Věstník MZd ČR, částka 1/2010
1 Cíl specializačního vzdělávání
Cílem specializačního vzdělávání v oboru neurochirurgie je získání specializované způsobilosti osvojením potřebných teoretických a praktických dovedností v oblasti prevence, diagnostiky a terapie umožňujících samostatnou činnost specialisty, jak v lůžkové, tak i ambulantní péči.
2 Minimální požadavky na specializační vzdělávání
Podmínkou pro zařazení do specializačního vzdělávání v oboru neurochirurgie je získání odborné způsobilosti k výkonu povolání lékaře ukončením nejméně šestiletého prezenčního studia na lékařské fakultě, které obsahuje teoretickou a praktickou výuku v akreditovaném magisterském studijním programu všeobecné lékařství.
Specializační vzdělávání se uskutečňuje při výkonu lékařského povolání formou celodenní průpravy v rozsahu odpovídajícím stanovené týdenní pracovní době podle ustanovení §83 zákona č. 262/2006 Sb., zákoník práce, ve znění pozdějších předpisů.
Specializační vzdělávání může probíhat jako rozvolněná příprava, to je při nižším rozsahu, než je stanovená týdenní pracovní doba. V tomto případě celková délka, úroveň a kvalita nesmí být nižší než v případě celodenní průpravy.
Pořadí stáží v základním chirurgickém kmeni může být v libovolném pořadí.
Podmínkou pro získání specializované způsobilosti v oboru neurochirurgie je zařazení do oboru, absolvování základního chirurgického kmene (24 měsíců), specializovaného výcviku (60 měsíců) a úspěšné složení atestační zkoušky. Celková doba specializačního vzdělávání je minimálně 7 let, z toho
2.1 Základní chirurgický kmen - v délce minimálně 24 měsíců
Část I.
a) všeobecná povinná praxe
Akreditované pracoviště
|
Počet měsíců
|
|
3
|
||
3
|
||
z toho
|
jednotka intenzivní péče 4)
|
1
|
2
|
||
2
|
||
2
|
||
b) povinná praxe v oboru kmene
Akreditované pracoviště
|
Počet měsíců
|
2
|
|
neuroradiologie 9)
|
2
|
8
|
|
Požadavky vzdělávacího programu je možné splnit v jakémkoliv pořadí a na více akreditovaných pracovištích, pokud je nezajistí v celém rozsahu mateřské pracoviště.
Pracoviště disponují náležitým personálním a přístrojovým vybavením a zázemím pro školence. Všeobecná povinná praxe i povinná praxe v oboru kmene probíhá na příslušných pracovištích téže nebo i jiné nemocnice, která získala akreditaci.
2.2 Vlastní specializovaný výcvik - v délce minimálně 60 měsíců
Postup do specializovaného výcviku je podmíněn splněním všech požadavků stanovených pro výcvik v rámci základního chirurgického kmene (včetně úspěšného absolvování povinného neurochirurgického kurzu a písemného testu).
Vlastní specializovaný výcvik probíhá na pracovištích akreditovaných pro specializační vzdělávání v oboru neurochirurgie a dalších oborech. Požadavky vzdělávacího programu je možné splnit na více akreditovaných pracovištích, pokud je nezajistí v celém rozsahu mateřské pracoviště. Celková doba specializační přípravy je minimálně 60 měsíců praxe na akreditovaných pracovištích neurochirurgie.
Část II.
c) povinná praxe
Akreditované pracoviště
|
Počet měsíců
|
|
60
|
||
z toho
|
dětská neurochirurgie 10)
|
3 týdny
|
stereotaktická a radiační neurochirurgie 10)
|
2 týdny
|
|
neurointenzivní péče 10)
|
3 týdny
|
|
specializační stáž v neurochirurgii v průběhu prvních čtyř let výcviku na výukovém akreditovaném pracovišti v České republice 10)
|
1 měsíc/ ročně
|
|
specializační stáž v neurochirurgii v pátém roce výcviku před atestací na neurochirurgické klinice, jejíž výukový program je akreditován Evropskou unií (JRAAC „The Joint Residency Advisory and Accreditation Committee“/UEMS „European Union of Medical Specialist“) 10)
|
2 měsíce
|
|
Část III.
d) účast na vzdělávacích aktivitách - povinná
Kurzy, semináře
|
Počet dní
|
kurz Lékařská první pomoc 11)
|
3
|
kurz Základy lékařské etiky, komunikace, managementu a legislativy 11)
|
2
|
kurz Prevence škodlivého užívání návykových látek a léčba závislostí 11)
|
1
|
kurz Radiační ochrana 12)
|
1
|
kurz Základy neurochirurgie 13)
|
4
|
e) účast na vzdělávacích aktivitách - doporučená
Kurzy, semináře
|
Délka trvání
|
další odborné akce garantované příslušnou odbornou společností nebo Institutem postgraduálního vzdělávání ve zdravotnictví (dále jen „IPVZ“) nebo Českou lékařskou komorou (dále jen „ČLK“) atd.
|
v rozsahu min. 20 hod.
|
3 Rozsah požadovaných teoretických znalostí a praktických dovedností, seznam požadovaných výkonů
Nedílnou součástí vzdělávacího programu je vedení záznamu o provedených výkonech (logbook) a průkazu odbornosti lékaře (specializační index). Potvrzené výkony musí být doložitelné ve zdravotnické dokumentaci. Počet výkonů uvedený v logbooku je stanoven jako minimální. Předpokládá se absolvování nebo asistence u takového počtu výkonů, aby školenec zvládl danou problematiku jak po teoretické, tak i po praktické stránce.
