Věstník MZd ČR, částka 1/2010
1 Cíl vzdělávání v nástavbovém oboru
Cílem vzdělávání v nástavbovém oboru dětská dermatovenerologie je získání potřebných teoretických znalostí a praktických dovedností v oblasti diagnostiky, léčby (medikamentózní i chirurgické) a prevence chorob kůže a podkoží, sliznic, přídatných kožních orgánů u dětí a také kožních projevů systémových chorob a systémových projevů kožních onemocnění, které jsou nezbytné k samostatné práci na dětských kožních ambulancích klinik/pracovišť, poskytující péči dětem a dorostu hospitalizovaným na lůžkových pracovištích klinik včetně služeb konziliárních. Součástí přípravy je i podpora péče o zdravou kůži. Příprava v oblasti venerologie obsahuje diagnostiku, léčbu a prevenci inekcí přenášených pohlavním stykem a jiných onemocnění pohlavního ústrojí a nemocí genitálu, vyskytujících se především v dětském věku.
2 Minimální požadavky na vzdělávání v nástavbovém oboru
Podmínkou pro zařazení do oboru dětská dermatovenerologie je získání specializované způsobilosti v oboru dermatovenerologie nebo dětské lékařství.
Vzdělávání se uskutečňuje při výkonu lékařského povolání formou celodenní průpravy v rozsahu odpovídajícím stanovené týdenní pracovní době podle ustanovení §83 zákona č. 262/2006 Sb., zákoník práce, ve znění pozdějších předpisů.
Vzdělávání může probíhat jako rozvolněná příprava, to je při nižším rozsahu, než je stanovená týdenní pracovní doba. V tomto případě celková délka, úroveň a kvalita nesmí být nižší než v případě celodenní průpravy.
Celková délka přípravy v oboru dětská dermatovenerologie je v minimální délce 36 měsíců, z toho
2.1 Specializovaný výcvik - v délce minimálně 36 měsíců
Část I.
a) povinná praxe
Akreditované pracoviště
|
Počet měsíců
|
|
30
|
||
z toho
|
6
|
|
6
|
||
z toho
|
pracoviště s akreditací I. typu - ambulantní pracoviště 5)
|
3
|
pracoviště s akreditací II. typu - lůžkové pracoviště 6)
|
3
|
|
U lékařů se získanou specializovanou způsobilostí v oboru dermatovenerologie se může započítat absolvovaná praxe na dermatovenerologii v délce 24 měsíců do praxe v nástavbovém oboru dětská dermatovenerologie, pokud odpovídá její obsah příslušnému vzdělávacímu programu dětská dermatovenerologie (dle ustanovení §5 odst. 8 zákona č. 95/2004 Sb.). Školenec zařazený do oboru dětská dermatovenerologie si pak doplní pouze chybějící praxi v délce 12 měsíců dle tohoto programu.
b) doporučená doplňková praxe
Akreditované pracoviště
|
Počet měsíců
|
2
|
|
1
|
|
Je období, během kterého lékař navštěvuje akreditované pracoviště s odborným zaměřením na problematiku dětí a dorostu.
Výcvik probíhá na akreditovaných pracovištích, která disponují náležitým personálním a přístrojovým vybavením a zázemím pro školence. Doporučená doplňková praxe probíhá na příslušných pracovištích téže nebo jiné nemocnice, která získala akreditaci.
Část II.
c) účast na vzdělávacích aktivitách - povinná
Kurzy, semináře
|
Počet dní
|
kurz Lékařská první pomoc 9)
|
3
|
kurz Základy lékařské etiky, komunikace, managementu a legislativy 9)
|
2
|
kurz Prevence škodlivého užívání návykových látek a léčba závislostí 9)
|
1
|
kurz Radiační ochrana 10)
|
1
|
test Dermatovenerologie 11)
|
1
|
Pokud školenec absolvuje tytéž kurzy v rámci jiného vzdělávacího programu v době ne delší než 5 let, nemusí je absolvovat a započítají se.
