Věstník MZd ČR, částka 7/2020
KVALIFIKAČNÍ STANDARD PŘÍPRAVY NA VÝKON ZDRAVOTNICKÉHO POVOLÁNÍ ZUBNÍ TECHNIK
Ministerstvo zdravotnictví ve spolupráci s Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy vydává v souladu s ustanovením §16 zákona č. 96/2004 Sb., o podmínkách získávání a uznávání způsobilosti k výkonu nelékařských zdravotnických povolání a k výkonu činností souvisejících s poskytováním zdravotní péče a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen zákon č. 96/2004 Sb.) a ustanovení §15 vyhlášky č. 39/2005 Sb., kterou se stanoví minimální požadavky na studijní programy k získání odborné způsobilosti k výkonu nelékařského zdravotnického povolání, ve znění pozdějších předpisů, kvalifikační standard přípravy na výkon zdravotnického povolání zubní technik
v nejméně tříletém studiu v oboru Diplomovaný zubní technik na vyšší odborné škole,
v němž se specifikují podrobněji minimální požadavky na výše uvedený vzdělávací program. Cílem je, aby absolventi daného programu byli odpovídajícím způsobem připraveni k výkonu zdravotnického povolání zubní technik.
Ministerstvo zdravotnictví společně s Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy doporučuje vyšším odborným školám1) pro získání souhlasu Ministerstva zdravotnictví podle zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), (dále jen „zákon č. 561/2004 Sb.“), se tímto metodickým doporučením při přípravě vzdělávacího programu řídit.
Název vzdělávacího programu:
- Diplomovaný zubní technik, vzdělávací program pro Vyšší odborné školy zdravotnické
Standardní doba vzdělávání: nejméně 3 roky, z toho praktické vyučování činí nejméně 2 000 hodin2). Za praktické vyučování se podle ustanovení §15 odst. 2 písm. b) vyhlášky č. 39/2005 Sb.3) pro účely tohoto kvalifikačního standardu považuje ta část výuky, která probíhá ve školních laboratořích a ve zdravotnických zařízeních, zejména v zubních laboratořích a na pracovišti zubního lékařství.
Forma vzdělávání3):
- ve vzdělávacím programu pro vyšší odborné školy zdravotnické: denní, kombinovaná
I. Cíle vzdělávacího programu
1. Cíle týkající se vzdělání a získání profesní kvalifikace k poskytování péče orientované na individuální potřeby pacientů všech věkových skupin, jejich rodin a komunit ve zdraví i nemoci založené na důkazech (Evidence Based Practice dále jen EBP).
2. Cíle směřující k získání znalosti právních předpisů v oblasti poskytování zdravotních služeb a zdravotní péče v České republice a se zaměřením např. na právo pacienta zvolit si poskytovatele zdravotních služeb oprávněného k poskytování zdravotních služeb, které odpovídají jeho zdravotním potřebám, pokud právní předpisy nestanoví jinak.
3. Cíle vedoucí k získání profesní kvalifikace zdravotnického pracovníka opravňující k výkonu zdravotnického povolání4).
4. Cíle vedoucí k dosažení vzdělání ve zdravotnickém oboru jako základní předpoklad k celoživotnímu profesnímu vzdělávání.
II. Cíle vzdělávacího programu
1. Cíle týkající se přímého vztahu k profesi
1.1 Absolvent/ka je schopen/schopna samostatně zhotovovat zubní náhrady, ortodontické pomůcky a další stomatologické výrobky a v případě potřeby provádět jejich úpravy a opravy.
1.2 Absolvent/ka je schopen/schopna zpracovávat všechny hlavní a pomocné materiály užívané v zubním lékařství.
1.3 Absolvent/kaje schopen/schopna zajišťovat hospodárné zpracování dentálního materiálu.
1.4 Absolvent/kaje schopen/schopna obsluhovat zdravotnické prostředky a ostatní zařízení zubní laboratoře a zajišťovat jejich údržbu.
1.5 Absolvent/ka je schopen/schopna na výzvu zubního lékaře řešit specifické problémy související se zhotovováním a opravováním zubních náhrad, ortodontických pomůcek a dalších stomatologických výrobků v průběhu ošetření pacientů.
1.6 Absolvent/ka je schopen/schopna informovat zubního lékaře o nekvalitním otisku a o dalších závažných okolnostech ovlivňujících kvalitu výrobku.
