Věstník MZd ČR, částka 10/2010
Vzdělávací program
specializačního vzdělávání v oboru
MIKROBIOLOGIE
1 Cíl specializačního vzdělávání
Cílem specializačního vzdělávání v oboru Mikrobiologie je získání specializované způsobilosti s označením odbornosti Zdravotní laborant pro mikrobiologii osvojením si potřebných teoretických znalostí, praktických dovedností, návyků týmové spolupráce i schopnosti samostatného rozhodování pro činnosti stanovené platnou legislativou.
2 Vstupní podmínky a průběh specializačního vzdělávání
Podmínkou pro zařazení do specializačního vzdělávání v oboru Mikrobiologie je získání odborné způsobilosti k výkonu povolání zdravotního laboranta dle zákona č. 96/2004 Sb., o podmínkách získávání a uznávání způsobilosti k výkonu nelékařských zdravotnických povolání a k výkonu činností souvisejících s poskytováním zdravotní péče a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon č. 96/2004 Sb.“).
Specializační vzdělávání nemusí být uskutečňováno při výkonu povolání, účastník vzdělávání však musí před přihlášením se k atestační zkoušce splnit dobu výkonu povolání stanovenou §56 odst. 6 zákona č. 96/2004 Sb.
Část specializačního vzdělávání (základní modul) lze absolvovat distanční formou studia, např. metodou e-learningu.
Optimální doba specializačního vzdělávání je 18 - 24 měsíců, kterou lze prodloužit nebo zkrátit při zachování počtu hodin vzdělávacího programu. V případě, že celková délka specializačního vzdělávání se od celodenní průpravy liší, úroveň a kvalita nesmí být nižší než v případě celodenní průpravy.
Vzdělávací program obsahuje celkem 560 hodin teoretického vzdělávání a praktické výuky. Praktická výuka tvoří alespoň 50 % celkového počtu hodin, včetně odborné praxe na pracovištích akreditovaného zdravotnického zařízení v rozsahu stanoveném tímto vzdělávacím programem. Požadavky vzdělávacího programu je možné splnit ve více akreditovaných zařízeních, pokud je nezajistí v celém rozsahu akreditované zařízení, kde účastník vzdělávání zahájil. Akreditovaná pracoviště disponují náležitým personálním, materiálním a přístrojovým vybavením.
Vzdělávací program zahrnuje modul základní a moduly odborné se stanoveným počtem kreditů, přičemž ukončení každého modulu je realizováno hodnocením úrovně dosažených výsledků vzdělávání.
Podmínkou pro získání specializované způsobilosti v oboru Mikrobiologie je:
- zařazení do oboru specializačního vzdělávání,
- výkon povolání v příslušném oboru specializačního vzdělávání minimálně 1 rok z období 6ti let v rozsahu minimálně ˝ stanovené týdenní pracovní doby nebo minimálně 2 roky v rozsahu minimálně pětiny stanovené týdenní pracovní doby do data přihlášení se k atestační zkoušce,
- absolvování teoretické výuky,
- absolvování povinné odborné praxe v rozsahu stanoveném vzdělávacím programem,
- získání stanoveného počtu kreditů určených vzdělávacím programem,
- úspěšné složení atestační zkoušky.
3 Učební plán
Nedílnou součástí vzdělávacího programu je vedení studijního průkazu a záznamu o provedených výkonech v rámci celé odborné praxe. Počet výkonů uvedených v kapitole 3.2. Učební osnovy odborných modulů - povinné je stanoven jako minimální, aby účastník specializačního vzdělávání zvládl danou problematiku nejen po teoretické, ale i po stránce praktické.
