1 Cíl vzdělávání v nástavbovém oboru
Cílem vzdělávání v nástavbovém oboru posudkové lékařství je získání potřebných teoretických znalostí a praktických dovedností, umožňujících samostatnou činnost při posuzování zdravotního stavu pro:
výkon práce a jiných společensky důležitých činností,
účely pojistných systémů sociálního zabezpečení,
státní sociální podporu, sociální péči, pomoc v hmotné nouzi a sociální služby, politiku zaměstnanosti,
výkon služby v Armádě České republiky a bezpečnostních sborech, oblast zdravotního a sociálního zabezpečení osob pohybujících se v rámci Evropské unie.
2 Minimální požadavky na vzdělávání v nástavbovém oboru
Podmínkou pro zařazení do nástavbového oboru posudkové lékařství je získání specializované způsobilosti ve všech oborech specializačního vzdělávání s výjimkou dále uvedených oborů: hygiena a epidemiologie, klinická biochemie, lékařská genetika, lékařská mikrobiologie, nukleární medicína, patologie a radiologie a zobrazovací metody.
Vzdělávání se uskutečňuje při výkonu lékařského povolání formou celodenní průpravy v rozsahu odpovídajícím stanovené týdenní pracovní době podle ustanovení §83 zákona č. 262/2006 Sb., zákoník práce, ve znění pozdějších předpisů.
Vzdělávání může probíhat jako rozvolněná příprava, to je při nižším rozsahu, než je stanovená týdenní pracovní doba. V tomto případě celková délka, úroveň a kvalita nesmí být nižší než v případě celodenní průpravy.
Celková délka přípravy v oboru posudkové lékařství je v minimální délce 24 měsíců, z toho
2.1 Specializovaný výcvik - v délce minimálně 24 měsíců
Část I.
a) povinná praxe
Akreditované pracoviště
|
Počet měsíců
|
|
24
|
||
posudkové lékařství 1) - posudková praxe na pracovišti s akreditací I. typu (praktický výkon posudkové činnosti v plném rozsahu pod metodickým vedením v oblasti posuzování pro účely pojistných systémů sociálního zabezpečení, státní sociální podpory, sociální péče, sociálních služeb, pomoci v hmotné nouzi a zaměstnanosti)
|
23
|
|
posudkové lékařství 2) - posudková praxe na pracovišti s akreditací II. typu (praktický výkon posudkové činnosti v přezkumném a odvolacím řízení, včetně řízení o námitkách, pod metodickým vedením)
|
1
|
|
Výcvik probíhá na akreditovaných pracovištích, která disponují náležitým personálním a přístrojovým vybavením a zázemím pro školence.
Část II.
b) účast na vzdělávacích aktivitách - povinná
Kurzy, stáže, semináře
|
Počet dní
|
kurz Lékařská první pomoc 3)
|
3
|
kurz Základy lékařské etiky, komunikace, managementu a legislativy 3)
|
2
|
kurz Prevence škodlivého užívání návykových látek a léčba závislostí 3)
|
1
|
kurz Funkční diagnostika 4)
|
3
|
kurz Posudkové lékařství - Část I. - IV. 4)
|
7 týdnů
|
Pokud výše uvedené kurzy byly absolvovány v rámci jiného vzdělávacího programu v době ne delší než 5 let, nemusí být absolvovány a započítají se.
c) účast na vzdělávacích aktivitách - doporučená
Kurzy, semináře
|
Délka trvání
|
další kurzy, vědecké a vzdělávací akce garantované příslušnou odbornou společností nebo Institutem postgraduálního vzdělávání ve zdravotnictví (dále jen „IPVZ“) nebo Českou lékařskou komorou (dále jen „ČLK“) aj.
|
v rozsahu min. 40 hod.
|
3 Rozsah požadovaných teoretických znalostí a praktických dovedností, seznam požadovaných výkonů
Nedílnou součástí vzdělávacího programu je vedení logbooku (záznam o provedených výkonech) a průkazu odbornosti lékaře (odborný index). Potvrzené výkony musí být doložitelné ve spisové dokumentaci. Počet výkonů uvedený v logbooku je stanoven jako minimální. Předpokládá se absolvování nebo asistence u takového počtu výkonů, aby školenec zvládl danou problematiku jak po teoretické, tak i po praktické stránce.
