Věstník MZd ČR, částka 7/2020
Vzdělávací program specializačního vzdělávání v oboru
DĚTSKÁ SESTRA - OŠETŘOVATELSKÁ PÉČE V DĚTSKÉ A DOROSTOVÉ PSYCHIATRII
ČERVENEC 2020
1. Cíl specializačního vzdělávání
2. Vstupní podmínky a průběh specializačního vzdělávání
2.1. Vstupní podmínky
2.2. Průběh specializačního vzdělávání
3.1. Učební osnova základního modulu
3.2. Učební osnovy odborných modulů - povinné
3.2.1. Učební osnova odborného modulu 1
3.2.2. Učební osnova odborného modulu 2
3.2.3. Učební osnova odborného modulu 3
3.2.4. Učební osnova odborného modulu 4
3.2.5. Učební osnova odborného modulu 5
4. Hodnocení účastníka v průběhu specializačního vzdělávání
5.1. Charakteristika profesních kompetencí, pro které absolvent specializačního vzdělávání získal způsobilost
6. Charakteristika akreditovaných zařízení a pracovišť
6.1. Akreditovaná zařízení a pracoviště
1. Cíl specializačního vzdělávání
Cílem specializačního vzdělávání v oboru Ošetřovatelská péče v dětské a dorostové psychiatrii je získání specializované způsobilosti s označením odbornosti Dětská sestra pro péči v dětské a dorostové psychiatrii osvojením si potřebných teoretických znalostí, praktických dovedností, návyků týmové spolupráce i schopnosti samostatného rozhodování pro činnosti stanovené platnou legislativou.
2. Vstupní podmínky a průběh specializačního vzdělávání
2.1. Vstupní podmínky
Podmínkou pro zařazení do specializačního vzdělávání v oboru Ošetřovatelská péče v dětské a dorostové psychiatrii je získání odborné způsobilosti k výkonu povolání dětské sestry nebo všeobecné sestry, pokud všeobecná sestra získala specializovanou způsobilost dětská sestra podle zákona č. 96/2004 Sb., o podmínkách získávání a uznávání způsobilosti k výkonu nelékařských zdravotnických povoláni a k výkonu činností souvisejících s poskytováním zdravotní péče a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o nelékařských zdravotnických povoláních) a v souladu s nařízením vlády č. 31/2010 Sb., o oborech specializačního vzdělávání a označení odbornosti zdravotnických pracovníků se specializovanou způsobilostí, ve znění účinném přede dnem nabytí účinnosti nařízení vlády č. 164/2018 Sb. Do specializačního vzdělávání lze zařadit také uchazeče, kterému byla přiznána nebo uznána odborná způsobilost dětské sestry, popř. specializovaná způsobilost v oboru ošetřovatelská péče v pediatrii.
2.2. Průběh specializačního vzdělávání
Vzdělávací program uskutečňuje akreditované zařízení. Akreditovaným zařízením je poskytovatel zdravotních služeb, jiná právnická osoba nebo fyzická osoba, kterým ministerstvo udělilo akreditaci v souladu s §45, odst. 1, písmeno a) zákona č. 96/2004 Sb., ve znění pozdějších předpisů. Udělením akreditace se získává oprávnění k uskutečňování vzdělávacího programu nebo jeho části.
Vzdělávací program obsahuje celkem 500 hodin teoretického vzdělávání a praktické výuky. Praktická výuka tvoří alespoň 50 % celkového počtu hodin, včetně odborné praxe na pracovištích akreditovaného zařízení, ale i neakreditovaného zařízení, v rozsahu stanoveném tímto vzdělávacím programem.
Vyučovací hodina teorie trvá 45 minut, vyučovací hodina odborné praxe trvá 60 minut. Požadavky vzdělávacího programuje možné splnit ve více akreditovaných zařízeních, pokud je nezajistí v celém rozsahu akreditované zařízení, kde účastník vzdělávání zahájil.
Vzdělávací program specializačního vzdělávání se skládá z modulů. Modulem se rozumí ucelená část vzdělávacího programu vymezená počtem hodin, který je stanoven vzdělávacím programem. Každý modul je zakončen hodnocením úrovně dosažených výsledků vzdělávání.
Optimální doba specializačního vzdělávání je 18-24 měsíců, kterou lze prodloužit nebo zkrátit při zachování kvality vzdělávání a počtu hodin vzdělávacího programu. Část specializačního vzdělávání lze absolvovat distanční formou, např. metodou e-leamingu.
Průběh specializačního vzdělávání je evidován v tzv. Logbooku (deníku, studijním průkazu), do něhož provádí školitel záznamy o provedených výkonech v rámci odborné praxe na neakreditovaném pracovišti nebo na pracovišti akreditovaného zařízení, na kterém probíhá praktická část vzdělávacího programu. Záznamy do Logbooku provádí rovněž lektor pro teoretickou výuku.
Seznam a počet výkonů uvedených v kapitole 3.1. Učební osnovy odborných modulů, je stanoven jako minimální, avšak tak, aby účastník specializačního vzdělávání zvládl danou problematiku nejen po teoretické, ale i po stránce praktické.
Podmínky pro přihlášení se k atestační zkoušce jsou uvedeny v §56, zákona č. 96/2004 Sb., ve znění pozdějších předpisů. Podmínkou přihlášení se k atestační zkoušce je:
a) získání počtu kreditů stanoveného vzdělávacím programem,
b) absolvování modulů, které jsou ve vzdělávacím programu označeny jako povinné a splnění všech stanovených výkonů,
c) prokázání výkonu povolání v oboru specializačního vzdělávání dětská a dorostová psychiatrie v délce minimálně 1 roku z období posledních 6 let v rozsahu minimálně poloviny stanovené týdenní pracovní doby nebo minimálně 2 let z období posledních 6 let v rozsahu minimálně pětiny stanovené týdenní pracovní doby, a to pod odborným dohledem podle §56 odst. 6 ve spojení s §4 odst. 4 zákona č. 96/2004 Sb.
Podmínkou pro získání specializované způsobilosti v oboru Ošetřovatelská péče v dětské a dorostové psychiatrii je úspěšné složení atestační zkoušky.
3. Učební plán
Specializační vzdělávání v oboru Dětská sestra - Ošetřovatelská péče v dětské a dorostové psychiatrii |
||||||
Kód |
Typ |
Název |
Rozsah |
|||
Teorie (počet hodin) |
Praxe (počet hodin) |
|||||
PC |
NZ |
AZ |
||||
ZM |
P |
Role specialisty v poskytování zdravotních služeb |
40 |
|||
OM 1 |
P |
Psychologický vývoj dítěte, psychologické potřeby |
24 |
|||
P |
Odborná praxe u poskytovatele zdravotních služeb poskytujícího zdravotní péči v oboru pediatrie nebo dětská a dorostová psychiatrie (tento poskytovatel nemusí být akreditovaným zařízením podle §45, zákona č. 96/2004 Sb., ve znění pozdějších předpisů) |
24 |
||||
OM 2 |
P |
Úvod do ošetřovatelské péče v dětské a dorostové psychiatrii |
56 |
|||
P |
Odborná praxe u poskytovatele zdravotních služeb poskytujícího zdravotní péči v oboru dětská a dorostová psychiatrie (tento poskytovatel nemusí být akreditovaným zařízením podle §45, zákona č. 96/2004 Sb., ve znění pozdějších předpisů) |
24 |
||||
OM 3 |
P |
Psychosociální dovednosti, podpůrná psychoterapie a psychosociální potřeby u dětí v dětské a dorostové psychiatrii |
32 |
12 |
||
P |
Odborná praxe u poskytovatele zdravotních služeb poskytujícího zdravotní péči v oboru dětská a dorostová psychiatrie (tento poskytovatel nemusí být akreditovaným zařízením podle §45, zákona č. 96/2004 Sb., ve znění pozdějších předpisů) |
32 |
||||
P |
Odborná praxe v akreditovaném zařízení u poskytovatele zdravotních služeb v oboru dětská a dorostová psychiatrie dle tohoto vzdělávacího programu (tento poskytovatel musí být akreditovaným zařízením podle §45, zákona č. 96/2004 Sb., ve znění pozdějších předpisů) |
32 |
||||
OM 4 |
P |
Specializovaná ošetřovatelská péče v dětské a dorostové psychiatrii |
80 |
28 |
||
P |
Odborná praxe u poskytovatele zdravotních služeb poskytujícího zdravotní péči v oboru dětská a dorostová psychiatrie (tento poskytovatel nemusí být akreditovaným zařízením podle §45, zákona č. 96/2004 Sb., ve znění pozdějších předpisů) |
32 |
||||
P |
Odborná praxe v akreditovaném zařízení u poskytovatele zdravotních služeb v oboru dětská a dorostová psychiatrie dle tohoto vzdělávacího programu (tento poskytovatel musí být akreditovaným zařízením podle §45, zákona č. 96/2004 Sb., ve znění pozdějších předpisů) |
32 |
||||
OM 5 |
P |
Komunitní péče poskytovaná v dětské a dorostové psychiatrii |
20 |
8 |
||
P |
Odborná praxe v komunitní péči poskytované dětem a adolescentům (tento poskytovatel nemusí být akreditovaným zařízením podle §45, zákona č. 96/2004 Sb., ve znění pozdějších předpisů) |
24 |
||||
252 |
48 |
136 |
64 |
|||
Celkem |
500 hodin |
Vysvětlivky: ZM - základní modul, OM - odborný modul, NZ - neakreditované zařízení, PC - praktická cvičení, AZ - akreditované zařízení, P - povinný
3.1. Učební osnova základního modulu
Základní modul - ZM |
Role specialisty v poskytování zdravotních služeb |
|
Typ modulu |
povinný |
|
Rozsah modulu |
40 hodin teoretické výuky v rozsahu 5 dnů |
|
Počet kreditů |
20 |
|
Cíl |
Vybavit účastníky studia znalostmi a dovednostmi z vybrané problematiky veřejného zdraví, řízení lidských zdrojů, ekonomiky a financování poskytovatelů zdravotních služeb, krizového managementu, řízení kvality a bezpečí, výzkumu, psychologických aspektů, prevence dopadů negativních faktorů fyzické a psychické zátěže a role školitele. |
|
Téma |
Rozpis učiva |
Minimální počet hodin |
Právní problematika ve zdravotnictví |
Poskytování zdravotních služeb, druhy a formy zdravotní péče. Zvláštní ambulantní péče. Vedení zdravotnické dokumentace, ochrana osobních údajů, problematika informovaného souhlasu, používání zdravotnických prostředků, zacházení s léčivy. Odpovědnost za škodu při poskytování zdravotních služeb. Vybrané právní předpisy z oblasti občanského, trestního a pracovního práva ve vztahu k poskytování zdravotní péče a související právní předpisy |
3 |
Vybraná problematika ochrany veřejného zdraví |
Podpora zdraví a zdravotní politika. Národní strategie zdraví. Vymezení problematiky veřejného zdraví, determinanty zdraví a jejich aktuální situace v ČR, aktuální zdravotní politika v evropském kontextu. Hygienické požadavky na provoz zdravotnických a sociálních zařízení, ochrana proti šíření infekčních onemocnění, ochrana zdraví při práci. |
3 |
Radiační ochrana |
Ionizující záření, jeho základní druhy a vlastnosti, nepříznivé účinky ionizujícího záření, radiační zátěž obyvatel. Způsoby ochrany před ionizujícím a neionizujícím zářením, zásady pro pobyt v prostorách se zdroji ionizujícího záření. Právní předpisy v oblasti radiační ochrany, odpovědnost při využívání zdrojů ionizujícího záření. Bezpečnost a ochrana zdraví při práci. |
