Věstník MZd ČR, částka 3/2008
ZPRÁVY A SDĚLENÍ
7.
METODIKA ZAJIŠTĚNÍ ODBĚRU A DISTRIBUCE TRANSFUZNÍCH PŘÍPRAVKŮ
A KREVNÍCH DERIVÁTŮ
|
čj. MZDR 18785/2007
odbor krizové připravenosti
Usnesením Bezpečnostní rady státu ze dne 15. dubna 2008 č.19 byla schválena „Metodika zajištění odběru a distribuce transfuzních přípravků a krevních derivátů pro potřeby civilního a vojenského zdravotnictví při hromadných urgentních příjmech postižených osob při mimořádných událostech“ (dále jen „Metodika“). Nezbytnost potřeby Metodiky je rovněž uvedena v Koncepci krizové připravenosti zdravotnictví ČR, která byla schválena usnesením Bezpečnostní rady státu ze dne 3. dubna 2007 č. 9.
Za účelem zpracování Metodiky byla zřízena meziresortní pracovní skupina ze zástupců Ministerstva zdravotnictví, fakultních nemocnic resp. fakultních transfuzních oddělení, Národní transfuzní komise MZ, Společnosti pro transfuzní lékařství ČSL JEP a Ústřední vojenské nemocnice Praha. Úkolem meziresortní pracovní skupiny bylo připravit návrh Metodiky, kterým by bylo zabezpečeno systémové řešení zajištění dostatečného a snadno dostupného množství transfuzních přípravků a krevních derivátů.
Hromadné příjmy těžce zraněných osob do zdravotnických zařízení zvyšují nároky na logistiku spojenou s odběry, zpracováním, distribucí a podáváním transfuzních přípravků a krevních derivátů. Paralelně existující systémy této logistiky v oblasti civilního a vojenského zdravotnictví zvyšují ekonomické nároky na jejich zajištění včetně zvýšeného objemu transfuzních přípravků a krevních derivátů určených k likvidaci po předepsané lhůtě použitelnosti. Prolnutím obou logistických systémů bude dosaženo efektivnějšího odborného i ekonomického využívání těchto přípravků v civilním i vojenském sektoru.
Metodika zajištění odběru a distribuce transfuzních přípravků a krevních derivátů pro potřeby
civilního a vojenského zdravotnictví při hromadných urgentních příjmech postižených osob při
mimořádných událostech
Úvod
Plán operační přípravy státního území České republiky schválený usnesením vlády č. 923 ze dne 13. července 2005 stanovil Ministerstvu zdravotnictví ve spolupráci s Ministerstvem obrany zajistit dodávky transfuzních přípravků a krevních derivátů v požadovaném rozsahu pro stav ohrožení státu nebo válečný stav a v mírové době pro mimořádné události velkého rozsahu.
Usnesením Bezpečnostní rady státu ze dne 28. března 2006 č.135 bod III/1 a bod 5 jeho přílohy bylo ministru zdravotnictví v součinnosti s ministrem vnitra a ministrem obrany uloženo vydat „metodiku zajištění odběru a distribuce transfuzních přípravků a krevních derivátů pro potřeby civilního a vojenského zdravotnictví při hromadných urgentních příjmech postižených osob při mimořádných událostech“ (dále jen „Metodika“). Nezbytná nutnost potřeby zajištění skladování a distribuce transfuzních přípravků a krevních derivátů při přípravě na krizové situace a mimořádné události velkého rozsahu a jejich řešení (dále jen „zajištění distribuce krve“) je uvedena i v Koncepci krizové připravenosti zdravotnictví České republiky, která byla schválena usnesením Bezpečnostní rady státu ze dne 3. dubna 2007 č. 9.
Při mimořádných událostech s hromadnými urgentními příjmy postižených osob a za krizových stavů bývá nezbytné zajistit dostatečné a snadno dostupné množství transfuzních přípravků a krevních derivátů, stejně tak tomu bude i v případě válečného konfliktu na území České republiky, kdy je kalkulovaná potřeba až 3.000 transfuzních jednotek (dále jen „TU“) krve na den. Zabezpečení dostatečného množství krve v případě krizové situace plně garantuje stát, resp. Ministerstvo zdravotnictví. Pro tyto případy je na základě smluvního vztahu mezi Ministerstvem obrany a Ministerstvem zdravotnictví vytvořen systém pro celostátní zajištění zásobování transfuzními přípravky a krevními deriváty, který je blíže rozpracován v této Metodice.