1.7 Absolvent/ka je schopen/schopna přejímat, kontrolovat a ukládat zdravotnické prostředky a prádlo, manipulovat s nimi a zajišťovat jejich dezinfekci a sterilizaci a jejich dostatečnou zásobu.
2. Cíle týkající se rozvoje profese zubního technika
2.1 Absolvent/ka je schopen/schopna na základě svých vědomostí, dovedností, sociální zralosti a přístupu k jednotlivcům, rodinám a komunitám přispívat k profesionalizaci oboru, zvyšování prestiže a postavení zubního technika ve společnosti.
2.2 Absolvent/ka zná aktuální stav rozvoje oboru v České republice i v zahraničí a je schopen/schopna kriticky posoudit jednotlivé etapy historického, současného i předpokládaného vývoje oboru včetně svých kompetencí.
2.3 Absolvent/ka je schopen/schopna se podílet na výzkumné činnosti, prezentovat její výsledky a aplikovat je do své práce.
3. Cíle týkající se principů péče o zdraví
3.1 Absolvent/ka se orientuje v právním řádu České republice, který upravuje poskytování zdravotních a sociálních služeb a kompetence státní správy v oblasti organizace zdravotních a sociálních služeb.
3.2 Absolvent/ka chápe úlohu WHO ve světě a v Evropě. Respektuje právní předpisy a doporučení Evropské unie (EU) týkající se zdravotní a sociální politiky v členských zemích. Je seznámen/a s mezinárodními dokumenty.
III. Profil absolventa vzdělávacího programu
Profesní kompetence zubních techniků (jejich výstupní znalosti a dovednosti) jsou rozděleny na základní, specializované a vysoce specializované podle základních funkcí, které zubní technik plní a vycházejí z platných právních předpisů České republiky5).
1. Autonomní - nezávislé kompetence zubních techniků
1.1 Zpracovává všechny hlavní a pomocné materiály užívané v zubním lékařství.
1.2 Zajišťuje hospodárné zpracování dentálního materiálu.
1.3 Obsluhuje zdravotnické prostředky a ostatní zařízení zubní laboratoře a zajišťuje jejich údržbu.
1.4 Informuje zubního lékaře o nekvalitním otisku a o dalších závažných okolnostech ovlivňujících kvalitu výrobku.
1.5 Přejímá, kontroluje a ukládá zdravotnické prostředky a prádlo, manipuluje s nimi a zajišťuje jejich dezinfekci a sterilizaci a jejich dostatečnou zásobu.
2. Kooperativní - závislé kompetence zubních techniků
2.1 Zhotovuje zubní náhrady, ortodontické pomůcky a další stomatologické výrobky a v případě potřeby provádí jejich úpravy a opravy.
2.2 Na výzvu zubního lékaře řeší specifické problémy související se zhotovováním a opravováním zubních náhrad, ortodontických pomůcek a dalších stomatologických výrobků v průběhu ošetření pacientů.
3. Kompetence zubních techniků ve výzkumu a vývoji
3.1 Kriticky reviduje svou každodenní praxi a při výkonu svých činností využívá výsledky výzkumu a praxe založené na důkazech.
3.2 Získává nové vědomosti tím, že se podílí na výzkumné práci v oboru a prezentuje její výsledky, přičemž využívá všech dostupných informačních zdrojů.
3.3 Podílí se systematicky a nepřetržitě na programech zajišťování kvality péče.
3.4 Usiluje o svůj odborný růst v rámci celoživotního vzdělávání.
4. Kompetence zubních techniků v oblasti managementu
4.1 Dovede posoudit, analyzovat rizika pro zdraví spadající do oblasti oboru a plánovat, provést a kontrolovat nezbytná opatření k zamezení působení těchto rizik.
4.2 Pracuje ve skupinách, kontroluje pracovní tým a kooperuje s jinými odborníky.
4.3 Při výkonu odborných činností sleduje jejich efektivitu a náklady. Zná kalkulační vzorec a umí vypočítat cenu své práce.
4.4 Metodicky vede, motivuje, vzdělává, kontroluje a hodnotí podřízené pracovníky.
4.5 Účastní se rozhodovacích procesů v oblasti zdravotní politiky a řízení, které se týkají oboru.
