Věstník MZd ČR, částka 3/2019
Kvalifikační standard přípravy na výkon zdravotnického povolání zdravotnický záchranář
Ministerstvo zdravotnictví ve spolupráci s Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy vydává v návaznosti na ustanovení §18 zákona č. 96/2004 Sb., o podmínkách získávání a uznávání způsobilosti k výkonu nelékařských zdravotnických povolání a k výkonu činností souvisejících s poskytováním zdravotní péče a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen zákon č. 96/2004 Sb.) a ustanovení §17 vyhlášky č. 39/2005 Sb., kterou se stanoví minimální požadavky na studijní programy k získání odborné způsobilosti k výkonu nelékařského zdravotnického povolání, ve znění pozdějších předpisů, kvalifikační standard přípravy na výkon zdravotnického povolání zdravotnického záchranáře
v nejméně tříletém akreditovaném zdravotnickém bakalářském studijním programu,
v němž se specifikují podrobněji minimální požadavky na výše uvedený studijní program. Cílem je, aby absolventi daného programu byli odpovídajícím způsobem připraveni k výkonu zdravotnického povolání zdravotnický záchranář.
Ministerstvo zdravotnictví společně s Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy doporučuje vysokým školám1) pro získání souhlasu Ministerstva zdravotnictví podle zákona o vysokých školách1), se tímto metodickým doporučením při přípravě studijního programu řídit.
Název studijního programu
- Zdravotnické záchranářství, bakalářský studijní program
Standardní doba studia: nejméně 3 roky, z toho praktické vyučování činí nejméně 1 800 hodin. Za praktické vyučování se s odkazem na ustanovení §3 odst. 5 a §17 odst. 3 písm. b) vyhlášky č. 39/2005 Sb.2) pro účely i tohoto kvalifikačního standardu považuje nejenom ta část výuky, která probíhá ve zdravotnickém zařízení poskytujících zdravotní péči, ale i výuka na pracovištích škol nebo školských zařízeních určených pro praktické vyučování, pokud odpovídá náplni příslušného oboru a disponuje adekvátním věcným a technickým vybavením a zázemím pro praktickou výuku.
Forma studia
- v bakalářském studijním programu: prezenční, kombinovaná
I. Cíle studijního programu
1. Cíle týkající se vzdělání a získání profesní kvalifikace zdravotnický záchranář k činnostem v rámci přednemocniční neodkladné péče včetně letecké výjezdové skupiny, a dále při poskytování akutní lůžkové péče intenzivní včetně péče na urgentním příjmu v oboru zdravotnické záchranářství.
2. Cíle směřující k získání znalosti právních předpisů v oblasti poskytování zdravotních služeb a zdravotní péče v České republice a se zaměřením např. na poskytování zdravotních služeb se souhlasem a oprávněním a povinnostmi členů výjezdových skupin.
3. Cíle vedoucí k získání profesní kvalifikace zdravotnického pracovníka opravňující k výkonu zdravotnického povolání3).
4. Cíle vedoucí k dosažení vzdělání směřujícího k získání odborné způsobilosti k výkonu povolání zdravotnický záchranář jako základnímu předpokladu k celoživotnímu profesnímu vzdělávání.
II. Cíle studia
1. Cíle týkající se činností v rámci specifické ošetřovatelské péče při poskytování přednemocniční neodkladné péče, a dále při poskytování akutní lůžkové péče intenzivní včetně péče na urgentním příjmu v oboru zdravotnické záchranářství
1.1 Absolvent/ka je schopen/schopna aplikovat získané poznatky při neodkladných, diagnostických a léčebných postupech v rámci přednemocniční neodkladné péče
1.2 Absolvent/ka je schopen/schopna provádět činnosti při poskytování akutní lůžkové péče intenzivní včetně urgentního příjmu.
1.3 Absolvent/ka je schopen/schopna aktivně se podílet na ochraně a podpoře veřejného zdraví a vést jednotlivce i skupiny obyvatel k péči o zdraví i při náhlém ohrožení zdraví a života včetně prevence nemocí a úrazů.
1.4 Absolvent/ka je schopen/schopna provádět preventivní, léčebné, poradenské i edukační činnosti v rámci ošetřovatelské péče v oblasti přednemocniční neodkladné péče, lůžkové péče včetně akutní a péče na urgentním příjmu.
1.5 Absolvent/ka je schopen/schopna při poskytování specifické ošetřovatelské péče neodkladné, diagnostické a léčebné péče jednat eticky, hospodárně a ekologicky.
2. Cíle týkající se rozvoje profese zdravotnického záchranáře
2.1 Absolvent/ka je schopen/schopna spolupracovat s ostatními odborníky jako člen/ka multidisciplinárního týmu a řešit aktivity v rámci neodkladné, diagnostické péče a zároveň i léčebné péče a specifické ošetřovatelské péče.
2.2 Absolvent/ka je schopen/schopna na základě svých vědomostí, dovedností, sociální zralosti a přístupu k jednotlivcům, rodinám a komunitám přispívat k profesionalizaci povolání zdravotnického záchranáře, zvyšování prestiže i postavení zdravotnických záchranářů ve společnosti.
2.3 Absolvent/ka je schopen/schopna orientovat se v aktuálním stavu rozvoje povolání zdravotnický záchranář v ČR i v zahraničí a umí kriticky posoudit jednotlivé etapy historického, současného i předpokládaného vývoje oboru.
2.4 Absolvent/ka je schopen/schopna řešit problémy, plánovat a organizovat vlastní práci včetně manažerských činností v oblasti zdravotnického záchranářství.
2.5 Absolvent/ka je schopen/schopna pracovat s informačním systémem daného zařízení specifickými informačními systémy, radiofonickými a komunikačními systémy používanými v přednemocniční neodkladné péči.
2.6 Absolvent/ka je schopen/schopna sledovat vývojové trendy v oblasti zdravotnického záchranářství i ošetřovatelské péče v rámci akutní lůžkové péče intenzivní včetně urgentního příjmu.
3. Cíle týkající se principů poskytování zdravotní péče
3.1 Absolvent/ka je schopen/schopna orientovat se v právním řádu CR, který upravuje poskytování zdravotních služeb a kompetence státní správy v oblasti poskytování zdravotních služeb zejména v oblasti přednemocniční neodkladné péče, akutní lůžkové péče intenzivní včetně urgentního příjmu.
3.2 Absolvent/ka je schopen/schopna chápat úlohu WHO, respektovat právní předpisy i doporučení Evropské unie (EU) týkající se zdravotní a sociální politiky v členských zemích, uznávat mezinárodní dokumenty týkající se nejnovějších poznatků specifické ošetřovatelské péče na úseku přednemocniční neodkladné péče, akutní lůžkové péče intenzivní včetně urgentního příjmu.
3.3 Absolvent/ka je schopen/schopna při poskytování činností poskytovaných specifické ošetřovatelské péče neodkladné, diagnostické a léčebné péče pacientům z odlišného sociokultumího prostředí jednat s vědomím jejich národnostních, náboženských a jiných odlišností.
III. Profil absolventa studijního programu
Profesní kompetence zdravotnického záchranáře (jejich výstupní vědomosti, dovednosti), které zdravotnický záchranář plní, vycházejí z platných právních předpisů ČR4).
Zdravotnický záchranář je připraven k samostatnému řešení úkolů v souvislosti s poskytováním akutní lůžkové péče intenzivní, péče na urgentním příjmu a specifické ošetřovatelské péče při poskytování přednemocniční neodkladné péče osobám se závažným postižením zdraví nebo v přímém ohrožení života. S ohledem na psychologické, sociální, ekonomické, společensko- kulturní a duchovní odlišnosti způsobu života pacientů v souladu s právními předpisy a etickými normami umí chránit, udržovat, navracet a podporovat zdraví a je schopen adekvátně komunikovat s pacienty v různých situacích.
