Věstník MZd ČR, částka 6/2008
ZPRÁVY A SDĚLENÍ
5.
METODICKÝ POKYN K VYHLÁŠCE č. 39/2005 Sb.
|
Název studijního programu:
5341 R Ošetřovatelství, bakalářský studijní program
5341-N/1. Diplomovaná všeobecná sestra, vzdělávací program pro Vyšší odborné školy zdravotnické
Název kvalifikačního studijního oboru a oboru vzdělání:
VŠEOBECNÁ SESTRA
DIPLOMOVANÁ VŠEOBECNÁ SESTRA
Standardní doba studia: nejméně 3 roky studia a nejméně 4 600 hodin teoretické výuky a praktického vyučování, z toho nejméně 2 300 hodin a nejvýše 3 000 hodin praktického vyučování
Forma studia:
v bakalářském studijním programu: prezenční, distanční nebo jejich kombinace
ve vzdělávacím programu pro Vyšší odborné školy zdravotnické: denní, večerní, dálková, distanční, kombinovaná1)
I. Cíle studijního a vzdělávacího programu
1. Cíle týkající se vzdělání a získání profesní kvalifikace k poskytování přímé ošetřovatelské péče orientované na individuální potřeby jednotlivců, rodin a komunit ve zdraví i nemoci.
2. Cíle týkající se vývoje profese v přímém vztahu k Evropské strategii Světové zdravotnické organizace (dále jen SZO) pro vzdělávání všeobecných sester v interdisciplinárním a multiprofesním pojetí, v účasti na rozhodovacích procesech, v přejímání odpovědností spojených s vedením týmu.
3. Cíle týkající se vzdělání ve vztahu k jednotlivým úrovním systému zdravotní péče v České republice s přesahem do celoevropského měřítka a se zaměřením na rovný přístup jednotlivce k poskytovatelům zdravotní péče.
4. Cíle, týkající se získání profesní kvalifikace zdravotnického pracovníka k oprávnění výkonu zdravotnického povolání bez odborného dohledu2).
5. Cíle vedoucí k dosažení vzdělání ve zdravotnickém oboru jako základní předpoklad k celoživotnímu profesnímu vzdělávání.
II. Cíle studia studijního a vzdělávacího programu
1. Cíle týkající se přímého vztahu k jednotlivci, rodině a komunitě
1.1. Absolvent/ka je schopen/a samostatně poskytovat individuální ošetřovatelskou péči a podporu jednotlivcům (zdravým, nemocným, osobám se zdravotním postižením a umírajícím), rodinám a komunitám v souladu s přírodním a společenským prostředím, ve kterém žijí.
1.2. Absolvent/ka je schopen/a na základě získaných vědomostí (z ošetřovatelství, medicínských a humanitních věd) a dovedností (získaných v odborné klinické praxi) zhodnotit aktuální zdravotní stav a biopsychosociální potřeby člověka v různých věkových obdobích a v různých životních situacích.
1.3. Absolvent/ka je schopen/a na základě získaných vědomostí (z ošetřovatelství, medicínských a humanitních věd, informačních systémů aj.) a dovedností (získaných v odborné klinické praxi) poskytnout a zajistit všestrannou ošetřovatelskou péči o individuální potřeby člověka. Tato péče směřuje k podpoře, posílení a udržení zdraví, k prevenci vzniku onemocnění, k prevenci komplikací. V případě nevyléčitelně nemocných a umírajících je nedílnou součástí péče projevení úcty, podpory a doprovázení.
1.4. Absolvent/ka je schopen/a samostatného rozhodování v oblasti ošetřovatelství, která se týká: péče o zdraví, prevence vzniku onemocnění, poskytování první pomoci, ošetřovatelské péče o nemocné, o osoby se zdravotním postižením a umírající. Tato rozhodnutí dokáže zdůvodnit, obhájit a nést za ně osobní odpovědnost.
2. Cíle týkající se rozvoje profese všeobecné sestry
2.1. Absolvent/ka je schopen/a na základě svých vědomostí, dovedností, sociální zralosti a přístupu k jednotlivcům, rodinám a komunitám přispívat k profesionalizaci ošetřovatelství, zvyšování prestiže a postavení všeobecné sestry ve společnosti.
