Animace načítání

Stránka se připravuje...


Věstník MZd ČR, částka 10/2010

Vzdělávací program

specializačního vzdělávání v oboru

MIKROBIOLOGIE

3.1 Učební osnova základního modulu
3.1.1 Schopnosti a dovednosti po absolvování základního modulu
3.2 Učební osnovy odborných modulů - povinné
3.2.1 Učební osnova odborného modulu OM 1
3.2.2 Učební osnova odborného modulu OM 2
3.2.3 Učební osnova odborného modulu OM 3
5.1 Charakteristika výstupních vědomostí, dovedností a postojů, tj. profesních kompetencí, pro které absolvent/ka specializačního vzdělávání získal/a způsobilost
6.1 Akreditovaná zařízení a pracoviště

1 Cíl specializačního vzdělávání

Cílem specializačního vzdělávání v oboru Mikrobiologie je získání specializované způsobilosti s označením odbornosti Zdravotní laborant pro mikrobiologii osvojením si potřebných teoretických znalostí, praktických dovedností, návyků týmové spolupráce i schopnosti samostatného rozhodování pro činnosti stanovené platnou legislativou.

2 Vstupní podmínky a průběh specializačního vzdělávání

Podmínkou pro zařazení do specializačního vzdělávání v oboru Mikrobiologie je získání odborné způsobilosti k výkonu povolání zdravotního laboranta dle zákona č. 96/2004 Sb., o podmínkách získávání a uznávání způsobilosti k výkonu nelékařských zdravotnických povolání a k výkonu činností souvisejících s poskytováním zdravotní péče a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon č. 96/2004 Sb.“).

Specializační vzdělávání nemusí být uskutečňováno při výkonu povolání, účastník vzdělávání však musí před přihlášením se k atestační zkoušce splnit dobu výkonu povolání stanovenou §56 odst. 6 zákona č. 96/2004 Sb.

Část specializačního vzdělávání (základní modul) lze absolvovat distanční formou studia, např. metodou e-learningu.

Optimální doba specializačního vzdělávání je 18 - 24 měsíců, kterou lze prodloužit nebo zkrátit při zachování počtu hodin vzdělávacího programu. V případě, že celková délka specializačního vzdělávání se od celodenní průpravy liší, úroveň a kvalita nesmí být nižší než v případě celodenní průpravy.

Vzdělávací program obsahuje celkem 560 hodin teoretického vzdělávání a praktické výuky. Praktická výuka tvoří alespoň 50 % celkového počtu hodin, včetně odborné praxe na pracovištích akreditovaného zdravotnického zařízení v rozsahu stanoveném tímto vzdělávacím programem. Požadavky vzdělávacího programu je možné splnit ve více akreditovaných zařízeních, pokud je nezajistí v celém rozsahu akreditované zařízení, kde účastník vzdělávání zahájil. Akreditovaná pracoviště disponují náležitým personálním, materiálním a přístrojovým vybavením.

Vzdělávací program zahrnuje modul základní a moduly odborné se stanoveným počtem kreditů, přičemž ukončení každého modulu je realizováno hodnocením úrovně dosažených výsledků vzdělávání.

Podmínkou pro získání specializované způsobilosti v oboru Mikrobiologie je:

  • zařazení do oboru specializačního vzdělávání,
  • výkon povolání v příslušném oboru specializačního vzdělávání minimálně 1 rok z období 6ti let v rozsahu minimálně ˝ stanovené týdenní pracovní doby nebo minimálně 2 roky v rozsahu minimálně pětiny stanovené týdenní pracovní doby do data přihlášení se k atestační zkoušce,
  • absolvování teoretické výuky,
  • absolvování povinné odborné praxe v rozsahu stanoveném vzdělávacím programem,
  • získání stanoveného počtu kreditů určených vzdělávacím programem,
  • úspěšné složení atestační zkoušky.

3 Učební plán

Nedílnou součástí vzdělávacího programu je vedení studijního průkazu a záznamu o provedených výkonech v rámci celé odborné praxe. Počet výkonů uvedených v kapitole 3.2. Učební osnovy odborných modulů - povinné je stanoven jako minimální, aby účastník specializačního vzdělávání zvládl danou problematiku nejen po teoretické, ale i po stránce praktické.