Činnosti zdravotnických záchranářů zahrnují schopnosti racionální spolupráce s ostatními zdravotnickými pracovníky i se členy týmů integrovaného záchranného systému.
Profese zdravotnický záchranář zahrnuje čtyři základní oblasti kompetencí5):
autonomní, kooperativní, kompetence ve výzkumu a vývoji zdravotnického záchranářství i ošetřovatelství, a manažerské kompetence.
1. Autonomní kompetence zdravotnického záchranáře
Zdravotnický záchranář bez odborného dohledu a bez indikace, v rozsahu své odborné způsobilosti poskytuje, případně zajišťuje specifickou ošetřovatelskou péči v souladu s právními předpisy.
1.1 Poskytování specifické ošetřovatelské péče v souvislosti s náhle vzniklým postižením zdraví či života
1.1.1 Vyhodnocuje stav pacienta, poskytuje přednemocniční neodkladnou péči na místě vzniku náhlé poruchy zdraví včetně neodkladných výkonů při probíhajícím porodu a ošetření novorozence.
1.1.2 Řeší následky mimořádných událostí v rámci integrovaného záchranného systému.
1.1.3 Zajišťuje, provádí a organizuje transport pacientů i v obtížných podmínkách, včetně zabezpečení bezpečnosti.
1.1.4 Provádí specifickou činnost v rámci zdravotnického operačního střediska včetně telefonní instruktáže k poskytování první pomoci.
1.1.5 Stanovuje priority ošetřovatelské péče u pacientů, provádí komplexní ošetřovatelskou péči při akutních poruchách zdraví v lůžkové části poskytovatele zdravotních služeb včetně urgentního příjmu.
1.2 Podpora zdraví
1.2.1 Podporuje a motivuje jednotlivce, rodiny, skupiny i jejich blízké k přijetí zdravého životního stylu i k péči o sebe a zdůvodňuje opatření podporující zdraví nebo prevenci onemocnění i úrazů.
1.2.2 Zajišťuje, organizuje a účastní se kampaní zaměřených zejména na podporu prevence náhlého postižení zdraví, úrazů a onemocnění.
1.3 Poskytování informací a účast na vzdělávání
1.3.1 Zprostředkovává jednotlivcům, rodinám, skupinám i jejich blízkým potřebné informace v souvislosti s přednemocniční neodkladnou, preventivní, diagnostickou a léčebnou péčí, připravuje pro ně názorné odborné propagační materiály.
1.3.2 Podílí se na vzdělávání zdravotnických pracovníků a jiných odborných pracovníků ve zdravotnictví.
2. Kooperativní kompetence zdravotnického záchranáře
2.1 Respektuje role jednotlivých profesionálů při koordinaci a plnění odborných úkolů v multidisciplinárním týmu, zachovává a posiluje vzájemný partnerský vztah a podílí se na všech společných opatřeních v zájmu potřeb pacientů.
2.2 Při výkonu činností v rámci poskytování specifické ošetřovatelské péče ve všech oblastech výkonu povolání provádí diagnostická a léčebná opatření, která indikuje lékař, s ohledem na stav pacienta a své kompetence.
2.3 Zná a dodržuje hranice své odborné způsobilosti, a pokud je to nutné, žádá o spolupráci příslušné kompetentní odborníky.
3. Kompetence zdravotnického záchranáře ve výzkumu a vývoji
3.1 Kriticky reviduje svou každodenní praxi a při realizaci svých činností využívá výsledky výzkumu v oblasti specifické ošetřovatelské péče ve všech oblastech výkonu povolání a praxe založené na důkazech.
3.2 Získává nové znalosti tím, že se podílí na výzkumu v oblasti zdravotnického záchranářství a prezentuje výsledky, přičemž využívá všech dostupných informačních zdrojů.
3.3 Usiluje o svůj odborný růst v rámci celoživotního vzdělávání.
4. Manažerské kompetence zdravotnického záchranáře
4.1 Řídí a koordinuje členy pracovního týmu při poskytování specifické ošetřovatelské péče a spolupracuje s ostatními odborníky.
4.2 Posuzuje a analyzuje rizika pro zdraví spadající do oblasti specifické ošetřovatelské péče, plánuje, provádí a kontroluje opatření k zamezení působení těchto rizik.
4.3 Vykonává specifické ošetřovatelské činnosti s ohledem na jejich efektivitu a náklady.
4.4 Podílí se systematicky a nepřetržitě na programech zajišťování kvality specifické ošetřovatelské péče.
4.5 Účastní se rozhodovacích procesů v oblasti zdravotní politiky a řízení na úsecích neodkladné péče.
Všechny tyto kompetence musí být plněny v souladu s platnými právními předpisy, etickými principy a profesními standardy, které platí pro zdravotnické záchranáře v ČR.
IV. Podmínky odborného vzdělávání
1. Vstupní podmínky
Podmínky k přijetí do studijního programu, které je uchazeč/ka povinen/a splnit:
1.1. Ke studiu může být přijat/a uchazeč/ka, který/á úspěšně ukončil/a střední vzdělání s maturitní zkouškou opravňující ke vstupu na vysokou školu1) a splnil/a podmínky přijímacího řízení vysoké školy1).
1.2. Jeho/její zdravotní stav splňuje zdravotní kritéria stanovená pro studium, které je v souladu s platnými právními předpisy6).
1.3. Cizinci mohou studovat ve studijním programu po splnění požadavků, které na ně právní předpisy České republiky a mezinárodní smlouvy kladou.
2. Průběžné podmínky
Povinnosti, které musí student/ka splnit v průběhu studia, stanovuje:
- studijní program a studijní plán, které jsou v souladu se zkušebním a studijním řádem vysoké školy1).
3. Výstupní podmínky, ukončování studia7)
Způsob a podmínky kontroly studia a ukončení studia/vzdělávání vymezují:
- studijní program, studijní plán, studijní a zkušební řád vysoké školy1).
