Věstník MZd ČR, částka 3/2019
Vzdělávací program specializačního oboru
REHABILITAČNÍ A FYZIKÁLNÍ MEDICÍNA
vlastní specializovaný výcvik
1 Cíl specializačního vzdělávání
2 Minimální požadavky na specializační vzdělávání
2.1 Základní chirurgický kmen - v délce 30 měsíců
2.2 Základní interní kmen - v délce 30 měsíců
2.3 Základní neurologický kmen - v délce 30 měsíců
2.4 Základní ortopedický kmen - v délce 30 měsíců
2.5 Základní pediatrický kmen - v délce 30 měsíců
2.6 Vlastní specializovaný výcvik - v délce 18 měsíců
5 Potvrzení hodnocení o průběhu specializačního vzdělávání
6 Charakteristika činností, pro které absolvent specializačního vzdělávání získal způsobilost
1 Cíl specializačního vzdělávání
Cílem specializačního vzdělávání je získání specializované způsobilosti oboru rehabilitační a fyzikální medicína, která umožní absolventovi samostatnou práci u poskytovatele zdravotních služeb poskytující ambulantní i lůžkovou zdravotní péči.
2 Minimální požadavky na specializační vzdělávání
Podmínkou pro zařazení do specializačního vzdělávání v oboru rehabilitační a fyzikální medicína je získání odborné způsobilosti k výkonu povolání lékaře ukončením nejméně šestiletého prezenčního studia na lékařské fakultě, které obsahuje teoretickou a praktickou výuku v akreditovaném magisterském studijním programu všeobecné lékařství.
Specializační vzdělávání se uskutečňuje při výkonu lékařského povolání formou celodenní průpravy v rozsahu odpovídajícím stanovené týdenní pracovní době podle §79 zákona č. 262/2006 Sb., zákoník práce, ve znění pozdějších předpisů.
Specializační vzdělávání může v souladu s §5 odst. 4 zákona č. 95/2004 Sb., o podmínkách získávání a uznávání odborné způsobilosti a specializované způsobilosti k výkonu zdravotnického povolání lékaře, zubního lékaře a farmaceuta, ve znění pozdějších předpisů (dále jen "zákon č. 95/2004 Sb.") probíhat jako rozvolněná příprava, to je při nižším rozsahu, než je stanovená týdenní pracovní doba, přitom její rozsah nesmí být nižší, než je polovina stanovené týdenní pracovní doby. Jde-li o osobu na rodičovské dovolené nebo osobu pečující o dítě do zahájení povinné školní docházky, rozsah pracovní doby nesmí být nižší než jedna pětina stanovené týdenní pracovní doby. V tomto případě celková délka, úroveň a kvalita nesmí být nižší než v případě celodenní průpravy.
Specializační vzdělávání probíhá u poskytovatelů zdravotních služeb nebo jiných fyzických nebo právnických osob, kteří získali akreditaci podle zákona č. 95/2004 Sb.
Postup do vlastního specializovaného výcviku je podmíněn splněním všech požadavků stanovených pro získání teoretických znalostí a praktických dovedností stanovených v rámci vzdělávání v základním interním nebo chirurgickém nebo pediatrickém nebo ortopedickém nebo neurologickém kmeni. Vlastní specializovaný výcvik probíhá na pracovištích akreditovaných pro specializační vzdělávání v oboru rehabilitační a fyzikální medicína dalších oborů.
Podmínkou pro získání specializované způsobilosti v oboru rehabilitační a fyzikální medicína je zařazení do oboru, absolvování základního interního nebo chirurgického nebo pediatrického nebo ortopedického nebo neurologického kmene (30 měsíců), vlastního specializovaného výcviku (18 měsíců) a úspěšné složení zkoušky po ukončení vzdělávání v základním kmeni a atestační zkoušky. Celková doba specializačního vzdělávání jsou minimálně 4 roky, z toho:
2.1 Základní chirurgický kmen - v délce 30 měsíců
nebo
2.2 Základní interní kmen - v délce 30 měsíců
nebo
2.3 Základní neurologický kmen - v délce 30 měsíců
nebo
2.4 Základní ortopedický kmen - v délce 30 měsíců
nebo
2.5 Základní pediatrický kmen - v délce 30 měsíců
a
2.6 Vlastní specializovaný výcvik - v délce 18 měsíců
Obsah, rozsah a členění vzdělávání v základních kmenech, požadavky na technické a věcné vybavení, personální zabezpečení pracoviště, které jsou podmínkou pro získání akreditace k zajištění specializačního vzdělávání v základním kmeni a požadavky na teoretické znalosti a praktické dovednosti, které je nezbytné absolvovat před přihlášením ke zkoušce po ukončení vzdělávání v základním kmeni, stanoví vyhláška o vzdělávání v základních kmenech lékařů.
Část I.
2.6 Vlastní specializovaný výcvik - v délce 18 měsíců
a) povinná odborná praxe v oboru rehabilitační a fyzikální medicína - pro lékaře s ukončeným základním chirurgickým nebo interním nebo neurologickým nebo ortopedickým kmenem
Akreditované zařízení |
Počet měsíců |
|
rehabilitační a fyzikální medicína - poskytovatel zdravotních služeb s akreditací I. typu nebo II. typu poskytovatel zdravotních služeb musí splňovat podmínky stanovené vzdělávacím programem rehabilitační a fyzikální medicína |
18 včetně účasti na vzdělávacích aktivitách uvedených v bodu 2.7 |
|
z toho |
poskytovatel zdravotních služeb poskytující lůžkovou zdravotní péči v oboru rehabilitační a fyzikální medicína s akreditací II. typu |
1 |
poskytovatel zdravotních služeb poskytující lůžkovou zdravotní péči v oboru rehabilitační a fyzikální medicína s akreditací I. nebo II. typu |
1 |
nebo
b) povinná odborná praxe v oboru rehabilitační a fyzikální medicína - pro lékaře s ukončeným základním pediatrickým kmenem
Akreditované zařízení |
Počet měsíců |
|
rehabilitační a fyzikální medicína - poskytovatel zdravotních služeb s akreditací I. typu nebo II. typu poskytovatel zdravotních služeb musí splňovat podmínky stanovené vzdělávacím programem rehabilitační a fyzikální medicína |
15 |
|
z toho |
poskytovatel zdravotních služeb poskytující lůžkovou zdravotní péči v oboru rehabilitační a fyzikální medicína s akreditací II. typu |
1 |
neurologie - poskytovatel zdravotních služeb poskytující ambulantní a lůžkovou zdravotní péči s akreditací I. nebo II. typu poskytovatel zdravotních služeb musí splňovat podmínky stanovené vzdělávacím programem neurologie |
1 |
|
ortopedie a traumatologie pohybového ústrojí - poskytovatel zdravotních služeb poskytující ambulantní a lůžkovou zdravotní péči poskytovatel zdravotních služeb musí splňovat podmínky stanovené vzdělávacím programem ortopedie a traumatologie pohybového ústrojí |
2 týdny |
|
úrazová chirurgie a/nebo neurochirurgie poskytovatel zdravotních služeb musí splňovat podmínky stanovené vzdělávacím programem úrazová chirurgie a/nebo neurochirurgie |
2 týdny |
|
vnitřní lékařství-poskytovatel zdravotních služeb poskytující lůžkovou zdravotní péči v celém spektru interních onemocnění poskytovatel zdravotních služeb musí splňovat podmínky stanovené vzdělávacím programem vnitřní lékařství |
1 |
c) doporučená odborná praxe v oboru rehabilitační a fyzikální medicína
Akreditované zařízení |
Počet |
kardiologie a/nebo zařízení funkční diagnostiky |
1 měsíc |
protetické oddělení |
2 týdny |
akreditované balneologické zařízení s přírodními léčivými zdroji (PLZ) |
1 týden |
Část II.