Pokud školenec absolvuje písemný test v rámci vzdělávacího programu v oboru dermatovenerologie v době ne delší než 5 let, nemusí test absolvovat, započítá se.
d) účast na vzdělávacích aktivitách - doporučená
Kurzy, semináře
|
Délka trvání
|
vzdělávací akce pořádané Institutem postgraduálního vzdělávání ve zdravotnictví (dále jen „IPVZ“) nebo Českou lékařskou komoru (dále jen „ČLK“) nebo dalšími institucemi pověřenými vzděláváním, včetně účasti na sympóziích, konferencích, sjezdech atd.
|
v rozsahu min. 20 hod.
|
3 Rozsah požadovaných teoretických znalostí a praktických dovedností, seznam požadovaných výkonů
Nedílnou součástí vzdělávacího programu je vedení záznamu o provedených výkonech (logbook) a průkazu odbornosti lékaře (odborný index). Potvrzené výkony musí být doložitelné ve zdravotnické dokumentaci. Počet výkonů uvedený v logbooku je stanoven jako minimální. Předpokládá se absolvování nebo asistence u takového počtu výkonů, aby školenec zvládl danou problematiku jak po teoretické, tak i po praktické stránce.
Z vlastního oboru
Znalost současné etiopatogeneze dětských chorob kůže, podkoží, sliznic, přídatných kožních orgánů, kožních projevů systémových chorob.
Znalost diferenciální diagnostiky dětských kožních a pohlavních chorob.
Znalost problematiky kožních nádorových onemocnění u dětí.
Znalost základů genetiky, genodermatóz, zásad prevence, dispenzarizace.
Význam a současné možnosti prenatální diagnostiky.
Prevence kožních chorob u dětí.
Zásady péče o zdravou kůži.
Teoretické a praktické znalosti fyzikální a laser terapie u dětí.
Znalost odborné první pomoci u popálenin, poleptání a omrzlin u dětí.
Zásady fotodermatologie a fototerapie v dětském věku.
Zásady zevní a celkové terapie u dětí.
Znalost možností mezioborové spolupráce při řešení dermatokosmetologických problémů v dětském věku.
Znalost možností konziliární mezioborové spolupráce.
V oblasti venerologie je nezbytné získat vědomosti a zkušenosti o:
epidemiologii nemocí přenosných pohlavním stykem Sexually Transmitted Diseases (dále jen „STD“) a o HIV infekci,
laboratorní diagnostice STD,
prevenci a kontrole STD včetně způsobu hlášení a organizaci péče o nemocné s STD,
HIV infekci a AIDS,
dermatózách genitálu,
STD v těhotenství a u novorozenců,
výchově ke zdravému pohlavnímu životu.
Z ostatních oborů
Požadují se základní znalosti z biologie, lékařské genetiky, fyziologie, klinické biochemie, alergologie a klinické imunologie, klinické farmakologie a z molekulární biologie, vnitřního lékařství, dětského lékařství, chirurgie (znalosti první pomoci, způsobů resuscitace při poruchách dýchání, srdeční činnosti a krevního oběhu).
Dále se požaduje dobrá znalost infekčních dětských chorob nutná pro diferenciální diagnostiku dermatóz a infekčních exantémů, znalosti chirurgických onemocnění postihujících kůži a podkožní tkáně a jejich diferenciální diagnostiky, znalosti diferenciální diagnostiky urologických a gynekologických onemocnění (s příznaky postihujícími uretru) a znalosti diferenciální diagnostiky zánětlivých gynekologických chorob ve vztahu k pohlavně přenosným chorobám.
