Animace načítání

Stránka se připravuje...


Věstník MŽP ČR, částka 5/2017

Výzva č. 7/2017

k předkládání žádostí o poskytnutí podpory

v rámci Národního programu Životní prostředí

Ministerstvo životního prostředí (dále jen „MŽP“) vyhlašuje prostřednictvím Státního fondu životního prostředí ČR (dále jen „Fond“) Výzvu k předkládání žádostí o poskytnutí podpory (dále jen „Výzva“) dle podmínek Národního programu Životní prostředí (dále jen „Program“).

Číslo Výzvy

7/2017

Prioritní oblast

5. Životní prostředí ve městech a obcích

Podoblast

5. 1 Implementace systémových nástrojů

Podporované aktivity

5. 1. A - Rozvoj místní Agendy 21

5. 1. B - Pakt starostů a primátorů pro klima a energii

Cíle Výzvy

Cílem Výzvy je podpora udržitelného rozvoje obcí a krajů, zlepšení kvality životního prostředí a kvality života obyvatel a přispění k dosažení klimaticko-energetických závazků.

Oprávnění příjemci podpory

obce, městské části, dobrovolné svazky obcí, kraje a místní akční skupiny (MAS pouze v rámci 5. 1. A)

Termíny Výzvy

Žádosti je možné podat v období od 5.5.2017 do 29.9.2017.

Období realizace

Podpořené projekty budou realizovány nejpozději do 31.12.2019.

Výše podpory

Maximální výše podpory na jeden projekt činí 80 % z celkových způsobilých výdajů.

V případě podporované aktivity 5. 1. A je výše podpory na jeden projekt min. 300 tis. Kč a max. 1 mil. Kč.

V případě podporované aktivity 5. 1. B je výše podpory na jeden projekt min. 250 tis. Kč a max. 1,5 mil. Kč.

Alokace

15 mil. Kč, přičemž:

pro podporovanou aktivitu 5. 1. A je alokováno 10 mil. Kč,

pro podporovanou aktivitu 5. 1. B je alokováno 5 mil. Kč.

1. Popis podporovaných aktivit

Předmětem podoblasti podpory 5. 1: Implementace systémových nástrojů je podpora obcí, a krajů v jejich udržitelném rozvoji, zlepšování životního prostředí a kvality života prostřednictvím implementace místní Agendy 21, snižování emisí skleníkových plynů a zvyšování odolnosti vůči změně klimatu dle Akčního plánu pro udržitelnou energii a klima (tj. prostřednictvím zapojení do Paktu starostů a primátorů).

Předmětem podpory jsou projekty v souladu s podporovanými aktivitami Programu:

  • 5. 1. A - Rozvoj místní Agendy 21 - (dále jen „MA21“)
  • 5. 1. B - Pakt starostů a primátorů pro klima a energii (dále jen „Pakt starostů a primátorů“).

1.1 Podporovaná aktivita 5. 1. A

Podporovány budou projekty spjaté s rozvojem MA21 dle oficiálně schválené Metodiky hodnocení udržitelných měst zaměřené na oblast životního prostředí, udržitelné spotřeby a výroby (dále jen „USV“) a dopravy.

Předmětem podpory jsou:

A) Expertní spolupráce

analýzy a studie, plánovací dokumenty, zjišťování dat a průzkumy - získání podkladů pro zpracování/aktualizaci auditů udržitelného rozvoje (dále jen UR) v oblastech MA21: životní prostředí, udržitelná spotřeba a výroba a doprava.

Konkrétní téma projektu1 musí navazovat na sebehodnocení/expertně revidovaný audit, expertní hodnocení, výstupy strategického plánu, problémy, vycházející z komunitního plánování nebo jde o podklady pro zpracování auditů ve výše uvedených třech oblastech UR v rámci MA21. U aspirantů na kategorii D může jít o sebehodnocení/analýzy (v daných oblastech) pro zpracování/aktualizaci strategického plánu.

B) Informační, participační a vzdělávací akce k udržitelnému rozvoji v dílčích oblastech životní prostředí, udržitelná výroba a spotřeba a doprava

a) kulaté stoly a veřejná projednání - s vazbou na témata životního prostředí, USV a dopravy (projednání řešení problémů a opatření např. v oblastech: ovzduší a související opatření v energetice či dopravě, zeleň a kvalita veřejných prostranství, adaptace na změnu klimatu - dešťové a povrchové vody, protipovodňová a jiná krizová opatření, zásobování pitnou vodou, apod.). Projednání témat jako součást řešení projektu;

b) vzdělávání, kurzy, školení pro cílové skupiny: pracovníci místních úřadů, zastupitelé a veřejnost k tématům udržitelného rozvoje, s důrazem na životní prostředí, USV nebo dopravu. V případě školního vzdělávání bude podpořeno pouze vzdělávání k UR).2

C) Sdílení dobré praxe

a) organizace seminářů a workshopů určených zejména pro méně pokročilé municipality, jejichž tématem bude implementace MA21 s důrazem na životní prostředí, USV nebo dopravu. Předmětem bude sdílení dobré praxe v těchto oblastech mezi pokročilými realizátory nebo předávání dobré praxe méně pokročilým;

b) zpracování a distribuce elektronických verzí informačních materiálů zachycujících dobrou praxi pokročilých municipalit zaměřenou na implementaci MA21 s důrazem na životní prostředí, udržitelnou spotřebu a výrobu a dopravu.

1.2 Podporovaná aktivita 5. 1. B

Podporovány budou projekty podporující zapojení měst a obcí ČR do iniciativy Paktu starostů a primátorů pro klima a energii3 zaměřené na snižování emisí skleníkových plynů a zvyšování odolnosti vůči negativním dopadům změny klimatu.

Předmětem podpory jsou4:

a) zpracování Akčního plánu pro udržitelnou energii a klima (Sustainable Energy and Climate Action Plan, SECAP), příp. jeho aktualizace, obsahující výchozí emisní bilanci, hodnotící zprávu o adaptaci a hodnocení rizik a zranitelnosti včetně konkrétního závazku ke snižování emisí skleníkových plynů do roku 2030 (zejména prostřednictvím zvyšování energetické účinnosti a většího využívání OZE) a včetně návrhu konkrétních adaptačních opatření a zdrojů jejich financování;

b) organizace Místních dnů pro energii, během nichž bude rozšiřováno povědomí o možnostech a přínosech inteligentnějšího využívání energie a jeho širším kontextu (např. workshopy, prohlídky a dny otevřených dveří aj.). V rámci organizovaných akcí místní samospráva zapojí zainteresované subjekty a občany do společného dialogu týkajícího se vývoje a realizace Akčního plánu pro udržitelnou energii a klima.

