Věstník MZd ČR, částka 1/2010
1 Cíl specializačního vzdělávání
Cílem specializačního vzdělávání v oboru diabetologie a endokrinologie je vychovat odborníka s teoretickými znalostmi, manuální a technickou dovedností, návyky a praktickými zkušenostmi, které umožňují samostatnou diagnostiku, prevenci a léčbu diabetu a jeho komplikací, onemocnění endokrinního systému, metabolických chorob a poruch výživy.
2 Minimální požadavky na specializační vzdělávání
Podmínkou pro zařazení do specializačního vzdělávání v oboru diabetologie a endokrinologie je získání odborné způsobilosti k výkonu povolání lékaře ukončením nejméně šestiletého prezenčního studia na lékařské fakultě, které obsahuje teoretickou a praktickou výuku v akreditovaném magisterském studijním programu všeobecné lékařství.
Specializační vzdělávání se uskutečňuje při výkonu lékařského povolání formou celodenní průpravy v rozsahu odpovídajícím stanovené týdenní pracovní době podle ustanovení §83 zákona č. 262/2006 Sb., zákoník práce, ve znění pozdějších předpisů.
Specializační vzdělávání může probíhat jako rozvolněná příprava, to je při nižším rozsahu, než je stanovená týdenní pracovní doba. V tomto případě celková délka, úroveň a kvalita nesmí být nižší než v případě celodenní průpravy.
Pořadí stáží v základním interním nebo pediatrickém kmeni může být v libovolném pořadí.
Podmínkou pro získání specializované způsobilosti v oboru diabetologie a endokrinologie je zařazení do oboru, absolvování základního interního nebo pediatrického kmene (24 měsíců), specializovaného výcviku (36 měsíců) a úspěšné složení atestační zkoušky. Celková doba specializačního vzdělávání je minimálně 5 let, z toho
2.1 Základní interní nebo pediatrický kmen
2.1.1 Základní interní kmen - v délce minimálně 24 měsíců
Část I.
a) všeobecná povinná praxe
Akreditované pracoviště
|
Počet měsíců
|
3
|
|
3
|
|
z toho jednotka intenzivní péče 4)
|
1
|
2
|
|
2
|
|
2
|
|
b) povinná praxe v oboru kmene
Akreditované pracoviště
|
Počet měsíců
|
11
|
|
1
|
|
Výcvik probíhá na standardních interních pracovištích, resp. klinikách s nepřetržitým a neselektovaným příjmem nemocných a dostatečně velkým spádovým územím, která získala akreditaci nejméně pro interní kmen. Pracoviště disponují náležitým personálním a přístrojovým vybavením a zázemím pro školence. Všeobecná povinná praxe i povinná praxe v oboru kmene probíhá na příslušných pracovištích téže nebo i jiné nemocnice, která získala akreditaci. Požadavky vzdělávacího programu je možné splnit na více akreditovaných pracovištích, pokud je nezajistí v celém rozsahu mateřské pracoviště.
nebo
2.1.2 Základní pediatrický kmen - v délce minimálně 24 měsíců
Specializační vzdělávání pro absolvování základního pediatrického kmene se uskutečňuje pouze na akreditovaném pracovišti (pracovištích) pro obor dětské lékařství s odborným zaměřením na problematiku dětí a dospívajících v lůžkové a ambulantní péči.
Požadavky vzdělávacího programu je možné splnit na více akreditovaných pracovištích, pokud je nezajistí v celém rozsahu mateřské pracoviště.
Část I.
c) všeobecná povinná praxe
Akreditované pracoviště
|
Počet měsíců
|
|
20
|
||
3
|
||
z toho
|
pracoviště intenzivní péče v dětském lékařství (JIP) 11)
|
2
|
1
|
||
3
|
||
Je to období, během kterého lékař pracuje na dětském lůžkovém pracovišti, slouží ústavní pohotovostní služby a podílí se na lůžkové péči o všechny věkové skupiny dětí a dospívajících i na práci na všeobecné dětské ambulanci.
2.2 Vlastní specializovaný výcvik - v délce minimálně 36 měsíců
Postup do specializovaného výcviku je podmíněn splněním všech požadavků stanovených pro výcvik v rámci základního interního nebo pediatrického kmene (včetně úspěšného absolvování povinného interního nebo pediatrického kurzu po základním interním nebo pediatrickém kmeni a písemného testu). Probíhá na pracovištích akreditovaných pro specializační vzdělávání v oboru diabetologie a endokrinologie a dalších oborech.
Část II.
d) povinná praxe
Akreditované pracoviště
|
Počet měsíců
|
20 + 1 týden
|
|
10
|
|
10 + 1 týden
|
|
1 týden
|
|
Část III.
e) povinná praxe
Akreditované pracoviště
|
Počet týdnů
|
|||
28
|
||||
z toho
|
14
|
|||
z toho
|
podiatrická ambulance
|
2
|
||
edukace
|
1
|
|||
14
|
||||
z toho
|
pracoviště gynekologické endokrinologie
|
1
|
||
endokrinologická ultrasonografie a cílená aspirační biopsie
|
3
|
|||
pracoviště spojující vlastní komplexní aplikovaný výzkum v endokrinologii s klinickou praxí s využitím specializovaných laboratorních metodik, zobrazovacích technik a aspiračních biopsií
|
4
|
|||
1
|
||||
f) povinná doplňková praxe
Akreditované pracoviště
|
Počet měsíců
|
|
6
|
||
z toho
|
1
|
|
3
|
||
1
|
||
1
|
||
pro absolventy základního interního kmene
|
2
|
|
z toho
|
2
|
|
pro absolventy základního pediatrického kmene
|
2
|
|
z toho
|
1
|
|
1
|
||
klinická osteologie 19) - osteologické pracoviště (je součástí AP II. typu diabetologie a endokrinologie)
|
2 týdny
|
|
obezitologické pracoviště 20)
|
1 týden
|
|
Část IV.
g) účast na vzdělávacích aktivitách - povinná
Kurzy, semináře
|
Počet dní
|
kurz Lékařská první pomoc 21)
|
3
|
kurz Základy lékařské etiky, komunikace, managementu a legislativy 21)
|
2
|
kurz Prevence škodlivého užívání návykových látek a léčba závislostí 21)
|
1
|
kurz Základy vnitřního lékařství 22)
|
5
|
kurz Základy dětského lékařství 22)
|
5
|
předatestační kurz Diabetologie a metabolismus 22)
|
5
|
předatestační kurz Endokrinologie 22)
|
5
|
test Diabetologie a endokrinologie 22)
|
1
|
h) účast na vzdělávacích aktivitách - doporučená
Kurzy, semináře
|
Délka trvání
|
další kurzy, vědecké a vzdělávací akce domácí i zahraniční garantované příslušnou odbornou společností při České lékařské společnosti J.E. Purkyně (dále jen „ČLS JEP“) nebo Institutem postgraduálního vzdělávání ve zdravotnictví (dále jen „IPVZ“) nebo Českou lékařskou komorou (dále jen „ČLK“) aj.
|
v rozsahu min. 20 hod.
|
2.3 Vlastní specializovaný výcvik zkrácený - v délce minimálně 12 měsíců
Lékaři s nástavbovou specializací v oboru diabetologie dle vyhlášky č. 77/1981 Sb. nebo se specializovanou způsobilostí v oboru diabetologie dle zákona č. 95/2004 Sb. si doplní odbornou praxi podle vzdělávacího programu v oboru diabetologie a endokrinologie v následujícím rozsahu.
i) povinná praxe
Akreditované pracoviště
|
Počet měsíců
|
|
6
|
||
5 + 2 týdny
|
||
z toho
|
pracoviště gynekologické endokrinologie
|
1 týden
|
endokrinologická ultrasonografie a cílená aspirační biopsie
|
3 týdny
|
|
pracoviště spojující vlastní komplexní aplikovaný výzkum v endokrinologii s klinickou praxí s využitím specializovaných laboratorních metodik, zobrazovacích technik a aspiračních biopsií
|
4 týdny
|
|
pediatrická endokrinologie na pracovišti s akreditací II. typu
|
7 týdnů
|
|
2 týdny
|
||
z toho
|
pracoviště diagnostiky
|
1
|
lůžkové oddělení specializované na léčbu karcinomů štítné žlázy
|
1
|
|
j) účast na vzdělávacích aktivitách - povinná
Kurzy, semináře
|
Počet dní
|
kurz Lékařská první pomoc 21)
|
3
|
kurz Základy lékařské etiky, komunikace, managementu a legislativy 21)
|
2
|
kurz Prevence škodlivého užívání návykových látek a léčba závislostí 21)
|
1
|
kurz Základy vnitřního lékařství 22)
|
5
|
kurz Základy dětského lékařství 22)
|
5
|
předatestační kurz Endokrinologie 22)
|
5
|
test Diabetologie a endokrinologie 22)
|
1
|
k) účast na vzdělávacích aktivitách - doporučená
Kurzy, semináře
|
Délka trvání
|
další kurzy, vědecké a vzdělávací akce domácí i zahraniční garantované příslušnou odbornou společností při České lékařské společnosti J.E. Purkyně (dále jen „ČLS JEP“) nebo Institutem postgraduálního vzdělávání ve zdravotnictví (dále jen „IPVZ“) nebo Českou lékařskou komorou (dále jen „ČLK“) aj.
|
v rozsahu min. 20 hod.
|
Pokud výše uvedené kurzy byly absolvovány v rámci jiného vzdělávacího programu v době ne delší než 5 let, nemusí být absolvovány a započítají se.
