Věstník MZd ČR, částka 7/2007
ZPRÁVY A SDĚLENÍ
1.
MINISTERSTVO ZDRAVOTNICTVÍ ZVEŘEJŇUJE K ZAJIŠTĚNÍ KVALIFIKAČNÍHO
VZDĚLÁVÁNÍ PRO NELÉKAŘSKÉ ZDRAVOTNICKÉ PRACOVNÍKY PODLE USTANOVENÍ §45
ODST. 1 ZÁKONA Č. 96/2006 Sb., O PODMÍNKÁCH ZÍSKÁVÁNÍ A UZNÁVÁNÍ ZPŮSOBILOSTI
K VÝKONU NELÉKAŘSKÝCH ZDRAVOTNICKÝCH POVOLÁNÍ A K VÝKONU ČINNOSTÍ
SOUVISEJÍCÍCH S POSKYTOVÁNÍM ZDRAVOTNÍ PÉČE A O ZMĚNĚ NĚKTERÝCH
SOUVISEJÍCÍCH ZÁKONŮ (ZÁKON O NELÉKAŘSKÝCH ZDRAVOTNICKÝCH POVOLÁNÍCH),
VE ZNĚNÍ POZDĚJŠÍCH PŘEDPISŮ, RÁMCOVÉ VZDĚLÁVACÍ PROGRAMY
PRO AKREDITOVANÉ KVALIFIKAČNÍ KURZY
NELÉKAŘSKÝCH ZDRAVOTNICKÝCH PRACOVNÍKŮ.
|
Zn. č.j.: 17980/2007
Referent: Bc. Nina Miillerová / linka: 2355
Obsah
Akreditovaný kvalifikační kurz v oboru
Ministerstvo zdravotnictví ČR
Vzdělávací program
Akreditovaného kvalifikačního kurzu
Zubní instrumentářka
Akreditovaný kvalifikační kurz (dále jen kurz) v oboru Zubní instrumentářka
Pořádá:
Akreditované zařízení, kterému byla udělena akreditace Ministerstva zdravotnictví k uskutečňování tohoto vzdělávacího programu (dle ustanovení §45 odst. 2 zákona č. 96/2004 Sb., o podmínkách získávání a uznávání způsobilosti k výkonu nelékařských zdravotnických povolání a k výkonu činností souvisejících s poskytováním zdravotní péče a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o nelékařských zdravotnických povoláních), ve znění pozdějších předpisů, (dále jen zákon č. 96/2004 Sb.).
PROFIL ABSOLVENTA
1. Pracovní uplatnění absolventa
Po ukončení kurzu a úspěšném vykonání závěrečné zkoušky je absolvent kurzu připraven k výkonu práce zdravotnického pracovníka, který pod odborným dohledem zubního lékaře nebo dentální hygienistky v rozsahu své odborné způsobilosti stanovené zákonem č. 96/2004 Sb. a vyhlášky č. 424/2004 Sb., kterou se stanoví činnosti zdravotnických pracovníků a jiných odborných pracovníků, vykonává činnost v rámci léčebné a diagnostické péče v oboru stomatologické prevence a zubního lékařství.
2. Výsledky vzdělávání:
2.1. Obecné vědomosti, dovednosti a postoje
Účastník kurzu bude vzdělán tak, aby:
uměl komunikovat na požadované úrovni zejména s pacienty/klienty a zachovával obecně uznávaná pravidla slušného chování;
využíval získané vědomosti a dovednosti při řešení různých problémů a situací;
efektivně využíval prostředky informačních a komunikačních technologií v pracovním i osobním životě a pro další vzdělávání;
uměl se orientovat na trhu práce, aktivně hledal zaměstnání, celoživotně se vzdělával nebo rekvalifikoval.
2.2. Odborné vědomosti, dovednosti a postoje
Účastník kurzu bude vzdělán tak, aby si osvojil vědomosti a dovednosti potřebné pro výkon jednotlivých činností v rámci léčebné a diagnostické péče v oboru stomatologické prevence a zubního lékařství pod odborným dohledem zubního lékaře nebo dentální hygienistky, a to zejména při:
asistování při ošetřeních dutiny ústní,
zpracování dentálních materiálů v ordinaci,
péči o pacienta v průběhu ošetření zubním lékařem,
vyvolávání RTG snímků,
podílení se na přejímání, kontrole, manipulaci a uložení léčivých přípravků,
podílení se na přejímání, kontrole, manipulaci a uložení zdravotnických prostředků a prádla a na manipulaci s nimi,
podílení se na dezinfekci a sterilizaci zdravotnických prostředků a prádla a na zajištění jejich dostatečné zásoby, poskytování zdravotní péče v souladu s platnými právními předpisy a standardy,
předávání informací v rámci zdravotnického týmu a zejména práci se zdravotnickou dokumentací a informačním systémem zdravotnického zařízení.
CHARAKTERISTIKA VZDĚLÁVACÍHO PROGRAMU
1. Pojetí a cíle vzdělávacího programu
Kurz připravuje účastníky pro práci zdravotnických pracovníků, kteří budou v rámci léčebné a diagnostické péče poskytovat zdravotní péči pod odborným dohledem zubního lékaře nebo dentální hygienistky. Vzdělávání se zaměřuje zejména na vytváření žádoucích profesních postojů a návyků a dalších osobnostních kvalit zdravotnického pracovníka.
Kurz je koncipován tak, aby poskytl odborné vzdělání, které mu umožní využívat získané základní odborné vědomosti nezbytné pro vytvoření požadovaných praktických dovedností. Nedílnou součástí odborného vzdělávání jsou cvičení a praktické vyučování uskutečňující se na odborných pracovištích stomatologické prevence a zubního lékařství.
2. Charakteristika obsahových složek
Vzdělávání v oboru zubní instrumentářka zahrnuje odborné vzdělávání a tzv. klíčové kompetence.
2.1. Odborné vzdělávání:
Odborné vzdělávání poskytuje účastníkům kurzu ucelený soubor vědomostí, manuálních a intelektových dovedností a návyků nezbytných pro jejich pracovní uplatnění. Vytváří vědomosti a dovednosti týkající se zdraví a prevence nemoci, zdravotní politiky a fungování veřejného zdravotnictví, podpory veřejného zdraví a výchovy k péči o zdraví, etiky zdravotní péče a práv pacientů. Účastníci kurzu získají přehled o stavbě, funkci a změnách lidského organismu, získávají poznatky z psychologie potřebné k poznání a pochopení osobnosti pacienta a jeho rodiny. Získávají nezbytné teoretické poznatky a praktické dovednosti týkající se poskytování léčebné a diagnostické péče v oboru stomatologické prevence a zubního lékařství, včetně respektování odlišného sociokulturního prostředí. Seznamuje účastníky s pracovním prostředím, obsahem a charakterem činností vykonávaných v zubních ordinacích. Součástí odborného vzdělávání je osvojení si zásad a dovedností předlékařské první pomoci a ochrany člověka za krizových situací. Systematicky se věnuje pozornosti BOZP a dodržování hygienických a epidemiologických požadavků.
Odborné vzdělávání v kurzu má teoreticko-praktický charakter. Praktické vyučování se realizuje formou praktického cvičení ve vzdělávací instituci nebo formou praktického vyučování ve stomatologických pracovištích zdravotnických zařízení.
2.2. Klíčové kompetence
Klíčové kompetence tvoří soubor schopností, znalostí a s nimi souvisejících postojů a hodnot, které jsou obecně uplatnitelné a na jejichž vytváření se musí různou mírou podílet všechny předměty.
Patří sem kompetence:
komunikativní - vyjadřovat se přesně, efektivně komunikovat, umět naslouchat druhým;
interpersonální - usilovat o svůj další rozvoj, reálně plánovat pracovní schopnosti a kariérní růst, spolupracovat s ostatními, přijímat odpovědnost za svou práci;
umět řešit běžné pracovní problémy a problémové situace - zejména identifikovat problémy, hledat vhodná řešení;
kompetence k práci s informacemi a k využívání prostředků informačních a komunikativních technologií - tzn. zejména volit vhodné zdroje a postupy získávání informací, používat PC a jeho periferie, zvládnout základní práce se soubory.
3. Organizace výuky
Délka vzdělávacího programu kurzu je dána:
a) předepsanou hodinovou dotací (dle ustanovení §38 odst. 2 vyhl. č. 39/2005 Sb., kterou se stanoví minimální požadavky na studijní programy k získání odborné způsobilosti k výkonu nelékařského zdravotnického povolání) na nejméně 1200 hodin, z toho 700 hodin teoretické výuky a 500 hodin praktického vyučování
b) formou uspořádání výuky, která je v kompetenci vzdělávacího nebo zdravotnického zařízení - např. při 8 hodinách výuky denně, 5 dní v týdnu (= 40 hodin týdně), je kurz formou týdenní výuky realizovatelný za 30 týdnů, tj. za necelých 8 měsíců - příprava nepřesáhne délku jednoho roku.
Rozsah a náplň přípravy jsou stanoveny:
a) profilem absolventa,
b) cílem kurzu,
c) učebním plánem a učební osnovou.
4. Metody výuky
Metody a formy (slovní, názorně-demonstrační, dovednostně-praktické, aktivizující, komplexní) vzdělávání volí vyučující se zřetelem k charakteru předmětu, ke konkrétní situaci ve vyučovacím procesu a dle možností akreditovaného zařízení.
Ve studiu jsou respektovány zvláštnosti ve vzdělávání dospělých.
5. Způsob zakončení:
K ověřování získaných znalostí a dovedností v průběhu kurzu se užívají diagnostické a klasifikační metody, přičemž je kladen důraz na praktickou část výuky i samostatnou práci účastníka.
Kurz se ukončuje závěrečnou zkouškou, která obsahuje závěrečné ověřování praktických dovedností a teoretických znalostí. U praktické zkoušky má účastník prokázat samostatné zvládnutí praktického úkolu. Teoretická část zkoušky se koná z učiva v jeho komplexu a souvislostech. Zkouškou se zjišťuje rozsah a hloubka získaných znalostí a dovedností účastníků a jejich schopnost samostatně a kreativně řešit stanovené úkoly.
Na základě absolvování kurzu, vykonáním praktické zkoušky a ověřením teoretických znalostí před zkušební komisí obdrží účastník kurzu osvědčení, kterým získal odbornou způsobilost k výkonu povolání zubní instrumentářky.
Závěrečné ověřování znalostí je organizováno v souladu s platnými předpisy (zákon č. 96/2004 Sb., vyhláška č. 394/2004 Sb., kterou se upravují podrobnosti o konání atestační zkoušky, zkoušky k vydání osvědčení k výkonu zdravotnického povolání bez odborného dohledu, závěrečné zkoušky akreditovaných kvalifikačních kurzů, aprobační zkoušky a zkušební řád pro tyto zkoušky).
