Věstník MZd ČR, částka 8/2020
KVALIFIKAČNÍ STANDARD PŘÍPRAVY NA VÝKON ZDRAVOTNICKÉHO POVOLÁNÍ OPTOMETRISTA
Ministerstvo zdravotnictví ve spolupráci s Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy vydává v souladu s ustanovením §11 zákona č. 96/2004 Sb., o podmínkách získávání a uznávání způsobilosti k výkonu nelékařských zdravotnických povolání a k výkonu činností souvisejících s poskytováním zdravotní péče a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon č. 96/2004 Sb.“) a ustanovení §10 vyhlášky č. 39/2005 Sb., kterou se stanoví minimální požadavky na studijní programy k získání odborné způsobilosti k výkonu nelékařského zdravotnického povolání, ve znění pozdějších předpisů, kvalifikační standard přípravy na výkon zdravotnického povolání optometrista
v nejméně tříletém akreditovaném zdravotnickém bakalářském studijním programu,
v němž se specifikují podrobněji minimální požadavky na výše uvedený studijní program. Cílem je, aby absolventi daného programu byli odpovídajícím způsobem připraveni k výkonu zdravotnického povolání optometrista.
Ministerstvo zdravotnictví společně s Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy doporučuje vysokým školám1 pro získání souhlasu Ministerstva zdravotnictví podle zákona o vysokých školách1), řídit se tímto metodickým doporučením při přípravě studijního programu.
Název studijního programu:
- Optika a Optometrie, bakalářský studijní program
Standardní doba studia: nejméně 3 roky, z toho praktické vyučování činí nejméně 240 hodin2). Za praktické vyučování se s odkazem na ustanovení §10 odst. 3 písm. b) vyhlášky č. 39/2005 Sb. pro účely tohoto kvalifikačního standardu považuje praktické vyučování poskytující dovednosti a znalosti v optometrii, kontaktologii, při vyšetřování na oftalmologických přístrojích a při výrobě korekčních pomůcek, kdy se studující jako součást týmu učí provádět poradenskou službu při výběru brýlových obrub a úpravách brýlových čoček, poradenskou službu v oblasti refrakčních vad včetně kontaktních čoček, vyšetřovat zrakové funkce a provádět metrická vyšetření oka, určovat refrakční vadu, provádět korekce, aplikovat kontaktní čočky nebo speciální optické pomůcky a předepisovat je a vyšetřovat v oblasti předního segmentu oka pro potřeby korekce refrakčních vad a aplikace kontaktních čoček.
Forma studia3):
- v bakalářském studijním programu: prezenční, kombinovaná
I. Cíle studijního programu
1. Cíle týkající se vzdělání a získání profesní kvalifikace k poskytování péče orientované na individuální potřeby pacientů všech věkových skupin, jejich rodin a komunit ve zdraví i nemoci založené na důkazech (Evidence Based Practice dále jen EBP).
2. Cíle směřující k získání znalosti právních předpisů v oblasti poskytování zdravotních služeb a zdravotní péče v České republice se zaměřením např. na právo pacienta zvolit si poskytovatele zdravotních služeb oprávněného k poskytování zdravotních služeb, které odpovídají jeho zdravotním potřebám, pokud právní předpisy nestanoví jinak.
3. Cíle vedoucí k získání profesní kvalifikace zdravotnického pracovníka opravňující k výkonu zdravotnického povolání4).
4. Cíle vedoucí k dosažení vzdělání ve zdravotnickém oboru jako základního předpokladu k celoživotnímu profesnímu vzdělávání.
II. Cíle studia
1. Cíle týkající se přímého vztahu k profesi
1.1 Absolvent/ka poskytuje specifickou péči pacientům s oční poruchou, ve spolupráci s lékařem vykonává činnosti při poskytování preventivní, léčebné, diagnostické a dispenzární péče s cílem dosažení co nejlepší zrakové ostrosti a navození jednoduchého binokulárního vidění u vrozených i získaných očních vad.
1.2 Absolvent/ka je schopen/schopna samostatně určit refrakci oka a po odborné a technické stránce vyřešit problémy s ní spojené, ať už zhotovením brýlí nebo aplikací kontaktních čoček.
2. Cíle týkající se rozvoje profese optometristy
2.1 Absolvent/ka je schopen/schopna na základě svých vědomostí, dovedností, sociální zralosti a přístupu k jednotlivcům, rodinám a komunitám přispívat k profesionalizaci oboru, zvyšování prestiže a postavení optometristy ve společnosti.
