Věstník MZd ČR, částka 8/2009
1 Cíl specializačního vzdělávání
Cílem specializačního vzdělávání v oboru hygiena a epidemiologie je získání potřebných teoretických znalostí a praktických dovedností v užití epidemiologické metodologie a obecné a speciální epidemiologie infekčních nemocí, umožňujících samostatnou činnost na epidemiologických pracovištích zařízení v hygienických oborech, zařízení ochrany veřejného zdraví a pracovištích sledování zdravotního stavu populace.
2 Minimální požadavky na specializační vzdělávání
Podmínkou pro zařazení do specializačního vzdělávání v oboru hygiena a epidemiologie je získání odborné způsobilosti k výkonu povolání lékaře ukončením nejméně šestiletého prezenčního studia na lékařské fakultě, které obsahuje teoretickou a praktickou výuku v akreditovaném magisterském studijním programu všeobecné lékařství.
Specializační vzdělávání se uskutečňuje při výkonu lékařského povolání formou celodenní průpravy v rozsahu odpovídajícím stanovené týdenní pracovní době podle ustanovení §83 zákona č. 262/2006 Sb., zákoník práce, ve znění pozdějších předpisů.
Specializační vzdělávání může probíhat jako rozvolněná příprava, to je při nižším rozsahu, než je stanovená týdenní pracovní doba. V tomto případě celková délka, úroveň a kvalita nesmí být nižší než v případě celodenní průpravy.
Pořadí stáží ve všeobecné povinné praxi základního hygienického kmene může být v libovolném pořadí, následující povinná praxe v oboru kmene je absolvována vcelku.
Podmínkou pro získání specializované způsobilosti v oboru hygiena a epidemiologie je zařazení do oboru, absolvování základního hygienického kmene (24 měsíců), specializovaného výcviku (24 měsíců) a úspěšné složení atestační zkoušky. Celková doba specializačního vzdělávání je minimálně 4 roky, z toho
2.1 Základní hygienický kmen - v délce minimálně 24 měsíců
Část I.
a) všeobecná povinná praxe
Akreditované pracoviště
|
Počet měsíců
|
3
|
|
3
|
|
z toho jednotka intenzivní péče 4)
|
1
|
2
|
|
2
|
|
2
|
|
b) povinná praxe v oboru kmene
2.2 Vlastní specializovaný výcvik - v délce minimálně 24 měsíců
Postup do specializovaného výcviku je podmíněn splněním všech požadavků stanovených pro výcvik v rámci základního hygienického kmene (včetně úspěšného absolvování povinného hygienického kurzu a písemného testu).
Část II.
a) povinná praxe
Akreditované pracoviště
|
Počet měsíců
|
17
|
|
3
|
|
1
|
|
poradny (výživy, HIV/AIDS, podpory zdraví, dle podmínek pracovišť)
|
3
|
Část III.
b) účast na vzdělávacích aktivitách - povinná
Kurzy, semináře
|
Počet dnů
|
kurz Lékařská první pomoc 11)
|
3
|
kurz Základy lékařské etiky, komunikace, managementu a legislativy 11)
|
2
|
kurz Prevence škodlivého užívání návykových látek a léčba závislostí 11)
|
1
|
kurz Základy hygieny a epidemiologie 12)
|
10
|
předatestační kurz Hygiena a epidemiologie 12)
|
5
|
c) účast na vzdělávacích aktivitách - doporučená
Kurzy, semináře
|
Délka trvání
|
konference, sympozia, kurzy, semináře, konzultační dny pořádané Institutem postgraduálního vzdělávání ve zdravotnictví (dále jen „IPVZ“) a dalšími institucemi
|
v rozsahu min. 20 hod.
|
krajské semináře hygieniků jednotlivých oborů hygieny
|
|
odborné přednášky souvisejících oborů
|
|
3 Rozsah požadovaných teoretických znalostí a praktických dovedností, seznam požadovaných výkonů
Nedílnou součástí vzdělávacího programu je vedení záznamu o provedených výkonech (logbook) a průkazu odbornosti lékaře (specializační index). Potvrzené výkony musí být doložitelné ve zdravotnické dokumentaci. Počet výkonů uvedený v logbooku je stanoven jako minimální. Předpokládá se absolvování nebo asistence u takového počtu výkonů, aby školenec zvládl danou problematiku jak po teoretické, tak i po praktické stránce.
3.1 Rozsah požadovaných teoretických znalostí a praktických dovedností prokazatelných na konci výcviku v rámci základního hygienického kmene
Teoretické znalosti a praktické dovednosti - 1. rok specializačního vzdělávání
Chirurgie - 3 měsíce praxe (včetně 1 ústavní pohotovostní služby týdně) na akreditovaném pracovišti I. nebo II. typu pod přímým odborným dohledem školitele
Teoretické znalosti
- Základní znalosti obecné a speciální chirurgie.
- Základy ošetření popálenin, omrzlin a chemických poranění.
- Rozdíly v praktické chirurgii dle věkových kategorií.
Praktické znalosti
- Anamnéza a fyzikální vyšetření.
- Provoz ambulancí a lůžkového oddělení; vedení zdravotnické dokumentace.
- Indikace k ambulantním, urgentním i elektivním chirurgickým výkonům.
- Asistence u ambulantních vyšetřovacích i léčebných postupů, asistence při běžných operacích.
- Předoperační příprava nemocných.
- Zásady asepse a antisepse, příprava operačního pole a mytí se k operaci.
- Náležitosti provedení lokální a celkové anestézie.
- Základní pooperační péče a monitorace vitálních funkcí.
- Přítomnost při vyšetření a ošetřování poranění kostí, kloubů a měkkých tkání, včetně imobilizace.