2.4 Vlastní specializovaný výcvik zkrácený - v délce minimálně 12 měsíců
Lékaři s nástavbovou specializací v oboru endokrinologie dle vyhlášky č. 77/1981 Sb. nebo se specializovanou způsobilostí v oboru endokrinologie dle zákona č. 95/2004 Sb. si doplní odbornou praxi podle vzdělávacího programu v oboru diabetologie a endokrinologie v následujícím rozsahu.
l) povinná praxe
Akreditované pracoviště
|
Počet měsíců
|
|
6
|
||
4
|
||
z toho
|
podiatrická ambulance
|
2 týdny
|
edukace
|
1 týden
|
|
1
|
||
1
|
||
m) účast na vzdělávacích aktivitách - povinná
Kurzy, semináře
|
Počet dní
|
kurz Lékařská první pomoc 21)
|
3
|
kurz Základy lékařské etiky, komunikace, managementu a legislativy 21)
|
2
|
kurz Prevence škodlivého užívání návykových látek a léčba závislostí 21)
|
1
|
kurz Základy vnitřního lékařství 22)
|
5
|
kurz Základy dětského lékařství 22)
|
5
|
předatestační kurz Diabetologie a metabolismus 22)
|
5
|
test Diabetologie a endokrinologie 22)
|
1
|
n) účast na vzdělávacích aktivitách - doporučená
Kurzy, semináře
|
Délka trvání
|
další kurzy, vědecké a vzdělávací akce domácí i zahraniční garantované příslušnou odbornou společností při České lékařské společnosti J.E. Purkyně (dále jen „ČLS JEP“) nebo Institutem postgraduálního vzdělávání ve zdravotnictví (dále jen „IPVZ“) nebo Českou lékařskou komorou (dále jen „ČLK“) aj.
|
v rozsahu min. 20 hod.
|
Pokud výše uvedené kurzy byly absolvovány v rámci jiného vzdělávacího programu v době ne delší než 5 let, nemusí být absolvovány a započítají se.
2.5 Vlastní specializovaný výcvik zkrácený - v délce minimálně 18 měsíců
Lékaři se specializací v oboru interní lékařství II. stupně dle vyhlášky č. 77/1981 Sb. nebo lékaři se specializovanou způsobilostí v oboru vnitřní lékařství dle zákona č. 95/2004 Sb. nebo lékaři se specializací v oboru pediatrie II. stupně dle vyhlášky č. 77/1981 Sb. nebo lékaři se specializovanou způsobilostí v oboru dětské lékařství dle zákona č. 95/2004 Sb. si doplní odbornou praxi podle vzdělávacího programu v oboru diabetologie a endokrinologie v následujícím rozsahu.
o) povinná praxe
Akreditované pracoviště
|
Počet měsíců
|
||
15
|
|||
z toho
|
4
|
||
3 + 2 týdny
|
|||
z toho
|
podiatrická ambulance
|
2 týdny
|
|
edukace
|
1 týden
|
||
4
|
|||
3 + 2 týdny
|
|||
z toho
|
pracoviště gynekologické endokrinologie
|
1 týden
|
|
endokrinologická ultrasonografie a cílená aspirační biopsie
|
3 týdny
|
||
pracoviště spojující vlastní komplexní aplikovaný výzkum v endokrinologii s klinickou praxí s využitím specializovaných laboratorních metodik, zobrazovacích technik a aspiračních biopsií
|
4 týdny
|
||
1 týden
|
|||
1 týden
|
|||
klinická osteologie 17) - osteologické pracoviště (je součástí AP II. typu)
|
2 týdny
|
||
obezitologické pracoviště 20)
|
1 týden
|
||
pro absolventy základního interního kmene
|
2
|
||
z toho
|
2
|
||
pro absolventy základního pediatrického kmene
|
2
|
||
z toho
|
endokrinologie 16) - endokrinologické pracoviště pro dospělé s akreditací II. typu
|
1
|
|
diabetologie 13) - diabetologické pracoviště pro dospělé s akreditací II. typu
|
1
|
||
p) účast na vzdělávacích aktivitách - povinná
Kurzy, semináře
|
Počet dní
|
kurz Lékařská první pomoc 21)
|
3
|
kurz Základy lékařské etiky, komunikace, managementu a legislativy 21)
|
2
|
kurz Prevence škodlivého užívání návykových látek a léčba závislostí 21)
|
1
|
kurz Základy vnitřního lékařství 21)
|
5
|
kurz Základy dětského lékařství 21)
|
5
|
předatestační kurz Diabetologie a metabolismus 22)
|
5
|
předatestační kurz Endokrinologie 22)
|
5
|
test Diabetologie a endokrinologie 22)
|
1
|
q) účast na vzdělávacích aktivitách - doporučená
Kurzy, semináře
|
Délka trvání
|
další kurzy, vědecké a vzdělávací akce domácí i zahraniční garantované příslušnou odbornou společností při České lékařské společnosti J.E. Purkyně (dále jen „ČLS JEP“) nebo Institutem postgraduálního vzdělávání ve zdravotnictví (dále jen „IPVZ“) nebo Českou lékařskou komorou (dále jen „ČLK“) aj.
|
v rozsahu min. 20 hod.
|
Pokud výše uvedené kurzy byly absolvovány v rámci jiného vzdělávacího programu v době ne delší než 5 let, nemusí být absolvovány a započítají se.
3 Rozsah požadovaných teoretických znalostí a praktických dovedností, seznam požadovaných výkonů
Nedílnou součástí vzdělávacího programu je vedení záznamu o provedených výkonech (logbook) a průkazu odbornosti lékaře (specializační index). Potvrzené výkony musí být doložitelné ve zdravotnické dokumentaci. Počet výkonů uvedený v logbooku je stanoven jako minimální. Předpokládá se absolvování nebo asistence u takového počtu výkonů, aby školenec zvládl danou problematiku jak po teoretické, tak i po praktické stránce.
3.1 Rozsah požadovaných teoretických znalostí a praktických dovedností prokazatelných na konci výcviku v rámci základního interního kmene
Teoretické znalosti a praktické dovednosti - 1. rok specializačního vzdělávání
Chirurgie - 3 měsíce praxe (včetně 1 ústavní pohotovostní služby týdně) na akreditovaném pracovišti I. nebo II. typu pod přímým odborným dohledem školitele
Teoretické znalosti
Základní znalosti obecné a speciální chirurgie.
Základy ošetření popálenin, omrzlin a chemických poranění.
Rozdíly v praktické chirurgii dle věkových kategorií.
Praktické znalosti
Anamnéza a fyzikální vyšetření.
Provoz ambulancí a lůžkového oddělení; vedení zdravotnické dokumentace.
Indikace k ambulantním, urgentním i elektivním chirurgickým výkonům.
Asistence u ambulantních vyšetřovacích i léčebných postupů, asistence při běžných operacích.
Předoperační příprava nemocných.
Zásady asepse a antisepse, příprava operačního pole a mytí se k operaci.
Náležitosti provedení lokální a celkové anestézie.
Základní pooperační péče a monitorace vitálních funkcí.
Přítomnost při vyšetření a ošetřování poranění kostí, kloubů a měkkých tkání, včetně imobilizace.
Indikace a interpretace základních laboratorních a zobrazovacích metod.
Prevence a terapie tromboembolické nemoci.
Předoperační a pooperační rehabilitace.
Technika podání krevní transfúze a krevních derivátů, prevence a léčení potransfúzních komplikací.