2.7 Teoretická část vzdělávacího programu
a) účast na vzdělávacích aktivitách - povinná
Kurzy |
Počet hodin |
kurz Úvod do rehabilitace |
37 |
kurz Fyzikální terapie |
20 |
kurz Základy balneologie |
20 |
kurz Kinezioterapie pro lékaře |
24 |
kurz Ergodiagnostika a ergoterapie pro lékaře |
24 |
předatestační kurz Rehabilitační a fyzikální medicína |
80 |
b) účast na vzdělávacích aktivitách je povinná v tomto rozsahu:
b1) všechny níže uvedené kurzy pro lékaře, kteří byli zařazení do vlastního specializovaného výcviku bez absolvování níže uvedených kurzů,
b2) kurzy Lékařská první pomoc, Základy zdravotnické legislativy, etiky a komunikace, Radiační ochrana, Základy chirurgie, Základy vnitřního lékařství, Základy neurologie, Základy ortopedie a traumatologie pohybového ústrojí a Základy pediatrie pro lékaře, kterým uplynulo od absolvování těchto kurzů více než 5 let, a
b3) kurz Prevence škodlivého užívání návykových látek (NL) a léčba závislostí pro lékaře, kterým uplynulo od absolvování tohoto kurzu více než 10 let.
Kurzy |
Počet hodin |
kurz Lékařská první pomoc povinné pro lékaře zařazené v základním chirurgickém i interním i neurologickém i ortopedickém i pediatrickém kmeni |
20 |
kurz Základy zdravotnické legislativy, etiky a komunikace povinné pro lékaře zařazené v základním chirurgickém i interním i neurologickém i ortopedickém i pediatrickém kmeni |
12 |
kurz Prevence škodlivého užívání návykových látek (NL) a léčba závislostí povinné pro lékaře zařazené v základním chirurgickém i interním i neurologickém i ortopedickém i pediatrickém kmeni |
4 |
kurz Radiační ochrana povinné pro lékaře zařazené v základním chirurgickém i interním i neurologickém i ortopedickém i pediatrickém kmeni |
4 |
kurz Základy chirurgie povinné pro lékaře zařazené v základním chirurgickém kmeni |
30 |
kurz Základy vnitřního lékařství povinné pro lékaře zařazené v základním interním kmeni |
40 |
kurz Základy neurologie povinné pro lékaře zařazené v základním neurologickém kmeni |
40 |
kurz Základy ortopedie a traumatologie pohybového ústrojí povinné pro lékaře zařazené v základním ortopedickém kmeni |
40 |
kurz Základy pediatrie povinné pro lékaře zařazené v základním pediatrickém kmeni |
40 |
c) účast na vzdělávacích aktivitách - doporučená
Aktivity |
Délka trvání |
kurzy ve speciální problematice - např. dětská mozková obrna, skolióza, rehabilitace u konkrétních nemocí a stavů |
|
kurz Myoskeletální/manuální medicína |
240 hodin |
kurz Diagnostika a léčba bolesti v rehabilitaci |
24 hodin |
kurz Mezinárodní klasifikace funkčních schopností (hodnocení dle systému International Classification of Functioning, Disability and Health (dále jen "ICF")) pro lékaře |
16 hodin |
další odborné akce pořádané a garantované příslušnou odbornou společností nebo Institutem postgraduálního vzdělávání ve zdravotnictví (dále jen "IPVZ") nebo Českou lékařskou komorou (dále jen "ČLK") nebo lékařskými fakultami (dále jen "LF") nebo akreditovanými zařízeními, aj. |
v rozsahu min. 20 hod. |
Pokud školenec absolvoval kurzy dle části II. b) v rámci základního chirurgického nebo interního nebo neurologického nebo ortopedického nebo pediatrického kmene, neabsolvujeje v rámci specializovaného výcviku.
3 Rozsah požadovaných teoretických znalostí a praktických dovedností ověřovaných na konci vlastního specializovaného výcviku
Teoretické znalosti
- Základy funkční anatomie, fyziologie a patofyziologie pohybového, kardiovaskulárního a respiračního systému.
- Zásady prevence, diagnostiky a terapie funkčních i morfologických změn, provázejících základní onemocnění a jejich léčbu.
- Speciální funkční posuzování jak jednotlivých systémů, tak jedince jako celku - zejména se jedná o diagnostiku kineziologickou, ergodiagnostiku se znalostí základů ergonomie a profesiografie, orientační psychologickou a sociální diagnostiku a základní zátěžové testy, příprava na pracovní či sociální rehabilitaci.
- Základy elektrodiagnostiky zejména v hodnocení pohybového systému.
- Zásady indikace a racionální preskripce jednotlivých postupů fyzikální terapie a přírodních léčebných zdrojů při balneoterapii.
- Zásady indikace a preskripce jednotlivých postupů léčebné tělesné výchovy, reflexní terapie, reedukace komunikačních schopností.
- Koncepce oboru i rehabilitace jako celospolečenského procesu, legislativa oboru a sociální péče.
