Věstník MZd ČR, částka 2/2011
1 Cíl specializačního vzdělávání
Cílem specializačního vzdělávání v oboru Zdravotnické prostředky je získání specializované způsobilosti s označením odbornosti farmaceutický asistent pro zdravotnické prostředky osvojením si potřebných teoretických znalostí, praktických dovedností, návyků týmové spolupráce i schopnosti samostatného rozhodování pro činnosti stanovené vyhláškou č. 424/2004 Sb. ve znění pozdějších předpisů.
2 Vstupní podmínky a průběh specializačního vzdělávání
Podmínkou pro zařazení do specializačního vzdělávání v oboru Zdravotnické prostředky je získání odborné způsobilosti k výkonu povolání farmaceutický asistent dle zákona č. 96/2004 Sb., zákon o nelékařských zdravotnických povoláních, ve znění pozdějších právních předpisů (dále jen zákon č. 96/2004 Sb.).
Specializační vzdělávání nemusí být uskutečňováno při výkonu povolání, účastník vzdělávání však musí před přihlášením se k atestační zkoušce splnit dobu výkonu povolání stanovenou §56 odst. 6 zákona č. 96/2004 Sb.
Část specializačního vzdělávání (základní modul) lze absolvovat distanční formou studia, např. metodou e-learningu.
Optimální doba specializačního vzdělávání je 18 - 24 měsíců, kterou lze prodloužit nebo zkrátit při zachování počtu hodin vzdělávacího programu. V případě, že celková délka specializačního vzdělávání se od celodenní průpravy liší, úroveň a kvalita nesmí být nižší než v případě celodenní průpravy.
Vzdělávací program obsahuje celkem 560 hodin teoretického vzdělávání a praktické výuky. Praktická výuka tvoří alespoň 50 % celkového počtu hodin, včetně odborné praxe na pracovištích akreditovaného zdravotnického zařízení v rozsahu stanoveném tímto vzdělávacím programem. Požadavky vzdělávacího programu je možné splnit ve více akreditovaných zařízeních, pokud je nezajistí v celém rozsahu akreditované zařízení, kde účastník vzdělávání zahájil. Akreditovaná pracoviště disponují náležitým personálním, materiálním a přístrojovým vybavením.
Vzdělávací program zahrnuje modul základní a moduly odborné se stanoveným počtem kreditů, přičemž ukončení každého modulu je realizováno hodnocením úrovně dosažených výsledků vzdělávání.
Podmínkou pro získání specializované způsobilosti v oboru Zdravotnické prostředky je:
zařazení do oboru specializačního vzdělávání,
výkon povolání v příslušném oboru specializačního vzdělávání minimálně 1 rok z období 6ti let v rozsahu minimálně 1/2 stanovené týdenní pracovní doby nebo minimálně 2 roky v rozsahu minimálně pětiny stanovené týdenní pracovní doby do data přihlášení se k atestační zkoušce,
absolvování teoretické výuky,
absolvování povinné odborné praxe v rozsahu stanoveném vzdělávacím programem,
získání stanoveného počtu kreditů určených vzdělávacím programem,
úspěšné složení atestační zkoušky.
3 Učební plán
Nedílnou součástí vzdělávacího programu je vedení studijního průkazu a záznamu o provedených výkonech v rámci celé odborné praxe. Počet výkonů uvedených v kapitole 3.2 Učební osnovy - seznam výkonů a jejich četnost je stanoven jako minimální, aby účastník specializačního vzdělávání zvládl danou problematiku nejen po teoretické, ale i po stránce praktické.