3.1 Rozsah požadovaných teoretických znalostí a praktických dovedností prokazatelných na konci výcviku v rámci základního chirurgického kmene
Teoretické znalosti a praktické dovednosti - 1. rok specializačního vzdělávání
Chirurgie - 3 měsíce praxe (včetně 1 ústavní pohotovostní služby týdně) na akreditovaném pracovišti I. nebo II. typu pod přímým odborným dohledem školitele
Teoretické znalosti
Základní znalosti obecné a speciální chirurgie.
Základy ošetření popálenin, omrzlin a chemických poranění.
Rozdíly v praktické chirurgii dle věkových kategorií.
Praktické znalosti
Anamnéza a fyzikální vyšetření.
Provoz ambulancí a lůžkového oddělení; vedení zdravotnické dokumentace.
Indikace k ambulantním, urgentním i elektivním chirurgickým výkonům.
Asistence u ambulantních vyšetřovacích i léčebných postupů, asistence při běžných operacích.
Předoperační příprava nemocných.
Zásady asepse a antisepse, příprava operačního pole a mytí se k operaci.
Náležitosti provedení lokální a celkové anestézie.
Základní pooperační péče a monitorace vitálních funkcí.
Přítomnost při vyšetření a ošetřování poranění kostí, kloubů a měkkých tkání, včetně imobilizace.
Indikace a interpretace základních laboratorních a zobrazovacích metod.
Prevence a terapie tromboembolické nemoci.
Předoperační a pooperační rehabilitace.
Technika podání krevní transfúze a krevních derivátů, prevence a léčení potransfúzních komplikací.
Prevence a základní ošetření dekubitů.
Základní vyšetření a diferenční diagnostika náhlých příhod břišních a hrudních.
Základní postupy při diagnostice a léčení polytraumat.
Praktické dovednosti
Vyšetření hlavy, hrudníku, končetin a břicha (včetně per rectum).
Zavedení nasogastrické sondy, močového katetru, odběr biologického materiálu.
Zavedení periferního žilního katetru, péče o centrální žilní katetr, včetně podávání infúzních roztoků.
Injekční techniky - s.c., i.m., i.v., i.d.
Obvazová technika, různé způsoby imobilizace.
Základní technika ošetření a šití povrchových ran.
Péče o stomie.
Kompetence po absolvování praxe
Odebírání anamnézy a provedení fyzikálního vyšetření pacienta.
Zavádění nasogastrické sondy, močového katetru, odběr biologického materiálu.
Zavedení periferního žilního katetru, péče o centrální žilní katetr, včetně podávání infúzních roztoků.
Aplikace injekcí s.c., i.m., i.v., i.d.
Podávání krevní transfúze a krevních derivátů.
Ošetřování nekomplikovaných poranění kůže a podkoží (včetně lokální anestézie a šití ).
Asistence při chirurgických operačních výkonech.
Základní ošetření popálenin, omrzlin, chemického a radiačního poranění.
Převazy chirurgických ran a aplikace obvazové techniky.
Vedení zdravotnické dokumentace.
Vnitřní lékařství - 3 měsíce praxe na akreditovaném pracovišti I. nebo II. typu pod přímým odborným dohledem školitele
Teoretické znalosti
Základy problematiky vnitřních nemocí.
Specifika onemocnění ve vyšším věku.
Praktické znalosti
Anamnéza a fyzikální vyšetření.
Provoz ambulancí a lůžkového oddělení; vedení zdravotnické dokumentace.
Nejčastěji se vyskytující vnitřní nemoci, klinické projevy, diagnostika, léčba a prevence.
Základní vyšetřovací metody.
Indikace a interpretace základních laboratorních a zobrazovacích metod.
Technika podání krevní transfúze a krevních derivátů, prevence a léčení potransfúzních komplikací.
Nejčastěji používané skupiny léčiv v léčbě vnitřních nemocí.
Prevence a základní ošetření dekubitů.
Praktické dovednosti
Provedení komplexního interního vyšetření.
Zavedení periferního žilního katetru, péče o centrální žilní katetr, včetně podávání infúzních roztoků.
Injekční techniky - s.c., i.m., i.v., i.d.
Zavedení nasogastrické sondy, močového katetru, odběr biologického materiálu, odsávání sekretu z dýchacích cest.
Kompetence po absolvování praxe
Odebírání anamnézy a provedení fyzikálního vyšetření pacientů.
Aplikace injekcí s.c., i.m., i.v., i.d.
Zavedení periferního žilního katetru, péče o centrální žilní katetr, včetně podávání infúzních roztoků.
Zavedení nasogastrické sondy, odběr biologického materiálu.
Podávání krevní transfúze a krevních derivátů.
Vedení zdravotnické dokumentace.
Anesteziologie a intenzivní medicína - 2 měsíce praxe na akreditovaném pracovišti I. nebo II. nebo III. typu pod přímým odborným dohledem školitele
Teoretické znalosti
Obsah anesteziologické péče (předanestetické vyšetření, příprava před anestézií, premedikace; základní odborné postupy celkové anestézie; základní odborné postupy místního znecitlivění; zásady péče o pacienta po anestézii, hodnocení míry zotavení, zjištění a zvládání běžných komplikací; zásady pooperační analgesie).
Znalosti základů patofyziologie, patogeneze, diferenční diagnostiky a první pomoci u stavů ohrožení života či poruchy základních životních funkcí.
Základní typy znecitlivění, jejich možnosti a rizika.
Rozšířená péče o poraněné Advanced Trauma Life Support (ATLS).
Provoz pracovišť oboru anesteziologie a intenzívní medicína; vedení zdravotnické dokumentace.
Praktické dovednosti
Provádění základní a rozšířené neodkladné resuscitace.
Rozpoznání a hodnocení závažnosti stavů náhlé poruchy zdraví či selhání základních životních funkcí.
