Věstník MZd ČR, částka 7/2020
KVALIFIKAČNÍ STANDARD PŘÍPRAVY NA VÝKON ZDRAVOTNICKÉHO POVOLÁNÍ ERGOTERAPEUT
Ministerstvo zdravotnictví ve spolupráci s Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy vydává v souladu s ustanovením §7 zákona č. 96/2004 Sb., o podmínkách získávání a uznávání způsobilosti k výkonu nelékařských zdravotnických povolání a k výkonu činností souvisejících s poskytováním zdravotní péče a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon č. 96/2004 Sb.“) a ustanovením §6 vyhlášky č. 39/2005 Sb., kterou se stanoví minimální požadavky na studijní programy k získání odborné způsobilosti k výkonu nelékařského zdravotnického povolání, ve znění pozdějších předpisů, kvalifikační standard přípravy na výkon zdravotnického povolání ergoterapeuta.
v nejméně tříletém akreditovaném bakalářském studijním programu,
v němž se specifikují podrobněji minimální požadavky na výše uvedený studijní program. Cílem je, aby absolventi daného programu byli odpovídajícím způsobem připraveni k výkonu zdravotnického povolání ergoterapeut.
Ministerstvo zdravotnictví společně s Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy doporučuje vysokým školám1) pro získání souhlasu Ministerstva zdravotnictví podle zákona o vysokých školách1), řídit se tímto metodickým doporučením při přípravě studijního programu.
Název studijního programu:
- Ergoterapie, bakalářský studijní program
Standardní doba studia: nejméně 3 roky, z toho praktické vyučování činí nejméně 1 600 hodin. Za praktické vyučování se podle ustanovení §3 odst. 5 a §6 odst. 3 písm. b) vyhlášky č. 39/2005 Sb.2) pro účely tohoto kvalifikačního standardu považuje nejenom ta část výuky, která probíhá ve zdravotnických zařízeních poskytujících zdravotní péči, v zařízeních sociálních služeb, vlastním prostředí pacienta, ale i výuka na pracovištích škol nebo školských zařízeních určených pro praktické vyučování, pokud odpovídá náplni příslušného oboru.
Forma studia/forma vzdělávání3):
- v bakalářském studijním programu: prezenční, kombinovaná
I. Cíle studijního programu
1. Cíle týkající se vzdělání a získání profesní kvalifikace zdravotnického pracovníka opravňující k výkonu zdravotnického povolání a k činnostem v rámci preventivní, diagnostické nebo léčebné, rehabilitační a paliativní péče v oboru ergoterapie.
2. Cíle směřující k získání znalosti právních předpisů v oblasti poskytování zdravotních služeb a zdravotní péče v České republice a se zaměřením např. na právo pacienta zvolit si poskytovatele zdravotních služeb oprávněného k poskytování zdravotních služeb, které odpovídají jeho zdravotním potřebám, pokud právní předpisy nestanoví jinak.
3. Cíle vedoucí k dosažení vzdělání ve zdravotnickém oboru jako základní předpoklad k celoživotnímu profesnímu vzdělávání.
II. Cíle studia
1. Cíle týkající se činností v rámci preventivní, diagnostické, léčebné, rehabilitační a paliativní péče v oboru ergoterapie
1.1 Absolvent/ka je schopen/schopna aplikovat získané poznatky do diagnostických a léčebných postupů souvisejících s funkční diagnostikou a terapií jedinců všech věkových kategorií, s různými typy postižení a onemocnění.
1.2 Absolvent/ka je schopen/schopna provádět ergoterapeutická vyšetření motorických funkcí a orientační vyšetření kognitivních funkcí v rámci běžných denních aktivit.
1.3 Absolvent/ka je schopen/schopna sestavovat krátkodobé i dlouhodobé plány ergoterapie a v rámci multidisciplinárního týmu vytvářet dlouhodobé plány komplexní terapie u jednotlivých pacientů.
1.4 Absolvent/ka je schopen/schopna aplikovat ergoterapeutické postupy a metodiky, navrhovat, případně zhotovovat kompenzační pomůcky.
1.5 Absolvent/ka je schopen/schopna při poskytování ergoterapeutických výkonů jednat hospodárně a ekologicky.
1.6 Absolvent/ka je schopen/schopna provádět poradenskou činnost v oblasti prevence vzniku nemocí z povolání a ergonomických úprav pracovního a vlastního sociálního prostředí.
2. Cíle týkající se rozvoje profese
2.1 Absolvent/ka je schopen/schopna spolupracovat s ostatními odborníky jako člen multidisciplinárního týmu a řešit ergoterapeutické aktivity v rámci komplexní rehabilitace.
2.2 Absolvent/ka je schopen/schopna na základě svých vědomostí, dovedností, sociální zralosti a přístupu k jednotlivcům, rodinám a komunitám přispívat k profesionalizaci oboru ergoterapie, zvyšování prestiže i postavení ergoterapeutů ve společnosti.
2.3 Absolvent/ka je schopen/schopna orientovat se v aktuálním stavu rozvoje ergoterapie v ČR i v zahraničí a umí kriticky posoudit jednotlivé etapy historického, současného i předpokládaného vývoje oboru ergoterapie.
2.4 Absolvent/ka je schopen/schopna seznamovat pacienty s možnostmi sociální péče ve spolupráci s odpovědnými orgány.
2.5 Absolvent/ka je schopen/schopna řešit problémy, plánovat a organizovat vlastní práci včetně manažerských činností.
2.6 Absolvent/kaje schopen/schopna pracovat s informačními a komunikačními technologiemi.
2.7 Absolvent/kaje schopen/schopna sledovat vývojové trendy v oblasti ergoterapie.
3. Cíle týkající se poskytování zdravotních služeb v kontextu právních předpisů
3.1 Absolvent/kaje schopen/schopna orientovat se v právním řádu ČR, který upravuje poskytování zdravotních služeb a kompetence státní správy v oblasti poskytování zdravotních služeb zejména v oblasti ergoterapie.
3.2 Absolvent/kaje schopen/schopna chápat úlohu WHO a Světové federace ergoterapeutů (WFOT) a Rady ergoterapeutů evropských zemí (COTEC) a respektovat právní předpisy i doporučení Evropské unie (EU) týkající se zdravotní a sociální politiky v členských zemích, uznávat mezinárodními dokumenty týkajícími se nejnovějších poznatků v oblasti ergoterapie.
3.3 Absolvent/ka je schopen/schopna při ergoterapeutických činnostech poskytovaných pacientům z odlišného sociokulturního prostředí jednat s vědomím jejich národnostních, náboženských a jiných odlišností a poskytnout základní informace v anglickém jazyce.
III. Profil absolventa studijního programu
1. Profesní kompetence ergoterapeutů (jejich výstupní vědomosti, dovednosti), které ergoterapeut plní, vycházejí z platných právních předpisů ČR4).