Praktické dovednosti
Minimální počty výkonů
Vyšetřovací metody a léčebné postupy
|
Počet
|
Samostatné provedení a hodnocení mikroskopického (louhový preparát) a kultivačního mykologického vyšetření
|
30
|
Odběr materiálu, příprava a mikroskopické vyšetření preparátu na kapavku, včetně barvení podle Grama
|
5
|
Odběr materiálu, příprava, barvení podle Grama a mikroskopické vyšetření preparátu na kapavku a jiné zdroje uretrálního výtoku u muže
|
5
|
Odběr materiálu, příprava a vyšetření nativního preparátu na syfilis (vyšetření v zástinu) u muže a ženy
|
5
|
Provedení a interpretace výsledků epikutánních a dalších druhů kožních testů, funkčních testů a fototestů
|
20 pacientů
|
Provedení a interpretace výsledků dermatoskopického vyšetření
|
50
|
Samostatné vedení, dokumentování a uzavření chorobopisu
|
30
|
Klinické vyšetření kůže a kožních adnex, vyšetření lupou, diaskopie
|
500
|
Znalost rozsahu a možností sérologického vyšetření u syfilis a interpretace prováděných sérologických testů
|
20
|
Interpretace výsledků moderních diagnostických metod detekce gonokoků, chlamydií, kvasinek, BK, virů (hybridizační, PCR, amplifikační metody) a jiných původců STI
|
30
|
Terapeutické výkony a postupy
|
Počet
|
Exkochleace
|
30
|
Kauterizace a diatermokoagulace
|
30
|
Kryoterapie
|
50
|
Kožní biopsie průbojníkem nebo skalpelem - obličej a krk
|
15
|
Kožní biopsie průbojníkem nebo skalpelem - jiná oblast
|
30
|
Excize skalpelem drobného kožního útvaru se suturou
|
30
|
Operační zákrok na nehtu
|
10
|
4 Všeobecné požadavky
Absolvent nástavbového oboru:
musí znát standardní dokumentaci používanou v oboru dětská dermatovenerologie - chorobopis a denní dekurs, list o prohlídce mrtvého, návrh lázeňského léčení, hlášení onkologické, hlášení některých infekčních nemocí, hlášení o pracovním úrazu, hlášení nežádoucího účinku léčivých přípravků, náležitosti lékařské zprávy, dokumentaci pro potřeby pojišťoven,
dosáhne potřebné úrovně schopnosti pro komunikaci s pacienty, příbuznými i spolupracovníky,
má základní znalosti posudkového a revizního lékařství, lékařské etiky, právních předpisů platných ve zdravotnictví, organizace zdravotnické služby a ekonomiky zdravotnictví,
osvojí si provozní a administrativní činnosti a management týmové práce,
osvojí si základy počítačové techniky jako prostředku pro ukládání a vyhledávání dat, odborných informací a komunikace.
5 Hodnocení vzdělávání v nástavbovém oboru
Vzdělávání probíhá pod vedením přiděleného školitele na akreditovaném pracovišti.
a) Průběžně je dokumentována celá praxe v období vzdělávání jak v průkazu odbornosti (indexu), tak i v záznamu o provedených výkonech (logbooku).
b) Garantem celé specializační přípravy školence je školitel/lékař z akreditovaného pracoviště I. nebo II. typu stanoveným pro celý vzdělávací program, který jeho průběh 1x ročně hodnotí záznamem do odborného indexu, případně i logbooku a po skončení vzdělávací přípravy celkově písemně zhodnotí splnění požadavků vzdělávacího programu.
c) Předpoklad přístupu k závěrečné zkoušce
absolvování požadované praxe potvrzené všemi školiteli se specializovanou způsobilostí nebo zvláštní odbornou způsobilostí,
předložení potvrzení o provedených kompletních výkonech v logbooku,
vypracování písemné práce nebo předložení kopie publikace v odborném recenzovaném časopise, kde je uchazeč uveden jako první autor,
úspěšné absolvování písemného testu,
potvrzení o absolvování kurzů, vědeckých a vzdělávacích akcí (viz tab. Část II.).
d) Vlastní závěrečná zkouška
praktická část:
- vyšetření dětského pacienta, stanovení diagnózy, diferenciální diagnostika, vyšetřovací postup,
- návrh léčby, zhodnocení 4 histopatologických preparátů (výběr ze 70) jednoduchých a složitějších dermatóz.