Všechny tyto kompetence plní v souladu s platnými právními předpisy, etickými principy a profesními standardy, které platí pro zubní techniky v České republice.
IV. Podmínky odborného vzdělávání
1. Vstupní podmínky
Podmínky pro přijetí ke studiu/vzdělávání ve vzdělávacím programu, které je uchazeč/ka povinen/a splnit:
1.1 Ke studiu může být přijat/a uchazeč/ka, který/á úspěšně ukončil/a střední vzdělání s maturitní zkouškou2) a splnil/a podmínky přijímacího řízení vyšší odborné školy2).
1.2 Jeho/její zdravotní stav splňuje zdravotní kritéria stanovená pro studium, které je v souladu s platnými právními předpisy6).
1.3 Cizinci mohou studovat ve vzdělávacím programu po splnění požadavků, které na ně právní předpisy České republiky a mezinárodní smlouvy kladou.
2. Průběžné podmínky
Povinnosti, které musí student/ka splnit v průběhu vzdělání, stanoví:
- vzdělávací program, učební plán a školní řád vyšší odborné školy2).
3. Výstupní podmínky, ukončování vzdělávání7)
Způsob a podmínky kontroly vzdělávání a ukončení vzdělávání vymezují:
- vzdělávací program, učební plán a školní řád vyšší odborné školy2).
3.1 Podmínkou uzavření studia je dosažení cílů vzdělávacího programu, získání předepsaného počtu kreditů v předepsané skladbě (tj. předměty povinné, povinně volitelné a volitelné) a splnění předepsaných studijních povinností do doby dané maximální možnou délkou studia.
3.2 Vyšší odborné vzdělávání se ukončuje absolutoriem, které se skládá z:
- obhajoby absolventské práce
- zkoušky z cizího jazyka
- zkoušky z odborných předmětů:
- Stomatologická protetika
- Protetická technologie
- Stomatologie
Povinné základní předměty - kategorie A
Znalosti z oborů a věd tvořících základ pro poskytování péče
Doporučený název předmětu: |
Minimální počet hodin |
Anatomie |
25 |
Fyziologie |
20 |
Patologie |
13 |
Mikrobiologie, hygiena a epidemiologie |
38 |
Odborná latinská terminologie |
29 |
Kreslení a modelování |
176 |
Povinné oborové předměty - kategorie A
Znalosti z oboru zubní techniky
Doporučený název předmětu: |
Minimální počet hodin |
První pomoc a medicína katastrof |
16 |
Stomatologie |
66 |
Stomatologická protetika |
164 |
Protetická technologie |
183 |
Zhotovování stomatologických protéz |
1351 |
Ortodontické pomůcky |
39 |
Povinné základní předměty - kategorie A
Znalosti z dalších oborů
Doporučený název předmětu: |
Minimální počet hodin |
Etika ve zdravotnictví |
13 |
Informační a komunikační technologie |
28 |
Základy organizace a řízení ve zdravotnictví |
14 |
Základy zdravotnického práva a legislativy |
24 |
Psychologie a komunikace |
36 |
Výchova ke zdraví |
12 |
Základy pedagogiky |
14 |
Základy ekonomie a managementu |
14 |
Odborná praxe
Doporučená pracoviště pro odbornou praxi |
Minimální počet hodin |
U poskytovatele zdravotních služeb (výrobce zdravotnického prostředku) a zubní laboratoře |
480 |
Povinně volitelné předměty - kategorie B
Povinně volitelné předměty vhodně rozšiřují soubor povinných předmětů, rozšiřují znalosti a dovednosti studentů v oboru, mohou být rovněž vybrány tak, aby umožnily zaměření školy na vybraný obor.
Lze je stanovit podle nabídky vyšších odborných škol - hodinovou dotaci se doporučuje přednostně využít pro disciplíny zubní techniky.
Volitelné předměty - kategorie C
Volitelné předměty vhodně doplňují nabídku povinných a povinně volitelných předmětů, doplňují znalosti a dovednosti studentů v oboru.
Lze je stanovit podle nabídky vyšších odborných škol - hodinovou dotaci se doporučuje přednostně využít pro disciplíny zubní techniky.
