Věstník MŽP ČR, částka 8/2017
Výzva č. 16/2017
k předkládání žádostí o poskytnutí podpory
v rámci Národního programu Životní prostředí
Ministerstvo životního prostředí (dále jen „MŽP“) vyhlašuje prostřednictvím Státního fondu životního prostředí ČR (dále jen „Fond“) Výzvu pro předkládání žádostí o poskytnutí podpory (dále jen „Výzva“) dle podmínek Národního programu Životní prostředí (dále jen „Program“).
Číslo Výzvy |
16/2017 |
Prioritní oblast |
6. Environmentální prevence |
Podoblast |
6.1 Environmentální vzdělávání, výchova a osvěta |
Podporované aktivity |
6. 1. C - Rekonstrukce a vybavení center ekologické výchovy, učeben a jiných zařízení pro účely EVVO („Přírodní zahrady“) |
Cíle Výzvy |
Cílem Výzvy je rozvoj environmentálního vzdělávání a výchovy u předškolních dětí a žáků základních škol s vyšším využíváním kontaktu s přírodním prostředím. |
Oprávnění příjemci podpory |
Obce; předškolní zařízení - mateřské školy, lesní mateřské školy, zřizovatelé dětských skupin; základní školy; příspěvkové organizace (zřizované obcí, krajem) působící v oblasti EVVO a nestátní neziskové organizace působící v oblasti EVVO. |
Termíny Výzvy |
Žádosti je možné podat v období od 5.9.2017 do 31.1.2018. |
Období realizace |
Podpořené projekty budou realizovány nejpozději do 31.8.2020. |
Výše podpory |
Minimální výše dotace na jeden projekt činí 50 tis. Kč. Maximální výše dotace na jeden projekt činí 500 tis. Kč. Výše podpory na jeden projekt činí 85 % z celkových způsobilých výdajů. |
Alokace |
50 mil. Kč |
1. Popis podporovaných aktivit
Předmětem podpory jsou projekty v souladu s podporovanou aktivitou Programu 6. 1. C - Rekonstrukce a vybavení center ekologické výchovy, učeben a jiných zařízení pro účely EVVO („Přírodní zahrady“).
Typy podporovaných aktivit:
a) Vybudování, vznik a úpravy dětských hřišť a zahrad v přírodním stylu při mateřských školách.
Rozvoj míst, kde probíhá předškolní výchova, způsobem, který umožňuje přímý a dlouhodobý kontakt dětí s přírodou. Konkrétně se jedná o vybudování, vznik a úpravu dětských hřišť a zahrad při mateřských školách.
b) Pořízení zázemí pro subjekty inspirované konceptem lesní mateřské školy.
Zajištění hygienického, stravovacího a odpočinkového zázemí tak, aby byly naplněny legislativní požadavky pro provoz lesních mateřských škol1 a umožňovalo tyto požadavky naplňovat i subjektům vyučujících dle konceptu lesních mateřských škol (např. lesní kluby).
c) Úpravy venkovních areálů a pozemků základních škol a organizací působících v oblasti EVVO pro podporu výuky ve venkovním prostředí.
Rozvoj venkovního zázemí za účelem školního i mimoškolního vzdělávání (zejména EVVO, přírodovědného či neintenzivního pěstitelství), které probíhá ve venkovním prostředí, v přímém kontaktu s přírodou. Jedná se zejména o:
- tvorbu bylinkových či pěstitelských zahrad obhospodařovaných dle principů přírodních zahrad,
- začlenění dílčích prvků přírodních zahrad v rámci školních pozemků (např. skalky, komposty, jezírka, broukoviště, kamenné hromady, apod.)2,
- pořízení či vybudování učeben v přírodě, které nezastavují/nezpevňují půdu (vrbová zákoutí, stany, tee-pee, popř. přírodní amfiteátry či lehké pergoly pro zastínění apod.),
- pořízení či vybudování přírodních laboratoří - tedy ukázkové biotopy a jiné demonstrační prvky pro přírodovědné vzdělávání (např. meteorologická budka, prosklené kompostéry, včelí úly, sbírky dřev, kamenů z okolí apod.),
- vybudování naučných stezek a tabulí s vazbou na zahradní přírodní prvky.
2. Cíl Výzvy
Cílem Výzvy je rozvoj environmentálního vzdělávání a výchovy u předškolních dětí a žáků základních škol s vyšším využíváním kontaktu s přírodním prostředím. Podpora je směřována na zkvalitnění technického a didaktického zázemí pro výuku a výchovu ve venkovním prostředí v mateřských a základních školách a organizacích působících v oblasti EVVO a dále na podporu rozvoje/zázemí lesních mateřských škol v rámci školského systému ČR.
3. Oprávnění příjemci podpory
O finanční podporu z prostředků Fondu mohou žádat následující subjekty:
- obce;
- předškolní zařízení - mateřské školy, lesní mateřské školy, zřizovatelé dětských skupin;
- základní školy;
- příspěvkové organizace (zřizované obcí, krajem) působící v oblasti EVVO;
- nestátní neziskové organizace působící v oblasti EVVO.
V případě, že žadatel sdílí objekt s jinou institucí, může požádat o podporu za předpokladu, že podporované aktivity Výzvy se budou týkat jen té části, kterou využívají předškolní nebo školní děti.
4. Forma a výše podpory
Podpora je poskytována formou dotace z prostředků Fondu na základě Směrnice MŽP č. 4/2015, v souladu s Národním programem Životní prostředí, v souladu s touto Výzvou a dále za podmínek stanovených Rozhodnutím ministra životního prostředí o poskytnutí podpory (dále jen „Rozhodnutí“) a ve Smlouvě o poskytnutí podpory ze Státního fondu životního prostředí ČR (dále jen „Smlouva“).
Minimální výše dotace na jeden projekt činí 50 tis. Kč.
Maximální výše dotace na jeden projekt činí 500 tis. Kč.
Výše podpory na jeden projekt činí 85 % z celkových způsobilých výdajů.
V případě naplnění definičních znaků veřejné podpory bude v rámci této Výzvy poskytována podpora v režimu pravidel pro veřejnou podporu, jejíž podmínky upravuje Směrnice MŽP č. 4/2015.
5. Termíny Výzvy
Termín pro předkládání Žádostí o poskytnutí podpory (dále jen „Žádost“) v rámci této Výzvy:
Zahájení příjmu Žádostí: 5.9.2017
Ukončení příjmu Žádostí: 31.1.2018 ve 14:00
Žádosti doručené po tomto termínu nebudou přijaty k dalšímu zpracování.
