Věstník MZd ČR, částka 3/2018
INFORMACE TÝKAJÍCÍ SE VZDĚLÁVACÍHO PROGRAMU SPECIALIZAČNÍHO OBORU VŠEOBECNÉ PRAKTICKÉ LÉKAŘSTVÍ - VLASTNÍ SPECIALIZOVANÝ VÝCVIK
V souvislosti s nabytím účinnosti novely zákona č. 95/2004 Sb., o podmínkách získávání a uznávání odborné způsobilosti a specializované způsobilosti k výkonu zdravotnického povolání lékaře, zubního lékaře a farmaceuta, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon č. 95/2004 Sb."), dle které se změnilo specializační vzdělávání, je nutné vydat podle ustanovení §13 zákona č. 95/2004 Sb. nové vzdělávací programy pro specializační vzdělávání lékařů, zubních lékařů a farmaceutů. Níže uvedený vzdělávací program specializačního oboru všeobecné praktické lékařství - vlastní specializovaný výcvik je určen pro lékaře zařazené do specializačního oboru všeobecné praktické lékařství po 1.7.2017.
Vzdělávací program specializačního oboru VŠEOBECNÉ PRAKTICKÉ LÉKAŘSTVÍ - vlastní specializovaný výcvik
1 Cíl specializačního vzdělávání
2 Minimální požadavky na specializační vzdělávání
2.1 Vlastní specializovaný výcvik - v délce minimálně 6 měsíců
2.2 Vlastní specializovaný výcvik - v délce minimálně 12 měsíců
2.3 Vlastní specializovaný výcvik - v délce minimálně 17 měsíců
2.4 Vlastní specializovaný výcvik zkrácený - v délce minimálně 12 měsíců
2.5 Vlastní specializovaný výcvik zkrácený - v délce minimálně 14 měsíců
2.6 Vlastní specializovaný výcvik zkrácený - v délce minimálně 16 měsíců
2.7 Teoretická část vzdělávacího programu
3.1 Absolvent kmene všeobecné praktické lékařství
3.2 Absolvent interního kmene a rekvalifikace
5 Hodnocení specializačního vzdělávání
6 Charakteristika činností, pro které absolvent specializačního vzdělávání získal způsobilost
1 Cíl specializačního vzdělávání
Cílem specializační přípravy je vychovat vzdělaného, samostatně pracujícího všeobecného praktického lékaře, schopného postavit se ke každému pacientem předloženému problému, a to nejen v oblasti prevence, diagnostiky a terapie, ale také v problematice psychosociální a kontinuální péče, která je specifickým rysem oboru a určuje jeho svébytnost. Všeobecný praktický lékař musí být schopen posuzovat zdravotní způsobilost občanů ve vztahu k pracovnímu zařazení ale i všem ostatním aktivitám.
2 Minimální požadavky na specializační vzdělávání
Podmínkou pro zařazení do specializačního vzdělávání v oboru všeobecné praktické lékařství je získání odborné způsobilosti k výkonu povolání lékaře ukončením nejméně šestiletého prezenčního studia, které obsahuje teoretickou a praktickou výuku v akreditovaném magisterském studijním programu všeobecné lékařství na lékařské fakultě.
Specializační vzdělávání se uskutečňuje při výkonu lékařského povolání formou celodenní průpravy v rozsahu odpovídajícím stanovené týdenní pracovní době podle ustanovení §79 zákona č. 262/2006 Sb., zákoník práce, ve znění pozdějších předpisů.
Specializační vzdělávání může probíhat jako rozvolněná příprava, to je při nižším rozsahu, než je stanovená týdenní pracovní doba, přitom její rozsah nesmí být nižší, než je polovina stanovené týdenní pracovní doby.
Stáže v základním kmeni všeobecné praktické lékařství nebo základním interním kmeni mohou být absolvovány v libovolném pořadí. K zajištění výchovně vzdělávacích cílů přípravy si akreditované zařízení, které není schopno zajistit podmínky k naplnění některého z nich, zajistí poskytnutí části přípravy v jiném smluvním zařízení. Smluvní zařízení, která nemají akreditaci, musí být akreditována v rámci akreditačního řízení žadatele.
Podmínkou pro získání specializované způsobilosti v oboru všeobecné praktické lékařství je zařazení do oboru, absolvování základního kmene všeobecné praktické lékařství (30 měsíců) nebo základního interního kmene (30 měsíců), absolvování specializovaného výcviku a úspěšné složení atestační zkoušky. Celková doba specializačního vzdělávání je minimálně 3 roky, z toho:
a) Základní kmen všeobecné praktické lékařství - v délce minimálně 30 měsíců
nebo
b) Základní interní kmen - v délce minimálně 30 měsíců
V průběhu praxe musí být lékař po celou dobu přípravy v pravidelném kontaktu (nejméně 1x měsíčně) se svým školitelem (akreditovaný všeobecný praktický lékař), který vede jeho přípravu po stránce odborné.
Specializační vzdělávání probíhá u poskytovatelů zdravotních služeb nebo jiných fyzických nebo právnických osob, kteří získali akreditaci podle zákona č. 95/2004 Sb., o podmínkách získávání a uznávání odborné způsobilosti a specializované způsobilosti k výkonu zdravotnického povolání lékaře, zubního lékaře a farmaceuta, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon č. 95/2004 Sb.“).