Prevence a základní ošetření dekubitů.
Základní vyšetření a diferenční diagnostika náhlých příhod břišních a hrudních.
Základní postupy při diagnostice a léčení polytraumat.
Praktické dovednosti
Vyšetření hlavy, hrudníku, končetin a břicha (včetně per rectum).
Zavedení nasogastrické sondy, močového katetru, odběr biologického materiálu.
Zavedení periferního žilního katetru, péče o centrální žilní katetr, včetně podávání infúzních roztoků.
Injekční techniky - s.c., i.m., i.v., i.d.
Obvazová technika, různé způsoby imobilizace.
Základní technika ošetření a šití povrchových ran.
Péče o stomie.
Kompetence po absolvování praxe
Odebírání anamnézy a provedení fyzikálního vyšetření pacienta.
Zavádění nasogastrické sondy, močového katetru, odběr biologického materiálu.
Zavedení periferního žilního katetru, péče o centrální žilní katetr, včetně podávání infúzních roztoků.
Aplikace injekcí s.c., i.m., i.v., i.d.
Podávání krevní transfúze a krevních derivátů.
Ošetřování nekomplikovaných poranění kůže a podkoží (včetně lokální anestézie a šití).
Asistence při chirurgických operačních výkonech.
Základní ošetření popálenin, omrzlin, chemického a radiačního poranění.
Převazy chirurgických ran a aplikace obvazové techniky.
Vedení zdravotnické dokumentace.
Vnitřní lékařství - 3 měsíce praxe na akreditovaném pracovišti I. nebo II. typu pod přímým odborným dohledem školitele
Teoretické znalosti
Základy problematiky vnitřních nemocí.
Specifika onemocnění ve vyšším věku.
Praktické znalosti
Anamnéza a fyzikální vyšetření.
Provoz ambulancí a lůžkového oddělení; vedení zdravotnické dokumentace.
Nejčastěji se vyskytující vnitřní nemoci, klinické projevy, diagnostika, léčba a prevence.
Základní vyšetřovací metody.
Indikace a interpretace základních laboratorních a zobrazovacích metod.
Technika podání krevní transfúze a krevních derivátů, prevence a léčení potransfúzních komplikací.
Nejčastěji používané skupiny léčiv v léčbě vnitřních nemocí.
Prevence a základní ošetření dekubitů.
Praktické dovednosti
Anesteziologie a intenzivní medicína - 2 měsíce praxe na akreditovaném pracovišti I. nebo II. nebo III. typu pod přímým odborným dohledem školitele
Teoretické znalosti
Obsah anesteziologické péče (předanestetické vyšetření, příprava před anestézií, premedikace; základní odborné postupy celkové anestézie; základní odborné postupy místního znecitlivění; zásady péče o pacienta po anestézii, hodnocení míry zotavení, zjištění a zvládání běžných komplikací; zásady pooperační analgesie).
Znalosti základů patofyziologie, patogeneze, diferenční diagnostiky a první pomoci u stavů ohrožení života či poruchy základních životních funkcí.
Základní typy znecitlivění, jejich možnosti a rizika.
Rozšířená péče o poraněné Advanced Trauma Life Support (ATLS).
Provoz pracovišť oboru anesteziologie a intenzívní medicína; vedení zdravotnické dokumentace.
Praktické dovednosti
Provádění základní a rozšířené neodkladné resuscitace.
Rozpoznání a hodnocení závažnosti stavů náhlé poruchy zdraví či selhání základních životních funkcí.
Poskytnutí lékařské první pomoci u stavů ohrožení života či poruchy základních životních funkcí.
Provedení základních výkonů - zajištění periferního žilního katetru; zabezpečení volných dýchacích cest polohou hlavy; uložení do stabilizované polohy na boku.
Kompetence po absolvování praxe
Rozpoznání a hodnocení závažnosti stavů náhlé poruchy zdraví či selhání základních životních funkcí.
Poskytnutí lékařské první pomoci u stavů ohrožení života či poruchy základních životních funkcí.
Provedení základních výkonů - zajištění periferního žilního vstupu, zabezpečení volných dýchacích cest polohou hlavy, uložení do stabilizované polohy na boku.
Provedení rozšířené neodkladné resuscitace.
Vedení zdravotnické dokumentace.
Gynekologie a porodnictví - 2 měsíce praxe na akreditovaném pracovišti I. nebo II. nebo III. typu pod přímým odborným dohledem školitele
Teoretické znalosti
Základy gynekologie a porodnictví.
Základní vyšetřovací metody v gynekologii a porodnictví.
Gynekologická endokrinologie a poruchy cyklu.
Metody sterilizace a kontracepce.
Základní gynekologické a porodnické operace, komplikace a pooperační péče.
Lékařské vedení porodu.
Rizikový porod, porodnické komplikace.
Praktické dovednosti
Anamnéza a fyzikální vyšetření.
Provoz lůžkového oddělení; vedení zdravotnické dokumentace.
Indikace a interpretace základních laboratorních a zobrazovacích metod.
Vyšetřovací metody v gynekologii (vyšetření v zrcadlech, bimanuální palpační vyšetření, kolposkopie).
Vyšetřovací metody v porodnictví (zevní a vnitřní vyšetření těhotné).
Zavedení periferního žilního katetru, péče o centrální žilní katetr, včetně podávání infúzních roztoků.
Injekční techniky - s.c., i.m., i.v., i.d.
Zavedení močového katetru, odběr biologického materiálu.
Kompetence po absolvování praxe
Odebírání anamnézy a provedení fyzikálního vyšetření pacientek.
Provedení základních zevních vyšetření pacientky.
Aplikace injekcí s.c., i.m., i.v., i.d.
Zavedení periferního žilního katetru, péče o centrální žilní katetr, včetně podávání infúzních roztoků.
Odběr biologického materiálu.
Podávání krevní transfúze a krevních derivátů.
Vedení zdravotnické dokumentace.
Dětské lékařství - 2 měsíce praxe na akreditovaném pracovišti I. nebo II. typu pod přímým odborným dohledem školitele
Teoretické znalosti
Základy dětského lékařství.
Růst a vývoj dítěte v jednotlivých věkových obdobích.
Nejčastější diagnostické jednotky akutních a chronických dětských onemocnění.
Nejčastější infekční onemocnění v dětském věku.
Základní diagnostické postupy v neonatologii.
Výživa dětí a dorostu.
Prevence v pediatrii.
Praktické dovednosti
Anamnéza a fyzikální vyšetření.
Provoz ambulancí a lůžkového oddělení; vedení zdravotnické dokumentace.
Nejčastěji se vyskytující dětská onemocnění, klinické projevy, diagnostika, léčba a prevence.
Základní vyšetřovací metody.
Indikace a interpretace základních laboratorních a zobrazovacích metod.
Technika podání krevní transfúze a krevních derivátů, prevence a léčení potransfúzních komplikací.
Zavedení periferního žilního katetru, péče o centrální žilní katetr, včetně podávání infúzních roztoků.
Injekční techniky - s.c., i.m., i.v., i.d.
Zavedení nasogastrické sondy, odběr biologického materiálu.
Lumbální punkce - asistence.
Prohlubování dovedností při vyšetřování dětí všech věkových skupin, včetně zhodnocení psychomotorického vývoje.
Kompetence po absolvování praxe
Odebírání anamnézy a provedení fyzikálního vyšetření pacienta.
Aplikace injekcí s.c., i.m., i.v., i.d.
Podávání krevní transfúze a krevních derivátů.
Zavedení periferního žilního katetru, péče o centrální žilní katetr, včetně podávání infúzních roztoků.
Zavedení nasogastrické sondy a odběr biologického materiálu.
Odsávání sekretu z dýchacích cest.
Vedení zdravotnické dokumentace.
Teoretické znalosti a praktické dovednosti - 2. rok specializačního vzdělávání v rámci základního interního kmene
Vnitřní lékařství - 11 měsíců praxe na standardním lůžkovém interním oddělení s neselektovaným příjmem s akreditací I. nebo II. typu pod odborným dohledem školitele
Teoretické znalosti
Průběžné rozšiřování a prohlubování znalostí o klinice, diagnostice, léčbě a prevenci vnitřních nemocí se zdůrazněním:
- na diferenciální diagnostiku a léčbu onemocnění infekční etiologie včetně zásad antibiotické politiky,
- specifik onemocnění vyššího věku,
- nejčastějších chorob jednotlivých orgánů,
- poruch vnitřního prostředí,
- polymorbidity a polymedikace,
- integrační a koordinační funkce vnitřního lékařství.