2. Ergoterapeut musí umět samostatně řešit úkoly v souvislosti s ergoterapeutickými výkony. Provádí funkčně diagnostické, léčebné, rehabilitační a preventivní postupy v rehabilitačním procesu pacientů s ohledem na psychologické, sociální, ekonomické, společensko-kulturní a duchovní odlišnosti způsobu života pacientů a je schopen adekvátně komunikovat s pacienty v různých situacích.
3. Činnosti ergoterapeutů zahrnují schopnosti racionálního použití široké škály metod využívajících neurovývojové, biomechanické, adaptační, kompenzační, kognitivní a psychosociální přístupy v rámci komplexní rehabilitace poskytované pacientům.
Profese ergoterapeut zahrnuje čtyři základní oblasti kompetencí5):
1. Autonomní kompetence ergoterapeutů
1.1.1 Provádění ergoterapeutických činností v rámci preventivní, funkčně diagnostické, léčebné, rehabilitační a paliativní péče.
1.1.2 Analyzuje fyzický, psychický a biosociální stav pacienta.
1.1.3 Posuzuje kapacitu jedince - jeho funkční schopnosti, možnosti a psychosensomotorický pracovní potenciál v provedení požadované aktivity a úroveň jeho participace.
1.1.4 Aplikuje hodnocení výkonu činností každodenního života jeho funkčně diagnostického prostředku a zjišťuje příčiny problémů u prováděných aktivit.
1.1.5 Posuzuje oblast výkonu (všední denní činnosti, pracovní a volnočasové činnosti) a zároveň hodnotí svalovou sílu, paměť a sensomotorické, kognitivní a interpersonální dovednosti v kontextu výkonu (věk, faktory fyzického a sociálního prostředí).
1.1.6 Vykonává činnosti rámci ergodiagnostiky, analyzuje zbylý pracovní potenciál, trénuje toleranci zátěže a vytrvalost a ve spolupráci s ostatními odborníky doporučuje vhodné pracovní a studijní začlenění zdravotně postižených.
1.2 Podpora zdraví
1.2.1 Aplikuje metodu biomechanickou, neurovývojovou a kognitivní u osob s fyzickými, smyslovými a psychosociálními problémy včetně behaviorálního, kognitivního, psychoanalytického a humanistického přístupu k jedinci i ke skupině.
1.2.2. Zajišťuje, aby ergoterapie byla v souladu s etickými zásadami při zabezpečování kvality poskytovaných zdravotních služeb.
1.2.3 Dokumentuje závěry hodnocení a pravidelně zaznamenává výstupy terapie.
1.2.4 Dodržuje hygienicko-epidemiologický režim při výkonu ergoterapeutických činností.
1.2.5 Provádí opatření při řešení následků mimořádné události nebo krizové situace.
1.3 Zdravotní výchova a poskytování informací
1.3.1 Poskytuje pacientům i jejich blízkým potřebné informace v souvislosti s ergoterapeutickými výkony a připravuje pro ně názorné odborné propagační materiály.
1.3.2 Provádí poradenské služby a instruktáže v otázkách adaptace, kompenzace a substituce poruch a onemocnění a v rámci ergonomie a úprav pracovního prostředí.
1.3.3 Podílí se na vzdělávání členů ergoterapeutických pracovišť a jiných odborných pracovníků ve zdravotnictví v oblasti ergoterapie.
1.3.4 Podílí se na kvalifikačním a celoživotním vzdělávání ergoterapeutů i ostatních zdravotnických pracovníků.
1.3.5 Efektivně ovládá nové informační a komunikační technologie.
2. Kooperativní kompetence ergoterapeutů
2.1 Respektuje role jednotlivých profesionálů při koordinaci a plnění odborných úkolů v multidisciplinárním týmu ergoterapie, zachovává a posiluje vzájemný partnerský vztah a podílí se na všech společenských opatřeních v zájmu potřeb pacientů.
2.2 Podílí se na přípravě standardů v rámci ergoterapie.
2.3 Na základě indikace klinického psychologa, klinického logopeda nebo lékaře provádí výcvik komunikativních a kognitivních funkcí.
2.4 Zná a dodržuje hranice své odborné způsobilosti, a pokud je to nutné, žádá o spolupráci příslušné kompetentní odborníky.
3. Kompetence ergoterapeutů ve výzkumu a vývoji
3.1 Kriticky reviduje svou každodenní praxi a při realizaci svých činností využívá výsledky výzkumu.
3.2 Získává nové vědomosti tím, že se podílí na výzkumné práci v oblasti ergoterapie a prezentuje její výsledky, přičemž využívá všech dostupných informačních zdrojů.
3.3 Podílí se systematicky a nepřetržitě na programech zajišťování kvality péče.
3.4 Usiluje o svůj odborný růst v rámci celoživotního vzdělávání.
4. Kompetence ergoterapeutů v oblasti managementu
4.1 Dovede posoudit, analyzovat rizika pro zdraví spadající do oblasti ergoterapie a plánovat, provést a kontrolovat nezbytná opatření k zamezení působení těchto rizik.
4.2 Pracuje ve skupinách, kontroluje pracovní tým a kooperuje s jinými odborníky.
4.3 Při výkonu odborných činností v rámci ergoterapie sleduje jejich efektivitu a náklady.
4.4 Metodicky vede, motivuje, vzdělává, kontroluje a hodnotí svěřené pracovníky.
4.5 Účastní se rozhodovacích procesů v oblasti zdravotní politiky a řízení na úseku ergoterapie.
Všechny tyto kompetence plní v souladu s platnými právními předpisy, etickými principy a profesními standardy, které platí pro ergoterapeuty v ČR (Etický kodex ergoterapeuta CAE a Standardy praxe CAE).
IV. Podmínky odborného vzdělávání
1. Vstupní podmínky
Podmínky přijetí ke studiu studijního programu, které je uchazeč/ka povinen/a splnit:
1.1 Ke studiu může být přijat/a uchazeč/ka, který/á úspěšně ukončil/a střední vzdělání s maturitní zkouškou a splnil/a podmínky přijímacího řízení vysoké školy1).
1.2 Jeho/její zdravotní stav splňuje zdravotní kritéria stanovená pro studium, které je v souladu s platnými právními předpisy6).
1.3 Cizinci mohou studovat ve studijním programu po splnění požadavků, které na ně kladou právní předpisy České republiky a mezinárodní smlouvy.
2. Průběžné podmínky
Povinnosti, které musí student/ka splnit v průběhu studia, stanoví:
- studijní program a studijní plán, které jsou v souladu se zkušebním a studijním řádem vysoké školy1).
3. Výstupní podmínky, ukončování studia7)
Způsob a podmínky kontroly studia a ukončení studia vymezují:
- studijní program, studijní plán, studijní a zkušební řád vysoké školy1).
3.1 Podmínkou ukončení studia je dosažení cílů studijního programu, získání předepsaného počtu kreditů v předepsané skladbě (tj. předměty povinné, povinně volitelné a volitelné) a splnění předepsaných studijních povinností do doby dané maximální možnou délkou studia.
