Věstník MZd ČR, částka 1/2010
1 Cíl specializačního vzdělávání
Cílem specializačního vzdělávání je dosažení úplné kvalifikace v oboru klinická biochemie na základě osvojení si teoretických znalostí biochemických a fyziologických dějů ve zdraví i nemoci a praktických dovedností pro účinnou organizaci provozu oddělení klinické biochemie nebo srovnatelného pracoviště, pro optimální výběr zdravotnických prostředků, volbu a hodnocení diagnostických postupů, algoritmů vyhodnocování dat a formulování medicínsky relevantních informací. Cílem je dále osvojení si pracovního stylu systematické a trvalé vstřícné spolupráce s lékaři všech pracovišť a aktivní uplatňování biochemických vyšetření při diagnostice, monitorování, léčbě a stanovení prognózy onemocnění a osvojení metod a prostředků systematického sledování relevantních informací v oboru a v jeho hraničních oblastech a jejich účinné využívání ve zdravotnickém zařízení, pro které pracuje. Absolvent samostatně pracuje v ambulantní i nemocniční sféře.
2 Minimální požadavky na specializační vzdělávání
Podmínkou pro zařazení do specializačního vzdělávání v oboru klinická biochemie je získání odborné způsobilosti k výkonu povolání lékaře ukončením nejméně šestiletého prezenčního studia, které obsahuje teoretickou a praktickou výuku v akreditovaném magisterském studijním programu všeobecné lékařství na lékařské fakultě.
Specializační vzdělávání se uskutečňuje při výkonu lékařského povolání formou celodenní průpravy v rozsahu odpovídajícím stanovené týdenní pracovní době podle ustanovení §83 zákona č. 262/2006 Sb., zákoník práce, ve znění pozdějších předpisů.
Specializační vzdělávání může probíhat jako rozvolněná příprava, to je při nižším rozsahu, než je stanovená týdenní pracovní doba. V tomto případě se požadavky na úroveň a kvalitu nemění a celková délka se úměrně prodlužuje přepočtem kráceného úvazku na stanovenou týdenní pracovní dobu.
Pořadí stáží v základním interním nebo pediatrickém kmeni může být v libovolném pořadí.
Podmínkou pro získání specializované způsobilosti v oboru klinická biochemie je zařazení do oboru, absolvování základního interního nebo pediatrického kmene (24 měsíců), specializovaného výcviku (36 měsíců) a úspěšné složení atestační zkoušky.
Celková doba specializačního vzdělávání je minimálně 5 let, z toho
2.1 Základní interní nebo pediatrický kmen
2.1.1 Základní interní kmen - v délce minimálně 24 měsíců
Část I.
a) všeobecná povinná praxe
Akreditované pracoviště
|
Počet měsíců
|
|
3
|
||
3
|
||
z toho
|
jednotka intenzivní péče 4)
|
1
|
2
|
||
2
|
||
2
|
||
b) povinná praxe v oboru kmene
Akreditované pracoviště
|
Počet měsíců
|
11
|
|
1
|
|
Výcvik probíhá na standardních interních pracovištích, resp. klinikách s nepřetržitým a neselektovaným příjmem nemocných a dostatečně velkým spádovým územím, která získala akreditaci nejméně pro interní kmen. Pracoviště disponují náležitým personálním a přístrojovým vybavením a zázemím pro školence. Všeobecná povinná praxe i povinná praxe v oboru kmene probíhá na příslušných pracovištích téže nebo i jiné nemocnice, která získala akreditaci. Požadavky vzdělávacího programu je možné splnit na více akreditovaných pracovištích, pokud je nezajistí v celém rozsahu mateřské pracoviště.
nebo
2.1.2 Základní pediatrický kmen - v délce minimálně 24 měsíců
Příprava pro absolvování základního pediatrického kmene se uskutečňuje pouze na akreditovaném pracovišti (pracovištích) pro obor dětské lékařství s odborným zaměřením na problematiku dětí a dospívajících v lůžkové a ambulantní péči. Požadavky vzdělávacího programu je možné splnit na více akreditovaných pracovištích, pokud je nezajistí v celém rozsahu mateřské pracoviště.
Část I.
c) všeobecná povinná praxe
Akreditované pracoviště
|
Počet měsíců
|
|
20
|
||
z toho
|
3
|
|
pracoviště intenzivní péče v dětském lékařství (JIP) 11)
|
2
|
|
1
|
||
3
|
||
Je to období, během kterého lékař pracuje na dětském lůžkovém pracovišti, slouží ústavní pohotovostní služby a podílí se na lůžkové péči o všechny věkové skupiny dětí a dospívajících i na práci na všeobecné dětské ambulanci.
2.2 Vlastní specializovaný výcvik - v délce minimálně 36 měsíců
Postup do specializovaného výcviku je podmíněn splněním všech požadavků stanovených pro výcvik v rámci základního interního kmene nebo pediatrického kmene (včetně úspěšného absolvování povinného kurzu po základním interním nebo základním pediatrickém kmeni a příslušného písemného testu). Probíhá na pracovištích akreditovaných pro specializační vzdělávání v oboru klinická biochemie a dalších oborech.
Část II.
d) povinná praxe - pro lékaře s ukončeným základním interním kmenem
Akreditované pracoviště
|
Počet měsíců
|
||
30
|
|||
z toho
|
klinická biochemie 13) - na pracovišti s akreditací II. typu, provádějícím specializované a vysoce specializované výkony
|
3
|
|
z toho
|
praxe na pracovišti molekulárně-biologických metod
|
1
|
|
nebo
e) povinná praxe - pro lékaře s ukončeným základním pediatrickým kmenem
Akreditované pracoviště
|
Počet měsíců
|
||
3
|
|||
1
|
|||
26
|
|||
klinická biochemie 13) - na pracovišti s akreditací II. typu, provádějícím specializované a vysoce specializované výkony
|
3
|
||
z toho
|
praxe na pracovišti molekulárně-biologických metod
|
1
|
|
Požadovaná povinná praxe na interním a chirurgickém oddělení musí být absolvována na začátku vlastního specializovaného výcviku.
f) povinná doplňková praxe
Akreditované pracoviště
|
Počet měsíců
|
1
|
|
2
|
|
1
|
|
1
|
|
1
|
|
g) doporučená doplňková praxe
Část III.
