Věstník MZd ČR, částka 11/2018
Kvalifikační standard přípravy na výkon zdravotnického povolání všeobecná sestra
Ministerstvo zdravotnictví ve spolupráci s Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy vydává v návaznosti na ustanovení §5 zákona č. 96/2004 Sb., o podmínkách získávání a uznávání způsobilosti k výkonu nelékařských zdravotnických povolání a k výkonu činností souvisejících s poskytováním zdravotní péče a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen zákon č. 96/2004 Sb.) a ustanovení §4 vyhlášky č. 39/2005 Sb., kterou se stanoví minimální požadavky na studijní programy k získání odborné způsobilosti k výkonu nelékařského zdravotnického povolání, ve znění pozdějších předpisů, kvalifikační standard přípravy na výkon zdravotnického povolání všeobecná sestra
a) v nejméně tříletém akreditovaném zdravotnickém bakalářském studijním programu
b) v nejméně tříletém studiu v oboru diplomovaná všeobecná sestra na vyšší odborné škole
v němž se specifikují podrobněji minimální požadavky na výše uvedený studijní nebo vzdělávací program. Cílem je, aby absolventi daného programu byli odpovídajícím způsobem připraveni k výkonu zdravotnického povolání všeobecná sestra.
Ministerstvo zdravotnictví společně s Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy doporučuje vysokým školám1) a vyšším odborným školám pro získání souhlasu Ministerstva zdravotnictví podle zákona o vysokých školách1) nebo školského zákona2), se tímto metodickým doporučením při přípravě studijního nebo vzdělávacího programu řídit.
Název studijního programu/oboru vzdělávání:
- Všeobecné ošetřovatelství, bakalářský studijní program
- Diplomovaná všeobecná sestra, vzdělávací program pro Vyšší odborné školy
Standardní doba studia/vzdělávání: nejméně 3 roky a nejméně 4600 hodin teoretické výuky, z toho je doba praktického vyučování nejméně 2300 hodin3).
Za praktické vyučování se s odkazem na ustanovení §3 odst. 5 vyhlášky č. 39/2005 Sb.3) pro účely i tohoto kvalifikačního standardu považuje ta část výuky, která probíhá ve zdravotnickém zařízení, ve vlastním sociálním prostředí pacienta a v zařízení sociálních služeb poskytujících zdravotní péči.
Forma studia/forma vzdělávání4):
- v bakalářském studijním programu: prezenční, kombinovaná
- ve vzdělávacím programu pro vyšší odborné školy: denní, kombinovaná
I. Cíle studijního programu/vzdělávacího programu
1. Cíle týkající se získání profesní kvalifikace k poskytování přímé ošetřovatelské péče orientované na individuální potřeby jednotlivců, jejich rodin a komunit ve zdraví i nemoci založené na důkazech (Evidence Based Practice).
2. Cíle směřující k získání znalostí právních předpisů v oblasti poskytování zdravotních služeb a zdravotní péče v České republice.
3. Cíle vedoucí k získání profesní kvalifikace zdravotnického pracovníka opravňující k výkonu zdravotnického povolání5).
4. Cíle vedoucí k dosažení vzdělání ve zdravotnickém oboru jako základního předpokladu k celoživotnímu profesnímu vzdělávání.
II. Cíle studia/vzdělávání
1. Cíle týkající se přímého vztahu k jednotlivci, jeho rodině a komunitě
1.1 Absolvent/ka je schopen/a samostatně poskytovat individuální ošetřovatelskou péči a podporu jednotlivcům (zdravým, nemocným, osobám se zdravotním postižením a umírajícím), rodinám a komunitám v souladu s přírodním a společenským prostředím, ve kterém žijí.
1.2 Absolvent/ka je schopen/a na základě získaných vědomostí (z ošetřovatelství, medicínských a humanitních věd) a dovedností zhodnotit aktuální zdravotní stav, biopsychosociální a spirituální potřeby člověka v různých věkových obdobích a v různých životních situacích.
1.3 Absolvent/ka je schopen/a na základě získaných vědomostí a dovedností poskytnout a zajistit ošetřovatelskou péči o individuální potřeby člověka. Tato péče směřuje k podpoře, posílení a udržení zdraví, k prevenci vzniku onemocnění, k prevenci komplikací, v případě nevyléčitelně nemocných a umírajících k důstojnému umírání.
1.4 Absolvent/ka je schopen/a samostatného rozhodování v oblastech ošetřovatelství, které se týkají: péče o zdraví, prevence vzniku onemocnění, poskytování první pomoci, ošetřovatelské péče o nemocné, o osoby se zdravotním postižením a umírající. Tato rozhodnutí dokáže zdůvodnit, obhájit a nést za ně osobní odpovědnost.
2. Cíle týkající se rozvoje profese všeobecné sestry
2.1 Absolvent/ka přispívá na základě svých vědomostí, dovedností, sociální zralosti a přístupu k jednotlivcům, rodinám a komunitám k profesionalizaci oboru ošetřovatelství, zvyšování prestiže a postavení všeobecné sestry ve společnosti.
2.2 Absolvent/ka zná aktuální stav rozvoje ošetřovatelství v ČR i v zahraničí a je schopen/schopna kriticky posoudit jednotlivé etapy historického, současného i předpokládaného vývoje ošetřovatelství včetně kompetencí všeobecných sester při realizaci ošetřovatelské péče, výkonů a činností.
2.3 Absolvent/ka se podílí na výzkumné činnosti v ošetřovatelství, prezentuje její výsledky a aplikuje je do praxe.
3. Cíle týkající se principů péče o zdraví
3.1 Absolvent/ka se orientuje v právním řádu CR, který upravuje poskytování zdravotních a sociálních služeb a kompetence státní správy v oblasti organizace zdravotních a sociálních služeb.
3.2 Absolvent/ka chápe úlohu WHO ve světě a v Evropě. Respektuje právní předpisy a doporučení Evropské unie (EU) týkající se zdravotní a sociální politiky v členských zemích. Je seznámen/a s mezinárodními dokumenty týkajícími se ošetřovatelství.
III. Profil absolventa/tky studijního a vzdělávacího programu
Profesní kompetence všeobecné sestry jsou rozděleny na základní, specializované a vysoce specializované podle základních funkcí, které všeobecná sestra plní a které vycházejí z platných právních předpisů ČR6).
Všeobecná sestra chrání, udržuje, navrací a podporuje zdraví osob.
Profese všeobecné sestry zahrnuje čtyři základní oblasti kompetencí7):
Autonomní kompetence, kooperativní kompetence, kompetence ve výzkumu a vývoji v ošetřovatelství a manažerské kompetence.
1. Autonomní kompetence všeobecné sestry
Všeobecná sestra bez odborného dohledu a bez indikace, v rozsahu své odborné způsobilosti poskytuje, případně zajišťuje základní a specializovanou ošetřovatelskou péči v souladu s právními předpisy a standardy.
1.1 Podpora zdraví a prevence vzniku onemocnění
1.1.1 Sleduje jednotlivce, rodiny a komunity, o které pečuje z holistického hlediska, bere v úvahu prostředí, ve kterém žijí a jejich způsob života. Zjišťuje dostupné zdroje (lidské a jiné), které jsou nutné pro zvládnutí rizik a péče a využívá je.
1.1.2 Určuje opatření, která podporují zdraví nebo prevenci onemocnění a která mohou realizovat samotní jednotlivci, rodiny a skupiny nebo s pomocí jiných osob.
1.1.3 Vysvětluje a motivuje jednotlivce, rodiny a skupiny jak mohou sami své prostředí a životní styl ovlivnit, nebo změnit.
1.1.4 Podílí se na vyhodnocování výsledků provedených opatření nebo sama toto vyhodnocení provádí.
1.1.5 Organizuje a účastní se kampaní na podporu zdraví a prevence a hodnotí výsledky těchto programů.
1.2 Podpora uspokojování potřeb vzniklých v souvislosti s onemocněním
1.2.1 Identifikuje potřeby pacientů všech věkových skupin v oblasti tělesné, psychické, společenskokultumí a duchovní, změněné nebo vzniklé v souvislosti s poruchou zdravotního stavu jednotlivců nebo skupin.
