Věstník MZd ČR, částka 8/2020
Vzdělávací program akreditovaného kvalifikačního kurzu
SANITÁŘ
srpen 2020
1 Cíl akreditovaného kvalifikačního kurzu
2 Vstupní podmínky a průběh akreditovaného kvalifikačního kurzu
2.1 Vstupní podmínky
2.2 Průběh kvalifikačního vzdělávání
3.1 Učební osnova základního modulu - povinný
3.2 Učební osnovy odborných modulů - povinných
3.2.1 Učební osnova odborného modulu 1
3.2.2 Učební osnova odborného modulu 2
3.2.3 Učební osnova odborného modulu 3
3.2.4 Učební osnova odborného modulu 4
3.2.5 Učební osnova odborného modulu 5
3.2.6 Učební osnova odborného modulu 6
3.2.7 Učební osnova odborného modulu 7
4 Hodnocení účastníka v průběhu kvalifikačního vzdělávání
5.1 Charakteristika profesních kompetencí, pro které absolvent kvalifikačního vzdělávání získal způsobilost
6 Charakteristika akreditovaných zařízení a pracovišť
6.1 Akreditovaná zařízení a pracoviště
1 Cíl akreditovaného kvalifikačního kurzu
Cílem akreditovaného kvalifikačního kurzu v oboru SANITÁŘ je získání odborné způsobilosti k výkonu zdravotnického povolání sanitář osvojením si potřebných teoretických znalostí, praktických dovedností, návyků týmové spolupráce i schopnosti samostatného rozhodování pro činnosti stanovené platnými právními předpisy. Své povolání bude vykonávat pod odborným dohledem nebo přímým vedením zdravotnických pracovníků způsobilých k výkonu povolání bez odborného dohledu.
2 Vstupní podmínky a průběh akreditovaného kvalifikačního kurzu
2.1 Vstupní podmínky
Podmínkou pro zařazení do kvalifikačního vzdělávání v oboru Sanitář je s odkazem na ustanovení §51 odst. 3 zákona č. 96/2004 Sb., o podmínkách získávání a uznávání způsobilosti k výkonu nelékařských zdravotnických povolání a k výkonu činností souvisejících s poskytováním zdravotní péče a o změně souvisejících zákonů (zákon o nelékařských zdravotnických povoláních), ve znění pozdějších předpisů (dále jen zákon č. 96/2004 Sb.) ukončené základní vzdělání.
2,2 Průběh kvalifikačního vzdělávání
Vzdělávací program uskutečňuje akreditované zařízení. Akreditovaným zařízením je poskytovatel zdravotních služeb, jiná právnická osoba nebo fyzická osoba, kterým ministerstvo zdravotnictví udělilo akreditaci v souladu s §45 odst. 1 písmeno a) zákona č. 96/2004 Sb. Udělením akreditace se získává oprávnění k uskutečňování vzdělávacího programu akreditovaného kvalifikačního kurzu.
Vzdělávací program obsahuje celkem 180 hodin, z toho teoretická výuka je v rozsahu 100 hodin a praktické vyučování v zařízení poskytovatele zdravotních služeb v rozsahu minimálně 80 hodin. Praktické vyučování tvoří alespoň 50 % celkového počtu hodin, včetně praktického vyučování v akreditovaném zařízení v rozsahu stanoveném tímto vzdělávacím programem.
Vyučovací hodina teoretické výuky trvá 45 minut, vyučovací hodina praktického vyučování trvá 60 minut. Požadavky vzdělávacího programu je možné splnit ve více akreditovaných zařízeních, pokud je nezajistí v celém rozsahu akreditované zařízení, kde účastník vzdělávání zahájil. Minimální doba kvalifikačního vzdělávání je 1 měsíc.
Vzdělávací program se skládá z modulů. Modulem se rozumí ucelená část vzdělávacího programu vymezená počtem hodin stanovených tímto vzdělávacím programem.
Seznam výkonů uvedených v kapitole 3.7 Učební osnova odborného modulu 7 je stanoven tak, aby účastník kvalifikačního vzdělávání zvládl danou problematiku nejen po teoretické, ale i po stránce praktické.
Podmínkou pro přihlášení k závěrečné zkoušce je:
a) splnění všech požadavků stanovených tímto vzdělávacím programem,
b) absolvování modulů, které jsou v tomto vzdělávacím programu označeny jako povinné.
Podmínkou pro získání odborné způsobilosti k výkonu zdravotnického povolání Sanitář je úspěšné ukončení akreditovaného kvalifikačního kurzu závěrečnou zkouškou s odkazem na ustanovení §52 odst. 2 zákona č. 96/2004 Sb.