2.2 Absolvent/ka zná aktuální stav rozvoje oboru v České republice i v zahraničí a je schopen/schopna kriticky posoudit jednotlivé etapy historického, současného i předpokládaného vývoje optometrie včetně kompetencí optometristů při realizaci výkonů a činností.
2.3 Absolvent/ka je schopen/schopna se v oblasti optometrie podílet na výzkumné činnosti, prezentovat její výsledky a aplikovat je do své práce.
3. Cíle týkající se principů péče o zdraví
3.1 Absolvent/ka se orientuje v právním řádu ČR, zejména v oblasti, která upravuje poskytování zdravotních a sociálních služeb.
3.2 Absolvent/ka chápe úlohu WHO ve světě a v Evropě. Respektuje právní předpisy a doporučení Evropské unie (EU) týkající se zdravotní a sociální politiky v členských zemích.
III. Profil absolventa studijního programu
Profesní kompetence optometristy (výstupní znalosti a dovednosti jsou rozděleny na základní, specializované a vysoce specializované podle základních funkcí, které plní a vycházejí z platných právních předpisů ČR5)).
1. Autonomní kompetence optometristů
1.1 Doporučuje vhodné druhy a úpravy brýlových čoček.
1.2 Provádí poradenskou činnost v oblasti refrakčních vad, včetně druhů kontaktních čoček a jejich vhodného použití.
1.3 Přejímá, kontroluje a ukládá léčivé přípravky, manipuluje s nimi a zajišťuje jejich dostatečnou zásobu.
1.4 Přejímá, kontroluje a ukládá zdravotnické prostředky a prádlo, manipuluje s nimi a zajišťuje jejich dezinfekci a sterilizaci a jejich dostatečnou zásobu.
1.5 Vyšetřuje zrakové funkce a provádí metrická vyšetření refrakce oka, určuje refrakční vadu a provádí korekce.
1.6 Rozhoduje, zda je ke korekci refrakční vady vhodné použít dioptrické brýle, individuálně zhotovený zdravotnický prostředek, kontaktní čočky nebo speciální optické pomůcky, a předepisuje je, zhotovuje a opravuje.
1.7 Vyšetřuje v oblasti předního segmentu oka pro potřeby korekce refrakčních vad a aplikace kontaktních čoček.
1.8 Při podezření na oční onemocnění doporučuje pacientům vyšetření u lékaře se specializovanou způsobilostí v oboru oftalmologie.
1.9 Aplikuje kontaktní čočky a předává je s poučením a doplňkovým sortimentem pacientům a provádí jejich následné kontroly.
2. Kooperativní kompetence optometristů
2.1 Respektuje role jednotlivých profesionálů při koordinaci a plnění odborných úkolů v multidisciplinárním týmu, zachovává a posiluje vzájemný partnerský vztah.
2.2 Provádí vyšetření a léčebná opatření, která indikuje lékař, zvláště diagnostická vyšetření oka, pomocná vyšetření, při nichž nedochází k přímému kontaktu s okem a léčebná pleoptická a ortoptická cvičení pacientů na očních specializovaných pracovištích. Na základě indikace lékaře se specializovanou způsobilostí v oboru oftalomologie připravuje pacienty k dalším diagnostickým a léčebným výkonům v očním lékařství, zajišťuje zdravotní péči při těchto výkonech a po nich, provádí je nebo při nich asistuje. Dále podává léčivé přípravky do spojivkového vaku nebo jiným neinvazivním způsobem a provádí aplikaci kontaktních a okluzních čoček.
2.3 Zná a dodržuje hranice své odborné způsobilosti, a pokud je to nutné, žádá o spolupráci příslušné kompetentní odborníky.
3. Kompetence optometristů ve výzkumu a vývoji
3.1 Kriticky reviduje svou každodenní praxi a při výkonu činností využívá výsledky výzkumu.
3.2 Získává nové vědomosti tím, že se podílí na výzkumné práci v oblasti optometrie a prezentuje její výsledky, přičemž využívá všech dostupných informačních zdrojů.
3.3 Podílí se systematicky a nepřetržitě na programech zajišťování kvality zdravotní péče.
3.4 Usiluje o svůj odborný růst v rámci celoživotního vzdělávání.
4. Kompetence optometristů v oblasti managementu
4.1 Dovede posoudit, analyzovat rizika pro zdraví spadající do oblasti optometrie a plánovat, provést a kontrolovat nezbytná opatření k zamezení působení těchto rizik.