3.1 Učební osnova základního modulu
Základní modul - ZM
|
Organizačně provozní problematika klinických laboratoří
|
|
Typ modulu
|
Povinný
|
|
Rozsah modulu
|
5 dnů teorie, tj. 40 hodin
|
|
Počet kreditů
|
20
|
|
Cíl
|
Vybavit zdravotního laboranta znalostmi potřebnými k organizační a metodické práci specialisty.
|
|
Téma
|
Rozpis učiva
|
Minimální počet hodin
|
Vzdělávání dospělých
|
Úvod do specializačního vzdělávání. Význam celoživotního vzdělávání. Zásady vzdělávání dospělých, metody, formy cíle, motivační faktory, hodnocení účastníků SV.
|
2
|
Ekonomika provozu klinických laboratoří
|
Akreditace laboratoří. Optimalizace materiálně technického vybavení. Optimalizace personálního obsazení. Validace laboratorních metod. Externí a interní způsob hodnocení kvality.
|
3
|
Organizace a řízení zdravotní péče
|
Systém péče o zdraví lidu v ČR. Ekonomika provozů zdravotnických zařízení v ČR. Rozvoj lidských zdrojů ve zdravotnictví. Zdravotní pojištění.
|
5
|
Právní problematika
|
Právní řád. Zdravotně-sociálně-hygienická oblast v právním prostředí. Právní souvislosti s poskytováním zdravotní péče. Právní odpovědnost ve zdravotnictví.
|
4
|
Krizový management
|
Mimořádné události a katastrofy. Krizová připravenost. Hromadný výskyt postižených. Evakuace nemocnice. Ochrana obyvatelstva.
|
6
|
Systém managementu jakosti v klinických laboratořích
|
Filozofie jakosti, základní pojmy v oblasti managementu jakosti. Národní politika podpory jakosti. Systém řízení jakosti a klinická laboratorní medicína. řízení dokumentace v klinické laboratoři. Certifikace, akreditace laboratoří. Správná laboratorní práce.
|
6
|
Hygienicko- epidemiologický režim klinických laboratoří
|
Legislativa upravující podmínky předcházení vzniku a šíření infekčních onemocnění. Hygienické požadavky na provoz zdravotnických zařízení, provozní Řády. Zdravotní rizika životního prostředí, jejich definice. Zdravotní rizika pracovního prostředí. Determinanty zdraví. řešení prevence vzniku nemocí specifických a nespecifických.
|
5
|
Problematika veřejného zdraví
|
Zdravotnictví jako společenský systém, podpora zdraví a prevence, současnost a budoucnost veřejného zdravotnictví v ČR. Radiační ochrana (fakultativně).
|
2
|
Edukace
|
Cíle edukace v klinických laboratořích. Pedagogické zásady edukace. Volba a praktická aplikace metod edukace.
|
2
|
Metody a techniky výzkumu
|
Obecná metodologie, metodologie vědeckého výzkumu. Metody deskriptivní, analytické, experimentální, metody hromadného statistického zpracování dat. Pravidla realizace odborné publikace.
|
4
|
Hodnocení výsledků výuky
|
1
|
|
Výsledky vzdělávání
|
Absolvent/ka:
orientuje se v právních předpisech souvisejících s pracovní problematikou klinických laboratoří,
ovládá obecné zásady podpory a ochrany zdraví, včetně
hygienicko-epidemiologického režimu,
zná zásady poskytování KPR,
zná příslušnou legislativu pro manipulaci s biologickým materiálem a jeho likvidaci,
zná problematiku krizového managementu,
ovládá metody statistického zpracování dat,
ovládá příslušné uživatelské, laboratorní a nemocniční informační systémy,
zná dokumenty týkající se správné laboratorní práce (včetně
edukace zdravotnických pracovníků, event. pacientů),
orientuje se v oblasti ekonomiky klinických laboratoří,
umí vypracovat dezinfekční řád pro vybraná pracoviště
klinických laboratoří,
umí provést statistickou analýzu dat pro vědecké a výzkumné účely,
umí vytvořit edukační materiály pro zdravotnické pracovníky a pacienty,
vypracovává laboratorní standardy,
ovládá metody výzkumu,
podílí se na přechodu zdravotnického zařízení ze standardních podmínek do činnosti za nestandardních podmínek.
|
|
Způsob ukončení modulu
|
Diagnostické metody (např. kolokvium k závěrečné práci na zvolené téma, test, ústní zkouška, apod.)