6. Podmínky přijetí do kurzu:
dovršení věku 18 let;
minimálně ukončené středoškolské odborné vzdělání bez maturitní zkoušky;
zdravotní požadavky.
Posouzení zdravotního stavu uchazeče provádí příslušný registrující praktický lékař pro dospělé.
7. Materiální zabezpečení kurzu
Odborná praxe musí být zajištěna v akreditovaném zdravotnickém zařízení; materiální vybavení kurzu musí být ve shodě s potřebami pro výkon příslušného povolání.
8. Požadavky na bezpečnost a ochranu zdraví
Součástí teoretického a praktického vyučování je problematika bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, požární ochrany a hygieny práce. Výuka k bezpečné a zdraví neohrožující práci vychází z požadavků v době vzdělávání platných právních a ostatních předpisů k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci. Tyto požadavky musí být doplněny o informace o rizicích možných ohrožení, jimiž jsou účastníci kurzu v teoretickém a praktickém vyučování vystaveni, včetně informace o opatřeních na ochranu před působením zdrojů rizik.
UČEBNÍ PLÁN
Studijní obor: zubní instrumentářka
Názvy vyučovacích předmětů
|
Celkový počet vyučovacích hodin
|
Úvod do stomatologie
|
8
|
Právní minimum
|
8
|
Základy psychologie a komunikace
|
32
|
Anatomie, fyziologie
|
48
|
Mikrobiologie, epidemiologie, hygiena
|
52
|
Farmakologie
|
24
|
Zdravotnické prostředky (nástroje, přístroje, materiály)
|
80
|
Vybrané kapitoly z jednotlivých stomatologickýchoborů
|
264
|
Technologické postupy
|
96
|
Patologie
|
32
|
První pomoc
|
16
|
BOZP
|
8
|
Administrativa, práce s PC
|
32
|
Praktická výuka
|
500
|
Celkem
|
1200
|
Ministerstvo zdravotnictví ČR
Vzdělávací programakreditovaného kvalifikačního kurzu
ZDRAVOTNICKÝ ASISTENT
Akreditovaný kvalifikační kurz v oboru zdravotnický asistent
Pořádá:
Akreditované zařízení, kterému byla udělena akreditace Ministerstva zdravotnictví k uskutečňování tohoto vzdělávacího programu (dle ustanovení §45 odst. 2 zákona č. 96/2004 Sb., o podmínkách získávání a uznávání způsobilosti k výkonu nelékařských zdravotnických povolání a k výkonu činností souvisejících s poskytováním zdravotní péče a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o nelékařských zdravotnických povoláních), ve znění pozdějších předpisů, (dále jen zákon č. 96/2004 Sb.).
PROFIL ABSOLVENTA:
1. Uplatnění účastníka kurzu:
Po úspěšném složení závěrečné zkoušky kurzu je účastník kurzu připraven k výkonu práce zdravotnického asistenta, který pod odborným dohledem - viz ustanovení §29 zákona č. 96/2004 Sb., všeobecné sestry nebo porodní asistentky poskytuje ošetřovatelskou péči dětem (s výjimkou novorozenců) i dospělým a ve spolupráci s lékařem se podílí na preventivní, diagnostické, neodkladné, léčebné, rehabilitační a dispenzární péči v rozsahu své odborné způsobilosti stanovené vyhláškou č. 424/2004 Sb., kterou se stanoví činnosti zdravotnických pracovníků a jiných odborných pracovníků MZ ČR. Pod přímým vedením všeobecné sestry se specializovanou způsobilostí nebo porodní asistentky se specializovanou v oboru se podílí na poskytování vysoce specializované ošetřovatelské péče - viz ustanovení §27 vyhl. č. 424/2004 Sb. Podle pokynů provádí určené ošetřovatelské výkony, podílí se na plnění ošetřovatelského plánu a spolupracuje při hodnocení výsledků poskytnuté ošetřovatelské péče, zajišťuje činnosti spojené s přijetím, překladem, propuštěním a úmrtím pacienta. Účastník kurzu se uplatní v různých zdravotnických zařízeních lůžkového i ambulantního charakteru, například v nemocnici, na poliklinikách a v lékařských nebo ošetřovatelských centrech, v ordinacích praktických nebo odborných lékařů a v domácí ošetřovatelské péči, jako zdravotnický pracovník v zařízeních sociální péče a služeb (např. v léčebnách dlouhodobě nemocných, v ústavech sociální péče, ve stacionářích pro osoby se zdravotním postižením, v zařízeních pro seniory aj.).
2. Výsledky vzdělání
2.1 V oblasti výkonu profese si účastník kurzu osvojil vědomosti a dovednosti potřebné pro:
poskytování ošetřovatelské péče v rámci ošetřovatelského procesu a podle stanoveného ošetřovatelského plánu,
získávání a shromažďování informací potřebných pro sestavení ošetřovatelských diagnóz,
práci se zdravotnickou dokumentací,
sledování subjektivních i objektivních projevů a fyziologických funkcí pacientů - měření tělesné teploty, pulsu, dechu, krevního tlaku (kromě měření CVT),
zajišťování správné výživy a dostatečné hydratace pacientů,
provádění úpravy lůžka (bez nemocného i s nemocným), sledování čistoty a úpravy prostředí,
poskytování hygienické péče pacientům nebo pomoci při zajišťování hygieny,
provádění rehabilitačního ošetřovatelství (ve spolupráci s fyzioterapeutem a ergoterapeutem) včetně prevence a ošetřování dekubitů, pro zajišťování prevence imobilizačního syndromu,
péči o pomůcky a přístroje, dezinfekci a sterilizaci pomůcek a nástrojů,
podávání léčivých přípravků prostřednictvím zažívacího traktu, kůží, dýchacími cestami (kromě intrabronchiální aplikace), prostřednictvím injekcí do svalu, pod kůži nebo do kůže (s výjimkou novorozenců a dětí do 3 let věku),
odběr biologického materiálu, manipulaci s biologickým materiálem a screeningové vyšetření, orientační vyšetření moče, glykémie, stolice,
udržování kyslíkové terapie,
péči o akutní a chronické rány,
péči o vyprazdňování nemocných, aplikace klyzmatu,
přípravu pacientů k diagnostickým a léčebným výkonům, asistenci u těchto výkonů a poskytování ošetřovatelské péče při a po těchto výkonech,
ošetřování nemocných s katétry,
obsluhu jednoduchých lékařských přístrojů; dodržování bezpečných pracovních postupů při práci s přístroji,
činnosti spojené s příjmem, překladem, propuštěním a úmrtím pacienta,
poskytnutí předlékařské první pomoci (v rozsahu odborné způsobilosti) a spolupráci při lékařské první pomoci, pro racionální jednání v situacích obecného (veřejného) ohrožení.
2.2. Základní vědomosti, dovednosti a postoje:
Účastník kurzu je připraven k výkonu povolání tím, že:
si osvojil odborné vědomosti a postupy nezbytné pro poskytování komplexní ošetřovatelské péče, pro prevenci nemocí a závislostí na návykových látkách,
v odborné komunikaci se vyjadřuje přesně, věcně a terminologicky správně, rozumí základní latinské terminologii,
má přehled o organizaci a řízení zdravotnictví a o nových trendech v péči o zdraví obyvatelstva, zná programy na podporu zdraví obyvatelstva,
uplatňuje při poskytování ošetřovatelské péče holistické pojetí člověka,
dodržuje standardy ošetřovatelských postupů, požadavky na hygienu, bezpečnost a ochranu zdraví při práci ve zdravotnických a sociálních zařízeních,
umí pomáhat pacientům překonávat problémy spojené s nemocí nebo hospitalizací a udržovat kontakt s vnějším prostředím, vést je k dodržování léčebného režimu a k odpovědnosti za své zdraví,
dovede vhodným způsobem komunikovat s pacienty, s ohledem na jejich věk, typ osobnosti a zdravotní stav, dodržovat pravidla společenského chování,
při ošetřování pacienta jedná taktně, ohleduplně a s empatií, dodržuje práva pacientů,
při poskytování ošetřovatelské péče pacientům z odlišného sociokulturního prostředí jedná s vědomím jejich národnostních, náboženských, jazykových a jiných odlišností,
dodržuje etické zásady ošetřovatelské péče a požadavky na ochranu informací, - umí si zorganizovat práci, pracovat individuálně i v týmu,
pracuje svědomitě a dbá na kvalitu své práce, chová se hospodárně a ekologicky,
dodržuje základní pracovněprávní předpisy a požadavky na výkon pracovních činností zdravotnického asistenta,
osvojuje si dovednosti potřebné pro seberegulaci a sebehodnocení, pro upevňování svého zdraví a zvládání náročných pracovních a životních situací ( pro prevenci syndromu vyhoření),
sleduje odborné informace a umí s nimi efektivně pracovat,
je schopen uplatnit se na trhu práce a aktivně rozhodovat o své profesní kariéře.
CHARAKTERISTIKA VZDĚLÁVACÍHO PROGRAMU
1. Pojetí a cíle vzdělávacího programu:
Vzdělávací program připravuje účastníky kurzu pro práci zdravotního asistenta, který bude poskytovat ošetřovatelskou péči v rámci ošetřovatelského procesu, to pod odborným dohledem všeobecné sestry nebo porodní asistentky, popř. lékaře. Vzdělání se proto zaměřuje zejména na zvládnutí ošetřovatelských výkonů a postupů a na vytváření žádoucích profesních postojů, návyků a dalších osobnostních kvalit zdravotnického pracovníka.
2. Charakteristika obsahových složek:
Vzdělání v oboru zdravotnický asistent zahrnuje odborné vzdělávání a tzv. klíčové kompetence.
2.1. Odborné vzdělávání:
Poskytuje účastníkům kurzu ucelený soubor vědomostí, manuálních a intelektových dovedností a návyků nezbytných pro jejich pracovní uplatnění. Zahrnuje jednak učivo obecně-odborného a propedeutického charakteru, jednak učivo specificky odborně zaměřené na ošetřovatelský proces a péči o jednotlivé kategorie klientů/pacientů.
Obecně - odborné učivo - vytváří vědomosti a dovednosti týkající se zdraví a prevence nemoci, zdravotní politiky a fungování veřejného zdravotnictví, etiky ošetřovatelské péče a práv pacientů. Seznamuje účastníky kurzu se stavbou, změnami a fungováním lidského organismu, poskytuje jim poznatky z psychologie potřebné pro poznání a pochopení osobnosti klienta/pacienta i rozvoj vlastní osobnosti.
Učivo specificky odborné - zahrnuje nezbytné teoretické poznatky a praktické dovednosti týkající se péče o zdraví a ošetřování klientů/pacientů v primární a klinické péči, včetně vybraných otázek péče o osoby z odlišného sociokulturního prostředí. Účastníci kurzu si osvojují ošetřovatelské postupy potřebné pro poskytování ošetřovatelské péče klientům/pacientům, zejména s vnitřními chorobami, chirurgickými a přenosnými chorobami, dětem a seniorům. Součástí odborného vzdělávání je osvojení zásad a dovedností předlékařské první pomoci a ochrany člověka za mimořádných situací.
