Věstník MZd ČR, částka 3/2010
1 Cíl specializačního vzdělávání
Cílem specializačního vzdělávání v oboru klinická stomatologie - klinické zubní lékařství je získání komplexních teoretických znalostí a praktických dovedností v oblasti diagnostiky, indikací, plánování a provádění léčby potřebných ke klinické a pedagogické činnosti v oboru zubní lékařství.
2 Minimální požadavky na specializační vzdělávání
Podmínkou pro zařazení do specializačního vzdělávání v oboru klinická stomatologie je získání odborné způsobilosti k výkonu povolání zubního lékaře ukončením nejméně pětiletého prezenčního studia na lékařské fakultě, které obsahuje teoretickou a praktickou výuku v akreditovaném zdravotnickém magisterském studijním programu zubní lékařství nebo stomatologie.
Specializační vzdělávání se uskutečňuje při výkonu lékařského povolání formou celodenní průpravy v rozsahu odpovídajícím stanovené týdenní pracovní době podle ustanovení §83 zákona č. 262/2006 Sb., zákoník práce, ve znění pozdějších předpisů.
Specializační vzdělávání může probíhat jako rozvolněná příprava, to je při nižším rozsahu, než je stanovená týdenní pracovní doba. V tomto případě celková délka, úroveň a kvalita nesmí být nižší než v případě celodenní průpravy.
Pořadí stáží ve specializovaném výcviku může být v libovolném pořadí.
Podmínkou pro získání specializované způsobilosti v oboru klinická stomatologie je zařazení do oboru, absolvování specializovaného výcviku a úspěšné složení atestační zkoušky. Celková doba specializačního vzdělávání je v minimální délce 4 roky, z toho
2.1 Specializovaný výcvik - v délce minimálně 48 měsíců
Část I.
a) povinná praxe
Akreditované pracoviště
|
Počet měsíců
|
|
40
|
||
z toho
|
preventivní zubní lékařství 2)
|
min. 3
|
záchovné zubní lékařství 2)
|
min. 6
|
|
protetické zubní lékařství 2)
|
min. 6
|
|
parodontologie 2)
|
min. 6
|
|
pedostomatologie 2)
|
min. 3
|
|
min. 6
|
||
min. 2
|
||
Výcvik probíhá na akreditovaných pracovištích, která disponují náležitým personálním a přístrojovým vybavením a zázemím pro školence.
Část II.
b) účast na vzdělávacích aktivitách - povinná
Kurzy, semináře
|
Počet dní
|
kurz Lékařská první pomoc 5)
|
3
|
kurz Základy lékařské etiky, komunikace, managementu a legislativy 5)
|
2
|
kurz Prevence škodlivého užívání návykových látek a léčba závislostí 5)
|
1
|
kurz Radiační ochrana 6)
|
1
|
odborné semináře akreditovaného pracoviště v průběhu specializovaného výcviku
|
10
|
c) účast na vzdělávacích aktivitách - doporučená
Kurzy, semináře
|
Délka trvání
|
další kurzy, vědecké a vzdělávací akce garantované příslušnou odbornou společností nebo Institutem postgraduálního vzdělávání ve zdravotnictví (dále jen „IPVZ“) nebo Českou stomatologickou komorou (dále jen „ČSK“) aj.
|
v rozsahu min. 20 hod.
|
3 Rozsah požadovaných teoretických znalostí a praktických dovedností, seznam požadovaných výkonů
Nedílnou součástí vzdělávacího programu je vedení záznamu o provedených výkonech (logbook) a průkazu odbornosti lékaře (specializační index). Potvrzené výkony musí být doložitelné ve zdravotnické dokumentaci. Počet výkonů uvedený v logbooku je stanoven jako minimální. Předpokládá se absolvování nebo asistence u takového počtu výkonů, aby školenec zvládl danou problematiku jak po teoretické, tak i po praktické stránce.
Teoretické znalosti a praktické dovednosti
Anatomie orofaciální soustavy.
Histologie tkání obličeje a dutiny ústní.
Embryologie orofaciální soustavy.
Poruchy vývoje a růstu v orofaciální oblasti.
Základy lékařské genetiky v zubním lékařství.
Fyziologie dýchání, řeči, polykání a žvýkání; typy dýchání, polykání, poruchy
výslovnosti.