- Indikace a interpretace základních laboratorních a zobrazovacích metod.
- Prevence a terapie tromboembolické nemoci.
- Předoperační a pooperační rehabilitace.
- Technika podání krevní transfúze a krevních derivátů, prevence a léčení potransfúzních komplikací.
- Prevence a základní ošetření dekubitů.
- Základní vyšetření a diferenční diagnostika náhlých příhod břišních a hrudních.
- Základní postupy při diagnostice a léčení polytraumat.
Praktické dovednosti
- Vyšetření hlavy, hrudníku, končetin a břicha (včetně per rectum).
- Zavedení nasogastrické sondy, močového katetru, odběr biologického materiálu.
- Zavedení periferního žilního katetru, péče o centrální žilní katetr, včetně podávání infúzních roztoků.
- Injekční techniky - s.c., i.m., i.v., i.d.
- Obvazová technika, různé způsoby imobilizace.
- Základní technika ošetření a šití povrchových ran.
- Péče o stomie.
Kompetence po absolvování praxe
- Odebírání anamnézy a provedení fyzikálního vyšetření pacienta.
- Zavádění nasogastrické sondy, močového katetru, odběr biologického materiálu.
- Zavedení periferního žilního katetru, péče o centrální žilní katetr, včetně podávání infúzních roztoků.
- Aplikace injekcí s.c., i.m., i.v., i.d.
- Podávání krevní transfúze a krevních derivátů.
- Ošetřování nekomplikovaných poranění kůže a podkoží (včetně lokální anestézie a šití).
- Asistence při chirurgických operačních výkonech.
- Základní ošetření popálenin, omrzlin, chemického a radiačního poranění.
- Převazy chirurgických ran a aplikace obvazové techniky.
- Vedení zdravotnické dokumentace.
Vnitřní lékařství - 3 měsíce praxe na akreditovaném pracovišti I. nebo II. typu pod přímým odborným dohledem školitele
Teoretické znalosti
- Základy problematiky vnitřních nemocí.
- Specifika onemocnění ve vyšším věku.
Praktické znalosti
- Anamnéza a fyzikální vyšetření.
- Provoz ambulancí a lůžkového oddělení; vedení zdravotnické dokumentace.
- Nejčastěji se vyskytující vnitřní nemoci, klinické projevy, diagnostika, léčba a prevence.
- Základní vyšetřovací metody.
- Indikace a interpretace základních laboratorních a zobrazovacích metod.
- Technika podání krevní transfúze a krevních derivátů, prevence a léčení potransfúzních komplikací.
- Nejčastěji používané skupiny léčiv v léčbě vnitřních nemocí.
- Prevence a základní ošetření dekubitů.
Praktické dovednosti
- Provedení komplexního interního vyšetření.
- Zavedení periferního žilního katetru, péče o centrální žilní katetr, včetně podávání infúzních roztoků.
- Injekční techniky - s.c., i.m., i.v., i.d.
- Zavedení nasogastrické sondy, močového katetru, odběr biologického materiálu, odsávání sekretu z dýchacích cest.
Kompetence po absolvování praxe
- Odebírání anamnézy a provedení fyzikálního vyšetření pacientů.
- Aplikace injekcí s.c., i.m., i.v., i.d.
- Zavedení periferního žilního katetru, péče o centrální žilní katetr, včetně podávání infúzních roztoků.
- Zavedení nasogastrické sondy, odběr biologického materiálu.
- Podávání krevní transfúze a krevních derivátů.
- Vedení zdravotnické dokumentace.
Anesteziologie a intenzivní medicína - 2 měsíce praxe na akreditovaném pracovišti I. nebo II. nebo III. typu pod přímým odborným dohledem školitele
Teoretické znalosti
- Obsah anesteziologické péče (předanestetické vyšetření, příprava před anestézií, premedikace; základní odborné postupy celkové anestézie; základní odborné postupy místního znecitlivění; zásady péče o pacienta po anestézii, hodnocení míry zotavení, zjištění a zvládání běžných komplikací; zásady pooperační analgesie).
- Znalosti základů patofyziologie, patogeneze, diferenční diagnostiky a první pomoci u stavů ohrožení života či poruchy základních životních funkcí.
- Základní typy znecitlivění, jejich možnosti a rizika.
- Rozšířená péče o poraněné Advanced Trauma Life Support (ATLS).
- Provoz pracovišť oboru anesteziologie a intenzívní medicína; vedení zdravotnické dokumentace.
Praktické dovednosti
- Provádění základní a rozšířené neodkladné resuscitace.
- Rozpoznání a hodnocení závažnosti stavů náhlé poruchy zdraví či selhání základních životních funkcí.
- Poskytnutí lékařské první pomoci u stavů ohrožení života či poruchy základních životních funkcí.
- Provedení základních výkonů - zajištění periferního žilního katetru; zabezpečení volných dýchacích cest polohou hlavy; uložení do stabilizované polohy na boku.
Kompetence po absolvování praxe
- Rozpoznání a hodnocení závažnosti stavů náhlé poruchy zdraví či selhání základních životních funkcí.
- Poskytnutí lékařské první pomoci u stavů ohrožení života či poruchy základních životních funkcí.
- Provedení základních výkonů - zajištění periferního žilního vstupu, zabezpečení volných dýchacích cest polohou hlavy, uložení do stabilizované polohy na boku.
- Provedení rozšířené neodkladné resuscitace.
- Vedení zdravotnické dokumentace.
Gynekologie a porodnictví - 2 měsíce praxe na akreditovaném pracovišti I. nebo II. nebo III. typu pod přímým odborným dohledem školitele
Teoretické znalosti
- Základy gynekologie a porodnictví.