3.1 Podmínkou ukončení studia je splnění požadavků studijního programu.
3.2 Vysokoškolské studium se řádně ukončuje státní závěrečnou zkouškou, která se zpravidla skládá z:
- obhajoby bakalářské práce
- zkoušky z:
- urgentní medicíny
- ošetřovatelství v resuscitační a intenzivní péči
- behaviorálních věd
Povinné základní předměty8) - kategorie A
Tvořící základ pro poskytování neodkladné a ošetřovatelské péče
Doporučený název předmětu: |
Minimální počet hodin9) |
Odborná latinská terminologie |
14 |
Anatomie |
50 |
Fyziologie |
30 |
Patologie a patologická fyziologie |
28 |
Mikrobiologie, epidemiologie a hygiena |
14 |
Biofyzika |
14 |
Biochemie |
14 |
Hematologie a transfuzní lékařství |
12 |
Farmakologie a toxikologie |
18 |
Klinická propedeutika |
30 |
Zdravotnická technika |
10 |
Základy radiologie a radiační ochrana |
14 |
Veřejné zdravotnictví a výchova ke zdraví |
20 |
Povinné oborové předměty - kategorie A
Tvořící základ v ošetřovatelství a klinických oborech
Doporučený název předmětu: |
Minimální počet hodin |
1. Urgentní a válečná medicína |
|
Urgentní medicína |
140 |
Medicína katastrof |
29 |
2. Integrovaný- záchranný systém |
|
Integrovaný záchranný systém |
30 |
3. Zdravotnické operační středisko |
|
Operační řízení přednemocniční neodkladné péče |
40 |
4. Ošetřovatelství |
|
Teorie ošetřovatelství |
20 |
Ošetřovatelský proces a potřeby člověka. |
50 |
Ošetřovatelské postupy |
72 |
Transkulturní ošetřovatelství |
20 |
Léčebně rehabilitační péče |
14 |
5. Anesteziologie, resuscitace a intenzivní péče |
|
Ošetřovatelská péče v resuscitační a intenzivní a péči |
70 |
6. První pomoc |
|
První pomoc |
14 |
7. Ošetřovatelství v klinických oborech |
|
Ošetřovatelská péče v oborech vnitřního lékařství |
45 |
Ošetřovatelská péče v chirurgických oborech a traumatologii |
50 |
Ošetřovatelská péče v neurologii |
24 |
Ošetřovatelská péče v psychiatrii |
30 |
Ošetřovatelská péče v pediatrii |
50 |
Ošetřovatelská péče v gynekologie a porodnictví |
30 |
Ošetřovatelská péče v geriatrii |
30 |
Ošetřovatelská péče ve vybraných klinických oborech (otorinolaryngologie, stomatologie, ofialmologie, dermatovenerologie, infekční lékařství) |
70 |
Komunitní péče |
14 |
Paliativní péče |
14 |
Povinné základní předměty - kategorie A
Znalosti ze sociálních a dalších souvisejících oborů
Doporučený název předmětu: |
Minimální počet hodin |
Etika ve zdravotnictví |
10 |
Základy zdravotnického managementu |
24 |
Základy zdravotnického práva |
20 |
Obecná a vývojová psychologie |
25 |
Zdravotnická psychologie |
25 |
Komunikace a krizová komunikace |
30 |
Základy pedagogiky a edukace |
14 |
Informatika ve zdravotnictví |
14 |
Základy výzkumu |
14 |
Odborná praxe
Doporučená pracoviště pro odbornou praxi |
Minimální počet hodin10) |
Pracoviště oborů vnitřního lékařství |
80 |
Pracoviště chirurgických oborů včetně traumatologie |
80 |
Pracoviště péče o ženu |
40 |
Pracoviště péče o dítě |
40 |
Pracoviště akutní péče (JIP, ARO, urgentní příjem) |
390 |
Pracoviště psychiatrické péče |
40 |
Pracoviště vybraných zařízení poskytujících péči paliativní, léčebně rehabilitační a komunitní (agentury domácí péče, zařízení následné péče apod.) |
40 |
Pracoviště dalších klinických oborů (např. stomatologie, praktické lékařství) |
40 |
Zdravotnická záchranná služba (výjezdové skupiny, ZOS) |
430 |
Za praktické vyučování se dle vyhlášky3 považuje nejen výuka na doporučených pracovištích pro odbornou praxi, ale i výuka na pracovištích škol nebo školských zařízení určených pro praktické vyučování ve školní laboratoři (cvičení, semináře), pokud odpovídá náplni příslušného oboru.
Povinně volitelné předměty - kategorie B
Povinně volitelné předměty vhodně rozšiřují soubor povinných předmětů, rozšiřují znalosti a dovednosti studentů v oboru, mohou být rovněž vybrány tak, aby umožnily zaměření školy na vybraný klinický obor.
Lze je stanovit podle nabídky jednotlivých fakult - hodinovou dotaci se doporučuje přednostně využít pro odborné obory.
Volitelné předměty - kategorie C
Volitelné předměty vhodně doplňují nabídku povinných a povinně volitelných předmětů, doplňují znalosti a dovednosti studentů v oboru zdravotnické záchranářství.
Lze je stanovit podle nabídky jednotlivých fakult - hodinovou dotaci se doporučuje přednostně využít pro odborné disciplíny.
Odborná praxe
Pro jednotlivé ročníky studia jsou stanoveny minimální počty hodin odborné praxe následovně:
1. ročník |
2. ročník |
3. ročník |
Celkem |
320 hodin |
460 hodin |
400 hodin |
1180 hodin |
Zbývající počty hodin odborné praxe (620) si rozdělí škola podle svého uvážení.
Délka jedné hodiny odborné praxe v podmínkách poskytovatele zdravotních nebo sociálních služeb a v podmínkách vlastního sociálního prostředí pacienta je 60 min.
Doporučuje se, aby doporučené názvy předmětů byly sestaveny do tematicky uspořádaných celků (předmětů, modulů), přičemž předměty (témata) mohou být sdružovány. Jeden předmět může být součástí více modulů při dodržení základních metodologických principů výuky.
Povinné základní předměty - kategorie A
Tvořící základ pro poskytování neodkladné a ošetřovatelské péče
Všechny níže uvedené anotace předmětů jsou pro vytvoření studijního programu závazné. Cíle, obsahová zaměření, seznam literatury a zdrojů zpracuje a překládá samostatně vysoká škola1 v rámci akreditačního řízení.
Název studijního předmětu
ODBORNÁ LATINSKÁ TERMINOLOGIE
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoretický k získání jazykových vědomostí nezbytných pro pochopení odborných zdravotnických pojmů. Seznamuje s latinskou gramatikou a terminologií, kdy studenti získají základy latinského jazyka potřebné pro studium odborných předmětů i pro budoucí povolání.
Název studijního předmětu
ANATOMIE
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek a obsahuje přehled systematické anatomie člověka, a to topografické, mikroskopické, funkční, vývojové a aplikované. Cílem je poskytnutí znalostí o provázanosti jednotlivých systémů lidského těla v jeho celistvosti a výsledné funkčnosti.
Název studijního předmětu
FYZIOLOGIE
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek navazující na poznatky získané v anatomii. Předkládá základní poznatky o funkci zdravého organismu na úrovni buněčné, jednotlivých orgánů a na úrovni celého organismu tak, aby studenti pochopili reakce organismu za patologických podmínek a získali znalosti potřebné pro navazující klinické a praktické předměty. Součástí předmětu jsou základní informace z oboru klinické genetiky.
Název studijního předmětu
PATOLOGIE A PATOLOGICKÁ FYZIOLOGIE
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek. Zprostředkuje studentům obecné poznatky o patologických procesech probíhajících v jednotlivých tkáních, orgánech, orgánových systémech a organizmu. Zahrnuje oblast patologické anatomie a patologické fyziologie. Studenti získají základní znalosti o chorobných stavech a naučí se chápat nemoc ve vztahu k lidskému organizmu.
Název studijního předmětu
MIKROBIOLOGIE, EPIDEMIOLOGIE A HYGIENA
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoretický. Studenti se seznámí se základy struktury lékařské mikrobiologie, mykologie, parazitologie, virologie, imunologie ve vztahu k infekčním chorobám, vzniku a šíření infekčních nemocí, jejich laboratorní diagnostiky a možnostmi léčby. Dále studenti získají informace o zásadách bezpečnosti práce na rizikových pracovištích, prevence nákaz vzniklých v přímé souvislosti s pobytem ve zdravotnickém zařízení (nozokomiálních nákaz) včetně jejich prevence.
Název studijního předmětu
BIOFYZIKA
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Seznamuje studenty se základy biofyziky a jejím využití v oblasti medicínských diagnostických a léčebných metod. Podává základní informace o fyzikálních odlišnostech jednotlivých metod a jejich biologických účincích, poskytuje poznatky o jednotlivých druzích přístrojů a vyšetřovacích metod.
Název studijního předmětu
BIOCHEMIE
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoretický celek, který studentům poskytne základní znalosti z obecné a lékařské biochemie pro potřeby navazujících předmětů. Podává informace o biochemické rovnováze vnitřního prostředí organismu, biochemických změnách v organismu při onemocnění. Součástí jsou poznatky o laboratorních vyšetřeních u metabolicky významných skupin onemocnění, včetně metod a technik jednotlivých odběrů biologického materiálu.