1 |
Problematika závislostí |
Přehled návykových látek a jejich vlastnosti. Osoby ohrožené závislostí nebo závislé na návykových látkách, zdravotní a sociální důsledky, vhodné přístupy a možnosti léčby ve vlastním sociálním prostředí. Právní aspekty související se zneužíváním návykových látek. Služby sociální prevence a programy sociálního poradenství poskytované osobám ohroženým závislostí nebo závislým na návykových látkách, možnosti edukace. Aktuální trendy. |
3 |
Lidské zdroje |
Lidské zdroje, způsobilost k výkonu práce ve zdravotnictví, řízení lidských zdrojů, celoživotní vzdělávání, profesní etika. |
1 |
Ekonomika a financování poskytovatelů zdravotních služeb |
Ekonomika poskytovatele zdravotních služeb - obecná teorie systémů, ekonomika zdravotnictví, funkce státu. Zdravotní pojišťovny, funkce pojišťoven a úhradové mechanismy. Ekonomika poskytovatele zdravotních služeb, náklady, výnosy a hospodářský výsledek poskytovatele zdravotních služeb, kalkulace a rozpočty ve zdravotnictví, účetnictví a daňová evidence, mzdy a odměňování. Financování zdravotnictví - maximální úhrady při stanovené minimální kvalitě (DRG) a jiné systémy úhrad. |
2 |
Krizový management ve zdravotnictví |
Mimořádné události a katastrofy. Krizová připravenost. Hromadný výskyt zasažených. Evakuace zařízení lůžkové péče. Ochrana obyvatelstva. |
3 |
Řízení kvality a bezpečí ve zdravotnictví |
Systém řízené dokumentace, implementace platných právních předpisů a standardů kvality. Metody měření a hodnocení kvality - indikátory, audity. Příprava standardů specializovaných postupů. Využití dat o kvalitě. Certifikace, akreditace. Vyhodnocení rizik pochybení a návrh preventivních a nápravných opatření. Nežádoucí události ve zdravotnictví. Národní systém hlášení nežádoucích událostí (NSHU). Resortní bezpečnostní cíle. Obecné nařízení o ochraně osobních údajů (General Data Protection Regulation - GDPR). |
5 |
Psychologické a etické aspekty práce specialisty a komunikační dovednosti sestry specialisty |
Podpůrné techniky v komunikaci s nemocným problémovým a agresivním pacientem, s jeho rodiči a zákonnými zástupci. Komunikace se zdravotně znevýhodněným pacientem (mentální nebo psychické postižení, autismus, handicap fyzický či smyslový), komunikace s pacientem z jiných etnických skupin žijících na území ČR a s jeho rodiči. Etické aspekty ošetřovatelské péče v dětské a dorostové psychiatrii. |
8 |
Prevence negativních dopadů psychické a fyzické zátěže související s výkonem zdravotnického povolání |
Efektivní zvládání nadměrné psychické zátěže a prevence syndromu vyhoření. Prevence rizik nadměrné fyzické zátěže. Podpůrné techniky ke zvládání pracovní zátěže, interpersonální agrese, budování vztahů v zátěžových situacích, psychosociální hygiena. Role peer podpory*. Péče o duševní zdraví v povolání s vysokou úrovní stresu, upevnění profesionálních kompetencí, podpora ve složitých pracovních situacích, reflexe vlastní práce, poznání vlastního stylu práce a možných slabých míst, supervize. |
4 |
Metodologie výzkumu ve zdravotnictví |
Charakteristika, specifika a význam výzkumu. Techniky výzkumu, výzkumný proces a jeho fáze, etapy výzkumné práce. Volba a způsob vyhledávání vhodných témat. Etika výzkumu. Prezentace výsledků, aplikace poznatků do praxe. |
3 |
Role školitele ve vzdělávání dospělých |
Zásady vzdělávání dospělých, zvláštnosti ve vzdělávání dospělých, cíle, metody výuky, role školitele v celoživotním vzdělávání nelékařských zdravotnických pracovníků. |
2 |
Ukončení teoretické výuky |
Hodnocení, shrnutí, zpětná vazba |
1 |
Výsledky vzdělávání |
Absolvent po absolvování základního modulu bude mít tyto teoretické vědomosti a bude znát:
Absolvent po absolvování základního modulu bude mít tyto praktické vědomosti a dovednosti a bude připraven:
|
|
Způsob ukončení modulu |
Hodnocení úrovně dosažených výsledků vzdělávání - test nebo ústní zkouška nebo kolokvium nebo písemná práce. |
* Nabízení a přijímání pomoci založené na sdíleném porozumění, respektu a vzájemném posílení mezi lidmi v podobných situacích (Meadová a kol., 2001). Peer = kolega, vrstevník, rovnocenný člověk.
3.2. Učební osnovy odborných modulů - povinné
3.2.1. Učební osnova odborného modulu 1
Odborný modul - OM 1 |
Psychologický vývoj dítěte, psychologické potřeby |
|
Typ modulu |
Povinný |
|
Rozsah modulu |
24 hodin teoretické výuky v rozsahu 3 dnů 24 hodin odborné praxe na neakreditovaném pracovišti v rozsahu 3 dnů (tento poskytovatel nemusí být akreditovaným zařízením podle §45, zákona č. 96/2004 Sb., ve znění pozdějších předpisů) |
|
Cíl OM 1 |
Prohloubit odborné znalosti z psychologického vývoje dítěte a jeho potřeb. |
|
Téma |
Rozpis učiva |
Minimální počet hodin |
Psychologický vývoj dítěte |
Attachment - teorie citové vazby. Charakteristika jednotlivých věkových období. Fyziologické období vzteku, strachu a úzkosti. Faktory ovlivňující zdravý psychologický vývoj dítěte. Vývoj vztahových potřeb dítěte. Období puberty a dospívání - vývojové zvláštnosti. Etický přístup k dítěti. |
8 |
Psychologické vyšetření |
Projektivní metody. Inteligenční testy. Testy specifických schopností. Pozorování. Důležitost porozumění dítěti. |
4 |
Školní psychologie a poradenství |
Školní zralost. Dítě se speciálními vzdělávacími potřebami. Asistence ve škole. Individuální vzdělávací plán. Typy škol pro hendikepované děti. Inkluze a exkluze. Problematika šikany. |
5 |
Psychologické potřeby dítěte |
Potřeby dítěte v rodině. Vrstevnické vztahy. Sociální izolace a její dopad. Vytváření identity, sebehodnota. Podpora a sebepodpora. Pohled na svět očima dítěte a dospívajícího. Zájmy dítěte a zájmy rodičů. Terapeutické koalice. |
6 |
Ukončení teoretické výuky |
Hodnocení, shrnutí, zpětná vazba. |
1 |
ODBORNÁ PRAXE |
||
Odborný modul - OM 1 |
Odborná praxe u poskytovatele zdravotních služeb poskytujícího zdravotní péči v oboru pediatrie nebo dětská a dorostová psychiatrie (tento poskytovatel nemusí být akreditovaným zařízením podle §45, zákona č. 96/2004 Sb., ve znění pozdějších předpisů) |
|
Typ modulu |
povinný |
|
Rozsah modulu |
24 hodin odborné praxe v rozsahu 3 dnů |
|
Seznam výkonů |
Minimální počet výkonů |
|
Příprava dítěte na psychologické vyšetření |
2 |
|
Zajištění bezpečného prostředí pro hospitalizované dítě |
2 |
|
Edukace dítěte ke zvládání aktivit denního života |
2 |
|
Posouzení aktuálního stavu schopností a dovedností dítěte |
2 |
|
Edukace dítěte a jeho zákonných zástupců v oblasti psychologického vyšetření |
2 |
|
Výsledky vzdělávání |
Absolvent po absolvování odborného modulu 1 bude mít tyto teoretické vědomosti a bude znát:
Absolvent po absolvování odborného modulu 1 bude mít tyto praktické vědomosti a dovednosti a bude připraven:
|
|
Způsob ukončení modulu |
Test, ústní zkouška, splnění odborné praxe a potvrzení výkonů daných pro odborný modul - OM 1. |
3.2.2. Učební osnova odborného modulu 2
Odborný modul - OM 2 |
Úvod do ošetřovatelské péče v dětské a dorostové psychiatrii |
|
Typ modulu |
povinný |
|
Rozsah modulu |
56 hodin teoretické výuky v rozsahu 7 dnů 24 hodin odborné praxe na neakreditovaném pracovišti v rozsahu 3 dnů (tento poskytovatel nemusí být akreditovaným zařízením podle §45, zákona č. 96/2004 Sb., ve znění pozdějších předpisů) |
|
Cíl OM 2 |
Prohloubit dětské sestře nebo všeobecné sestře se specializovanou způsobilostí v oboru Ošetřovatelská péče v pediatrii odborné znalosti při poskytování ošetřovatelské péče dětským a adolescentním pacientům s duševním onemocněním. |
|
Téma |
Rozpis učiva |
Minimální počet hodin |
Koncepce a organizace psychiatrické a pedopsychiatrické péče, v České republice, role dětské sestry pro dětskou a dorostovou psychiatrii v systému služeb |
Úvod do problematiky duševního zdraví. Zakotvení významu péče o duševní zdraví v mezinárodních dokumentech. Aktuální koncepce péče o duševní zdraví v ČR (např. Strategie reformy psychiatrické péče, Akční plán pro duševní zdraví apod.). Organizace a struktura psychiatrické a pedopsychiatrické péče v ČR. Síť služeb a jejich provázanost. Financování služeb. Prolínání zdravotní a sociální péče. Pohyb dětského a adolescentního pacienta v systému služeb. Svépomocná sdružení v dětské a dorostové psychiatrii. Role pedopsychiatra, psychologa, pedopsychiatrického a multidisciplinárního týmu. Role sestry specialistky v jednotlivých typech zdravotnických a nezdravotnických zařízení. Role uživatelů v systému služeb. Koncept peer pracovníků/pečovatelů a jejich přínos. |
4 |
Právní problematika v psychiatrii a v dětské a dorostové psychiatrii |
Právní otázky v psychiatrickém a pedopsychiatrickém ošetřovatelství. Legislativa vztahující se k pedopsychiatrické péči a k profesi dětské sestry v dětské a dorostové psychiatrii. Mezinárodní úmluvy - Úmluva o právech zdravotně postižených osob, Úmluva o biomedicíně. Práva pacientů. Práva duševně nemocných pacientů. Nástroje na hodnocení dodržování práv pacientů (WHO Quality right toolkit). Informovaný souhlas nebo nesouhlas s poskytováním zdravotních služeb, zásahy do osobní svobody, profesionální přístupy, špatné zacházení v pedopsychiatrické péči apod., Specifika vedení zdravotnické dokumentace při poskytování ošetřovatelské péče v dětské a dorostové psychiatrii. |
8 |
Etika v dětské a dorostové psychiatrii |
Etické otázky v ošetřovatelství dětské a dorostové psychiatrie. Základní etické principy a jejich aplikace v péči o duševní zdraví. Stigma. |
5 |
Základní ošetřovatelské přístupy dětským a adolescentním pacientům s duševním onemocněním |
Základní principy přístupu k duševně nemocným (např. metoda CARe - komplexní přístup v psychosociální rehabilitaci orientovaný na zotavení pacienta). Význam vztahu v péči o duševně nemocné. Principy individuálního plánování. Multidisciplinární spolupráce. Specifické dovednosti dětské sestry v dětské a dorostové psychiatrii v rámci multidisciplinárního týmu. Ošetřovatelský přístup k nemocným, neklidným, nespolupracujícím a agresivním dětským a adolescentním pacientům. Osvojení deeskalačních technik. Zásady používání omezovačích opatření. |