Odborná praxe:
1. ročník |
2. ročník |
3. ročník |
Celkem |
120 hodin |
240 hodin |
120 hodin |
480 hodin |
Délka jedné hodiny odborné praxe v podmínkách poskytovatele zdravotních služeb je 60 minut.
Předměty standardu oboru zubní technik jsou v souladu s požadavky vyhlášky č. 39/2005 Sb., ve znění pozdějších předpisů.
Doporučuje se, aby předměty byly sestaveny do tematicky uspořádaných celků (modulů). Jeden předmět může být součástí více modulů při dodržení základních metodologických principů výuky.
Povinné základní předměty - kategorie A
Znalosti z oborů a věd tvořících základ pro poskytování péče
Všechny níže uvedené anotace předmětů jsou závazné pro vytvoření učebního plánu. Cíle, obsahová zaměření a seznam literatury zpracuje a předkládá samostatně vyšší odborná škola2) v rámci akreditačního řízení.
Název studijního předmětu:
ANATOMIE
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický, seznamuje studenty s terminologií anatomických struktur a orgánových systémů lidského těla. Předpokládá aplikaci znalostí v něm získaných do ostatních odborných předmětů a do praktického vyučování zubních techniků.
Název studijního předmětu:
FYZIOLOGIE
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Seznamuje s fyziologií jednotlivých orgánových systémů a organismu jako celku. Předpokládá aplikaci jeho znalostí do ostatních odborných předmětů a do praktického vyučování zubních techniků.
Název studijního předmětu:
PATOLOGIE
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Zprostředkuje studentům obecné poznatky o patologických procesech probíhajících v jednotlivých tkáních, orgánech, orgánových systémech a organizmu. Poskytuje základní znalosti o chorobných stavech a umožní chápat nemoc ve vztahu k lidskému organizmu.
Název studijního předmětu:
MIKROBIOLOGIE, HYGIENA A EPIDEMIOLOGIE
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoretický celek, který studentům poskytne základní strukturu poznatků z mikrobiologie, epidemiologie a hygieny. Studenti se seznámí s nejdůležitějšími obecnými vlastnostmi mikroorganizmů, buněčnými prvky imunitního systému, primární a sekundární imunodeficiencí, specifickými a nespecifickými mechanizmy imunity včetně selhání obranných mechanizmů, poruchami imunity vyvolanými léky a chemickými látkami z prostředí, s imunomodulací a vakcinací. Dále studenti získají informace o zásadách bezpečnosti práce na rizikových pracovištích, prevenci nákaz vzniklých v přímé souvislosti s pobytem ve zdravotnickém zařízení (nozokomiálních nákaz). Seznámí se s nejdůležitějšími laboratorními mikrobiologickými vyšetřovacími metodami, s léčbou a protiepidemickými opatřeními, orientačně i s platnými právními předpisy v této oblasti.
Název studijního předmětu:
KRESLENÍ A MODELOVÁNÍ
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Student/ka si osvojí poznatky z oboru morfologie, anatomie a histologie zubních tkání a celých zubních oblouků.
Povinné oborové předměty - kategorie A
Znalosti z oboru zubní techniky
Název studijního předmětu:
PRVNÍ POMOC A MEDICÍNA KATASTROF
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Student/ka si osvojí poskytování první pomoci a fungování integrovaného záchranného systému. Získá praktickou dovednost pro poskytování první pomoci při náhlém zhoršení zdravotního stavu v důsledku nemoci nebo úrazu a při stavech bezprostředně ohrožujících život.
Název studijního předmětu:
STOMATOLOGIE
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Student/ka si osvojí poznatky ze všech stomatologických oborů a odbornou stomatologickou problematiku.
Název studijního předmětu:
STOMATOLOGICKÁ PROTETIKA
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoretický. Student/ka si osvojí základní a doplňující vědomosti o indikacích a kontraindikacích, konstrukci a zhotovení všech typů stomatologických protéz. Uvádí také do základů biomechaniky.
Název studijního předmětu:
PROTETICKÁ TECHNOLOGIE
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Student/ka si osvojí poznatky o složení a zpracování materiálů využívaných při výrobě zubních a orofaciálních náhrad. Dále se seznámí s přístrojovou technikou, nástroji a dalšími pomůckami používanými v laboratoři.
Název studijního předmětu:
ZHOTOVOVÁNÍ STOMATOLOGICKÝCH PROTÉZ
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Student/ka si osvojí znalosti potřebné pro praktické zhotovení protetických náhrad. Dále si utvoří a prohloubí manuální dovednosti.