3 Učební plán
Kód |
Typ |
Název |
Rozsah (počet hodin) |
|
Teoretická výuka a praktické nácviky |
Praktické vyučování |
|||
ZM |
P |
Problematika poskytování zdravotních služeb |
4 |
|
OM 1 |
P |
Somatologie |
12 |
|
OM 2 |
P |
Mikrobiologie, epidemiologie a hygiena |
17 |
|
OM 3 |
P |
Specifika jednotlivých pracovišť |
7 |
|
OM 4 |
P |
Postupy a techniky při zajišťování zdravotní a ošetřovatelské péče |
32 |
|
OM 5 |
P |
Základy psychologie ve zdravotnictví, etika a komunikace |
12 |
|
OM 6 |
P |
Rehabilitační ošetřování |
16 |
|
OM 7 |
P |
Odborná praxe v akreditovaných zařízeních |
80 |
|
100 |
80 |
|||
Celkem 180 hodin |
Vysvětlivky: ZM - základní modul, OM - odborný modul, P - povinný, AZ - akreditované zařízení
3.1 Učební osnova základního modulu - povinný
Základní modul - ZM |
Problematika poskytování zdravotních služeb |
|
Rozsah modulu |
4 hodiny |
|
Anotace modulu |
Modul je koncipován jako blok teoretických předmětů. Poskytuje v profesní přípravě sanitáře poznatky o systému péče o zdraví, organizaci provozu poskytovatelů zdravotních služeb s definicí jednotlivých oblastí, kde může sanitář vykonávat své povolání. Dále poskytuje základní znalosti vybrané právní problematiky, zejména právní odpovědnosti zdravotnického pracovníka a informuje o problematice bezpečnosti práce. Obsahem modulu je rovněž problematika radiační ochrany. |
|
Cíl modulu |
Cílem modulu je, aby účastníci kurzu získali takové poznatky, které jim umožní orientaci v oblastech zdravotní péče a byli tak schopni na základě mezipředmětových vztahů pochopit tyto vztahy a poznatky aplikovat do každodenních činností při výkonu povolání sanitáře. |
|
Téma |
Rozsah učiva |
Minimální počet hodin |
Úvod do problematiky poskytování zdravotních služeb |
Základy veřejného zdraví; zdravotní péče a poskytovatelé zdravotních služeb; garance státu a společnosti za zdravotnické služby; všeobecné zdravotní pojištění, zdravotní pojišťovny; ekonomika zdravotnictví; systém péče o zdraví v České republice; odborní pracovníci ve zdravotnictví a systém jejich vzdělávání. |
1 |
Organizace provozu poskytovatelů zdravotních služeb |
Organizace provozu poskytovatelů zdravotních služeb, odborné a personální předpoklady pro práci v jednotlivých oblastech zdravotní péče: - ambulantní, - lůžkové, - lázeňské léčebně rehabilitační, - lékárenské, - na operačních sálech a centrální sterilizaci, - služby laboratoře a transfuzního oddělení, - pitevny a autoptická oddělení. |
1 |
Právní odpovědnost zdravotnického pracovníka se zaměřením na výkon povolání sanitáře |
Základní platné právní předpisy o poskytování zdravotních služeb a jejich charakteristika; právní odpovědnost při výkonu povolání sanitáře (odpovědnost trestněprávní, občanskoprávní, pracovněprávní, odpovědnost pracovníka za způsobenou škodu, odpovědnost organizace za škodu); vybrané aspekty právní problematiky ve zdravotnictví (povinnost poskytnout první pomoc, povinnost odvracet škodu, práva a povinnosti pacienta, poučení pacienta, souhlas pacienta, povinná mlčenlivost, GDPR apod. Zdravotnická dokumentace. |
1 |
Technicko-právní problematika a BOZP1 |
Používání osobních ochranných pomůcek; povinnosti při manipulaci s přístrojovou technikou, materiálem a léčivými přípravky; pojištění při pracovním úrazu, invaliditě, ztrátě života; povinnosti zdravotnických pracovníků při předcházení vzniku a šíření infekčních onemocnění; bezpečnost a ochrana zdraví při práci, pracovní úrazy. Bezpečnost a ochrana zdraví při práci s elektrickými přístroji, pomůckami a tlakovými nádobami s medicinálními plyny. Ionizující záření, druhy a vlastnosti; nepříznivé účinky ionizujícího záření a způsoby ochrany. |
1 |
Výsledky vzdělávání |
Absolvent/ka bude po absolvování ZM znát:
Absolvent/ka bude připraven/a na tyto činnosti:
|
|
Způsob ukončení modulu |
Hodnocení úrovně dosažených výsledků vzdělávání - test nebo zkouška nebo kolokvium. |
1) BOZP - bezpečnost a ochrana zdraví při práci
3.2 Učební osnovy odborných modulů - povinných
3.2.1 Učební osnova odborného modulu 1
Odborný modul - OM 1 |
Somatologie |
|
Rozsah modulu |
12 hodin |
|
Anotace modulu |
Modul je koncipován jako teoretický předmět, který poskytuje účastníkům kurzu základní znalosti o stavbě a funkcích lidského organismu. |
|
Cíl modulu |
Cílem modulu je získání základních poznatků o stavbě a funkcích lidského těla. |
|
Téma |
Rozsah učiva |
Minimální počet hodin |
Stavba lidského těla |
Buňka, tkáň, orgán, orgánový systém, organismus, hlavní orgánové systémy a jejich význam, vnitřní prostředí, homeostáza. |
1 |
Pohybový systém |
Popis, funkce. Soustava kosterní, soustava svalová, hybnost. |
1 |
Oběhový systém |
Popis, funkce: srdce (stavba, uložení, práce srdce), cévy (přehled cév a principy cirkulace, krevní tlak, tep), krev (složení, krevní skupiny, krevní převody), mízní systém (tkáňová tekutina, lymfa, mízní uzliny). |
1 |
Dýchací systém |
Stavba a funkce dýchacích cest, plic, bránice; transport kyslíku a oxidu uhličitého; mechanika dýchání; dechový objem, transport dýchacích plynů, řízení dýchání. |
1 |
Trávicí systém |
Stavba a funkce trávicí trubice, parenchymatózní orgány (játra, slinivka břišní); trávení, vstřebávání, látková výměna, živiny, vitamíny. |
1 |
Vylučovací systém |
Stavba, tvar, uložení ledvin a jejich funkce, tvorba moči, vývodné cesty močové. |
1 |
Pohlavní systém |
Stavba a funkce mužských pohlavních orgánů, sekundární pohlavní znaky. Stavba a funkce ženských pohlavních orgánů, těhotenství, porod. |
1 |
Nervový systém |
Stavba a funkce nervového systému (obecné základy činnosti nervové soustavy, centrální nervový systém, periferní nervový systém). |