Poskytnutí lékařské první pomoci u stavů ohrožení života či poruchy základních životních funkcí.
Provedení základních výkonů - zajištění periferního žilního katetru; zabezpečení volných dýchacích cest polohou hlavy; uložení do stabilizované polohy na boku.
Kompetence po absolvování praxe
Rozpoznání a hodnocení závažnosti stavů náhlé poruchy zdraví či selhání základních životních funkcí
Poskytnutí lékařské první pomoci u stavů ohrožení života či poruchy základních životních funkcí.
Provedení základních výkonů - zajištění periferního žilního vstupu, zabezpečení volných dýchacích cest polohou hlavy, uložení do stabilizované polohy na boku.
Provedení rozšířené neodkladné resuscitace.
Vedení zdravotnické dokumentace.
Gynekologie a porodnictví - 2 měsíce praxe na akreditovaném pracovišti I. nebo II. nebo III. typu pod přímým odborným dohledem školitele
Teoretické znalosti
Základy gynekologie a porodnictví.
Základní vyšetřovací metody v gynekologii a porodnictví.
Gynekologická endokrinologie a poruchy cyklu.
Metody sterilizace a kontracepce.
Základní gynekologické a porodnické operace, komplikace a pooperační péče.
Lékařské vedení porodu.
Rizikový porod, porodnické komplikace.
Praktické dovednosti
Anamnéza a fyzikální vyšetření.
Provoz lůžkového oddělení; vedení zdravotnické dokumentace.
Indikace a interpretace základních laboratorních a zobrazovacích metod.
Vyšetřovací metody v gynekologii (vyšetření v zrcadlech, bimanuální palpační vyšetření, kolposkopie).
Vyšetřovací metody v porodnictví (zevní a vnitřní vyšetření těhotné).
Zavedení periferního žilního katetru, péče o centrální žilní katetr, včetně podávání infúzních roztoků.
Injekční techniky - s.c., i.m., i.v., i.d.
Zavedení močového katetru, odběr biologického materiálu.
Kompetence po absolvování praxe
Odebírání anamnézy a provedení fyzikálního vyšetření pacientek.
Provedení základních zevních vyšetření pacientky.
Aplikace injekcí s.c., i.m., i.v., i.d.
Zavedení periferního žilního katetru, péče o centrální žilní katetr, včetně podávání infúzních roztoků.
Odběr biologického materiálu.
Podávání krevní transfúze a krevních derivátů.
Vedení zdravotnické dokumentace.
Dětské lékařství - 2 měsíce praxe na akreditovaném pracovišti I. nebo II. typu pod přímým odborným dohledem školitele
Teoretické znalosti
Základy dětského lékařství.
Růst a vývoj dítěte v jednotlivých věkových obdobích.
Nejčastější diagnostické jednotky akutních a chronických dětských onemocnění.
Nejčastější infekční onemocnění v dětském věku.
Základní diagnostické postupy v neonatologii.
Výživa dětí a dorostu.
Prevence v pediatrii.
Praktické dovednosti
Anamnéza a fyzikální vyšetření.
Provoz ambulancí a lůžkového oddělení; vedení zdravotnické dokumentace.
Nejčastěji se vyskytující dětská onemocnění, klinické projevy, diagnostika, léčba a prevence.
Základní vyšetřovací metody.
Indikace a interpretace základních laboratorních a zobrazovacích metod.
Technika podání krevní transfúze a krevních derivátů, prevence a léčení potransfúzních komplikací.
Zavedení periferního žilního katetru, péče o centrální žilní katetr, včetně podávání infúzních roztoků.
Injekční techniky - s.c., i.m., i.v., i.d.
Zavedení nasogastrické sondy, odběr biologického materiálu.
Lumbální punkce - asistence.
Prohlubování dovedností při vyšetřování dětí všech věkových skupin, včetně zhodnocení psychomotorického vývoje.
Kompetence po absolvování praxe
Odebírání anamnézy a provedení fyzikálního vyšetření pacienta.
Aplikace injekcí s.c., i.m., i.v., i.d.
Podávání krevní transfúze a krevních derivátů.
Zavedení periferního žilního katetru, péče o centrální žilní katetr, včetně podávání infúzních roztoků.
Zavedení nasogastrické sondy a odběr biologického materiálu.
Odsávání sekretu z dýchacích cest.
Vedení zdravotnické dokumentace.
Teoretické znalosti a praktické dovednosti - 2. rok specializačního vzdělávání v rámci základního chirurgického kmene
Neurologie - 2 měsíce praxe na akreditovaném pracovišti I. nebo II. typu pod přímým odborným dohledem školitele
Teoretické znalosti
Neurologická propedeutika.
Diferenciální diagnostika neurologických onemocnění.
Vyšetřovací metody v neurologii, včetně paraklinických a radiologických.
Indikační kritéria a postupy u základních neurologických onemocnění (cévní příhody, degenerativní onemocnění, záněty, vertebrogenní onemocnění, nádorová onemocnění).
Urgentní stavy v neurologii.
Praktické znalosti
Běžný chod lůžkového i ambulantního sektoru neurologického pracoviště.
Znalost vlastností léčivých přípravků užívaných k analgezii a místnímu znecitlivění, včetně řešení možných komplikací při jejich podání.
Znalost hlavních v neurologii používaných skupin léků a způsob jejich podávání.
Základy podání oxygenoterapie a provedení tracheo/koniotomie.
Základní postupy při lumbální punkci.
Praktické dovednosti
Komplexní neurologické vyšetření.
Lumbální punkce (5x).
Ošetření arteriálních vstupů.
Péče o centrální žilní katetr.
Základní prevence a péče o dekubity.