Psychologie dítěte, adolescenta a dospělého jedince; koncepce vývojové psychologie, aspekty motivace pacienta a odhad kooperace při léčbě; psychologické aspekty puberty a adolescence.
Základy biostatistiky (metodologie statistiky, běžně používané metody, schopnost interpretace statistického hodnocení výsledků, výběr souboru a požadavky na kontrolní soubor; zhodnocení validity závěrů ve vědeckých pracích; filozofie vědy).
Etické aspekty výzkumu na zvířatech a u lidí.
Základy epidemiologie a její aplikace na vlastní práci (principy epidemiologických šetření, analýza dat a kritické zhodnocení nálezů; prevalence a incidence; validita indexů určujících potřebu léčby; vliv společnosti na potřebu zubní léčby; aspekty ovlivňující subjektivní potřebu léčby; faktory používané v odhadu objektivní potřeby léčby).
Základy radiologie, hlavní zobrazovací techniky používané v orofaciální oblasti, znalost rizik práce s ionizujícím zářením.
Základy farmakologie s důrazem na farmakokinetiku a farmakodynamiku, lékové interakce a nežádoucí účinky léčiv.
Znalost lékových skupin se vztahem k oboru (zejména lokální anestetika, analgetika, antibiotika, antimykotika, virostatika, nesteroidní antiflogistika, kortikosteroidy, imunomodulátory, imunosupresiva, psychofarmaka, antidiabetika, antihistaminika, vitamíny, léky ovlivňující vegetativní systém, dermatologika, otorhinolaryngologika, oftalmologika, antikoagulancia a antiagregancia, krevní náhražky a deriváty, hemostatika, antiseptika a dezinficiencia).
Znalost léčiv vyznačujících se klinicky významnějšími lékovými interakcemi a nežádoucími účinky se vztahem k zubnímu lékařství (kromě výše uvedených zejména tzv. xerogenní léčiva, ACE inhibitory, bisfosfonáty, cytostatika, antiepileptika, blokátory kalciového kanálu a další).
Opatření k zajištění bezpečnosti pacienta a kvality poskytované péče.
Přístrojové a personální vybavení zubní praxe; získávání a výběr zdravotnického personálu, jeho výuka a kontrola kvality práce; financování a řízení zubní praxe, práce v zubním týmu.
Využití výpočetní technik v zubní praxi, trendy a možnosti, uživatelské znalosti obsluhy počítačů v zubní péči.
Příprava odborných a popularizačních přednášek, odborné a etické zásady publikační činnosti.
Ergonomie v zubním lékařství (optimální polohy pacienta a ošetřujícího personálu, umístění nástrojů, efektivní časování a postupy při provádění jednotlivých úkolů).
Právní aspekty zubního lékařství (předpisy a zákony; odpovědnost a možné rizikové situace, jež mohou vést k soudním sporům; profesní pojištění; postupy při odborných a soudních sporech).
Ekonomika zubní praxe (způsoby financování zubní péče, smluvní vztah zdravotnického zařízení se zdravotní pojišťovnou, způsoby vykazování zubní péče).
Profesionální etika (způsob chování a jednání zubního lékaře; etické standardy ve vztahu k personálu, pacientům a kolegům jiných oborů; způsob transferu pacientů).
Zásady komunikace pracovníků v zubním týmu, se studenty, s různými typy pacientů, se zástupci médií.
Obecná problematika gerostomatologie a gerontologie.
Znalost základních histopatologických obrazů častějších chorob v orofaciální oblasti.
Znalost principů a využitelnosti základních vyšetřovacích laboratorních metod v klinické stomatologii z oborů lékařská mikrobiologie, klinická biochemie, hematologie a transfúzní lékařství, alergologie a klinická imunologie, revmatologie.
Znalost problematiky metastatické bakteriální a mykotické infekce ve vztahu k chorobám v orofaciální krajině, metody její profylaxe.
Znalost principů a základů forenzní stomatologie.