Název studijního předmětu
HEMATOLOGIE A TRANSFUZNÍ LÉKAŘSTVÍ
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek, který studentům podává základní znalosti z oblasti klinické hematologie, informuje o základních a speciálních vyšetřovacích metodách v hematologii. Součástí jsou poznatky o způsobech odběru krve pro hematologická vyšetření. Objasňuje základní principy transfúzního lékařství, seznamuje s laboratorními metodami užívanými v transfúzním lékařství, s transfuzními přípravky, indikacemi pro jejich aplikaci a principy podávání včetně posttransfuzních komplikací.
Název studijního předmětu
FARMAKOLOGIE A TOXIKOLOGIE
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoretický. Podává základní informace z farmakokinetiky a farmakodynamiky, vymezuje pojem léčivo, jeho formy a dávkování, způsoby podání, interakce. Seznamuje studenty s jednotlivými lékovými skupinami, jejich indikací a kontraindikací, hlavními, vedlejšími a toxickými účinky na lidský organizmus. Dále seznamuje s návykovými látkami a léčivými prostředky je obsahující včetně všech účinků. Poskytuje poznatky z obecné a speciální toxikologie včetně závislostí a zneužívání látek.
Název studijního předmětu
KLINICKÁ PROPEDEUTIKA
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek, který studentům poskytne ucelené informace o symptomatologii systémových onemocnění, diagnostických vyšetřovacích metodách v jednotlivých oborech medicíny, základních technikách a postupech fyzikálního vyšetření potřebných pro poskytování specifické ošetřovatelské péče.
Název studijního předmětu
ZDRAVOTNICKÁ TECHNIKA
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoretický. Poskytuje souhrnné informace o zdravotnických prostředcích a zdravotnické technice využívané v různých zdravotnických zařízeních. Seznámí s možnostmi jejich výběru, nákupu, instalace kompletu, zajištění provozu zejména z pohledu zodpovědnosti zdravotnických záchranářů při manipulaci se zdravotnickou technikou.
Název studijního předmětu
ZÁKLADY RADIOLOGIE A RADIAČNÍ OCHRANA
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoretický. Poskytuje poznatky základů radiologie, vyšetřování RTG zářením, radiodiagnostiky, radioterapie a nukleární medicíny. Součástí jsou informace o biologických účincích ionizujícího záření a principy radiační ochrany včetně základní legislativy.
Název studijního předmětu
VEŘEJNÉ ZDRAVOTNICTVÍ A VÝCHOVA KE ZDRAVÍ
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoretický. Je součástí komplexu předmětů, které profilují absolventa k práci v primární, sekundární a terciální sféře péče o zdraví. Předmět poskytne poznatky základů veřejného zdravotnictví. Na základě integrace poznatků biomedicínských a společenských věd poskytne informace o organizaci, struktuře, funkcích a řízení jednotlivých složek systému péče o zdraví. Součástí předmětu je problematika financování zdravotnictví v ČR. Umožňuje dále studentům získat profesní znalosti z podpory a udržení zdraví při dodržování zdravého životního stylu v jednotlivých obdobích lidského života. Studenti získají znalosti pro efektivní edukaci a poskytování informací při zjištěných rizicích a při přímém ohrožení zdraví jednotlivců, rodin a komunit. Součástí předmětu je problematika související s přirozenou a umělou výživou a jejím významu pro celkový zdravotní stav člověka. Studenti se seznámí se zásadami dietních opatření dle věku, onemocnění a vlivu malnutrice na průběh orgánových onemocnění o poruchách příjmu potravy, odlišnostech v podávání a přijímání potravy v určitých věkových kategoriích i alternativních druzích potravy.
Povinné oborové předměty - kategorie A
Tvořící základ v ošetřovatelství a klinických oborech
Název studijního předmětu
URGENTNÍ MEDICÍNA
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický komplex. Zahrnuje ucelenou problematiku diagnostiky, terapie akutních a kritických stavů, zahrnuje zajištění pacienta v PNP, jeho transport a následnou neodkladnou péči v rámci zdravotnického zařízení včetně urgentního příjmu. Studenti se seznámí s principy letecké záchranné služby. Nedílnou součástí je problematika válečné medicíny se všemi aspekty ohrožení včetně radiačního, chemického i biologického, specifika poranění - střelná, devastující, apod. Rovněž jsou podány informace z oblasti soudního lékařství. Cílem je připravit zdravotnického záchranáře pro teoretické a praktické zvládnutí poskytování specifické ošetřovatelské péče na úseku přednemocniční neodkladné péče.
Název studijního předmětu
MEDICÍNA KATASTROF
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Studenti se seznámí s problematikou medicíny katastrof, hromadných neštěstí s důrazem na činnost zdravotnické složky při mimořádné události s hromadným postižením osob a spolupráci se složkami integrovaného záchranného systému včetně problematiky CBRN terorismu (užití chemických, biologických, radiologických a jaderných látek). Součástí předmětu jsou i základy krizového řízení a krizového managementu z pohledu bezpečnostního systému státu (úkoly jednotlivých orgánů, opatření k ochraně obyvatelstva, příprava na obranu státu apod.) Cílem je pochopení multioborového zaměření jako odborného nástroje zdravotnictví k řešení následků hromadného postižení osob včetně psychologických aspektů mimořádných událostí.
Název studijního předmětu
INTEGROVANÝ ZÁCHRANNÝ SYSTÉM
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Studenti se seznámí s problematikou integrovaného záchranného systému (IZS) se specifikací na jeho kooperaci v rámci krizového managementu. Seznamuje se všemi složkami IZS, jeho pracovníky, systémem jejich vzdělávání, spoluprací s nezdravotnickými tísňovými službami. Součástí předmětu je problematika teorie řízení ve smyslu organizace bezpečné dopravy a nácvik navigace.
Název studijního předmětu
OPERAČNÍ ŘÍZENÍ PŘEDNEMOCNIČNÍ NEODKLADNÉ PÉČE
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Podává ucelené informace o zdravotnickém operačním středisku (ZOS), jeho historii, významu a vývoji, právních aspektech operačního řízení i psychologických aspektech práce na ZOS. Obsah předmětu je zaměřen na specifika práce na ZOS. Primárním cílem je, aby studenti získali poznatky o základních principech vedení telefonického hovoru, příjmu tísňové výzvy, lokalizace, navigace, využívání geografických informačních systémů, příjmu tísňové výzvy, klasifikaci událostí, indikacích a jejich významu, stupni naléhavosti. Student je dále seznámen s telefonicky asistovanou první pomocí, úkoly operačního řízení, metodami optimální alokace zdrojů, specifikami řízení letecké výjezdové skupiny (LVS), činnostmi ZOS při mimořádných událostech (MU), s komunikačními a informačními technologiemi. Součástí předmětu je management a řízení kvality práce ZOS.
Název studijního předmětu
TEORIE OŠETŘOVATELSTVÍ
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoretický. Systémově vymezuje ošetřovatelství jako vědní disciplínu s vlastní filozofií, hodnotovým systémem, předmětem zkoumání, standardní terminologií, klasifikačními systémy a metodologií. Seznamuje s historickým vývojem ošetřovatelství v ČR i ve světě, s hlavními úkoly a funkcemi ošetřovatelství ve společnosti a se současnými trendy progresivního vývoje, jenž souvisí se zvyšováním efektivity zdravotní péče a se zajišťováním kvality péče o zdraví populace.