8 |
Symptomatologie a psychopatologie duševních poruch |
Úvod do psychopatologie, základní symptomy duševních poruch, přehled psychopatologie a terminologie. Přítomný psychický status. Psychiatrické syndromy. Hodnocení psychopatologie. Ošetřovatelské problémy související s psychickými funkcemi, psychopatologií vnímání, emotivity, myšlení, paměti a jednání. Specifika vedení zdravotnické dokumentace v souvislosti s pozorovanou psychopatologií u dětského a adolescentního pacienta. |
12 |
Komplexní hodnocení psychického stavu dětského a adolescentního pacienta s duševním onemocněním |
Hodnocení celkového stavu pacienta, získávání komplexní ošetřovatelské/rehabilitační anamnézy, zhodnocení psychického stavu, pozorování, využívání hodnotících škál (např. m-GAF - Hodnocení globálního fungování pacienta, HoNOS-CA Hodnocení zdravotního stavu pro děti a dospívající, AQol 6D-D - Hodnocení kvality života související se zdravím pro děti a adolescenty, riziko suicidálního jednání, riziko agrese, úroveň adherence). Spolupráce v rámci multidisciplinárního týmu, popis zjištěného psychického stavu pacienta. |
6 |
Léčebné metody (farmakologické, nefarmakologické) v dětské a dorostové psychiatrii |
Léčebné metody v pedopsychiatrii - biologická léčba, psychoterapie, resocializace. Psychofarmakologická léčba, základní rozdělení léčivých přípravků ze skupiny psychofarmak, indikace, kontraindikace, žádoucí (pozitivní) a nežádoucí účinky, interakce léčivých přípravků navzájem v rámci kombinované léčby, interakce léčivých přípravků s ohledem na léčivé přípravky, jejichž výdej není vázán na lékařský předpis (tzn. volně prodejné léčivé přípravky), potraviny (včetně doplňků stravy), léčivé rostliny a bylinné čaje. Podpůrná psychoterapie u dětí. Elektrokonvulze, příprava dítěte na elektrokonvulzi. Spánková deprivace, psychochirurgie apod. |
8 |
Management rizik při poskytování ošetřovatelské péče v dětské a dorostové psychiatrii |
Management a prevence rizik při poskytování psychiatrické péče. Vytváření bezpečného prostředí, způsoby observace. |
2 |
Duševní hygiena sestry poskytující ošetřovatelskou péči v oboru dětská a dorostová psychiatrii |
Motivace k poskytování ošetřovatelské péče na oddělení dětské a dorostové psychiatrii. Očekávání, úskalí a limity. Vlastní hodnoty a postoje a jejich vliv na práci s dětmi s duševním onemocněním. Potřeby nelékařských zdravotnických pracovníků. Supervize. |
2 |
Ukončení teoretické výuky |
Hodnocení, shrnutí, zpětná vazba. |
1 |
ODBORNÁ PRAXE |
||
Odborný modul OM 2 |
Odborná praxe u poskytovatele zdravotních služeb poskytujícího zdravotní péči v oboru dětská a dorostová psychiatrie (tento poskytovatel nemusí být akreditovaným zařízením podle §45, zákona č. 96/2004 Sb., ve znění pozdějších předpisů) |
|
Typ modulu |
povinný |
|
Rozsah modulu |
24 hodin odborné praxe v rozsahu 3 dnů |
|
Seznam výkonů |
Minimální počet výkonů |
|
Popis etického problému při poskytování péče a návrh vhodného způsobu jeho řešení |
2 |
|
Využití deeskalačních technik u pacienta |
2 |
|
Popis psychického stavu pacienta, včetně potenciálních rizik |
2 |
|
Hodnocení stavu pacienta s využitím hodnotících škál |
2 |
|
Zjistit příčiny nízké adherence u pacienta s užíváním léčiv, včetně návrhu způsobu pozitivního ovlivnění adherence |
2 |
|
Výsledky vzdělávání |
Absolvent po absolvování odborného modulu 2 bude mít tyto teoretické vědomosti a bude znát:
Absolvent po absolvování odborného modulu 2 bude mít tyto praktické vědomosti a dovednosti a bude připraven:
|
|
Způsob ukončení modulu |
Test, ústní zkouška, splnění odborné praxe a potvrzení výkonů daných pro odborný modul - OM 2. |
3.2.3. Učební osnova odborného modulu 3
Odborný modul - OM 3 |
Psychosociální dovednosti, podpůrná psychoterapie a psychosociální potřeby u dětí v dětské a dorostové psychiatrii |
|
Typ modulu |
Povinný |
|
Rozsah modulu |
32 hodin teoretické výuky v rozsahu 4 dnů 32 hodin odborné praxe na dětském psychiatrickém pracovišti v rozsahu 4 dnů (tento poskytovatel nemusí být akreditovaným zařízením podle §45, zákona č. 96/2004 Sb., ve znění pozdějších předpisů) 32 hodin odborné praxe v akreditovaném zařízení v rozsahu 4 dnů (tento poskytovatel musí být akreditovaným zařízením podle §45, zákona č. 96/2004 Sb., ve znění pozdějších předpisů) 12 hodin praktických cvičení v rozsahu 1,5 dne |
|
Cíl OM 3 |
Prohloubit dětské sestře nebo všeobecné sestře se specializovanou způsobilostí v oboru Ošetřovatelská péče v pediatrii odborné znalosti při poskytování ošetřovatelské péče v oblasti podpůrné psychoterapie, psychosociálních potřeb, podpůrných psychoterapeutických přístupů a praktické dovednosti z psychoterapeutických přístupů v dětské a dorostové psychiatrii. |
|
Téma |
Rozpis učiva |
Minimální počet hodin |
Psychologie zdraví |
Psychologie zdraví. Dynamika duševní nemoci. Moc a pomoc v rámci vztahu. Vztah k dětskému a adolescentnímu pacientovi, kontrola/podpora. Náhled - motivace k náhledu. Podpora duševního zdraví, prevence. |
1 |
Komunikace a komunikační dovednosti sestry |
Základy komunikace. Nedirektivní přístup. Komunikační dovednosti a vedení rozhovoru s dítětem s duševní poruchou (např. motivační, podpůrný, anamnestický, edukační). Zvládání náročných situací v komunikaci. Použití asertivních metod. Stereotypy a omyly v komunikaci. Motivační rozhovory, vyjednávači techniky. |
4 |
Terapeutický vztah, skupinová dynamika |
Terapeutický vztah a jeho význam v procesu úzdravy. Vedení skupiny, skupinová dynamika. |
1 |
Úvod do psychoterapie, podpůrná psychoterapie |
Systém vzdělávání v psychoterapii pro dětské sestry v dětské a dorostové psychiatrii. Kompetence sestry specialistky při podpůrné psychoterapii. Vymezení pojmu psychoterapie. Historie psychoterapie. Druhy a uspořádání psychoterapie. Základní psychoterapeutické směry a přístupy, psychosociální intervence. Podíl sestry na psychoterapii, podpůrná psychoterapie v dětském věku. |
3 |
Individuální psychoterapie |
Podpůrné psychoterapeutické přístupy. Problematika vhodná k individuální psychoterapii. Zralost dítěte k individuální terapii. |
2 |
Rodinná psychoterapie |
Podpůrné psychoterapeutické přístupy. Rodina jako systém, problém dítěte jako narušení systému. Problémy vhodné k rodinné terapii. Poradenství rodině. |
2 |
Skupinové psychoterapie |
Podpůrné psychoterapeutické přístupy. Terapeutická komunita v ambulantních, lůžkových a komunitních zařízeních. Problémy vhodné do skupinové terapie. Adolescenta! skupiny a její specifika. |
3 |
Kognitivně behaviorální terapie (KBT) |
Základní principy. Měření a sledování psychických funkcí. Expozice, habituace, zaplavení. Záznam myšlenek, práce s automatickými negativními myšlenkami. Kognitivní schéma. Behaviorální experiment. Specifické přístupy u jednotlivých problémů. |
3 |
Relaxační techniky |
Základní principy. Fyziologické funkce a souvislost s psychickými potížemi. Základní relaxační techniky. Mindfulness - techniky soustředění a její uplatnění v léčbě dětí a adolescentů. |
3 |
Podpůrné psychoterapeutické přístupy u vybraných diagnostických skupin |
Specifika terapie a podpůrné psychoterapeutické přístupy. Speciální přístupy s prokázanými výsledky. Nevhodné přístupy. |
3 |
Podpůrná krizová intervence |
Základy krizové intervence. Definice krize. Principy podpůrné krizové intervence. Dítě v krizi. Adolescent v krizi. Rodina v krizi. Rizika chybně vedené krizové intervence. |
3 |
Profesní rozvoj a psychohygiena |
Práce se zátěží, seberozvoj a prevence vyhoření. Sebereflexe, práce s přenosem a protipřenosem. Supervize, intervize. |
3 |
Praktické nácviky psychosociálních dovedností sestry |
Nácvik praktických dovedností sestry - praktická cvičení, nácviky, hraní rolí, skupinová práce: Nácvik komunikačních dovedností sestry, srozumitelná komunikace s ohledem na daný věk a rozumovou vyspělost dítěte. Procvičování vedení motivačního, nedirektivního rozhovoru s dětským a adolescentním pacientem, naslouchání, vyjednávání. Nácviky různých druhů relaxací. Nácvik ve skupině, vedení skupiny, reflexe. Nácviky podpůrných psychoterapeutických přístupů k dětem a adolescentům zaměřených na komunikační dovednosti, rozhovor, práci v psychoterapeutické skupině. Nácviky vybraných postupů, technik a metod při podpůrné krizové intervenci a vedení rozhovoru. |
12 |
Ukončení teoretické výuky |
Hodnocení, shrnutí, zpětná vazba. |
1 |
ODBORNÁ PRAXE |
||
Odborný modul - OM 3 |
Odborná praxe u poskytovatele zdravotních služeb poskytujícího zdravotní péči v oboru dětská a dorostová psychiatrie (tento poskytovatel nemusí být akreditovaným zařízením podle §45, zákona č. 96/2004 Sb., ve znění pozdějších předpisů) |
|
Typ modulu |
povinný |
|
Rozsah modulu |
32 hodin odborné praxe v rozsahu 4 dnů |
|
Seznam výkonů |
Minimální počet výkonů |
|
Příprava dítěte na relaxační techniky, terapeutické a socioterapeutické aktivity, denní aktivity včetně realizace |
2 |
|
Vedení dětí ke zvládání aktivit denního života |
2 |
|
Vytvoření a realizace plánu vedení dítěte k soběstačnosti |
2 |
|
Stanovení terapeutického plánu u dítěte v krizové situaci |
2 |
|
Příprava dítěte na psychoterapii (individuální skupinovou, rodinnou) |
2 |
|
Zajištění bezpečného prostředí, strategie zvládání nežádoucích a mimořádných situací |
2 |
|
ODBORNÁ PRAXE V AKREDITOVANÉM ZAŘÍZENÍ |
||
Odborný modul - OM 3 |
Odborná praxe u poskytovatele zdravotních služeb poskytujícího zdravotní péči v oboru dětská a dorostová psychiatrie (tento poskytovatel musí být akreditovaným zařízením podle §45, zákona č. 96/2004 Sb., ve znění pozdějších předpisů) |
|
Typ modulu |
povinný |
|
Rozsah modulu |
32 hodin odborné praxe na dětském psychiatrickém pracovišti v rozsahu 4 dnů |
|
Seznam výkonů |
Minimální počet výkonů |
|