3.1 Učební osnova základního modulu
Základní modul - ZM
|
Organizace a provoz farmaceutických pracovišť
|
|
Typ modulu
|
povinný
|
|
Rozsah modulu
|
5 dnů, tj. 40 hodin teoretické výuky
|
|
Počet kreditů
|
20
|
|
Cíl
|
Vybavit farmaceutického asistenta znalostmi potřebnými k organizačnímu a metodickému vedení odborných činností na pracovišti.
|
|
Téma
|
Rozpis učiva
|
Minimální počet hodin
|
Vzdělávání dospělých
|
Zásady vzdělávání dospělých, cíle, vedení, motivační faktory, hodnocení účastníků SV.
|
2
|
Organizace a řízení v lékárenských zařízeních
|
Management a role manažera. Klíčové role a funkce vedoucího pracovníka ve zdravotnictví. Leadership a role lídra. Firemní kultura. Strategický management. Management změn. Management času. Budování a řízení pracovního týmu. Personální management a rozvoj lidských zdrojů.
|
3
|
Právní problematika
|
Základní zákonné a prováděcí předpisy ve zdravotnictví. Povinnosti zdravotnických pracovníků, práva a povinnosti, vedení a nakládání se zdravotnickou dokumentací, mlčenlivost. Právní odpovědnost ve zdravotnictví. Platné právní předpisy a normy spojené s činností lékáren, prodejen a výdejen zdravotnických prostředků.
|
3
|
Kvalita a bezpečí lékárenské péče
|
Strategické řízení kvality lékárenské péče. Indikátory kvality a jejich sledování. Standardy lékárenských činností, správné vedení zdravotnické dokumentace. řízení rizik a prevence nežádoucích událostí ve zdravotnických zařízeních vč. sledování a vyhodnocení. Externí a interní kontrola kvality. Etické a ekonomické aspekty výdeje léčiv a zdravotnických prostředků. Zásady správné lékárenské praxe podle platné vyhlášky. Hygienický řád lékáren. Zásady práce s nebezpečnými látkami. Postup při zneškodňování nepoužitelných léčiv.
|
4
|
Interpersonální dovednosti
|
Podpůrné techniky zvládání pracovní zátěže, podpůrné techniky v komunikací s agresivním pacientem, komunikace se zvláštními skupinami pacientů. Etický přístup k pacientům a jejich blízkým s ohledem na věk a charakter onemocnění. Identifikace faktorů ovlivňujících kvalitu života pacientů.
|
4
|
Edukace
|
Edukace - cíle edukace v lékárenských zařízeních, volba a praktická aplikace metod edukace. Edukace pacientů/klientů a jiných osob. Specifika edukace dětí, seniorů, cizinců a zvláštních skupin nemocných. Tvorba edukačních materiálů. Zásady moderní prezentace.
|
4
|
Průzkumné a výzkumné šetření v lékárenství
|
Charakteristika, specifika a význam výzkumu v lékárenství. Techniky výzkumu, výzkumný proces a jeho fáze, etapy výzkumné práce. Volba a způsob vyhledávání vhodných témat. Etika výzkumu. Prezentace výsledků, aplikace poznatků do praxe.
|
5
|
Vybraná problematika veřejného zdraví
|
Vymezení problematiky veřejného zdraví, determinanty zdraví a jejich aktuální situace v ČR, aktuální zdravotní politika v evropském kontextu.
|
2
|
Radiační ochrana - ionizující záření, jeho základní druhy a vlastnosti, nepříznivé účinky ionizujícího záření, radiační zátěž obyvatel, způsoby ochrany před ionizujícím zářením, zásady pro pobyt v prostorách se zdroji ionizujícího záření, legislativa v oblasti radiační ochrany, odpovědnosti při využívání zdrojů ionizujícího záření.
|
2
|
|
Problematika závislostí - škodlivé užívání návykových látek (NL) a závislostí na NL v ČR. Přehled NL zneužívaných v ČR a jejich vlastností, zdravotní a právní aspekty související se zneužíváním NL a závislostí na NL.
|
2
|
|
První pomoc
|
Základní neodkladná kardiopulmonální resuscitace.
|
3
|
Krizový management ve zdravotnictví
|
Základy krizového managementu. Mimořádné události a katastrofy (typy katastrof, definice katastrofy a medicíny katastrof, spektrum postižení). Krizová připravenost (definice, legislativní zázemí, orgány krizového řízení a jejich úkoly, organizace ve zdravotnictví, základní pojmy, plán krizové připravenosti zdravotnických zařízení. Hromadný výskyt postižených (základní pojmy, zdravotnický záchranný řetězec, zdravotnická záchranná služba, traumatologický plán nemocnice - základní úkoly, organizace práce při hromadném příjmu, třídění pacientů). Evakuace nemocnic (zásady evakuace, evakuační plán). Ochrana obyvatelstva (definice a základní pojmy, hlavní zásady, prostředky individuální ochrany, základní vybavení domácnosti, informování obyvatelstva, vzdělávání).