2.2. Absolvent/ka zná aktuální stav rozvoje ošetřovatelské praxe u nás i v zahraničí a je schopen/a kriticky posoudit jednotlivé etapy historického, současného i předpokládaného vývoje v ošetřovatelství včetně kompetencí sester při realizaci ošetřovatelské péče, výkonů a činností.
2.3. Absolvent/ka je schopen/a v oblasti ošetřovatelství provádět výzkumnou činnost (nebo se na ní podílet) a je schopen/a aplikovat výsledky vědeckého výzkumu ve své práci.
3. Cíle týkající se jednotlivých úrovní a oblastí systému péče o zdraví
3.1. Absolvent/ka se orientuje v právním rámci, který upravuje poskytování zdravotní a sociální péče a kompetence státní správy v oblasti organizace systému zdravotních a sociálních služeb.
3.2. Absolvent/ka chápe úlohu SZO ve světě a v Evropě. Zná výkonné orgány a administrativu Evropské unie (dále jen EU) a její úkoly ve vztahu k členským státům, respektuje direktivy a doporučení EU týkající se zdravotní a sociální politiky v členských zemích.
III. Profil absolventa studijního a vzdělávacího programu
Výstupní znalosti a dovednosti všeobecných sester, tj. profesní kompetence všeobecných sester, jsou rozděleny na základní, specializované a vysoce specializované podle základních funkcí, které všeobecná sestra plní a vycházejí z platné legislativy ČR3).
Všeobecné sestry musí umět chránit, udržovat, navracet a podporovat zdraví osob a skupin, jejich autonomii a soběstačnost v oblasti tělesných a psychických životních funkcí s přihlédnutím k psychologické, sociální, ekonomické a kulturní odlišnosti způsobu života osob se zdravotním postižením.
Činnost všeobecných sester, které odpovídají za ošetřovatelskou péči, zahrnuje péči o jedince všech věkových kategorií, o které je pečováno ve zdravotnických zařízeních nebo ve vlastním sociálním prostředí, při akutních a chronických poruchách zdraví a při somatických a psychických potížích.
Profese všeobecné sestry zahrnuje čtyři základní oblasti kompetencí4):
nezávislé - autonomní, závislé - kooperativní, kompetence všeobecné sestry v oblasti výzkumu a vývoje a dále v oblasti řízení ošetřovatelské péče.
1. Autonomní - nezávislé kompetence všeobecných sester
1.1. Uspokojování potřeb vzniklých v souvislosti s onemocněním
Všeobecná sestra bez odborného dohledu a bez indikace, v rozsahu své odborné způsobilosti poskytuje, případně zajišťuje základní a specializovanou ošetřovatelskou péči v souladu s právními předpisy a standardy.
1.1.1. Identifikuje potřeby pacientů/klientů všech věkových skupin v oblasti tělesné, psychické, společenskokulturní a duchovní změněné nebo vzniklé v souvislosti s poruchou zdravotního stavu jednotlivců nebo skupin nebo v souvislosti s těhotenstvím.
1.1.2. Určuje vhodná opatření a sestavuje plán vhodných ošetřovatelských intervencí a dalších opatření pro uspokojování potřeb, rozvoj, zachování nebo navrácení soběstačnosti a pro zmírňování utrpení a zajištění klidného umírání a důstojné smrti.
1.1.3. Vykonává ošetřovatelské intervence a další opatření nebo jejich vykonání zajišťuje prostřednictvím jiného člena týmu, případně jejich zajištění iniciuje.
1.1.4. Vyhodnocuje výsledky a účinnost provedených opatření a modifikuje další ošetřovatelský plán.
1.2. Podpora zdraví a prevence vzniku onemocnění
1.2.1. Sleduje jednotlivce, rodiny a komunity, o které pečuje z celkového hlediska, bere v úvahu prostředí, ve kterém žijí a jejich způsob života. Zjišťuje všechny dostupné zdroje (lidské a jiné), které jsou nutné pro zvládnutí rizik a péče a využívá je.
1.2.2. Určuje opatření, která podporují zdraví nebo prevenci onemocnění a která mohou realizovat samotní jednotlivci, rodiny a skupiny nebo s pomocí jiných osob.
1.2.3. Vysvětluje jednotlivcům, rodinám a skupinám, jak mohou sami své prostředí a životní styl ovlivnit, nebo jim doporučí, jak je změnit.
