ministerstvo“) jako své poradní orgány na základě ustanovení §15 odst. 1 zákona č. 95/2004 Sb., o podmínkách získávání a uznávání odborné způsobilosti a specializované způsobilosti k výkonu zdravotnického povolání lékaře, zubního lékaře a farmaceuta, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon č. 95/2004 Sb.“).

(2) Jednotlivé Komise jsou poradním orgánem ministerstva pro příslušné obory specializačního vzdělávání nebo zaměření doplňující odborné praxe a k posouzení žádosti podle ustanovení §14, k posouzení návrhu na odejmutí akreditace a k odbornému hodnocení žádosti o dotaci na rezidenční místo (§21a) zákona č. 95/2004 Sb., ve znění pozdějších zákonů. Ministerstvo může zřídit akreditační komise i pro obory certifikovaných kurzů.

(3) Sídlem Komisí je ministerstvo.

Článek 2

Poslání a úkoly

(1) Přípravu vzdělávacích programů zabezpečuje ministerstvo, přitom spolupracuje s univerzitami, Českou lékařskou komorou, odbornými společnostmi, akreditovanými a vzdělávacími zařízeními. Vzdělávací programy týkající se posudkového lékařství stanoví ministerstvo ve spolupráci s Ministerstvem práce a sociálních věcí. Komise připravují odborné podklady pro přípravu vzdělávacích programů podle své odbornosti a vyjadřují se k navrženým vzdělávacím programům. Průběžně hodnotí aktuálnost vzdělávacích programů a navrhují jejich změny.

(2) Komise posuzují způsobilost akreditovaného zařízení k uskutečňování specializačního vzdělávání nebo doplňující odborné praxe podle platných právních přepisů, podle vzdělávacích programů schválených ministerstvem. Vzdělávací program stanoví minimální délku přípravy, členění, rozsah a obsah přípravy, zejména délku povinné praxe v oboru, včetně doplňkové praxe, a typ pracoviště, na kterém praxe probíhá. Dále stanoví požadavky na teoretické znalosti a praktické dovednosti a další nezbytné podmínky pro získání specializované způsobilosti. Vzdělávací program dále stanoví rozsah a obsah části přípravy nezbytné pro vydání certifikátu o absolvování základního kmene příslušného specializačního oboru podle ustanovení §4 odst. 2 zákona č. 95/2004 Sb., ve znění pozdějších zákonů. K jejich platnosti je potřeba souhlasu vědeckého sekretáře a ministerstva. Komise ke každé žádosti zaujímají stanoviska, která pak předkládají ministerstvu. Podle potřeby si ověřují údaje uvedené v žádosti přímo u žadatele.

(3) Komise předkládají po posouzení žádosti o udělení, prodloužení nebo odejmutí akreditace k uskutečňování vzdělávacího programu nebo jeho části (dále jen „vzdělávací program“) pro

a) obor specializačního vzdělávání,

b) doplňující odbornou praxi (§11) nebo

c) certifikovaný kurz (§21e)

závěrečné stanovisko ministerstvu podle ustanovení §17 odst. 1 zákona č. 95/2004 Sb.

(4) Komise dále hodnotí žádosti o dotaci podle ustanovení §21a písm. 6 zákona č. 95/2004 Sb.). Žádosti, které splnily formální náležitosti a žádosti, u kterých bylo vyhověno námitkám žadatele, předloží ministerstvo, popřípadě pověřená organizace, bezodkladně k odbornému hodnocení akreditační komisi, která žádosti hodnotí zejména z hlediska kvality zajištění průběhu celého vzdělávacího programu, personálního, věcného a technického zajištění každého rezidenčního místa a rovnoměrné dostupnosti rezidenčních míst na území České republiky.

(5) Komise předloží návrh hodnocení včetně návrhu pořadí žádostí ministerstvu, a to nejpozději do 30 dnů od obdržení žádostí. O přidělení dotace rozhoduje ministerstvo. Neobdrží-li ministerstvo ve stanovené lhůtě návrh akreditační komise, rozhodne bez tohoto návrhu.

