Animace načítání

Stránka se připravuje...


Zprávy MF, částka 1/2016

Metodika financování krajů pro rok 2016

čj.: ref. Ing. L. Maříková, Ing. R. Kotrba

I. Dotace pro kraje ve státním rozpočtu na rok 2016 a podmínky pro vyúčtování vybraných dotací

Kraje v roce 2016 obdrží ze státního rozpočtu následující druhy dotací (příspěvků):

A. Příspěvek na výkon státní správy v rámci finančního vztahu státního rozpočtu k rozpočtům krajů (příloha č. 5 k zákonu o státním rozpočtu na rok 2016).

B. Ostatní dotace v kapitole Všeobecná pokladní správa.

C. Dotace z ostatních kapitol státního rozpočtu.

Ad A) Příspěvek na výkon státní správy v rámci finančního vztahu státního rozpočtu k rozpočtům krajů (příloha č. 5 k zákonu o státním rozpočtu ČR na rok 2016)

Příspěvek na výkon státní správy 1 069 942 700,- Kč

V souladu s ustanovením §29 odst. 2 zákona č. 129/2000 Sb., o krajích, ve znění pozdějších předpisů, obdrží kraje ze státního rozpočtu příspěvek na financování výkonu státní správy v přenesené působnosti. V objemu příspěvku byla zohledněna 1% valorizace. Příspěvek byl dále navýšen cca o 18 mil. Kč v souvislosti s novelizací některých zákonů v oblasti životního prostředí (pro každý kraj částka 1,4357 mil. Kč)1.

Dotace nepodléhá finančnímu vypořádání.

Ad B) Ostatní dotace pro kraje v kapitole Všeobecná pokladní správa

Objem 260 495 tis. Kč je zahrnut v ukazateli „Další prostředky pro územní samosprávné celky“. Ten obsahuje tituly, které nelze rozpočtovat u konkrétních příjemců v době sestavování rozpočtu, součástí je např. položka „Prostředky pro řešení aktuálních problémů ÚSC“. Z této položky jsou během roku na základě žádostí uvolňovány prostředky na řešení závažných problémů územních samosprávných celků, které nelze postihnout při přípravě státního rozpočtu na příslušný rok.

Pro kraje nejsou v návrhu státního rozpočtu na rok 2016 v ukazateli „Výdaje vedené v informačním systému programového financování EDS/SMVS celkem“ rozpočtovány žádné prostředky. Je to dáno tím, že podprogram 298226 - Majetkoprávní vypořádání pozemků pod silnicemi II. a III. tříd v roce 2015 v souladu s usnesením vlády č. 417/2012 končí. V první polovině roku 2016 bude zpracován materiál pro jednání vlády s vyhodnocením tohoto dotačního subtitulu. V případě další potřeby bude vládě doporučeno rozhodnout o eventuálním pokračování podprogramu v dalších letech.

Ad C) Dotace z ostatních kapitol státního rozpočtu

Dotace z ostatních kapitol státního rozpočtu pro kraje jsou rozpočtovány v celkové výši 99 511 066 tis. Kč. Dotace jsou směrovány na financování investičních i neinvestičních akcí a budou krajům poskytnuty přímo z rozpočtů příslušných kapitol.

Objemově nejvyšší je dotace v kapitole Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy (v předpokládané výši 84 246 499 tis. Kč), která zahrnuje zejména dotace na přímé náklady na vzdělávání pro školy a školská zařízení zřizovaná kraji, obcemi (příp. dobrovolnými svazky obcí). Přímé náklady jsou tvořeny osobními výdaji (jedná se o platy pedagogických a nepedagogických pracovníků, pojistné a další související platby) a ostatními přímými neinvestičními výdaji (jedná se o učebnice, učební pomůcky apod.). Podle zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání, ve znění pozdějších předpisů, kraj rozepisuje a přímo přiděluje dotace předškolním zařízením, školám a školským zařízením zřizovaným obcemi, tzn., že tyto prostředky neprocházejí rozpočty obcí.

Významné objemy transferů pro kraje jsou dále rozpočtovány v kapitole Ministerstva práce a sociálních věcí (zejména transfery spolufinancované z prostředků EU do oblasti sociálního zabezpečení a politiky zaměstnanosti a na financování sociálních služeb) ve výši 12 309 725 tis. Kč a Ministerstva dopravy (zejména prostředky na úhradu ztráty ze závazku ve veřejné drážní osobní dopravě) v navrhované výši 2 559 658 tis. Kč.

II. Daňové příjmy krajů v roce 2016 a jejich alokace do území

Predikci výnosů vybraných daňových příjmů veřejných rozpočtů a podíl rozpočtů krajů na těchto daních v roce 2016 uvádí následující tabulka:

VYBRANÉ DAŇOVÉ PŘÍJMY VEŘEJNÝCH ROZPOČTŮ A PODÍL ROZPOČTŮ KRAJŮ NA TĚCHTO DANÍCH V ROCE 2016 (v mld. Kč)*

Daňový příjem

Predikce 2016

VR celkem

z toho podíl krajů

Daň z přidané hodnoty

352,6

31,5

Daň z příjmů právnických osob

156,4

13,6

v tom: daň z příjmů právnických osob

150,2

13,4

daň z příjmů právnických osob placená obcemi a kraji

6,2

0,2

Daň z příjmů fyzických osob

165,1

14,6

v tom: daň z příjmů fyzických osob vybíraná zvl. sazbou

16,2

1,4

daň z příjmů fyzických osob z přiznání celkem

3,5

0,2

daň z příjmů fyzických osob z přiznání - sdílená část

2,4

0,2

daň z příjmů fyzických osob z přiznání - 30 % motivace obcí

1,1

daň z příjmů fyzických osob ze závislé činnosti celkem

145,4

13,0

daň z příjmů fyzických osob ze závislé činnosti - sdílená část

143,2

13,0

daň z příjmů fyzických osob ze závislé činnosti - 1,5 % motivace

2,2

Celkem

674,1

59,7

*) Propočet podle §3 zákona č. 243/2000 Sb., o rozpočtovém určení daní, ve znění pozdějších předpisů, vychází z predikce celostátního inkasa daní použité pro sestavení návrhu zákona o státním rozpočtu ČR na rok 2016. Vliv zpoždění při převodech daňových příjmů v závěru roku není zohledněn.

Ministerstvo financí zasílá finančním úřadům informaci o stavu inkasa vybraných daní dvakrát měsíčně, zpravidla dle stavu k 15. a poslednímu dni měsíce. Pokud v době od posledně provedených převodů došlo k nárůstu inkasa, vypočtou se (dle pravidel daných zákonem č. 243/2000 Sb., o rozpočtovém určení daní) z těchto přírůstků nároky jednotlivých krajů (procentem stanoveným každému kraji v příloze č. 1 k citovanému zákonu). Finanční úřady tyto údaje zpracují a předají ČNB převodní příkazy, na jejichž základě jsou jednotlivým krajům následně (cca 5. a 20. dne každého měsíce) zasílány podíly na celostátním inkasu vybraných daní (pokud přesáhnou částku 500 Kč).

V průběhu procedury převodů daňových příjmů vzniká určité zpoždění mezi stavem inkasa daní a dnem převodu podílů z něj vyplývajících. V důsledku tohoto zpoždění jsou podíly na přírůstcích inkasa daní v závěru rozpočtového roku převedeny na účty krajů až v následujícím roce. Vzhledem k tomu, že tvorba rozpočtu spadá do oblasti samostatné působnosti územních samosprávných celků, je třeba, aby kraje při sestavování rozpočtů braly v úvahu mimo jiné právě existenci zpoždění při převodech daňových příjmů.

V zájmu správného zaúčtování na příslušné položky rozpočtové skladby uvádíme čísla převodových účtů státního rozpočtu, z nichž jsou krajům převáděny jejich podíly, a jejich zaúčtování na příslušnou položku rozpočtové skladby:

Daňový příjem

PBÚ

Pol. Rozpočtové skladby

Daň z přidané hodnoty

4677

1211

Daň z příjmů právnických osob

4642

1121

Daň z příjmů fyzických osob

v tom: daň z příjmů fyzických osob vybíraná zvl. sazbou

4669

1113

daň z příjmů fyzických osob z přiznání

4650

1112

daň z příjmů fyzických osob ze závislé činnosti

4626

1111

III. Způsob převádění prostředků ze státního rozpočtu do rozpočtů krajů a obcí v roce 2016

Způsob převádění finančních prostředků ze státního rozpočtu (státních fondů) do rozpočtů obcí a krajů v roce 2016 je stanoven v příloze usnesení vlády České republiky č. 1084 ze dne 6.11.2002.

Způsob převádění dotací do rozpočtů obcí:

Obcím jsou dotace poskytovány prostřednictvím rozpočtů krajů, v jejichž obvodu leží příslušné obce, pokud není zákonem stanoveno jinak. Tato skutečnost vyplývá ze zákona č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech, kde je tato povinnost krajům dána v §19 odst. 2, a z usnesení vlády č. 1084/2002.

Zaúčtování dotací pro obce obsažených ve finančních vztazích státního rozpočtu k rozpočtům obcí v úhrnech po jednotlivých krajích (dle přílohy č. 6 k zákonu o státním rozpočtu na rok 2016) kraj provede ve svém účetnictví následujícím způsobem:

- přijetí prostředků na příjmové položce 4112 s kladným znaménkem,

- uvolnění prostředků obcím rovněž na položce 4112 se záporným znaménkem.

Způsob zaúčtování neinvestičních přijatých dotací ze státního rozpočtu (státních fondů) do rozpočtů obcí v roce 2016:

- Finanční vztahy státního rozpočtu k rozpočtům obcí v úhrnech po jednotlivých krajích (příloha č. 6 k zákonu o státním rozpočtu na rok 2016) - příjmová položka 4112,

- Účelové dotace z kapitoly VPS státního rozpočtu - příjmová položka 4111,

- Účelové dotace z ostatních kapitol státního rozpočtu - příjmová položka 4116,

- Účelové dotace ze státních fondů - příjmová položka 4113.

Způsob převádění dotací do rozpočtů krajů:

Způsob zaúčtování neinvestičních přijatých dotací ze státního rozpočtu (státních fondů) do rozpočtů krajů v roce 2016:

- Finanční vztahy státního rozpočtu k rozpočtům krajů (příloha č. 5 k zákonu o státním rozpočtu na rok 2016) - příjmová položka 4112,

- Účelové dotace z kapitoly VPS státního rozpočtu - příjmová položka 4111,

- Účelové dotace z ostatních kapitol státního rozpočtu - příjmová položka 4116,

- Účelové dotace ze státních fondů - příjmová položka 4113.

1 Změna zákona č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí, ve znění pozdějších předpisů, a zákona č. 334/1992 Sb., o ochraně zemědělského půdního fondu, ve znění pozdějších předpisů.