Vedení dětského pacienta s duševní poruchou ke zvládání aktivit denního života, zapojení pacienta do léčebného režimu, socioterapeutických a volnočasových aktivit |
2 |
|
Vypracování terapeutického plánu u dítěte s duševním onemocněním |
2 |
|
Sestavení plánu denních aktivizačních činností u dítěte s vybraným duševním onemocněním |
2 |
|
Využití relaxačních technik u dětí |
2 |
|
Výsledky vzdělávání |
Absolvent po absolvování odborného modulu 3 bude mít tyto teoretické vědomosti a bude znát:
Absolvent po absolvování odborného modulu 3 bude mít tyto praktické vědomosti a dovednosti a bude připraven:
|
|
Způsob ukončení modulu |
Test, ústní zkouška, kolokvium, splnění odborné praxe a potvrzení výkonů daných pro odborný modul - OM 3. |
3.2.4. Učební osnova odborného modulu 4
Odborný modul - OM 4 |
Specifika ošetřovatelská péče v dětské a dorostové psychiatrii |
|
Typ modulu |
povinný |
|
Rozsah modulu |
80 hodin teoretické výuky v rozsahu 4 dnů 32 hodin odborné praxe v rozsahu 4 dnů na dětském psychiatrickém pracovišti (tento poskytovatel nemusí být akreditovaným zařízením podle §45, zákona č. 96/2004 Sb., ve znění pozdějších předpisů) 32 hodin odborné praxe v akreditovaném zařízení v rozsahu 4 dnů (tento poskytovatel musí být akreditovaným zařízením podle §45, zákona č. 96/2004 Sb., ve znění pozdějších předpisů) 28 hodin praktických cvičení v rozsahu 2,5 dne |
|
Cíl OM 4 |
Prohloubit odborné znalosti a dovednosti k poskytování specializované a vysoce specializované ošetřovatelské péče dětem s duševním onemocněním. |
|
TEORETICKÁ VÝUKA |
||
Téma |
Rozpis učiva |
Minimální počet hodin |
Duševní poruchy v dětském věku |
Klasifikace a klasifikační systémy. Definice duševního onemocnění. Diagnostická kritéria. Etiologie duševních poruch v dětském a dorostovém věku. Psychiatrická onemocnění, pro která neexistují diagnostická kritéria pro dětský věk, která ale mají v porovnání s výskytem v dospělém věku řadu specifických příznaků. Posuzovací škály a dotazníky. |
2 |
Projevy duševních poruch u dětí a adolescentů |
Obecný přehled nejčastějších projevů duševních poruch u dětí - poruchy chování, projevy organického poškození mozku, poruchy orientace, neurotické projevy, poruchy řeči, poruchy životosprávy, poruchy nálady, sebepoškozování, suicidální jednání psychotické projevy, poruchy spánku syndromy duševních poruch. |
2 |
Specializovaná ošetřovatelská péče při podávání léčivých přípravků u dětského a adolescentního pacienta s duševní poruchou |
Základní rozdělení léčivých přípravků ze skupiny psychofarmak, žádoucí a nežádoucí účinky. Specifika a rizika při podávání léčivých přípravků ze skupiny psychofarmak dle aplikace u dětského a adolescentního pacienta. |
2 |
Specializovaná ošetřovatelská péče poskytovaná dětským a adolescentním pacientům s organickými duševními poruchami |
Vybrané organické duševní poruchy ze skupiny F00 - F09, které mohou být diagnostikovány u dětského a adolescentního pacienta. Charakteristika základní diagnózy, epidemiologie, etiologie, diagnostika, klinický obraz, průběh, léčebné a terapeutické možnosti, komorbidita, prognóza. |
1 |
Specifické přístupy, komunikační dovednosti a komplexní ošetřovatelská péče o dětského pacienta s projevy demence. Fyzikální vyšetření sestrou s využitím hodnotících škál, pozorování a rozhovoru. Zhodnocení aktuálního stavu, mapování potřeb, vyhodnocení silných stránek i potenciálních rizik, plánování vhodných ošetřovatelských intervencí (krátkodobých i dlouhodobých). Terapeutické přístupy, aktivizace kognitivních funkcí, trénink paměti, procvičování běžných denních činností apod. Podávání léčivých přípravků. Péče o somatický stav. Vliv onemocnění na kvalitu spánku. Edukace a spolupráce s rodinou (osobou blízkou). Povinnost plnění povinné školní docházky. Rehabilitace a podpůrná opatření, podpůrná psychoterapie, poradenská činnost, návaznost komunitní péče, podpůrné organizace. |
2 |
|
Specializovaná ošetřovatelská péče poskytovaná dětským a adolescentním pacientům se závislostí |
Vybrané duševní poruchy způsobené užíváním psychoaktivních látek ze skupiny F10 - F19, které mohou být diagnostikovány u dětského a adolescentního pacienta. Charakteristika základní diagnózy, epidemiologie, etiologie, diagnostika, klinický obraz, průběh, léčebné a terapeutické možnosti, komorbidita, prognóza. |
2 |
Specifické přístupy, komunikační dovednosti a komplexní ošetřovatelská péče o dětského pacienta se závislostí. Fyzikální vyšetření sestrou s využitím pozorování a rozhovoru. Toxikologická vyšetření. Zhodnocení aktuálního stavu, mapování potřeb, vyhodnocení silných stránek i potenciálních rizik, plánování vhodných ošetřovatelských intervencí (krátkodobých i dlouhodobých). Podávání léčivých přípravků. Péče o somatický stav. Vliv onemocnění na kvalitu spánku. Edukace a spolupráce s rodinou (osobou blízkou). Povinnost plnění povinné školní docházky. Rehabilitace a podpůrná opatření, podpůrná psychoterapie, poradenská činnost, návaznost komunitní péče, podpůrné organizace. Role dětské sestry specialistky v rámci multidisciplinárního týmu v různých typech adiktologických služeb (detoxikační jednotka, režimová léčba, ambulantní léčba). Systém adiktologických služeb v dětské a dorostové psychiatrii v ČR. Preventivní a poradenská činnost v primární prevenci. Strategické preventivní programy. Příčiny vzniku návykových nemocí u dětí. Sociální a rodinné faktory. Somatická a sociální rizika. |
2 |
|
Specializovaná ošetřovatelská péče poskytovaná dětským a adolescentním pacientům s psychotickými projevy |
Vybrané duševní poruchy a poruchy chování - schizofrenie ze skupiny F20 - F29 které mohou být diagnostikovány u dětského a adolescentního pacienta. Charakteristika základní diagnózy, epidemiologie, etiologie, diagnostika, klinický obraz - příznaky schizofrenie se začátkem v dětství., průběh, léčebné a terapeutické možnosti, komorbidita, prognóza. |
3 |
Specifické přístupy, komunikační dovednosti a komplexní ošetřovatelská péče o dětského pacienta s psychotickými projevy. Fyzikální vyšetření sestrou s využitím pozorování a rozhovoru. Zhodnocení aktuálního stavu, časné varovné příznaky, rozlišení pozitivních a negativních příznaků, mapování potřeb, vyhodnocení silných stránek i potenciálních rizik, plánování vhodných ošetřovatelských intervencí (krátkodobých i dlouhodobých). Podávání léčivých přípravků. Péče o somatický stav. Vliv onemocnění na kvalitu spánku. Edukace, psychoedukace a spolupráce s rodinou (osobou blízkou). Povinnost plnění povinné školní docházky. Rehabilitace a podpůrná opatření, podpůrná psychoterapie, poradenská činnost, návaznost komunitní péče, podpůrné organizace. |
3 |
|
Specializovaná ošetřovatelská péče poskytovaná dětským a adolescentním pacientům s poruchami nálady |
Vybrané afektivní poruchy ze skupiny F30 - F39, které mohou být diagnostikovány u dětského a adolescentního pacienta. Charakteristika základní diagnózy, epidemiologie, etiologie, diagnostika, klinický obraz, průběh, léčebné a terapeutické možnosti, komorbidita, prognóza. |
3 |
Specifické přístupy, komunikační dovednosti a komplexní ošetřovatelská péče o dětského pacienta s poruchami nálady (deprese, mánie). Depresivní projevy: Fyzikální vyšetření sestrou s využitím hodnotících technik a škál, pozorování a rozhovoru. Zhodnocení aktuálního stavu, mapování potřeb, vyhodnocení silných stránek i potenciálních rizik (sebepoškozování, suicidální riziko apod.), plánování vhodných ošetřovatelských intervencí (krátkodobých i dlouhodobých), zajištění observačního režimu pacienta a bezpečného prostředí. Podpůrná psychoterapie, behaviorální strategie, aktivizace, coping strategie (strategie zvládání stresu), práce s krizí, podpora zdravého životního stylu. Podávání léčivých přípravků. Péče o somatický stav. Vliv onemocnění na kvalitu spánku. Edukace a spolupráce s rodinou (osobou blízkou). Povinnost plnění povinné školní docházky. Rehabilitace a podpůrná opatření, podpůrná psychoterapie, poradenská činnost, návaznost komunitní péče, podpůrné organizace. |
4 |
|
Manické projevy: Fyzikální vyšetření sestrou s využitím hodnotících technik a škál, pozorování a rozhovoru. Zhodnocení aktuálního stavu, rozpoznávání varovných příznaků onemocnění, krizový plán, podpora zdravého životního stylu., mapování potřeb, vyhodnocení potenciálních rizik, plánování vhodných ošetřovatelských intervencí (krátkodobých i dlouhodobých). Podávání léčivých přípravků. Péče o somatický stav. Vliv onemocnění na kvalitu spánku. Edukace a spolupráce s rodinou (osobou blízkou). Povinnost plnění povinné školní docházky. Rehabilitace a podpůrná opatření, podpůrná psychoterapie, poradenská činnost, návaznost komunitní péče, podpůrné organizace. |
||
Specializovaná ošetřovatelská péče poskytovaná dětským a adolescentním pacientům zažívajícím strach a úzkost |
Vybrané neurotické poruchy, poruchy vyvolané stresem, somatoformní poruchy ze skupiny F40 - F48, které mohou být diagnostikovány u dětského a adolescentního pacienta. Charakteristika základní diagnózy, epidemiologie, etiologie, diagnostika, klinický obraz, průběh, léčebné a terapeutické možnosti, komorbidita, prognóza. |
2 |
Specifické přístupy, komunikační dovednosti a komplexní ošetřovatelská péče o dětského pacienta zažívajícího strach úzkost a projevy. Fyzikální vyšetření sestrou s využitím hodnotících škál, pozorování a rozhovoru. Zhodnocení aktuálního stavu, mapování potřeb, vyhodnocení silných stránek i potenciálních rizik, plánování vhodných ošetřovatelských intervencí (krátkodobých i dlouhodobých). Specifické fóbie u dětí a adolescentů. Traumata jako existující původce poruchy. Druhy trauma podle vyvolávající příčiny, průběhu, závažnosti. Vývoj PTSD (posttraumatické stresové poruchy) od okamžiku traumatizace po úplné nebo částečné uzdravení. Specifika závažných traumat z pohledu intervence sestry specialistky (násilí způsobené jinou osobou, domácí násilí, sexuální trauma, živelné katastrofy). Traumatologická péče v ČR. Systém pomoci obětem traumatizace. OCD - Obsedantně kompulzivní porucha, vhodné přístupy ke zvládání úzkostných stavů a symptomů OCD. Podpůrné provázení, empatie, techniky zrcadlení. Somatoformní poruchy - neprokázání organických a patologický změn popisovaných příznaků, využití vhodných terapeutických přístupů s cílem přesunout a odklonit pozornost pacienta od příznaků jiným žádoucím směrem. Podávání léčivých přípravků. Péče o somatický stav. Vliv onemocnění na kvalitu spánku. Edukace a spolupráce s rodinou (osobou blízkou). Povinnost plnění povinné školní docházky. Rehabilitace a podpůrná opatření, podpůrná psychoterapie, poradenská činnost, návaznost komunitní péče, podpůrné organizace. |
