Animace načítání

Stránka se připravuje...


4/2016

NAŘÍZENÍ

Olomouckého kraje

ze dne 15.9.2016,

kterým se vydává požární poplachový plán Olomouckého kraje

 Změna: 8/2018

Rada Olomouckého kraje vydává svým usnesením č. UR/104/21/2016 podle §7 a §59 odst. 1 písm. k) zákona č. 129/2000 Sb., o krajích (krajské zřízení), ve znění pozdějších předpisů, k provedení §27 odst. 2 písm. a) zákona č. 133/1985 Sb., o požární ochraně, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o požární ochraně“), toto nařízení:

Čl. 1

Úvodní ustanovení

(1) Tímto nařízením se vydává požární poplachový plán Olomouckého kraje (dále jen „požární poplachový plán kraje“), který stanovuje zejména zásady součinnosti jednotek požární ochrany při zdolávání požárů, provádění záchranných a likvidačních prací na území kraje, poskytování pomoci mezi kraji a pomoci do sousedního státu, úpravu povolávání jednotek požární ochrany, způsob vyhlašování stupňů poplachu, úpravu činnosti ohlašoven požáru, úpravu činností krajského operačního a informačního střediska hasičského záchranného sboru kraje. Požární poplachový plán kraje vychází z plošného pokrytí území Olomouckého kraje jednotkami požární ochrany a z předurčenosti některých jednotek požární ochrany pro speciální činnosti.

(2) Požární poplachový plán kraje obsahuje Poplachový plán integrovaného záchranného systému Olomouckého kraje, který je vydáván podle zvláštního právního předpisu1) a je uveden v příloze č. 1 tohoto nařízení.

Čl. 2

Způsob vyhlašování jednotlivých stupňů poplachu

(1) V rámci požárního poplachového plánu kraje se vyhlašují čtyři stupně poplachu, přičemž čtvrtý stupeň je označen jako zvláštní a je stupněm nejvyšším.

(2) Stupeň požárního poplachu vychází z potřeby nasazení sil a prostředků požární ochrany a zohledňuje:

a) počty sil a prostředků jednotek požární ochrany a dalších speciálních služeb předurčených k povolání ke zdolání požáru, mimořádné události a záchranným pracím v místě zásahu,

b) závažnost a velikost požáru, živelní události nebo jiné mimořádné události,

c) úroveň řízení jednotek požární ochrany a koordinaci složek integrovaného záchranného systému2).

(3) Potřebný stupeň poplachu vyhlašuje pro jedno místo zásahu velitel zásahu nebo Krajské operační a informační středisko hasičského záchranného sboru kraje při prvotním povolávání jednotek na místo zásahu. Krajské operační a informační středisko hasičského záchranného sboru kraje může vyhlásit stupeň poplachu pro určité území postižené mimořádnou událostí, pokud je na něm více než jedno místo zásahu.

(4) Povolání potřebného počtu sil a prostředků jednotek musí být v rámci vyhlášeného stupně poplachu přizpůsobeno co nejreálněji situaci a mimořádné události, jež vyhlášení příslušného stupně vyvolala.

(5) V jednotlivých stupních poplachu zasahuje na místě zásahu tento počet jednotek požární ochrany:

a) v prvním stupni poplachu obvykle nejvýše pět jednotek požární ochrany,

b) v druhém stupni poplachu obvykle nejvýše deset jednotek požární ochrany,

c) v třetím stupni poplachu obvykle nejvýše patnáct jednotek požární ochrany,

d) ve zvláštním stupni poplachu obvykle více než patnáct jednotek požární ochrany.

Čl. 3

Zásady součinnosti jednotek požární ochrany a jejich povolávání při zdolávání požárů a provádění záchranných a likvidačních prací na území Olomouckého kraje

(1) Výčet jednotek požární ochrany a jejich předurčenost pro jednotlivá katastrální území obcí podle základní tabulky plošného pokrytí a pro zabezpečení základní úrovně garantované pomoci v kraji uvádí nařízení Olomouckého kraje, kterým se stanoví podmínky k zabezpečení plošného pokrytí území Olomouckého kraje3).