3.1 Učební osnova základního modulu

 
Základní modul - ZM
 
Organizačně provozní problematika klinických laboratoří
 
Typ modulu
 
Povinný
 
Rozsah modulu
 
5 dnů teorie, tj. 40 hodin
 
Počet kreditů
 
20
 
Cíl
 
Vybavit zdravotního laboranta znalostmi potřebnými k organizační a metodické práci specialisty.
 
Téma
 
Rozpis učiva
 
Minimální počet hodin
 
Vzdělávání dospělých
 
Úvod do specializačního vzdělávání. Význam celoživotního vzdělávání. Zásady vzdělávání dospělých, metody, formy cíle, motivační faktory, hodnocení účastníků SV.
 
2
 
Ekonomika provozu klinických laboratoří
 
Akreditace laboratoří. Optimalizace materiálně technického vybavení. Optimalizace personálního obsazení. Validace laboratorních metod. Externí a interní způsob hodnocení kvality.
 
3
 
Organizace a řízení zdravotní péče
 
Systém péče o zdraví lidu v ČR. Ekonomika provozů zdravotnických zařízení v ČR. Rozvoj lidských zdrojů ve zdravotnictví. Zdravotní pojištění.
 
5
 
Právní problematika
 
Právní řád. Zdravotně-sociálně-hygienická oblast v právním prostředí. Právní souvislosti s poskytováním zdravotní péče. Právní odpovědnost ve zdravotnictví.
 
4
 
Krizový management
 
Mimořádné události a katastrofy. Krizová připravenost. Hromadný výskyt postižených. Evakuace nemocnice. Ochrana obyvatelstva.
 
6
 
Systém managementu jakosti v klinických laboratořích
 
Filozofie jakosti, základní pojmy v oblasti managementu jakosti. Národní politika podpory jakosti. Systém řízení jakosti a klinická laboratorní medicína. řízení dokumentace v klinické laboratoři. Certifikace, akreditace laboratoří. Správná laboratorní práce.
 
6
 
Hygienicko- epidemiologický režim klinických laboratoří
 
Legislativa upravující podmínky předcházení vzniku a šíření infekčních onemocnění. Hygienické požadavky na provoz zdravotnických zařízení, provozní Řády. Zdravotní rizika životního prostředí, jejich definice. Zdravotní rizika pracovního prostředí. Determinanty zdraví. řešení prevence vzniku nemocí specifických a nespecifických.
 
5
 
Problematika veřejného zdraví
 
Zdravotnictví jako společenský systém, podpora zdraví a prevence, současnost a budoucnost veřejného zdravotnictví v ČR. Radiační ochrana (fakultativně).
 
2
 
Edukace
 
Cíle edukace v klinických laboratořích. Pedagogické zásady edukace. Volba a praktická aplikace metod edukace.
 
2
 
Metody a techniky výzkumu
 
Obecná metodologie, metodologie vědeckého výzkumu. Metody deskriptivní, analytické, experimentální, metody hromadného statistického zpracování dat. Pravidla realizace odborné publikace.
 
4
 
Hodnocení výsledků výuky
 
 
1
 
Výsledky vzdělávání
 
Absolvent/ka:
orientuje se v právních předpisech souvisejících s pracovní problematikou klinických laboratoří,
ovládá obecné zásady podpory a ochrany zdraví, včetně
hygienicko-epidemiologického režimu,
zná zásady poskytování KPR,
zná příslušnou legislativu pro manipulaci s biologickým materiálem a jeho likvidaci,
zná problematiku krizového managementu,
ovládá metody statistického zpracování dat,
ovládá příslušné uživatelské, laboratorní a nemocniční informační systémy,
zná dokumenty týkající se správné laboratorní práce (včetně
edukace zdravotnických pracovníků, event. pacientů),
orientuje se v oblasti ekonomiky klinických laboratoří,
umí vypracovat dezinfekční řád pro vybraná pracoviště
klinických laboratoří,
umí provést statistickou analýzu dat pro vědecké a výzkumné účely,
umí vytvořit edukační materiály pro zdravotnické pracovníky a pacienty,
vypracovává laboratorní standardy,
ovládá metody výzkumu,
podílí se na přechodu zdravotnického zařízení ze standardních podmínek do činnosti za nestandardních podmínek.
 