Pokud školenec absolvuje zhodnocení 4 histopatologických preparátů v rámci vzdělávacího programu v oboru dermatovenerologie v době ne delší než 5 let, nemusí je absolvovat, započítají se .
teoretická část:
- 2 odborné otázky z dětské dermatologie a 1 odborná otázka z dětské venerologie,
- obhajoba písemné práce.
6 Charakteristika činností, pro které absolvent vzdělávání v nástavbovém oboru získal zvláštní odbornou způsobilost
Absolvováním nástavbového oboru zdravotničtí pracovníci získávají zvláštní odbornou způsobilost pro vymezené činnosti, které prohlubují získanou specializovanou způsobilost.
Získání zvláštní odborné způsobilosti v oboru dětská dermatovenerologie poskytuje absolventům možnost samostatné diagnostické, léčebné a preventivní činnosti v rozsahu oboru dětská dermatovenerologie na dětských kožních ambulancích klinik/oddělení, péči o děti a dorost hospitalizovaných na lůžkových odděleních klinik včetně služeb konziliárních. Dosažená kvalifikace, podložená znalostí interdisciplinární problematiky a platné legislativy, vytváří předpoklady pro vědecko-výzkumnou a výchovně pedagogickou práci.
7 Charakteristika akreditovaných pracovišť
Pracoviště zajišťující výuku školenců musí být akreditováno (ustanovení §13 zákona č. 95/2004 Sb.). Pracoviště musí zajistit školenci absolvování vzdělávacího programu. K tomu slouží řádné a plné zapojení školence do práce včetně účasti na ústavních pohotovostních službách a dále umožnění studia a pobytu na jiném akreditovaném pracovišti poskytujícím část přípravy, která není dostupná na vlastním pracovišti. Vzhledem k rozdílnému rozsahu poskytované odborné péče a výuky se rozlišují následující typy pracovišť. Minimální kritéria akreditovaného pracoviště jsou dána splněním odborných, provozních, technických a personálních předpokladů.
Nedílnou součástí žádosti o udělení akreditace je plán přípravy školence.
7.1 Akreditovaná pracoviště (AP)
7.1.1 Akreditované pracoviště I. typu - ambulantní pracoviště
Personální požadavky
Školitel má nejvyšší vzdělání v oboru dětská dermatovenerologie a nejméně 10 let výkonu povolání lékaře v oboru specializace nebo specializovanou způsobilost nebo zvláštní odbornou způsobilost v oboru dětská dermatovenerologie, z toho alespoň 5 let od získání specializované způsobilosti nebo zvláštní odborné způsobilosti a s minimálním úvazkem 0,5.
Poměr školitel/školenec - 1:1-2.
Školitel dokládá svou způsobilost při žádosti o akreditaci pracoviště profesním životopisem a přehledem svých odborných a pedagogických aktivit v posledních 5 letech.
Spolu se žádostí je nutno předložit plán plnění povinností stanovených vzdělávacím programem. Pokud pracoviště zajišťuje více než jednu část, vždy výukový plán předkládá.
Organizační a provozní požadavky
Minimální vybavenost ambulantního pracoviště dětské dermatovenerologie:
- zákrokový sál,
- diatermokoagulace,
- kryoterapie.
Návaznost na další specializovaná pracoviště:
- neonatologie s JIP,
- neurologie,
- kardiologie,
- oftalmologie,
- ortopedie,
- CT scan, SONO, magnetická rezonance,
- patologie,
- oddělení molekulární biologie,
- oddělení lékařské genetiky,
- oddělení lékařské mikrobiologie.