Realizace všech dále uvedených praktických dovedností se zřetelem na zvláštnosti dané zdravotním stavem jedinců s chorobami:
- neurologickými,
- psychiatrickými,
- heredodegenerativními,
- s postižením intelektu a kongitivních funkcí,
- gastrointestinálními,
- metabolickými s důrazem na diabetes mellitus a osteoporózu,
- revmatologickými,
- hematologickými a hemato-onkologickými,
- onkologickými,
- kardiovaskulárními,
- respiračními,
- nefrologickými,
- imunopatologickými (alergickými, autoimunitními, imunodeficientními stavy),
- dermatovenerologickými,
- otorinolaryngologickými,
- infekčními s důrazem na infekce vyvolané HIV, HBC, HCV, TBC.
Preventivní zubní lékařství
Komunikace v zubním lékařství o významu a možnostech prevence plakem podmíněných chorob a dalších preventabilních nemocí v orofaciální krajině.
Zubní povlak v etiologii kazu a parodontopatií.
Vznik zubního kazu a možnosti jeho prevence.
Domácí ústní hygiena.
Výživa a zubní kaz.
Preventivní programy v oblasti orálního zdraví.
Kouření jako rizikový faktor nemocí v dutině ústní.
Prevence vývojových poškození tvrdých zubních tkání.
Pečetění fissur a jamek skloviny, preventivní výplň.
Možnosti prevence parodontopatií.
Úloha dentální hygienistky v preventivním zubním lékařství.
Základy dezinfekce a sterilizace v zubním lékařství, problematika tzv. infection control.
Znalost aplikace základních a doplňkových metod primární prevence zubního kazu a plakem podmíněných parodontopatií u jednotlivců a v kolektivech jedinců s fyzickým, psychickým či intelektovým hendikepem a dalšími chorobami a stavy komplikujícími vyšetření a ošetření či vyžadujícími speciální přístup.
Záchovné zubní lékařství
Vrozené poruchy tvrdých zubních tkání.
Získané defekty a poruchy tvrdých zubních tkání nekariézního původu (eroze, abraze, abfrakce, traumata).
Zubní kaz, etiologie, patogeneze, diagnostické možnosti nekavitované a kavitované léze, koncepce a možnosti léčby včetně terapie na molekulární úrovni.
Moderní výplňové materiály.
Estetické aspekty v záchovném zubním lékařství.
Zubní mikrobiální povlak a mikrobiální biofilm, jeho význam v zubním lékařství, možnosti jeho eliminace a prevence.
Komplikace zubního kazu (pulpitida, nekróza a gangréna zubní dřeně, periodontitida) - jejich diagnostika, terapie, prevence.
Znalost postupů k ošetření zubního kazu, jeho následků a komplikací v nestandardních podmínkách, tzn. u jedinců s fyzickým, psychickým či intelektovým hendikepem a dalšími chorobami a stavy komplikujícími vyšetření a ošetření či vyžadujícími speciální přístup.
Protetické zubní lékařství
Sestavení plánu protetického ošetření chrupu.
Protetické materiály - indikace použití.
Ordinační a laboratorní technologické postupy.
Protetické řešení defektů chrupu - fixní a snímatelné zubní náhrady.
Dentální implantologie.
Užití biomateriálů ve stomatologické protetice.
Řešení defektů tvrdých a měkkých tkání orofaciální oblasti - základy obličejové epitetiky.
Mezioborová spolupráce při komplexní rehabilitaci defektů orofaciálního systému.
Základy gnatologie.
Estetické aspekty protetické rehabilitace chrupu.
Aplikace postupů používaných ve stomatologické protetice v nestandardních podmínkách (diagnostické a léčebné postupy užívané při péči o hendikepované pacienty).
Orální a maxilofaciální chirurgie
Klinické a laboratorní vyšetření nemocného.
Zobrazovací techniky v orofaciální oblasti s důrazem na rentgenologii, normální a patologické nálezy.
Lokální anestezie v orofaciální oblasti, její indikace a kontraindikace, komplikace včetně jejich terapie.
Extrakce zubů, jejich indikace a kontraindikace, technika, komplikovaná extrakce, komplikace při extrakci a po extrakci zubu, hojení extrakční rány a jeho poruchy.
Komplikace prořezávání zubů, dentitio difficilis.
Neodontogenní zánětlivá onemocnění čelistně-obličejové oblasti, diagnostika, zásady terapie.
Kolemčelistní záněty, diagnostika, zásady terapie.