Neuroradiologie - 2 měsíce praxe na akreditovaném pracovišti pod přímým odborným dohledem školitele
Teoretické znalosti
Přehled o základních neuroradiologických vyšetřovacích postupech.
Indikace jednotlivých vyšetření.
Přehled o základních intervenčních výkonech a jejich indikacích.
Příprava k CT, MR, AG a perimyelografii.
Předoperační příprava a obecná příprava k endovaskulárnímu výkonu.
Pointervenční péče.
Indikace a typy a timing revaskularizačních výkonů.
Základní znalosti o radiační problematice.
Praktické znalosti a dovednosti
Péče o nemocného před a po intervenčním výkonu (10x).
Interpretace CT (30x), MR (20x), AG (5x) a PMG (5x).
Asistence na angiografickém sále (5x).
Neurochirurgie - 8 měsíců praxe na akreditovaném pracovišti (včetně 1 pohotovostní služby za týden) pod přímým odborným dohledem školitele
Teoretické znalosti
Klinická diagnostika v neurochirurgii.
Specifika intenzivní péče v neurochirurgii.
Neuroradiologie a interpretace rtg modalit.
Nádorové onemocnění NS a obalů.
Traumata NS.
Cévní onemocnění mozku.
Degenerativní onemocnění páteře.
Základy funkční neurochirurgie.
Infekční problematika v neurochirurgii.
Praktické dovednosti
Neurologické vyšetření (100x).
Lumbální punkce (10x).
Návrt (10x).
Kraniotomie (10x).
Syndrom karpálního tunelu a ošetření poranění PN (20x).
Asistence u všech typů výkonů (50x).
Předoperační a pooperační péče o nemocného včetně ošetřování ran.
Administrativa spojená s rutinním během oddělení i ve spojení s akutně nemocnými.
Kompetence lékaře vykonávat níže uvedené činnosti samostatně pod konzultačním vedením po ukončení základního chirurgického kmene
Provádění komplexního vyšetření neurochirurgicky nemocného, včetně administrativy ambulantní i hospitalizační.
Propouštění neurochirurgicky nemocného z ambulantního i nemocničního léčení, včetně nezbytné administrativy.
Aplikace injekcí s.c., i.m., i.v., včetně infúzní terapie.
Indikace a aplikace krevní transfúze, včetně krevních derivátů.
Konzervativní ošetření poranění lebky, mozku, míchy, páteře a periferních nervů.
Asistence u všech operací, s možností samostatně provádět pod odborným vedením jejich část, či celé výkony dle rozhodnutí školitele.
Provádění převazů operačních ran a rozhodování o jejich dalším léčení.
Provádění ambulantních neurochirurgických výkonů v rozsahu určeném školitelem.
Zajišťování diagnosticko-terapeutického procesu na jednotlivých odděleních neurochirurgického pracoviště, včetně JIP.
Provedení rozšířené neodkladné resuscitace.
Získání základní neurologické anamnézy, základní fyzikální vyšetření, znalosti základní diferenční diagnostiky u neurologických onemocnění.
Odběr mozkomíšního moku.
Indikace pomocných vyšetření - laboratorních i radiodiagnostických (CT, MR, AG).
Akutní chirurgické ošetření poranění mozku, včetně otevřených poranění a extracerebrálních hematomů.
Provedení dekompresivní laminektomie.
Ošetření otevřených poranění periferních nervů.
Vykonávání ústavních pohotovostních služeb.
Provádění dalších činností a výkonů v rámci specializačního výcviku tak, jak jsou uvedeny ve vzdělávacím programu a logbooku.
Praktické dovednosti musí být rozvíjeny na akreditovaných domácích, resp. specializovaných pracovištích pod vedením školitelů, kteří stvrzují průběh praktického výcviku, včetně závěrečného zhodnocení do logbooku.
3.2 Rozsah požadovaných teoretických znalostí a praktických dovedností prokazatelných na konci specializovaného výcviku
Teoretické znalosti
Vývoj neurochirurgie (ve světě, v ČR)
Základy neurologie - klinické vyšetření.
Diagnostika
Základy elektrofyziologie (EMG, EEG, EP „Evokované potenciály“).
Zobrazovací metody (CT, MRI „Magnetic Resonance Imaging“, sonografie, AG „Angiografie“, PMG „Perimyelografie“) – princip vyšetření, senzitivita, specificita, algoritmus užití.
Pooperační péče v neurochirurgii
Intrakraniální hypertenze (mechanismy vzniku, diagnostika, léčba).
Monitorování stavu vědomí.
Poruchy likvorodynamiky (hydrocefalus, diagnostika, terapie).
Vnitřní prostředí.
Anestézie.
Antibiotika.
Rehabilitace.
Operační technika v neurochirurgii
Mikroneurochirurgie (principy, aplikace, indikace).
Radiochirurgie (principy, aplikace, indikace).
Stereotaxe (principy, aplikace, indikace).
Peroperační elektrofyziologické metody (EF metody).
Intervenční radiologie.
Intrakraniální nádory
Klasifikace.
Klinika (obecně u všech).
Algoritmus diagnostického a terapeutického postupu.
Gliomy.
Meningiomy.
Metastázy.
Selární nádory.
Nádory pineální krajiny.
Nádory koutu mostomozečkového.
Nádory mozečkových hemisfér.
Nádory kmene.
Nádory komorového systému.
Pooperační aktinoterapie a chemoterapie.
Spinální nádory
Klasifikace.
Extradurální.
Intradurální.
Cévní onemocnění mozku
Subarachnoidální krvácení (SAK).
Mozková aneurysmata.
Mozkové AVM (Arteriovenous Malformation).
Ischemie mozku.
Karotická endarterektomie.