1.2.4. Motivuje jednotlivce, rodiny a skupiny k tomu, aby změnili v případě potřeby svůj životní styl.
1.2.5. Podílí se na vyhodnocování výsledků provedených opatření nebo sama toto vyhodnocení provádí.
1.3. Zdravotní výchova a poskytování informací
1.3.1. Zprostředkovává jednotlivcům, rodinám, skupinám a jejich příbuzným potřebné informace v přiměřené formě z hlediska svých kompetencí a stará se o to, aby tyto informace byly srozumitelné a aby mohla dosažené výsledky v informovanosti klientů/pacientů vyhodnotit.
1.3.2. Organizuje a účastní se kampaní na podporu zdraví a prevence a hodnotí výsledky těchto programů.
1.3.3. Podílí se na vzdělávání ošetřovatelského personálu a jiných pracovníků ve zdravotnictví.
1.3.4. Podílí se na kvalifikačním a postkvalifikačním vzdělávání zdravotnických pracovníků.
2. Kooperativní - závislé kompetence sester
2.1. Respektuje role jednotlivých profesionálů při koordinaci a plnění odborných úkolů v multidisciplinárním a multiprofesionálním týmu, zachovává a posiluje vzájemný partnerský vztah a podílí se na všech společných opatřeních v zájmu zdraví pacienta/klienta.
2.2. Provádí vyšetření a léčebná opatření, která indikuje lékař.
2.3. Zná a dodržuje hranice svých rolí a kompetencí a pokud je to nutné, požádá o spolupráci kompetentní odborníky.
3. Kompetence sester ve výzkumu a vývoji v oblasti ošetřovatelství
3.1. Kriticky reviduje svou každodenní praxi a při realizaci svých činností využívá výsledky výzkumu.
3.2. Získává nové vědomosti tím, že se podílí na výzkumné práci v oblasti ošetřovatelství nebo výzkum sama provádí a k tomu využívá všech dostupných informačních zdrojů.
3.3. Podílí se na výzkumu v multidisciplinárním týmu.
3.4. Podílí se systematicky a nepřetržitě na programech zajišťování kvality celkové péče.
3.5. Usiluje o svůj další odborný růst v rámci postgraduálního a kontinuálního celoživotního vzdělávání.
4. Kompetence sester v oblasti řízení ošetřovatelské péče
4.1. Rozezná rizika pro zdraví spadající do oblasti ošetřovatelské péče a provádí nezbytná opatření k zamezení působení těchto rizik.
4.2. Pracuje ve skupinách, kontroluje pracovní tým a kooperuje s jinými odborníky.
4.3. Při výkonu svých činností sleduje jejich efektivitu a náklady.
4.4. Vzdělává, kontroluje a hodnotí podřízené pracovníky.
4.5. Efektivně ovládá nové informační a komunikační technologie.
4.6. Účastní se rozhodovacích procesů v oblasti zdravotní politiky a řízení, které se týkají ošetřovatelství. Všechny tyto úkoly musí být plněny v souladu s platnými právními normami, etickými principy a profesními standardy, které platí pro sestry odpovídající za všeobecnou ošetřovatelskou péči ve státě, v němž svoji profesní činnost vykonávají.
IV. Podmínky kvalifikačního vzdělávání:
1. Vstupní podmínky
Podmínky k přijetí do studijního a vzdělávacího programu, které je uchazeč/ka o studium povinen/a splnit:
1.1. Ke studiu může být přijat/a uchazeč/ka, který/á úspěšně ukončil/a středoškolské vzdělání maturitní zkouškou opravňující ke vstupu na vysokou školu a na vyšší odbornou školu a splnil/a podmínky při jímacího řízení vysoké školy5) nebo vyšší odborné školy6).
1.2. Jeho/její zdravotní stav splňuje zdravotní kritéria stanovená pro studium, které jsou v souladu s platnými právními předpisy7).
1.3. Cizinci mohou studovat ve studijním programu po splnění požadavků, které na ně právní předpisy České republiky a mezinárodní smlouvy kladou.
2. Průběžné podmínky
Povinnosti, které musí student/ka splnit v průběhu studia určují:
studijní program a studijní plán, které jsou v souladu se zkušebním a studijním řádem vysoké školy,
vzdělávací program, učební plán a školní řád vyšší odborné školy.
3. Výstupní podmínky, ukončování studia8)
Způsob a podmínky kontroly studia a ukončení studia vymezují:
studijní program, studijní plán, zkušební řád vysoké školy,
vzdělávací program, učební plán a školní řád vyšší odborné školy.