Praktické znalosti
Rozpoznávání a postupy u nejčastěji se vyskytujících vnitřních chorob, zejména u akutních interních příhod.
Základní hodnocení RTG hrudníku a EKG, výsledků laboratorních vyšetření, indikace, kontraindikace, nežádoucích účinků a dávkování nejčastěji používaných léčiv.
Praktické dovednosti
Komplexní interní vyšetření.
Aplikace injekcí s.c., i.m., i.v., i.d., včetně podávání infúzních roztoků, transfúzí krve a krevních derivátů.
Zavedení periferního žilního katetru (10x), péče o centrální žilní katetr, měření CŽT.
Zavedení nasogastrické sondy, močového katetru.
Výplach žaludku.
Odsávání sekretu z dýchacích cest.
Rektoskopické vyšetření.
Kardiopulmonální resuscitace.
Punkce hrudníku.
Punkce ascitu.
Sternální punkce.
Neurologie - 1 měsíc praxe na standardním lůžkovém neurologickém oddělení s akreditací I. nebo II. typu pod odborným dohledem školitele
Teoretické znalosti
Znalosti z normální a patologické anatomie, histologie, fyziologie, biochemie a farmakologie nervové soustavy.
Praktické dovednosti
Provedení základního neurologického vyšetření.
Základní indikace neurofyziologických vyšetření.
Základní léčebné postupy u akutních cévních mozkových příhod a záchvatových onemocnění.
Kompetence lékaře vykonávat níže uvedené činnosti samostatně pod konzultačním vedením po ukončení základního interního kmene
Provedení vyšetření a příjem pacientů, vedení zdravotnické dokumentace.
Předkládání návrhu na další diagnostický a léčebný postup.
Propouštění pacientů.
Vykonávání ústavní pohotovostní služby.
Orientační neurologické vyšetření pacientů.
Provádění dalších činností a výkonů v rámci specializačního výcviku tak, jak jsou uvedeny ve vzdělávacím programu a logbooku.
Provedení rozšířené neodkladné resuscitace.
3.2 Rozsah požadovaných teoretických znalostí a praktických dovedností prokazatelných na konci výcviku v rámci základního pediatrického kmene
Teoretické znalosti
U nozologické jednotky:
definice, etiopatogeneze, klinický obraz a průběh onemocnění, vyšetřovací postupy, diferenciální diagnóza, léčba, prognóza.
U dovedností:
znalost postupů a vyšetřovacích metod a pomůcek.
Požadované minimální teoretické znalosti po absolvování povinného pediatrického kmene
Růst a vývoj dítěte v jednotlivých věkových obdobích.
Psychická onemocnění.
Sociální problematika v pediatrii.
Dítě se „zvláštními zdravotními potřebami“.
Výživa.
Patofyziologie tělesných tekutin a rehydratační terapie.
Akutně nemocné dítě.
Lidská genetika.
Metabolická onemocnění.
Plod a novorozenec.
Zdravotní problémy v adolescenci.
Imunitní systém a jeho poruchy.
Alergická onemocnění.
Revmatologie.
Infekční onemocnění.
Onemocnění trávicího traktu.
Onemocnění respiračního traktu.
Kardiovaskulární onemocnění.
Onemocnění krve.
Maligní a benigní nádory.
Onemocnění ledvin a vývodných cest močových.
Urologická onemocnění kojenců a dětí.
Gynekologické problémy v dětství.
Endokrinologická onemocnění.
Neurologická onemocnění u dětí.
Muskuloskeletální onemocnění.
Onemocnění očí.
Onemocnění uší.
Kožní choroby.
Onemocnění kostí a kloubů.
Rizika životního prostředí.
Laboratorní vyšetření-indikace, interpretace.
Klinická farmakoterapie v dětském lékařství.
Prevence v dětském věku.
Zobrazovací metody v dětském lékařství.
Praktické dovednosti
Minimální počet výkonů
Výkony
|
Počet
|
|
Zavedení periferního žilního katetru, péče o centrální žilní katetr, odběr krve
|
30
|
|
Zavedení infúze
|
20
|
|
Plánování a rozpis infúzní léčby
|
20
|
|
Transfúze krve
|
3
|
|
Cévkování
|
10
|
|
Odběr biologického materiálu na mikrobiologické vyšetření
|
10
|
|
Zavedení žaludeční sondy:
|
10
|
|
z toho
|
u kojence
|
5
|
dítěte staršího než 1 rok
|
5
|
|
Lumbální punkce
|
5
|
|
Výplach žaludku
|
5
|
|
Postupy při neodkladné resuscitaci - praktický nácvik, záznam o absolvování
|
10
|
|
Otoskopie
|
10
|
|
Vyšetření per rectum
|
5
|
|
Účast na ústavních pohotovostních službách (minimálně)
|
50
|
|
Ošetření a vyšetření novorozence
|
20
|
|
Popis RTG snímků nemocného dítěte
|
20
|
|
Aspirace kostní dřeně - znalost postupu a potřebných pomůcek
|
||
Vedení zdravotnické dokumentace v primární péči i jiných zdravotnických zařízeních
|
Výkony je požadováno provést pod odborným dohledem školitele.
Ovládání uvedených dovedností a počet ústavních pohotovostních služeb jsou zaznamenávány v logbooku.
Školitel lékaře v přípravě pro absolvování základního pediatrického kmene bude pravidelně kontrolovat logbook včetně možné kontroly uváděných dovedností a postupů (např. při neodkladné resuscitaci).
Kompetence z dětského lékařství po absolvování kmene
Absolvent základního kmene z oboru dětské lékařství může po úspěšném získání certifikátu vykonávat pod konzultačním vedením lékaře se specializovanou způsobilostí tyto činnosti a výkony.
Činnosti
Provádět základní diagnostické a léčebné výkony na dětských lůžkových odděleních nemocnic.
Provádět základní diagnostické a léčebné výkony na ambulancích dětských odděleních nemocnic.
Vykonávat ústavní pohotovostní služby na dětských lůžkových odděleních nemocnic.
Provádět základní diagnostické a léčebné výkony na dětských lůžkových a ambulantních odděleních dle níže uvedeného seznamu.
Výkony
Zavedení periferního žilního katetru, péče o centrální žilní katetr, odběr krve
Zavedení infúze
Plánování a rozpis infuzní léčby
Transfúze krve
Cévkování
Odběr biologického materiálu na mikrobiologické vyšetření
Zavedení žaludeční sondy
Lumbální punkce
Výplach žaludku
Vyšetření per rectum
Kardiopulmonální resuscitace
Ošetření a vyšetření novorozence
3.3 Rozsah požadovaných teoretických znalostí a praktických dovedností prokazatelných na konci specializovaného výcviku v oboru diabetologie, metabolismu a výživy
Teoretické znalosti
Fyziologie glykoregulace, metabolismus lipidů a proteinů, struktura a funkce endokrinního aparátu pankreatu, sekrece inzulinu, účinek inzulinu, kontraregulační hormony.
Definice a klasifikace diabetu, diagnostika diabetu, etiopatogeneze diabetu 1. a 2. typu, klinický obraz a průběh diabetu, ostatní typy diabetu, metabolický syndrom, poruchy glukózové homeostázy, cíle léčby a parametry kompenzace, dietní léčba diabetu, zásady a metody inzulinoterapie.
Léčba inzulinovými pumpami, perorální antidiabetika, pohybová a rekondiční léčba diabetu, edukace diabetika a selfmonitoring, kontinuální monitorace glykémie, akutní metabolické komplikace, léčba ketoacidózy, hypoglykémie a diferenciální diagnostika, patogeneze diabetické mikro a makroangiopatie, rizikové faktory a prevence aterosklerózy, hypertenze a diabetes, hyperlipoproteinémie, obezita, oční změny u diabetu, diabetická nefropatie, selhání ledvin u diabetu.
Transplantace u diabetiků, polyneuropatie, autonomní neuropatie, diabetická noha, kardiovaskulární choroby a diabetes, diabetická kardiomyopatie, kostní a kloubní změny u diabetu, kožní změny u diabetu, infekce a diabetes, příprava k chirurgickému výkonu.
Těhotenství a diabetes, diabetes u dětí, diabetes ve stáří, gastroenterologické poruchy u diabetu, urogenitální poruchy u diabetu, psychosociální a sexuální problémy diabetika, pracovní zařazení diabetika.