Extra-intrakraniální anastomóza.
Intracerebrální krvácení hypertoniků.
Kavernomy.
Karotido kavernózní píštěle (CC píštěle).
Kraniocerebrální poranění
Klasifikace.
Algoritmus diagnostického a terapeutického postupu.
Frontobazální poranění.
Zlomeniny lbi.
Střelná poranění mozku.
Poúrazové nitrolební hematomy.
Difúzní axonální poranění.
Poranění mozkových cév a hlavových nervů.
Kranioplastika.
Poranění míchy
Poranění míchy a páteře.
Poranění C oblasti (krční oblasti).
Poranění Th a LS oblasti (hrudní a lumbosakrální oblasti).
Operační přístupy, stabilizace.
Poranění periferních nervů
Patofyziologie poranění periferní nervové soustavy (PNS).
Poranění jednotlivých nervů.
Poranění brachiálního plexu.
Entrapment syndromy.
Infekční onemocnění mozku a míchy
Absces.
Epidurální, subdurální empyém.
Osteomyelitida.
Dětská neurochirurgie
Meningokéla, meningomyelokéla.
Dysraphismus.
Kongenitální defekty lbi.
Hydromyelie, syringomyelie.
Hydrocefalus.
Kraniostenóza.
Tethered cord.
Degenerativní onemocnění páteře
Etiopatogeneze lumboischiadického syndromu.
Chirurgická léčba výhřezů bederních meziobratlových plotének.
Chirurgická léčba bederní stenózy.
Etiopatogeneze cervikobrachiálního syndromu.
Chirurgická léčba výhřzů krčních meziobratlových plotének.
Chirurgická léčba osteofyů krční páteře.
Spondylolistéza (algoritmus diagnostického a terapeutického postupu).
Failed back surgery syndrom.
Bolest
Dráhy bolesti.
Chirurgická léčba chronické bolesti.
Mikrovaskulární dekomprese.
Punkční metody v léčbě neuralgie trigeminu.
Epilepsie
Non-lezionální epileptochirurgie.
Lezionální epileptochirurgie.
Různé
Smrt mozku.
Transplantace orgánů.
Molekulární biologie v neurochirurgii.
Praktické dovednosti
Minimální počet výkonů
Výkony
|
Počet
|
Komorová punkce
|
10
|
Kraniotomie supratentoriální
|
50
|
Kraniotomie nad zadní jámou
|
10
|
Operační léčba kraniocerebrálních traumat:
|
|
a) epidurální hematom (kraniotomie)
|
10
|
b) akutní subdurální hematom (kraniotomie)
|
10
|
c) traumatický intracerebrální hematom (prokrvácená kontuze) – kraniotomie
|
10
|
d) chronický subdurální hematom – evakuace
|
15
|
Operační léčba zlomenin v oblasti paranasálních sinů a lební báze s likvoreou, pneumocephalem nebo poúrazovou meningitidou - plastika lební báze
|
5
|
Operační léčba kominutivních nebo impresivních zlomenin kalvy (ošetření krvácejících splavů)
|
5
|
Kranioplastické výkony velkých lebních defektů
|
2
|
Poranění periferních nervů:
|
|
a) sutura mikrochirurgickou technikou
|
10
|
b) transplantace
|
5
|
Operace SCC (syndrom canalis carpi)
|
30
|
Chirurgie gliomů:
|
|
a) operace supratentoriálních gliomů (nebo meta)
|
30
|
b) operace infratentoriálních gliomů (nebo meta)
|
10
|
Operace meningiomů:
|
|
a) konvexit
|
5
|
b) parasagitální
|
3
|
c) jiné
|
2
|
Operace spontánních intracerebrálních hematomů
|
10
|
Nitromozkové zánětlivé procesy:
|
|
a) mozkový absces (punkce - drenáž)
|
5
|
b) mozkový absces – exstirpace
|
2
|
Dětská neurochirurgie:
|
|
a) chirurgická léčba subdurálních hematomů
|
5
|
b) hydrocefalus: VA nebo VP shunt (ventrikulo-atriální nebo ventrikuloperitoneální zkrat)
|
5
|
Spinální neurochirurgie:
|
|
a) přístupy do páteřního kanálu
|
10
|
b) dekompresivní výkony v oblasti kraniocervikálního přechodu
|
1-2
|
c) přední operační přístup ke krční páteři (cervikální myelopatie apod.)
|
10
|
d) výhřezy bederních meziobratlových plotének
|
60
|
e) laminektomie pro bederní stenózu
|
5
|
Další výkony
Uvedené praktické výkony jsou povinné, vzájemě však zastupitelné. Samotné výkony k atestaci nestačí, musí být doplněny výkony dalšího profilu svědčící o hlubší znalosti oboru. Mohou být profilovány podle zaměření uchazeče a jeho pracoviště. Mělo by se jednat např. o endovaskulární operace, stereotaktické výkony, radiochirurgické výkony, operace aneurysmat, arteriovenózní malformace (AVM) a další vaskulární chirurgii, endoskopické výkony, minimální invazivní chirurgii nebo přípravné výkony chirurgie lební baze. Jejich počty zhodnotí zkušební komise před zkouškou.
4 Všeobecné požadavky
Absolvent specializačního vzdělávání:
má dovednosti komunikace s pacienty i odborným personálem,
ovládá základní znalosti posudkového a revizního lékařství, lékařské etiky, právních předpisů platných ve zdravotnictví, organizace zdravotnické služby a ekonomiky zdravotnictví,
osvojí si provozní a administrativní činnosti (standardní dokumentaci používanou v oboru) a management týmové práce,
osvojí si základy počítačové techniky jako prostředku pro ukládání a vyhledávání dat, odborných informací a komunikace.