|
3
|
Ukončení modulu
|
Hodnocení, shrnutí, zpětná vazba.
|
3
|
Výsledky vzdělávání
|
Absolvent/ka:
umí koordinovat ve spolupráci s farmaceutem práci týmu v lékárenské praxí v oblasti své specializace,
orientuje se v právních předpisech a normách souvisejících s pracovní problematikou lékárenských zařízení,
připravuje standardy specializovaných postupů ve svém oboru,
zná zásady vzdělávání dospělých,
podílí se na statistické analýze dat pro vědecké a výzkumné účely,
poskytuje odborné informace zdravotnickým pracovníkům a spolupracuje na zajištění edukace pacientů,
orientuje se v problematice závislostí a možnostmi jejich prevence,
poskytuje neodkladnou první pomoc při náhlém postižení zdraví a ohrožení života,
vyhodnocuje rizikové příčiny lidského pochybení, navrhuje efektivní opatření zaměřená na prevenci pochybení a omylů.
|
|
Způsob ukončení modulu
|
Diagnostické metody (např. test, apod.).
|
3.1.1 Schopnosti a dovednosti po absolvování základního modulu
Absolvent/ka základního modulu je připraven/a:
podílet se na kontinuálním zvyšování kvality a bezpečnosti činnosti na pracovišti,
koordinovat práci členů pracovního týmu,
hodnotit kvalitu poskytované péče,
provádět průzkumná a výzkumná šetření,
navrhovat a vypracovávat plány edukace pacienta, blízkých osob,
připravovat edukační materiály.
3.2 Učební osnovy odborných modulů - povinné
3.2.1 Učební osnova odborného modulu OM 1
Odborný modul - OM 1
|
Výroba zdravotnických prostředků
|
|
Typ modulu
|
povinný
|
|
Rozsah modulu
|
5 dnů, tj. 40 hodin teoretické výuky
15 dnů, tj. 120 hodin odborné praxe
|
|
Počet kreditů
|
35 (20 - T + 15 - Pr)
|
|
Cíl
|
Připravit farmaceutického asistenta pro požadované činnosti konkrétního oboru specializace Zdravotnické prostředky.
|
|
Téma
|
Rozpis učiva
|
Minimální počet hodin
|
Klasifikace a distribuce ZP
|
Vymezení oboru, klasifikace a distribuce zdravotnických prostředků.
Ekonomika prodejen a výdejen zdravotnických prostředků a oddělení komplexního zásobování.
|
7
|
Výroba a skladování ZP
|
Druhy materiálů používané pro výrobu zdravotnických prostředků:
výroba a vlastnosti vláknitých absorbčních materiálů pro zdravotnické použití,
výroba, vlastnosti a použití plošných textilních materiálů ve zdravotnictví,
výroba chirurgického šicího materiálu,
výroba a vlastnosti skla, porcelánu a pryže,
výroba, vlastnosti, druhy a použití kovových materiálů.
Vliv technologie výroby na jakost výrobků, jejich funkčnost, stálost a odolnost.
Zásady konzervace, uchovávání a skladování zdravotnických prostředků.