1.2.2 Určuje vhodná opatření a sestavuje plán ošetřovatelské péče a dalších opatření pro uspokojování potřeb, rozvoj, zachování nebo navrácení soběstačnosti a pro zmírňování utrpení a zajištění klidného umírání a důstojné smrti.
1.2.3 Poskytuje ošetřovatelskou péči a provádí další opatření nebo jejich vykonání zajišťuje prostřednictvím jiného člena týmu, případně jejich zajištění iniciuje.
1.2.4 Vyhodnocuje výsledky a účinnost provedených opatření a modifikuje ošetřovatelský plán.
1.3. Poskytování informací a účast na vzdělávání
1.3.1 Zprostředkovává jednotlivcům, rodinám, skupinám a jejich příbuzným potřebné informace v přiměřené formě z hlediska svých kompetencí a stará se o to, aby tyto informace byly srozumitelné a aby mohla dosažené výsledky v informovanosti klientů/pacientů vyhodnotit.
1.3.2 Podílí se na vzdělávání zdravotnických pracovníků a jiných pracovníků ve zdravotnictví.
2. Kooperativní kompetence všeobecné sestry
2.1 Respektuje role jednotlivých profesionálů při koordinaci a plnění odborných úkolů v multidisciplinámím týmu, zachovává a posiluje vzájemný partnerský vztah a podílí se na všech společných opatřeních v zájmu pacienta.
2.2 Provádí vyšetření a léčebná opatření, která indikuje lékař, s ohledem na své kompetence.
2.3 Zná a dodržuje hranice své odborné způsobilosti, a pokud je to nutné, žádá o spolupráci příslušné kompetentní odborníky.
3. Kompetence všeobecné sestry ve výzkumu a vývoji v ošetřovatelství
3.1 Kriticky reviduje svou každodenní praxi a při realizaci svých činností využívá výsledky ošetřovatelského výzkumu a praxe založené na důkazech.
3.2 Získává nové vědomosti tím, že se podílí na výzkumu v oblasti ošetřovatelství a prezentuje výsledky, přičemž využívá všech dostupných informačních zdrojů.
3.3 Usiluje o svůj odborný růst v rámci celoživotního vzdělávání.
4. Manažerské kompetence všeobecné sestry
4.1 Řídí a koordinuje členy ošetřovatelského týmu při péči o pacienta (bezpečné prostředí, delegování úkolů a dohled, týmová péče).
4.2 Posuzuje a analyzuje rizika pro zdraví spadající do oblasti ošetřovatelské péče, plánuje, provádí a kontroluje opatření k zamezení působení těchto rizik.
4.3 Vykonává ošetřovatelské činnosti s ohledem na jejich efektivitu a náklady.
4.4 Podílí se systematicky a nepřetržitě na programech zajišťování kvality péče.
4.5 Účastní se rozhodovacích procesů v oblasti zdravotní politiky a řízení, které se týkají ošetřovatelství.
Všeobecná sestra plní uvedené kompetence v souladu s platnými právními předpisy, etickými normami a profesními standardy.
IV. Podmínky odborného vzdělávání
1. Vstupní podmínky
Podmínky k přijetí do studijního nebo vzdělávacího programu, které je uchazeč/ka povinen/a splnit:
1.1 Ke studiu může být přijat/a uchazeč/ka, který/á úspěšně ukončil/a střední vzdělání s maturitní zkouškou opravňující ke vstupu na vysokou školu1) nebo na vyšší odbornou školu2) a splnil/a podmínky přijímacího řízení vysoké školy1) nebo vyšší odborné školy .
1.2 Jeho/její zdravotní stav splňuje zdravotní kritéria stanovená pro studium, která jsou v souladu s platnými právními předpisy8).
1.3 Cizinci mohou studovat ve studijním/vzdělávacím programu po splnění požadavků, které na ně právní předpisy České republiky a mezinárodní smlouvy kladou.
2. Průběžné podmínky
Povinnosti, které musí student/ka splnit v průběhu studia/vzdělání, stanovuje:
- studijní program a studijní plán, které jsou v souladu se studijním a zkušebním řádem vysoké školy1),
- vzdělávací program a učební plán vyšší odborné školy2), které jsou v souladu se školním řádem vyšší odborné školy.
3. Výstupní podmínky, ukončování studia/vzdělávání9)
Způsob a podmínky ukončení studia/vzdělávání vymezují:
- studijní program, studijní plán, studijní a zkušební řád vysoké školy1),
- vzdělávací program, učební plán a školní řád vyšší odborné školy2).
3.1 Podmínkou ukončení studia/vzdělávání je splnění požadavků studijního/vzdělávacího programu, získání předepsaného počtu kreditů a splnění předepsaných studijních/vzdělávacích povinností do doby dané maximální možnou délkou studia/vzdělávání.
3.2 Vysokoškolské studium se řádně ukončuje státní závěrečnou zkouškou, která se zpravidla skládá z:
- obhajoby bakalářské práce
- zkoušky z:
- Ošetřovatelství (teorie ošetřovatelství, ošetřovatelský proces a potřeby člověka, multikulturní ošetřovatelství, výzkum v ošetřovatelství)
- Ošetřovatelství v klinických oborech
- Humanitních věd (psychologie, pedagogika, právo a etika v ošetřovatelství)
3.3 Vyšší odborné vzdělávání se ukončuje absolutoriem, které se zpravidla skládá z:
- obhajoby absolventské práce
- zkoušky z cizíhojazyka
- zkoušky z:
- Ošetřovatelství (teorie ošetřovatelství, ošetřovatelský proces a potřeby člověka, transkulturní ošetřovatelství, výzkum v ošetřovatelství)
- Ošetřovatelství v klinických oborech
- Humanitních věd (psychologie, pedagogika, právo a etika v ošetřovatelství)
Povinné základní předměty - kategorie A
Znalosti z oborů a věd tvořících základ pro poskytování ošetřovatelské péče
Doporučený název předmětu: |
Minimální počet hodin* |
Anatomie |
50 |
Fyziologie |
30 |
Odborná latinská terminologie |
24 |
Farmakologie |
18 |
Patologie a patologická fyziologie |
28 |
Mikrobiologie, imunologie, epidemiologie a hygiena |
30 |
Základy biofyziky |
16 |
Základy biochemie |
16 |
Základy genetiky |
12 |
Hematologie a transfuzní lékařství |
12 |
Klinická propedeutika |
30 |
Zobrazovací metody, radiační ochrana |
16 |
Ochrana a podpora veřejného zdraví |
16 |
Zdravotní gramotnost |
16 |
Výživa a dietetika |
16 |
Rehabilitační ošetřovatelství |
26 |
Povinné oborové předměty - kategorie A
Znalosti z ošetřovatelství a klinických oborů
Doporučený název předmětu: |
Minimální počet hodin |
1. První pomoc |
|
První pomoc |
30 |
2. Ošetřovatelství |
|
Ošetřovatelství |
40 |
Ošetřovatelský proces a potřeby |
50 |
Ošetřovatelské postupy |
72 |
Výzkum v ošetřovatelství |
24 |
Komunitní péče |
24 |
Transkultumí ošetřovatelství |
20 |
Etika v ošetřovatelství |
18 |
3. Ošetřovatelství v klinických oborech |
|
Ošetřovatelská péče v interních oborech |
100 |
Ošetřovatelská péče v chirurgických oborech |
80 |
Ošetřovatelská péče o ortopedii a traumatologii |
20 |
Ošetřovatelská péče v neurologii |
24 |
Ošetřovatelská péče v pediatrii |
60 |
Ošetřovatelská péče v gynekologii a porodnictví |
30 |
Ošetřovatelská péče v psychiatrii |
30 |
Ošetřovatelská péče v onkologii a hematoonkologii |
26 |
Ošetřovatelská péče ve vybraných klinických oborech (otorhinolaryngologie, oftalmologie, dermatovenerologie, stomatologie) |
56 |
Ošetřovatelská péče v infekčním lékařství |
16 |
Ošetřovatelská péče v geriatrii |
30 |
Intenzivní ošetřovatelská péče |
30 |
Paliativní péče |
16 |
Povinné základní předměty - kategorie A
Znalosti z dalších oborů souvisejících s poskytováním ošetřovatelské péče
Doporučený název předmětu: |
Minimální počet hodin |
Základy filozofie |
16 |
Základy sociologie |
16 |
Obecná psychologie |
16 |
Vývojová psychologie |
20 |
Zdravotnická psychologie |
30 |
Komunikace ve zdravotnictví |
30 |
Základy pedagogiky a edukace v ošetřovatelství |
30 |
Základy zdravotnického managementu |
24 |
Základy zdravotnického práva a legislativy |
20 |
Informatika a statistika ve zdravotnictví |
12 |
Ošetřovatelství založené na důkazech |
16 |
Odborná ošetřovatelská praxe
Doporučená pracoviště pro odbornou praxi: |
Minimální počet hodin |
Pracoviště interních oborů |
240 |
Pracoviště chirurgických oborů, vč. ortopedie a traumatologie |
240 |
Pracoviště péče o ženu a dítě |
80 |
Pracoviště péče o dítě |
120 |
Pracoviště péče o seniory a pracoviště geriatrie |
80 |
Pracoviště neurologické péče |
80 |
Pracoviště onkologické péče |
80 |
Pracoviště akutní péče |
120 |
Pracoviště komunitní péče |
40 |
Pracoviště psychiatrické péče |
80 |
Pracoviště vybraných klinických oborů (ORL, stomatologie, dermatovenerologie, oftalmologie, infekční) |
120 |
Pracoviště následné péče |
80 |
* Číslo uvádí minimální celkový počet hodin předmětu (přímé výuky i samostudia).