3.1 Podmínkou uzavření studia je dosažení cílů studijního a vzdělávacího programu, získání předepsaného počtu kreditů v předepsané skladbě (tj. předměty povinné, povinně volitelné a volitelné) a splnění předepsaných studijních povinností do doby dané maximální možnou délkou studia.
3.2 Vysokoškolské vzdělávání se ukončuje státní závěrečnou zkouškou, která se skládá z:
3.2.1 obhajoby závěrečné práce.
3.2.2 zkoušky z předmětů:
ošetřovatelství (teorie ošetřovatelství, ošetřovatelský proces a potřeby člověka, multikulturní ošetřovatelství, výzkum v ošetřovatelství)
ošetřovatelství v klinických oborech
humanitní vědy (psychologie, pedagogika, etika v ošetřovatelství)
3.3 Vyšší odborné vzdělávání se ukončuje absolutoriem, které se skládá z:
3.3.1 obhajoby absolventské práce
3.3.2 teoretické zkoušky z předmětů:
ošetřovatelství (teorie ošetřovatelství, ošetřovatelský proces a potřeby člověka, multikulturní ošetřovatelství, výzkum v ošetřovatelství)
ošetřovatelství v klinických oborech
humanitní vědy (psychologie, pedagogika, etika v ošetřovatelství)
3.3.3. zkoušky z cizího jazyka
Povinné základní předměty - kategorie A
Doporučený název předmětu:
|
Minimální počet hodin9):
|
Etika
|
17
|
Filozofie
|
13
|
Zdravotnické právo ve vztahu k ošetřovatelství
|
15
|
Management
|
16
|
Ekonomika a pojišťovnictví
|
6
|
Veřejné zdravotnictví
|
17
|
Zdravý životní styl
|
9
|
Ochrana veřejného zdraví
|
9
|
Obecná a vývojová psychologie
|
25
|
Zdravotnická psychologie
|
13
|
Základy pedagogiky a edukace v ošetřovatelství
|
15
|
Komunikace
|
29
|
Sociologie
|
12
|
Anatomie
|
34
|
Fyziologie
|
18
|
Patologie
|
18
|
Biofyzika
|
12
|
Mikrobiologie a imunologie
|
25
|
Biochemie
|
13
|
Hematologie
|
10
|
Genetika
|
8
|
Farmakologie
|
12
|
Výživa a dietetika
|
7
|
Klinická propedeutika
|
18
|
Radiologie a nukleární medicína
|
13
|
Odborná latinská terminologie
|
17
|
Informační systémy ve zdravotnictví
|
17
|
Povinné oborové předměty - kategorie A
Doporučený název předmětu:
|
Minimální počet hodin9):
|
1. První pomoc
|
12
|
2. Ošetřovatelství:
|
|
- Teorie ošetřovatelství
|
17
|
- Ošetřovatelský proces a potřeby člověka
|
42
|
- Ošetřovatelské postupy
|
24
|
- Multikulturní ošetřovatelství
|
12
|
- Výzkum v ošetřovatelství
|
16
|
- Komunitní péče
|
12
|
- Rehabilitační ošetřovatelství
|
24
|
3. Ošetřovatelství v klinických oborech:
|
|
- Ošetřovatelská péče o nemocné v interních oborech
|
57
|
- Ošetřovatelská péče o nemocné v chirurgických oborech
|
50
|
- Ošetřovatelská péče o dítě
|
50
|
- Ošetřovatelská péče o nemocné v gynekologii a porodnictví
|
24
|
- Ošetřovatelská péče o nemocné s duševními poruchami
|
18
|
- Ošetřovatelská péče o nemocné v neurologii
|
12
|
- Ošetřovatelská péče o nemocné s onkologickými chorobami
|
15
|
- Paliativní péče
|
10
|
- Ošetřovatelská péče o seniory
|
15
|
- Ošetřovatelská péče v oftalmologii
|
7
|
- Ošetřovatelská péče v otorinolaryngologii
|
7
|
- Ošetřovatelská péče v dermatovenerologii
|
7
|
- Ošetřovatelská péče ve stomatologii
|
7
|
4. Odborná ošetřovatelská praxe:
|
|
Doporučená pracoviště pro odbornou praxi:
|
Minimální počet hodin10):
|
- chirurgické oddělení
|
160
|
- interní oddělení , LDN, ošetřovatelská lůžka pro seniory
|
180
|
- dětské oddělení
|
100
|
- gynekologicko porodnické oddělení
|
40
|
- intenzivní péče
|
40
|
- psychiatrie
|
60
|
- komunitní péče
|
40
|
- další lékařské obory
|
40
|
Povinně volitelné předměty - kategorie B
Vhodně rozšiřují soubor povinných předmětů, rozšiřují znalosti a dovednosti studentů v oboru, mohou být rovněž vybrány tak, aby umožnily zaměření školy na vybraný klinický obor. Podle nabídky jednotlivých fakult a vyšších odborných škol - hodinovou dotaci se doporučuje přednostně využít pro ošetřovatelské disciplíny.