6. Alokace prostředků pro Výzvu
Pro Výzvu je alokováno celkem 50 mil. Kč v následujícím dělení:
a) Vybudování, vznik a úpravy dětských hřišť a zahrad v přírodním stylu při mateřských školách - 20 mil. Kč;
b) Pořízení zázemí pro subjekty inspirované konceptem lesní mateřské školy - 6 mil. Kč;
c) Úpravy venkovních areálů a pozemků základních škol a organizací působících v oblasti EVVO pro podporu výuky ve venkovním prostředí - 24 mil. Kč.
V případě nevyčerpání alokace pro podporované aktivity v některé z oblastí je možné zbývající část alokace využít pro podporu projektů v rámci podporovaných aktivit zbývajících oblastí.
7. Období realizace
Podpořené projekty budou realizovány nejpozději do 31.8.2020.
8. Způsobilé výdaje
Jedná se o ty výdaje projektu, které zakládají nárok na čerpání podpory, tj. mohou být financovány v rámci této Výzvy z rozpočtu Fondu. Výdaje musí být skutečně, účelně, efektivně, oprávněně a nezbytně vynaložené a musí být vzniklé a uhrazené v období realizace projektu (tj. po zahájení projektu a před dokončením projektu), nejdříve však po dni akceptace Žádosti o poskytnutí podpory (o akceptaci Žádosti je žadatel písemně informován), s výjimkou výdajů na projektovou přípravu, které mohou být uznány jako způsobilé, pokud vznikly a byly uhrazeny nejdříve po vyhlášení této Výzvy.
Daň z přidané hodnoty (DPH) může být způsobilým výdajem, pouze pokud příjemce plnění nemá nárok na odpočet daně na vstupu.
Způsobilé výdaje jsou pro:
a) Vybudování, vznik a úpravy dětských hřišť a zahrad v přírodním stylu při mateřských školách:
- výdaje na zpracování projektové dokumentace, zahradní architektonické návrhy, autorský dozor, výdaje na návrhovou spolupráci např. umělecký návrh originálních herních prvků, spolupráce s pedagogy, psychologem apod. - do výše maximálně 7 % celkových způsobilých výdajů;
- výdaje na participační aktivity - např. facilitace workshopů pro rodiče a děti, setkání s architektem a společné formulace návrhu zahrady/přírodního hřiště - do výše maximálně 7 % celkových způsobilých výdajů;
- výdaje na realizaci přírodních dětských hřišť a zahrad (materiál a služby - jako např. pořízení rostlinného materiálu, osiva3, použití přírodních materiálů, nářadí, budování úkrytů pro živočichy, provedení terénních úprav, zahradnické práce apod.);
- výdaje na certifikaci prvků a zařízení dětských hřišť, popř. posuzování bezpečnosti hřišť po instalaci (před samotným zprovozněním) apod.; o výdaje na školení pro personál a pedagogy k využívání výstupů projektu pro EVVO účely a k jeho dlouhodobé údržbě;
- výdaje na publicitu do výše maximálně 5 % celkových způsobilých výdajů.
b) Pořízení zázemí pro subjekty inspirované konceptem lesní mateřské školy:
- výdaje na pořízení nebo dovybavení objektů, které slouží pro odpočinek a pro pobyt v případě nepříznivého počasí a hygienického zázemí;
- výdaje na terénní úpravy v místě realizace programů lesních mateřských škol;
- výdaje na participační aktivity - např. facilitace workshopů pro rodiče a děti, setkání s architektem/projektantem a společné formulace návrhu zázemí - do výše maximálně 5 % celkových způsobilých výdajů;
- výdaje na publicitu do výše maximálně 5 % celkových způsobilých výdajů.
c) Úpravy venkovních areálů a pozemků základních škol a organizací působících v oblasti EVVO pro podporu výuky ve venkovním prostředí:
- výdaje na zpracování projektové dokumentace, zahradní architektonické návrhy, autorský dozor do výše maximálně 7 % celkových způsobilých výdajů;
- výdaje na realizaci zahrad (materiál a služby - jako např. pořízení rostlinného materiálu, osiva4, použití přírodních materiálů, nářadí, budování úkrytů pro živočichy, provedení terénních úprav, zahradnické práce apod.);
- výdaje na participační aktivity - např. facilitace workshopů pro rodiče a děti, setkání s architektem a společné formulace návrhu zahrady/přírodního hřiště - do výše maximálně 5 % celkových způsobilých výdajů;
- výdaje na školení pro personál a pedagogy k využívání výstupů projektu pro EVVO účely a k jeho dlouhodobé údržbě (včetně seminářů zaměřených na badatelskou metodu, na výuku v terénu, na odborné vzdělávání zahradnické, botanické, zoologické apod.);
- výdaje na pomůcky a publikace k výuce v zahradě (klíče a atlasy, pomůcky pro odchyt a pozorování živočichů, ale i podložky na psaní, lupy apod.);
- výdaje na publicitu do výše maximálně 5 % celkových způsobilých výdajů.
9. Místo realizace projektu
Podpořené projekty budou realizovány na území České republiky.
10. Způsob podání Žádosti
Žádosti budou přijímány průběžně prvním dnem zahájení příjmu Žádostí do ukončení příjmu Žádostí dle čl. 5 této Výzvy. Žádost bude zpracovaná v českém jazyce v předepsaném formátu a předpokládaný rozpočet bude uveden v Kč.
Žádosti je nutné doručit prostřednictvím doručovatelských služeb nebo osobně do podatelny Fondu v uzavřených obálkách s označením:
Název žadatele Adresa žadatele IČO žadatele Žádost o poskytnutí podpory z NPŽP podoblast podpory 6. 1. C - Rekonstrukce a vybavení center ekologické výchovy, učeben a jiných zařízení pro účely EVVO („Přírodní zahrady“) Státní fond životního prostředí ČR Odbor realizace Národních programů Olbrachtova 2006/9 140 00 Praha 4 |
Žádosti mohou být předkládány také prostřednictvím datových zpráv (ID datové schránky: favab6q), přičemž datová zpráva musí být označena jako Žádost z NPŽP - 6. 1. C - Výzva č. 16/2017 a musí být opatřena platným elektronickým podpisem statutárního zástupce, respektive osoby jej zastupující.