Praktické dovednosti
- Zpracování kompletního chorobopisu a další dokumentace (např. předpis fyzikální terapie, přírodních léčivých zdrojů, atd.).
- Zpracování konkrétního krátkodobého i dlouhodobého rehabilitačního plánu.
- Použití diagnostických a léčebných prostředků na pacientovi.
- Praktické zvládnutí základních metod reflexní terapie funkčních poruch především hybného systému.
- Praktické zvládnutí aplikace základních léčebných postupů z fyzikální terapie, léčebné tělesné výchovy, ergodiagnostiky s ergoterapií.
- Praktické zvládnutí sestavení plánu lázeňské léčby pro konkrétní onemocnění a začlenění lázeňské léčby do dlouhodobého rehabilitačního programu.
- Výběr technických pomůcek, jejich preskripce a základní nácvik v jejich používání.
4 Všeobecné požadavky
Absolvent specializačního vzdělávání:
- zná obsah, rozsah a způsob vedení zdravotnické dokumentace v souladu se zákonem č. 372/2011 Sb., o zdravotních službách a podmínkách jejich poskytování (zákon o zdravotních službách), ve znění pozdějších předpisů a vyhlášky č. 98/2012 Sb., o zdravotnické dokumentaci, ve znění pozdějších předpisů,
- dle vyhlášky č. 297/2012 Sb., o náležitostech Listu o prohlídce zemřelého, způsobu jeho vyplňování a předávání místům určení, a o náležitostech hlášení ukončení těhotenství porodem mrtvého dítěte, o úmrtí dítěte a hlášení o úmrtí matky (vyhláška o Listu o prohlídce zemřelého), ve znění pozdějších předpisů musí znát list o prohlídce zemřelého,
- má znalosti právních předpisů Evropské unie, platných právních předpisů, předpisů vydávaných Ministerstvem zdravotnictví, Ministerstvem životního prostředí popř. jinými úřady státní správy ve vztahu k oblasti zdravotnictví,
- zná a řídí se základními etickými normami lékařského povolání,
- dosáhne potřebné úrovně schopností pro komunikaci s pacienty, příbuznými, spolupracovníky a s osobou, kterou pacient určí ve smyslu §33 odst. 1 zákona č. 372/2011 Sb.,
- má základní znalosti posudkového lékařství, revizní činnosti, lékařské etiky, organizace poskytování zdravotních služeb a ekonomiky zdravotnictví,
- osvojí si provozní a administrativní činnosti a management týmové práce, osvojí si základy počítačové techniky jako prostředku pro ukládání a vyhledávání dat, odborných informací a komunikace.
5 Potvrzení hodnocení o průběhu specializačního vzdělávání
Specializační vzdělávání probíhá pod vedením přiděleného školitele na akreditovaném zařízení.
a) Průběžné hodnocení školitelem
- záznam o absolvované praxi a školicích akcích v průkazu odbornosti v šestiměsíčních intervalech, záznamy o provedených činnostech, výkonech v průkazu odbornosti,
- celkové zhodnocení na konci vlastního specializovaného výcviku s jeho záznamem v průkazu odbornosti.
b) Předpoklady pro přistoupení k atestační zkoušce
- absolvování požadované praxe potvrzené všemi školiteli se specializovanou způsobilostí,
- složení zkoušky po ukončení vzdělávání v základním kmeni,
- podání přihlášky k atestační zkoušce. Správnost údajů uvedených v přihlášce potvrzuje školitel akreditovaného zařízení, v němž se uskutečňuje vzdělávací program a zaměstnavatel uchazeče,
- předložení potvrzení o provedených kompletních výkonech v průkazu odbornosti,
- potvrzení o absolvování kurzů a vzdělávacích akcí (viz tab. Část II.).
c) Vlastní atestační zkouška
- praktická část - vyšetření pacienta, sestavení krátkodobého a dlouhodobého rehabilitačního plánu, předpis FT, balneoterapie.
- teoretická část - 3 odborné otázky.
6 Charakteristika činností, pro které absolvent specializačního vzdělávání získal způsobilost
Absolvent specializačního vzdělávání v oboru rehabilitační a fyzikální medicína je oprávněn pracovat u poskytovatelů zdravotních služeb poskytující ambulantní i lůžkovou zdravotní péči v oboru rehabilitační a fyzikální medicína, v odborných rehabilitačních léčebných ústavech, v léčebnách a lázeňských zařízeních. Je schopen vést kompletní diagnostiku, provádět postupy reflexní terapie, řídit kompletní rehabilitační léčbu od rehabilitačního ošetřovatelství až po nejsložitější postupy léčebné tělesné výchovy. Je schopen řídit a koordinovat činnost celého rehabilitačního týmu. Je způsobilý organizovat a hodnotit všechny postupy diagnostického testování v daném oboru.
7 Charakteristika akreditovaného zařízení
Specializační vzdělávání zajišťuje poskytovatel zdravotních služeb nebo jiná právnická nebo fyzická osoba, které ministerstvo udělilo akreditaci (dále jen "akreditované zařízení). Akreditované zařízení zajišťující výuku školenců musí zajistit školenci absolvování vzdělávacího programu. K tomu slouží řádné a plné zapojení školence do práce a dále umožnění studia a pobytu v jiném akreditovaném zařízení, které může poskytovat část přípravy, která není dostupná ve vlastním akreditovaném zařízení. Požadavky na minimální personální zabezpečení zdravotních služeb poskytovatele zdravotních služeb jsou uvedeny ve vyhlášce č. 99/2012 Sb. a požadavky na minimální technické a věcné vybavení zdravotnických zařízení poskytovatele zdravotních služeb jsou uvedeny ve vyhlášce č. 92/2012 Sb.
Nedílnou součástí žádosti o udělení nebo prodloužení akreditace je plán atestační přípravy školence, který vychází z §14 odst. 2 písm. c) zákona č. 95/2004 Sb. a dále smlouvy o spolupráci s jiným akreditovaným poskytovatelem zdravotních služeb (pokud akreditované zařízení nezajišťuje náplň vzdělávacího programu samo).
7.1 Akreditované zařízení (AZ) I. typu
Personální zabezpečení
- Školitel má specializovanou způsobilost v oboru rehabilitační a fyzikální medicína a min. 3 roky praxe v oboru od získání specializované způsobilosti v oboru rehabilitační a fyzikální medicína a s minimálním pracovním úvazkem ve výši 0,5 u daného poskytovatele zdravotních služeb.