Teoretické znalosti
Teorie a metodologie lékařské posudkové činnosti.
Lékařské vědomosti a znalosti nutné pro zjišťování zdravotního stavu a funkčního hodnocení posuzovaných.
Obecná pravidla hodnocení zdravotního stavu ve vztahu k práci a jiným činnostem.
Znalost faktorů pracovního prostředí včetně hodnocení fyzické a psychické zátěže v typických druzích pracovních činností.
Posudkové zásady u jednotlivých nosologických jednotek a jejich aplikace v posudkové činnosti.
Potřebné znalosti funkční diagnostiky, fyziologie a hygieny práce, profesiografie, pracovní rehabilitace, psychologie práce, lékařské etiky a sociologie medicíny.
Základní orientace v lékařské statistice a demografii.
Znalost právní úpravy a organizace provádění lékařské posudkové činnosti v důchodovém a nemocenském pojištění, státní sociální podpoře, sociální péči, pomoci v hmotné nouzi, sociálních službách a politice zaměstnanosti, při poskytování zdravotnické péče.
Hlavní zásady posudkové činnosti v Armádě České republiky a bezpečnostních sborech.
Praktické dovednosti
Aplikace právních předpisů se schopností vyhotovit kvalifikovaný posudek ze všech oblastí lékařské posudkové činnosti.
Výkon lékařské posudkové činnosti.
Schopnost stanovit potřebné lékařské nálezy, které jsou podstatné pro posouzení zdravotního stavu, schopnost jejich interpretace a praktická aplikace při hodnocení zdravotního stavu podle příslušných ustanovení právních předpisů, schopnost formulace posudkových závěrů.
Teoretické znalosti a praktické dovednosti z ostatních oborů
Schopnost provést a vyhodnotit klinické vyšetření interní, chirurgické a neurologické, schopnost vyhodnotit klinické vyšetření z ostatních oborů.
Zásady poskytování první pomoci.
4 Všeobecné požadavky
Absolvent nástavbového oboru:
má znalost obecně závazných právních předpisů majících vztah k posudkové činnosti,
má znalost lékařské etiky a komunikačních dovedností.
5 Hodnocení vzdělávání v nástavbovém oboru
Vzdělávání probíhá pod vedením přiděleného školitele na akreditovaném pracovišti.
a) Průběžné hodnocení školitelem
záznamy o absolvované praxi,
záznamy o průběžném hodnocení školitelem v šestiměsíčních intervalech, vše potvrzeno v průkazu odbornosti.
b) Předpoklad přístupu k závěrečné zkoušce
absolvování požadované praxe potvrzené všemi školiteli se specializovanou způsobilostí nebo zvláštní odbornou způsobilostí,
předložení potvrzení o provedených kompletních výkonech v loogbooku,
vypracování písemné práce s posudkovou tematikou. Práci lze nahradit předložením odborného sdělení s posudkovou tematikou, které bylo uveřejněno v odborném časopise, ne starší 3 let,
absolvování povinného kurzu Funkční diagnostika a kurzu Posudkové lékařství - Část I. - IV., úspěšně ukončeného písemným testem na závěr kurzu Posudkové lékařství - Část III.,
potvrzení o absolvování kurzů, vědeckých a vzdělávacích akcí (viz tab. Část II.).
c) Vlastní závěrečná zkouška
teoretická část - 3 odborné otázky,
praktická část - ústní obhájení písemné práce s posudkovou tématikou na závěr kurzu Posudkové lékařství - Část IV.
6 Charakteristika činností, pro které absolvent vzdělávání v nástavbovém oboru získal zvláštní odbornou způsobilost
Absolvováním nástavbového oboru posudkové lékařství zdravotničtí pracovníci získávají zvláštní odbornou způsobilost pro vymezené činnosti, které prohlubují získanou specializovanou způsobilost.