Nemoci čelistních kostí, diagnostika, zásady terapie.
Nemoci čelistních dutin, diagnostika, zásady terapie.
Oroantrální a oronazální komunikace, diagnostika, zásady terapie.
Aplikace postupů používaných v dentoalveolární chirurgii v nestandardních podmínkách tzn. u jedinců s fyzickým, psychickým či intelektovým hendikepem a dalšími chorobami a stavy komplikujícími vyšetření a ošetření či vyžadujícími speciální přístup.
Znalost základních postupů využívaných v prevenci, diagnostice a terapii chorob mízních uzlin v oblasti hlavy a krku.
Znalost základních postupů využívaných v prevenci, diagnostice a terapii chorob čelistního kloubu.
Znalost základních postupů využívaných v prevenci, diagnostice a terapii chorob slinných žláz.
Cysty v orofaciální krajině odontogenního a neodontogenního původu, diagnostika, zásady terapie.
Nádory v orofaciální krajině, diagnostika, zásady terapie.
Onkologická prevence a depistáž v zubním lékařství.
Znalost základních postupů využívaných v prevenci, diagnostice a terapii chorob ústní sliznice včetně nádorů.
Potenciálně maligní afekce v dutině ústní včetně rtů (tzv. prekancerózy).
Znalost základů maxilofaciální chirurgie s důrazem na řešení akutních stavů a nedokladných situací, zejména v traumatologii a zánětlivých chorob (etiologie, epidemiologie, klinické projevy, diagnostika, komplikace, zásady terapie a rehabilitace).
Traumatologie orofaciální krajiny v dětském věku.
Preprotetická chirurgie v dolní a horní čelisti.
Znalost základních principů využití dentální implantologie.
Somatická a neuropatická bolest v orofaciální krajině.
Obrny hlavových nervů.
Rehabilitace a fyzioterapie, posudková činnost.
Náhlé příhody ve stomatologické praxi.
Znalost zásad odběru, přechovávání, transportu a popisu vzorků biologických materiálů odebíraných nejčastěji k vyšetřením (vzorky solidních tkání, venózní krev, slina, zánětlivý exsudát) k laboratornímu vyšetření.
Parodontologie a nemoci ústní sliznice
Parodontitida a parodontální chobot - etiologie, klinický obraz, diagnostika a terapie.
Parodontální absces - etiologie, klinický obraz, diagnostika a terapie.
Léčebný plán pokročilé parodontitidy.
Hyperplazie gingivy - etiologie, klinický obraz, diagnostika a terapie.
Epulidy - etiologie, klinický obraz, diagnostika a terapie.
Parodontální projevy vrozených celkových chorob (tzv. prepubertální parodontitida) a jejich diagnostika.
Zubní mikrobiální povlak, ústní hygiena, imunitní reakce, úloha povlaku při vzniku plakem indukovaných parodontopatií.
Nekrotizující parodontální choroba - etiologie, klinický obraz, diagnostika a terapie.
Využití metody řízené tkáňové regenerace a tkáňového inženýrství v terapii parodontitidy.
Vztah ortodontických anomálií k onemocnění parodontu.
Znalost základních postupů využívaných v prevenci, diagnostice a terapii projevů celkových chorob v dutině ústní.
Potenciálně maligní změny ústní sliznice a retní červeně (leukoplakie, aktinická cheilitida).
Virové infekce ústní sliznice.
Mykotické infekce ústní sliznice.
Bakteriální infekce ústní sliznice.
HIV infekce a dutina ústní - projevy, terapie, infection control.
Recidivující afty a nemoci trávicího traktu s projevy v dutině ústní.
Projevy hematologických chorob v dutině ústní.
Glosodynie a stomatodynie, neuropatická bolest - etiologie, klinický obraz, diagnostika a terapie.
Poruchy slinné sekrece - etiologie, klinický obraz, diagnostika a terapie.
Klinické projevy lékové nesnášenlivosti v orofaciální krajině.
Hyperpigmentace ústní sliznice a rtů.
Orální lichen planus.
Multiformní erytém.
Diferenciální diagnóza vředů a erozí v dutině ústní.
Autoimunitní choroby - pemphigus vulgaris, skupina pemphigoidu, lupus erytematodes - etiologie, klinický obraz, diagnostika a terapie.