Povinně volitelné předměty - kategorie B
Povinně volitelné předměty vhodně rozšiřují soubor povinných předmětů, rozšiřují znalosti a dovednosti studentů v oboru, mohou být rovněž vybrány tak, aby umožnily zaměření školy na vybraný klinický obor.
Lze je stanovit podle nabídky jednotlivých fakult a vyšších odborných škol - hodinovou dotaci se doporučuje přednostně využít pro ošetřovatelské disciplíny.
Volitelné předměty - kategorie C
Volitelné předměty vhodně doplňují nabídku povinných a povinně volitelných předmětů, doplňují znalosti a dovednosti studentů v oboru ošetřovatelství.
Lze je stanovit podle nabídky jednotlivých fakult a vyšších odborných škol - hodinovou dotaci se doporučuje přednostně využít pro ošetřovatelské disciplíny.
Odborná ošetřovatelská praxe
Pro jednotlivé ročníky studia/vzdělávání jsou stanoveny minimální počty hodin ošetřovatelské praxe následovně:
1. ročník |
2. ročník |
3. ročník |
Celkem |
280 hodin |
560 hodin |
520 hodin |
1360 hodin |
Zbývající hodiny odborné praxe u poskytovatele zdravotních služeb (940 hodin) si rozdělí škola podle svého uvážení.
Délka jedné hodiny odborné ošetřovatelské praxe v podmínkách poskytovatelů zdravotních služeb je 60 min.
Předměty národního standardu oboru všeobecná sestra jsou v souladu s požadavky vyhlášky č. 39/2005 Sb., ve znění pozdějších předpisů.
Doporučuje se, aby předměty byly sestaveny do tematicky uspořádaných celků-modulů. Jeden předmět může být součástí více modulů při dodržení základních metodologických principů výuky.
Povinné základní předměty - kategorie A
Znalosti z oborů a věd tvořících základ pro poskytování ošetřovatelské péče
Všechny níže uvedené anotace předmětů jsou závazné pro vytvoření studijního nebo učebního plánu. Cíle, obsahová zaměření a seznam literatury a zdrojů zpracuje a předkládá samostatně vysoká škola1) nebo vyšší odborná škola2) v rámci akreditačního řízení.
Název studijního předmětu:
ANATOMIE
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek. Seznamuje studenty se stavbou a terminologií anatomických struktur a orgánových systémů lidského těla. Na poznatky anatomie navazují předměty fyziologie a patologie.
Název studijního předmětu:
FYZIOLOGIE
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek. Navazuje na poznatky získané v anatomii. Seznamuje s fyziologickými funkcemi a procesy, jež probíhají na úrovni buněk, orgánů a jednotlivých orgánových systémů a organismu jako celku. Poskytuje studentům ucelenou představu o činnosti zdravého lidského organizmu.
Název studijního předmětu:
ODBORNÁ LATINSKÁ TERMINOLOGIE
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoretický Seznamuje studenty s latinskou gramatikou a terminologií. Studenti získají základy latinského jazyka potřebné pro studium odborných předmětů a pro budoucí povolání. Základní znalost latinské terminologie výrazně napomáhá pochopení odborného zdravotnického jazykového projevu.
Název studijního předmětu:
FARMAKOLOGIE
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoretický. Podává základní informace z farmakokinetiky a farmakodynamiky, vymezuje pojem léčivo, jeho formy a dávkování, způsoby podání, interakce. Seznamuje studenty se skupinami léčivých přípravků, jejich formami a zásadami podávání, s návykovými látkami a léčivými přípravky je obsahující a s jejich účinky na lidský organismus. Poskytuje informace o interakci léčivých přípravků a lidského organismu.
Název studijního předmětu:
PATOLOGIE A PATOLOGICKÁ FYZIOLOGIE
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický Zprostředkuje studentům obecné poznatky o patologických procesech probíhajících v jednotlivých tkáních, orgánech, orgánových systémech a organizmu. Zahrnuje oblast patologické anatomie a patologické fyziologie. Studenti získají základní znalosti o chorobných stavech.
Název studijního předmětu:
MIKROBIOLOGIE, IMUNOLOGIE, EPIDEMIOLOGIE A HYGIENA
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek, který studentům poskytne základní strukturu poznatků z mikrobiologie, imunologie, epidemiologie a hygieny. Studenti se seznámí s nejdůležitějšími obecnými vlastnostmi mikroorganismů, buněčných prvků imunitního systému, primární a sekundární imunodeficienci(í), specifických(mi) a nespecifických(mi) mechanizmů(my) imunity včetně selhání obranných mechanizmů, poruchami imunity vyvolanými léky a chemickými látkami z prostředí, s imunomodulací a vakcinací. Dále studenti získají informace o zásadách bezpečnosti práce na rizikových pracovištích, prevenci nákaz vzniklých v přímé souvislosti s pobytem ve zdravotnickém zařízení (nozokomiálních nákazách) a získají podrobné znalosti o zásadách správného odběru a odesílání biologického materiálu. Seznámí se s nejdůležitějšími laboratorními mikrobiologickými vyšetřovacími metodami, s léčbou a protiepidemickými opatřeními, orientačně i splatnými právními předpisy v této oblasti. Seznamuje studenty s obecnou epidemiologií a epidemiologickými metodami práce.
Název studijního předmětu:
ZÁKLADY BIOFYZIKY
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek. Seznamuje studenty se základy biofyziky a jejím využitím v oblasti medicínských diagnostických a léčebných metod v kontextu ošetřovatelské péče. Studenti získají základní informace o fyzikálních odlišnostech jednotlivých metod a jejich biologických účincích. Seznámí se také s metodami a přístroji, kterými jsou tato vyšetření prováděna.
Název studijního předmětu:
ZÁKLADY BIOCHEMIE
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek. Seznamuje studenty se základními poznatky z oblasti biochemie, zejména metabolismus základních živin, aminokyseliny a poruchy jejich metabolismus, sacharidy, lipidy, bílkoviny, nukleotidy, enzymy. Studenti získávají znalosti o biologickém materiálu pro klinicko-biochemické vyšetření, metodách a technikách odběru, označení vzorků, jejich uchování a odeslání ke zpracování do klinicko- biochemických laboratoří a s referenčními hodnotami. Seznamuje se základními technologiemi pro biochemická vyšetření.
Název studijního předmětu:
ZÁKLADY GENETIKY
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoretický. Studenti se seznámí se základními principy genetiky, dědičnosti na úrovni molekul, buněk a organismů s důrazem na lidskou genetiku. Získají přehled o nejčastějších geneticky podmíněných onemocněních, o možnostech genetického poradenství a genetické diagnostiky (prenatální i postnatální), současně je podán přehled metod používaných v genetické diagnostice a o etických a právních a psychosociálních aspektech oboru.