Způsob ukončení modulu
 
Diagnostické metody (např. kolokvium k závěrečné práci na zvolené téma, test, ústní zkouška, apod.)

3.1.1 Schopnosti a dovednosti po absolvování základního modulu

Absolvent/ka základního modulu je připraven/a:

  • pracovat s materiály, poskytujícími pravidla pro optimalizaci provozu laboratoří mikrobiologie,
  • podílet se na akreditačním řízení laboratoří, optimalizaci materiálně technického vybavení, optimalizaci personálního obsazení, validaci laboratorních metod, externím a interním způsobu hodnocení kvality,
  • podílet se na řešení krizových opatření v případě přírodních a jiných katastrof
  • (hromadný výskyt postižených, evakuace nemocnice, ochrana obyvatelstva),
  • vypracovávat provozní řády příslušných laboratoří v intencích legislativy, upravující podmínky předcházení vzniku a šíření infekčních onemocnění a hygienických požadavků na provoz zdravotnických zařízení,
  • zvládat základní neodkladnou kardiopulmonální resuscitaci,
  • podílet se na edukaci pracovníků klinických laboratoří dle pedagogických zásad edukace,
  • provádět statistické zpracování dat,
  • pracovat s laboratorními informačními systémy,
  • zpracovávat odborné texty.

3.2 Učební osnovy odborných modulů - povinné

3.2.1 Učební osnova odborného modulu OM 1

 
Odborný modul - OM 1
 
Mikrobiologie obecná a speciální
 
Typ modulu
 
Povinný
 
Rozsah modulu
 
5 dnů teorie, tj. 40 hodin
20 dnů praxe, tj. 160 hodin
 
Počet kreditů
 
40 (20 kreditů za teoretickou část, 20 kreditů za praktickou část)
 
Cíl
 
Připravit zdravotního laboranta pro požadované činnosti konkrétního oboru specializace Mikrobiologie.
 
Téma
 
Rozpis učiva
 
Minimální počet hodin
 
Organizační zajištění SV
 
Úvod do odborného modulu.
 
1
 
Obecná bakteriologie
 
Anatomie, morfologie, fyziologie a genetika bakterií.
 
4
 
Obecná virologie
 
Anatomie, morfologie, fyziologie, genetika virů a vyšetřovací metody ve virologii.
 
4
 
Základy parazitologie
 
Anatomie, morfologie, fyziologie parazitů a vyšetřovací metody v parazitologii.
 
4
 
Základy mykologie
 
Anatomie, morfologie, fyziologie hub a vyšetřovací metody v mykologii.
 
4
 
Základy imunologie
 
Nespecifická a specifická imunita, princip očkování a poruchy imunitního systému.
 
2
 
Mikro-organismus a makro-organismus
 
Virulence, patogenita mikrobů a základy epidemiologie.
 
3
 
Mikro-organismus a vnější prostředí
 
Působení vnějšího prostředí (teploty, tlaku, pH, Eh, dostatku vody, záření) na mikroby. Kultivace mikrobů.
 
4
 
Principy standardních metod přímého a nepřímého průkazu mikrobů v klinickém materiálu
 
Mikroskopie, kultivace a bližší dourčení mikrobů. Průkaz mikrobů molekulárně-biologickými metodami.
 
4
 
Antimikrobiální látky
 
Antibiotika, antimykotika, antiparazitika, působení antibiotik, testování citlivosti na antibiotika a mechanismy rezistence k antibiotikům.
 
3
 
Sérologické metody
 
Odběr materiálu na sérologické vyšetření, aglutinace, precipitace, KFR, neutralizace, reakce se značenými složkami.
 
4
 
Preanalytická a postanalytická fáze mikrobiologického laboratorního vyšetření
 
Odběr materiálu, transport do laboratoře, uchovávání materiálu, vyplňování žádanky o mikrobiologické vyšetření, interpretace a expedice výsledků, konzultace vyšetření.
 
2
 
Hodnocení výsledků výuky
 
 
1
 
Výsledky vzdělávání
 
Absolvent/ka:
zná anatomii, morfologii, fyziologii a genetiku mikroorganizmů,
zná faktory ovlivňující prevalenci a šíření infekčního onemocnění v populaci,
zná vrozené (nespecifické) a získané (specifické) imunitní reakce makroorganizmu proti mikrobiálnímu agens,
zná antimikrobiální látky a rezistence k nim,
zná principy standardních metod přímého a nepřímého průkazu mikrobů v klinickém materiálu, zná zásady transportu materiálu do laboratoře.
zpracovává a uchovává klinický materiál pro mikrobiologická vyšetření,
připravuje a uchovává kultivační média,
provádí testy citlivosti mikrobů na antimikrobiální látky.
 