- Poměr školitel/školenec v rámci specializovaného výcviku -1:3.
- Školitel dokládá svou způsobilost při žádosti o akreditaci zařízení profesním životopisem.
Technické a věcné vybavení
- Integrální součástí je:
- pracoviště fyzioterapie,
- pracoviště fyzikální terapie,
- pracoviště ergoterapie.
7.2 Akreditované zařízení (AZ) II. typu
Personální zabezpečení
- Školitel má specializovanou způsobilost v oboru rehabilitační a fyzikální medicína a min. 3 roky praxe v oboru od získání specializované způsobilosti v oboru rehabilitační a fyzikální medicína a s minimálním pracovním úvazkem ve výši 0,5 u daného poskytovatele zdravotních služeb.
- Poměr školitel/školenec v rámci specializovaného výcviku -1:3.
- Školitel dokládá svou způsobilost při žádosti o akreditaci zařízení profesním životopisem.
Technické a věcné vybavení
- Poskytovatel zdravotních služeb poskytující lůžkovou zdravotní péči včasné (akutní) léčebné rehabilitace a zajišťující komplexní spektrum postupů léčebné rehabilitace včetně ergoterapie a výukového zázemí.
8 Programy povinných vzdělávacích aktivit a personální zabezpečení a technické a věcné vybavení pro jejich realizaci - charakteristika
8.1 Program kurzu Lékařská první pomoc
Předmět |
Náhlá zástava krevního oběhu, incidence, diagnóza, základní a rozšířená neodkladná resuscitace včetně defibrilace (Basic Life Support a Advanced Cardiac Life Support). |
Bezvědomí nejasného původu, křeče, synkopa; náhlé cévní mozkové příhody, diagnostické postupy, terapeutické okno, trombolýza systémová, intraarteriální. |
Dusnost, hlavní příčiny: respirační etiologie - astma bronchiale, status astmaticus, inhalační trauma atd., kardiovaskulární etiologie - kardiální selhávání, astma cardiale, edém plic, embolie plicnice, zvláštní stavy: tonutí a utonutí, strangulace atd., diagnóza, diferenciální diagnóza., terapeutické postupy, principy umělé plicní ventilace. |
Bolesti na hrudi, akutní koronární syndrom, principy a indikace trombolýzy, PTCA (Percutaneous Transluminal Coronary Angioplasty), závažné dysrytmie a terapeutické přístupy. |
Traumatologie - těžké úrazy, úraz hlavy, páteře, hrudníku, dutiny břišní, končetin, polytrauma, poranění el. proudem, termická poranění, hlavní zásady ATLS (Advanced Trauma Life Support). |
Sok, diagnóza, klasifikace, příčiny, terapeutické přístupy. |
Hromadné postižení zdraví/osob, základy řešení v přednemocniční a časné nemocniční neodkladné péči (PNP a NNP). |
Integrovaný záchranný systém (IZS) a krizová připravenost zdravotnické záchranné služby (ZZS) a zdravotnických zařízení (ZZ). |
Zvláštnosti urgentních stavů u dětí. |
Extramurální porod, péče o novorozence a matku, gynekologické akutní stavy. |
Praktická výuka. |
Celkem 20 hodin, nebo e-learning |
Znalosti získané v kurzu se ověřují po ukončení testem.
Personální zabezpečení a technické vybavení kurzu Lékařská první pomoc
Personální zabezpečení
- Lektor se specializovanou způsobilostí nebo zvláštní odbornou způsobilostí v oboru urgentní medicíny a praxí nejméně 5 let v oboru, nebo se specializovanou způsobilostí v oboru anesteziologie intenzivní medicína a praxí v oboru nejméně 5 let, popřípadě se specializovanou způsobilostí ve vyučované problematice.
- Garant kurzu má specializovanou způsobilost v oboru a nejméně 10 let praxe výkonu povolání lékaře v oboru specializace.
Technické vybavení
- Učebna pro teoretickou výuku.
- Učebna pro praktickou výuku s vybavením: model (dospělý, dětský a novorozenec) umožňující praktický nácvik základní i rozšířené neodkladné resuscitace se simultánním záznamem sledovaných vitálních funkcí, zejména respiračních a oběhových k objektivizaci účinnosti prováděné resuscitace a možností uložení sledovaných dat do PC a závěrečné vyhodnocení.
- Model musí umožnit nácvik:
- zajištění průchodnosti dýchacích cest pomocí vzduchovodů, Combi-tubusu, laryngeálního tubusu, laryngeální masky, včetně intubační a různými technikami tracheální intubace,
- umělé plicní ventilace z plic do plic ústy, přes masku, ručním dýchacím přístrojem/ transportním ventilátorem,
- nácvik intubace dětí včetně novorozenců a umělou plicní ventilaci,
- zajištění průchodnosti dýchacích cest koniopunkcí, minitracheotomií (krikotomií),
- punkci pneumotoraxu,
- zajištění vstupu do krevního řečiště - punkci a kanylaci periferní žíly, centrální žíly (subclavia,jugularis interna), véna femoralis a různé techniky intraoseálního přístupu,
- diagnostiky simulovaných poruch rytmu na kardioskopu a volbu farmakoterapie a elektroimpulzoterapie.
- Počítačová učebna pro závěrečné testování znalostí.
8.2 Program kurzu Základy zdravotnické legislativy, etiky a komunikace
Předmět |
Legislativa. |
Základní právní předpisy ve zdravotnictví a jejich hierarchie. |
Organizace poskytování zdravotních služeb a řízení zdravotnictví. |
Rozhodování pacienta (informovaný souhlas, odmítnutí péče). |
Poskytování zdravotní péče bez souhlasu, omezovači prostředky. |
Povinná mlčenlivost zdravotnických pracovníků. |
Vedení a nakládání se zdravotnickou dokumentací. |
Náležitá odborná úroveň (lege artis). |
Stížnosti ve zdravotnictví. |
Právní odpovědnost lékaře a poskytovatele zdravotních služeb. |
Poskytování zdravotní péče v Evropské unii a přeshraniční zdravotní péče. |
Systém veřejného zdravotního pojištění. |
Zdravotní služby hrazené ze zdravotního pojištění. |
Plátci zdravotního pojištění, práva a povinnosti pojištěnců. |
Systém úhrad zdravotní péče. |
Systém sociálního zabezpečení a lékařská posudková služba. |
Nemocenské pojištění. |
Důchodové pojištění. |
Sociální pomoc a sociální služby. |
Lékařská etika. |
Etické kodexy, etické chování zdravotnických pracovníků. |
Základní principy a etické zásady. |
Etické problémy současné medicíny. |
Komunikace ve zdravotnictví. |
Základní principy a specifika. |
Komunikace mezi zdravotnickými pracovníky, pacientem a osobami jemu blízkými. |
Krizová komunikace. |
Celkem 12 hodin, nebo e-learning |
Personální zabezpečení a technické vybavení kurzu Základy zdravotnické legislativy, etiky a komunikace
Personální zabezpečení
- Minimálně 2 lektoři se znalostí zdravotnického práva a veřejného zdravotnictví, s vysokoškolským vzděláním v oboru právo v magisterském studijním programu na vysoké škole v České republice nebo na vysoké škole v zahraničí, pokud je takové vzdělání v České republice uznáváno, a profesní zkušeností v oblasti zdravotnického práva v délce alespoň 5 let. Lektoři zdravotnického práva dokládají přehled publikační činnosti za posledních 5 let a pedagogickou činnost.