Příjem Žádostí končí 31.1.2018 ve 14:00 hod. Rozhoduje datum doručení na Fond, nikoliv datum předání poštovní přepravě. Později nebo jiným způsobem doručené žádosti nebudou přijaty do dalšího administrativního procesu.
Žádosti se předkládají v jednom vyhotovení ve formě originálu včetně příloh a zároveň elektronicky na nosiči CD. Elektronická verze Žádosti musí být zpracována v obvyklých formátech (Microsoft Word, Excel, PDF, případně Open Office).
11. Administrace Žádostí
Výzva je vyhlášena jako jednokolová soutěžní. Žádosti podléhají kontrole úplnosti a formální správnosti a kontrole přijatelnosti. Kontrolou přijatelnosti se rozumí posouzení věcné správnosti a vyhodnocení splnění podmínek Programu a Výzvy. Je-li Žádost formálně úplná a je-li posouzena jako přijatelná z hlediska splnění podmínek pro přijetí Žádosti, je akceptována, o akceptaci Žádosti je žadatel písemně informován, a předána odboru 320 (odbor finančních a dobrovolných nástrojů) MŽP k vypracování odborného posudku ve smyslu §4 odst. 3 zákona ČNR č. 388/1991 Sb., resp. čl. 4 odst. 2 Směrnice MŽP č. 4/2015 a postoupena do procesu hodnocení Fondem dle výběrových kritérií (viz čl. 13 této Výzvy). V případě potřeby může Fond požádat MŽP o součinnost při hodnocení Žádostí.
Administrace Žádostí, které nebudou v souladu s podmínkami Programu a Výzvy, bude ukončena.
Budou podpořeny Žádosti maximálně do výše disponibilní alokace Výzvy.
Žádosti, které splní podmínky Programu a Výzvy, získají dostatečný počet bodů v rámci hodnocení a budou kryty disponibilní alokací Výzvy, budou následně předloženy k projednání Radě Fondu a k vydání Rozhodnutí.
12. Sledované indikátory
Název závazného indikátoru |
Měrná jednotka |
Úpravy zahrad a hřišť |
Plocha v m2 |
Instalace objektů |
Počet |
Terénní úpravy |
Plocha v m2 |
Počet pomůcek, publikací |
Počet |
Počet participačních aktivit |
Počet |
Žadatel si v rámci předmětu podpory zvolí z výše uvedeného výčtu relevantní indikátory s ohledem na plánované aktivity. Vybrané indikátory žadatel uvede v Žádosti. Plnění indikátorů je pro žadatele, resp. příjemce podpory závazné. V případě nenaplnění povinných indikátorů dojde ke krácení podpory.
Žadatel si v rámci předmětu podpory může zvolit nezávazný indikátor, který není pro žadatele, resp. příjemce povinný.
Název nezávazného indikátoru |
Měrná jednotka |
Rozsah participačních schůzek (zapojení místní komunity) |
Počet účastníkohodin |
13. Kritéria pro hodnocení Žádostí
Žádosti budou po kontrole formální úplnosti a přijatelnosti hodnoceny na základě těchto kritérií:
a) pro podporovanou aktivitu „Vybudování, vznik a úpravy dětských hřišť a zahrad v přírodním stylu při mateřských školách.“
1. EKOLOGICKÁ KRITÉRIA PROJEKTU |
|
1.1 Zdůvodnění potřebnosti projektu |
Počet bodů |
Projekt úpravy přírodního hřiště/zahrady je stručně a výstižně popsán a je dobře odůvodněna potřeba úpravy hřiště/zahrady v přírodním stylu. |
8 |
Projekt úpravy přírodního hřiště/zahrady je popsán částečně, odůvodnění a budoucí využívání zahrady je popsáno částečně nebo nedostatečně. |
4 |
Potřebnost projektu není náležitě odůvodněna, z projektu nevyplývá pravidelné využívání přírodního hřiště/zahrady. |
0 |
1.2 Environmentální vzdělávací program |
Počet bodů |
V projektu je jasně a výstižně popsán environmentální vzdělávací program/programy, který/které je/jsou vhodně, jasně a konkrétně propojen/propojeny s využíváním přírodního hřiště/zahrady. |
8 |
Environmentální vzdělávací program (programy) je popsán a je naznačeno jeho propojení s využíváním přírodního hřiště/zahrady. |
4 |
V projektu není konkrétně popsán environmentální vzdělávací program, případně jeho popis úplně chybí. Z projektu není zřejmá návaznost vzdělávacího programu na využívání přírodního hřiště/zahrady. |
0 |
1.3 Popis využití přírodního hřiště/zahrady |
Počet bodů |
V projektu je jasně a konkrétně popsáno budoucí využití přírodního hřiště/zahrady. |
8 |
Budoucí využití přírodního hřiště/zahrady je popsáno částečně. |
4 |
Popis budoucího využití přírodního hřiště/zahrady chybí nebo není popsán dostatečně. |
0 |
1.4 Zapojení veřejnosti (rodiče, děti, učitelé, místní organizace...) do jednotlivých fází projektu - plánování, realizace, údržba |
Počet bodů |
Místní veřejnost je do projektu zapojena ve všech jeho fázích a způsob zapojení je výstižně popsán. |
12 |
Místní veřejnost je do projektu na úpravu přírodního hřiště/zahrady zapojena pouze částečně, způsob zapojení není konkrétně popsán. |
6 |
Projekt se zapojením místní veřejnosti nepočítá. * V případě získání 0 bodů bude žádost vyřazena z další administrace. |
0* |
1.5 Odborné a organizační zkušenosti žadatele |
Počet bodů |
Žadatel má prokazatelné zkušenosti s EVVO a dlouhodobě systémově začleňuje EVVO v rámci školních vzdělávacích programů (ŠVP). Je nastavena dlouhodobá spolupráce mezi MŠ a rodiči, případně dalšími relevantními partnery. |
8 |
Žadatel má s EVVO zkušenosti menšího rozsahu, mezi MŠ a místní komunitou funguje občasná spolupráce. K začlenění EVVO do ŠVP došlo před necelým rokem, případně není uplatňováno ve větší míře. |
4 |
Žadatel nemá dosud s EVVO prokazatelné zkušenosti, spolupráce s místní komunitou dosud neprobíhala. |
0 |
1.6 Propagace záměru |
Počet bodů |
Projekt je propagován vůči relevantním cílovým skupinám. |
4 |
V projektu není otázka propagace nijak řešena. |