4 |
|
Specializovaná ošetřovatelská péče poskytovaná dětským a adolescentním pacientům s poruchami příjmu potravy |
Poruchy přijmu potravy F51 u dětského a adolescentního pacienta. Charakteristika základní diagnózy, epidemiologie, etiologie, diagnostika, klinický obraz, průběh, léčebné a terapeutické možnosti, komorbidita, prognóza. |
2 |
Specifické přístupy, komunikační dovednosti a komplexní ošetřovatelská péče o dětského pacienta s poruchami příjmu potravy. Fyzikální vyšetření sestrou s využitím pozorování a rozhovoru, hodnotících škál a technik. Zhodnocení aktuálního stavu, mapování potřeb, vyhodnocení silných stránek i potenciálních rizik, plánování vhodných ošetřovatelských intervencí (krátkodobých i dlouhodobých). Základní podmínky léčby (motivace, spolupráce) a motivační intervence sestry. Nutriční režim a stolování. Zásady komunikace a rizikové chování (manipulace). Specifická aktivizace pacientů s poruchami příjmu potravy, režimová opatření, systém důsledné kontroly, relaxace. Podávání léčivých přípravků. Péče o somatický stav. Vliv onemocnění na kvalitu spánku. Edukace a spolupráce s rodinou (osobou blízkou). Povinnost plnění povinné školní docházky. Rehabilitace a podpůrná opatření, podpůrná psychoterapie, poradenská činnost, návaznost komunitní péče, podpůrné organizace. Systém služeb a organizací pro pacienty s poruchami příjmu potravy. |
2 |
|
Specializovaná ošetřovatelská péče poskytovaná k dětským a adolescentním pacientům s poruchami spánku |
Neorganické poruchy spánku F52 u dětského a adolescentního pacienta. Klinický obraz, diagnostika, etiologie, průběh, prognóza. Léčebné a terapeutické možnosti. Terapeutický režim. |
2 |
Specifické přístupy, komunikační dovednosti a komplexní ošetřovatelská péče o dětského pacienta s poruchami spánku. Fyzikální vyšetření sestrou s využitím pozorování a rozhovoru. Zhodnocení aktuálního stavu, mapování potřeb, vyhodnocení potenciálních rizik, plánování vhodných ošetřovatelských intervencí (krátkodobých i dlouhodobých). Vliv onemocnění na kognitivní funkce. Krátkodobé podávání léčivých přípravků. Monitorování a záznam spánku. Terapeutické postupy zaměřené na úpravu režimu, dodržování spánkové hygieny a zachování pravidelného režimu spánku a bdění. Nevhodné potraviny a tekutiny ovlivňující kvalitu spánku. Edukace a spolupráce s rodinou (osobou blízkou). Povinnost plnění povinné školní docházky. Rehabilitace a podpůrná opatření, podpůrná psychoterapie, poradenská činnost, návaznost komunitní péče, podpůrné organizace např. Centra pro poruchy spánku. |
2 |
|
Specializovaná ošetřovatelská péče poskytovaná k dětským a adolescentním pacientům s poruchami osobnosti |
Poruchy osobnosti ze skupiny F60 které mohou být diagnostikovány u dětského a adolescentního pacienta. Charakteristika základní diagnózy, epidemiologie, etiologie, diagnostika, klinický obraz, průběh, léčebné a terapeutické možnosti, komorbidita, prognóza. |
2 |
Specifické přístupy, komunikační dovednosti a komplexní ošetřovatelská péče o dětského pacienta s poruchou osobnosti. Fyzikální vyšetření sestrou s využitím pozorování a rozhovoru. Zhodnocení aktuálního stavu, mapování potřeb, vyhodnocení silných stránek i potenciálních rizik, plánování vhodných ošetřovatelských intervencí (krátkodobých i dlouhodobých). Zásady komunikace s vybranými typy poruch osobnosti, rizikové chování. Podávání léčivých přípravků. Péče o somatický stav. Vliv onemocnění na kvalitu spánku. Edukace a spolupráce s rodinou (osobou blízkou). Povinnost plnění povinné školní docházky. Rehabilitace a podpůrná opatření, podpůrná psychoterapie, poradenská činnost, návaznost komunitní péče, podpůrné organizace. |
||
Specializovaná ošetřovatelská péče poskytovaná k dětským a adolescentním pacientům s poruchami pohlavní identity |
Poruchy pohlavní identity F64 které mohou být diagnostikovány u dětského a adolescentního pacienta. Charakteristika základní diagnózy, epidemiologie, etiologie, diagnostika, klinický obraz, průběh, léčebné a terapeutické možnosti, komorbidita, prognóza. |
1 |
Specifické přístupy, komunikační dovednosti a komplexní ošetřovatelská péče o dětského pacienta s poruchou pohlavní identity. Fyzikální vyšetření sestrou s využitím pozorování. Zhodnocení aktuálního stavu, mapování potřeb, vyhodnocení silných stránek, plánování vhodných ošetřovatelských. Podávání léčivých přípravků. Edukace a spolupráce s rodinou (osobou blízkou). Povinnost plnění povinné školní docházky. Rehabilitace a podpůrná opatření, podpůrná psychoterapie, poradenská činnost. |
2 |
|
Specializovaná ošetřovatelská péče poskytovaná k dětským a adolescentním pacientům s vrozenými poruchami intelektu |
Mentální retardace ze skupiny F70-F79. Charakteristika základní diagnózy, epidemiologie, etiologie, diagnostika, klinický obraz, průběh, léčebné a terapeutické možnosti, komorbidita, prognóza. |
1 |
Specifické přístupy, komunikační dovednosti a komplexní ošetřovatelská péče o dětského pacienta s mentální retardací. Fyzikální vyšetření sestrou s využitím pozorování a rozhovoru. Zhodnocení aktuálního stavu, mapování potřeb, vyhodnocování potenciálních rizik, plánování vhodných ošetřovatelských intervencí (krátkodobých i dlouhodobých). Zásady komunikace s pacienty s mentální retardací, prevence problematického a rizikového chování. Aktivizace a udržení soběstačnosti. Podávání léčivých přípravků. Péče o somatický stav. Vliv onemocnění na kvalitu spánku. Edukace a spolupráce s rodinou (osobou blízkou). Povinnost plnění povinné školní docházky. Rehabilitace a podpůrná opatření, podpůrná psychoterapie, poradenská činnost, návaznost komunitní péče, podpůrné organizace. Systém sociálních služeb pro osoby s mentální retardací, respitní péče. |
2 |
|
Specializovaná ošetřovatelská péče poskytovaná k dětským a adolescentním pacientům s poruchami řeči |
Poruchy vývoje řeči F80. Charakteristika základní diagnózy, epidemiologie, etiologie, diagnostika, klinický obraz, průběh, léčebné a terapeutické možnosti, komorbidita, prognóza. |
1 |
Specifické přístupy, komunikační dovednosti a komplexní ošetřovatelská péče o dětského pacienta s poruchami řeči. Fyzikální vyšetření sestrou s využitím pozorování a rozhovoru. Zhodnocení aktuálního stavu, mapování potřeb, vyhodnocování potenciálních rizik - šikana, stanovení plánu komunikace pacienta. Posilování sebevědomí pacienta. Spolupráce s klinickým logopedem, logopedem a kmenovou školou. Edukace a spolupráce s rodinou (osobou blízkou). Povinnost plnění povinné školní docházky. Rehabilitace a podpůrná opatření, podpůrná psychoterapie, poradenská činnost, návaznost komunitní péče, podpůrné organizace a poradny. |
2 |
|
Specializovaná ošetřovatelská péče poskytovaná k dětským a adolescentním pacientům s poruchami školních dovedností |
Poruchy školních dovedností F81. Charakteristika základní diagnózy, epidemiologie, etiologie, diagnostika, klinický obraz, průběh, léčebné a terapeutické možnosti, komorbidita, prognóza. |
2 |
Specifické přístupy, komunikační dovednosti a komplexní ošetřovatelská péče o dětského pacienta s poruchami školních dovedností. Fyzikální vyšetření sestrou s využitím pozorování a rozhovoru. Zhodnocení aktuálního stavu, mapování potřeb, vyhodnocování potenciálních rizik - šikana. Posilování sebevědomí pacienta, motivace ke spolupráci. Edukace a spolupráce s rodinou (osobou blízkou). Povinnost plnění povinné školní docházky, spolupráce s kmenovou Spolupráce s kmenovou školou. Rehabilitace a podpůrná opatření, podpůrná psychoterapie, poradenská činnost, návaznost komunitní péče, podpůrné organizace a poradny. |
3 |
|
Specializovaná ošetřovatelská péče poskytovaná k dětským a adolescentním pacientům s pervazivními poruchami |
Pervazivní vývojové poruchy F84. Charakteristika základní diagnózy, epidemiologie, etiologie, diagnostika, klinický obraz, průběh, léčebné a terapeutické možnosti, komorbidita, prognóza. |
2 |
Specifické přístupy, komunikační dovednosti a komplexní ošetřovatelská péče o dětského pacienta s pervazivními poruchami. Fyzikální vyšetření sestrou s využitím pozorování a rozhovoru. Zhodnocení aktuálního stavu, mapování potřeb, vyhodnocení silných stránek i potenciálních rizik, plánování vhodných ošetřovatelských intervencí (krátkodobých i dlouhodobých). Příprava a tvorba strukturovaného režimu činností a prostoru, při využití symbolů (piktogramů) k vizuální podpoře a jako motivační stimuly ke spolupráci s pacientem. Trpělivost a pochopení ze strany ošetřovatelského personálu pro chování pacienta a jeho rituály. Podávání léčivých přípravků. Péče o somatický stav. Vliv onemocnění na kvalitu spánku. Edukace a spolupráce s rodinou (osobou blízkou). Povinnost plnění povinné školní docházky, speciální vzdělávací systém pro pacienty s autismem. Rehabilitace a podpůrná opatření, podpůrná psychoterapie, poradenská činnost, návaznost komunitní péče, podpůrné organizace. |
3 |
|
Specializovaná ošetřovatelská péče poskytovaná k dětským a adolescentním pacientům s hyperkinetickými poruchami |
Hyperkinetické poruchy F90. Charakteristika základní diagnózy, epidemiologie, etiologie, diagnostika, klinický obraz, průběh, léčebné a terapeutické možnosti, komorbidita, prognóza. |
2 |