- Součástí lektorského týmu musí být lektoři s ukončeným vysokoškolským vzděláním příslušného zaměření a odbornou praxí nejméně 5 let v oblasti přednášeného tématu (etika, komunikace a sociální zabezpečení).
Technické vybavení
- Učebna pro teoretickou výuku.
8.3 Program kurzu Prevence škodlivého užívání návykových látek (dále jen "NL") a léčba závislostí
Předmět |
Škodlivé užívání NL a závislostí na NL v ČR. |
Přehled NL zneužívaných v ČR a jejich vlastností. |
Zdravotní aspekty škodlivého užívání NL a závislostí na NL. |
Problematika škodlivého užívání NL a závislostí na NL ve specifických podmínkách jednotlivých medicínských oborů, možnosti prevence. |
Přehled specifických léčebných modalit pro osoby škodlivě užívající NL a závislé. |
Právní aspekty související se zneužíváním NL a závislostmi na NL. |
Závěr kurzu, shrnutí. |
Celkem 4 hodiny, nebo e-learning |
Personální zabezpečení a technické vybavení kurzu Prevence škodlivého užívání návykových látek a léčba závislostí
Personální zabezpečení
- Lektoři se specializovanou způsobilostí nebo zvláštní odbornou způsobilostí nebo zvláštní specializovanou způsobilostí v oboru návykové nemoci a praxí nejméně 5 let v oboru, popřípadě se specializovanou způsobilostí ve vyučované problematice.
Technické vybavení
- Učebna pro teoretickou výuku.
8.4 Program kurzu Radiační ochrana
Předmět |
Účinky ionizujícího záření na živé systémy, charakter deterministických a stochastických účinků. Riziko nádorových a dědičných onemocnění. Veličiny a jednotky používané pro potřeby radiační ochrany. Koncepce radiační ochrany, základní principy radiační ochrany, legislativní rámec lékařského a nelékařského ozáření. |
Radiační zátěž obyvatel z různých zdrojů ionizujícího záření. Specifický charakter lékařského ozáření, radiační ochrana pacientů. Lékařská pomoc fyzickým osobám ozářeným při radiační mimořádné události. Radiologická událost, příčiny a možné následky. |
Úloha lékařů indikujících vyšetření nebo léčbu s využitím zdrojů ionizujícího záření - význam indikačních kritérií (Věstník MZ). Výběr optimální zobrazovací metody. Zobrazovací modality využívající neionizující záření. Informování pacientů. |
Úloha aplikujících odborníků a optimalizace radiační ochrany (radiologické standardy, diagnostické referenční úrovně). Ozáření dětí, těhotných a kojících žen (specifika, opatření, zdůvodnění). Velikosti dávek pacientů pro typické radiologické postupy. |
Celkem 4 hodiny, nebo e-learning |
Personální zabezpečení a technické vybavení kurzu Radiační ochrana
Personální zabezpečení
- Lektoři se specializovanou způsobilostí nebo zvláštní specializovanou způsobilostí v oboru radiologie a zobrazovací metody, pracovní lékařství, nukleární medicína a radiační onkologie.
- Radiologičtí fyzici se specializovanou způsobilostí.
- Další odborníci s absolvovaným magisterským studiem v oboru ve vztahu k vyučovanému tématu.
Technické vybavení
- Učebna pro teoretickou výuku.
8.5 Program kurzu Základy chirurgie
Předmět |
Šok, diagnóza, klasifikace, příčiny, terapeutické přístupy. |
Sepse, patofyziologie, imunologie, markéry sepse, diagnostické a terapeutické postupy. |
Výživa chirurgických pacientů, indikace a provedení enterální a parenterální výživy, typy diet, nutriční rekonvalescence chirurgických pacientů. |
Náhlé příhody břišní, diferenciální diagnostika, diagnostické metody, konzervativní a chirurgická léčba, indikace k operaci. |
Chirurgie žaludku a duodena - vředová choroba, nádory - diagnostika a terapie. |
Moderní terapie onemocnění žlučníku a žlučových cest, diagnostika, intervenční radiologie a endoskopické výkony, indikace k operaci, laparoskopie. |
Operace jater a pankreatu, základní přehled operačních výkonů, indikací a možných komplikací. Zánětlivá onemocnění střevní, patofyziologie, konzervativní a chirurgická léčba. |
Kolorektální karcinom, klasifikace, diagnostika a operační výkony. |
Chirurgie rekta, perianální chirurgie, základní chirurgické nálezy, konzervativní a chirurgická léčba perianálních afekcí. |
Poranění břicha, klasifikace, diagnostické a terapeutické algoritmy. |
Diagnostika a terapie onemocnění prsu, operační výkony a indikace, dispenzarizace. |
Hrudní chirurgie - nádorová a nenádorová onemocnění plic, pleury, mediastina, jícnu. |
Poranění hrudníku, diagnostika a terapie. |
Chirurgie štítné žlázy, příštítných tělísek a nadledvin. |
Chirurgie kýl. |
Základy periferní cévní chirurgie. |
Základní principy dětské chirurgie. |
Poranění CNS. |
Základy plastické chirurgie. |
Traumatologie diafyzárních končetinových zlomenin. Rozdělení, základy operační léčby. Traumatologie ramene a lokte. Klasifikace, léčba, zlomeniny lokte u dětí. |
Traumatologie pánve, kyčelního a kolenního kloubu. Klasifikace, diagnostika, indikace operační léčby, zvláštnosti terapie starších pacientů. |
Traumatologie dolního konce bérce a nohy. Klasifikace, problematika hlezna, operační léčba. |
Traumatologie zápěstí a ruky. Diagnostika a ošetření poranění šlach, plastiky kožních defektů. Transpozice prstů. |
Poranění páteře. Klasifikace, indikace operační léčby, komplikace. |
Celkem 30 hodin |
Personální zabezpečení a technické vybavení kurzu Základy chirurgie
Personální zabezpečení
- Lektoři se specializovanou způsobilostí v oboru, nejméně 10 let praxe v oboru, praxe v přednášené problematice.