1 |
Žlázy s vnitřní a vnější sekrecí |
Přehled žláz s vnitřní a vnější sekrecí a hormonů, princip řízení a regulace v organismu. |
1 |
Smysly a smyslové orgány |
Přehled smyslových orgánů, jejich popis a funkce (oko, ucho, kožní systém, chuť, čich, hmat), jejich význam pro organismus. |
1 |
Patofyziologické procesy v lidském těle |
Charakteristika základních pojmů:
|
2 |
Výsledky vzdělávání |
Absolvent/ka bude po absolvování OM 1 znát:
Absolvent/ka bude připraven/a na tyto činnosti:
|
|
Způsob ukončení modulu |
Hodnocení úrovně dosažených výsledků vzdělávání - test nebo zkouška nebo kolokvium. |
3.2.2 Učební osnova odborného modulu 2
Odborný modul - OM 2 |
Mikrobiologie, epidemiologie a hygiena |
|
Rozsah modulu |
17 hodin |
|
Anotace modulu |
Modul poskytuje základní informace z oborů mikrobiologie, epidemiologie, o šíření nákaz a hygienicko-epidemiologických aspektech. Definuje infekce, epidemie včetně infekcí spojených s poskytováním zdravotní péče a jejich předcházení. Účastníci kurzu se dále seznámí se zásadami bezpečnosti práce na rizikovém pracovišti, získají znalosti o zásadách správné manipulace s biologickým a infekčním materiálem. |
|
Cíl modulu |
Cílem modulu je pochopit vzájemné vztahy, působení a význam dezinfekce a sterilizace v předcházení infekcí a osvojit si znalosti, které uplatní při výkonu povolání sanitáře. |
|
Téma |
Rozsah učiva |
Minimální počet hodin |
Základy mikrobiologie |
Bakterie, viry, paraziti, kvasinky a plísně; normální mikroflóra, patogenní mikroflóra; patogenita (charakteristika, stupeň patogenity, virulence, invazivita, toxicita); obrana lidského organismu proti infekcím. |
1 |
Infekce a její formy |
Proces šíření nákazy (základní podmínky, zdroj původce nákazy). Přenos nákazy (mechanismus přenosu, faktory přenosu, stupeň intenzity šíření nákazy). Nový hostitel (vnímavost, odolnost). Základní principy boje proti přenosným nemocem (preventivní, represivní). Epidemiologická opatření u osob:
- vylučujících choroboplodné zárodky - na pracovištích se zvýšeným rizikem infekce.
- karanténní opatření (karanténa, zvýšený zdravotnický dozor, lékařský dohled, hlášení). Očkování (aktivní, pasivní imunizace). Dezinsekce, deratizace, dezinfekce. Základy zdravého způsobu života, základy zdravé výživy. |
3 |
Hygiena a bezpečnost práce při riziku infekce |
Manipulace s biologickým materiálem (krev, tělní tekutiny, zvratky, stolice, moč, hnis, hlen, sperma apod.) a zásady bezpečné manipulace s ním (potřísnění, aerosoly, poranění kontaminovaným nástrojem apod.); hygienické a epidemiologické aspekty při manipulaci s biologickým materiálem, práce s ochrannými pomůckami (druhy, péče, hygienická údržba zdravotnického materiálu, přístrojů, pracovního prostředí); hygienicko - epidemiologický režim v práci sanitáře; dezinfekce podlah, ploch a předmětů; epidemiologická charakteristika vybraných infekčních chorob. |
4 |
Praktické nácviky |
Manipulace s biologickým materiálem, práce s ochrannými pomůckami, likvidace biologického materiálu apod. |
6 |
Dezinfekce a sterilizace |
Základní pojmy: asepse, antisepse, dekontaminace, dezinfekce, sterilizace; dezinfekce přístrojové techniky, ostatních pomůcek, pracovního prostředí; sterilizátory, sterilizace materiálu, pomůcek; zásady, metody a prostředky sterilizace fyzikální a chemické (balení sterilizovaného materiálu, možnosti kontroly účinnosti); zásady, metody a prostředky dezinfekce (kritéria volby prostředků, formy aplikace, bezpečnost práce). |
3 |
Výsledky vzdělávání |
Absolvent/ka OM 2 bude znát:
Absolvent/ka bude připraven/a na tyto praktické činnosti:
|
|
Způsob ukončení modulu |
Hodnocení úrovně dosažených výsledků vzdělávání - test nebo zkouška nebo kolokvium. |
3.2.3 Učební osnova odborného modulu 3
Odborný modul - OM 3 |
Specifika jednotlivých pracovišť |
|
Rozsah modulu |
7 hodin |
|
Anotace modulu |
Modul je koncipován jako teoreticko-praktický. Zprostředkuje účastníkům poznatky z jednotlivých pracovišť s přehledem hlavních úkolů a náplně činností. |
|
Cíl modulu |
Cílem modulu je orientace v jednotlivých oborech tak, aby účastníci kurzu získali motivaci k práci na pracovišti dle svého výběru a získané znalosti z kurzu uměli na tomto pracovišti aplikovat. |
|
Téma |
Rozsah učiva |
Minimální počet hodin |
Ambulantní část a lůžkové oddělení |
Charakteristika poskytované ambulantní péče a lůžkové péče u poskytovatele zdravotních služeb hlavní úkoly a náplň činností: interna, chirurgie, traumatologie, neurologie, gynekologie, psychiatrie, další lékařské obory (ORL, oční), JIP, ARO, LDN, pediatrie. |
2 |
Operační sály a centrální sterilizace |
Charakteristika pracoviště, jeho hlavní úkoly a náplň činností. |
1 |
Pracoviště lékárenské péče |
Charakteristika pracoviště, jeho hlavní úkoly a náplň činností. |
1 |
Laboratoře a transfuzní oddělení |
Charakteristika pracoviště, jeho hlavní úkoly a náplň činností. |
1 |
Pracoviště lázeňské léčebně rehabilitační péče a pracoviště léčebně rehabilitační péče |
Charakteristika pracoviště, jeho hlavní úkoly a náplň činností. |
1 |
Pitevna a autoptické oddělení |
Charakteristika pracoviště, jeho hlavní úkoly a náplň činností. |
1 |
Výsledky vzdělávání |
Absolvent/ka bude připraven/a na tyto praktické činnosti:
|
|
Způsob ukončení modulu |
Hodnocení úrovně dosažených výsledků vzdělávání - test nebo zkouška nebo kolokvium. |
3.2.4 Učební osnova odborného modulu 4
Odborný modul - OM 4 |
Postupy a techniky při zajišťování zdravotní a ošetřovatelské péče |
|
Rozsah modulu |
32 hodin |
|
Anotace modulu |