Systematicky se věnuje pozornost bezpečnosti a ochraně zdraví při práci a dodržování hygienických a protiepidemiologických požadavků.
Odborné vzdělávání má teoreticko-praktický charakter. Praktické vzdělávání se realizuje jednak formou cvičení ve škole, jednak formou praktického vyučování na zdravotnických pracovištích a formou odborné praxe.
2.2. Klíčové kompetence:
Klíčové kompetence tvoří soubor schopností, znalostí a s nimi souvisejících postojů a hodnot, které jsou obecně uplatnitelné a na jejichž vytváření se musí různou mírou podílet všechny předměty. Patří sem kompetence:
komunikativní - vyjadřovat se přesně, efektivně komunikovat, umět naslouchat druhým;
interpersonální - usilovat o svůj další rozvoj, reálně plánovat pracovní schopnosti a kariérní růst, spolupracovat s ostatními, přijímat odpovědnost za svou práci;
umět řešit běžné pracovní problémy a problémové situace - zejména identifikovat problémy, hledat vhodná řešení;
kompetence k práci s informacemi a také využívání prostředků informačních a komunikativních technologií - tzn. zejména volit vhodné zdroje a postupy získávání informací, používat PC a jeho periferie, zvládnout základní práce se soubory.
3. Organizace výuky:
Délka vzdělávacího programu kurzu je dána:
a) předepsanou hodinovou dotací (ustanovení §28 odst. 2 vyhl. č. 39/2005 Sb., kterou se stanoví minimální požadavky na studijní programy k získání odborné způsobilosti k výkonu nelékařského zdravotnického povolání) na nejméně 900 hodin, z toho 500 hodin teoretické výuky a 400 hodin praktického vyučování,
b) formou uspořádání výuky, která je v kompetenci vzdělávacího nebo zdravotnického zařízení - např. při 8 hodinách výuky denně, 5 dní v týdnu (= 40 hodin týdně), je kurz formou týdenní výuky realizovatelný za 23 týdnů, tj. za necelých 6 měsíců - příprava nepřesáhne délku jednoho roku.
Rozsah a náplň přípravy jsou stanoveny:
a) profilem absolventa
b) cílem kurzu
c) učebním plánem a učební osnovou
4. Metody výuky
Metody a formy (slovní, názorně-demonstrační, dovednostně-praktické, aktivizující, komplexní) vzdělávání volí vyučující se zřetelem k charakteru předmětu, ke konkrétní situaci ve vyučovacím procesu a dle možností akreditovaného zařízení.
Ve studiu jsou respektovány zvláštnosti ve vzdělávání dospělých.
5. Způsob zakončení:
K ověřování získaných znalostí a dovedností v průběhu studia se užívají diagnostické a klasifikační metody, přičemž je kladen důraz na praktickou část výuky i samostatnou práci účastníka.
Studium se ukončuje závěrečnou zkouškou, která obsahuje závěrečné ověřování praktických dovedností a teoretických znalostí. U praktické zkoušky má účastník prokázat samostatné zvládnutí praktického úkolu. Teoretická část zkoušky se koná z učiva v jeho komplexu a souvislostech. Zkouškou se zjišťuje rozsah a hloubka získaných znalostí a dovedností účastníků a jejich schopnost samostatně a kreativně řešit stanovené úkoly.
Na základě absolvování kurzu, vykonáním praktické zkoušky a ověřením teoretických znalostí před zkušební komisí obdrží absolvent osvědčení, kterým získal odbornou způsobilost k výkonu povolání zdravotnický asistent. Závěrečné ověřování znalostí je organizováno v souladu s platnými předpisy (zákon č. 96/2004 Sb., vyhláška č. 394/2004 Sb., kterou se upravují podrobnosti o konání atestační zkoušky, zkoušky k vydání osvědčení k výkonu zdravotnického povolání bez odborného dohledu, závěrečné zkoušky akreditovaných kvalifikačních kurzů, aprobační zkoušky a zkušební řád pro tyto zkoušky).
6. Podmínky přijetí do akreditovaného kvalifikačního kurzu
Ukončené úplné střední všeobecné vzdělání nebo úplné střední odborné vzdělání a způsobilosti k výkonu povolání ošetřovatele podle ustanovení §36 zákona č. 96/2004 Sb.
Zdravotní požadavky - uchazeči netrpí zejména:
prognosticky závažnými onemocněními podpůrného a pohybového aparátu znemožňujícími zátěž páteře a trupu,
prognosticky závažnými onemocněními omezujícími funkce končetin,
prognosticky závažnými chronickými nemocemi dýchacích cest a plic, kůže a spojivek včetně onemocnění alergických,
prognosticky závažnými nemocemi srdce a oběhové soustavy vylučujícími středně velkou zátěž, prognosticky závažnými poruchami mechanismu imunity,
prognosticky závažnými a nekompenzovanými formami epilepsie a epileptických syndromů a kolapsovými stavy,
prognosticky závažnými nemocemi oka znemožňujícími zvýšenou fyzickou zátěž a manipulaci s břemeny,
prognosticky závažnými poruchami vidění, poruchami barvocitu,
závažnými duševními nemocemi a poruchami chování.
Posouzení zdravotního stavu uchazeče provádí příslušný registrující praktický lékař pro dospělé.
7. Materiální zabezpečení kurzu
Odborná praxe musí být zajištěna v akreditovaném zdravotnickém zařízení; materiální vybavení kurzu musí být ve shodě s potřebami pro výkon příslušného povolání.
8. Požadavky na bezpečnost a ochranu zdraví
Součástí teoretického a praktického vyučování je problematika bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, požární ochrany a hygieny práce. Výuka k bezpečné a zdraví neohrožující práci vychází z požadavků v době vzdělávání platných právních a ostatních předpisů k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci. Tyto požadavky musí být doplněny o informace o rizicích a možných ohroženích, jimiž jsou účastníci kurzu v teoretickém a praktickém vyučování vystaveni, včetně informace o opatřeních na ochranu před působením zdrojů rizik (např. ionizující záření).
Učební plán
I. Teoretická část
Předmět
|
Minimální počet hodin
|
poznámka
|
Odborná latinská terminologie
|
46
|
|
Veřejné zdravotnictví a výchova ke zdraví
|
36
|
|
První pomoc
|
30
|
|
Psychologie a komunikace
|
64
|
|
Klinická propedeutika
|
30
|
|
Somatologie
|
58
|
|
Základy epidemiologie a hygieny
|
20
|
|
BOZP
|
16
|
|
Ošetřovatelství
|
200
|
Předmět závěrečné zkoušky
|
Celkem
|
500
|
|
Předmět
|
Minimální počet hodin
|
Poznámka
|
Ošetřování nemocných
|
160
|
Předmět závěrečné zkoušky
|
Odborná praxe
|
240 (6 týdnů)
|
Předmět závěrečné zkoušky
|
Celkem
|
400
|
|
Ministerstvo zdravotnictví ČR
Vzdělávací program
akreditovaného kvalifikačního kurzu
ZDRAVOTNĚ-SOCIÁLNÍ PRACOVNÍK
Akreditovaný kvalifikační kurz v oboru Zdravotně-sociální pracovník
Pořádá:
Akreditované zařízení, kterému byla udělena akreditace ministerstva zdravotnictví k uskutečňování tohoto vzdělávacího programu (dle ustanovení §45 odst. 2 zákona č. 96/2004 Sb., o podmínkách získávání a uznávání způsobilosti k výkonu nelékařských zdravotnických povolání a k výkonu činností souvisejících s poskytováním zdravotní péče a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o nelékařských zdravotnických povoláních), ve znění pozdějších předpisů, (dále jen zákon č. 96/2004 Sb.).
PROFIL ABSOLVENTA
1. Uplatnění absolventa
Po ukončení kurzu závěrečnou zkouškou je účastník kurzu připraven k výkonu zdravotnického povolání bez odborného dohledu. Za výkon povolání zdravotně-sociálního pracovníka se považuje činnost v rámci preventivní, diagnostické a rehabilitační péče v oboru zdravotně sociální péče. Dále se zdravotně-sociální pracovník podílí na ošetřovatelské péči v oblasti uspokojování sociálních potřeb klienta/pacienta.
Účastník kurzu se uplatní v různých typech zdravotnických zařízení, např. v nemocnicích, ošetřovatelských centrech, v léčebnách dlouhodobě nemocných, v zařízeních pro seniory, hospicích aj.
2. Organizační zabezpečení kurzu
Teoretická část výuky je realizována v učebnách akreditovaného zařízení.
Odborná praxe musí být zajištěna ve zdravotnickém zařízení a v zařízení integrované sociální péče; materiální vybavení kurzu musí být ve shodě s potřebami pro výkon příslušného povolání.
3. Předpokládané výsledky vzdělávání
3.1. Cílové vědomosti
Účastník kurzu si osvojí vědomosti potřebné pro výkon jednotlivých činností v rámci zdravotně sociální péče bez odborného dohledu, to je především činnosti zaměřené na prevenci, diagnostiku a rehabilitaci v sociální oblasti.
Účastník kurzu:
zná základy práva ve vztahu ke zdravotnické legislativě,
zná základní principy organizace a řízení zdravotnictví, nové trendy v péči o zdraví obyvatelstva,
má základní znalosti klinických oborů a preventivní medicíny,
má znalost projevů duševních nemocí a sociální problematiku spojenou s těmito chorobami,
má znalost sociálních aspektů, které provází řadu onemocnění a stavy po úrazech,
má znalost specifik péče o geriatrické klienty/pacienty,
má znalost specifik péče o dětské klienty/pacienty.
3.2. Cílové dovednosti a postoje
Účastník kurzu si osvojí dovednosti a postoje potřebné pro výkon jednotlivých činností v rámci zdravotně sociální péče bez odborného dohledu, to je především činnosti zaměřené na prevenci, diagnostiku a rehabilitaci v sociální oblasti.
Účastník kurzu:
umí řešit složité sociální situace klientů/pacientů vzniklých v souvislosti s onemocněním nebo zdravotním postižením,
odborně komunikuje tak, aby se vyjadřoval přesně, věcně a terminologicky správně, rozuměl základní latinské terminologii v rozsahu stanovených činností,
dodržuje etické kodexy a požadavky na ochranu informací,
umí sledovat odborné informace v oblasti činností, které je způsobilý vykonávat a umí s nimi efektivně pracovat.
CHARAKTERISTIKA VZDĚLÁVACÍHO PROGRAMU
Vstupní předpoklady: pro absolventy nejméně tříletého studia v oborech sociálního zaměření na vyšších odborných školách, pro absolventy akreditovaného bakalářského nebo magisterského studijního oboru sociálního zaměření.
