Věstník MZd ČR, částka 8/2009
1 Cíl specializačního vzdělávání
Cílem specializačního vzdělávání v oboru dětské lékařství je získat teoretické znalosti a praktické dovednosti z dětského lékařství nezbytné k samostatné práci na dětských zdravotnických pracovištích/klinikách poskytujících péči dětem a dospívajícím hospitalizovaným nebo léčeným na ambulancích nemocnic.
2 Minimální požadavky na specializační vzdělávání
Podmínkou pro zařazení do specializačního vzdělávání v oboru dětské lékařství je získání odborné způsobilosti k výkonu povolání lékaře ukončením nejméně šestiletého prezenčního studia na lékařské fakultě, které obsahuje teoretickou a praktickou výuku v akreditovaném magisterském studijním programu všeobecné lékařství.
Specializační vzdělávání se uskutečňuje při výkonu lékařského povolání formou celodenní průpravy v rozsahu odpovídajícím stanovené týdenní pracovní době podle ustanovení §83 zákona č. 262/2006 Sb., zákoník práce, ve znění pozdějších předpisů.
Specializační vzdělávání může probíhat jako rozvolněná příprava, to je při nižším rozsahu, než je stanovená týdenní pracovní doba. V tomto případě celková délka, úroveň a kvalita nesmí být nižší než v případě celodenní průpravy.
Podmínkou pro získání specializované způsobilosti v oboru dětské lékařství je zařazení do oboru, absolvování základního pediatrického kmene (24 měsíců), specializovaného výcviku (36 měsíců) a úspěšné složení atestační zkoušky. Celková doba specializačního vzdělávání je minimálně 5 let, z toho
2.1 Základní pediatrický kmen - v délce minimálně 24 měsíců
Specializační vzdělávání pro absolvování základního pediatrického kmene se uskutečňuje pouze na akreditovaném pracovišti (pracovištích) pro obor dětské lékařství s odborným zaměřením na problematiku dětí a dospívajících v lůžkové a ambulantní péči. Požadavky vzdělávacího programu je možné splnit na více akreditovaných pracovištích, pokud je nezajistí v celém rozsahu mateřské pracoviště.
Část I.
a) všeobecná povinná praxe
Akreditované pracoviště
|
Počet měsíců
|
|
20
|
||
z toho
|
3
|
|
pracoviště intenzivní péče v dětském lékařství (JIP) 4)
|
2
|
|
1
|
||
3
|
||
Je to období, během kterého lékař pracuje na dětském lůžkovém pracovišti, slouží ústavní pohotovostní služby a podílí se na lůžkové péči o všechny věkové skupiny dětí a dospívajících i na práci na všeobecné dětské ambulanci.
2.2 Vlastní specializovaný výcvik - v délce minimálně 36 měsíců
Postup do specializovaného výcviku je podmíněn splněním všech požadavků stanovených pro výcvik v rámci základního pediatrického kmene a úspěšným absolvováním povinného kurzu po základním pediatrickém kmeni a písemného testu. Vlastní specializovaný výcvik se uskutečňuje na akreditovaném pracovišti (pracovištích) pro obor dětské lékařství s odborným zaměřením na problematiku dětí a dospívajících v lůžkové a ambulantní péči.
Část II.
b) povinná praxe - v délce minimálně 31 měsíců
Akreditované pracoviště
|
Počet měsíců
|
|
28
|
||
z toho
|
3
|
|
pracoviště intenzivní péče v dětském lékařství (JIRP) 6)
|
2
|
|
3
|
||
z toho
|
perinatologické centrum (neonatální intenzivní a resuscitační péče v neonatologii) 7)
|
2
|
c) povinná doplňková praxe - v délce minimálně 5 měsíců
Akreditované pracoviště
|
Počet měsíců
|
1
|
|
1
|
|
odborná dětská ambulance 11) - dle výběru a nebo jiné akreditované pracoviště s pediatrickou problematikou (je období, během kterého lékař navštěvuje odborné dětské ambulance nebo pracoviště s odborným zaměřením na problematiku dětí a dorostu v lůžkové nebo ambulantní péči)
|
3
|
V průběhu vlastního specializovaného výcviku v oboru dětské lékařství může být část přípravy věnována výcviku v některém pediatrickém oboru (maximálně v rozsahu 12 měsíců) dle příslušného vzdělávacího programu - dětská a dorostová psychiatrie, dětská gastroenterologie a hepatologie, dětská kardiologie, dětská nefrologie, dětská onkologie a hematologie, dětská pneumologie, dětská revmatologie, dorostové lékařství a neonatologie, pokud tato praxe probíhá na specializovaných dětských lůžkových odděleních. Tato absolvovaná odborná praxe se může započítat při dalším vzdělávání v jiném oboru specializace nebo v certifikovaném kurzu (nástavbovém oboru), pokud odpovídá její obsah příslušnému vzdělávacímu programu (dle ustanovení §5 odst. 8 zákona č. 95/2004 Sb.), pokud od jejího ukončení neuplynulo více než 10 let.