Seznam výkonů
 
Počet výkonů
 
Lab. vyšetření mozkomíšního moku, vyšetření materiálu z ran (hnis, punktát)
 
5
 
Semikvantitativní vyšetření moči
 
5
 
Laboratorní vyšetření výtěrů z dýchacích cest
 
5
 
Laboratorní vyšetření hemokultur
 
5
 
Laboratorní dg. MOP, urogenitálních infekcí
 
5
 
Laboratorní vyšetření bakteriálních průjmů
 
5
 
PGíprava kultivačních médií, ověření sterility
 
5
 
MIC, MBC
 
5
 
Laboratorní dg. Chřipky
 
5
 
Laboratorní dg. VHA, VHB, VHC
 
6
 
Laboratorní dg. AIDS
 
5
 
Laboratorní dg. infekční mononukleózy
 
5
 
Laboratorní dg. mykotických nákaz
 
5
 
Laboratorní dg. Mykobakterií
 
5
 
Laboratorní dg. parazitů - protozoa
 
5
 
Laboratorní dg. parazitů - helmici
 
5
 
Průkaz nukleových kyselin
 
5
 
Průkaz protilátek aglutinací, komplementfixací a metodou ELISA
 
5
 
Průkaz antigenů imunofluorescencí a imunochromatografickými testy
 
4
 
Průkaz protilátek metodou imunoblot
 
5
 
Způsob ukončení modulu
 
Diagnostické metody (např. kolokvium k závěrečné práci na zvolené téma, test, ústní zkouška, apod.) + absolvování praxe doložené potvrzením o splnění předepsaných výkonů.

3.2.2 Učební osnova odborného modulu OM 2

 
Odborný modul - OM 2
 
Klinická mikrobiologie
 
Typ modulu
 
Povinný
 
Rozsah modulu
 
5 dnů, tj. 40 hodin teoretické výuky
15 dnů, tj. 120 hodin odborné praxe
 
Počet kreditů
 
35 (20 kreditů za teoretickou část, 15 kreditů za praktickou část)
 
Téma
 
Rozpis učiva
 
Minimální počet hodin
 
Úvod do odborného modulu
 
 
1
 
Spirochéty
 
Obecné vlastnosti, onemocnění, terapie, prevence odběr materiálu a laboratorní diagnostika.
 
2
 
Anaerobní bakterie
 
Obecné vlastnosti, onemocnění, terapie, prevence odběr materiálu a laboratorní diagnostika.
 
2
 
G+ koky
 
Obecné vlastnosti, onemocnění, terapie, prevence odběr materiálu a laboratorní diagnostika.
 
2
 
G- koky
 
Obecné vlastnosti, onemocnění, terapie, prevence odběr materiálu a laboratorní diagnostika.
 
2
 
G+ tyčky
 
Obecné vlastnosti, onemocnění, terapie, prevence odběr materiálu a laboratorní diagnostika.
 
2
 
G- tyčky
 
Obecné vlastnosti, onemocnění, terapie, prevence odběr materiálu a laboratorní diagnostika.
 
2
 
Rickettsie, chlamydie a mykoplasmata
 
Obecné vlastnosti, onemocnění, terapie, prevence odběr materiálu a laboratorní diagnostika
 
2
 
Mykobakterie
 
Obecné vlastnosti, onemocnění, terapie, prevence odběr materiálu a laboratorní diagnostika.
 
2
 
Hepatitidy a HIV
 
Obecné vlastnosti, onemocnění, terapie, prevence odběr materiálu a laboratorní diagnostika.
 
2
 
Průjmová onemocnění
 
Původci, klinické projevy, terapie, prevence odběr materiálu a laboratorní diagnostika.
 
3
 
Infekce matky, plodu a novorozence
 
Původci, klinické projevy, terapie, prevence odběr materiálu a laboratorní diagnostika.
 