Systém zajištění distribuce krve bude aktivován při:
a) mimořádné události při vyhlášení druhého a vyššího stupně poplachu dle příslušného poplachového plánu integrovaného záchranného systému, je-li řešen hromadný urgentní příjem postižených osob,
b) vyhlášení krizového stavu, při němž došlo k hromadnému urgentnímu příjmu postižených osob,
c) stavu ohrožení státu nebo válečného stavu.
O aktivaci systému může požádat kterékoliv krizové transfuzní centrum na základě vyhodnocení konkrétní situace. Systém aktivuje Ústřední informační a logistické centrum.
Systém zajištění distribuce krve je zajištěn pověřenými krizovými transfuzními centry (dále jen „KTC“), která jsou součástí zdravotnických zařízení. Ústředním informačním a logistickým centrem (dále jen „ÚILC“) systému zajištění distribuce krve je Oddělení hematologie, biochemie a krevní transfúze Ústřední vojenské nemocnice Praha (dále jen „OHBKT ÚVN Praha“).
Přeprava transfuzních přípravků a krevních derivátů a jejich dodávka ve spádovém území je zajišťována jednotlivými KTC na základě předem uzavřených smluv s dopravci. V případě, že se bude jednat o přepravu transfuzních přípravků a krevních derivátů z ÚILC související s aktivací systému zajištění distribuce krve, pak přepravu bude zabezpečovat Ústřední vojenská nemocnice Praha na základě pokynů ÚILC.
Přesahuje-li mimořádná událost územní obvod kraje, nebo je-li to nutné z odborných nebo z kapacitních důvodů, a nedohodnou-li se kraje na řešení situace, koordinuje činnost zařízení zdravotnické záchranné služby a zařízení zdravotnické dopravní služby na vyžádání kraje Ministerstvo zdravotnictví. Při nedostatku přepravců v době krizového stavu je Ministerstvo zdravotnictví oprávněno koordinovat činnost zdravotnických zařízení v souladu s Krizovým plánem Ministerstva zdravotnictví a Koncepcí krizové připravenosti zdravotnictví ČR.
1. Postup zařízení transfuzní služby při aktivaci systému
a) úroveň místní:
operační a informační středisko integrovaného záchranného systému (dále jen „IZS“) vyhlašuje odpovídající stupeň poplachu, informaci předává operačnímu středisku zdravotnické záchranné služby,
operační středisko zdravotnické záchranné služby informuje příslušná lůžková zdravotnická zařízení o vzniku mimořádné události, stupni vyhlášeného poplachu a po vyhodnocení situace na místě události informuje o počtech zraněných osob,
lůžková zdravotnická zařízení v případě potřeby a na základě získaných informací aktivují svůj traumatologický plán, jehož součástí je aktivace místně příslušného zařízení transfuzní služby,
zařízení transfuzní služby telefonicky a následně faxem (s podpisem odpovědného zástupce zařízení transfuzní služby) informuje KTC do jehož spádového území patří (kontaktní adresy viz příloha č. 1) o aktivaci traumatologického plánu lůžkového zdravotnického zařízení a o odhadovaných požadavcích na transfuzní přípravky a krevní deriváty, které není schopno zajistit vlastními prostředky,
zařízení transfuzní služby v případě potřeby žádá KTC o zajištění dopravy transfuzních přípravků a krevních derivátů z místa jejich uložení do příslušného lůžkového zdravotnického zařízení,
b) úroveň spádové působnosti KTC:
KTC reaguje dle rozsahu události a odhadované potřeby transfuzních přípravků a krevních derivátů,
KTC vždy telefonicky a následně faxem (s podpisem odpovědného zástupce KTC) informuje ÚILC (kontaktní adresy viz příloha č. 1) a dle vývoje situace předává některé z následujících sdělení:
1) aktivován traumatologický plán lůžkového zdravotnického zařízení, místně příslušné zařízení transfuzní služby zvládne zajištění hemoterapie postižených osob (osob přijatých urgentním příjmem) vlastními prostředky,
2) aktivován traumatologický plán lůžkového zdravotnického zařízení, zajištění hemoterapie postižených osob (osob přijatých urgentním příjmem) je zvládnuto dodávkou transfuzních přípravků a krevních derivátů z garantovaných zásob KTC,
3) KTC nezvládne zajištění hemoterapie postižených osob vlastními silami a prostředky, žádá o aktivaci systému zajištění distribuce krve a definuje požadavky na dodávku transfuzních přípravků a krevních derivátů (pozn.: zajištění dodávky přípravků z jiných KTC bude koordinováno prostřednictvím ÚILC),
doprava transfuzních přípravků a krevních derivátů je zajišťována z místa jejich uložení do příslušného lůžkového zdravotnického zařízení prostřednictvím sil a prostředků KTC. V případě potřeby je Ministerstvo zdravotnictví prostřednictvím ÚILC požádáno o koordinaci a zajištění této přepravy.