Modul patří mezi základní součást přípravy pro povolání sanitáře. Je koncipován jako blok teoreticko-praktických předmětů s převahou praktického vyučování. Jednotlivá témata seznamují účastníky s technickým a věcným vybavením jednotlivých pracovišť s možnostmi jejich uplatnění při činnostech souvisejících s poskytováním zdravotní péče. Teoretické předměty poskytují základ vědomostí nutných pro prakticky zaměřené instruktivní znalosti, dovednosti, návyky a pracovní stereotypy potřebné při výkonu povolání sanitáře v oblastech, kde bude vykonávat své povolání. Témata úzce navazují na poznatky získané v modulu se specifiky jednotlivých pracovišť a jsou nezbytným předpokladem pro odbornou praxi v akreditovaných zařízeních. Součástí výuky je problematika poskytování první pomoci, především u stavů ohrožujících život člověka s praktickými nácviky dovedností na výukových modelech. |
|
Cíl modulu |
Cílem modulu je získání znalostí, dovedností pro bezpečné provádění ošetřovatelské péče u pacienta/klienta např. při hygieně, podávání stravy, vyprazdňování, obvazování a k poznání stavů bezprostředně ohrožujících život a zahájení neodkladné resuscitace, manipulaci s lůžky, operačním stolem i osvětlením, tlakovými nádobami, laboratorním sklem, ostatními pomůckami, materiálem i se zdravotnickou technikou, zdravotnickým a biologickým materiálem. Dále získání znalostí potřebných pro činnosti související s přípravou zemřelých k pitvě a po ní. |
|
Téma |
Rozsah učiva |
Minimální počet hodin |
Základy poskytování ošetřovatelské péče a bezpečné manipulace s pacientem |
Základy hygienické péče, zajištění bezpečnosti pacienta/klienta při transportu a doprovodu na vyšetření, ošetření, zásady podávání stravy a pomoc při jejím podání, péče o vyprazdňování. Praktické nácviky. |
9 |
Základní přístrojové a věcné vybavení pracovišť |
Zdravotnické prostředky - druhy obvazových materiálů a krytí: - základní druhy obvazů dle účelu, - správná volba, - příprava obvazového materiálu, - způsob použití. Základní zdravotnické prostředky a nástroje: - jehly, stříkačky, sondy, katétry, peány, nůžky a další, - zásady manipulace s nimi. Další zdravotnické prostředky a pomůcky: - nosítka, vozíky, - nemocniční lůžka, speciální sedačky, koupací vany a křesla, - operační stoly a osvětlení a ostatní zařízení operačního oddělení, - laboratorní sklo, pomůcky, obalové materiály, - pomůcky, materiál a zařízení v lékárenské péči, - rehabilitační zdravotnické prostředky, pomocná zařízení pro lázeňskou a rehabilitační péči, - pomůcky, nástroje a zařízení v provozu pitevny, - zásady manipulace. Sterilní zdravotnické prostředky: - manipulace s nimi, - pomůcky a materiál využívaný ke sterilizaci. Zásady likvidace, dekontaminace a odsunu použitých nástrojů a vybavení. Prádlo a správná manipulace s prádlem. Léčivé přípravky a zásady zacházení s nimi. |
8 |
Postupy první pomoci |
První pomoc (PP): - definice, dělení první pomoci dle závažnosti stavu, zásady poskytování PP. Akutní stavy a stavy ohrožující život a základní opatření: - mdloba, křečové stavy, bezvědomí, - druhy krvácení, krevní ztráta, šok, - náhlé příhody interního charakteru (CMP, bolesti na hrudi, AIM, komplikace DM aj.), - poranění pohybové soustavy (hlava, páteř, hrudník, dlouhé kosti, klouby apod.), - náhlé příhody břišní (NPB), - ostatní akutní stavy (termická poškození z tepla, chladu, tonutí, úraz elektrickým proudem, intoxikace, závislosti, poranění a poškození oka, ucha, akutní psychické poruchy aj.). Neodkladná resuscitace (NR) dospělého, dětí všech věkových kategorií: - definice, indikace, základní, rozšířená, - základní životní funkce (fyziologické hodnoty, poruchy životních funkcí, diagnostika), - bezvědomí (příčiny, komplikace, postup), - neprůchodnost dýchacích cest a jejich zajištění (manévry, polohy), - řízené dýchání při bezdeší (diagnostika, příčiny, komplikace, postup), - diagnostika náhlé zástavy oběhu, - nepřímá srdeční masáž (diagnostika, příčiny, komplikace, postup), - prevence edému mozku (diagnostika, příčiny, komplikace, postup), - pomůcky a přístroje k resuscitaci (defibrilace za pomocí AED), - odlišnosti NR u dětí. Praktické nácviky. |
15 |
Výsledky vzdělávání |
Absolvent/ka OM 4 bude znát:
Absolvent/ka bude připraven/a na tyto praktické činnosti:
|
|
Způsob ukončení modulu |
Hodnocení úrovně dosažených výsledků vzdělávání - test nebo zkouška nebo kolokvium a provedení neodkladné resuscitace na modelu. |
3.2.5 Učební osnova odborného modulu 5
Odborný modul - OM 5 |
Základy psychologie ve zdravotnictví, etika a komunikace |
|
Rozsah modulu |
12 hodin |
|
Anotace modulu |
Modul je koncipován jako blok teoreticko - praktických předmětů. Zaměřuje se na psychologické aspekty práce ve zdravotnické praxi. Předmět psychologie definuje základní pojmy, informuje o významu psychologie se zaměřením na život, na poruchu zdraví, na náhlé akutní stavy včetně náročných životních situací, které mají vliv na pacienty i na zdravotnické pracovníky při jejich činnosti. Součástí modulu jsou nácviky komunikace, které naučí účastníka prakticky aplikovat poznatky v kontaktu s pacienty/klienty, dalšími členy zdravotnického týmu i v osobním životě. V praktické části se účastníci učí verbální i neverbální komunikaci s využitím různých komunikačních metod, nácviků typů chování i autogennímu tréninku. |
|
Cíl modulu |
Cílem modulu je, aby absolventi kurzu uměli využívat poznatky z psychologie, etiky a komunikace při jednání s lidmi, při poskytování zdravotní péče a v přímé souvislosti s činností při poskytování zdravotní péče, uměli efektivně komunikovat s pacienty/klienty, jejich blízkými i ostatními členy týmu. |
|
Téma |
Rozsah učiva |
Minimální počet hodin |
Základní psychologické pojmy |