5 Hodnocení specializačního vzdělávání
Specializační vzdělávání probíhá pod vedením přiděleného školitele na akreditovaném pracovišti.
a) Průběžné hodnocení školitelem
záznam o absolvované praxi a školicích akcích v průkazu odbornosti v šestiměsíčních intervalech, záznamy o provedených výkonech v logbooku.
Celkové hodnocení školitelem na konci základního chirurgického kmene.
b) Kritéria pro vydání certifikátu o absolvování základního chirurgického kmene vzdělávacího programu
potvrzení o absolvování všeobecné povinné praxe všemi školiteli s příslušnou specializovanou způsobilostí na akreditovaném pracovišti (viz tab. Část I.), v rozsahu stanoveném vzdělávacím programem, v délce minimálně 24 měsíců,
předložení potvrzení o provedených výkonech v logbooku,
absolvování povinného kurzu Neurochirurgie na konci základního chirurgického kmene ukončeného písemným testem.
c) Předpoklad přístupu k atestační zkoušce
absolvování požadované praxe potvrzené všemi školiteli se specializovanou způsobilostí nebo zvláštní odbornou způsobilostí,
absolvování povinné praxe a školicích akcí během specializačního výcviku,
předložení potvrzení o provedených kompletních výkonech operačních výkonů v logbooku,
předložení seznamu předepsaných operačních výkonů,
potvrzení o absolvování povinných kurzů, vědeckých a vzdělávacích akcí (viz tab. Část III.).
d) Vlastní atestační zkouška
teoretická část - 3 odborné otázky,
praktická část - operační výkon.
6 Charakteristika činností, pro které absolvent specializačního vzdělávání získal způsobilost
Absolvent specializačního vzdělávání v oboru neurochirurgie získává specializovanou způsobilost v oboru a je oprávněn k provádění samostatné činnosti v oboru.
7 Charakteristika akreditovaného pracoviště (AP)
Pracoviště zajišťující výuku školenců musí být akreditováno (ustanovení §13 zákona č. 95/2004 Sb.). Pracoviště musí zajistit školenci absolvování vzdělávacího programu. K tomu slouží řádné a plné zapojení školence do práce včetně účasti na ústavních pohotovostních službách a dále umožnění studia a pobytu na jiném akreditovaném pracovišti poskytujícím část přípravy, která není dostupná na vlastním pracovišti. Minimální kritéria AP jsou dána splněním odborných, provozních, technických a personálních předpokladů.
Nedílnou součástí žádosti o udělení akreditace je plán atestační přípravy školence.
7.1 Akreditované pracoviště
Personální požadavky
Vedoucí AP/školitel má nejvyšší vzdělání v oboru neurochirurgie, nejméně 10 let výkonu povolání lékaře v oboru specializace nebo specializovanou způsobilost v oboru neurochirurgie, z toho min. 5 let praxe od získání specializované způsobilosti a s min. úvazkem 1,0.
Poměr školitelů/školenců - 1:2.
Počet neurochirurgů (školitelů), kteří mají nejvyšší vzdělání v oboru neurochirurgie ... 3.
Počet zdravotnických pracovníků způsobilých k výkonu zdravotnického povolání bez odborného dohledu po získání odborné způsobilosti ... 3.
Školitel dokládá svou způsobilost při žádosti o akreditaci pracoviště profesním životopisem a přehledem svých odborných a pedagogických aktivit v posledních 5 letech.
Spolu se žádostí je nutno předložit plán plnění povinností stanovených vzdělávacím programem. Pokud pracoviště zajišťuje více než jednu část, vždy výukový plán předkládá.
Materiální a technické vybavení
Celkový počet lůžek na pracovišti včetně lůžek neurointenzivní péče nižšího stupně ... 24.
24hodinová dostupnost neurochirurgického operačního sálu s tímto vybavením:
- operační mikroskop,
- navigační systém nebo stereotaktický rám,
- RTG zesilovač,
- CUSA,
- ultrazvuk,
- neuroendoskop,
- lektofyziologický monitorovací přístroj.
Organizační a provozní požadavky
Požadavky na nezbytně spolupracující obory a jejich dostupnost:
- 24hodinová dostupnost CT v rámci zařízení,
- 24hodinová dostupnost MRI v rámci zařízení,
- 24hodinová dostupnost DSA (digitální subtrakční angiografie) v rámci zařízení,
- 24hodinová dosažitelnost intervenčního radiologického týmu,
- laboratorní komplement v rámci zařízení,
- transfúzní oddělení v rámci zařízení,
- centrální JIP (RES) v rámci zařízení s možností kdykoliv hospitalizovat neurochirurgické pacienty.
Požadované výkony
Počet hospitalizovaných pacientů ročně ... 1000-2000.
Počet operačních výkonů ročně ... 1000-1500.
Počet úrazových operací mozku ročně ... 100-150.
Počet neúrazových operací mozku ročně ... 200-250.
Počet neúrazových spondylochirurgických operací bez instrumentace ročně ... 200-400.
Počet neúrazových spondylochirurgických operací s instrumentací ročně ... 50-100.
Vědeckovýzkumná činnost AP
Pracovníci AP publikují odborná sdělení v domácích i zahraničních časopisech a podílejí se na řešení výzkumných úkolů. Školenec by se měl seznámit během své přípravy se zásadami vědecké práce, měl by mít možnost seznámit se s výzkumnou činností pracoviště, případně se i na ní podílet.
Přístup k odborné literatuře, včetně el. databází (zajištění vlastními prostředky nebo ve smluvním zařízení).
