Věstník MZd ČR, částka 7/2020
KVALIFIKAČNÍ STANDARD PŘÍPRAVY NA VÝKON ZDRAVOTNICKÉHO POVOLÁNÍ FYZIOTERAPEUT
Ministerstvo zdravotnictví ve spolupráci s Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy vydává v souladu s ustanovením §24 zákona č. 96/2004 Sb., o podmínkách získávání a uznávání způsobilosti k výkonu nelékařských zdravotnických povolání a k výkonu činností souvisejících s poskytováním zdravotní péče a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon č. 96/2004 Sb.“) a ustanovení §23 vyhlášky č. 39/2005 Sb., kterou se stanoví minimální požadavky na studijní programy k získání odborné způsobilosti k výkonu nelékařského zdravotnického povolání, ve znění pozdějších předpisů, kvalifikační standard přípravy na výkon zdravotnického povolání fyzioterapeuta
v nejméně tříletém akreditovaném bakalářském studijním programu,
v němž se specifikují podrobněji minimální požadavky na výše uvedený studijní program. Cílem je, aby absolventi daného programu byli odpovídajícím způsobem připraveni k výkonu zdravotnického povolání fyzioterapeuta.
Ministerstvo zdravotnictví společně s Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy doporučuje vysokým školám1) pro získání souhlasu Ministerstva zdravotnictví podle zákona o vysokých školách1) řídit se tímto metodickým doporučením při přípravě studijního programu.
Název studijního programu:
- Fyzioterapie, bakalářský studijní program
Standardní doba studia: nejméně 3 roky, z toho praktické vyučování činí nejméně 1600 hodin2). Za praktické vyučování se podle ustanovení §23 odst. 3 písm. b) vyhlášky č. 39/2005 Sb.3) pro účely tohoto kvalifikačního standardu považuje nejenom ta část výuky, která probíhá ve zdravotnických zařízeních pod vedením fyzioterapeuta nebo v odůvodněných případech pod vedením lékaře se specializací v oboru rehabilitační a fyzikální medicína. Součástí praktického vyučování je souvislá praxe nejméně 120 hodin v každém roce studia a sportovní aktivita pod vedením tělovýchovných odborníků nebo fyzioterapeutů.
Forma studia3):
- v bakalářském studijním programu: prezenční, kombinovaná
I. Cíle studijního programu
1. Cíle týkající se vzdělání a získání profesní kvalifikace k poskytování přímé péče orientované na individuální potřeby pacientů všech věkových skupin, jejich rodin a komunit ve zdraví i nemoci založené na důkazech (Evidence Based Practice dále jen EBP) a dlouhodobé dobré klinické praxi (GPP).
2. Cíle směřující k získání znalosti právních předpisů v oblasti poskytování zdravotních služeb a zdravotní péče v České republice a se zaměřením např. na právo pacienta zvolit si poskytovatele zdravotních služeb oprávněného k poskytování zdravotních služeb, které odpovídají jeho zdravotním potřebám, pokud právní předpisy nestanoví jinak.
3. Cíle vedoucí k získání profesní kvalifikace zdravotnického pracovníka opravňující k výkonu zdravotnického povolání4).
4. Cíle vedoucí k vnitřní motivaci a adherenci absolventa k potřebě celoživotního vzdělávání v profesi fyzioterapeuta.
II. Cíle studia
1. Cíle týkající se přímého výkonu profese fyzioterapeuta
1.1 Absolvent/ka je schopen/schopna samostatně poskytovat zdravotní péči v souladu s platnými právními předpisy.
1.2 Absolvent/ka je schopen/schopna dodržovat hygienicko-epidemiologický režim v souladu se zvláštními předpisy oboru.
1.3 Absolvent/ka je schopen/schopna v rámci svých kompetencí používat zdravotnickou techniku.
1.4 Absolvent/kaje schopen/schopna poskytnout pacientovi informace v souladu se svou odbornou způsobilostí.
1.5 Absolvent/ka je schopen/schopna vést zdravotnickou dokumentaci a další dokumentaci vyplývající ze zvláštních právních předpisů.
1.6 Absolvent/kaje schopen/schopna se podílet na tvorbě standardů.
1.7 Absolvent/ka je schopen/schopna motivovat a edukovat jednotlivce, rodiny a skupiny osob k přijetí zdravého životního stylu a k péči o sebe sama.
1.8 Absolvent/ka je schopen/schopna samostatně sestavit plán, cíle a hodnocení zdravotní péče v souladu se svou odbornou způsobilostí.
2. Cíle týkající se rozvoje profese fyzioterapeuta
2.1 Absolvent/ka je schopen/schopna na základě svých vědomostí, dovedností, sociální zralosti a přístupu k jednotlivcům, rodinám a komunitám přispívat k profesionalizaci oboru fyzioterapie, zvyšování prestiže a postavení fyzioterapeuta ve společnosti.
2.2 Absolvent/ka zná aktuální stav rozvoje fyzioterapie v České republice i v zahraničí.
2.3 Absolvent/ka je schopen/schopna se v oblasti fyzioterapie podílet na výzkumné činnosti, prezentovat její výsledky a aplikovat je do své práce.
3. Cíle týkající se principů péče o zdraví
3.1 Absolvent/ka se orientuje v právním řádu České republiky, který upravuje poskytování zdravotních a sociálních služeb a kompetence státní správy v oblasti poskytování zdravotních a sociálních služeb.