4.2 Pracuje ve skupinách, kontroluje pracovní tým a kooperuje s jinými odborníky.
4.3 Při výkonu odborných činností sleduje jejich efektivitu a náklady.
4.4 Metodicky vede, motivuje, vzdělává, kontroluje a hodnotí podřízené pracovníky.
4.5 Účastní se rozhodovacích procesů v oblasti zdravotní politiky a řízení, které se týkají optometrie.
Všechny tyto kompetence plní v souladu s platnými právními předpisy, etickými principy a profesními standardy, které platí v ČR.
IV. Podmínky odborného vzdělávání
1. Vstupní podmínky
Podmínky pro přijetí ke studiu/vzdělávání ve studijním programu, které je uchazeč/ka povinen/a splnit:
1.1 Ke studiu může být přijat/a uchazeč/ka, který/á úspěšně ukončil/a střední vzdělání s maturitní zkouškou a splnil/a podmínky přijímacího řízení vysoké školy1).
1.2 Jeho/její zdravotní stav splňuje zdravotní kritéria stanovená pro studium, které je v souladu s platnými právními předpisy6).
1.3 Cizinci mohou studovat ve studijním programu po splnění požadavků, které na ně kladou právní předpisy České republiky a mezinárodní smlouvy.
2. Průběžné podmínky
Povinnosti, které musí student/ka splnit v průběhu studia, stanoví:
- studijní program a studijní plán, které jsou v souladu se zkušebním a studijním řádem vysoké školy1).
3. Výstupní podmínky, ukončování studia7)
Způsob a podmínky kontroly a ukončení studia vymezují:
- studijní program, studijní plán, studijní a zkušební řád vysoké školy1).
3.1 Podmínkou ukončení studia je dosažení cílů studijního programu, získání předepsaného počtu kreditů v předepsané skladbě (tj. předměty povinné, povinně volitelné a volitelné) a splnění předepsaných studijních povinností do doby dané maximální možnou délkou studia.
3.2 Vysokoškolské vzdělávání se řádně ukončuje státní závěrečnou zkouškou, která se zpravidla skládá z:
- obhajoby bakalářské práce
- praktické zkoušky z oboru Oční optik
- praktické zkoušky z oboru Optometrie
- zkoušky z odborných předmětů:
- Optika a optometrie
- Nauka o refrakci
- Kontaktní čočky
Povinné základní předměty - kategorie A
Znalosti z oborů a věd tvořících základ pro poskytování zdravotní péče v optometrii
Doporučený název předmětu: |
Minimální počet hodin |
Biologie a genetika |
30 |
Anatomie a fyziologie |
105 |
Histologie |
15 |
Biochemie |
30 |
Mikrobiologie a imunologie |
15 |
Fyzika |
90 |
Patologie |
30 |
Farmakologie |
15 |
Povinné oborové předměty - kategorie A
Znalosti z optometrie, optiky a klinických oborů
Doporučený název předmětu: |
Minimální počet hodin |
První pomoc |
15 |
Oftalmologie |
90 |
Binokulární vidění |
60 |
Nauka o refrakci |
90 |
Základy ortoptiky |
15 |
Optika |
75 |
Povinné základní předměty - kategorie A
Znalosti ze sociální a dalších souvisejících oborů
Doporučený název předmětu: |
Minimální počet hodin |
Etika |
15 |
Psychologie a komunikace |
30 |
Základy pedagogiky a edukace |
30 |
Ekonomika a vedení obchodu |
40 |
Základy informatiky, statistiky a metodologie vědeckého výzkumu |
30 |
Veřejné zdravotnictví |
15 |
Základy managementu v optometrii |
10 |
Základy zdravotnického práva a legislativy |
30 |
Ochrana a podpora veřejného zdraví |
15 |
Odborná praxe
Doporučená pracoviště pro odbornou praxi: |
Minimální počet hodin |
Oční klinika - oční ambulance a lůžkové oddělení |
80 |
Pracoviště optometrie |
120 |
Pracoviště oční optiky |
40 |
Povinně volitelné předměty - kategorie B
Povinně volitelné předměty vhodně rozšiřují soubor povinných předmětů, rozšiřují znalosti a dovednosti studentů v oboru, mohou být rovněž vybrány tak, aby umožnily zaměření školy na vybraný klinický obor.
Lze je stanovit podle nabídky jednotlivých fakult - hodinovou dotaci se doporučuje přednostně využít pro disciplíny optometrie.