Absolvent nástavbového oboru posudkové lékařství je schopen:
posuzovat zdravotní stav v rozsahu vzdělávacího programu,
vykonávat funkci znalce v oboru zdravotnictví - odvětví posudkové lékařství po jmenování věcně a místně příslušným soudem,
poskytovat poradenskou a organizátorskou činnost v oblasti pracovní a sociální rehabilitace a rekvalifikace,
aplikovat základní právní normy EU v oblasti sociálního zabezpečení.
7 Charakteristika akreditovaných pracovišť
Pracoviště zajišťující výuku školenců musí být akreditováno (ustanovení §13 zákona č. 95/2004 Sb.). Pracoviště musí zajistit školenci absolvování vzdělávacího programu. K tomu slouží řádné a plné zapojení školence do práce a dále umožnění studia a pobytu na jiném akreditovaném pracovišti poskytujícím část přípravy, která není dostupná na vlastním pracovišti. Vzhledem k rozdílnému rozsahu poskytované odborné péče a výuky se rozlišují následující typy pracovišť. Minimální kritéria akreditovaného pracoviště jsou dána splněním odborných, provozních, technických a personálních předpokladů.
Nedílnou součástí žádosti o udělení akreditace je plán přípravy školence.
7.1 Akreditovaná pracoviště (AP)
7.1.1 Akreditované pracoviště I. typu
Personální požadavky
Školitel má nejvyšší vzdělání v oboru posudkové lékařství, 10 let výkonu povolání lékaře a délku praxe v oboru min. 3 roky po získání specializované způsobilosti nebo zvláštní odborné způsobilosti v oboru posudkové lékařství a s min. úvazkem 1,0.
Poměr školitel/školenec - 1:2.
Školitel dokládá svou způsobilost při žádosti o akreditaci pracoviště profesním životopisem a přehledem svých odborných a pedagogických aktivit v posledních 5 letech.
Spolu se žádostí je nutno předložit plán plnění povinností stanovených vzdělávacím programem. Pokud pracoviště zajišťuje více než jednu část, vždy výukový plán předkládá.
Organizační a provozní požadavky
Spektrum činnosti pokrývající základní šíři lékařské posudkové činnosti.
Pracoviště zachovávají okresní úroveň, a to na referátech lékařské posudkové služby České správy sociálního zabezpečení (dále jen ČSSZ“) sídlících v místech okresních správ sociálního zabezpečení a na pracovištích Armády České republiky a bezpečnostních sborů.
Výukové předpoklady
Přístup k odborné literatuře, včetně el. databází (zajištění vlastními prostředky nebo ve smluvním zařízení).
Přednášková činnost v oboru posudkové lékařství pro vlastní obor a pro jiné lékařské obory včetně účasti na vzdělávacích akcích v oboru posudkové lékařství a v jiných lékařských oborech.
7.1.2 Akreditované pracoviště II. typu
Personální požadavky
Vedoucí lékař i školitel má nejvyšší vzdělání v oboru, 10 let výkonu povolání lékaře a délku praxe v oboru min. 5 let po získání specializované způsobilosti nebo zvláštní odborné způsobilosti v oboru posudkové lékařství a s min. úvazkem 1,0.
Poměr školitel/školenec - 1:2.
Školitel dokládá svou způsobilost při žádosti o akreditaci pracoviště profesním životopisem a přehledem svých odborných a pedagogických aktivit v posledních 5 letech.
Spolu se žádostí je nutno předložit plán plnění povinností stanovených vzdělávacím programem. Pokud pracoviště zajišťuje více než jednu část, vždy výukový plán předkládá.
Organizační a provozní požadavky
AP II. typu spektrem činností pokrývá celou šíři teoretických znalostí lékařské posudkové činnosti v přezkumné, odvolací agendě (vč. řízení o námitkách).
Pracoviště zachovávají krajskou úroveň - na pracovištích regionálních oddělení Lékařské posudkové služby ČSSZ, na pracovištích posudkových komisí Ministerstva práce a sociálních věcí ČR a na pracovištích Armády České republiky a bezpečnostních sborů.
