Animace načítání

Stránka se připravuje...


Věstník MZd ČR, částka 8/2009

Vzdělávací program
oboru
PSYCHIATRIE
Obsah:
2.1 Základní psychiatrický kmen - v délce minimálně 24 měsíců
2.2 Vlastní specializovaný výcvik - v délce minimálně 36 měsíců
3.1 Rozsah požadovaných teoretických znalostí a praktických dovedností prokazatelných na konci výcviku v rámci základního psychiatrického kmene
3.2 Rozsah požadovaných teoretických znalostí a praktických dovedností prokazatelných na konci specializovaného výcviku
7.1 Akreditované pracoviště
7.2 Vysvětlivky - požadavky na pracoviště
8.1 Charakteristika vzdělávacích aktivit

1 Cíl specializačního vzdělávání

Cílem specializačního vzdělávání v oboru psychiatrie je získání potřebných teoretických znalostí a praktických dovedností v oblasti diagnostiky, terapie, rehabilitace a prevence duševních poruch a onemocnění. Specializace v oboru psychiatrie umožní samostatnou činnost v ambulantní a lůžkové psychiatrické péči.

2 Minimální požadavky na specializační vzdělávání

Podmínkou pro zařazení do specializačního vzdělávání v oboru psychiatrie je získání odborné způsobilosti k výkonu povolání lékaře ukončením nejméně šestiletého prezenčního studia na lékařské fakultě, které obsahuje teoretickou a praktickou výuku v akreditovaném magisterském studijním programu všeobecné lékařství.

Specializační vzdělávání se uskutečňuje při výkonu lékařského povolání formou celodenní průpravy v rozsahu odpovídajícím stanovené týdenní pracovní době podle ustanovení §83 zákona č. 262/2006 Sb., zákoník práce, ve znění pozdějších předpisů.

Specializační vzdělávání může probíhat jako rozvolněná příprava, to je při nižším rozsahu, než je stanovená týdenní pracovní doba. V tomto případě celková délka, úroveň a kvalita nesmí být nižší než v případě celodenní průpravy.

Pořadí stáží ve všeobecné povinné praxi základního psychiatrického kmene může být v libovolném pořadí, následující povinná praxe v oboru kmene je absolvována vcelku.

Podmínkou pro získání specializované způsobilosti v oboru psychiatrie je zařazení do oboru, absolvování základního psychiatrického kmene (24 měsíců), specializovaného výcviku (36 měsíců) a úspěšné složení atestační zkoušky. Celková doba specializačního vzdělávání je minimálně 5 let, z toho

2.1 Základní psychiatrický kmen - v délce minimálně 24 měsíců

Část I.

a) všeobecná povinná praxe

 
Akreditované pracoviště
 
Počet měsíců
 
chirurgie 1), 2) - lůžkové oddělení všeobecné chirurgie (s minimálním počtem 35 lůžek)
 
3
 
vnitřní lékařství 1), 3) - standardní interní lůžkové oddělení s neselektovaným příjmem nemocných
 
3
 
z toho jednotka intenzivní péče 4)
 
1
 
anesteziologie a intenzivní medicína 1), 5) - lůžkové oddělení resuscitační a intenzivní péče
 
2
 
gynekologie a porodnictví 1), 6) - gynekologicko-porodnické lůžkové oddělení
 
2
 
dětské lékařství 1), 7) - dětské lůžkové oddělení
 
2
 
 

b) povinná praxe v oboru kmene

 
Akreditované pracoviště
 
Počet měsíců
 
psychiatrie 1) 8)
 
12
 
z toho
 
péče o akutní psychiatrické stavy na akreditovaném lůžkovém psychiatrickém oddělení, které poskytuje péči pacientům celého diagnostického spektra
 
10
 
 
všeobecně orientovaná ambulantní psychiatrická praxe v akreditovaném zařízení s psychiatrickou ambulancí
 
2
 
 
 

2.2 Vlastní specializovaný výcvik - v délce minimálně 36 měsíců

Postup do specializovaného výcviku je podmíněn splněním všech požadavků stanovených pro výcvik v rámci základního psychiatrického kmene (včetně úspěšného absolvování povinného písemného testu).

Probíhá na pracovištích akreditovaných pro specializační vzdělávání v oboru psychiatrie.

Část II.

c) povinná praxe

 
Akreditované pracoviště
 
Počet měsíců
 
psychiatrie 1), 8) - lůžkové nebo ambulantní pracoviště
 
12
 
návykové nemoci 9)
 
2
 
dětská a dorostová psychiatrie 10)
 
2
 
gerontopsychiatrie 11)
 
2
 
neurologie 1) 12) - lůžkové oddělení
 
3

d) povinná doplňková praxe

Musí trvat minimálně 15 měsíců na akreditovaných pracovištích a pracovištích věnovaných významné specializované problematice psychiatrie, které jsou volitelné dle potřeby školence (nebo více, pokud celková délka přípravy přesahuje 60 měsíců povinné praxe).

 
Akreditované pracoviště
 
Počet měsíců
 
psychiatrie 1), 8) - lůžkové nebo ambulantní pracoviště
 
3-15
 
psychiatrie 1), 8) - klinické pracoviště s výzkumným programem
 
3-6
 
psychiatrické pracoviště krizové intervence
 
3-6
 
dětská a dorostová psychiatrie 10)
 
3-12
 
gerontopsychiatrie 11)
 
3-12
 
pracoviště zaměřené na komunitní péči a sociální rehabilitaci
 
3-6
 
sexuologie 13)
 
3-6
 
návykové nemoci 9)
 
3-12
 
psychiatrické nebo interní pracoviště - orientované psychosomaticky
 
3-6

V průběhu vlastního specializovaného výcviku v oboru psychiatrie může být část přípravy věnována výcviku v pediatrickém oboru (maximálně v rozsahu 12 měsíců) dle příslušného vzdělávacího programu - dětská a dorostová psychiatrie, pokud tato praxe probíhá na specializovaných dětských lůžkových odděleních. Tato absolvovaná odborná praxe se může započítat při dalším vzdělávání v jiném oboru specializace nebo v certifikovaném kurzu (nástavbovém oboru), pokud odpovídá její obsah příslušnému vzdělávacímu programu (dle ustanovení §5 odst. 8 zákona č. 95/2004 Sb.).