Volitelné předměty - kategorie C
Volitelné předměty vhodně doplňují nabídku povinných a povinně volitelných předmětů, doplňují znalosti a dovednosti studentů v oboru.
Lze je stanovit podle nabídky jednotlivých fakult - hodinovou dotaci se doporučuje přednostně využít pro disciplíny optometrie.
Odborná praxe:
1. ročník |
2. ročník |
3. ročník |
Celkem |
20 hodin |
100 hodin |
120 hodin |
240 hodin |
Délka jedné hodiny odborné praxe v podmínkách poskytovatele zdravotních služeb je 60 minut.
Předměty standardu oboru optometrista jsou v souladu s požadavky vyhlášky č. 39/2005 Sb., ve znění pozdějších předpisů.
Doporučuje se, aby předměty byly sestaveny do tematicky uspořádaných celků. Jeden předmět může být součástí více modulů při dodržení základních metodologických principů výuky.
Povinné základní předměty - kategorie A
Znalosti z oborů a věd tvořících základ pro poskytování zdravotní péče v optometrii
Všechny níže uvedené anotace předmětů jsou závazné pro vytvoření studijního plánu. Cíle, obsahová zaměření a seznam literatury zpracuje a předkládá samostatně vysoká škola1) v rámci akreditačního řízení.
Název studijního předmětu:
BIOLOGIE A GENETIKA
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický a zaměřuje se na problematiku obecné genetiky. Specifikuje: základní pojmy, Mendelovy zákony, základy klinické genetiky, způsoby přenosu dědičných onemocnění, monogenní dědičnost autozomální a gonozomální, polygenní dědičnost, příklady dědičných chorob. Dále se zabývá mutagenezí, karcinogenezí, klinickou cytogenetikou, základy imunogenetiky, dědičností krevních skupin, prenatální cytogenetickou diagnostikou, molekulární cytogenetikou, metodami asistované reprodukce. Blíže specifikuje problematiku molekulární biologie, genového inženýrství a genové terapie.
Název studijního předmětu:
ANATOMIE A FYZIOLOGIE
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Slouží k pochopení vztahů mezi stavbou a funkcí lidského organismu spočívající v přímé vazbě morfologie a funkce jednotlivých systémů. Podrobně je probírána anatomie a fyziologie oka.
Název studijního předmětu:
HISTOLOGIE
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Zabývá se základy zpracování vzorků pro histologické vyšetření, základy cytologie, obecné histologie a mikroskopické anatomie. Dále vývojem zrakového orgánu u lidského embrya a histologickou stavbou oka a jeho přídatných struktur.
Název studijního předmětu:
BIOCHEMIE
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoretický. Podává základní informace o struktuře a funkci buněčných kompartmentů, struktuře a funkci sacharidů, proteinů, lipidů. Popisuje metabolismus sacharidů, lipidů a lipoproteinů, aminokyselin, proteinů, nukleotidů a nukleových kyselin. Dále regulaci metabolismu na buněčné a orgánové úrovni, biochemii krve, včetně procesu srážení a fibrinolýzy, metabolismus tělesných tekutin a iontů, acidobazickou rovnováhu. Definuje biochemii zažívacího traktu,jater, ledvin, pohybového aparátu, hormonů a hormonální regulaci.
Název studijního předmětu:
MIKROBIOLOGIE A IMUNOLOGIE
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Zprostředkuje studentům obecné poznatky o struktuře a funkci mikrobiální buňky, prokaryotické buňce, binárním dělení, fylogenetickém systému bakterií a archeí, cyanobakteriích, výživě a růstu mikroorganizmů, antimikrobiálních a antibakteriálních prostředcích, energetickém metabolismu, genetice a molekulární biologii mikroorganismů, mikroflóře lidského těla a mikrobiálních onemocněních. Dále blíže specifikuje imunologii: buňky a orgány imunitního systému, antigeny, rozvoj imunitní reakce, hlavní histokompatibilitní komplex, lymfocyty B aT, buněčnou cytotoxicity, cytokiny, obranné funkce imunitního systému, imunitu vrozenou a získanou, imunopatologii, imunodeficienci a autoimunitní choroby.
Název studijního předmětu:
FYZIKA
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Poskytuje studentům základní poznatky z oblastí: mechanika, termodynamika, elektřina a magnetismus a fyzika pevných látek.