Metabolický syndrom a jeho součásti, možnosti prevence, diagnostika, diferenciální diagnostika a léčba obezity a jejích komplikací včetně metabolické/bariatrické chirurgie, dyslipidemie, hypertenze, rizikových faktorů aterosklerózy včetně antiagregační léčby, nealkoholová jaterní steatóza a steatohepatitida, syndrom spánkové apnoe, diagnostika a léčba poruch kostního metabolismu, hodnocení stavu výživy, způsoby enterální a parenterální výživy.
Praktické dovednosti
Stanovení vyšetřovacího a léčebného plánu diabetika, navržení jídelníčku pro konkrétního diabetika, práce s glukometrem, inzulinovými pery a s inzulínovými pumpami, zavedení a vyhodnocení kontinuální monitorace glykémií glukózovým senzorem (CGMS).
Dopplerovské vyšetření dolních končetin, ošetření defektu u diabetické nohy, vyšetření periferní senzomotorické diabetické neuropatie (monofilamenta, ladička, bioteziometr, šlachové reflexy), návrh skupinové edukace diabetiků, práce s perfuzorem, základní vyšetření autonomní neuropatie.
Hodnocení stavu výživy, antropometrická vyšetření, stanovení příjmu energie, doporučení jídelníčku pro obézního pacienta, stanovení výdeje energie, hodnocení vyšetření složení těla a rozložení tukové tkáně, indikace k bariatrickému výkonu, vyhodnocení kontinuální monitorace krevního tlaku, rozpis a aplikace enterální a parenterální výživy, interpretace denzitometrického vyšetření.
Seznam a počet požadovaných výkonů je uveden v logbooku.
Z ostatních oborů
Požadované jsou teoretické znalosti z nefrologie, angiologie, kardiologie, gastroenterologie, oftalmologie, neurologie, ortopedie v rámci diabetických komplikací, pro spolupráci s příslušnými odborníky a všeobecnými praktickými lékaři.
3.4 Rozsah požadovaných teoretických znalostí a praktických dovedností prokazatelných na konci specializovaného výcviku v oboru endokrinologie
Teoretické znalosti
Znalosti ontogeneze, morfologie, fyziologie a patofyziologie endokrinních orgánů, umožňující specializovanou diferenciální diagnostiku endokrinních (včetně poruch menstruačního cyklu, růstu, pohlavního vývoje a fertility) a metabolických poruch, zejména všech forem diabetu mellitu, obezity, kostního metabolismu a poruch lipidového spektra. Racionální přístup k léčbě těchto poruch po využití optimálně volené funkční diagnostiky i nejmodernějších metod přístrojových (CT, MR, SPECT, radionuklidové, molekulárně biologické metody).
Znalosti umožňují
Fundovanou spolupráci s internisty, dětskými lékaři, neonatology, dorostovými lékaři, neurology, gynekology, revmatology i klinickými onkology a dalšími specialisty a jejich metodické vedení při farmakoterapii neendokrinních chorob hormonálně účinnými látkami (glukokortikody, steroidními anaboliky a pohlavními hormony, blokátory uvolnění či receptorové vazby hormonů či neurotransmiterů aj.).
Metodické vedení internistů, dalších specialistů a všeobecných praktických lékařů při dispenzarizaci léčbou kompenzovaných endokrinopatií.
Praktické dovednosti
Zvládnutí ultrazvukového vyšetření u štítné žlázy včetně cílené aspirační biopsie a dobrá orientace v interpretaci cytologického hodnocení patologem.
Indikace a provádění dynamických testů a zvládnutí náhlých příhod při dynamických testech.
Základní antropometrická měření.
Zhodnocení očního nálezu u endokrinní orbitopatie včetně měření Hertelovým exoftalmometrem.
Interpretace morfologických vyšetření (UZ, CT, MR, radionuklidové metody, kostní denzitometrie), EKG, ECHO srdce.
Seznam a počet požadovaných výkonů je uveden v logbooku.
4 Všeobecné požadavky
Absolvent specializačního vzdělávání:
má znalosti základních právních předpisů platných ve zdravotnictví, systému zdravotní péče, posudkové problematiky v souvislosti s oborem diabetologie a endokrinologie,
je schopen týmové práce, hodnocení vlastních schopností včetně ochoty převzít zodpovědnost.
5 Hodnocení specializačního vzdělávání
Specializační vzdělávání probíhá pod vedením přiděleného školitele na akreditovaném pracovišti.
a) Průběžné hodnocení školitelem
záznam o absolvované praxi a jejím rozsahu zapisuje školitel v šestiměsíčních intervalech do průkazu odbornosti (specializační index) a potvrzuje v přihlášce k atestaci. Do logbooku se zaznamenává počet provedených výkonů, účast na povinných stážích a povinných kurzech a dalších (nepovinných) akcích.
b) Kritéria pro vydání certifikátu o absolvování základního interního nebo pediatrického kmene vzdělávacího programu
absolvování všeobecné povinné praxe a povinné praxe v oboru kmene potvrzené všemi školiteli s příslušnou specializovanou způsobilostí na akreditovaném pracovišti (viz tab. Část I.), v rozsahu stanoveném vzdělávacím programem, v délce minimálně 24 měsíců, předložení potvrzení o provedených výkonech v logbooku, absolvování povinného kurzu Základy vnitřního lékařství a/nebo kurzu Základy dětského lékařství úspěšně ukončeného písemným testem po ukončení základního interního nebo pediatrického kmene.
c) Předpoklad přístupu k atestační zkoušce
absolvování požadované praxe potvrzené všemi školiteli se specializovanou způsobilostí nebo zvláštní odbornou způsobilostí,
předložení potvrzení o provedených kompletních výkonech v loogbooku,
předložení 3 kasuistik v písemné podobě (nejpozději při podání přihlášky k atestaci) a jejich veřejná prezentace na klinickém semináři akreditovaného pracoviště II. typu nebo na celostátní akci,
absolvování povinného testu Diabetologie a endokrinologie,
potvrzení o absolvování kurzů, vědeckých a vzdělávacích akcí (viz tab. Část IV.).
d) Vlastní atestační zkouška
praktická část - vyšetření pacienta, stanovení dalšího diagnostického a léčebného postupu, prognózy a typu dispenzárního režimu,
teoretická část - 3 odborné otázky (z toho 1 diferenciálně diagnostická otázka zahrnující širší problematiku vnitřního lékařství), diskuse nad kasuistikami.
6 Charakteristika činností, pro které absolvent specializačního vzdělávání získal způsobilost
Absolvent specializačního vzdělávání v oboru diabetologie a endokrinologie získává specializovanou způsobilost, která jej opravňuje k samostatné kvalifikované činnosti pro dětskou, adolescentní i dospělou populaci (na ambulantním i lůžkovém pracovišti).
a) V oboru diabetologie, metabolismu a výživy - konkrétně v diabetologické, obezitologické, lipidologické ambulanci či ambulanci určené pro metabolické choroby, dále osteologické či nutriční ambulanci, na jednotce intenzivní metabolické péče a na lůžkových pracovištích nemocnic, která zajišťují péči o nemocné s uvedeným spektrem onemocnění včetně jejich vaskulárních a dalších orgánových komplikací. Jako specialista poskytuje konsiliární služby jiným lékařům a specialistům. Tvoří koncepce a organizuje edukační akce.
b) V oboru endokrinologie - zaručuje odbornost pro vykonávání kvalifikované práce samostatně pracujícího endokrinologa v endokrinologické ambulanci, lůžkovém zařízení včetně ultrasonografického vyšetření a punkční diagnostiky štítné žlázy a pro účinnou spolupráci se styčnými obory, především dětského a vnitřního lékařství a příbuzných oborů.
Doplnění odborné praxe podle vzdělávacího programu v oboru diabetologie a endokrinologie (získání další specializované způsobilosti v oboru diabetologie a endokrinologie) bude zájemcům umožněno po doplnění teoretických znalostí a praktických dovedností podle výukového programu pro příslušnou specializaci s tím, že uchazeči bude započítáno vzdělávání, překrývající se s programem v diabetologii nebo endokrinologii a vzdělávání bude ukončeno atestační zkouškou.
7 Charakteristika akreditovaných pracovišť
Pracoviště zajišťující výuku školenců musí být akreditováno (ustanovení §13 zákona č. 95/2004 Sb.). Pracoviště musí zajistit školenci absolvování vzdělávacího programu. K tomu slouží řádné a plné zapojení školence do práce včetně účasti na ústavních pohotovostních službách a dále umožnění studia a pobytu na jiném akreditovaném pracovišti poskytujícím část přípravy, která není dostupná na vlastním pracovišti. Vzhledem k rozdílnému rozsahu poskytované odborné péče a výuky se rozlišují následující typy pracovišť. Minimální kritéria akreditovaného pracoviště jsou dána splněním odborných, provozních, technických a personálních předpokladů.