3.2 Absolvent/ka chápe úlohu WHO ve světě a v Evropě. Respektuje právní předpisy a doporučení Evropské unie (EU) týkající se zdravotní a sociální politiky v členských zemích. Je seznámen/a s mezinárodními dokumenty týkajícími se fyzioterapie.
III. Profil absolventa studijního programu
Profesní kompetence fyzioterapeutů (jejich výstupní znalosti a dovednosti) jsou rozděleny podle základních funkcí, které fyzioterapeut plní a vycházejí z platných právních předpisů České republiky5).
1. Autonomní - nezávislé kompetence fyzioterapeutů
1.1 Absolvent/ka je schopen/schopna provádět komplexní kineziologické vyšetření včetně diagnostiky funkčních poruch pohybového systému, diagnostiku bolestivých a spoušťových bodů, algeziologické vyšetření, škálové hodnocení spasticity a dalších neurologických projevů.
1.2 Absolvent/ka je schopen/schopna provádět analýzu běžných denních aktivit z hlediska fyzioterapie.
1.3 Absolvent/ka je schopen/schopna provádět cílené ergonomické vyšetření vzhledem ke stavu pacientů a podílet se v rozsahu své odborné způsobilosti a ve spolupráci s ergoterapeutem na lékařem indikované ergodiagnostice k hodnocení pracovního potenciálu.
1.4 Absolvent/ka je schopen/schopna na základě fyzioterapeutické diagnózy stanovit individuální fyzioterapeutický krátkodobý a dlouhodobý plán se znalostí patofyziologie onemocnění, vady nebo poruchy.
1.5 Absolvent/ka je schopen/schopna aplikovat podle aktuálního stavu pacientů fyzioterapeutické akinezioterapeutické metody, například manuální a přístrojové, provádět interpretaci a korekci funkčních poruch pohybového systému, zejména poruch postury, lokomoce, hybnosti fyzioterapeutickými a reedukačními metodami.
1.6 Absolvent/ka je schopen/schopna prostřednictvím pohybu a dalších fyzioterapeutických metod cíleně ovlivňovat funkce dalších systémů, včetně psychických funkcí.
1.7 Absolvent/ka je schopen/schopna hodnotit funkční potenciál pacienta a doporučovat kompenzační pomůcky dle stavu pacientů.
1.8 Absolvent/ka je schopen/schopna aplikovat metody fyzikální terapie a balneologické procedury.
1.9 Absolvent/ka je schopen/schopna hodnotit výsledný efekt fyzioterapeutické péče.
1.10 Absolvent/ka je schopen/schopna provádět prevenci, edukaci a poradenství za účelem udržení nebo obnovení pohybových funkcí.
1.11 Absolvent/ka je schopen/schopna školit zdravotnické pracovníky způsobilé poskytovat péči v oblasti rehabilitačního ošetřovatelství, především v prevenci imobilizačního syndromu.
1.12 Absolvent je schopen hodnotit ontogenetický vývoj, je orientován v oblasti terapie, přístupu u pacientů s poruchami artistického spektra nebo neurovývojovými poruchami.
2. Kooperativní - závislé kompetence fyzioterapeutů
2.1 Absolvent/ka respektuje role jednotlivých profesionálů při koordinaci a plnění odborných úkolů v multidisciplinárním týmu, zachovává a posiluje vzájemný partnerský vztah a podílí se na všech společných opatřeních.
2.2 Absolvent/ka provádí vyšetření a aplikuje léčebná metody v oboru fyzioterapie, na doporučení lékaře.
2.3 Absolvent/ka zná a respektuje svoji odbornou způsobilost, je schopen spolupráce s kompetentními odborníky.
3. Kompetence fyzioterapeutů ve výzkumu a vývoji
3.1 Absolvent/ka kriticky reviduje svou každodenní praxi a při realizaci svých činností využívá výsledky výzkumu a praxe založené na důkazech.
3.2 Absolvent/ka se podílí na výzkumné práci v oblasti fyzioterapie a prezentuje její výsledky, využívá dostupné informační zdroje a aplikuje výsledky výzkumu v praxi.
3.3 Absolvent/ka se podílí systematicky a nepřetržitě na programech zajišťování kvality péče.
3.4 Absolvent/ka prohlubuje a rozšiřuje svoje odborné znalosti a dovednosti v rámci celoživotního vzdělávání.
4. Kompetence fyzioterapeutů v oblasti managementu
4.1 Dovede posoudit, analyzovat rizika pro zdraví spadající do oblasti fyzioterapie a plánovat, provést a kontrolovat nezbytná opatření k zamezení působení těchto rizik.
4.2 Pracuje ve skupinách, kontroluje pracovní tým a kooperuje s jinými odborníky.
4.3 Při výkonu odborných činností a výkonů sleduje jejich efektivitu a náklady.
4.4 Metodicky vede, motivuje, vzdělává, kontroluje a hodnotí podřízené pracovníky.
4.5 Účastní se rozhodovacích procesů v oblasti zdravotní politiky a řízení, které se týkají fyzioterapie.
4.6 Ve své práci kriticky uplatňuje přístupy time managementu (efektivnosti terapie), účinnosti terapie (cost efficiency) a vyhodnocení technologií použitých k terapii (Health technology assessment - HTA).
Všechny tyto kompetence plní v souladu s platnými právními předpisy, etickými principy a profesními standardy, které platí pro fyzioterapeuty odpovídající za fyzioterapii v ČR.