7.2 Vysvětlivky - požadavky na pracoviště
8 Programy povinných vzdělávacích aktivit a personální a technické vybavení pro jejich realizaci
8.1 Charakteristika vzdělávacích aktivit
8.1.1 Program kurzu Lékařská první pomoc
Předmět
|
Minimální počet hodin
|
Náhlá zástava krevního oběhu, incidence, diagnóza, základní a rozšířená neodkladná resuscitace včetně defibrilace (Basic Life Support a Advanced Cardiac Life Support).
|
2
|
Bezvědomí nejasného původu, křeče, synkopa; náhlé cévní mozkové příhody, diagnostické postupy, terapeutické okno, trombolýza systémová, intraarteriální.
|
2
|
Dušnost, hlavní příčiny: respirační etiologie - astma bronchiale, status astmaticus, inhalační trauma atd., kardiovaskulární etiologie – kardiální selhávání, astma cardiale, edém plic, embolie plicnice, zvláštní stavy: tonutí a utonutí, strangulace atd., diagnóza, dif. dg., terapeutické postupy, principy umělé plicní ventilace.
|
2
|
Bolesti na hrudi, akutní koronární syndrom, principy a indikace trombolýzy, PTCA (Percutaneous Transluminal Coronary Angioplasty), závažné dysrytmie a terapeutické přístupy.
|
2
|
Traumatologie - těžké úrazy, úraz hlavy, páteře, hrudníku, dutiny břišní, končetin, polytrauma, poranění el. proudem, termická poranění, hlavní zásady ATLS (Advanced Trauma Life Support).
|
2
|
Šok, diagnóza, klasifikace, příčiny, terapeutické přístupy.
|
1
|
Hromadný výskyt raněných, hlavní zásady BATLS (Battlefield Advanced Trauma Life Support).
|
1
|
Integrovaný záchranný systém a krizová logistika.
|
1
|
Zvláštnosti urgentních stavů u dětí.
|
2
|
Extramurální porod, péče o novorozence a matku, gynekologické akutní stavy.
|
1
|
Praktická výuka.
|
4
|
Ověření znalostí testem.
|
|
Celkem
|
20
|
Personální a technické zabezpečení kurzu Lékařská první pomoc
Personální zabezpečení
Lékaři se specializovanou způsobilostí nebo zvláštní odbornou způsobilostí v oboru urgentní medicíny a praxí nejméně 5 let v oboru, případně se specializovanou způsobilostí ve vyučované problematice.
Garant kurzu má nejvyšší vzdělání v oboru a nejméně 10 let praxe výkonu povolání lékaře v oboru specializace.
Účastníci kurzu obdrží současně s pozvánkou do kurzu na CD učební texty Lékařská první pomoc k seznámení s tématy, což umožní ve stanovené době probrat tak rozsáhlou a náročnou problematiku.
Technické zabezpečení
Učebna pro teoretickou výuku s příslušným vybavením.
Učebna pro praktickou výuku s vybavením: manekýn (dospělý, dětský a novorozenec) umožňující praktický nácvik základní i rozšířené neodkladné resuscitace se simultánním záznamem sledovaných vitálních funkcí (zejména respiračních a oběhových) k objektivizaci účinnosti prováděné resuscitace a možností uložení sledovaných dat do PC a závěrečné vyhodnocení.
Model musí umožnit nácvik:
- zajištění průchodnosti dýchacích cest pomocí vzduchovodů, Combi-tubusu, laryngeálního tubusu, laryngeální masky (včetně intubační) a různými technikami tracheální intubace,
- umělé plicní ventilace z plic do plic ústy, přes masku, ručním dýchacím přístrojem/ transportním ventilátorem,
- nácvik intubace dětí/novorozenců a umělou plicní ventilaci,
- zajištění průchodnosti dýchacích cest koniopunkcí, minitracheotomií (krikotomií),
- punkci pneumotoraxu,
- zajištění vstupu do krevního řečiště - punkci a kanylaci periferní žíly, centrální žíly (subclavia, jugularis int.), v. femoralis a různé techniky intraoseálního přístupu,
- diagnostiky simulovaných poruch rytmu na kardioskopu a volbu farmakoa elektroimpulzoterapie.
Počítačová učebna pro závěrečné testování znalostí. Pro objektivní hodnocení je nezbytné pracovat alespoň s ověřeným kvazistandardizovaným testem.
8.1.2 Program kurzu Základy lékařské etiky, komunikace, managementu a legislativy
Předmět
|
Minimální počet hodin
|
Lékařská etika (etické kodexy, etické chování zdravotníků).
|
3
|
Práva a povinnosti pacientů, informovaný souhlas.
|
|
Eutanázie aj.
|
|
Komunikace s problémovým pacientem.
|
4
|
Organizace a řízení zdravotnictví, financování zdravotní péče.
|
8,5
|
Informace o základních zákonných a prováděcích předpisech ve zdravotnictví.
|
1
|
Systém všeobecného zdravotního pojištění. Vztah lékař (zdravotnické zařízení) a pojišťovny.
|
1
|
Druhy, formy a právní postavení zdravotnických zařízení.
|
1
|
Základy kvality péče a bezpečí.
|
1
|
Personální řízení (Zákoník práce, komunikace s ekonomickými institucemi - daňové přiznání, evidence majetku, finanční toky).
|
2
|
Povinnosti zdravotnických pracovníků, práva a povinnosti, vedení a nakládání se zdravotnickou dokumentací, zejména postup lege artis, mlčenlivost.
|
1,5
|
Právní odpovědnost ve zdravotnictví.
|
1
|
Nemocenské a důchodové pojištění.
|
0,5
|
Celkem
|
16
|
Personální a technické zabezpečení kurzu Základy lékařské etiky, komunikace, managementu a legislativy
Personální zabezpečení
Lektoři se znalostí zdravotnického práva a veřejného zdravotnictví, zejména osoby s právnickým vzděláním a profesní zkušeností v oblasti zdravotnického práva v délce alespoň 5 let.