Výukové předpoklady
AP rozvíjí výzkumnou činnost, jeho pracovníci vystupují na vědeckých akcích a publikují odborná sdělení v domácích i zahraničních časopisech a podílejí se na řešení výzkumných úkolů.
Přístup k odborné literatuře, včetně el. databází (zajištění vlastními prostředky nebo ve smluvním zařízení).
7.2 Vysvětlivky - požadavky na pracoviště
8 Programy povinných vzdělávacích aktivit a personální a technické vybavení pro jejich realizaci
8.1 Charakteristika vzdělávacích aktivit
8.1.1 Program kurzu Lékařská první pomoc
Předmět
|
Minimální počet hodin
|
Náhlá zástava krevního oběhu, incidence, diagnóza, základní a rozšířená neodkladná resuscitace včetně defibrilace (Basic Life Support a Advanced Cardiac Life Support).
|
2
|
Bezvědomí nejasného původu, křeče, synkopa; náhlé cévní mozkové příhody, diagnostické postupy, terapeutické okno, trombolýza systémová, intraarteriální.
|
2
|
Dušnost, hlavní příčiny: respirační etiologie - astma bronchiale, status astmaticus, inhalační trauma atd., kardiovaskulární etiologie – kardiální selhávání, astma cardiale, edém plic, embolie plicnice, zvláštní stavy: tonutí a utonutí, strangulace atd., diagnóza, dif. dg., terapeutické postupy, principy umělé plicní ventilace.
|
2
|
Bolesti na hrudi, akutní koronární syndrom, principy a indikace trombolýzy, PTCA (Percutaneous Transluminal Coronary Angioplasty), závažné dysrytmie a terapeutické přístupy.
|
2
|
Traumatologie - těžké úrazy, úraz hlavy, páteře, hrudníku, dutiny břišní, končetin, polytrauma, poranění el. proudem, termická poranění, hlavní zásady ATLS (Advanced Trauma Life Support).
|
2
|
Šok, diagnóza, klasifikace, příčiny, terapeutické přístupy.
|
1
|
Hromadný výskyt raněných, hlavní zásady BATLS (Battlefield Advanced Trauma Life Support).
|
1
|
Integrovaný záchranný systém a krizová logistika.
|
1
|
Zvláštnosti urgentních stavů u dětí.
|
2
|
Extramurální porod, péče o novorozence a matku, gynekologické akutní stavy.
|
1
|
Praktická výuka.
|
4
|
Ověření znalostí testem.
|
|
Celkem
|
20
|
Personální a technické zabezpečení kurzu Lékařská první pomoc
Personální zabezpečení
Lékaři se specializovanou způsobilostí nebo zvláštní odbornou způsobilostí v oboru urgentní medicína a praxí nejméně 5 let v oboru, případně se specializovanou způsobilostí ve vyučované problematice.
Garant kurzu má nejvyšší vzdělání v oboru a nejméně 10 let praxe výkonu povolání lékaře v oboru specializace.
Účastníci kurzu obdrží současně s pozvánkou do kurzu na CD učební texty Lékařská první pomoc k seznámení s tématy, což umožní ve stanovené době probrat tak rozsáhlou a náročnou problematiku.
Technické zabezpečení
Učebna pro teoretickou výuku s příslušným vybavením.
Učebna pro praktickou výuku s vybavením: manekýn (dospělý, dětský a novorozenec) umožňující praktický nácvik základní i rozšířené neodkladné resuscitace se simultánním záznamem sledovaných vitálních funkcí (zejména respiračních a oběhových) k objektivizaci účinnosti prováděné resuscitace a možností uložení sledovaných dat do PC a závěrečné vyhodnocení.
Model musí umožnit nácvik:
- zajištění průchodnosti dýchacích cest pomocí vzduchovodů, Combi-tubusu, laryngeálního tubusu, laryngeální masky (včetně intubační) a různými technikami tracheální intubace,
- umělé plicní ventilace z plic do plic ústy, přes masku, ručním dýchacím přístrojem/ transportním ventilátorem,
- nácvik intubace dětí/novorozenců a umělou plicní ventilaci,
- zajištění průchodnosti dýchacích cest koniopunkcí, minitracheotomií (krikotomií),
- punkci pneumotoraxu,
- zajištění vstupu do krevního řečiště - punkci a kanylaci periferní žíly, centrální žíly (subclavia, jugularis int.), v. femoralis a různé techniky intraoseálního přístupu,
- diagnostiky simulovaných poruch rytmu na kardioskopu a volbu farmakoa elektroimpulzoterapie.