Specifické přístupy, komunikační dovednosti a komplexní ošetřovatelská péče o dětského pacienta s hyperkynetickými poruchami. Fyzikální vyšetření sestrou s využitím hodnotících škál, pozorování a rozhovoru. Zhodnocení aktuálního stavu, mapování potřeb, vyhodnocení silných stránek i potenciálních rizik, plánování vhodných ošetřovatelských intervencí (krátkodobých i dlouhodobých). Rozlišení jádrových příznaků hyperkinetických poruch a jejich odlišení od běžného problémového chování. Posilování žádoucího chování systémem odměn a potlačení nevhodných projevů. Podávání léčivých přípravků. Péče o somatický stav. Vliv onemocnění a léčivých přípravků na kvalitu spánku. Edukace a spolupráce s rodinou (osobou blízkou). Povinnost plnění povinné školní docházky. Rehabilitace a podpůrná opatření, podpůrná psychoterapie, poradenská činnost, návaznost komunitní péče, podpůrné organizace. |
3 |
|
Specializovaná ošetřovatelská péče poskytovaná k dětským a adolescentním pacientům s poruchami chování |
Poruchy chování F90. Charakteristika základní diagnózy, epidemiologie, etiologie, diagnostika, klinický obraz, průběh, léčebné a terapeutické možnosti, komorbidita, prognóza. |
2 |
Specifické přístupy, komunikační dovednosti a komplexní ošetřovatelská péče o dětského pacienta s poruchami chování. Fyzikální vyšetření sestrou s využitím hodnotících škál, pozorování a rozhovoru. Zhodnocení aktuálního stavu, mapování potřeb, vyhodnocení potenciálních rizik, agitovanost, neklid, agrese, krádeže apod., plánování vhodných ošetřovatelských intervencí (krátkodobých i dlouhodobých). Používání technik deeskalace, komunikačních dovedností a technik zvládání nespolupracujícího, neklidného a agresivního pacienta. Posilování žádoucího chování systémem odměn a potlačení nevhodných projevů. Podávání léčivých přípravků. Péče o somatický stav. Vliv onemocnění a léčivých přípravků na kvalitu spánku. Edukace a spolupráce s rodinou (osobou blízkou). Povinnost plnění povinné školní docházky. Rehabilitace a podpůrná opatření, podpůrná psychoterapie, poradenská činnost, návaznost komunitní péče, podpůrné organizace. |
2 |
|
Specializovaná ošetřovatelská péče poskytovaná k dětským a adolescentním pacientům s tikovými projevy |
Tiky F95. Charakteristika základní diagnózy, epidemiologie, etiologie, diagnostika, klinický obraz, průběh, léčebné a terapeutické možnosti, komorbidita, prognóza. |
1 |
Specifické přístupy, komunikační dovednosti a komplexní ošetřovatelská péče o dětského pacienta s tikovými projevy. Fyzikální vyšetření sestrou s využitím pozorování a rozhovoru. Zhodnocení aktuálního stavu, mapování potřeb, vyhodnocení silných stránek a potenciálních rizik, posměšky, šikana, plánování vhodných ošetřovatelských intervencí (krátkodobých i dlouhodobých, posilování sebevědomí pacienta. Podávání léčivých přípravků. Péče o somatický stav. Vliv onemocnění a léčivých přípravků na kvalitu spánku. Edukace a spolupráce s rodinou (osobou blízkou). Povinnost plnění povinné školní docházky. Rehabilitace a podpůrná opatření, podpůrná psychoterapie, poradenská činnost, návaznost komunitní péče, podpůrné organizace. |
2 |
|
Specializovaná ošetřovatelská péče poskytovaná k dětským a adolescentním pacientům s jinými poruchami chování a emocí s obvyklým nástupem v dětství a dospívání |
Vybrané jiné poruchy chování a emocí s obvyklým nástupem v dětství a dospívání F98, Charakteristika základní diagnózy, epidemiologie, etiologie, diagnostika, klinický obraz, průběh, léčebné a terapeutické možnosti, komorbidita, prognóza. |
1 |
Specifické přístupy, komunikační dovednosti a komplexní ošetřovatelská péče o dětského pacienta s enurézou, enkoprézou. Fyzikální vyšetření sestrou s využitím pozorování a rozhovoru. Zhodnocení aktuálního stavu, mapování potřeb, vyhodnocení silných stránek a potenciálních rizik, posměšky, šikana, plánování vhodných ošetřovatelských intervencí (krátkodobých i dlouhodobých, posilování sebevědomí pacienta. Vytvoření enuretického režimu a stravovacího režimu. Podávání léčivých přípravků. Péče o somatický stav. Vliv onemocnění a léčivých přípravků na kvalitu spánku. Edukace a spolupráce s rodinou (osobou blízkou). Povinnost plnění povinné školní docházky. Rehabilitace a podpůrná opatření, podpůrná psychoterapie, poradenská činnost, návaznost komunitní péče, podpůrné organizace. |
2 |
|
Specializovaná ošetřovatelská péče poskytovaná k dětským a adolescentním pacientům s projevy syndromu týraného dítěte |
Syndrom týraného dítěte. Charakteristika základní diagnózy, epidemiologie, etiologie, diagnostika, klinický obraz, průběh, léčebné a terapeutické možnosti, komorbidita, prognóza. |
1 |
Specifické přístupy, komunikační dovednosti a komplexní ošetřovatelská péče o dětského pacienta s projevy syndromu týraného dítěte. Fyzikální vyšetření sestrou s využitím pozorování a rozhovoru. Zhodnocení aktuálního stavu, mapování potřeb, vyhodnocení silných stránek a potenciálních rizik, posměšky, šikana, plánování vhodných ošetřovatelských intervencí (krátkodobých i dlouhodobých, posilování sebevědomí pacienta. Podávání léčivých přípravků. Péče o somatický stav. Vliv onemocnění na kvalitu spánku. Spolupráce s OSPOD - Orgán sociálně - právní ochrany dětí. Rehabilitace a podpůrná opatření, podpůrná psychoterapie, poradenská činnost, návaznost komunitní péče, podpůrné organizace. |
2 |
|
Praktický nácvik zvládání nespolupracujícího, neklidného a agresivního pacienta |
Teoretická část: Nutná obrana dle trestního zákona. Profesionální komunikace, deeskalace. Praktická část: Nácvik zvládání nespolupracujícího, neklidného a agresivního pacienta za využití deeskalačních technik, úchopu pacienta, odváděcích technik, stržení pacienta, zalehnutí pacienta, vyprošťovací techniky, znehybňující techniky apod. Bezpečná aplikace omezovačích prostředků. |
8 |
Praktické dovednosti sestry |
Nácviky praktických dovedností sestry - praktická cvičení, skupinová práce: Orientační hodnocení kognitivních funkcí pacienta. Vytvoření návrhu na úpravy přirozeného prostředí u dítěte a adolescenta s kognitivním deficitem. Vedení motivačního rozhovoru s pacientem se závislostí. Rozpoznávání časných varovných příznaků schizofrenie, tvorba krizového plánu. Psychoedukace pacienta a jeho blízkých. Rozhovor s depresivním pacientem, přehled nevhodných intervencí. Používání hodnotících škál na zjištění rizika sebevražedného chování. Vedení rozhovoru s pacientem s manickými projevy, definice zásad přístupu. Vedení podpůrného rozhovoru s úzkostným pacientem. Vedení motivačního rozhovoru, příprava aktivity pro skupinu pacientů s poruchou příjmu potravy. Zpracování režimu spánkové hygieny. Nácvik asertivních komunikačních technik, asertivní kritika, reakce na manipulace. Nácvik deeskalace a odklonění pacienta s mentální retardací, příprava deeskalačních plánů. Nácvik komunikace s vybranými poruchami osobnosti. Zpracování odpoledního programu pro pacienta s poruchami školních dovedností a hyperkinetickou poruchou. Nácvik komunikace s pacientem s pervazivními poruchami, tvorba režimového plánu pro pacienty s noční enurézou. |
20 |
Ukončení teoretické výuky |
Hodnocení, shrnutí, zpětná vazba. |
1 |
ODBORNÁ PRAXE |
||
Odborný modul - OM 4 |
Odborná praxe u poskytovatele zdravotních služeb poskytujícího zdravotní péči v oboru dětská a dorostová psychiatrie (tento poskytovatel nemusí být akreditovaným zařízením podle §45, zákona č. 96/2004 Sb., ve znění pozdějších předpisů) |
|
Typ modulu |
povinný |
|
Rozsah modulu |
32 hodin odborné praxe v rozsahu 4 dnů |
|
Seznam výkonů |
Minimální počet výkonů |
|
Příjem, překlad, propuštění dětského pacienta s duševní poruchou |
3 |
|
Edukace dětského pacienta, zákonných zástupců (osob blízkých) při přijetí, v průběhu hospitalizace a po propuštění pacienta |
3 |
|
Odběr ošetřovatelské anamnézy u dětského pacienta s duševní poruchou |
3 |
|
Posouzení potřeb dítěte, plán ošetřovatelských činností s akcentem na specifický přístup a specifika komunikace při realizaci ošetřovatelské péče u zvoleného duševního onemocnění. |
3 |
|
Příprava dětského pacienta na diagnostické a terapeutické výkony |
3 |
|
Stanovení, vyhodnocení rizik a vytvoření bezpečného prostředí při poskytování ošetřovatelské péče u pacienta s vybraným duševním onemocněním |
3 |
|
Sledování aktuálního zdravotního stavu pacienta, rozlišení psychopatologie u dětského pacienta s duševní poruchou |
3 |
|
Vedení dětského pacienta s duševní poruchou ke zvládání aktivit denního života, zapojení pacienta do léčebného režimu, socioterapeutických a volnočasových aktivit |
3 |
|
Poskytování ošetřovatelské péče v souvislosti se zajištěním povinné školní docházky u dětského pacienta s duševní poruchou |
3 |
|
Monitoring účinnosti léčby a identifikace nežádoucích účinků při podávání léčivých přípravků ze skupiny psychofarmak |
3 |
|
Sledování a vyhodnocení dodržování léčebného režimu pacientem |
3 |
|
ODBORNÁ PRAXE V AKREDITOVANÉM ZAŘÍZENÍ |
||
Odborný modul - OM 4 |
Odborná praxe na dětském psychiatrickém pracovišti v akreditovaném zařízení (tento poskytovatel musí být akreditovaným zařízením podle §45, zákona č. 96/2004 Sb., ve znění pozdějších předpisů) |
|
Typ modulu |
povinný |
|
Rozsah modulu |
32 hodin odborné praxe v rozsahu 4 dnů |
|
Seznam výkonů |
Minimální počet výkonů |
|
Příjem, překlad, propuštění dětského pacienta s duševní poruchou |
3 |
|
Edukace dětského pacienta, zákonných zástupců (osob blízkých) při přijetí, v průběhu hospitalizace a po propuštění pacienta |
3 |
|
Odběr ošetřovatelské anamnézy u dětského pacienta s duševní poruchou |
3 |
|
Posouzení potřeb dítěte, plán ošetřovatelských činností s akcentem na specifický přístup a specifika komunikace při realizaci ošetřovatelské péče u dítěte s vybraným duševním onemocněním |
3 |
|
Příprava dětského pacienta na diagnostické a terapeutické výkony |
3 |
|
Stanovení, vyhodnocení rizik a vytvoření bezpečného prostředí při poskytování ošetřovatelské péče u dítěte s vybraným duševním onemocněním |