Přístup k odborné literatuře, včetně el. databází (zajištění vlastními prostředky nebo ve smluvním zařízení).
Spektrum požadovaných výkonů, činnosti
Ambulantní vyšetření ... min. 5000/rok.
Specializovaná vyšetření:
- Diatermokoagulace ... 500/rok,
- Kryoterapie ... 100/rok.
Materiální a technické vybavení
Diatermokoagulace:
- diatermokoagulační přístroj.
Kryoterapie:
- kryokauter.
Fototerapie:
- lokální a celkový zářič.
7.1.2 Akreditované pracoviště II. typu - lůžkové pracoviště
Personální požadavky
Min. 2 lékaři/školitelé, kteří mají nejvyšší vzdělání v oboru dětská dermatovenerologie a nejméně 10 let výkonu povolání lékaře v oboru specializace nebo specializovanou způsobilost nebo zvláštní odbornou způsobilost v oboru dětská dermatovenerologie, z toho alespoň 5 let od získání specializované způsobilosti nebo zvláštní odborné způsobilosti a s minimálním úvazkem 0,5.
Poměr školitel/školenec - 1:1-2.
Školitel dokládá svou způsobilost při žádosti o akreditaci pracoviště profesním životopisem a přehledem svých odborných a pedagogických aktivit v posledních 5 letech.
Spolu se žádostí je nutno předložit plán plnění povinností stanovených vzdělávacím programem. Pokud pracoviště zajišťuje více než jednu část, vždy výukový plán předkládá.
Organizační a provozní požadavky
Specializované dětské kožní ambulance - minimálně 4 subspecializace:
- korektivní dermatologie - diatermokoagulace, kryoterapie, chirurgické excese,
- cévní ambulance,
- venerologická ambulance,
- poradna pro genodermatózy,
- fotobiologie,
- alergologie a klinická imunologie.
Lůžkové dětské kožní oddělení ... 10 -15 lůžek.
Dostupná specializovaná pracoviště:
- neonatologie s JIP,
- neurologie,
- kardiologie,
- oftalmologie,
- ortopedie,
- CT scan, SONO, magnetická rezonance,
- patologie,
- oddělení molekulární biologie,
- oddělení lékařské genetiky,
- oddělení lékařské mikrobiologie.
Spektrum požadovaných výkonů, činnosti
Minimální počet specializovaných ambulantních výkonů: ... 12 000/rok.
diatermokoagulace ... 250/rok,
kryoterapie ... 500/rok,
chirurgické excise ... 200/rok,
cévní ambulance ... 200/rok,
Lůžkové oddělení - minimální počet hospitalizací ... 100-200/rok.
Materiální a technické vybavení
Diatermokoagulace:
- diatermokoagulační přístroj.
Kryoterapie:
- kryokauter.
Fototerapie:
- okální a celkový zářič.
Zástinový mikroskop.
Vědecko výzkumná činnost
AP rozvíjí výzkumnou činnost, jeho pracovníci publikují odborná sdělení v domácích i zahraničních časopisech a podílejí se na řešení výzkumných úkolů. Školenec by se měl seznámit během své přípravy se zásadami vědecké práce, měl by mít možnost seznámit se s výzkumnou činností pracoviště, případně se i na ní podílet.
Přístup k odborné literatuře, včetně el. databází (zajištění vlastními prostředky nebo ve smluvním zařízení).