Část III.
d) účast na vzdělávacích aktivitách - povinná
Kurzy, semináře
|
Počet dní
|
kurz Lékařská první pomoc 12)
|
3
|
kurz Základy lékařské etiky, komunikace, managementu a legislativy 12)
|
2
|
kurz Prevence škodlivého užívání návykových látek a léčba závislostí 12)
|
1
|
kurz Radiační ochrana 13)
|
1
|
kurz Základy dětského lékařství 14)
|
5
|
e) účast na vzdělávacích aktivitách - doporučená
Kurzy, semináře
|
Počet dní
|
předatestační kurz Dětské lékařství 14)
|
2x5
|
odborné akce: oficiální specializační vzdělávací akce pořádané Českou lékařskou komorou (dále jen „ČLK“) nebo Institutem postgraduálního vzdělávání ve zdravotnictví (dále jen „IPVZ“) nebo lékařskými fakultami nebo jinými akreditovanými institucemi a garantovanými příslušnou odbornou společností, aj.
|
v rozsahu min. 20 hod.
|
3 Rozsah požadovaných teoretických znalostí a praktických dovedností
Nedílnou součástí vzdělávacího programu je vedení záznamu o provedených výkonech (logbook) a průkazu odbornosti lékaře (specializační index). Potvrzené výkony musí být doložitelné ve zdravotnické dokumentaci. Počet výkonů uvedený v logbooku je stanoven jako minimální. Předpokládá se absolvování nebo asistence u takového počtu výkonů, aby školenec zvládl danou problematiku jak po teoretické, tak i po praktické stránce.
3.1 Rozsah požadovaných teoretických znalostí a praktických dovedností prokazatelných na konci výcviku v rámci základního pediatrického kmene
Teoretické znalosti
U nozologické jednotky:
definice, etiopatogeneze, klinický obraz a průběh onemocnění, vyšetřovací postupy, diferenciální diagnóza, léčba, prognóza.
U dovedností:
znalost postupů a vyšetřovacích metod a pomůcek.
Požadované minimální teoretické znalosti po absolvování povinného pediatrického kmene
Růst a vývoj dítěte v jednotlivých věkových obdobích.
Psychická onemocnění.
Sociální problematika v pediatrii.
Dítě se „zvláštními zdravotními potřebami“.
Výživa.
Patofyziologie tělesných tekutin a rehydratační terapie.
Akutně nemocné dítě.
Lidská genetika.
Metabolická onemocnění.
Plod a novorozenec.
Zdravotní problémy v adolescenci.
Imunitní systém a jeho poruchy.
Alergická onemocnění.
Revmatologie.
Infekční onemocnění.
Onemocnění trávicího traktu.
Onemocnění respiračního traktu.
Kardiovaskulární onemocnění.
Onemocnění krve.
Maligní a benigní nádory.
Onemocnění ledvin a vývodných cest močových.
Urologická onemocnění kojenců a dětí.
Gynekologické problémy v dětství.
Endokrinologická onemocnění.
Neurologická onemocnění u dětí.
Muskuloskeletální onemocnění.
Onemocnění očí.
Onemocnění uší.
Kožní choroby.
Onemocnění kostí a kloubů.
Rizika životního prostředí.
Laboratorní vyšetření-indikace, interpretace.
Klinická farmakoterapie v dětském lékařství.
Prevence v dětském věku.
Zobrazovací metody v dětském lékařství.
Praktické dovednosti
Minimální počet výkonů
Výkony
|
Počet
|
|
Zavedení periferního žilního katetru, péče o centrální žilní katetr, odběr krve
|
30
|
|
Zavedení infúze
|
20
|
|
Plánování a rozpis infúzní léčby
|
20
|
|
Transfúze krve
|
3
|
|
Cévkování
|
10
|
|
Odběr biologického materiálu na mikrobiologické vyšetření
|
10
|
|
Zavedení žaludeční sondy:
|
10
|
|
z toho
|
u kojence
|
5
|
dítěte staršího než 1 rok
|
5
|
|
Lumbální punkce
|
5
|
|
Výplach žaludku
|
5
|
|
Postupy při neodkladné resuscitaci - praktický nácvik, záznam o absolvování
|
10
|
|
Otoskopie
|
10
|
|
Vyšetření per rectum
|
5
|
|
Účast na ústavních pohotovostních službách (minimálně)
|
50
|
|
Ošetření a vyšetření novorozence
|
20
|
|
Popis RTG snímků nemocného dítěte
|
20
|
Aspirace kostní dřeně - znalost postupu a potřebných pomůcek
Vedení zdravotnické dokumentace v primární péči i jiných zdravotnických zařízeních
Výkony je požadováno provést pod odborným dohledem školitele.