(2) V příloze č. 2 tohoto nařízení je stanoveno zařazení jednotek požární ochrany pro jednotlivé obce v prvním až třetím stupni poplachu. Ve zvláštním stupni poplachu a v kterémkoliv stupni poplachu při potřebě speciální požární techniky lze pro účely zásahu využít kteroukoliv jednotku požární ochrany.

(3) Pokud je jednotka hasičského záchranného sboru podniku nebo jednotka sboru dobrovolných hasičů podniku předurčena pro zásah mimo území působení svého zřizovatele, je způsob a obsah její součinnosti uveden v dohodě mezi zřizovatelem jednotky a hasičským záchranným sborem kraje. V této dohodě se stanoví síly a prostředky, kterými uvedená jednotka poskytuje součinnost, a podmínky jejich poskytnutí.

(4) Hasičský záchranný sbor vede seznam uzavřených dohod s právnickými nebo podnikajícími fyzickými osobami, které zřizují jednotky podle odstavce 3.

(5) K zásahu povolaná jednotka požární ochrany je povinna vyjet s vyžádanou technikou, pokud má takovou techniku k dispozici.

(6) Zásady spolupráce a koordinace jednotek požární ochrany jsou určeny zvláštním právním předpisem4).

Čl. 4

Zásady součinnosti jednotek požární ochrany při poskytování pomoci mezi kraji a sousednímu státu

(1) Zásady součinnosti jednotek požární ochrany při poskytování pomoci mezi kraji jsou upraveny v písemných dohodách mezi příslušnými hasičskými záchrannými sbory krajů. Součástí dohody je přehled sil a prostředků a způsob jejich povolávání.

(2) Zásady součinnosti jednotek požární ochrany při poskytování pomoci sousednímu státu vychází z mezinárodních smluv5) a jsou upraveny jednotlivými smlouvami6) mezi hasičským záchranným sborem kraje a příslušným odpovědným subjektem sousedního státu.

(3) Hasičský záchranný sbor kraje vede přehled dohod uzavřených dle odstavce 1 a 2.

(4) Povolávání jednotek požární ochrany z jiných krajů na území kraje a vysílání jednotek z kraje na území jiných krajů nad rámec uzavřených dohod a při poskytování mezinárodní pomoci koordinuje Krajské operační a informační středisko hasičského záchranného sboru kraje v dohodě s Operačním a informačním střediskem Ministerstva vnitra - generálního ředitelství Hasičského záchranného sboru České republiky.

Čl. 5

Operační a informační středisko hasičského záchranného sboru kraje

(1) Krajské operační a informační středisko hasičského záchranného sboru kraje koordinuje činnost jednotek požární ochrany na území Olomouckého kraje a součinnost s ostatními kraji. Spojení s tímto střediskem je pro veřejnost telefonicky na čísle tísňového volání 150 nebo 112.

(2) Krajské operační a informační středisko hasičského záchranného sboru kraje vyhodnocuje tísňová volání a provádí příslušná opatření ke koordinaci záchranných a likvidačních prací7).

Čl. 6

Činnost ohlašoven požárů

(1) Úlohou ohlašovny požárů obce a ohlašovny požárů právnické nebo podnikající fyzické osoby, která zřizuje ohlašovnu požárů, je přijímat hlášení o vzniku mimořádných událostí v obci nebo u právnické nebo podnikající fyzické osoby, vyhlásit poplach zřizované jednotce požární ochrany a vyslat ji na místo události a neprodleně oznámit mimořádnou událost na krajské operační středisko.

(2) Každá ohlašovna požárů je označena tabulkou s nápisem „OHLAŠOVNA POŽÁRŮ“.

(3) Ohlašovna požárů musí být vybavena vhodnými spojovacími prostředky tak, aby mohla kdykoliv přijímat hlášení o vzniku požáru nebo jiné mimořádné události a řídit se řádem ohlašovny požárů.

(4) Při vyhlašování poplachu sirénou je třeba dodržovat celostátně platný tvar signálu8).