h) účast na vzdělávacích aktivitách - povinná
Kurzy, semináře
|
Počet dní
|
kurz Lékařská první pomoc 23)
|
3
|
kurz Základy lékařské etiky, komunikace, managementu a legislativy 23)
|
2
|
kurz Prevence škodlivého užívání návykových látek a léčba závislostí 23)
|
1
|
kurz Základy vnitřního lékařství 24)
|
5
|
kurz Základy dětského lékařství 24)
|
5
|
specializační kurz Klinická biochemie 24)
|
40
|
i) účast na vzdělávacích aktivitách - doporučená
Kurzy, semináře
|
Počet týdnů
|
další odborné akce pořádané a garantované Českou společností klinické biochemie ČLS JEP nebo Institutem postgraduálního vzdělávání ve zdravotnictví (dále jen „IPVZ“) nebo Českou lékařskou komorou (dále jen „ČLK“) nebo Komorou vysokoškolsky vzdělaných pracovníků ve zdravotnictví (KVVOPZ) atd.
|
v rozsahu min. 20 hod.
|
3 Rozsah požadovaných teoretických znalostí a praktických dovedností, seznam požadovaných výkonů
Nedílnou součástí vzdělávacího programu je vedení záznamu o provedených výkonech (logbook) a průkazu odbornosti lékaře (specializační index). Potvrzené výkony musí být doložitelné ve zdravotnické dokumentaci. Počet výkonů uvedený v logbooku je stanoven jako minimální. Předpokládá se absolvování nebo asistence u takového počtu výkonů, aby školenec zvládl danou problematiku jak po teoretické, tak i po praktické stránce.
3.1 Rozsah požadovaných teoretických znalostí a praktických dovedností prokazatelných na konci výcviku v rámci základního interního kmene
Teoretické znalosti a praktické dovednosti - 1. rok specializačního vzdělávání v rámci základního interního kmene
Chirurgie - 3 měsíce praxe (včetně 1 ústavní pohotovostní služby týdně) na akreditovaném pracovišti I. nebo II. typu pod přímým odborným dohledem školitele
Teoretické znalosti
Základní znalosti obecné a speciální chirurgie.
Základy ošetření popálenin, omrzlin a chemických poranění.
Rozdíly v praktické chirurgii dle věkových kategorií.
Praktické znalosti
Anamnéza a fyzikální vyšetření.
Provoz ambulancí a lůžkového oddělení; vedení zdravotnické dokumentace.
Indikace k ambulantním, urgentním i elektivním chirurgickým výkonům.
Asistence u ambulantních vyšetřovacích i léčebných postupů, asistence při běžných operacích.
Předoperační příprava nemocných.
Zásady asepse a antisepse, příprava operačního pole a mytí se k operaci.
Náležitosti provedení lokální a celkové anestézie.
Základní pooperační péče a monitorace vitálních funkcí.
Přítomnost při vyšetření a ošetřování poranění kostí, kloubů a měkkých tkání, včetně imobilizace.
Indikace a interpretace základních laboratorních a zobrazovacích metod.
Prevence a terapie tromboembolické nemoci.
Předoperační a pooperační rehabilitace.
Technika podání krevní transfúze a krevních derivátů, prevence a léčení potransfúzních komplikací.
Prevence a základní ošetření dekubitů.
Základní vyšetření a diferenční diagnostika náhlých příhod břišních a hrudních.
Základní postupy při diagnostice a léčení polytraumat.
Praktické dovednosti
Vyšetření hlavy, hrudníku, končetin a břicha (včetně per rectum).
Zavedení nasogastrické sondy, močového katetru, odběr biologického materiálu.
Zavedení periferního žilního katetru, péče o centrální žilní katetr, včetně podávání infúzních roztoků.
Injekční techniky - s.c., i.m., i.v., i.d.
Obvazová technika, různé způsoby imobilizace.
Základní technika ošetření a šití povrchových ran.
Péče o stomie.
Kompetence po absolvování praxe
Odebírání anamnézy a provedení fyzikálního vyšetření pacienta.
Zavádění nasogastrické sondy, močového katetru, hrudní drenáže a odběr biologického materiálu.
Zavedení periferního žilního katetru, péče o centrální žilní katetr, včetně podávání infúzních roztoků.
Aplikace injekcí s.c., i.m., i.v., i.d.
Podávání krevní transfúze a krevních derivátů.
Ošetřování nekomplikovaných poranění kůže a podkoží (včetně lokální anestézie a šití ).
Asistence při chirurgických operačních výkonech.
Základní ošetření popálenin, omrzlin, chemického a radiačního poranění.
Převazy chirurgických ran a aplikace obvazové techniky.
Vedení zdravotnické dokumentace.
Vnitřní lékařství - 3 měsíce praxe na akreditovaném pracovišti I. nebo II. typu pod přímým odborným dohledem školitele
Teoretické znalosti
Základy problematiky vnitřních nemocí.
Specifika onemocnění ve vyšším věku.
Praktické znalosti
Anamnéza a fyzikální vyšetření.
Provoz ambulancí a lůžkového oddělení; vedení zdravotnické dokumentace.
Nejčastěji se vyskytující vnitřní nemoci, klinické projevy, diagnostika, léčba a prevence.
Základní vyšetřovací metody.
Indikace a interpretace základních laboratorních a zobrazovacích metod.
Technika podání krevní transfúze a krevních derivátů, prevence a léčení potransfúzních komplikací.
Nejčastěji používané skupiny léčiv v léčbě vnitřních nemocí.
Prevence a základní ošetření dekubitů.
Praktické dovednosti
Provedení komplexního interního vyšetření.
Zavedení periferního žilního katetru, péče o centrální žilní katetr, včetně podávání infúzních roztoků.
Injekční techniky - s.c., i.m., i.v., i.d.
Zavedení nasogastrické sondy, močového katetru, odběr biologického materiálu, odsávání sekretu z dýchacích cest.
Kompetence po absolvování praxe
Odebírání anamnézy a provedení fyzikálního vyšetření pacientů.
Aplikace injekcí s.c., i.m., i.v., i.d.
Zavedení periferního žilního katetru, péče o centrální žilní katetr, včetně podávání infúzních roztoků.
Zavedení nasogastrické sondy, odběr biologického materiálu.
Podávání krevní transfúze a krevních derivátů.
Vedení zdravotnické dokumentace.