Ovládání uvedených dovedností a počet ústavních pohotovostních služeb jsou zaznamenávány v logbooku.
Školitel lékaře v přípravě pro absolvování základního pediatrického kmene bude pravidelně kontrolovat logbook včetně možné kontroly uváděných dovedností a postupů (např. při neodkladné resuscitaci).
Kompetence z dětského lékařství po absolvování kmene
Absolvent základního kmene z oboru dětské lékařství může po úspěšném získání certifikátu vykonávat pod konzultačním vedením lékaře se specializovanou způsobilostí tyto činnosti a výkony.
Činnosti
Provádět základní diagnostické a léčebné výkony na dětských lůžkových odděleních nemocnic.
Provádět základní diagnostické a léčebné výkony na ambulancích dětských odděleních nemocnic.
Vykonávat ústavní pohotovostní služby na dětských lůžkových odděleních nemocnic.
Provádět základní diagnostické a léčebné výkony na dětských lůžkových a ambulantních odděleních dle níže uvedeného seznamu.
Výkony
Zavedení periferního žilního katetru, péče o centrální žilní katetr, odběr krve
Zavedení infúze
Plánování a rozpis infuzní léčby
Transfúze krve
Cévkování
Odběr biologického materiálu na mikrobiologické vyšetření
Zavedení žaludeční sondy
Lumbální punkce
Výplach žaludku
Vyšetření per rectum
Kardiopulmonální resuscitace
Ošetření a vyšetření novorozence
3.2 Rozsah požadovaných teoretických znalostí a praktických dovedností na konci specializovaného výcviku
Teoretické znalosti
Komplexní znalost problematiky etiopatogeneze, klinických projevů, laboratorní diagnostiky, široké diferenciální diagnostiky, terapie, následné péče a prognózy v oboru dětské lékařství. Specializační vzdělávání v dětském lékařství je předpokladem pro vstup do dalšího vzdělávání v pediatrických oborech.
Praktické dovednosti
Je požadováno provést pod konzultačním vedením školitele
Výkony
|
Počet
|
|
Zavedení periferního žilního katetru, péče o centrální žilní katetr, odběr krve
|
30
|
|
Zavedení infúze
|
20
|
|
Plánování a rozpis infuzní léčby
|
20
|
|
Transfúze krve
|
3
|
|
Cévkování
|
10
|
|
Odběr biologického materiálu na mikrobiologické vyšetření
|
10
|
|
Zavedení žaludeční sondy:
|
10
|
|
z toho
|
u kojence
|
5
|
dítěte staršího než 1 rok
|
5
|
|
Lumbální punkce
|
5
|
|
Výplach žaludku
|
5
|
|
Postupy při neodkladné resuscitaci - praktický nácvik, záznam o absolvování
|
10
|
|
Otoskopie
|
20
|
|
Ošetření nekomplikovaného poranění
|
10
|
|
Vyšetření per rectum
|
5
|
|
Účast na ústavních pohotovostních službách (minimálně)
|
50
|
|
Popis RTG snímků nemocného dítěte
|
20
|
Aspirace kostní dřeně - znalost postupu a potřebných pomůcek
Vedení zdravotnické dokumentace v primární péči i jiných zdravotnických zařízeních
Praktické dovednosti, které je nutno absolvovat pod odborným dohledem či jako asistenci během stáže v perinatologickém centru (2 měsíce)
Výkony
|
Počet
|
Postupy při neodkladné resuscitaci předčasně narozeného novorozence - praktický nácvik
|
3
|
Umělá plicní ventilace, základní nastavení, praktický nácvik
|
3
|
Příprava totální parenterální výživy pro předčasně narozeného novorozence
|
10
|
Kanylace periferní žíly u předčasně narozeného novorozence
|
3
|
Zavedení centrálního žilního katetru u předčasně narozeného novorozence
|
1
|
Zavedení periferní arteriální kanyly
|
1
|
Kanylace umbilikální vény a arterie
|
2
|
Vedení zdravotnické dokumentace v perinatologickém centru
|
|
O všech provedených výkonech i asistencích u uvedených výkonů bude záznam v logbooku.