3 |
|
Sledování aktuálního zdravotního stavu pacienta, rozlišení psychopatologie u dětského pacienta s duševní poruchou |
3 |
|
Vedení dětského pacienta s duševní poruchou ke zvládání aktivit denního života, zapojení pacienta do léčebného režimu, socioterapeutických a volnočasových aktivit |
3 |
|
Poskytování ošetřovatelské péče v souvislosti se zajištěním povinné školní docházky u dětského pacienta s duševní poruchou |
3 |
|
Monitoring účinnosti léčby a identifikace nežádoucích účinků při podávání léčivých přípravků ze skupiny psychofarmak |
3 |
|
Sledování a vyhodnocení dodržování léčebného režimu pacientem |
3 |
|
Výsledky vzdělávání |
Absolvent po absolvování odborného modulu 4 bude mít tyto teoretické vědomosti a bude znát:
Absolvent po absolvování odborného modulu 4 bude mít tyto praktické vědomosti a dovednosti a bude připraven:
|
|
Způsob ukončení modulu |
Test, ústní zkouška, kolokvium, splnění odborné praxe a potvrzení výkonů daných pro odborný modul - OM 4. |
3.2.5 Učební osnova odborného modulu 5
Odborný modul - OM 5 |
Komunitní péče poskytovaná v dětské a dorostové psychiatrii |
|
Typ modulu |
povinný |
|
Rozsah modulu |
20 hodin teoretické výuky v rozsahu 2,5 dnů 24 hodin odborné praxe v rozsahu 3 dnů v zařízení poskytující komunitní péči v psychiatrii nebo dětské a dorostové psychiatrii (tento poskytovatel nemusí být akreditovaným zařízením podle §45, zákona č. 96/2004 Sb., ve znění pozdějších předpisů) 8 hodin praktických cvičení v rozsahu 1 dne |
|
Cíl OM 5 |
Prohloubit dětské sestře nebo všeobecné sestře se specializovanou způsobilostí v oboru Ošetřovatelská péče v pediatrii odborné znalosti při poskytování ošetřovatelské péče dětským pacientům s duševním onemocněním v jeho domácím prostředí. |
|
Téma |
Rozpis učiva |
Minimální počet hodin |
Komunitní péče |
Vymezení pojmu komunita, komunitní péče. Filozofie zotavení. Principy práce v komunitě a s komunitou, síťování služeb. Výhody a limity komunitní péče. Specifika práce dětské sestry v dětské a dorostové psychiatrii v komunitních službách. |
4 |
Case management |
Definice pojmu. Základní modely čase managementu. Asertivní komunitní léčba. |
2 |
Týmová a multidisciplinární spolupráce |
Tým vs. skupina, dynamika týmu. Charakteristiky multidisciplinárního týmu. Složení multidisciplinárního týmu a specifika rolí v týmu. Zacházení s informacemi. |
4 |
Pedopsychiatrická rehabilitace |
Principy, hodnoty a proces psychiatrické rehabilitace. Metody psychosociální rehabilitace. Mapování potřeb. Hodnotící nástroje. Tvorba, realizace a vyhodnocení rehabilitačního plánu. Podpůrná krizová intervence v terénu, protikrizový plán. Podpora spolupráce v léčbě, psychoedukace. Péče o somatické zdraví a zdravý životní styl. |
4 |
Práce s rodinou nebo osobou blízkou |
Vztah mezi duševním onemocněním a rodinným systémem. Rodiče dětí s duševním onemocněním. Edukace, zapojení rodiny do pedopsychiatrické rehabilitace. Inovativní metody práce s rodinou např. otevřený dialog. Sebepéče a svépomocné skupiny pro rodinné příslušníky a blízké osoby. |
3 |
Služby v komunitě pro klienty s duševním onemocněním |
Přehled dostupných služeb: krizová centra, linky důvěry, poradenská centra, terénní týmy, centra duševního zdraví, domácí péče, pečovatelská služba, podpora samostatného bydlení, psychiatrické ambulance, ambulance s rozšířenou péčí, denní stacionáře, pracovně rehabilitační programy a podpora zaměstnávání, psychiatrická oddělení a psychiatrické nemocnice, pobytové služby (terapeutická komunita, chráněné bydlení, domov se zvláštním režimem), centra denních aktivit, svépomocné skupiny a kluby. |
2 |
Praktické dovednosti sestry |
Praktická cvičení, skupinová práce, hraní rolí: Absolvování testu týmové spolupráce (např. Belbinův dotazník). Tvorba rehabilitačního/protikrizového plánu. Výjezd týmu do domácího prostředí klienta - modelová situace. Edukace a kontrola užívání léčivých přípravků. |
8 |
Ukončení teoretické výuky |
Hodnocení, shrnutí, zpětná vazba. |
1 |
ODBORNÁ PRAXE |
||
Odborný modul - OM 5 |
Odborná praxe na pracovišti poskytující komunitní péči (tento poskytovatel nemusí být akreditovaným zařízením podle §45, zákona č. 96/2004 Sb., ve znění pozdějších předpisů) |
|
Typ modulu |
povinný |
|
Rozsah modulu |
24 hodin odborné praxe v rozsahu 3 dnů na pracovišti poskytující komunitní péči v psychiatrii nebo dětské a dorostové psychiatrii |
|
Seznam výkonů |
Minimální počet výkonů |
|
Účast na poradě multidisciplinárního týmu |
2 |
|
Účast na schůzce s klientem v prostředí lůžkového zařízení |
2 |
|
Účast na schůzce s klientem ve vlastním sociálním prostředí |
2 |
|
Účast na koordinační schůzce (klient a pracovníci dalších služeb) |
1 |
|
Účast na schůzce vedené specializovaným pracovníkem (IPS, ergoterapeut, adiktolog) |
1 |
|
Referování o klientovi (informace ze schůzky) na poradě týmu |
2 |
|
Zpracování zápisu ze schůzky s klientem |
2 |
|
Zhodnocení psychického a somatického stavu klienta včetně zpracování zápisu |
2 |
|
Použití vybraného hodnotícího nástroje a vyhodnocení závěrů |
2 |
|
Edukace klienta v oblasti spolupráce v léčbě |
2 |
|
Seznámení se s tvorbou plánu psychosociální rehabilitace se zaměřením na silné stránky klienta a jeho životní a osobní domény |
2 |
|
Výsledky vzdělávání |
Absolvent po absolvování odborného modulu 5 bude mít tyto teoretické vědomosti a bude znát:
Absolvent po absolvování odborného modulu 5 bude mít tyto praktické vědomosti a dovednosti a bude připraven:
|
|
Způsob ukončení modulu |
Test, ústní zkouška, kolokvium, splnění odborné praxe a potvrzení výkonů daných pro odborný modul - OM 5. |
4. Hodnocení účastníka v průběhu specializačního vzdělávání
Školitel akreditovaného zařízení vypracovává studijní plán a plán plnění odborné praxe a praktických výkonů, které má účastník specializačního vzdělávání v průběhu přípravy absolvovat a průběžně prověřuje jeho znalosti, vědomosti a dovednosti.
Odborná praxe v akreditovaných i neakreditovaných zařízeních probíhá pod vedením přiděleného školitele, který je zaměstnancem daného pracoviště a má specializovanou způsobilost.
5. Profil absolventa
Absolvent specializačního vzdělávání v oboru Ošetřovatelská péče v dětské a dorostové psychiatrii bude připraven poskytovat, zajišťovat a koordinovat základní, specializovanou a vysoce specializovanou ošetřovatelskou péči v oblasti psychiatrické péče o dítě. Je oprávněn na základě vlastního posouzení a rozhodnutí, v souladu s platnou legislativou zabezpečovat ošetřovatelskou péči v dětské a dorostové psychiatrii v rozsahu své specializované způsobilosti stanovené činnostmi, ke kterým je připraven na základě tohoto vzdělávacího programu a platné legislativy.
5.1. Charakteristika profesních kompetencí, pro které absolvent specializačního vzdělávání získal způsobilost
Dětská sestra se specializovanou způsobilostí v oboru Ošetřovatelská péče v dětské dorostové psychiatrii je připraven:
- pracovat ve struktuře pedopsychiatrické péče (ambulantní, lůžkové, komunitní, terénní...),
- podílet se na kontinuálním zvyšování kvality ošetřovatelské péče a zajištění bezpečného prostředí v souvislosti s poskytováním ošetřovatelské péče u dětí s duševní poruchou,
- komunikovat s dětmi a adolescenty s duševní poruchou přiměřeně a srozumitelně pro daný věk a jejich rozumovou vyspělost,
- koordinovat práci členů ošetřovatelského týmu v oblasti ošetřovatelské péče v dětské a dorostové psychiatrii,
- sledovat a vyhodnocovat stav u dětí s duševním onemocněním z hlediska možnosti vzniku komplikací, náhlých příhod a podílet se na jejich řešení,
- poskytovat specializovanou a vysoce specializovanou ošetřovatelskou péči v dětské a dorostové psychiatrii u jednotlivých duševních poruch,
- aktivizovat a rozvíjet dětského pacienta s duševní poruchou při jeho každodenních aktivitách,
- podávat léčivé přípravky ze skupiny psychofarmak u dětí a adolescentů s duševní poruchou, monitorovat účinnost léčby a identifikovat nežádoucí účinky podaných léčivých přípravků ze skupiny psychofarmak,
- poskytovat první pomoc v rámci krizové intervence v dětské a dorostové psychiatrii,
- používat techniky pro zvládání neklidného a agresivního dětského a adolescentního pacienta a používat odborné techniky a přístupy při aplikaci omezovačích prostředků u dětských a adolescentních pacientů,
- sledovat a vyhodnocovat chování a jednání dětských pacientů z hlediska včasného záchytu nastupující krize,
- používat psychoterapeutické přístupy a techniky včetně individuálních psychoterapeutických rozhovorů u dětských a adolescentních pacientů s duševní poruchou,
- provádět poradenskou činnost v oblasti prevence poruch duševního zdraví a v oblasti resocializace u dětí a adolescentů,
- poskytovat komunitní a terénní ošetřovatelskou péči v dětské a dorostové psychiatrii,
- provádět edukace dětským pacientům s duševní poruchou a osobám blízkým (zákonný zástupce, pěstoun, opatrovník, poručník, jiná osoba),
- koordinovat činnosti mezi zařízeními různého typu (lůžková, komunitní, terénní....),
- napomáhat adaptaci dětského pacienta na změněné životní podmínky a podporovat zachování fyzických, kognitivních a psychických funkcí prostřednictvím cílených aktivit,
- v rozsahu své specializované způsobilosti vykonávat činnosti při začleňování dětského pacienta s poruchou duševního zdraví do vlastního sociálního prostředí,
- podílet se a vést teoretickou i praktickou výuku účastníků specializačního vzdělávání v oboru Ošetřovatelská péče v dětské a dorostové psychiatrii.
6. Charakteristika akreditovaných zařízení a pracovišť
Vzdělávací instituce, poskytovatelé zdravotních služeb* a pracoviště zajišťující teoretickou výuku účastníků specializačního vzdělávání musí být akreditovány dle ustanovení §45 zákona č. 96/2004 Sb, ve znění pozdějších předpisů. Tato zařízení musí účastníkovi zajistit absolvování specializačního vzdělávání dle tohoto vzdělávacího programu.
* viz zákon č. 372/2011 Sb.