Čl. 7

Aktualizace požárního poplachového plánu kraje

(1) Zřizovatelé jednotek požární ochrany zařazených v požárním poplachovém plánu kraje jsou povinni průběžně oznamovat hasičskému záchrannému sboru kraje změny ve vybavení jednotky požární ochrany požární technikou, věcnými prostředky požární ochrany, kontaktů na ohlašovny požárů, seznamech členů jednotek požární ochrany s kontaktními údaji pro vyhlášení poplachu.

(2) Požární poplachový plán kraje je trvale uložen na Krajském operačním a informačním středisku hasičského záchranného sboru kraje.

Čl. 8

Závěrečná ustanovení

(1) Zrušuje se:

1. Nařízení Olomouckého kraje č. 3/2006 ze dne 7. září 2006, kterým se vydává Požární poplachový plán Olomouckého kraje.

2. Nařízení Olomouckého kraje č. 2/2010 ze dne 6. května 2010, kterým se mění nařízení Olomouckého kraje č. 3/2006, kterým se vydává Požární poplachový plán Olomouckého kraje.

(2) Toto nařízení nabývá účinnosti patnáctým dnem následujícím po dni jeho vyhlášení ve Věstníku právních předpisů Olomouckého kraje.

Ing. Jiří Rozbořil

hejtman

MUDr. Michael Fischer

náměstek hejtmana

Příloha č. 1

POPLACHOVÝ PLÁN INTEGROVANÉHO ZÁCHRANNÉHO SYSTÉMU OLOMOUCKÉHO KRAJE

ČI. 1

Použití a obsah

(1) Poplachový plán integrovaného záchranného systému kraje (dále jen „poplachový plán IZS“) obsahuje spojení na základní a ostatní složky integrovaného záchranného systému, přehled sil a prostředků ostatních složek integrovaného záchranného systému, včetně přehledu sil a prostředků potřebných pro potřeby záchranných a likvidačních prací na základě smluvních vztahů včetně způsobu a rozsahu jejich povolávání a způsob povolávání vedoucích složek integrovaného záchranného systému a členů krizových štábů.

(2) Poplachový plán IZS se použije, pokud je vyžadována pomoc dle zvláštního právního předpisu1 a pokud koordinaci záchranných a likvidačních prací provádí na krajské úrovni Hasičský záchranný sbor Olomouckého kraje nebo hejtman kraje nebo na úrovni obce s rozšířenou působností Hasičský záchranný sbor Olomouckého kraje nebo starosta obce s rozšířenou působností2 anebo pokud jsou záchranné a likvidační práce koordinovány v místě zásahu velitelem zásahu.

ČI. 2

Spojení na základní a ostatní složky

(1) Přehled kontaktů a způsob spojení na základní a ostatní složky integrovaného záchranného systému, který obsahuje zejména telefonní, radiovou a datovou komunikaci na místa trvalé obsluhy a s vedoucími složek, kteří rozhodují o vyslání sil a prostředků základních a ostatních složek vede Hasičský záchranný sbor Olomouckého kraje a je uložen na Krajském operačním a informačním středisku Hasičského záchranného sboru Olomouckého kraje.

(2) Vedoucí složek integrovaného záchranného systému jsou povinni pravidelně aktualizovat při každé změně přehled spojení na místa s trvalou obsluhou, případně na vedoucí složek integrovaného záchranného systému. Podrobnosti o hlášení změn u ostatních složek integrovaného záchranného systému jsou upraveny v písemných dohodách o plánované pomoci na vyžádání.

ČI. 3

Přehled sil a prostředků ostatních složek a přehled sil a prostředků pro potřeby záchranných a likvidačních prací na základě smluvních vztahů a způsob jejich povolávání

(1) Přehled sil a prostředků ostatních složek a přehled sil a prostředků pro potřeby záchranných a likvidačních prací zajištěných na základě smluvních vztahů s fyzickými a právnickými osobami včetně způsobu jejich povolávání je veden u Hasičského záchranného sboru Olomouckého kraje a je uložen na Krajském operačním a informačním středisku Hasičského záchranného sboru Olomouckého kraje.

(2) Hasičský záchranný sbor Olomouckého kraje zpracovává a vede aktuální seznam vozidel složek s výjimkou z pojištění odpovědnosti3.