Chování, postoje, prožívání (složka kognitivní, emotivní, konativní); subjektivní, objektivní rysy hodnocení různých situací (podíl emotivní a racionální složky); temperament a jeho typy; sociální role. |
1 |
Specifika chování pacienta z hlediska vývojové psychologie |
Jednotlivé vývojové fáze - zaměření na rozdíly u dětí, dospělých a starých lidí z hlediska prožívání a chování v souvislosti s onemocněním, poraněním apod. |
1 |
Náročné životní situace |
Psychosociální problematika nemoci; typy situací (svízelné, zátěžové); konflikt, frustrace, deprivace, stres, burn-out; neadaptivní chování; člověk a akutní stavy; vitální ohrožení; chronická onemocnění; vliv bolesti, strachu, nejistoty, strádání. |
1 |
Duševní hygiena v práci zdravotnického pracovníka |
Sebereflexe, sebepojetí; sebeovládání a způsoby jeho zdokonalování; sebeprosazování - asertivní chování; kompenzační možnosti. Praktické nácviky: nácviky a trénink empatického a asertivního chování v modelových situacích; relaxační nácviky, autogenní trénink. |
4 |
Multikulturní společnost |
Základní pojmy - transkulturní společnost. |
1 |
Etika v profesi sanitáře |
Vymezení etiky ve zdravotnické profesi, etické principy v chování k pacientům, etika chování k pacientům v bezvědomí, k bezmocným, nesoběstačným, umírajícím, etika chování k pacientům z jiného etnika. Etické kodexy, práva pacientů. Etický kodex nelékařského zdravotnického pracovníka. |
1 |
Komunikace |
Sociální komunikace, typy komunikace a ovlivnění komunikace (neverbální a verbální složky), komunikační možnosti, etika komunikace, metody a postupy v komunikaci při řešení konfliktů. Základy komunikace s osobami se zdravotním postižením včetně osob s poruchami autistického spektra, komunikace s agresivním pacientem. Transkulturní komunikace. Praktické nácviky komunikace. |
3 |
Výsledky vzdělávání |
Absolvent/ka bude znát:
Absolvent/ka bude připraven/a na tyto praktické činnosti:
|
|
Způsob ukončení modulu |
Hodnocení úrovně dosažených výsledků vzdělávání - test nebo zkouška nebo kolokvium. |
3.2.6 Učební osnova odborného modulu 6
Odborný modul - OM 6 |
Rehabilitační ošetřování |
|
Rozsah modulu |
16 hodin |
|
Anotace modulu |
Rehabilitační ošetřování je součástí základního ošetřování nemocných. Aktivizace pacientů je nezbytnou součástí práce sanitám. Modul je koncipován jako blok teoreticko-praktických témat, které seznámí účastníky se základními principy a postupy z oblasti rehabilitačního ošetřování. Předmět rehabilitačního ošetřování je rozdělen dle oblastí souvisejících s budoucími kompetencemi účastníků kurzu. Součástí modulu je i praktický nácvik, kde se účastník kurzu seznámí se základními postupy při polohování a mobilizaci pacientů s přihlédnutím k jejich zdravotnímu stavu a případným zdravotním omezením. |
|
Cíl modulu |
Cílem modulu je seznámit a především naučit účastníky kurzu základní prvky rehabilitačního ošetřování. Absolvent kurzu musí být připraven sám realizovat nebo asistovat všeobecné sestře nebo fyzioterapeutovi/ergoterapeutovi při polohování pacientů, mobilizaci a aktivizaci pacienta s přihlédnutím k jeho možnostem v návaznosti na jeho zdravotní stav či jiné omezení. Aktivní přístup k udržení, získání nebo zvýšení soběstačnosti pacienta. |
|
Téma |
Rozsah učiva |
Minimální počet hodin |
Teorie rehabilitačního ošetřování |
Vysvětlení základních pojmů - fyzioterapie, ergoterapie. Rozdělení rehabilitace - léčebná, sociální, pracovní, pedagogická. Terminologie: kontraktura, spasticita, atrofie, rigidita, ankylóza, osteoporóza apod. Vysvětlení pojmů - soběstačnost, imobilita, inaktivita. Vliv inaktivity a imobilizace na orgánové systémy. |
5 |
Základní prvky rehabilitačního ošetřování |
Polohování - antalgické, korekční, fixační, preventivní, antispastické, mikropolohování. Pasivní pohyby včetně aplikace motorových dlah. Kondiční cvičení - dohled nad prováděním dle instrukce fyzioterapeuta. Manipulace v lůžku - na zádech, na boku, na břiše. Nácvik soběstačnosti - přesuny, vertikalizace do sedu, do stoje, chůze. Nácvik lokomoce a přesunů za využití kompenzačních pomůcek a zajištění bezpečnosti pro provádějícího a pacienta s ohledem na prevenci sekundárních změn při nácviku lokomoce, využití a aplikace prvků kinestetické mobilizace. Základní prvky dechového cvičení, kontrola využití a aplikace dechových trenažérů, asistence pacientovi. Praktický nácvik:
Výcvik a vedení k soběstačnosti s pozitivní aktivizací psychiky pacienta, podpora smyslové aktivizace. Porozumění smyslovým a kognitivním deficitům a jejich vlivu na soběstačnost a participaci na rehabilitačním ošetřování. |
9 |
Základní zdravotnické prostředky a pomůcky |
Základní zdravotnické prostředky a pomůcky pro kondiční cvičení, pro výcvik soběstačnosti, chodítka, podpažní berle, francouzské berle, vycházkové a bodové hole, pomůcky pro přesun, vozíky mechanické, elektrické, zvedáky, motomedy, motodlahy, základní typy protéz a asistence při jejich využití, dechové trenažéry. |
2 |
Výsledky vzdělávání |
Absolvent/ka bude znát:
Absolvent/ka bude připraven/a na tyto činnosti:
|
|
Způsob ukončení modulu |
Hodnocení úrovně dosažených výsledků vzdělávání - test nebo zkouška nebo kolokvium. |
3.2.7 Učební osnova odborného modulu 7
Odborný modul - OM 7 |
Odborná praxe v akreditovaných zařízeních |
|
Rozsah modulu |
80 hodin, z toho: - 40 hodin u poskytovatele zdravotních služeb poskytujícího ambulantní i lůžkovou péči, - 8 hodin u poskytovatele lázeňské léčebně rehabilitační péče, - 8 hodin v laboratoři nebo transfuzním oddělení, - 8 hodin na operačním sále, - 8 hodin u poskytovatele lékárenské péče, - 8 hodin v pitevně. |
|
Anotace modulu |