Všeobecná povinná praxe i povinná praxe v oboru kmene probíhá v zařízeních stejného nebo i jiného lůžkového poskytovatele zdravotních služeb. Požadavky vzdělávacího programu je možné splnit prostřednictvím více smluvních poskytovatelů zdravotních služeb, pokud je nezajistí v celém rozsahu jeden poskytovatel zdravotních služeb. Poskytovatel zdravotních služeb nebo jiná fyzická nebo právnická osoba, která nemá akreditaci, musí být akreditována v rámci akreditačního řízení žadatele dle ustanovení §14 odst. 2 písm. c) zákona č. 95/2004 Sb.
Poskytovatel zdravotních služeb splňuje personální zabezpečení dle vyhlášky č. 99/2012 Sb., o požadavcích na minimální personální zabezpečení zdravotních služeb, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „vyhláška č. 99/2012 Sb.“) a minimální technické a věcné vybavení dle vyhlášky č. 92/2012 Sb., o požadavcích na minimální technické a věcné vybavení zdravotnických zařízení a kontaktních pracovišť domácí péče, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „vyhláška č. 92/2012 Sb.“).
Poskytovatel zdravotních služeb disponuje náležitým personálním a přístrojovým vybavením a zázemím pro školence a splňuje i další minimální podmínky uvedené v požadavcích na akreditovaná zařízení (dále jen „akreditované zařízení“).
Postup do vlastního specializovaného výcviku je podmíněn splněním všech požadavků stanovených pro výcvik v rámci základních kmenů.
2.1 Vlastní specializovaný výcvik - v délce minimálně 6 měsíců
Pro lékaře, kteří absolvovali základní kmen všeobecné praktické lékařství
Část I.
a) povinná praxe
Akreditované pracoviště |
Počet měsíců |
všeobecné praktické lékařství - ordinace |
6 |
nebo
2.2 Vlastní specializovaný výcvik - v délce minimálně 12 měsíců
Pro lékaře, kteří byli zařazeni do oboru všeobecné praktické lékařství a absolvovali základní interní kmen
Část I.
b) povinná praxe
Akreditované pracoviště |
Počet měsíců |
všeobecné praktické lékařství - ordinace |
10 |
chirurgie |
2 |
nebo
2.3 Vlastní specializovaný výcvik - v délce minimálně 17 měsíců
Část I.
Pro lékaře, kteří byli zařazeni do oboru vnitřní lékařství a absolvovali základní interní kmen
c) povinná praxe
Akreditované pracoviště |
Počet měsíců |
všeobecné praktické lékařství - ordinace |
13 |
gynekologie a porodnictví |
1 |
chirurgie |
2 |
dětské lékařství |
1 |
nebo
2.4 Vlastní specializovaný výcvik zkrácený - v délce minimálně 12 měsíců
Pro lékaře se specializací I. st. nebo se specializací II. st. v oboru interní lékařství nebo lékaře se specializovanou způsobilostí v oboru vnitřní lékařství
Lékař si doplní odbornou praxi podle vzdělávacího programu v oboru všeobecné praktické lékařství v následujícím rozsahu:
Část II.
d) povinná praxe
Akreditované pracoviště |
Počet měsíců |
všeobecné praktické lékařství - ordinace |
9 |
gynekologie a porodnictví |
1 |
chirurgie |
1 |
dětské lékařství |
1 |
nebo
2.5 Vlastní specializovaný výcvik zkrácený - v délce minimálně 14 měsíců
Pro lékaře s diplomem o specializaci v oboru urgentní medicína nebo anesteziologie a intenzivní medicína (vč. anesteziologie a resuscitace)
Lékař si doplní odbornou praxi podle vzdělávacího programu v oboru všeobecné praktické lékařství v následujícím rozsahu:
Část II.
e) povinná praxe
Akreditované pracoviště |
Počet měsíců |
všeobecné praktické lékařství - ordinace |
12 |
dětské lékařství |
1 |
gynekologie a porodnictví |
1 |
2.6 Vlastní specializovaný výcvik zkrácený - v délce minimálně 16 měsíců
Lékaři se specializací I. st. nebo se specializací II. st. v oboru chirurgie nebo lékaři se specializovanou způsobilostí v oboru chirurgie a s praxí v oboru nejméně 5 roků.
Lékař si doplní odbornou praxi podle vzdělávacího programu v oboru všeobecné praktické lékařství v následujícím rozsahu:
Část II.
f) povinná praxe
Akreditované pracoviště |
Počet měsíců |
všeobecné praktické lékařství - ordinace |
10 |
vnitřní lékařství |
4 |
gynekologie a porodnictví |
1 |
dětské lékařství |
1 |
2.7 Teoretická část vzdělávacího programu
Část III.