Název studijního předmětu:
HEMATOLOGIE A TRANSFÚZNÍ LÉKAŘSTVÍ
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek. Seznamuje se základními poznatky z oblasti klinické hematologie. Podává informace o základních a speciálních vyšetřovacích metodách v hematologii, seznamuje se způsobem odběru krve pro hematologická vyšetření. Objasňuje základní principy transfuzního lékařství, seznamuje s laboratorními metodami užívanými v transfuzním lékařství, s výrobou transfuzních přípravků a indikacemi pro jejich aplikaci, s potransfúzními komplikacemi.
Název studijního předmětu:
KLINICKÁ PROPEDEUTIKA
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Zahrnuje ucelené informace o příznacích a symptomatologii systémových onemocnění a moderních diagnostických a vyšetřovacích metodách v klinických oborech medicíny. Seznamuje studenty s technikou fyzikálního vyšetření a s hodnocením celkového zdravotního stavu člověka. Umožňuje jim osvojení si kompetencí k rozpoznání příznaků, signalizujících odchylky od normálního vývoje.
Název studijního předmětu:
ZOBRAZOVACÍ METODY, RADIAČNÍ OCHRANA
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Seznamuje studenty s odbornou činností a náplní oborů radiodiagnostika, radiologie, radioterapie a nukleární medicína včetně ošetřovatelské péče, mezioborové spolupráce a radiační ochrany.
Název studijního předmětu:
OCHRANA A PODPORA VEŘEJNÉHO ZDRAVÍ
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoretický. Vychází z cílů Národního programu zdraví. Poskytuje stěžejní informace o hygieně a epidemiologii při ochraně a podpoře veřejného zdraví, o předcházení vzniku, šíření a omezení výskytu infekčních onemocnění, o hromadně se vyskytujících onemocněních, nemocech podmíněných prací a jiných významných poruchách zdraví.
Název studijního předmětu:
ZDRAVOTNÍ GRAMOTNOST
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek s důrazem na nejnovější vědecky ověřené poznatky týkající se zdravotní gramotnosti ve vztahu k podpoře zdraví. Poskytuje studentům ucelený přehled o standardním rozsahu zdravotní gramotnosti pro pacienty. Soustřeďuje se na získání znalostí o efektivních edukačních a intervenčních strategiích zdravotní gramotnosti. Umožňuje jim osvojení si kompetencí pro provádění edukací u pacientů všech věkových a sociálních skupin v oblasti životního stylu, redukce nevhodných návyků, péče o (domácí) prostředí, prevence nemocí, ošetřovatelské péče a bezpečného chování. Uvádí do problematiky agrese, zneužívání, péče o osoby se specifickými potřebami, balneologie.
Název studijního předmět:
VÝŽIVA A DIETETIKA
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoretický. Poskytuje ucelené informace o základech správné výživy člověka a vlivu výživy na zdravotní stav lidí. Seznamuje studenty se zásadami přípravy stravy a alternativními způsoby podávání - parenterální a enterální výživě při jednotlivých onemocněních. Seznamuje s riziky podvýživy a nadměrné výživy. Součástí je hodnocení stavu výživy a energeticko-nutriční bilance.
Název studijního předmětu:
REHABILITAČNÍ OŠETŘOVATELSTVÍ
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Těžiště rehabilitačního ošetřovatelství leží v prevenci imobilizačního syndromu. V rámci předmětu se studenti naučí provádět úkony rehabilitačního ošetřování - polohování, pasivní a aktivní cvičení, dechovou gymnastiku, včasnou mobilizaci, nácvik soběstačnosti tak, aby odpovídaly kompetencím všeobecných sester.
Povinné oborové předměty - kategorie A
Znalosti z ošetřovatelství a klinických oborů
Název studijního předmětu:
PRVNÍ POMOC
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Poskytuje vědomosti a dovednosti pro poskytování předlékařské první pomoci při náhle vzniklých stavech ohrožujících život, včetně úrazů a nehod. Studenti se seznámí s postupy a zásadami při různých zdraví poškozujících stavech. Získají dovednosti v rámci praktického nácviku neodkladné resuscitace v rámci platných Guidelines. Součástí předmětu jsou i poznatky z medicíny katastrof, neodkladné péče a krizového řízení.
Název studijního předmětu:
OŠETŘOVATELSTVÍ
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoretický. Systémově vymezuje ošetřovatelství jako moderní vědní disciplínu s vlastní filozofií, hodnotovým systémem, předmětem zkoumání, teoretickými modely, standardní terminologií, klasifikačními systémy a metodologií. Seznamuje s historickým vývojem ošetřovatelství u nás a ve světě, s hlavními úkoly a funkcemi ošetřovatelství ve společnosti a se současnými trendy progresivního vývoje, jenž souvisí se zvyšováním efektivity zdravotnických systému a se zajišťováním kvality péče o zdraví populace.
Název studijního předmětu:
OŠETŘOVATELSKÝ PROCES A POTŘEBY
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek. Umožňuje studentům pochopit hlavní úkol profesionální ošetřovatelské praxe. Seznamuje s klasifikacemi lidských potřeb podle různých oborů a autorů a zaměřuje se na reakce a projevy neuspokojených potřeb u osob zdravých, nemocných, u osob se zdravotním postižením a umírajících. Zaměřuje se na procvičování jednotlivých fází ošetřovatelského procesu. Umožňuje studentům získat systematické poznatky a dovednosti v metodologii ošetřovatelského procesu.
Název studijního předmětu:
OŠETŘOVATELSKÉ POSTUPY
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický s převahou nácviku praktických činností a získávání základních ošetřovatelských dovedností. Patří mezi jednu z bazálních ošetřovatelských disciplín. Zaměřuje se na nácvik ošetřovatelských technik výkonů a postupů ošetřovatelských intervencí. Důraz je kladen na dodržování pravidel ochrany zdraví a bezpečnosti při práci, dodržování postupů lege artis ve shodě s nejnovějšími vědeckými poznatky a rozvojem technologií, akceptování práv nemocných a rozvoj komunikačních dovedností.
Název studijního předmětu:
VÝZKUM V OŠETŘOVATELSTVÍ
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Předpokládá aplikaci znalostí a dovedností získaných v ostatních ošetřovatelských a humanitních předmětech a určitou úroveň schopnosti kreativity. Vede studenty ke kritickému vědeckému myšlení: pochopení potřeby a významu vědeckého přístupu v ošetřovatelské praxi. Seznamuje je se základními kroky výzkumného procesu, výběrem vhodných metod, se zpracováním a vyhodnocováním výsledků.
Název studijního předmětu:
KOMUNITNÍ PÉČE
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek. Předmět seznamuje studenty s problematikou primární péče a je zaměřen na oblast komunitního ošetřovatelství, Seznamuje studenty s hodnocením pacientů/klientů v komunitě, aplikací ošetřovatelského procesu v podmínkách domácího a komunitního prostředí a s organizací služeb pro klienty v kontextu komunitní péče.
Název studijního předmětu:
TRANSKULTURNÍ OŠETŘOVATELSTVÍ
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Zabývá se vybranou pojmovou terminologií, multikulturní diagnostikou, základními charakteristikami a kulturou minoritních skupin. Zdůrazňuje transkultumí přístup sestry v ošetřovatelské péči, umožňuje pochopit odlišné hodnoty a přesvědčení pacienta.
Název studijního předmětu:
ETIKA V OŠETŘOVATELSTVÍ
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoretický. Uvádí do problematiky zdravotnické etiky a jejího vztahu k jednání zdravotníků v podmínkách klinické praxe. Seznamuje studenty s nejdůležitějšími etickými kodexy, které se týkají zdravotní a ošetřovatelské péče o člověka od narození do smrti, dále etickými problémy a dilematy. Pomáhá studentům najít a formulovat vlastní etická východiska a schopnost je obhájit.