Počítačová učebna pro závěrečné testování znalostí. Pro objektivní hodnocení je nezbytné pracovat alespoň s ověřeným kvazistandardizovaným testem.
8.1.2 Program kurzu Základy lékařské etiky, komunikace, managementu a legislativy
Předmět
|
Minimální počet hodin
|
Lékařská etika (etické kodexy, etické chování zdravotníků).
|
|
Práva a povinnosti pacientů, informovaný souhlas.
|
|
Eutanázie aj.
|
3
|
Komunikace s problémovým pacientem.
|
4
|
Organizace a řízení zdravotnictví, financování zdravotní péče.
|
8,5
|
Informace o základních zákonných a prováděcích předpisech ve zdravotnictví.
|
1
|
Systém všeobecného zdravotního pojištění. Vztah lékař (zdravotnické zařízení) a pojišťovny.
|
1
|
Druhy, formy a právní postavení zdravotnických zařízení.
|
1
|
Základy kvality péče a bezpečí.
|
1
|
Personální řízení (Zákoník práce, komunikace s ekonomickými institucemi - daňové přiznání, evidence majetku, finanční toky).
|
2
|
Povinnosti zdravotnických pracovníků, práva a povinnosti, vedení a nakládání se zdravotnickou dokumentací, zejména postup lege artis, mlčenlivost.
|
1,5
|
Právní odpovědnost ve zdravotnictví.
|
1
|
Nemocenské a důchodové pojištění.
|
0,5
|
Celkem
|
16
|
Personální a technické zabezpečení kurzu Základy lékařské etiky, komunikace, managementu a legislativy
Personální zabezpečení
Lektoři se znalostí zdravotnického práva a veřejného zdravotnictví, zejména osoby s právnickým vzděláním a profesní zkušeností v oblasti zdravotnického práva v délce alespoň 5 let.
Součástí lektorského týmu mohou být i další osoby, zejména osoby, které mají praxi v oblasti řízení ve zdravotnictví nejméně 5 let, dále studovali management, ať již na vysoké škole nebo v MBA programu, popřípadě obdobných oborů vysokých škol či celoživotního vzdělávání.
Technické zabezpečení
Učebna pro teoretickou výuku s příslušným vybavením; poskytnutí studijních textů Základy zdravotnické legislativy, event. jiné.
8.1.3 Program kurzu Prevence škodlivého užívání návykových látek (NL) a léčba závislostí
Předmět
|
Minimální počet hodin
|
Škodlivé užívání NL a závislostí na NL v ČR.
|
1
|
Přehled NL zneužívaných v ČR a jejich vlastností.
|
1
|
Zdravotní aspekty škodlivého užívání NL a závislostí na NL.
|
1
|
Problematika škodlivého užívání NL a závislostí na NL ve specifických podmínkách jednotlivých medicínských oborů, možnosti prevence.
|
2
|
Přehled specifických léčebných modalit pro osoby škodlivě užívající NL a závislé.
|
1
|
Právní aspekty související se zneužíváním NL a závislostmi na NL.
|
1
|
Závěr kurzu, diskuse.
|
1
|
Celkem
|
8
|
Personální a technické zabezpečení kurzu Prevence škodlivého užívání návykových látek (NL) a léčba závislostí
Personální zabezpečení
Lektoři se specializovanou způsobilostí nebo zvláštní odbornou způsobilostí v oboru návykové nemoci a praxí nejméně 5 let v oboru, případně se specializovanou způsobilostí ve vyučované problematice.
Technické zabezpečení
Učebna pro teoretickou výuku s příslušným vybavením.