a) účast na vzdělávacích aktivitách - povinná pro obor všeobecné praktické lékařství
Kurzy |
Počet hodin |
kurz Paliativní péče |
11 |
kurz Hygiena a epidemiologie |
18 |
kurz Novinky ze všeobecného praktického lékařství |
8 (1 x ročně) |
b) účast na vzdělávacích aktivitách - povinná pro lékaře, kteří mají atestaci v jiném oboru bez absolvování níže uvedených kurzů
Kurzy |
Počet hodin |
kurz Lékařská první pomoc |
20 |
kurz Základy zdravotnické legislativy, etiky a komunikace |
16 |
kurz Prevence škodlivého užívání návykových látek (NL) a léčba závislostí |
8 |
kurz Radiační ochrana |
8 |
kurz Novinky ze všeobecného praktického lékařství |
8 (1 x ročně během celé specializační přípravy) |
kurz Paliativní péče |
11 |
kurz Hygiena a epidemiologie |
18 |
c) účast na vzdělávacích aktivitách - doporučená
Kurzy |
Počet hodin |
kurz Vybrané kapitoly ze všeobecného praktického lékařství |
12 |
kurz Diferenciální diagnostika |
6 |
kurz EKG |
6 |
Pokud školenec absolvoval kurzy Lékařská první pomoc a Základy zdravotnické legislativy, etiky a komunikace v rámci jiného vzdělávacího programu v době ne delší než 5 let, nemusí být absolvovány znovu a započítají se.
Pokud školenec absolvoval kurzy Prevence škodlivého užívání návykových látek a léčba závislostí a Radiační ochrana v rámci jiného vzdělávacího programu v době ne delší než 10 let, nemusí být absolvovány znovu a započítají se.
3 Rozsah požadovaných teoretických znalostí a praktických dovedností ověřených na konci vlastního specializovaného výcviku
3.1 Absolvent kmene všeobecné praktické lékařství
Všeobecné praktické lékařství
Teoretické znalosti a praktické dovednosti
- Poskytovat neodkladnou péči v ordinaci a terénu.
- Umět se správně rozhodovat v časové tísni a za nedostatku informací a umět stanovit pořadí naléhavosti včetně případů s nevyjádřenými stádii nemoci.
- Zvládat psychoterapeutický přístup k nemocnému a základní komunikační dovednosti praktického lékaře.
- Poskytovat kontinuální péči obyvatelům od 15 let, v ordinaci i při návštěvní službě; provádět preventivní a dispenzární prohlídky.
- Zařazení pacientů do dispenzární péče a její poskytování (LPP) v souladu s doporučenými postupy a platnými předpisy u pacientů s chronickými onemocnění (např. DM 2. typu, hypertenze, ICHS, ICHDK, poruchy lipidového metabolismu apod.).
- Umět poradit pacientům v záležitostech zdravotních i sociálních.
- Poskytovat dlouhodobou péči smyslově postiženým, invalidním i nemocným s infaustní prognózou a umírajícím; umět poskytnout potřebnou psychologickou podporu; znát všechny možnosti analgetické terapie.
- Poskytovat dlouhodobou péči rizikovým skupinám obyvatel (osamělí, toxikomani, národnostní menšiny, náboženské komunity aj.).
- Znát indikace a využití vyšetření POCT (point of care testing) metod včetně zásad sledování dlouhodobé antikoagulační léčby (INR) a možnosti rychlé diagnostiky v ordinaci všeobecného praktického lékaře (CRP, event. další ).
- Umět racionálně indikovat farmakoterapii vhodnou v primární ambulantní péči, zvážit případné vedlejší a nežádoucí účinky, vybrat vhodné formy léčiv, stanovit termíny kontrol a nutných vyšetření.
- Umět vést zdravotnickou dokumentaci včetně účtování zdravotních služeb pro zdravotní pojišťovny.
- Znát výkaznictví a povinná hlášení praktického lékaře.
- Umět odebrat materiál na laboratorní vyšetření (krev, moč, stolice, sputum, sekrety).
- Znát právní předpisy o prohlídce mrtvého, umět správně vyplnit list o prohlídce zemřelého, rozpoznat příznaky násilí nebo otravy na živém a mrtvém těle, určit přibližně dobu násilí, otravy nebo smrti.
- Umět hodnotit bolestné a odškodnění trvalých následků úrazů, otrav, nemocí z povolání.
- Znát zásady vedení a organizace práce ordinace praktického lékaře včetně ekonomie.
- Znát základní zdravotnické právní předpisy relevantní pro práci praktického lékaře (Práva a povinnosti praktického lékaře).
- Znát a umět aplikovat v praxi povinnosti a právní předpisy vztahující se k posuzování dočasné pracovní neschopnosti a k přechodu do invalidity.
- Znát obsah a pravidla pracovnělékařské péče; pracovnělékařské prohlídky a jejich typy, poradenství v pracovnělékařské oblasti, dohled na pracovišti, programy podpory zdraví.
- Umět posoudit dočasnou pracovní neschopnost po běžných úrazech a operacích včetně posouzení bolestného a snížení společenského uplatnění; znát indikace při chronických nemocech.
- Znát zásady prevence, depistáže a dispenzarizace chronických onemocnění.
- Umět správně využívat výhod týmové spolupráce se poskytovateli zdravotních služeb specializované ambulantní péče nebo lůžkové péče, v oblasti primární ambulantní péče spolupráce se zdravotní sestrou, agenturami domácí ošetřovatelské péče a dalšími a s ostatními ambulantními i lůžkovými poskytovateli zdravotních služeb.
- Využívat spolupráce s institucemi místní správy.