- Základní vyšetřovací metody v gynekologii a porodnictví.
- Gynekologická endokrinologie a poruchy cyklu.
- Metody sterilizace a kontracepce.
- Základní gynekologické a porodnické operace, komplikace a pooperační péče.
- Lékařské vedení porodu.
- Rizikový porod, porodnické komplikace.
Praktické dovednosti
- Anamnéza a fyzikální vyšetření.
- Provoz lůžkového oddělení; vedení zdravotnické dokumentace.
- Indikace a interpretace základních laboratorních a zobrazovacích metod.
- Vyšetřovací metody v gynekologii (vyšetření v zrcadlech, bimanuální palpační vyšetření, kolposkopie).
- Vyšetřovací metody v porodnictví (zevní a vnitřní vyšetření těhotné).
- Zavedení periferního žilního katetru, péče o centrální žilní katetr, včetně podávání infúzních roztoků.
- Injekční techniky - s.c., i.m., i.v., i.d.
- Zavedení močového katetru, odběr biologického materiálu.
Kompetence po absolvování praxe
- Odebírání anamnézy a provedení fyzikálního vyšetření pacientek.
- Provedení základních zevních vyšetření pacientky.
- Aplikace injekcí s.c., i.m., i.v., i.d.
- Zavedení periferního žilního katetru, péče o centrální žilní katetr, včetně podávání infúzních roztoků.
- Odběr biologického materiálu.
- Podávání krevní transfúze a krevních derivátů.
- Vedení zdravotnické dokumentace.
Dětské lékařství - 2 měsíce praxe na akreditovaném pracovišti I. nebo II. typu pod přímým odborným dohledem školitele
Teoretické znalosti
- Základy dětského lékařství.
- Růst a vývoj dítěte v jednotlivých věkových obdobích.
- Nejčastější diagnostické jednotky akutních a chronických dětských onemocnění.
- Nejčastější infekční onemocnění v dětském věku.
- Základní diagnostické postupy v neonatologii.
- Výživa dětí a dorostu.
- Prevence v pediatrii.
Praktické dovednosti
- Anamnéza a fyzikální vyšetření.
- Provoz ambulancí a lůžkového oddělení; vedení zdravotnické dokumentace.
- Nejčastěji se vyskytující dětská onemocnění, klinické projevy, diagnostika, léčba a prevence.
- Základní vyšetřovací metody.
- Indikace a interpretace základních laboratorních a zobrazovacích metod.
- Technika podání krevní transfúze a krevních derivátů, prevence a léčení potransfúzních komplikací.
- Zavedení periferního žilního katetru, péče o centrální žilní katetr, včetně podávání infúzních roztoků.
- Injekční techniky - s.c., i.m., i.v., i.d.
- Zavedení nasogastrické sondy, odběr biologického materiálu.
- Lumbální punkce - asistence.
- Prohlubování dovedností při vyšetřování dětí všech věkových skupin, včetně zhodnocení psychomotorického vývoje.
Kompetence po absolvování praxe
- Odebírání anamnézy a provedení fyzikálního vyšetření pacienta.
- Aplikace injekcí s.c., i.m.,i.v., i.d.
- Podávání krevní transfúze a krevních derivátů.
- Zavedení periferního žilního katetru, péče o centrální žilní katetr, včetně podávání infúzních roztoků.
- Zavedení nasogastrické sondy a odběr biologického materiálu.
- Odsávání sekretu z dýchacích cest.
- Vedení zdravotnické dokumentace.
Teoretické znalosti a praktické dovednosti - 2. rok specializačního vzdělávání v rámci základního hygienického kmene
Hygiena a epidemiologie - 5 měsíců praxe na akreditovaném pracovišti pod odborným dohledem školitele
Teoretické znalosti
- Aplikace metody protiepidemické práce při sledování zdravotního stavu populace.
- Znalost základních epidemiologických ukazatelů.
- Vztah expozice a následku
- Zevrubná znalost epidemiologické charakteristiky, biologických vlastností původců infekcí, metod laboratorní diagnostiky, protiepidemických opatření u jednotlivých infekcí a u nákaz podléhajících Mezinárodnímu zdravotnímu řádu.
- Technika a způsob odběru biologického materiálu, pokrmů a potravin a hodnocení jejich výsledků.
- Znalost vyšetřovacích metod a hodnocení výživového stavu obyvatel.
- Problematika a hodnocení předmětů běžného užívání.
- Hygienická problematika při výstavbě, zřizování a provozu zdravotnických zařízení.
- Povinnosti provozovatelů služeb a živností.
- Znalost chemického složení a fyzikálních faktorů venkovního a vnitřního ovzduší.
- Znalost požadavků na pitnou, užitkovou a rekreační vodu.
- Znalost problematiky odpadů.
- Znalost problematiky hluku, způsobů měření a hodnocení výsledků.
- Způsoby sledování zdravotního stavu u dětí a mladistvých.
- Ochranné a rizikové faktory hromadně se vyskytujících vrozených a chronických nemocí u dětí a mladistvých.
Praktické dovednosti
- Šetření v ohnisku nákazy a stanovení nezbytných protiepidemických opatření.
- Kontrola zdravotnického pracoviště podle zásad státního dozoru.
- Kontrola a hodnocení podle zásad státního dozoru v potravinářském, stravovacím zařízení.
- Zhodnocení a provedení opatření v problematice pitné, užitkové a rekreační vody.
- Vyhodnocení měření ovzduší, hluku a odpadů.
- Počty výkonů jsou stanoveny v logbooku.