Vývojové poruchy, atypie a abnormity ústní sliznice.
Pedostomatologie a ortodoncie
Vyšetření a příprava dítěte.
Vývojové poruchy v orofaciální soustavě.
Zásady ošetření zubního kazu v dětském věku.
Možnosti endodontického ošetření v dětském věku.
Protetické ošetření v dětském věku.
Orální chirurgie v dětském věku.
Úrazy zubů v dětském věku.
Choroby slinných žláz v dětském věku.
Choroby mízních uzlin v dětském věku (zejména krční lymfadenopatie).
Cysty v orofaciální oblasti v dětském věku.
Nádorové choroby orofaciální krajiny v dětském věku.
Onemocnění ústní sliznice v dětském věku.
Nemoci parodontu v dětském věku.
Aplikace výše uvedených znalostí u dětí a v dětských kolektivech s fyzickým, psychickým či intelektovým hendikepem a dalšími chorobami a stavy komplikujícími vyšetření a ošetření či vyžadujícími speciální přístup.
Znalost základů ortodoncie s důrazem na prevenci a diagnostiku ortodontických anomálií.
4 Všeobecné požadavky
Absolvent specializačního vzdělávání:
dosáhne potřebné úrovně schopností pro komunikaci s pacienty, příbuznými i spolupracovníky,
osvojí si provozní a administrativní činnosti a management týmové práce,
osvojí si základy počítačové techniky jako prostředku pro ukládání a vyhledávání dat, odborných informací a komunikace,
má základní znalosti posudkového a revizního lékařství, lékařské etiky, právních předpisů platných ve zdravotnictví, organizace zdravotnické služby a ekonomiky zdravotnictví.
5 Hodnocení specializačního vzdělávání
Specializační vzdělávání probíhá pod vedením přiděleného školitele na akreditovaném pracovišti.
a) Průběžné hodnocení školitelem
záznamy o absolvované praxi a školicích akcích v průkazu odbornosti (v šestiměsíčních intervalech), záznamy o provedených výkonech v logbooku. Celkové hodnocení školitelem v rámci specializačního vzdělávání.
b) Předpoklad přístupu k atestační zkoušce
absolvování požadované praxe potvrzené všemi školiteli se specializovanou způsobilostí,
předložení potvrzení o provedených kompletních výkonech v logbooku,
předložení atestační práce, která bude obsahovat literární rešerši ze současné domácí a světové odborné literatury a odbornou část, jíž se rozumí náležitou formou zpracovaná část klinického nebo laboratorního výzkumu nebo kasuistické sdělení s úplnou dokumentací souboru léčených pacientů při řešení dané problematiky; téma práce zadává školitel, potvrzení o absolvování kurzů, vědeckých a vzdělávacích akcí (viz tab. Část II.).
c) Vlastní atestační zkouška
teoretická část
- 2 odborné otázky,
- stručná obhajoba odborné práce,
- interpretace ortopantomogramu a intraorálního rentgenogramu.
6 Charakteristika činností, pro které absolvent specializačního vzdělávání získal způsobilost
Absolvent specializačního vzdělávání v oboru klinická stomatologie získal kvalifikaci k samostatné klinické a pedagogické činnosti v oboru klinická stomatologie.
7 Charakteristika akreditovaného pracoviště (AP)
Pracoviště zajišťující výuku školenců musí být akreditováno (ustanovení §13 zákona č. 95/2004 Sb.). Pracoviště musí zajistit školenci absolvování vzdělávacího programu. K tomu slouží řádné a plné zapojení školence do práce včetně účasti na ústavních pohotovostních službách a dále umožnění studia a pobytu na jiném akreditovaném pracovišti poskytujícím část přípravy, která není dostupná na vlastním pracovišti. Minimální kritéria AP jsou dána splněním odborných, provozních, technických a personálních předpokladů.
Nedílnou součástí žádosti o udělení akreditace je plán atestační přípravy školence.
7.1 Akreditované pracoviště
Personální požadavky
Vedoucí lékař/školitel má nejvyšší vzdělání v oboru a 10 let výkonu povolání lékaře v oboru specializace nebo specializovanou způsobilost v oboru klinická stomatologie a s min. úvazkem 0,5.