Anesteziologie a intenzivní medicína - 2 měsíce praxe na akreditovaném pracovišti I. nebo II. nebo III. typu na akreditovaném pracovišti pod přímým odborným dohledem školitele
Teoretické znalosti
Obsah anesteziologické péče (předanestetické vyšetření, příprava před anestézií, premedikace; základní odborné postupy celkové anestézie; základní odborné postupy místního znecitlivění; zásady péče o pacienta po anestézii, hodnocení míry zotavení, zjištění a zvládání běžných komplikací; zásady pooperační analgesie).
Znalosti základů patofyziologie, patogeneze, diferenční diagnostiky a první pomoci u stavů ohrožení života či poruchy základních životních funkcí.
Základní typy znecitlivění, jejich možnosti a rizika.
Rozšířená péče o poraněné Advanced Trauma Life Support (ATLS).
Provoz pracovišť oboru anesteziologie a intenzívní medicína; vedení zdravotnické dokumentace.
Praktické dovednosti
Provádění základní a rozšířené neodkladné resuscitace.
Rozpoznání a hodnocení závažnosti stavů náhlé poruchy zdraví či selhání základních životních funkcí.
Poskytnutí lékařské první pomoci u stavů ohrožení života či poruchy základních životních funkcí.
Provedení základních výkonů - zajištění periferního žilního katetru; zabezpečení volných dýchacích cest polohou hlavy; uložení do stabilizované polohy na boku.
Kompetence po absolvování praxe
Rozpoznání a hodnocení závažnosti stavů náhlé poruchy zdraví či selhání základních životních funkcí.
Poskytnutí lékařské první pomoci u stavů ohrožení života či poruchy základních životních funkcí.
Provedení základních výkonů - zajištění periferního žilního vstupu, zabezpečení volných dýchacích cest polohou hlavy, uložení do stabilizované polohy na boku.
Provedení rozšířené neodkladné resuscitace.
Vedení zdravotnické dokumentace.
Gynekologie a porodnictví - 2 měsíce praxe na akreditovaném pracovišti I. nebo II. typu pod přímým odborným dohledem školitele
Teoretické znalosti
Základy gynekologie a porodnictví.
Základní vyšetřovací metody v gynekologii a porodnictví.
Gynekologická endokrinologie a poruchy cyklu.
Metody sterilizace a kontracepce.
Základní gynekologické a porodnické operace, komplikace a pooperační péče.
Lékařské vedení porodu.
Rizikový porod, porodnické komplikace.
Praktické dovednosti
Anamnéza a fyzikální vyšetření.
Provoz lůžkového oddělení; vedení zdravotnické dokumentace.
Indikace a interpretace základních laboratorních a zobrazovacích metod.
Vyšetřovací metody v gynekologii (vyšetření v zrcadlech, bimanuální palpační vyšetření, kolposkopie).
Vyšetřovací metody v porodnictví (zevní a vnitřní vyšetření těhotné).
Zavedení periferního žilního katetru, péče o centrální žilní katetr, včetně podávání infúzních roztoků.
Injekční techniky - s.c., i.m., i.v., i.d.
Zavedení močového katetru, odběr biologického materiálu.
Kompetence po absolvování praxe
Odebírání anamnézy a provedení fyzikálního vyšetření pacientek.
Provedení základních zevních vyšetření pacientky.
Aplikace injekcí s.c., i.m., i.v., i.d.
Zavedení periferního žilního katetru, péče o centrální žilní katetr, včetně podávání infúzních roztoků.
Odběr biologického materiálu.
Podávání krevní transfúze a krevních derivátů.
Vedení zdravotnické dokumentace.
Dětské lékařství - 2 měsíce praxe na akreditovaném pracovišti I. nebo II. typu pod přímým odborným dohledem školitele
Teoretické znalosti
Základy dětského lékařství.
Růst a vývoj dítěte v jednotlivých věkových obdobích.
Nejčastější diagnostické jednotky akutních a chronických dětských onemocnění.
Nejčastější infekční onemocnění v dětském věku.
Základní diagnostické postupy v neonatologii.
Výživa dětí a dorostu.
Prevence v pediatrii.
Praktické dovednosti
Anamnéza a fyzikální vyšetření.
Provoz ambulancí a lůžkového oddělení; vedení zdravotnické dokumentace.
Nejčastěji se vyskytující dětská onemocnění, klinické projevy, diagnostika, léčba a prevence.
Základní vyšetřovací metody.
Indikace a interpretace základních laboratorních a zobrazovacích metod.
Technika podání krevní transfúze a krevních derivátů, prevence a léčení potransfúzních komplikací.
Zavedení periferního žilního katetru, péče o centrální žilní katetr, včetně podávání infúzních roztoků.
Injekční techniky - s.c., i.m., i.v., i.d.
Zavedení nasogastrické sondy, odběr biologického materiálu.
Lumbální punkce - asistence.
Prohlubování dovedností při vyšetřování dětí všech věkových skupin, včetně zhodnocení psychomotorického vývoje.
Kompetence po absolvování praxe
Odebírání anamnézy a provedení fyzikálního vyšetření pacienta.
Aplikace injekcí s.c., i.m., i.v., i.d.
Podávání krevní transfúze a krevních derivátů.
Zavedení periferního žilního katetru, péče o centrální žilní katetr, včetně podávání infúzních roztoků.
Zavedení nasogastrické sondy a odběr biologického materiálu.
Odsávání sekretu z dýchacích cest.
Vedení zdravotnické dokumentace.
Teoretické znalosti a praktické dovednosti - 2. rok specializační přípravy v rámci základního interního kmene
Vnitřní lékařství - 11 měsíců praxe na standardním lůžkovém interním oddělení s neselektovaným příjmem s akreditací I. nebo II. typu pod odborným dohledem školitele
Teoretické znalosti
Průběžné rozšiřování a prohlubování znalostí o klinice, diagnostice, léčbě a prevenci vnitřních nemocí se zdůrazněním:
- na diferenciální diagnostiku a léčbu onemocnění infekční etiologie včetně zásad antibiotické politiky,
- specifik onemocnění vyššího věku,
- nejčastějších chorob jednotlivých orgánů,
- poruch vnitřního prostředí,
- polymorbidity a polymedikace,
- integrační a koordinační funkce vnitřního lékařství.
Praktické znalosti
Rozpoznávání a postupy u nejčastěji se vyskytujících vnitřních chorob, zejména u akutních interních příhod.
Základní hodnocení RTG hrudníku a EKG, výsledků laboratorních vyšetření, indikace, kontraindikace, nežádoucích účinků a dávkování nejčastěji používaných léčiv.
Praktické dovednosti
Komplexní interní vyšetření.