Název studijního předmětu:
ORTODONTICKÉ POMŮCKY
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Student/ka si osvojí znalosti a dovednosti pro zhotovení prvků nejpoužívanějších snímatelných a fixních ortodontických přístrojů.
Povinné základní předměty - kategorie A
Znalosti z dalších oborů
Název studijního předmětu:
ETIKA VE ZDRAVOTNICTVÍ
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoretický. Směřuje k získání vědomostí o základech etiky jako samostatné vědní disciplíny a aplikaci etických zásad ve zdravotnictví. Student/ka si osvojí profesní myšlení, naučí se respektovat odůvodněné názory druhých, projevovat vlastní názor, argumentovat a diskutovat o etických jevech v oboru.
Název studijního předmětu:
INFORMAČNÍ A KOMUNIKAČNÍ TECHNOLOGIE
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako praktický a poskytuje úvod do používání různých softwarových souborů, prohlubuje schopnosti vyhledávání v odborné literatuře a jiných informačních zdrojích a také posuzování validity získaných informací.
Název studijního předmětu:
ZÁKLADY ORGANIZACE A ŘÍZENÍ VE ZDRAVOTNICTVÍ
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoretický. Předmět poskytne poznatky základů veřejného zdravotnictví, které se zabývá prevencí nemocí, posilováním a prodlužováním života pomocí organizovaného úsilí společnosti s hlavním cílem dosáhnout co nejvyšší možné úrovně zdraví obyvatelstva. Poskytne informace o organizaci, struktuře, funkcích a řízení jednotlivých složek systému péče o zdraví. Student/ka získá přehled o organizaci preventivní péče v ČR, preventivních programech péče o zdraví a postavením zdravotnických pracovníků ve zdravotnickém týmu. Součástí předmětu je problematika financování zdravotnictví v České republice (státní rozpočet, daně, povinné zdravotní pojištění, financování vlastních zdravotnických zařízení, charitativní organizace, nadace aj.)
Název studijního předmětu:
ZÁKLADY ZDRAVOTNICKÉHO PRÁVA A LEGISLATIVY
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Poskytuje studentům základní informace o právním systému v České republice, základech práva občanského, pracovního, rodinného, trestního, apod. Dále seznamuje s platnými právními předpisy, které upravují systém poskytování zdravotních a sociálních služeb, právní odpovědnost při výkonu povolání, práva a povinností zdravotnických pracovníků, pacientů a orgánů státní správy. Využívá příkladů z praxe a judikátů.
Název studijního předmětu:
PSYCHOLOGIE A KOMUNIKACE
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Seznamuje studenty s poznatky z obecné psychologie, vývojové psychologie, psychologie osobnosti a komunikace. Poskytuje náhled na vybrané aplikační oblasti psychologie. Objasňuje základní sociologické pojmy, teorie a výzkum. Studenti se seznámí se základními kategoriemi sociologie, se sociologickými perspektivami zdraví a nemoci a jejich analýzou, s metodami a technikami sociologického výzkumu a možnostmi jejich využití při studiu a v profesní praxi. Získají poznatky o sociálních vztazích v rodině a profesní skupině. Získají informace o zásadách komunikace se specifickými potřebami (etnika, menšiny, agresivní, zneužívání).
Název studijního předmětu:
VÝCHOVA KE ZDRAVÍ, ZDRAVÝ ŽIVOTNÍ STYL
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Poskytuje vědomosti a dovednosti týkající se prevence nemoci a. podpory zdraví, metod a. forem výuky ke zdraví. Vede k dovednosti podílet se na podpoře zdraví jednotlivce, rodiny a skupiny ve smyslu podpory zdraví, zdravého životního stylu. Věnuje se problematice poruch příjmu potravy a závislostí.
Název studijního předmětu:
ZÁKLADY PEDAGOGIKY
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek, který je zaměřen na získání základních znalostí o obecné a sociální pedagogice. Seznámí se základními výchovnými přístupy. Podrobně seznámí s problematikou speciální pedagogiky léčebné péče, výchovy a obecných i specifických potřeb osob s handicapem či defektem.