2
 
Infekce CNS
 
Původci, klinické projevy, terapie, prevence odběr materiálu a laboratorní diagnostika.
 
3
 
Septické stavy
 
Původci, klinické projevy, terapie, prevence odběr materiálu a laboratorní diagnostika.
 
2
 
Infekce ran, oka, ucha a infekce projevující se na kůži
 
Původci, klinické projevy, terapie, prevence odběr materiálu a laboratorní diagnostika.
 
3
 
Močové infekce
 
Původci, klinické projevy, terapie, prevence odběr materiálu a laboratorní diagnostika.
 
2
 
Respirační infekce
 
Původci, klinické projevy, terapie, prevence odběr materiálu a laboratorní diagnostika.
 
2
 
Pohlavně přenosné infekce
 
Původci, klinické projevy, terapie, prevence odběr materiálu a laboratorní diagnostika.
 
3
 
Hodnocení výsledků výuky
 
 
1
 
Výsledky vzdělávání
 
Absolvent/ka:
si prohloubí znalostí v okruzích:
- patogenní mikroby a infekční onemocnění,
- vyšetřovací metody v lékařské mikrobiologii (zpracování jednotlivých klinických materiálů, speciální metody pro jednotlivé skupiny mikrobů),
- etiologie infekčních agens.
zná zásady správného odběru biologického materiálu pro mikrobiologické vyšetření, dodržuje zásady uchování materiálu
provádí metody přímého a nepřímého průkazu mikrobiálního agens,
poskytuje zdravotnickým pracovníkům, pacientům, případně jimi určeným osobám, odborné informace o podmínkách odběrů, transportu a uchovávání biologického materiálu pro mikrobiologická laboratorní vyšetření.
 
Seznam výkonů
 
Počet výkonů
 
Výkony spojené s praktickou a teoretickou realizací odborné písemné práce na individuálně zvolené téma oboru Mikrobiologie, která je zároveň praktickou částí atestační zkoušky.
 
Způsob ukončení modulu
 
Diagnostické metody (např. kolokvium k závěrečné práci na zvolené téma, test, ústní zkouška, apod.) + absolvování předepsané praxe doložené odbornou písemnou prací.

3.2.3 Učební osnova odborného modulu OM 3

 
Odborný modul - OM 3
 
Odborná praxe na pracovišti akreditovaného zařízení - mikrobiologické a virologické pracoviště
 
Typ modulu
 
povinný
 
Rozsah praxe
 
5 dnů, tj. 40 hodin praxe
 
Počet kreditů
 
15
 
Seznam výkonů
 
Počet výkonů
 
Výkony spojené s praktickou a teoretickou realizací odborné písemné práce na individuálně zvolené téma oboru Mikrobiologie, která je zároveň praktickou částí atestační zkoušky.

4 Hodnocení výsledků vzdělávání v průběhu specializačního vzdělávání

Akreditované zařízení přidělí každému účastníkovi specializačního vzdělávání školitele, který je zaměstnancem akreditovaného zařízení. Lektorem pro teoretickou výuku vypracovává studijní plán a plán plnění praktických výkonů, které má účastník vzdělávání v průběhu přípravy absolvovat a průběžně prověřuje znalosti (vědomosti a dovednosti). Školitel pro praktickou část hodnotí zvládnutí výkonů stanovených vzdělávacím programem. Odborná praxe na odborných pracovištích probíhá pod vedením přiděleného školitele, který je zaměstnancem daného pracoviště, má specializovanou způsobilost v oboru a osvědčení k výkonu zdravotnického povolání bez odborného dohledu. Školitel odborné praxe potvrzuje splnění výkonů.

Průběžné hodnocení školitelem:

  • školitel pravidelně a průběžně prověřuje teoretické znalosti a praktické dovednosti účastníka specializačního vzdělávání. Do studijního průkazu zapisuje ukončení každého modulu a získaný počet kreditů.

a) Předpoklad pro vykonání atestační zkoušky:

  • absolvování teoretické a praktické výuky; včetně splnění požadované odborné praxe v akreditovaném zařízení potvrzené ve studijním průkazu a splnění výkonů obsažených ve vzdělávacím programu potvrzené přiděleným školitelem;
  • získání příslušného počtu kreditů.

b) Vlastní atestační zkouška probíhá dle vyhlášky č. 189/2009 Sb., ve znění pozdějších předpisů.