|
|
4 Všeobecné požadavky
Absolvent specializačního vzdělávání:
dosáhne potřebné úrovně schopností pro komunikaci s pacienty, příbuznými i spolupracovníky,
má základní znalosti lékařské etiky, zdravotnické legislativy, organizace zdravotnické služby a zdravotnické ekonomiky,
osvojí si provozní a administrativní činnosti a management týmové práce,
osvojí si základy počítačové techniky jako prostředku pro ukládání a vyhledávání dat, odborných informací a komunikace.
5 Hodnocení specializačního vzdělávání
Specializační vzdělávání probíhá pod vedením přiděleného školitele na akreditovaném pracovišti.
a) Průběžné hodnocení školitelem
pravidelné hodnocení školitelem a písemný zápis v průkazu odbornosti - hodnocení nejméně jednou za 12 měsíců (s identifikací školence a datem zápisu na každé straně),
celkové hodnocení školitelem na konci základního pediatrického kmene se záznamem do průkazu odbornosti,
závěrečné hodnocení školitelem na konci specializovaného výcviku formou záznamu v průkazu odbornosti.
b) Kritéria pro vydání certifikátu o absolvování základního pediatrického kmene vzdělávacího programu
potvrzení o absolvování všeobecné povinné praxe všemi školiteli s příslušnou specializovanou způsobilostí na akreditovaném pracovišti (viz tab. Část I.), v rozsahu stanoveném vzdělávacím programem, v délce minimálně 24 měsíců,
předložení potvrzení o provedených výkonech v logbooku,
absolvování povinného kurzu Základy dětského lékařství po základním pediatrickém kmeni,
úspěšné absolvování testu na závěr povinného kurzu Základy pediatrie po základním pediatrickém kmeni.
c) Předpoklad přístupu k atestační zkoušce
absolvování specializovaného výcviku,
předložení potvrzení o provedených kompletních požadovaných výkonech v loogbooku,
absolvování povinných školicích akcí,
písemné doporučení školitele,
publikační a přednášková činnost: v průběhu přípravy školenec přednese 2 odborné přednášky na úrovni minimálně ústavního semináře a navrhne
a obhájí postup při rozboru kazuistiky (připraví písemné zpracování kazuistiky podle pokynů pro autory časopisu Česko-slovenská pediatrie), která bude u zkoušky předmětem diskuze (tuto část zkoušky lze nahradit vlastní publikací v recenzovaném časopise - první nebo referující autor),
absolvování praxe potvrzené všemi školiteli se specializovanou způsobilostí nebo se zvláštní odbornou způsobilostí,
potvrzení o absolvování kurzů, vědeckých a vzdělávacích akcí (viz tab. Část III.).
d) Vlastní atestační zkouška
praktická část - vyšetření pacienta, diagnostika, diferenciální diagnostika,
vyšetřovací postup, navržená léčba,
teoretická část - 3 odborné otázky.
6 Charakteristika činností, pro které absolvent specializačního vzdělávání získal způsobilost
Absolvent vzdělávacího programu v oboru dětské lékařství získává specializovanou způsobilost v oboru dětské lékařství, která ho opravňuje k samostatnému výkonu činnosti jako dětského lékaře působícího v dětské péči u lůžka, na všeobecné dětské ambulanci a v některých specializovaných ambulancích pod dohledem příslušného lékaře specialisty.
7 Charakteristika akreditovaných pracovišť
Pracoviště zajišťující výuku školenců musí být akreditováno (ustanovení §15 odst. 1 zákona č. 95/2004 Sb.). Pracoviště musí zajistit školenci absolvování vzdělávacího programu. K tomu slouží řádné a plné zapojení školence do práce včetně účasti na ústavních pohotovostních službách a dále umožnění studia a pobytu na jiném akreditovaném pracovišti poskytujícím část přípravy, která není dostupná na vlastním pracovišti. Vzhledem k rozdílnému rozsahu poskytované odborné péče a výuky se rozlišují následující typy pracovišť. Minimální kritéria akreditovaného pracoviště jsou dána splněním odborných, provozních, technických a personálních předpokladů.
Nedílnou součástí žádosti o udělení akreditace je plán atestační přípravy školence.