- Lektoři se specializovanou způsobilostí v oboru ortopedie a traumatologie pohybového ústrojí a, nejméně 10 let praxe v oboru, praxe v přednáškové problematice, praxe ve spondylochirurgii.
- Lektoři se specializovanou způsobilostí v oboru chirurgie, nejméně 10 let praxe v oboru, specializace v hrudní, cévní, dětské chirurgii a plastické chirurgii.
Technické vybavení
- Učebna pro teoretickou výuku.
8.6 Program kurzu Základy vnitřního lékařství
Předmět |
Diferenciální diagnostika v běžných klinických situacích v lůžkové a ambulantní péči, jako jsou: anemie, otoky, dyspnoe, bolesti na hrudi, porucha funkce jater, porucha funkce ledvin, poruchy elektrolytové a acidobazické rovnováhy, bolest břicha, zácpa, průjem. |
Léčba běžných chorob v lůžkové a ambulantní péči, jako jsou: diabetes mellitus, ateroskleróza, hypertenze, ICHS, poruchy štítné žlázy, osteoporóza, srdeční selhání, fibrilace síní, CHOPN, chronické onemocnění ledvin, tromboembolická nemoc, pneumonie, pleuritida, nekomplikovaná pankreatitida, nekomplikovaná divertikulitida, zánět kůže a podkoží, infekční průjem. |
Zahájení léčby a opatření ke stabilizaci pacienta s akutními potížemi, jako jsou: bolest na hrudi, dusnost, zmatenost, bezvědomí, anafylaxe, sepse, poruchy srdečního rytmu, synkopa, šok, krvácení do gastrointestinálního traktu, nežádoucí účinky antikoagulační a antiagregační léčby. |
Celkem 40 hodin |
Personální zabezpečení a technické vybavení kurzu Základy vnitřního lékařství
Personální zabezpečení
- Lektoři se specializovanou způsobilostí v oboru vnitřní lékařství, kteří splňují podmínky pro školitele.
Technické vybavení
- Učebna pro teoretickou výuku.
8.7 Program kurzu Základy neurologie
Předmět |
Principy a interpretace neurologického vyšetření, syndromologický a topický rozbor, diferenciálně diagnostická rozvaha, principy a indikace pomocných vyšetření |
Akutní stavy v neurologii - poruchy vědomí, cévní mozkové příhody, traumata mozku a míchy, hypertenze nitrolební, neuroinfekce, epileptický záchvat a status epilepticus aj. - diagnostika a léčebné postupy |
Hlavní skupiny neurologických onemocnění (cerebrovaskulámí, epilepsie, nádory, záněty infekční a autoimunitní, neurodegenerativní onemocnění, nervosvalová, vertebrogenní a bolest) - závazná doporučení pro diagnostiku a léčbu. |
Prezentace kazuistiky, epikríza, diagnostický rozbor, návrh dalšího postupu diagnostiky a terapie Ověření znalostí testem. |
Celkem 40 hodin |
Personální zabezpečení a technické vybavení kurzu Základy neurologie
Personální zabezpečení
- Lektoři se specializovanou způsobilostí v oboru neurologie a praxí nejméně 5 let v oboru.
- Garant kurzu má specializovanou způsobilost v oboru a nejméně 10 let praxe výkonu povolání lékaře v oboru specializace.
Technické vybavení
- Učebna pro teoretickou výuku.
8.8 Program kurzu Základy ortopedie a traumatologie pohybového ústrojí
Předmět |
Diagnostické postupy v ortopedii, klinické vyšetření, zobrazovací techniky. |
Kapitoly z dětské ortopedie (vývojová dysplazie kyčelní, pes equinovarus congenitus, coxa vara adolescentium, aseptické nekrózy, dětská mozková orbna) |
Degenerativní kloubní onemocnění, včetně osteotomií. |
Endoprotetika velkých končetinových kloubů. |
Ortopedické infekce. |
Onkologická ortopedie. |
Spondylochirurgie dětská a dospělá. |
Ortopedie ruky. |
Ortopedie nohy. |
Artroskopie a sportovní traumatologie. |
Dětská traumatologie. |
Traumatologie horní končetiny. |
Traumatologie dolní končetiny a pánve. |
Traumatologie páteře a periferních nervů. |
Základy rehabilitace, fyzioterapie a balneoterapie. |
Celkem 40 hodin |
Personální zabezpečení a technické vybavení kurzu Základy ortopedie a traumatologie pohybového ústrojí
Personální zabezpečení
- Lektoři kurzu jsou lékaři s nejvyšším vzděláním v rámci oboru nebo se specializovanou způsobilostí v oboru ortopedie a traumatologie pohybového ústrojí.
- Garant kurzu má specializovanou způsobilost v oboru a nejméně 10 let praxe výkonu povolání lékaře v oboru.
Technické vybavení
- Učebna pro teoretickou výuku.
8.9 Program kurzu Základy pediatrie
Předmět |
Novinky v pediatrii. |
Neonatologie. |
Intenzivní péče v pediatrii. |
Sociální pediatrie. |
Paliativní medicína. |
Praktické lékařství pro děti a dorost. |
Prevence a léčba škodlivého užívání návykových látek v dospívání. |
Základy klinické genetiky. |
Celkem 40 hodin |
Personální zabezpečení a technické vybavení kurzu Základy pediatrie
Personální zabezpečení
- Lektoři se specializovanou způsobilostí v oboru dětské lékařství, pediatrie nebo praktické lékařství pro děti a dorost nebo zvláštní odbornou způsobilostí nebo zvláštní specializovanou v oborech zaměřených na péči o děti a v oboru anesteziologie a intenzivní medicína.