Název studijního předmětu
OŠETŘOVATELSKÝ PROCES A POTŘEBY ČLOVĚKA
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek. Umožňuje studentům pochopit hlavní úkol profesionální ošetřovatelské praxe. Seznamuje s klasifikacemi lidských potřeb v různých fázích života jednotlivce ve vztahu ke zdraví, nemoci nebo k zdravotnímu postižení. Zaměřuje se na osvojení myšlenkových postupů v jednotlivých fázích ošetřovatelského procesu jako metody řešení problémů a umožňuje studentům získat systematické poznatky a dovednosti v metodologii ošetřovatelského procesu. Poskytuje přehled o způsobech a formách dokumentování ošetřovatelské péče.
Název studijního předmětu
OŠETŘOVATELSKÉ POSTUPY
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek s převahou nácviků praktických činností a získávání základních dovedností. Obsah tvoří jádro profesionálních dovedností zdravotnického záchranáře a patří ke komplexu základních odborných předmětů. Na základě teoretických znalostí učí ošetřovatelskou techniku výkonů a postupy ošetřovatelské péče. Důraz je kladen na dodržování klinických doporučených postupů ve shodě s nejnovějšími vědeckými poznatky a rozvojem technologií. Jednotlivé ošetřovatelské postupy a techniky jsou vyučovány ve shodě s holistickým přístupem k jedinci, akceptováním jeho práv a dodržováním pravidel ochrany a bezpečnosti při práci.
Název studijního předmětu
TRANSKULTURNÍ OŠETŘOVATELSTVÍ
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Zabývá se vybranou pojmovou terminologií, multikulturní diagnostikou, základními charakteristikami a kulturou minoritních skupin. Zdůrazňuje transkulturní přístup zdravotnického pracovníka v péči o pacienta s odlišnými socio-kulturními potřebami a prioritami. Součástí předmětu jsou i informace z oblasti legislativní. Cílem je pochopení odlišnosti v hodnotách a přesvědčení pacienta.
Název studijního předmětu
LÉČEBNE REHABILITAČNÍ PÉČE
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Je součástí komplexu ošetřovatelství a rozšiřuje teoretické poznatky a praktické dovednosti z fyzioterapie, která je nezbytnou součástí podpory zdraví a prevence vzniku komplikací při různých onemocnění či postižení. Důraz je kladen na spolupráci s fyzioterapeutem - identifikaci potřeby spolupráce, zajištění jednotlivých výkonů stanovených fyzioterapeutem v rámci ošetřovatelské péče a hodnocení jejich efektu. Součástí je problematika prevence imobilizačního syndromu včetně bazální stimulace. V rámci předmětu se studenti naučí provádět základní úkony rehabilitačního ošetřování - polohování, pasivní i aktivní cvičení, dechovou gymnastiku, včasnou mobilizaci, nácvik soběstačnosti apod. Uvádí rovněž do základů problematiky balneologie.
Název studijního předmětu
OŠETŘOVATELSKÁ PÉČE V RESUSCITAČNÍ A INTENZIVNÍ PÉČI
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek, který je pro zdravotnického záchranáře nezbytným základem pro výkon povolání v lůžkové části anesteziologicko-resuscitačního oddělení (ARO) a urgentního příjmu. Cílem je seznámit studenty s nejčastějšími stavy, vedoucími k hospitalizaci pacienta na ARO, IMP a JIP a s realizací ošetřovatelského procesu v intenzivní péči. Seznamuje rovněž se způsoby komunikace s pacientem se závažným postižením zdraví a v přímém ohrožení života a s dlouhodobě nemocným pacientem v ohrožení zdraví či života. Předmět úzce souvisí s předmětem urgentní medicíny, kde získá znalosti neodkladné péče o pacienty v akutních a kritických stavech. Obsahem předmětu je resuscitační a intenzivní péče o pacienty všech věkových skupin, u kterých dochází k selhání základních životních funkcí nebo bezprostředně selhání hrozí, v souladu s nejnovějšími zásadami poskytování zdravotní péče a odbornými poznatky. Součástí předmětu jsou základy anesteziologie, algeziologie a transplantologie.
Název studijního předmětu
PRVNÍ POMOC
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Poskytuje vědomosti a dovednosti pro poskytování předlékařské první pomoci při náhle vzniklých stavech ohrožujících zdraví či život postiženého. Studenti získají znalosti postupů a zásad při různých zdraví poškozujících stavech. Získají dovednosti v rámci praktických nácviků neodkladné resuscitace dospělých i dětí v rámci platných doporučení (Guidelines). Předmět je základem pro získání profesionálních znalostí zdravotnického záchranáře pro poskytování neodkladné péče a je předpokladem ke studiu předmětu urgentní medicína.
Název studijního předmětu
OŠETŘOVATELSKÁ PÉČE V OBORECH VNITŘNÍHO LÉKAŘSTVÍ
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Je součástí komplexu předmětů z klinického ošetřovatelství. Charakterizuje klinické stavy z hlediska ošetřovatelské péče a potřeb pacientů změněných v souvislosti s onemocněním, jejich etiologii, symptomatologii a diagnostiku při onemocnění dýchacího ústrojí, oběhového ústrojí, nemocích krve, zažívacího traktu, ledvin a močových cest, poruchách metabolismu a výživy, endokrinologických onemocněních, onemocněních pohybového aparátu, imunologicky podmíněných chorobách, akutních otravách, infekčních onemocněních. Poskytuje přehled specifik ošetřovatelské péče u nemocných v oborech vnitřního lékařství, která je zaměřena na efektivní řešení ošetřovatelských problémů pacientů s různými typy onemocnění. Součástí předmětu je i zaměření na poskytování neodkladné péče.
Název studijního předmětu
OŠETŘOVATELSKÁ PÉČE V CHIRURGICKÝCH OBORECH A TRAUMATOLOGII
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Charakterizuje klinické stavy v chirurgických oborech z hlediska ošetřovatelské péče a potřeb pacientů změněných v souvislosti s onemocněním, jejich etiologii, symptomatologii a diagnostiku při onemocnění dýchacího, zažívacího a kardiovaskulárního traktu, ledvin a močových cest, centrálního nervového systému apod. Poskytuje přehled specifik chirurgické ošetřovatelské péče u nemocných v chirurgických oborech, která je zaměřena na efektivní řešení ošetřovatelských problémů pacientů v rámci břišní a hrudní chirurgie, kardiochirurgie, neurochirurgie, urologie, plastické chirurgie, cévní chirurgie aj. Součástí předmětu je i zaměření na poskytování neodkladné péče.
Název studijního předmětu
OŠETŘOVATELSKÁ PÉČE V NEUROLOGII
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Podává základní informace o činnostech celého nervového systému a jeho jednotlivých částí za normálních a patologických stavů. Pozornost je soustředěna na příčiny, diagnostiku, terapii a prevenci jednotlivých neurologických onemocnění v oblasti periferní nervové soustavy, míchy a traumatologii nervové soustavy. Součástí předmětu je i zaměření na poskytování neodkladné péče.
Název studijního předmětu
OŠETŘOVATELSKÁ PÉČE V PSYCHIATRII
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Poskytuje studentům poznatky o základních symptomech duševních poruch a základech diagnostiky. Důraz je kladen na možnost uplatnění přístupů zdravotnických záchranářů při rehabilitaci pacientů s duševním onemocněním a postižením. Součástí je problematika agrese a jejího zvládání se zaměřením na neodkladnou péči.
Název studijního předmětu
OŠETŘOVATELSKÁ PÉČE V PEDIATRII
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Poskytuje studentům poznatky o základních onemocněních dětského věku včetně úrazů. Cílem předmětu je zdůraznění zvláštností onemocnění a ošetřovatelské péče v jednotlivých vývojových obdobích dětského věku. Seznamuje studenty s vývojem zdravého a nemocného dítěte, s péčí o zdraví dítěte, prevencí onemocnění a nemocemi dětského věku v celém spektru klinických oborů. Důraz je kladen na možnost uplatnění specifické ošetřovatelské péče o dětské pacienty v rámci neodkladné péče.