7.2 Vysvětlivky - požadavky na pracoviště
8 Programy povinných vzdělávacích aktivit a personální a technické vybavení pro jejich realizaci
8.1 Charakteristika vzdělávacích aktivit
8.1.1 Program kurzu Lékařská první pomoc
Předmět
|
Minimální počet hodin
|
Náhlá zástava krevního oběhu, incidence, diagnóza, základní a rozšířená neodkladná resuscitace včetně defibrilace (Basic Life Support a Advanced Cardiac Life Support).
|
2
|
Bezvědomí nejasného původu, křeče, synkopa; náhlé cévní mozkové příhody, diagnostické postupy, terapeutické okno, trombolýza systémová, intraarteriální.
|
2
|
Dušnost, hlavní příčiny: respirační etiologie - astma bronchiale, status astmaticus, inhalační trauma atd., kardiovaskulární etiologie – kardiální selhávání, astma cardiale, edém plic, embolie plicnice, zvláštní stavy: tonutí a utonutí, strangulace atd., diagnóza, dif. dg., terapeutické postupy, principy umělé plicní ventilace.
|
2
|
Bolesti na hrudi, akutní koronární syndrom, principy a indikace trombolýzy, PTCA (Percutaneous Transluminal Coronary Angioplasty), závažné dysrytmie a terapeutické přístupy.
|
2
|
Traumatologie - těžké úrazy, úraz hlavy, páteře, hrudníku, dutiny břišní, končetin, polytrauma, poranění el. proudem, termická poranění, hlavní zásady ATLS (Advanced Trauma Life Support).
|
2
|
Šok, diagnóza, klasifikace, příčiny, terapeutické přístupy.
|
1
|
Hromadný výskyt raněných, hlavní zásady BATLS (Battlefield Advanced Trauma Life Support).
|
1
|
Integrovaný záchranný systém a krizová logistika.
|
1
|
Zvláštnosti urgentních stavů u dětí.
|
2
|
Extramurální porod, péče o novorozence a matku, gynekologické akutní stavy.
|
1
|
Praktická výuka.
|
4
|
Ověření znalostí testem.
|
|
Celkem
|
20
|
Personální a technické zabezpečení kurzu Lékařská první pomoc
Personální zabezpečení
Lékaři se specializovanou způsobilostí nebo zvláštní odbornou způsobilostí v oboru urgentní medicína a praxí nejméně 5 let v oboru, případně se specializovanou způsobilostí ve vyučované problematice.
Garant kurzu má nejvyšší vzdělání v oboru a nejméně 10 let praxe výkonu povolání lékaře v oboru specializace.
Účastníci kurzu obdrží současně s pozvánkou do kurzu na CD učební texty Lékařská první pomoc k seznámení s tématy, což umožní ve stanovené době probrat tak rozsáhlou a náročnou problematiku.
Technické zabezpečení
Učebna pro teoretickou výuku s příslušným vybavením.
Učebna pro praktickou výuku s vybavením: manekýn (dospělý, dětský a novorozenec) umožňující praktický nácvik základní i rozšířené neodkladné resuscitace se simultánním záznamem sledovaných vitálních funkcí (zejména respiračních a oběhových) k objektivizaci účinnosti prováděné resuscitace a možností uložení sledovaných dat do PC a závěrečné vyhodnocení.
Model musí umožnit nácvik:
- zajištění průchodnosti dýchacích cest pomocí vzduchovodů, Combi-tubusu, laryngeálního tubusu, laryngeální masky (včetně intubační) a různými technikami tracheální intubace,
- umělé plicní ventilace z plic do plic ústy, přes masku, ručním dýchacím přístrojem/ transportním ventilátorem,
- nácvik intubace dětí/novorozenců a umělou plicní ventilaci,
- zajištění průchodnosti dýchacích cest koniopunkcí, minitracheotomií (krikotomií),
- punkci pneumotoraxu,
- zajištění vstupu do krevního řečiště - punkci a kanylaci periferní žíly, centrální žíly (subclavia, jugularis int.), v. femoralis a různé techniky intraoseálního přístupu,
- diagnostiky simulovaných poruch rytmu na kardioskopu a volbu farmakoa elektroimpulzoterapie.
Počítačová učebna pro závěrečné testování znalostí. Pro objektivní hodnocení je nezbytné pracovat alespoň s ověřeným kvazistandardizovaným testem.