2. Cíl Výzvy

Cílem Výzvy je podpora udržitelného rozvoje obcí a krajů, zlepšení kvality životního prostředí a kvality života obyvatel a přispění k dosažení klimaticko-energetických závazků.

Cíle prioritní oblasti:

  • zlepšení životního prostředí a kvality života ve městech a obcích,
  • podpora udržitelného rozvoje měst a obcí,
  • zvýšení odolnosti měst a obcí vůči změně klimatu,
  • příspěvek k dosažení klimaticko-energetických závazků do roku 2030.

3. Oprávnění příjemci podpory

O finanční podporu z prostředků Fondu mohou žádat následující subjekty:

  • obce,
  • městské části,
  • dobrovolné svazky obcí,
  • kraje (pouze v případě realizace podporované aktivity 5. 1. A)
  • Místní akční skupiny (pouze v případě realizace podporované aktivity 5. 1. A; dále jen „MAS“)

V případě podporované aktivity 5. 1. A je nutná registrace v oficiálním informačním systému MA21 na adrese www.ma21.cz.

V případě podporované aktivity 5. 1. B je nutná registrace v oficiální databázi signatářů Paktu starostů a primátorů na adrese: http://www.covenantofmayors.eu/about/signatories en.html.

4. Forma a výše podpory

Podpora v rámci této Výzvy je poskytována formou dotace z prostředků Fondu na základě Směrnice MZP č. 4/2015, v souladu s Programem, touto Výzvou a dále za podmínek stanovených v Rozhodnutí ministra životního prostředí o poskytnutí finančních prostředků (dále jen „Rozhodnutí“) a ve Smlouvě o poskytnutí podpory ze Státního fondu životního prostředí ČR (dále jen „Smlouva“).

Maximální výše podpory na jeden projekt činí 80 % z celkových způsobilých výdajů v případě podporované aktivity 5. 1. A i 5. 1. B.

Podporovaná aktivita 5. 1. A

  • Minimální výše podpory na jeden projekt je 300 tis. Kč.
  • Maximální výše podpory na jeden projekt nesmí překročit 1 mil. Kč.
  • Maximální výše podpory na jeden projekt činí 80 % z celkových způsobilých výdajů.

Podporovaná aktivita 5. 1. B.

  • Minimální výše podpory na jeden projekt je 250 tis. Kč.
  • Maximální výše podpory na jeden projekt nesmí překročit 1.5 mil. Kč.
  • Maximální výše podpory na jeden projekt činí 80 % z celkových způsobilých výdajů. 

5. Termíny Výzvy

Termíny pro předkládání Žádostí o poskytnutí podpory (dále jen „Žádost“) v rámci této Výzvy:

Zahájení příjmu Žádostí: 5.5.2017

Ukončení příjmu Žádostí: 29.9.2017

Žádosti doručené po stanovených termínech nebudou přijaty k dalšímu zpracování.

6. Alokace prostředků pro Výzvu

Pro Výzvu je alokováno celkem 15 mil. Kč, přičemž:

  • pro podporovanou aktivitu 5. 1. A je alokováno 10 mil. Kč,
  • pro podporovanou aktivitu 5. 1. B je alokováno 5 mil. Kč.

7. Období realizace

Podpořené projekty budou realizovány nejpozději do 31.12.2019.

8. Způsobilé výdaje

Jedná se o ty výdaje projektu, které zakládají nárok na čerpání podpory, tj. mohou být spolufinancovány v rámci této Výzvy z rozpočtu Fondu. Výdaje musí být skutečně, účelně, efektivně, oprávněně a nezbytně vynaložené a musí být vzniklé a uhrazené v období realizace projektu (tj. po zahájení projektu a před dokončením projektu), nejdříve však po dni akceptace Žádosti o poskytnutí dotace.

Daň z přidané hodnoty (DPH) může být způsobilým výdajem, pouze pokud příjemce plnění nemá nárok na odpočet daně na vstupu.

8.1 Podporovaná aktivita 5. 1. A

V rámci této podporované aktivity jsou způsobilé tyto výdaje:

  • výdaje na expertní, vzdělávací a další služby související s MA21 v rámci projektu, např. lektorné, facilitace, analýzy a studie apod.,
  • výdaje na služby pro informovanost, propagaci a medializaci v rámci projektu, např. inzerce, grafika a tvorba webu a elektronické podoby propagačních materiálů apod.,
  • cestovní náhrady a ubytování (i PHM), které je nutné doložit odůvodněním předpokládaných cest v rámci projektu,5
  • výdaje na pronájem prostor pro konání vzdělávacích a osvětových aktivit, tyto výdaje mohou být způsobilé, pouze pokud se jedná o pronájem s pronajímatelem (majitelem), resp. dlouhodobým nájemcem (nájem musí trvat minimálně po dobu realizace projektu),
  • výdaje na organizaci a přípravu akce uskutečněné na základě dodavatelských smluv, které výhradně souvisejí s projektem, s výjimkou výdajů na občerstvení,
  • výdaje na zapůjčení technického vybavení (audiovizuální technika, IT), tyto výdaje mohou být způsobilé, pouze pokud se jedná o pronájem s majitelem resp. dlouhodobým nájemcem (nájem musí trvat minimálně po dobu realizace projektu),
  • výdaje na pronájem mediálního prostoru (např. web, rádio, periodika),
  • režijní výdaje (energie, nájmy kanceláře, telefonní poplatky, poplatky za internet, opravy DHM, úklidové služby, aj.) maximálně do procentuální výše z ostatních způsobilých výdajů projektu (bez započtené režie).6 Režijní výdaje musí odpovídat cenám v místě a čase obvyklým,
  • hrubé mzdy (včetně odvodů na sociální a zdravotní pojištění) maximálně do výše 50 % z celkových způsobilých výdajů, dohody o provedení práce, dohody o pracovní činnosti, autorské honoráře, v případě prací prováděných vlastními kapacitami výdaje prokázané řádnými účetními doklady - zejména mzdové doklady (výkaz odpracovaných hodin, výplatní listiny, příp. výpisy z účetní evidence). Je žádoucí, aby konkrétní výše mzdy byla stanovena na úrovni, na níž je plat za srovnatelnou činnost vykonávanou v rozpočtové sféře, v níž je aplikován zákon č. 262/2006 Sb., zákoník práce, ve znění pozdějších předpisů, a nařízení vlády č. 564/2006 Sb., o platových poměrech zaměstnanců ve veřejných službách a správě, ve znění pozdějších předpisů.
  • výdaje na publicitu projektu dle čl. 14.5 této Výzvy, jejich výši žadatel uvede v rozpočtu projektu, přičemž tyto výdaje jsou způsobilé maximálně do výše 5 % z celkových způsobilých výdajů.