Nedílnou součástí žádosti o udělení akreditace je plán atestační přípravy školence.
7.1 Akreditovaná pracoviště (AP)
7.1.1 Akreditované pracoviště I. typu - diabetologie
Personální požadavky
Vedoucí AP má nejvyšší vzdělání v oboru diabetologie a 10 let výkonu povolání lékaře v oboru diabetologie nebo vnitřní lékařství a s min. úvazkem 1,0.
Školitel má nejvyšší vzdělání v oboru diabetologie a 10 let výkonu povolání lékaře v oboru nebo specializovanou způsobilost v oboru diabetologie, z toho min. 5 let od získání specializované způsobilosti a s min. úvazkem 1,0 nebo specializovanou způsobilost v oboru diabetologie a endokrinologie.
Poměr školitel/školenec - 1:2.
Školitel dokládá svou způsobilost při žádosti o akreditaci pracoviště profesním životopisem a přehledem svých odborných a pedagogických aktivit v posledních 5 letech.
Spolu se žádostí je nutno předložit plán plnění povinností stanovených vzdělávacím programem. Pokud pracoviště zajišťuje více než jednu část, vždy výukový plán předkládá.
Materiální a technické vybavení
Vybavení pracoviště dle standardů personálního a přístrojového vybavení.
Přístup k odborné literatuře, včetně el. databází (zajištění vlastními prostředky nebo ve smluvním zařízení).
Organizační a provozní požadavky
Součásti podílející se na činnosti pracoviště:
- specializovaná diabetologická ambulance s lůžkovým zázemím (lůžkové interní oddělení),
- základní komplement, tj. laboratoř klinické biochemie a hematologie v nepřetržitém provozu a laboratoř mikrobiologická,
- pracoviště disponuje základními zobrazovacími metodami (RTG, sonografie).
Požadované výkony
Diabetologická ambulantní vyšetření………………………...min. 100/měsíc.
7.1.2 Akreditované pracoviště II. typu - diabetologie
Personální požadavky
Vedoucí AP má nejvyšší vzdělání v oboru diabetologie a 10 let výkonu povolání lékaře v oboru specializace nebo specializovanou způsobilost v oboru, z toho min. 5 let od získání specializované způsobilosti a s min. úvazkem 1,0.
Školitel má nejvyšší vzdělání v oboru diabetologie a 10 let výkonu povolání lékaře v oboru specializace nebo specializovanou způsobilost v oboru, z toho min. 5 let od získání specializované způsobilosti a s min. úvazkem 1,0 nebo specializovanou způsobilost v oboru diabetologie a endokrinologie.
Poměr školitel/školenec - 1:2.
Školitel dokládá svou způsobilost při žádosti o akreditaci pracoviště profesním životopisem a přehledem svých odborných a pedagogických aktivit v posledních 5 letech.
Spolu se žádostí je nutno předložit plán plnění povinností stanovených vzdělávacím programem. Pokud pracoviště zajišťuje více než jednu část, vždy výukový plán předkládá.
Minimální počty zdravotnickým pracovníků, jejichž zařazení a činnost vyplývá z programu specializační přípravy v diabetologii:
- lékař se specializovanou způsobilostí v oboru diabetologie nebo diabetologie a endokrinologie ... 3,
- klinický psycholog ... 1,
- sestra pro péči o pacienty ve vybraných klinických oborech s klinickým zaměřením na ošetřovatelskou péči o pacienty s diabetem mellitem ... 2,
- nutriční terapeut ... 1.
Materiální a technické vybavení
Součásti podílející se na činnosti pracoviště:
- lůžkové oddělení,
- jednotka metabolické intenzivní péče (JIMP),
- specializované ambulance (diabetologická, osteologická, endokrinologická, obezitologická, poruchy metabolismu lipidů),
- podiatrická ambulance,
- nutriční ambulance,
- edukační pracoviště.
AP musí přímo spolupracovat s pracovišti jiných oborů:
- oddělení eliminačních metod,
- angiologie, cévní chirurgie, chirurgie, intervenční radiologie,
- rehabilitační a fyzikální medicína, ortopedie, oftalmologie,
- neurologie, kardiologie, gastroenterologie, gynekologie a porodnictví.
Nezbytnou součástí jsou laboratoře klinické biochemie, hematologie (v nepřetržitém provozu), mikrobiologie a imunologie, stejně jako dostupnost zobrazovacích metod (CT, MR, DEXA, izotopy).
AP má po stránce léčebně-preventivních aktivit statut diabetologického centra.
Vědeckovýzkumná činnost
Na pracovišti probíhají pravidelné klinicko-patologické semináře.
Přístup k odborné literatuře, včetně el. databází (zajištění vlastními prostředky nebo ve smluvním zařízení).
Požadované výkony
Diabetologická ambulantní vyšetření ... min. 400/měsíc.
Celkový počet hospitalizací osob s diabetem ... min. 500/rok.
7.1.3 Akreditované pracoviště I. typu - endokrinologie
Personální požadavky
Vedoucí AP/školitel má nejvyšší vzdělání v oboru endokrinologie a min. 5 let výkonu povolání lékaře v oboru endokrinologie nebo specializovanou způsobilost v oboru, z toho min. 5 let od získání specializované způsobilosti a s min. úvazkem 1,0 nebo specializovanou způsobilost v oboru diabetologie a endokrinologie.
Poměr školitel/školenec - 1:2.
Školitel dokládá svou způsobilost při žádosti o akreditaci pracoviště profesním životopisem a přehledem svých odborných a pedagogických aktivit v posledních 5 letech.
Spolu se žádostí je nutno předložit plán plnění povinností stanovených vzdělávacím programem. Pokud pracoviště zajišťuje více než jednu část, vždy výukový plán předkládá.
Materiální a technické vybavení
Součásti ambulantního pracoviště:
- ultrazvuk umožňující školencům provádět ultrazvukové vyšetření štítné žlázy včetně aspirační biopsie pod dohledem školitele,
- provádění některých dynamických testů.
Součásti podílející se na činnosti pracoviště:
- biochemické laboratoře s možností provést běžná hormonální vyšetření,
- radiologické pracoviště s ultrazvukem a Počítačovou tomografií provádějící vyšetření endokrinních orgánů,
- oddělení nukleární medicíny provádějící vyšetření štítné žlázy a příštítných tělísek.
AP musí přímo spolupracovat s pracovišti jiných oborů:
- otorinolaryngologické nebo chirurgické pracoviště provádějící operace štítné žlázy,
- patologické pracoviště provádějící odečítání cytodiagnostické punkce a mající zkušenosti v patologii endokrinních orgánů,
- pracoviště gynekologické endokrinologie,
- osteologické pracoviště s možností DEXA (Dual Energy X-ray Absorptiometry).
Přístup k odborné literatuře, včetně el. databází (zajištění vlastními prostředky nebo ve smluvním zařízení).
Požadované výkony
Endokrinologická ambulantní vyšetření ............................. min. 100/měsíc.
7.1.4 Akreditované pracoviště II. typu - endokrinologie
Personální požadavky
Min. 2 školitelé s nejvyšším vzděláním v oboru endokrinologie a 10 lety výkonu povolání lékaře v oboru specializace nebo se specializovanou způsobilostí v oboru endokrinologie, z toho alespoň 5 let od získání specializované způsobilosti a s min. úvazkem 1,0 nebo specializovanou způsobilost v oboru diabetologie a endokrinologie.
Poměr školitelů/školenců - 1:2.
Školitel dokládá svou způsobilost při žádosti o akreditaci pracoviště profesním životopisem a přehledem svých odborných a pedagogických aktivit v posledních 5 letech.
Spolu se žádostí je nutno předložit plán plnění povinností stanovených vzdělávacím programem. Pokud pracoviště zajišťuje více než jednu část, vždy výukový plán předkládá.
Materiální a technické vybavení
Součásti podílející se na činnosti pracoviště:
- lůžkové zázemí vlastní nebo spolupracujícího pracoviště, specializované na diagnostiku a léčbu endokrinních onemocnění,
- jednotka intenzivní nebo intermediární metabolické péče,
- ambulantní pracoviště.
Součásti ambulantního pracoviště:
- ultrazvuk umožňující školencům provádět vyšetření endokrinních orgánů včetně aspirační cytologie štítné žlázy pod dohledem školitele,
- stacionář s možností provádět dynamické endokrinologické testy.