|
3.1.1 Schopnosti a dovednosti po absolvování základního modulu
Absolvent/ka základního modulu je připraven/a:
- pracovat s materiály, poskytujícími pravidla pro optimalizaci provozu laboratoří mikrobiologie,
- podílet se na akreditačním řízení laboratoří, optimalizaci materiálně technického vybavení, optimalizaci personálního obsazení, validaci laboratorních metod, externím a interním způsobu hodnocení kvality,
- podílet se na řešení krizových opatření v případě přírodních a jiných katastrof
- (hromadný výskyt postižených, evakuace nemocnice, ochrana obyvatelstva),
- vypracovávat provozní řády příslušných laboratoří v intencích legislativy, upravující podmínky předcházení vzniku a šíření infekčních onemocnění a hygienických požadavků na provoz zdravotnických zařízení,
- zvládat základní neodkladnou kardiopulmonální resuscitaci,
- podílet se na edukaci pracovníků klinických laboratoří dle pedagogických zásad edukace,
- provádět statistické zpracování dat,
- pracovat s laboratorními informačními systémy,
- zpracovávat odborné texty.
3.2 Učební osnovy odborných modulů - povinné
3.2.1 Učební osnova odborného modulu OM 1
Odborný modul - OM 1
|
Mikrobiologie obecná a speciální
|
|
Typ modulu
|
Povinný
|
|
Rozsah modulu
|
5 dnů teorie, tj. 40 hodin
20 dnů praxe, tj. 160 hodin
|
|
Počet kreditů
|
40 (20 kreditů za teoretickou část, 20 kreditů za praktickou část)
|
|
Cíl
|
Připravit zdravotního laboranta pro požadované činnosti konkrétního oboru specializace Mikrobiologie.
|
|
Téma
|
Rozpis učiva
|
Minimální počet hodin
|
Organizační zajištění SV
|
Úvod do odborného modulu.
|
1
|
Obecná bakteriologie
|
Anatomie, morfologie, fyziologie a genetika bakterií.
|
4
|
Obecná virologie
|
Anatomie, morfologie, fyziologie, genetika virů a vyšetřovací metody ve virologii.
|
4
|
Základy parazitologie
|
Anatomie, morfologie, fyziologie parazitů a vyšetřovací metody v parazitologii.
|
4
|
Základy mykologie
|
Anatomie, morfologie, fyziologie hub a vyšetřovací metody v mykologii.
|
4
|
Základy imunologie
|
Nespecifická a specifická imunita, princip očkování a poruchy imunitního systému.
|
2
|
Mikro-organismus a makro-organismus
|
Virulence, patogenita mikrobů a základy epidemiologie.
|
3
|
Mikro-organismus a vnější prostředí
|
Působení vnějšího prostředí (teploty, tlaku, pH, Eh, dostatku vody, záření) na mikroby. Kultivace mikrobů.
|
4
|
Principy standardních metod přímého a nepřímého průkazu mikrobů v klinickém materiálu
|
Mikroskopie, kultivace a bližší dourčení mikrobů. Průkaz mikrobů molekulárně-biologickými metodami.
|
4
|
Antimikrobiální látky
|
Antibiotika, antimykotika, antiparazitika, působení antibiotik, testování citlivosti na antibiotika a mechanismy rezistence k antibiotikům.
|
3
|
Sérologické metody
|
Odběr materiálu na sérologické vyšetření, aglutinace, precipitace, KFR, neutralizace, reakce se značenými složkami.
|
4
|
Preanalytická a postanalytická fáze mikrobiologického laboratorního vyšetření
|
Odběr materiálu, transport do laboratoře, uchovávání materiálu, vyplňování žádanky o mikrobiologické vyšetření, interpretace a expedice výsledků, konzultace vyšetření.
|
2
|
Hodnocení výsledků výuky
|
1
|
|
Výsledky vzdělávání
|
Absolvent/ka:
zná anatomii, morfologii, fyziologii a genetiku mikroorganizmů,
zná faktory ovlivňující prevalenci a šíření infekčního onemocnění v populaci,
zná vrozené (nespecifické) a získané (specifické) imunitní reakce makroorganizmu proti mikrobiálnímu agens,
zná antimikrobiální látky a rezistence k nim,
zná principy standardních metod přímého a nepřímého průkazu mikrobů v klinickém materiálu, zná zásady transportu materiálu do laboratoře.
zpracovává a uchovává klinický materiál pro mikrobiologická vyšetření,
připravuje a uchovává kultivační média,
provádí testy citlivosti mikrobů na antimikrobiální látky.