Volitelná doplňková praxe umožňuje získat v rámci specializační přípravy odborně vyhraněnou zkušenost, která profiluje školence pro budoucí zaměření v psychiatrii nebo mu usnadňuje získání kvalifikace v příbuzných oborech.

Část III.

e) účast na vzdělávacích aktivitách - povinná

 
Kurzy, semináře
 
Počet dní
 
kurz Lékařská první pomoc 14)
 
3
 
kurz Základy lékařské etiky, komunikace, managementu a legislativy 14)
 
2
 
Psychoterapeutické znalostní a dovednostní minimum lze získat dvěma způsoby:
 
 
a) potvrzení o absolvování alespoň 200 hodin akreditovaného systematického psychoterapeutického výcviku uznaného Českou Psychiatrickou společností
 
min. 200 hodin
 
b) kurz psychoterapie a nácvik psychoterapeutických dovedností
 
min. 140 hodin
 
z toho
 
kurz Psychoterapie uznaný Psychiatrickou společností
 
min. 80 hodin
 
 
nácvik psychoterapeutických dovedností se supervizí pověřeným školitelem s ukončeným výcvikem v psychoterapii
 
min. 60 hodin
 
účast na vzdělávacích a vědeckých akcích v oboru psychiatrie zařazených do registru akcí celoživotního vzdělávání lékařů ČLK dokumentovaná potvrzeními
 
min. 30 kreditních bodů ročně
 
test Základy psychiatrie
 
1
 
 

f) účast na vzdělávacích aktivitách - doporučená

 
Kurzy, semináře
 
Délka trvání
 
potvrzeními dokumentovaná účast na vzdělávacích a vědeckých akcích v oboru psychiatrie zařazených do registru akcí celoživotního vzdělávání lékařů České lékařské komory (dále jen „ČLK“ - akce zařazené do registru celoživotního vzdělávání lékařů ČLK).
 
40 kreditních bodů ročně
 
 

3 Rozsah požadovaných teoretických znalostí a praktických dovedností, seznam požadovaných výkonů

Nedílnou součástí vzdělávacího programu je vedení záznamu o provedených výkonech (logbook) a průkazu odbornosti lékaře (specializační index). Potvrzené výkony musí být doložitelné ve zdravotnické dokumentaci. Počet výkonů uvedený v logbooku je stanoven jako minimální. Předpokládá se absolvování nebo asistence u takového počtu výkonů, aby školenec zvládl danou problematiku jak po teoretické, tak i po praktické stránce.

3.1 Rozsah požadovaných teoretických znalostí a praktických dovedností prokazatelných na konci výcviku v rámci základního psychiatrického kmene

Teoretické znalosti a praktické dovednosti - 1. rok specializačního vzdělávání

Chirurgie - 3 měsíce praxe (včetně 1 ústavní pohotovostní služby týdně) na akreditovaném pracovišti I. nebo II. typu pod přímým odborným dohledem školitele

Teoretické znalosti

- Základní znalosti obecné a speciální chirurgie.

- Základy ošetření popálenin, omrzlin a chemických poranění.

- Rozdíly v praktické chirurgii dle věkových kategorií.

Praktické znalosti

- Anamnéza a fyzikální vyšetření.

- Provoz ambulancí a lůžkového oddělení; vedení zdravotnické dokumentace.

- Indikace k ambulantním, urgentním i elektivním chirurgickým výkonům.

- Asistence u ambulantních vyšetřovacích i léčebných postupů, asistence při běžných operacích.

- Předoperační příprava nemocných.

- Zásady asepse a antisepse, příprava operačního pole a mytí se k operaci.

- Náležitosti provedení lokální a celkové anestézie.

- Základní pooperační péče a monitorace vitálních funkcí.

- Přítomnost při vyšetření a ošetřování poranění kostí, kloubů a měkkých tkání, včetně imobilizace.

- Indikace a interpretace základních laboratorních a zobrazovacích metod.

- Prevence a terapie tromboembolické nemoci.

- Předoperační a pooperační rehabilitace.

- Technika podání krevní transfúze a krevních derivátů, prevence a léčení potransfúzních komplikací.

- Prevence a základní ošetření dekubitů.

- Základní vyšetření a diferenční diagnostika náhlých příhod břišních a hrudních.

- Základní postupy při diagnostice a léčení polytraumat.

Praktické dovednosti

- Vyšetření hlavy, hrudníku, končetin a břicha (včetně per rectum).

- Zavedení nasogastrické sondy, močového katetru, odběr biologického materiálu.

- Zavedení periferního žilního katetru, péče o centrální žilní katetr, včetně podávání infúzních roztoků.

- Injekční techniky - s.c., i.m., i.v., i.d.

- Obvazová technika, různé způsoby imobilizace.

- Základní technika ošetření a šití povrchových ran.

- Péče o stomie.

Kompetence po absolvování praxe

- Odebírání anamnézy a provedení fyzikálního vyšetření pacienta.

- Zavádění nasogastrické sondy, močového katetru, odběr biologického materiálu.

- Zavedení periferního žilního katetru, péče o centrální žilní katetr, včetně podávání infúzních roztoků.

- Aplikace injekcí s.c., i.m., i.v., i.d.

- Podávání krevní transfúze a krevních derivátů.

- Ošetřování nekomplikovaných poranění kůže a podkoží (včetně lokální anestézie a šití).

- Asistence při chirurgických operačních výkonech.

- Základní ošetření popálenin, omrzlin, chemického a radiačního poranění.

- Převazy chirurgických ran a aplikace obvazové techniky.

- Vedení zdravotnické dokumentace.

Vnitřní lékařství - 3 měsíce praxe na akreditovaném pracovišti I. nebo II. typu pod přímým odborným dohledem školitele

Teoretické znalosti

- Základy problematiky vnitřních nemocí.

- Specifika onemocnění ve vyšším věku.

Praktické znalosti

- Anamnéza a fyzikální vyšetření.

- Provoz ambulancí a lůžkového oddělení; vedení zdravotnické dokumentace.

- Nejčastěji se vyskytující vnitřní nemoci, klinické projevy, diagnostika, léčba a prevence.

- Základní vyšetřovací metody.

- Indikace a interpretace základních laboratorních a zobrazovacích metod.