0 |
1.7 Míra využití přírodních a „použitých“/recyklovaných materiálů |
Počet bodů |
Většina navržených materiálů na úpravu hřiště/zahrady v přírodním stylu je přírodního charakteru, případně jsou z velké části využity i předměty (materiály) použité či recyklované. |
6 |
Využití přírodních, použitých nebo recyklovaných materiálů je spíše menšího rozsahu. |
2 |
Projekt nepočítá s využitím přírodních materiálů, stejně tak nepočítá s využíváním použitých a ani recyklovaných předmětů (materiálů). |
0 |
1.8 Způsob údržby přírodního hřiště/zahrady v následujících obdobích |
Počet bodů |
V projektu je výstižně a jasně popsáno, jakým způsobem bude hřiště/zahrada v přírodním stylu v dalších obdobích po realizaci udržována a je stanovena zodpovědná osoba. |
6 |
Údržba hřiště/zahrady v následujících letech je popsána částečným způsobem, je stanovena osoba, která bude zodpovídat za údržbu. |
3 |
Projekt s údržbou hřiště/zahrady v přírodním stylu nepočítá. |
0 |
2. TECHNICKÁ KRITÉRIA PROJEKTU |
|
2.1 Technická úroveň projektu |
Počet bodů |
Projektový záměr přírodního hřiště nebo zahrady je přehledný, je srozumitelně popsán, obsahuje potřebné náčrty/výkresy/ideové skici, jsou uvedeny všechny požadované skutečnosti. |
16 |
Projektový záměr přírodního hřiště nebo zahrady je stručně popsán, neobsahuje potřebné náčrty/výkresy/ideové skici, jsou uvedeny některé požadované skutečnosti. |
8 |
Projektový záměr je nedostatečný, bez podrobnějších informací, může obsahovat věcné chyby. |
0 |
2.2 Nákladovost projektu |
Počet bodů |
Výdaje na realizaci projektu jsou jednoznačně definovány a jsou v místě a čase obvyklé. |
16 |
Výdaje na realizaci projektu buď nejsou ve všech položkách jednoznačně definovány nebo nejsou v místě a čase obvyklé. |
8 |
Výdaje na realizaci projektu nejsou jednoznačně definovány a nejsou v místě a čase obvyklé. |
0 |
2.3 Finanční udržitelnost projektu - způsob financování v průběhu projektu a zajištění následného financování (ve fázi údržby a péče o hřiště/zahradu) |
Počet bodů |
V projektu je jasně a konkrétně popsáno, jakým způsobem bude (ko)financován a jsou jasně identifikovány finanční zdroje. Zároveň je jasně a výstižně popsáno, jakým způsobem bude projekt financován v následujících letech (týká se údržby, oprav atd.) |
8 |
Nastíněný způsob financování není kvalitně propracován a není zřejmé, jakým způsobem budou získávány prostředky v dalších letech trvání projektu. |
4 |
V projektu chybí popis způsob financování jak v době realizace přírodního hřiště/zahrady, tak i v letech následujících. |
0 |
b) pro podporovanou aktivitu „Pořízení zázemí pro subjekty inspirované konceptem lesní mateřské školy (dále jen „LMŠ“).“
1. EKOLOGICKÁ KRITÉRIA PROJEKTU |
|
1.1 Popis projektu a zdůvodnění potřeby zázemí pro LMŠ |
Počet bodů |
Projekt je kvalitně a konkrétně popsán. V projektu je jasně, stručně a konkrétně odůvodněna potřeba zázemí pro činnost LMŠ. |
8 |
Potřeba zázemí pro činnost LMŠ je zdůvodněna částečně. |
4 |
Projekt neřeší zdůvodnění potřeby zázemí pro činnost LMŠ, není konkrétně popsáno. |
0 |
1.2 Provoz Lesní mateřské školy |
Počet bodů |
LMŠ funguje celoročně (školní rok), nejméně 3x týdně. |
8 |
LMŠ funguje celoročně (školní rok), méně než 3x týdně. |
4 |
LMŠ nemá celoroční provoz nebo tato informace není uvedena. |
0 |
1.3 Počet dětí |
Počet bodů |
Denní průměr dětí navštěvujících LMŠ je alespoň 8. |
5 |
Denní průměr dětí navštěvujících LMŠ je menší než 8. |
0 |
1.5 Angažovanost a participace rodičů a dětí |
Počet bodů |
V projektu je jasně a výstižně popsán způsob participace rodičů a dětí do přípravy a péče o zázemí. Participace probíhá systémově a průběžně. |
12 |
Způsob participace rodičů a dětí do přípravy a péče o zázemí je popsán stručně a tato participace probíhá spíše výjimečně. |
6 |
Projekt se zapojením místní veřejnosti nepočítá. |
0 |
1.6 Koncept celoročního environmentálního vzdělávacího programu |
Počet bodů |
Koncept environmentálního vzdělávacího programu je jasně a konkrétně popsán, součástí vzdělávacího programu je poznávání přírody, práce s přírodními materiály, péče o místo, kde LMŠ sídlí, minimalizace odpadů, sledování koloběhů v přírodě, seznámení se se živly, vlastní zaměření EVVO podle potřeb místa, kde LMŠ působí atd. |
13 |
Koncept environmentálního vzdělávacího programu je stručně popsán, chybí některé z podstatných informací. |
6 |
Koncept celoročního environmentálního vzdělávacího programu není konkrétně popsán, je chaotický, chybí zmínka o „environmentálním“ hledisku. |
0 |
1.7 Odborné a organizační zkušenosti - odbornost hlavního pedagoga v LMŠ (popř. koordinátora aktivit EVVO v MŠ) |
Počet bodů |
Odbornost hlavního pedagoga (příp. koordinátora EVVO) je jasně a konkrétně popsána - je konkrétně uvedena jeho kvalifikace (vzdělání, absolvované kurzy atd.). Zároveň je jasně a výstižně popsána zodpovědnost pedagoga za chod LMŠ. |
8 |
Uvedená odbornost hlavního pedagoga (příp. koordinátora aktivit EVVO) je popsána pouze stručně, chybí popis jeho zodpovědnosti nebo je uvedena nedostatečně. Hlavní pedagog (koordinátor aktivit EVVO) není uveden nebo jeho odbornost pro projekt je nedostačující. |
4 |
Hlavní pedagog (koordinátor aktivit EVVO) není uveden nebo jeho odbornost pro projekt je nedostačující. |
0 |
1.8 Zpřístupnění zázemí k dalším aktivitám EVVO |