7.1 Akreditovaná pracoviště (AP)
7.1.1 Akreditované pracoviště I. typu
Personální požadavky
- Vedoucí AP/školitel dětského oddělení (dále jen „DO“) má nejvyšší vzdělání v oboru a nejméně 10 let výkonu povolání lékaře v oboru specializace nebo specializovanou způsobilost v oboru dětské lékařství, z toho min. 5 let praxe od získání specializované způsobilosti a s min. úvazkem 1,0.
- Školitel má nejvyšší vzdělání v oboru a nejméně 10 let výkonu povolání lékaře v oboru specializace nebo specializovanou způsobilost v oboru dětské lékařství, z toho min. 5 let praxe od získání specializované způsobilosti a s min. úvazkem 1,0.
- Na DO působí minimálně jeden další lékař se specializovanou způsobilostí v oboru dětské lékařství nebo i s jinou pediatrickou specializovanou způsobilostí nebo zvláštní odbornou způsobilostí (např. neonatologie, dětská nefrologie, dětská kardiologie, atd).
- Poměr školitel/školenec - 1:2.
- Školitel dokládá svou způsobilost při žádosti o akreditaci pracoviště profesním životopisem a přehledem svých odborných a pedagogických aktivit v posledních 5 letech.
- Spolu se žádostí je nutno předložit plán plnění povinností stanovených vzdělávacím programem. Pokud pracoviště zajišťuje více než jednu část, vždy výukový plán předkládá.
Organizační a provozní požadavky
- Pracoviště je v rámci nemocnice dětským lůžkovým zařízením pro děti a dorost. |
|
- Počet přijatých dětí (bez novorozenců) na lůžka DO ročně |
... min. 700. |
- Počet dětí na všeobecné dětské ambulanci DO za rok |
... min. 1750. |
- Počet porodů na porodnici, která je součástí nemocnice, v níž DO působí, za rok |
... min. 500. |
- Přístup k odborné literatuře, včetně el. databází (zajištění vlastními prostředky nebo ve smluvním zařízení). |
7.1.2 Akreditované pracoviště II. typu
Personální požadavky
- Vedoucí lékař dětského oddělení (dále jen „DO“) má nejvyšší vzdělání v oboru a nejméně 10 let výkonu povolání lékaře v oboru specializace nebo specializovanou způsobilost v oboru dětské lékařství, z toho min. 5 let praxe od získání specializované způsobilosti a s min. úvazkem 1,0.
- Školitel má nejvyšší vzdělání v oboru a nejméně 10 let výkonu povolání lékaře v oboru specializace nebo specializovanou způsobilost v oboru dětské lékařství, z toho min. 5 let praxe od získání specializované způsobilosti a s min. úvazkem 1,0.
- Na DO nebo na neonatologickém oddělení, které je součástí nemocnice, v níž DO působí, pracuje minimálně 5 dalších lékařů se specializovanou způsobilostí v oboru dětské lékařství nebo se zvláštní odbornou způsobilostí v jiném pediatrickém oboru (z nich minimálně jeden v nástavbovém oboru neonatologie).
- Poměr školitel/školenec - 1:2.
- Školitel dokládá svou způsobilost při žádosti o akreditaci pracoviště profesním životopisem a přehledem svých odborných a pedagogických aktivit v posledních 5 letech.
- Spolu se žádostí je nutno předložit plán plnění povinností stanovených vzdělávacím programem. Pokud pracoviště zajišťuje více než jednu část, vždy výukový plán předkládá.
Materiální a technické vybavení
- Pracoviště zajišťuje komplexní úroveň výukového pracoviště, je v rámci nemocnice dětským lůžkovým zařízením (dětské oddělení/klinika) pro děti a dorost a svou činností pokrývá celý obor dětské lékařství.
- Pracoviště je vybaveno technikou, která je nezbytná k provádění činností na požadované úrovni.
Organizační a provozní požadavky
- Počet přijatých dětí (bez novorozenců) na lůžka DO ročně: |
... min. 1 200. |
- Obrat dětí na všeobecné dětské ambulanci a odborných ambulancích DO |
|
za rok: |
... min. 7 500.
|
- Počet porodů na porodnici, která je součástí nemocnice, v níž DO působí, |
|
za rok: |
... min. 1000.
|
- DO provozuje minimálně I. typ intenzivní péče v pediatrii.
- DO nebo neonatologické oddělení, které je součástí nemocnice, v níž DO působí, provozuje min. I. typ intenzivní péče v neonatologii.
Vědeckovýzkumná činnost
- AP rozvíjí výzkumnou činnost, jeho pracovníci publikují odborná sdělení v domácích i zahraničních časopisech a podílejí se na řešení výzkumných úkolů. Školenec by se měl seznámit během své přípravy se zásadami vědecké práce, měl by mít možnost seznámit se s výzkumnou činností pracoviště, případně se i na ní podílet.