Organizační a provozní požadavky
AP musí přímo spolupracovat s pracovišti jiných oborů:
- biochemická laboratoř umožňující komplexní vyšetření hormonálních hladin,
- radiologické pracoviště s ultrazvukem, Počítačovou tomografií a magnetickou rezonancí provádějící vyšetření endokrinních orgánů,
- oddělení nukleární medicíny provádějící vyšetření endokrinních orgánů radionuklidovými metodami.
Možnost spolupráce s obory:
- pracoviště invazivní rentgenologie provádějící katetrizace nadledvinových žil a petrózních splavů,
- oddělení nukleární medicíny provádějící terapii radiojódem u benigních i maligních onemocnění štítné žlázy,
- otorinolaryngologické nebo chirurgické pracoviště provádějící operace štítné žlázy a příštítných tělísek,
- urologické pracoviště provádějící operace nadledvin včetně laparoskopických,
- neurochirurgie provádějící rutině operace nádorů hypofýzy,
- chirurgické pracoviště se zkušeností s operací nádorů pankreatu,
- patologické pracoviště erudované v patologii endokrinních orgánů a hodnocení aspiračních cytologií,
- pracoviště gynekologické endokrinologie,
- oftalmologické pracoviště se zkušeností s vyšetřením a léčbou endokrinní orbitopatie a neurooftalmologií,
- osteologické pracoviště s možností densitometrie pomocí DEXA,
- obezitologické pracoviště,
- pracoviště poruch tukového metabolismu,
- diabetologické pracoviště,
- genetické a cytogenetické pracoviště.
Požadované výkony
Endokrinologická ambulantní vyšetření ... min. 400/měsíc.
Celkový počet hospitalizací s endokrinními chorobami ... 100/rok.
Dynamické endokrinologické testy ... 4/měsíc.
Výukové předpoklady
AP II. typu rozvíjí výzkumnou činnost, jeho pracovníci vystupují na vědeckých akcích a publikují odborná sdělení v domácích i zahraničních časopisech a podílejí se na řešení výzkumných úkolů. Školenec by se měl seznámit během své přípravy se zásadami vědecké práce, měl by mít možnost seznámit se s výzkumnou činností pracoviště, případně se i na ní podílet.
Přístup k odborné literatuře, včetně el. databází (zajištění vlastními prostředky nebo ve smluvním zařízení).
7.2 Vysvětlivky - požadavky na pracoviště
8 Programy povinných vzdělávacích aktivit a personální a technické vybavení pro jejich realizaci
8.1 Charakteristika vzdělávacích aktivit
8.1.1 Program kurzu Lékařská první pomoc
Předmět
|
Minimální počet hodin
|
Náhlá zástava krevního oběhu, incidence, diagnóza, základní a rozšířená neodkladná resuscitace včetně defibrilace (Basic Life Support a Advanced Cardiac Life Support).
|
2
|
Bezvědomí nejasného původu, křeče, synkopa; náhlé cévní mozkové příhody, diagnostické postupy, terapeutické okno, trombolýza systémová, intraarteriální.
|
2
|
Dušnost, hlavní příčiny: respirační etiologie - astma bronchiale, status astmaticus, inhalační trauma atd., kardiovaskulární etiologie - kardiální selhávání, astma cardiale, edém plic, embolie plicnice, zvláštní stavy: tonutí a utonutí, strangulace atd., diagnóza, dif. dg., terapeutické postupy, principy umělé plicní ventilace.
|
2
|
Bolesti na hrudi, akutní koronární syndrom, principy a indikace trombolýzy, PTCA (Percutaneous Transluminal Coronary Angioplasty), závažné dysrytmie a terapeutické přístupy.
|
2
|
Traumatologie - těžké úrazy, úraz hlavy, páteře, hrudníku, dutiny břišní, končetin, polytrauma, poranění el. proudem, termická poranění, hlavní zásady ATLS (Advanced Trauma Life Support).
|
2
|
Šok, diagnóza, klasifikace, příčiny, terapeutické přístupy.
|
1
|
Hromadný výskyt raněných, hlavní zásady BATLS (Battlefield Advanced Trauma Life Support).
|
1
|
Integrovaný záchranný systém a krizová logistika.
|
1
|
Zvláštnosti urgentních stavů u dětí.
|
2
|
Extramurální porod, péče o novorozence a matku, gynekologické akutní stavy.
|
1
|
Praktická výuka.
|
4
|
Ověření znalostí testem.
|
|
Celkem
|
20
|
Personální a technické zabezpečení kurzu Lékařská první pomoc
Personální zabezpečení
Lékaři se specializovanou způsobilostí nebo zvláštní odbornou způsobilostí v oboru urgentní medicína a praxí nejméně 5 let v oboru, případně se specializovanou způsobilostí ve vyučované problematice.
Garant kurzu má nejvyšší vzdělání v oboru a nejméně 10 let praxe výkonu povolání lékaře v oboru specializace.
Účastníci kurzu obdrží současně s pozvánkou do kurzu na CD učební texty Lékařská první pomoc k seznámení s tématy, což umožní ve stanovené době probrat tak rozsáhlou a náročnou problematiku.
Technické zabezpečení
Učebna pro teoretickou výuku s příslušným vybavením.
Učebna pro praktickou výuku s vybavením: manekýn (dospělý, dětský a novorozenec) umožňující praktický nácvik základní i rozšířené neodkladné resuscitace se simultánním záznamem sledovaných vitálních funkcí (zejména respiračních a oběhových) k objektivizaci účinnosti prováděné resuscitace a možností uložení sledovaných dat do PC a závěrečné vyhodnocení.
Model musí umožnit nácvik:
- zajištění průchodnosti dýchacích cest pomocí vzduchovodů, Combi-tubusu, laryngeálního tubusu, laryngeální masky (včetně intubační) a různými technikami tracheální intubace,
- umělé plicní ventilace z plic do plic ústy, přes masku, ručním dýchacím přístrojem/ transportním ventilátorem,
- nácvik intubace dětí/novorozenců a umělou plicní ventilaci,
- zajištění průchodnosti dýchacích cest koniopunkcí, minitracheotomií (krikotomií),
- punkci pneumotoraxu,
- zajištění vstupu do krevního řečiště - punkci a kanylaci periferní žíly, centrální žíly (subclavia, jugularis int.), v. femoralis a různé techniky intraoseálního přístupu,
- diagnostiky simulovaných poruch rytmu na kardioskopu a volbu farmakoa elektroimpulzoterapie.
Počítačová učebna pro závěrečné testování znalostí. Pro objektivní hodnocení je nezbytné pracovat alespoň s ověřeným kvazistandardizovaným testem.
8.1.2 Program semináře Základy lékařské etiky, komunikace, managementu a legislativy
Předmět
|
Minimální počet hodin
|
Lékařská etika (etické kodexy, etické chování zdravotníků).
Práva a povinnosti pacientů, informovaný souhlas.
Eutanázie aj.
|
3
|
Komunikace s problémovým pacientem.
|
4
|
Organizace a řízení zdravotnictví, financování zdravotní péče.
|
8,5
|
Informace o základních zákonných a prováděcích předpisech ve zdravotnictví.
|
|
Systém všeobecného zdravotního pojištění. Vztah lékař (zdravotnické zařízení) a pojišťovny.
|
1
|
Druhy, formy a právní postavení zdravotnických zařízení.
|
1
|
Základy kvality péče a bezpečí.
|
1
|
Personální řízení (Zákoník práce, komunikace s ekonomickými institucemi - daňové přiznání, evidence majetku, finanční toky).
|
2
|
Povinnosti zdravotnických pracovníků, práva a povinnosti, vedení a nakládání se zdravotnickou dokumentací, zejména postup lege artis, mlčenlivost.
|
1,5
|
Právní odpovědnost ve zdravotnictví.
|
1
|
Nemocenské a důchodové pojištění.
|
0,5
|
Celkem
|
16
|
Personální a technické zabezpečení kurzu Základy lékařské etiky, komunikace, managementu a legislativy
Personální zabezpečení
Lektoři se znalostí zdravotnického práva a veřejného zdravotnictví, zejména osoby s právnickým vzděláním a profesní zkušeností v oblasti zdravotnického práva v délce alespoň 5 let.
Součástí lektorského týmu mohou být i další osoby, zejména osoby, které mají praxi v oblasti řízení ve zdravotnictví nejméně 5 let, dále studovali management, ať již na vysoké škole nebo v MBA programu, popřípadě obdobných oborů vysokých škol či celoživotního vzdělávání.