8.2 Podporovaná aktivita 5. 1. B

V rámci této podporované aktivity jsou způsobilé tyto výdaje:

  • výdaje na služby, analýzy a studie spojené se zpracováním strategie, příp. její aktualizace, včetně zapracovaní připomínek k jejímu dopracování před její finální akceptací ze strany Paktu starostů a primátorů,
  • výdaje na služby pro informovanost, propagaci a medializaci v rámci projektu, např. inzerce, grafika a tisk, apod.,
  • výdaje na expertní, vzdělávací a další služby související s organizací Místních dnů pro energii v rámci projektu, např. lektorné, facilitace, analýzy a studie apod.,
  • výdaje na pronájmy prostor a techniky, tyto výdaje mohou být způsobilé, pouze pokud se jedná o pronájem s pronajímatelem (majitelem), resp. dlouhodobým nájemcem (podnájem musí trvat minimálně po dobu realizace projektu),
  • projektová příprava (v případě úspěšného projektu, který tuto službu zadá externě z důvodu vlastní nedostatečné kapacity) - možnost financovat náklady až do výše 20 tis. Kč spojené s externím zpracováním žádosti o podporu, resp. její části, tj. stručného zhodnocení současné situace v energetické oblasti na území žadatele a identifikace potenciálu úspor. Projektová příprava bude způsobilým nákladem pouze v případě, že žadatel zadá externí zpracování tohoto úkolu. Podmínkou je rovněž skutečnost, že projekt bude schválen k podpoře.
  • výdaje na publicitu projektu dle čl. 14.5 této Výzvy, jejich výši žadatel uvede v rozpočtu projektu, přičemž tyto výdaje jsou způsobilé maximálně do výše 5 % z celkových způsobilých výdajů.

9. Místo realizace projektu

Všechny podpořené projekty budou realizovány na území České republiky.

10. Způsob podání Žádostí

Žádosti budou přijímány průběžně počínaje prvním dnem zahájení příjmu Žádostí do ukončení příjmu Žádostí dle čl. 5. Žádost bude zpracovaná v českém jazyce v předepsaném formátu a předpokládaný rozpočet bude uveden v Kč.

Žádost je nutné doručit prostřednictvím doručovatelských služeb nebo osobně do podatelny Fondu v uzavřených obálkách s označením:

Název žadatele

Adresa žadatele

IČO žadatele

Žádost o poskytnutí podpory z NPŽP podoblast podpory 5. 1. A - MA21 nebo 5. 1. B – Pakt starostů a primátorů

Státní fond životního prostředí ČR

Odbor realizace Národních programů

Olbrachtova 2006/9

140 00 Praha 4

Žádosti mohou být předkládány také prostřednictvím datových zpráv (ID datové schránky: favab6q), přičemž datová zpráva musí být označena jako Žádost z NPŽP - 5. 1. A nebo 5. 1 .B - Výzva č. 7/2017 a musí být opatřena platným elektronickým podpisem statutárního zástupce.

Příjem Žádostí končí 29.9.2017. Rozhoduje datum doručení na Fond, nikoliv datum předání poštovní přepravě. Později nebo jiným způsobem doručené Žádosti nebudou přijaty do dalšího administrativního procesu.

Žádosti se předkládají v jednom vyhotovení ve formě originálu včetně příloh a zároveň elektronicky na nosiči CD. Elektronická verze Žádosti musí být zpracována v obvyklých formátech (Microsoft Word, Excel, případně Open Office).

11. Sledované indikátory

Přehled všech indikátorů sledovaných v podoblasti podpory 5. 1. je uveden v následujících tabulkách:

Podporovaná aktivita 5. 1. A:

Název indikátoru

Měrná jednotka

Kulaté stoly a veřejná projednání.

Počet

Počet účastníků kulatých stolů a veřejných projednání

Počet

Tematická vazba kulatých stolů a veřejných projednání na projekt:

  • Životní prostředí

Ano / ne

  • USV

Ano / ne

  • Dopravu

Ano / ne

Vzdělávací akce k UR

Počet

Počet účastníků vzdělávacích akcí

Počet

Analýzy a studie, plánovací dokumenty, zjišťování dat a průzkumy.

Počet

- Z toho materiály schválené Radou města / zastupitelstvem (týká se aktivit dle čl. 1.1 A )

Počet

Počet akcí na sdílení dobré praxe.

Počet

Počet účastníků akcí na sdílení dobré praxe.

Počet

Podporovaná aktivita 5. 1. B

Název indikátoru

Měrná jednotka

Zpracování Akčního plánu pro udržitelnou energii a klima, příp. jeho aktualizace.

Počet

Organizace Místních dnů pro energii.

Počet

Předpokládané snížení CO2, GJ nebo MWh (týká se aktivity dle čl. 1.2. a)7 dle SECAP.

CO2/rok, GJ/rok, nebo MWh/rok

Počet navržených adaptačních opatření

Počet

Počet akcí v rámci Místních dnů pro energii.

Počet

Počet účastníků/oslovených v rámci Místních dnů pro energii.

Počet8

Vybrané indikátory uvede žadatel v Žádosti. Plnění indikátorů je pro žadatele, resp. příjemce podpory závazné.

12. Administrace Žádostí

Výzva je vyhlášena jako jednokolová soutěžní. Žádosti předložené Fondu podléhají kontrole úplnosti, formální správnosti a přijatelnosti. Je-li Žádost formálně úplná a je posouzena jako přijatelná z hlediska splnění podmínek Výzvy, je akceptována a následně předložena MŽP (pro podporovanou aktivitu 5. 1. A odboru 320 MZP a pro podporovanou aktivitu 5. 1. B samostatnému oddělení 120 MŽP) k vypracování odborného posudku ve smyslu §4 odst. 3 zákona ČNR č. 388/1991 Sb., resp. čl. 4 odst. 2 Směrnice MŽP č. 4/2015 a postoupena do procesu hodnocení Fondem dle výběrových kritérií (viz čl. 13 této Výzvy). V případě potřeby může Fond požádat MŽP o součinnost při hodnocení Žádostí.