Název studijního předmětu:
PATOLOGIE
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoretický.Definuje cíle, historii, nemoc, symptom, etiologii a patogenezi nemoci na orgánové, tkáňové, buněčné a molekulární úrovni, zevní faktory vzniku a rozvoje nemoci, patogenní podněty, hojení ran, zánět jako obranný a autoagresivní fenomén, poruchy cirkulace, atrofie, nekrózy, nádory, specifické znaky patologických změn centrálního nervového systému, oka a optické dráhy.
Název studijního předmětu:
FARMAKOLOGIE
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Zahrnuje ucelené informace o farmakokinetice léků, aplikaci léků, jejich léčebném efektu a nežádoucích účincích. Dále uvádí nejčastěji používané léky v oftalmologii.
Povinné oborové předměty - kategorie A
Znalosti z optometrie, optiky a klinických oborů
Název studijního předmětu:
PRVNÍ POMOC
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Student/ka si osvojí základní znalosti první pomoci při různých zdraví ohrožujících a poškozujících stavech. Součástí předmětu jsou i poznatky z medicíny katastrof, neodkladné péče a krizového managementu(aktivace složek Integrovaného záchranného systému).
Název studijního předmětu:
OFTALMOLOGIE
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Student/ka si osvojí základní vyšetřovací metody v oftalmologii a přístrojové vybavení v oftalmologii, příznaky onemocnění okolí oka a zevního segmentu bulbu, onemocnění sklivce, chorobné stavy sítnice, jejich konzervativní i chirurgické léčení, glaukom, vrozené oční vady, oční onemocnění dětského věku, traumatologie v oftalmologii, aplikovanou oftalmologii. Zaměřuje se také na oční farmakologii a kontaktní čočky.
Název studijního předmětu:
BINOKULÁRNÍ VIDĚNÍ
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Student/ka si osvojí: teorii vzniku strabismu, strabismus kongenitální, akutní, zdánlivý, heteroforii, heterotropii, jednoduché binokulární vidění, superpozici, fúzi, stereopsi, patologii binokulárního vidění, útlum, amblyopii, excentrickou fixaci, anomální retinální korespondenci, typy strabismu, principy vyšetření strabismu, zásady konzervativního léčení strabismu i chirurgické postupy.
Název studijního předmětu:
NAUKA O REFRAKCI
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek. Zaměřuje se na popis, teorii výskytu a příčiny refrakčních vad, optickou stavbu oka, lidské oko jako optický systém, refrakční vady a jejich příčiny, akomodaci a její poruchy.
Název studijního předmětu:
ZÁKLADY ORTOPTIKY
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek. Zaměřuje se na tato témata: Definice binokulárního vidění, jeho vývoj a rozdělení. Patologie binokulárního vidění: útlum, amblyopie, anomální retinální korespondence, zraková ostrost, barvocit, akomodace a konvergence a jejich vztah, anatomie a funkce zevních očních svalů, refrakční vady u strabismu, heteroforie a její různé typy, strabismus - definice, teorie vzniku, současný názor na vznik strabismu, jeho rozdělení, charakteristika jednotlivých typů strabismu. Vyšetření strabismu u dětí různého věku (od narození do 18 let). Anamnéza rodinná, osobní a speciální oční. Vyšetření zrakové ostrosti, fixace, zakrývací zkouška, Brucknerův prosvětlovací test, měření úhlu gama, orientační a kvantitativní vyšetření motility oka, měření velikosti úchylky šilhání, vyšetření stavu jednoduchého binokulárního vidění, testy ke zjištění sítnicové korespondence.
Název studijního předmětu:
OPTIKA
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek. Předmět se podrobně zabývá základy geometrické optiky a jejích aplikací v oblasti návrhu a výpočtu jednoduchých optických zobrazovacích prvků a soustav, základy brýlové optiky s analýzou parametrů a vlastností různých typů brýlových čoček, základy fyzikální optiky a její aplikací v technice a biomedicíně. Jsou zde podrobně probírány jednotlivé fyzikální jevy a procesy z oblasti vlnové optiky (např. interference, difrakce a polarizace světla) společně s jejich důsledky a praktickými aplikacemi v oblasti přístrojové techniky. Jsou zmíněny základy fotonové teorie světla, kvantového principu interakce světla s látkou, základů laserové techniky a jejich aplikací ve vědě, technice a biomedicíně, zejména pak v oblasti optometrie a oftalmologie. Součástí jsou znalosti z brýlové techniky a technologie a důrazem na výrobu, materiály a technologické postupy při výrobě optických korekčních pomůcek, diagnostické pomůcky a metody používané v oční optice a optometrii. Dále se zabývá speciálními optickými prostředky.