8.1.2 Program kurzu Základy lékařské etiky, komunikace, managementu a legislativy
Předmět
|
Minimální počet hodin
|
Lékařská etika (etické kodexy, etické chování zdravotníků).
|
3
|
Práva a povinnosti pacientů, informovaný souhlas.
|
|
Eutanázie aj.
|
|
Komunikace s problémovým pacientem.
|
4
|
Organizace a řízení zdravotnictví, financování zdravotní péče.
|
8,5
|
Informace o základních zákonných a prováděcích předpisech ve zdravotnictví.
|
1
|
Systém všeobecného zdravotního pojištění. Vztah lékař (zdravotnické zařízení) a pojišťovny.
|
1
|
Druhy, formy a právní postavení zdravotnických zařízení.
|
1
|
Základy kvality péče a bezpečí.
|
1
|
Personální řízení (Zákoník práce, komunikace s ekonomickými institucemi - daňové přiznání, evidence majetku, finanční toky).
|
2
|
Povinnosti zdravotnických pracovníků, práva a povinnosti, vedení a nakládání se zdravotnickou dokumentací, zejména postup lege artis, mlčenlivost.
|
1,5
|
Právní odpovědnost ve zdravotnictví.
|
1
|
Nemocenské a důchodové pojištění.
|
0,5
|
Celkem
|
16
|
Personální a technické zabezpečení kurzu Základy lékařské etiky, komunikace, managementu a legislativy
Personální zabezpečení
Lektoři se znalostí zdravotnického práva a veřejného zdravotnictví, zejména osoby s právnickým vzděláním a profesní zkušeností v oblasti zdravotnického práva v délce alespoň 5 let.
Součástí lektorského týmu mohou být i další osoby, zejména osoby, které mají praxi v oblasti řízení ve zdravotnictví nejméně 5 let, dále studovali management, ať již na vysoké škole nebo v MBA programu, popřípadě obdobných oborů vysokých škol či celoživotního vzdělávání.
Technické zabezpečení
Učebna pro teoretickou výuku s příslušným vybavením; poskytnutí studijních textů Základy zdravotnické legislativy, event. jiné.
8.1.3 Program kurzu Prevence škodlivého užívání návykových látek (NL) a léčba závislostí
Předmět
|
Minimální počet hodin
|
Škodlivé užívání NL a závislostí na NL v ČR.
|
1
|
Přehled NL zneužívaných v ČR a jejich vlastností.
|
1
|
Zdravotní aspekty škodlivého užívání NL a závislostí na NL.
|
1
|
Problematika škodlivého užívání NL a závislostí na NL ve specifických podmínkách jednotlivých medicínských oborů, možnosti prevence.
|
2
|
Přehled specifických léčebných modalit pro osoby škodlivě užívající NL a závislé.
|
1
|
Právní aspekty související se zneužíváním NL a závislostmi na NL.
|
1
|
Závěr kurzu, diskuse.
|
1
|
Celkem
|
8
|
Personální a technické zabezpečení kurzu Prevence škodlivého užívání návykových látek (NL) a léčba závislostí
Personální zabezpečení
Lektoři se specializovanou způsobilostí nebo zvláštní odbornou způsobilostí v oboru návykové nemoci a praxí nejméně 5 let v oboru, případně se specializovanou způsobilostí ve vyučované problematice.
Technické zabezpečení
Učebna pro teoretickou výuku s příslušným vybavením.