(6) Komise provádějí průběžné kontroly podle svého plánu nebo na základě podnětu týkající se zabezpečení a průběhu specializačního vzdělávání nebo doplňující odborné praxe podle vzdělávacího programu a v případě zjištěných nedostatků navrhují ministerstvu odejmutí akreditace.

Článek 3

Složení Komisí

(1) Ministr zdravotnictví jmenuje a odvolává členy, místopředsedy a předsedy Komisí na základě návrhů odborných společností, vysokých škol připravujících studenty k výkonu zdravotnického povolání, České lékařské komory, České stomatologické komory nebo České lékárnické komory, Ministerstva práce a sociálních věcí a České správy sociálního zabezpečení s ohledem na obory, které mají být specializačním vzděláváním zabezpečeny, nebo s ohledem na zaměření doplňující odborné praxe (ustanovení §15 odst. 2 zákona č. 95/2004 Sb., ve znění pozdějších zákonů).

(2) Funkční období člena Komise je pětileté; funkci člena Komise je možno vykonávat nejdéle ve dvou po sobě následujících obdobích (ustanovení §15 odst. 4 zákona č. 95/2004 Sb.).

(3) Členství v Komisi zaniká písemnou rezignací na členství nebo odvoláním ministrem zdravotnictví nebo uplynutím 5 let od doby jmenování. Ministr může rozpustit celou Komisi z důvodů porušování právních předpisů, tohoto statutu nebo jednacího řádu.

(4) Člen Komise

a) se zúčastňuje jednání Komise s právem hlasovat,

b) zodpovídá za přípravu odborných posudků pro vydávání stanovisek Komise k žádostem podle ustanovení §17 zákona č. 95/2004 Sb., na základě usnesení Komise,

c) se zúčastňuje dalších činností souvisejících s úkoly Komise,

d) je při výkonu své funkce člena nezastupitelný.

(5) Předseda Komise

a) odpovídá za činnost Komise,

b) na základě podkladů připravených tajemníkem připravuje program jednání,

c) řídí jednání Komise,

d) předkládá ministerstvu závěrečná stanoviska k žádostem o udělení akreditace k uskutečňování vzdělávacího programu,

e) předkládá ministerstvu po projednání v Komisi návrhy změn ve složení, popř. na doplnění členů Komise,

f) odpovídá za výměnu informací a organizačně administrativní činnosti související s činností Komisí a za přenos informací mezi Komisí a ministerstvem,

g) ověřuje zápis vyhotovený tajemníkem.

(6) Místopředseda Komise zejména

a) zastupuje předsedu v době jeho nepřítomnosti,

b) spolupracuje s tajemníkem Komisí při zajištění činnosti Komise.

Článek 4

Organizační a metodické zabezpečení činnosti Komisí

(1) Činnost Komisí organizačně zajišťuje, metodicky a koncepčně řídí ministerstvo (odbor vzdělávání a vědy). Pro tyto účely ministr jmenuje vědeckého sekretáře Komisí. Ministerstvo dále určuje z řad svých zaměstnanců tajemníka nebo tajemníky jednotlivých Komisí.

(2) Tajemník Komisí zabezpečuje administrativní, organizační a další činnosti Komisí spojené s akreditačním řízením. Za tímto účelem zejména

a) po dohodě s předsedou Komise svolává Komisi a s vědeckým sekretářem Komisí připravuje podklady pro práci Komisí, včetně harmonogramu jejich činností,

b) zve podle potřeby k posuzování žádosti v Komisích žadatele; požádá-li žadatel o účast, je vždy přizván,

c) připravuje plán kontrol akreditovaných pracovišť a zabezpečuje jejich průběh,

d) účastní se jednání Komisí s hlasem poradním,

e) zajišťuje písemné zápisy o průběhu jednání jednotlivých Komisí, které spolu s ním podepisují předsedové příslušných Komisí a zajišťuje doručení zápisu všem členům příslušných Komisí,