- Znát předpisy pro spolupráci s orgány veřejného zdraví a umět je v praxi správně aplikovat.
- Znát zásady spolupráce se sociální službou a umět je pro pacienty vhodně použít.
- Využívat spolupráce s dobrovolnými zdravotnickými a charitativními organizacemi.
- Znát formy a metody zdravotní výchovy a její význam.
- Zabezpečovat komplexní bio-psycho-sociální péči o pacienta.
3.2 Absolvent interního kmene a rekvalifikace
Všeobecné praktické lékařství
Po ukončení vlastního specializovaného výcviku na akreditovaném pracovišti praktického lékaře, kromě teoretických znalostí a praktických dovedností absolvovaných v rámci základního interního kmene musí absolvent na příslušných pracovištích splnit rozsah povinností uvedených v části 3.1.
4 Všeobecné požadavky
Absolvent specializačního vzdělávání:
- č. 98/2012 Sb.“) musí znát zdravotnickou dokumentaci používanou v oboru, návrh lázeňského léčení, hlášení onkologické, hlášení některých infekčních nemocí, hlášení o pracovním úrazu, hlášení nežádoucího účinku léčivých přípravků, náležitosti lékařské zprávy, dokumentaci pro potřeby pojišťoven,
- dle vyhlášky č. 297/2012 Sb., o náležitostech Listu o prohlídce zemřelého, způsobu jeho vyplňování a předávání místům určení, a o náležitostech hlášení ukončení těhotenství porodem mrtvého dítěte, o úmrtí dítěte a hlášení o úmrtí matky (vyhláška o Listu o prohlídce zemřelého), ve znění pozdějších předpisů musí znát list o prohlídce zemřelého,
- zná a řídí se základními etickými normami lékařského povolání,
- má výše uvedené znalost i a dovednosti jak pro práci v ordinaci, tak v terénu s patřičným vybavením, dále má povinnosti vzhledem k prevenci a znalosti o jejím rozsahu, především u rizikových skupin obyvatelstva,
- ovládá nejdůležitější právní předpisy týkající se posudkové činnosti, sociální problematiky, organizace zdravotnictví a provozu ordinace,
- ovládá posudkovou činnost, řešenou ve spolupráci s posudkovým lékařem na základě platných právních předpisů,
- zná základní tiskopisy, výkazy a posudky.
5 Hodnocení specializačního vzdělávání
Specializační vzdělávání probíhá pod vedením přiděleného školitele v akreditovaném zařízení.
a) Průběžné hodnocení budoucího praktického lékaře provádí lékař se specializovanou způsobilostí v příslušném oboru v jednotlivých úsecích přípravy a je zaznamenáváno do průkazu odbornosti. Pravidelné hodnocení školence provádí školitel při konzultacích, a to v intervalu 3 měsíců v době vlastního specializovaného výcviku. Součástí přihlášky k atestační zkoušce je rovněž závěrečné hodnocení spolupráce v ordinaci školitele, které je uvedeno v průkazu odbornosti.
b) Předpoklad přístupu k atestační zkoušce
- absolvování základního interního kmene nebo kmene všeobecné praktické lékařství,
- absolvování praxe potvrzené všemi školiteli se specializovanou způsobilostí,
- absolvování povinných vzdělávacích akcí - záznam do průkazu odbornosti,
- předložení potvrzení o provedených kompletních výkonech v logbooku,
- potvrzení o absolvování kurzů, vědeckých a vzdělávacích akcí (viz tab. Část III).
c) Vlastní atestační zkouška
- 3 odborné otázky z různých oborů medicíny, se kterými se praktický lékař ve své praxi setkává, s důrazem na diferenciální diagnostiku a holistický přístup k nemocnému. Lékař musí prokázat také orientovanost v organizaci zdravotnictví a v legislativě.
6 Charakteristika činností, pro které absolvent specializačního vzdělávání získal způsobilost
Praktický lékař poskytuje soustavnou zdravotní péči registrovaným pacientům a neodkladnou péči všem kategoriím obyvatelstva bez ohledu na trvalé bydliště, věk, pohlaví, rasu či vyznání, a to ve své ordinaci i v místě bydliště pacientů. Provádí základní vyšetření a ošetření, základní diferenciální diagnostiku, léčbu a posudkovou činnost. Podílí se na prevenci, diagnostice, léčení, rehabilitaci a posuzování všech chorob jak v iniciálním stádiu, tak v chronickém průběhu onemocnění. Nemocné, u nichž zjistil neodkladnou příhodu, odesílá do nemocniční péče. Určuje, která pacienty a se kterým onemocněním může léčit sám, a která vyžadují konziliární vyšetření lékařem se specializovanou způsobilostí.
Jako smluvní lékař provádějící pracovně - lékařskou péči se podílí na péči o zaměstnance na smluvních pracovištích. Sám nebo ve spolupráci s orgány veřejného zdraví provádí opatření proti infekčním onemocněním. Účastní se realizace protiepidemických a hygienických opatření. Podílí se na zdravotní výchově obyvatelstva a spolupracuje s orgány místní správy a službami sociální péče.