Délka a forma studia: studium je jednoleté, dálkové.
1. Pojetí a cíle vzdělávacího programu
Vzdělávací program připravuje účastníky kurzu pro práci zdravotnických pracovníků, kteří budou poskytovat preventivní, diagnostickou a rehabilitační péči v oboru zdravotně sociálním a to bez odborného dohledu. Účastník kurzu se bude také podílet na ošetřovatelské péči a to zejména v oblasti uspokojování sociálních potřeb klienta/pacienta. Vzdělávání se zaměřuje zejména na zvládnutí teoretických znalostí a praktických dovedností v oblasti poskytování zdravotně sociální péče.
Vzdělávací program je koncipován tak, aby si účastník kurzu vedle znalostí a dovedností, které získal během základního studia, rozšířil a prohloubil, popřípadě nově získal teoretické poznatky z následujících oborů: veřejného zdravotnictví, základů zdravotnické legislativy, vnitřního lékařství, chirurgie, pediatrie, geriatrie, neurologie, psychiatrie a ošetřovatelství. Nedílnou součástí odborného vzdělávání je praktická výuka ve zdravotnických nebo sociálních zařízeních poskytující zdravotně sociální péči.
2. Charakteristika obsahových složek
Vzdělávání v oboru zdravotně-sociální pracovník zahrnuje odborné vzdělávání a tzv. klíčové kompetence.
2.1 Odborné vzdělávání
Odborné vzdělávání poskytuje účastníkům kurzu ucelený soubor vědomostí, intelektuálních dovedností a návyků nezbytných pro jejich pracovní uplatnění. Vytváří vědomosti a dovednosti týkající se zdraví a prevence nemoci. Účastníci kurzu si prohloubí přehled o stavbě, funkci a změnách lidského organismu, získají základní poznatky z vnitřního lékařství, chirurgie, pediatrie, geriatrie, neurologie, psychiatrie a ošetřovatelství potřebné k poznání a pochopení sociálních aspektů vybraných onemocnění. Účastníci kurzu si rovněž osvojí základy zdravotnické legislativy. Součástí odborného vzdělávání je osvojení zásad a dovedností předlékařské první pomoci.
Odborné vzdělávání má teoreticko-praktický charakter. Praktické vzdělávání se realizuje formou stáží ve zdravotnických a sociálních zařízeních nebo ve vzdělávací instituci a formou praktického vyučování ve zdravotnických a na sociálních pracovištích.
2.2 Klíčové kompetence
Klíčové kompetence tvoří soubor schopností, znalostí a s nimi souvisejících postojů a hodnot, které lze obecně uplatnit a na jejichž vytváření se podílí různou mírou všechny předměty.
Patří sem kompetence:
komunikativní - vyjadřovat se přesně, efektivně komunikovat, umět naslouchat druhým;
interpersonální - usilovat o svůj další rozvoj, reálně plánovat pracovní činnosti a kariérní růst, spolupracovat s ostatními, přijímat zodpovědnost za svou práci;
manažerské - umět řešit běžné pracovní problémy a problémové situace - zejména identifikovat problémy, hledat vhodná řešení.
3. Organizace výuky
Studium je jednoleté. Program je realizován formou kontaktní výuky, jejímž cílem je získání teoretických poznatků v oborech stanovených minimálními požadavky na studijní programy a následná aplikace a upevnění praktických dovedností při práci na odborném pracovišti. Kurz je ukončen závěrečnou zkouškou, jejíž organizace a průběh je v souladu s vyhláškou č. 394/2004 Sb., kterou se upravují podrobnosti o konání atestační zkoušky, zkoušky k vydání osvědčení k výkonu zdravotnického povolání bez odborného dohledu, závěrečné zkoušky akreditovaných kvalifikačních kurzů, aprobační zkoušky a zkušební řád pro tyto zkoušky.
4. Metody výuky
Ve výuce jsou uplatňovány aktivizační metody, které napomáhají vytvoření požadovaných klíčových, odborných a dalších dovedností. Volba jednotlivých metod (slovní, názorně - demonstrační, dovednostně - praktické, aktivizující, komplexní metody) je plně v kompetenci vyučujících. Ve studiu jsou respektovány zvláštnosti ve vzdělávání dospělých.
5. Podmínky přijetí do kurzu:
úspěšné dokončení nejméně tříletého studia v oborech sociálního zaměření na vyšších odborných školách
úspěšné dokončení akreditovaného bakalářského nebo magisterského studijního oboru sociálního zaměření
6. Zakončení kurzu: závěrečnou zkouškou, která se skládá z:
1. teoretické zkoušky
2. praktické zkoušky
Účastník kurzu obdrží osvědčení, které mu osvědčuje způsobilost k výkonu zdravotnického povolání v oboru zdravotně-sociální pracovník.
7. Požadavky na bezpečnost a ochranu zdraví
Součástí teoretické a praktické výuky je problematika bezpečnosti a ochrany při práci, hygieny práce a požární ochrany. Výuka k bezpečné a zdraví neohrožující práci vychází z požadavků v době výuky platných právních a ostatních předpisů k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci. Požadavky jsou doplněny o informace o rizicích možných ohrožení v souvislosti s vykonáváním praktické výuky, včetně informací o opatřeních na ochranu před působením zdrojů rizik.
UČEBNÍ PLÁN
Studijní obor: Zdravotně-sociální pracovník
Názvy vyučovacích předmětů
|
Celkový počet vyučovacích hodin
|
Veřejné zdravotnictví a základy zdravotnické legislativy
|
4
|
Vnitřní lékařství
|
10
|
Chirurgické obory
|
10
|
Pediatrie
|
10
|
Geriatrie
|
10
|
Neurologie
|
10
|
Psychiatrie
|
10
|
Základy ošetřovatelství
|
16
|
Odborná praxe
|
80
|
Celkem
|
160
|
Ministerstvo zdravotnictví ČR
Vzdělávací program
akreditovaného kvalifikačního kurzu
ŘIDIČ VOZIDLA ZDRAVOTNICKÉ ZÁCHRANNÉ SLUŽBY
Akreditovaný kvalifikační kurz v oboru Řidič vozidla zdravotnické záchranné služby
Pořádá:
Akreditované zařízení, kterému byla udělena akreditace Ministerstvem zdravotnictví k uskutečňování tohoto vzdělávacího programu (dle ustanovení §45 odst. 2 zákona č. 96/2004 Sb., o podmínkách získávání a uznávání způsobilosti k výkonu nelékařských zdravotnických povolání a k výkonu činností souvisejících s poskytováním zdravotní péče a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o nelékařských zdravotnických povoláních), ve znění pozdějších předpisů, (dále jen zákon č. 96/2004 Sb.).
PROFIL ABSOLVENTA
1. Pracovní uplatnění absolventa
Akreditovaný kvalifikační kurz připraví účastníky kurzu k výkonu povolání řidiče vozidla zdravotnické záchranné služby pro činnost ve zdravotnickém zařízení provozující zdravotnickou záchrannou službu. Účastník akreditovaného kvalifikačního kurzu Řidič vozidla zdravotnické záchranné služby je připraven pro vykonávání činností v rámci neodkladné péče a zdravotnické dopravy pod odborným dohledem lékaře nebo zdravotnického pracovníka způsobilého k poskytování neodkladné péče bez odborného dohledu.
2. Výsledky vzdělávání:
2.1. Obecné vědomosti, dovednosti a postoje
Účastník kurzu bude vzdělán tak, aby:
byl schopen pečovat o své zdraví na základě osvojených základních znalostí a dovedností potřebných k péči o zdraví své i zdraví občanů,
uměl komunikovat na požadované úrovni s klienty/pacienty, se spolupracovníky a jinými lidmi, zachovával obecně uznávaná pravidla slušného chování a dodržoval etická pravidla v rámci svého povolání, v odborné komunikaci se vyjadřoval přesně, věcně a terminologicky správně, rozuměl základní latinské terminologii v rozsahu svých činností,
na základě obecných vědomostí z pedagogiky byl schopen podílet se na výuce pracovníků zařazených do dalšího vzdělávání v rozsahu svých činností,
měl přehled o základních principech organizace a řízení zdravotnictví zejména s ohledem na přednemocniční neodkladnou péči a medicínu katastrof i nových trendech v péči o zdraví obyvatelstva,
dodržoval požadavky na hygienu, bezpečnost a ochranu při práci ve zdravotnických zařízeních především ve složkách neodkladné péče,
dovedl vhodným způsobem komunikovat s pacienty s ohledem na jejich věk i stav a dodržoval pravidla společenského chování i etické normy,
při ošetřování pacientů jednal taktně, ohleduplně a s empatií, dodržoval práva pacientů,
při poskytování neodkladné ošetřovatelské péče pacientům z odlišného sociokulturního prostředí jednal s vědomím jejich národnostních, náboženských, jazykových a jiných odlišností, dodržoval etické zásady neodkladné péče a požadavky na ochranu informací,
pracoval svědomitě a dbal na kvalitu své práce, choval se hospodárně a ekologicky,
dodržoval pracovně právní předpisy a požadavky na výkon pracovních činností řidiče zdravotnické záchranné služby,
sledoval odborné informace v oblasti činností, které je způsobilý vykonávat a uměl s nimi efektivně pracovat,
uměl využívat získané vědomosti a dovednosti při řešení různých problémů a situací jak v osobním, tak v pracovním životě,
využíval efektivně prostředky informačních a komunikačních technologií v pracovním i osobním životě, byl schopen se efektivně učit v rámci celoživotního vzdělání,
uměl se orientovat na trhu práce, aktivně hledal zaměstnání a byl platným členem společnosti.
2.2. Odborné vědomosti, dovednosti a postoje
Účastník kurzu má osvojeny znalosti, vědomosti a dovednosti potřebné pro výkon jednotlivých činností v rámci výkonu svého povolání, které bude vykonávat pod odborným dohledem lékaře nebo zdravotnického pracovníka způsobilého k výkonu povolání bez odborného dohledu. Účastník kurzu bude schopen zajistit přednemocniční neodkladnou péči při náhlém postižení zdraví v běžných situací i při mimořádných událostech. Pochopení základních funkcí organismu a jejich souvislostí, znalosti zásad při poskytování přednemocniční neodkladné pomoci i psychologický přístup k postiženým se znalostmi komunikaci s jednotlivými skupinami postižených i s jejich rodinami včetně komunikace s ostatními členy záchranného týmu jsou nezbytným vybavením řidiče zdravotnické záchranné služby.