6.1. Akreditovaná zařízení a pracoviště
Personální zabezpečení |
Školitelem se rozumí zaměstnanec akreditovaného zařízení ve smyslu zákona č. 96/2004 Sb. Školitelem teoretické části může být zdravotnický pracovník, který získal:
Školitelem odborné praxe může být zdravotnický pracovník, který získal:
|
Věcné a technické vybavení |
Pro teoretickou část vzdělávacího programu:
Pracoviště pro výuku odborné praxe v akreditovaném zařízení:
|
Organizační a provozní požadavky |
|
7. Tabulka modulů
Specializační vzdělávání v oboru Dětská sestra - Ošetřovatelská péče v dětské a dorostové psychiatrii |
||||
Kód |
Typ |
Název |
Rozsah |
Počet kreditů |
ZM |
P |
Role specialisty v poskytování zdravotních služeb |
1 týden T - 40 hodin |
20 (á 4 kredity/den) |
OM 1 |
P |
Psychologický vývoj dítěte, psychologické potřeby |
3 dny T - 24 hodin |
12 (á 4 kredity/den) |
P |
Odborná praxe u poskytovatele zdravotních služeb poskytujícího zdravotní péči v oboru pediatrie nebo dětská a dorostová psychiatrie (tento poskytovatel nemusí být akreditovaným zařízením podle §45, zákona č. 96/2004 Sb., ve znění pozdějších předpisů) |
3 dny Pr. - 24 hodin |
3 (á 1 kredit/den) |
|
OM 2 |
P |
Úvod do ošetřovatelské péče v dětské a dorostové psychiatrii |
7 dnů T - 56 hodin |
28 (á 4 kredity/den) |
P |
Odborná praxe u poskytovatele zdravotních služeb poskytujícího zdravotní péči v oboru dětská a dorostová psychiatrie (tento poskytovatel nemusí být akreditovaným zařízením podle §45, zákona č. 96/2004 Sb., ve znění pozdějších předpisů) |
3 dny Pr. - 24 hodin |
3 (á 1 kredit/den) |
|
OM 3 |
P |
Psychosociální dovednosti, podpůrná psychoterapie a psychosociální potřeby u dětí v dětské a dorostové psychiatrii |
4 dny T - 32 hodin 12 hodin praktických cvičení (PC) |
16 (á 4 kredity/den) |
P |
Odborná praxe u poskytovatele zdravotních služeb poskytujícího zdravotní péči v oboru dětská a dorostová psychiatrie (tento poskytovatel nemusí být akreditovaným zařízením podle §45, zákona č. 96/2004 Sb., ve znění pozdějších předpisů) |
4 dny Pr. - 32 hodin |
4 (á 1 kredit/den) |
|
P |
Odborná praxe v akreditovaném zařízení u poskytovatele zdravotních služeb v oboru dětská a dorostová psychiatrie dle tohoto vzdělávacího programu (tento poskytovatel musí být akreditovaným zařízením podle §45, zákona č. 96/2004 Sb., ve znění pozdějších předpisů) |
4 dny Pr. AZ - 32 hodin |
12 (á 3 kredity/den) |
|
OM 4 |
P |
Specializovaná ošetřovatelská péče v dětské a dorostové psychiatrii |
2 týdny T - 80 hodin 28 hodin praktických cvičení (PC) |
40 (á 4 kredity/den) |
P |
Odborná praxe u poskytovatele zdravotních služeb poskytujícího zdravotní péči v oboru dětská a dorostová psychiatrie (tento poskytovatel nemusí být akreditovaným zařízením podle §45, zákona č. 96/2004 Sb., ve znění pozdějších předpisů) |
4 dny Pr. - 32 hodin |
4 (á 1 kredit/den) |
|
P |
Odborná praxe v akreditovaném zařízení u poskytovatele zdravotních služeb v oboru dětská a dorostová psychiatrie dle tohoto vzdělávacího programu (tento poskytovatel musí být akreditovaným zařízením podle §45, zákona č. 96/2004 Sb., ve znění pozdějších předpisů) |
4 dny Pr. AZ - 32 hodin |
12 (á 3 kredity/den) |
|
OM 5 |
P |
Komunitní péče poskytovaná v dětské a dorostové psychiatrii |
2,5 dne T- 20 hodin 8 hodin praktických cvičení (PC) |
10 (á 4 kredity/den) |
P |
Odborná praxe u poskytovatele zdravotních služeb poskytujícího komunitní péči dětem a adolescentům (tento poskytovatel nemusí být akreditovaným zařízením podle §45, zákona č. 96/2004 Sb., ve znění pozdějších předpisů) |
3 dny Pr. - 24 hodin |
3 (á 1 kredit/den) |
|
T - teorie Σ 252 hodin Pr - praxe Σ 136 hodin Pr - AZ Σ 64 hodin Prak. cvičení - Σ 48 hodin |
||||
Celkem 500 hodin, počet kreditů 167 |
Vysvětlivky: P - povinné, T - teorie, Pr - praxe, Pr - AZ - praxe na akreditovaném pracovišti, PC - praktická cvičení
8. Seznam doporučených zdrojů
Doporučená literatura
ANTUŠÁK, E. a J. VILÁŠEK. Základy teorie krizového managementu. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2016. 130 s. ISBN 978-80-246-3443-2.
ARMSTRONG, M. a S. TAYLOR. Řízení lidských zdrojů: moderní pojetí a postupy: 13. vydání. Praha: Grada, 2015. 920 s. ISBN 978-80-247-5258-7.
BARKER, P. Základy dětské psychiatrie. 1. vyd. Praha: Triton, 2007. 252 s. ISBN 978-80-7254-955-9.
BÁRTLOVÁ, S., P. SADÍLEK a V. TÓTHOVÁ. Výzkum a ošetřovatelství. 2. přeprac. a dopl. vyd. Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, 2008. 185 s. ISBN 978-80-7013-467-2.
BEER, M. D., S. M. PEREIRA a C. PATON. Intenzivní péče v psychiatrii. 1. vyd. Praha: Grada, 2005. 296 s. ISBN 80-247-0363-7.
BENEŠ, M. Andragogika. 2. aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Grada, 2014. 176 s. ISBN 978-80-247-4824-5.
BÖHM, E. Psychobiografický model péče podle Bohma. 1. vyd. Praha: Mladá fronta, 2015. 207 s. ISBN 978-80-204-3197-4.
SVOBODA, M., E. ČÉŠKOVÁ a H. KUČEROVÁ. Psychopatologie a psychiatrie: pro psychology a speciální pedagogy. 3. vyd. Praha: Portál, 2015. 317 s. ISBN 978-80-262-0976-8.
HAŠKOVCOVÁ, H. Lékařská etika. 4. aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Galén, 2015. 225 s. ISBN 978-80-7492-204-6.
HORT, V. a kol. Dětská a adolescentní psychiatrie. 2. vyd. Praha: Portál, 2008. 492 s. ISBN 978-80-7367-404-5.
HOSÁK, L. a kol. Psychiatrie a pedopsychiatrie. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2015. 647 s. ISBN 978-80-246-2998-8.
GURKOVÁ, E. Hodnocení kvality života: pro klinickou praxi a ošetřovatelský výzkum. 1. vyd. Praha: Grada, 2011, 223 s. ISBN 978-80-247-3625-9.
GURKOVÁ, E. Nemocný a chronické onemocnění: edukace, motivace a opora pacienta. 1. vyd. Praha: Grada, 2017. 191 s. ISBN 978-80-271-0461-1.
JUŘENÍKOVÁ, P. Zásady edukace v ošetřovatelské praxi. 1. vyd. Praha: Grada, 2010. 77 s. ISBN 978-80-247-2171-2.
KALINA, K. a kol. Klinická adiktologie. 1. vyd. Praha: Grada, 2015. 696 s. ISBN 978-80-247-4331-8.
KŘIVOHLAVÝ, J. Sestra a stres: příručka pro duševní pohodu 1. vyd. Praha: Grada, 2010. 119 s. ISBN 978-80-247-3149-0.
KUBEROVÁ, H. Didaktika ošetřovatelství. 1. vyd. Praha: Portál, 2010. 246 s. ISBN 978-80-7367-684-1.
KUČEROVÁ, H. Psychiatrické minimum. 1. vyd. Praha: Grada, 2013. 168 s. ISBN 978-80-247-4733-0.
KUČEROVÁ, H. Bolest v psychiatrii. 1. vyd. Praha: Grada, 2018. 179 s. ISBN 978-80-7492-378-4.
KUTNOHORSKÁ, J. Výzkum v ošetřovatelství. 1. vyd. Praha: Grada, 2009. 175 s. ISBN 978-80-247-2713-4.
LÁTALOVÁ, K. Agresivita v psychiatrii. 1. vyd. Praha: Grada, 2013. 235 s. ISBN 978-80-247-4454-4.
LEJSEK, J. a kol. První pomoc. 2. přeprac. vyd. Praha: Karolinum, 2013. 271 s. ISBN 978-80-246-2090-9.
MALÁ, E. a P. PAVLOVSKÝ. Psychiatrie: [učebnice pro zdravotní sestry a další pomáhající profese], 2. vyd. Praha: Portál, 2010. 143 s. ISBN 978-80-7367-723-7.
MATOUŠEK, O. a kol. Základy sociální práce, 3. vyd. Praha: Portál, 2012. 309 s. ISBN 978-80-262-0211-0.
MIŇHOVÁ, J. a V. LOVASOVÁ. Psychopatologie: pedagogické, právní a sociální aspekty. Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, 2018. 237 s. ISBN 978-80-7380-721-4.
MUŽÍK, J. Řízení vzdělávacího procesu: andragogická didaktika. 1. vyd. Praha: Wolters Kluwer Česká republika, 2011. 323 s. ISBN 978-80-7357-581-6.
NOVOSAD, L. Poradenství pro osoby se zdravotním a sociálním znevýhodněním: základy a předpoklady dobré poradenské praxe. 1. vyd. Praha: Portál, 2009. 269 s. ISBN 978-80-7367-509-7.
OREL, M. a kol. Psychopatologie: nauka o nemocech duše. 2. aktualiz. a dopl. vyd. Praha: Grada, 2016. 338 s. ISBN 978-80-247-5516-8.
PAPEŽOVÁ, H. a kol. Naléhavé stavy v psychiatrii, Praha: Maxdorf, 2014. 495 s. ISBN 978-80-7345-425-8.
PETR, T. a kol. Ošetřovatelství v psychiatrii, 1. vyd. Praha: Grada, 2014. 295 s. ISBN 978-80-247-4236-6.
PLAMÍNEK, J. Vzdělávání dospělých: průvodce pro lektory, účastníky a zadavatele. 2. rozš. vyd. Praha: Grada, 2014. 336 s. ISBN 978-80-247-4806-1.
PLEVOVÁ, I. a R. SLOWIK. Komunikace s dětským pacientem. 1. vyd. Praha: Grada, 2010. 247 s. ISBN 978-80-247-2968-8.
PRAŠKO, J. a kol. Obecná psychiatrie. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2011. 527 s. ISBN 978-80-244-2570-2.
PRAŠKO, J. a kol. Psychiatrie v somatické medicíně. 1. vyd. Praha: Mladá fronta, 2015. 534 s. ISBN 978-80-204-3739-6.
PRAŠKO, J. a K. LÁTALOVÁ. Psychiatrie v primární péči. 1. vyd. Praha: Mladá fronta, 2013. 855 s. ISBN 978-80-204-2798-4.
PRUDIL, L. Právo pro zdravotnické pracovníky. 2. dopl. a upr. vyd. Praha: Wolters Kluwer, 2017. 155 s. ISBN 978-80-7552-507-9.
PRŮCHA, J. Moderní pedagogika, 6. aktualiz. a dopl. vyd. Praha: Portál, 2017. 483 s. ISBN 978-80-262-1228-7.
PUGNEROVÁ, M. a J. KVINTOVÁ. Přehled poruch psychického vývoje, Praha: Grada, 2016. 293 s. ISBN 978-80-247-5452-9.
RABOCH, J. a kol. Klinická psychiatrie v denní praxi. 1. vyd. Praha: Galén, 2008. 158 s. ISBN 978-80-7262-586-4.
SVOBODNÍK, P. Management pro zdravotníky v kostce. 1. vyd. Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, 2009. 125 s. ISBN 978-80-7013-498-6.
ŠPATENKOVÁ, N. a J. KRÁLOVÁ. Základní otázky komunikace: komunikace (nejen) pro sestry. 1. vyd. Praha: Galén, 2009. 135 s. ISBN 978-80-7262-599-4.
VONDRÁČEK, L. a V. WIRTHOVÁ. Právní minimum pro sestry: příručka pro praxi. 1. vyd. Praha: Grada, 2009. 95 s. ISBN 978-80-247-3132-2.
VYBÍRAL, Z. Psychologie komunikace. 2. vyd. Praha: Portál, 2009. 319 s. ISBN 978-80-7367-387-1.
VYBÍRAL, Z. Lži, polopravdy a pravda v lidské komunikaci. 3. vyd. Praha: Portál, 2015. 175 s. ISBN 978-80-262-0869-3.
ZACHAROVÁ, E. Komunikace v ošetřovatelské praxi. 1. vyd. Praha: Grada, 2016. 121 s. ISBN 978-80-271-0156-6.
ZLÁMAL, J. a kol. Základy managementu pro posluchače zdravotnických oboru. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2014. 108 s. ISBN 978-80-7402-157-2.
ZLÁMAL, J. a J. BELLOVÁ. Ekonomika zdravotnictví. 2. upr. vyd. Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, 2013. 249 s. ISBN 978-80-7013-551-8.