IV. Podmínky odborného vzdělávání
1. Vstupní podmínky
Podmínky pro přijetí ke studiu ve studijním programu, které je uchazeč/ka povinen/a splnit:
1.1 Ke studiu může být přijat/a uchazeč/ka, který/á úspěšně ukončil/a střední vzdělání s maturitní zkouškou a splnil/a podmínky přijímacího řízení vysoké školy1).
1.2 Jeho/její zdravotní stav splňuje zdravotní kritéria stanovená pro studium, které je v souladu s platnými právními předpisy6).
1.3 Cizinci mohou studovat ve studijním programu po splnění požadavků, které na ně kladou právní předpisy České republiky a mezinárodní smlouvy.
2. Průběžné podmínky
Povinnosti, které musí student/ka splnit v průběhu studia, stanovuje:
- studijní program a studijní plán, které jsou v souladu se zkušebním a studijním řádem vysoké školy1).
3. Výstupní podmínky, ukončování studia7)
Způsob a podmínky kontroly studia/vzdělávání a ukončení studia vymezují:
- studijní program, studijní plán, studijní a zkušební řád vysoké školy1).
3.1 Podmínkou ukončení studia je dosažení cílů studijního programu, získání předepsaného počtu kreditů v předepsané skladbě (tj. předměty povinné, povinně volitelné a volitelné) a splnění předepsaných studijních povinností do doby dané maximální možnou délkou studia.
3.2 Vysokoškolské vzdělávání se řádně ukončuje státní závěrečnou zkouškou, která se zpravidla skládá z:
- obhajoby bakalářské práce
- zkoušky z odborných předmětů:
- Kineziologie a funkční anatomie
- Fyzioterapie v klinických oborech
- Kinezioterapie
- Fyzikální terapie
- Fyzioterapie (teoretická a praktická zkouška)
Povinné základní předměty - kategorie A
Znalosti z oborů a věd tvořících základ pro výkon profese fyzioterapeuta
Doporučený název předmětu: |
Minimální počet hodin |
Biologie |
40 |
Anatomie |
90 |
Fyziologie |
120 |
Patologie a patofyziologie |
90 |
Biofyzika |
50 |
Biomechanika |
15 |
Kineziologie |
100 |
Povinné oborové předměty - kategorie A
Znalosti z fyzioterapie a klinických oborů
Doporučený název předmětu: |
Minimální počet hodin |
První pomoc |
30 |
Základy fyzioterapie a vyšetřovací metody |
195 |
Metody kinezioterapie |
300 |
Rehabilitační propedeutika |
75 |
Fyzikální terapie |
60 |
Balneologie |
10 |
Komunitní a primární péče ve fyzioterapii |
20 |
Zdravotní tělesná výchova |
30 |
Tělesná výchova a sport osob se zdravotním postižením |
30 |
Vnitřní lékařství |
45 |
Chirurgie |
30 |
Traumatologie |
45 |
Gynekologie |
30 |
Neurologie |
60 |
Psychiatrie |
30 |
Pediatrie |
30 |
Geriatrie |
30 |
Ortopedie a protetika |
30 |
Povinné základní předměty - kategorie A
Znalosti z dalších oborů souvisejících s výkonem profese fyzioterapeuta
Doporučený název předmětu: |
Minimální počet hodin |
Etika ve fyzioterapii |
15 |
Ergoterapie |
30 |
Základy psychologie a komunikace |
30 |
Základy pedagogiky a edukace |
30 |
Základy speciální pedagogiky |
30 |
Sociální a pracovní rehabilitace |
15 |
Základy zdravotnického práva a legislativy |
15 |
Základy veřejného zdravotnictví a výchova ke zdraví |
15 |
Základy managementu |
15 |
Ergonomie |
15 |
Informatika ve zdravotnictví |
15 |
Výzkumné metody ve fyzioterapii |
15 |
Odborná praxe
Doporučená pracoviště pro odbornou praxi: |
Minimální počet hodin |
Odborná praxe na interním oddělení |
130 |
Odborná praxe na chirurgickém oddělení |
110 |
Odborná praxe na traumatologickém oddělení |
110 |
Odborná praxe na ortopedickém oddělení |
110 |
Odborná praxe na pediatrickém oddělení |
100 |
Odborná praxe na oddělení akutní péče |
110 |
Odborná praxe na oddělení následné péče |
110 |
Odborná praxe na rehabilitačním oddělení |
110 |
Odborná praxe v lázeňském zařízení |
100 |
Povinně volitelné předměty - kategorie B
Povinně volitelné předměty vhodně rozšiřují soubor povinných předmětů, rozšiřují znalosti a dovednosti studentů v oboru, mohou být rovněž vybrány tak, aby umožnily zaměření školy na vybraný klinický obor.
Lze je stanovit podle nabídky jednotlivých fakult - hodinovou dotaci se doporučuje přednostně využít pro disciplíny fyzioterapie.
Volitelné předměty - kategorie C
Volitelné předměty vhodně doplňují nabídku povinných a povinně volitelných předmětů, doplňují znalosti a dovednosti studentů v oboru.
Lze je stanovit; podle nabídky jednotlivých fakult-hodinovou dotaci se doporučuje přednostně využít pro disciplíny fyzioterapie.
Odborná praxe:
1. ročník |
2. ročník |
3. ročník |
Celkem |
200 hodin |
400 hodin |
400 hodin |
1000 hodin |
Délka jedné hodiny odborné praxe v podmínkách poskytovatele zdravotních služeb je 60 min.