Účastník kurzu Řidič vozidla zdravotnické záchranné služby je připraven v rámci svých kompetencí:
vyprošťovat osoby při různých havarijních situacích v součinnosti s ostatními složkami integrovaného záchranného systému,
spolupracovat při provádění diagnosticko-třídící činnosti v místě zásahu,
provádět jednoduché výkony v rámci přednemocniční neodkladné péče: - ošetřovat rány, včetně zástavy krvácení,
dýchání z úst do úst, srdeční masáž,
polohovat, imobilizovat a přemisťovat pacienty,
udržovat inhalační kyslíkovou léčbu,
sledovat vitální funkce,
zabezpečit odborný transport zraněných a nemocných,
zajistit transport tkání, biologického materiálu a dárců orgánů,
udržovat radiovou komunikaci se zdravotnickým operačním střediskem, případně jinými složkami
integrovaného záchranného systému v rámci mimořádných událostí,
řídit všechny kategorie zdravotnických vozidel, a to i v obtížných podmínkách jízdy s využitím výstražných zařízení,
obsluhovat a udržovat vybavení všech typů zdravotnických vozidel i kompletní zdravotnické vybavení pro poskytování přednemocniční neodkladné péče, včetně provádění desinfekce a sterilizace,
podílet se na přejímání, kontrole, manipulaci a uložení léčivých přípravků, zdravotnických prostředků, prádla včetně jejich desinfekce a sterilizace,
asistovat při provádění dalších zdravotních výkonů v rámci přednemocniční neodkladné péče, a to pod přímým vedením lékaře či jiného zdravotnického pracovníka způsobilého k poskytování neodkladné péče,
zvládat krizové situace.
CHARAKTERISTIKA VZDĚLÁVACÍHO PROGRAMU
1. Pojetí a cíle vzdělávacího programu
Akreditovaný kvalifikační kurz připravuje účastníky kurzu pro výkon povolání řidiče vozidla zdravotnické záchranné služby pro činnosti ve zdravotnickém zařízení provozujícího zdravotnickou záchrannou službu. Řidič zdravotnické záchranné služby po získání odborné způsobilosti bude vykonávat své povolání pod odborným dohledem zdravotnického pracovníka způsobilého k výkonu povolání bez odborného dohledu. Vzdělávání se zaměřuje zejména na zvládnutí neodkladných ošetřovatelských výkonů při poskytování zdravotní péče u neodkladných stavů v přednemocniční neodkladné péči, při řešení život zachraňujících výkonů, ke spolupráci při řešení mimořádných událostí v rámci jejich kompetencí a v souladu s právními předpisy a standardy. Dále se zaměřuje na vytváření žádoucích profesních postojů, návyků a dalších osobnostních kvalit zdravotnického pracovníka.
Cílem akreditovaného kvalifikačního kurzu je, aby účastník kurzu byl teoreticky i prakticky připraven tak, že bude schopen zajistit přednemocniční neodkladnou péči při náhlém postižení zdraví v běžných situací i při mimořádných událostech. Pochopení základních funkcí organismu a jejich souvislostí, znalosti zásad při poskytování přednemocniční neodkladné pomoci i psychologický přístup k postiženým se znalostmi komunikaci s jednotlivými skupinami postižených i s jejich rodinami včetně komunikace s ostatními členy záchranného týmu, jsou nezbytným vybavením řidiče zdravotnické záchranné služby. Nedílnou součástí odborného vzdělávání je praktická výuka ve zdravotnických zařízeních poskytujících neodkladnou péči včetně pracovišť, která mají charakter akutního příjmu, dále lůžkových zdravotnických zařízení a na pracovištích ostatních složek integrovaného záchranného systému.
2. Charakteristika obsahových složek
Vzdělávání v oboru řidič vozidla zdravotnické záchranné služby zahrnuje odborné vzdělávání a tzv. klíčové kompetence.
2.1. Odborné vzdělávání:
Odborné vzdělávání poskytuje účastníkům kurzu ucelený soubor vědomostí, manuálních a intelektových dovedností a návyků nezbytných pro jejich pracovní uplatnění. odborné předměty jsou v učebním plánu i v osnovách koncipovány tak, aby na sebe navazovaly, vzájemně se doplňovaly a umožnily po jejich absolvování vykonávat adekvátní kvalifikovanou přednemocniční neodkladnou péči o postižené. Teoretické předměty se soustřeďují na obecné znalosti zdravotní politiky a fungování veřejného zdravotnictví zejména na organizaci zdravotnické záchranné služby a integrovaného záchranného systému. Účastníci kurzu získávají přehled o stavbě, funkci a změnách lidského organismu, získávají základní poznatky z psychologie potřebné k poznání a pochopení osobnosti pacienta. V klinických a preklinických předmětech získávají především vědomosti a dovednosti zaměřené na akutní stavy. Dále si osvojují neodkladné ošetřovatelské postupy potřebné pro poskytování základné neodkladné ošetřovatelské péče pacientům s vnitřními chorobami, chirurgickými, přenosnými a dalšími chorobami a akutními postiženími, a to jak dětem tak seniorům s významným podílem praktické výuky, která je realizována na vybraných pracovištích. Systematicky se věnuje pozornost BOZP a dodržování hygienických a epidemiologických požadavků.
Odborné vzdělávání má teoreticko-praktický charakter. Praktické vzdělávání se realizuje formou cvičení ve zdravotnickém zařízení nebo vzdělávací instituci a formou praktického vyučování ve zdravotnických pracovištích.
2.2. Klíčové kompetence
Klíčové kompetence tvoří soubor schopností, znalostí a s nimi souvisejících postojů a hodnot, které jsou obecně uplatnitelné a na jejichž vytváření se musí různou mírou podílet všechny předměty.
Patří sem kompetence:
komunikativní - vyjadřovat se přesně, efektivně komunikovat, umět naslouchat druhým;
interpersonální - usilovat o svůj další rozvoj, reálně plánovat pracovní schopnosti a kariérní růst, spolupracovat s ostatními, přijímat odpovědnost za svou práci;
umět řešit běžné pracovní problémy a problémové situace - zejména identifikovat problémy, hledat vhodná řešení.
3. Organizace výuky
Vzdělávací program akreditovaného kvalifikačního kurzu řidič vozidla zdravotnické záchranné služby zahrnuje minimálně 440 hodin teoretické výuky a nejméně 340 hodin praktického vyučování.
Celkové trvání kurzu je 18 měs. až 2 roky, dle alternativy časového rozvržení.
Z toho:
A) kontaktní hodiny - 440 hodin (přednášky, semináře, konzultace, samostudium)
B) praktické vyučování - 340 hodin (praktická cvičení a modelové situace, odborná praxe na zdravotnické záchranné službě + na vybraných klinických pracovištích charakteru akutního příjmu, lůžkových zdravotnických zařízení).
Forma kurzu může mít více alternativ - dle možností účastníků a dle organizačních možností akreditovaného zařízení, např. jeden týden kontaktní výuky, lichou nebo sudou sobotu, jeden den v týdnu, suchý nebo lichý víkend.
Odborná praxe je zařazena mezi teoretickými předměty. Účastníci kurzu získávají dovednosti potřebné pro plánování, poskytování a vyhodnocování zdravotní péče v příslušném oboru na základě získaných vědomostí a dovedností. Tato výuka probíhá v zařízeních určenými vzdělávacím programem pod odborným dohledem učitele nebo pověřeného pracovníka, který je způsobilý k výkonu povolání bez odborného dohledu a současně k vedení odborné praktické výuky podle platných právních předpisů.
4. Metody výuky
Ve výuce jsou uplatňovány aktivizační metody, které napomáhají vytvoření požadovaných klíčových odborných a dalších dovedností. Volba jednotlivých metod (slovní, názorně - demonstrační, dovednostně - praktické, aktivizující, komplexní metody) je plně v kompetenci vyučujících. Ve studiu jsou respektovány zvláštnosti ve vzdělávání dospělých.
Výuka je realizována v učebnách akreditovaného zařízení. Jednotlivé učebny jsou svým zařízením rozlišeny pro klasickou frontální výuku, pro skupinovou práci, pro odbornou výuku a praktické nácviky s pomůckami a výukovými modely, pro nácvik komunikace a relaxace. Do výuky je zahrnuta práce v terénu.
Metody výuky:
frontální výuka
přednášky
panelové diskuse
konzultace
skupinová práce
projektování
praktická cvičení samostatné práce
praktická cvičení týmové práce.
5. Způsob zakončení:
K ověřování získaných znalostí a dovedností v průběhu kurzu se užívají diagnostické a klasifikační metody, přičemž je kladen důraz na praktickou část výuky i samostatnou práci účastníka kurzu.
Akreditovaný kvalifikační kurz se ukončuje závěrečnou zkouškou, která obsahuje závěrečné ověřování praktických dovedností a teoretických znalostí. U praktické zkoušky má účastník prokázat samostatné zvládnutí praktického úkolu. Teoretická část zkoušky se koná z učiva v jeho komplexu a souvislostech. Zkouškou se zjišťuje rozsah a hloubka získaných znalostí a dovedností účastníků kurzu a jejich schopnost samostatně a kreativně řešit stanovené úkoly.
Na základě absolvování kurzu, vykonáním praktické zkoušky a ověřením teoretických znalostí před zkušební komisí obdrží absolvent osvědčení, kterým získal odbornou způsobilost k výkonu povolání řidiče vozidla zdravotnické záchranné služby.
Závěrečné ověřování znalostí je organizováno v souladu s platnými předpisy (zákon č. 96/2004 Sb., vyhláška č. 394/2004 Sb.).
6. Podmínky přijetí do kurzu:
ukončené střední vzdělání - střední vzdělání s výučním listem nebo střední vzdělání s maturitní zkouškou
absolvování základního kurzu - Kurz pro řidiče vozidla dopravy nemocných a raněných (DNR)
dobrý zdravotní stav včetně kladného doporučení dopravního psychologa
Uchazeče o přijetí do studia je třeba posuzovat individuálně s přihlédnutím k jeho osobnostním vlastnostem a motivaci k přípravě v oboru.
Posouzení zdravotního stavu uchazeče provádí příslušný registrující praktický lékař dle požadavků na výkon povolání danými platnou vyhláškou.
7. Požadavky na bezpečnost a ochranu zdraví
Součástí teoretické a praktické výuky je problematika bezpečnosti a ochrany při práci, hygieny práce, požární ochrany a pravidel silničního provozu s důrazem na používání výstražných zařízení s přednosti v jízdě. Výuka k bezpečné a zdraví neohrožující práci vychází z požadavků v době výuky platných právních a ostatních předpisů k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci. Požadavky jsou doplněny o informace o rizicích možných ohrožení v souvislosti s vykonáváním praktické výuky, včetně informací o opatřeních na ochranu před působením zdrojů rizik.