7 Charakteristika akreditovaného zařízení
Zdravotnické zařízení, v němž je poskytovatel zdravotních služeb oprávněn poskytovat zdravotní péči musí být akreditováno (ustanovení §13 zákona č. 95/2004 Sb.). Akreditované zařízení zajišťující výuku školenců musí zajistit školenci absolvování vzdělávacího programu. K tomu slouží řádné a plné zapojení školence do práce a dále umožnění studia a pobytu na jiném akreditovaném zařízení, které může poskytovat část přípravy, která není dostupná ve vlastním akreditovaném zařízení. Smluvní spolupráce je doložena v žádosti o udělení/prodloužení akreditace (poskytovatel zdravotních služeb nebo jiná fyzická nebo právnická osoba, které nemá akreditaci, musí být akreditována v rámci akreditačního řízení žadatele dle ustanovení §14 odst. 2 písm. c) zákona č. 95/2004 Sb.). Minimální podmínky pro akreditované zařízení pro personální zabezpečení stanoveny vyhláškou č. 99/2012 Sb. a pro technické a věcné vybavení vyhláškou č. 92/2012 Sb.
Nedílnou součástí žádosti o udělení akreditace je plán atestační přípravy školence, který vychází z ustanovení §14 odst. 2 písm. c) zákona č. 95/2004 Sb.
Akreditovaným zařízením je ordinace praktického lékaře, poskytující léčebnou a preventivní péči registrovaným pacientům v plném rozsahu kompetencí praktického lékaře.
7.1 Akreditované zařízení
Personální požadavky
- Garant/školitel má specializovanou způsobilost v oboru praktické lékařství pro dospělé nebo všeobecné praktické lékařství a min. 3 roky praxe od získání specializované způsobilosti v oboru v České republice a s minimálním úvazkem 1,0.
- Poměr školitel/školenec: 1:1 -2.
- Školitel dokládá svou způsobilost při žádosti o akreditaci pracoviště profesním životopisem a přehledem svých odborných a pedagogických aktivit v posledních 5 letech.
- Pokud školitel dané části vzdělávacího programu nezajišťuje v rámci svého akreditovaného zařízení, může požadavky vzdělávacího programu splnit i jejich zajištěním ve smluvním zařízení, které se bude podílet na přípravě specializačního vzdělávání v oboru všeobecné praktické lékařství.
Technické a věcné vybavení
- Technické a věcné vybavení zdravotnického zařízení praktického lékaře splňuje požadavky stanovené vyhláškou č. 92/2012 Sb., o požadavcích na minimální technické a věcné vybavení zdravotnických zařízení a kontaktních pracovišť domácí péče.
- Přístup k odborné literatuře, včetně el. databází (zajištění vlastními prostředky nebo ve smluvním zařízení).
Organizační a provozní požadavky
- Minimální počet registrovaných pacientů (osob) ambulanci všeobecného praktického lékaře … 900.
- Minimální počet návštěvních služeb v domácnostech … 25/rok.
Výukové předpoklady
- Prostorová způsobilost pracoviště k výuce.
- Pedagogická způsobilost školitele zahrnuje vůli podílet se na výuce, dostupnost odborných periodických časopisů a literatury na pracovišti, účast na kontinuálním vzdělávání, případně ve vědecko-výzkumných projektech, projektech na podporu kvality. Pedagogická zkušenost je vítána.
- Spolupráce s pověřenou organizací Ministerstva zdravotnictví, kterou ministerstvo pověřilo k výkonu činností v souvislosti se specializačním vzděláváním v oboru všeobecné praktické lékařství
- Souhlas s externí kontrolou pracoviště členy akreditační komise.
- Výše uvedené skutečnosti se prokazují po uplynutí nejméně 3 let praxe žádajícího pracoviště (nikoli jednotlivých zaměstnanců pracoviště žádajícího o udělení akreditace s výjimkou změny právní formy u téhož subjektu).
8 Programy povinných vzdělávacích aktivit a personální zabezpečení a technické a věcné vybavení pro jejich realizaci - charakteristika
8.1 Program kurzu Lékařská první pomoc
Předmět |
Minimální počet hodin |
Náhlá zástava krevního oběhu, incidence, diagnóza, základní a rozšířená neodkladná resuscitace včetně defibrilace (Basic Life Support a Advanced Cardiac Life Support). |
2 |
Bezvědomí nejasného původu, křeče, synkopa; náhlé cévní mozkové příhody, diagnostické postupy, terapeutické okno, trombolýza systémová, intraarteriální. |
2 |
Dušnost, hlavní příčiny: respirační etiologie - astma bronchiale, status astmaticus, inhalační trauma atd., kardiovaskulární etiologie - kardiální selhávání, astma cardiale, edém plic, embolie plicnice, zvláštní stavy: tonutí a utonutí, strangulace atd., diagnóza, dif. dg., terapeutické postupy, principy umělé plicní ventilace. |
2 |
Bolesti na hrudi, akutní koronární syndrom, principy a indikace trombolýzy, PTCA (Percutaneous Transluminal Coronary Angioplasty), závažné dysrytmie a terapeutické přístupy. |
2 |
Traumatologie - těžké úrazy, úraz hlavy, páteře, hrudníku, dutiny břišní, končetin, polytrauma, poranění el. proudem, termická poranění, hlavní zásady ATLS (Advanced Trauma Life Support). |
2 |
Šok, diagnóza, klasifikace, příčiny, terapeutické přístupy. |
1 |
Hromadný výskyt raněných, hlavní zásady BATLS (Battlefield Advanced Trauma Life Support). |
1 |
Integrovaný záchranný systém a krizová logistika. |
1 |
Zvláštnosti urgentních stavů u dětí. |
2 |
Extramurální porod, péče o novorozence a matku, gynekologické akutní stavy. |
1 |
Praktická výuka. Ověření znalostí testem. |
4 |
Celkem |
20 |
Personální zabezpečení a technické a věcné vybavení kurzu Lékařská první pomoc
Personální zabezpečení
- Lékaři se specializovanou způsobilostí nebo zvláštní odbornou způsobilostí v oboru urgentní medicíny a praxí nejméně 5 let v oboru, případně se specializovanou způsobilostí nebo zvláštní odbornou způsobilostí nebo zvláštní specializovanou způsobilostí ve vyučované problematice.