Poměr školitel/školenec - 1:2.
Školitel dokládá svou způsobilost při žádosti o akreditaci pracoviště profesním životopisem a přehledem svých odborných a pedagogických aktivit v posledních 5 letech.
Spolu se žádostí je nutno předložit plán plnění povinností stanovených vzdělávacím programem. Pokud pracoviště zajišťuje více než jednu část, vždy výukový plán předkládá.
Materiální a technické vybavení
Přístrojové vybavení:
Obligatorní:
- stomatologické soupravy v počtu odpovídajícím počtu zubních lékařů zařazených do specializační přípravy se specializovaným instrumentáriem pro endodoncii, konzervační stomatologii, parodontologii, dětskou stomatologii, protetickou stomatologii, dentoalveolární chirurgii včetně dentální implantologie, ortodoncie.
- odpovídající počet sterilizátorů a autoklávů,
- intraorální a panoramatický rentgen,
- zubní laboratoř vybavená pro zhotovování celého spektra fixních a snímacích protetických výrobků.
Fakultativní:
- endodontický mikroskop,
- diagnodent,
- stomatologický CT přístroj,
- intraorální kamera,
- negatoskop,
- mikrovrtačka, kostní vrtačka,
- automatický externí defibrilátor
- pohotovostní souprava pro resuscitační péči,
- informační počítačový systém včetně připojení na internet.
Organizační a provozní požadavky
Dostupnost konziliárních služeb v ostatních lékařských oborech.
Přístup k odborné literatuře, včetně el. databází (zajištění vlastními prostředky nebo ve smluvním zařízení).
Vědeckovýzkumná činnost
Pracovníci AP publikují odborná sdělení v domácích i zahraničních časopisech a podílejí se na řešení výzkumných úkolů. Školenec by se měl seznámit během své přípravy se zásadami vědecké práce, měl by mít možnost seznámit se s výzkumnou činností pracoviště, případně se i na ní podílet.
7.2 Vysvětlivky - požadavky na pracoviště
8 Programy povinných vzdělávacích aktivit a personální a technické vybavení pro jejich realizaci
8.1 Charakteristika vzdělávacích aktivit
8.1.1 Program kurzu Lékařská první pomoc
Předmět
|
Minimální počet hodin
|
Náhlá zástava krevního oběhu, incidence, diagnóza, základní a rozšířená neodkladná resuscitace včetně defibrilace (Basic Life Support a Advanced Cardiac Life Support).
|
2
|
Bezvědomí nejasného původu, křeče, synkopa; náhlé cévní mozkové příhody, diagnostické postupy, terapeutické okno, trombolýza systémová, intraarteriální.
|
2
|
Dušnost, hlavní příčiny: respirační etiologie - astma bronchiale, status astmaticus, inhalační trauma atd., kardiovaskulární etiologie - kardiální selhávání, astma cardiale, edém plic, embolie plicnice, zvláštní stavy: tonutí a utonutí, strangulace atd., diagnóza, dif. dg., terapeutické postupy, principy umělé plicní ventilace.
|
2
|
Bolesti na hrudi, akutní koronární syndrom, principy a indikace trombolýzy, PTCA (Percutaneous Transluminal Coronary Angioplasty), závažné dysrytmie a terapeutické přístupy.
|
2
|
Traumatologie - těžké úrazy, úraz hlavy, páteře, hrudníku, dutiny břišní, končetin, polytrauma, poranění el. proudem, termická poranění, hlavní zásady ATLS (Advanced Trauma Life Support).
|
2
|
Šok, diagnóza, klasifikace, příčiny, terapeutické přístupy.
|
1
|
Hromadný výskyt raněných, hlavní zásady BATLS (Battlefield Advanced Trauma Life Support).
|
1
|
Integrovaný záchranný systém a krizová logistika.
|
1
|
Zvláštnosti urgentních stavů u dětí.
|
2
|
Extramurální porod, péče o novorozence a matku, gynekologické akutní stavy.
|
1
|
Praktická výuka.
|
4
|
Ověření znalostí testem.
|
|
Celkem
|
20
|
Personální a technické zabezpečení kurzu Lékařská první pomoc
Personální zabezpečení
Lékaři se specializovanou způsobilostí nebo zvláštní odbornou způsobilostí v oboru urgentní medicína a praxí nejméně 5 let v oboru, případně se specializovanou způsobilostí ve vyučované problematice.