f) odpovídá za výměnu informací a organizačně administrativní činnosti související s činností Komisí, za přenos informací mezi Komisemi, vědeckým sekretářem Komisí a ministerstvem a za formální správnost zápisů z jednání Komisí,

g) aktualizuje pravidelně informace zveřejněné o Komisích a o akreditovaných zařízeních (ustanovení §18 odst. 10),

h) zajišťuje, aby veškeré materiály z jednání Komisí byly archivovány nejméně 5 let po skončení platnosti oprávnění specializačního vzdělávání,

i) dbá, aby dostatečně včas před skončením funkčního období členů Komisí ministerstvo vyzvalo představitele relevantních právních subjektů, příslušných podle ustanovení §15 odst. 2 zákona č. 95/2004 Sb., k podávání návrhů na členy Komisí tak, aby mohli být jmenováni nejpozději do konce kalendářního roku a zahájit činnost od 1. ledna roku následujícího.

(3) Vědecký sekretář komisí ve spolupráci s ředitelem odboru vzdělávání a vědy zabezpečuje jednotný a srovnatelný způsob posuzování žádostí v jednotlivých Komisích a zabývá se koncepčními otázkami průběhu celého akreditačního řízení. Za tímto účelem zejména

a) svolává porady předsedů Komisí,

b) zúčastňuje se podle potřeby jednání Komisí,

c) nahlíží do zápisů Komisí,

d) spolupracuje s tajemníkem/tajemníky Komisí,

e) informuje ministerstvo o problémech spojených s akreditačním řízením,

f) navrhuje ministerstvu změny v systému akreditačního řízení, včetně případných změn vzdělávacích programů nebo právních předpisů.

Článek 5

Posuzování žádostí

(1) Formální posouzení žádostí zajišťuje ministerstvo. V případě, že zjistí formální nedostatek žádosti, vyzve žadatele, aby nedostatek ve stanovené lhůtě odstranil. Formální posouzení žádosti musí být provedeno do 14 dnů od doručení. Žádosti musí být předány Komisi do 1 týdne po obdržení kompletní žádosti či odstranění nedostatků.

(2) Odborné posouzení jednotlivých žádostí zajišťují Komise prostřednictvím svých členů. Komise může požádat o spolupráci další odborníky, kteří nejsou jejími členy (dále jen „experti“).

(3) Experti podle zadání akreditační komise zpracovávají dílčí posudky.

(4) Experti se mohou na pozvání předsedy akreditační komise účastnit jejího jednání k jednotlivým bodům jednání jako hosté s hlasem poradním.

Článek 6

Náklady na činnost a odměny

(1) Náklady na činnost Komisí jsou hrazeny z prostředků ministerstva.

(2) Účast členů na jednáních Komisí zřizovaných ministerstvem je jiným úkonem v obecném zájmu a řídí se ustanovením §38 zákona č. 95/2004 Sb.

(3) Členům Komise náleží i náhrada jízdních výdajů v prokázané výši. Za použití vlastního vozidla lze proplatit náhradu jízdného ve výši jízdného veřejného dopravního prostředku (mimo letadlo).

(4) Komise může ministerstvu navrhnout poskytnutí odměny za vykonanou práci členům Komisí nebo odborníkovi, který s Komisemi spolupracuje.

Článek 7

Zvláštní ustanovení

(1) Každý člen Komisí je povinen postupovat nepodjatě, objektivně a nestranně, svou činnost a rozhodování neovlivnit osobními zájmy ve prospěch žádného z uchazečů o udělení nebo prodloužení nebo odejmutí akreditace a postupovat v souladu se zákonem č. 95/2004 Sb., jakož i interními předpisy ministerstva.

(2) Člen Komisí je povinen zachovávat mlčenlivost o všech skutečnostech, o kterých se dozvěděl v souvislosti se svým členstvím v Komisi, a neprodleně sdělovat předsedovi příslušné Komise veškeré skutečnosti, které by mohly ovlivnit nestrannost a nepodjatost při jeho činnosti (ustanovení §38 písm. 3 zákona č. 95/2004 Sb., ve znění pozdějších zákonů). Rovněž je mu zakázáno pořizovat kopie a opisy pracovních podkladů (návrhy žádostí, dokumentace o žádostech, apod.) pro svoji osobní potřebu či pro potřeby třetích osob. Musí si být vědom skutečnosti, že návrhy žádostí a dokumentace o žádostech podléhají ochraně zvláštních právních předpisů (autorský zákon, obchodní zákoník, atd.).