|
|
Seznam výkonů
|
Počet výkonů
|
|
Lab. vyšetření mozkomíšního moku, vyšetření materiálu z ran (hnis, punktát)
|
5
|
|
Semikvantitativní vyšetření moči
|
5
|
|
Laboratorní vyšetření výtěrů z dýchacích cest
|
5
|
|
Laboratorní vyšetření hemokultur
|
5
|
|
Laboratorní dg. MOP, urogenitálních infekcí
|
5
|
|
Laboratorní vyšetření bakteriálních průjmů
|
5
|
|
PGíprava kultivačních médií, ověření sterility
|
5
|
|
MIC, MBC
|
5
|
|
Laboratorní dg. Chřipky
|
5
|
|
Laboratorní dg. VHA, VHB, VHC
|
6
|
|
Laboratorní dg. AIDS
|
5
|
|
Laboratorní dg. infekční mononukleózy
|
5
|
|
Laboratorní dg. mykotických nákaz
|
5
|
|
Laboratorní dg. Mykobakterií
|
5
|
|
Laboratorní dg. parazitů - protozoa
|
5
|
|
Laboratorní dg. parazitů - helmici
|
5
|
|
Průkaz nukleových kyselin
|
5
|
|
Průkaz protilátek aglutinací, komplementfixací a metodou ELISA
|
5
|
|
Průkaz antigenů imunofluorescencí a imunochromatografickými testy
|
4
|
|
Průkaz protilátek metodou imunoblot
|
5
|
|
Způsob ukončení modulu
|
Diagnostické metody (např. kolokvium k závěrečné práci na zvolené téma, test, ústní zkouška, apod.) + absolvování praxe doložené potvrzením o splnění předepsaných výkonů.
|
3.2.2 Učební osnova odborného modulu OM 2
Odborný modul - OM 2
|
Klinická mikrobiologie
|
|
Typ modulu
|
Povinný
|
|
Rozsah modulu
|
5 dnů, tj. 40 hodin teoretické výuky
15 dnů, tj. 120 hodin odborné praxe
|
|
Počet kreditů
|
35 (20 kreditů za teoretickou část, 15 kreditů za praktickou část)
|
|
Téma
|
Rozpis učiva
|
Minimální počet hodin
|
Úvod do odborného modulu
|
1
|
|
Spirochéty
|
Obecné vlastnosti, onemocnění, terapie, prevence odběr materiálu a laboratorní diagnostika.
|
2
|
Anaerobní bakterie
|
Obecné vlastnosti, onemocnění, terapie, prevence odběr materiálu a laboratorní diagnostika.
|
2
|
G+ koky
|
Obecné vlastnosti, onemocnění, terapie, prevence odběr materiálu a laboratorní diagnostika.
|
2
|
G- koky
|
Obecné vlastnosti, onemocnění, terapie, prevence odběr materiálu a laboratorní diagnostika.
|
2
|
G+ tyčky
|
Obecné vlastnosti, onemocnění, terapie, prevence odběr materiálu a laboratorní diagnostika.
|
2
|
G- tyčky
|
Obecné vlastnosti, onemocnění, terapie, prevence odběr materiálu a laboratorní diagnostika.
|
2
|
Rickettsie, chlamydie a mykoplasmata
|
Obecné vlastnosti, onemocnění, terapie, prevence odběr materiálu a laboratorní diagnostika
|
2
|
Mykobakterie
|
Obecné vlastnosti, onemocnění, terapie, prevence odběr materiálu a laboratorní diagnostika.
|
2
|
Hepatitidy a HIV
|
Obecné vlastnosti, onemocnění, terapie, prevence odběr materiálu a laboratorní diagnostika.
|
2
|
Průjmová onemocnění
|
Původci, klinické projevy, terapie, prevence odběr materiálu a laboratorní diagnostika.
|
3
|
Infekce matky, plodu a novorozence
|
Původci, klinické projevy, terapie, prevence odběr materiálu a laboratorní diagnostika.
|
2
|
Infekce CNS
|
Původci, klinické projevy, terapie, prevence odběr materiálu a laboratorní diagnostika.
|
3
|
Septické stavy
|
Původci, klinické projevy, terapie, prevence odběr materiálu a laboratorní diagnostika.