Název studijního předmětu
OŠETŘOVATELSKÁ PÉČE V GYNEKOLOGII A PORODNICTVÍ
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Obsah je zaměřen na zdraví ženy, fyziologii reprodukčních orgánů a charakteristiku klinických stavů gynekologických onemocnění z hlediska specifické ošetřovatelské péče. Seznamuje s moderními vyšetřovacími metodami, organizací péče o ženu, diagnostikou a léčbou. Součástí je problematika porodnictví z pohledu fyziologie těhotenství, průběhu porodu včetně překotného, šestinedělí a výchova k mateřství i problematika plánovaného rodičovství. Součástí předmětu je i zaměření na poskytování neodkladné péče.
Název studijního předmětu
OŠETŘOVATELSKÁ PÉČE V GERIATRII
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Seznamuje studenty s involučními změnami, zdravotním stavem a onemocněním ve vyšším věku z hlediska ošetřovatelské péče a potřeb seniorů změněných v souvislosti s onemocněním či jiným postižením včetně úrazů. Podává základní informace o změnách v organismu ve vyšším věku a specifikami péče o geriatrického pacienta. Součástí předmětu je i zaměření na poskytování neodkladné péče.
Název studijního předmětu
OŠETŘOVATELSKÁ PÉČE VE VYBRANÝCH KLINICKÝCH OBORECH
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek. Rozšiřuje medicínské poznatky z otorinolaryngologie, stomatologie, oftalmologie, dermatovenerologii a infekčního lékařství v návaznosti na ostatní klinické obory. Seznamuje se specifikami ošetřovatelské péče v uvedených oborech i péče neodkladné.
Název studijního předmětu
KOMUNITNÍ PÉČE
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Informuje o zdravotních službách a institucích v komunitní a domácí péči, vysvětlí primární zdravotní péči v ambulanci praktického lékaře. Zaměřuje se na zdraví jedince, rodin a skupin v komunitě. Studentům je objasněn význam pojmu "komunita", její hlavní sociální funkce v uspokojování potřeb a její hierarchii: jedinec-rodina-obec-město-kraj-stát-národ-svět. Uvědomí si nutnost zdravého společenského a přírodního prostředí pro život jedince a jejich rodin. Naučí se ošetřovaní pacientů ve vlastním sociálním prostředí. Součástí je orientace v ordinacích praktických lékařů.
Název studijního předmětu
PALIATIVNÍ PÉČE
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Podává ucelené informace o historii, cílech a typech paliativní péče. Součástí předmětu jsou poznatky principů psychospirituální péče jako součásti komplexního přístupu v souladu s etickými aspekty. Seznamuje se službami, typy zařízení, ve kterých je poskytována individuální ošetřovatelská péče nevyléčitelně nemocných a umírajících. Cílem je, aby studenti chápali význam hospicové péče včetně péče ve vlastním sociálním prostředí, která zajišťuje nevyléčitelně nemocným důstojné umírání včetně opory jejich blízkým. Součástí předmětu je i problematika onkologických onemocněních, které významně ovlivňují kvalitu života onkologicky nemocného i jeho blízkých.
Povinné oborové předměty - kategorie A
Znalosti z dalších souvisejících oborů
Název studijního předmětu
ETIKA VE ZDRAVOTNICTVÍ
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoretický. Zaměřuje se na etické otázky vykonávání profese zdravotnického záchranáře, seznamuje s integrací etických principů do etických kodexů a dotýká se etických dilemat v jednání zdravotnických profesionálů vůči pacientům.
Název studijního předmětu
ZÁKLADY ZDRAVOTNICKÉHO MANAGEMENTU
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Seznamuje se základy moderního managementu v oblasti materiálních a personálních zdrojů, se základy řízení kvality poskytovaných zdravotních služeb a v zajištění bezpečí pacientů, bezpečnosti při práci v systémech zdravotní a sociální péče, poskytuje informace o zdravotnicko-ekonomické problematice.
Název studijního předmětu
ZÁKLADY ZDRAVOTNICKÉHO PRÁVA
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoretický. Poskytuje studentům základní informace o právním systému v České republice, základech práva správního, občanského (pracovního, rodinného, obchodního) a trestního ve vztahu k právním předpisům upravujícím oblast zdravotnictví a zdravotně-sociální problematiku. Dále seznamuje s platnými právními předpisy, které upravují podmínky poskytování zdravotních a sociálních služeb, právní odpovědnost při výkonu povolání, práva a povinnosti zdravotnických pracovníků, pacientů a orgánů státní správy s ohledem na výrazný vliv mezinárodních úmluv a Evropské unie. Cílem předmětu je poskytnout studentům základní přehled právních předpisů týkajících se ochrany soukromí jednotlivců a orientaci v právních principech ochrany osobních údajů a jejich aplikaci v praxi.
Název studijního předmětu
OBECNÁ A VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický komplex seznamující se základní psychologickou terminologií, s psychickými procesy a jejich charakteristikou, s psychologickými teoriemi osobnosti, s poznatky o citovém prožívání, kognitivních procesech a chování člověka. Podává základní informace o ontogenezi lidské psychiky a vývoji psychosociálních potřeb jedince od narození až do smrti.
Název studijního předmětu
ZDRAVOTNICKÁ PSYCHOLOGIE
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek a navazuje na poznatky z obecné psychologie. Podrobně se zaměřuje na poznatky, které se vztahují k psychologii zdraví, klinické psychologii, k aplikaci psychologických poznatků ve zdravotnictví, které směřuje ke kvalitnějšímu pochopení chování nemocného jedince, k pochopení jeho potřeb i problémů, které nemoc přináší jemu i jeho rodině. Řeší problematiku psychologie nemocných jedinců všech věkových skupin v souvislosti s poskytováním zdravotní péče. Stresový management postihuje zvládání psychické zátěže a stresu v souvislosti s výkonem povolání. Cílem výuky je informovat o podstatných psychologických problémech souvisejících se změnou zdravotního stavu a připravit studenty na specifické chování a reakce pacientů ve svízelných situacích.
Název studijního předmětu
KOMUNIKACE A KRIZOVÁ KOMUNIKACE
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek a navazuje na poznatky z obecné psychologie. Problematika komunikace tvoří základ profesionálních znalostí a dovedností zdravotnického záchranáře při navazování kontaktu a získávání důvěry pacienta pro další účinnou a kvalitní péči. Naučí zásadám a dovednostem adekvátní komunikace s pacienty, se spolupracovníky, popř. s rodinnými příslušníky a dalšími osobami včetně komunikace ve specifických situacích. Studenty rovněž připraví na komunikaci v krizových a nestandardních situacích (komunikace s agresivním jedincem, komunikace s psychotickým pacientem, komunikace s pacientem pod vlivem omamných látek, komunikace s pacientem jiného etnika, menšiny).
Název studijního předmětu
ZÁKLADY PEDAGOGIKY A EDUKACE
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek, který je zaměřen na získání poznatků o významu obecné pedagogiky jako integrující disciplíny pro záměrné vedení výchovně vzdělávacího procesu zejména v oblasti vzdělávání dospělých. Studenti se seznámí se základy didaktiky a jejího využití v edukačním procesu s využitím aktivizačních metod a současně při působení zdravotnického záchranáře na účastníky kvalifikačního a celoživotního vzdělávání Cílem předmětu je poskytnout studentům poznatky z oboru pedagogiky a didaktiky tak, aby byl student schopen se orientovat v teoretických znalostech oboru a mohl tyto poznatky využít v rámci své edukační činnosti u pacienta, jeho blízké i komunitu. Studenti si osvojí znalosti o podmínkách, procesech, formách a metodách edukace jako základních krocích edukačního procesu a jeho praktické aplikaci nejen u pacientů, ale i u dalších členů rodiny i zdravotnického týmu.