- Přístup k odborné literatuře, včetně el. databází (zajištění vlastními prostředky nebo ve smluvním zařízení).
7.2 Vysvětlivky - požadavky na pracoviště
8 Programy povinných vzdělávacích aktivit a personální a technické vybavení pro jejich realizaci
8.1 Charakteristika vzdělávacích aktivit
8.1.1 Program kurzu Lékařská první pomoc
Předmět
|
Minimální počet hodin
|
Náhlá zástava krevního oběhu, incidence, diagnóza, základní a rozšířená neodkladná resuscitace včetně defibrilace (Basic Life Support a Advanced Cardiac Life Support).
|
2
|
Bezvědomí nejasného původu, křeče, synkopa; náhlé cévní mozkové příhody, diagnostické postupy, terapeutické okno, trombolýza systémová, intraarteriální.
|
2
|
Dušnost, hlavní příčiny: respirační etiologie - astma bronchiale, status astmaticus, inhalační trauma atd., kardiovaskulární etiologie - kardiální selhávání, astma cardiale, edém plic, embolie plicnice, zvláštní stavy: tonutí a utonutí, strangulace atd., diagnóza, dif. dg., terapeutické postupy, principy umělé plicní ventilace.
|
2
|
Bolesti na hrudi, akutní koronární syndrom, principy a indikace trombolýzy, PTCA (Percutaneous Transluminal Coronary Angioplasty), závažné dysrytmie a terapeutické přístupy.
|
2
|
Traumatologie - těžké úrazy, úraz hlavy, páteře, hrudníku, dutiny břišní, končetin, polytrauma, poranění el. proudem, termická poranění, hlavní zásady ATLS (Advanced Trauma Life Support).
|
2
|
Šok, diagnóza, klasifikace, příčiny, terapeutické přístupy.
|
1
|
Hromadný výskyt raněných, hlavní zásady BATLS (Battlefield Advanced Trauma Life Support).
|
1
|
Integrovaný záchranný systém a krizová logistika.
|
1
|
Zvláštnosti urgentních stavů u dětí.
|
2
|
Extramurální porod, péče o novorozence a matku, gynekologické akutní stavy.
|
1
|
Praktická výuka.
|
4
|
Ověření znalostí testem.
|
|
Celkem
|
20
|
Personální a technické zabezpečení kurzu Lékařská první pomoc
Personální zabezpečení
- Lékaři se specializovanou způsobilostí nebo zvláštní odbornou způsobilostí v oboru urgentní medicíny a praxí nejméně 5 let v oboru, případně se specializovanou způsobilostí ve vyučované problematice.
- Garant kurzu má nejvyšší vzdělání v oboru a nejméně 10 let praxe výkonu povolání lékaře v oboru specializace.
- Účastníci kurzu obdrží současně s pozvánkou do kurzu na CD učební texty Lékařská první pomoc k seznámení s tématy, což umožní ve stanovené době probrat tak rozsáhlou a náročnou problematiku.
Technické zabezpečení
- Učebna pro teoretickou výuku s příslušným vybavením.
- Učebna pro praktickou výuku s vybavením: manekýn (dospělý, dětský a novorozenec) umožňující praktický nácvik základní i rozšířené neodkladné resuscitace se simultánním záznamem sledovaných vitálních funkcí (zejména respiračních a oběhových) k objektivizaci účinnosti prováděné resuscitace a možností uložení sledovaných dat do PC a závěrečné vyhodnocení.
Model musí umožnit nácvik:
- zajištění průchodnosti dýchacích cest pomocí vzduchovodů, Combi-tubusu, laryngeálního tubusu, laryngeální masky (včetně intubační) a různými technikami tracheální intubace,
- umělé plicní ventilace z plic do plic ústy, přes masku, ručním dýchacím přístrojem/ transportním ventilátorem,
- nácvik intubace dětí/novorozenců a umělou plicní ventilaci,
- zajištění průchodnosti dýchacích cest koniopunkcí, minitracheotomií (krikotomií),
- punkci pneumotoraxu,
- zajištění vstupu do krevního řečiště - punkci a kanylaci periferní žíly, centrální žíly (subclavia, jugularis int.), v. femoralis a různé techniky intraoseálního přístupu,
- diagnostiky simulovaných poruch rytmu na kardioskopu a volbu farmakoa elektroimpulzoterapie.