Aplikace injekcí s.c., i.m., i.v., i.d., včetně podávání infúzních roztoků, transfúzí krve a krevních derivátů.
Zavedení periferního žilního katetru (10x), péče o centrální žilní katetr, měření CŽT (10x).
Zavedení nasogastrické sondy, močového katetru.
Výplach žaludku.
Odsávání sekretu z dýchacích cest.
Rektoskopické vyšetření.
Kardiopulmonální resuscitace.
Punkce hrudníku.
Punkce ascitu.
Sternální punkce.
Neurologie - 1 měsíc praxe na standardním lůžkovém neurologickém oddělení s akreditací I. nebo II. typu pod odborným dohledem školitele
Teoretické znalosti
Praktické dovednosti
Provedení základního neurologického vyšetření.
Základní indikace neurofyziologických vyšetření.
Základní léčebné postupy u akutních cévních mozkových příhod a záchvatových onemocnění.
Kompetence lékaře vykonávat níže uvedené činnosti samostatně pod konzultačním vedením po ukončení základního interního kmene
Provedení vyšetření a příjem pacientů, vedení zdravotnické dokumentace.
Předkládání návrhu na další diagnostický a léčebný postup.
Propouštění pacientů.
Vykonávání ústavní pohotovostní služby.
Orientační neurologické vyšetření pacientů.
Provádění dalších činností a výkonů v rámci specializačního výcviku tak, jak jsou uvedeny ve vzdělávacím programu a logbooku.
Provedení rozšířené neodkladné resuscitace.
3.2 Rozsah požadovaných teoretických znalostí a praktických dovedností prokazatelných na konci výcviku v rámci základního pediatrického kmene
Teoretické znalosti
U nozologické jednotky:
definice, etiopatogeneze, klinický obraz a průběh onemocnění, vyšetřovací postupy, diferenciální diagnóza, léčba, prognóza;
U dovedností:
znalost postupů a vyšetřovacích metod a pomůcek.
Požadované minimální teoretické znalosti po absolvování povinného pediatrického kmene
Růst a vývoj dítěte v jednotlivých věkových obdobích.
Psychická onemocnění.
Sociální problematika v pediatrii.
Dítě se „zvláštními zdravotními potřebami“.
Výživa.
Patofyziologie tělesných tekutin a rehydratační terapie.
Akutně nemocné dítě.
Lidská genetika.
Metabolická onemocnění.
Plod a novorozenec.
Zdravotní problémy v adolescenci.
Imunitní systém a jeho poruchy.
Alergická onemocnění.
Revmatologie.
Infekční onemocnění.
Onemocnění trávicího traktu.
Onemocnění respiračního traktu.
Kardiovaskulární onemocnění.
Onemocnění krve.
Maligní a benigní nádory.
Onemocnění ledvin a vývodných cest močových.
Urologická onemocnění kojenců a dětí.
Gynekologické problémy v dětství.
Endokrinologická onemocnění.
Neurologická onemocnění u dětí.
Muskuloskeletální onemocnění.
Onemocnění očí.
Onemocnění uší.
Kožní choroby.
Onemocnění kostí a kloubů.
Rizika životního prostředí.
Laboratorní vyšetření-indikace, interpretace.
Klinická farmakoterapie v dětském lékařství.
Prevence v dětském věku.
Zobrazovací metody v dětském lékařství.
Praktické dovednosti
Výkony
|
Počet
|
|
Zavedení periferního žilního katetru, péče o centrální žilní katetr a odběr krve
|
30
|
|
Zavedení infúze
|
20
|
|
Plánování a rozpis infúzní léčby
|
20
|
|
Transfúze krve
|
3
|
|
Cévkování
|
10
|
|
Odběr biologického materiálu na mikrobiologické vyšetření
|
10
|
|
Zavedení žaludeční sondy:
|
10
|
|
z toho
|
u kojence
|
5
|
dítěte staršího než 1 rok
|
5
|
|
Lumbální punkce
|
5
|
|
Výplach žaludku
|
5
|
|
Postupy při neodkladné resuscitaci - praktický nácvik, záznam o absolvování
|
10
|
|
Otoskopie
|
10
|
|
Vyšetření per rectum
|
5
|
|
Účast na ústavních pohotovostních službách (minimálně)
|
50
|
|
Ošetření a vyšetření novorozence
|
20
|
|
Popis RTG plic a srdce u nemocného dítěte
|
20
|
Aspirace kostní dřeně - znalost postupu a potřebných pomůcek
Vedení zdravotnické dokumentace v primární péči i jiných zdravotnických zařízeních
Výkony je požadováno provést pod odborným dohledem školitele.
Ovládání uvedených dovedností a počet ústavních pohotovostních služeb jsou zaznamenávány v logbooku.
Školitel lékaře v přípravě pro absolvování základního pediatrického kmene bude pravidelně kontrolovat logbook včetně možné kontroly uváděných dovedností a postupů (např. při neodkladné resuscitaci).
Kompetence z dětského lékařství po absolvování kmene
Absolvent základního kmene z oboru dětské lékařství může po úspěšném získání certifikátu vykonávat pod konzultačním vedením lékaře se specializovanou způsobilostí tyto činnosti a výkony.
Činnosti
Provádět základní diagnostické a léčebné výkony na dětských lůžkových odděleních nemocnic.
Provádět základní diagnostické a léčebné výkony na ambulancích dětských odděleních nemocnic.
Vykonávat ústavní pohotovostní služby na dětských lůžkových odděleních nemocnic.
Provádět základní diagnostické a léčebné výkony na dětských lůžkových a ambulantních odděleních dle níže uvedeného seznamu.
Výkony
Zavedení periferního žilního katetru, péče o centrální žilní katetr, odběr krve
Zavedení infúze
Plánování a rozpis infuzní léčby
Transfúze krve
Cévkování
Odběr biologického materiálu na mikrobiologické vyšetření
Zavedení žaludeční sondy
Lumbální punkce
Výplach žaludku
Vyšetření per rectum
Kardiopulmonální resuscitace
Ošetření a vyšetření novorozence
3.3 Rozsah požadovaných teoretických znalostí a praktických dovedností prokazatelných na konci specializovaného výcviku
Předpokladem k získání specializace je dokonalé zvládnutí teoretických znalostí a praktických dovedností týkajících se laboratorní medicíny, obecné klinické biochemie a specifických postupů klinické biochemie s ohledem na mezinárodní dohody a s přihlédnutím k zavedené domácí praxi.