Odborná praxe je koncipována jako praktický předmět. Uskutečňuje se podle plánu odborné praxe. Umožňuje účastníkům kvalifikačního kurzu aplikovat znalosti získané v teoreticko-praktických disciplínách přímo v podmínkách poskytovatelů zdravotních služeb na pracovištích poskytujících zdravotní péči pod odborným vedením školitele. |
|
Cíl modulu |
Cílem je získání, prohloubení a upevnění dovedností a návyků potřebných pro kvalitní a bezpečné poskytování zdravotní péče a souvisejících činností v rozsahu kompetencí sanitáře, které jsou stanoveny vyhláškou č. 55/2011 Sb., o činnostech zdravotnických pracovníků a jiných odborných pracovníků, ve znění pozdějších předpisů. |
|
Náplň odborné praxe |
Minimální počet hodin |
|
Ambulantní a lůžkové oddělení |
40 |
|
Asistence a základní činnosti při poskytování ošetřovatelské péče: - příjem pacienta (dokumentace, komunikace s pacientem, rodinou); - komunikace s větším počtem pacientů; - svlékání pacienta, hygienická očista a péče, toaleta pacienta; polohování pacienta; - pomoc při jídle ležícím nebo nepohyblivým pacientům/klientům; krmení pacienta/klienta; - péče o čistotu bezprostředního okolí pacienta - antisepse, dezinfekce, sterilizace. Základní činnosti s materiálovým vybavením: - druhy obvazů, obvazová technika, provádění jednotlivých typů obvazů, ev. sejmutí tvrdého obvazu; - základy práce se sterilním vybavením, práce s jednorázovým materiálem; - manipulace s čistým a použitým prádlem; - manipulace se zdravotnickými prostředky a materiálem (např. uložení, přejímání, transport na určené místo apod.); - činnosti spojené se stravováním (např. ohřívání stravy, roznášení stravy, mytí nádobí, úklid čajové kuchyňky apod.); - manipulace s biologickým materiálem a jeho transport na určené místo; - manipulace s biologickým a kontaminovaným materiálem a jeho likvidace. Rehabilitační ošetřování: - polohování, manipulace, vertikalizace, lokomoce, kondiční a dechová cvičení, využití kompenzačních pomůcek - viz modul rehabilitačního ošetřování. Transport pacienta: - manipulace s transportní technikou - sedačky, lehátka, vozíky aj.; - transport pacienta na vyšetření, ošetření (např. RTG, laboratoř apod.); polohování během transportu; - zajištění bezpečnosti během převozu. Seznámení a manipulace s technickým vybavením (přístroje, lůžka apod.): - základní technické a přístrojové vybavení v ošetřovatelské péči; - bezpečnost práce při manipulaci s tlakovými nádobami; - manipulace s lůžkem pacienta/klienta (např. očista, dezinfekce, asistence při polohování apod.); - dezinfekce zdravotnických prostředků. Seznámení se s postupy při poskytování specializované ošetřovatelské péče: - komunikace s pacienty např. v akutním stavu, v bezvědomí, v kritickém stavu apod.; - komplementární vyšetřovací metody, ošetřovací a léčebné postupy u lůžka; - monitorování pacienta; - péče o čistotu bezprostředního okolí pacienta - antisepse, desinfekce, sterilizace; - péče o pomůcky, doplnění materiálu; Seznámení se s péčí o zemřelého, ev. s činnostmi s tím spojenými |
||
Pracoviště lázeňské léčebně rehabilitační péče a pracoviště léčebně rehabilitační péče |
8 |
|
Seznámení, asistence a základní činnosti při poskytování rehabilitačního ošetřování: - vodoléčba, koupele, inhalační terapie, termoterapie, ergoterapie; - asistence při ergoterapii a fyzioterapii, - manipulace s motorovými dlahami a kompenzačními pomůckami, - manipulace se zdravotnickými prostředky, prádlem; - manipulace s pomocnými zařízeními. |
||
Laboratoř nebo transfuzní oddělení |
8 |
|
Seznámení, asistence a základní činnosti na úseku laboratoří: - práce při manipulaci s tlakovými nádobami; - péče o laboratorní sklo a materiál; - třídění a centrifugace biologického materiálu; - příprava zdravotnických prostředků pro odběry; - distribuce laboratorních výsledků; - manipulace s biologickým a kontaminovaným materiálem a jeho likvidace. |
||
Operační sál |
8 |
|
Seznámení, asistence a základní činnosti na úseku operačního sálu: - základní technické a přístrojové vybavení na operačním sále; - bezpečnost práce při manipulaci s tlakovými nádobami; - manipulace s operačním stolem, osvětlením (např. očista, dezinfekce, asistence při polohování apod.); - zásady práce v aseptickém prostředí a jejich dodržování, - dezinfekce zdravotnických prostředků; - příprava obvazového materiálu; - základy práce se sterilním vybavením, práce s jednorázovým vybavením; - manipulace s prádlem; - manipulace s biologickým materiálem, jeho transport na určené místo a likvidace biologického a kontaminovaného materiálu. |
||
Poskytovatel lékárenské péče |
8 |
|
Seznámení, asistence a základní činnosti na úseku lékárenské péče: - základní technické, přístrojové a věcné vybavení lékáren; - bezpečnost práce s nebezpečnými látkami; - péče o laboratorní sklo, pomůcky, léčiva a zdravotnické prostředky; - manipulace s technickým zařízením na čištění vody; - příprava léčivých přípravků, zkoumadel a diagnostických zdravotnických prostředků in vitro. |
||
Pitevna |
8 |
|
Seznámení, asistence a základní činnosti na pitevně: - základní technické, přístrojové a věcné vybavení pitevny; - bezpečnost práce při manipulaci s biologickým materiálem včetně likvidace biologického a kontaminovaného materiálu; - příprava fixačních roztoků; - dezinfekce zdravotnických prostředků; - příprava těla k pitvě; - činnosti související s úpravou těla pro předání pohřební službě včetně související dokumentace. |
Seznam výkonů praktické výuky předloží účastník školiteli příslušného pracoviště. Školitel absolvovanou praxi potvrdí do Záznamu odborné praxe. Některé výkony, které jsou v náplni ostatních pracovišť, lze provádět v lůžkovém zařízení.