- Garant kurzu má specializovanou způsobilost v oboru a nejméně 10 let praxe výkonu povolání lékaře v oboru specializace.
Technické vybavení
- Učebna pro teoretickou výuku.
8.10 Program kurzu Úvod do rehabilitace
Předmět |
Minimální počet hodin |
Základy klinické kineziologie. |
12 |
Základy klinické neurofyziologie. |
6 |
Základy neurologického vyšetření. |
2 |
Základy ortopedického vyšetření. |
2 |
Vyšetřovací postupy v rehabilitaci (vyšetření svalového tonu, hypermobility, chůze ...). |
12 |
Goniometrie. |
3 |
Celkem |
37 |
Personální zabezpečení a technické vybavení kurzu Úvod do rehabilitace
Personální zabezpečení
- Lektoři se specializovanou způsobilostí v oboru rehabilitační a fyzikální medicína či v oborech příbuzných a další odborníci oboru.
- Garant kurzu má nejméně 10 let praxe v oboru rehabilitační a fyzikální medicína.
Technické vybavení
- Učebna pro teoretickou a praktickou výuku.
- Poskytovatel zdravotních služeb poskytující lůžkovou péči a výukové zázemí akreditovaného zařízení.
8.11 Program kurzu Fyzikální terapie
Předmět |
Minimální počet hodin |
Rozdělení fyzikální terapie a účinky fyzikálních podnětů na organismus. |
2 |
Elektroterapie. |
5 |
Termoterapie. |
3 |
Pulzní magnetické pole. |
3 |
Mechanoterapie. |
3 |
Léčba světelným zářením. |
2 |
Hydroterapie. |
1 |
Racionální aspekty předpisu fyzikální terapie. |
1 |
Celkem |
20 |
Personální zabezpečení a technické vybavení kurzu Fyzikální terapie
Personální zabezpečení
- Lektoři se specializovanou způsobilostí v oboru rehabilitační a fyzikální medicína.
- Garant kurzu má nejvyšší vzdělání v oboru a nejméně 10 let praxe výkonu povolání lékaře v oboru specializace.
Technické vybavení
- Učebna pro teoretickou a výuku.
8.12 Program kurzu Základy balneologie
Předmět |
Minimální počet hodin |
Úvod do balneologie, principy a organizace lázeňské léčby, legislativa MZ ČR. |
3 |
Přírodní minerální vody - dělení, mechanizmus účinku, způsoby aplikace (pitné kůry, inhalace, hydroterapie a termoterapie). |
4 |
Peloidy, zřídelní plyn - oxid uhličitý. |
1 |
Klimatoterapie. |
1 |
Lázeňská léčba pohybového ústrojí včetně poúrazových a pooperačních stavů. |
1 |
Lázeňská léčba neurologických onemocnění včetně pooper. stavů. |
1 |
Lázeňská léčba chorob zažívacích a kožních včetně pooper. stavů. |
1 |
Lázeňská léčba kardiovaskulárních a plicních onemocnění včetně pooper. stavů. |
1 |
Lázeňská léčba gynekologických a onkologických onemocnění včetně pooper. stavů. |
1 |
Lázeňská léčba psychických poruch, specifika lázeňské léčby dětí. |
1 |
Praktické ukázky aplikace balneologických procedur. |
5 |
Celkem |
20 |
Personální zabezpečení a technické vybavení kurzu Základy balneologie
Personální zabezpečení
- Lektoři se specializovanou způsobilostí v oboru rehabilitační a fyzikální medicína či v oborech příbuzných a další pracovníci v oboru.
- Garant kurzu má nejméně 10 let praxe v oboru rehabilitační a fyzikální medicína a z toho nejméně 5 let praxe v lázeňském zařízení
Technické vybavení
- Učebna pro teoretickou a praktickou výuku.
- Lázeňský provoz umožňující praktickou demonstraci balneologických procedur, především z oblasti přírodních léčivých vod
8.13 Program kurzu Kinezioterapie pro lékaře
Předmět |
Minimální počet hodin |
Přehled metodik. |
1 |
Brugger koncept. |
2 |
Třídimenzionální terapie K. Schroth. |
2 |
McKenzie metoda mechanické diagnostiky a terapie. |
2 |
Feldenkreisova metoda. |
1 |
Reflexní lokomoce prof. Vojty. |
2 |
Klapovo lezení. |
2 |
PNF - metodika dle Kabata. |
2 |
Spinální cvičení. |
2 |
Senzomotorická stimulace. |
3 |
Metoda sestry Kenny. |
2 |
Bobath koncept. |
3 |
Celkem |
24 |
Personální zabezpečení a technické vybavení kurzu Kinezioterapie pro lékaře
Personální zabezpečení
- Lektoři jsou odborníky v oblasti kinezioterapie pro lékaře.
- Garant kurzu má nejvyšší vzdělání v oboru rehabilitační a fyzikální medicína.
Technické vybavení
- Učebna pro teoretickou výuku.
8.14 Program kurzu Ergodiagnostika a ergoterapie pro lékaře
Předmět |
Minimální počet hodin |
Ergodiagnostické hodnocení, rehabilitační centra. |
1 |
Indikace a předepisování kompenzačních pomůcek. |
1 |
Role fýzioterapeuta v ergodiagnostice. |
1 |
Úvod do ergoterapie. |
1 |
Ergoterapie v neurologii, ergoterapie - kognitivní rehabilitace. |
2 |
Ergoterapie v geriatrii. |
1 |
Isemhagen Work Systém. |
1 |
Role speciálního pedagoga v ergodiagnostice. |
1 |
Kompenzační pomůcky, vozíky. |
2 |
Exkurze po pracovišti. |
1 |
Ergodiagnostika, předpracovní rehabilitace. |
2 |
Simulovaná disabilita (2x polovina účastníků). |
2 |
Problémy ergodiagnostiky u pacientů po poškození mozku. |
1 |
Vyšetření soběstačnosti. |
1 |
Psycholog v ergodiagnostice. |
1 |
Ergoterapie ruky. |
1 |
Rehabilitační konference. |
2 |
Legislativa v oblasti rehabilitace - dokumenty Světové zdravotnické organizace, Evropské unie, České republiky. |
2 |
Celkem |
24 |
Personální zabezpečení a technické vybavení kurzu Ergodiagnostika a ergoterapie pro lékaře
Personální zabezpečení
- Lektoři jsou odborníky v oblasti ergodiagnostika a ergoterapie pro lékaře.