Povinné základní předměty - kategorie A
Znalosti ze sociálních a dalších souvisejících oborů
Název studijního předmětu:
ETIKA
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoretický. Poskytuje informace o etice vztahující se k optometrii, základním i speciálním oborům medicíny. Seznamuje s integrací etických principů a s Etickým kodexem a dotýká se i etických principů v jednání a chování zdravotnických profesionálů vůči pacientům a jejich rodině.
Název studijního předmětu:
PSYCHOLOGIE A KOMUNIKACE
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Seznamuje studenty s poznatky z obecné psychologie, vývojové psychologie, psychologie osobnosti a komunikace. Poskytuje náhled na vybrané aplikační oblasti psychologie.
Název studijního předmětu:
ZÁKLADY PEDAGOGIKY A EDUKACE
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Je zaměřen na získání základních znalostí pedagogiky jako vědy, která zkoumá podstatu, strukturu a zákonitosti výchovy a vzdělávání jako záměrné, cílevědomé a soustavné činnosti formující osobnost člověka v nejrůznějších sférách života společnosti. Studenti se seznámí se základy didaktiky a jejího využití při výchovném působení optometristy na pacienty.
Název studijního předmětu:
EKONOMIKA A VEDENÍ OBCHODU
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Předmět představuje základní ekonomické termíny, právní formy podnikání, zakladatelský rozpočet, náklady a jejich členění. Hlavní náplní předmětu je problematika a podstata účetních operací. Dále se předmět zabývá možnostmi financování, finanční analýzou, cenovou strategií a daňovou soustavou.
Název studijního předmětu:
ZÁKLADY INFORMATIKY, STATISTIKY A METODOLOGIE VĚDECKÉHO VÝZKUMU
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako praktický a poskytuje úvod do používání různých softwarových souborů, klinických informačních systémů, zpracování textu, prezentace dat, statistické analýzy a vyhledávání odborných zdrojů v elektronických vědeckých databázích.
Název studijního předmětu:
VEŘEJNÉ ZDRAVOTNICTVÍ
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek, je součástí komplexu předmětů umožňujících studentům působit ve všech sférách péče o zdraví. Obsah předmětu tvoří informace o zdravotním stavu obyvatelstva v ČR a vliv způsobu života na zdravotní stav různých skupin. Zabývá se i současným stavem životního prostředí v ČR. Poskytuje poznatky o strategii péče o zdraví v celosvětovém, evropském, státním a regionálním měřítku.
Název studijního předmětu:
ZÁKLADY MANAGEMENTU V OPTOMETRII
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Seznamuje studenty se základy moderního managementu v oblasti materiálních a personálních zdrojů, se základy řízení kvality poskytovaných zdravotních služeb a v zajištění bezpečí pacientů, bezpečnosti při práci v systémech zdravotní a sociální péče, poskytuje informace o zdravotnicko-ekonomické problematice.
Název studijního předmětu:
ZÁKLADY ZDRAVOTNICKÉHO PRÁVA A LEGISLATIVY
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Poskytuje studentům základní informace o právním systému v České republice, základech práva občanského, pracovního, rodinného, trestního, apod. Dále seznamuje s platnými právními předpisy, které ukotvují poskytování zdravotních a sociálních služeb, právní odpovědnost při výkonu povolání, práva a povinností zdravotnických pracovníků, pacientů a orgánů státní správy. Využívá příkladů z praxe a judikátů.
Název studijního předmětu:
OCHRANA A PODPORA VEŘEJNÉHO ZDRAVÍ
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoretický. Vychází z cílů národního programu zdraví. Poskytuje stěžejní informace o hygieně a epidemiologii při ochraně a podpoře veřejného zdraví, o předcházení vzniku, šíření a omezení výskytu infekčních onemocnění, nozokomiálních nákaz (hospital acquired infekctions - HAI), o hromadně se vyskytujících onemocněních, nemocech podmíněných nevhodným životním prostředím a životním stylem, a jiných významných poruchách zdraví.