Počet bodů |
Zázemí je v plné šíři přístupné i pro další aktivity mimo činnost LMŠ - např. volnočasové EVVO aktivity, oddíl pro školní děti, programy pro rodiny atd. |
6 |
Zázemí je v omezené míře přístupné i pro další aktivity mimo činnost LMŠ. |
3 |
V projektu není uvedeno, zda jsou v projektu pomůcky přístupné i pro další aktivity mimo činnost LMŠ. |
0 |
2. TECHNICKÁ KRITÉRIA PROJEKTU |
|
2.1 Odborná úroveň a komplexnost navrženého opatření včetně zahrnutí interdisciplinárních souvislostí |
Počet bodů |
Projektový záměr je přehledný, je srozumitelně popsán, obsahuje potřebné náčrty/výkresy, jsou uvedeny všechny požadované skutečnosti. |
16 |
Projektový záměr je stručně popsán, neobsahuje detailní potřebné náčrty/výkresy, jsou uvedeny některé požadované skutečnosti. |
8 |
Projektový záměr je nedostatečný, bez podrobnějších informací, může obsahovat věcné chyby. |
0 |
2.2 Nákladovost projektu |
Počet bodů |
Výdaje na realizaci projektu jsou jednoznačně definovány a jsou v místě a čase obvyklé. |
16 |
Výdaje na realizaci projektu nejsou ve všech položkách jednoznačně definovány, nicméně jsou v místě a čase obvyklé. |
8 |
Výdaje na realizaci projektu nejsou jednoznačně definovány a/nebo nejsou v místě a čase obvyklé. |
0 |
2.3 Způsob a financování údržby pořizovaného zázemí pro činnost LMŠ v dalších letech |
Počet bodů |
V projektu je konkrétně a srozumitelně navržen způsob a financování údržby zázemí pro činnost LMŠ, je stanovena kompetentní osoba, která za údržbu zodpovídá. |
8 |
Nastíněný způsob financování není kvalitně propracován a není zřejmé, jakým způsobem budou získávány prostředky v dalších letech trvání projektu. |
4 |
V projektu chybí popis údržby pořizovaného zázemí nebo jeho popis není dostatečný, není zvolena odpovědná osoba. |
0 |
c) pro podporovanou aktivitu „Úpravy venkovních areálů a pozemků základních škol a organizací působících v oblasti EVVO pro podporu výuky ve venkovním prostředí.“
1. EKOLOGICKÁ KRITÉRIA PROJEKTU |
|
1.1 Zdůvodnění potřebnosti projektu |
Počet bodů |
Projekt úpravy areálu/zahrady je stručně a výstižně popsán a je dobře odůvodněna potřeba úpravy. |
8 |
Projekt úpravy areálu/zahrady je popsán částečně, odůvodnění a budoucí využívání zahrady je popsáno částečně nebo nedostatečně. |
4 |
Potřebnost projektu není náležitě odůvodněna, z projektu nevyplývá pravidelné využívání upraveného areálu/zahrady. |
0 |
1.2 Environmentální vzdělávací program |
Počet bodů |
V projektu je jasně a výstižně popsán environmentální vzdělávací program/programy, který/které je/jsou vhodně, jasně a konkrétně propojen/propojeny s využíváním upraveného areálu/zahrady. |
8 |
Environmentální vzdělávací program (programy) je popsán a je naznačeno jeho propojení s využíváním upraveného areálu/zahrady. |
4 |
V projektu není konkrétně popsán environmentální vzdělávací program, případně jeho popis úplně chybí. Z projektu není zřejmá návaznost vzdělávacího programu na využívání upraveného areálu/zahrady. * V případě získání 0 bodů bude žádost vyřazena z další administrace. |
0* |
1.3 Vazba na dokumenty zohledňující EVVO5 |
Počet bodů |
V projektu je jasně a konkrétně popsána vazba projektu na dokumenty zohledňující realizaci EVVO. |
8 |
V projektu je částečně popsána vazba projektu na dokumenty zohledňující realizaci EVVO. |
4 |
V projektu není dostatečně popsána vazba projektu na dokumenty zohledňující realizaci EVVO. * V případě získání 0 bodů bude žádost vyřazena z další administrace. |
0* |
1.4 Zapojení místní veřejnosti a žáků škol do jednotlivých fází projektu - plánování, realizace, údržba |
Počet bodů |
Místní veřejnost a/nebo žáci škol jsou do projektu zapojeni ve všech jeho fázích a způsob zapojení je výstižně popsán. |
10 |
Místní veřejnost a/nebo žáci škol jsou do projektu zapojeni pouze částečně, způsob zapojení není konkrétně popsán. |
5 |
Projekt se zapojením místní veřejnosti a/nebo žáků škol nepočítá. |
0 |
1.5 Odborné a organizační zkušenosti žadatele |
Počet bodů |
Žadatel má prokazatelné zkušenosti s realizací projektů v oblasti EVVO. Učitelé a lektoři participující na projektu mají doložitelnou odbornost a zkušenosti v oblasti EVVO. |
8 |
Žadatel má s EVVO zkušenosti menšího rozsahu. |
4 |
Žadatel nemá dosud s EVVO prokazatelné zkušenosti. |
0 |
1.6 Propagace záměru |
Počet bodů |
Projekt je propagován vůči relevantním cílovým skupinám. |
4 |
V projektu není otázka propagace nijak řešena. |
0 |
1.7 Míra využití přírodních a „použitých‘7recyklovaných materiálů |
Počet bodů |
Většina navržených materiálů na úpravu areálu/zahrady je přírodního charakteru, případně jsou z velké části využity i předměty (materiály) použité či recyklované. |
6 |
Využití přírodních, použitých nebo recyklovaných materiálů je spíše menšího rozsahu. |
3 |
Projekt nepočítá s využitím přírodních materiálů, stejně tak nepočítá s využíváním použitých a ani recyklovaných předmětů (materiálů). |
0 |
1.8 Způsob údržby areálu/zahrady v následujících obdobích |
Počet bodů |
V projektu je výstižně a jasně popsáno, jakým způsobem bude areál/zahrada v dalších obdobích po realizaci udržována a je stanovena zodpovědná osoba. |
8 |
Údržba areálu/zahrady v následujících letech je popsána částečným způsobem, je stanovena osoba, která bude zodpovídat za údržbu. |
4 |
Projekt s údržbou areálu/zahrady v přírodním stylu nepočítá. |