Název studijního předmětu
INFORMATIKA VE ZDRAVOTNICTVÍ
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako praktický a poskytuje úvod do používání různých softwarových souborů, klinických informačních systémů, zpracování textu, prezentace dat, statistické analýzy a vyhledávání odborných zdrojů v elektronických vědeckých databázích.
Název studijního předmětu
ZÁKLADY VÝZKUMU
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický, který předpokládá aplikaci znalostí získaných v ostatních odborných předmětech a také určitou úroveň kreativity. Naučí studenty zvládnout základní terminologii z oblasti výzkumu, pochopit význam základních fází výzkumného procesu a umět využívat výsledky výzkumu v záchranářské praxi. Cílem předmětu je naučit studenty podílet se na výzkumných projektech a se základními pojmy statistiky (biostatistiky) a základními statistickými metodami, které se používají při vyhodnocování biologických jevů.
ODBORNÁ PRAXE
Anotace předmětu:
Odborná praxe je koncipována jako praktický předmět, probíhá podle plánu praktické výuky na vysoké škole1) formou blokové výuky (přičemž jeden blok trvá vždy nejméně 1 týden). Umožňuje studentům aplikovat v podmínkách poskytovatelů zdravotních a sociálních služeb i v podmínkách vlastního sociálního prostředí pacienta teoretické vědomosti a praktické dovednosti, které získali studiem teoreticko-praktických disciplín v odborných učebnách školy. Poskytuje prostor pro zdokonalování zručnosti, dovedností a návyků, učí studenty samostatnosti, odpovědnosti a práci v týmu. Uskutečňuje se formou přímé či nepřímé péče o pacienty, v souladu s platnou právní úpravou a podle plánu praxe v podmínkách poskytovatele zdravotních služeb a v domácím prostředí pacienta.
Výuka probíhá pod vedením zdravotnických pracovníků se způsobilostí k výkonu zdravotnického povolání.
Studenti zaznamenávají činnosti, výkony a ostatní aktivity prováděné v rámci odborné praxe do Záznamníku odborné praxe - LOGBOOK (dále jen "Záznamník odborné praxe"), který připravuje vysoká škola1). Záznamník odborné praxe obsahuje souhrnné informace o přípravě a průběhu praktické výuky. Pracoviště poskytovatelů zdravotních a sociálních služeb pro výuku odborné praxe musí splňovat požadavky stanovené příslušnými právními předpisy, subjekt zajišťující výuku s poskytovatelem zdravotních nebo sociálních služeb mají praktickou výuku smluvně zajištěnou. Odborné praxi předchází odpovídající výuka teoretických předmětů.
OBLASTI ODBORNÉ PRAXE
1. ročník Praxe vychází z koncepčního modelu hlavních determinant zdraví WHO, je orientována na oblast podpory zdraví a prevence vzniku onemocnění a na nácvik a osvojení základních činností nutných pro výkon povolání zdravotnického záchranáře. Studenti pracují pod dohledem mentora/školitele odborné praxe na pracovištích lůžkové péče standardní a na pracovištích poskytujících následnou lůžkovou péči. Praxe je orientována na oblast základní ošetřovatelské péče a navazuje tak na odborné teoreticko-praktické předměty.
Praxe je orientována na získání ošetřovatelských dovedností potřebných k péči o dospělého a dětského pacienta na standardním oddělení zdravotnických zařízení, interního a chirurgického typu a oddělení následné péče tak, aby byl student po absolvování schopen samostatné práce u těchto pacientů. Toto je nezbytným předpokladem pro výkon praxe ve 2. ročníku, na jednotkách akutní lůžkové intenzivní péče.
2. ročník Praxe je zaměřena na získání praktických dovedností specifických činností na pracovištích klinických oborů. Studenti se seznámí se strukturou poskytování zdravotní péče na odděleních poskytujících standardní a intenzivní péči. Odbornou praxí si prohloubí schopnost vyhodnotit prostředí, které odpovídá potřebám jedince, zdokonalí se v hodnocení aktuálních potřeb osob s postižením zdraví. Dále se zaměřuje na oblast edukační činnosti pro jednotlivce a jejich rodinné příslušníky v rámci lůžkové i ambulantní péče. Součástí je rovněž praxe na zdravotnické záchranné službě, a to jak ve výjezdové skupině, tak na zdravotnickém operačním středisku. Naučí se chápat specifika práce na záchranné službě.
3. ročník Praxe je orientována na okruh specifické oblasti akutní lůžkové péče intenzivní, včetně péče o pacienta se závažným postižením zdraví či v přímém ohrožení života na urgentním příjmu, jejímž cílem je prohloubení teoretických znalostí a praktických dovedností při poskytování specifické ošetřovatelské péče o pacienty v akutním ohrožení života, a to v jednotlivých klinických oborech intenzivní péče (interna, chirurgie, gynekologie a porodnictví, atd.). K získání profesionálních dovedností zdravotnického záchranáře je zejména odborná praxe na zdravotnické záchranné službě, a to jak ve výjezdové skupině, tak na zdravotnickém operačním středisku. Hlavním cílem odborné praxe je rozvinout profesionální vlastnosti a schopnosti pro výkon povolání zdravotnického záchranáře, prohloubit a upevnit odborné vědomosti, dovednosti a návyky se schopností je samostatně využívat v rámci kompetencí zdravotnického záchranáře dle příslušných právních předpisů.
Příloha č. 1
Převodní tabulka pro zdravotnické záchranáře
Předměty národního vzdělávacího standardu oboru zdravotnické záchranářství a požadavky vyhlášky č. 39/2005 Sb.