4 Hodnocení účastníka v průběhu kvalifikačního vzdělávání
Školitel teoretické výuky vypracovává studijní plán a plán plnění praktických výkonů, které má účastník kvalifikačního vzdělávání v průběhu přípravy absolvovat a průběžně prověřuje jeho znalosti, vědomosti a dovednosti.
Praktické vyučování v akreditovaných zařízeních probíhá pod vedením přiděleného školitele, který je zaměstnancem daného pracoviště. Školitel pravidelně a průběžně prověřuje teoretické znalosti a praktické dovednosti účastníka kvalifikačního vzdělávání a potvrzuje splnění předepsaných výkonů do formuláře Záznam odborné praxe, který vyhotoví akreditované zařízení realizující vzdělávací program. Dokonalé zvládnutí praktických dovedností je rozhodujícím kritériem pro posuzování znalostí a dovedností pro získání odborné způsobilosti k výkonu povolání sanitáře.
5 Profil absolventa
Absolvent akreditovaného kvalifikačního kurzu Sanitář může vykonávat své povolání v oblasti zdravotní péče, kdy se pod odborným dohledem zdravotnického pracovníka způsobilého k výkonu povolání bez odborného dohledu bude podílet na poskytování zdravotní péče u poskytovatelů zdravotních služeb v oblastech preventivní, diagnostické, léčebné, léčebně rehabilitační, paliativní, neodkladné, lékárenské, služby laboratoře a péče na úseku patologie. Současně může, pod přímým vedením zdravotnického pracovníka způsobilého k výkonu povolání bez odborného dohledu, vykonávat své povolání v úsecích vysoce specializované ošetřovatelské péče.
5.1 Charakteristika profesních kompetencí, pro které absolvent kvalifikačního vzdělávání získal způsobilost
Sanitář po získání odborné způsobilosti pod odborným dohledem zdravotnického pracovníka způsobilého k výkonu povolání bez odborného dohledu a v rozsahu své odborné způsobilosti:
a) poskytuje zdravotní péči v souladu s právními předpisy a standardy,
b) pracuje se zdravotnickou dokumentací a s informačním systémem poskytovatele zdravotních služeb.
Dále může:
c) pod odborným dohledem zdravotnického pracovníka způsobilého k výkonu zdravotnického povolání bez odborného dohledu provádět pomocné a obslužné činnosti nutné k poskytování ošetřovatelské péče, preventivní, diagnostické, léčebné, léčebně rehabilitační péče, paliativní péče, lékárenské péče a klinickofarmaceutické péče, zdravotní péče na úseku patologie; při tom zejména může
1. provádět hygienickou péči o pacienta, pečovat o hygienu prostředí, lůžka, zdravotnických prostředků,
2. pomáhat při polohování, fixaci pacientů a manipulaci s nimi, včetně základní prevence proleženin a úpravy lůžka, operačního stolu,
3. provádět činnosti při zajištění stravy pacientům,
4. pečovat o vyprazdňování pacientů,
5. měřit tělesnou teplotu, výšku, hmotnost,
6. provádět transport, třídění a centrifugaci biologického a zdravotnického materiálu, distribuci laboratorních výsledků, obstarávat pochůzky pro potřeby pracoviště a pacientů,
7. v rozsahu své odborné způsobilosti vykonávat činnosti při příjmu, přemisťování a transportu dospělého pacienta,
8. v rozsahu své způsobilosti provádět činnosti při přejímání, kontrole a uložení zdravotnických prostředků a prádla, manipulaci s nimi, jejich dezinfekci a sterilizaci a zajištění jejich dostatečné zásoby,
9. v rozsahu své odborné způsobilosti vykonávat činnosti při přejímání, kontrole, manipulaci a uložení léčivých přípravků,
10. manipulovat s tlakovými nádobami s medicinálními plyny,
11. v rozsahu své odborné způsobilosti vykonávat činnosti při úpravě těla zemřelého a odvážet je,
12. připravovat specifický obvazový materiál podle potřeb,
13. asistovat při přikládání obvazových materiálů, snímat tvrdé obvazy pacienta,
14. připravovat zdravotnický materiál potřebný pro odběry a další zpracování biologického materiálu,
15. kontrolovat teplotu chladicích a mrazicích zařízení,
16. likvidovat biologický materiál a kontaminovaný spotřební materiál v souladu s právními předpisy,
17. vykonávat pomocné činnosti při evidenci dárců a odběru a značení vzorků,
18. pečovat při odběrech krve o dárce,
19. vykonávat pomocné činnosti při přípravě léčivých přípravků, zkoumadel a diagnostických zdravotnických prostředků in vitro,
20. provádět technické manipulace s lůžky, operačními a vyšetřovacími stoly a jinými zdravotnickými prostředky,
21. připravovat a podávat léčebné zábaly,
22. asistovat při fyzioterapii, pomáhat při ergoterapii pod vedením kvalifikovaného ergoterapeuta,
23. připravovat a podávat částečné i celkové koupele, včetně přísadových, a provádět základní vodoléčebné procedury,
24. připravovat těla zemřelých k pitvě, po pitvě upravovat těla zemřelých a oblékat je pro předání pohřební službě,
25. připravovat nástroje, rukavice a nádobky k odběru materiálu a základní fixační roztoky,
26. pomáhat při výkonu pitvy a vyjímat orgány,
27. v rozsahu své odborné způsobilosti vykonávat činnosti při evidenci těl zemřelých, jejich šatstva a cenností a dokumentaci o styku s pohřební službou,
28. aplikovat prvky rehabilitačního ošetřování,
29. dokumentovat v rozsahu své odborné způsobilosti provedené činnosti a předávat informace o těchto činnostech zdravotnickému pracovníkovi bez odborného dohledu,
30. edukovat pacienta a jeho blízké v oblasti výcviku soběstačnosti.