- Garant kurzu má specializovanou způsobilost nebo zvláštní odbornou způsobilost nebo zvláštní specializovanou způsobilost v oboru a nejméně 10 let praxe výkonu povolání lékaře v oboru specializace.
- Účastníci kurzu obdrží současně s pozvánkou do kurzu na CD učební texty Lékařská první pomoc k seznámení s tématy, což umožní ve stanovené době probrat tak rozsáhlou a náročnou problematiku.
Technické a věcné vybavení
- Učebna pro teoretickou výuku s příslušným vybavením.
- Učebna pro praktickou výuku s vybavením: manekýn (dospělý, dětský a novorozenec) umožňující praktický nácvik základní i rozšířené neodkladné resuscitace se simultánním záznamem sledovaných vitálních funkcí (zejména respiračních a oběhových) k objektivizaci účinnosti prováděné resuscitace a možností uložení sledovaných dat do PC a závěrečné vyhodnocení.
Model musí umožnit nácvik:
- zajištění průchodnosti dýchacích cest pomocí vzduchovodů, Combi-tubusu, laryngeálního tubusu, laryngeální masky (včetně intubační) a různými technikami tracheální intubace,
- umělé plicní ventilace z plic do plic ústy, přes masku, ručním dýchacím přístrojem/ transportním ventilátorem,
- nácvik intubace dětí/novorozenců a umělou plicní ventilaci,
- zajištění průchodnosti dýchacích cest koniopunkcí, minitracheotomií (krikotomií),
- punkci pneumotoraxu,
- zajištění vstupu do krevního řečiště - punkci a kanylaci periferní žíly, centrální žíly (subclavia, jugularis int.), v. femoralis a různé techniky intraoseálního přístupu,
- diagnostiky simulovaných poruch rytmu na kardioskopu a volbu farmako- a elektroimpulzoterapie.
- Počítačová učebna pro závěrečné testování znalostí. Pro objektivní hodnocení je nezbytné pracovat alespoň s ověřeným kvazistandardizovaným testem.
8.2 Program kurzu Základy zdravotnické legislativy, etiky a komunikace
Předmět |
Minimální počet hodin |
Legislativa. |
8 |
Základní právní předpisy ve zdravotnictví a jejich hierarchie. |
|
Organizace a řízení zdravotnictví. |
|
Rozhodování pacienta (informovaný souhlas, odmítnutí péče). |
|
Poskytování zdravotní péče bez souhlasu, omezovací prostředky. |
|
Povinná mlčenlivost zdravotnických pracovníků. |
|
Vedení a nakládání se zdravotnickou dokumentací. |
|
Náležitá odborná úroveň (lege artis). |
|
Stížnosti ve zdravotnictví. |
|
Právní odpovědnost lékaře a poskytovatele zdravotních služeb. |
|
Poskytování zdravotní péče v Evropské unii a přeshraniční zdravotní péče. |
|
Systém veřejného zdravotního pojištění. |
2 |
Zdravotní služby hrazené ze zdravotního pojištění. |
|
Plátci zdravotního pojištění, práva a povinnosti pojištěnců. |
|
Systém úhrad zdravotní péče. |
|
Systém sociálního zabezpečení a lékařská posudková služba. |
2 |
Nemocenské pojištění. |
|
Důchodové pojištění. |
|
Sociální pomoc a sociální služby. |
|
Lékařská etika. |
2 |
Etické kodexy, etické chování zdravotnických pracovníků. |
|
Základní principy a etické zásady. |
|
Etické problémy současné medicíny. |
|
Komunikace ve zdravotnictví. |
2 |
Základní principy a specifika. |
|
Komunikace mezi zdravotnickými pracovníky, pacientem a osobami jemu blízkými. |
|
Krizová komunikace. |
|
Celkem |
16 |
Personální zabezpečení a technické a věcné vybavení kurzu Základy zdravotnické legislativy, etiky a komunikace
Personální zabezpečení
- Minimálně 2 lektoři se znalostí zdravotnického práva a veřejného zdravotnictví, s právnickým vzděláním a profesní zkušeností v oblasti zdravotnického práva v délce alespoň 5 let. Lektoři zdravotnického práva dokládají přehled publikační činnosti za posledních 5 let a pedagogickou činnost.