8.1.4 Program kurzu Funkční diagnostika
Předmět
|
Minimální počet hodin
|
Zátěžové testy, metodika zátěžových vyšetření, ergometrie, orientační vyšetření informativně (stupínek, schody), bicyklová ergometrie, spiroergometrie - vybavení, typy testů a zátěží, resuscitace, základní hodnocení.
|
5
|
Plicní funkce, vyšetření vitální kapacity, spirometrie se sledováním statických a dynamických plicních objemů, celotělová pletysmografie, bronchodilatační, bronchokonstrikční test, základní hodnocení.
|
5
|
Funkční cévní - pletysmografické vyšetření, chladový test, základní hodnocení.
|
3
|
Základní neurologické vyšetření; EMG, EEG, evokované potenciály, Lanthonyho test, event. testy MMSE (Mini-Mental State Examination), EDSS (Expanded Disability Status Scale), Karnofského skóre (Karnofsky index stavu výkonnosti - KPS škála) - základní hodnocení.
|
5
|
Funkce ucha - jednoduché testy šepotem a řečí, ladičkou, typy audiometrických vyšetření, základní hodnocení. Funkce oka - perimetr, binokulární vidění, adaptace na světlo, barvocit, základní hodnocení.
|
2
|
Celkem
|
20
|
Personální a technické zabezpečení kurzu Funkční diagnostika
Personální zabezpečení
Lektoři se specializovanou způsobilostí nebo zvláštní odbornou způsobilostí v daném oboru funkční diagnostiky (pracovní lékařství, pneumologie a ftizeologie, vnitřní lékařství, resp. kardiologie, neurologie, oftalmologie, otorinolaryngologie) a s praxí nejméně 5 let v oboru.
Technické zabezpečení
Učebna pro teoretickou výuku s příslušným vybavením.
Učebna pro praktickou výuku s vybavením pro provádění příslušných testů v oblasti funkční diagnostiky.
8.1.5 Program kurzu Posudkové lékařství - Část I. - IV.
Předmět
|
Minimální délka trvání
|
Část I.
|
|
Teorie a metodologie lékařské posudkové činnosti (dále jen „LPČ“), její organizace a řízení, právní předpisy o pojistných systémech sociálního zabezpečení, státní sociální podpoře, sociální péči, pomoci v hmotné nouzi, o sociálních službách, posuzování zdravotní způsobilosti k práci a jiným činnostem, správní řád a jeho speciální úpravy k jednotlivým částem posudkové činnosti, veřejné zdravotní pojištění, právní odpovědnost ve zdravotnictví, nemoci z povolání a ohrožení nemocí z povolání, LPČ v rámci zaměstnanosti, základy revizní činnosti.
|
2 týdny
|
Část II.
|
|
Posudkové zásady v hlavních klinických oborech (neurologie, chirurgie, vnitřní lékařství, gynekologie a porodnictví, psychiatrie, otorinolaryngologie, ortopedie, traumatologie, oftalmologie, rehabilitační a fyzikální medicína).
|
2 týdny
|
Část III.
|
|
Základy fyziologie, hygieny a psychologie práce, základy sociologie medicíny, lékařské etiky, základy LPČ v Armádě ČR a bezpečnostních sborech, problematika odškodňování úrazů; repetitorium právních předpisů platných v LPČ, vybrané pojmy ze zákoníku práce.
|
2 týdny
|
Závěrečný test.
|
|
Část IV.
|
|
Závěrečný seminář k celé specializační přípravě, veřejné obhajoby závěrečných prací.
|
2-5 dnů
|
Celkem
|
7 týdnů
|
Personální a technické zabezpečení kurzu Posudkové lékařství - Část I. - IV.
Personální zabezpečení
Lektoři se specializovanou způsobilostí nebo zvláštní odbornou způsobilostí v daném oboru, s praxí nejméně 10 let výkonu povolání lékaře a délkou praxe v oboru min. 3 roky po získání nejvyššího vzdělání v oboru.
Součástí lektorského týmu mohou být i další osoby, které mají vysokoškolské vzdělání a praxi v oblasti nelékařských oborů, které tvoří náplň vzdělávacího programu.