d) pod přímým vedením všeobecné sestry, dětské sestry, praktické sestry nebo porodní asistentky může vykonávat činnosti podle písmene c) bodů 1 až 4, 7 a 11 při poskytování specializované ošetřovatelské péče,
e) pod přímým vedením všeobecné sestry se specializovanou způsobilostí, dětské sestry se specializovanou způsobilostí nebo porodní asistentky se specializovanou způsobilostí v oboru může vykonávat činnosti podle písmene c) bodů 1 až 4, 7 a 11 nebo vysoce specializované ošetřovatelské péče.
6 Charakteristika akreditovaných zařízení a pracovišť
Vzdělávací instituce, poskytovatelé zdravotních služeb a pracoviště zajišťující teoretickou výuku účastníků kvalifikačního vzdělávání musí být akreditovány dle ustanovení §45 zákona č. 96/2004 Sb. Tato zařízení musí účastníkovi zajistit absolvování kvalifikačního vzdělávání dle tohoto vzdělávacího programu.
6.1 Akreditovaná zařízení a pracoviště
Personální zabezpečení |
Školitelem se rozumí zaměstnanec akreditovaného zařízení ve smyslu zákona č. 96/2004 Sb., který průběžně prověřuje teoretické znalosti a praktické dovednosti účastníka vzdělávání a vypracovává studijní plán a plán plnění výkonů. Školitelem teoretické výuky může být zdravotnický pracovník, který získal:
Školitelem odborné praxe může být zdravotnický pracovník, který získal:
|
Věcné a technické vybavení |
Pro teoretickou část vzdělávacího programu:
Pro praktickou část vzdělávacího programu:
|
Organizační a provozní požadavky |
|
7 Seznam doporučených zdrojů
Doporučené studijní materiály
BYDŽOVSKÝ, Jan. Předlékařská první pomoc. 1. vyd. Praha: Grada, 2011. 117 s. ISBN 978-80-247-2334-1.
HEŘMANOVÁ, Jana a kol. Etika v ošetřovatelské praxi. 1. vyd. Praha: Grada, 2012. 200 s. ISBN 978-80-247-3469-9.
KLUSOŇOVÁ, Eva a PITNEROVÁ, Jana. Rehabilitační ošetřování pacientu s těžkými poruchami hybnosti. Brno: Institut pro další vzdělávání pracovníků ve zdravotnictví 2000.
LEJSEK, Jan a kol. První pomoc. 2. přeprac. vyd. Praha: Karolinum, 2013. 271 s. ISBN 978-80-246-2090-9.
MINIBERGEROVÁ, Lenka a Kateřina JIČÍNSKÁ. Vybrané kapitoly z psychologie pro zdravotnické pracovníky. 1. vyd. Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, 2010. 78 s. ISBN 978-80-7013-513-6.
MELICHERČÍKOVÁ, Věra. Sterilizace a dezinfekce. 2. dopl. a přeprac. vyd. Praha: Galén, 2015. 174 s. ISBN 978-80-7492-139-1.
PRUDIL, Lukáš. Právo pro zdravotnické pracovníky. 2. dopl. a upr. vyd. Praha: Wolters Kluwer, 2017. 155 s. ISBN 978-80-7552-507-9.
ŠOLCOVÁ, Lenka, BERNARDYOVÁ, Simona a ŠOLCOVÁ, Jana. Studijní texty pro sanitáře [1. - 3. díl]. 1. vyd. Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, 2014-. 3 sv. ISBN 978-80-7013-565-5, 978-80-7013-576-1, 978-80-7013-582-2.
VYTEJČKOVÁ, Renata a kol. Ošetřovatelské postupy v péči o nemocné.: obecná část. 1. vyd. Praha: Grada, 2011. 228 s. ISBN 978-80-247-3419-4.
VYTEJČKOVÁ, Renata a kol. Ošetřovatelské postupy v péči o nemocné II: speciální část. 1. vyd. Praha: Grada, 2013. 272 s. ISBN 978-80-247-3420-0.
VYTEJČKOVÁ, Renata a kol. Ošetřovatelské postupy v péči o nemocné III: speciální část. 1. vyd. Praha: Grada, 2015. 303 s. ISBN 978-80-247-3421-7.
ZACHAROVÁ, Eva. Komunikace v ošetřovatelské praxi. 1. vyd. Praha: Grada, 2016. 121 s. ISBN 978-80-271-0156-6.
Zákon č. 96/2004 Sb. a vybrané prováděcí právní předpisy (např. vyhláška č. 55/2011 Sb.)
Vybrané části zákona č. 372/2011 Sb., zákon o zdravotních službách a podmínkách jejich poskytování (zákon o zdravotních službách), ve znění pozdějších předpisů a zákona č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách, ve znění pozdějších předpisů (např. oblast etiky poskytování zdravotní péče, práva a povinnosti pacienta, práva a povinnosti zdravotnických pracovníků)
Další odborná literatura doporučená školiteli jednotlivých předmětů.