3.2 Vysokoškolské vzdělávání se řádně ukončuje státní závěrečnou zkouškou, která se zpravidla skládá z:
- obhajoby bakalářské práce
- souhrnné zkoušky z profilujících odborných předmětů: Teorie ergoterapie, Ergoterapie v klinických oborech.
Povinné základní předměty - kategorie A
Tvořící základ pro poskytování ergoterapeutické péče
Doporučený název předmětu: |
Minimální počet hodin8) |
Anatomie a fyziologie |
50 |
Patologie a patologická fyziologie |
30 |
Kineziologie a biomechanika |
30 |
Zdravotnické prostředky |
10 |
Povinné oborové předměty - kategorie A
Tvořící základ ergoterapie a klinických oborů
Doporučený název předmětu: |
Minimální počet hodin |
Vnitřní lékařství |
30 |
Chirurgie a traumatologie |
20 |
Neurologie |
50 |
Psychiatrie |
30 |
Pediatrie |
20 |
Gerontologie |
20 |
Paliativní péče |
15 |
Ortopedie |
15 |
Protetika |
20 |
Úvod do ergoterapie a teorie ergoterapie |
60 |
Ergoterapeutické postupy |
60 |
Ergoterapeutické činnosti a techniky |
40 |
Ergodiagnostika a pracovní rehabilitace |
30 |
Bezbariérové přístupy a kompenzační pomůcky |
50 |
Komunitní péče |
20 |
Komunikační technologie v ergoterapii |
20 |
Ergoterapie v klinických oborech: |
|
- vnitřním lékařství |
15 |
- chirurgii, traumatologii a ortopedii |
30 |
- neurologii |
70 |
- psychiatrii |
40 |
- pediatrii |
40 |
- gerontologii |
30 |
Povinné základní předměty - kategorie A
Znalosti z dalších souvisejících oborů
Doporučený název předmětu: |
Minimální počet hodin |
Etika ve zdravotnictví |
20 |
První pomoc |
15 |
Základy managementu ve zdravotnictví |
15 |
Základy podpory a ochrany veřejného zdraví |
20 |
Základy zdravotnického práva |
15 |
Základy veřejného zdravotnictví |
15 |
Psychologie a komunikace |
30 |
Zdravotnická psychologie |
25 |
Základy pedagogiky a edukace |
15 |
Speciální pedagogika |
20 |
Sociální rehabilitace |
30 |
Ergonomie |
20 |
Informatika ve zdravotnictví |
15 |
Základy metodologie vědeckého výzkumu |
15 |
Základy statistiky |
8 |
Odborná ergoterapeutická praxe
Doporučená pracoviště pro odbornou praxi |
Minimální počet hodin9) |
Zdravotnická zařízení poskytovatelů zdravotních a sociálních služeb: - paliativní péče - psychiatrické oddělení - oddělení geriatrie - neurochirurgické oddělení - pediatrie - zařízení poskytující pobytovou sociální péči - zařízení následné péče - zařízení poskytující pobytovou péči osobám se zdravotním postižením - zařízení poskytující pobytovou péči osobám s psychickým onemocněním a postižením |
300 |
Zařízení poskytující léčebně rehabilitační péči - rehabilitační pracoviště - neurorehabilitační oddělení |
290 |
Vlastní sociální prostředí pacienta |
40 |
Za praktické vyučování se podle vyhlášky10) považuje nejen výuka na doporučených pracovištích pro odbornou praxi, ale i výuka na pracovištích škol nebo školských zařízeních určených pro praktické vyučování ve školní laboratoři (cvičení, semináře), pokud odpovídá náplni příslušného oboru.
Povinně volitelné předměty - kategorie B
Povinně volitelné předměty vhodně rozšiřují soubor povinných předmětů, rozšiřují znalosti a dovednosti studentů v oboru, mohou být rovněž vybrány tak, aby umožnily zaměření školy na vybraný klinický obor.
Lze je stanovit podle nabídky jednotlivých fakult - hodinovou dotaci se doporučuje přednostně využít pro odborné profilové obory.
Volitelné předměty - kategorie C
Volitelné předměty vhodně doplňují nabídku povinných a povinně volitelných předmětů, doplňují znalosti a dovednosti studentů v oboru.
Lze je stanovit podle nabídky jednotlivých fakult - hodinovou dotaci se doporučuje přednostně využít pro odborné profilové obory.
Odborná ergoterapeutická praxe
1. ročník |
2. ročník |
3. ročník |
Celkem |
180 hodin |
200 hodin |
250 hodin |
630 hodin |
Délka jedné hodiny odborné ergoterapeutické praxe v podmínkách poskytovatele zdravotních nebo sociálních služeb a v podmínkách vlastního sociálního prostředí pacienta je 60 min.
Předměty standardu pro výkon povolání ergoterapeuta jsou v souladu s požadavky vyhlášky č. 39/2005 Sb., kterou se stanoví minimální požadavky na studijní programy k získání odborné způsobilosti k výkonu nelékařského zdravotnického povolání, ve znění pozdějších předpisů.
Doporučuje se, aby doporučené názvy předmětů byly sestaveny do tematicky uspořádaných celků (modulů), přičemž předměty mohou být sdružovány. Jeden předmět může být součástí více modulů při dodržení základních metodologických principů výuky.
Povinné základní předměty - kategorie A
Tvořící základ pro poskytování ergoterapeutické péče
Všechny níže uvedené anotace předmětů jsou pro vytvoření studijního programu doporučující. Cíle, obsahová zaměření a seznam literatury zpracuje samostatně vysoká škola1) a studijní program předkládá v rámci akreditačního řízení.
Název studijního předmětu
ANATOMIE A FYZIOLOGIE
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický a obsahuje základní poznatky z anatomie a fyziologie člověka s důrazem na osteologii, artrologii, myologii a neuroanatomii. Seznamuje studenty s odbornou anatomickou terminologií. Cílem je poskytnutí znalostí o provázanosti jednotlivých systémů lidského těla v jeho celistvosti a výsledné funkčnosti.
Název studijního předmětu
PATOLOGIE A PATOLOGICKÁ FYZIOLOGIE
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Zprostředkuje studentům obecné poznatky o patologických procesech probíhajících v jednotlivých tkáních, orgánech, orgánových systémech a organizmu. Zahrnuje oblast patologické anatomie a patologické fyziologie. Studenti získají základní znalosti o chorobných stavech a naučí se chápat nemoc ve vztahu k lidskému organizmu.
Název studijního předmětu
KINEZIOLOGIE
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoretický. Seznamuje studenty se základy mechaniky a biomechaniky pohybového systému s cílem objasnit biofyzikální principy fyziologického a patologického pohybu, jeho typů, posturálních funkcí a automatických i volních pohybů. Studenti získají informace o běžných činnostech, lokomoci a manuálních činnostech a jejich poruchách.