Název studijního předmětu:
OŠETŘOVATELSKÁ PÉČE V INTERNÍCH OBORECH
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Je součástí komplexu předmětů z klinického ošetřovatelství. Charakterizuje klinické stavy v interním lékařství z hlediska ošetřovatelské péče a potřeb pacientů změněných v souvislosti s onemocněním, jejich etiologii, symptomatologii a diagnostiku při onemocněních dýchacího ústrojí, oběhového ústrojí, nemocích krve, zažívacího traktu, ledvin a močových cest, poruchách metabolismu a výživy, endokrinologických onemocněních, onemocněních pohybového aparátu, imunologicky podmíněných chorobách, akutních otravách, infekčních onemocněních. Poskytuje přehled specifik ošetřovatelské péče u nemocných v interních oborech, která je zaměřena na efektivní řešení ošetřovatelských problémů pacientů s interním onemocněním.
Název studijního předmětu:
OŠETŘOVATELSKÁ PÉČE V CHIRURGICKÝCH OBORECH
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Charakterizuje klinické stavy v chirurgických oborech z hlediska ošetřovatelské péče a potřeb pacientů změněných v souvislosti s chirurgickým onemocněním dýchacího, zažívacího a kardiovaskulárního traktu, ledvin a močových cest, centrálního nervového systému aj. Poskytuje přehled specifik chirurgické ošetřovatelské péče u nemocných v chirurgických oborech, která je zaměřena na efektivní řešení ošetřovatelských problémů pacientů v rámci břišní a hrudní chirurgie, kardiochirurgie, neurochirurgie, v chirurgických oborech urologie, plastické chirurgie, cévní chirurgie, transplantologie a onkochirurgie aj.
Název studijního předmětu:
OŠETŘOVATELSKÁ PECE V ORTOPEDII A TRAUMATOLOGII
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Je součástí komplexu předmětů z klinického ošetřovatelství. Charakterizuje klinické stavy v ortopedii a traumatologii z hlediska ošetřovatelské péče a potřeb pacientů změněných v souvislosti s nemocemi, poruchami a traumaty pohybového aparátu s důrazem na prevenci. Poskytuje přehled specifik ošetřovatelské péče u nemocných v ortopedii a traumatologii, která je zaměřena na efektivní řešení ošetřovatelských problémů pacientů.
Název studijního předmětu:
OŠETŘOVATELSKÁ PÉČE NEUROLOGII
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Je součástí komplexu předmětů z klinického ošetřovatelství. Charakterizuje klinické stavy u pacientů s onemocněními nervového systému z hlediska ošetřovatelské péče a potřeb pacientů změněných v souvislosti s těmito nemocemi. Poskytuje přehled specifik ošetřovatelské péče u nemocných v neurologii, kteráje zaměřena na efektivní řešení ošetřovatelských problémů pacientů.
Název studijního předmětu:
OŠETŘOVATELSKÁ PÉČE V PEDIATRII
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Je součástí komplexu předmětů z klinického ošetřovatelství. Cílem předmětu je zdůraznit zvláštnosti onemocnění a ošetřovatelské péče v jednotlivých vývojových obdobích dětského věku. Seznamuje studenty s vývojem zdravého i nemocného dítěte, s péčí o zdraví dítěte, prevencí onemocnění a nemocemi dětského věku v celém spektru klinických oborů. Důraz je kladen na odlišnosti individuálních potřeb dětí a způsob jejich uspokojování, výchovy dětí, prevence, diagnostiky a léčby onemocnění, včetně odlišnosti multidisciplinámí péče v oblasti ambulantní, jednodenní i lůžkové péče, včetně péče o děti do 3 let věku v zařízeních kolektivní péče.
Název studijního předmětu:
OŠETŘOVATELSKÁ PÉČE V GYNEKOLOGII A V PORODNICTVÍ
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek. Je součástí komplexu předmětů z klinického ošetřovatelství. Seznamuje studenty s péčí o zdraví ženy. Charakterizuje klinické stavy gynekologických onemocnění z hlediska ošetřovatelské péče a potřeb pacientek změněných v souvislosti s onemocněním, jejich etiologií, symptomatikou, diagnostikou a léčbou. Dále seznamuje studenty s diagnostikou těhotenství a preventivní péčí o těhotnou ženu a s porodem. Důraz je kladen na specifika ošetřovatelské péče podmíněné odlišností individuálních potřeb žen a jejich uspokojování, včetně zdravého sexuálního života.
Název studijního předmětu:
OŠETŘOVATELSKÁ PECE V PSYCHIATRII
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Je součástí komplexu předmětů z klinického ošetřovatelství. Seznamuje studenty s problematikou duševního zdraví a symptomy duševních poruch z hlediska ošetřovatelské péče. Soustřeďuje se na posouzení a diagnostiku stavu potřeb pacientů změněných v souvislosti s psychickými stavy, významně ovlivňujícími zdraví a kvalitu života člověka, na plánování, realizaci a hodnocení psychiatrické ošetřovatelské péče s ohledem na její multidisciplinámí aspekty v péči o duševní zdraví. Charakterizuje specifika individuální péče v zařízeních různých forem zdravotních služeb v této oblasti.
Název studijního předmětu:
OŠETŘOVATELSKÁ PÉČE V ONKOLOGII A HEMATOONKOLOGII
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Informuje studenty o biologickém chování nádorů a o specificích nádorových onemocnění. Rovněž o základní léčbě v onkologii se všemi jejími nežádoucími účinky. Poskytuje informace o podpůrné péči, včetně adekvátní nutriční podpory. Klade důraz na specifika potřeb onkologicky nemocných pacientů a jejich rodin, změněných v souvislosti s onkologickým onemocněním a směřuje k efektivním ošetřovatelským intervencím.
Název studijního předmětu:
OŠETŘOVATELSKÁ PÉČE VE VYBRANÝCH KLINICKÝCH OBORECH
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek. Rozšiřuje medicínské poznatky z oftalmologie, otorinolaryngologie, stomatologie a dermatovenerologie v návaznosti na ostatní klinické obory, dále seznamuje se specifiky ošetřovatelské péče. Charakterizuje klinické stavy v oftalmologii, otorinolaryngologii, stomatologii a dermatovenerologii z hlediska ošetřovatelské péče a potřeb pacientů změněných v souvislosti s onemocněními, kterými se zabývají uvedené obory. Poskytuje přehled specifik ošetřovatelské péče u nemocných v oftalmologii, otorinolaryngologii, stomatologii a dermatovenerologii, která je zaměřena na efektivní řešení ošetřovatelských problémů pacientů v rámci uvedených oborů.
Název studijního předmětu:
OŠETŘOVATELSKÁ PÉČE V INFEKČNÍM LÉKAŘSTVÍ
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Zaměřuje se na pacienty všech věkových skupin, kteří jeví klinické či laboratorní známky infekčního onemocnění. Soustřeďuje pozornost na včasnou identifikaci infekčního onemocnění, zásady bariérové ošetřovatelské péče a povinnou izolaci u vybraných onemocnění. Seznamuje studenty se zvláštnostmi posouzení potřeb jedinců s infekčním onemocněním tak, aby byli schopni poskytovat kvalitní ošetřovatelskou péči v úzké spolupráci s rodinou pacienta.
Název studijního předmětu:
OŠETŘOVATELSKÁ PÉČE V GERIATRII
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Je součástí komplexu předmětů z klinického ošetřovatelství Seznamuje studenty s involučními změnami, zdravotním stavem a onemocněními ve vyšším věku z hlediska ošetřovatelské péče a potřeb seniorů změněných v souvislosti s onemocněním. Důraz je kladen na odlišnosti individuálních potřeb lidí vyšších věkových skupin a způsob jejich uspokojování, včetně odlišnosti multidisciplinámí péče o seniory.
Název studijního předmětu:
INTENZIVNÍ OŠETŘOVATELSKÁ PÉČE
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Vychází z předmětů klinického ošetřovatelství. Předmět studenty seznamuje se základy intenzivní péče, zvláštnostmi ošetřovatelského procesu u akutních stavů. V rámci předmětu se studenti seznámí s organizačním zajištěním intenzivní péče, etickými problémy, zásadami intenzivního ošetřování na JIP a ARO zejména v souvislosti s ošetřovatelskou péčí o pacienty se selháváním základních životních funkcí (dýchání, krevní oběh, vědomí, vnitřní prostředí, polytraumatismus).