Administrace Žádostí, které nebudou v souladu s podmínkami Programu a Výzvy, bude ukončena.

Žádosti, které splní podmínky Programu a Výzvy, získají dostatečný počet bodů v rámci hodnocení a budou kryty disponibilní alokací Výzvy, budou následně předloženy k projednání Radě Fondu a k vydání Rozhodnutí.

13. Kritéria pro hodnocení žádostí

Žádosti budou po kontrole formální úplnosti a přijatelnosti hodnoceny na základě těchto výběrových kritérií:

Hodnotící kritéria (maximální počet bodů: 72)

1. Schopnost a připravenost žadatele projekt realizovat

Počet bodů

1.1. Zhodnocení organizační struktury a zázemí žadatele* Za každé splněné kritérium obdrží projekt 1 bod

0-3*

Hodnotí se, zda:

  • organizační struktura navržená v rámci konkrétního projektu zabezpečuje veškeré důležité oblasti jeho realizace a to dostatečnou kapacitou (PR a komunikace, finanční řízení, koordinace, odborná část apod.),
  • odpovědnosti jednotlivých členů týmu jsou jasně vymezeny (publicita, vyúčtování, výběrová řízení, příprava seminářů),
  • jsou popsány způsoby komunikace/organizace (schůzky projektového týmu, jejich četnost, sdílení informací).

1.2. Zkušenosti žadatele s realizací projektů

0-1

Plný počet bodů získá žadatel, který má zkušenosti s finančně srovnatelným projektem obdobného charakteru.

2. Význam (relevance) projektu

2.1. Potenciální významnost projektu při naplňování cílů Výzvy a Programu

* Za každé úplně splněné kritérium obdrží projekt 2 body (resp. 4 body - viz **), za každé částečné splněné kritérium 1 bod (resp. 2 body - viz **).

** Za úplně splněné kritérium obdrží projekt 4 body, za částečné splněné kritérium 2 body. Při posuzování není rozhodující počet vybraných předmětů podpory dle čl. 1.1, ale kvalita jejich zpracování.

Podporovaná aktivita 5.1.A Kritérium hodnotí, zda projekt:

  • přispívá k naplňování cíle Výzvy (dle čl. 2 této Výzvy),
  • aktivity jsou zasazeny do systémového přístupu v rámci MA21
  • dochází**:

- k prokazatelnému kvalitativnímu postupu v řešení dílčích oblastí v tématech Životní prostředí a Udržitelná výroba a spotřeba a Doprava dle Metodiky hodnocení udržitelných měst MA21;

- k naplnění požadavků MA21 v oblasti vzdělávání k udržitelnému rozvoji (dle čl. 1.1 B)

- ke sdílení dobré praxe v oblastech životní prostředí, USV nebo doprava mezi pokročilými realizátory nebo předávání dobré praxe méně pokročilým (dle čl. 1.1 C)

Podporovaná aktivita 5.1.B Kritérium hodnotí, zda projekt:

  • přispívá k naplňování cíle Výzvy (dle čl. 2 této Výzvy),
  • stručně hodnotí současnou situaci v energetické oblasti na území žadatele a identifikuje potenciál úspor,
  • stručně hodnotí současnou situaci na území žadatele z hlediska potenciálních rizik plynoucích ze změny klimatu,
  • obsahuje vizi a závazek vedení města/obce k naplnění projektu a jeho výstupů.

2.2. Způsobilost projektu naplňovat cíle příslušné strategie (místní, regionální, nebo sektorové)

* Za každé úplně splněné kritérium obdrží projekt 2 body, za každé částečné splněné kritérium 1 bod.

0-6*

Kritérium sleduje, zda žadatel vychází z relevantních strategií a jejich obsahu ve vztahu k projektu9:

  • Projekt vychází se sektorově nebo místně relevantních strategií (záleží na typu navrhovaných aktivit - může se opírat rovněž o strategii na mezinárodní úrovni, pokud na téma české či místní strategie zapomínají),
  • je definována strategie na úrovni cíle nebo opatření, k jehož realizaci projekt přispívá,
  • vazba mezi projektem a příslušnou strategií (cílem/opatřením) je popsána tak, že je jasný příspěvek projektu k naplňování strategie.

2.3. Zdůvodnění projektu, jeho reálnost a soulad cíle s požadavky na výstupy projektu.

* Za každé úplně splněné kritérium obdrží projekt 2 body, za každé částečné splněné kritérium 1 bod.

0-6*

Kritérium hodnotí zda:

  • je projekt přesvědčivě zdůvodněn - je dobře popsána výchozí situace a definován problém, který je relevantní z hlediska podporovaných oblastí a aktivit,
  • zacílení projektu odpovídá definovanému problému (Pomůže dosažení cíle projektu, ke změně výchozí situace, k řešení daného problému?),
  • dosažení takto definovaného cíle projektu je přímo vázáno na vytvoření povinných výstupů projektu (zlepšení podmínek pro realizaci nebo zvýšení kvality stávajících služeb/vytvoření nové udržitelné služby/aktivita vedoucí k rozšíření či posílení povědomí/znalosti v oblasti životního prostředí včetně způsobů jejich ověření).

2.4. Vymezení cílové skupiny, jejích potřeb a způsobilost projektu vhodným a účinným způsobem svým cílem potřeby definované skupiny naplňovat.

* Za každé úplně splněné kritérium obdrží projekt 1 bod.

0-5*

Kritérium se zaměřuje na vztah definovaného cíle a potřeb cílové skupiny. Hodnotí především zda:

  • je vhodným způsobem zvolena a popsána cílová skupina, její geografické, demografické nebo jiné vhodné charakteristiky a společné problémy a potřeby,
  • je cílová skupina kvantifikována,
  • jsou definovány její potřeby,
  • tyto potřeby byly zjištěny/definovány relevantním způsobem (např. průzkumem nebo vyplývají ze statistik apod.),
  • cíl projektu reaguj e na tyto potřeby.

2.5. Provázanost projektu se specifiky dané lokality

* Za každé úplně splněné kritérium obdrží projekt 2 body, za každé částečné splněné kritérium 1 bod.

0-4*

Kritérium hodnotí, zda:

  • jsou podrobně a výstižně popsána specifika dané lokality nebo cílové skupiny,
  • jsou navržená opatření, nebo aktivity s těmito specifiky provázána a jsou komplexní.