Název studijního předmětu
ZDRAVOTNICKÉ PROSTŘEDKY
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek, který studentům poskytne základní strukturu poznatků o různých druzích lidských činností, využití rozmanitých materiálů, nástrojích i přístrojové techniky používané v ergoterapii. Seznamuje s různými variacemi pracovních činností s použitím různých prostředků v domácím i pracovním prostředí ve vztahu k prostředí.
Povinné oborové předměty - kategorie A
Tvořící základ ergoterapie a klinických oborů
Název studijního předmětu
VNITŘNÍ LÉKAŘSTVÍ
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoretický. Předmět zahrnuje komplexní problematiku interních onemocnění, od etiopatogeneze, symptomatologie, klinického vyšetření a léčby. Dále poskytuje prostor pro integraci poznatků, zkušeností a dovedností základního medicínského oboru a ergoterapie. Seznamuje studenty s vyšetřovacími a léčebnými metodami ve vnitřním lékařství s důrazem na onemocnění jednotlivých systémů. Součástí předmětu jsou poznatky dalších oborů - kardiologie, angiologie, endokrinologie, hematologie, nefrologie, gastroenterologie, revmatologie, gerontologie, urologie a pariciálně i chirurgické řešení interních chorob.
Název studijního předmětu
CHIRURGIE A TRAUMATOLOGIE
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoretický. Seznamuje studenty se základy komplexní rehabilitace v chirurgii a traumatologii pohybového aparátu. Studenti získají vědomosti o základních skupinách chorob a stavů postižení, které vyžadují ergoterapii, dále vědomosti o postupech ergoterapie podle charakteru úrazu či onemocnění.
Název studijního předmětu
NEUROLOGIE
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Ověřuje a prohlubuje znalosti neuroanatomie a neurofyziologie, teoretické znalosti jednotlivých funkcí centrálního a periferního nervového systému. Pozornost je soustředěna na znalost motorického systému a základních příznaků poruch hybnosti, znalost jednotlivých neurologických syndromů a základního schématu neurologického vyšetření. Praktická část předmětu se soustředí na vyšetření, neurologickou rozvahu a návrh terapie u neurologických pacientů.
Název studijního předmětu
PSYCHIATRIE
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Poskytuje studentům základní teoretické informace z oboru psychiatrie: seznámení s obecnou psychopatologií, organicky podmíněnými duševními poruchami, afektivními poruchami, schizofrenií, úzkostnými poruchami, poruchami osobnosti, poruchami příjmu potravy. Seznámí se se základy nástavbových oborů - adiktologie a sexuologie. Praktická část předmětu je zaměřena na základy komunikace s psychiatrickými pacienty, na získání zkušenosti se základními psychiatrickými diagnózami a pochopením odlišností požadavků na ergoterapeutickou péči oproti somatickým pacientům.
Název studijního předmětu
PEDIATRIE
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoretický. Poskytuje studentům základní poznatky o léčebně preventivní péči o děti od novorozeneckého věku až po dospívání. Student se seznámí s vyšetřovacími postupy a terapeutickými přístupy v rehabilitaci dětských pacientů. Důraz je kladen na znalosti vývoje dítěte a psychomotorický vývoj dítěte ve zdraví i nemoci.
Název studijního předmětu
GERONTOLOGIE
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoretický. Podává základní informace o obecné gerontologii s přesahem do vnitřního lékařství, neurologie a psychiatrie. Dále se zabývá klinickými otázkami geriatrie se zaměřením na možnosti ergoterapeutické intervence v geriatrii.
Název studijního předmětu
PALIATIVNÍ PÉČE
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Podává ucelené informace o historii, cílech a typech paliativní péče. Seznamuje studenty s novými službami a typy zařízení, která spadají do oblasti následné péče, v nichž je poskytována rehabilitace. Součástí předmětu jsou poznatky principů psychospirituální péče jako součásti komplexního přístupu v souladu s etickými aspekty.
Název studijního předmětu
ORTOPEDIE
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoretický. Podává ucelené informace ze základních a speciálních oblastí ortopedického charakteru včetně vad, postižení i traumat. Pozornost je soustředěna na vady dolních i horních končetin a ortopedickou protetiku. Hlavními tématy jsou artróza, vrozené vady, náhrady velkých kloubů (včetně režimových opatření po implantaci totálních endoprotéz), traumata, amputace.
Název studijního předmětu
PROTETIKA
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Poskytuje základní indikační kritéria pro jednotlivé typy ortopedicko-protetických pomůcek, odběry měrných podkladů, funkční hodnocení pomůcky. Student se dále seznámí s náplní jednotlivých funkčních součástí ortopedické protetiky: protetika končetin, ortotika, kalceotika, adjuvatika, epitetika.
Název studijního předmětu
ÚVOD DO ERGOTERAPIE A TEORIE ERGOTERAPIE
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Podává ucelené informace o oboru ergoterapie, o filozofii oboru, základních teoriích, paradigmatech a modelech využívaných v ergoterapii. Seznámí se s důležitostí oboru v interprofesním týmu, s ergoterapeutickými přístupy, se zásadami ergoterapeutického procesu, s individuální a skupinovou terapií. Získají přehled o možnostech využití ergoterapie u osob s různými disabilitami.
Název studijního předmětu
ERGOTERAPEUTICKÉ POSTUPY
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Student se seznámí s hlavními metodami diagnostiky v rámci ergoterapie. Důraz je kladen na metody sběru dat, způsoby zaznamenávání dat z vyšetření a jejich interpretace, seznámení s vyšetřením ergoterapeuta standardizovanými a nestandardizovanými metodami. Cílem je, aby student získal znalosti a praktické dovednosti aplikace biomechanických, neurovývojových a psychosociálních přístupů v ergoterapii. Osvojí si základní vyšetřovací metody pro vyšetření horní končetiny, senzomotorických a kognitivních funkcí, personálních a instrumentálních všedních denních činností, vyšetření rovnováhy, hodnocení chůze, prostředí a činností. Součástí předmětu je problematika přístupů používaných u pacientů s psychosociálními problémy s poznatky o aplikaci skupinové terapie.
Název studijního předmětu
ERGOTERAPEUTICKÉ ČINNOSTI A TECHNIKY
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Předmět je zaměřen na analýzu, hodnocení, výběr a aplikaci kreativních a výtvarně terapeutických technik vzhledem ke konkrétním potřebám pacienta v ergoterapeutické praxi. Studenti se seznámí se základními činnostmi a technikami využívanými v ergoterapii. Cílem je, aby student zvládl analýzu činnosti a využívat adaptace a stupňování náročnosti různých činností. Studenty předmět seznamuje s výtvarnými a rukodělnými činnostmi a jejich aplikací u osob s disabilitou různých věkových skupin.