(3) Složky integrovaného záchranného systému ohlašují Krajskému operačnímu a informačnímu středisku Hasičského záchranného sboru Olomouckého kraje změny nutné pro aktuálnost informací obsažených v dokumentech „Výčet spojení na základní složky“ a „Přehled sil a prostředků ostatních složek a přehled sil a prostředků pro potřeby záchranných a likvidačních prací na základě smluvních vztahů a způsob jejich povolávání“.

Čl. 4

Způsob povolávání a vyrozumívání vedoucích složek a členů krizových štábů, právnických osob a podnikajících fyzických osob zahrnutých do havarijního plánu kraje nebo vnějšího havarijního plánu

(1) Vedoucí složek integrovaného záchranného systému, členové krizových štábů, právnické osoby a podnikající fyzické osoby zahrnuté do havarijního plánu kraje nebo vnějšího havarijního plánu oznamují Hasičskému záchrannému sboru Olomouckého kraje druh a způsob použití komunikačních prostředků použitelných k jejich okamžitému vyrozumění nebo povolání.

(2) Krajské operační a informační středisko Hasičského záchranného sboru Olomouckého kraje vyrozumívá a povolává vedoucí složek, členy krizového štábu hejtmana kraje, členy krizových štábů obcí s rozšířenou působností a právnické a podnikající fyzické osoby zahrnuté do havarijního plánu kraje nebo vnějšího havarijního plánu za užití komunikačních prostředků dle odstavce 1, a to na základě rozhodnutí hejtmana kraje nebo starosty obce s rozšířenou působností nebo jimi pověřené osoby.

(3) Na žádost velitele zásahu, řídícího důstojníka Hasičského záchranného sboru Olomouckého kraje, starosty obce s rozšířenou působností nebo hejtmana kraje povolává Krajské operační a informační středisko Hasičského záchranného sboru Olomouckého kraje vedoucí složek podle jejich místní příslušnosti.

(4) Žádost o povolání členů příslušného krizového štábu může dát též řídící důstojník Hasičského záchranného sboru Olomouckého kraje za podmínek stanovených právním předpisem4.

(5) Plán povolávání a vyrozumívání vedoucích složek a členů krizového štábu krájeje veden u Krajského operačního a informačního střediska Hasičského záchranného sboru Olomouckého kraje a je průběžně aktualizován a poskytován po každé aktualizaci krizovému štábu kraje. Obdobným způsobem postupuje Krajské operační a informační středisko Hasičského záchranného sboru Olomouckého kraje vůči starostům obcí s rozšířenou působností v jejich územní působnosti při vedení a aktualizaci plánů povolávání a vyrozumívání vedoucí složek a členů krizového štábu obcí s rozšířenou působností.

ČI. 5

Operativní dokumentace k poplachovému plánu IZS

(1) Operativní dokumentací poplachového plánu IZS jsou zejména:

a) dohody o plánované pomoci na vyžádání,

b) přehled předem sjednané věcné a osobní pomoci5 pro potřeby sil a prostředků zařazených do poplachového plánu IZS, která je smluvně zabezpečena Hasičským záchranným sborem Olomouckého kraje a není součástí dohod o plánované pomoci na vyžádání,

c) informativní seznam všech subjektů, se kterými byly uzavřeny dohody podle písm. a) a b),

d) výčet spojení na hejtmana kraje a starosty obcí s rozšířenou působností,

e) výčet spojení na základní a ostatní složky integrovaného záchranného systému,

f) výčet spojení na fyzické a právnické osoby, se kterými je předem sjednaná pomoc dle písm. b),

g) plán povolávání a vyrozumívání vedoucích složek a členů krizového štábu kraje,

h) plán povolávání a vyrozumívání vedoucích složek a členů krizového štábu obcí s rozšířenou působností,

i) seznam vozidel složek s výjimkou z pojištění odpovědnosti.

(2) Operativní dokumentace poplachového plánu IZS je přístupná výhradně určeným příslušníkům Hasičského záchranného sboru Olomouckého kraje, hejtmanovi kraje, pověřeným členům orgánů kraje, starostům obcí s rozšířenou působností, pověřeným členům orgánů obcí, vedoucím složek integrovaného záchranného systému a kontrolním orgánům6.