Garant kurzu má nejvyšší vzdělání v oboru a nejméně 10 let praxe výkonu povolání lékaře v oboru specializace.
Účastníci kurzu obdrží současně s pozvánkou do kurzu na CD učební texty Lékařská první pomoc k seznámení s tématy, což umožní ve stanovené době probrat tak rozsáhlou a náročnou problematiku.
Technické zabezpečení
Učebna pro teoretickou výuku s příslušným vybavením.
Učebna pro praktickou výuku s vybavením: manekýn (dospělý, dětský a novorozenec) umožňující praktický nácvik základní i rozšířené neodkladné resuscitace se simultánním záznamem sledovaných vitálních funkcí (zejména respiračních a oběhových) k objektivizaci účinnosti prováděné resuscitace a možností uložení sledovaných dat do PC a závěrečné vyhodnocení.
Model musí umožnit nácvik:
- zajištění průchodnosti dýchacích cest pomocí vzduchovodů, Combi-tubusu, laryngeálního tubusu, laryngeální masky (včetně intubační) a různými technikami tracheální intubace,
- umělé plicní ventilace z plic do plic ústy, přes masku, ručním dýchacím přístrojem/ transportním ventilátorem,
- nácvik intubace dětí/novorozenců a umělou plicní ventilaci,
- zajištění průchodnosti dýchacích cest koniopunkcí, minitracheotomií (krikotomií),
- punkci pneumotoraxu,
- zajištění vstupu do krevního řečiště - punkci a kanylaci periferní žíly, centrální žíly (subclavia, jugularis int.), v. femoralis a různé techniky intraoseálního přístupu,
- diagnostiky simulovaných poruch rytmu na kardioskopu a volbu farmakoa elektroimpulzoterapie.
Počítačová učebna pro závěrečné testování znalostí. Pro objektivní hodnocení je nezbytné pracovat alespoň s ověřeným kvazistandardizovaným testem.
8.1.2 Program kurzu Základy lékařské etiky, komunikace, managementu a legislativy
Předmět
|
Minimální počet hodin
|
Lékařská etika (etické kodexy, etické chování zdravotníků).
|
3
|
Práva a povinnosti pacientů, informovaný souhlas.
|
|
Eutanázie aj.
|
|
Komunikace s problémovým pacientem.
|
4
|
Organizace a řízení zdravotnictví, financování zdravotní péče.
|
8,5
|
Informace o základních zákonných a prováděcích předpisech ve zdravotnictví.
|
1
|
Systém všeobecného zdravotního pojištění. Vztah lékař (zdravotnické zařízení) a pojišťovny.
|
1
|
Druhy, formy a právní postavení zdravotnických zařízení.
|
1
|
Základy kvality péče a bezpečí.
|
1
|
Personální řízení (Zákoník práce, komunikace s ekonomickými institucemi - daňové přiznání, evidence majetku, finanční toky).
|
2
|
Povinnosti zdravotnických pracovníků, práva a povinnosti, vedení a nakládání se zdravotnickou dokumentací, zejména postup lege artis, mlčenlivost.
|
1,5
|
Právní odpovědnost ve zdravotnictví.
|
1
|
Nemocenské a důchodové pojištění.
|
0,5
|
Celkem
|
16
|
Personální a technické zabezpečení kurzu Základy lékařské etiky, komunikace, managementu a legislativy
Personální zabezpečení
Lektoři se znalostí zdravotnického práva a veřejného zdravotnictví, zejména osoby s právnickým vzděláním a profesní zkušeností v oblasti zdravotnického práva v délce alespoň 5 let.
Součástí lektorského týmu mohou být i další osoby, zejména osoby, které mají praxi v oblasti řízení ve zdravotnictví nejméně 5 let, dále studovali management, ať již na vysoké škole nebo v MBA programu, popřípadě obdobných oborů vysokých škol či celoživotního vzdělávání.
Technické zabezpečení
Učebna pro teoretickou výuku s příslušným vybavením; poskytnutí studijních textů Základy zdravotnické legislativy, event. jiné.