|
2
|
Infekce ran, oka, ucha a infekce projevující se na kůži
|
Původci, klinické projevy, terapie, prevence odběr materiálu a laboratorní diagnostika.
|
3
|
Močové infekce
|
Původci, klinické projevy, terapie, prevence odběr materiálu a laboratorní diagnostika.
|
2
|
Respirační infekce
|
Původci, klinické projevy, terapie, prevence odběr materiálu a laboratorní diagnostika.
|
2
|
Pohlavně přenosné infekce
|
Původci, klinické projevy, terapie, prevence odběr materiálu a laboratorní diagnostika.
|
3
|
Hodnocení výsledků výuky
|
1
|
|
Výsledky vzdělávání
|
Absolvent/ka:
si prohloubí znalostí v okruzích:
- patogenní mikroby a infekční onemocnění,
- vyšetřovací metody v lékařské mikrobiologii (zpracování jednotlivých klinických materiálů, speciální metody pro jednotlivé skupiny mikrobů),
- etiologie infekčních agens.
zná zásady správného odběru biologického materiálu pro mikrobiologické vyšetření, dodržuje zásady uchování materiálu
provádí metody přímého a nepřímého průkazu mikrobiálního agens,
poskytuje zdravotnickým pracovníkům, pacientům, případně jimi určeným osobám, odborné informace o podmínkách odběrů, transportu a uchovávání biologického materiálu pro mikrobiologická laboratorní vyšetření.
|
|
Seznam výkonů
|
Počet výkonů
|
|
Výkony spojené s praktickou a teoretickou realizací odborné písemné práce na individuálně zvolené téma oboru Mikrobiologie, která je zároveň praktickou částí atestační zkoušky.
|
||
Způsob ukončení modulu
|
Diagnostické metody (např. kolokvium k závěrečné práci na zvolené téma, test, ústní zkouška, apod.) + absolvování předepsané praxe doložené odbornou písemnou prací.
|
3.2.3 Učební osnova odborného modulu OM 3
Odborný modul - OM 3
|
Odborná praxe na pracovišti akreditovaného zařízení - mikrobiologické a virologické pracoviště
|
Typ modulu
|
povinný
|
Rozsah praxe
|
5 dnů, tj. 40 hodin praxe
|
Počet kreditů
|
15
|
Seznam výkonů
|
Počet výkonů
|
Výkony spojené s praktickou a teoretickou realizací odborné písemné práce na individuálně zvolené téma oboru Mikrobiologie, která je zároveň praktickou částí atestační zkoušky.
|
4 Hodnocení výsledků vzdělávání v průběhu specializačního vzdělávání
Akreditované zařízení přidělí každému účastníkovi specializačního vzdělávání školitele, který je zaměstnancem akreditovaného zařízení. Lektorem pro teoretickou výuku vypracovává studijní plán a plán plnění praktických výkonů, které má účastník vzdělávání v průběhu přípravy absolvovat a průběžně prověřuje znalosti (vědomosti a dovednosti). Školitel pro praktickou část hodnotí zvládnutí výkonů stanovených vzdělávacím programem. Odborná praxe na odborných pracovištích probíhá pod vedením přiděleného školitele, který je zaměstnancem daného pracoviště, má specializovanou způsobilost v oboru a osvědčení k výkonu zdravotnického povolání bez odborného dohledu. Školitel odborné praxe potvrzuje splnění výkonů.
Průběžné hodnocení školitelem:
- školitel pravidelně a průběžně prověřuje teoretické znalosti a praktické dovednosti účastníka specializačního vzdělávání. Do studijního průkazu zapisuje ukončení každého modulu a získaný počet kreditů.
a) Předpoklad pro vykonání atestační zkoušky:
- absolvování teoretické a praktické výuky; včetně splnění požadované odborné praxe v akreditovaném zařízení potvrzené ve studijním průkazu a splnění výkonů obsažených ve vzdělávacím programu potvrzené přiděleným školitelem;
- získání příslušného počtu kreditů.
b) Vlastní atestační zkouška probíhá dle vyhlášky č. 189/2009 Sb., ve znění pozdějších předpisů.