Volitelné předměty - kategorie C
Vhodně doplňují nabídku povinných a povinně volitelných předmětů, doplňují znalosti a dovednosti studentů v oboru.
Podle nabídky jednotlivých fakult a vyšších odborných škol - hodinovou dotaci se doporučuje přednostně využít pro ošetřovatelské disciplíny.
Odborná ošetřovatelská praxe:
1. ročník
|
2. ročník
|
3. ročník
|
Celkem
|
740 hodin
|
920 hodin
|
640 hodin
|
2300 hodin
|
Délka 1 hodiny praktické výuky v podmínkách poskytovatele zdravotních služeb je 60 minut.
Předměty národního standardu oboru všeobecná sestra jsou v souladu s požadavky vyhlášky č. 39/2005 Sb. (viz. příloha č. 1).
Doporučuje se, aby předměty byly sestaveny v tématicky uspořádaných celcích - modulech. Jeden předmět může být součástí více modulů.
Povinné základní předměty - kategorie A
Povinné oborové předměty - kategorie A
Příloha č. 1
Převodní tabulka pro Všeobecné sestry
Předměty národního vzdělávacího standardu oboru Všeobecná sestra
a požadavky vyhlášky
č. 39/2005 Sb.
Požadavky vyhlášky č. 39/2005 Sb.
|
Obsah národního standardu
|
§3, odst. 2
|
|
Etika zdravotnického povolání v oboru
|
Etika
|
Administrativní činnosti ve zdravotnictví (vedení dokumentace týkající se oboru včetně elektronické podoby této dokumentace)
|
Informační systémy ve zdravotnictví
Ošetřovatelství
|
Organizace a řízení zdravotní péče
|
Veřejné zdravotnictví
Ekonomika a pojišťovnictví
Managament
|
Základy podpory a ochrany veřejného zdraví včetně prevence nozokomiálních nákaz
|
Zdravý životní styl
Ochrana veřejného zdraví
Ošetřovatelství
|
První pomoc a zajišťování zdravotní péče v mimořádných krizových situacích
|
První pomoc
|
Právní souvislosti poskytování zdravotní péče v oboru
|
Zdravotnické právo a profesní legislativa
|
§4, odst. 2
|
|
Nejméně 3 roky studia
|
PS + KS - 3 roky obě formy studia
|
Nejméně 4 600 hodin teoretické výuky a praktického vyučování
|
PS+KS - 4 600 hodin
|
Nejméně 2 300 hodin a nejvýše 3 000 hodin praktického vyučování
|
PS+KS - 2 300 hodin
|
§4, odst. 3, a) 1.
|
|
Anatomie
|
Anatomie
Odborná latinská terminologie
|
Fyziologie
|
Fyziologie
Odborná latinská terminologie
|
Patologie
|
Patologie
Odborná latinská terminologie
|
Mikrobiologie (bakteriologie, virologie, parazitologie)
|
Mikrobiologie
|
Biofyzika
|
Biofyzika
|
Imunologie
|
Imunologie
|
Biochemie
|
Biochemie
|
Hematologie
|
Hematologie
|
Základy radiační ochrany
|
Radiologie a nukleární
medicína
|
Ochrana veřejného zdraví včetně epidemiologie
|
Ochrana veřejného zdraví
|
Prevence nemocí
|
Zdravý životní styl
Ochrana veřejného zdraví
Ošetřovatelství
Ošetřovatelství v klinických oborech
Základy pedagogiky a edukační činnost sestry
Výživa a dietetika
|
Včasná diagnóza nemocí a zdravotní výchova
|
Zdravý životní styl
Klinická propedeutika
Genetika
Ošetřovatelství
Základy pedagogiky a edukační činnost sestry
Výživa a dietetika
|
Farmakologie a základní znalosti zdravotnických prostředků
|
Farmakologie
Ošetřovatelství
|
§4, odst. 3, a) 2.