- Počítačová učebna pro závěrečné testování znalostí. Pro objektivní hodnocení je nezbytné pracovat alespoň s ověřeným kvazistandardizovaným testem.
8.1.2 Program kurzu Základy lékařské etiky, komunikace, managementu a legislativy
Předmět
|
Minimální počet hodin
|
Lékařská etika (etické kodexy, etické chování zdravotníků).
Práva a povinnosti pacientů, informovaný souhlas.
Euthanasie aj.
|
3
|
Komunikace s problémovým pacientem.
|
4
|
Organizace a řízení zdravotnictví, financování zdravotní péče.
|
8,5
|
Informace o základních zákonných a prováděcích předpisech ve zdravotnictví.
|
1
|
Systém všeobecného zdravotního pojištění. Vztah lékař (zdravotnické zařízení) a pojišťovny.
|
1
|
Druhy, formy a právní postavení zdravotnických zařízení.
|
1
|
Základy kvality péče a bezpečí.
|
1
|
Personální řízení (Zákoník práce, komunikace s ekonomickými institucemi - daňové přiznání, evidence majetku, finanční toky).
|
2
|
Povinnosti zdravotnických pracovníků, práva a povinnosti, vedení a nakládání se zdravotnickou dokumentací, zejména postup lege artis, mlčenlivost.
|
1,5
|
Právní odpovědnost ve zdravotnictví.
|
1
|
Nemocenské a důchodové pojištění.
|
0,5
|
Celkem
|
16
|
Personální a technické zabezpečení kurzu Základy lékařské etiky, komunikace, managementu a legislativy
Personální zabezpečení
- Lektoři se znalostí zdravotnického práva a veřejného zdravotnictví, zejména osoby s právnickým vzděláním a profesní zkušeností v oblasti zdravotnického práva v délce alespoň 5 let.
- Součástí lektorského týmu mohou být i další osoby, zejména osoby, které mají praxi v oblasti řízení ve zdravotnictví nejméně 5 let, dále studovali management, ať již na vysoké škole nebo v MBA programu, popřípadě obdobných oborů vysokých škol či celoživotního vzdělávání.
Technické zabezpečení
- Učebna pro teoretickou výuku s příslušným vybavením; poskytnutí studijních textů Základy zdravotnické legislativy, event. jiné.
8.1.3 Program kurzu Prevence škodlivého užívání návykových látek (NL) a léčba závislostí
Předmět |
Minimální počet hodin |
Škodlivé užívání NL a závislostí na NL v ČR. |
1 |
Přehled NL zneužívaných v ČR a jejich vlastností. |
1 |
Zdravotní aspekty škodlivého užívání NL a závislostí na NL. |
1 |
Problematika škodlivého užívání NL a závislostí na NL ve specifických podmínkách jednotlivých medicínských oborů, možnosti prevence. |
2 |
Přehled specifických léčebných modalit pro osoby škodlivě užívající NL a závislé. |
1 |
Právní aspekty související se zneužíváním NL a závislostmi na NL. |
1 |
Závěr kurzu, diskuse. |
1 |
Celkem |
8 |
Personální a technické zabezpečení kurzu Prevence škodlivého užívání návykových látek (NL) a léčba závislostí
Personální zabezpečení
- Lektoři se specializovanou způsobilostí nebo zvláštní odbornou způsobilostí v oboru návykové nemoci a praxí nejméně 5 let v oboru, případně se specializovanou způsobilostí ve vyučované problematice.
Technické zabezpečení
- Učebna pro teoretickou výuku s příslušným vybavením.
8.1.4 Program kurzu Radiační ochrana
Předmět
|
Minimální počet hodin
|
a) Účinky ionizujícího záření na živé systémy, charakter deterministických a stochastických účinků. Veličiny a jednotky používané pro potřeby radiační ochrany.
|
1
|
b) Systém radiační ochrany, aplikace základních principů radiační ochrany do soudobé koncepce a legislativy EU a ČR.
|
1
|
c) Radiační zátěž obyvatel z různých zdrojů ionizujícího záření. Specifický charakter lékařského ozáření, velikosti dávek pacientům pro typické radiologické postupy.
|
1
|
d) Úloha lékařů indikujících vyšetření nebo léčbu s využitím zdrojů ionizujícího záření - význam indikačních kriterií (Věstník MZ ČR č. 11/03).
|
1
|
e) Zásady pro uplatňování požadavků radiační ochrany pacientů při provádění a řízení zdravotnických výkonů s použitím zdrojů ionizujícího záření - optimalizace radiační ochrany při lékařském ozáření (diagnostické referenční úrovně, princip ALARA „As Low As Reasonably Achievable“).