5 Profil absolventa
Absolvent specializačního vzdělávání v oboru Mikrobiologie bude připraven provádět, zajišťovat a koordinovat základní, specializovanou a vysoce specializovanou laboratorní diagnostiku v oboru mikrobiologie.
Je oprávněn na základě vlastního posouzení a rozhodnutí, v souladu s platnou legislativou zabezpečovat laboratorní diagnostiku v rozsahu své specializované způsobilosti stanovenou činnostmi, ke kterým je připraven na základě tohoto vzdělávacího programu.
5.1 Charakteristika výstupních vědomostí, dovedností a postojů, tj. profesních kompetencí, pro které absolvent/ka specializačního vzdělávání získal/a způsobilost
Zdravotní laborant se specializovanou způsobilostí v oboru Mikrobiologie (zahrnující bakteriologii, mykologii, parazitologii, sérologii a virologii) je připraven:
- připravovat informační materiály pro pacienty a osoby jimi určené,
- spolupracovat s ostatními zdravotnickými pracovníky při zajištění edukace v přípravě na specializované diagnostické postupy, zejména poskytovat zdravotnickým pracovníkům, pacientům, případně jimi určeným osobám, odborné informace o podmínkách odběrů biologického materiálu pro laboratorní vyšetření,
- instruovat členy týmu v oblasti své specializace,
- provádět zpracování biologického materiálu a jiných vyšetřovaných materiálů
- specializovanými postupy,
- provádět základní hodnocení nálezu, zejména zda jsou zjištěné výsledky fyziologické,
- hodnotit kvalitu poskytované laboratorní péče, tj. prováděných laboratorních metod, prostředí i dokumentace, provádět verifikaci naměřených hodnot,
- podílet se na výzkumu, zejména identifikovat činnosti vyžadující změnu v postupu, provádět výzkum zaměřený na odhalení příčin nedostatků
- v poskytované péči, vytvářet podmínky pro aplikaci výsledků výzkumů
- do klinické praxe nejen na vlastním pracovišti, ale i v rámci oboru,
- provádět statistická vyhodnocení,
- připravovat standardy specializovaných postupů v rozsahu své způsobilosti,
Pod odborným dohledem lékaře nebo jiného odborného pracovníka v laboratorních metodách se specializovanou způsobilostí v oboru:
- připravovat a testovat specializované diagnostické postupy,
- provádět interní a externí kontroly kvality laboratorních vyšetření,
- podílet se na zavádění, rozvoji a rutinním provádění nových specializovaných laboratorních diagnostických postupů, včetně odběru vzorků, zpracování vzorků k analýze a zpracování a vyhodnocování výsledků.
- podílet se na výrobě imunomodulátorů.
Bez odborného dohledu na základě indikace lékaře:
- stanovit hladiny antibiotik v tělních tekutinách a citlivosti na antibiotika
6 Charakteristika akreditovaných zařízení a pracovišť
Vzdělávací instituce, zdravotnická zařízení a pracoviště zajišťující výuku účastníků specializačního vzdělávání musí být akreditována dle ustanovení §45 zákona č. 96/2004 Sb. ve znění pozdějších předpisů. Tato zařízení musí účastníkovi zajistit absolvování specializačního vzdělávání dle příslušného vzdělávacího programu. Minimální kritéria akreditovaných zařízení jsou dána splněním odborných, provozních, technických a personálních předpokladů.
6.1 Akreditovaná zařízení a pracoviště
Personální požadavky
- školitelem pro praktickou výuku se rozumí zaměstnanec akreditovaného zařízení ve smyslu zákona č. 96/2004 Sb., ve znění pozdějších předpisů, který organizuje a řídí praktickou část specializačního vzdělávání
- školitelem může být pouze zdravotnický pracovník se specializovanou způsobilostí v oboru specializace a je držitelem „Osvědčení k výkonu zdravotnického povolání bez odborného dohledu“
- lektorem pro teoretickou výuku se rozumí zdravotnický nebo jiný odborný pracovník, který se podílí na výuce v teoretické části specializačního vzdělávání
- lektorem pro teoretickou výuku může být:
- zdravotnický pracovník se specializovanou způsobilostí v oboru specializace a je držitelem „Osvědčení k výkonu zdravotnického povolání bez odborného dohledu“
- zdravotnický pracovník, který je držitelem „Osvědčení k výkonu zdravotnického povolání bez odborného dohledu“
- lékař s atestací v příslušném oboru
- další odborný pracovník s jinou kvalifikací (JUDr., Ing. atd.), která odpovídá zaměření vzdělávacího programu (předměty jako je ekonomika a financování, právní problematika, krizový management, organizace a řízení, atd.)