(3) Hasičský záchranný sbor Olomouckého kraje odpovídá za řádné vedení operativní dokumentace k poplachovému plánu IZS a v případě změn zabezpečuje její průběžnou aktualizaci ve smyslu příslušných právních předpisů.

ČI. 6

Závěrečná ustanovení

(1) Tímto Poplachovým plánem integrovaného záchranného systému Olomouckého kraje se ruší Poplachový plán integrovaného záchranného systému Olomouckého kraje ze dne 1.9.2006.

(2) Poplachový plán integrovaného záchranného systému Olomouckého kraje nabývá účinnosti dnem 26.7.2016.

Příloha č. 2

Zařazení jednotek požární ochrany pro jednotlivé obce v prvním a třetím stupni poplachu >>>

1) Zákon č. 239/2000 Sb., o integrovaném záchranném systému a o změně některých zákonů, ve znění zákona č. 320/2002 Sb., zákona č. 20/2004 Sb., zákona č. 186/2006 Sb., zákona č. 306/2008 Sb., zákona č. 151/2010 Sb., zákona č. 375/2011 Sb., zákona č. 303/2013 Sb., zákona č. 344/2013 Sb. a zákona č. 64/2014 Sb.

Vyhláška č. 328/2001 Sb., o některých podrobnostech zabezpečení integrovaného záchranného systému, ve znění vyhlášky č. 429/2003 Sb.

2) Vyhláška č. 328/2001 Sb., o některých podrobnostech zabezpečení integrovaného záchranného systému, ve znění vyhlášky č. 429/2003 Sb.

3) Nařízení Olomouckého kraje č. 2/2016 ze dne 7.4.2016, kterým se stanoví podmínky k zabezpečení plošného pokrytí území Olomouckého kraje jednotkami požární ochrany.

4) Vyhláška č. 247/2001 Sb., o organizaci a činnosti jednotek požární ochrany, ve znění vyhlášky č. 226/2005 Sb. a vyhlášky č. 200/2012 Sb.

5) Např. Smlouva mezi Českou republikou a Polskou republikou o spolupráci a vzájemné pomoci při katastrofách, živelních pohromách a jiných mimořádných událostech ze dne 16.7.2003, uveřejněná ve Sbírce mezinárodních smluv pod číslem 102/2003 ze dne 1.9.2003.

6) Např. Dohoda mezi Opolským vojvodou a Opolským krajským velitelem státní požární ochrany v Opoli a Olomouckým krajem a Českou republikou - Hasičským záchranným sborem Olomouckého kraje o spolupráci a vzájemné pomoci při záchranářských pracích při katastrofách, živelních pohromách a jiných mimořádných událostech ze dne 29.8.2008, nebo Dohoda mezi Dolnoslezským vojvodou a Dolnoslezským krajským velitelem státní požární ochrany ve Wroclavi a Olomouckým krajem a Českou republikou - Hasičským záchranným sborem Olomouckého kraje o spolupráci a vzájemné pomoci při záchranářských pracích při katastrofách, živelních pohromách a jiných mimořádných událostech ze dne 18.11.2014.

7) §5 zákona č. 239/2000 Sb., o integrovaném záchranném systému a o změně některých zákonů, ve znění zákona č. 320/2002 Sb.

8) Příloha č. 2 k vyhlášce č. 380/2002 Sb., k přípravě a provádění úkolů ochrany obyvatelstva.

1 §20 odst. 2 zákona č. 239/2000 Sb., o integrovaném záchranném systému a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů.

2 §13 zákona č. 239/2000 Sb., o integrovaném záchranném systému a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů.

3 §5 odst. 1 písm. b) zákona č. 168/1999 Sb., o pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o pojištění odpovědnosti v provozu vozidla), ve znění pozdějších předpisů.

4 §11 vyhlášky č. 328/2001 Sb., o některých podrobnostech zabezpečení integrovaného záchranného systému, ve znění pozdějších předpisů.

5 §2 písm. g) a h) zákona č. 239/2000 Sb., o integrovaném záchranném systému a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů.

6 §17 nařízení vlády č. 172/2001 Sb., ve znění nařízení vlády č. 498/2002 Sb.