c) centrální úroveň:
ÚILC aktivuje telefonicky a následně faxem (s podpisem odpovědného zástupce ÚILC) ostatní KTC na základě informací podaných KTC a sdělených požadavků na dodávku transfuzních přípravků a krevních derivátů,
ÚILC zajišťuje koordinaci dodávky přípravků z jiných KTC,
ÚILC zajišťuje přepravní činnost související s dodávkou transfuzních přípravků a krevních derivátů ze zásob ÚILC.
2. Úkoly zařízení transfuzní služby
a) Ústřední informační a logistické centrum:
na vyžádání KTC nebo v případě přepravy transfuzních přípravků a krevních derivátů ze zásob ÚILC provádí koordinaci jejich distribuce,
na vyžádání KTC žádá Ministerstvo zdravotnictví o koordinaci přepravy transfuzních přípravků a krevních derivátů,
je správcem jednotné informační databáze volných transfuzních přípravků a krevních derivátů,
kontroluje databázi volných transfuzních přípravků a krevních derivátů a dohlíží na její denní aktualizaci,
zabezpečuje, naplňuje a obnovuje sklad kryokonzervovaných transfuzních přípravků a krevních derivátů v objemu 3.000 TU zmražených erytrocytů skupiny 0,
prověřuje funkčnost systému zajištění distribuce krve formou každodenního předávání aktuálních informací o stavu zásob transfuzních přípravků a krevních derivátů u jednotlivých KTC,
dvakrát ročně, vždy k 31. lednu a 31. červenci následujícího roku, zašle zprávu o skutečně vynaložených provozních nákladech na provoz KTC a ÚILC na Ministerstvo zdravotnictví/odbor KRP.
b) Krizové transfuzní centrum:
garantuje spolehlivé, kvalifikované pracovníky příslušných profesí, dostatek pracovních prostor, standardní operační postupy včetně pracovních postupů pro krizové stavy,
dvakrát ročně, vždy k 31. lednu a 31. červenci následujícího roku, zasílá zprávu o skutečně vynaložených provozních nákladech na provoz KTC na Ministerstvo zdravotnictví/odbor KRP, dle pokynů uvedených v Rozhodnutí o účelovém navýšení příspěvku ze státního rozpočtu,
denně aktualizuje data v jednotné informační databázi o volných transfuzních přípravcích a krevních derivátech a o případných aktuálních potížích s dostupností transfuzních přípravků a krevních derivátů neprodleně informuje ÚILC,
garantuje zajištění okamžité dodávky minimálně 200 TU erytrocytů na den na základě smluvních vztahů se zařízeními transfuzní služby ve stanovené spádové oblasti,
garantuje zajištění okamžité dodávky 200 TU plazmy na den na základě smluvních vztahů se zařízeními transfuzní služby ve stanovené spádové oblasti,
zabezpečuje zajištění skladování, obnovu a distribuci zásob albuminu v množství 2 000 g ve stanovené spádové oblasti,
zabezpečuje zajištění skladování, obnovu a distribuci zásob krevních vaků (odběrových souprav) a diagnostických setů pro následující množství odběrů:
Název KTC
|
Množství zásob
|
OHBKT ÚVN Praha
|
na 2 000 odběrů
|
FTO FNKV Praha 10
|
na 2 000 odběrů
|
FTO Plzeň
|
na 2 000 odběrů
|
FTO FN Hradec Králové
|
na 2 000 odběrů
|
TO a KB FN Brno
|
na 2 500 odběrů
|
FTO FN Olomouc
|
na 2 000 odběrů
|
FN Ostrava Krevní centrum
|
na 2 500 odběrů
|
3. Garantované zásoby transfuzních přípravků a krevních derivátů
a) zásoby albuminu:
Měsíční spotřeba albuminu v České republice činí cca 60 000 g. Při uvažované zásobě v množství odpovídajícím 14-ti denní spotřebě, činí zásoba rozpočítaná na jedno KTC 2 000 g albuminu, tj. garantovaná zásoba na jedno KTC.