- pedagogické schopnosti
- doklady o odborné, specializované event. pedagogické způsobilosti
- Materiální a technické vybavení
- musí odpovídat standardům a platné legislativě
- pro teoretickou část vzdělávacího programu standardně vybavená učebna s PC a dataprojektorem a s možností přístupu k internetu
- modely a simulátory potřebné výuce praktických dovedností - modely a simulátory k výuce KPR, které signalizují správnost postupu KPR
- přístup k odborné literatuře, včetně el. databází (zajištění vlastními prostředky nebo ve smluvním zařízení)
Organizační a provozní požadavky
- pro teoretickou část vzdělávacího programu - jiná zařízení, která mají smluvní vztah s poskytovatelem zdravotní péče dle příslušného oboru specializace
- pro praktickou část vzdělávacího programu - poskytování zdravotní péče dle příslušného oboru
- pro praktickou část vzdělávacího programu smluvní vztah s jedním nebo více akreditovaným zařízením z důvodu zajištění komplexnosti vzdělávacího programu
Bezpečnost a ochrana zdraví
- součástí teoretické i praktické výuky je problematika bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, hygieny práce a požární ochrany včetně ochrany před ionizujícím zářením
- výuka k bezpečné a zdraví neohrožující práci vychází z požadavků platných právních a ostatních předpisů k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci
- požadavky jsou doplněny informacemi o rizicích možných ohrožení v souvislosti s vykonáváním praktické výuky, včetně informací vztahujících se k opatřením na ochranu před působením zdrojů rizik.
7 Tabulka modulů
Specializační vzdělávání v oboru
Kód
|
Typ
|
Název
|
Rozsah
|
Počet kreditů
|
ZM
|
P
|
Organizačně provozní problematika klinických laboratoří
|
1 týden T - 40 hodin
|
20 (á 4 kredity/den)
|
OM 1
|
P
|
Mikrobiologie obecná a speciální
|
1 týden T - 40 hodin
4 týdny Pr - 160 hodin
|
20 (á 4 kredity/den)
20 (á 1 kredit/den)
|
OM 2
|
P
|
Klinická mikrobiologie
|
1 týden T - 40 hodin
3 týdny Pr - 120 hodin
|
20 (á 4 kredity/den)
15 (á 1 kredit/den)
|
OM 3
|
P
|
Odborná praxe na pracovišti akreditovaného zařízení
|
1 týden Pr - 40 hodin
|
15 (á 3 kredit/den)
|
|
P
|
Odborná písemná práce
|
120 hodin
|
45 (á 3 kredit/den)
|
T - teorie Σ 120 hodin
Pr - praxe Σ 400 hodin
Pr - AZ Σ 40 hodin
|
|
|||
Celkem 560 hodin
|
155 kreditů
|
Vysvětlivky: P - povinné, T - teorie, Pr - praxe, P - AZ - praxe na akreditovaném pracovišti
8 Seznam doporučených zdrojů
Doporučená literatura
ČSN EN ISO/IEC 17025:2001 Všeobecné požadavky na způsobilost zkušebních a kalibračních laboratoří v akreditačním systému České republiky.
Etický kodex zdravotnického pracovníka nelékařských oborů. Věstník MZČR, částka 7/2004.
Friedecký, B., Kratochvíla, J.: Analytická kvalita v klinické laboratoři. SEKK spol. s.r.o., 2002.
Gladkij I. a kol.: Management ve zdravotnictví. Computer Press Brno. 2003. 380s.
Greenwood, D. a kol.: Lékařská mikrobiologie. Přehled infekčních onemocnění: patogeneze, imunita, laboratorní diagnostika a epidemiologie. 1. české vyd. Praha: GRADA, Avicenum, 1999. 690 s. ISBN 80-7169-365-0.
Hořejší, V., Bartůňková, J.: Základy imunologie. 1.vyd. Praha: TRITON, 1998. 219 s. ISBN 80-85875-73-X.