ODBORNÁ PRAXE
Anotace předmětu:
Odborná praxe je koncipována jako praktický předmět, probíhá podle plánu praktické výuky na vysoké škole1) formou blokové výuky (přičemž jeden blok trvá vždy nejméně 1 týden). Umožňuje studentům aplikovat v podmínkách poskytovatele zdravotních služeb a provozovnách oční optiky teoretické vědomosti a praktické dovednosti, které získali studiem teoreticko-praktických disciplín v odborných učebnách školy. Poskytuje prostor pro zdokonalování zručnosti, dovedností a návyků, učí studenty samostatnosti, odpovědnosti a práci v týmu. Uskutečňuje se v souladu s platnou právní úpravou a podle plánu praxe v podmínkách poskytovatele zdravotních služeb a provozovnách oční optiky. Výuka probíhá pod vedením zdravotnických pracovníků oprávněných k výkonu zdravotnického povolání bez odborného dohledu, v případě, že praxe probíhá v provozovně oční optiky, též pod vedením očního optika. Výkony prováděné v rámci odborné praxe jsou zaznamenány do Záznamníku výkonů a jiných odborných aktivit optometristy - LOGBOOK (dále jen „Záznamník výkonů“), který připravuje vysoká škola1). Záznamník výkonů obsahuje souhrnné informace o přípravě a průběhu praktické výuky, kterých má student/ka dosáhnout v rámci studijního plánu.
Pracoviště poskytovatele zdravotních služeb a provozovny oční optiky pro výuku odborné praxe musí splňovat požadavky stanovené příslušnými právními předpisy, subjekt zajišťující výuku s poskytovatelem zdravotních služeb mají praktickou výuku smluvně zajištěnou.
Týdnům praktické výuky předchází odpovídající výuka teoretických předmětů.
OBLASTI ODBORNÉ PRAXE:
1. ročník: Praxe vychází ze získaných znalostí v teoretických disciplínách, ověření zásad a postupů.
2. ročník: Praxe je orientována na prohlubování praktických dovedností a upevňování pracovních a vyšetřovacích postupů.
3. ročník: Praxe je orientována na práci s klientem a práci v interprofesním týmu, výchovu k samostatnosti, komplexní přehled o dané problematice, řešení konkrétních situací v provozu oční optiky a na optometrickém pracovišti.
Příloha č. 1
Převodní tabulka pro optometristy
Předměty vzdělávacího standardu oboru optometrista a požadavky vyhlášky č. 39/2005 Sb.
Požadavky vyhlášky č. 39/2005 Sb. |
Obsah kvalifikačního standardu |
§3, odst. 2 |
|
Etika zdravotnického povolání v oboru |
Etika v ošetřovatelství |
Administrativní činnosti ve zdravotnictví (vedení dokumentace týkající se oboru včetně elektronické podoby této dokumentace) |
Základy zdravotnického práva a legislativy |
Organizace a řízení zdravotních služeb |
Základy managementu v optometrii |
Základy podpory a ochrany veřejného zdraví včetně prevence nozokomiálních nákaz |
Ochrana a podpora veřejného zdraví, Mikrobiologie a imunologie, Veřejné zdravotnictví |
První pomoc a zajišťování zdravotní péče v mimořádných krizových situacích |
První pomoc |
První pomoc |
První pomoc |
Právní souvislosti poskytování zdravotní péče v oboru |
Základy zdravotnického práva a legislativy |
Základy řízení kvality poskytovaných zdravotních služeb a zajištění bezpečí pacientů |
Základy managementu v optometrii, Veřejné zdravotnictví |
Komunikace s pacientem a osobami jemu blízkými |
Psychologie a komunikace |
§10, odst. 2 |
|
Nejméně 3 roky studia |
PS-3 roky studia |
Nejméně 240 hodin praktického vyučování |
PS - nejméně 240 hodin |
§10, odst. 3, písm. a) bod 1. |
|
Biologie a genetika |
Biologie a genetika |
Anatomie a fyziologie se zaměřením na anatomii a fyziologii oka |
Anatomie a fyziologie |
Histologie |
Histologie |
Biochemie |
Biochemie |
Mikrobiologie a imunologie |
Mikrobiologie a imunologie |
Fyzika |
Fyzika |
Patologie |
Patologie |
Farmakologie |
Farmakologie |
§10, odst. 3, písm. a) bod 2. |
|
Oftalmologie včetně oční farmakologie |
Oftalmologie |
Binokulární vidění |
Binokulární vidění |
Nauka o refrakci |
Nauka o refrakci |
Základy ortoptiky |
Základy ortoptiky |