- Technika podání krevní transfúze a krevních derivátů, prevence a léčení potransfúzních komplikací.

- Nejčastěji používané skupiny léčiv v léčbě vnitřních nemocí.

- Prevence a základní ošetření dekubitů.

Praktické dovednosti

- Provedení komplexního interního vyšetření.

- Zavedení periferního žilního katetru, péče o centrální žilní katetr, včetně podávání infúzních roztoků.

- Injekční techniky - s.c., i.m., i.v., i.d.

- Zavedení nasogastrické sondy, močového katetru, odběr biologického materiálu, odsávání sekretu z dýchacích cest.

Kompetence po absolvování praxe

- Odebírání anamnézy a provedení fyzikálního vyšetření pacientů.

- Aplikace injekcí s.c., i.m., i.v., i.d.

- Zavedení periferního žilního katetru, péče o centrální žilní katetr, včetně podávání infúzních roztoků.

- Zavedení nasogastrické sondy, odběr biologického materiálu.

- Podávání krevní transfúze a krevních derivátů.

- Vedení zdravotnické dokumentace.

Anesteziologie a intenzivní medicína - 2 měsíce praxe na akreditovaném pracovišti I. nebo II. nebo III. typu pod přímým odborným dohledem školitele

Teoretické znalosti

- Obsah anesteziologické péče (předanestetické vyšetření, příprava před anestézií, premedikace; základní odborné postupy celkové anestézie; základní odborné postupy místního znecitlivění; zásady péče o pacienta po anestézii, hodnocení míry zotavení, zjištění a zvládání běžných komplikací; zásady pooperační analgesie).

- Znalosti základů patofyziologie, patogeneze, diferenční diagnostiky a první pomoci u stavů ohrožení života či poruchy základních životních funkcí.

- Základní typy znecitlivění, jejich možnosti a rizika.

- Rozšířená péče o poraněné Advanced Trauma Life Support (ATLS).

- Provoz pracovišť oboru anesteziologie a intenzívní medicína; vedení zdravotnické dokumentace.

Praktické dovednosti

- Provádění základní a rozšířené neodkladné resuscitace.

- Rozpoznání a hodnocení závažnosti stavů náhlé poruchy zdraví či selhání základních životních funkcí.

- Poskytnutí lékařské první pomoci u stavů ohrožení života či poruchy základních životních funkcí.

- Provedení základních výkonů - zajištění periferního žilního katetru; zabezpečení volných dýchacích cest polohou hlavy; uložení do stabilizované polohy na boku.

Kompetence po absolvování praxe

- Rozpoznání a hodnocení závažnosti stavů náhlé poruchy zdraví či selhání základních životních funkcí.

- Poskytnutí lékařské první pomoci u stavů ohrožení života či poruchy základních životních funkcí.

- Provedení základních výkonů - zajištění periferního žilního vstupu, zabezpečení volných dýchacích cest polohou hlavy, uložení do stabilizované polohy na boku.

- Provedení rozšířené neodkladné resuscitace.

- Vedení zdravotnické dokumentace.

Gynekologie a porodnictví - 2 měsíce praxe na akreditovaném pracovišti I. nebo II. nebo III. typu pod přímým odborným dohledem školitele

Teoretické znalosti

- Základy gynekologie a porodnictví.

- Základní vyšetřovací metody v gynekologii a porodnictví.

- Gynekologická endokrinologie a poruchy cyklu.

- Metody sterilizace a kontracepce.

- Základní gynekologické a porodnické operace, komplikace a pooperační péče.

- Lékařské vedení porodu.

- Rizikový porod, porodnické komplikace.

Praktické dovednosti

- Anamnéza a fyzikální vyšetření.

- Provoz lůžkového oddělení; vedení zdravotnické dokumentace.

- Indikace a interpretace základních laboratorních a zobrazovacích metod.

- Vyšetřovací metody v gynekologii (vyšetření v zrcadlech, bimanuální palpační vyšetření, kolposkopie).

- Vyšetřovací metody v porodnictví (zevní a vnitřní vyšetření těhotné).

- Zavedení periferního žilního katetru, péče o centrální žilní katetr, včetně podávání infúzních roztoků.

- Injekční techniky - s.c., i.m., i.v., i.d.

- Zavedení močového katetru, odběr biologického materiálu.

Kompetence po absolvování praxe

- Odebírání anamnézy a provedení fyzikálního vyšetření pacientek.

- Provedení základních zevních vyšetření pacientky.

- Aplikace injekcí s.c., i.m., i.v., i.d.

- Zavedení periferního žilního katetru, péče o centrální žilní katetr, včetně podávání infúzních roztoků.

- Odběr biologického materiálu.

- Podávání krevní transfúze a krevních derivátů.

- Vedení zdravotnické dokumentace.

Dětské lékařství - 2 měsíce praxe na akreditovaném pracovišti I. nebo II. typu pod přímým odborným dohledem školitele

Teoretické znalosti

- Základy dětského lékařství.

- Růst a vývoj dítěte v jednotlivých věkových obdobích.

- Nejčastější diagnostické jednotky akutních a chronických dětských onemocnění.

- Nejčastější infekční onemocnění v dětském věku.

- Základní diagnostické postupy v neonatologii.

- Výživa dětí a dorostu.

- Prevence v pediatrii.

Praktické dovednosti

- Anamnéza a fyzikální vyšetření.

- Provoz ambulancí a lůžkového oddělení; vedení zdravotnické dokumentace.

- Nejčastěji se vyskytující dětská onemocnění, klinické projevy, diagnostika, léčba a prevence.

- Základní vyšetřovací metody.

- Indikace a interpretace základních laboratorních a zobrazovacích metod.

- Technika podání krevní transfúze a krevních derivátů, prevence a léčení potransfúzních komplikací.

- Zavedení periferního žilního katetru, péče o centrální žilní katetr, včetně podávání infúzních roztoků.

- Injekční techniky - s.c., i.m., i.v., i.d.

- Zavedení nasogastrické sondy, odběr biologického materiálu.

- Lumbální punkce - asistence.

- Prohlubování dovedností při vyšetřování dětí všech věkových skupin, včetně zhodnocení psychomotorického vývoje.