Vliv sterilizace na zdravotnický materiál.
|
31
|
Ukončení modulu
|
Hodnocení, shrnutí, zpětná vazba.
|
2
|
Výsledky vzdělávání:
|
Absolvent/ka:
zná zásady správného způsobu skladování zdravotnických prostředků,
zná postupy při příjmu a výdeji zdravotnických prostředků a pomůcek.
|
|
Seznam výkonů
|
Počet
|
|
Příjem zásilky ZP - zadat údaje z faktur do počítače:
podle kódů PDK,
podle kódů pojišťoven.
|
10
|
|
Cenování zdravotnických prostředků a jejich uložení podle šarží
|
10
|
3.2.2 Učební osnova odborného modulu OM 2
Odborný modul - OM 2
|
Sortiment zdravotnických prostředků a pomůcek
|
|
Typ modulu
|
povinný
|
|
Rozsah modulu
|
5 dnů, tj. 40 hodin teoretické výuky
20 dnů, tj. 160 hodin, odborné praxe
|
|
Počet kreditů
|
40 (20 - T + 20 - Pr)
|
|
Cíl
|
Připravit farmaceutického asistenta pro požadované činnosti konkrétního oboru specializace Zdravotnické prostředky.
|
|
Téma
|
Rozpis učiva
|
Minimální počet hodin
|
Fyziologie a somatologie
|
Základy stavby lidského těla a jeho jednotlivých funkcí s ohledem na výdej a prodej zdravotnických prostředků.
Přehled činnosti vybraných orgánových soustav s ohledem na využití znalostí při výdeji a prodeji zdravotnických prostředků.
|
5
|
Obvazové prostředky
|
Průběh hojení ran a obecné požadavky na krycí materiály.
Primární krytí ran.
Prostředky pro léčbu chronických ran. Prostředky na fixací primárního krytí. Náplasti.
Obínadla ke kompresivní terapii, elastické punčochy a návleky.
Prostředky pro stomiky, diabetiky a inkontinentní pacienty.
|
10
|
Chirurgické nástroje a pomůcky
|
Chirurgické nástroje, drobné vyšetřovací a měřící nástroje a pomůcky.
Speciální nástroje a pomůcky používané v chirurgii.
Nástroje a pomůcky používané ve stomatologii a stomatologických laboratořích.
|
10
|
Ortopedické pomůcky
|
Ortopedicko-protetické a kompenzační prostředky pro zdravotně postižené.
|
5
|
Ostatní ZP
|
Přístrojová technika používaná pro léčbu ambulantních pacientů (např. inzulinové pumpy).
Inhalační pomůcky.
Nástroje a pomůcky používané v transfúzní službě.
Materiály pro rtg. diagnostiku.
|
8
|
Ukončení modulu
|
Hodnocení, shrnutí, zpětná vazba.
|
2
|
Výsledky vzdělávání
|
Absolvent/ka:
umí využít teoretických znalostí v poradenské činnosti při výdeji a prodeji zdravotnických prostředků a pomůcek,
tvoří doporučené postupy pro výdej zdravotnických prostředků.
|
|
Seznam výkonů
|
Počet
|
|
Výdej zdravotnických prostředků a pomůcek na poukaz pod odborným dohledem
|
40
|
|
Retaxace poukazů
|
10
|
|
Výkony spojené s vypracováním odborné písemné práce na zvolené téma z oboru Zdravotnické prostředky
|
||
Způsob ukončení modulu
|
Diagnostické metody (ověření znalostí formou písemného testu, apod.) + absolvování praxe doložené potvrzením o splnění předepsaných výkonů.
|
3.2.3 Odborný modul 3 - odborná praxe
Odborný modul OM 3
|
Odborná praxe na pracovišti akreditovaného zařízení
|
Rozsah praxe
|
5 dnů, tj. 40 hodin
|
Počet kreditů
|
15
|
Seznam výkonů
|
|
Výkony spojené s vypracováním odborné písemné práce na zvolené téma z oboru Zdravotnické prostředky, která je zároveň praktickou částí atestační zkoušky.
|
4 Hodnocení výsledků vzdělávání v průběhu specializačního vzdělávání
Akreditované zařízení přidělí každému účastníkovi specializačního vzdělávání školitele, který je zaměstnancem akreditovaného zařízení. Školitel pro teoretickou výuku vypracovává studijní plán a plán plnění praktických výkonů, které má účastník vzdělávání v průběhu přípravy absolvovat a průběžně prověřuje znalosti (vědomosti a dovednosti). Odborná praxe na odborných pracovištích probíhá pod vedením přiděleného školitele, který je zaměstnancem daného pracoviště, má specializovanou způsobilost v oboru a osvědčení k výkonu zdravotnického povolání bez odborného dohledu a potvrzuje splněné výkony.