8.1.3 Program kurzu Prevence škodlivého užívání návykových látek (NL) a léčba závislostí
Předmět
|
Minimální počet hodin
|
Škodlivé užívání NL a závislostí na NL v ČR.
|
1
|
Přehled NL zneužívaných v ČR a jejich vlastností.
|
1
|
Zdravotní aspekty škodlivého užívání NL a závislostí na NL.
|
1
|
Problematika škodlivého užívání NL a závislostí na NL ve specifických podmínkách jednotlivých medicínských oborů, možnosti prevence.
|
2
|
Přehled specifických léčebných modalit pro osoby škodlivě užívající NL a závislé.
|
1
|
Právní aspekty související se zneužíváním NL a závislostmi na NL.
|
1
|
Závěr kurzu, diskuse.
|
1
|
Celkem
|
8
|
Personální a technické zabezpečení kurzu Prevence škodlivého užívání návykových látek (NL) a léčba závislostí
Personální zabezpečení
Lektoři se specializovanou způsobilostí nebo zvláštní odbornou způsobilostí v oboru návykové nemoci a praxí nejméně 5 let v oboru, případně se specializovanou způsobilostí ve vyučované problematice.
Technické zabezpečení
Učebna pro teoretickou výuku s příslušným vybavením.
8.1.4 Program kurzu Radiační ochrana
Předmět
|
Minimální počet hodin
|
a) Účinky ionizujícího záření na živé systémy, charakter deterministických a stochastických účinků. Veličiny a jednotky používané pro potřeby radiační ochrany.
|
1
|
b) Systém radiační ochrany, aplikace základních principů radiační ochrany do soudobé koncepce a legislativy EU a ČR.
|
1
|
c) Radiační zátěž obyvatel z různých zdrojů ionizujícího záření. Specifický charakter lékařského ozáření, velikosti dávek pacientům pro typické radiologické postupy.
|
1
|
d) Úloha lékařů indikujících vyšetření nebo léčbu s využitím zdrojů ionizujícího záření - význam indikačních kriterií (Věstník MZ ČR č. 11/03).
|
1
|
e) Zásady pro uplatňování požadavků radiační ochrany pacientů při provádění a řízení zdravotnických výkonů s použitím zdrojů ionizujícího záření - optimalizace radiační ochrany při lékařském ozáření (diagnostické referenční úrovně, princip ALARA „As Low As Reasonably Achievable“).
|
1
|
f) Praktické metody ochrany radiačních a ostatních pracovníků, ostatních pacientů a obyvatel při využívání zdrojů ionizujícího záření ve zdravotnickém zařízení (kontrolované a sledované pásmo, systém monitorování, vedení dokumentace, program zabezpečování jakosti).
|
1
|
g) Odpovědnost za zajištění požadavků radiační ochrany při využívání zdrojů ionizujícího záření v lékařství: úloha indikujícího lékaře, aplikujícího odborníka, radiologického fyzika. Význam soustavného dohledu dohlížející osobou a osobou s přímou odpovědností.
|
1
|
h) Pracovně-lékařská péče o radiační pracovníky. Lékařská pomoc lidem ozářeným v důsledku radiační nehody.
|
1
|
Celkem
|
8
|
Personální a technické zabezpečení kurzu Radiační ochrana
Personální zabezpečení
Lektoři se specializovanou způsobilostí v oboru radiologie a zobrazovací metody, specializací v oboru radiologický fyzik, případně se specializací v radiační ochraně (Státní ústav radiační ochrany (dále jen „SÚRO“), Státní úřad pro jadernou bezpečnost (dále jen „SÚJB“)) pro předměty v bodech a), b), c), e), f) a g).
Lektoři se specializovanou způsobilostí nebo zvláštní odbornou způsobilostí v oboru radiologie a zobrazovací metody, neuroradiologie a dětská radiologie pro předmět v bodě d).
Lektoři se specializovanou způsobilostí nebo zvláštní odbornou způsobilostí v oboru pracovní lékařství, radiologie a zobrazovací metody, případně se specializovanou způsobilostí v radiační ochraně (SÚRO, SÚJB) pro předmět v bodě h).
Technické zabezpečení
Učebna pro teoretickou výuku s příslušným vybavením; poskytnutí výukových materiálů.