Kompetence po absolvování praxe

- Odebírání anamnézy a provedení fyzikálního vyšetření pacienta.

- Aplikace injekcí s.c., i.m.,i.v., i.d.

- Podávání krevní transfúze a krevních derivátů.

- Zavedení periferního žilního katetru, péče o centrální žilní katetr, včetně podávání infúzních roztoků.

- Zavedení nasogastrické sondy a odběr biologického materiálu.

- Odsávání sekretu z dýchacích cest.

- Vedení zdravotnické dokumentace.

Teoretické znalosti a praktické dovednosti - 2. rok specializačního vzdělávání v rámci základního psychiatrického kmene

Psychiatrie

Teoretické znalosti

- Znalost psychopatologických a tělesných projevů duševních poruch a rozpoznání jejich diagnostického významu.

- Znalost klasifikace duševních poruch a důležitých etiologických a patogenetických poznatků.

- Znalost psychofarmakologie v míře, která umožní racionální a cílenou farmakoterapii duševních poruch, znalost nežádoucích účinků psychofarmak.

- Znalost možností a mezí pomocných vyšetřovacích metod, jak psychologických tak laboratorních a přístrojových (zobrazovacích metod).

- Znalost metod biologické léčby duševních poruch.

- Znalost základních účinných mechanismů psychoterapie.

Praktické dovednosti

- Vyšetření pacienta s duševní poruchou, interpretace nálezu z psychiatrického vyšetření a stanovení diagnózy podle platné klasifikace nemocí. Umí určit potřebu psychiatrické péče a její formu. Dokáže rozpoznat nepřítomnost duševní poruchy.

- Schopnost samostatně vést předepsanou zdravotnickou dokumentaci a vyhotovovat písemnosti pro zdravotnické i nezdravotnické instituce.

- Indikace a odebrání relevantní nezávislé (objektivní) anamnézy a interpretace jejího významu pro diagnózu psychiatrické poruchy.

- Indikace a sestavení zdůvodněného plánu pomocných vyšetřen (psychologické, biochemické, laboratorní, elektrofyziologické, zobrazovací metody, serologické) s cílem diferenciálně diagnostického zhodnocení pacienta.

- Schopnost posoudit indikace k léčení pacienta bez jeho souhlasu a fyzického omezení pacienta a rozhodnout o nich. Seznámení se s patřičnými zákonnými podmínkami takového postupu.

- Schopnost posoudit nebezpečí hrozící sebevraždy nebo agrese.

- Schopnost indikovat adekvátní terapii v oblasti farmakoterapie, psychoterapie, biologické terapie i socioterapie.

- Znalost postupů provádění elektrokonvulzivní léčby.

- Schopnost poskytnout psychoedukaci (dostatečnou, relevantní a srozumitelnou, informace o povaze duševní poruchy, zvoleném postupu a terapeutickém plánu) pacientovi a jeho příbuzným a blízkým tak, aby je bylo možno zapojit do preventivních opatření.

- Schopnost navázat a udržet s pacientem terapeutický vztah.

Postoje

- Vztah k duševním poruchám prostý předsudku plynoucího ze stigmatu duševní poruchy.

Minimální počty výkonů

V tabulce jsou uvedeny minimální počty komplexních samostatných vyšetření pacientů z uvedené skupiny diagnóz.

 
Výkony
 
Minimální počet
 
Organické a symptomatické duševní poruchy
 
10
 
Poruchy vyvolané účinky psychoaktivních látek
 
10
 
Schizofrenie a psychotické poruchy
 
15
 
Poruchy nálady
 
15
 
Neurotické poruchy včetně somatoformních a vyvolaných stresem
 
15
 
Poruchy osobnosti
 
5
 
Elektrokonvulze
 
5
 
Rozbor výsledků psychologického vyšetření s psychologem
 
1
 
Supervidované konziliární vyšetření
 
5

Kompetence lékaře vykonávat níže uvedené činnosti samostatně pod konzultačním vedením po absolvování psychiatrického kmene

- Vyšetření pacienta s duševní poruchou, interpretace nálezu z psychiatrického vyšetření a stanovení diagnózy podle platné klasifikace nemocí, přijetí nebo odmítnutí přijetí pacienta s duševní poruchou k léčbě.

- Indikace a odebrání relevantní nezávislé (objektivní anamnézy) a interpretace jejího významu pro diagnózu psychiatrické poruchy.

- Indikace a sestavení zdůvodněného plánu pomocných vyšetření (psychologické, biochemické, laboratorní, elektrofyziologické, zobrazovací metody, serologické) s cílem diferenciálně diagnostického zhodnocení pacienta.

- Indikace adekvátní terapie v oblasti farmakoterapie, psychoterapie, biologické terapie, socioterapie.

- Poskytnutí psychoedukace.

- Provedení elektrokonvulzí.

3.2 Rozsah požadovaných teoretických znalostí a praktických dovedností prokazatelných na konci specializovaného výcviku

Psychiatrie

Teoretické znalosti

- Důkladná znalost psychiatrických klasifikací (MKN 10, orientace v DSM), kritérií a obrazu duševních poruch a poruch chování v dospělosti, dětství a v dorostovém věku a jejich diferenční diagnostiky, průběhu, rizik a prognózy. Znalost prokázaných i hypotetických vztahů mezi tělesnými systémy a procesy a duševními projevy především v oblasti psychopatologie.

- Znalost etiologických a patogenetických poznatků, hypotéz a teorií u duševních poruch včetně doposud neobjasněných problémů. Seznámení se s poznatky z oblasti genetiky, biochemie, fyziologie a morfologie, které jsou zapotřebí pro porozumění symptomatice, vzniku, průběhu a léčbě duševních poruch.

- Znalost biologické léčby duševních poruch včetně předpokládaného mechanismu účinku a fyzikálního podkladu jejich působení (EKT, TMS).

- Znalosti technického podkladu, interpretace a omezení pomocných laboratorních, přístrojových i psychologických vyšetřovacích metod. - Přehled o metodách a školách psychoterapie včetně indikací a důkazů o jejich účinnosti.

- Znalosti epidemiologických dat a sociologických teorií vztahující se k interpretaci duševních nemocí jako bio-psycho-sociálních poruch.

- Znalosti historie oboru a vývoje klasifikací a pojmů v psychiatrii.