Zdravotnické prostředky a to ve speciálních kompenzačních pomůckách, kontaktních čočkách a optických a oftalmologických zdravotnických přístrojích |
Optika, Oftalmologie |
§10, odst. 3, písm. a) bod 3. |
|
Psychologie |
Psychologie a komunikace |
Základy pedagogiky a edukace |
Základy pedagogiky a edukace |
Ekonomika a vedení obchodu |
Ekonomika a vedení obchodu |
Základy informatiky, statistiky a metodologie vědeckého výzkumu |
Základy informatiky, statistiky a metodologie vědeckého výzkumu |
§10, odst. 3, písm. b) |
|
Praktické vyučování poskytující dovednosti a znalosti v optometrii, kontaktologii, při vyšetřování na oftalmologických přístrojích a při výrobě kontaktních pomůcek, kdy se studující jako součást týmu učí provádět poradenskou službu při výběru brýlových obrub a úpravách brýlových čoček, poradenskou službu v oblasti refrakčních vad včetně kontaktních čoček, vyšetřovat zrakové funkce a provádět metrická vyšetření oka, určovat refrakční vadu, provádět korekce, aplikovat kontaktní čočky nebo speciální optické pomůcky a předepisovat je a vyšetřovat v oblasti předního segmentu oka pro potřeby korekce refrakčních vad. |
Oční klinika - oční ambulance a lůžkové oddělení, Pracoviště optometrie, Pracoviště oční optiky |
Příloha č. 2
Doporučená struktura Záznamníku výkonů optometristy - LOGBOOK
MINIMÁLNÍ RÁMEC
Záznam výkonů a jiných odborných aktivit optometristy
Záznamník výkonů a jiných odborných aktivit optometristy je dokladem studenta/studentky o absolvovaných výkonech během praktické výuky, které budou součástí kompetencí optometristů. Plní účel kontroly i zpětné vazby o absolvovaných výkonech a aktivitách studentovi/studentce a školiteli.
Titulní strana: Název vysoké školy
Obsah:
1. Údaje o studentovi/studentce: jméno a příjmení (popř. titul), identifikační číslo studenta/studentky, typ, forma, období studia (akademické roky)
2. Příprava studenta/studentky na praktickou výuku
3. Osobní cíle studenta/studentky
4. Kritéria hodnocení studenta/studentky
5. Kompetence mentorů/mentorek, školitelů/školitelek
6. Kompetence studentů/studentek
7. Práva a povinnosti studentů/studentek
8. Přehled klinických pracovišť
9. Obecné cíle praktické výuky
10. Specifické cíle praktické výuky pro jednotlivá pracoviště
11. Seznam praktických výkonů I. ročník
12. Seznam praktických výkonů II. ročník
13. Seznam praktických výkonů III. ročník
14. Hodnocení studenta/studentky
15. Další činnosti v rámci praktické výuky - exkurze, stáže
Záznamy vedené v Záznamníku výkonů a jiných odborných aktivit /Logbook/.
Student/ka si údaje o provedených intervencích vpisuje do Záznamníku výkonů /Logbooku/ sám/sama a akademický pracovník vysoké školy nebo mentor/mentorka, školitel/školitelka, tuto skutečnost stvrzuje čitelným podpisem.
Rozsah Záznamníku výkonů a jiných odborných aktivit /Logbook/.
Dle potřeb vysoké školy může být rozsah rozšířen při zachování jeho minimálního rámce.
1) Zákon č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách), ve znění pozdějších předpisů.
2) Vyhláška č. 39/2005 Sb., kterou se stanoví minimální požadavky na studijní programy k získání odborné způsobilosti k výkonu nelékařského zdravotnického povolání, ve znění pozdějších předpisů.
3) §44, odst. 4 zákona č. 111/1998 Sb., o vysokých školách, ve znění pozdějších předpisů.
4) §11 zákona č. 96/2004 Sb., o podmínkách získávání a uznávání způsobilosti k výkonu nelékařských zdravotnických povolání a k výkonu činností souvisejících s poskytováním zdravotní péče a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů.
6) Vyhláška č. 271/2012 Sb., o stanovení seznamu nemocí, stavů nebo vad, které vylučují nebo omezují zdravotní způsobilost k výkonu povolání lékaře, zubního lékaře, farmaceuta, nelékařského zdravotnického pracovníka a jiného odborného pracovníka, obsahu lékařských prohlídek a náležitostech lékařského posudku.
7) §55 zákona č. 111/1998 Sb., o vysokých školách, ve znění pozdějších předpisů.