a) Průběžné hodnocení školitelem:
školitel pravidelně a průběžně prověřuje teoretické znalosti a praktické dovednosti účastníka specializačního vzdělávání. Do studijního průkazu zapisuje ukončení každého modulu a získaný počet kreditů.
b) Předpoklad pro vykonání atestační zkoušky:
absolvování teoretické a praktické výuky, vč. splnění požadované odborné praxe v akreditovaném zařízení potvrzené ve studijním průkazu a výkonů obsažených ve vzdělávacím programu potvrzené přiděleným školitelem;
získání příslušného počtu kreditů.
Vlastní atestační zkouška probíhá dle vyhlášky č. 189/2009 Sb., v platném znění.
5 Profil absolventa
Absolvent specializačního vzdělávání v oboru Zdravotnické prostředky bude připraven provádět, zajišťovat a koordinovat základní, specializovanou a vysoce specializovanou výdejní činnost v oboru Zdravotnické prostředky. Je oprávněn na základě vlastního posouzení a rozhodnutí, v souladu s platnou legislativou, zabezpečovat specializované postupy v oblasti skladování, výdeje a prodeje zdravotnických prostředků v rozsahu své specializované způsobilosti stanovené činnostmi, ke kterým je připraven na základě tohoto vzdělávacího programu a platné legislativy.
5.1 Charakteristika výstupních vědomostí, dovedností a postojů, tj. profesních kompetencí, pro které absolvent/ka specializačního vzdělávání získal/a způsobilost
Farmaceutický asistent se specializovanou způsobilostí v oboru Zdravotnické prostředky je připraven/a:
podílet se na výzkumu, zejména identifikovat činnosti vyžadující změnu v postupu, provádět výzkum zaměřený na odhalení příčin nedostatků v poskytované péči, vytvářet podmínky pro aplikací výsledků výzkumu do klinické praxe,
zavádět nové metody do provozu,
připravovat standardy specializovaných postupů v rozsahu své způsobilosti,
podílet se a vést teoretickou i praktickou výuku specializačního vzdělávání v oboru Zdravotnické prostředky,
zajišťovat výdej úplného sortimentu zdravotnických prostředků,
provádět individuální poradenskou činnost v oblasti výběru a správného používání zdravotnických prostředků,
doporučit správné uchovávání zdravotnických prostředků a dalších výrobků souvisejících s péčí o zdraví,
provádět kontroly správného zacházení se zdravotnickými prostředky na odděleních zdravotnických zařízení,
školit v této oblasti nelékařské pracovníky zdravotnických zařízení,
podílet se na analýzách potřeby a spotřeby zdravotnických prostředků v zařízeních ústavní péče.
6 Charakteristika akreditovaných zařízení a pracovišť
Vzdělávací instituce, zdravotnická zařízení a pracoviště zajišťující výuku účastníků specializačního vzdělávání musí být akreditovány dle ustanovení §45 zákona č. 96/2004 Sb. ve znění pozdějších právních předpisů. Tato zařízení musí účastníkovi zajistit absolvování specializačního vzdělávání dle příslušného vzdělávacího programu. Minimální kritéria akreditovaných zařízení jsou dána splněním odborných, provozních, technických a personálních předpokladů.
6.1 Akreditovaná zařízení a pracoviště
Personální požadavky
Školitelem i lektorem může být pouze farmaceut se specializovanou způsobilostí v příslušném oboru specializace. Dále pak lékař se specializovanou způsobilostí, která souvisí se zaměřením vzdělávacího programu farmaceutických asistentů.
Školitelem i lektorem může být i farmaceutický asistent se specializovanou způsobilostí v oboru specializace a je držitelem „Osvědčení k výkonu zdravotnického povolání bez odborného dohledu.
Lektorem může být zdravotnický pracovník, který je držitelem „Osvědčení k výkonu zdravotnického povolání bez odborného dohledu“.
