Zprávy MF, částka 1/2016
Metodika financování krajů pro rok 2016
čj.: ref. Ing. L. Maříková, Ing. R. Kotrba
I. Dotace pro kraje ve státním rozpočtu na rok 2016 a podmínky pro vyúčtování vybraných dotací
Kraje v roce 2016 obdrží ze státního rozpočtu následující druhy dotací (příspěvků):
A. Příspěvek na výkon státní správy v rámci finančního vztahu státního rozpočtu k rozpočtům krajů (příloha č. 5 k zákonu o státním rozpočtu na rok 2016).
B. Ostatní dotace v kapitole Všeobecná pokladní správa.
C. Dotace z ostatních kapitol státního rozpočtu.
Ad A) Příspěvek na výkon státní správy v rámci finančního vztahu státního rozpočtu k rozpočtům krajů (příloha č. 5 k zákonu o státním rozpočtu ČR na rok 2016)
Příspěvek na výkon státní správy 1 069 942 700,- Kč
V souladu s ustanovením §29 odst. 2 zákona č. 129/2000 Sb., o krajích, ve znění pozdějších předpisů, obdrží kraje ze státního rozpočtu příspěvek na financování výkonu státní správy v přenesené působnosti. V objemu příspěvku byla zohledněna 1% valorizace. Příspěvek byl dále navýšen cca o 18 mil. Kč v souvislosti s novelizací některých zákonů v oblasti životního prostředí (pro každý kraj částka 1,4357 mil. Kč)1.
Dotace nepodléhá finančnímu vypořádání.
Ad B) Ostatní dotace pro kraje v kapitole Všeobecná pokladní správa
Objem 260 495 tis. Kč je zahrnut v ukazateli „Další prostředky pro územní samosprávné celky“. Ten obsahuje tituly, které nelze rozpočtovat u konkrétních příjemců v době sestavování rozpočtu, součástí je např. položka „Prostředky pro řešení aktuálních problémů ÚSC“. Z této položky jsou během roku na základě žádostí uvolňovány prostředky na řešení závažných problémů územních samosprávných celků, které nelze postihnout při přípravě státního rozpočtu na příslušný rok.
Pro kraje nejsou v návrhu státního rozpočtu na rok 2016 v ukazateli „Výdaje vedené v informačním systému programového financování EDS/SMVS celkem“ rozpočtovány žádné prostředky. Je to dáno tím, že podprogram 298226 - Majetkoprávní vypořádání pozemků pod silnicemi II. a III. tříd v roce 2015 v souladu s usnesením vlády č. 417/2012 končí. V první polovině roku 2016 bude zpracován materiál pro jednání vlády s vyhodnocením tohoto dotačního subtitulu. V případě další potřeby bude vládě doporučeno rozhodnout o eventuálním pokračování podprogramu v dalších letech.
Ad C) Dotace z ostatních kapitol státního rozpočtu
Dotace z ostatních kapitol státního rozpočtu pro kraje jsou rozpočtovány v celkové výši 99 511 066 tis. Kč. Dotace jsou směrovány na financování investičních i neinvestičních akcí a budou krajům poskytnuty přímo z rozpočtů příslušných kapitol.
Objemově nejvyšší je dotace v kapitole Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy (v předpokládané výši 84 246 499 tis. Kč), která zahrnuje zejména dotace na přímé náklady na vzdělávání pro školy a školská zařízení zřizovaná kraji, obcemi (příp. dobrovolnými svazky obcí). Přímé náklady jsou tvořeny osobními výdaji (jedná se o platy pedagogických a nepedagogických pracovníků, pojistné a další související platby) a ostatními přímými neinvestičními výdaji (jedná se o učebnice, učební pomůcky apod.). Podle zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání, ve znění pozdějších předpisů, kraj rozepisuje a přímo přiděluje dotace předškolním zařízením, školám a školským zařízením zřizovaným obcemi, tzn., že tyto prostředky neprocházejí rozpočty obcí.
Významné objemy transferů pro kraje jsou dále rozpočtovány v kapitole Ministerstva práce a sociálních věcí (zejména transfery spolufinancované z prostředků EU do oblasti sociálního zabezpečení a politiky zaměstnanosti a na financování sociálních služeb) ve výši 12 309 725 tis. Kč a Ministerstva dopravy (zejména prostředky na úhradu ztráty ze závazku ve veřejné drážní osobní dopravě) v navrhované výši 2 559 658 tis. Kč.
II. Daňové příjmy krajů v roce 2016 a jejich alokace do území
Predikci výnosů vybraných daňových příjmů veřejných rozpočtů a podíl rozpočtů krajů na těchto daních v roce 2016 uvádí následující tabulka:
VYBRANÉ DAŇOVÉ PŘÍJMY VEŘEJNÝCH ROZPOČTŮ A PODÍL ROZPOČTŮ KRAJŮ NA TĚCHTO DANÍCH V ROCE 2016 (v mld. Kč)*
Daňový příjem |
Predikce 2016 |
|
VR celkem |
z toho podíl krajů |
|
Daň z přidané hodnoty |
352,6 |
31,5 |
Daň z příjmů právnických osob |
156,4 |
13,6 |
v tom: daň z příjmů právnických osob |
150,2 |
13,4 |
daň z příjmů právnických osob placená obcemi a kraji |
6,2 |
0,2 |
Daň z příjmů fyzických osob |
165,1 |
14,6 |
v tom: daň z příjmů fyzických osob vybíraná zvl. sazbou |
16,2 |
1,4 |
daň z příjmů fyzických osob z přiznání celkem |
3,5 |
0,2 |
daň z příjmů fyzických osob z přiznání - sdílená část |
2,4 |
0,2 |
daň z příjmů fyzických osob z přiznání - 30 % motivace obcí |
1,1 |
|
daň z příjmů fyzických osob ze závislé činnosti celkem |
145,4 |
13,0 |
daň z příjmů fyzických osob ze závislé činnosti - sdílená část |
143,2 |
13,0 |
daň z příjmů fyzických osob ze závislé činnosti - 1,5 % motivace |
2,2 |
|
Celkem |
674,1 |
59,7 |
*) Propočet podle §3 zákona č. 243/2000 Sb., o rozpočtovém určení daní, ve znění pozdějších předpisů, vychází z predikce celostátního inkasa daní použité pro sestavení návrhu zákona o státním rozpočtu ČR na rok 2016. Vliv zpoždění při převodech daňových příjmů v závěru roku není zohledněn.