|
1
|
f) Praktické metody ochrany radiačních a ostatních pracovníků, ostatních pacientů a obyvatel při využívání zdrojů ionizujícího záření ve zdravotnickém zařízení (kontrolované a sledované pásmo, systém monitorování, vedení dokumentace, program zabezpečování jakosti).
|
1
|
g) Odpovědnost za zajištění požadavků radiační ochrany při využívání zdrojů ionizujícího záření v lékařství : úloha indikujícího lékaře, aplikujícího odborníka, radiologického fyzika. Význam soustavného dohledu dohlížející osobou a osobou s přímou odpovědností.
|
1
|
h) Pracovně-lékařská péče o radiační pracovníky. Lékařská pomoc lidem ozářeným v důsledku radiační nehody.
|
1
|
Celkem
|
8
|
Personální a technické zabezpečení kurzu Radiační ochrana
Personální zabezpečení
- Lektoři se specializovanou způsobilostí v oboru radiologie a zobrazovací metody, specializací v oboru radiologický fyzik, případně se specializací v radiační ochraně (Státní ústav radiační ochrany (dále jen „SÚRO“), Státní úřad pro jadernou bezpečnost (dále jen „SÚJB“)) pro předměty v bodech a), b), c), e), f) a g).
- Lektoři se specializovanou způsobilostí nebo zvláštní odbornou způsobilostí v oboru radiologie a zobrazovací metody, neuroradiologie a dětská radiologie pro předmět v bodě d).
- Lektoři se specializovanou způsobilostí nebo zvláštní odbornou způsobilostí v oboru pracovní lékařství, radiologie a zobrazovací metody, případně se specializovanou způsobilostí v radiační ochraně (SÚRO, SÚJB) pro předmět v bodě h).
Technické zabezpečení
- Učebna pro teoretickou výuku s příslušným vybavením; poskytnutí výukových materiálů.
8.1.5 Program kurzu Základy dětského lékařství
Předmět
|
Minimální počet hodin
|
Nemocniční pediatrie.
|
10
|
Sociální pediatrie a korespondující obory.
|
4
|
Praktické lékařství pro děti a dorost.
|
2
|
Dorostové lékařství.
|
4
|
Intenzivní péče v dětském lékařství.
|
6
|
Neonatologie.
|
6
|
Ověření znalostí testem.
|
|
Celkem
|
32
|
Personální a technické zabezpečení kurzu Základy dětského lékařství
Personální zabezpečení
- Lékaři se specializovanou způsobilostí nebo zvláštní odbornou způsobilostí v oboru dětské lékařství, dalších pediatrických specializacích a intenzivní medicíně.
- Garant kurzu má nejvyšší vzdělání v oboru a nejméně 10 let praxe výkonu povolání lékaře v oboru specializace.
Technické zabezpečení
- Učebna pro teoretickou výuku s příslušným vybavením.
8.1.6 Program nepovinného předatestačního kurzu Dětské lékařství (2 x 1 týden)
Předmět
|
Minimální počet hodin
|
Kapitoly z dětského lékařství.
|
|
Hematologie a klinická onkologie.
|
4
|
Neurologie.
|
2
|
Revmatologie.
|
4
|
Gastroenterologie.
|
4
|
Intenzivní péče.
|
10
|
Infekční onemocnění včetně AIDS.
|
7
|
Dermatologie.
|
2
|
Kardiologie.
|
4
|
Nefrologie.
|
4
|
Alergologie a klinická imunologie.
|
4
|
Diabetologie a endokrinologie.
|
6
|
Pneumologie a ftizeologie.
|
4
|
Psychiatrie.
|
2
|
Popáleninový úraz.
|
2
|
Syndrom náhlého úmrtí kojence (SIDS).
|
1
|
Neonatologie.
|
2
|
Dorostové lékařství.
|
4
|
Sociální pediatrie a korespondující obory.
|
4
|
Celkem
|
70
|
Personální a technické zabezpečení nepovinného předatestačního kurzu Dětské lékařství (2 x 1 týden)
Personální zabezpečení
- Lékaři se specializovanou způsobilostí nebo zvláštní odbornou způsobilostí v oboru dětské lékařství, dalších pediatrických specializacích a intenzivní medicíně.
- Garant kurzu má nejvyšší vzdělání v oboru a nejméně 10 let praxe výkonu povolání lékaře v oboru specializace.
Technické zabezpečení
- Učebna pro teoretickou výuku s příslušným vybavením.