0 |
2. TECHNICKÁ KRITÉRIA PROJEKTU |
|
2.1 Technická úroveň projektu |
Počet bodů |
Projektový záměr je přehledný, je srozumitelně popsán, obsahuje potřebné náčrty/výkresy, jsou uvedeny všechny požadované skutečnosti. |
16 |
Projektový záměr je stručně popsán, neobsahuje detailní potřebné náčrty/výkresy, jsou uvedeny některé požadované skutečnosti. |
8 |
Projektový záměr je nedostatečný, bez podrobnějších informací, může obsahovat věcné chyby. |
0 |
2.2 Nákladovost projektu |
Počet bodů |
Výdaje na realizaci projektu jsou jednoznačně definovány a jsou v místě a čase obvyklé. |
16 |
Výdaje na realizaci projektu buď nejsou ve všech položkách jednoznačně definovány, nebo nejsou v místě a čase obvyklé. |
8 |
Výdaje na realizaci projektu nejsou jednoznačně definovány a nejsou v místě a čase obvyklé. |
0 |
2.3 Finanční udržitelnost projektu - způsob financování v průběhu projektu a zajištění následného financování (ve fázi údržby a péče) |
Počet bodů |
V projektu je jasně a konkrétně popsáno, jakým způsobem bude (ko)financován a jsou jasně identifikovány finanční zdroje. Zároveň je jasně a výstižně popsáno, jakým způsobem bude projekt financován v následujících letech (týká se údržby, oprav atd.) |
8 |
Nastíněný způsob (ko)financování není kvalitně propracován a není zřejmé, jakým způsobem budou získávány prostředky v dalších letech trvání projektu. |
4 |
V projektu chybí popis způsobu (ko)financování jak v době realizace, tak i v letech následujících. |
0 |
Žádosti, které v celkovém hodnocení získají méně než 45 bodů, nebudou doporučeny k poskytnutí podpory.
Proces hodnocení Žádostí v rámci podporované aktivity je zajišťován minimálně dvěma hodnotiteli Fondu dle výše uvedených hodnotících kritérií. Pokud se výsledek obou hodnotitelů liší o více než 20 bodů, bude provedeno nové třetí, konečné (arbitrážní) hodnocení projektu, které provede třetí hodnotitel (hodnotitel Fondu). Žádosti budou seřazeny dle průměrné výše bodového hodnocení, respektive dle bodového hodnocení arbitra, od nejvyššího počtu po nejnižší.
14. Podmínky Výzvy
14.1 Podmínky pro poskytnutí podpory
14.1.1 V rámci podporované aktivity uvedené v čl. 1., bodu a) této Výzvy budou podpořeny pouze ty projekty, které počítají s participací dětí a rodičů na přípravě a realizaci zahrad a hřišť, projekty počítající s proškolením personálu k správnému využívání pro EVVO účely a k dlouhodobé údržbě realizovaného projektu. Projekty musí být zpracované dle principů uvedených metodik:
- publikace MŽP „Dětská hřiště a zahrady v přírodním stylu“6;
- metodika „Jak proměnit zahradu na míru dětem a jejich vzdělávání“7;
- metodika „Živá zahrada“8.
14.1.2 Hrací prvky dle čl. 1., bodu a) této výzvy podléhající certifikaci musí být certifikovány z hlediska bezpečnosti a hygieny9,
14.1.3 V rámci podporované aktivity uvedené v čl. 1., bodu c) této Výzvy budou podpořeny pouze ty projekty, které obsahují popis využití zahrady ve výuce či ve výukovém programu. V případě základních škol je dále podmínkou popsaná vazba na školní plán EVVO10 či na průřezové téma Environmentální výchova zpracované ve školním vzdělávacím programu dané školy.
14.1.4 Podpora je poskytována na základě Rozhodnutí a na základě řádně uzavřené Smlouvy.
14.1.5 Podklady ke Smlouvě dle čl. 14.3 bod b) musí být doloženy nejpozději do termínu uvedeného v Rozhodnutí (zpravidla ve lhůtě 12 měsíců od vydání Rozhodnutí).
14.1.6 Žadatel je povinen při zadávacích řízeních pro výběr dodavatele služeb či dodávek postupovat podle zákona o zadávání veřejných zakázek, v platném znění. V zájmu zabezpečení řádné efektivity vynakládaných prostředků jsou Fondem stanoveny zvláštní požadavky na postup žadatele při výběru dodavatele, a to i nad rámec stanovený zákonem o zadávání veřejných zakázek dle aktuálních pokynů pro zadávání veřejných zakázek, které jsou zveřejněny na www.sfzp.cz, sekce Národní program Životní prostředí - Dokumenty ke stažení - Pokyny pro zadávání veřejných zakázek. Specifické povinnosti relevantní pouze pro OPŽP 2014 - 2020 se na žadatele poskytnutí podpory v rámci NPŽP nevztahují, např.: požadavky na označení výzvy k podání nabídky nebo oznámení výběrového řízení (popřípadě samostatné zadávací dokumentace) symbolem EU (vlajkou) spolu s odkazem na EU, odkazem na fond EU a odkazem na OPŽP, aj.
14.1.7 Žadatel je povinen dodržet předepsaný způsob a termín podání Žádosti o poskytnutí podpory.
14.1.8 Žadatel je povinen dodržet limit finančních prostředků pro požadovanou podporu na jeden předkládaný projekt.
14.1.9 Výši a strukturu financování předmětu podpory může Fond posoudit v rámci podání Žádosti a vyhodnocení bonity žadatele i ve spolupráci s dalšími poskytovateli finančních prostředků.
14.1.10 Veškeré výdaje projektu musí být podle zákona vedeny v účetnictví či daňové evidenci příjemce podpory (zákon č. 563/1991 Sb., o účetnictví, v platném znění). Příjemce podpory je povinen všechny transakce související s projektem odděleně identifikovat od ostatních účetních transakcí s projektem nesouvisejících a je povinen vést analytickou evidenci s vazbou ke konkrétnímu projektu. Oprávněný žadatel musí být registrován v České republice.
14.1.11 Žadatel, resp. příjemce podpory je povinen u relevantních aktivit zajistit udržitelnost projektu po dobu 5 let od ukončení realizace projektu.