5 Profil absolventa

Absolvent specializačního vzdělávání v oboru Mikrobiologie bude připraven provádět, zajišťovat a koordinovat základní, specializovanou a vysoce specializovanou laboratorní diagnostiku v oboru mikrobiologie.

Je oprávněn na základě vlastního posouzení a rozhodnutí, v souladu s platnou legislativou zabezpečovat laboratorní diagnostiku v rozsahu své specializované způsobilosti stanovenou činnostmi, ke kterým je připraven na základě tohoto vzdělávacího programu.

5.1 Charakteristika výstupních vědomostí, dovedností a postojů, tj. profesních kompetencí, pro které absolvent/ka specializačního vzdělávání získal/a způsobilost

Zdravotní laborant se specializovanou způsobilostí v oboru Mikrobiologie (zahrnující bakteriologii, mykologii, parazitologii, sérologii a virologii) je připraven:

  • připravovat informační materiály pro pacienty a osoby jimi určené,
  • spolupracovat s ostatními zdravotnickými pracovníky při zajištění edukace v přípravě na specializované diagnostické postupy, zejména poskytovat zdravotnickým pracovníkům, pacientům, případně jimi určeným osobám, odborné informace o podmínkách odběrů biologického materiálu pro laboratorní vyšetření,
  • instruovat členy týmu v oblasti své specializace,
  • provádět zpracování biologického materiálu a jiných vyšetřovaných materiálů
  • specializovanými postupy,
  • provádět základní hodnocení nálezu, zejména zda jsou zjištěné výsledky fyziologické,
  • hodnotit kvalitu poskytované laboratorní péče, tj. prováděných laboratorních metod, prostředí i dokumentace, provádět verifikaci naměřených hodnot,
  • podílet se na výzkumu, zejména identifikovat činnosti vyžadující změnu v postupu, provádět výzkum zaměřený na odhalení příčin nedostatků
  • v poskytované péči, vytvářet podmínky pro aplikaci výsledků výzkumů
  • do klinické praxe nejen na vlastním pracovišti, ale i v rámci oboru,
  • provádět statistická vyhodnocení,
  • připravovat standardy specializovaných postupů v rozsahu své způsobilosti,

Pod odborným dohledem lékaře nebo jiného odborného pracovníka v laboratorních metodách se specializovanou způsobilostí v oboru:

  • připravovat a testovat specializované diagnostické postupy,
  • provádět interní a externí kontroly kvality laboratorních vyšetření,
  • podílet se na zavádění, rozvoji a rutinním provádění nových specializovaných laboratorních diagnostických postupů, včetně odběru vzorků, zpracování vzorků k analýze a zpracování a vyhodnocování výsledků.
  • podílet se na výrobě imunomodulátorů.

Bez odborného dohledu na základě indikace lékaře:

  • stanovit hladiny antibiotik v tělních tekutinách a citlivosti na antibiotika

6 Charakteristika akreditovaných zařízení a pracovišť

Vzdělávací instituce, zdravotnická zařízení a pracoviště zajišťující výuku účastníků specializačního vzdělávání musí být akreditována dle ustanovení §45 zákona č. 96/2004 Sb. ve znění pozdějších předpisů. Tato zařízení musí účastníkovi zajistit absolvování specializačního vzdělávání dle příslušného vzdělávacího programu. Minimální kritéria akreditovaných zařízení jsou dána splněním odborných, provozních, technických a personálních předpokladů.

6.1 Akreditovaná zařízení a pracoviště

Personální požadavky

  • školitelem pro praktickou výuku se rozumí zaměstnanec akreditovaného zařízení ve smyslu zákona č. 96/2004 Sb., ve znění pozdějších předpisů, který organizuje a řídí praktickou část specializačního vzdělávání
  • školitelem může být pouze zdravotnický pracovník se specializovanou způsobilostí v oboru specializace a je držitelem „Osvědčení k výkonu zdravotnického povolání bez odborného dohledu“
  • lektorem pro teoretickou výuku se rozumí zdravotnický nebo jiný odborný pracovník, který se podílí na výuce v teoretické části specializačního vzdělávání
  • lektorem pro teoretickou výuku může být:

- zdravotnický pracovník se specializovanou způsobilostí v oboru specializace a je držitelem „Osvědčení k výkonu zdravotnického povolání bez odborného dohledu“

- zdravotnický pracovník, který je držitelem „Osvědčení k výkonu zdravotnického povolání bez odborného dohledu“

- lékař s atestací v příslušném oboru

- další odborný pracovník s jinou kvalifikací (JUDr., Ing. atd.), která odpovídá zaměření vzdělávacího programu (předměty jako je ekonomika a financování, právní problematika, krizový management, organizace a řízení, atd.)