- Garant kurzu má nejméně 10 let praxe v oboru rehabilitační a fyzikální medicína.
Technické vybavení
- Učebna pro teoretickou výuku.
8.15 Program předatestačního kurzu Rehabilitační a fyzikální medicína
Předmět |
Minimální počet hodin |
Rekapitulace rehabilitace u neurologických pacientů. |
12 |
Rekapitulace rehabilitace u interních pacientů. |
10 |
Rekapitulace rehabilitace pacientů v chirurgických oborech. |
10 |
Shrnutí hlavních bodů v neurofyziologii. |
6 |
Shrnutí hlavní problematiky v kineziologii. |
6 |
Rekapitulace praktických postupů v kinezioterapii. |
12 |
Praxe u lůžka. |
16 |
Závěrečný test, ústní pohovor. |
8 |
Celkem |
80 |
Personální zabezpečení a technické vybavení předatestačního kurzu Rehabilitační a fyzikální medicína
Personální zabezpečení
- Lektoři se specializovanou způsobilostí v oboru rehabilitační a fyzikální medicína či v oborech příbuzných.
- Garant kurzu má nejméně 10 let praxe v oboru rehabilitační a fyzikální medicína.
Technické vybavení
- Učebna pro teoretickou a výuku.
- Poskytovatel zdravotních služeb poskytující lůžkovou péči a výukové zázemí akreditovaného zařízení II. typu (Klinika rehabilitačního lékařství).
8.16 Program kurzu Myoskeletální/manuální medicína
Předmět |
Minimální počet hodin |
Funkční pojetí poruch hybné soustavy, metody léčby funkčních poruch. |
2 |
Palpace, bariéry, měkké techniky, neuromuskulární techniky. |
2 |
Anamnéza a charakteristika vertebrogenních chorob. |
2 |
Funkční anatomie krční páteře. |
2 |
Funkční anatomie bederní páteře. |
2 |
Funkční anatomie hrudní páteře, kineziologie dýchání. |
2 |
Cervikokraniální syndrom. |
2 |
Diferenciální diagnostika bolestí v kříži. |
3 |
Cervikobrachiální syndrom. |
2 |
Kineziologický rozbor. |
3 |
Pohybové stereotypy a význam pro funkční patologii hybného systému. |
2 |
Vertebroviscerální a viscrerovertebrální vztahy. |
2 |
Zřetězení funkčních poruch v hybné soustavě. |
2 |
Závrať. |
1 |
Klinika jednotlivých kloubních dysfunkcí. |
1 |
Funkční radiodiagnostika páteře. |
8 |
Posudková problematika vertebrogenních onemocnění. |
2 |
Vyšetření a terapie funkčních poruch periferních kloubů končetin. |
50 |
Vyšetření a terapie funkčních poruch kloubů páteře. |
50 |
Vyšetření a terapie funkčních poruch svalového systému. |
50 |
Myofasciální poruchy a jejich léčba. |
10 |
Praxe s pacienty. |
40 |
Celkem |
240 |
Personální zabezpečení a technické vybavení kurzu Myoskeletální/manuální medicína
Personální zabezpečení
- Lektoři se specializovanou způsobilostí v oboru rehabilitační a fyzikální medicína nebo v oboru dětská neurologie nebo se zvláštní odbornou způsobilostí v oboru dětská neurologie.
- Garant kurzu má nejvyšší vzdělání v oboru a nejméně 10 let praxe výkonu povolání lékaře v oboru specializace.
Technické vybavení
- Učebna pro teoretickou a praktickou výuku.
8.17 Program kurzu Diagnostika a léčba bolesti v rehabilitaci
Předmět |
Minimální počet hodin |
Základní anatomické a patofyziologické poznatky o bolesti. |
2 |
Základní typy bolestí - nociceptorové, neuropatické a psychogenní. |
2 |
Algeziologické vyšetření v rehabilitaci a praktické postupy ve vyšetřování pacientů s algickými syndromy. |
2 |
Metody hodnocení bolesti v klinické praxi. |
2 |
Zobrazovací metody u algických stavů pohybového aparátu. |
2 |
Základy farmakoterapie bolesti. |
2 |
Artrotické a artritické bolesti v léčebné rehabilitaci. |
2 |
Bolesti páteře - zaměření na krční a bederní úseky. Zásady terapie. |
2 |
Neuropatické bolesti a neuralgie v léčebné rehabilitaci. |
2 |
Bolesti hlavy a jejich příčiny spadající do rehabilitační medicíny. |
2 |
Komplexní regionální bolestivý syndrom I. |
2 |
Fibromyalgický a myofasciální bolestivý syndrom. |
2 |
Celkem |
24 |
Personální zabezpečení a technické vybavení kurzu Diagnostika a léčba bolesti v rehabilitaci
Personální zabezpečení
- Lektoři se specializovanou způsobilostí v oboru rehabilitační a fyzikální medicína nebo neurologie nebo radiologie a zobrazovací metody nebo zvláštní odbornou způsobilostí v oboru paliativní medicína a léčba bolesti nebo paliativní medicína nebo algeziologie nebo zvláštní specializovanou způsobilostí v oboru algeziologie nebo paliativní medicína.
- Garant kurzu má nejvyšší vzdělávání v oborech neurologie, rehabilitační a fyzikální medicína a paliativní medicína a léčba bolesti a nejméně 10 let praxe výkonu povolání lékaře v uvedených oborech specializace.
Technické vybavení
- Učebna pro teoretickou a výuku.
8.18 Program kurzu Mezinárodní klasifikace funkčních schopností (ICF) pro lékaře
Předmět |
Minimální počet hodin |
Historie ICF, základní struktura a filozofie ICF. |
1 |
Možnosti použití ICF, rehabilitace a ICF. |
1 |
Biopsychosociální model. |
3 |
Disability. |
2 |
Komponenty a domény, kvalifikátory. |
3 |
Použití ICF v multidisciplinárním týmu rehabilitace. |
1 |
Aplikace ICF u různých typů disabilit. |
5 |
Celkem |
16 |
Personální zabezpečení a technické vybavení kurzu Mezinárodní klasifikace funkčních schopností (ICF) pro lékaře
Personální zabezpečení
- Lektoři se specializovanou způsobilostí v oboru rehabilitační a fyzikální medicína.
- Garant kurzu má nejméně 10 let praxe v oboru Rehabilitační a fyzikální medicína.
Technické vybavení
- Učebna pro teoretickou a výuku.