3. Koncept a ucelenost projektu, rizika a výstupy

3.1. Vymezení jednotlivých aktivit projektu a jejich návaznost na rozpočet

* V případě získání 0b bude Žádost vyřazena z další administrace.

** Za každé úplně splněné kritérium obdrží projekt 1 bod

0*-5**

Kritérium hodnotí, zda:

  • jsou aktivity projektu logicky a jasně členěny a vykazují vnitřní konzistenci,
  • každá aktivita prokazatelně přispívá k naplnění některého z definovaných výstupů, je popsána vazba mezi aktivitami a výstupy,
  • je popsáno, jakým způsobem bude aktivita realizována - způsob realizace, časová posloupnost činností, kdo bude danou aktivitu/činnost realizovat,
  • je jasná návaznost aktivit na položky rozpočtu,
  • textová část j e výstižná a jasná

3.2. Konzistentnost a reálnost navrženého harmonogramu realizace projektu ve vztahu k jeho potřebám

* V případě získání 0b bude Žádost vyřazena z další administrace.

** Za každé úplně splněné kritérium obdrží projekt 1 bod.

0*-4**

Kritérium se soustředí na to, zda:

  • lze z dostupných informací konstatovat, že projekt je odpovídajícím způsobem připraven k realizaci,
  • je celkový harmonogram projektu úměrný aktivitám projektu (není neúměrně dlouhý, případně nebezpečně krátký),
  • aktivity na sebe logicky a s dostatečnou rezervou navazují (v případě, že realizace jedné aktivity podmiňuje zahájení další). Pokud běží více aktivit paralelně, existuje v rámci projektového týmu dostatečná kapacita pro kvalitní a včasnou realizaci všech,
  • z dostupných informací o velikosti a finančních obratech organizace lze usuzovat, že harmonogram čerpání je nastaven úměrně možnostem organizace a jejího cash-flow.

3.3. Relevantnost, reálnost, kvantifikovatelnost a objektivní měřitelnost zvolených projektových výstupů.

* V případě získání 0b bude Žádost vyřazena z další administrace.

** Za každé úplně splněné kritérium obdrží projekt 2 body, za každé částečně splněné kritérium 1 bod.

0*-8**

Kritérium se koncentruje na výstupy a výsledky projektu, zejména zda:

  • jsou správně stanovené úrovně - výstupy (vznikají na základě realizace aktivit projektu, realizátor je může ovlivnit ze 100 % svojí činnosti) a výsledky (jak se realizace projektu promítne do vnějšího světa; ovlivnitelné pouze částečně, vstupuje do toho velké množství vnějších faktorů),
  • jsou výstupy kvantifikovány reálně, měřitelně,
  • je srozumitelně popsán způsob, jak žadatel určil uvedené hodnoty, z čeho vycházel při jejich stanovení,
  • odpovídají investovaným kapacitám a vycházejí z realistického posouzení situace.

3.4. Řízení rizik v rámci projektu

** Za každé úplně splněné kritérium obdrží projekt 2 body, za každé částečně splněné kritérium 1 bod.

0-6**

Při hodnocení rizik projektu je třeba dbát na jasné vymezení potenciálních rizik projektu. Hodnoceno bude zejména, zda:

  • jsou popsána rizika ve všech oblastech (finanční, řízení projektu, nastavení smluvních vztahů, atd.) a fázích, realizace projektu, kde je to relevantní,
  • jsou akceptovatelným způsobem posouzena rizika z hlediska pravděpodobnosti a závažnosti,
  • jsou navržena opatření k minimalizaci rizika/pokud nelze rizika eliminovat, existuje jiný způsob realizace projektu.

4. Rozpočet

4.1. Zhodnocení položek; rozpočtu z pohledu jejich nezbytnosti

* V případě získání 0b bude Žádost vyřazena z další administrace.

** Za každé úplně splněné kritérium obdrží projekt 2 body, za každé částečně splněné kritérium 1 bod.

0*-10**

Kritérium se zaměřuje na správnost struktury rozpočtu, jeho přehlednost a správné nastavení objemů položek zejména ve vazbě aktivit na rozpočet:

  • v rozpočtu jsou vyplněny všechny požadované listy,
  • jeho položky jsou srozumitelně formulované, dostatečně podrobné a zařazené do správných kapitol rozpočtu,
  • položky rozpočtu vycházejí z realizovaných aktivit - jsou identifikovatelné,
  • v rozpočtu nejsou položky, které nejsou nezbytné,
  • z porovnání rozpočtu a popisu aktivit je jasné, že kvantifikace položek je úměrná náročnosti realizace aktivit.

4.2. Přiměřenost výdajů

* V případě získání 0b bude Žádost vyřazena z další administrace.

** Za každé úplně splněné kritérium obdrží projekt 2 body, za každé částečně splněné kritérium 1 bod.

0*-6**

Posuzuje přiměřenost rozpočtu jako celku s ohledem na deklarované výstupy, hodnotí přiměřenost jednotkových cen uvedených položek:

  • rozpočet jako celek je nastaven hospodárně s ohledem na deklarované výstupy,
  • jednotkové ceny jsou uvedeny v relevantním formátu,
  • ceny odpovídají cenám obvyklým, mzdy odpovídají obvyklým cenám práce nebo je přesvědčivě zdůvodněna jejich výše.

Proces hodnocení žádostí v rámci podporované aktivity je zajišťován dvěma hodnotiteli Fondu dle výše uvedených hodnotících kritérií. Pokud se výsledek obou hodnocení liší o více než 20 bodů, bude provedeno nové třetí, konečné (arbitrážní) hodnocení projektu, které provede třetí hodnotitel (hodnotitel Fondu). Žádosti budou seřazeny dle průměrné výše bodového hodnocení, respektive dle bodového hodnocení arbitra, od nejvyššího počtu po nejnižší.

Budou podpořeny projekty maximálně do výše disponibilní alokace Výzvy.

14. Podmínky Výzvy

14.1 Podmínky pro poskytnutí podpory

14.1.1 Žadatel nesmí podat Žádost na realizaci podporované aktivity 5. 1. A a zároveň na realizaci podporované aktivity 5. 1. B v případě, že jsou vzájemně duplicitní, či se obsahově prolínají. Pokud budou takovéto duplicitní, nebo obsahově se prolínající Žádosti identifikovány, bude jejich další administrace ukončena.