Předměty standardu oboru fyzioterapeut jsou v souladu s požadavky vyhlášky č. 39/2005 Sb., kterou se stanoví minimální požadavky na studijní programy k získání odborné způsobilosti k výkonu nelékařského zdravotnického povolání, ve znění pozdějších předpisů.
Doporučuje se, aby předměty byly sestaveny do tematicky uspořádaných celků (modulů). Jeden předmět může být součástí více modulů při dodržení základních metodologických principů výuky.
Povinné základní předměty - kategorie A
Znalosti z oborů a věd tvořících základ pro výkon profese profese fyzioterapeuta
Všechny níže uvedené anotace předmětů jsou závazné pro vytvoření studijního plánu. Cíle, obsahová zaměření a seznam literatury zpracuje a předkládá samostatně vysoká škola1) v rámci akreditačního řízení.
Název studijního předmětu:
BIOLOGIE
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoretický. Cílem je seznámení studentů se základy buněčné a vývojové biologie, genetiky a možných genetických interakcí. Dále se základy virologie, mikrobiologie a molekulární biologie. Zabývá se stavbou a funkcí prokaryotní a eukaryotní buňky, buněčným metabolismem, buňkou jako otevřeným termodynamickým systémem. Popisuje buněčný cyklus a jeho regulaci. Seznamuje s problematikou mutageneze, karcinogeneze a teratogeneze, mezibuněčné komunikace a mezibuněčných spojů. Poskytuje náhled na ontogenetický a fylogenetický vývoj organizmů.
Název studijního předmětu:
ANATOMIE
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Seznamuje studenty se stavbou a terminologií anatomických struktur a orgánových systémů lidského těla. Na poznatky anatomie navazují předměty fyziologie a patologie.
Název studijního předmětu:
FYZIOLOGIE
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoretický a seznamuje studenty s normální funkcí orgánových systémů člověka na úrovni mechanické, fyzikální a biochemické.
Název studijního předmětu:
PATOLOGIE A PATOFYZIOLOGIE
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Seznamuje studenty se základními obecně patologickými fenomény, etiologii a patogenezi chorobných procesů.
Název studijního předmětu:
BIOFYZIKA
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoretický. Seznamuje studenty se základními vlastnostmi živé látky a podmínkami její existence. Popisuje základní stavbu látek živého organismu, základní životní funkce popisem fyzikálních dějů a zákonitostí. Objasňuje fyzikální principy a metody v aplikaci ve vztahu k fyzioterapii.
Název studijního předmětu:
BIOMECHANIKA
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoretický celek, který studenty uvede do problematiky základů biomechaniky člověka, kinematiky a dynamiky hmotného bodu a tělesa. Věnuje se analýze silového zatížení tkání a orgánů. Popisuje princip modelování tkání.
Název studijního předmětu:
KINEZIOLOGIE
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoretický. Zabývá, se mechanikou a biomechanikou, kineziologickými aspekty pohybového systému lidského těla. Zabývá se tělem jako tělesem. Popisuje podstatu normálního a patologického pohybu, posturálních funkcí, volních a automatických pohybů. Přihlíží k běžným činnostem, lokomoci a manuálním činnostem a jejich poruchám.
Povinné oborové předměty - kategorie A
Znalosti z fyzioterapie a klinických oborů
Název studijního předmětu:
PRVNÍ POMOC
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Student/ka si osvojí základní znalosti první pomoci při různých zdraví ohrožujících a poškozujících stavech. Součástí předmětu jsou i poznatky z medicíny katastrof, neodkladné péče a krizového managementu (aktivace složek Integrovaného záchranného systému).
Název studijního předmětu:
ZÁKLADY FYZIOTERAPIE A VYŠETŘOVACÍ METODY
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Seznamuje studenty se základními stimulačními, inhibičními a relaxačními technikami s cílem vyšetřit a hodnotit pohybový projev, včetně ontogeneze a psychomotorického hodnocení, optimalizovat ho, a ovlivnit svalové napětí, motorickou poruchu nebo odchylku Neurofyziologický podklad technik, jejich systematicky metodické zařazení, a využití při vyšetření a terapii.
Název studijního předmětu:
METODY KINEZIOTERAPIE
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Seznamuje s hlavními zásadami a principy jednotlivých speciálních fyzioterapeutických konceptů a metod, nejvíce používaných a osvědčených v minulém a současném století. Jejich historie, vývoj a podoba v současnosti.
Název studijního předmětu:
REHABILITAČNÍ PROPEDEUTIKA
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Seznamuje studenty s rehabilitací, jejími cíli a jednotlivým postupy využívanými v praxi. Specifikuje léčebnou rehabilitaci, práci se zdravotnickou dokumentací a právní normy. Součástí je využití základních kineziologických postupů a testů, fyzikálních měření ke stanovení rozsahu pohybu v kloubech a stupně svalové síly, k vyhodnocení pohybových vzorů, posturálního a lokomočního chování pacienta.
Název studijního předmětu:
FYZIKÁLNÍ TERAPIE
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko- praktický. Seznamuje studenty se základními principy a postupy fyzikální terapie.
Název studijního předmětu:
BALNEOLOGIE
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoretický. Je zaměřen na poskytnutí vědomostí o využití přírodních léčivých zdrojů v léčbě. Podává též informace o indikačních skupinách v lázeňství.