Infekční lékařství - 3 měsíce na akreditovaném pracovišti pod odborným dohledem školitele
Teoretické znalosti
- Základy diagnostiky infekčních nemocí.
- Hodnocení zobrazovacích metod.
- Interpretace biochemických, hematologických a mikrobiologických vyšetření.
Praktické dovednosti
- Odebrání anamnézy u pacienta s ohledem na epidemiologické souvislosti.
- Provedení základního klinického vyšetření.
- Odběry krve pro laboratorní vyšetření.
Lékařská mikrobiologie - 1 měsíc na akreditovaném pracovišti pod odborným dohledem školitele
Teoretické znalosti
- Taxonomie mikrobiálních agens.
Praktické dovednosti
- Odběr vzorků na jednotlivá mikrobiologická vyšetření.
- Zpracování klinických vzorků podle jednotlivých druhů laboratorních metod.
Kompetence lékaře vykonávat níže uvedené činnosti samostatně pod konzultačním vedením po ukončení základního hygienického kmene
- Provádění šetření v ohnisku nákazy.
- Zpracovávání dokumentace z epidemiologických a hygienických šetření.
- Vykonávání dalších činností dle Statutu KHS a dle příkazu nadřízeného.
Poradny (výživy, HIV/AIDS, podpory zdraví, dle podmínek pracovišť) - 3 měsíce na akreditovaném pracovišti pod odborným dohledem školitele
Teoretické znalosti
- Metody sledování zdravotního stavu populace
- Znalosti prevence HIV/AIDS.
- Znalosti správné výživy a intervenčních metod při ovlivňování nadváhy.
Praktické dovednosti
- Provádění statistických šetření v oblasti zdraví.
- Provedení orientačních vyšetření na HIV/AIDS.
- Komunikace a návody v prevenci nemocí.
3.2 Rozsah teoretických znalostí a praktických dovedností požadovaných na konci specializovaného výcviku
3.2.1 Rozsah požadovaných teoretických znalostí a praktických dovedností v hygienických oborech
Po absolvování specializačního vzdělávání v rámci specializovaného výcviku je lékař schopen plně uplatnit tyto teoretické znalosti z hygienických oborů:
Hygiena
Teoretické znalosti
- Energetická potřeba organismu za různých podmínek.
- Ochranné faktory ve výživě.
- Rizikové faktory ve výživě.
- Doporučené výživové dávky.
- Nutriční hodnota a zdravotní nezávadnost různých komodit potravin.
- Toxikologická problematika ve výživě, včetně problematiky nutriční toxikologie.
- Mikrobiologická problematika ve výživě.
- Možnosti a podmínky laboratorních vyšetřování a hodnocení laboratorních výsledků.
- Technika odběru vzorků pro mikrobiologické a chemické vyšetření potravin a odběr biologického materiálu pro hodnocení zdravotního a nutričního stavu.
- Problematika a hodnocení předmětů běžného užívání.
- Základy problematiky výchovy a vzdělávání na úseku výživy obyvatel a osob vykonávajících činnosti epidemiologicky závažné.
- Legislativa v oblasti ochrany veřejného zdraví a potravinářství, nezbytná pro výkon státního zdravotního dozoru a státní správy v hygieně výživy.
- Poradenská činnost na úseku prevence výživou.
- Hygiena ovzduší - chemické složení a fyzikální vlastnosti venkovního a vnitřního (indoor) ovzduší, vliv na zdravotní stav populace.
- Hygiena vody - požadavky na kvalitu pitné vody, teplé vody, rekreační vody, požadavky na koupaliště, bazény; opatření při zásobování, zdravotní nebezpečí z různých druhů vod.
- Hygiena odpadů - možná zdravotní rizika pro obyvatelstvo, producenta.
- Hygiena půdy - složení půd, zdravotní rizika při jejím znečištění pro obyvatelstvo; rekreační využití.
- Pohřebnictví - řády pohřebišť, tlecí doba, exhumace, převozy do ciziny.
- Hygiena bydlení - hodnocení vlivu podmínek bydlení na zdravotní stav obyvatel, hygienické požadavky na bydlení zajišťující pohodu prostředí - zvláštní zdravotní a věkové aspekty: větrání, vytápění, osvětlení; ochrana před znečištěním ovzduší, hlukem a vibracemi, elektromagnetickým zářením, přehříváním; plísně, roztoči.
- Hodnocení vlivu životních podmínek na zdravotní stav populace jejich skupin i jednotlivých etnik - metodiky studií a sběr dat potřebných pro hodnocení.
- Hodnocení kvality ovzduší venkovního i vnitřního.
- Hodnocení kvality jednotlivých druhů vod.
- Hodnocení rekreačních vod.
- Hodnocení odpadů z hlediska možných zdravotních dopadů.
- Hodnocení zdravotního stavu vybrané populační skupiny.
- Koncepce a náplň oboru, metodika plánování činnosti, metodické vedení a spolupráce s ostatními obory hygienické služby a zdravotnického terénu.
- Věkové zvláštnosti tělesného a duševního vývoje u dětí a mladistvých.
- Způsoby sledování a hodnocení ukazatelů zdravotního stavu u dětí a mladistvých.
- Vlivy prostředí, pracovního prostředí a pedagogického procesu na zdravý vývoj u dětí a mladistvých.
- Rizikové faktory hromadně se vyskytujících chronických onemocnění a možnosti intervence.
- Vliv tělesné aktivity u dětí a mladistvých na zdraví.
- Dětská úrazovost a její prevence.
- Hygienické požadavky na školní stravování.
- Podmínky pro konání zotavovacích akcí, škol v přírodě a jiných akcí pro děti.