14.1.2 V případě podporované aktivity 5. 1. A musí být žadatel registrován v oficiálním Informačním systému MA21 na adrese www.ma21.cz, a to nejpozději ke dni ukončení příjmu Žádostí.

14.1.3 V případě podporované aktivity 5. 1. B musí žadatel přistoupit k iniciativě Paktu starostů a primátorů dle oficiální evidence na webových stránkách Paktu starostů a primátorů10, vč. závazku organizovat Místní dny pro energii a reportovat Paktu naplňování zpracovaného SECAP. SECAP bude schválen obecní radou či zastupitelstvem jako závazný strategický dokument a jeho plnění bude současně s Paktem reportováno MŽP.

14.1.4 Zpracovaný SECAP bude sledovat následující obsahovou strukturu:

  • Manažerské shrnutí SECAP11
  • Celková strategie

    • Úkoly a cíle
    • Současný rámec a budoucí vize
    • Organizační a finanční aspekty:

      • vytvořené/přidělené koordinační a organizační struktury;
      • přidělená personální kapacita;
      • zahrnutí zainteresovaných subjektů a občanů;
      • rozpočet;
      • předpokládané finanční zdroje na investice v rámci akčního plánu;
      • plánovaná opatření pro monitoring a další sledování.
  • Výchozí inventura emisí a související informace, včetně dat a interpretace
  • Hodnotící zpráva o adaptaci a hodnocení rizik a zranitelnosti, včetně dat a interpretace
  • Plánované činnosti a opatření po celou dobu trvání plánu (2030)

    • dlouhodobá strategie, cíle a závazky do 2030;
    • krátkodobé/střednědobé činnosti.

14.1.5 Předkládaný projekt v rámci podporované aktivity 5. 1. B. musí obsáhnout zároveň předmět podpory a), tj. zpracování Akčního plánu pro udržitelnou energii a klima, případně jeho aktualizaci, i předmět podpory b), tj. organizaci Místních dnů pro energii.

14.1.6 Žadatel, resp. příjemce podpory je povinen do dvou let od přistoupení k Paktu starostů a primátorů vypracovat a předložit SECAP, a následně každé dva roky předkládat monitorovací zprávu o jeho plnění. V této souvislosti má povinnost předložit první zprávu o plnění SECAP nejen kanceláři Paktu starostů a primátorů, ale i MŽP.

14.1.7 Podpora je poskytována na základě Rozhodnutí a na základě řádně uzavřené Smlouvy.

14.1.8 Podklady ke Smlouvě dle čl. 14.3 písm. b) musí být doloženy zpravidla ve lhůtě nejpozději do termínu uvedeného v Rozhodnutí (běžně ve lhůtě 12 měsíců od vydání Rozhodnutí).

14.1.9 Žadatel je povinen dodržet předepsaný způsob podání Žádosti o poskytnutí podpory.

14.1.10 Žadatel je povinen dodržet limit pro požadovanou podporu na jeden předkládaný projekt.

14.1.11 Žadatel je povinen při zadávacích řízeních pro výběr dodavatele služeb, stavebních prací či dodávek postupovat podle příslušného zákona o zadávání veřejných zakázek, v platném znění. V zájmu zabezpečení řádné efektivity vynakládaných prostředků jsou Fondem stanoveny zvláštní požadavky na postup žadatele při výběru dodavatele, a to i nad rámec stanovený zákonem o zadávání veřejných zakázek, v platném znění, dle aktuálních pokynů pro zadávání veřejných zakázek, které jsou zveřejněny na www.sfzp.cz, sekce Národní program Životní prostředí - Dokumenty ke stažení - Pokyny pro zadávání veřejných zakázek. Specifické povinnosti relevantní pouze pro OPŽP 2014 - 2020 se na žadatele o poskytnutí podpory v rámci NPŽP nevztahují, např.: požadavky na označení výzvy k podání nabídky nebo oznámení výběrového řízení (popřípadě samostatné zadávací dokumentace) symbolem EU (vlajkou) spolu s odkazem na EU, odkazem na fond EU a odkazem na OPŽP, aj.

14.1.12 Veškeré výdaje projektu musí být podle zákona vedeny v účetnictví či daňové evidenci příjemce podpory (zákon č. 563/1991 Sb., o účetnictví, v platném znění). Příjemce podpory je povinen všechny transakce související s projektem odděleně identifikovat od ostatních účetních transakcí s projektem nesouvisejících a je povinen vést analytickou evidenci s vazbou ke konkrétnímu projektu. Oprávněný žadatel musí být registrován v České republice.

14.1.13 Žadatel, resp. příjemce podpory je povinen zajistit udržitelnost projektu po dobu 2 let od ukončení realizace projektu.

14.1.14 Žadatel, resp. příjemce podpory, je povinen umožnit provádět kontrolu provedení opatření na místě, včetně kontroly souvisejících dokumentů osobám pověřeným Fondem, případně jiným příslušným kontrolním orgánům, a to do uplynutí lhůty 2 let od ukončení realizace projektu.

14.1.15 Pokud poskytnutí podpory žadateli vylučuje nebo neumožňuje obecně závazný právní předpis, nelze podporu poskytnout.

14.1.16 Pokud příjemce podpory neplní smluvní podmínky, má Fond právo požadovat, aby ve lhůtě, kterou stanoví Fond, vrátil poskytnutou podporu či její část. Dle Smlouvy mají finanční prostředky poskytnuté Fondem charakter zálohy až do vyúčtování čerpaných prostředků provedeného Fondem v rámci Závěrečného vyhodnocení akce (dále jen „ZVA"), které příjemci finanční prostředky definitivně přiznává.

14.1.17 V případě, že dojde v průběhu realizace opatření z prostředků Fondu do doby ZVA a definitivního přiznání podpory ke změně platnosti obecně platných předpisů nebo ke změně vlastnických vztahů, vyhrazuje si Fond právo přehodnotit přístup v jednotlivých případech, případně odstoupit od Smlouvy.

14.1.18 Na dotaci není právní nárok.

14.2 Čerpání podpory

14.2.1 Podpora je Fondem vyplacena bezhotovostním převodem finančních prostředků v Kč na bankovní účet příjemce podpory uvedený ve Smlouvě.

14.2.2 Fond poskytuje podporu pouze na úhradu způsobilých výdajů. Výdaje musí být v souladu s pravidly této Výzvy a platné legislativy. Způsobilé výdaje jsou uvedeny v čl. 8 této Výzvy.