Název studijního předmětu:
PALIATIVNÍ PÉČE
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek. Je součástí komplexu předmětů z klinického ošetřovatelství. Seznamuje studenty s komplexní, aktivní a na kvalitu života orientovanou multidisciplinárm péčí poskytovanou pacientovi, který trpí nevyléčitelnou chorobou v pokročilém nebo konečném stádiu. Klade důraz na specifika ošetřovatelské péče soustředěné na důstojnost v péči o nevyléčitelně nemocné i umírající a jejich kvalitu života. Zaměřuje se na všestrannou účinnou oporu příbuzným a přátelům umírajících.
Povinné základní předměty - kategorie A
Znalosti z dalších oborů souvisejících s poskytováním ošetřovatelské péče
Název studijního předmětu:
ZÁKLADY FILOZOFIE
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoretický základ pro vytvoření hodnotového systému v ošetřovatelství. Uvádí do problematiky filozofie a jejího vztahu k vědě, vědění, hodnocení a jednání. Objasňuje základní pojmy vztahující se k holistickému pojetí člověka, rodiny a společnosti.
Název studijního předmětu:
ZÁKLADY SOCIOLOGIE
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoretický. Objasňuje základní sociologické pojmy, teorie a výzkum. Vede ke komplexnímu a všestrannému nazírání na jevy a procesy ve společnosti ve vztahu k ošetřovatelství. Studenti se seznámí se základními kategoriemi sociologie, se sociologickými perspektivami zdraví a nemoci a jejich analýzou, s metodami a technikami sociologického výzkumu a možnostmi jejich využití při studiu a v profesní praxi. Získají poznatky o sociálních vztazích v rodině a profesní skupině.
Název studijního předmětu:
OBECNÁ PSYCHOLOGIE
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Jeho cílem je orientovat studenty v psychologické terminologii v normě i patopsychologii, psychologii osobnosti a rozšířit dovednosti adekvátní deskripce psychických jevů. Základní funkce daného předmětu je orientující, rozšiřující a vytvářející hlavní základ pro pochopení dalších psychologických předmětů.
Název studijního předmětu:
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Podává informace o ontogenezi vývoje psychiky a vývoji psychosociálních potřeb jedince od narození až do smrti, které směřuje ke kvalitnějšímu pochopení chování nemocného, k pochopení jeho potřeb i problémů, které nemoc přináší jemu i jeho rodině. Řeší problematiku psychologie nemocných jedinců všech věkových skupin.
Název studijního předmětu:
ZDRAVOTNICKÁ PSYCHOLOGIE
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek a navazuje na poznatky z obecné a vývojové psychologie. Podrobně se zaměřuje na poznatky, které se vztahují k psychologii zdraví, klinické psychologii, k aplikaci psychologických poznatků ve zdravotnictví a psychologické péči o nemocného. Stresový management postihuje zvládání psychické zátěže a stresu u pomáhajících profesí, problematiku psychosociální pomoci, posttraumatickou stresovou reakci a psychologickou první pomoc při katastrofách a neštěstích.
Název studijního předmětu:
KOMUNIKACE VE ZDRAVOTNICTVÍ
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek. Tvoří základ profesionálních znalostí a dovedností sestry při navazování kontaktu a získávání důvěry pacienta a pro další účinnou a kvalitní péči o jeho individuální potřeby. Úkolem předmětu je poskytnout studentům požadovaný obsah teoretických znalostí, ale i komunikačních dovedností, které jim umožní profesionální chování v nejrůznějších situacích při poskytování ošetřovatelské péče pacientům a jejich blízkým, ale i při komunikaci v rámci multidisciplinámího týmu.
Název studijního předmětu:
ZÁKLADY PEDAGOGIKY A EDUKACE V OŠETŘOVATELSTVÍ
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek. Uvádí studenty do problematiky výchovy a vzdělávání, na kterém se budou po studiu ve specifických podmínkách své praxe podílet (při edukaci pacientů a jejich blízkých, ve zdravotní výchově obyvatel, při přípravě vzdělávacích akcí, v rámci vzdělávání zdravotnických pracovníků apod.). Hlavním cílem předmětu je, aby studenti porozuměli pedagogickým jevům a procesům v ošetřovatelské praxi a aby uměli pacienty účinně edukovat a dovedli na ně výchovně působit, a to s respektováním jejich vývojových i individuálních zvláštností.
Název studijního předmětu:
ZÁKLADY ZDRAVOTNICKÉHO MANAGEMENTU
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek. Seznamuje se základními principy fungování zdravotnických zařízení včetně řízení finančních, materiálních a lidských zdrojů, vytvářením strategií řízení kvality v systémech zdravotní a sociální péče. Aplikuje teoretická východiska managementu a personálního řízení do řízení a vedení ošetřovatelské péče a ošetřovatelského personálu. Studenti se seznámí s teorií řízení kvality, metodikami vypracování standardů ošetřovatelské péče a metodami auditní činnosti.
Název studijního předmětu:
ZÁKLADY ZDRAVOTNICKÉHO PRÁVA A LEGISLATIVY
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Poskytuje studentům základní informace o právním systému v České republice, základech práva občanského, pracovního, rodinného, trestního, apod. Dále seznamuje s platnými právními předpisy, které upravují systém poskytování zdravotních a sociálních služeb, právní odpovědnost při výkonu povolání, práva a povinností zdravotnických pracovníků, pacientů a orgánů státní správy. Využívá příkladů z praxe a judikátů.
Název studijního předmětu:
INFORMATIKA A STATISTIKA VE ZDRAVOTNICTVÍ
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako praktický a poskytuje úvod do používání různých softwarových souborů, klinických informačních systémů, zpracování textu, prezentace dat, statistické analýzy a vyhledávání odborných zdrojů v elektronických vědeckých databázích. Podává informace o statistickém zpracování dat je jeho využití v ošetřovatelské praxi.
Název studijního předmětu:
OŠETŘOVATELSTVÍ ZALOŽENÉ NA DŮKAZECH
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek. Zabývá se problematikou metodiky výzkum a aplikace praxe založené na důkazech v ošetřovatelství. Vede studenty ke kritickému vědeckému myšlení: pochopení potřeby a významu vědeckého přístupu v ošetřovatelské praxi. Seznamuje je se základními kroky výzkumného procesu, výběrem vhodných metod, orientačně se zpracováním a vyhodnocování výsledků. Zdůrazňuje, že ošetřovatelská praxe založená na důkazech je procesem, ve kterém je spojena nejlepší praxe se sesterskou odborností a pacientovými preferencemi, předurčujícími optimální péči.
OŠETŘOVATELSKÁ PRAXE
Anotace předmětu:
Ošetřovatelská praxe je koncipována jako praktický předmět, probíhá podle plánu praktické výuky na vysoké škole1) a na vyšší odborné škole2) formou blokové výuky (přičemž jeden blok trvá vždy nejméně 1 týden). Umožňuje studentům aplikovat v podmínkách poskytovatele zdravotních služeb a v domácím prostředí pacientů teoretické vědomosti a praktické dovednosti, které získali studiem teoreticko-praktických disciplín v odborných učebnách školy. Poskytuje prostor pro zdokonalování zručnosti, dovedností a návyků, učí studenty samostatnosti, odpovědnosti a práci v týmu. Uskutečňuje se formou přímé či nepřímé péče o pacienty, v souladu s platnou právní úpravou a podle plánu praxe v podmínkách poskytovatele zdravotních služeb a v domácím prostředí pacientů. Výuka probíhá pod vedením zdravotnických pracovníků oprávněných k výkonu zdravotnického povolání bez odborného dohledu. Studenti zaznamenávají činnosti, výkony a ostatní aktivity ošetřovatelské praxe do Záznamníku ošetřovatelské praxe - LOGBOOK (dále jen „Záznamník ošetřovatelské praxe“), který připravuje vysoká škola1) a vyšší odborná škola2). Záznamník ošetřovatelské praxe obsahuje souhrnné informace o přípravě a průběhu praxe.
Pracoviště poskytovatele zdravotních a sociálních služeb pro výuku odborné praxe musí splňovat požadavky stanovené příslušnými právními předpisy. Subjekty zajišťující výuku s poskytovatelem zdravotních a sociálních služeb mají praktickou výuku smluvně zajištěnou.
Ošetřovatelské praxi předchází výuka odpovídajících teoretických předmětů.