Název studijního předmětu:
KOMUNITNÍ A PRIMÁRNÍ PÉČE VE FYZIOTERAPII
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoretický. Seznámí studenty se základním terminologickým vymezením komunitní a primární péče a spektrem výkonů realizovaných fyzioterapeutem v této péči. Dále předmět poskytuje informace o základních doporučeních pro pohybovou aktivitu a vytváří studentům teoretickou základnu pro realizaci edukace o pohybové aktivitě v komunitě u jednotlivých věkových skupin. Rovněž seznamuje s možnostmi pohybové aktivity u křehkých seniorů v domácím prostředí a zapojení fyzioterapeuta v domácí paliativní péči.
Název studijního předmětu:
ZDRAVOTNÍ TĚLESNÁ VÝCHOVA
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Seznámí studenty se základními metodikami a technikami zdravotní tělesné výchovy, zejména zásadami sestavování rozcvičení, vytvoření zásobníku cviků uvolňujících, protahovacích a posilovačích s náčiním a bez náčiní.
Název studijního předmětu:
TĚLESNÁ VÝCHOVA A SPORT OSOB SE ZDRAVOTNÍM POSTIŽENÍM
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Specifikuje jednotlivá zdravotní postižení a možnosti využití pohybové aktivity jako prostředku pro socializaci a resocializaci.
Název studijního předmětu:
VNITŘNÍ LÉKAŘSTVÍ
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoretický. Poskytuje znalosti o jednotlivých vnitřních chorobách, seznamuje studenty s vyšetřovacími a léčebnými metodami. Seznamuje studenty s problematikou chorob vzniklých v přímé souvislosti s pobytem ve zdravotnickém zařízení (nozokomiálními nákazami).
Název studijního předmětu:
CHIRURGIE A TRAUMATOLOGIE
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoretický. Seznamuje se základními diagnostickými a léčebnými postupy v chirurgii podle jednotlivých oblastí a oborů s následnou aplikací nejmodernějších trendů v návaznosti na rehabilitaci a fyzioterapii. Poskytuje komplexní přehled diagnostiky a následné konzervativní i operativní léčby traumat pohybového aparátu s důrazem na prevenci a využití nejmodernějších operačních trendů v traumatologii ve vztahu k následné fyzioterapii.
Název studijního předmětu:
GYNEKOLOGIE
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoretický. Seznamuje studenty se základními znalostmi z gynekologie ve vztahu k fyzioterapii.
Název studijního předmětu:
NEUROLOGIE
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko- praktický. Seznamuje studenty se základní činností nervového systému a jeho jednotlivými částmi za normálních a patologických stavů. Poskytuje poznatky o příčinách, diagnostice, diferenciální diagnostice, terapii a prevenci jednotlivých neurologických syndromů. Předmět seznamuje pacienty také s principy ontogenetického vývoje, základy psychomotoriky včetně jeho hodnocení. Součástí předmětu je praktický nácvik neurologického vyšetření používaného ve fyzioterapii.
Název studijního předmětu:
PSYCHIATRIE
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoretický. Seznamuje studenty se základními symptomy duševních chorob, diagnostickými metodami a s diferenciovanými způsoby přístupu k nemocnému v souladu s jeho potřebami a charakterem poruchy. Přibližuje klasifikaci psychických poruch podle MKN-10, kategorie psychických poruch. Seznamuje studenty s možnostmi léčby v psychiatrii, základními terapeutickými přístupy a prostředky a právní problematikou v psychiatrii. Důraz je kladen na možnost uplatnění fyzioterapeutických a ergoterapeutických přístupů při rehabilitaci pacientů a při prevenci duševní poruchy.
Název studijního předmětu:
PEDIATRIE
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoretický. Seznamuje studenty se základními onemocněními dětského věku ve vztahu k fyzioterapii a se specifiky práce s dětskými pacienty. Zaměřuje se podrobněji na ontogenetický psychomotorický vývoj, jeho sledování, hodnocení normy a odchylek, včetně jejich terapie. Získá znalosti o terapii poruch autistického spektra a neurovývojových poruch.
Název studijního předmětu:
GERIATRIE
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoretický. Seznamuje studenty se změnami ve vyšším věku a specifikami péče o geriatrického pacienta. Věnuje se komplexní rehabilitační péči ve stáří.
Název studijního předmětu:
ORTOPEDIE A PROTETIKA
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoretický. Poskytuje komplexní přehled diagnostiky a léčby nemocí a poruch pohybového aparátu s důrazem na prevenci ve vztahu k fyzioterapii. Zabývá se degenerativní i úrazovou spondylochirurgickou problematikou. Studenti získají přehled o základech protetické problematiky a využití protetických pomůcek s návazností na rehabilitaci a návrat pacientů do společnosti.
Povinné základní předměty - kategorie A
Znalosti z dalších oborů
Název studijního předmětu:
ETIKA VE FYZIOTERAPII
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoretický. Předmět poskytuje informace o etice vztahující se k fyzioterapii, základním i speciálním oborům medicíny. Seznamuje s integrací etických principů a s Etickým kodexem a dotýká se i etických principů v jednání a chování zdravotnických profesionálů vůči pacientům a jejich rodině.
Název studijního předmětu:
ERGOTERAPIE
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Seznámí studenty s teoretickými a filozofickými základy zdravotní disciplíny, ergoterapeutickými koncepty, modely a přístupy založenými na interakci osoba- činnost-prostředí. Vysvětluje význam ergoterapeutických klinických standardů, definuje základní pojmy Mezinárodní klasifikace funkčních schopností, disabilit a zdraví.