14.2.3 Finanční podpora na realizaci opatření může dosáhnout maximálního limitu celkové podpory v procentuálním vyjádření ze základu pro výpočet podpory, případně maximální pevné částky podpory uvedené v bodě 4. této Výzvy s tím, že stanovené limity podpory může Fond snížit v návaznosti na vyhodnocení ekonomiky podporovaného opatření a bonitu žadatele. O potenciální změnu bude upravena i výše vlastních zdrojů. V tomto procentuálním vyjádření je podpora uvolňována Fondem na bankovní účet příjemce podpory dle náležitostí stanovených Smlouvou.

14.2.4 Finanční prostředky uvolňuje Fond na základě předložených Žádostí o uvolnění finančních prostředků (Příloha č. 4) včetně příloh uvedených v čl. 14. 3. bod c). Žádosti o uvolnění finančních prostředků předkládá příjemce podpory průběžně za období 3 měsíců od zahájení realizace projektu.

14.2.5 Fond je oprávněn uvolňovat pouze finanční prostředky na způsobilé výdaje.

14.3 Dokumenty předkládané žadatelem, resp. příjemcem podpory

Žadatel, resp. příjemce podpory je povinen v jednotlivých fázích administrativního procesu předkládat dokumenty a podklady požadované Fondem, a to v originále nebo úředně ověřené kopii dokumentů, není-li stanoveno jinak.

a) K Žádosti žadatel přikládá:

  • formulář Žádosti o poskytnutí podpory (Příloha č. 1);
  • podrobný popis realizace projektu (Příloha č. 2);
  • doklad, ze kterého je patrná právní osobnost žadatele - výpis z obchodního rejstříku (ne starší 3 měsíců) či jiného registru, zřizovací listiny, stanovy organizace (netýká se obcí, krajů a FO);
  • kopii dokumentu o přistoupení k Paktu starostů a primátorů12 včetně kopie příslušného usnesení obecní rady či zastupitelstva ohledně přistoupení k iniciativě - pouze v případě podporované aktivity 5. 1. B;
  • doklad prokazující, že předmět podpory nebude využíván k podnikání - např. čestné prohlášení;

b) Ke Smlouvě žadatel přikládá:

  • kopii dokumentace k zadávacímu řízení vč. uzavřených smluv, objednávek apod., pracovní smlouvy či dohody v případě realizace projektu nebo jeho části vlastními silami;
  • aktualizovaný harmonogram prací a aktualizovaný položkový rozpočet, včetně specifikace rozdělení na investiční a neinvestiční část;
  • kopii doklad o vedení běžného účtu (kromě obcí a krajů).
  • rozhodnutí orgánů státní správy požadovaná pro daný druh opatření příslušnými obecně závaznými právními předpisy a věcně a místně příslušnými orgány státní správy (např. územní rozhodnutí, stavební povolení či vyjádření věcně a místně příslušného orgánu státní správy, že opatření nepodléhá vydání územního rozhodnutí či stavebního povolení, rozhodnutí o nakládání s vodami, závazné stanovisko k zásahu do významného krajinného prvku, souhlas orgánů památkové ochrany, výjimka ze zákona o ochraně přírody a krajiny apod.), jsou-li pro daný typ opatření relevantní. Rozhodnutí vydaná ve správním řízení musí být opatřena doložkou právní moci.

c) K Žádosti o uvolnění finančních prostředků žadatel přikládá:

  • formulář Žádost o uvolnění finančních prostředků ze SFŽP ČR a popis průběhu realizace projektu (Příloha č. 4);
  • formulář přehled čerpání (Příloha č. 3);
  • kopii faktur a ostatních účetních dokladů;
  • kopii bankovních výpisů prokazující uhrazení faktur a účetních dokladů;
  • kopii usnesení obecní rady či zastupitelstva ohledně schválení SECAP jakožto závazného strategického dokumentu (pouze v případě podporované aktivity 5. 1. B);

d) K ZVA žadatel přikládá:

  • zpracovaný SECAP (v případě podporované aktivity 5. 1. B);
  • zprávu pro Pakt starostů a primátorů obsahující hodnocení plnění závazků obsažených v SECAP včetně přehledu konkrétních akcí, které byly za účelem plnění závazků realizovány (v případě podporované aktivity 5. 1. B);
  • Formulář ZVA (Příloha č. 5);
  • a další dokumenty definované ve Smlouvě.

Fond je oprávněn si vyžádat další relevantní podklady a dokumenty, které se v průběhu projektového cyklu stanou nezbytnými pro jeho řádné vyhodnocení a dokončení.

14.4 Změny projektu

14.4.1 Příjemce podpory je povinen oznámit Fondu jakékoliv změny (identifikačních a kontaktních údajů, parametrů projektu, podmínek realizace projektu, skutečností a podmínek obsažených ve Smlouvě aj.) a to od předložení Žádosti do ZVA. Budou- li změny realizovány bez souhlasného stanoviska Fondu a dojde-li v důsledku změny k nesplnění podmínek Výzvy, nebude podpora poskytnuta, resp. příjemce může ztratit nárok na poskytnutou podporu, resp. její část.

14.4.2 Fond je povinen posoudit avizované změny a jejich soulad s podmínkami Programu a změnu dle posouzení buď odsouhlasí, nebo zamítne.

14.5 Publicita

14.5.1 Příjemce podpory odpovídá za informování veřejnosti o tom, že projekt byl realizován za finanční spoluúčasti Fondu.

14.5.2 Příjemce podpory umožní pořízení fotodokumentace Fondem pověřenou osobou za účelem prezentace projektů podpořených z Programu.

14.5.3 Volba relevantních prostředků pro zajištění publicity projektu podléhá rozhodnutí příjemce podpory, přičemž každý nástroj k naplnění povinné publicity musí být v souladu s Grafickým manuálem13 Národního programu Životní prostředí, zejména musí být označen povinným sdělením: „Tento projekt je spolufinancován Státním fondem životního prostředí České republiky na základě rozhodnutí ministra životního prostředí.“ a logem Fondu a MŽP, která budou viditelná a doplněná o odkaz na internetové stránky www.sfzp.cz a www.mzp.cz.