Název studijního předmětu
ERGODIAGNOSTIKA A PRACOVNÍ REHABILITACE
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Cílem předmětu je seznámit studenty s ergodiagnostikou, předpracovní i pracovní rehabilitací v České republice včetně systému jejího financování. Studenti se seznámí s diagnostickými a terapeutickými přístupy a metodikami, které se využívají v oblasti předpracovní a pracovní rehabilitace a s možnostmi pracovního začlenění osob s různou disabilitou včetně ergonomie, pracovních pomůcek, adaptaci pracovních nástrojů a úprav pracovního prostředí.
Název studijního předmětu
BEZBARIÉROVÉ PŘÍSTUPY A KOMPENZAČNÍ POMŮCKY
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Podává ucelené informace o problematice bariér v životě zdravotně znevýhodněných osob. Studenti dále získají obecný přehled o existujících kompenzačních pomůckách a jejich využití v praxi. Dále se naučí vybrat vhodnou kompenzační pomůcku u různých onemocnění. Student bude schopen pacienta instruovat a naučit ho danou pomůcku používat.
Název studijního předmětu
KOMUNITNÍ PÉČE
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Studenti získají povědomí o specifikách komunitní práce v ergoterapii a teoretických východiscích, ze kterých komunitní práce v ergoterapii vychází. Důraz bude také kladen na pochopení kontextu, v kterém se komunitní práce odehrává a jak tento formuje podobu jednotlivých programů a projektů zacílených na specifické cílové skupiny klientů či uživatelů. Představena bude role ergoterapeuta v komunitních službách pro děti a dospívající, pro seniory, v komunitní psychiatrii, ve výrobních provozech a v oblasti podpory zdraví a primární péče.
Název studijního předmětu
KOMUNIKAČNÍ TECHNOLOGIE V ERGOTERAPII
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Studenti se seznámí s problematikou technologie se zaměřením na komunikační technologie pro osoby s různým typem disability - osoby s postižením sluchu, zraku, řeči a s fyzickým znevýhodněním. Studenti si osvojí teoretické i praktické znalosti využití PC při terapii, usnadnění přístupu počítače, práce s různými typy PC pomůcek. Dále se student seznámí s pomůckami a s organizacemi, které poskytují poradenství v této oblasti.
Název studijního předmětu
KINEZIOLOGIE
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Důraz je kladen na získání ucelených znalostí biomechaniky a kineziologie všech struktur pohybového aparátu. Výuka se věnuje i základním biomechanismům řízení hybnosti a základům vývojové kineziologie.
Název studijního předmětu
ERGOTERAPIE V KLINICKÝCH OBORECH
Anotace předmětu: Obsahem je komplex okruhů, které tvoří základy znalostí jednotlivých klinických oborů, navazuje na znalosti získané v ostatních odborných předmětech. Předmět poskytuje teoretické znalosti pro pochopení příčin a klinického obrazu chorob, klinické příčiny nemocí a jejich symptomatologii a klinickou propedeutiku. Všechny okruhy jsou koncipovány jako teoreticko-praktické celky a jsou základem pro výuku základních metod vyšetřování v rámci biomechanického, neurovývojového a kognitivního rámce vztahů včetně psychosociálních onemocnění. Cílem je získat znalosti o metodách vyšetření u vybraných diagnóz, posouzení stavu a na jeho základě sestavení vhodného ergoterapeutického plánu při jednotlivých onemocněních.
Název studijního předmětu
ERGOTERAPIE VE VNITŘNÍM LÉKAŘSTVÍ
Anotace předmětu: Obsah je zaměřen na specifika ergoterapeutické péče v oborech interního lékařství, zejména v kardiologii, diabetologii, obezitologii, nefrologii i ostatních klinických oborech. Důraz je kladen na odbornou edukaci jako součást komplexního léčebného procesu a změny životního stylu v rámci prevence a léčby.
Název studijního předmětu
ERGOTERAPIE V CHIRURGII, TRAUMATOLOGII A ORTOPEDII
Anotace předmětu: Náplň okruhu podává ucelené informace z obecné a speciální části chirurgie, traumatologie a ortopedie. Cílem předmětu je popsat hlavní charakteristiky jednotlivých oborů, traumatologii pohybového aparátu, seznámit s prevencí, diagnostikou a terapií vrozených a získaných poruch muskuloskeletálního sytému.
Název studijního předmětu
ERGOTERAPIE V NEUROLOGII
Anotace předmětu: Studenti získají přehled o různých technikách a metodách aplikovaných u neurologických pacientů, seznámí se s vyšetřovacími metodami používanými u neurologických pacientů. Důraz je kladen na seznámení se s Bobath konceptem a jeho praktickou aplikací v ergoterapii, zejména ve vztahu k všedním denním činnostem. Studenti získají teoretické poznatky o základních neurovývojových metodách, prakticky si osvojí zásady aplikace Bobath konceptu u pacientů s neurologickým onemocněním.
Název studijního předmětu
ERGOTERAPIE V PSYCHIATRII
Anotace předmětu: Obsah poskytuje poznatky zaměřené na specifika ergoterapie v psychiatrii. Seznamuje studenty se zvláštnostmi posouzení potřeb a včasnou identifikaci rizik u pacientů s psychickým onemocněním a jejich řešení. Pozornost je soustředěna na proces komplexní rehabilitace při hospitalizaci a v domácím prostředí. Důraz je kladen na odbornou edukaci jako součást komplexního ergoterapeutického procesu. Dále se student seznámí s organizacemi, které poskytují služby klientům s duševním onemocněním a získá základní náhled do neverbálních a psychoterapeutických technik.
Název studijního předmětu
ERGOTERAPIE V PEDIATRII
Anotace předmětu: Předmět seznamuje studenty s nejčastěji používanými vyšetřovacími a terapeutickými přístupy u vybraných onemocnění v ergoterapii u dětí, včetně problematiky PAS a ostatních neurovývojových poruch (např. dyspraxie, vývojové dysfázie, ADHD). Důraz je kladen na využití prvků Bobath konceptu, Senzorické integrace a orofaciální stimulace v nápravě motorických, senzorických a kognitivních funkcí u dětí a dospívajících. Student získá znalosti o specifickém přístupu k pacientům dětského věku a využití hry jako terapeutického prostředku v ergoterapii.
Název studijního předmětu
ERGOTERAPIE V GERONTOLOGII
Anotace předmětu: Téma je svým obsahem zaměřeno na možnosti ergoterapeutické intervence v geriatrii a specifika ergoterapie u seniorů s cílem prevence karenčních stavů a jejich řešení v rámci komplexní rehabilitace. Seznamuje studenty se zvláštnostmi posouzení potřeb u seniorů zejména s ohledem na onemocnění a včasnou identifikaci rizik a jejich řešení. Pozornost je soustředěna na proces ergoterapie při hospitalizaci, v zařízeních sociální péče a v domácím prostředí. Důraz je kladen na odbornou edukaci v rámci léčby a uchování kvality života.
Povinné oborové předměty - kategorie A
Znalosti z dalších souvisejících oborů
Název studijního předmětu
ETIKA VE ZDRAVOTNICTVÍ
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoretický. Zaměřuje se na etické otázky vykonávání profese ergoterapeuta, seznamuje s integrací etických principů do etických kodexů a dotýká se etických dilemat v jednání zdravotnických profesionálů vůči pacientům.