Součástí lektorského týmu mohou být i další osoby, zejména osoby, které mají praxi v oblasti řízení ve zdravotnictví nejméně 5 let, dále studovali management, ať již na vysoké škole nebo v MBA programu, popřípadě obdobných oborů vysokých škol či celoživotního vzdělávání.
Technické zabezpečení
Učebna pro teoretickou výuku s příslušným vybavením; poskytnutí studijních textů Základy zdravotnické legislativy, event. jiné.
8.1.3 Program kurzu Prevence škodlivého užívání návykových látek (NL) a léčba závislostí
Předmět
|
Minimální počet hodin
|
Škodlivé užívání NL a závislostí na NL v ČR.
|
1
|
Přehled NL zneužívaných v ČR a jejich vlastností.
|
1
|
Zdravotní aspekty škodlivého užívání NL a závislostí na NL.
|
1
|
Problematika škodlivého užívání NL a závislostí na NL ve specifických podmínkách jednotlivých medicínských oborů, možnosti prevence.
|
2
|
Přehled specifických léčebných modalit pro osoby škodlivě užívající NL a závislé.
|
1
|
Právní aspekty související se zneužíváním NL a závislostmi na NL.
|
1
|
Závěr kurzu, diskuse.
|
1
|
Celkem
|
8
|
Personální a technické zabezpečení kurzu Prevence škodlivého užívání návykových látek (NL) a léčba závislostí
Personální zabezpečení
Lektoři se specializovanou způsobilostí nebo zvláštní odbornou způsobilostí v oboru návykové nemoci a praxí nejméně 5 let v oboru, případně se specializovanou způsobilostí ve vyučované problematice.
Technické zabezpečení
Učebna pro teoretickou výuku s příslušným vybavením.
8.1.4 Program kurzu Radiační ochrana
Předmět
|
Minimální počet hodin
|
a) Účinky ionizujícího záření na živé systémy, charakter deterministických a stochastických účinků. Veličiny a jednotky používané pro potřeby radiační ochrany.
|
1
|
b) Systém radiační ochrany, aplikace základních principů radiační ochrany do soudobé koncepce a legislativy EU a ČR.
|
1
|
c) Radiační zátěž obyvatel z různých zdrojů ionizujícího záření. Specifický charakter lékařského ozáření, velikosti dávek pacientům pro typické radiologické postupy.
|
1
|
d) Úloha lékařů indikujících vyšetření nebo léčbu s využitím zdrojů ionizujícího záření - význam indikačních kriterií (Věstník MZ ČR č. 11/03).
|
1
|
e) Zásady pro uplatňování požadavků radiační ochrany pacientů při provádění a řízení zdravotnických výkonů s použitím zdrojů ionizujícího záření - optimalizace radiační ochrany při lékařském ozáření (diagnostické referenční úrovně, princip ALARA „As Low As Reasonably Achievable“).
|
1
|
f) Praktické metody ochrany radiačních a ostatních pracovníků, ostatních pacientů a obyvatel při využívání zdrojů ionizujícího záření ve zdravotnickém zařízení (kontrolované a sledované pásmo, systém monitorování, vedení dokumentace, program zabezpečování jakosti).
|
1
|
g) Odpovědnost za zajištění požadavků radiační ochrany při využívání zdrojů ionizujícího záření v lékařství: úloha indikujícího lékaře, aplikujícího odborníka, radiologického fyzika. Význam soustavného dohledu dohlížející osobou a osobou s přímou odpovědností.
|
1
|
h) Pracovně-lékařská péče o radiační pracovníky. Lékařská pomoc lidem ozářeným v důsledku radiační nehody.
|
1
|
Celkem
|
8
|
Personální a technické zabezpečení kurzu Radiační ochrana
Personální zabezpečení
Lektoři se specializovanou způsobilostí v oboru radiologie a zobrazovací metody, specializací v oboru radiologický fyzik, případně se specializací v radiační ochraně (Státní ústav radiační ochrany (dále jen „SÚRO“), Státní úřad pro jadernou bezpečnost (dále jen „SÚJB“)) pro předměty v bodech a), b), c), e), f) a g).
Lektoři se specializovanou způsobilostí nebo zvláštní odbornou způsobilostí v oboru radiologie a zobrazovací metody, neuroradiologie a dětská radiologie pro předmět v bodě d).
Lektoři se specializovanou způsobilostí nebo zvláštní odbornou způsobilostí v oboru pracovní lékařství, radiologie a zobrazovací metody, případně se specializovanou způsobilostí v radiační ochraně (SÚRO, SÚJB) pro předmět v bodě h).
Technické zabezpečení
Učebna pro teoretickou výuku s příslušným vybavením; poskytnutí výukových materiálů.
8.1.5 Program kurzu Základy neurochirurgie
Předmět
|
Minimální počet hodin
|
Cerebrovaskulární neurochirurgie.
|
6
|
Neuroonkologie.
|
6
|
Spondylochirurgie.
|
6
|
Funkční neurochirurgie.
|
6
|
Ověření znalostí testem.
|
2
|
Celkem
|
26
|
Personální a technické zabezpečení kurzu Základy neurochirurgie
Personální zabezpečení
Lékaři s nejvyšším vzděláním v oboru neurochirurgie nebo se specializovanou způsobilostí v oboru neurochirurgie.
Garant kurzu má nejvyšší vzdělání v oboru a nejméně 10 let praxe výkonu povolání lékaře v oboru specializace.
Technické zabezpečení
Učebna pro teoretickou výuku s příslušným vybavením.
Počítačová učebna pro závěrečné testování znalostí.