Název studijního předmětu:
ZÁKLADY EKONOMIE A MANAGEMENTU
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoretický. Seznamuje studenty se základy moderního managementu a ekonomiky v oblasti materiálních a personálních zdrojů. Vede k pochopení základních principů řízení, porozumění pojmům užívaným v oblasti řízení, vytváření základní strategie řízení a významu motivace a hodnocení pracovníků.
ODBORNÁ PRAXE
Anotace předmětu:
Odborná praxe je koncipována jako praktický předmět, probíhá podle plánu praktické výuky na vyšší odborné škole2) formou blokové výuky (přičemž jeden blok trvá vždy nejméně 1 týden). Umožňuje studentům aplikovat v podmínkách poskytovatele zdravotních služeb teoretické vědomosti a praktické dovednosti, které získali studiem teoreticko-praktických disciplín v odborných učebnách školy. Poskytuje prostor pro zdokonalování zručnosti, dovedností a návyků, učí studenty samostatnosti, odpovědnosti a práci v týmu. Uskutečňuje se v souladu s platnou právní úpravou a podle plánu praxe v podmínkách poskytovatele zdravotních služeb. Výuka probíhá pod vedením zdravotnických pracovníků oprávněných k výkonu zdravotnického povolání bez odborného dohledu. Výkony prováděné v rámci odborné praxe jsou zaznamenány do Záznamníku výkonů a jiných odborných aktivit zubního technika - LOGBOOK (dále jen „Záznamník výkonů“), který připravuje vyšší odborná škola2). Záznamník výkonů obsahuje souhrnné informace o přípravě a průběhu praktické výuky a sleduje jednotlivé kompetence, kterých má student/ka dosáhnout v rámci vzdělávacího plánu.
Pracoviště poskytovatele zdravotních služeb pro výuku odborné praxe musí splňovat požadavky stanovené příslušnými právními předpisy, subjekt zajišťující výuku s poskytovatelem zdravotních služeb mají praktickou výuku smluvně zajištěnou.
Týdnům praktické výuky předchází odpovídající výuka teoretických předmětů.
OBLASTI ODBORNÉ PRAXE:
1. ročník: Praxe vychází z obsahové náplně předmětů Kreslení a modelování, Zhotovování stomatologických protéz a Protetické technologie - laboratorního cvičení. Před každou odbornou praxí je vypracován profil absolventa příslušného ročníku.
2. ročník: Praxe je orientována na obsahovou náplň předmětu Zhotovování stomatologických protéz 1., 2. a 3. ročníku. Před každou odbornou praxí je vypracován profil absolventa příslušného ročníku.
Příloha č. 1
Převodní tabulka pro zubní techniky
Předměty vzdělávacího standardu oboru zubní technik a požadavky vyhlášky č. 39/2005 Sb.
Požadavky vyhlášky č. 39/2005 Sb. |
Obsah kvalifikačního standardu |
§3, odst. 2 |
|
Etika zdravotnického povolání v oboru |
Etika ve zdravotnictví |
Administrativní činnosti ve zdravotnictví (vedení dokumentace týkající se oboru včetně elektronické podoby této dokumentace) |
Základy organizace a řízení ve zdravotnictví, Základy ekonomie a managementu, Základy zdravotnického práva a legislativy |
Organizace a řízení zdravotních služeb |
Základy organizace a řízení ve zdravotnictví, Základy ekonomie a managementu, Základy zdravotnického práva a legislativy |
Základy podpory a ochrany veřejného zdraví včetně prevence nozokomiálních nákaz |
Výchova ke zdraví, Mikrobiologie, hygiena a epidemiologie |
První pomoc a zajišťování zdravotní péče v mimořádných krizových situacích |
První pomoc |
Právní souvislosti poskytování zdravotní péče v oboru |
Základy organizace a řízení ve zdravotnictví, Základy zdravotnického práva a legislativy |
Základy řízení kvality poskytovaných zdravotních služeb a zajištění bezpečí pacientů |
Základy zdravotnického práva a legislativy |
Komunikace s pacientem a osobami jemu blízkými |
Psychologie a komunikace |
§15, odst. 2 |
|
Nejméně 3 roky studia |
PS + KS - nejméně 3 roky studia |
Nejméně 2 000 hodin praktického vyučování |