Janout V.: Klinická epidemiologie - nedílná součást klinických rozhodovacích procesů. 1. vyd. Praha: Grada, 1998. 141 s. ISBN 80-7169-353-7.
Jedličková, A.: Antimikrobiální terapie v každodenní praxi. 1.vyd Praha: MAXDORF JESSENIUS, 1996. 239s. ISBN 80-85800-40-3.
Jedličková, A: Antimikrobiální terapie v každodenní praxi. 2. rozšířené vyd Praha: MAXDORF JESSENIUS, 2004. 356s. ISBN 80-85912-63-5.
Kolektiv autorů: Manuál prevence v lékařské praxi. IV. Základy prevence infekčních onemocnění. 1.vyd. Praha: SZU, 1996. 128 s. ISBN 80-7168-400-7.
Mach, J., Prudil, L. a kol.: Zdravotnictví a právo. Komentované předpisy. 2. vydání. Praha LexisNexis CZ s.r.o., 2005.
Matýšková, M., Zavřelová, J., Matýšek, S.: Systém managementu jakosti - Využití v laboratoři. 1. vyd. Brno: IDVPZ, 2002. 87 s. 57-865-02.
Melicherčíková, V.: Sterilizace a dezinfekce ve zdravotnictví. 1.vyd. Praha: GRADA, 1998. 102 s. ISBN:80-7169-442-8.
Nenadálová, M., a kol.: Moderní systémy Řízení jakosti. Management Press, 2002.
Normy řady ČSN EN ISO 9001:2001 Systémy managementu jakosti, ČSN EN ISO 15189:2003 Zdravotnické laboratoře - Zvláštní požadavky na jakost a způsobilost,
Prudil, L.: Základy právní odpovědnosti ve zdravotnictví. 4. doplněné vydání. Brno: NCO NZO, 2006. 77s. ISBN 80-7013-433-X.
Sylaby přednášek, dokumentace informačních systémů.
Štěpán, J.: Právní odpovědnost ve zdravotnictví. 2. vydání. Praha: Avicenum, 1970.
Štětina, J., a kol.: Medicína katastrof a hromadných neštěstí. Praha: Grada Publishing, spol.s.r. 1999.
Štorek, J. a kol.: Krizový management zdravotnictví. Připravovaná skripta NCO NZO.
Ticháček B.: Základy epidemiologie. 1. vyd. Praha: Galén, 1997. 237 s. ISBN 80-85824-53-1.
Votava, M.: Kultivační půdy v lékařské mikrobiologii. 1.vyd. Brno: HORTUS, 1999. 408 s. ISBN 80-238-5058-X.
Votava, M. a kol. : Lékařská mikrobiologie II. 1.vyd. Brno: Skripta LF MU, 2000. 309 s. ISBN 80-210-2272-8.
Votava, M. a kol. : Lékařská mikrobiologie speciální. 1.vyd. Brno: NEPTUN, 2003. 495 s. ISBN 80-902896-6-5.
Votava, M., Ondrovčík, P.: Vybrané kapitoly z klinické mikrobiologie. 1.vyd. Brno: Skripta LF MU, 1998. 90 s. ISBN 80-210-1805-4.
Vurm, V.: Vybrané kapitoly z veřejného a sociálního zdravotnictví. MANUS Praha. 2004, 100s.
Vyhláška č. 195/2005 Sb., kterou se upravují podmínky předcházení vzniku a šíření infekčních onemocnění a hygienické požadavky na provoz zdravotnických zařízení a ústavů sociální péče.
Zákon č. 258/2000 Sb. o ochraně veřejného zdraví, v platném znění.
Zákon č. 239/2000 Sb. o integrovaném záchranném systému, v platném znění.
Zákon č. 240/2000 Sb. o krizovém Řízení, v platném znění.
Zákon č. 241/2000 Sb. o hospodářských opatřeních při krizových situacích, v platném znění.
Zákon č. 258/2000 Sb. o ochraně veřejného zdraví a prováděcí vyhlášky, v platném znění.
Zlámal J., Bellová J.: Ekonomika zdravotnictví. Brno: NCO NZO, 2005. 206 s. ISBN