  • pedagogické schopnosti
  • doklady o odborné, specializované event. pedagogické způsobilosti
  • Materiální a technické vybavení
  • musí odpovídat standardům a platné legislativě
  • pro teoretickou část vzdělávacího programu standardně vybavená učebna s PC a dataprojektorem a s možností přístupu k internetu
  • modely a simulátory potřebné výuce praktických dovedností - modely a simulátory k výuce KPR, které signalizují správnost postupu KPR
  • přístup k odborné literatuře, včetně el. databází (zajištění vlastními prostředky nebo ve smluvním zařízení)

Organizační a provozní požadavky

  • pro teoretickou část vzdělávacího programu - jiná zařízení, která mají smluvní vztah s poskytovatelem zdravotní péče dle příslušného oboru specializace
  • pro praktickou část vzdělávacího programu - poskytování zdravotní péče dle příslušného oboru
  • pro praktickou část vzdělávacího programu smluvní vztah s jedním nebo více akreditovaným zařízením z důvodu zajištění komplexnosti vzdělávacího programu

Bezpečnost a ochrana zdraví

  • součástí teoretické i praktické výuky je problematika bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, hygieny práce a požární ochrany včetně ochrany před ionizujícím zářením
  • výuka k bezpečné a zdraví neohrožující práci vychází z požadavků platných právních a ostatních předpisů k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci
  • požadavky jsou doplněny informacemi o rizicích možných ohrožení v souvislosti s vykonáváním praktické výuky, včetně informací vztahujících se k opatřením na ochranu před působením zdrojů rizik.

7 Tabulka modulů

Specializační vzdělávání v oboru

 
Kód
 
Typ
 
Název
 
Rozsah
 
Počet kreditů
 
ZM
 
P
 
Organizačně provozní problematika klinických laboratoří
 
1 týden T - 40 hodin
 
20 (á 4 kredity/den)
 
OM 1
 
P
 
Mikrobiologie obecná a speciální
 
1 týden T - 40 hodin
4 týdny Pr - 160 hodin
 
20 (á 4 kredity/den)
20 (á 1 kredit/den)
 
OM 2
 
P
 
Klinická mikrobiologie
 
1 týden T - 40 hodin
3 týdny Pr - 120 hodin
 
20 (á 4 kredity/den)
15 (á 1 kredit/den)
 
OM 3
 
P
 
Odborná praxe na pracovišti akreditovaného zařízení
 
1 týden Pr - 40 hodin
 
15 (á 3 kredit/den)
 
 
P
 
Odborná písemná práce
 
120 hodin
 
45 (á 3 kredit/den)
 
 
 
 
T - teorie Σ 120 hodin
Pr - praxe Σ 400 hodin
Pr - AZ Σ 40 hodin
 
 
 
 
 
Celkem 560 hodin
 
155 kreditů

Vysvětlivky: P - povinné, T - teorie, Pr - praxe, P - AZ - praxe na akreditovaném pracovišti

8 Seznam doporučených zdrojů

Doporučená literatura

ČSN EN ISO/IEC 17025:2001 Všeobecné požadavky na způsobilost zkušebních a kalibračních laboratoří v akreditačním systému České republiky.

Etický kodex zdravotnického pracovníka nelékařských oborů. Věstník MZČR, částka 7/2004.

Friedecký, B., Kratochvíla, J.: Analytická kvalita v klinické laboratoři. SEKK spol. s.r.o., 2002.

Gladkij I. a kol.: Management ve zdravotnictví. Computer Press Brno. 2003. 380s.

Greenwood, D. a kol.: Lékařská mikrobiologie. Přehled infekčních onemocnění: patogeneze, imunita, laboratorní diagnostika a epidemiologie. 1. české vyd. Praha: GRADA, Avicenum, 1999. 690 s. ISBN 80-7169-365-0.