14.1.12 Žadatel, resp. příjemce podpory, je povinen umožnit provádět kontrolu realizovaných opatření na místě realizace, včetně kontroly souvisejících dokumentů, osobám pověřeným Fondem, případně jiným příslušným kontrolním orgánům, a to do uplynutí lhůty 5 let od ukončení realizace projektu.
14.1.13 Aktivity podpořené v rámci této Výzvy nesmí být organizovány s úmyslem realizovat zisk.
14.1.14 Jiné peněžní příjmy (dále jen „Příjmy“) účelově související se způsobilými výdaji, které se vyskytnou během realizace projektu a které s ním bezprostředně souvisejí, mohou být použity v rámci zajištění vlastních zdrojů, tedy ke kofinancování projektu. Příjmy je příjemce podpory povinen uvést ve formuláři Přehled čerpání (Příloha č. 3) tak, aby nejpozději při předložení závěrečné žádosti byly tyto Příjmy plně zohledněny.
14.1.15 Pokud poskytnutí podpory žadateli vylučuje nebo neumožňuje obecně závazný právní předpis, nelze podporu poskytnout.
14.1.16 Pokud příjemce podpory neplní smluvní podmínky, má Fond právo požadovat, aby ve lhůtě, kterou stanoví Fond, vrátil poskytnutou podporu či její část. Dle Smlouvy mají finanční prostředky poskytnuté Fondem charakter zálohy až do vyúčtování čerpaných prostředků provedeného Fondem v rámci Závěrečného vyhodnocení akce (dále jen „ZVA“), které příjemci finanční prostředky definitivně přiznává.
14.1.17 V případě, že dojde v průběhu realizace opatření z prostředků Fondu do doby ZVA a definitivního přiznání podpory ke změně platnosti obecně platných právních předpisů nebo ke změně vlastnických vztahů, vyhrazuje si Fond právo přehodnotit přístup v jednotlivých případech, případně odstoupit od Smlouvy.
14.1.18 Na dotaci není právní nárok.
14.2 Čerpání podpory
14.2.1 Podpora je Fondem poskytována bezhotovostním převodem finančních prostředků v Kč na bankovní účet příjemce podpory uvedený ve Smlouvě.
14.2.2 Fond poskytne podporu pouze na úhradu způsobilých výdajů bezprostředně souvisejících s projektem. Výdaje musí být v souladu s pravidly této Výzvy a platné legislativy. Způsobilé výdaje jsou uvedeny v čl. 8 této Výzvy.
14.2.3 Podporu nelze poskytnout na projekty, které byly ukončeny před podáním Žádosti.
14.2.4 Finanční podpora na realizaci opatření může dosáhnout maximálního limitu celkové podpory v procentuálním vyjádření ze základu pro výpočet podpory, tj. z celkových způsobilých výdajů s tím, že stanovené limity podpory může Fond snížit v návaznosti na vyhodnocení ekonomiky podporovaného opatření a bonitu žadatele. O potenciální změnu bude upravena i výše vlastních zdrojů. V tomto procentuálním vyjádření je podpora uvolňována Fondem na bankovní účet příjemce podpory dle náležitostí stanovených Smlouvou.
14.2.5 Finanční prostředky uvolňuje Fond průběžně na základě předložených Žádostí o uvolnění finančních prostředků (Příloha č. 4) včetně příloh uvedených v čl. 14. 3. bod c).
14.2.6 Fond je oprávněn uvolňovat pouze finanční prostředky na způsobilé výdaje.
14.3 Dokumenty předkládané žadatelem, resp. příjemcem podpory
Žadatel, resp. příjemce podpory je povinen v jednotlivých fázích administrativního procesu předkládat dokumenty a podklady požadované Fondem, a to v originále nebo úředně ověřené kopii dokumentů, není-li stanoveno jinak:
a) K Žádosti:
- Formulář Žádosti o poskytnutí podpory včetně podrobného rozpočtu projektu, který je jeho součástí (Příloha č. 1);
- Podrobný popis realizace projektu (Příloha č. 2);
- Projektová dokumentace;
- Popis pomůcek/zázemí (náčrt, nákres), není-li předložena projektová dokumentace a projektový záměr nelze jednoduše popsat;
- Dokumenty, prokazující zvolení příslušné osoby do funkce statutárního zástupce (v případě územních a samosprávných celků výpis z usnesení zastupitelstva) a dokládající způsob jednání žadatele;
- Kopie smluv s jinými subjekty a strategickými partnery dokládající budoucí spolupráci na projektu (v rámci doby udržitelnosti) - je-li to relevantní;
- Doklad, ze kterého je patrná právní osobnost žadatele; v případě příspěvkových organizací a nestátních neziskových organizací působících v oblasti EVVO působnost žadatele v oblasti EVVO se zaměřením na předškolní děti či žáky ZŠ např. výpis z příslušného veřejného rejstříku (ne starší 3 měsíců) či jiného registru, zřizovací listina, stanovy organizace;
- Aktuální výpis z katastru nemovitostí, z evidence nemovitostí a snímek katastrální mapy - pouze pokud je relevantní (např. naučné stezky). Aktuální výpis a snímek katastrální mapy lze nahradit výpisem a snímkem katastrální mapy z internetové aplikace www.cuzk.cz. Pokud není žadatel vlastníkem, doloží ještě navíc nájemní smlouvu na dobu minimálně 5 let od ukončení projektu, ve které vlastník vyjádří souhlas s realizací opatření.
b) Ke Smlouvě
- Kopie smlouvy o zřízení běžného účtu, v případě územních a samosprávných celků je vyžadována kopie smlouvy o vedení účtu u ČNB;
- Vyjádření/stanoviska orgánů státní správy (místně a věcně příslušný stavební úřad nebo jiný orgán státní správy) - je-li pro realizované opatření relevantní11;
- Kopie dokumentace k zadávacímu řízení, uzavřené smlouvy a závazky; ve výjimečných a odůvodněných případech mohou být uzavřené smlouvy (objednávky apod.) doloženy v další fázi administrace, ale vždy před uvolněním finančních prostředků;
- Doklady potvrzující zajištění vlastních zdrojů, včetně komentáře, ve kterém žadatel specifikuje, z jakých zdrojů bude projekt financován (např. vlastní prostředky, úvěry, půjčky, dotace apod.). Ke komentáři žadatel dokládá relevantní doklady prokazující správnost uvedených údajů (např. výpis z účtu, vyznačení nákladů projektu ve schváleném rozpočtu žadatele, usnesení statutárního orgánu žadatele prokazující schválení rozpočtu daného projektu, uzavřená úvěrová smlouva, příslib úvěru, vyjádření územně samosprávního celku o poskytnutí financí, rozhodnutí nebo smlouva o poskytnutí dotace apod.);
- Čestné prohlášení žadatele o podporu v režimu de minimis (Příloha č. 6) - je-li to relevantní;
- Aktuální prohlášení o plátcovství DPH, včetně aktuálního prohlášení k nároku či záměru uplatnit odpočet DPH na vstupu.