- Požadavky na vnitřní prostředí staveb a venkovních hracích ploch.
- Pravidelné očkování dětí a mladistvých.
- Koncepce, zásady a provádění drogové epidemiologie a prevence škodlivých návyků.
- Terorismus, radiační, chemické a biologické napadení, principy ochrany.
- Platná zdravotnická legislativa vztahující se k dětem a mladistvým.
- Užití a interpretace statistických metod v souvislosti s aspekty sledování zdravotního stavu.
Praktické dovednosti
- Provádět šetření v rámci státního zdravotního dozoru.
- Umět vyhodnocovat výsledky měření z oblasti fyzikálních a chemických faktorů.
- Vyhodnocovat měření hluku v exteriéru a interiéru, navrhovat další postupy.
- Vyhodnocovat podmínky pro činnost dětí a dospívajících včetně rozhodnutí o nápravě.
- Provádět odběry vzorků pro vyšetřování potravin, půdy, vody a odpadů.
Kompetence po absolvování praxe
- Provádět státní zdravotní dozor.
- Zpracovávat výsledky šetření a vyšetření, připravovat Rozhodnutí a návrhy sankcí.
- Vykonávat další činnosti dle Statutu KHS a dle příkazu nadřízeného.
Všechny teoretické znalosti musí být školenec nebo lékař schopen uplatnit v rámci praktických dovedností v hygienické praxi s uplatněním jejího hlavního úkolu tj. zajištění správné a zdravotně nezávadné výživy, správných životních podmínek a zdravotně nezávadného prostředí.
3.2.2 Rozsah požadovaných teoretických znalostí a praktických dovedností v epidemiologii
Po absolvování specializačního vzdělávání je lékař schopen plně uplatnit epidemiologickou metodu práce.
Epidemiologie
Teoretické znalosti
- Popsat demografickou strukturu dané populace a z ní vyvodit možné charakteristiky zdravotního stavu této populace.
- Znát základní principy identifikace životních podmínek a faktorů životního prostředí, které mohou, buď negativně (rizikové faktory) nebo pozitivně, ovlivnit zdravotní stav populace.
- Identifikovat zdroje dat, zhodnotit jejich spolehlivost a určit metodiku jejich sběru, třídění a způsobu hodnocení.
- Charakterizovat ukazatele extenzity a intenzity, provést výpočet ukazatelů demografických a ukazatelů nemocnosti a úmrtnosti.
- Znát metodu časových řad a umět ji použít; umět zhodnotit trend nemocnosti a úmrtnosti.
- Určit vhodný způsob prezentace dat.
- Umět posoudit výsledky praktické aplikace epidemiologické metody práce (epidemiologické studie) při sledování zdravotního stavu populace.
- Znát základní epidemiologické ukazatele vztahu mezi expozicemi a následkem.
- Nedílnou součástí rozsahu znalostí epidemiologické metodologie je:
- znalost principů obecné epidemiologie infekčních nemocí,
- zevrubná znalost epidemiologické charakteristiky, biologických vlastností původců, metod laboratorní diagnostiky, protiepidemických opatření všech nákaz u nás se běžně vyskytujících a u nákaz podléhajících Mezinárodnímu zdravotnímu řádu,
- orientační znalost epidemiologické charakteristiky, základních biologických vlastností původců, principů laboratorní diagnostiky a základních protiepidemických opatření nákaz pro nás exotických.
- znalost zásad problematiky dozoru nad hygienickými podmínkami ve zdravotnických zařízeních a zařízeních sociální péče (pevné odpady, možná zdravotní rizika pro obyvatelstvo).
Praktické dovednosti
- Prokázat schopnost praktické aplikace medicíny založené na důkazech:
- aplikace principů epidemiologické metody v terénní praxi,
- aplikace optimálních protiepidemických opatření v dané epidemiologické situaci, včetně zhodnocení jejich účinnosti.
- Uplatňování zásad epidemiologické surveillance v konkrétních situacích:
- schopnost epidemiologického zdůvodnění imunopreventivních, resp. imunoprofylaktických opatření v různých epidemiologických situacích,
- detailní znalost způsobů odběru a transportu biologického materiálu odebíraného v ohnisku nákazy,
- schopnost komplexní interpretace epidemiologických, klinických a laboratorních dat pro danou situaci.
Kompetence po absolvování praxe
- Provádět šetření v ohnisku nákazy.
- Zpracovávat dokumentaci a návrhy pro další postup v ohnisku nákazy.
- Připravovat dokumentaci - Rozhodnutí a návrhy sankcí v epidemiologii.
4 Všeobecné požadavky
Znalosti právních předpisů evropské unie a platných právních předpisů ve zdravotnictví, předpisů vydávaných ministerstvem zdravotnictví, ministerstvem životního prostředí popř. jinými úřady státní správy.
5 Hodnocení specializačního vzdělávání
Specializační vzdělávání probíhá pod vedením přiděleného školitele na akreditovaném pracovišti.
a) Průběžné hodnocení školitelem - záznamy o absolvované praxi a o konkrétních činnostech v průkazu odbornosti, event. logbooku. Záznamy o průběžném hodnocení školitelem pravidelně v šestiměsíčních intervalech, hodnocení po skončení základního hygienického kmene.
b) Kritéria pro vydání certifikátu o absolvování základního hygienického kmene vzdělávacího programu
absolvování všeobecné povinné praxe a povinné praxe v oboru kmene potvrzené všemi školiteli s příslušnou specializovanou způsobilostí v délce minimálně 24 měsíců na akreditovaném pracovišti (viz tab. Část I.), v rozsahu stanoveném vzdělávacím programem,
předložení potvrzení o provedených výkonech v logbooku,
absolvování povinného kurzu Základy hygieny a epidemiologie po základním hygienickém kmeni úspěšně ukončeného písemným testem na konci základního hygienického kmene a dalších školících akcích.