Název studijního předmětu:
ZÁKLADY PSYCHOLOGIE A KOMUNIKACE
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Seznamuje studenty se základy obecné psychologie, psychologie osobnosti. Objasňuje základní psychologické směry a disciplíny. Uvádí do problematiky vývojové psychologie ve vztahu k fyzioterapii. Student se seznamuje se zásadami komunikace s osobami se specifickými potřebami (menšiny, migranti, agresivní pacienti apod.), klienty s poruchami autistického spektra nebo neorovývojovými poruchami.
Název studijního předmětu:
ZÁKLADY PEDAGOGIKY A EDUKACE
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Je zaměřen na získání základních znalostí pedagogiky jako vědy, která zkoumá podstatu, strukturu a zákonitosti výchovy a vzdělávání jako záměrné, cílevědomé a soustavné činnosti formující osobnost člověka v nejrůznějších sférách života společnosti. Studenti se seznámí se základy didaktiky a jejího využití při výchovném působení fyzioterapeuta na pacienty, jejich rodinu a komunitu, i účastníky kvalifikačního a celoživotního vzdělávání.
Název studijního předmětu:
ZÁKLADY SPECIÁLNÍ PEDAGOGIKY
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Uvádí studenty do systému komplexní péče o osoby se speciálními potřebami v duchu současného integračního paradigmatu. Studenti se seznámí s procesy integrace a inkluze. Předmět seznamuje studenty s oblastmi speciální pedagogiky a s cílovými skupinami klientů pro jednotlivé typy speciální pedagogiky.
Název studijního předmětu:
SOCIÁLNÍ A PRACOVNÍ REHABILITACE
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Seznamuje studenty s problematikou sociální rehabilitace v kontextu komprehenzivní rehabilitace. Cílem je získat základní rozhled ve zdravotním a sociálním systému a jeho provázanosti. Definuje sociální a pracovní rehabilitaci, seznamuje s platnou legislativou. Informuje o sociálních službách a s obsahem sociální a pracovní rehabilitace u vybraných diagnóz.
Název studijního předmětu:
ZÁKLADY ZDRAVOTNICKÉHO PRÁVA A LEGISLATIVY
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Poskytuje studentům základní informace o právním systému v České republice, základech práva občanského, pracovního, rodinného, trestního apod. Dále seznamuje s platnými právními předpisy, které upravují poskytování zdravotních a sociálních služeb, právní odpovědnost při výkonu povolání, práva a povinností zdravotnických pracovníků, pacientů a orgánů státní správy. Využívá příkladů z praxe a judikátů.
Název studijního předmětu:
ZÁKLADY VEŘEJNÉHO ZDRAVOTNICTVÍ A VÝCHOVA KE ZDRAVÍ
Anotace předmětu: Předmět je součástí komplexu předmětů umožňujících studentům působit ve všech sférách péče o zdraví. Obsah předmětu tvoří informace o zdravotním stavu obyvatelstva v ČR a vliv způsobu života na zdravotní stav různých skupin. Zabývá se i současným stavem životního prostředí v ČR. Poskytuje poznatky o strategii péče o zdraví v celosvětovém, evropském, státním a regionálním měřítku. Je součástí komplexu předmětů, které profilují absolventa k práci v primární, sekundární a terciální sféře péče o zdraví. Umožňuje studentům získat profesní znalosti z podpory a udržení zdraví při dodržování zdravého životního stylu v jednotlivých obdobích lidského života. Seznamuje s problematikou závislostí, s jejími riziky, prevencí, léčbou a následnou péčí. Studenti získají znalosti pro efektivní edukaci a poskytování informací při zjištěných rizicích a při přímém ohrožení zdraví jednotlivců, rodin a komunit.
Název studijního předmětu:
ZÁKLADY MANAGEMENTU, KVALITA VE ZDRAVOTNICTVÍ
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoretický. Seznamuje studenty se základy moderního managementu v oblasti materiálních a personálních zdrojů, se základy řízení kvality poskytovaných zdravotních služeb a v zajištění bezpečí pacientů, bezpečnosti při práci v systémech zdravotní a sociální péče, poskytuje informace o zdravotnicko-ekonomické problematice.
Název studijního předmětu:
ERGONOMIE
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoretický. Studenti se seznámí s hodnocením pracovních podmínek, fyzikálních, chemických, biologických faktorů pracovního prostředí a jejich vlivu na zdraví. Dále se zabývá hodnocením zdravotních rizik, kategorizací prací, základy fyziologie práce a ergonomie. Prohlubuje znalosti studentů v hodnocení fyzické a senzorické zátěže při práci a o principech opatření na ochranu zdraví pracovníků.
Název studijního předmětu:
INFORMATIKA VE ZDRAVOTNICTVÍ
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako praktický a poskytuje úvod do používání různých softwarových souborů, klinických informačních systémů, zpracování textu, prezentace dat, statistické analýzy a vyhledávání odborných zdrojů v elektronických vědeckých databázích.
Název studijního předmětu:
VÝZKUMNÉ METODY VE FYZIOTERAPII
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický Seznamuje studenty s metodami vědecké práce, zásadami publikování a statistickou analýzou.