Název studijního předmětu:
PRVNÍ POMOC
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Studenti si osvojí základní znalosti první pomoci při různých zdraví ohrožujících a poškozujících stavech. Výuka je zaměřena na osvojení si souboru jednoduchých úkonů a opatření, která při náhlém ohrožení nebo postižení zdraví člověka omezují rozsah a důsledky tohoto ohrožení či postižení. Součástí předmětu jsou i poznatky z medicíny katastrof, neodkladné péče a krizového managementu (aktivace složek Integrovaného záchranného systému).
Název studijního předmětu
ZÁKLADY MANAGEMENTU VE ZDRAVOTNICTVÍ
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoretický. Seznamuje studenty se základy moderního managementu v oblasti materiálních a personálních zdrojů, se základy řízení kvality poskytovaných zdravotních služeb a v zajištění bezpečí pacientů, bezpečnosti při práci v systémech zdravotní a sociální péče, poskytuje informace o zdravotnicko-ekonomické problematice.
Název studijního předmětu:
ZÁKLADY PODPORY A OCHRANY VEŘEJNÉHO ZDRAVÍ
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoretický. Vychází z cílů národního programu zdraví. Poskytuje stěžejní informace o hygieně a epidemiologii při podpoře a ochraně veřejného zdraví, o předcházení vzniku, šíření a omezení výskytu infekčních onemocnění, o infekcích vzniklých v přímé souvislosti s pobytem ve zdravotnickém zařízení (nozokomiálních nákazách), o hromadně se vyskytujících onemocněních, nemocech podmíněných nevhodným životním prostředím a životním stylem, a jiných významných poruchách zdraví.
Název studijního předmětu
ZÁKLADY ZDRAVOTNICKÉHO PRÁVA
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoretický. Poskytuje studentům základní informace o právním systému v České republice, základech práva správního, občanského (pracovního, rodinného, obchodního) a trestního se zaměřením na zdravotně-sociální problematiku. Dále seznamuje s platnými právními předpisy, které upravují poskytování zdravotních a sociálních služeb, právní odpovědnost při výkonu povolání, práva a povinnosti zdravotnických pracovníků, pacientů a orgánů státní správy s ohledem na výrazný vliv mezinárodních úmluv, evropských směrnic, zákonů a podzákonných právních předpisů na právní normy ve zdravotnictví. Cílem předmětu je poskytnout studentům základní přehled právních předpisů týkajících se ochrany soukromí jednotlivců a orientaci v právních principech ochrany osobních údajů a jejich aplikaci v praxi.
Název studijního předmětu
ZÁKLADY VEŘEJNÉHO ZDRAVOTNICTVÍ
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoretický. Předmět poskytne poznatky základů veřejného zdravotnictví, které se zabývá prevencí nemocí, posilováním a prodlužováním života pomocí organizovaného úsilí společnosti s hlavním cílem dosáhnout co nejvyšší možné úrovně zdraví obyvatelstva. Na základě integrace poznatků biomedicínských a společenských věd poskytne informace o organizaci, struktuře, funkcích a řízení jednotlivých složek systému péče o zdraví. Součástí předmětu je problematika financování zdravotnictví v ČR (státní rozpočet, daně, povinné zdravotní pojištění, financování vlastních zdravotnických zařízení, charitativní organizace, nadace aj.).
Název studijního předmětu
PSYCHOLOGIE A KOMUNIKACE
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický komplex seznamující se základní psychologickou terminologií, s psychickými procesy a jejich charakteristikou, s psychologickými teoriemi osobnosti, s poznatky o citovém prožívání, kognitivních procesech a chování člověka. Podává základní informace o ontogenezi lidské psychiky a vývoji psychosociálních potřeb jedince od narození až do smrti. Problematika komunikace tvoří základ profesionálních znalostí a dovedností ergoterapeuta při navazování kontaktu a získávání důvěry pacienta pro další účinnou a kvalitní péči. Naučí zásadám a dovednostem adekvátní komunikace s pacienty, se spolupracovníky, popř. s rodinnými příslušníky a dalšími osobami. Předmět seznamuje studenty s problematikou komunikace s osobami se specifickými potřebami (menšiny, etnika, agresivní pacienti, osoby se závislostí).
Název studijního předmětu
ZDRAVOTNICKÁ PSYCHOLOGIE
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek a navazuje na poznatky z obecné psychologie. Podrobně se zaměřuje na poznatky, které se vztahují k psychologii zdraví, klinické psychologii, k aplikaci psychologických poznatků ve zdravotnictví, které směřuje ke kvalitnějšímu pochopení chování nemocného jedince, k pochopení jeho potřeb i problémů, které nemoc přináší jemu i jeho rodině. Řeší problematiku psychologie nemocných jedinců všech věkových skupin v souvislosti s poskytováním ergoterapeutické péče. Stresový management postihuje zvládání psychické zátěže a stresu v souvislosti s výkonem povolání. Cílem výuky je informovat o podstatných psychologických problémech souvisejících se změnou zdravotního stavu a připravit studenty na specifické chování a reakce pacientů v náročných životních situacích.
Název studijního předmětu
ZÁKLADY PEDAGOGIKY A EDUKACE
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek, který je zaměřen na získání poznatků o významu obecné pedagogiky jako integrující disciplíny pro záměrné vedení výchovně vzdělávacího procesu zejména v oblasti vzdělávání dospělých. Studenti se seznámí se základy didaktiky a jejího využití v edukačním procesu s využitím aktivizačních metod a současně při působení ergoterapeuta na účastníky kvalifikačního a celoživotního vzdělávání. Cílem předmětu je poskytnout studentům poznatky z oboru pedagogiky a didaktiky tak, aby byl student schopen se orientovat v teoretických znalostech oboru a mohl tyto poznatky využít v rámci své edukační činnosti u pacienta, jeho blízkých i komunity. Studenti si osvojí znalosti o podmínkách, procesech, formách a metodách edukace jako základních krocích edukačního procesu a jeho praktické aplikaci nejen u pacientů, ale i u dalších členů rodiny i zdravotnického týmu.
Název studijního předmětu
SPECIÁLNÍ PEDAGOGIKA
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoretický. Seznamuje s problematikou systému komplexní pedagogické péče o osoby se speciálními potřebami v duchu současného inkluzivního systému vzdělávání, i koordinované rehabilitace v kontextu komprehenzivní rehabilitace. Je zaměřen na získání poznatků o sociálních službách, a individuálních pomůckách k edukaci, jejich dostupnosti apod. Možnosti vzdělávání hlavně v oblasti čtení, psaní a kalkulie u dětí, dorostu, dospělých v produktivním věku a seniorů se speciálními potřebami. Součástí jsou poznatky o sociální rehabilitaci u vybraných diagnóz.