- Základní orientace v oblasti vývojové (evoluční) interpretace v medicíně.

- Znalosti na důkazech založených pravidel farmakoterapie.

- Znalost pravidel pro hodnocení pracovní a funkční schopnosti jedinců s duševní poruchou a zásady soudně psychiatrického hodnocení v trestním i občanskoprávním řízení. Informovanost o indikacích a pravidlech ochranného léčení.

- Znalosti o struktuře a organizaci zařízení (zdravotnické i nezdravotnické) pečujících o pacienty včetně statistiky psychiatrické péče, administrativní, právní, etická a ekonomická problematika oboru včetně zdravotního pojištění.

- Znalost principů prevence duševních poruch a poruch chování.

- Seznámení se s metodikou vědecké práce, znalosti o použití psychometrických nástrojů a schopnost interpretovat výsledky výzkumu.

- Seznámení se s etickými principy při výzkumné práci.

Praktické dovednosti

- Provede důkladný psychopatologický rozbor zahrnující dynamiku duševní poruchy a samostatně zhodnotí diagnózu a diferenciální diagnózu a způsob jejich ověření.

- Schopnost určit krátkodobou i dlouhodobou potřebu psychiatrické péče a její formu.

- Dovede indikovat a dlouhodobě vést individualizovanou psychofarmakologickou léčbu s ohledem na farmakologický profil, nežádoucí účinky a farmakokinetické interakce psychofarmak.

- Schopnost zhodnotit konkrétní prognostické ukazatele.

- Schopnost indikovat potřebu systematické psychoterapie a poskytnout psychoterapeutickou podporu v krizi a použít jednoduché psychoterapeutické techniky.

- Schopnost spolupracovat s osobami v pacientově okolí a se sociálními pracovníky ve prospěch přesnější diagnózy, úspěšné léčby pacienta a zajištění návazné péče.

- Schopnost zajistit vedení veškeré předepsané zdravotnické dokumentace a písemností pro zdravotnické i nezdravotnické instituce.

- Schopnost provést konsiliární vyšetření somaticky nemocného pacienta a zhodnocení podílu somatického stavu a somatické léčby na duševní poruše. V indikovaných případech srozumitelně komunikovat v rámci interdisciplinární spolupráce a zprostředkovat uplatnění psychiatrických poznatků a dovedností ve prospěch tělesně nemocného pacienta.

- Schopnost připravit psychoedukační programy pro pacienty a jejich příbuzné.

- Podílet se na přípravě a provádění výzkumných projektů a/nebo zasvěceně a kriticky interpretovat výsledky výzkumné práce.

- Dokáže zpracovat z cizojazyčné i domácí literatury odborné téma pro přednášku i písemnou publikaci. Osvojí si prezentační dovednosti a o odborných tématech dovede srozumitelně informovat. Získané znalosti a dovednosti umí předávat spolupracovníkům.

Teoretické znalosti z ostatních oborů

Návykové nemoci

- Orientace v toxikologii psychoaktivních látek, porozumění vzniku syndromu závislosti a návykových poruch, ve farmakologické léčbě návykových poruch.

Dětská a dorostová psychiatrie

- Orientace v úloze rodiny u duševních poruch v dětství a v dorostovém věku a v alternativách jejich dlouhodobé dynamiky.

- Orientace v návykových poruchách v dorostovém věku.

Gerontopsychiatrie

- Orientace v diagnostických a terapeutických specifikách péče o duševní poruchy a sociální i zdravotní situace ve stáří.

Neurologie

- Znalost obvyklého klinického obrazu poruch, jejichž symptomy a projevy zahrnují kognitivní poruchy, poruchy chování nebo jinou psychopatologii.

Praktické dovednosti z ostatních oborů

Neurologie

- Zvládnutí základů diagnostických a vyšetřovacích postupů v neurologii, orientace v základech všeobecné neurologické praxe u lůžka a znalost diferenciální diagnostiky pacientů, o které pečuje neurologie i psychiatrie (neurodegenerativní onemocnění, epilepsie). Asistence při provádění lumbální punkce.

Minimální počty výkonů

Nedílnou součástí specializační přípravy vzdělávacího programu psychiatrie je vedení logbooku. V logbooku jsou vedeny počty pacientů v jednotlivých diagnostických skupinách duševních poruch komplexně vyšetřených školencem.

V tabulce jsou uvedeny minimální počty komplexních samostatných vyšetření pacientů v průběhu celé specializační přípravy (60 měsíců) z jednotlivých skupiny diagnóz.

 
Výkony
 
Počet
 
Organické a symptomatické duševní poruchy
 
40
 
Poruchy vyvolané účinky psychoaktivních látek
 
50
 
Schizofrenie a psychotické poruchy
 
50
 
Poruchy nálady
 
50
 
Neurotické poruchy včetně somatoformních a vyvolaných stresem
 
50
 
Poruchy osobnosti
 
20
 
Behaviorální syndromy spojené s fyziologickými poruchami a somatickými faktory
 
15
 
Ostatní
 
10
 
Elektrokonvulze (u 10 pacientů)
 
60
 
Kasuistika supervidované psychoterapeutické intervence
 
4
 
Rozbor nálezu EEG s klinickým elektroencefalografistou
 
10 záznamů
 
Rozbor výsledků psychologického vyšetření s psychologem
 
20
 
Supervidované konziliární vyšetření
 
20

Kompetence lékaře vykonávat níže uvedené činnosti samostatně po absolvování specializačního vzdělávání v oboru psychiatrie

- Schopnost provést psychopatologický rozbor zahrnující dynamiku duševní poruchy a samostatně zhodnotit diagnózu a diferenciální diagnózu a způsob jejich ověření a vést k těmto dovednostem mladší kolegy.

- Schopnost hodnotit konkrétní prognostické ukazatele a posoudit nebezpečí hrozící sebevraždy nebo agrese.

- Indikovat a dlouhodobě vést individualizovanou psychofarmakologickou léčbu s ohledem na farmakologický profil, nežádoucí účinky a farmakokinetické interakce psychofarmak.

- Indikovat potřebu systematické psychoterapie a poskytnout psychoterapeutickou podporu v krizi a použít jednoduché psychoterapeutické techniky.