Teoretické znalosti
Znalosti laboratorní medicíny a obecné znalosti klinické biochemie zahrnují:
Základní znalosti chemie, biochemie, medicíny, statistiky.
Klinické hodnocení laboratorních dat a postupů.
Indikace klinicko-biochemických vyšetření.
Principy řízení podmínek preanalytické fáze.
Analytické principy a techniky.
Hodnocení analytických postupů.
Základní orientace v metodách hematologie a imunohematologie.
Teoretické a klinické znalosti nutné pro konzultační činnosti.
Znalosti potřebné pro poskytování konsiliárních služeb.
Znalosti potřebné pro samostatnou ambulantní práci.
Principy využívané ve výzkumu a vývoji.
Management laboratoře a zajišťování kvality.
Dále se vyžadují podrobné znalosti specifické pro klinickou biochemii, a to zejména v těchto oblastech:
Sacharidy.
Lipidy a lipoproteidy.
Proteiny a aminokyseliny.
Nukleové kyseliny a puriny.
Porfyriny a žlučová barviva.
Biogenní aminy.
Voda a elektrolyty.
Kyseliny, báze, krevní plyny.
Krevní buňky a destičky.,
Srážení krve a fibrinolýza.
Imunitní systém.
Enzymy.
Mozkomíšní mok.
Zažívací trakt.
Exokrinní funkce pankreatu.
Játra a žlučové cesty.
Ledviny a močové cesty.
Srdce a oběhový systém.
Kosterní a pohybový systém.
Endokrinní systém.
Těhotenství, perinatální diagnostika.
Monitorování léčiv.
Otravy.
Vyšetřování metodami molekulární biologie.
Praktické dovednosti
Praktické dovednosti jsou definovány v logbooku v části specializačního vzdělávání v klinické biochemii a týkají se základních, specializovaných a vysoce specializovaných postupů. Aktivní zvládnutí předepsaného počtu všech úkonů je podmínkou k získání specializačního diplomu.
4 Všeobecné požadavky
Absolvent specializačního vzdělávání:
má základní znalosti lékařské etiky, právních předpisů platných ve zdravotnictví a předpisů specifických pro laboratorní služby,
zná základy organizace zdravotnické služby a ekonomiky zdravotnictví, zná základy financování laboratorních služeb a má specifické znalosti systému zdravotního pojištění týkající se laboratorních služeb,
zná základní postupy organizace práce v laboratoři, bezpečnostní aspekty této činnosti, ovládá práci s výpočetní technikou,
má potřebnou úroveň komunikace s pacienty, jejich rodinnými příslušníky, se spolupracovníky v laboratoři, ve zdravotnickém zařízení a regionu,
je schopen konzultační, konsiliární a samostatné klinické ambulantní práce,
ovládá provozní a administrativní činnosti, ovládá principy týmové spolupráce,
umí pracovat s informačními médii a odbornou literaturou,
umí vypracovat odborné sdělení a ovládá základy prezentace vědeckých faktů, rozumí anglickému odbornému textu.
5 Hodnocení specializačního vzdělávání
Specializační vzdělávání probíhá pod vedením přiděleného školitele na akreditovaném pracovišti.
a) Průběžné hodnocení školitelem
záznam o absolvované praxi a školících akcích v průkazu odbornosti v šestiměsíčních intervalech, záznamy o provedených činnostech, výkonech v logbooku. Celkové zhodnocení na konci základního interního nebo pediatrického kmene s jeho záznamem v logbooku.
b) Kritéria pro vydání certifikátu o absolvování základního interního nebo pediatrického kmene vzdělávacího programu
absolvování všeobecné povinné praxe a povinné praxe v oboru kmene potvrzené všemi školiteli s příslušnou specializovanou způsobilostí na akreditovaném pracovišti (viz tab. Část I.), v rozsahu stanoveném vzdělávacím programem, v délce minimálně 24 měsíců,
předložení potvrzení o provedených výkonech v logbooku,
absolvování povinného kurzu Základy vnitřního lékařství po základním interním kmeni (pouze v případě absolvování základního interního kmene) nebo kurzu Základy dětského lékařství po základním pediatrickém kmeni (pouze v případě absolvování základního pediatrického kmene) úspěšně ukončeného písemným testem na konci základního interního nebo pediatrického kmene a dalších školicích akcích.
c) Předpoklad přístupu k atestační zkoušce
absolvování požadované praxe potvrzené všemi školiteli se specializovanou způsobilostí,
předložení potvrzení o provedených kompletních výkonech v logbooku,
potvrzení o absolvování kurzů, vědeckých a vzdělávacích akcí (viz Část III.).
d) Vlastní atestační zkouška
část teoretická - 3 odborné otázky, 1 otázku může nahradit obhajoba nepovinné písemné práce,
část praktická - rozbor kazuistiky pacienta, rozbor obecného klinickobiochemického problému.
6 Charakteristika činností, pro které absolvent specializačního vzdělávání získal způsobilost
Absolvent vzdělávacího programu v oboru klinická biochemie:
podle pracovního profilu a specifických požadavků zdravotnického pracoviště systematicky inovuje, rozšiřuje a zdokonaluje provádění biochemických vyšetření, přispívá k jejich správnému používání a umí je - včetně vyšetření speciálních a funkčních testů - přínosně interpretovat ve vztahu k aktuálnímu klinickému stavu nemocného a výsledkům jiných vyšetření, zajišťuje konzultační, interpretační a specializované konziliární služby,
ve zdravotnickém zařízení a na oddělení klinické biochemie nebo srovnatelném pracovišti rozvíjí a zdokonaluje systém preanalytických opatření a postupů, zajišťuje lékařskou výstupní kontrolu analytického provozu a ověřuje včasnou dostupnost a využívání výsledků vyšetření, zvláště v oblasti speciální a intenzivní péče,
podílí se na vzdělávání pracovníků laboratoře a zdravotnického zařízení a na jejich výchově k účinné spolupráci s laboratořemi komplementu,
zajišťuje přímou klinickou péči včetně preskripce v metabolických ambulancích oboru, které je oprávněn vést,
po splnění příslušné praxe je plně kvalifikován samostatně organizovat provoz a vést oddělení klinické biochemie nebo srovnatelné pracoviště v souladu s koncepcí oboru klinická biochemie.