8.1.4 Program kurzu Radiační ochrana
Předmět
|
Minimální počet hodin
|
a) Účinky ionizujícího záření na živé systémy, charakter deterministických a stochastických účinků. Veličiny a jednotky používané pro potřeby radiační ochrany.
|
1
|
b) Systém radiační ochrany, aplikace základních principů radiační ochrany do soudobé koncepce a legislativy EU a ČR.
|
1
|
c) Radiační zátěž obyvatel z různých zdrojů ionizujícího záření. Specifický charakter lékařského ozáření, velikosti dávek pacientům pro typické radiologické postupy.
|
1
|
d) Úloha lékařů indikujících vyšetření nebo léčbu s využitím zdrojů ionizujícího záření - význam indikačních kriterií (Věstník MZ ČR č. 11/03).
|
1
|
e) Zásady pro uplatňování požadavků radiační ochrany pacientů při provádění a řízení zdravotnických výkonů s použitím zdrojů ionizujícího záření - optimalizace radiační ochrany při lékařském ozáření (diagnostické referenční úrovně, princip ALARA „As Low As Reasonably Achievable“).
|
1
|
f) Praktické metody ochrany radiačních a ostatních pracovníků, ostatních pacientů a obyvatel při využívání zdrojů ionizujícího záření ve zdravotnickém zařízení (kontrolované a sledované pásmo, systém monitorování, vedení dokumentace, program zabezpečování jakosti).
|
1
|
g) Odpovědnost za zajištění požadavků radiační ochrany při využívání zdrojů ionizujícího záření v lékařství: úloha indikujícího lékaře, aplikujícího odborníka, radiologického fyzika. Význam soustavného dohledu dohlížející osobou a osobou s přímou odpovědností.
|
1
|
h) Pracovně-lékařská péče o radiační pracovníky. Lékařská pomoc lidem ozářeným v důsledku radiační nehody.
|
1
|
Celkem
|
8
|
Personální a technické zabezpečení kurzu Radiační ochrana
Personální zabezpečení
Lektoři se specializovanou způsobilostí v oboru radiologie a zobrazovací metody, specializací v oboru radiologický fyzik, případně se specializací v radiační ochraně (Státní ústav radiační ochrany (dále jen „SÚRO“), Státní úřad pro jadernou bezpečnost (dále jen „SÚJB“)) pro předměty v bodech a), b), c), e), f) a g).
Lektoři se specializovanou způsobilostí nebo zvláštní odbornou způsobilostí v oboru radiologie a zobrazovací metody, neuroradiologie a dětská radiologie pro předmět v bodě d).
Lektoři se specializovanou způsobilostí nebo zvláštní odbornou způsobilostí v oboru pracovní lékařství, radiologie a zobrazovací metody, případně se specializací v radiační ochraně (SÚRO, SÚJB) pro předmět v bodě h).
Technické zabezpečení
Učebna pro teoretickou výuku s příslušným vybavením; poskytnutí výukových materiálů.
9 Doporučená literatura
Doporučená literatura
EICHENFIELD, L. F., et al. Neonatal Dermatology. Philadelphia: Elsevier Saunders, 2008. 567 s. ISBN 1416034323.
HARPER, J., ORANJE, A., PROSE, N. Textbook of Pediatric Dermatology. Malden: Blackwell, 2006. 2251 s. ISBN 978-1-4051-1046-4.
PALLER, A. S. HURWITZ. Clinical Pediatric Dermatology: a textbook of skin disorders of childhood and adolescence. Philadelphia: Elsevier Saunders, 2006. 3rd ed. 737 s. (345-354 s). ISBN 0721604986.
ŠTORK, J. Dermatovenerologie. Praha: Galén, 2008. 502 s. ISBN 9788072623716.
HARPER, J. The Gendodermatoses. Butterworth Heinemann, 1996.
SCHACHNER. Pediatric Dermatology. Mosby, 2003.
POCK, L. a kol. Dermatohistopatologické listy (I, II). Praha: PhleboMedica, 2008.
BRAUN-FALCO, O., PLEWIG, G., WOLFF, H. H. Dermatológia a venerológia. 1. slovenské a české vydání. Martin: Osveta, 2001. 1475 s.
* Certifikovaný kurz (název „nástavbový obor“ vyplývá z legislativní zkratky dle vyhlášky č. 185/2009 Sb., o oborech specializačního vzdělávání lékařů, zubních lékařů a farmaceutů a oborech certifikovaných kurzů).