- Vést a supervidovat elektrokonvulzivní léčbu a jiné biologické léčebné postupy a rozhodnout o nich ve sporných případech. Schopnost správně zvážit přínos a rizika léčby duševních poruch v těhotenství.

- Schopnost spolupracovat s osobami v pacientově okolí a se sociálními pracovníky ve prospěch přesnější diagnózy, úspěšné léčby pacienta a zajištění návazné péče.

- Schopnost provést konsiliární vyšetření somaticky nemocného, to jest zhodnotit podíl somatického stavu a somatické léčby na duševní poruše. Dokázat v indikovaných případech srozumitelně komunikovat v rámci interdisciplinární spolupráce a zprostředkovat uplatnění psychiatrických poznatků a dovedností ve prospěch tělesně nemocného pacienta.

- Schopnost připravit psychoedukační programy pro pacienty a jejich příbuzné.

- Podílet se na přípravě a provádění výzkumných projektů.

4 Všeobecné požadavky

Absolvent specializačního vzdělávání:

zaujímá kritický a otevřený postoj k poznatkům a postupům oboru se schopností obhájit nálezy a teorie získané důvěryhodnými postupy, které jsou v souladu s vědeckými metodami,

zaujímá postoj k pacientům, který vychází z respektování jejich autonomie a umožňuje udržení dlouhodobého terapeutického vztahu založeného na vzájemné plné informovanosti a důvěře,

má základní znalosti posudkového a revizního lékařství, lékařské etiky, základních právních předpisů platných ve zdravotnictví, organizace zdravotnické služby a ekonomiky zdravotnictví a zdravotnické statistiky, činnosti České lékařské komory,

má znalosti dokumentace používané v oboru, včetně návrhu lázeňského léčení, hlášení některých infekčních nemocí, hlášení o pracovním úrazu, hlášení nežádoucího účinku léčivých přípravků, náležitosti lékařské zprávy, dokumentaci pro potřeby pojišťoven,

je schopen provozní a administrativní činnosti, zapojení do týmové práce a schopnost používat pro práci počítač a informační systémy včetně databázových systémů s odbornou literaturou.

5 Hodnocení specializačního vzdělávání

Specializační vzdělávání probíhá pod vedením přiděleného školitele na akreditovaném pracovišti.

a) Průběžné hodnocení školiteli v průkazu odbornosti vždy při změně odborného úseku činnosti, nejméně v šestiměsíčních intervalech.

b) Kritéria pro vydání certifikátu o absolvování základního psychiatrického kmene vzdělávacího programu

absolvování všeobecné povinné praxe a povinné doplňkové praxe v oboru kmene potvrzené všemi školiteli s příslušnou specializovanou způsobilostí v délce minimálně 24 měsíců na akreditovaném pracovišti (viz tab. Část I.), v rozsahu stanoveném vzdělávacím programem,

předložení potvrzení o provedených výkonech v logbooku,

zhodnocení znalostí a dovedností po povinné praxi školitelem,

úspěšné absolvování testu Základy psychiatrie po základním psychiatrickém kmeni.

c) Předpoklady přístupu k atestační zkoušce

absolvování praxe potvrzené a zhodnocené všemi školiteli se specializovanou způsobilostí nebo zvláštní odbornou způsobilostí v průkazu odbornosti,

absolvování vzdělávacích a vědeckých akcí v požadovaném rozsahu se záznamem v průkazu odbornosti,

předložení potvrzení o provedených kompletních výkonech v logbooku,

předložení vypracované písemné práce (přehledová práce, zpracování původních dat, soubor kasuistik) v rozsahu minimálně 8 stran (bez literárních odkazů) na téma, které bylo dohodnuto se školitelem na akreditovaném pracovišti, nebo předložení publikace v recenzovaném odborném časopise, kterou školenec sepsal jako první autor,

potvrzení o absolvování kurzů, vědeckých a vzdělávacích akcí (viz tab. Část III.).

d) Vlastní atestační zkouška

praktická část - vyšetření pacienta s vypracováním diagnostického rozboru, plánu dalších vyšetření, terapeutického a rehabilitačního plánu, prognostické úvahy a posudkového zhodnocení. Diskuse nejméně nad jednou písemně zpracovanou psychoterapeutickou kasuistikou,

teoretická část - 3 odborné otázky a obhajoba písemné práce.

6 Charakteristika činností, pro které absolvent specializačního vzdělávání získal způsobilost

Lékař se specializovanou způsobilostí v oboru psychiatrie je schopen samostatné činnosti při poskytování specializované psychiatrické péče v lůžkovém nebo ambulantním zařízení, je schopen provádět konsiliární činnost pro jiné obory a podílet se na vzdělávání specialistů v oboru psychiatrie.

7 Charakteristika akreditovaných pracovišť (AP)

Pracoviště zajišťující výuku školenců musí být akreditováno (ustanovení §15 odst. 1 zákona č. 95/2004 Sb.). Pracoviště musí zajistit školenci absolvování vzdělávacího programu. K tomu slouží řádné a plné zapojení školence do práce včetně účasti na ústavních pohotovostních službách a dále umožnění studia a pobytu na jiném akreditovaném pracovišti poskytujícím část přípravy, která není dostupná na vlastním pracovišti. Minimální kritéria akreditovaného pracoviště jsou dána splněním odborných, provozních, technických a personálních předpokladů.

Nedílnou součástí žádosti o udělení akreditace je plán atestační přípravy školence.

7.1 Akreditované pracoviště

Personální požadavky

- Školitel má nejvyšší vzdělání v oboru a nejméně 10 let výkonu povolání lékaře nebo specializovanou způsobilost v oboru psychiatrie a min. 5 let praxe od získání specializované způsobilosti a s minimálním úvazkem 1,0.

- Poměr školitel/školenec - 1:2

- Školitel dokládá svou způsobilost při žádosti o akreditaci pracoviště profesním životopisem a přehledem svých odborných a pedagogických aktivit v posledních 5 letech.

- Spolu se žádostí je nutno předložit plán plnění povinností stanovených vzdělávacím programem. Pokud pracoviště zajišťuje více než jednu část, vždy výukový plán předkládá.