Technické zabezpečení
Učebna pro teoretickou výuku s příslušným vybavením; poskytnutí studijních textů Základy zdravotnické legislativy, event. jiné.
8.1.3 Program kurzu Prevence škodlivého užívání návykových látek (NL) a léčba závislostí
Předmět
|
Minimální počet hodin
|
Škodlivé užívání NL a závislostí na NL v ČR.
|
1
|
Přehled NL zneužívaných v ČR a jejich vlastností.
|
1
|
Zdravotní aspekty škodlivého užívání NL a závislostí na NL.
|
1
|
Problematika škodlivého užívání NL a závislostí na NL ve specifických podmínkách jednotlivých medicínských oborů, možnosti prevence.
|
2
|
Přehled specifických léčebných modalit pro osoby škodlivě užívající NL a závislé.
|
1
|
Právní aspekty související se zneužíváním NL a závislostmi na NL.
|
1
|
Závěr kurzu, diskuse.
|
1
|
Celkem
|
8
|
Personální a technické zabezpečení kurzu Prevence škodlivého užívání návykových látek (NL) a léčba závislostí
Personální zabezpečení
Lektoři se specializovanou způsobilostí nebo zvláštní odbornou způsobilostí v oboru návykové nemoci a praxí nejméně 5 let v oboru, případně se specializovanou způsobilostí ve vyučované problematice.
Technické zabezpečení
Učebna pro teoretickou výuku s příslušným vybavením.
8.1.4 Program kurzu Základy vnitřního lékařství
Předmět
|
Minimální počet hodin
|
Základy diagnostiky a léčení chirurgických náhlých příhod břišních, hrudních a cévních.
|
2
|
Náhlé příhody břišní v gynekologii. Kritické stavy v porodnictví.
|
2
|
Růst a vývoj dítěte; výživa kojence; od symptomu k diagnóze u dětí.
|
2
|
Základy neodkladné resuscitace - základní a rozšířené.
|
2
|
Kardiovaskulární choroby, zejména: akutní koronární syndromy, arteriální hypertenze, plicní embolie, ischemická choroba dolních končetin, prevence kardiovaskulárních chorob.
|
5
|
Gastrointestinální choroby, zejména: vředová choroba žaludku a duodena, krvácení do trávicí trubice, karcinom tračníku, infekční hepatitidy, jaterní cirhóza.
|
3
|
Plicní choroby, zejména: karcinom plic, bronchiální astma a obstrukční plicní nemoc, chronická respirační insuficience.
|
3
|
Choroby krevní, zejména: anémie, krevní transfúze a krevní deriváty, poruchy koagulace.
|
2
|
Choroby ledvin: krátký přehled nefrologie, akutní a chronické selhání ledvin.
|
2
|
Choroby žláz s vnitřní sekrecí: hypertyreóza a hypotyreóza, krátký přehled dalších endokrinních chorob.
|
2
|
Diabetes mellitus s důrazem na 2. typ, odlišnosti jiných typů diabetu, zvláštnosti v přístupu k léčbě diabetika (předoperační příprava).
|
2
|
Revmatické choroby, zejména: revmatoidní artritida, osteoartróza, dna.
|
2
|
Hlavní problémy v diagnostice a léčbě geriatrických pacientů a jejich řešení.
|
2
|
Nejběžnější neurologické choroby, zejména akutní mozkové cévní příhody.
|
2
|
Objektivizace účinku léku, racionalizace preskripce, nejobávanější nežádoucí účinky, poměr prospěch/ohrožení nemocného.
|
1
|
Infekční hepatitidy, infekční nemoci průjmové.
|
1
|
Problematika pracovního lékařství a toxikologie na interním pracovišti.
|
1
|
Ověření znalostí testem.
|
4
|
Celkem
|
40
|
Personální a technické zabezpečení kurzu Základy vnitřního lékařství
Personální zabezpečení
Lékaři se specializovanou způsobilostí v oboru vnitřní lékařství, nebo specializovanou způsobilostí ve vyučované problematice a praxí nejméně 10 let v oboru.
Garant kurzu má nejvyšší vzdělání v oboru a nejméně 10 let praxe výkonu povolání lékaře v oboru specializace.
Technické zabezpečení
Učebna/posluchárna pro teoretickou výuku s příslušným vybavením.
Počítačová učebna pro závěrečné testování znalostí. Nezbytnou rovnost podmínek zaručuje jednotný celostátní test.
8.1.5 Program kurzu Základy dětského lékařství
Předmět
|
Minimální počet hodin
|
Nemocniční pediatrie.
|
10
|
Sociální pediatrie a korespondující obory.
|
4
|
Praktické lékařství pro děti a dorost.
|
2
|
Dorostové lékařství.
|
4
|
Intenzivní péče v dětském lékařství.
|
6
|
Neonatologie.
|
6
|
Ověření znalostí testem.
|
|
Celkem
|
32
|
Personální a technické zabezpečení kurzu Základy dětského lékařství
Personální zabezpečení
Lékaři se specializovanou způsobilostí v oboru dětské lékařství nebo zvláštní odbornou způsobilostí v dalších pediatrických specializacích a intenzivní medicíně.
Garant kurzu má nejvyšší vzdělání v oboru a nejméně 10 let praxe výkonu povolání lékaře v oboru specializace.
Technické zabezpečení
Učebna pro teoretickou výuku s příslušným vybavením.
8.1.6 Program předatestačního kurzu Diabetologie a metabolismus
Předmět
|
Minimální počet hodin
|
Klasifikace a diagnostika diabetu a glukoregulačních poruch.
|
2
|
Cíle léčby.
|
2
|
Metabolický syndrom a diabetes mellitus 2. typu.
|
2
|
Léčba inzulinem a technické pomůcky.
|
2
|
Perorální antidiabetika.
|
2
|
Obezita.
|
2
|
Hypertenze a dyslipidemie.
|
2
|
Diabetická nefropatie a transplantační léčba.
|
2
|
Diabetická neuropatie a retinopatie.
|
2
|
Syndrom diabetické nohy.
|
2
|
Makrovaskulární komplikace u diabetika.
|
2
|
Akutní komplikace.
|
2
|
Endokrinní choroby a diabetes.
|
2
|
Těhotenství a diabetes.
|
2
|
Hodnocení nutričního stavu. Parenterální a enterální výživa.
|
2
|
Osteologická problematika.
|
2
|
Diabetes u dětí.
|
2
|
Genetické vyšetření v diabetologii.
|
4
|
Aktuality v diabetologii.
|
2
|
Celkem
|
40
|
Personální a technické zabezpečení předatestačního kurzu Diabetologie a metabolismus
Personální zabezpečení
Lektoři s nástavbovou specializací nebo specializovanou způsobilostí v oboru diabetologie nebo diabetologie a endokrinologie nebo se specializovanou způsobilostí ve vyučované problematice a praxí nejméně 5 let v oboru.
Garant kurzu má nejvyšší vzdělání v oboru a nejméně 10 let praxe výkonu povolání lékaře v oboru specializace.
Technické zabezpečení
Učebna pro teoretickou výuku s příslušným vybavením.
8.1.7 Program předatestačního kurzu Endokrinologie
Předmět
|
Minimální počet hodin
|
Endokrinní onemocnění hypotalamu a onemocnění hypofýzy.
|
6
|
Onemocnění příštítných tělísek a poruchy kalciofosfátového metabolismu. Metabolické osteopatie.
|
4
|
Onemocnění štítné žlázy.
|
8
|
Onemocnění nadledvinové kůry, feochromocytom, endokrinně podmíněná hypertense.
|
4
|
Gynekologická endokrinologie.
|
4
|
Primární onemocnění mužských reprodukčních orgánů.
|
2
|
Endokrinologie dětského a dorostového věku.
|
8
|
Neuroendokrinní nádory. Mnohočetné endokrinní neoplasie.
|
2
|
Obesita z hlediska endokrinologa.
|
2
|
Celkem
|
40
|
Personální a technické zabezpečení předatestačního kurzu Endokrinologie
Personální zabezpečení
Lektoři s nástavbovou specializací nebo specializovanou způsobilostí v oboru endokrinologie nebo diabetologie a endokrinologie nebo se specializovanou způsobilostí ve vyučované problematice a praxí nejméně 5 let v oboru.
Garantem kurzu musí být lékař s vědeckým či vědeckopedagogickým titulem.
Technické zabezpečení
Učebna pro teoretickou výuku s příslušným vybavením.