Garant kurzu má nejvyšší vzdělání v oboru posudkové lékařství s délkou praxe min. 5 let po získání zvláštní odborné způsobilosti v oboru posudkové lékařství.
Technické zabezpečení
Učebna pro teoretickou výuku s příslušným vybavením.
9 Doporučená literatura
Doporučená literatura
ARNOLDOVÁ, A. Vybrané kapitoly ze sociálního zabezpečení. 1. část. Praha: Karolinum, 2007. 612 s. ISBN 978-80-246-1393-2.
ARNOLDOVÁ, A. Vybrané kapitoly ze sociálního zabezpečení. 2. část - sociální péče. Praha: Karolinum, 2004. 504 s. ISBN 80-246-0875-8.
BÁRTOVÁ, S. Sociologie medicíny a zdravotnictví. Praha: GRADA, 2005. 188 s. ISBN 80-247- 1197-4.
BERKOW, R. Kompendium klinické medicíny: The Merck manual. Praha: X-EGEM, 1996. 2798 s. ISBN 80-85395-98-3.
BUDILOVÁ, A., LAMKOVÁ, J, aj. Příručka pro posudkovou službu sociálního zabezpečení. Praha: Ministerstvo práce a sociálních věcí, 2003. ISBN 80-86552-42-X.
CITTERBART, K., et al. Gynekologie. Praha: Galén, 2001. 278 s. ISBN 80-7262-094-0.
HYBÁŠEK, I. Ušní, nosní a krční lékařství. Praha: Galén, 1999. 220 s. ISBN 80-7262-017-7.
KALVACH, Z., et al. Geriatrické syndromy a geriatrický pacient. Praha: GRADA, 2008. 336 s. ISBN 978-80-247-2490-4.
KOLEKTIV AUTORŮ. Kompendium lékařské posudkové činnosti I. a II. díl. 538 s. Praha: Avicenum, 1981. Vybrané kapitoly.
KLENER, P., et al. Vnitřní lékařství. Praha: Galén, 2001. 949 s. ISBN 80-7262-101-7.
KLENER, P. Klinická onkologie. Praha: Galén, 2002. 686 s. ISBN 80-7262-151-3.
MUMENTHALER, M., MATTLE, H. Neurologie. (Eugen Hinterbuchner). Praha: Grada, 2001. 649 s. ISBN 80-7169-545-9.
POKORNÝ, V., aj. Traumatologie. Praha: TRITON, 2002. 307 s. ISBN 80-7254-277-X.
RABOCH, J., PAVLOVSKÝ, P., et al. Klinická psychiatrie v denní praxi. Praha: Galén, 2008. 158 s. ISBN 978-80-7262-586-4.
SOSNA, A., aj. Základy ortopedie. Praha: Triton, 2001. 175 s. ISBN 80-7254-202-8.
WAY,W. L., et al. Současná chirurgická diagnostika a léčba, I. a II. díl. Praha: Grada, 1998. 800 s. ISBN 80-7169-397-9.
WHO. Mezinárodní klasifikace funkčních schopností, disability a zdraví. Praha: GRADA, 2007. 280 s. ISBN 978-80-247-1587-2.
VORLÍČEK, J. Promítnutí pokroků lékařské vědy do funkčního hodnocení zdravotního stavu a pracovní schopnosti ve vztahu k zdravotním postižením podle Mezinárodní klasifikace nemocí a s přihlédnutím k Mezinárodní klasifikaci funkčních schopností : publikace pro posudkovou službu sociálního zabezpečení. Praha: MPSV, 2008. 215 s. ISBN 978-80-86878-88-1.
GALSKÝ, J. Zpracování odborných lékařských podkladů pro funkční posuzování zdravotního stavu a pracovní schopnosti. Praha: MPSV, 2009.194 s. ISBN 978-80-86878-96-6.
* Certifikovaný kurz (název „nástavbový obor“ vyplývá z legislativní zkratky dle vyhlášky č. 185/2009 Sb., o oborech specializačního vzdělávání lékařů, zubních lékařů a farmaceutů a oborech certifikovaných kurzů).