ODBORNÁ PRAXE
Anotace předmětu:
Odborná praxe je koncipována jako praktický předmět, probíhá podle plánu praktické výuky na vysoké škole1). Umožňuje studentům aplikovat v podmínkách poskytovatele zdravotních a sociálních služeb teoretické vědomosti a praktické dovednosti, které získali studiem teoreticko-praktických disciplín v odborných učebnách školy. Poskytuje prostor pro zdokonalování zručnosti, dovedností a návyků, učí studenty samostatnosti, odpovědnosti a práci v týmu. Uskutečňuje se formou přímé či nepřímé péče o pacienty, v souladu s platnou právní úpravou a podle plánu praxe v podmínkách poskytovatele zdravotních a sociálních služeb pod vedením odborného pedagogického pracovníka, akademického pracovníka vysoké školy, školitele nebo mentora odborné praxe (školitele odborné praxe), v odůvodněných případech pod vedením lékaře se specializací v oboru rehabilitační a fyzikální medicína u poskytovatele zdravotních služeb. Pedagogický pracovník vyučuje v takové oblasti odborné praxe, ve které je odborníkem se způsobilostí k výkonu zdravotnického povolání a zároveň v této oblasti odpovídá za dohled při praxi studentů. Součástí praktického vyučování je souvislá praxe nejméně 120 hodin v každém roce studia a sportovní aktivita pod vedením tělovýchovných odborníků nebo fyzioterapeutů. Výkony prováděné v rámci odborné praxe jsou zaznamenány do Záznamníku výkonů a jiných odborných aktivit fyzioterapeuta - LOGBOOK (dále jen „Záznamník výkonů“), který vede vysoká škola1). Záznamník výkonů obsahuje souhrnné informace o přípravě a průběhu praktické výuky a sleduje jednotlivé kompetence a intervence, kterých má student/ka dosáhnout v rámci studijního plánu.
Pracoviště poskytovatele zdravotních a sociálních služeb pro výuku odborné praxe musí splňovat požadavky stanovené příslušnými právními předpisy, subjekt zajišťující výuku s poskytovatelem zdravotních a sociálních služeb mají praktickou výuku smluvně zajištěnou.
Týdnům praktické výuky předchází odpovídající výuka teoretických předmětů.
OBLASTI ODBORNÉ PRAXE:
1. ročník: Cílem odborné praxe je umožnit studentům aplikovat získané teoretické znalosti v průběhu studia v praxi, seznámit studenty s provozem a prací fyzioterapeuta na odborných pracovištích. Studenti získají kompetence v oblasti diagnostických a terapeutických postupů oboru fyzioterapie. Účastní se vyšetření pacienta, sestavení fyzioterapeutického (případně rehabilitačního) plánu, přípravy a provedení terapeutické jednotky a zhodnocení úspěšnosti terapie. Seznámí se s vedením zdravotnické dokumentace.
2. ročník: Cílem odborné praxe je umožnit studentům aplikovat získané teoretické znalosti v průběhu studia v praxi, seznámit studenty s provozem a prací fyzioterapeuta na odborných pracovištích. Pod vedením a dohledem studenti aplikují širokou škálu odborných diagnostických a terapeutických postupů a metod a jsou vedeni k samostatnému rehabilitačnímu myšlení.
3. ročník: Cílem odborné praxe je umožnit studentům aplikovat získané teoretické znalosti v průběhu studia v praxi a seznámit se s provozem a prací fyzioterapeuta na odborných pracovištích.
Příloha č. 1
Převodní tabulka pro fyzioterapeuty
Předměty kvalifikačního standardu oboru fyzioterapie a požadavky vyhlášky č. 39/2005 Sb.
Požadavky vyhlášky č. 39/2005 Sb. |
Obsah kvalifikačního standardu |
§3, odst. 2 |
|
Etika zdravotnického povolání v oboru |
Etika ve fyzioterapii |
Administrativní činnosti ve zdravotnictví (vedení dokumentace týkající se oboru včetně elektronické podoby této dokumentace) |
Rehabilitační propedeutika |
Organizace a řízení zdravotních služeb |
Základy zdravotnického práva a legislativy |
Základy podpory a ochrany veřejného zdraví včetně prevence nozokomiálních nákaz |
Základy veřejného zdravotnictví a výchova ke zdraví |
První pomoc a zajišťování zdravotní péče v mimořádných krizových situacích |
První pomoc |
Právní souvislosti poskytování zdravotní péče v oboru |
Základy zdravotnického práva a legislativy |
Základy řízení kvality poskytovaných zdravotních služeb a zajištění bezpečí pacientů |
Základy managementu, kvalita ve zdravotnictví |
Komunikace s pacientem a osobami jemu blízkými |
Základy psychologie a komunikace |
§23, odst. 2 |
|
Nejméně 3 roky studia |
PS + KS-3 roky obě formy studia |
Nejméně 1600 hodin praktického vyučování |
PS + KS - nejméně 1600 hodin |
§23, odst. 3, písm. a) bod 1. |
|
Biologie |
Biologie |
Anatomie |
Anatomie |
Fyziologie |
Fyziologie |
Patologie a patofyziologie |
Patologie a patofyziologie |
Biofyzika |
Biofyzika |
Biomechanika |
Biomechanika |
Kineziologie |
Kineziologie |
§23, odst. 3, písm. a) bod 2. |
|
Fyzioterapie |
Základy fyzioterapie a vyšetřovací metody; Rehabilitační propedeutika |
Léčebná rehabilitace |
Metody kinezioterapie |
Vnitřní lékařství |