14.5.4 U projektů, kde výše celkových způsobilých přímých realizačních výdajů překračuje 500 tisíc Kč, jsou žadatelé, resp. příjemci podpory povinni umístit v místě realizace plakát s plochou vyhrazenou pro informaci o spoluúčasti Fondu. Plakát musí obsahovat název projektu, povinné sdělení (viz výše), loga MŽP, SFŽP ČR a odkaz na webové stránky MŽP a SFŽP ČR, a to v přiměřené velikosti. Příjemce podpory je povinen umístit plakát na viditelném a veřejnosti dobře přístupném místě bezprostředně po zahájení fyzické realizace projektu. Plakát musí být zachován po celou dobu průběhu fyzické realizace.

14.5.5 V rámci této Výzvy příjemce podpory musí použít alespoň 3 informační kanály:

  • bannery, roll up apod. s plochou vyhrazenou pro informaci o spoluúčasti Fondu v souladu s Grafickým manuálem Národního programu Životní prostředí;
  • internet - příjemce podpory vytvoří webové stránky projektu nebo rozšíří stávající webové stránky o zprávy týkající se realizovaného projektu včetně informace o spoluúčasti Fondu (viz 14.5.3);
  • alespoň 1 další způsob informování cílové skupiny, stakeholderů (veřejné správy, dalších organizací a institucí). Například využití eventů (Dny otevřených dveří, slavnosti otevření) atd.

14.5.6 Jestliže bude příjemce podpory v rámci realizace projektu pořádat akci se zaměřením na udržitelnou mobilitu, musí při této akci použít logo MŽP - „EKOMOB“, vztahující se k čisté mobilitě.

15. Kontakty

Se svými dotazy mohou žadatelé kontaktovat pracovníky call centra Fondu, a to na telefonním čísle 800 260 500, případně prostřednictvím e-mailové adresy: dotazy@sfzp.cz.

Kontaktní osoby pro tuto Výzvu jsou:

Ing. Michal Slezák, ředitel Odboru realizace Národních programů,

tel.: + 420 267 994 469, e-mail: michal.slezak@sfzp.cz

Ing. Magda Růžičková, vedoucí Oddělení II,

tel.: + 420 267 994 118, e-mail: magda.ruzickova@sfzp.cz

Přílohy:

1. Formulář Žádosti o poskytnutí podpory;

2. Popis realizace projektu;

3. Formulář Přehled čerpání;

4. Formulář Žádosti o uvolnění finančních prostředků ze SFŽP;

5. Formulář ZVA

V Praze dne: 3.5.2017

Mgr. Richard Brabec

ministr

1 Pro výběr témat využijte přílohy „Indikátory“ a „Návodné otázky“, které jsou součástí "Metodiky hodnocení udržitelných měst" platné od roku 2017“ viz záložka „Dokumenty“ na webových stránkách: < http://www.ma21.cz/ >. Z 10 témat MA21 jsou pro tuto výzvu relevantní témata Životní prostředí, Udržitelná výroba a spotřeba a Doprava.

2 V souladu s tzv. Minimem k UR viz záložka Dokumenty na webových stránkách: < http://www.ma21.cz/ >. EVVO je samostatně podporováno v prioritní ose 6 NPŽP (Environmentální prevence)

3 Covenant of Mayors for Climate &Energy, viz < http://www.covenantofmayors.eu/index_en.html >.

4 Pozn. projekt musí obsahovat obě aktivity tj. a) i b).

5 Trasa realizované služební cesty musí vždy kopírovat nejméně nákladnou možnou trasu. Volba dopravního prostředku musí odpovídat charakteru služební cesty a nesmí být výrazněji nákladnější než alternativní způsoby přepravy. Při využití služeb dopravců (vlaková doprava, autobusová doprava atd.) jsou za způsobilé výdaje považovány pouze výdaje za standardní cestovní třídu.

6 Procentuální výše režijních výdajů bude stanovena v závislosti na výši podílu služeb k celkovým uznatelným výdajům projektu - viz tabulka níže. Tímto opatřením se zohledňuje skutečnost, že nákup služeb od externích dodavatelů zpravidla snižuje nároky na technickou podporu realizace projektu (např. výdaje na pronájem místností, platby za elektřinu, apod.). Žadatel by měl zajišťovat maximum naplánovaných úloh (prací, díla) projektu vlastními silami. Pokud tomu tak není a žadatel tyto úlohy zadává třetím stranám, je tato úloha kvalifikována jako dodávka.

Snížení limitu režijních výdajů dle podílu nákupu služeb

Podíl nákupu služeb na celkových způsobilých výdajích projektu

Výše režijních výdajů

do 50 %

10 %

50 % včetně a méně než 65 %

7 %

65 % včetně a méně než 75 %

4 %

75 % včetně a výše

0 %

7 V návaznosti na reporting o plnění SECAP, který obsahuje skutečné snížení t CO2/rok, GJ/rok, MWh/rok.

8 V případě workshopů se bude dokládat prezenční listinou, v případě výstav, dnů otevřených dveří apod. bude předložen odhad počtu návštěvníků, v případě inzerce v médiích se pak bude dokládat např. počtem výtisků, počtem čtenářů apod.

9 Není rozhodující množství strategií, ale přesvědčivost prokázání vazby a relevance strategie. Mezi prioritní strategie z hlediska posuzování žádostí o podporu v rámci aktivity 5. 1. B se řadí zejména Státní politika životního prostředí ČR 2012-2020, Politika ochrany klimatu ČR, Národní akční plán adaptace na změnu klimatu, Státní energetická koncepce ČR, Národní program snižování emisí ČR a programy zlepšení kvality ovzduší.

10 Oficiální databáze signatářů je dostupná na < http://www.covenantofmayors.eu/about/signatories_en.html >

11 Pro zpracování mitigační části SECAP lze doporučit příručku „How to develop a Sustainable Energy Action Plan“, jejíž český překlad je na webových stránkách MŽP (dostupné online: < http://www.mzp.cz/cz/pakt_starostu_a_primatoru >). Pro následné reportování SECAP na web Paktu starostů a primátorů lze doporučit příručku „Směrnice Paktu starostů a primátorů v oblasti klimatu a energetiky o podávání zpráv“ na webových stránkách Paktu starostů a primátorů (dostupné online: < http://www.covenantofmayors.eu/IMG/pdf/Reporting_Guidelines_Final_CS.pdf >).

12 Dokument o přistoupení k Paktu starostů a primátorů je dostupný na < http://www.covenantofmayors.eu/IMG/doc/2030adhesion-form_cs.doc >.

13 Grafický manuál Národního programu Životní prostředí je k dispozici na www.sfzp.cz. sekce Národní program Životní prostředí - Dokumenty ke stažení - Obecné dokumenty