Lektorem může být i další odborný pracovník s jinou kvalifikací (JUDr., Ing. atd.), která odpovídá zaměření vzdělávacího programu (předměty jako je ekonomika a financování, právní problematika, krizový management, organizace a řízení, atd.).
Pedagogické schopnosti.
Doklady o odborné, specializované, event. pedagogické způsobilosti.
Materiální a technické vybavení
Musí odpovídat standardům a platné legislativě.
Pro teoretickou část vzdělávacího programu standardně vybavená učebna s PC a dataprojektorem a s možností přístupu k internetu.
Modely a simulátory potřebné k výuce praktických dovedností - modely a simulátory k výuce KPR, které signalizují správnost postupu KPR.
Přístup k odborné literatuře, včetně el. databází (zajištění vlastními prostředky nebo ve smluvním zařízení).
Organizační a provozní požadavky
Pro praktickou část vzdělávacího programu - poskytování zdravotní péče dle příslušného oboru.
Pro teoretickou část vzdělávacího programu - jiná zařízení, která mají smluvní vztah s poskytovatelem zdravotní péče dle příslušného oboru specializace.
Bezpečnost a ochrana zdraví
Součástí teoretické i praktické výuky je problematika bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, hygieny práce a požární ochrany včetně ochrany před ionizujícím zářením.
Výuka k bezpečné a zdraví neohrožující práci vychází z požadavků platných právních a ostatních předpisů k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci.
Požadavky jsou doplněny informacemi o rizicích možných ohrožení v souvislosti s vykonáváním praktické výuky, včetně informací vztahujících se k opatřením na ochranu před působením zdrojů rizik.
7 Tabulka modulů
Specializační vzdělávání v oboru Zdravotnické prostředky
|
||||
Kód
|
Typ
|
Název
|
Rozsah
|
Počet kreditů
|
ZM
|
P
|
Organizace a provoz farmaceutických pracovišť
|
1 týden T - 40 hodin
|
20 (à 4 kredity/den)
|
OM 1
|
P
|
Materiály pro výrobu ZP
|
1 týden T - 40 hodin
3 týdny Pr - 120 hodin
|
20 (à 4 kredity/den)
15 (à 1 kredit/den)
|
OM 2
|
P
|
Sortiment ZP a pomůcek
|
1 týden T - 40 hodin
4 týdny Pr - 160 hodin
|
20 (à 4 kredity/den
20 (à 1 kredit/den)
|
P
|
Odborná písemná práce
|
120 hodin
|
30 kreditů
|
|
OM 3
|
P
|
Odborná praxe na pracovišti akreditovaného zařízení
|
1 týden Pr AZ - 40 hodin
|
15 (à 3 kredity/den)
|
T - teorie Σ 120
Pr - praxe Σ 400
Pr - AZ Σ 40 hodin
|
|
|||
Celkem 560 hodin
|
Celkem 140
|
8 Seznam doporučených zdrojů
Doporučená literatura
Bartošíková, Z., Jobánková, M. Kapitoly z psychologie pro zdravotnické pracovníky. Brno: IDV PZ, 2000. ISBN 80-7013-288-4.
Bravený, P., Nováková, M. Stručný přehled lékařské fyziologie pro bakalářské studijní programy. 2. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1999.
Český lékopis 1 - 5. Praha: Grada, 2002. ISBN 80-247-0464-1.
Dylavský, I. Somatologie: učebnice pro zdravotnické školy a bakalářské studium. 2. přeprac.a dopl. vyd. Olomouc: Epava, 2000. ISBN 80-86297-05-5.
Mourek, J. Fyziologie. Učebnice pro studenty zdravotnických oborů. Praha: Grada, 2005. ISBN 80-247-1190-7.
Pokorný, J. Přehled fyziologie člověka - I. díl. Praha: Karolinum, 2001. ISBN 80-246-0228-8.
Pokorný, J. Přehled fyziologie člověka - II. díl. Praha: Karolinum, 2002. ISBN 80-246-0229-6.
Šperling, V. Lékařské přístroje, nástroje a pomůcky I. Praha: Avicenum, 1970.
Šperling, V. Lékařské přístroje, nástroje a pomůcky II. Praha: Avicenum, 1970.