Materiální a technické vybavení

- Vybavení pracoviště dle standardů personálního a přístrojového vybavení, které odpovídá požadavkům:

- přístroj pro elektrokonvulzní terapii (EKT),

- dostupná vyšetření hematologická, biochemická, radiologická, vyšetření z oblasti nukleární medicíny a mikrobiologická.

- Přístup k odborné literatuře, včetně el. databází (zajištění vlastními prostředky nebo ve smluvním zařízení).

Organizační a provozní požadavky

- Součásti podílející se na činnosti pracoviště:

- lůžková nebo ambulantní péče, včetně krizové intervence a docházkových programů v plném rozsahu terapeutického spektra,

- lůžková zařízení poskytují všeobecnou akutní (psychiatrická oddělení/kliniky všeobecných nemocnic) nebo kombinovanou akutní a následnou péči (psychiatrické léčebny) a s min. počtem 20 lůžek a min. 15 přijatých nemocných pacientů měsíčně.

- Minimálně 3000 vyšetření ve všeobecné psychiatrické ambulanci za rok.

- Na pracovišti probíhají pravidelné vizity vedoucího pracoviště a pracoviště pořádá pravidelné semináře, včetně poskytování konsiliární péče pro nemocnici či jiné zdravotní zařízení.

Vědeckovýzkumná činnost

- AP se dle možností podílí na výzkumné činnosti, jeho pracovníci vystupují na vědeckých akcích a publikují odborná sdělení v domácích nebo zahraničních časopisech a podílejí se na řešení výzkumných úkolů.

Školenec by se měl seznámit během své přípravy se zásadami vědecké práce, měl by mít možnost seznámit se s výzkumnou činností pracoviště, případně se i na ní podílet.

7.2 Vysvětlivky - požadavky na pracoviště

1) Pracoviště je akreditováno pro společné stáže vzdělávacího programu tohoto i jiného oboru v rámci vlastního zdravotnického zařízení nebo smluvního zařízení.
2) Pracoviště musí splňovat podmínky stanovené vzdělávacím programem chirurgie, a to v části „akreditované pracoviště I. typu“.
3) Pracoviště musí splňovat podmínky stanovené vzdělávacím programem vnitřní lékařství, a to v části „akreditované pracoviště I. typu“.
4) Pracoviště musí mít minimální personální vybavení stanovené podle „Seznamu zdravotních výkonů s bodovými hodnotami (Vyhláška Ministerstva zdravotnictví č. 439/2008 Sb.)“, a to pro kapitolu „7.1.3. OD intenzivní péče vyššího stupně 00055, 00065 a 00075“ a pro kapitolu „7.1.4. OD intenzivní péče nižšího stupně 00057, 00058, 00068 a 00078“. Pracoviště musí mít minimální technické vybavení stanovené podle „Seznamu zdravotních výkonů s bodovými hodnotami (Vyhláška Ministerstva zdravotnictví č. 439/2008 Sb.)“, a to pro kapitolu „7.2.1.2. OD intenzivní péče vyšší stupeň o pacienta s TISS 20-29 body 00055, kapitolu „7.2.1.3. OD intenzivní péče nižší stupeň o pacienta s TISS 15-19 body 00057“ a pro kapitolu „7.2.1.4. OD intenzivní péče nižší stupeň o pacienta s TISS 9-14 body 00058“.
5) Pracoviště musí splňovat podmínky stanovené vzdělávacím programem anesteziologie a intenzivní medicína, a to v části „akreditované pracoviště I. typu“. Pracoviště musí mít minimální personální vybavení stanovené podle „Seznamu zdravotních výkonů s bodovými hodnotami (Vyhláška Ministerstva zdravotnictví č. 439/2008 Sb.)“, a to pro kapitolu „7.1.1. OD resuscitační péče kromě neonatální 00051, 00052, 00053, 00061 a 00062“ a kapitolu „7.1.4. OD intenzivní péče nižšího stupně 00057, 00058, 00068 a 00078“. Pracoviště musí mít minimální technické vybavení stanovené podle „Seznamu zdravotních výkonů s bodovými hodnotami (Vyhláška Ministerstva zdravotnictví č. 439/2008 Sb.)“, a to pro kapitolu „7.2.1.1. OD resuscitační péče o pacienta s TISS 30 a více body 00051, 00052, 00053“, kapitolu „7.2.1.3. OD intenzivní péče nižší stupeň o pacienta s TISS 15-19 body 00057“, kapitolu „7.2.1.4. OD intenzivní péče nižší stupeň o pacienta s TISS 9-14 body 00058“, kapitolu „7.2.2.1. OD resuscitační péče o kojence, děti a dorost 00061“, kapitolu „7.2.2.4. OD intenzivní péče o kojence, děti a dorost nižší stupeň 00068“ a kapitolu „7.2.3.4. OD porodnické intenzivní péče 00080“ a kapitolu „7.2.3.5. OD porodnické intermediární péče 00082“.
6) Pracoviště musí splňovat podmínky stanovené vzdělávacím programem gynekologie a porodnictví, a to v části „akreditované pracoviště I. typu“.
7) Pracoviště musí splňovat podmínky stanovené vzdělávacím programem dětské lékařství, a to v části „akreditované pracoviště I. typu“.
8) Pracoviště musí splňovat podmínky stanovené vzdělávacím programem psychiatrie, to v části: „akreditované pracoviště“.
9) Pracoviště musí splňovat podmínky stanovené vzdělávacím programem nástavbového oboru návykové nemoci, a to v části: „akreditované pracovište I. typu“.
10) Pracoviště musí splňovat podmínky stanovené vzdělávacím programem nástavbového oboru dětská a dorostová psychiatrie, a to v části: „akreditované pracovište I. typu“.
11) Pracoviště musí splňovat podmínky stanovené vzdělávacím programem nástavbového oboru gerontopsychiatrie, a to v části: „akreditované pracovište I. typu“.
12) Pracoviště musí splňovat podmínky stanovené vzdělávacím programem neurologie, a to v části:„akreditované pracoviště I. typu“.
13) Pracoviště musí splňovat podmínky stanovené vzdělávacím programem nástavbového oboru sexuologie, a to v části: „akreditované pracovište I. typu“.
14) …v jakémkoliv vzdělávacím programu.