Název studijního předmětu
SOCIÁLNÍ REHABILITACE
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoretický. Seznamuje s problematikou sociální rehabilitace, s různými formami sociální péče v domácím prostředí i v pobytových zařízeních pro osoby s tělesným, mentálním postižením a pro seniory. Je zaměřen na získání poznatků o sociálních službách, jejich dostupnosti apod. Poskytuje rovněž rozbory sociální dokumentace, sociálního šetření a příklady konkrétních situací sociální rehabilitace u vybraných diagnóz.
Název studijního předmětu
ERGONOMIE
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoretický. Seznamuje s problematikou hodnocení pracovních podmínek, fyzikálních, chemických a biologických faktorů pracovního prostředí a jejich vlivu na zdraví, hodnocením zdravotních rizik, kategorizací prací, se základy fyziologie práce a ergonomie, s hodnocením fyzické, psychické a senzorické zátěže při práci a s principy opatření na ochranu zdraví pracovníků.
Název studijního předmětu
INFORMATIKA VE ZDRAVOTNICTVÍ
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako praktický a poskytuje úvod do používání různých softwarových souborů, klinických informačních systémů, zpracování textu, prezentace dat, statistické analýzy a vyhledávání odborných zdrojů v elektronických vědeckých databázích.
Název studijního předmětu
ZÁKLADY METODOLOGIE VĚDECKÉHO VÝZKUMU
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický, který předpokládá aplikaci znalostí získaných v ostatních odborných předmětech a také určitou úroveň kreativity. Důraz je kladen na metody sběru dat (pozorování, rozhovor, měření), způsoby zaznamenávání dat z vyšetření a jejich interpretace. Naučí studenty zvládnout základní terminologii z oblasti výzkumu, pochopit význam základních fází výzkumného procesu a umět využívat výsledky výzkumu v ergoterapeutické praxi. V předmětu se studenti seznámí s Evidence Based Practice v ergoterapii.
Název studijního předmětu
ZÁKLADY STATISTIKY
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Obsah předmětu je zaměřen na statistickou analýzu medicínských a biologických dat potřebných pro nalezení, chápání a vysvětlování vztahů mezi pozorovanými ději. Cílem je seznámit studenty se základními pojmy statistiky (biostatistiky) a základními statistickými metodami, které se používají při vyhodnocování biologických jevů.
ODBORNÁ ERGOTERAPEUTICKÁ PRAXE
Anotace předmětu:
Odborná praxe je koncipována jako praktický předmět, probíhá podle plánu praktické výuky na vysoké škole1) formou blokové výuky (přičemž jeden blok trvá vždy nejméně 1 týden). Umožňuje studentům aplikovat v podmínkách poskytovatelů zdravotních a sociálních služeb i v podmínkách vlastního sociálního prostředí pacienta teoretické vědomosti a praktické dovednosti, které získali studiem teoreticko-praktických disciplín v odborných učebnách školy. Poskytuje prostor pro zdokonalování zručnosti, dovedností a návyků, učí studenty samostatnosti, odpovědnosti a práci v týmu. Uskutečňuje se formou přímé či nepřímé péče o pacienty, v souladu s platnou právní úpravou a podle plánu praxe v podmínkách poskytovatele zdravotních služeb pod vedením odborného pedagogického pracovníka, akademického pracovníka vysoké školy, školitele nebo mentora odborné praxe (školitele odborné praxe) u poskytovatele zdravotních a sociálních služeb. Pedagogický pracovník vyučuje v takové oblasti odborné praxe, ve které je odborníkem se způsobilostí k výkonu zdravotnického povolání a zároveň v této oblasti odpovídá za dohled při praxi studentů. Výkony prováděné v rámci odborné praxe jsou zaznamenány do Záznamníku výkonů a jiných odborných aktivit ergoterapeut - LOGBOOK (dále jen „Záznamník výkonů“), který připravuje vysoká škola1). Záznamník výkonů obsahuje souhrnné informace o přípravě a průběhu praktické výuky a sleduje jednotlivé kompetence a ergoterapeutické intervence, kterých má student/ka dosáhnout v rámci studijního plánu. Pracoviště poskytovatelů zdravotních a sociálních služeb pro výuku odborné praxe musí splňovat požadavky stanovené příslušnými právními předpisy, subjekt zajišťující výuku s poskytovatelem zdravotních nebo sociálních služeb mají praktickou výuku smluvně zajištěnou. Týdnům praktické výuky předchází odpovídající výuka teoretických předmětů.
OBLASTI ODBORNÉ ERGOTERAPEUTICKÉ PRAXE
1. ročník: Praxe vychází z koncepčního modelu hlavních determinant zdraví WHO, je orientována na oblast podpory zdraví a prevence vzniku onemocnění a na nácvik a osvojení činností nutných pro výkon činností ergoterapeuta. Studenti získají přehled o možnostech uplatnění ergoterapeutů vražných organizacích. Praxe je orientována na průběh ergoterapeutické intervence u osob s disabilitou.
2. ročník: Praxe je zaměřena na získání kompetencí v oblasti diagnostických a terapeutických metod v oboru ergoterapie u osob s disabilitou. Studenti se účastní vyšetření pacienta, sestavování rehabilitačního plánu, plánování a přípravy terapeutické jednotky, vedení terapeutické jednotky a zhodnocení úspěšnosti terapie. Studenti si dále prakticky ověří schopnost vedení dokumentace o funkčně diagnostických a terapeutických postupech v ergoterapii.
3. ročník: Praxe je zaměřena na získání kompetencí v oblasti specifických diagnostických a terapeutických metod v oboru ergoterapie u osob s disabilitou. Studenti provádí specifické diagnostické a terapeutické postupy pod supervizí ergoterapeuta. Dále si prohloubí znalosti v oblasti klinického rozhodování.
Příloha č. 1
Převodní tabulka pro ergoterapeuty
Předměty kvalifikačního standardu oboru ergoterapie a požadavky vyhlášky č. 39/2005 Sb.