OBLASTI OŠETŘOVATELSKÉ PRAXE:
1. ročník: Praxe vychází z koncepčního modelu hlavních determinant zdraví WHO, je orientována na oblast podpory zdraví a prevence vzniku onemocnění a na nácvik a osvojení ošetřovatelských, diagnostických a terapeutických činností ve zdravotnickém zařízení poskytovatele zdravotních služeb, a to v rámci poskytování ambulantní a lůžkové péče. Studenti se seznámí s druhy zdravotní péče v rámci lůžkové i ambulantní péče a s jednotlivými formami ošetřovatelské péče. Naučí se zhodnotit prostředí, ve kterém pacienti žijí, rizika pro jejich zdraví, seznámí se s druhy onemocnění, která se v daném prostředí vyskytují, s potřebou preventivních opatření a naučí se využívat metody zdravotní výchovy individuální i skupinové. Naučí se základním ošetřovatelským dovednostem na odděleních v rámci lůžkové péče. Naučí se zhodnotit prostředí (materiální a personální), které odpovídá potřebám jedince, zdokonalí se v hodnocení individuálního zdravotního stavu a potřeb pacientů z hlediska ošetřovatelské péče. Praxe probíhá na pracovištích umožňujících rozvoj kompetencí studentů, na ambulantních i lůžkových pracovištích poskytovatelů lůžkových zdravotních služeb, včetně dlouhodobé lůžkové péče, v zařízeních zaměřujících se na podporu zdraví a prevenci, v zařízeních sociálních služeb apod.
2. ročník: Praxe je orientována na ambulantní a lůžkovou péči. Studenti se seznámí s formou jednodenní a lůžkové péče poskytovatelů zdravotních služeb a jejich odbornými odděleními; dále se seznámí se službami a zařízeními, v nichž je poskytována následná lůžková péče a dlouhodobá lůžková péče. Prohlubují si schopnost zhodnotit prostředí (materiální a personální), které odpovídá potřebám jedince, zdokonalí se v hodnocení individuálního zdravotního stavu a potřeb pacientů z hlediska ošetřovatelské péče poskytované metodou ošetřovatelského procesu.
Praxe probíhá na pracovištích umožňujících zdokonalení kompetencí studentů na ambulantních i lůžkových pracovištích nemocnic, interních, chirurgických, pediatrických aj. pracovištích poskytovatelů lůžkových zdravotních služeb.
3. ročník: Praxe je orientována na oblast ambulantní a lůžkové péče a péče v domácím prostředí pacienta. Studenti se naučí poskytovat péči ve vlastním sociálním prostředí pacienta. Dále pak vykonávají činnosti ošetřovatelské péče dle svých kompetencí na pracovištích, která poskytují akutní standardní lůžkovou péči, akutní intenzivní lůžkovou péči, následnou lůžkovou péči, dlouhodobou lůžkovou péči, primární ambulantní péči, specializovanou ambulantní péči nebo stacionární péči. Praxe probíhá na pracovištích umožňujících upevnění kompetencí studentů na ambulantních i lůžkových pracovištích poskytovatele lůžkových zdravotních služeb, v zařízeních zaměřujících se na péči o ženu, akutní lůžkovou péči, pracovištích intenzívní a paliativní péče a pracovištích malých oborů.
Příloha č. 1
Převodní tabulka pro všeobecné sestry
Předměty národního vzdělávacího standardu oboru Všeobecná sestra a požadavky vyhlášky č. 39/2005 Sb.
Požadavky vyhlášky č. 39/2005 Sb. |
Obsah kvalifikačního standardu |
§3 odst. 2 |
|
Etika zdravotnického povolání v oboru |
Etika v ošetřovatelství |
Administrativní činnosti ve zdravotnictví (vedení dokumentace týkající se oboru včetně elektronické podoby této dokumentace) |
Ošetřovatelský proces a potřeby, Informatika a statistika ve zdravotnictví |
Organizace a řízení zdravotních služeb |
Základy zdravotnického managementu |
Základy podpory a ochrany veřejného zdraví včetně prevence nozokomiálních nákaz |
Zdravotní gramotnost, Mikrobiologie, imunologie, epidemiologie a hygiena, Ochrana a podpora veřejného zdraví |
První pomoc a zajišťování zdravotní péče v mimořádných krizových situacích |
První pomoc, Intenzivní ošetřovatelská péče |
Právní souvislosti poskytování zdravotní péče v oboru |
Základy zdravotnického práva a legislativy |
Základy řízení kvality poskytovaných zdravotních služeb a zajištění bezpečí pacientů |
Základy zdravotnického managementu |
Komunikace s pacientem a osobami jemu blízkými |
Komunikace ve zdravotnictví |
§4 odst. 2 |
|
Nejméně 3 roky studia, nejméně 4600 hodin |
prezenční forma studia + kombinovaná forma studia/denní forma vzdělávání + kombinovaná forma vzdělávání - nejméně 4600 hodin |
Nejméně 2 300 hodin praktického vyučování |
prezenční forma studia + kombinovaná forma studia/denní forma vzdělávání + kombinovaná forma vzdělávání - nejméně 2300 hodin |
§4 odst. 3 písm. a) bod 1 |
|
Odborná latinská terminologie |
Odborná latinská terminologie |
Anatomie |
Anatomie |
Fyziologie |
Fyziologie |
Patologie a patologická fyziologie |
Patologie a patologická fyziologie |
Mikrobiologie a epidemiologie |
Mikrobiologie, imunologie, epidemiologie a hygiena |
Biofyzika |
Základy biofyziky |
Biochemie |
Základy biochemie |
Genetika |
Základy genetiky |
Hematologie a transfúzní lékařství |
Hematologie a transfúzní lékařství |
Klinická propedeutika |
Klinická propedeutika |
Základy radiační ochrany |
Zobrazovací metody, radiační ochrana |
Ochrana veřejného zdraví včetně prevence nemocí a včasné diagnózy nemocí |
Zdravotní gramotnost, Ochrana a podpora veřejného zdraví; Mikrobiologie, imunologie, epidemiologie a hygiena |
Vztah mezi zdravotním stavem, prostředním pacienta a zdravotní výchova |
Zdravotní gramotnost, Klinická propedeutika, Ochrana a podpora veřejného zdraví, Ošetřovatelský proces a potřeby, Transkultumí ošetřovatelství |
Motivace a edukace ke zdravému životnímu stylu, manipulace se zdravotnickými prostředky |
Zdravotní gramotnost, Základy pedagogiky a edukace v ošetřovatelství |
§4 odst. 3 písm. a) bod 2 |
|
Charakter, historie a etika ošetřovatelství |
Etika v ošetřovatelství, Ošetřovatelství, Ošetřovatelský proces a potřeby |
Obecné zásady péče o zdraví |
Zdravotní gramotnost, Ošetřovatelský proces a potřeby |
Komunitní péče, primární ambulantní a domácí péče |
Zdravotní gramotnost, Ošetřovatelské postupy |
Ošetřovatelství ve vztahu k internímu lékařství |
Ošetřovatelská péče v interních oborech |
Ošetřovatelství ve vztahu k chirurgii, |
Ošetřovatelská péče v chirurgických oborech |
Ošetřovatelství ve vztahu k ortopedii a traumatologii |
Ošetřovatelská péče v ortopedii a traumatologii |
Ošetřovatelství ve vztahu k neurologii |
Ošetřovatelská péče v neurologii |
Ošetřovatelství ve vztahu k pediatrii |
Ošetřovatelská péče v pediatrii |
Ošetřovatelství ve vztahu k péči o matku a novorozence |
Ošetřovatelská péče v gynekologii a porodnictví, Ošetřovatelská péče v pediatrii |
Ošetřovatelství ve vztahu ke gynekologii |
Ošetřovatelská péče v gynekologii a porodnictví, Základy genetiky |
Ošetřovatelství ve vztahu k psychiatrii |
Ošetřovatelská péče v psychiatrii |
Ošetřovatelství ve vztahu k onkologii a hematoonkologii |
Ošetřovatelská péče v onkologii a hematoonkologii |
Ošetřovatelství ve vztahu k ORL |
Ošetřovatelské péče ve vybraných klinických oborech |
Ošetřovatelství ve vztahu k oftalmologii |
Ošetřovatelské péče ve vybraných klinických oborech |
Ošetřovatelství ve vztahu k dermatovenerologii |