c) Předpoklad přístupu k atestační zkoušce
absolvování základního hygienického kmene a jeho zhodnocení v průkazu odbornosti,
absolvování praxe potvrzené všemi školiteli se specializovanou způsobilostí,
absolvování povinných vzdělávacích akcí - záznam v průkazu odbornosti,
absolvování předatestačního kurzu Hygiena a epidemiologie a úspěšné absolvování testu na závěr tohoto kurzu,
předložení potvrzení o provedených kompletních výkonech v logbooku,
vypracování písemné práce,
potvrzení o absolvování kurzů, vědeckých a vzdělávacích akcí (viz tab. Část III.).
potvrzení o absolvování kurzů, vědeckých a vzdělávacích akcí (viz tab. Část III.).
d) Vlastní atestační zkouška
teoretická část - 3 odborné otázky,
praktická část - obhajoba písemné práce.
6 Charakteristika činností, pro které absolvent specializačního vzdělávání získal způsobilost
Absolvent specializačního vzdělávání v oboru hygiena a epidemiologie je oprávněn vykonávat samostatně všechny výše uvedené činnosti, vykonávat státní zdravotní dozor, veškerou kontrolní činnost vyplývající z platných předpisů.
7 Charakteristika akreditovaných pracovišť (AP)
Pracoviště zajišťující výuku školenců musí být akreditováno (ustanovení §15 odst. 1 zákona č. 95/2004 Sb.). Pracoviště musí zajistit školenci absolvování vzdělávacího programu. K tomu slouží řádné a plné zapojení školence do práce včetně účasti na ústavních pohotovostních službách a dále umožnění studia a pobytu na jiném akreditovaném pracovišti poskytujícím část přípravy, která není dostupná na vlastním pracovišti. Minimální kritéria AP jsou dána splněním odborných, provozních, technických a personálních předpokladů.
Nedílnou součástí žádosti o udělení akreditace je plán atestační přípravy školence.
7.1 Akreditované pracoviště
Personální požadavky
- Školitel má nejvyšší vzdělání v oboru a nejméně 10 let výkonu povolání lékaře nebo specializovanou způsobilost v oboru hygiena a epidemiologie a min. 5 let praxe od získání specializované způsobilosti a s minimálním úvazkem 1,0.
- Školitel dokládá svou způsobilost při žádosti o akreditaci pracoviště profesním životopisem a přehledem svých odborných a pedagogických aktivit v posledních 5 letech.
- Poměr školitel/školenec - 1:1-2.
- Spolu se žádostí je nutno předložit plán plnění povinností stanovených vzdělávacím programem. Pokud pracoviště zajišťuje více než jednu část, vždy výukový plán předkládá.
Materiální a technické vybavení
- PC, dataprojektor, přístup k internetu.
- Přístup k odborné literatuře, včetně el. databází (zajištění vlastními prostředky nebo ve smluvním zařízení).
Organizační a provozní požadavky
- Kontinuální činnost pracoviště dle Statutu MZ, provádění Státního zdravotního dozoru.
Vědecko výzkumná činnost AP
- AP se dle možností podílí na výzkumné činnosti, jeho pracovníci publikují odborná sdělení v domácích i zahraničních časopisech a podílejí se na řešení výzkumných úkolů. Školenec by se měl seznámit během své přípravy se zásadami vědecké práce, měl by mít možnost seznámit se s výzkumnou činností pracoviště, případně se i na ní podílet.
7.2 Vysvětlivky - požadavky na pracoviště
8 Programy povinných vzdělávacích aktivit a personální a technické vybavení pro jejich realizaci
8.1 Charakteristika vzdělávacích aktivit
8.1.1 Program kurzu Lékařská první pomoc
Předmět
|
Minimální počet hodin
|
Náhlá zástava krevního oběhu, incidence, diagnóza, základní a rozšířená neodkladná resuscitace včetně defibrilace (Basic Life Support a Advanced Cardiac Life Support).
|
2
|
Bezvědomí nejasného původu, křeče, synkopa; náhlé cévní mozkové příhody, diagnostické postupy, terapeutické okno, trombolýza systémová, intraarteriální.
|
2
|
Dušnost, hlavní příčiny: respirační etiologie - astma bronchiale, status astmaticus, inhalační trauma atd., kardiovaskulární etiologie - kardiální selhávání, astma cardiale, edém plic, embolie plicnice, zvláštní stavy: tonutí a utonutí, strangulace atd., diagnóza, dif. dg., terapeutické postupy, principy umělé plicní ventilace.
|
2
|
Bolesti na hrudi, akutní koronární syndrom, principy a indikace trombolýzy, PTCA (Percutaneous Transluminal Coronary Angioplasty), závažné dysrytmie a terapeutické přístupy.
|
2
|
Traumatologie - těžké úrazy, úraz hlavy, páteře, hrudníku, dutiny břišní, končetin, polytrauma, poranění el. proudem, termická poranění, hlavní zásady ATLS (Advanced Trauma Life Support).
|
2
|
Šok, diagnóza, klasifikace, příčiny, terapeutické přístupy.
|
1
|
Hromadný výskyt raněných, hlavní zásady BATLS (Battlefield Advanced Trauma Life Support).
|
1
|
Integrovaný záchranný systém a krizová logistika.
|
1
|
Zvláštnosti urgentních stavů u dětí.
|
2
|
Extramurální porod, péče o novorozence a matku, gynekologické akutní stavy.
|
1
|
Praktická výuka.
|
4
|
Ověření znalostí testem.
|
|
Celkem
|
20
|
Personální a technické zabezpečení kurzu Lékařská první pomoc
Personální zabezpečení
- Lékaři se specializovanou způsobilostí nebo zvláštní odbornou způsobilostí v oboru urgentní medicína a praxí nejméně 5 let v oboru, případně se specializovanou způsobilostí ve vyučované problematice.