UČEBNÍ PLÁN
Studijní obor: Řidič vozidla zdravotnické záchranné služby
Teoretické předměty
|
Celkový počet hodin teoretického vyučování
|
Somatologie
|
60
|
Patologie, Patofyziologie
|
30
|
Mikrobiologie, epidemiologie a hygiena
|
20
|
Základy farmakologie a toxikologie
|
20
|
Zdravotnická psychologie, komunikace a pedagogika
|
49
|
Etika v profesi řidiče vozidla ZZS
|
3
|
Základy veřejného zdravotnictví
|
3
|
Úvod do problematiky neodkladné péče
|
10
|
Koncepce a organizace ZZS
|
10
|
Základy právní problematiky s ohledem na ZZS
|
5
|
Technicko právní problematika
|
6
|
Informační systémy a základy radiofonie
|
6
|
Transplantační program a jeho vztah ke ZZS
|
2
|
Medicína katastrof a hromadných neštěstí
|
26
|
Poskytování přednemocniční neodkladné péče
|
127
|
Teoreticko-praktické předměty
|
Celkový počet hodin teoretickopraktického vyučování
|
Zdravotnické operační středisko
|
6 (3 : 3)
|
Ošetřovatelské postupy a technika v ZZS, ošetřování nemocných
|
207 (53:154)
|
Škola bezpečné jízdy
|
4 (2:2)
|
Základy kurzu sebeobrany
|
10 (5:5)
|
Praktický předmět
|
|
Odborná praxe
|
176
|
CELKEM
|
780 (440:340)
|
Ministerstvo zdravotnictví ČR
Vzdělávací program
akreditovaného kvalifikačního kurzu
ŘIDIČ VOZIDLA DOPRAVY NEMOCNÝCH A RANĚNÝCH
Akreditovaný kvalifikační kurz v oboru Řidič vozidla dopravy nemocných a raněných
Pořádá:
Akreditované zařízení, kterému byla udělena akreditace Ministerstva zdravotnictví k uskutečňování tohoto vzdělávacího programu (dle ustanovení §45 odst. 2 zákona č. 96/2004 Sb., o podmínkách získávání a uznávání způsobilosti k výkonu nelékařských zdravotnických povolání a k výkonu činností souvisejících s poskytováním zdravotní péče a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o nelékařských zdravotnických povoláních), ve znění pozdějších předpisů, (dále jen zákon č. 96/2004 Sb.).
Uplatnění absolventů:
Pod odborným dohledem zdravotnického pracovníka způsobilého k poskytování zdravotní péče bez odborného dohledu pracují ve zdravotnických zařízeních (dopravní službě) ve výkonu povolání řidiče vozidla dopravy nemocných a raněných.
Materiální zabezpečení:
Odborná praxe musí být zajištěna ve zdravotnickém zařízení; materiální vybavení musí být ve shodě s potřebami pro výkon příslušného povolání; výuka je vedena zdravotnickými pracovníky způsobilými k výkonu zdravotnického povolání bez odborného dohledu s odborností podle příslušných vyučovacích předmětů.
Charakteristika:
Účastník kurzu je připraven k výkonu povolání “Řidič vozidla dopravy nemocných a raněných“ se znalostí rozsahu svých činností, své odpovědnosti i kompetence a své role v rámci týmu.
Cílové znalosti:
zná základy veřejného zdravotnictví a organizace provozu dopravní služby,
zná etické, právní a psychologické aspekty zdravotnické profese,
zná základy podpory a ochrany zdraví, včetně bezpečnosti a ochrany zdraví klientů, personálu a životního prostředí,
zná základy medicíny katastrof a koncepci integrovaného záchranného systému,
zná základy somatologie,
má teoretické vědomosti o poskytování zdravotní péče v dopravní službě,
má základní vědomosti o poskytování přednemocniční neodkladné péče, manipulace s biologickým materiálem, léčivými přípravky a zdravotnickými prostředky,
zná zásady v informačních a telekomunikačních technologiích.
Cílové dovednosti:
V rozsahu optimálním pro roli řidiče vozidla dopravy nemocných a raněných /své činnosti vykonává pod odborným dohledem, nebo přímým vedením zdravotnického pracovníka způsobilého k výkonu provolání bez odborného dohledu/
řídí, obsluhuje a udržuje vozidlo a jeho vybavení včetně hygienické péče,
má schopnost navigace v terénu,
umí zabezpečit transport nemocných, raněných a rodiček, transport tkání a biologického materiálu, poskytuje zdravotní péči během transportu,
uplatňuje etické a psychologické přístupy ke klientům i v rámci pracovního týmu,
zvládá krizové situace spojené s výkonem povolání řidiče vozidla dopravy nemocných a raněných,
zvládá jednoduché výkony v rámci poskytování přednemocniční neodkladné péče,
dovednosti vymezené svým postavením v týmu v rámci spolupráce v havarijních situacích v součinnosti s ostatními složkami integrovaného záchranného systému.
Cíl akreditovaného kvalifikačního kurzu:
Cílem akreditovaného kvalifikačního kurzu je, aby účastník kurzu byl teoreticky i prakticky připraven zajistit zdravotní péči a přednemocniční neodkladnou péči v rámci dopravní služby v běžných situacích i při mimořádných událostech. Pochopil základní funkce organismu a jejich souvislosti. Osvojil si etické zásady, psychologický a empatický přístup k nemocným a raněným.
Učební plán
Předmět
|
počet hodin
|
|
I.
|
TEORETICKÁ ČÁST
|
70
|
1.
|
Základy veřejného zdravotnictví a koncepce dopravy nemocných a raněných
|
20
|
2.
|
Zdravotnická psychologie
|
2
|
3.
|
Podpora a ochrana zdraví,radiační ochrana
|
6
|
4.
|
Somatologie
|
19
|
5.
|
Postupy první pomoci při náhlém postižení zdraví, základní ošetřovatelská péče
|
23
|
II.
|
PRAKTICKÁ ČÁST
|
50
|
1.
|
Obvazová technika
|
10
|
2.
|
Polohování a odsun zraněných a nemocných
|
10
|
3.
|
Techniky neodkladné pomoci
|
26
|
4.
|
Nácvik komunikací
|
4
|
Celkem
|
120
|
Ministerstvo zdravotnictví ČR
Vzdělávací program
akreditovaného kvalifikačního kurzu
OŠETŘOVATEL
Akreditovaný kvalifikační kurz v oboru Ošetřovatel
Pořádá:
Akreditované zařízení, kterému byla udělena akreditace Ministerstva zdravotnictví k uskutečňování tohoto vzdělávacího programu (dle ustanovení §45 odst. 2 zákona č. 96/2004 Sb., o podmínkách získávání a uznávání způsobilosti k výkonu nelékařských zdravotnických povolání a k výkonu činností souvisejících s poskytováním zdravotní péče a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o nelékařských zdravotnických povoláních), ve znění pozdějších předpisů, (dále jen zákon č. 96/2004 Sb.).
Uplatnění absolventů
Po ukončení akreditovaného kvalifikačního kurzu (dále jen „kurz“) a úspěšném vykonání závěrečné zkoušky je účastník kurzu připraven k poskytování ošetřovatelské péče pod odborným dohledem zdravotnického pracovníka způsobilého k výkonu povolání bez odborného dohledu v oboru ošetřovatelství. V rozsahu své odborné způsobilosti se podílí ve spolupráci s lékařem na poskytování základní ošetřovatelské péče a specializované péče v rámci ošetřovatelského procesu. Pod přímým vedením všeobecné sestry, porodní asistentky nebo radiologického asistenta asistuje při určených ošetřovatelských, diagnostických nebo léčebných výkonech. Pod přímým vedením všeobecné sestry a porodní asistentky se specializovanou způsobilostí v oboru, v souladu s diagnózou stanovenou lékařem, se podílí na poskytování vysoce specializované péče v rozsahu své odborné způsobilosti.
Účastník kurzu se uplatní v různých typech zdravotnických zařízení např. v nemocnicích, ošetřovatelských centrech, v domácí ošetřovatelské péči, v léčebnách dlouhodobě nemocných, v zařízeních pro seniory, hospicích aj.
Materiální zabezpečení kurzu
Odborná praxe musí být zajištěna ve zdravotnickém zařízení (interní, chirurgické oddělení, dětské oddělení, geriatrie) a v zařízení integrované sociální péče; materiální vybavení kurzu musí být ve shodě s potřebami pro výkon příslušného povolání.
PROFIL ÚČASTNÍKA akreditovaného kvalifikačního kurzu v oboru Ošetřovatel
Charakteristika:
Cílové znalosti
je schopen pečovat o zdraví na základě osvojených základních dovedností potřebných k péči o zdraví,
umí se efektivně učit a je připraven celoživotně se vzdělávat,
umí využívat získané vědomosti a dovednosti při řešení různých problémů a situací,
využívá efektivně prostředky informačních a komunikačních technologií v pracovním i osobním životě a pro další vzdělávání,
zná základy psychologie, umí komunikovat na požadované úrovni s klienty/pacienty a jinými lidmi a zachovávat obecně uznávaná pravidla slušného chování,
zná základy somatologie a klinické propedeutiky,
zná základy ochrany a podpory zdraví, radiační ochrany a BOZP,
zná základy všeobecné ošetřovatelské péče v interním lékařství, v chirurgii, v pediatrii, v péči o matku a dítě, v péči o staré lidi a v geriatrii, ve výchovné péči a zaměstnávání nemocných,
zná zásady správného zacházení s biologickým materiálem, léčivými přípravky a zdravotnickými prostředky.
Cílové dovednosti
Účastník kurzu bude mít osvojeny vědomosti a dovednosti potřebné pro výkon jednotlivých činností v rámci ošetřovatelské péče pod odborným dohledem všeobecné sestry, porodní asistentky nebo radiologického asistenta, to je především činnosti zaměřené na uspokojování biologických, psychických i sociálních potřeb u pacientů/klientů změněných nebo vzniklých v souvislosti s poruchou zdravotního stavu, zejména:
provádění úpravy lůžka,
provádění hygienické péče pacientům,
provádění základní prevence proleženin,
pomoc při podávání stravy pacientům, při jídle ležícím nebo nepohyblivým pacientům, popřípadě jejich krmení,
péči o vyprazdňování pacientů, včetně případného provedení očistného klyzmatu,
měření tělesné teploty, výšky a hmotnosti,
doprovod pacienta na odborné vyšetření a ošetření,
péči o úpravu prostředí pacientů,
podílení se na zajištění herních aktivit dětí,
provedení úpravy těla zemřelého,
poskytování zdravotní péče v souladu s platnými právními předpisy a standardy v rámci zdravotnického týmu,
předávání informací v rámci zdravotnického týmu a zejména práci se zdravotnickou dokumentací a informačním systémem zdravotnického zařízení,
podílí se na přejímání, kontrolu, manipulaci a uložení léčivých přípravků a zdravotnických prostředků (nástrojů, přístrojů, zdravotnického materiálu, pomůcek) a prádla,
dezinfekci a sterilizaci zdravotnických prostředků.