Požadavky vyhlášky č. 39/2005 Sb. |
Obsah kvalifikačního standardu |
§3, odst. 2 |
|
Etika zdravotnického povolání v oboru |
Etika ve zdravotnictví |
Administrativní činnosti ve zdravotnictví |
Základy zdravotnického managementu; Informatika ve zdravotnictví; Odborná praxe |
Organizace a řízení zdravotních služeb |
Základy zdravotnického managementu |
Základy podpory a ochrany veřejného zdraví včetně prevence nozokomiálních nákaz |
Mikrobiologie, epidemiologie a hygiena; Veřejné zdravotnictví a výchova ke zdraví |
První pomoc a zajišťování zdravotní péče v mimořádných krizových situacích |
První pomoc; Urgentní medicína; Medicína katastrof |
Právní souvislosti poskytování zdravotní péče v oboru |
Základy zdravotnického práva |
Základy řízení kvality poskytovaných zdravotních služeb a zajištění bezpečí pacientů |
Základy zdravotnického managementu |
Komunikace s pacientem a osobami jemu blízkými |
Komunikace a krizová komunikace; Základy pedagogiky a edukace |
§17, odst. 2 |
|
Nejméně 3 roky studia |
Prezenční forma studia + kombinovaná forma studia - 3 roky obě formy studia |
Nejméně 1 800 hodin praktického vyučování |
Prezenční forma studia + kombinovaná forma studia 1 800 hodin |
§17, odst. 3, písm. a) bod 1. |
|
Odborná latinská terminologie |
Odborná latinská terminologie |
Anatomie |
Anatomie |
Fyziologie |
Fyziologie |
Patologie a patofyziologie |
Patologie a patologická fyziologie |
Epidemiologie a mikrobiologie |
Mikrobiologie, epidemiologie a hygiena; Urgentní medicína; Medicína katastrof |
Biofyzika |
Biofyzika |
Biochemie |
Biochemie |
Hematologie a transfuzní lékařství |
Hematologie a transfuzní lékařství |
Toxikologie |
Farmakologie a toxikologie |
Klinická propedeutika |
Klinická propedeutika |
Farmakologie |
Farmakologie a toxikologie |
Základní znalost zdravotnických prostředků |
Zdravotnická technika |
Základy radiologie včetně radiační ochrany |
Základy radiologie a radiační ochrana |
Ochrana a podpora veřejného zdraví včetně prevence nemocí |
Veřejné zdravotnictví a výchova ke zdraví; Mikrobiologie, epidemiologie a hygiena |
Zdravotní výchova |
Veřejné zdravotnictví a výchova ke zdraví; Základy pedagogiky a edukace; |
§17, odst. 3, písm. a) bod 2. |
|
Urgentní a válečná medicína |
Urgentní medicína; Medicína katastrof; Integrovaný záchranný systém |
Poskytování PNP při mimořádných událostech a krizových situacích |
Urgentní medicína; Medicína katastrof; Integrovaný záchranný systém; První pomoc; Ošetřovatelství v klinických oborech; Ošetřovatelská péče v resuscitační a intenzivní a péči |
Integrovaný záchranný systém |
Integrovaný záchranný systém; Urgentní medicína; Medicína katastrof |
Práce na zdravotnickém operačním středisku |
Operační řízení PNP |
Anesteziologie, resuscitace a intenzivní péče |
Ošetřovatelství v klinických oborech; Ošetřovatelská péče v resuscitační a intenzivní péči |
Neodkladná péče při akutních a kritických stavech |
Urgentní medicína; Medicína katastrof; První pomoc; Ošetřovatelství v klinických oborech; Ošetřovatelská péče v resuscitační a intenzivní péči |
Ošetřovatelství v klinických oborech - vnitřní lékařství - chirurgie - neurologie - psychiatrie včetně závislostí na návykových látkách - pediatrie - gynekologie a porodnictví - péče o staré lidi a geriatrie - praktické lékařství - zubní lékařství - komunitní péče - paliativní péče - léčebně rehabilitační péče |
Ošetřovatelství v klinických oborech: - Ošetřovatelská péče v oborech vnitřního lékařství - Ošetřovatelská péče v chirurgických oborech a traumatologii - Ošetřovatelská péče v neurologii - Ošetřovatelská péče v psychiatrii - Ošetřovatelská péče v pediatrii - Ošetřovatelská péče v gynekologii a porodnictví - Ošetřovatelská péče v geriatrii - Ošetřovatelská péče vše vybraných klinických oborech (ORL, stomatologie, oftalmologie, dermatovenerologii, infekční lékařství) - Komunitní péče - Paliativní péče - Léčebně rehabilitační péče |
§17, odst. 3 písm. a) bod 3 |
|
Obecná a vývojová psychologie |
Obecná a vývojová psychologie |
Psychologie zdraví a nemoci |
Zdravotnická psychologie |
Základy právní problematiky v oblasti zdravotních a sociálních služeb |
Základy zdravotnického práva; Urgentní medicína; Medicína katastrof; Integrovaný záchranný systém |
Základy pedagogiky a edukace |
Základy pedagogiky a edukace |
Telekomunikační technologie |
Operační řízení PNP; Integrovaný záchranný systém; Urgentní medicína; Medicína katastrof |
Základy informatiky |
Informatika ve zdravotnictví |
Základy statistiky a metodologie vědeckého výzkumu |
Základy výzkumu |
§17, odst. 3, písm. b) |
|
Praktické vyučování poskytující dovednosti v PNP, v situacích charakteristických pro urgentní a válečnou medicínu, mimořádné události a krizové situace v součinnosti s IZS, v instruktáži k poskytování laické PP včetně instruktáže na dálku, v řidičských a navigačních dovednostech a dalších fyzických dovednostech nutných pro práci v ZZS. Praktické vyučování poskytující dovednosti v ošetřovatelství ve vztahu k praktickému, zubnímu a internímu lékařství, chirurgii, neurologii, pediatrii, gynekologie a porodnictví, psychiatrii včetně zvládání agresivního pacienta, péče o staré lidi a geriatrii, paliativní péči, resuscitační a intenzivní péči, urgentním příjmu. |
Související teoreticko-praktická výuka; Odborná praxe. |
Příloha č. 2
Doporučená struktura Záznamníku odborné praxe - LOGBOOK
MINIMÁLNÍ RÁMEC
Pro záznam výkonů a jiných odborných aktivit zdravotnického záchranáře
Záznamník činností, výkonů a jiných odborných aktivit studenta/tky. Záznamník odborné praxe je dokladem o absolvovaných činnostech, výkonech a jiných odborných aktivitách studenta/tky během praktické výuky. Plní účel kontroly i zpětné vazby o absolvovaných činnostech, výkonech a aktivitách studenta/tky.
Struktura
Titulní strana: Název vzdělávací instituce/vysoké školy Obsah:
1. Údaje o studentovi/studentce: jméno a příjmení (popř. titul), identifikační číslo studenta/tky, studijní program, typ a forma studia, období studia (akademické roky)
2. Příprava studenta/tky na praktickou výuku
3. Osobní cíle studenta/tky
4. Kritéria hodnocení studenta/tky
5. Kompetence studenta/tky
6. Práva a povinnosti studenta/tky během odborné praxe
7. Přehled klinických pracovišť
8. Obecné cíle praktické výuky
9. Specifické cíle praktické výuky pro jednotlivá pracoviště
10. Seznam činností, výkonů a jiných odborných aktivit -1. ročník
11. Seznam činností, výkonů a jiných odborných aktivit - II. ročník
12. Seznam činností, výkonů a jiných odborných aktivit - III. ročník
13. Hodnocení studenta/tky
Záznamy vedené v Záznamníku odborné praxe /Logbook/.
Student/tka si údaje o provedených činnostech, výkonech a dalších aktivitách odborné praxe zapisuje do Záznamníku odborné praxe /Logbooku/ a akademický pracovník VS nebo mentorka/školitelka, tuto skutečnost stvrzuje čitelným podpisem.
Rozsah Záznamníku odborné praxe /Logbook/.
Dle potřeb vysoké školy může být rozsah rozšířen při zachování jeho minimálního rámce.
1) Zákon č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách), ve znění pozdějších předpisů.
2) Vyhláška č. 39/2005 Sb., kterou se stanoví minimální požadavky na studijní programy k získání odborné způsobilosti k výkonu nelékařského zdravotnického povolání, ve znění pozdějších předpisů.
3) §18 zákona č. 96/2004 Sb., zákon o nelékařských zdravotnických povoláních, ve znění pozdějších předpisů.
5) podrobné vymezení jednotlivých činností je vymezeno v §17 vyhlášky č. 55/2011 Sb., ve znění pozdějších předpisů.
6) Vyhláška č. 271/2012 Sb., vyhláška o stanovení seznamu nemocí, stavů nebo vad, které vylučují nebo omezují zdravotní způsobilost k výkonu povolání lékaře, zubního lékaře, farmaceuta, nelékařského zdravotnického pracovníka a jiného odborného pracovníka, obsahu lékařských prohlídek a náležitostech lékařského posudku.
7) §55 zákona č. 111/1998 Sb., zákon o vysokých školách, ve znění pozdějších předpisů.
8) Předměty národního standardu pro výkon povolání zdravotnického záchranáře jsou v souladu s požadavky vyhlášky č. 39/2005 Sb., ve znění pozdějších předpisů.
9) Číslo uvádí minimální počet hodin předmětu (přímé i nepřímé výuky).
10) Číslo uvádí minimální počet hodin
3 Vyhláška č. 39/2005 Sb., kterou se stanoví minimální požadavky na studijní programy k získání odborné způsobilosti k výkonu nelékařského zdravotnického povolání, ve znění pozdějších předpisů.