- Součástí lektorského týmu musí být lektoři s ukončeným vysokoškolským vzděláním příslušného zaměření a nejméně 5letou odbornou praxí v oblasti přednášeného tématu (etika, komunikace a sociální zabezpečení).
Technické a věcné vybavení
- Učebna pro teoretickou výuku s příslušným vybavením; poskytnutí studijních textů Základy zdravotnické legislativy, event. jiné.
8.3 Program kurzu Prevence škodlivého užívání návykových látek (dále jen „NL“) a léčba závislostí
Předmět |
Minimální počet hodin |
Škodlivé užívání NL a závislostí na NL v ČR. |
1 |
Přehled NL zneužívaných v ČR a jejich vlastností. |
1 |
Zdravotní aspekty škodlivého užívání NL a závislostí na NL. |
1 |
Problematika škodlivého užívání NL a závislostí na NL ve specifických podmínkách jednotlivých medicínských oborů, možnosti prevence. |
2 |
Přehled specifických léčebných modalit pro osoby škodlivě užívající NL a závislé. |
1 |
Právní aspekty související se zneužíváním NL a závislostmi na NL. |
1 |
Závěr kurzu, diskuse. |
1 |
Celkem |
8 |
Personální zabezpečení a technické a věcné vybavení kurzu Prevence škodlivého užívání návykových látek a léčba závislostí
Personální zabezpečení
- Lektoři se specializovanou způsobilostí nebo zvláštní odbornou způsobilostí nebo zvláštní specializovanou způsobilostí v oboru návykové nemoci a praxí nejméně 5 let v oboru, případně se specializovanou způsobilostí ve vyučované problematice.
Technické a věcné vybavení
- Učebna pro teoretickou výuku s příslušným vybavením.
8.4 Program kurzu Radiační ochrana
Předmět |
Minimální počet hodin |
a) Účinky ionizujícího záření na živé systémy, charakter deterministických a stochastických účinků. Veličiny a jednotky používané pro potřeby radiační ochrany. |
1 |
b) Systém radiační ochrany, aplikace základních principů radiační ochrany do soudobé koncepce a legislativy EU a ČR. |
1 |
c) Radiační zátěž obyvatel z různých zdrojů ionizujícího záření. Specifický charakter lékařského ozáření, velikosti dávek pacientům pro typické radiologické postupy. |
1 |
d) Úloha lékařů indikujících vyšetření nebo léčbu s využitím zdrojů ionizujícího záření - význam indikačních kriterií (Věstník MZ, částka 11, Listopad 2003). |
1 |
e) Zásady pro uplatňování požadavků radiační ochrany pacientů při provádění a řízení zdravotnických výkonů s použitím zdrojů ionizujícího záření - optimalizace radiační ochrany při lékařském ozáření (diagnostické referenční úrovně, princip ALARA „As Low As Reasonably Achievable“). |
1 |
f) Praktické metody ochrany radiačních a ostatních pracovníků, ostatních pacientů a obyvatel při využívání zdrojů ionizujícího záření ve zdravotnickém zařízení (kontrolované a sledované pásmo, systém monitorování, vedení dokumentace, program zabezpečování jakosti). |
1 |
g) Odpovědnost za zajištění požadavků radiační ochrany při využívání zdrojů ionizujícího záření v lékařství: úloha indikujícího lékaře, aplikujícího odborníka, radiologického fyzika. Význam soustavného dohledu dohlížející osobou a osobou s přímou odpovědností. |
1 |
h) Pracovně-lékařská péče o radiační pracovníky. Lékařská pomoc lidem ozářeným v důsledku radiační nehody. |
1 |
Celkem |
8 |
Personální zabezpečení a technické a věcné vybavení kurzu Radiační ochrana
Personální zabezpečení
- Lektoři se specializovanou způsobilostí v oboru radiologie a zobrazovací metody, specializací v oboru radiologický fyzik, případně se specializací v radiační ochraně (Státní ústav radiační ochrany (dále jen „SÚRO“), Státní úřad pro jadernou bezpečnost (dále jen „SÚJB“)) pro předměty v bodech a), b), c), e), f) a g).
- Lektoři se specializovanou způsobilostí radiologie a zobrazovací metody, neuroradiologie nebo se zvláštní odbornou způsobilostí nebo zvláštní specializovanou způsobilostí v oboru a dětská radiologie pro předmět v bodě d).
- Lektoři se specializovanou způsobilostí v oboru radiologie a zobrazovací metody nebo se specializovanou způsobilostí nebo zvláštní odbornou způsobilostí nebo zvláštní specializovanou způsobilostí v oboru pracovní lékařství, případně se specializovanou způsobilostí v radiační ochraně (SÚRO, SÚJB) pro předmět v bodě h).
Technické a věcné vybavení
- Učebna pro teoretickou výuku s příslušným vybavením; poskytnutí výukových materiálů.