Účastník kurzu bude vzdělán tak, aby si osvojil odborné vědomosti, dovednosti a postupy nezbytné pro asistenci při určených ošetřovatelských, diagnostických nebo léčebných výkonech pod přímým vedením všeobecné sestry, porodní asistentky nebo radiologického asistenta zejména při:
převazech akutních, chronických i operačních ran,
podávání léčivých přípravků,
odběru biologického materiálu,
zavádění močového katétru a výplachu močového měchýře,
sondování a péči o katétry.
Účastník kurzu bude vzdělán tak, aby:
v odborné komunikaci se vyjadřoval přesně, věcně a terminologicky správně, rozuměl základní latinské terminologii v rozsahu jeho činností,
měl přehled o základních principech organizace a řízení zdravotnictví, nových trendech v péči o zdraví obyvatelstva,
dodržoval požadavky na hygienu, bezpečnost a ochranu při práci ve zdravotnických nebo sociálních zařízeních,
uměl se spolupodílet na pomoci pacientům překonávat problémy spojené s hospitalizací a vést je k dodržování léčebného režimu,
dovedl vhodným způsobem komunikovat s pacienty s ohledem na jejich věk a dodržoval pravidla společenského chování,
při ošetřování pacientů jednal taktně, ohleduplně a s empatií, dodržoval práva pacientů,
při poskytování ošetřovatelské péče pacientům z odlišného sociokulturního prostředí jednal s vědomím jejich národnostních, náboženských, jazykových a jiných odlišností,
dodržoval etické zásady ošetřovatelské péče a požadavky na ochranu informací,
pracoval svědomitě a dbal na kvalitu své práce, choval se hospodárně a ekologicky,
dodržoval pracovně právní předpisy a požadavky na výkon pracovních činností ošetřovatele,
sledoval odborné informace v oblasti činností, které je způsobilý vykonávat a uměl s nimi efektivně pracovat.
Cíle akreditovaného kvalifikačního kurzu
Akreditovaný kvalifikační kurz připravuje účastníka kurzu pro práci zdravotnických pracovníků, kteří budou poskytovat základní ošetřovatelskou péči v rámci ošetřovatelského procesu pod odborným dohledem všeobecné sestry, porodní asistentky a radiologického asistenta. Vzdělávání se zaměřuje zejména na zvládnutí ošetřovatelských výkonů a postupů a na vytváření žádoucích profesních postojů, návyků a dalších osobnostních kvalit zdravotnického pracovníka.
Akreditovaný kvalifikační kurz je koncipován tak, aby poskytl odborné vzdělání, které mu umožní získat základní odborné vědomosti nezbytné k vytvoření požadovaných ošetřovatelských dovedností. Nedílnou součástí odborného vzdělávání jsou cvičení a praktická výuka ve zdravotnických a dalších zařízeních poskytující zdravotnickou péči (např. sociálních).
A) Podmínky přijetí do kurzu:
dovršení věku 18 let;
úspěšné dokončení tříletého učebního oboru nebo středního vzdělání;
zdravotní požadavky - uchazeči netrpí zejména:
prognosticky závažnými onemocněními podpůrného a pohybového aparátu znemožňujícími zátěž páteře a trupu,
prognosticky závažnými onemocněními omezujícími funkce končetin,
prognosticky závažnými chronickými nemocemi dýchacích cest a plic, kůže a spojivek včetně onemocnění alergických,
prognosticky závažnými nemocemi srdce a oběhové soustavy vylučujícími středně velkou zátěž,
prognosticky závažnými poruchami mechanismu imunity,
prognosticky závažnými a nekompenzovanými formami epilepsie a epileptických syndromů a kolapsovými stavy,
prognosticky závažnými nemocemi oka znemožňujícími zvýšenou fyzickou zátěž a manipulaci s břemeny,
prognosticky závažnými poruchami vidění, poruchami barvocitu,
závažnými duševními nemocemi a poruchami chování.
Posouzení zdravotního stavu uchazeče provádí příslušný lékař, u něhož je budoucí ošetřovatel registrován jako u svého ošetřujícího lékaře.
B) Metody výuky
Ve výuce jsou uplatňovány aktivizační metody, které napomáhají vytvoření požadovaných klíčových, odborných a dalších dovedností. Volba jednotlivých metod (slovní, názorně - demonstrační, dovednostně-praktické, aktivizující, komplexní metody) je plně v kompetenci vyučujících. Ve studiu jsou respektovány zvláštnosti ve vzdělávání dospělých.
C) Způsob zakončení kurzu
Kurz je zakončen závěrečnou zkouškou (ustanovení §52 zákona č. 96/2004 Sb., ustanovení §13 vyhlášky č. 394/2004 Sb.), která se skládá z:
1. praktické zkoušky
2. teoretické zkoušky.
Absolvent obdrží osvědčení, které mu osvědčuje způsobilost k výkonu zdravotnického povolání v oboru Ošetřovatel (ustanovení §52 odst. 2 zákona č. 96/2004 Sb.).
UČEBNÍ PLÁN
Studijní obor: Ošetřovatel
Názvy vyučovacích předmětů
|
Celkový počet vyučovacích hodin
|
Teoretická část 400
|
|
Somatologie
|
50
|
Základy epidemiologie a hygieny
|
30
|
Zdravotnická psychologie
|
50
|
BOZP
|
16
|
Sociální aktivizace klientů
|
20
|
Veřejné zdravotnictví
|
20
|
Ošetřovatelská péče
|
214
|
Praktická část 500
|
|
Ošetřování nemocných
|
500
|
Celkem 900
|
|
NEVIDOMÝ A SLABOZRAKÝ MASÉR
Akreditovaný kvalifikační kurz v oboru Nevidomý a slabozraký masér
Pořádá:
Akreditované zařízení, kterému byla udělena akreditace Ministerstva zdravotnictví ČR k uskutečňování tohoto vzdělávacího programu (dle ustanovení §45 odst. 2 zákona č. 96/2004 Sb., o podmínkách získávání a uznávání způsobilosti k výkonu nelékařských zdravotnických povolání a k výkonu činností souvisejících s poskytováním zdravotní péče a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o nelékařských zdravotnických povoláních), ve znění pozdějších předpisů, (dále jen zákon č. 96/2004 Sb.).
Uplatnění absolventů:
Absolvent se uplatní ve zdravotnických zařízeních při výkonu rehabilitační a léčebné péče pod přímým vedením fyzioterapeuta způsobilého k výkonu povolání bez odborného dohledu nebo lékaře se specializací v oboru rehabilitační a fyzikální medicína.
Materiální zabezpečení kurzu:
Odborná praxe musí být zajištěna v akreditovaném zdravotnickém zařízení, materiální vybavení kurzu musí být ve shodě s potřebami pro výkon příslušného povolání (viz minimální požadavky na materiální a technické zabezpečení).
Výuka je vedena odbornými pracovníky s kvalifikací předmětů dle učebního plánu kurzu.
Profil absolventa akreditovaného kvalifikačního kurzu v oboru masér: Cílové znalosti:
poučen o kompetencích k výkonu svého povolání
zvládá spolupráci s jinými profesemi ve zdravotnictví
zná etické, právní a psychologické aspekty zdravotnické profese
zná základy organizace a provozu zdravotnických zařízení
zná základy somatologie se zaměřením na pohybový systém
je orientován v základech psychologie a komunikace
ovládá teorie masáží včetně jejich indikací a kontraindikací
Cílové dovednosti:
provádí klasické masáže
Teoretická část
|
250
|
Základy veřejného zdravotnictví
|
8
|
První pomoc
|
20
|
Vybrané kapitoly z psychologie
|
24
|
Základy somatologie se zaměřením na pohybový systém
|
48
|
Vybrané kapitoly z chirurgických onemocnění
|
16
|
Patologie a klinika nemocí
|
24
|
Epidemiologie a hygiena
|
16
|
Masáž klasická - teorie výuka, včetně kontraindikací
|
64
|
Prevence, a ochrana zdraví
|
6
|
Specifické opakovací postupy pro nevidomé a slabozraké maséry
|
24
|
Praktická část
|
250
|
A. Teoreticko praktická výuka
|
|
Teoreticko praktická výuka masáží
|
110
|
B. Praxe
|
|
Praxe klasické masáže
|
40
|
Celkem
|
500
|
Ministerstvo zdravotnictví ČR
Vzdělávací program
Akreditovaného kvalifikačního kurzu
MASÉR
Akreditovaný kvalifikační kurz v oboru Masér
Pořádá:
Akreditované zařízení, kterému byla udělena akreditace Ministerstva zdravotnictví ČR k uskutečňování tohoto
vzdělávacího programu (dle ustanovení §45 odst. 2 zákona č. 96/2004 Sb., o podmínkách získávání a uznávání způsobilosti k výkonu nelékařských zdravotnických povolání a k výkonu činností souvisejících s poskytováním zdravotní péče a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o nelékařských zdravotnických povoláních), ve znění pozdějších předpisů, (dále jen zákon č. 96/2004 Sb.).
Uplatnění absolventů:
Absolvent se uplatní ve zdravotnických zařízeních při výkonu rehabilitační a léčebné péče pod přímým vedením fyzioterapeuta způsobilého k výkonu povolání bez odborného dohledu nebo lékaře se specializací v oboru rehabilitační a fyzikální medicína.
Materiální zabezpečení kurzu:
Odborná praxe musí být zajištěna v akreditovaném zdravotnickém zařízení, materiální vybavení kurzu musí být ve shodě s potřebami pro výkon příslušného povolání (viz minimální požadavky na materiální a technické zabezpečení). Výuka je vedena odbornými pracovníky s kvalifikací předmětů dle učebního plánu kurzu.