Ošetřovatelské péče ve vybraných klinických oborech |
Ošetřovatelství ve vztahu k infekčnímu lékařství |
Ošetřovatelská péče v infekčním lékařství |
Ošetřovatelství ve vztahu k zubnímu lékařství |
Ošetřovatelské péče ve vybraných klinických oborech |
Ošetřovatelská péče o staré lidi a geriatrie |
Ošetřovatelská péče v geriatrii |
Paliativní péče |
Paliativní péče |
Ošetřovatelství ve vztahu k intenzivní péči |
První pomoc, Intenzivní ošetřovatelská péče |
Léčebně rehabilitační péče |
Rehabilitační ošetřovatelství |
Dietetika |
Výživa a dietetika, Zdravotní gramotnost |
§4 odst. 3 písm. a) bod3 |
|
Základy filozofie a sociologie |
Základy filozofie; Základy sociologie |
Obecná psychologie |
Obecná psychologie |
Psychologie zdraví a nemoci |
Zdravotnická psychologie |
Vývojová psychologie |
Vývojová psychologie |
Základy pedagogiky a edukace |
Základy pedagogiky a edukace v ošetřovatelství |
Právní předpisy ve vztahu k sociální problematice |
Základy zdravotnického práva a legislativy |
Ekonomie |
Základy zdravotnického práva a legislativy, Základy zdravotnického managementu |
Informatika, statistika a metodologie vědeckého výzkumu a praxe založené na důkazech |
Informatika a statistika ve zdravotnictví; Výzkum v ošetřovatelství, Ošetřovatelství založené na důkazech |
§4 odst. 3 písm. b) |
|
Praktické vyučování poskytující dovednosti a znalosti v ošetřovatelství ve vztahu k praktickému lékařství |
Návštěvní služba, domácí péče |
Praktické vyučování poskytující dovednosti a znalosti ve stomatologii |
Pracoviště vybraných klinických oborů |
Praktické vyučování poskytující dovednosti a znalosti v ošetřovatelství ve vztahu k internímu lékařství |
Pracoviště interních oborů |
Praktické vyučování poskytující dovednosti a znalosti v ošetřovatelství ve vztahu k chirurgii |
Pracoviště chirurgických oborů, vč. ortopedie a traumatologie |
Praktické vyučování poskytující dovednosti a znalosti v ošetřovatelství ve vztahu k ortopedii a traumatologii pohybového ústrojí |
Pracoviště chirurgických oborů, vč. ortopedie a traumatologie |
Praktické vyučování poskytující dovednosti a znalosti v ošetřovatelství ve vztahu k neurologii |
Pracoviště neurologické péče |
Praktické vyučování poskytující dovednosti a znalosti v ošetřovatelství ve vztahu k péči o děti a pediatrii |
Pracoviště péče o dítě |
Praktické vyučování poskytující dovednosti a znalosti v ošetřovatelství ve vztahu k péči o matku a novorozence |
Pracoviště péče o ženu dítě |
Praktické vyučování poskytující dovednosti a znalosti v ošetřovatelství ve vztahu k psychiatrii |
Pracoviště psychiatrické péče |
Praktické vyučování poskytující dovednosti a znalosti v ošetřovatelství ve vztahu k onkologii a hematoonkologii |
Pracoviště onkologické péče |
Praktické vyučování poskytující dovednosti a znalosti v ošetřovatelství ve vztahu k otorinolaryngologii |
Pracoviště vybraných klinických oborů |
Praktické vyučování poskytující dovednosti a znalosti v ošetřovatelství ve vztahu k oftalmologii |
Pracoviště vybraných klinických oborů |
Praktické vyučování poskytující dovednosti a znalosti v ošetřovatelství ve vztahu k dermatovenerologii |
Pracoviště vybraných klinických oborů |
Praktické vyučování poskytující dovednosti a znalosti v ošetřovatelství ve vztahu k infekčnímu lékařství |
Pracoviště vybraných klinických oborů |
Praktické vyučování poskytující dovednosti a znalosti v ošetřovatelství ve vztahu k péči o seniory a geriatrii |
Pracoviště péče o seniory a pracoviště geriatrie |
Praktické vyučování poskytující dovednosti v ošetřovatelství ve vztahu k paliativní péči |
Pracoviště onkologické péče |
Praktické vyučování poskytující dovednosti v ošetřovatelství ve vztahu k intenzivní péči |
Pracoviště akutní péče |
Praktické vyučování poskytující dovednosti v ošetřovatelství ve vztahu ke komunitní péči |
Pracoviště komunitní péče |
Dovednosti a znalosti umožňující podílet se na praktickém výcviku zdravotnických pracovníků a zkušenosti z práce s příslušníky jiných profesí ve zdravotnictví |
Odborná ošetřovatelská praxe na všech předepsaných pracovištích |
Příloha č. 2
Doporučená struktura Záznamníku ošetřovatelské praxe - LOGBOOK
MINIMÁLNÍ RÁMEC
pro záznam činností, výkonů a jiných odborných aktivit studenta
Záznamník ošetřovatelské praxe je dokladem studenta/tky o absolvovaných činnostech, výkonech a jiných aktivitách ošetřovatelské praxe (praktického vyučování). Plní účel kontroly i zpětné vazby o absolvovaných činnostech, výkonech a dalších aktivitách studenta/tky.
Struktura:
Titulní strana: Název vzdělávací instituce
Obsah:
1. Údaje o studentovi/studentce: jméno a příjmení (popř. titul), identifikační číslo studenta/studentky, studijní/vzdělávací program, typ a forma studia/vzdělávání
2. Příprava studenta/tky na praktickou výuku
3. Osobní cíle studenta/tky
4. Kritéria hodnocení studenta/tky
5. Kompetence studenta/studentky
6. Práva a povinnosti studenta/studentky na ošetřovatelské praxi
7. Přehled klinických pracovišť
8. Obecné cíle praktické výuky
9. Specifické cíle praktické výuky pro jednotlivá oddělení
10. Přehled činností, výkonů a dalších aktivit ošetřovatelské praxe v I. ročníku
11. Přehled činností, výkonů a dalších aktivit ošetřovatelské praxe v II. ročníku
12. Přehled činností, výkonů a dalších aktivit ošetřovatelské praxe v III. Ročníku
13. Hodnocení studenta/tky
Záznamy vedené v Záznamníku ošetřovatelské praxe /LOGBOOKU/
Student/ka si údaje o provedených činnostech, výkonech a dalších aktivitách na ošetřovatelské praxi zapisuje do Záznamníku ošetřovatelské praxe a pedagogický pracovník VOS, akademický pracovník VS nebo mentor/ka/školitel/ka, popř. všeobecná sestra tuto skutečnost stvrzuje čitelným podpisem.
Rozsah Záznamníku ošetřovatelské praxe /LOGBOOKU/
Dle potřeb vysoké školy nebo vyšší odborné školy může být rozsah rozšířen při zachování jeho minimálního rámce.
1) Zákon č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách), ve znění pozdějších předpisů.
2) Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů.
3) Vyhláška č. 39/2005 Sb., kterou se stanoví minimální požadavky na studijní programy k získání odborné způsobilosti k výkonu nelékařského zdravotnického povolání, ve znění pozdějších předpisů.
4) §44 odst. 4 zákona č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách), ve znění pozdějších předpisů.
§25 odst. 1 zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů.
5) §5 zákona č. 96/2004 Sb., zákon o nelékařských zdravotnických povoláních, ve znění pozdějších předpisů.
7) podrobné vymezení jednotlivých činností je vymezeno v §4 vyhlášky č. 55/2011 Sb., ve znění pozdějších předpisů.
8) Vyhláška č. 271/2012 Sb., vyhláška o stanovení seznamu nemocí, stavů nebo vad, které vylučují nebo omezují zdravotní způsobilost k výkonu povolání lékaře, zubního lékaře, farmaceuta, nelékařského zdravotnického pracovníka a jiného odborného pracovníka, obsahu lékařských prohlídek a náležitostech lékařského posudku a Nařízení vlády č. 211/2010 Sb., o soustavě oborů vzdělání a o podmínkách zdravotní způsobilosti uchazečů ke vzdělávání.