Vnitřní lékařství |
Chirurgie |
Chirurgie a traumatologie |
Traumatologie |
Chirurgie a traumatologie |
Gynekologie |
Gynekologie |
Neurologie |
Neurologie |
Psychiatrie |
Psychiatrie |
Pediatrie |
Pediatrie |
Geriatrie |
Geriatrie |
Ortopedie |
Ortopedie a protetika |
Protetika |
Ortopedie a protetika |
Rehabilitační propedeutika |
Rehabilitační propedeutika |
Fyzikální terapie |
Fyzikální terapie |
Balneologie |
Balneologie |
Vyšetřovací, diagnostické a terapeutické postupy ve fyzioterapii |
Základy fyzioterapie a vyšetřovací metody; Rehabilitační propedeutika |
Kineziologie |
Kineziologie |
Základy ergoterapie |
Ergoterapie |
Komunitní péče |
Komunitní a primární péče ve fyzioterapii |
Zdravotní tělesná výchova |
Zdravotní tělesná výchova |
Tělesná výchova a sport zdravotně postižených |
Tělesná výchova a sport osob se zdravotním postižením |
§23, odst. 3, písm. a) bod 3. |
|
Sociální a další obory |
Sociální a pracovní rehabilitace |
Základy psychologie |
Základy psychologie a komunikace |
Základy pedagogiky a edukace |
Základy pedagogiky a edukace |
Základy speciální pedagogiky |
Základy speciální pedagogiky |
Sociální a pracovní rehabilitace |
Sociální a pracovní rehabilitace |
Sociální právní předpisy |
Základy zdravotnického práva a legislativy |
Ergonomie |
Ergonomie |
Informatika, statistika a metodologie vědeckého výzkumu a praxe založená na důkazech |
Informatika ve zdravotnictví; Výzkumné metody ve fyzioterapii |
§23, odst. 3, písm. b) |
Praktická výuka |
Praktické vyučování poskytující dovednosti a znalosti v provádění fyzioterapeutických postupů součástí praktického vyučování je souvislá praxe nejméně 120 hodin v každém roce studia a sportovní aktivita pod vedením tělovýchovných odborníků nebo fyzioterapeutů |
Odborná praxe na interním oddělení; Odborná praxe na chirurgickém oddělení; Odborná praxe na traumatologickém oddělení; Odborná praxe na ortopedickém oddělení; Odborná praxe na pediatrickém oddělení; Odborná praxe na oddělení akutní péče; Odborná praxe na oddělení následné péče; Odborná praxe na rehabilitačním oddělení; Odborná praxe v lázeňském zařízení. |
Příloha č. 2
Doporučená struktura Záznamníku výkonů fyzioterapeuta - LOGBOOK
MINIMÁLNÍ RÁMEC
Záznam výkonů a jiných odborných aktivit fyzioterapeuta
Záznamník výkonů a jiných odborných aktivit fyzioterapeuta je dokladem studenta/studentky fyzioterapie o absolvovaných výkonech během praktické výuky, které budou součástí kompetencí fyzioterapeutů. Plní účel kontroly i zpětné vazby o absolvovaných výkonech a aktivitách studentovi/studentce a školiteli.
Titulní strana: Název vysoké školy
Obsah:
1. Údaje o studentovi/studentce: jméno a příjmení (popř. titul), identifikační číslo studenta/tky, typ, forma, období studia (akademické roky)
2. Příprava studenta/tky na praktickou výuku
3. Osobní cíle studenta/tky
4. Kritéria hodnocení studenta/tky
5. Kompetence mentorů/mentorek/školitelů/školitelek
6. Kompetence studentů/studentek
7. Práva a povinnosti studentů/studentek
8. Přehled klinických pracovišť
9. Obecné cíle praktické výuky
10. Specifické cíle praktické výuky pro jednotlivá pracoviště
11. Seznam praktických výkonů I. ročník
12. Seznam praktických výkonů II. ročník
13. Seznam praktických výkonů III. ročník
14. Hodnocení studenta/tky
15. Další činnosti v rámci praktické výuky - exkurze, stáže
Záznamy vedené v Záznamníku výkonů a jiných odborných aktivit /Logbook/.
Student/ka si údaje o provedených intervencích vpisuje do Záznamníku výkonů /Logbooku/ sám/sama, případně akademický pracovník VŠ nebo mentorka/školitelka, popř. fyzioterapeut tuto skutečnost stvrzuje čitelným podpisem.
Rozsah Záznamníku výkonů a jiných odborných aktivit /Logbook/.
Dle potřeb vysoké školy může být rozsah rozšířen při zachování jeho minimálního rámce.
1) Zákon č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách), ve znění pozdějších předpisů.
2) Vyhláška č. 39/2005 Sb., kterou se stanoví minimální požadavky na studijní programy k získání odborné způsobilosti k výkonu nelékařského zdravotnického povolání, ve znění pozdějších předpisů.
3) §44, odst. 4 zákona č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách), ve znění pozdějších předpisů.
4) §24 zákona č. 96/2004 Sb., zákon o nelékařských zdravotnických povoláních, ve znění pozdějších předpisů.
6) Vyhláška č. 271/2012 Sb., vyhláška o stanovení seznamu nemocí, stavů nebo vad, které vylučují nebo omezují zdravotní způsobilost k výkonu povolání lékaře, zubního lékaře, farmaceuta, nelékařského zdravotnického pracovníka a jiného odborného pracovníka, obsahu lékařských prohlídek a náležitostech lékařského posudku (vyhláška o zdravotní způsobilosti zdravotnického pracovníka a jiného odborného pracovníka).
7) §55 zákona č. 111/1998 Sb., zákon o vysokých školách, ve znění pozdějších předpisů.