Cílové znalosti:
poučen o kompetencích k výkonu svého povolání
zvládá spolupráci s jinými profesemi ve zdravotnictví
zná etické, právní a psychologické aspekty zdravotnické profese
zná základy organizace a provozu zdravotnických zařízení
zná základy somatologie se zaměřením na pohybový systém
je orientován v základech psychologie a komunikace
ovládá teorie masáží včetně jejich indikací a kontraindikací
zvládá teorii fyzikální léčby - aplikaci tepla, zábalů a vodoléčebných procedur
Cílové dovednosti:
provádí klasické masáže
aplikuje teplo za použití soluxu nebo parafínu
podává zábaly
provádí částečné i celkové koupele
provádí základní vodoléčebné procedury
rozeznává stavy vylučující masáže nebo postupy fyzikální léčby
podílí se na přejímání, kontrole a uložení zdravotnických prostředků a prádla
podílí se na dezinfekci a sterilizaci zdravotnických prostředků
pečuje o pořádek a čistotu na pracovišti
Učební plán
Učebních hodin
|
|
Teoretická část
|
250
|
Základy veřejného zdravotnictví
|
8
|
První pomoc
|
20
|
Vybrané kapitoly z psychologie
|
24
|
Základy somatologie se zaměřením na pohybový systém
|
48
|
Vybrané kapitoly z chirurgických onemocnění
|
16
|
Patologie a klinika nemocí
|
24
|
Epidemiologie a hygiena
|
16
|
Masáž klasická - teorie výuka, včetně kontraindikací
|
64
|
Balneologie a fyzikální terapie, aplikace tepla, zábalů a vodoléčebných procedur
- teoretická výuka, včetně kontraindikací
|
24
|
Prevence a ochrana zdraví
|
6
|
Praktická část
|
250
|
A. Teoreticko praktická výuka
|
110
|
Teoreticko praktická výuka masáží
|
80
|
Teoreticko praktická výuka balneologie a fyzikální terapie
|
30
|
B. Praxe
|
140
|
Praxe klasické masáže
|
100
|
Balneologická praxe
|
40
|
Celkem
|
500
|
Ministerstvo zdravotnictví ČR
Vzdělávací program
akreditovaného kvalifikačního kurzu
DEZINFEKTOR
Akreditovaný kvalifikační kurz v oboru Dezinfektor
Pořádá:
Akreditované zařízení, kterému byla udělena akreditace Ministerstva zdravotnictví k uskutečňování tohoto vzdělávacího programu (dle ustanovení §45 odst. 2 zákona č. 96/2004 Sb., o podmínkách získávání a uznávání způsobilosti k výkonu nelékařských zdravotnických povolání a k výkonu činností souvisejících s poskytováním zdravotní péče a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o nelékařských zdravotnických povoláních), ve znění pozdějších předpisů, (dále jen zákon č. 96/2004 Sb.).
1. Uplatnění absolventů
Úspěšným ukončením akreditovaného kvalifikačního kurzu závěrečnou zkouškou před zkušební komisí získává zdravotnický pracovník odbornou způsobilost k výkonu povolání dezinfektora v rámci ochrany veřejného zdraví pod odborným dohledem.
2. Předpokládané výsledky vzdělávání
Schopnost provádět průběžnou, popřípadě závěrečnou ohniskovou dezinfekci, dezinsekci v ohnisku nákazy, popřípadě i ochrannou dezinfekci a dezinsekci a činit další potřebná opatření pod odborným dohledem zdravotnického pracovníka způsobilého k výkonu činností v oboru ochrany veřejného zdraví bez odborného dohledu dle ustanovení §32 vyhlášky č. 424/2004 Sb.
3. Vstupní předpoklady účastníků studia
dovršení věku 18 let,
úspěšné absolvování přijímacího pohovoru,
dobrá fyzická kondice.
Žádost o zařazení do akreditovaného kvalifikačního kurzu podává uchazeč:
akreditovanému zařízení prostřednictvím zdravotnického zařízení nebo jiného zařízení, které je jeho zaměstnavatelem,
nebo svým jménem, pokud absolvuje akreditovaný kvalifikační kurz na vlastní náklady..
4. Program studia
4.1. Délka a forma studia
Délka studia je dána ustanovením §33 vyhlášky č. 39/2005 Sb. Účastník akreditovaného kvalifikačního kurzu je v rámci tohoto vzdělávání povinen absolvovat:
teoretickou výuku v rozsahu nejméně 80 hodin v akreditovaném zařízení, která poskytne základní znalosti v oborech, které tvoří základ pro ochranu veřejného zdraví, a to v epidemiologii, mikrobiologii a lékařské zoologii, v hygieně, dezinfekci a sterilizaci, v dezinsekci a deratizaci,
praktickou výuku v rozsahu nejméně 40 hodin na pracovišti akreditovaného zařízení, poskytující dovednosti a znalosti v metodách běžné a speciální ochranné dezinfekci, dezinsekci a deratizaci a v metodách odstranění biologického materiálu.
4.2. Cíle vzdělávacího programu
Osvojení teoretických znalostí a praktických dovedností v problematice:
práce se zdravotnickou dokumentací a s informačním systémem zdravotnického zařízení,
příjmu, kontroly, manipulace, transportu a ukládání nástrojů, přístrojů, zdravotnických materiálů, pomůcek a prádla, jejich dezinfekci a sterilizaci a zajišťování jejich dostatečné zásoby,
provádění průběžné, popřípadě závěrečné ohniskové dezinfekce a dezinsekce v ohnisku nákazy, popřípadě i ochranné dezinfekce a dezinsekce, případně dalšího šetření v terénu a potřebného opatření v ohnisku nákazy,
provádění dezinfekce prádla, matrací, lůžkovin, zbytků jídla ve všech typech zdravotnických zařízeních a zařízeních sociální péče, zejména na infekčních odděleních,
obsluhy čistící stanice odpadních vod, včetně jejich dezinfekce,
ohniskové i ochranné deratizaci,
obsluhy pojízdných i stabilních dezinfekčních, dezinsekčních a deratizačních přístrojů,
dezinfekce vodních zdrojů a odběrů vod na laboratorní vyšetření,
likvidace odpadu, včetně nebezpečného odpadu podle zvláštních právních předpisů,
sledování spotřeby a stavu zásob dezinfekčních přípravků.
4.3. Organizace výuky
Teoretická a praktická výuka.
4.4. Metody výuky
Přednášky, semináře, samostudium a konzultace.
4.5. Způsob zakončení
Závěrečná zkouška před zkušební komisí. O úspěšně vykonané závěrečné zkoušce vydá ministerstvo osvědčení o získané odborné způsobilosti k výkonu zdravotnického povolání.
5. Učební plán
Názvy vyučovacích předmětů
|
Počet hodin přímé výuky
|
BOZ a základy první pomoci
|
10
|
Dezinfekce, dezinsekce a deratizace
|
35
|
Epidemiologie
|
10
|
Hygiena
|
10
|
Mikrobiologie a lékařská zoologie
|
10
|
Legislativa
|
5
|
Praktická část
|
40
|
CELKEM HODIN PŘÍMÉ VÝUKY
|
120
|
Praktické výkony
|
Počet výkonů
|
Nácvik aplikace ochranných individuálních pomůcek
|
5
|
Obsluha horkovzdušných sterilizátorů - vedení dokumentace
|
4
|
Způsoby ředění, výpočet koncentrací a praktické používání chemických dezinfekčních látek
|
10
|
Dezinfekce vody, z toho polovina zdrojů pitné vody - vedení dokumentace
|
6
|
Výkon dezinfekce v lůžkovém zdravotnickém zařízení
|
5
|
Nácvik vedení skladu dezinfekčních látek - evidence
|
5
|
Represivní zásahy proti mouchám a švábům - vedení dokumentace
|
10
|
Vedení skladu insekticidních látek - dokumentace
|
5
|
Provedení a kontrola výsledku deratizačního zásahu - vedení protokolu
|
15
|
Vedení skladu rodenticidních látek - vedení evidence
|
5
|
CELKEM
|
70
|
|
6. Literatura
Ministerstvo zdravotnictví ČR
Vzdělávací program
akreditovaného kvalifikačního kurzu
AUTOPTICKÝ LABORANT
Akreditovaný kvalifikační kurz v oboru Autoptický laborant
Pořádá:
Akreditované zařízení, kterému byla udělena akreditace Ministerstvem zdravotnictví k uskutečňování tohoto vzdělávacího programu (dle ustanovení §45 odst. 2 zákona č. 96/2004 Sb., o podmínkách získávání a uznávání způsobilosti k výkonu nelékařských zdravotnických povolání a k výkonu činností souvisejících s poskytováním zdravotní péče a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o nelékařských zdravotnických povoláních), ve znění pozdějších předpisů, (dále jen zákon č. 96/2004 Sb.).
Uplatnění absolventů:
Činnost v rámci diagnostické péče pod přímým vedením lékaře.
Materiální zabezpečení kurzu:
Odborná praxe musí být zajištěna ve zdravotnickém zařízení (oddělení, ústavy patologické anatomie, soudní lékařství) materiální vybavení musí být ve shodě s potřebami pro výkon příslušného povolání.
Profil absolventa akreditovaného kvalifikačního kurzu pro obor autoptický laborant
Charakteristika:
Absolvent je připraven k výkonu povolání autoptický laborant se znalostí rozsahu svých činností, své odpovědnosti i kompetence a své role v rámci týmu.
Cílové znalosti:
zná etické, právní a psychologické aspekty zdravotnické profese,
zná základy podpory a ochrany zdraví, včetně bezpečnosti a ochrany, personálu a životního prostředí,
zná základy organizace a provozu zdravotnických zařízení, provozu pitevny,
má základní teoretické vědomosti o poskytování první pomoci,
zná základy práce při výkonu pitvy a úpravy těla zemřelého pro předání pohřební službě v rozsahu optimálním pro roli autoptického laboranta pro pitevnu,
zná základy patologie v rozsahu optimálním pro roli autoptického laboranta.
Cílové dovednosti:
V rozsahu optimálním pro roli autoptického laboranta:
upevnění získaných vědomostí a dovedností výkonu pitvy a úpravě těla zemřelého pro předání pohřebnímu ústavu,
upevnění dovedností při nástřiku cév, balzamaci, preparaci a makrofotografii,
upevnění získaných vědomostí a dovedností při podílení se na výkonech na úseku patologie,
v komunikaci s pozůstalými,
v poskytování první pomoci,
v péči o prostředí,
v aplikaci poznatků v týmové práci v přímém kontaktu a spolupráci s jinými profesemi ve zdravotnictví.
Cíl akreditovaného kvalifikačního kurzu:
Cílem je aby absolvent byl teoreticky i prakticky připraven spolupracovat v rozsahu svých činností při výkonu pitvy a speciálních postupů, úpravy těla zemřelého po pitvě, byl schopen poskytnou první pomoc, osvojil si psychologický přístup k pozůstalým, získal schopnost respektovat materiální a finanční zdroje a nabyl zkušenosti z týmové práce s příslušníky jiných profesí ve zdravotnictví.
Předmět
|
počet hodin
|
I. Teoretická část
|
200
|
Základy veřejného zdravotnictví
|
10
|
Somatologie
|
30
|
První pomoc
|
10
|
Hygiena
|
10
|
Etika zdravotnického pracovníka
|
10
|
Patologie
|
60
|
Technika práce na pitevně
|
70
|
II. Praktické část
|
100
|
Praktický nácvik na pitevně
|
100
|
Celkem
|
300
|
Stavba lidského těla
|
4
|
Buňka, tkáň, orgány, organizmus
|
2
|
Systémy lidského těla
|
2
|
Pohybový
|
2
|
Svalový
|
2
|
Oběhový
|
2
|
Dýchací
|
2
|
Trávicí
|
2
|
Vylučovací a pohlavní
|
4
|
Nervový
|
2
|
Kožní
|
2
|
Žlázy s vnitřní sekrecí
|
2
|
Smysly a smyslové orgány
|
2
|
První pomoc
|
10
|