7 Charakteristika akreditovaných pracovišť
Pracoviště zajišťující výuku školenců musí být akreditováno (ustanovení §13 zákona č. 95/2004 Sb.). Pracoviště musí zajistit školenci absolvování vzdělávacího programu. K tomu slouží řádné a plné zapojení školence do práce včetně účasti na ústavních pohotovostních službách a dále umožnění studia a pobytu na jiném akreditovaném pracovišti poskytujícím část přípravy, která není dostupná na vlastním pracovišti. Vzhledem k rozdílnému rozsahu poskytované odborné péče a výuky se rozlišují následující typy pracovišť. Minimální kritéria akreditovaných pracovišť jsou dána splněním odborných, provozních, technických a personálních předpokladů.
Nedílnou součástí žádosti o udělení akreditace je plán atestační přípravy školence.
7.1 Akreditovaná pracoviště (AP)
7.1.1 Akreditované pracoviště I. typu
Personální požadavky
Školitel má nejvyšší vzdělání v oboru klinická biochemie a nejméně 10 let výkonu povolání lékaře v oboru specializace nebo specializovanou způsobilost v oboru klinická biochemie, z toho min. 5 let praxe v oboru od získání specializované způsobilosti a s minimálním úvazkem 0,5.
Poměr školitel/školenec - 1:1-2.
Seznam dalších odborníků:
- jiný odborný pracovník ve zdravotnictví - klinický bioanalytik pro klinickou biochemii, který má nejvyšší vzdělání v oboru a nejméně 10 let výkonu povolání v oboru specializace, z toho alespoň 5 let praxe v oboru od získání specializované způsobilosti a s minimálním úvazkem 0,5.
Školitel dokládá svou způsobilost při žádosti o akreditaci pracoviště profesním životopisem a přehledem svých odborných a pedagogických aktivit v posledních 5 letech.
Spolu se žádostí je nutno předložit plán plnění povinností stanovených vzdělávacím programem. Pokud pracoviště zajišťuje více než jednu část, vždy výukový plán předkládá.
Materiální a technické vybavení
Zdravotnické zařízení poskytuje služby nejméně ve 4 základních oborech, a to:
- dětské lékařství,
- vnitřní lékařství,
- chirurgie,
- gynekologie a porodnictví,
- anesteziologie a intenzivní medicína.
Zdravotnické zařízení musí mít nepřetržitý provoz:
- laboratoře klinické biochemie a laboratoře klinické hematologie.
Laboratoře poskytují služby minimálně pro tyto obory:
- diabetologie a endokrinologie,
- nefrologie,
- gastroenterologie.
Akreditované pracoviště má materiální a technické vybavení odpovídající popisu prováděných výkonů dle Seznamu zdravotních výkonů s bodovými hodnotami podle příslušné vyhlášky Ministerstva zdravotnictví ČR.
Přístup k odborné literatuře, včetně el. databází (zajištění vlastními prostředky nebo ve smluvním zařízení).
7.1.2 Akreditované pracoviště II. typu
Personální požadavky
Školitel má nejvyšší vzdělání v oboru klinická biochemie a 10 let výkonu povolání lékaře v oboru specializace nebo specializovanou způsobilost v oboru klinická biochemie, z toho min. 5 let od získání specializované způsobilosti a s minimálním úvazkem 0,5.
Poměr školitel/školenec - 1:1-2.
Seznam dalších odborníků:
- jiný odborný pracovník ve zdravotnictví - klinický bioanalytik pro klinickou biochemii, který má nejvyšší vzdělání v oboru a nejméně 10 let výkonu povolání v oboru specializace, z toho alespoň 5 let praxe v oboru od získání specializované způsobilosti a s minimálním úvazkem 0,5.
Školitel dokládá svou způsobilost při žádosti o akreditaci pracoviště profesním životopisem a přehledem svých odborných a pedagogických aktivit v posledních 5 letech.
Spolu se žádostí je nutno předložit plán plnění povinností stanovených vzdělávacím programem. Pokud pracoviště zajišťuje více než jednu část, vždy výukový plán předkládá.
Materiální a technické vybavení
Akreditované pracoviště má materiální a technické vybavení odpovídající popisu prováděných výkonů dle Seznamu zdravotních výkonů s bodovými hodnotami podle příslušné vyhlášky Ministerstva zdravotnictví ČR.
Spektrum požadavků, výkonů, činností
Akreditované pracoviště provádí specializované a vysoce specializované výkony, především:
- molekulárně biologické metody,
- stanovení stopových prvků (AAS),
- hmotnostní spektrometrii,
- průtokovou cytometrii,
- chromatografické metody, zejména plynovou a kapalinovou chromatografii speciálních analytů,
- pokročilé migrační metody (imunofixace, kapilární elektroforéza, izoelektrická fokusace, izotachoforéza),
- komplexní cytochemické vyšetření mozkomíšního moku včetně průkazu oligoklonální syntézy imunoglobulinů,
- imunochemické metody k průkazu antigenů a protilátek (imunoblotting),
- toxikologické metody,
- monitorování lékových koncentrací včetně farmakokinetického zhodnocení,
- interpretace výsledků laboratorních vyšetření u pacientů se závažnými poruchami vnitřního prostředí a jinými závažnými chorobami a stavy soustředěnými na vyšších pracovištích.
Vědecko - výzkumná činnost
Pracovníci AP publikují odborná sdělení v domácích i zahraničních časopisech a podílejí se na řešení výzkumných úkolů. Školenec by se měl seznámit během své přípravy se zásadami vědecké práce, měl by mít možnost seznámit se s výzkumnou činností pracoviště, případně se i na ní podílet.
Přístup k odborné literatuře, včetně el. databází (zajištění vlastními prostředky nebo ve smluvním zařízení).