Hořejší, V., Bartůňková, J.: Základy imunologie. 1.vyd. Praha: TRITON, 1998. 219 s. ISBN 80-85875-73-X.

Janout V.: Klinická epidemiologie - nedílná součást klinických rozhodovacích procesů. 1. vyd. Praha: Grada, 1998. 141 s. ISBN 80-7169-353-7.

Jedličková, A.: Antimikrobiální terapie v každodenní praxi. 1.vyd Praha: MAXDORF JESSENIUS, 1996. 239s. ISBN 80-85800-40-3.

Jedličková, A: Antimikrobiální terapie v každodenní praxi. 2. rozšířené vyd Praha: MAXDORF JESSENIUS, 2004. 356s. ISBN 80-85912-63-5.

Kolektiv autorů: Manuál prevence v lékařské praxi. IV. Základy prevence infekčních onemocnění. 1.vyd. Praha: SZU, 1996. 128 s. ISBN 80-7168-400-7.

Mach, J., Prudil, L. a kol.: Zdravotnictví a právo. Komentované předpisy. 2. vydání. Praha LexisNexis CZ s.r.o., 2005.

Matýšková, M., Zavřelová, J., Matýšek, S.: Systém managementu jakosti - Využití v laboratoři. 1. vyd. Brno: IDVPZ, 2002. 87 s. 57-865-02.

Melicherčíková, V.: Sterilizace a dezinfekce ve zdravotnictví. 1.vyd. Praha: GRADA, 1998. 102 s. ISBN:80-7169-442-8.

Nenadálová, M., a kol.: Moderní systémy Řízení jakosti. Management Press, 2002.

Normy řady ČSN EN ISO 9001:2001 Systémy managementu jakosti, ČSN EN ISO 15189:2003 Zdravotnické laboratoře - Zvláštní požadavky na jakost a způsobilost,

Prudil, L.: Základy právní odpovědnosti ve zdravotnictví. 4. doplněné vydání. Brno: NCO NZO, 2006. 77s. ISBN 80-7013-433-X.

Sylaby přednášek, dokumentace informačních systémů.

Štěpán, J.: Právní odpovědnost ve zdravotnictví. 2. vydání. Praha: Avicenum, 1970.

Štětina, J., a kol.: Medicína katastrof a hromadných neštěstí. Praha: Grada Publishing, spol.s.r. 1999.

Štorek, J. a kol.: Krizový management zdravotnictví. Připravovaná skripta NCO NZO.

Ticháček B.: Základy epidemiologie. 1. vyd. Praha: Galén, 1997. 237 s. ISBN 80-85824-53-1.

Votava, M.: Kultivační půdy v lékařské mikrobiologii. 1.vyd. Brno: HORTUS, 1999. 408 s. ISBN 80-238-5058-X.

Votava, M. a kol. : Lékařská mikrobiologie II. 1.vyd. Brno: Skripta LF MU, 2000. 309 s. ISBN 80-210-2272-8.

Votava, M. a kol. : Lékařská mikrobiologie speciální. 1.vyd. Brno: NEPTUN, 2003. 495 s. ISBN 80-902896-6-5.

Votava, M., Ondrovčík, P.: Vybrané kapitoly z klinické mikrobiologie. 1.vyd. Brno: Skripta LF MU, 1998. 90 s. ISBN 80-210-1805-4.

Vurm, V.: Vybrané kapitoly z veřejného a sociálního zdravotnictví. MANUS Praha. 2004, 100s.

Vyhláška č. 195/2005 Sb., kterou se upravují podmínky předcházení vzniku a šíření infekčních onemocnění a hygienické požadavky na provoz zdravotnických zařízení a ústavů sociální péče.

Zákon č. 258/2000 Sb. o ochraně veřejného zdraví, v platném znění.

Zákon č. 239/2000 Sb. o integrovaném záchranném systému, v platném znění.

Zákon č. 240/2000 Sb. o krizovém Řízení, v platném znění.

Zákon č. 241/2000 Sb. o hospodářských opatřeních při krizových situacích, v platném znění.

Zákon č. 258/2000 Sb. o ochraně veřejného zdraví a prováděcí vyhlášky, v platném znění.

Zlámal J., Bellová J.: Ekonomika zdravotnictví. Brno: NCO NZO, 2005. 206 s. ISBN