(3) Současně je povinen dbát na ochranu údajů ve smyslu zákona č. 412/2005 Sb., o ochraně utajovaných skutečností a o bezpečnostní způsobilosti, v platném znění a zákona č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, obsažených v žádostech a dokumentaci o nich, se kterým přijde do styku během jeho činnosti.

(4) Každý člen Komisí před zahájením své činnosti v Komisi učiní písemné prohlášení o tom, že je řádně seznámen s právy a povinnostmi, které pro něho vyplývají z platných právních předpisů a z tohoto Statutu a jednacího řádu Akreditačních komisí a že se zavazuje dodržovat uvedené povinnosti.

(5) Povinnosti uvedené v odstavcích 1 až 4 se vztahují také na další osoby, které se účastní jednání Komisí jako hosté a na odborníky, kteří zpracovávají odborné posudky.

ČÁST B

JEDNACÍ ŘÁD AKREDITAČNÍCH KOMISÍ

Článek 8

(1) Komisi tvoří lichý počet členů, nejméně však 5 členů, jejichž pracovní zařazení odpovídá oboru specializačního vzdělávání, který je předmětem akreditačního řízení.

(2) Komise rozhoduje usnesením přijatým na základě hlasování prostou většinou přítomných členů. V případě rovnosti hlasů rozhoduje hlas předsedy nebo předsedajícího (odst. 3, písm. b). Hlasování je veřejné.

(3) Komise je usnášeníschopná, pokud je přítomen

a) nadpoloviční počet členů Komise,

b) předseda, místopředseda, popřípadě jiný člen, kterého předseda pověřil řízením zasedání (předsedající Komise) a

c) tajemník Komise nebo jiný zaměstnanec ministerstva určený ředitelem odboru vzdělávání a vědy.

(4) Jednání Komise svolává po dohodě s předsedou Komise tajemník Komisí; zasedání Komisí se koná na ministerstvu a její jednání je neveřejné. V případě nutnosti provést šetření na místě, se jednání Komise může konat mimo ministerstvo, pokud tak ministerstvo stanoví.

(5) Program jednání navrhují předsedové Komisí; o návrhu jsou členové Komisí informováni předem, nejpozději 10 dnů před jednáním pozvánkou na jednání Komise. Program Komise je schvalován při zahájení jednání, po projednání případných návrhů na jeho změny. O změně programu se hlasuje. Návrhy na změny jsou oprávněni předkládat všichni členové Komise a tajemník Komisí.

(6) Zasedání Komise řídí její předseda, v nepřítomnosti předsedy řídí zasedání její místopředseda, popřípadě jiný člen, kterého předseda pověřil.

(7) V případě, že při projednávání žádosti v Komisi vznikne potřeba dalších doplňujících informací nebo jsou v žádosti zjištěny nedostatky, vrátí předseda Komise žádost odboru vědy a vzdělávání, který zajistí doplnění informací nebo odstranění nedostatků v žádosti a v ostatních podkladových materiálech v přiměřené lhůtě. Do doby požadovaného doplnění ministerstvo řízení podle správního řádu přeruší. Pokud nejsou požadované informace předloženy Komisi ve stanoveném termínu, musí být žádost předložena k projednání na nejbližším zasedání Komise.

(8) Před projednáváním žádosti na jednáních Komise její členové, případně další odborníci, zasílají svá stanoviska v elektronické podobě předsedovi Komise a tajemníku Komisí.

(9) Jednání Komisí se konají podle potřeby tak, aby byla dodržena lhůta 4 měsíců pro posouzení předložené žádosti žadatele. Pokud nebyl termín jednání stanoven na předcházejícím jednání, určuje tento termín tajemník Komise v dohodě s předsedou Komise.