7.2 Vysvětlivky - požadavky na pracoviště
8 Programy povinných vzdělávacích aktivit a personální a technické vybavení pro jejich realizaci
8.1 Charakteristika vzdělávacích aktivit
8.1.1 Program kurzu Lékařská první pomoc
Předmět
|
Minimální počet hodin
|
Náhlá zástava krevního oběhu, incidence, diagnóza, základní a rozšířená neodkladná resuscitace včetně defibrilace (Basic Life Support a Advanced Cardiac Life Support).
|
2
|
Bezvědomí nejasného původu, křeče, synkopa; náhlé cévní mozkové příhody, diagnostické postupy, terapeutické okno, trombolýza systémová, intraarteriální.
|
2
|
Dušnost, hlavní příčiny: respirační etiologie - astma bronchiale, status astmaticus, inhalační trauma atd., kardiovaskulární etiologie - kardiální selhávání, astma cardiale, edém plic, embolie plicnice, zvláštní stavy: tonutí a utonutí, strangulace atd., diagnóza, dif. dg., terapeutické postupy, principy umělé plicní ventilace.
|
2
|
Bolesti na hrudi, akutní koronární syndrom, principy a indikace trombolýzy, PTCA (Percutaneous Transluminal Coronary Angioplasty), závažné dysrytmie a terapeutické přístupy.
|
2
|
Traumatologie - těžké úrazy, úraz hlavy, páteře, hrudníku, dutiny břišní, končetin, polytrauma, poranění el. proudem, termická poranění, hlavní zásady ATLS (Advanced Trauma Life Support).
|
2
|
Šok, diagnóza, klasifikace, příčiny, terapeutické přístupy.
|
1
|
Hromadný výskyt raněných, hlavní zásady BATLS (Battlefield Advanced Trauma Life Support).
|
1
|
Integrovaný záchranný systém a krizová logistika.
|
1
|
Zvláštnosti urgentních stavů u dětí.
|
2
|
Extramurální porod, péče o novorozence a matku, gynekologické akutní stavy.
|
1
|
Praktická výuka.
|
4
|
Ověření znalostí testem.
|
|
Celkem
|
20
|
Personální a technické zabezpečení kurzu Lékařská první pomoc
Personální zabezpečení
Lékaři se specializovanou způsobilostí nebo zvláštní odbornou způsobilostí v oboru urgentní medicína a praxí nejméně 5 let v oboru, případně se specializovanou způsobilostí ve vyučované problematice.
Garant kurzu má nejvyšší vzdělání v oboru a nejméně 10 let praxe výkonu povolání lékaře v oboru specializace.
Účastníci kurzu obdrží současně s pozvánkou do kurzu na CD učební texty Lékařská první pomoc k seznámení s tématy, což umožní ve stanovené době probrat tak rozsáhlou a náročnou problematiku.
Technické zabezpečení
Učebna pro teoretickou výuku s příslušným vybavením.
Učebna pro praktickou výuku s vybavením: manekýn (dospělý, dětský a novorozenec) umožňující praktický nácvik základní i rozšířené neodkladné resuscitace se simultánním záznamem sledovaných vitálních funkcí (zejména respiračních a oběhových) k objektivizaci účinnosti prováděné resuscitace a možností uložení sledovaných dat do PC a závěrečné vyhodnocení.
Model musí umožnit nácvik:
- zajištění průchodnosti dýchacích cest pomocí vzduchovodů, Combi-tubusu, laryngeálního tubusu, laryngeální masky (včetně intubační) a různými technikami tracheální intubace,
- umělé plicní ventilace z plic do plic ústy, přes masku, ručním dýchacím přístrojem/ transportním ventilátorem,
- nácvik intubace dětí/novorozenců a umělou plicní ventilaci,
- zajištění průchodnosti dýchacích cest koniopunkcí, minitracheotomií (krikotomií),
- punkci pneumotoraxu,
- zajištění vstupu do krevního řečiště - punkci a kanylaci periferní žíly, centrální žíly (subclavia, jugularis int.), v. femoralis a různé techniky intraoseálního přístupu,
- diagnostiky simulovaných poruch rytmu na kardioskopu a volbu farmakoa elektroimpulzoterapie.
Počítačová učebna pro závěrečné testování znalostí. Pro objektivní hodnocení je nezbytné pracovat alespoň s ověřeným kvazistandardizovaným testem.
8.1.2 Program kurzu Základy lékařské etiky, komunikace, managementu a legislativy
Předmět
|
Minimální počet hodin
|
Lékařská etika (etické kodexy, etické chování zdravotníků).
Práva a povinnosti pacientů, informovaný souhlas.
Eutanázie aj.
|
3
|
Komunikace s problémovým pacientem.
|
4
|
Organizace a řízení zdravotnictví, financování zdravotní péče.
|
8,5
|
Informace o základních zákonných a prováděcích předpisech ve zdravotnictví.
|
1
|
Systém všeobecného zdravotního pojištění. Vztah lékař (zdravotnické zařízení) a pojišťovny.
|
1
|
Druhy, formy a právní postavení zdravotnických zařízení.
|
1
|
Základy kvality péče a bezpečí.
|
1
|
Personální řízení (Zákoník práce, komunikace s ekonomickými institucemi - daňové přiznání, evidence majetku, finanční toky).
|
2
|
Povinnosti zdravotnických pracovníků, práva a povinnosti, vedení a nakládání se zdravotnickou dokumentací, zejména postup lege artis, mlčenlivost.
|
1,5
|
Právní odpovědnost ve zdravotnictví.
|
1
|
Nemocenské a důchodové pojištění.
|
0,5
|
Celkem
|
16
|
Personální a technické zabezpečení kurzu Základy lékařské etiky, komunikace, managementu a legislativy
Personální zabezpečení
Lektoři se znalostí zdravotnického práva a veřejného zdravotnictví, zejména osoby s právnickým vzděláním a profesní zkušeností v oblasti zdravotnického práva v délce alespoň 5 let.
Součástí lektorského týmu mohou být i další osoby, zejména osoby, které mají praxi v oblasti řízení ve zdravotnictví nejméně 5 let, dále studovali management, ať již na vysoké škole nebo v MBA programu, popřípadě obdobných oborů vysokých škol či celoživotního vzdělávání.
Technické zabezpečení
Učebna pro teoretickou výuku s příslušným vybavením; poskytnutí studijních textů Základy zdravotnické legislativy, event. jiné.
8.1.3 Program kurzu Prevence škodlivého užívání návykových látek (NL) a léčba závislostí
Předmět
|
Minimální počet hodin
|
Škodlivé užívání NL a závislostí na NL v ČR.
|
1
|
Přehled NL zneužívaných v ČR a jejich vlastností.
|
1
|
Zdravotní aspekty škodlivého užívání NL a závislostí na NL.
|
1
|
Problematika škodlivého užívání NL a závislostí na NL ve specifických podmínkách jednotlivých medicínských oborů, možnosti prevence.
|
2
|
Přehled specifických léčebných modalit pro osoby škodlivě užívající NL a závislé.
|
1
|
Právní aspekty související se zneužíváním NL a závislostmi na NL.
|
1
|
Závěr kurzu, diskuse.
|
1
|
Celkem
|
8
|
Personální a technické zabezpečení kurzu Prevence škodlivého užívání návykových látek (NL) a léčba závislostí
Personální zabezpečení
Lektoři se specializovanou způsobilostí nebo zvláštní odbornou způsobilostí v oboru návykové nemoci a praxí nejméně 5 let v oboru, případně se specializovanou způsobilostí ve vyučované problematice.