b) počty diagnostických setů a odběrových vaků:
Garantovaná zásoba diagnostických setů a odběrových vaků vychází z průměrné měsíční spotřeby každého jednotlivého KTC, přičemž byla zohledněna i koncentrace obyvatelstva a rizika pravděpodobnosti vzniku mimořádné události v jednotlivých spádových oblastech.
4. Systém distribuce krve je zajišťován na základě
a) usnesení vlády č. 923/2005 a usnesení Bezpečnostní rady státu č. 135/2006 a č. 9/2007,
b) mezirezortní Rámcové smlouvy mezi MZ a MO o vzájemné spolupráci zahrnující i zajištění distribuce krve podle této Metodiky,
c) jednotných smluv ve dvou úrovních:
smlouvy mezi FN a ÚVN Praha včetně podmínek pro zabezpečení přepravy transfuzních přípravků a krevních derivátů,
smlouvy mezi FN a subdodavatelem transfuzních přípravků a krevních derivátů v oblasti územní působnosti KTC včetně podmínek pro zabezpečení přepravy.
5. Financování systému zajištění distribuce krve
Náklady na systém zajištění distribuce krve jsou na základě Koncepce krizové připravenosti zdravotnictví ČR, schválené usnesením BRS č. 9/2007, hrazeny ze státního rozpočtu.
a) Položky hrazené z rozpočtu MZ:
prvotní nákup stanovených obnovitelných zásob albuminu, krevních vaků a diagnostických setů pro každé KTC dle stanovených garantovaných zásob,
jednorázová investiční dotace na nákup chladicích boxů, včetně monitorovacího systému teploty,
v závislosti na stanovení garantovaných zásob a podle požadavků jednotlivých KTC,
průběžné provozní dotace na zajištění garantovaných zásob albuminu, krevních vaků a diagnostických setů pro každé KTC v příslušném rozpočtovém roce,
dotace na tvorbu a udržování zásob kryokonzervovaných erytrocytů (krevní banka) pro ÚVN Praha v rozpočtovém roce,
dotace na provoz dispečinku Ústředního informačního a logistického centra systému zajištění distribuce krve při OHBKT ÚVN Praha v rozpočtovém roce.
b) Položky hrazené z rozpočtu MO:
náklady na provoz vrtulníků letectva AČR v rámci uzavřené Smlouvy o zajištění leteckých činností pro potřeby složek IZS,
náklady na běžný provoz ÚILC při OHBKT ÚVN Praha včetně provozních nákladů na strategickou krevní banku.
Příloha č. 1 k Metodice
Spádová území jednotlivých krizových transfuzních center
Příloha č. 2 k Metodice
Použité zkratky a pojmy:
AČR
|
Armáda České republiky
|
BRS
|
Bezpečnostní rada státu
|
ČLS JEP
|
Česká lékařská společnost J.E. Purkyně
|
FN
|
fakultní nemocnice
|
FTO
|
fakultní transfuzní oddělení
|
IZS
|
integrovaný záchranný systém
|
KB
|
krevní banka
|
KTC
|
krizové transfuzní centrum
|
MO
|
Ministerstvo obrany
|
MZ
|
Ministerstvo zdravotnictví
|
OHBKT ÚVN
|
Oddělení hematologie, biochemie a krevní transfuze Ústřední vojenské nemocnice Praha
|
TP
|
transfuzní přípravek (individuálně vyráběný léčivý přípravek v ZTS; erytrocyty, plazma, trombocyty)
|
Traumatologický plán
|
traumatologický plán lůžkového zdravotnického zařízení
|
TU
|
transfuzní jednotka, jeden vak s transfuzním přípravkem
|
ÚILC
|
Ústřední informační a logistické centrum
|
ZTS
|
zařízení transfuzní služby
|
ZZS
|
zdravotnická záchranná služba
|