(10) Člen jednotlivé Komise se nemůže zúčastnit hlasování o udělení, prodloužení nebo odejmutí akreditace, pokud by u něho mohlo dojít ke střetu se zájmy osobními, zejména ke zneužití nabytých informací v souvislosti s výkonem zaměstnání ve prospěch vlastní nebo někoho jiného (článek 7, odst. 1-4).

Článek 9

Zpřístupnění Statutu a jednacího řádu veřejnosti

Statut a jednací řád je uveřejňován ve Věstníku Ministerstva zdravotnictví České republiky a na stránkách ministerstva v síti Internet.

Článek 10

Závěrečná ustanovení

(1) Statut a jednací řád Komisí nabývá účinnosti dnem podpisu ministrem zdravotnictví.

(2) Změny a doplňky Statutu a jednacího řádu podléhají schválení ministrem zdravotnictví.

MUDr. Tomáš Julínek, MBA, v.r.

ministr zdravotnictví

Příloha

Jednotlivé Komise

Obory specializačního vzdělávání lékařů:
1. alergologie a klinická imunologie
2. anesteziologie a resuscitace
3. angiologie
4. audiologie a foniatrie
5. cévní chirurgie
6. dermatovenerologie
7. dětská a dorostová psychiatrie
8. dětská dermatovenerologie
9. dětská gastroenterologie a hepatologie
10. dětská gynekologie
11. dětská chirurgie
12. dětská kardiologie
13. dětská nefrologie
14. dětská neurologie
15. dětská onkologie a hematologie
16. dětská otorinolaryngologie
17. dětská pneumologie
18. dětská radiologie
19. dětská revmatologie
20. dětská urologie
21. dětské lékařství
22. diabetologie
23. dorostové lékařství
24. endokrinologie
25. epidemiologie
26. gastroenterologie
27. geriatrie
28. gerontopsychiatrie
29. gynekologie a porodnictví
30. hematologie a transfúzní lékařství
31. hrudní chirurgie
32. hygiena a epidemiologie
33. hygiena dětí a dorostu
34. hygiena obecná a komunální
35. hygiena výživy a předmětů běžného užívání
36. hyberbarická medicína a oxygenoterapie
37. chirurgie
38. infekční lékařství
39. intenzivní medicína
40. intervenční radiologie
41. kardiochirurgie
42. kardiologie
43. klinická biochemie
44. klinická farmakologie
45. klinická onkologie
46. korektivní dermatologie
47. lékařská genetika
48. lékařská mikrobiologie
49. maxilofaciální chirurgie
50. návykové nemoci
51. nefrologie
52. neonatologie
53. neurochirurgie
54. neurologie
55. neuroradiologie
56. nukleární medicína
57. oftalmologie
58. otorinolaryngologie
59. ortopedie
60. paliativní medicína a léčba bolesti
61. patologická anatomie
62. plastická chirurgie
63. popáleninová medicína
64. posudkové lékařství
65. pracovní lékařství
66. praktické lékařství pro děti a dorost
67. psychiatrie
68. radiační onkologie
69. radiologie a zobrazovací metody
70. rehabilitační a fyzikální medicína
71. reprodukční medicína
72. revmatologie
73. sexuologie
74. soudní lékařství
75. tělovýchovné lékařství
76. pneumologie a ftizeologie (tuberkulóza a respirační nemoci)
77. traumatologie (úrazová chirurgie (traumatologie))
78. urgentní medicína
79. urologie
80. veřejné zdravotnictví
81. vnitřní lékařství
82. všeobecné praktické lékařství
Obory specializačního vzdělávání zubních lékařů:
1. ortodoncie
2. orální a maxilofaciální chirurgie (ústní, čelistní a obličejová chirurgie)
Obory specializačního vzdělávání farmaceutů:
1. farmaceutické technologie
2. klinická farmacie
3. laboratorní a vyšetřovací metody ve zdravotnictví 4. nemocniční lékárenství
5. radiofarmaka
6. veřejné lékárenství