c) K Žádosti o uvolnění finančních prostředků:
- Formulář Žádosti o uvolnění finančních prostředků (Příloha č. 4);
- Formulář Přehled čerpání (Příloha č. 3) opatřený vlastnoručním podpisem příjemce podpory;
- Kopie faktur a ostatních účetních dokladů;
- Kopie bankovních výpisů prokazující uhrazení faktur a účetních dokladů;
- Doložení certifikace hracích prvků tam, kde je to relevantní.
d) K ZVA:
- Formulář ZVA (Příloha č. 5);
- a další dokumenty definované ve Smlouvě.
Fond je oprávněn si vyžádat další relevantní podklady a dokumenty, které se v průběhu projektového cyklu stanou nezbytnými pro jeho řádné vyhodnocení a dokončení.
14.4 Změny projektu
14.4.1 Příjemce podpory je povinen oznámit Fondu jakékoliv změny (identifikačních a kontaktních údajů, parametrů projektu, podmínek realizace projektu, skutečností a podmínek obsažených ve Smlouvě aj.), a to od předložení Žádosti do ZVA. Budou-li změny realizovány bez souhlasného stanoviska Fondu a dojde-li v důsledku změny k nesplnění podmínek Výzvy, nebude podpora poskytnuta, resp. příjemce může ztratit nárok na poskytnutou podporu, resp. její část.
14.4.2 Fond je povinen posoudit avizované změny a jejich soulad s podmínkami Programu a změnu dle posouzení buď odsouhlasí, nebo zamítne.
14.5 Publicita
14.5.1 Příjemce podpory zajistí prostřednictvím webu informování veřejnosti o tom, že projekt byl realizován za finanční spoluúčasti Fondu.
14.5.2 Volba relevantních prostředků a opatření pro zajištění publicity projektu podléhá rozhodnutí příjemce podpory, přičemž každý nástroj k naplnění povinné publicity musí být v souladu s Grafickým manuálem12 Národního programu Životní prostředí, zejména musí být označen povinným sdělením: „Tento projekt je financován Státním fondem životního prostředí České republiky na základě rozhodnutí ministra životního prostředí." a logem Fondu a MŽP, která budou viditelná a doplněná o odkaz na internetové stránky www.sfzp.cz a www.mzp.cz.
14.5.3 V rámci této Výzvy je příjemce podpory povinen použít následující nástroj publicity:
média - příjemce podpory může zvolit tisk, rozhlas či televizi pro zveřejnění tiskové zprávy nebo článku v celostátních či regionálních médiích, případně uvede základní informace o realizaci projektu ve výroční zprávě, kterou zveřejní na svých webových stránkách.
15. Kontakty
Se svými dotazy mohou žadatelé kontaktovat pracovníky call centra, a to na bezplatném telefonním čísle 800 260 500 (pracovní dny od 7:30 do 16:00), případně prostřednictvím e-mailové adresy: dotazy@sfzp.cz.
Kontaktní osoby pro tuto Výzvu jsou:
Ing. Magda Růžičková, vedoucí Oddělení II Odboru realizace Národních programů,
tel.: + 420 267 994 118, email: magda.ruzickova@sfzp.cz
Ing. Michal Slezák, ředitel Odboru realizace Národních programů,
tel.: + 420 267 994 469, email: michal.slezak@sfzp.cz
Přílohy:
1a. Formulář Žádosti o poskytnutí podpory_a
1b. Formulář Žádosti o poskytnutí podpory_b
1c. Formulář Žádosti o poskytnutí podpory_c
2. Podrobný popis realizace projektu
3. Přehled čerpání
4. Žádost o uvolnění finančních prostředků
5. ZVA
6. Čestné prohlášení žadatele o podporu v režimu de minimis
V Praze dne: 28. srpna 2017
Mgr. Richard Brabec
ministr
1 Vyhláška Ministerstva zdravotnictví č. 465/2016 ze dne 22. prosince 2016, kterou se mění vyhláška č. 410/2005 Sb., o hygienických požadavcích na prostory a provoz zařízení a provozoven pro výchovu a vzdělávání dětí a mladistvých, ve znění vyhlášky č. 343/2009 Sb.
3 Nebudou propláceny výdaje na pesticidy a umělá hnojiva.
4 Nebudou propláceny výdaje na pesticidy a umělá hnojiva.
5 V případě škol se jedná o Školní plány EVVO, které školy vytvářejí dle Metodického pokynu MŠMT k zajištění environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty (EVVO) - viz- http://www.msmt.cz/file/8622_1_1/, popř. o Školní vzdělávací programy, v části která se týká zohlednění průřezového tématu „environmentální výchova“. V případě organizací působících v oblasti EVVO se jedná o vazbu na regionální koncepce EVVO a na Rámcové vzdělávací programy pro základní vzdělávání.
10 Školní plány EVVO vytvářejí školy dle Metodického pokynu MŠMT k zajištění environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty (EVVO) - viz - http://www.msmt.cz/file/8622_1_1/
11 §34 odst. 9 školského zákona definuje lesní mateřské školy následovně: „Za lesní mateřskou školu se považuje mateřská škola, ve které vzdělávání probíhá především ve venkovních prostorách mimo zázemí lesní mateřské školy, které slouží pouze k příležitostnému pobytu. Zázemí lesní mateřské školy nesmí být stavbou.“ Dle doplňujícího výkladu odboru legislativy MŠMT z 31.3.2017, není v případě lesních mateřských škol podstatné, zda prostor, který je určen jako zázemí lesní mateřské školy, je stavbou ve smyslu občanskoprávních či stavebních předpisů, ale je podstatné, zda jde o zařízení, které slouží pouze k příležitostnému pobytu. Proto v případě budování zázemí lesních mateřských škol není předložení vyjádření stavebního úřadu relevantní.
12 Grafický manuál Národního programu Životní prostředí je k dispozici na www.sfzp.cz sekce Národní program Životní prostředí - Dokumenty ke stažení - Obecné dokumenty.