8.5 Program kurzu Paliativní péče
Předmět |
Minimální počet hodin |
Co je paliativní medicína. Základní pojmy a východiska, interdisciplinární pohled na nemocného, organizace a poskytování paliativní péče, péče o pacienty v pokročilých fázích onemocnění. |
1 |
Léčba onkologické bolesti. Charakteristika onkologické bolesti, nefarmakologická a farmakologická intervence. |
1 |
Praktická farmakologie v paliativní medicíně. Nejčastěji užívaná léčiva, způsob podání, vhodné kombinace. |
1 |
Thanatologie z pohledu psychiatra. |
2 |
Hospice. Struktura, charakteristika, rozsah péče. |
2 |
Léčba neonkologické bolesti. |
2 |
Etické aspekty umírání, charta umírajících. |
2 |
Celkem |
11 |
Personální zabezpečení a technické a věcné vybavení kurzu Paliativní péče
Personální zabezpečení
- Lékaři se specializovanou způsobilostí nebo zvláštní odbornou způsobilostí nebo zvláštní specializovanou způsobilostí v oboru paliativní medicína a léčba bolesti, nebo se specializovanou způsobilostí v oboru neurologie, geriatrie, se zkušeností v hospicové péči a 5 let praxe v oboru.
- Garant kurzu má specializovanou způsobilost nebo zvláštní odbornou způsobilost nebo zvláštní specializovanou způsobilost v oboru a nejméně 10 let praxe výkonu povolání lékaře v oboru specializace.
Technické a věcné vybavení
- Učebna pro teoretickou výuku s příslušným vybavením nebo dostatečné zázemí pro konání kurzu formou e-learningu.
8.6 Program kurzu Hygiena a epidemiologie
Předmět |
Minimální počet hodin |
Základy hygieny a epidemiologie pro praktické lékaře pro dospělé. |
18 |
Speciální část - vybraná problematika z infekčních chorob |
|
Celkem |
18 |
Personální zabezpečení a technické a věcné vybavení kurzu Hygiena a epidemiologie Personální zabezpečení
- Lékaři se specializovanou způsobilostí v oboru hygiena a epidemiologie, lékařská mikrobiologie, a infekční lékařství s praxí nejméně 5 let v oboru, případně se specializovanou způsobilostí ve vyučované problematice.
- Garant kurzu má specializovanou v oboru a nejméně 10 let praxe výkonu povolání lékaře v oboru specializace.
Technické a věcné vybavení
- Učebna pro teoretickou výuku s příslušným vybavením nebo dostatečné zázemí pro konání kurzu formou e-learningu.
8.7 Program kurzu Novinky ze všeobecného praktického lékařství
Předmět |
Minimální počet hodin |
Realizace Vzdělávacího programu všeobecné praktické lékařství, ekonomické otázky spojené s realizací Vzdělávacího programu všeobecné praktické lékařství, metodika výuky, kontrola naplňování výuky podle vzdělávacího programu, koordinační otázky, kontrolní testy. |
4 |
Odborná náplň - inovační programy a doporučené postupy ve všeobecném praktickém lékařství. Interdisciplinární inovační seminář ze styčných medicínských oborů (vnitřní lékařství, chirurgie, ortopedie, urologie, psychiatrie, neurologie). |
2 |
Ekonomicko - právní problematika, regionální specifika, epidemiologická data, problematika návaznosti primární ambulantní péče na ambulantní specializovanou a lůžkovou péči. |
2 |
Ověření znalostí testem. |
|
Celkem |
8 |
Personální zabezpečení a technické a věcné vybavení kurzu Novinky ze všeobecného praktického lékařství
Personální zabezpečení
- Ad1) Lékař se specializovanou způsobilostí v oboru všeobecné praktické lékařství a praxí nejméně 5 let v oboru, případně se specializovanou způsobilostí ve vyučované problematice.
- Ad2) Lékař se specializovanou způsobilostí v oboru - vnitřní lékařství, chirurgie, ortopedie a traumatologie pohybového ústrojí, urologie, psychiatrie, neurologie nebo se specializovanou způsobilostí ve vyučované problematice.
- Garant kurzu má nejvyšší vzdělání v oboru a nejméně 10 let praxe výkonu povolání lékaře v oboru specializace.
Technické a věcné vybavení
- Učebna pro teoretickou výuku s příslušným vybavením.
- Počítačová učebna pro závěrečné testování znalostí. Pro objektivní hodnocení je nezbytné pracovat alespoň s ověřeným kvazistandardizovaným testem.
8.8 Další vzdělávací aktivity
Kurz Vybrané kapitoly ze všeobecného praktického lékařství se zaměřují na prezentaci nejfrekventovanějších diagnostických skupin. První část je zaměřena zejména na interní onemocnění, a to zvláště na problematiku hypertenze, aterosklerózy, kardiologie a onemocnění oběhového systému. Druhá část je zaměřena více na onemocnění pohybového aparátu, neurologickou a ortopedickou, třetí část na problematiku psychiatrických onemocnění, zvláště deprese. Doplněním je problematika častých nosologických jednotek z malých oborů.
Kurz Diferenciální diagnostika je zaměřen na vyšetřování pacienta s nespecifickou symptomatologií, postup od symptomu k diagnóze. Je doprovázen množstvím kasuistik. Základní prezentace jsou doplněny koreferátem jiného praktického lékaře k dané problematice.
Kurz EKG rozvíjí dovednosti v EKG diagnostice a je doplněn množstvím charakteristických i raritních EKG křivek.
Všechny kurzy uvedené ve Vzdělávacím programu pro obor všeobecné praktické lékařství nebo jejich části je možné absolvovat i v kombinované nebo distanční formě.