8 Programy povinných vzdělávacích aktivit a personální a technické vybavení pro jejich realizaci

8.1 Charakteristika vzdělávacích aktivit

8.1.1 Program kurzu Lékařská první pomoc

 
Předmět
 
Minimální počet hodin
 
Náhlá zástava krevního oběhu, incidence, diagnóza, základní a rozšířená neodkladná resuscitace včetně defibrilace (Basic Life Support a Advanced Cardiac Life Support).
 
2
 
Bezvědomí nejasného původu, křeče, synkopa; náhlé cévní mozkové příhody, diagnostické postupy, terapeutické okno, trombolýza systémová, intraarteriální.
 
2
 
Dušnost, hlavní příčiny: respirační etiologie - astma bronchiale, status astmaticus, inhalační trauma atd., kardiovaskulární etiologie - kardiální selhávání, astma cardiale, edém plic, embolie plicnice, zvláštní stavy: tonutí a utonutí, strangulace atd., diagnóza, dif. dg., terapeutické postupy, principy umělé plicní ventilace.
 
2
 
Bolesti na hrudi, akutní koronární syndrom, principy a indikace trombolýzy, PTCA (Percutaneous Transluminal Coronary Angioplasty), závažné dysrytmie a terapeutické přístupy.
 
2
 
Traumatologie - těžké úrazy, úraz hlavy, páteře, hrudníku, dutiny břišní, končetin, polytrauma, poranění el. proudem, termická poranění, hlavní zásady ATLS (Advanced Trauma Life Support).
 
2
 
Šok, diagnóza, klasifikace, příčiny, terapeutické přístupy.
 
1
 
Hromadný výskyt raněných, hlavní zásady BATLS (Battlefield Advanced Trauma Life Support).
 
1
 
Integrovaný záchranný systém a krizová logistika.
 
1
 
Zvláštnosti urgentních stavů u dětí.
 
2
 
Extramurální porod, péče o novorozence a matku, gynekologické akutní stavy.
 
1
 
Praktická výuka.
 
4
 
Ověření znalostí testem.
 
 
Celkem
 
20
 
 

Personální a technické zabezpečení kurzu Lékařská první pomoc

Personální zabezpečení

- Lékaři se specializovanou způsobilostí nebo zvláštní odbornou způsobilostí v oboru urgentní medicína a praxí nejméně 5 let v oboru, případně se specializovanou způsobilostí ve vyučované problematice.

- Garant kurzu má nejvyšší vzdělání v oboru a nejméně 10 let praxe výkonu povolání lékaře v oboru specializace.

- Účastníci kurzu obdrží současně s pozvánkou do kurzu na CD učební texty Lékařská první pomoc k seznámení s tématy, což umožní ve stanovené době probrat tak rozsáhlou a náročnou problematiku.

Technické zabezpečení

- Učebna pro teoretickou výuku s příslušným vybavením.

- Učebna pro praktickou výuku s vybavením: manekýn (dospělý, dětský a novorozenec) umožňující praktický nácvik základní i rozšířené neodkladné resuscitace se simultánním záznamem sledovaných vitálních funkcí (zejména respiračních a oběhových) k objektivizaci účinnosti prováděné resuscitace a možností uložení sledovaných dat do PC a závěrečné vyhodnocení.

Model musí umožnit nácvik:

- zajištění průchodnosti dýchacích cest pomocí vzduchovodů, Combi-tubusu, laryngeálního tubusu, laryngeální masky (včetně intubační) a různými technikami tracheální intubace,

- umělé plicní ventilace z plic do plic ústy, přes masku, ručním dýchacím přístrojem/ transportním ventilátorem,

- nácvik intubace dětí/novorozenců a umělou plicní ventilaci,

- zajištění průchodnosti dýchacích cest koniopunkcí, minitracheotomií (krikotomií),

- punkci pneumotoraxu,

- zajištění vstupu do krevního řečiště - punkci a kanylaci periferní žíly, centrální žíly (subclavia, jugularis int.), v. femoralis a různé techniky intraoseálního přístupu,

- diagnostiky simulovaných poruch rytmu na kardioskopu a volbu farmakoa elektroimpulzoterapie.

- Počítačová učebna pro závěrečné testování znalostí. Pro objektivní hodnocení je nezbytné pracovat alespoň s ověřeným kvazistandardizovaným testem.

8.1.2 Program kurzu Základy lékařské etiky, komunikace, managementu a legislativy

 
Předmět
 
Minimální počet hodin
 
Lékařská etika (etické kodexy, etické chování zdravotníků).
Práva a povinnosti pacientů, informovaný souhlas.
Euthanasie aj.
 
3
 
Komunikace s problémovým pacientem.
 
4
 
Organizace a řízení zdravotnictví, financování zdravotní péče.
 
8,5
 
Informace o základních zákonných a prováděcích předpisech ve zdravotnictví.
 
1
 
Systém všeobecného zdravotního pojištění. Vztah lékař (zdravotnické zařízení) a pojišťovny.
 
1
 
Druhy, formy a právní postavení zdravotnických zařízení.
 
1
 
Základy kvality péče a bezpečí.
 
1
 
Personální řízení (Zákoník práce, komunikace s ekonomickými institucemi - daňové přiznání, evidence majetku, finanční toky).
 
2
 
Povinnosti zdravotnických pracovníků, práva a povinnosti, vedení a nakládání se zdravotnickou dokumentací, zejména postup lege artis, mlčenlivost.
 
1,5
 
Právní odpovědnost ve zdravotnictví.
 
1
 
Nemocenské a důchodové pojištění.
 
0,5
 
Celkem
 
16
 
 

Personální a technické zabezpečení kurzu Základy lékařské etiky, komunikace, managementu a legislativy

Personální zabezpečení

- Lektoři se znalostí zdravotnického práva a veřejného zdravotnictví, zejména osoby s právnickým vzděláním a profesní zkušeností v oblasti zdravotnického práva v délce alespoň 5 let.

- Součástí lektorského týmu mohou být i další osoby, zejména osoby, které mají praxi v oblasti řízení ve zdravotnictví nejméně 5 let, dále studovali management, ať již na vysoké škole nebo v MBA programu, popřípadě obdobných oborů vysokých škol či celoživotního vzdělávání.

Technické zabezpečení

- Učebna pro teoretickou výuku s příslušným vybavením; poskytnutí studijních textů Základy zdravotnické legislativy, event. jiné.