Požadavky vyhlášky č. 39/2005 Sb. |
Obsah kvalifikačního standardu |
§3, odst. 2 |
|
Etika zdravotnického povolání v oboru |
Etika ve zdravotnictví |
Administrativní činnosti ve zdravotnictví (vedení dokumentace týkající se oboru včetně elektronické podoby této dokumentace) |
Základy managementu ve zdravotnictví; Informatika ve zdravotnictví; Odborná ergoterapeutická praxe |
Organizace a řízení zdravotních služeb |
Základy managementu ve zdravotnictví; Základy veřejného zdravotnictví |
Základy podpory a ochrany veřejného zdraví včetně prevence nozokomiálních nákaz |
Základy podpory a ochrany veřejného zdraví |
První pomoc a zajišťování zdravotní péče v mimořádných krizových situacích |
První pomoc |
Právní souvislosti poskytování zdravotní péče v oboru |
Základy zdravotnického práva; Základy veřejného zdravotnictví |
Základy řízení kvality poskytovaných zdravotních služeb a zajištění bezpečí pacientů |
Základy managementu ve zdravotnictví |
Komunikace s pacientem a osobami jemu blízkými |
Psychologie a komunikace; Základy pedagogiky a edukace; Speciální pedagogika; Úvod do ergoterapie a teorie ergoterapie; Ergoterapeutická praxe |
§6, odst. 2 |
|
Nejméně 3 roky studia |
PS + KS-3 roky obě formy studia |
Nejméně 1 600 hodin praktického vyučování |
PS + KS- 1 600 hodin |
§6, odst. 3, písm. a) bod 1. |
|
Anatomie |
Anatomie a fyziologie |
Fyziologie |
Anatomie a fyziologie |
Patologie a patofyziologie |
Patologie a patologická fyziologie |
Kineziologie |
Kineziologie |
Základní znalost zdravotnických prostředků |
Zdravotnické prostředky |
§6, odst. 3, písm. a) bod 2. |
|
Ergoterapie a klinické obory - vnitřní lékařství - chirurgie a traumatologie - neurologie - psychiatrie - pediatrie - geriatrie - paliativní péče - ortopedie |
Ergoterapie v klinických oborech Vnitřní lékařství; Chirurgie a traumatologie; Neurologie; Psychiatrie; Pediatrie; Gerontologie; Paliativní péče; Ortopedie |
Protetika |
Protetika |
Úvod do ergoterapie, teorie ergoterapie |
Úvod do ergoterapie a teorie ergoterapie |
Diagnostické a léčebné ergoterapeutické postupy |
Ergoterapeutické činnosti a techniky; Úvod do ergoterapie a teorie ergoterapie; Ergoterapeutické postupy; Ergodiagnostika a pracovní rehabilitace |
Ergoterapie - u mentálního postižení - v pediatrii - v geriatrii |
Ergoterapie v klinických oborech |
Ergoterapie při použití kompenzačních pomůcek |
Bezbariérové přístupy a kompenzační pomůcky |
Ergodiagnostika a pracovní rehabilitace |
Ergodiagnostika a pracovní rehabilitace |
Ergoterapie v komunitní péči |
Odborná ergoterapeutická praxe; Úvod do ergoterapie a teorie ergoterapie; Ergoterapie v klinických oborech Komunitní péče |
Rehabilitace kognitivních poruch v ergoterapii |
Ergoterapie v klinických oborech |
Komunikace v ergoterapii |
Psychologie a komunikace; Základy pedagogiky a edukace; Speciální pedagogika |
§6, odst. 3, písm. a) bod 3. |
|
Základy pedagogiky a edukace |
Základy pedagogiky a edukace |
Speciální pedagogika |
Speciální pedagogika |
Sociální rehabilitace |
Sociální rehabilitace |
Ergonomie |
Ergonomie |
Psychologie |
Psychologie a komunikace; Zdravotnická psychologie |
Právní předpisy ve vztahu k sociální problematice |
Základy zdravotnického práva; Zdravotnické prostředky |
Základy informatiky |
Informatika ve zdravotnictví |
Základy statistiky a metodologie vědeckého výzkumu |
Základy metodologie vědeckého výzkumu; Statistika |
§6, odst. 3, písm. b) |
|
Praktické vyučování v provádění ergoterapeutických výkonů, v komunitní péči, v základní metodice léčebné tělesné výchovy a léčebné rehabilitační péče, paliativní péči, vyšetřování motorických funkcí, základních komunikačních schopností a rozumových a dalších funkcí nutných pro poskytování ergoterapeutické péče a v hodnocení soběstačnosti. |
Související teoreticko-praktická výuka; Odborná ergoterapeutická praxe |
Příloha č. 2
Doporučená struktura Záznamníku výkonů ergoterapeuta - LOGBOOK
MINIMÁLNÍ RÁMEC
Záznam výkonů a jiných odborných aktivit ergoterapeuta
Záznamník výkonů a jiných odborných aktivit ergoterapeuta je dokladem studenta/studentky o absolvovaných výkonech během praktické výuky, které budou součástí kompetencí ergoterapeutů. Plní účel kontroly i zpětné vazby o absolvovaných výkonech a aktivitách studentovi/studentce a školiteli.
Titulní strana: Název vzdělávací instituce/vysoké školy
Obsah:
1. Údaje o studentovi/studentce: jméno a příjmení (popř. titul), identifikační číslo studenta, typ, forma, období studia (akademické roky)
2. Příprava studenta/tky na praktickou výuku
3. Osobní cíle studenta/tky
4. Kritéria hodnocení studenta/tky
5. Práva a povinnosti studentů/studentek
6. Přehled klinických pracovišť
7. Obecné cíle praktické výuky
8. Specifické cíle praktické výuky pro jednotlivá pracoviště
9. Seznam praktických výkonů I. ročník
10. Seznam praktických výkonů II. ročník
11. Seznam praktických výkonů III. ročník
12. Hodnocení studenta/tky
13. Další činnosti v rámci praktické výuky - exkurze, stáže
Záznamy vedené v Záznamníku výkonů a jiných odborných aktivit /Logbook/.
Student/ka si údaje o provedených intervencích vpisuje do Záznamníku výkonů /Logbooku/ sám/sama a, akademický pracovník VŠ nebo mentorka/školitelka, tuto skutečnost stvrzuje čitelným podpisem.
Rozsah Záznamníku výkonů a jiných odborných aktivit /Logbook/.
Dle potřeb vysoké školy může být rozsah rozšířen při zachování jeho minimálního rámce.
1) Zákon č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách), ve znění pozdějších předpisů.
2) Vyhláška č. 39/2005 Sb., kterou se stanoví minimální požadavky na studijní programy k získání odborné způsobilosti k výkonu nelékařského zdravotnického povolání, ve znění pozdějších předpisů.
3) §44, odst. 4 zákona č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách), ve znění pozdějších předpisů.
5) podrobné vymezení jednotlivých činností je vymezeno v §6 vyhlášky č. 55/2011 Sb., ve znění pozdějších předpisů.
6) Vyhláška č. 271/2012 Sb., vyhláška o stanovení seznamu nemocí, stavů nebo vad, které vylučují nebo omezují zdravotní způsobilost k výkonu povolání lékaře, zubního lékaře, farmaceuta, nelékařského zdravotnického pracovníka a jiného odborného pracovníka, obsahu lékařských prohlídek a náležitostech lékařského posudku.
7) §55 zákona č. 111/1998 Sb., zákon o vysokých školách, ve znění pozdějších předpisů.
8) Celkový počet hodin teoretické výuky bude uveden v konkrétním studijním programu
9) Celkový počet hodin praktického vyučování je nejméně 1 600 hodin.
10) Vyhláška č. 39/2005 Sb., kterou se stanoví minimální požadavky na studijní programy k získání odborné způsobilosti k výkonu nelékařského zdravotnického povolání, ve znění pozdějších předpisů.