Technické zabezpečení
Učebna pro teoretickou výuku s příslušným vybavením.
8.1.4 Program kurzu Základy vnitřního lékařství
Předmět
|
Minimální počet hodin
|
Základy diagnostiky a léčení chirurgických náhlých příhod břišních, hrudních a cévních.
|
2
|
Náhlé příhody břišní v gynekologii. Kritické stavy v porodnictví.
|
2
|
Růst a vývoj dítěte; výživa kojence; od symptomu k diagnóze u dětí.
|
2
|
Základy neodkladné resuscitace - základní a rozšířené.
|
2
|
Kardiovaskulární choroby, zejména: akutní koronární syndromy, arteriální hypertenze, plicní embolie, ischemická choroba dolních končetin, prevence kardiovaskulárních chorob.
|
5
|
Gastrointestinální choroby, zejména: vředová choroba žaludku a duodena, krvácení do trávicí trubice, karcinom tračníku, infekční hepatitidy, jaterní cirhóza.
|
3
|
Plicní choroby, zejména: karcinom plic, bronchiální astma a obstrukční plicní nemoc, chronická respirační insuficience.
|
3
|
Choroby krevní, zejména: anémie, krevní transfúze a krevní deriváty, poruchy koagulace.
|
2
|
Choroby ledvin: krátký přehled nefrologie, akutní a chronické selhání ledvin.
|
2
|
Choroby žláz s vnitřní sekrecí: hypertyreóza a hypotyreóza, krátký přehled dalších endokrinních chorob.
|
2
|
Diabetes mellitus s důrazem na 2. typ, odlišnosti jiných typů diabetu, zvláštnosti v přístupu k léčbě diabetika (předoperační příprava).
|
2
|
Revmatické choroby, zejména: revmatoidní artritida, osteoartróza, dna.
|
2
|
Hlavní problémy v diagnostice a léčbě geriatrických pacientů a jejich řešení.
|
2
|
Nejběžnější neurologické choroby, zejména akutní mozkové cévní příhody.
|
2
|
Objektivizace účinku léku, racionalizace preskripce, nejobávanější nežádoucí účinky, poměr prospěch/ohrožení nemocného.
|
1
|
Infekční hepatitidy, infekční nemoci průjmové.
|
1
|
Problematika pracovního lékařství a toxikologie na interním pracovišti.
|
1
|
Ověření znalostí testem.
|
4
|
Celkem
|
40
|
Personální a technické zabezpečení kurzu Základy vnitřního lékařství
Personální zabezpečení
Lékaři se specializovanou způsobilostí v oboru vnitřní lékařství, nebo specializovanou způsobilostí ve vyučované problematice a praxí nejméně 10 let v oboru.
Garant kurzu má nejvyšší vzdělání v oboru a nejméně 10 let praxe výkonu povolání lékaře v oboru specializace.
Technické zabezpečení
Učebna/posluchárna pro teoretickou výuku s příslušným vybavením.
Počítačová učebna pro závěrečné testování znalostí. Nezbytnou rovnost podmínek zaručuje jednotný celostátní test.
8.1.5 Program kurzu Základy dětského lékařství
Předmět
|
Minimální počet hodin
|
Nemocniční pediatrie.
|
10
|
Sociální pediatrie a korespondující obory.
|
4
|
Praktické lékařství pro děti a dorost.
|
2
|
Dorostové lékařství.
|
4
|
Intenzivní péče v dětském lékařství.
|
6
|
Neonatologie.
|
6
|
Ověření znalostí testem.
|
|
Celkem
|
32
|
Personální a technické zabezpečení kurzu Základy dětského lékařství
Personální zabezpečení
Lékaři se specializovanou způsobilostí v oboru dětské lékařství nebo zvláštní odbornou způsobilostí v dalších pediatrických specializacích a intenzivní medicíně.
Garant kurzu má nejvyšší vzdělání v oboru a nejméně 10 let praxe výkonu povolání lékaře v oboru specializace.
Technické zabezpečení
Učebna pro teoretickou výuku s příslušným vybavením.
8.1.6 Program specializačního kurzu Klinická biochemie
Předmět
|
Minimální počet dní
|
Acidobazická rovnováha.
|
1
|
Aminokyseliny, peptidy, proteiny, biogenní aminy.
|
2
|
Analytická instrumentace a hodnocení přístrojů.
|
2
|
Analýzy nukleových kyselin.
|
3
|
Aplikace vybraných metod.
|
1
|
Elektrochemie.
|
1
|
Enzymové analýzy, měření počtu částic, průtoková cytometrie.
|
2
|
Enzymy.
|
1
|
Gravidita.
|
0,5
|
Hormony a cytokiny.
|
1
|
Indikace interpretace základních hematologických a koagulačních vyšetření.
|
1
|
Játra a žlučové cesty.
|
1
|
Klasické analytické techniky.
|
1
|
Klinické hodnocení laboratorních dat, obecné znalosti nutné pro konzultační činnosti.
|
1
|
Léky, TDM, toxikologie.
|
1
|
Likvor a CNS, pohybový aparát (svaly, skelet).
|
1
|
Metabolismus lipidů a lipoproteinů.
|
1
|
Metabolismus sacharidů.
|
1
|
Molekulová biologie.
|
1
|
Myokard.
|
1
|
Novinky v analytických postupech.
|
1
|
Novinky v diagnostických postupech.
|
0,5
|
Nukleové kyseliny, puriny, porfyriny, žlučová barvina.
|
1
|
Optické metody.
|
2
|
Poruchy vodního a solného hospodářství.
|
1
|
Preanalytická fáze.
|
1
|
Proteinová analýza a imunochemie.
|
3
|
Řízení jakosti v klinických laboratořích.
|
1
|
Separační techniky.
|
2
|
Trávicí trakt, pankreas.
|
1
|
Urogenitální trakt.
|
1
|
Zátěžové stavy organismu.
|
1
|
Celkem
|
40
|
Personální a technické zabezpečení specializačního kurzu Klinická biochemie
Personální zabezpečení
Lektoři se specializovanou způsobilostí v oboru klinická biochemie a praxí nejméně 5 let v oboru, případně se specializovanou způsobilostí ve vyučované problematice.
Technické zabezpečení
Učebna pro teoretickou výuku s příslušným vybavením.