- Garant kurzu má nejvyšší vzdělání v oboru a nejméně 10 let praxe výkonu povolání lékaře v oboru specializace.
- Účastníci kurzu obdrží současně s pozvánkou do kurzu na CD učební texty Lékařská první pomoc k seznámení s tématy, což umožní ve stanovené době probrat tak rozsáhlou a náročnou problematiku.
Technické zabezpečení
- Učebna pro teoretickou výuku s příslušným vybavením.
- Učebna pro praktickou výuku s vybavením: manekýn (dospělý, dětský a novorozenec) umožňující praktický nácvik základní i rozšířené neodkladné resuscitace se simultánním záznamem sledovaných vitálních funkcí (zejména respiračních a oběhových) k objektivizaci účinnosti prováděné resuscitace a možností uložení sledovaných dat do PC a závěrečné vyhodnocení.
Model musí umožnit nácvik:
- zajištění průchodnosti dýchacích cest pomocí vzduchovodů, Combi-tubusu, laryngeálního tubusu, laryngeální masky (včetně intubační) a různými technikami tracheální intubace,
- umělé plicní ventilace z plic do plic ústy, přes masku, ručním dýchacím přístrojem/ transportním ventilátorem,
- nácvik intubace dětí/novorozenců a umělou plicní ventilaci,
- zajištění průchodnosti dýchacích cest koniopunkcí, minitracheotomií (krikotomií),
- punkci pneumotoraxu,
- zajištění vstupu do krevního řečiště - punkci a kanylaci periferní žíly, centrální žíly (subclavia, jugularis int.), v. femoralis a různé techniky intraoseálního přístupu,
- diagnostiky simulovaných poruch rytmu na kardioskopu a volbu farmakoa elektroimpulzoterapie.
- Počítačová učebna pro závěrečné testování znalostí. Pro objektivní hodnocení je nezbytné pracovat alespoň s ověřeným kvazistandardizovaným testem.
8.1.2 Program kurzu Základy lékařské etiky, komunikace, managementu a legislativy
Předmět
|
Minimální počet hodin
|
Lékařská etika (etické kodexy, etické chování zdravotníků).
Práva a povinnosti pacientů, informovaný souhlas.
Euthanasie aj.
|
3
|
Komunikace s problémovým pacientem.
|
4
|
Organizace a řízení zdravotnictví, financování zdravotní péče.
|
8,5
|
Informace o základních zákonných a prováděcích předpisech ve zdravotnictví.
|
1
|
Systém všeobecného zdravotního pojištění. Vztah lékař (zdravotnické zařízení) a pojišťovny.
|
1
|
Druhy, formy a právní postavení zdravotnických zařízení.
|
1
|
Základy kvality péče a bezpečí.
|
1
|
Personální řízení (Zákoník práce, komunikace s ekonomickými institucemi - daňové přiznání, evidence majetku, finanční toky).
|
2
|
Povinnosti zdravotnických pracovníků, práva a povinnosti, vedení a nakládání se zdravotnickou dokumentací, zejména postup lege artis, mlčenlivost.
|
1,5
|
Právní odpovědnost ve zdravotnictví.
|
1
|
Nemocenské a důchodové pojištění.
|
0,5
|
Celkem
|
16
|
Personální a technické zabezpečení kurzu Základy lékařské etiky, komunikace, managementu a legislativy
Personální zabezpečení
- Lektoři se znalostí zdravotnického práva a veřejného zdravotnictví, zejména osoby s právnickým vzděláním a profesní zkušeností v oblasti zdravotnického práva v délce alespoň 5 let.
- Součástí lektorského týmu mohou být i další osoby, zejména osoby, které mají praxi v oblasti řízení ve zdravotnictví nejméně 5 let, dále studovali management, ať již na vysoké škole nebo v MBA programu, popřípadě obdobných oborů vysokých škol či celoživotního vzdělávání.
Technické zabezpečení
- Učebna pro teoretickou výuku s příslušným vybavením; poskytnutí studijních textů Základy zdravotnické legislativy, event. jiné.
8.1.3 Program kurzu Prevence škodlivého užívání návykových látek (NL) a léčba závislostí
Předmět
|
Minimální počet hodin
|
Škodlivé užívání NL a závislostí na NL v ČR.
|
1
|
Přehled NL zneužívaných v ČR a jejich vlastností.
|
1
|
Zdravotní aspekty škodlivého užívání NL a závislostí na NL.
|
1
|
Problematika škodlivého užívání NL a závislostí na NL ve specifických podmínkách jednotlivých medicínských oborů, možnosti prevence.
|
2
|
Přehled specifických léčebných modalit pro osoby škodlivě užívající NL a závislé.
|
1
|
Právní aspekty související se zneužíváním NL a závislostmi na NL.
|
1
|
Závěr kurzu, diskuse.
|
1
|
Celkem
|
8
|
Personální a technické zabezpečení kurzu Prevence škodlivého užívání návykových látek (NL) a léčba závislostí
Personální zabezpečení
- Lektoři se specializovanou způsobilostí nebo zvláštní odbornou způsobilostí v oboru návykové nemoci a praxí nejméně 5 let v oboru, případně se specializovanou způsobilostí ve vyučované problematice.