nejméně 2 000 hodin |
§15, odst. 3, písm. a) bod 1 |
|
Oprava a úprava zdravotnických prostředků |
Ortodontické pomůcky, Stomatologická protetika |
Oprava a úprava zubních náhrad |
Zhotovování stomatologických protéz |
Oprava a úprava ortodontických pomůcek a dalších stomatologických výrobků |
Zhotovování stomatologických protéz |
Anatomie |
Anatomie |
Fyziologie |
Fyziologie |
Patologie |
Patologie |
Mikrobiologie, hygiena |
Mikrobiologie, hygiena a epidemiologie |
Základy biomechaniky |
Stomatologická protetika |
Odborné kreslení |
Kreslení a modelování |
§15, odst. 3, písm. a) bod 2. |
|
Výroba zubních náhrad |
Zhotovování stomatologických protéz |
Zubní lékařství |
Stomatologie |
Zubní protetika |
Protetická technologie, Zhotovování stomatologických protéz |
Znalosti o stavbě, materiálech a technologických postupech používaných ve výrobě zubních náhrad |
Stomatologická protetika, Protetická technologie, Zhotovování stomatologických protéz, Ortodontické pomůcky |
§15, odst. 3, písm. a) bod 3. |
|
Sociální a související obory |
Psychologie a komunikace |
Základy psychologie |
Psychologie a komunikace |
Základy pedagogiky |
Základy pedagogiky |
Základy ekonomie |
Základy ekonomie a managementu |
Základy informatiky |
Informační a komunikační technologie |
Základy statistiky a metodologie vědeckého výzkumu |
Základy organizace a řízení ve zdravotnictví |
§15, odst. 3, písm. b) |
|
Zhotovování stomatologických protéz |
Zhotovování stomatologických protéz, Odborná praxe |
Ortodontické pomůcky |
Ortodontické pomůcky, Odborná praxe |
Příloha č. 2
Doporučená struktura Záznamníku výkonů zubního technika - LOGBOOK
MINIMÁLNÍ RÁMEC
Záznam výkonů a jiných odborných aktivit zubního technika
Záznamník výkonů a jiných odborných aktivit zubního technika je dokladem studenta/studentky oboru o absolvovaných výkonech během praktické výuky, které budou součástí kompetencí zubních techniků. Plní účel kontroly i zpětné vazby o absolvovaných výkonech a aktivitách studentovi/studentce a školiteli.
Titulní strana: Název vzdělávací instituce
Obsah:
1. Údaje o studentovi/studentce: jméno a příjmení (popř. titul), identifikační číslo studenta/tky, typ, forma, období studia (akademické roky)
2. Příprava studenta/tky na praktickou výuku
3. Osobní cíle studenta/tky
4. Kritéria hodnocení studenta/tky
5. Kompetence mentorek/školitelek
6. Kompetence studentů/studentek
7. Práva a povinnosti studentů/studentek
8. Přehled zdravotnických pracovišť
9. Obecné cíle praktické výuky
10. Specifické cíle praktické výuky
11. Seznam praktických výkonů I. ročník
12. Seznam praktických výkonů II. ročník
13. Seznam praktických výkonů III. ročník
14. Hodnocení studenta/tky
15. Další činnosti v rámci praktické výuky - exkurze, stáže
Záznamy vedené v Záznamníku výkonů a jiných odborných aktivit /Logbook/.
Student/ka si údaje o provedených intervencích vpisuje do Záznamníku výkonů /Logbooku/ sám/sama, případně pedagogický pracovník VOS nebo mentorka/školitelka tuto skutečnost stvrzuje čitelným podpisem.
Rozsah Záznamníku výkonů a jiných odborných aktivit /Logbook/.
Dle potřeb vyšší odborné školy může být rozsah rozšířen při zachování jeho minimálního rámce.
1) Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů.
2) Vyhláška č. 39/2005 Sb., kterou se stanoví minimální požadavky na studijní programy k získání odborné způsobilosti k výkonu nelékařského zdravotnického povolání, ve znění pozdějších předpisů.
3) §25, odst. 1 zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů.
4) §16 zákona č. 96/2004 Sb., zákon o nelékařských zdravotnických povoláních, ve znění pozdějších předpisů.
6) Nařízení vlády č. 211/2010 Sb., o soustavě oborů vzdělání a o podmínkách zdravotní způsobilosti uchazečů ke vzdělávání.