|
|
Historie
|
Ošetřovatelství
|
Charakter a etika ošetřovatelství
|
Ošetřovatelství
Etika
Filozofie
|
Obecné zásady péče o zdraví
|
Zdravý životní styl
Výživa a dietetika
Základy pedagogiky a edukační činnost sestry
Komunikace
Ošetřovatelství
|
Komunitní péče
|
Ošetřovatelství v klinických oborech
|
Ošetřovatelství ve vztahu k praktickému lékařství
|
Ošetřovatelství v klinických oborech
|
Ošetřovatelství ve vztahu k internímu lékařství
|
Ošetřovatelství v klinických oborech
|
Ošetřovatelství ve vztahu k chirurgii
|
Ošetřovatelství v klinických oborech
|
Ošetřovatelství ve vztahu k pediatrii
|
Ošetřovatelství v klinických oborech
|
Ošetřovatelství ve vztahu k péči o matku a novorozence
|
Ošetřovatelství v klinických oborech
|
Ošetřovatelství ve vztahu ke gynekologii a porodnictví
|
Ošetřovatelství v klinických oborech
|
Ošetřovatelství ve vztahu k psychiatrii
|
Ošetřovatelství v klinických oborech
|
Ošetřovatelství ve vztahu k péči o staré lidi a geriatrii
|
Ošetřovatelství v klinických oborech
|
Ošetřovatelství ve vztahu k intenzivní péči
|
Ošetřovatelství v klinických oborech
|
Ošetřovatelství ve vztahu k dietetice
|
Výživa a dietetika
Ošetřovatelství
Ošetřovatelství v klinických oborech
|
§4, odst. 3, a) 3.
|
|
Sociologie
|
Sociologie
|
Základy obecné psychologie
|
Obecná a vývojová psychologie
|
Základy v psychologii nemocných
|
Zdravotnická psychologie
|
Základy ve vývojové psychologii
|
Obecná a vývojová psychologie
|
Základy pedagogiky a edukace
|
Základy pedagogiky a edukace v ošetřovatelství
|
Základy právních předpisů ve vztahu k sociální problematice
|
Zdravotnické právo a profesní legislativa
|
Základy informatiky, statistiky a metodologie vědeckého výzkumu
|
Informační systémy ve zdravotnictví
Veřejné zdravotnictví
Ošetřovatelství
|
§4, odst. 3, b)
|
|
Praktické vyučování poskytující dovednosti v ošetřovatelství ve vztahu k praktickému lékařství a dalším lékařským oborům
|
Odborná ošetřovatelská praxe
|
Praktické vyučování poskytující dovednosti v ošetřovatelství ve vztahu k internímu lékařství
|
Odborná ošetřovatelská praxe
|
Praktické vyučování poskytující dovednosti v ošetřovatelství ve vztahu k chirurgii
|
Odborná ošetřovatelská praxe
|
Praktické vyučování poskytující dovednosti v ošetřovatelství ve vztahu k péči o děti a pediatrii
|
Odborná ošetřovatelská praxe
|
Praktické vyučování poskytující dovednosti v ošetřovatelství ve vztahu k péči o matku a novorozence
|
Odborná ošetřovatelská praxe
|
Praktické vyučování poskytující dovednosti v ošetřovatelství ve vztahu ke gynekologii a porodnictví
|
Odborná ošetřovatelská praxe
|
Praktické vyučování poskytující dovednosti v ošetřovatelství ve vztahu k psychiatrii
|
Odborná ošetřovatelská praxe
|
Praktické vyučování poskytující dovednosti v ošetřovatelství ve vztahu k péči o seniory a geriatrii
|
Odborná ošetřovatelská praxe
|
Praktické vyučování poskytující dovednosti v ošetřovatelství ve vztahu k intenzivní péči
|
Odborná ošetřovatelská praxe
|
Praktické vyučování poskytující dovednosti v ošetřovatelství ve vztahu ke komunitní péči
|
Odborná ošetřovatelská praxe
|
Dovednosti a znalosti umožňující podílet se na praktickém výcviku zdravotnických pracovníků a zkušenosti z práce s příslušníky jiných profesí ve zdravotnictví
|
Odborná ošetřovatelská praxe
|