Technické zabezpečení
- Učebna pro teoretickou výuku s příslušným vybavením.
8.1.4 Program kurzu Základy hygieny a epidemiologie
Předmět
|
Minimální počet hodin
|
HYGIENICKÉ OBORY
|
|
Syndrom rizikového chování u dospívajících.
|
1
|
Pracovní lékařství. Vztah práce a zdraví. Kategorizace prací.
|
2
|
Nemoci z povolání. Preventivní prohlídky.
|
1
|
Pracovní prostředí a jeho vliv na zdraví.
|
2
|
Chemické noxy, BET.
|
1
|
Problematika pitné vody - alternativ zásobování a speciálních úprav. Rekreační vody, bazény, požadavky a rizika.
|
2
|
Současná legislativa v hygieně dětí a dorostu.
|
2
|
Účinky UV záření na zdraví. Spektrum elektromagnetického záření.
|
1
|
Zásady desinfekce a sterilizace.
|
2
|
Hygiena půdy a odpadů - posouzení rizika, likvidace.
|
2
|
Hodnocení hluku, jeho rizika, současná legislativa.
|
2
|
Systém monitoringu zdravotního stavu ve vztahu k životnímu prostředí.
|
2
|
Fyzická zátěž. Práce zakázaná ženám.
|
1
|
Státní zdravotní dozor na úseku hygieny výživy (společného stravování).
|
3
|
Ochrana před ionizujícím záření - zásady a současná legislativa.
|
1
|
Epidemiologicky významní členovci.
|
1
|
Nutriční, mikrobiologická a toxikologická problematika v hygieně výživy.
|
3
|
EPIDEMIOLOGIE
|
|
Úvod do problematiky. Vracející se infekce a nové infekce.
|
1
|
Epidemiologická problematika virových hepatitid, nosokomiálních nákaz a alimentárních nákaz.
|
2
|
Strategie očkovacích programů. Perspektivy vakcinace.
|
2
|
Problematika cestovní medicíny. Očkování do zahraničí.
|
1
|
Obecná epidemiologie infekčních nemocí. Proces šíření nákazy (původci, zdroje a cesty přenosu nákaz, vnímavost populace).
|
2
|
Hlášení infekčních nemocí. Epidemiologická opatření v ohnisku nákazy.
|
2
|
Epidemiologická charakteristika nejvýznamnějších virových respiračních infekcí.
|
2
|
Modelová situace k samostatnému řešení - úvod, zadání.
|
3
|
Epidemiologická charakteristika AIDS.
|
1
|
Epidemiologické ukazatelé.
|
1
|
Epidemiologická metoda práce.
|
2
|
Epidemiologické studie (observační, intervenční).
|
2
|
Asociace a kauzalita.
|
1
|
Aktuální otázky vakcinačních programů.
|
1
|
Příprava celoplošné deratizace v sídelní aglomeraci.
|
1
|
Statistické zpracování dat. Třídění a prezentace dat.
|
2
|
Ukazatelé nemocnosti a úmrtnosti.
|
1
|
Zavlečené vysoce virulentní nákazy.
|
2
|
Modelové příklady z epidemiologie, hodnocení.
|
2
|
TEST. Vyhodnocení.
|
1
|
Celkem
|
61
|
Personální a technické zabezpečení kurzu Základy hygieny a epidemiologie Personální zabezpečení
- Lékaři se specializovanou způsobilostí v oboru a praxí nejméně 5 let.
- Garant kurzu má specializovanou způsobilost v oboru s praxí nejméně 10 let.
- Nelékař se specializovanou způsobilostí a praxí nejméně 5 let.
Technické zabezpečení
- Standardní vybavení učebny, PC, dataprojektor a přístup k Internetu. internetu.
8.1.5 Program předatestačního kurzu Hygiena a epidemiologie
Předmět
|
Minimální počet hodin
|
Problematika státního zdravotního dozoru.
|
2
|
Monitoring zdravotního stavu a životního prostředí.
|
2
|
Problematika vody.
|
2
|
Hygiena půdy a odpadů.
|
2
|
Rekreační vody a bazény, rizika.
|
2
|
Neionizující záření a jeho vliv na zdraví.
|
2
|
Hluk a jeho hodnocení.
|
2
|
Státní zdravotní dozor na úseku hygieny výživy.
|
4
|
Nutriční mikrobiologická a toxikologická problematika.
|
|
Problematika hygieny dětí a dorostu.
|
3
|
Specifiky zdravého a rizikového stylu.
|
|
Specifiky dospívání a rizik chování.
|
|
Obecná epidemiologie.
|
18
|
Proces šíření nákazy.
|
|
Hlášení a opatření v ohnisku nákazy.
|
|
Epidemiologické ukazatele.
|
|
Epidemiologická metoda práce.
|
|
Epidemiologické studie, asociace, kauzalita.
|
|
Cestovní medicína.
|
|
Strategie očkovacích programů, vakcinace, perspektivy.
|
|
Bioterorizmus a vysoce virulentní nákazy.
|
|
Zásady dezinfekce a sterilizace.
|
|
Problematika nozokomiálních nákaz.
|
|
Test. Vyhodnocení
|
1
|
Celkem
|
40
|
Personální a technické zabezpečení předatestačního kurzu Hygiena a epidemiologie
Personální zabezpečení
- Lékaři se specializovanou způsobilostí v oboru a praxí nejméně 5 let.
- Garant kurzu má nejvyšší vzdělání v oboru a nejméně 10 let praxe.
- Nelékař se specializovanou způsobilostí a praxí nejméně 5 let.
Technické zabezpečení
- Standardní vybavení učebny, PC, dataprojektor a přístup k internetu.