Ministerstvo financí zasílá finančním úřadům informaci o stavu inkasa vybraných daní dvakrát měsíčně, zpravidla dle stavu k 15. a poslednímu dni měsíce. Pokud v době od posledně provedených převodů došlo k nárůstu inkasa, vypočtou se (dle pravidel daných zákonem č. 243/2000 Sb., o rozpočtovém určení daní) z těchto přírůstků nároky jednotlivých krajů (procentem stanoveným každému kraji v příloze č. 1 k citovanému zákonu). Finanční úřady tyto údaje zpracují a předají ČNB převodní příkazy, na jejichž základě jsou jednotlivým krajům následně (cca 5. a 20. dne každého měsíce) zasílány podíly na celostátním inkasu vybraných daní (pokud přesáhnou částku 500 Kč).
V průběhu procedury převodů daňových příjmů vzniká určité zpoždění mezi stavem inkasa daní a dnem převodu podílů z něj vyplývajících. V důsledku tohoto zpoždění jsou podíly na přírůstcích inkasa daní v závěru rozpočtového roku převedeny na účty krajů až v následujícím roce. Vzhledem k tomu, že tvorba rozpočtu spadá do oblasti samostatné působnosti územních samosprávných celků, je třeba, aby kraje při sestavování rozpočtů braly v úvahu mimo jiné právě existenci zpoždění při převodech daňových příjmů.
V zájmu správného zaúčtování na příslušné položky rozpočtové skladby uvádíme čísla převodových účtů státního rozpočtu, z nichž jsou krajům převáděny jejich podíly, a jejich zaúčtování na příslušnou položku rozpočtové skladby:
Daňový příjem |
PBÚ |
Pol. Rozpočtové skladby |
Daň z přidané hodnoty |
4677 |
1211 |
Daň z příjmů právnických osob |
4642 |
1121 |
Daň z příjmů fyzických osob |
||
v tom: daň z příjmů fyzických osob vybíraná zvl. sazbou |
4669 |
1113 |
daň z příjmů fyzických osob z přiznání |
4650 |
1112 |
daň z příjmů fyzických osob ze závislé činnosti |
4626 |
1111 |
III. Způsob převádění prostředků ze státního rozpočtu do rozpočtů krajů a obcí v roce 2016
Způsob převádění finančních prostředků ze státního rozpočtu (státních fondů) do rozpočtů obcí a krajů v roce 2016 je stanoven v příloze usnesení vlády České republiky č. 1084 ze dne 6.11.2002.
Způsob převádění dotací do rozpočtů obcí:
Obcím jsou dotace poskytovány prostřednictvím rozpočtů krajů, v jejichž obvodu leží příslušné obce, pokud není zákonem stanoveno jinak. Tato skutečnost vyplývá ze zákona č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech, kde je tato povinnost krajům dána v §19 odst. 2, a z usnesení vlády č. 1084/2002.
Zaúčtování dotací pro obce obsažených ve finančních vztazích státního rozpočtu k rozpočtům obcí v úhrnech po jednotlivých krajích (dle přílohy č. 6 k zákonu o státním rozpočtu na rok 2016) kraj provede ve svém účetnictví následujícím způsobem:
- přijetí prostředků na příjmové položce 4112 s kladným znaménkem,
- uvolnění prostředků obcím rovněž na položce 4112 se záporným znaménkem.
Způsob zaúčtování neinvestičních přijatých dotací ze státního rozpočtu (státních fondů) do rozpočtů obcí v roce 2016:
- Finanční vztahy státního rozpočtu k rozpočtům obcí v úhrnech po jednotlivých krajích (příloha č. 6 k zákonu o státním rozpočtu na rok 2016) - příjmová položka 4112,
- Účelové dotace z kapitoly VPS státního rozpočtu - příjmová položka 4111,
- Účelové dotace z ostatních kapitol státního rozpočtu - příjmová položka 4116,
- Účelové dotace ze státních fondů - příjmová položka 4113.
Způsob převádění dotací do rozpočtů krajů:
Způsob zaúčtování neinvestičních přijatých dotací ze státního rozpočtu (státních fondů) do rozpočtů krajů v roce 2016:
- Finanční vztahy státního rozpočtu k rozpočtům krajů (příloha č. 5 k zákonu o státním rozpočtu na rok 2016) - příjmová položka 4112,
- Účelové dotace z kapitoly VPS státního rozpočtu - příjmová položka 4111,
- Účelové dotace z ostatních kapitol státního rozpočtu - příjmová položka 4116,
- Účelové dotace ze státních fondů - příjmová položka 4113.
1 Změna zákona č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí, ve znění pozdějších předpisů, a zákona č. 334/1992 Sb., o ochraně zemědělského půdního fondu, ve znění pozdějších předpisů.